بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
در بورس چه خبر است؟
شنبه 7 تير 1393 ساعت 1:18 | بازدید : 639 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

در بورس چه خبر است؟

شاخص کل بورس از ابتدای سال تاکنون از رقم 79015 واحد به 72969 واحد رسید که نشانگر کاهش 7.7 درصدی است.

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با افت 200 واحدی به 72 هزار و 340 واحد رسید و ارزش معاملات نیز همچنان در بازه کمتر از 100 میلیارد تومان قرار دارد.

این در حالی است که سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده بازار سرمایه، وضعیت فعلی بازار را یک فرآیند کوتاه مدت خواند و از عملیاتی شدن ابزارهای جدیدی در آینده نزدیک خبر داد که یک محدوده سود را برای سرمایه گذاران تضمین می کند.

دولت باید آرام آرام رانت را حذف کند

اما در هیاهو و سر و صدا راجع بورس معمولا فراموش می شود که شاخص بورس در حال حاضر نسبت به پایان سال 91 حدود 80 تا 90 درصد رشد دارد و متوسط سرعت رشد آن در دو سال گذشته به مراتب بیش از سرعت رشد کل اقتصاد ایران بوده است.»

نکته دیگر اینکه با ایجاد نوسانات فصلی و مقطعی، شاغلین در بورس موفق می شوند با وجود کوچک بودن سهم بورس در اقتصاد ایران هیاهو و سر و صداهایی بیش از شایستگی کل بورس ایجاد کنند.»

نکته دیگر اینکه در دو سال اخیر روند افزایشی بورس هیچ تناسبی با تغییرات اقتصاد ایران در عالم واقع نداشته است و این موضوع نشان می دهد تغییرات شاخص بورس در ایران بیش از آنکه از عوامل اقتصادی تبعیت کند، از عوامل غیراقتصادی همچون عوامل سیاسی، روانی و انتظاری پیروی می کند.»

بورس ما هیچ تناسبی با اقتصاد ایران ندارد. در حالی که ایران در سال های 91 و 92 بدترین سقوط آزاد رشد اقتصادی تاریخ خود را تجربه می کرد، شاخص بورس به شدت در حال افزایش بود؛ چون دولت سابق به بورس رانت می داد.»

نکته دیگر اینکه سهم بورس در بازار سرمایه ایران بسیار کوچک است و لذا از تلاطمات و نوسانات آسیب بیشتری می بیند و شاخص آن سریع تر افزایش و سریع تر هم کاهش پیدا می کند.»

لذا علل شرایط کنونی بورس ناشی از کوچک بودن بورس، غیرواقعی بودن بازار بورس در ایران نسبت به سایر کشورها و همچنین دخالت دستگاهها و بنگاههای شبه دولتی و شبه حکومتی در بورس است.»

یکی دیگر از دلایل سقوط شاخص بورس قطع رانت هایی است که در دولت قبل به برخی نهادها و شرکت های شبه دولتی در بورس تعلق می گرفت.»

لذا من معتقدم بورس از ابتدا در ایران شایستگی نمایندگی اقتصاد ایران را حتی در سطوح سیاسی و تبلیغاتی نداشته و اکنون که اصلا ندارد.»

ما باید از نوساناتی که در بازار بورس روی می دهد نترسیم و اجازه ندهیم این ترس باعث افزایش دخالت دولت در بورس شود؛ چرا که این دخالت باعث بدتر شدن شرایط می شود.»

اجازه دهیم بورس هرچه بیشتر آینه تمام نمای اقتصاد ایران و نه آینه تمام نمای سطوح تصمیم گیری - مدیریتی و اجرایی کشور باشد.»

تزریق رانت به بورس کاملا اشتباه است البته من مخالف حذف یکباره رانت هستم؛ اما مخالف وضعیت ثبات سابق هم هستم. لذا دولت باید آرام آرام رانت را حذف کند.»

معنا ندارد دولت سالی 150 میلیارد دلار انرژی رایگان به اقتصاد تزریق کند و در عوض 30 میلیارد دلار صادرات داشته باشد. به عبارتی بورس ایران همچون چاهی است که در آن آب بریزیم و دو سوم آن هدر برود و باقی آن را برداشت کنیم. یعنی اگر در این چاه آب نریزیم، آبی نخواهد داشت. پس چرا باید در این چاه آب بریزیم؟»


 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هزینه ساخت پراید 3 میلیون و 700 هزارتومان!
دو شنبه 26 خرداد 1393 ساعت 12:58 | بازدید : 823 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هزینه ساخت پراید 3 میلیون و 700 هزارتومان!

بهانه اشتغال زایی 500 هزار نفری شاغلان بخش خودرو که آمارها نشان می دهد کمتر از 40 هزار نفر در بخش تولید خودرو فعالیت می کنند باعث شده است تا عده ای در مقام توجیه تولید خودرو با وضعیت کنونی بر بیایند.


 

به ندرت می توان کسی را در ایران یافت که از وضعیت خودرو رضایت داشته باشد.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا انحصار طولانی مدت در تولید خودروهای بی کیفیت داخلی که بسیاری از آنها تنها در ایران تولید شده و با قیمت های گزاف به فروش می رسند رفاه مصرف کننده را به سود عده ای اندک نابود کرده است.

بهانه اشتغال زایی 500 هزار نفری شاغلان بخش خودرو که آمارها نشان می دهد کمتر از 40 هزار نفر در بخش تولید خودرو فعالیت می کنند باعث شده است تا عده ای در مقام توجیه تولید خودرو با وضعیت کنونی بر بیایند.

نیازی به توضیح نیست که آمار 500 هزار نفری به خدمات خودرو مانند تعویض روغن، پنچرگیری، تعمیرات و ... مربوط می شود که چه خودروی داخلی در بازار باشد و چه خودروی وارداتی باکیفی تغییر نمی کند.

سید سعید امامی دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت، خودروسازان داخلی در برابر انحصاری که دارند خدمات ارائه نکرده و عملا جاده بین مصرف کننده و تولیدکننده در صنعت خودرو جاده ای یک طرفه است.

آنها در حالی از خدمات پس از فروش می گویند که اگر خودروی تحویلی به خریدار نقصی داشته باشد، به جای تحویل خودروی جدید که در قانون بدان تصریح شده و یا حداقل رفع عیب سریع و بدون هزینه، با صرف زمان زیاد و بهانه های مختلف در مقابل اخذ هزینه از مشتری رفع عیب می کنند که به ندرت رضایت مشتری را به دنبال دارد.

امامی افزود: هزینه تمام شده خودرو در ایران به دلیل سوءمدیریت و انحصاری عمل کردن به شدت بالا بوده و هر بار به بهانه حمایت از صنعت هزینه های زیادی را بر مشتریان تحمیل می کنند بدون آنکه از خود بپرسند پس چه کسی از مصرف کننده حمایت می کند. ظاهرا وظیفه وزارت صنعت تنها حمایت از تولیدکننده های خودرو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امامی تاکید کرد: برآوردهای دقیق کارشناسی نشان می دهد که در صورت مدیریت صحیح و ابتدایی که نیاز به برنامه ریزی حتی میان مدت نیز ندارد در خط تولید؛ 3 میلیون در هزینه تمام شده خودروی پراید صرفه جویی فوری اتفاق می افتاد که اگر هزینه های ناشی از ریخت و پاش و یا عوارض بی ربط از آن کسر شود هزینه تمام شده پراید نه حدود 20 میلیون تومان که تنها 3 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود.


 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نکته های کسب و کار ===اینترنتی
سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 12:58 | بازدید : 802 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

امضا در ایمیل مارکتینگ و تاثیر شگفت آن بر جذب مشترکین بیشتر
امضا در ایمیل مارکتینگ، یکی از بنیادی ترین کارها برای شرکت ها و بازاریابانی می باشد که ایمیل به مشتریان و مخاطبان خود ارسال می کنند و منافع آنها در گرو ارسال همین ایمیل ها می باشد، قرار دادن یک امضا می تواند در انجام برندینگ و بازاریابی بسیار موثر باشد، شما می توانید در عرض چند دقیقه امضای خود را ایجاد کنید، ولی در این کار نکاتی هست که باید به آنها توجه کنید.
عناصر یک امضای موثر :
نیازی نیست امضای شما خیلی فانتزی و خاص باشد، بلکه مهم این است که امضای شما دارای ساختاری قدرمتند و اصولی باشد ، یک امضای خوب باید عناصر زیر را داشته باشد :
·         نام شما
·         شغل شما
·         عنوان برند تجاری شما
·         اطلاعت تماس مانند شماره تلفن و ...
نکته : سعی کنید در امضای ایمیل خود از رنگ ها و فونت های فانتری کمتراستفاده کنید. بهترین امضا، امضایی است که بسیار ساده و خلاصه باشد.
 
نام : به جای اینکه نام و نام خانوادگی خود را در آدرس ایمیل کمپانی جای دهید، سعی کنید آن را در امضای ایمیل های خود قرار دهید. با این کار شما با یک تیر دو نشان را هدف گرفته اید.
 
شغل : سعی بر این داشته باشید هدف یا شغل کاری خود را در امضای ایمیل شرکت خود درج نمائید، اندازه این متن باید کوچکتر و بعد از نام و نام خانوادگی درج شود.
عنوان برند تجاری : درج عنوان برند تجاری در امضای ایمیل موضوعی بسیار حیاتی است، با این کار مخاطبین اطلاعات دقیق تری از کمپانی شما بدست خواهند آورد، به طور مثال اگر برند شما موضوعی در حوزه ی بازاریابی باشد و شما آن را در ایمیل خود قرار دهید، مردم متوجه می شوند که تجارت شما چیست و در ارتباط با چه موضوعاتی است .
در ضمن سعی کنید که این عنوان را به سایت اینترنتی خود لینک کنید، با این کار مشترکین شما می توانند از سایت و محتوای سایت شما دیدن کنند.
 
اطلاعات تماس : همواره سعی کنید که اطلاعات تماس را در امضای خود درج کنید، این اطلاعات تماس می تواند شماره تلفن، آدرس شبکه های اجتماعی، اسکایپ و دیگر موارد از این قبیل باشد.
اما نکته ای که قابل توجه می باشد این است که، اگر شما به طور مثال همواره در اسکایپ آنلاین نمی باشید، در این صورت نباید لینک اسکایپ خود را در امضای ایمیل قرار دهید، زیرا در این صورت کاربران و مخاطبان خود را خیلی زود ناامید می کنید، بنابراین فقط در بخش تماس، لینک های ارتباطی و آدرس هایی را قرار دهید که شما همواره در آنها حضور دارید.
 
نکته : در صورت رعایت این موارد می توانید منابع خوبی را از یک امضای ساده در ایمیل خود بدست آورید.
امضای ایمیل، شاید یکی از مهمترین راه ها برای معرفی کار شما باشد و در حقیقت بیان کننده این است که شما چه کسی هستید؟ کار شما چیست ؟ آیا می توانید نیاز مخاطب را برطرف سازید یا خیر؟ آیا موضوع فعالیت شما همان چیزی است که مخاطب به آن نیاز دارد و آن را جستجو می کند؟



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نکته های کسب و کار ===اینترنتی
سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 12:56 | بازدید : 756 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

برندهای بزرگ برای تبلیغات اینترنتی خود در سال 2014 چه می کنند؟

1. با بازاریابی محتوایی 
content marketing مشتریان وفادار ایجاد کنید
بازاریابی محتوایی یکی از اصلی ترین روش های تبلیغات اینترنتی می باشد چرا که در این روش سازمان قدرت خود را در زمینه کاری خود به مصرف کننده نشان داده و رابطه ای ارزشمند و طولانی را با وی ایجاد می کند که در نهایت به یک وفاداری همیشگی در مشتری ایجاد می شود. گفتنی است روش های بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای
B2B شامل شبکه های اجتماعی، مقاله های آنلاین، خبرنامه های الکترونیکی، مطالعات موردی، ویدیو ها و .. می باشد

2. بازاریابی شبکه های اجتماعی در حال تغییر مسیر
در گذشته شبکه های اجتماعی محدود به کمپین های تبلیغاتی بودند اما امروزه این شبکه ها با پیدایش
FACEBOOK, TWITTER,LINKEDIN,PINTEREST,GOOGLE+,TUMBLR, INSTAGRAM,.. گسترش یافته و می توان به جد نقش بزرگ این شبکه ها را در برند سازی اعلام کرد. دسترسی به طیف وسیعی از مشتریان از ویژگی های این ابزارهای تبلیغاتی می باشد ضمنا انتخاب صحیح شبکه اجتماعی نکته قابل توجهی در این مبحث است.

3. تصاویر تبلیغاتی جایگزین تبلیغات محتوایی
با افزایش روز افزون مشتریان و رشد تبلیغات امروزه نکته ای که بسیار حائز اهمیت می باشد قابل هضم بودن این تبلیغات برای مشتریان می باشد که شیوه جدیدی به نام بازاریابی تصویری مخصوصا در شبکه های اجتماعی مانند
BUZZFEED,PINTEREST,.. روی این شیوه تمرکز کرده اند. سال 2014 سال بازی با کلمات و متن های خسته کننده نیست بلکه این تصاویر هستند که نقششان را در تبلیغات اینترنتی نشان می دهند.
 
4. هرچه کمتر و ساده تر است بهتر است
دنیای امروزه دنیای سادگی می باشد تمامی برندهای بزرگ دنیا بر روی ساده بودن و ساده نگاه کردن اصرار دارند مانند گوگل، اپل و ...در واقع یک بازاریاب زیرک بجای پررنگ نشان دادن خود و استفاده از بیان مستقیم برای جذب مشتریان از شیوه  ساده نشان دادن خود استفاده می کند. در واقع سال 2013 موفقترین برندهای دنیا از استراتژی هایی استفاده کردند که ذاتا ساده نبودند اما سعی در ساده نشان دادن و ساده کردن زندگی در دیدگاه مشتری داشتند.
 
5. محتوایی که سازگار با تلفنهای همراه هوشمند باشد
بر اساس گزارش
FORBES  در سال 2017 حدود 87 درصد ابزارهای ارتباطی که فروخته خواهد شد شامل تبلیت و گوشی های هوشمند می باشند. پس دنیای کامپیوتر و ارتباطات کاغذی به پایان می رسد . آنچه هر برندی باید برای بقا در نظر بگیرد تبلیغاتی با محتوای مبایل پسند یا همان قابل مشاهده با مبایلهای هوشمند و تبلت ��اشد.


6.
SEO و سیگنال های اجتماعی
به دو دلیل بزرگ سیگنال های اجتماعی با
SEO بهم پیوسته اند اول آنکه یکی از سه رکن SEO سیگنالهای اجتماعی می باشند و دوم اینکه نقش اساسی را در رتبه بندی جستجوهای ارگانیک بازی می کنند. در کنار این موارد اشتراک گزاری های اجتماعی بعنوان مهر تایید می باشند وقتی که یک عکس یا نوشته و .. توسط تعداد زیادی از مشتریان دیده شده و به اشتراک گذاشته می شود از واقعیت داشتن آن سرچشمه می گیرد یا اینکه ارزش آن را در نگاه مشتریان نشان می دهد که خود مهر تایید بر آن تبلیغ می باشد.
 
7.تغییر مقصد در تبلیغات اینترنتی و تاثیر چشم گیر آن
این یکی از شیوه های پر طرفدار بازاریابی اینترنتی در سالهای اخیر است که اساس آن بر مبنای استفاده از کوکی های مرورگر برای ردیابی وب سایت هایی که کاربران بازدید کرده اند، می باشد. بدین شکل که وقتی کاربر از سایت خاصی بیرون آمد محصول یا خدماتی که مشاهده کرده است در قالب تبلیغات بر روی وب سایت های دیگر به وی نشان داده می شود. در واقع تاثیر روانی این شیوه بر روی ذهن مخاطب باعث می شود که حتی اگر در آن لحظه خریدی انجام ندهد اما با به یاد ماندن نام برند در ذهن او، بعدها این خرید صورت می گیرد.
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نکته های کسب و کار ===اینترنتی
سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 12:46 | بازدید : 761 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

در ایمیل تبلیغاتی خود از چه موضوعاتی بنویسیم؟

اولین راه برای پیدا کردن موضوع ایمیل تبلیغاتی ، هدف گزاری می باشد. پاسخ گویی به این سوال ها بسیار مهم است. با این ایمیل تبلیغاتی ما چی چیزی را می خواهیم بدست بیاوریم؟چگونه در ذهن مخاطب ارزش افزایی کنیم ؟ در واقع اگر ایمیل شما حاوی یک تبلیغ بزرگ از شرکت شما باشد نه تنها ایجاد ارزش در ذهن مخاطب نمی کنید بلکه با لغو عضویت مشتریانتان نیز مواجه می شوید.

عضو خبرنامه رقیبان خود شوید:
عضو خبرنامه رقیبان خود باشید ایده ها و روش های فروش آنها را در نظر بگیرید چشم از آنها بر ندارید و برای خود ایده سازی کنید

اخبار شرکت خود را به اشتراک بگذارید:
به اطراف تجارت خود توجه کنید و اخبار سازمان خود را مانند استخدام های جدید، مشاغل جدید، تندیس هایی که کسب می کنید، قراردادهای مهم، گسترش در تجارتتان، شرکت در همایش ها ،سمینارها ، نمایشگاه ها، رسیدن به اهداف خود را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید

اخبار جدید را مدنظر بگیرید
به کلیه اخبارهای داخلی و خارجی گوش بدهید و آنچه را که به تجارت شما ربط دارد جدا کنید و از آن به عنوان موضوعی برای ارائه مطلب به مشتریانتان استفاده کنید. از این روش می توانید برای معرفی محصولات جدید خود یا روش های ترویجی و ترغیبی محصولات و خدمات خود استفاده کنید

تفکر فصلی داشته باشید
موضوعات فصلی برای ارائه ایمیل تبلیغاتی بسیار مناسب می باشند. به فصل توجه کنید و اگر محصول شما مر بوط به فصل خاصی می شود از همان برای ترغیب و تبلیغ استفاده کنید.

با مشتریان خود صحبت کنید
سوالی که در ذهن مخاطبانتان وجود دارد را پیدا کنید با نیروهای فروش خود صحبت کنید و ایده و نظر مشتریانتان را نسبت به محصولات و خدماتتان دریابید. از همان موضوعات برای ارسال ایمیل تبلیغاتی و موضوعی برای ایجاد ارتباط با آنها استفاده کنید . حتی می توانید یک تحقیق در زمینه تفکرات مشتریان نسبت به برند خود انجام داده و نتیجه آن را در قالب ایمیل ارسال نمایید

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نکته های کسب و کار ===اینترنتی
سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 12:40 | بازدید : 799 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

اهمیت آدرس فرستنده در ایمیل مارکتینگ

برای داشتن یک ایمیل مارکتینگ موفق آدرس فرستنده بسیار حیاتی است. اکثر کاربران ایمیلی را باز نمی کنند مگر اینکه آدرس فرستنده آن را بشناسند. جعل کنندگان ایمیل، تلاش می کنند کاربران ایمیل را با تغییر نام فرستنده به یک نام معتبر، فریب دهند تا ایمیلشان توسط کاربر باز شود.
اکثر کاربران تصور می کند آدرس فرستنده فقط برای ارسال پاسخ و یا همان
replay استفاده می شود. اگر تصور شما از آدرس فرستنده تنها Replay کردن می باشد پس باید کمی بیشتر در این باره بدانید.
ویژگی های آدرس فرستنده مناسب
از آدرس فرستنده تنها به عنوان یک فیلدی که باید پر کرد و دیده نمی شود استفاده نکنید. خیلی زیبا به نظر نمی آید زیرا اکثر کاربران در آدرس فرستنده به دنبال نامی آشنا و قابل اعتماد می گردند تا با خیال راحت ایمیل را باز کنند همچنین اکثر سرویس های ایمیل ساختارشان به گونه ای طراحی شده که ایمیل فرستنده نمایش داده می شود.
در انتخاب آدرس ایمیل فرستنده بهتر است موارد زیر را رعایت کنید :
 
1- بهتر است که آدرس فرستنده خود را با هدف خود از ارسال آن خبرنامه مرتبط کنید. به طور مثال شما می توانید از این نمونه ها استفاده کنید :  
newsletter@yourdomain.com                      
info@yourdomain.com              
news@yourdomain.com              
yourcompany@yourdomain.com              

2- اگر از اسم شخصی خود استفاده می کنید، بعد از نام نقطه و یا خط فاصله بگذارید سپس نام شرکت و یا کسب و کارتان را بنویسید.
 
3- اگر می خواهید تنها از اسم شخصی خود استفاده کنید باید اطمینان حاصل کنید که اشخاصی که ایمیل شما را دریافت می کنند نام شما برایشان آشنا است.
 
4- نمایش نام شرکت و یا برند شما باید برای شناخت شما توسط کاربر کافی باشد. اما اگر تصمیم به استفاده از نام دپارتمان خود گرفتیتد حتما بعد از آن نام برند و یا شرکت خود را بنویسید تا خواننده شما را بشناسد.
نکته : استفاده از یک آدرس فرستنده قوی و واحد در دراز مدت می تواند انسجام ایمیلهای ارسالی شما را افزایش داده و مشترکین معتمد بیشتری را برای خود جمع کنید در این صورت درصد اسپم شدن ایمیل های شما نیز پائین می آید.

حالا دیگر خوانندگان شما را می شناسند، از باز شدن ایمیل هایتان لذت ببرید
آدرس فرستنده به گیرنده می گوید که این ایمیل از کجا و یا از طرف چه کسی ارسال شده است که می تواند به این فرم ها باشد :
• نام شخصی در یک سازمان ( مدیر سازمان)
• نام یک بخش از یک سازمان (پشتیبانی مشتریان)
• نام و یا نام برند یک شرکت (
Apple)
• نام یک محصول (
iphone)
• عناوین توصیفی (آغاز سال نو)
 
به عنوان مثال اگر نام شما استیو جابز باشد، و کاربران برند Apple را بشناسند، نام شما نیز برایشان آشنا خواهد بود، در صورتی که نامتان در آدرس ایمیل فرستنده اضافه شده باشد. شرکتی مثل اپل که مصرف گرا می باشد مناسب است که از نام برند خود در آدرس فرستنده استفاده کنند.
اینکه شما چه آدرسی را به عنوان آدرس فرستنده انتخاب می کنید بستگی به میزان ارتباط شما با مشترکینتان دارد. به طور کل باز شدن ایمیل شما توسط آنها، به اینکه آنها آدرس فرستنده ایمیل را بشناسند، وابسته است. اگر خواننده آدرس ایمیل فرستنده را نشناسد، به احتمال زیاد آن ایمیل را اسپم خواهد کرد. این عمل شهرت آدرس ایمیل شما را برای ارائه دهندگان سوریس ایمیل مثل گوگل و یاهو خراب کرده و قابلیت ارائه نامه های پستی یا
deliver mailing ایمیل شما پائین می آید.
نکته : بر اساس گزارش ارائه دهندگان سرویس های ایمیل، آدرس فرستنده در 73% از ایمیل هایی که اسپم شده اند دلیل اصلی بوده است.  
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نکته های کسب و کار ===اینترنتی
سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 12:31 | بازدید : 806 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

7 سوالی که قبل از شروع یک کسب وکار باید از خود بپرسید
من در این 12 سال  به واسطه عدم پاسخ درست به این سوال ها شکست های جدی را تجربه کردم، به نظر من اگر می خواهید کسب و کاری را مخصوصا در فضای وب شروع کنید قبلا از شروع آن با دقت این 7 سوال را در مورد محصولات و خدمات خود پرسیده و در صورت پاسخ مثبت کار خود را شروع کنید.
 
1-آیا محصول شما یک نیازمندی واقعی را حل می کند؟
اگر محصول شما یک نیاز ضروری مشتریان را حل نمی کند، احتمال موفقیت آن بسیار کم خواهد بود، پس این موضوع را بسنجید که آیا ایده ای که دارید راهکاری برای یک نیاز ضروری در جامعه می باشد یا نه
 
2-آیا نقطه مرکزی محصول خود را می دانید؟
وقتی می خواهید محصولی تولید کنید کلی کار است که باید شما انجام دهید، سوال اینجاست که از کجا باید شروع کنیم، پاسخ این است از نقطه مرکزی، نقطه مرکزی بخشی از محصول است که در صورت حذف آن کاکرد اصلی محصول مختل می شود. پس اولین کار این است که نقطه مرکزی شناسایی و این بخش به بهترین شیوه اجرا شود. بقیه کارهای در اولویت های بعدی قرار دارد
 
3-شما اصل هستید یا کپی؟
آیا ایده ای که دارید اصل است یا کپی، تجربه ثابت کرده که ایده های کپی اغلب با شکست مواجه می شوند، دلیل ساده است به خاطر اینکه شما وقتی چیزی را کپی می کنید از روش رشد آن کسب و کار درک درستی ندارید و فقط لایه بیرونی آن را کپی می کنید.
 
4-آیا می توانید ساده فکر کنید؟
اگر نمی توانید ساده فکر کنیم، نباید شروع کنیم، اول باید ساده فکر کردن را تمرین کنیم، وقتی ما ساده فکر نمی کنیم محصول خروجی ما محصول پیچیده می شود، مشتریان پیچیدگی را دوست ندارند
 
5-آیا به اندازه ضرورت های در شروع کار هزینه می کنید؟
اگر کاری را می توانید با 1 نفر انجام دهید چرا باید 2 نفر استخدام کنید، اگر یک دفتر 30 متری در شروع کار نیاز دارید چرا باید دفتر 50 متری اجاره کنید، در شروع کار تا حد امکان باید هزینه ها را کاهش دهید
 
6- آیا جاه طلبی شما زیاد است؟
ممکن است چندین ایده داشته باشیم، ایده ها تا زمانی که اجراه نشده اند فقط یک ایده اند، فقط. باید مقداری جاه طلبی خود را کمتر کنیم و سعی کنیم بهترین ایده را به خوبی اجرا کنیم، زمان برای اجرای ایده های بعدی زیاد است.

7-آیا به شیوه بازاریابی و فروش محصول خود فکر کرده اید؟
خیلی وقت ها ما 100 درصد انرژی خود را برای تولید محصول گذاشته و از موضوع مهم دیگر، یعنی فروش غافل می شویم، توصیه من این است که همیشه نصف انرژی شما صرف شیوه های فروش و بازاریابی گردد.
 
سوال دیگری به ذهن شما می رسد که در شروع کسب و کار باید پرسیده شود؟
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نکته های کسب و کار ===اینترنتی
سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 12:29 | بازدید : 793 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 
بر اساس گفته چت هولمز (یکی از بهترین مربیان کسب و کار در جهان) تنها 3% از مخاطبان و مشتریان  کسب و کار شما آماده خرید هستند. و 6 الی 7 % نیز به شانس بستگی دارد.
اگر شما می خواهید 90% دیگر را نیز به دست آورید نیاز به تعامل بیشتری با مشتریانتان دارید.
چه کاری باید انجام بدهید ؟
·         این حس را به مشتری منتقل کنیم که برایش مفید هستیم
·         با یک مشتری به صورت شخصی و نفر به نفر صحبت کنیم
·         نشان دهیم که برایش ارزش افزوده ایجاد می کنیم
·         به مشتری نشان دهیم که در حوزه کاری خود متخصص هستیم
بعد از این کارها شما آماده فروش به مشتری هستید و مشتری آماده خرید است.
به نظر همه این ها کار زیاد و زمان بری است، اما خوب این  کارهای سخت را شما فقط یکبار انجام می دهید.
برای این کار بهتر است از پاسخگوهای خودکار استفاده کنید. با این پاسخگو های خودکار شما می توانید مشترک های زیادی را از طریق دنباله ای از ایمیل ها که قالب آنها را از قبل نوشته اید، بدون نیاز به انجام هر کار دیگری بدست آورید.
ایده هایی برای پاسخگوهای خودکار شما :
1- مخاطبان خود را آموزش دهید : 
دنباله ای از ایمیل ها را جهت آموزش به مخاطبان خود به صورت گام  به گام تهیه کنید. دقت کنید که از ابتدا ذکر کنید که هدفتان از ایمیل هایتان چیست تا بدین ترتیب مخاطبان عضو خبرنامه هایتان شوند و بدانند که به چه چیز نیاز دارند که خبرنامه های شما را باز می کنند.
ابتدا با نکات ساده و آسان آغاز کنید. سپس رفته رفته اطلاعات پیشرفته تری در اختیارشان قرار دهید. تا به مرور زمان آنها را متخصص کنید سپس پیشنهاد خرید محصول و یا خدمتی را که در آن زمینه اطلاعات کسب کرده اند را به آنها بدهید. تجربه و تخصص خود را به مانند یک کلاس درس در نظر بگیرید که می خواهید اطلاعات خود را به دیگران نیز بیآموزید.
من به تازگی خبری شنیده ام در مورد قصابی که با استفاده از پاسخ های خودکار ایمیل های آموزشی در مورد دستورالعمل های پخت گوشت گاو را برای مشتریان خود ارسال کرده است. هم هوشمندانه است و هم ساده. نه ؟
 
2- معرفی دوباره محتواهای قدیمی اما بهترین آن ها : 
بهترین بلاگ های قدیمی خود را با مشتریان جدید به اشتراک بگذارید. این کار نه تنها مشتریان بالقوه را مجددا به سایتتان بر می گرداند، بلکه به بالا رفتن نرخ کلیک شما نیز کمک می کند زیرا اکثر کاربران کلیک از طریق سایت را بیشتر انجام می دهند تا خبرنامه. بنابراین افرادی را که از طریق سایت ثبت نام می کنند را هدایت کنید و محتواهای خود را برای آنها ارسال کنید.
 
3-  به کاربران پیشنهاد برقراری ارتباط بیشتر بدهید : 
از مشتریانتان بخواهید شما را در دیگر رسانه های اجتماعی نیز دنبال کنند. مردم ارتباط آنلاین با دیگران را بسیار می پسندند. انها روابطی که واقعی هستند را دوست دارند حتی اگر با یک شرکت باشد.
به کاربران دلایلی قانع کننده دهید تا شما را like و یا follow کنند. توضیح دهید که چه محتوایی را که در رسانه های مختلف اجتماعی منتشر می کنید.
 
4-    ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید : 

از آنها سوال کنید. بپرسید آنها در اینترنت بیشتر چه چیزهایی را جستجو می کنند و چه


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نکته های کسب و کار ===اینترنتی
سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 12:11 | بازدید : 743 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

یک گام، فاصله شما تا مشتریان راضی
گاهی اوقات ما اهداف مان را آن آنقدر پیچیده می کنیم که روز به روز فاصله ما به آنها دورتر می شود
کافی ست نگرش خود را تغییر دهیم، خیلی از کارها ساده تر از آن چیزی ست که ما به آنها فکر می کنیم.
من اعتقاد دارم که کسب و کاری که مشتری های آن راضی نباشند محکوم به شکست است، درصد بزرگی از مشتریان کسب و کارهای موفق مشتریان ارجاعی از مشتریان راضی قبلی هستند، فرصتی که اغلب در کسب و کارهای ایرانی دیده نشده و اصلا به آن پرداخت نمی شود.
اصولا خیلی از کسب و کارها در ایران فروش را پایان راه می دانند در حالی که در دنیای امروز فروش ابتدای کار بازاریابی ست
 
یک راه ساده برای راضی نگهداشتن و احترام قلبی به مشتریان (که لطف خدا برای کسب و کارها می باشند) راه اندازی یک کلوب مشتریان ساده و ارائه خدمات به این مشتریان می باشد.
شما با این کار چند هدف مهم را نشانه گذاری می کنید:
مشتریان شما، دیگر شما را فراموش نمی کنند
بابت حس خوبی که به آنها انتقال می دهید آنها دوباره از شما خرید می کنند
و مهم تر از همه شما را به دیگران توصیه می کنند
حوب کلوب مشتریان را هدف پیچیده ای نکنید، با چند گام ساده شما صاحب یک کلوب مشتریان بی نظیر خواهید بود:
گام اول: جمع آوری اطلاعات مشتریان
لیست مشتریانی که از شما خرید کرده اند را جمع آوری کنید، اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، آدرس ایمیل و آخرین چیزی که از شما خرید کرده اند کافی ست، فرایندی برای مشتریان جدید نیز طراحی کنید که این اطلاعات بعد از خرید از مشتری گرفته شود و به این لیست افزوده گردد
گام دوم: چه خدماتی به مشتریان خود می توانید بدهید؟
خدماتی که به مشتریان خود می توانید بدهید را مشخص کنید مثلا:
تخفیف های ویژه(تخفیف های واقعی که به سایرین نمی دهید) به مشتریان
تبریک اعیاد و مراسم
آموزش و مطالب مفید در حوزه کسب و کار خودتان که به درد مشتری بخورد
و ....
گام سوم: خبرنامه خود را ایجاد کنید
توسط یک نرم افزار ایمیل مارکتینگ خبرنامه ای ایجاد کرده و داده مشتریان خود را در آن وارد کنید، تا بتوانید با این ابزار خدمات که قرار است به آنها بدهید را ارسال کنید.
 
با همین چند کار ساده شما صاحب یک باشگاه مشتریان کار شدید، چرا از امروز شروع نمی کنید؟ مشتریان راضی بزرگترین سرمایه کسب و کارها می باشد
 
نظر شما چیست؟ آیا به رضایت مشتریان خود فکر می کنید؟
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


واکنش علی مطهری به اظهارات آیت الله مصباح یزدی
دو شنبه 19 خرداد 1393 ساعت 1:9 | بازدید : 899 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

واکنش علی مطهری به اظهارات آیت الله مصباح یزدی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقادات آیت‌الله مصباح یزدی به رئیس‌جمهور گفت: چرا در دولت قبلی که انحرافات فرهنگی بیشتر از امروز بود فقط گاهی به اشاراتی اکتفا می‌کردید؟

علی مطهری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به انتقادات آیت‌الله مصباح یزدی از رئیس‌جمهور، گفت: من دقت‌نظرها و اعلام خطرهای جناب آقای مصباح یزدی در مباحث فرهنگی و فکری و ایدئولوژیک را می‌پسندم و برای جلوگیری از انحراف و تغییر مسیر انقلاب اسلامی مفید می‌دانم.

نماینده مردم شهرستان‌های تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ولی این سوال برای بنده ایجاد شده است که چرا آقای مصباح در زمان دولت قبلی که انحرافات فرهنگی بیشتر از امروز بود و رئیس‌جمهور سابق و آقای مشایی افکار ویژه مخالف مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را مطرح می‌کردند از قبیل مکتب ایران، وحدت ادیان و بیداری انسانی بجای بیداری اسلامی و همین طور فیلم‌های سینمایی که در آن به دنبال عادی‌سازی روابط زن شوهردار با مرد بیگانه بودند و یا رئیس جمهور وقت مسئله نظارت بر پوشش اسلامی را به سخره می‌گرفت، در آن زمان جناب آقای مصباح این مقدار عکس‌العمل نشان نمی‌دادند و فقط به اشاراتی اکتفا می‌کردند.

وی با بیان اینکه امروز آقای مصباح، یک جمله رئیس‌جمهور را که قابل تاویل است به سکولاریسم تفسیر می‌کنند و با تندی به وی حمله می‌کنند، افزود: لذا این شائبه ایجاد می‌شود که حب و بغض‌ها در اینگونه قضاوت‌ها دخالت دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: این مسئله درباره برخی ائمه جمعه نیز صدق می‌کند. برخی در زمان دولت قبل که وضع فرهنگ بدتر از امروز بود ساکت بودند ولی اکنون اعلام خطر می‌کنند.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


معوقات بانکی کجاست؟
دو شنبه 19 خرداد 1393 ساعت 1:4 | بازدید : 826 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

سود بانکی

معوقات بانکی کجاست؟

 نبود عوامل بازدارنده در مقابل روند فزاینده مطالبات بانکی، اقتصاد را به مرحله‌ای رسانده که معوقات بانکی به دغدغه‌ای برای این سیستم تبدیل شده است.

پرداخت تسهیلات به مشتریانی که در نگاه اول معتبر به نظر می‌رسند می‌تواند آغاز رقم خوردن مطالباتی باشد که در صورت عبور از کانال سرسید، معوق مانده، مشکوک الوصول شده و حتی سوخت شوند یا اینکه در بهترین حالت وصول می‌شوند. این در حالی است که اکنون رقمی بین 80 تا 100 هزار میلیارد تومان از همین مطالباتی که ممکن است وصول شوند یا سوخت شده باشند در نظام بانکی کشور انباشت شده است.

چرایی انباشت معوقات در نظام بانکی

اینکه چرا میزان مطالبات معوق بانکی در سال‌های اخیر روند فزاینده‌ای را طی کرده و از نزدیک به 7000 میلیارد تومان در سال 1384 به رقم فعلی که دولت آن را حدود 80 هزار میلیارد تومان و برخی منابع بیش از 100 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند رسیده است را می‌توان در بخش‌های مختلفی جست‌وجو کرد. کارشناسان معتقدند که عدم دقت کافی در هنگام پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها، بازخرید تسهیلات مشتریان بدحساب از طریق اعطای تسهیلات جدید به آنها، پایین‌بودن هزینه تحصیل پول (نرخ سود تسهیلات بانکی) نسبت به نرخ بهره در بازارهای غیررسمی، ایجاد توقعات در جامعه به واسطه وجود درآمدهای سرشار نفتی منجر به افزایش تقاضای تسهیلات بانکی، سیاست‌های نادرستی نظیر افزایش روزافزون تسهیلات تکلیفی بانک‌ها، تسهیل شرایط دریافت وام‌های کلان بانکی، ترویج این عادت اجتماعی که دولت معمولا در بازپرداخت امهال می‌کند، استمهال بدهی‌های بدهکاران همچنین سودجویی و سوءاستفاده از تسهیلات بانکی، کندی روند وصول مطالبات و عدم دقت لازم در مورد ارزیابی وضعیت مالی و اعتباری ضامن یا ضامنان از مهمترین دلایل افزایش مطالبات معوق بانکی و بدهکاران دانه درشت در چند سال گذشته است.

معوقات بانکی کجاست؟

طبق آخرین اظهارات مسئولین بانک مرکزی، حدود 15 درصد از کل معوقات بانکی توسط 10 بدهکار دانه درشت بانکی بلوکه شده است. همچنین 50 گروه یا شرکت مرتبط به یکدیگر 33 درصد و 200 بدهکار بزرگ 55 درصد دیگر از مطالبات معوق را به خود اختصاص داده‌اند و سه نفر بالغ بر1000 میلیارد تومان و 48 درصد بدهکاران یعنی حدود 131 مشتری بیش از 100 میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکارند. این در حالی است که 61 درصد از مبلغ متعلق به 500 نفر بدهکار بزرگ بانکی مربوط به افرادی است که فعالیت اصلی آنها صنعت و معدن است. به عبارتی دیگر 30 درصد از کل مطالبات معوق شبکه بانکی کشور به بخش تولید باز می‌گردد.

سایه معوقات بانکی بر نظام بانکی و اقتصادی کشور

اما رشد طلب‌های معوق بانک‌ها در حالی از سال 1388 از رقم 41‌هزار میلیارد تومان هرساله با 20 درصد رشد همراه بوده که نسبت مطالبات معوق به کل مطالبات تا پایان سال 1392 به 15/6 درصد افزایش یافته و این در حالی است که درمقایسه این نسبت به عنوان یکی از شاخص‌های مهم سنجش سلامت بانکی در داخل با نظام بین‌المللی بانکی که بین دو تا پنج درصد برآورد می‌شود نمی‌توان شرایط مناسبی را برای سیستم بانکی کشور قابل تصور بود. در عین حال رشد مطالبات معوق بانکی در کنار تمامی آثار سوئی که می‌تواند برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد خود بانک‌ها را نیز با چالش‌های بسیاری روبه رو می‌کند، به گونه‌ای که هزینه‌های آنها را افزایش داده، امکان برنامه‌ریزی مناسب را سلب، گردش وجوه نقد را مختل و رتبه بندی داخلی و بین‌المللی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سویی دیگر حجیم شدن بدهی دانه درشت‌ها به نظام بانکی ضمن تاکید بر ضعف مدیران آنها و کاهش اعتماد مردم به سیستم بانکی که ممکن است به خروج سپرده بینجامد، امکان پرداخت تسهیلات بانک‌ها را به دلیل کاهش منابعی که در بیرون بلوکه شده به‌طور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد. گواه این موضوع پرداخت وام ازدواجی است که مدتی متوقف شده و بانک‌ها عامل اصلی این توقف را کمبود منابع عنوان می‌کنند. این در حالی است که بانک‌های دولتی با نزدیک به 33 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی خود می‌توانند حداقل به 11 میلیون متقاضی دریافت وام ازدواج تسهیلات سه‌میلیون تومانی بپردازند.

مطالبات معوق معادل یک هشتم بودجه کل کشور

در عین حال مقایسه رقم مطالبات معوق بانکی با برخی دیگرازهزینه‌ها بیانگر حجم قابل توجه و تاثیرگذار آن در اقتصاد کشور است. از این رو با توجه به اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان پولی و همچنین مدیران بانکی رقم مطالبات معوق بانکی به بیش از 100 هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد نشان می‌دهد پولی که در دست بدهکاران بانکی مانده و ممکن است که بخش قابل توجهی از آن سوخت شود معادل یک هشتم کل بودجه 803‌هزار میلیارد تومانی کشور در سال 1393 است. همچنین این 100 هزار میلیارد تومان در حالی رها شده است که هر ساله بسیاری از طرح‌های عمرانی ملی و استانی کشور به دلیل عدم تحقق بودجه مصوب آن نیمه کاره می‌ماند تا جایی که هم اکنون نزدیک به 3000 طرح نیمه تمام عمرانی و توسعه‌ای به دلیل کمبود منابع روی دست دولت مانده است. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با وجود اقدامات اخیر دولت یازدهم برای مقابله با افزایش معوقات بانکی و بازپس‌گیری منابع خارج شده از سیستم بانکی این گونه به نظر می‌رسد که برگرداندن چنین ارقام قابل توجهی نیازمند حرکت تمامی فعالان سیاسی، قضایی، اقتصادی و بانکی است تا بر مبنای آسیب‌شناسی موضوع و شناخت دقیق دلایل بسیاری که موجبات چنین شرایطی را فرهم آورده راهکارهای جامعی ارائه و اتخاذ شود چرا که 100‌هزار میلیارد تومان معوقات بانکی یکباره و توسط یک گروه ایجاد نشده است که یکدفعه و با اقدام انفرادی نیز حل و فصل شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سه مقام دولتی که باید در تلویزیون از مردم عذرخواهی کنند!
دو شنبه 19 خرداد 1393 ساعت 1:2 | بازدید : 839 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
همه این افراد در دولتی مسئولیت دارند که رئیس آنان، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی‌ به دلیل یک اشتباه ناخواسته در توزیع سبد کالا از مردم عذر‌خواهی کرد. حال آنان نیز می‌توانند با شهامت به دلیل خطای عمدی خود که دادن رانت به یک شرکت خاص است، از همگان عذر‌‌ بخواهند، می‌توانند همه چشم در چشم مردم بدوزند و بر تخلفی که در گزارش دیوان محاسبات وجود دارد، اصرار بورزند!
هرچند داستان دادن رانت 650 یورویی ‌وزارت صنعت معدن و تجارت ـ که از سوی یکی از نمایندگان مجلس و پیگیری شد ـ ‌ مانع تخصیص ارز به یک شرکت خاص از سوی بانک مرکزی شد،‌ هنوز موضوع برای افکار عمومی‌ به پایان نرسیده‌ و فارغ از حکم دادسرای دیوان محاسبات، لازم است که سه مقام دولتی، ‌‌در پیشگاه مردم معذرت‌خواهی کنند و برای تکرار نشدن چنین خطایی در ادامه کار تضمین دهند‌.

دیوان محاسبات‌ پس از حسابرسی‌های خود گزارش داده است، در جریان انجام تفاهم‌نامه بین یک شرکت و وزارت صنعت و معدن ـ که بعدا به اعطای رانت 650 یورویی معروف شد ـ سه مقام‌ دولتی، چهار تخلف بزرگ را مرتکب شده‌اند.
 
دیوان محاسبات در پاسخ به استعلام احمد توکلی درباره این تفاهم‌نامه گزارش داده است‌‌: «اگرچه ارزی در اجرای تفاهم‌نامه، برابر جوابیه شماره ۷۴/ ۵۱۴۰۰/ د مورخ ۱۴/ ۲/ ۹۳ حسابرس کل هیأت چهارم حسابرسی تا تاریخ تحریر این گزارش به شرکت اختصاص نیافته، ولیکن با عنایت به مراتب یاد شده و به استناد به ماده(۵۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، امتیاز اعطا‌ شده در قالب انعقاد تفاهم نامه فیمابین بانک مرکزی و شرکت سپید استوار آسیا به جهت پیگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور معاون اول محترم و اقدامات صورت پذیرفته در بانک مرکزی ج.ا.ا منجر به شرایط تبعیض آمیز، ادامه انحصار و تبعا حذف سایر رقبا و انتفاع شرکت مورد نظر از بازار در نتیجه ترخیص زود هنگام محموله گردیده است‌».

سه مقام دولتی که باید در تلویزیون از مردم عذرخواهی کنند!
 

فارغ از اینکه نتیجه رأی دادسرای دیوان محاسبات چه خواهد بود که حتی در صورت محکوم کردن این سه مقام دولتی، حکم تأثیر‌گذاری نخواهد داد، باید گفت معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین رئیس بانک مرکزی، تفاهم‌نامه‌ای ‌با یک شرکت خصوصی امضا کرده‌اند که بر پایه آن،شرایط تبعیض آمیز و انحصاری برای یک شرکت خاص پدید آمده است؛ تفاهم‌نامه‌ای که بر پایه آن، این شرکت‌ می‌توانسته‌ به سادگی رقبای خود را حذف کرده و در‌آمدهای نجومی کسب کند.

حال که احمد توکلی نتیجه گزارش حسابرسان دیوان محاسبات را منتشر کرده، گزارشی که بر پایه آن معاون رئیس جمهور و وزیر رأسا خود پیگیر اعطای این شرایط تبعیض آمیز به یک شرکت خاص شده‌اند، پسندیده است که این دو به علاوه رئیس بانک مرکزی در محضر مردم از آنان برای خطایشان عذر‌خواهی و طلب حلالیت کنند.

همه این افراد در دولتی مسئولیت دارند که رئیس آنان، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی‌ به دلیل یک اشتباه ناخواسته در توزیع سبد کالا از مردم عذر‌خواهی کرد. حال آنان نیز می‌توانند با شهامت به دلیل خطای عمدی خود که دادن رانت به یک شرکت خاص است، از همگان عذر‌‌ بخواهند، می‌توانند همه چشم در چشم مردم بدوزند و بر تخلفی که در گزارش دیوان محاسبات وجود دارد، اصرار بورزند!
 
موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


2 میلیون مرد در ایران کار نمی‌کنند!
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 23:40 | بازدید : 745 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

2 میلیون مرد در ایران کار نمی‌کنند!

بر تعداد کل جمعیت غیرفعال کشور طی دوره 84 تا 92 مجموعا 6.2 میلیون نفر افزوده شده و از سویی در این دوره 6.5 میلیون مرد و زن دیگر نیز به سن کار رسیدند، همچنین با وجود اینکه در سال 84 تعداد 10.1 میلیون مرد در سن اشتغال غیرفعال بودند، این تعداد نه تنها در سال 92 کاهش نیافته بلکه به دلایل نامعلومی به 11.7 میلیون نفر رسید.

به گزارش شفقنا به نقل از مهر، بررسی آمارهای مربوط به اشتغال و بیکاری کشور در فاصله سال های 84 تا 92 نشان می دهد که در انتهای این دوره 11 میلیون و 700 هزارنفر مرد با وجود قرار داشتن در سن کار و محاسبه آنها در جمعیت فعال کشور (10 تا 65 سال)، اما تاثیری در اقتصاد و جریان تولید کشور نداشته و به عبارت ساده تر، غیرفعال بوده و کار نمی کنند.

اهمیت این آمار در این است که بدانیم مجموع کل افراد غیرفعال کشور در بخش زنان و مردان در سال 92 به 39 میلیون و 500 هزار نفر رسید، در حالی که این تعداد در سال 84 به میزان 6.2 میلیون نفر کمتر یعنی 33 میلیون و 300 هزارنفر بوده است.

چرا 6.5 میلیون نفر غیرفعال شدند؟

بنابراین در یک دوره زمانی 8 ساله، 6 میلیون و 500 هزارنفر از جمعیت کشور به گروه غیرفعالان پیوسته اند در حالی که دقیقا در سن کار قرار دارند. بررسی روند افزایش جمعیت غیرفعال کشور در بخش مردان نیز نشان می دهد که در فاصله سال های 84 تا 92 بر تعداد مردان غیرفعال در سن کار کشور 1 میلیون و 600 هزارنفر افزوده شده است.

اگر وضعیت افزایش مردان غیرفعال اقتصادی کشور را در فاصله سال های 84 تا 90 بررسی نماییم، تعداد مردان غیرفعال از 1 میلیون و 600 هزارنفر به 2 میلیون و 400 هزارنفر می رسد. همچنین تعداد مردانی که کار نمی کنند در پایان سال 91 نسبت به پایان 84 به میزان 2 میلیون و 200 هزارنفر است.

در عین حال، مرکز آمار ایران معتقد است هرچند تعداد مردان غیرفعال اقتصادی کشور در سال 92 نسبت به 84 افزایش 1.6 میلیون نفری را نشان می دهد، اما روند آن پس از سال 90 کاهشی شده است.

از کل 6 میلیون و 200 هزارنفری که در فاصله 84 تا 92 به جمعیت غیرفعالان کشور پیوسته اند، 1 میلیون و 600 هزارنفر مرد و مابقی زن هستند. کارشناسان بازار کار دلایل مختلفی برای غیرفعال شدن افراد که نتیجه ای جز کاهش میزان فعالیت های اقتصادی کشور را در پی ندارد، مطرح می کنند.

زیان افزایش جمعیت غیرفعال در کشور

برخی کارشناسان می گویند دلسرد شدن کارجویان از جستجوی شغل، ناتوانی دولت ها در ایجاد فرصت های جدید شغلی، انصراف بخشی از کارجویان برای ورود به بازار کار دستکم در یک دوره موقت و همچنین تصمیم به ادامه تحصیل از دلایلی است که باعث افزایش تعداد جمعیت غیرفعال و همچنین نادرست نشان دادن عملکرد دولت ها در اشتغال زایی می شود چرا که معمولا در سال های گذشته، هرگونه کاهش آمار بیکاران به منزله ایجاد شغل تلقی و در آمارها گنجانده شده است.

بخش حائز اهمیت دیگر در بررسی آمارهای مربوط به بازار کار مردان، مربوط به روند جمعیت در سن کار جامعه است. به بیان دیگر، در صورتی که سیاست های اشتغالی کشور در طول فعالیت دولت ها موفق باشد؛ قطعا باید از تعداد افراد در سن کار کشور کاسته و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یابد.

اما در ایران، به تعداد مردان در سن کار در فاصله سال های 84 تا 92 به میزان 3 میلیون نفر افزوده شده است. در این بخش بر جمعیت زنان در سن کار کشور نیز 3.5 میلیون نفر افزوده شده که نشان می دهد در یک دوره 8 ساله، 6.5 میلیون نفر در کشور آماده ورود به بازار کار هستند که البته ممکن است بخشی از این تعداد به ویژه زنان اساسا تمایلی به اشتغال نداشته و هرگز وارد بازار کار نشوند.

6.5 میلیون نفر وارد سن کار شدند

در هر صورت، افزایش تعداد جمعیت در سن کار کشور (در این گزارش تنها بخش مردان بررسی می شود) نشان می دهد که کشور هنوز در دوره پیک ورود کارجویان به بازار کار قرار دارد. از سویی سیاست های اعمال شده در دوره 84 تا 92 نیز نتوانسته تاثیر مثبتی بر کاهش تعداد کارجویان کشور داشته باشد به نحوی که بتوان نتیجه آن را در کاهش تعداد افراد در سن کار مشاهده کرد.

بنابراین وضعیت قرار گرفتن مردان در سن کار کشور در فاصله سال های 84 تا 92 به نحوی بوده که این جمعیت در هر سال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از 28.6 میلیون نفر سال 84 به 31.6 میلیون نفر در پایان سال 92 رسیده است.

جدول 5 بخشی تعداد مردان غیرفعال و جمعیت در سن کار کشور از 84 تا 92

(ارقام به میلیون نفر)

نرخ‌مشارکت‌اقتصادی(درصد) تعدادکل‌مردان‌درسن‌کار تعدادکل‌مردان‌غیرفعال تعدادکل‌افرادغیرفعال تعدادمردان‌بیکار سال
64.7 28.6 10.1 33.3 1855768 1384
63.9 29.3 10.6 34.5 1877931 1385
63.5 29.9 10.9 35.5 1764118 1386
61.9 30.4 11.6 37.2 1715321 1387
62.8 30.9 11.5 37.3 2098193 1388
62.1 31.4 11.9 38.3 2325976 1389
60.7 32 12.5 39.8 2046612 1390
61.6 32 12.3 39.8 2069836 1391
63 31.6 11.7 39.5 1713543 1392

 

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خشم اروپا از تلاش شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با ایران/ افزایش 35 درصدی تجارت ایران با آمریکا
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 23:31 | بازدید : 736 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

خشم اروپا از تلاش شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با ایران/ افزایش 35 درصدی تجارت ایران با آمریکا

کشورهای اروپایی از افزایش تلاش شرکتهای آمریکایی برای برقراری روابط تجاری با ایران در حالی که آنها (شرکت های اروپایی) بدلیل تحریم های واشنگتن از این کار منع شده اند ، خشمگین هستند .

 در حالی تجارت کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران به پائین ترین حد خود رسیده ، روابط مالی و تجاری ایالات متحده با شرکت های ایرانی از سال 2011 تاکنون افزایشی 35 درصدی را به خود دیده است .

بر اساس گزارش بلومبرگ ، این میزان برای کشورهای اروپایی از همین سال 77 درصد کاهش داشته است .

 به گفته برخی مقامات ، این اقدام درست نیست که کارشناسان آمریکایی بخصوص در بخش خدمات غذایی و پزشکی در ارتباط با ایران هستند در حالی که شرکت های اروپایی از داشتن روباط تجاری با تهران و دیگر کشورهای مورد تحریم آمریکا منع باشند .

در ادامه این مقاله امده است : ماریج شاک ، یکی از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا در بخش کمیته های تجارت بین المللی و امور خارجه در این باره اظهار داشت : اتحادیه اروپا باید نگرانی هایی را در قبال این موضوع به مقامات آمریکایی ابلاغ نماید . تحریم های ضدایرانی آمریکا اقتصاد در ایران را تحت تاثیر قرار میدهد و همین موضوع نیز تاثیرات برون مرزی نامطلوبی بر اقتصاد اروپا می گذارد .

آیان کرنز ، مدیر شبکه رهبری اروپا در لندن ( گروه مشاوران سیاسی که توسط مقامات سابق اتحادیه اروپا اداره می شود ) نیز تصریح کرد : اختلاف و تفرقه در میان دوستان غربی در مسئله نحوه اجرای تحریم ها بر ضد ایران می تواند به هرگونه تلاش از سوی آمریکا و اروپا برای مشارکت در دور تازه ای از تحریم ها علیه "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه در مورد بحران اوکراین آسیب بزند .

ایالات متحده تا پیش از سال 1979 یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران با مبلغ دادوستدی معادل سالانه 400 میلیارد بوده است . پس ازآن این روابط تا حد بسیار زیادی قطع گردید . واشنگتن در سالهای اخیر با همکاری دوستان خود و با اتهام تلاش ایران برای دست یابی به بمب اتمی ، تحریم ها علیه تهران را تشدید نموده است .

 جمهوری اسلامی همواره این اتهامات از سوی غرب را بی اساس خوانده و رد کرده است .

در انتهای این مقاله که در نشریه " بیزینس ویک " منتشر شده ، آمده است : بر اساس گزارش یکی از موسسات معتبر آمریکایی ، نرخ تجارت میان تهران و واشنگتن در سال گذشته میلادی 315 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 2011 افزایش داشته است . طی همین دوره و بر اساس نمودارهای کمیسیون های اروپایی ؛ تجارت میان تهران و اتحادیه اروپا به 8/2  میلیارد یورو کاهش یافته که پیشتر 28 میلیارد یورو بوده است .

به گزارش انتخاب، این کاهش تجارت پس ازآن رخ داد که اتحادیه اروپا به منظور اعمال تحریم های آمریکا بر ضد ایران در سال های 2011 و 2012 بیشتر از سوی کاخ سفید تحت فشار قرار گرفت .
 


 

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صف بیکاران طولانی تر می شود؟/ اطلاعاتی که باید در مورد بازار کار بدانید
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 23:27 | بازدید : 777 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

صف بیکاران طولانی تر می شود؟/ اطلاعاتی که باید در مورد بازار کار بدانید

 اطلاعاتی که در مورد بازار کار کشور منتشر شده نشان می دهد طی سال های آینده حداقل 6 میلیون و 500 هزار نفر به جمعیت کسانی که به کار نیاز دارند افزوده می شود.
 

براساس آمارهای رسمی حداقل 12 میلیون مرد در ایران کاری برای انجام دادن ندارند. در صورتی که وضعیت بازار کار به سمت رونق حرکت نکند، طی ماه های آینده صف بیکاران طولانی تر می شود.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یارانه خرداد ماه چند هزار میلیاردیست؟
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 22:29 | بازدید : 2245 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
اگر چه قرار است پرداخت یارانه نقدی همچنان به تمامی متقاضیانی که در مرحله دوم ثبت نام کرده‌اند به مانند اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد اما هنوز رقم دقیق مجموع هزینه پرداختی در هر ماه مشخص نیست.
از آذر ماه سال ۸۹ که اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها کلید خورد تا پایان سال ۹۲ در حالی حدود ۱۳۴ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به هر نفر پرداخت شد که مجموع درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در این مدت ۹۵ هزار میلیارد تومان بوده و طبق قانون می باید ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بین خانوارها توزیع می شد.

با این وجود نه تنها قانون به درستی اجرا نشده و سهمی به تولید و دولت نرسید بلکه دولت برای تامین کسری حدود ۳۵ هزار میلیارد تومانی دست به منابع خزانه برد و ۵۷۰۰ میلیارد تومان نیز از بانک مرکزی استقراض کرد چرا که باید در هر ماه منابع برای تامین حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی و واریز می شد.

اما با تاکید دولت جدید مبنی بر کسری هزینه هایی که در پرداخت یارانه به بیش از۷۶ میلیون ایرانی وجود داشت در مراحل و برنامه های مختلفی مباحثی در قالب شناسایی دهک های پردرآمد و یا اختصاص یارانه نقدی به اقشار کم درآمد مطرح شد که در ادامه با دعوت به انصراف از کسانی که نیاز چندانی برای دریافت یارانه احساس نمی‌کردند ثبت نام مجدد در ۲۰ فروردین ماه آغازشد.

برخلاف پیش بینی دولت تعداد قابل توجهی منصرف نشده و تنها حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برای دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی ثبت نام نکردند که در این حالت طبق آنچه که نوبخت- معاون برنامه ریزی و نطارت راهبردی رییس جمهور- اعلام کرد از منابع ایجاد شده از محل انصرافی ها نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان طی یک سال صرفه جویی خواهد شد و دولت نیز بنا را به صرف آن در بهداشت و درمان مردم قرار داد.

بر این اساس تا زمانی که ۲.۴ میلیون نفر انصرافی اعلام شد به طور متوسط در هر ماه ۱۰۰ میلیارد تومان از مبلغ قبلی کم شده و به عبارتی دیگر دولت رقمی حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان را می باید می پرداخت.

اما یارانه خرداد ماه به عنوان دومین یارانه نقدی مرحله دوم هدفمندی در حالی تا چند روز دیگر پرداخت می‌شود که ممکن است با تغییرات ایجاد شده در این فاصله مجموع مبلغ پرداختی نیز دچار تغییر مجدد شده باشد.

ثبت تغییرات به تعداد و هزینه ها اضافه نکرد

از ۳۱ اردیبهشت ماه که فرصت ثبت تغییر اطلاعات برای خانوارها فراهم شد ثبت نام جدیدی انجام نشده و به تعداد متقاضیان قبلی اضافه نشد چرا که بنابر اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها کلیه هموطنانی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ثبت نام کرده و به دلیل یکی از وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضی دریافت این تغییرات در سامانه رفاهی بودند می توانستند با ارائه مدارک به دفاتر پلیس +۱۰ نسبت به ثبت تغییرات اقدام کنند.

همچنین آن دسته از افرادی که به دلایل مختلف از جمله محجوریت، فقدان سرپرست، عدم صلاحیت سرپرست خانوار متقاضی تغییر سرپرست خانوار خود بودند مشمول این اطلاعیه می شدند.

بر این اساس کسانی که از ثبت نام به هر دلیلی جامانده و یا اینکه برای جداکردن یارانه خود از خانواده اقدام به ثبت نام در زیرمجموعه خانوارهای خود نکرده بودند تا در زمان تعیین شده تغییرات را انجام دهند از دریافت یارانه جامانده و انصرافی تلقی می شوند بنابراین ثبت تغییرات که همچنان نیز ادامه دارد هزینه ای به هزینه های قبلی اضافه نکرد.

یارانه نظامی ها هم اضافه می شود

در عین حال در ثبت نام نیروهای نظامی که از سوی سازمانهای مربوطه انجام می شود در فاصله زمانی تعیین شده از ۲۰ فروردین مشکلی ایجاد شده بود که پرداخت یارانه اردیبهشت ماه آنان را با مسایلی روبه رو کرد براین اساس با توجه به رفع مشکل قبلی، ثبت نام این گروه نیز انجام شده و تعداد آنها نیز به جمعیت ۷۳ میلیونی متقاضی دریافت یارانه در خرداد ماه اضافه خواهند شد که به تبع آن هزینه های پرداخت یارانه را نیز افزایش می دهد.

کسر هزینه انصرافی‌ها در یارانه خرداد ماه

اما مساله دیگری که می تواند در مجموع رقم پرداختی برای یارانه نقدی در هر ماه به طور هر چند اندک تغییر ایجاد کند مربوط به تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه است.

بنابر اعلام اخیر نوبخت مبنی بر انصراف نزدیک به ۲۳ هزار نفر از دریافت یارانه در هفته های بعد از ثبت نام، بی تردید سایت رفاهی هر روزه مراجعه کنندگانی برای ثبت عدم دریافت یارانه خواهد داشت. بنابراین با توجه به رقم اعلامی انصراف دهندگان و ادامه این روند، اندکی شاید در حدود یک میلیارد تومان دیگر را از هزینه پرداخت یارانه این ماه و ماه های بعدی بکاهد.

این در حالی است که برای اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی سایت رفاهی همچنان باز خواهد بود.

کسری ۱۰۰۰ میلیاردی دور اول با ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تامین نمی شود

بنابراین گزارش هر اندازه نیز انصرافی وجود داشته باشد باز هم حداقل در هر ماه باید به بیش از ۷۳ میلیون نفر یارانه پرداخت شود که ممکن است در خرداد اندکی بیشتر یا کمتر از اردیبهشت و یا در ماه‌های بعد نیر اندکی کمتر از حال باشد اما در نهایت این انصراف‌ها رقمی بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان را در هر ماه از هزینه ۳۵۰۰ میلیارد تومانی که پیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن کسری عنوان می شد را پوشش نمی دهد.

در عین حال از اظهارات اخیر نوبخت این گونه به نظر می رسد که پرداخت یارانه به تمامی متقاضیان ثبت نام کننده فعلا ادامه داشته و دهک های پایینی از طریق بسته‌های غذایی حمایت خواهند شد به طوری که وی در مورد نظر دولت برای عمل به بند"و" تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۳ مبنی بر پرداخت یارانه به متقاضیان نیازمند معتقد است که دولت بنا را بر اعتماد به افکار عمومی و مردم در اعلام نیاز از طریق ثبت نام گذاشته است.

وی همچنین با بیان اینکه عده‌ای در ثبت‌نام دریافت یارانه نقدی نیاز خود را اعلام کردند که برای توجه به این موضوع نیز قانون تکالیفی را برعهده قوه مجریه گذاشته که متناسب با الزامات قانونی در دولت نیز پیگیری خواهد شد عنوان می کند که باید این موضوع به دولت واسپاری شده و به آن اعتماد کرد.
 
موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عامل اصلی مصائب اقتصادی در 8 سال قبل
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 22:23 | بازدید : 795 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

عامل اصلی مصائب اقتصادی در 8 سال قبل

حجم بالای نقدینگی همواره یکی از مصائب اقتصاد و بازارهای پولی و مالی کشور در هشت سال گذشته به شمار می رفت به طوری که به گواه اقتصاددانان، دلیل اصلی افزایش هر ساله تورم در دولت های نهم و دهم و به هم ریختگی اقتصاد ایران در این دوران هم همین شاخص بوده است.
حجم بالای نقدینگی همواره یکی از مصائب اقتصاد و بازارهای پولی و مالی کشور در هشت سال گذشته به شمار می رفت به طوری که به گواه اقتصاددانان، دلیل اصلی افزایش هر ساله تورم در دولت های نهم و دهم و به هم ریختگی اقتصاد ایران در این دوران هم همین شاخص بوده است.

در یک اقتصاد سالم تعادل در نقدینگی، افزایش رشد اقتصادی، مهار تورم و ثبات اقتصادی را به همراه دارد و برعکس اگر سیاست های پولی دولت معیوب باشد و باعث تزریق بیش از نیاز پول و نقدینگی به جامعه شود، تشدید نرخ تورم و خروج از تعادل شاخص های اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

افزایش بی سابقه درآمدهای ارزی دولت های نهم و دهم طی سالهای 1384 تا 1391 می توانست نویدبخش پویایی و ثبات اقتصاد و افزایش توانمندی دولت برای توسعه پایدار و همه جانبه کشور باشد اما متاسفانه این حجم عظیم منابع نه تنها ثبات و رشد اقتصاد را به دنبال نداشت بلکه به دلیل سیاست های غلط و تصمیمات نامناسب دولت گذشته، تولید و اقتصاد کشور را نابود کرد و تنها عایدی و نتیجه آن، رشد 6 برابری حجم نقدینگی و تورم 42 درصدی و بی سابقه در سال های اخیر بود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی، افزایش 600 درصدی حجم نقدینگی در دولت گذشته را ناشی از تزریق بی رویه پول به جامعه،استقراض نابسامان از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، تزریق بی رویه منابع به مسکن مهر و اجرای نادرست هدفمندی یارانه ها و سرریز کردن ماهانه چند هزار میلیارد تومان پول به حساب های مردم می دانند.

برای یافتن پاسخی به چرایی افزایش حجم نقدینگی در8 سال گذشته دیدگاههای چند تن از کارشناسان اقتصادی کشور را جویا شدیم.

بیماری هلندی اقتصاد ایران

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران در 8 سال گذشته با بیماری هلندی مواجه بود، می گوید: در دوره مورد بررسی درآمدهای دولت زیاد بود و عمده این درآمدها نیز بدون مدیریت صحیح و خارج از ضابطه به جامعه تزریق شد که همین عامل، تعادل در تقاضا و عرضه را با افزایش یکباره تقاضا برهم زد.

شاهین شایان آرانی ادامه داد: همچنین در سال های گذشته درآمدهای نفتی به جای آنکه به افزایش تولید داخلی اختصاص یابد در جای دیگر صرف و منابع عمرانی صرف هزینه های جاری شد که این امر افزایش نقدینگی را به عنوان یک معضل اساسی در اقتصاد سبب شد.

وی اظهار داشت: دولت قبل بدون توجه به مسائل بودجه ای کشور، هزینه های جاری را فراتر از بودجه تعیین می کرد که این نیز یکی دیگر از عوامل افزایش حجم پول در جامعه و در دست مردم و نهایتا افزایش نقدینگی و تورم بالای 40 درصد شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین سیاست های دولت قبل در مدیریت و کنترل نقدینگی مناسب نبوده و تورم افسار گسیخته ای را در کشور به وجود آورد.

افزایش واردات و هزینه های مصرفی دولت

یک کارشناس اقتصادی دیگر نیز معتقد است: در هشت سال گذشته تولید داخلی به نفع واردات کالای خارجی کنار رفت و نقدینگی که باید در بخش تولید صرف می شد به واردات اختصاص یافت.

وی گفت: سختگیری برای تولید و سرمایه گذاری، کنترل قیمت ها و تامین نیاز بازار از طریق واردات، از بین بردن فضای کسب و کار، افزایش حجم نقدینگی و مصرف آن
موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ایران به غول‌های نفت پاداش می‌دهد
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 21:50 | بازدید : 759 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

ایران به غول‌های نفت پاداش می‌دهد

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهاي نفتي وزارت نفت با تشریح 7 ویژگی نسل جدید قراردادهای نفتی از تعریف نظام پاداش در قراردادهای نفتی ایران خبر داد و گفت: در مدل جدید قراردادهای نفتی 7 زمینه فعالیت دیده شده است

جزئیات تدوین نسل جدید قراردادهای بیع متقابل توسعه بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران، گفت: بازار جهانی نفت در طول چند سال گذشته با تغییر و تحولات گسترده‌ای همچون ظهور ذخایر نامتعارف "شیل نفت و گازها"، توسعه حفاری در آب‌های عمیق به ویژه در اقیانوس اطلس توسط برزیل و نوسان‌های قیمت نفت روبرو بوده است.
 
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهاي نفتي وزارت نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی نگاه‌ها به ذخایر نفت خاورمیانه کم رنگ تر از گذشته شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر، افزایش رقبای نفتی منجر به افزایش عرضه به بازار جهانی طلای سیاه شده و بالا بودن قیمت نفت توسعه برخی از میادین غیر اقتصادی را کاملا اقتصادی کرده است.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پائین بودن قیمت نفت موجب شده بود که رقبای کمتری در بازار عرضه جهانی نفت وجود داشته باشد، اظهار داشت: ایران هم در طول دو دهه گذشته با تدوین و رونمایی از چندین نسل و مدل قراردادهای بیع متقابل حدود 40 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی امضا کرده است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش نفت، گاز و سایر محصولاتی که از محل قراردادهای بیع متقابل در کشور تولید و عرضه می‌شود، حدود 100 میلیارد دلار برآورد می شود، اظهارداشت: علاوه بر این، با امضای قراردادهای بیع متقابل به نوعی با تحریم‌های آمریکا همچون داماتو مقابله شد و با اکثر کشورهای معتبر بین‌المللی اروپایی قرارداد نفتی امضا کرده‌ایم.
 
حسینی با یادآوری اینکه در طول چند سال گذشته مدل‌های مختلفی از قراردادهای بیع متقابل در سطح صنعت نفت تدوین و رونمایی شد، افزود: در نسل دوم این قراردادها فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز هم گنجانده شد و قرارداد بخشی از بلوک‌های اکتشافی هم به خارجی ها واگذار شد.
 
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهاي نفتي وزارت نفت با تاکید بر اینکه برخی از شرکت‌های خارجی که در طول دو دهه گذشته با ایران قرارداد نفتی امضا کرده‌اند، نه تنها هیچگونه سودی نبرده بلکه متحمل زیان هم به دلیل فعالیت در صنایع نفت و گاز ایران شده اند، تصریح کرد: این در حالی است که در قراردادهای بیع متقابل نرخ بازگشت سرمایه 15 تا 16 درصد در نظر گرفته شده است.
 
این مقام مسئول با اشاره به زیان شرکت‌های انی ایتالیا و توتال فرانسه در طرح توسعه میادین نفتی دارخوین و بلال، بیان کرد: در شرایط فعلی ایران برای توسعه صنعت نفت و امضای قرارداد با رقبای بزرگی همچون عراق و اقلیم کردستان عراق، قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر باید دست و پنجه نرم کند.
 
وی با یادآوری اینکه صنایع نفت و گاز در کل جهان صنایع ریسک پذیر و سرمایه بر هستند، گفت: از این رو صرفا با منابع داخلی شرکت نفت نمی توان کل بخش بالادستی صنعت نفت را توسعه داد و باید به دنبال جذب سرمایه های خارجی در صنعت نفت بود.
 
تدوین یک مدل قرارداد در 7 حوزه کاری
حسینی با اعلام اینکه با حفظ و صیانت از منافع ملی هم اکنون نسل جدید قراردادهای بیع متقابل در صنعت نفت تدوین شده است، گفت: بر این اساس، یک مدل قراردادی قابل انعطاف برای توسعه میادین نفت و گاز خشکی و دریایی، اکتشافی، میادین با ریسک بالای توسعه، توسعه میادین آب‌های عمیق، میادین در حال توسعه به منظور افزایش ضریب بازیافت و میادین کوچک نفت و گاز کشور تدوین شده است.
 
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهاي نفتي وزارت نفت با بیان اینکه در این مدل جدید قراردادی، هفت زمینه فعالیت دیده شده است، اظهار داشت: در قراردادهای اکتشافی، پیمانکار باید عملیات اکتشاف شامل لرزه نگاری، حفاری اکتشافی را به منظور کشف یک میدان تجاری انجام دهد و کل ریسک فعالیت های اکتشافی بر عهده پیمانکار است.
 
وی با یادآوری اینکه اگر پیمانکار موفق به کشف تجاری یک میدان نفت و

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


8 دلیل که می‌تواند جام جهانی را به یک فاجعه تبدیل کند
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 21:48 | بازدید : 695 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

8 دلیل که می‌تواند جام جهانی را به یک فاجعه تبدیل کند

جام جهانی فوتبال تا چهار روز دیگر در برزیل آغاز می‌شود اما این کشور مورد موشکافی دقیق منتقدینی قرار دارد که معتقدند رقابتهای امسال ممکن است به یک فاجعه کامل بدل شود.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنشنال بیزینس تایمز، تیمهای ملی و طرفداران فوتبال از سرتاسر جهان به تدریج در حال ورود به 12 شهر میزبان رقابتهای جام جهانی برای شرکت در بزرگ ترین تورنمنت فوتبالی جهان هستند.

 

برآورد می‌شود یک میلیارد نفر دیدار افتتاحیه جام جهانی را از تلویزیون تماشا کنند و 500 هزار نفر نیز برای تماشای این بازیها به برزیل سفر کنند.

 

به رغم محبوبیت بین‌المللی رقابتهای جام جهانی این رخداد به یک مساله‌ تفرقه ‌برانگیز بین مردم برزیل تبدیل شده است.

 

نتایج یک نظرسنجی نشان داده که 72 درصد مردم برزیل از دولت کنونی این کشور ناراضی هستند. این نارضایتی با تصمیم دولت برزیل برای صرف میلیارد‌ها دلار برای یک رقابت فوتبالی به جای پرداختن به مشکلات عدیده‌ مردم تشدید شده است.

 

نارضایتی مردم از صرف هزینه‌های هنگفت برای جام جهانی به بروز تظاهرات گسترده منجر شده و در عین حال تاخیرها و نگرانی‌های امنیتی درباره احداث زیرساخت‌های مورد نیاز برگزاری این رقابت‌ها بسیاری از ناظران را نگران کرده که تلاش این کشور برای میزبانی این رخداد ورزشی عظیم به ناکامی بینجامد.

 

در این گزارش به هشت دلیل که ممکن است باعث شود جام جهانی فوتبال در برزیل به یک فاجعه کامل بدل شود اشاره شده است.

 

1- آماده نبودن فرودگاه‌ها

جام جهانی طرفداران فوتبال را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند، اما به گزارش روزنامه برزیلی فولا دو سائوپائولو فرودگاه‌های چند شهر میزبان جام جهانی در برزیل ممکن است برای سرویس‌ دهی به خیل عظیم طرفداران و تماشاچیان آماده نباشند. یک تکنسین ساختمان در برزیل می‌گوید: تنها یک معجزه الهی می‌تواند به حل به موقع این مشکل کمک کند.

2- نبودن حمایت مردمی

جام جهانی ممکن است به رشد صنعت گردشگری و توجه بین‌المللی به کشور میزبان منجر شود، اما اکثریت مردم برزیل ترجیح می‌دادند دولت این کشور روی مسائل مهم‌تری تمرکز کند. یک نظرسنجی که اخیرا در این کشور انجام شده نشان داده از هر 10 برزیلی شش نفر انتظار دارند که دولت این کشور هزینه‌ برگزاری جام جهانی را روی مشکلات درمانی و حمل‌ونقل عمومی صرف می‌کرد.

3- نگرانی درباره شبکه برق برزیل

برزیل در حال حاضر یکی از بدترین خشکسالی‌های اخیر را تجربه می‌کند که فشار زیادی را روی شبکه برق این کشور تحمیل کرده است. قطعی‌های برق در ماه فوریه گذشته باعث شد شش میلیون برزیلی در خاموشی بمانند. اگرچه ورزشگاههای جدید‌التاسیس این کشور دارای ژنراتورهای پشتیبان در صورت قطع برق هستند، اما مردم و گردشگران در خارج از ورزشگاهها این امکان را در اختیار نخواهند داشت.

 

4- اعتصاب کارکنان مترو

کارکنان مترو سائوپائولو به دلیل مخالفت دولت با افزایش حقوق و دستمزدشان از روز پنج‌شنبه گذشته برای سومین روز متوالی در اعتصاب به سر می‌برند. تاریخی برای پایان این اعتصاب اعلام نشده و این در شرایطی است که تنها چهار روز تا شروع رقابت‌های جام جهانی باقی مانده است.

 

5- رسوایی تبانی

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد که پیش از رقابت‌های جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی دستکم پنج مسابقه هدف تبانی قرار گرفته بودند. هنوز مدرک مستدلی مبنی بر وقوع این تبانی‌ها وجود ندارد، اما کابوس این رسوایی در مورد رقابت‌های امسال در برزیل نیز وجود دارد.

 

6- تظاهرات خیابانی

مردم برزیل در اعتراض به تصمیم دولت این کشور برای میزبانی جام جهانی به جای پرداختن به مشکلات داخلی بارها به خیابان‌ها آمده‌اند. "جنبش کارگران بی‌خانمان" در برزیل در ماه مه در اعتراض به عدم تخصیص بودجه اعتراضاتی را برگزار کرد. بیش از 20 هزار برزیلی در این تظاهرات شرکت کردند که به بروز بی‌نظمی و ایجاد یک ترافیک گسترده منجر شد.

 

7- نگرانی درباره‌ ورزشگاه‌های جدید

تلاشهای برزیل برای احداث ورزشگاه‌های جدید پیش از شروع جام جهانی با مشکلاتی مواجه شده است. تاخیر‌های مکرر و مرگ چندین کارگر ساختمانی در محل احداث ورزشگاه 68 هزار نفری کورینتیانس سائوپائولو باعث شد تصمیم فیفا مبنی بر برگزاری این رقابت‌ها در برزیل زیر سوال برود. مساله بدتر این است ورزشگاه‌هایی که در سائوپائولو، کوریتیبا، کویابا و ناتال ساخته شده‌اند به مرحله تکمیل نرسیده‌اند.

 

8- نگرانیها درباره بهداشت و سلامتی

در ماه مه دستکم دو برزیلی ساکن مانائوس به دلیل ابتلا به بیماری آنفلونزای خوکی جان خود را از دست دادند که مجموع تلفات ناشی از این بیماری در سال 2014 در این منطقه را به 11 تن رساند. اگرچه این ویروس هنوز در کل برزیل شیوع پیدا نکرده اما مرکز کنترل بیماریهای آمریکا به دلیل نگرانی از این موضوع به گردشگران این کشور که قصد سفر به برزیل را دارند در این باره هشدار داده است.

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آن گونه که باید به منافع ملی توجه نکردیم/ صادرات گاز باید متوقف شود
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 20:37 | بازدید : 573 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آن گونه که باید به منافع ملی توجه نکردیم/ صادرات گاز باید متوقف شود

مدیر عامل گروه مپنا با تاکید بر این‌که آن گونه که باید به منافع ملی توجه نشده است، گفت: تولیدات ایران با سوخت ارزان را به بازارهای جهانی صادر می‌کنیم که با نگاهی به این مساله به تناقض می‌رسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس علی‌آبادی در نشستی خبری با تاکید بر این‌که صنعت برق ایران در حوزه اقتصاد برق دچار مشکل جدی است، گفت: راهبردی‌ترین صنعتی که باید به آن توجه کرد برق است اما می بینیم که درحال حاضر صنعت برق، صنعتی زیان ده است چرا که درآمدش کمتر از هزینه‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که‌ ایران در مقایسه با کشورهای مشابه خود جایگاه مناسب‌تری در حوزه برق دارد گفت: با اصلاح اقتصاد برق می‌توانیم جایگاه ایران را ارتقا دهیم. در این راستا پنجمین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حرارتی کشور را برگزار می کنیم تا بتوانیم با هم اندیشی و ارائه مقالات اجرایی به توسعه و افزایش بهره وری درتولید برق حرارتی کمک کنیم.

مدیر عامل گروه مپنا با تاکید بر این‌که‌ باید تلاش شود درآمدها را در صنعت برق به هزینه‌ها نزدیک کرد، گفت: در صورت انجام این کار بار مشکلات اقتصادی صنعت از دوش مردم نیز برداشته می شود.

علی‌آبادی با تاکید بر این‌که باید نگاهی همه جانبه‌گرایانه به صادرات برق بنگریم گفت:‌ هر کیلووات برق با قیمت 40 تومان به فروش می‌رسد درحالی که نرخ هر متر مکعب گاز واگذاری به پتروشیمی‌ها، صنایع فولاد و مس 13 سنت است.حال می‌آییم محصولات پتروشیمی را به سایر کشورها صادر می‌کنیم و از طریق صادرات این محصولات با سوخت ارزان درصدد توسعه صادرات هستیم.

وی از سوی دیگر به صادرات محصولات کشاورزی از جمله پرتقال که توسط آب با قیمت سوبسیدی برداشت شده‌اند گفت: باید ببینیم ارزان فروشی سوخت، آب و برق و از سوی دیگر توسعه صادرات محصولات تولیدی از طریق آب، برق و سوخت ارزان چقدر به نفع کشور است.

مدیر عامل گروه مپنا با تاکید بر این‌که باید به افزایش تجارت برق در منطقه و تبادلات آن با کشورهای همسایه بپردازیم گفت: صادرات برق یکی از مهمترین راهبردهای اجرای اقتصاد مقاومتی است. مراودات برقی به امنیت منطقه کمک می‌کند و از سوی دیگر کشورها می توانند در زمان‌های پیک مصرف از طریق تبادل انرژی به یکدیگر کمک کند و جلسه برد برد داشته باشند.

صادرات گاز باید متوقف شود

علی‌آبادی تاکید کرد:‌ بدون در نظر گرفتن تعهدات بین المللی می‌بینیم که صادرات گاز باید متوقف شود و به جای واردات گازوئیل از گازی که صادر می کردیم استفاده کنیم اما باید توجه داشت که لازم است به تعهداتمان عمل کنیم. بنابراین به هر صادرات و تجارتی باید با دید کلان نگریسته شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای کشور در عرصه صنعت گفت: طراحی و ساخت پره‌های کریستاله داغ توربین های گازی از آخرین دستاوردها است و تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده پره‌های تک کریستال طراحی و تولید می‌شوند به گونه‌ای که طراحی و ساخت این پره‌ها کاملا ایرانی است.

مدیر عامل گروه مپنا با اشاره به لزوم توجه به نحوه ساخت نیروگاه‌های جدید گفت: در قراردادهای خارجی مپنا متعهد شده تا نیروگاه‌های ساخته شده خود را براساس تکنولوژی‌های روز دنیا بهسازی کند؛ این روند باید در ایران نیز اجرا شود و علاوه بر نوسازی نیروگاه‌های قدیمی به بهسازی نیروگاه‌های نوساز با تکنولوژی‌های روز جهان پرداخت.

علی‌آبادی در پایان تاکید کرد: با نصب 54 توربین بخاری و تبدیل صد واحد گازی به سیکل ترکیبی می بینیم که سالانه پنج میلیارد دلار درآمد از آن ایران می‌شود و به این ترتیب سرمایه نصب هر توربین بخاری ظرف مدت هشت ماه به طور کامل بازگشت خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در پنجمین کنفرانس صنعت نیروگاه های حرارتی کشور که در روزهای بیستم و بیست و یکم خرداد ماه که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود 50 درصد مقالات مربوط به بخش صنعت و 50 درصد مابقی مربوط به بخش دانشگاه است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


استاداقتصاد ایران:اگردرسالهای اخیر،بیسوادترین افراد،اقتصادکشور را اداره می کردند،وضع بهتر از این بود
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 20:35 | بازدید : 591 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

استاداقتصاد ایران:اگردرسالهای اخیر،بیسوادترین افراد،اقتصادکشور را اداره می کردند،وضع بهتر از این بود

دکتر ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد ایران در میزگردی در سایت مشرق گفت:

 

من متاسفم که باید بگویم آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال های اخیر بیکاری افزایش یافته، واردات افزایش یافته، پول بیشتری از طریق درآمد نفتی وارد کشور شده، اما تمام آن در موارد مصرفی هزینه شده است! این آمارها موید این موضوع است که اگر بی سوادترین آدم ها هم می‌خواستند این کشور را از لحاظ اقتصادی مدیریت کنند بهتر از این می‌توانستند اداره کنند.

این تفکر که پول بریزیم به داخل جامعه و کالا وارد کنیم، فکری است که کل ایران را فرا گرفته! وقتی آمار را می‌بینیم شرمنده می‌شویم؛ تولیدات صنعتی ما کاهش پیدا کرده، تولیدکنندگان، کارخانه های خود را می‌فروشند و پولش را می‌برند به سمت دلالی. چون تولید صرفه اقتصادی ندارد. من سوال می‌کنم دولت جدید این را نمی‌داند؟ چرا برنامه ای برای این فروپاشی ارائه نمی‌دهد؟ شما می‌دانید اگر همین روند ادامه پیدا کند چه اتفاقی در ایران خواهد افتاد؟


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جنگ جهانی سوم در راه است؟
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 20:32 | بازدید : 726 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

جنگ جهانی سوم در راه است؟

نوریل روبینی اعتقاد دارد که بازگشت ملی گرایی به صحنه اقتصادی و سیاسی کشورها می تواند به تهدیدی جدی برای صلح در جهان تبدیل شود.

نوریل روبینی (Nouriel Roubini)، اقتصاددانی که بحران مالی سال 2008 را پیش بینی کرده بود، نسبت به افزایش روند ملی گرایی در جهان هشدار داده است. او در یادداشتی که به تازگی انتشار یافته می نویسد: "موفقیت سیاستگذاران در سال های نخستین پس از بحران مالی جهانی سال 2008 در جلوگیری از تبدیل شدن رکود بزرگ به دومین بحران بزرگ تاریخ باعث شد که آن ها بتوانند جلوی افزایش تقاضاها برای به کار گیری سیاست های حمایتگرایانه مقاومت کنند، اما اکنون واکنش های منفی نسبت به جهانی سازی یعنی جریان آزادتر کالاها، خدمات، سرمایه، نیروی کار و تکنولوژی  افزایش یافته است. این ملی گرایی جدید، گونه های اقتصادی متفاوتی را پیشنهاد می کند که از ایجاد موانع برای تجارت خارجی، حمایت از دارایی های داخلی، واکنش نسبت به سرمایه گذاری مستقیم خارجی، سیاست هایی با هدف حمایت از کارگران و شرکت های داخلی، اقدامات ضد مهاجرتی تا سرمایه داری دولتی و ملی کردن منابع طبیعی را در بر می گیرد. دلیل چنین روندی نیز مشخص است؛ بهبود اقتصادی ضعیف کشورهای توسعه یافته فرصتی را برای رشد اجزاب پوپولیست فراهم آورده و باعث افزایش محبوبیت سیاست های حمایت گرایانه شده است چرا که بسیاری تجارت خارجی و کارگران دیگر کشورها را عامل ناکامی اقتصادی کشورشان می دانند. علاوه بر این ها باید افزایش نابرابری ثروت و درآمد را نیز در نظر گرفت تا جای تعجبی باقی نماند که چرا دشمنی نسبت به ثروتمندان و نظام های سیاسی افزایش یافته است. اکنون هم در اقتصادهای توسعه یافته مانند آمریکا و هم در اقتصادهای در حال توسعه مانند چین به نظر می رسد که سیاستمداران تنها در حال تلاش برای تامین منافع  گروهی اندک هستند."

آقای روبینی همچنین می نویسد: "اگر رشد درآمد و اشتغال در آینده ای نزدیک افزایش نیابد آنگاه احتمال اینکه قدرت در کشورهای اروپایی به دست احزاب پوپولیست بیفتد افزایش می یابد و بدتر اینکه منطقه یورو نیز ممکن است بار دیگر با خطراتی جدی مانند جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا و یا تجزیه برخی کشورها مانند اسپانیا، بریتانیا و بلژیک مواجه شود."

نوریل روبینی در ادامه به افزایش اقبال نسبت به احزاب تندرو در آمریکا مانند تی پارتی (Tea Party) اشاره می کند و می نویسد حتی در آسیا نیز ملی گرایی در میان رهبران چین، ژاپن، کره جنوبی و اخیرا هند رو به افزایش است تا جایی که ممکن است افزایش تنش ها در منطقه حتی به درگیری نظامی بیانجامد و در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز بهار عربی در کشورهای مصر و لیبی در واقع به زمستان ختم شده اند، برخی کشورها درگیر جنگ داخلی هستند و به نظر می رسد که در افغانستان و پاکستان نیز دولت ها از توان کافی برای اداره کشور برخوردار نیستند.

این اقتصاددان نوشته اش در مورد وضعیت فعلی اقتصاد جهان را با یک هشدار به پایان می رساند و می نویسد: "در دهه 1930، ناکامی در جلوگیری از وقوع بحران بزرگ باعث قدرت گرفتن رژیم های مستبد در اروپا و آسیا شد و روندی را ایجاد کرد که در نهایت به جنگ جهانی دوم ختم شد و به همین خاطر بدبینی های فعلی نسبت به تجارت و جهانی سازی باید جدی گرفته شوند چرا که بنابر تجربه می توان گفت که پس از آن ها چه وقایعی در پیش است."

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هزینه های دانشگاه امام صادق چگونه تامین می شد؟
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 20:26 | بازدید : 725 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هزینه های دانشگاه امام صادق چگونه تامین می شد؟

بیماری ناگهانی آیت الله مهدوی کنی، بازهم پرونده فعالیت های دانشگاه امام صادق را برای محافل سیاسی و البته اقتصادی جدی کرده است. دانشگاه امام صادق در زمان تاسیس و سال های طولانی فعالیتش از حمایت جریان موسوم به «بازاریان مسلمان» بهره مند بوده است. جریان بازار پیش از انقلاب با تاسیس مدرسه رفاه و نیکان و حمایت از مدرسه علوی اولین قدم ها را برای حضور در عرصه های غیراقتصادی برداشته بود. در سال های پس از انقلاب هم همین گروه پیرامون آیت الله مهدوی کنی، به حمایت  جدی از دانشگاه امام صادق پرداختند. علاالدین میرمحمدصادقی، از سال های ابتدای تاسیس دانشگاه امام صادق در این نهاد حضور جدی داشته و سال ها عضویت در هیات امنا را تجربه کرده است. او به برخی جزئیات راه اندازی این دانشگاه اشاره می کند.

  شما در دهه 60 ارتباط ویژه ای با آیت الله مهدوی کنی پیدا کردید؟ دانشگاه امام صادق هم در همین دوران تاسیس شد. ایده اصلی راه اندازی این دانشگاه از کجا آمد؟

آیت الله مهدوی کنی را سال ها پیش از انقلاب می شناختم. ایشان در ابتدای انقلاب مسولیت کمیته های انقلاب اسلامی را برعهده گرفتند. به موازات حضور در کمیته های انقلاب اسلامی تصمیم گرفتند به همراهی جمعی از دوستان دانشگاه امام صادرق(ع) را نیز راه اندازی کنند. برادران خانیان، آقای مهدیان، آقای نوید، آقای معینی به همراه چند نفر از فرهیختگان حوزه علمیه قم به سفارش آیت الله مهدوی کنی موسسه

 «جامعه الصادق» را تاسیس کردند. دانشگاه امام صادق پس از موسسه «جامعه الصادق» راه اندازی شد. هدف این دانشگاه نیز مانند بسیاری دیگر از کارهای فرهنگی که پیش از انقلاب صورت داده بودیم، ترویج مفاهیم اسلامی بود. فارغ التحصیلان این دانشگاه در سال های میانه دهه 70 به عنوان مدیران برجسته کشوری مطرح شدند. آنها به دلیل نوع خاص تربیتی که داشتند در دسته شاخص ترین مدیران کشور قرار گرفتند.

 هیات موسس این دانشگاه از میان شخصیتهایی چون آیت الله خامنه ای  و حضرات آیات مشکینی، مهدوی کنی، امینی، امامی کاشانی و ... بودند.

مدیریت بسیار خوب و خلوص و تقوای آیت الله مهدوی کنی و ارادت طبقات مختلف به ایشان موجب جذب اساتید و مدیران سطح بالا برای دانشگاه امام صادق شد. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق اکنون در سطوح بالای مدیریتی حضور دارند و این خود نتیجه فعالیت‌های آیت الله مهدوی کنی است.

هزینه های دانشگاه از کجا تامین می شد؟

در ابتدا، گروهی از بازرگانان و بازاریان هزینه های دانشگاه را تامین می کردند. آقای سعید امانی، علی حاج طرخانی، یوسف زمردیان، رضا اصفهانی ها، عزیز الله علاءالدینی، حسن تهرانی، خلیل طباطبایی، علینقی خاموشی، محمود لولاچیان، احمد کاشانی و من به عنوان گروه اقتصادی موسسه «جامعه الصادق» انتخاب شدیم و قرار شد پس از برگزاری یکسری جلسات برنامه های اقتصادی را برای دانشگاه و تامین هزینه های آن ارائه کنیم. قرار بود دانشگاه از دانشجویان شهریه اخذ نکند. بنابراین برای تامین منابع مالی رروی دانشجویان حساب نمی شد. دانشگاه در پایان هر ماه به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی نیز پرداخت می​کند. باید به سرعت برای تامین منابع مالی چاره اندیشی صورت می گرفت. در یکی از جلسات آقای مهندس علینقی خاموشی پیشنهاد کردند یک واحد نساجی تاسیس کنیم. این کارخانه باید هزینه های دانشگاه را تامین می کرد ولی برای راه اندازی همین کارخانه نیز به بوجه ای نیاز بود. بنابراین جلسه ای با حضور آیت الله مهدوی کنی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل دادیم. در این جلسه گروهی از بازاریان سرشناس و متدین دعوت شده بودند. آنها تحت تاثیر بیانات آیت الله مهدوی کنی بخشی از هزینه های تاسیس کارخانه را پرداخت کردند.

همچنین هیئت مدیره‌ای برای کارخانه تعیین شد. آقای خاموشی، نوید، تهرانی و بنده به عنوان هیئت مدیره انتخاب شدیم و بعدها آقای زمردیان هم به عنوان بازرس دعوت شدند. 18 ماه پس از جلسه اولی که در اتاق بازرگانی برگزار شده بود، به همت آقای خاموشی کارخانه راه اندازی شد. هدف این کارخانه فعالیت های اقتصادی برای تامین هزینه های دانشگاه امام صادق بود و همچنان هم در همین راه گام برمی دارد

در اساسنامه ابتدای دانشگاه نامی هم از آیت الله منتظری آمده است. حضور ایشان در دانشگاه چگونه بود؟

اصل حرف این بود که قائم مقام، رهبری باید در دانشگاه حضور داشته باشند. برهمین اساس هم آقای منتظری به دلیل اینکه قائم مقام رهبری بودند در میان هیئت امناء بودند. اما پس از آنکه ایشان عزل شدند و عنوان قائم مقامی هم برداشته شد، اساسا موضوع حضور ایشان هم منتفی شد.

سال ها بعد بسیاری از مدیران کشور از میان فارغ التحصیلان این دانشگاه بیرون آمدند. شما هنگامی که برای راه اندازی دانشگاه امام صادق اقدام کردید، تصویری از تولید نیروی انسانی داشتید؟

وقتی پیشنهاد تاسیس دانشگاه امام صادق ارائه شد، همگی معتقد بودند با فضای سیاسی و اجتماعی جدید کشور باید به فکر تغییر در شرایط دانشگاهی کشور بود. تصور ما راه اندازی موسسه ای با تمام مشحصلات اسلامی و علمی بود. ارتقاء سطح علمی دانشجویان هم مقدماتی را مهیا کرد تا بدنه مدیران دولتی از میان فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق انتخاب شوند.

موضوعات مرتبط: دینی و فرهنگی و هنری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت سکه/ دلار ۳۲۴۵ تومان+جدول
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 20:15 | بازدید : 632 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
 
کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت سکه/ دلار ۳۲۴۵ تومان+جدول

امروز قیمت سکه طرح جدید با ۱۰ هزار تومان کاهش ۹۴۶ هزار تومان و دلار با ۳۵ تومان افت ۳۲۴۵ تومان به فروش رسید.

خبرگزاری فارس: کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت سکه/ دلار ۳۲۴۵ تومان+جدول
  •  

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز در بازار تهران قیمت انواع سکه و ارز کاهش یافت.

سکه طرح جدید با 10 هزار تومان کاهش 946 هزار تومان، سکه طرح قدیم با 11 هزار تومان کاهش 944 هزار تومان و نیم سکه با افت 8 هزار تومانی 476 هزار تومان معامله شد.

ربع سکه با 6 هزار تومان کاهش 278 هزار تومان، سکه گرمی با 2 هزار تومان کاهش 185 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 785 تومان نزول قیمت 96 هزار و 565 تومان قیمت‌گذاری شد.

با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی در روز جاری، قیمت هر اونس طلا 1253 دلار و 30 سنت درج شد.

در بازار ارز، دلار و یورو هر کدام با 35 تومان کاهش به ترتیب 3245 تومان و 4460 تومان به فروش رسید و درهم با 11 تومان کاهش 886 تومان فروخته شد.

طلا و ارز قیمت میزان تغییر قیمت
سکه طرح جدید 946000 تومان 10000- تومان
سکه طرح قدیم 944000 تومان 11000- تومان
نیم سکه 476000 تومان 8000- تومان
ربع سکه 278000 تومان 6000- تومان
سکه گرمی 185000 تومان 2000- تومان
هر گرم طلای 18 عیار 96565 تومان 785- تومان
اونس 1253.30 دلار 0
دلار 3245 تومان 35- تومان
یورو 4460 تومان 35- تومان
درهم 886 تومان 11- تومان

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ربا را به جای قرض الحسنه به میدان آورده‌ایم/ اگر به مردم راست نگوییم از دین خارج خواهند شد
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 23:9 | بازدید : 564 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

ربا را به جای قرض الحسنه به میدان آورده‌ایم/ اگر به مردم راست نگوییم از دین خارج خواهند شد

امروز برخی سرقت‌های علنی را در تهران و شهرستان‌های کشور مشاهده می کنیم که نشان دهنده بازگشت به دوران جاهلیت است.ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم و ده درصد امکانات طبیعی دنیا را در اختیار داریم؛ اما آن چه داریم اختلاس کردن و دروغ گفتن اسj
آیت الله جوادی آملی اقتصاد مقاومتی را به مفهوم پر بودن جیب ملت و دوری از  چاپلوسی از قدرت‌ها عنوان کرد و گفت: ملتی که دستش خالی باشد اهل بساز می‌شود نه اهل بسوز.

 این مرجع تقلید  در دیدار با رئیس بانک مرکزی با گرامیداشت ایام ارتحال امام(ره)، و قیام خونین 15خرداد اظهار داشت: اقتصاد و فرهنگ را از سیره اسلام و امام راحل یاد بگیریم و حقیقتا به آن عمل کنیم.

وی با تاکید بر این‌که «امام راحل معرفت‌شناسی خاصی نسبت به اسلام داشت» تصریح کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دو ستون خیمه اسلام را دین و درک حضور مردم می‌دانستند و رابطه مردم و فقیه را به رابطه امت و امام تبدیل کردند.

وی با اشاره به این‌که «کدام انقلاب هرهفته میلیون‌ها جمعیت را تحت نماز جمعه به صحنه می‌آورد» خاطرنشان کرد: حضور مردم ستون محکم خیمه اسلام است و امام راحل به این مسئله بسیار تاکید داشت.

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که «اگر در سوگ امام راحل ناله می‌کنیم برای این است که ما را از زمین به آسمان رساند» ، تصریح کرد: اکثر مردم فطرت خوبی دارند، اما اگر به مردم راست نگوییم و از این جامعه کج ببینند، از دین خارج خواهند شد و مردم عمل مسئولان را می خواهند و اگر اختلاس و بی نظمی مشاهده کنند، از نظام اسلامی ناامید می‌شوند.

وی افزود: مال در فرهنگ دین و قرآن ستون است و به همین دلیل است رهبری بر مسئله اقتصاد مقاومتی تاکید دارند.

وی گفت: ملتی که جیبش و دستش خالی باشد فقیر محسوب می‌شود؛ چراکه پویا نیست، فقیر به معنای گدا نیست؛ فقیر به معنای کسی است که ستون فقراتش شکسته است و ملتی که دستش خالی باشد، ویلچری است و قادر به ایستادگی نیست. با ملت ویلچری نمی‌توان نه شرقی و نه غربی گفت و اصول زیر سوال می‌رود، ملتی که جیبش خالی است اهل املاق می‌شود ؛ از طرفی اشتغال و ازدواج نیز کاهش یابد مشکلات دوچندان می‌شود.

جوادی‌آملی اقتصاد مقاومتی را به مفهوم پر بودن جیب ملت و دوری از املاق و چاپلوسی از قدرت‌ها عنوان کرد و افزود: ملتی که دستش خالی باشد اهل بساز می‌شود نه اهل بسوز؛ همواره توجه داشته باشیم که با شعار نمی‌توان استقلال کشور را حفظ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه وی با بیان این‌که «امروز برخی سرقت‌های علنی را در تهران و شهرستان‌های کشور مشاهده می کنیم که نشان دهنده بازگشت به دوران جاهلیت است»، گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم و ده درصد امکانات طبیعی دنیا را در اختیار داریم؛ اما آن چه داریم اختلاس کردن و دروغ گفتن است.

وی با تاکید بر این‌که «بانک‌ها باید به مردم کمک کنند تا از منابع طبیعی کشور استفاده صحیح صورت گیرد و به شکوفایی در عرصه‌های مختلف برسیم»، افزود: اگر نتوانیم به مردم خدمت صادقانه کنیم عند الله مسئول هستیم.

وی با تاکید بر این‌که «ربا نه تنها راه حل نیست، بلکه راه بند است»، گفت: ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک‌ها از مردم می گیرند، به کارمندان خود به عنوان حقوق می‌دهند و آن‌ها نیز به خانه و زندگی خود می‌برند و این بدین مفهوم است وقتی کار حلال نباشد مستقیم حرام می‌شود و به جهنم می‌رود.

جوادی‌آملی تاکید کرد: تاخیر دیرکرد حرام است و حقوقی که از این طریق پرداخت می‌شود نیز حرام است.

وی با اشاره به این‌که «ربا را به جای قرض الحسنه به میدان آوردیم و کسی به کسی رحم نمی‌کند»، گفت: جامعه‌ای که رحم و عاطفه نداشته باشد پرونده‌های دستگاه قضا بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که «جامعه با گذشت و عطوفت اداره می‌شود»، تصریح کرد: بانک‌ها منابع خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا دلالان در صنعت خودرو حضور دارند؟/ارز مبادله ای تاثیری بر کاهش قیمت ندارد
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 23:8 | بازدید : 657 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

چرا دلالان در صنعت خودرو حضور دارند؟/ارز مبادله ای تاثیری بر کاهش قیمت ندارد

شورای رقابت برای تعیین قیمت گذاری نهایی خودرو همچنان در سکوت به سر می برد. این تاخیر، قیمت خودرو را بر سر دو راهی قرار داده است و در این میان به نظر می رسد دلالان خودرو تنها کسانی هستند که روزهای خوشی را تجربه می کنند. محمد رضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان معتقد است که قیمت گذاری خودرو اشتباه است و با این روش، فقط دلالی توسعه پیدا می کند. او در روزهای واپسین بهار سال جاری در کافه خبر حضور پیدا کرد و در رابطه با آخرین وضعیت صنعت خودرو توضیح داد. بخش کوتایی از گفت و گو با محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان که متن کامل آن به زودی منتشر خواهد شد را در ادامه می خوانید:

 

ارز مبادله ای که دولت به خودرو سازان تخصیص داده چه تاثیری بر قیمت گذاری خودرو دارد؟

ارز مبادله ای در قیمت گذاری خودرو تاثیر گذار نیست زیرا سال گذشته هم مبنای محاسبه قیمت خودرو همین ارز مبادله ای بود.

یعنی ارز مبادله ای تعلف نمی گرفت؟

 نه اینکه ارز مبادله ای نمی دادند اما مبنای محاسبه ای که سازمان شورای رقابت اعلام می کرد ارز رقابتی به قیمت همان روز بود. اما بعدها ارز مبادله ای گیر خودروسازان نمی آمد و یا حتی با قیمت گران تری می خریدند. در نهایت فعالیت هایشان را با ارز آزاد راه می انداختند و همین امر باعث شد که دچار زیان و ضرر زیادی شوند و قیمت هایشان نیز گران تر شود.

تحلیل شما از بهره گیری ارز مبادله ای در صنعت خودرو چیست؟

 می دانید که ارز مبادله ای از سال قبل تا کنون 100 تومان گران تر شده است. پارسال 4 هزار 450 تومان بود و امسال 4 هزار 550 تومان شده است. البته از نظر من سیاست بسیار خوبی است که به این آهستگی قیمت ها بالا می رود و طبق قانونی که مجلس گذاشته است باید به قیمت 2 هزار 650 تومان برسد. بنابراین ارز مبادله ای در قیمت گذاری هیچ تاثیری ندارد زیرا سال قبل هم همین بود. فقط یک مقداری گران تر در آمد. اما اگر این ارز اختصاص پیدا کند این امر باعث می شود که فقط زیان خودروسازان کمتر شود. یک اصل کلی وجود دارد که من همیشه گفته ام و همیشه هم می گویم اینکه قیمت گذاری برای خودرو اشتباه است. زیرا در هیچ کجای دنیا این کار را انجام نداده اند.از دیدگاه من با این قیمت گذاری فقط دلالی را توسعه می دهند. بیش از 90 درصد کسانی که برای ثبت نام خودرو اقدام می کنند و خودرو را از کارخانه خودروسازی می گیرند به فاصله اندکی می فروشند. زیرا قیمت کارخانه با بازار آزاد متفاوت است و همین شکاف قیمتی باعث سود آوری برای دلالان می شود. بنابراین هر آدم عاقلی که مقداری پول داشته باشد ثبت نام برای خودرو را بهترین بیزینس می داند و مشاهده می کنید که تا سایت برای ثبت نام خودرو باز می شود به سرعت متقاضیان خودروها را خریداری می کنند. زیرا برای همه به صرفه است. مصرف کننده نهایی قیمت بازار را می خرد و بازار هم به صورت هوشمند عمل می کند.

قیمتی که خودرو ساز مجبور می شود به مردم بدهد قیمتی خارج از روال بازار است اما با این وجود مردم برای خرید خودرو اقدام می کنند. اینکه می گویند وضعیت خراب است اصلا اینگونه نیست. و کسی به دلیل نیاز در صف خودرو نمی ایستد بلکه به دلیل سودی است که این روزها در صنعت خودروسازی برای دلالان وجود دارد. شاید از این جمعیت 10 درصد به دلیل نیاز خودرو می خرند اما باز هم این فرد سود پولش را می گیرد.

بحث دیگری که این روزها حسابی در صنعت خودرو خبرساز است تصمیم شورای رقابت است. به نظر شما شورای رقابت طبق چه ملاک های تعیین قیمت گذاری می کند؟

در صحبتی که با آقای شیوا داشتم، گفتند که این فرمول مشابه فرمول سابق است اما به این دلیل فعلا اعلام نکرده ایم که سخنگوی دولت اعلام کرده است که قیمت خودرو نباید افزایش پیدا کند. در صورتی که با این این فرمول جدید قیمت خودرو دوباره افزایش داشته است. خودروسازان منتظر هستند که ببیند دولت می خواهد چه اقدامی انجام دهد در صورتی که از نظر من خودروسازان  بایدکار خوشان را انجام دهند. خودروسازان معتقد هستند که اگر کاری خارج از خواست دولت انجام دهند دولت قطعا اجازه نمی دهد. نتیجه اینکه فعلا هم دولت و هم خودروسازان در بلاتکلیفی مانده اند. از نظر من صورت مسئله اشتباه، راه حل درست ندارد. قیمت گذاری اشتباه است حتی با بهترین فرمول دنیا هم این کار را انجام دهند باز فایده ای ندارد. قیمت ها را باید به دست بازار آزاد بسپرند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آخرین تحولات طلا در بازارهای جهانی/ اونس طلا به 1200 دلار می رسد؟
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 22:49 | بازدید : 553 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آخرین تحولات طلا در بازارهای جهانی/ اونس طلا به 1200 دلار می رسد؟

 هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۱۲۴۳ دلار رسید.
 

قیمت اونس طلا امروز را نیز برای هفتمین روز متوالی با کاهش سپری کرد تا طولانی‌ترین دوره افت قیمت طلا در هفت ماه اخیر ثبت شود.

به گفته کارشناسان، با بهبود چشم‌انداز شرایط اوکراین به همراه آمارهای مثبت اقتصادهای بزرگ، «سطح حمایتی» پیشین طلا که معادل 1275 دلار بود، شکسته شده و پیش‌بینی می‌شود تا پیدا شدن سطح حمایتی جدید، فلز زرد به کاهش خود ادامه دهد. 

گفتنی است قیمت جهانی طلا امروز با 50 سنت کاهش به 1243.1 دلار معامله شد.
برخی تحلیل گران بازار اونس 1200 دلاری طلا را در آینده ای نزدیک پیش بینی کرده اند که این موضوع تا حد زیادی بازار جهانی طلا را در تعلیق نگه داشته است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


توافق سرنوشت ساز ایران و آمریکا
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 22:38 | بازدید : 946 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

توافق سرنوشت ساز ایران و آمریکا

یک رسانه آمریکایی از توافق ایران و ایالات متحده در برخی موضوعات، به منظور تسهیل روند رسیدن به توافق جامع هسته ای خبر داده است

در حالی که این روزها مهمترین بحث درباره ایران در محافل جهانی، احتمال تمدید بازه زمانی شش ماهه در نظر گرفته شده برای توافق نهایی هسته ای است، یک رسانه آمریکایی از توافق ایران و ایالات متحده در برخی موضوعات، به منظور تسهیل روند رسیدن به توافق جامع هسته ای خبر داده است. سخنان یک مقام آمریکایی نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.
به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «سی ان بی سی» مدعی شده، ایران و آمریکا به توافقی شش ماهه در برنامه هسته ای ایران دست یافته اند. این توافق، مستقل از روند مذاکرات ایران و 1+5 و توافقی است که قرار است میان دو طرف حاصل شود.

بر پایه این توافق، آمریکا برای شش ماه، تحریم های نفتی علیه ایران را کاهش می دهد تا روند برگزاری دوره جدیدی از مذاکرات هسته ای را تسهیل کند. در مقابل، ایران نیز متعهد شده تا در این مدت، از پیشرفت برنامه هسته ایش خودداری کند. این توافق می تواند به معنای ادامه مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای یک دوره شش ماهه دیگر، پس از بازه زمانی بیستم ژوئیه باشد.

در همین حال، روزنامه «وال استریت ژورنال»، اظهارات سخنگوی کاخ سفید را بازتاب داده که در همین راستا مطالبی را بیان کرده است. به نوشته این روزنامه، جی کارنی گفته: «ایالات متحده متعهد شده که برای یک دوره شش ماهه، از تلاش برای کاهش بیشتر فروش نفت ایران خودداری کند. در مقابل این اقدام و برخی دیگر از امتیازات محدود، ایران متعهد شده که اقداماتی را برای توقف ـ و در برخی موارد، به عقب برگرداندن ـ پیشرفت برنامه هسته ای خود انجام دهد».

کارنی جزئیات بیشتری از این توافق را بیان نکرده، اما در عین حال گفته که هم اکنون میزان کلی تولید نفت در جهان به اندازه ای هست که کشورهای گوناگون بتوانند منابع نفتی دیگری به جز ایران را برای تأمین نیازهای خود برگزینند.

حمایت گروه ۷ از ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران برای رسیدن به توافق جامع
رهبران ۷ کشور صنعتی و توسعه یافته جهان با انتشار بیانیه ای بر لزوم ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران تاکید کردند. رهبران گروه 7 با انتشار بیانیه‌ای که بخشی از آن در خصوص ایران است اعلام کردند: ما تعهد قاطع خود بر لزوم حل و فصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران را اعلام می‌کنیم و از تلاش‌های صورت گرفته توسط 3+3 که به ریاست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شده استقبال می‌کنیم.

بر اساس این گزارش رهبران گروه 7 افزودند: ما از ادامه مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران برای دستیابی به راهکاری جامع که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کند حمایت می کنیم. ما بر ادامه اجرای "طرح اقدام مشترک" از سوی 3+3 و ایران تاکید می کنیم. ما از ایران می خواهیم تا به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده و اعتبار فعالیت های هسته ای خود را نشان دهد و همه مسائل مربوط به برنامه هسته ای به خصوص ابعاد نظامی آن را حل و فصل نماید.

ما به طور قاطع از ایران می خواهیم تا به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر پایبند باشد. ما از ایران می خواهیم تا نقش سازنده تری برای حمایت از امنیت منطقه ای به خصوص امنیت در سوریه ایفا کند و همه فعالیت ها و اقدامات تروریستی و گروه های تروریستی را رد کند.

 

 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


گزارش بیزینس مانیتور از صنایع خودروسازی ایران: ورشکسته می شوند؟
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 22:37 | بازدید : 663 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

گزارش بیزینس مانیتور از صنایع خودروسازی ایران: ورشکسته می شوند؟

شرکت های خودورسازی 4 هزار میلیارد تومان به شرکت های قطعه سازی بدهی دارند و همچنین تا سال قبل شرکت های خودورسازی 800 میلیارد تومان به شرکت های ریخته گری بدهکاری داشتند.

علاوه بر بحران نقدینگی و افزایش هزینه ها به دلیل نوسانات ارزی و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، آن چه به نظر می رسد تاثیر زیادی روی کاهش تولید خودرو حداقل طی دو سال گذشته ( منهای رشد 92 درصدی دو ماه امسال) کشور داشته است، افزایش فشار تحریم ها بود. صنعت خودروسازی در ایران باوجود چندین دهه تولید اما هنوز صنعتی خودکفا و کاملا داخلی محسوب نمی شود و بخش مهمی از قطعات خودرو از کشورهایی مانند چین و کره وارد کشور شده و در کارخانه منتاژ می شوند. از همین رو افزایش تحریم ها و سخت شدن ورود قطعات و وجود چندین واسطه برای وارد کردن قطعات در طول دو سال گذشته صنعت خودرو سازی را با معضلات جدی رو به رو کرد و هزینه های تولید را هم افزایش داد. از جهتی دیگر به دلیل افزایش تحریم ها شرکت های خودروسازی مهم اروپایی مانند پژو و رنو هم بازار خودورسازی کشور را ترک کردند و این موضوع هم چالش های دیگری را به دنبال داشت.

البته در این بین گروهی از کارشناسان معتقدند تحریم ها باوجود اینکه در کوتاه مدت صنعت خودور سازی را دچار مشکل کرده است اما اگر شرایط درست مدیریت شود در طولانی مدت این اتفاق می تواند باعث خودکفایی صنعت خودروسازی در تولید تمام قطعات و تولید خودرویی کاملا ایرانی شود. با این همه درحال حاضر هنوز تحریم ها در کشور برای تبدیل شدن به فرصت از جمله در صنعت خودروسازی مدیریت نشده اند. موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور در گزارش درباره اثر تحریم ها بر صنعت خودروسازی ایران نوشته بود:« به دلیل خروج بسیاری از شرکت های بین المللی از ایران به دلیل تحریم ها برآورد خود را از میران تولید و فروش خودور برای خودروسازی ایران کاهش داده ایم. درحال حاضر تولید خودور در ایران کاهش یافته، به خصوص به این دلیل که همکاری ایران خودور و شرکت پژوی فرانسه از تحریم متاثر شده است.»

در ادامه این گزارش آمده است:« خط تولید شش مدل خودروی خارجی در ایران تعطیل خواهد شد. نیسان ماکسیما و کواشی، هیوندا آوانته و ورنا، کیا ریو و ایفان 250، مدل هایی هستند که تحریم ها بر تولید آن ها تاثر گذاشته و شرکت هیوندای تامین قطعات مورد نیاز مدل های تولید شده در ایران را متوقف کرده و شرکت نیسان نیز قرار داد خود با طرف ایرانی را تمدید نکرده است.»

همچنین فشار تحریم ها علاوه بر تولید بر صادرات خودور از کشور هم تاثیر داشته است به شکلی که صادرات خودرو همزمان با کاهش شدید تولید به شدت افت داشته است؛ طبق آمار گمرک کشور در دو ماه ابتدایی سال گذشته تنها یک هزار و 6 خودرو به ارزش 8 میلیون دلار به کشورهای عراق، آذربایجان و اوکراین صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 78 درصد کاهش داشته است. در دو ماه ابتدایی سال گذشته تعداد 6 هزار و 593 خودرو به ارزش 37 میلیون دلار از ایران به کشورهای مختلف صادر شده بود. مهم ترین علت کاهش شدید صادرات خودرو در طول دو ماه گذشته به دلیل محدودیت شدید ورود خودروهای ساخت شرکت های خودروسازی ایران به کشور عراق بوده است زیرا بعد از خروج شرکت های خودروسازی خارحی از ایران، مقامات کشور عراق به یک باره اعلام کردند صادرات خودرو از ایران را کاهش می دهند و متوقف می کنند. طبق آمارها 98 درصد صادرات خودروهای تولید شرکت های ایرانی به عراق صادر می شود.

بیزینس مانیتور در گزارش خود نوشته است:« شرکت دولتی واردات خودروی عراق اعلام کرده که خودروهای تولید شده در ایران فاقد استانداردهای کیفی مورد نیاز هستند و عدنان الشریفی مدیرعامل این شرکت گفته که سوخت مورد استفاده در عراق کاملا پالایش می شود، مسئله ای که شرکت های ایرانی به آن توجه نمی کنند.»

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مجلس بعد از وقایع ۸۸ به يك دکور تبدیل شد
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 22:35 | بازدید : 627 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مجلس بعد از وقایع ۸۸ به يك دکور تبدیل شد

 علی مطهری٬ می‌گوید بعد از حوادث سال ۸۸ مجلس تنها یک «دکور» بوده زيرا پس از حوادث سال ۸۸ «لولویی به نام فتنه‌گران درست کردند و نظارت مجلس بر دولت را به بهانه زنده شدن فتنه‌گران» سرکوب کردند لذا در اين دوره «مجلس به هیچ وجه در رأس امور نبود و فقط یک دکور و نمایشی از دموکراسی بود.» متن گفتگو روزنامه فرهيختگان با مطهري را در زير بخوانيد:

با توجه به این که به سالگرد رحلت ملکوتی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم، نگاه حضرت امام (ره) به جایگاه مجلس و اختیارات قوه مقننه در جمهوری اسلامی ترسیم شده است چقدر در مجالس فعلی مورد توجه است.

ارزیابی مجالس هفتم و هشتم و نهم با معیار این جمله امام (ره) که «مجلس در رأس امور است» به ویژه در دوره دولتهای نهم و دهم، کارنامه ضعیفی از این مجالس به دست می‌دهد. در دوره آقای احمدی‌نژاد به دلیل جسارت خود او و حمایت هایی که از او می‌شد، به ویژه پس از حوادث سال 88 که لولویی به نام فتنه‌گران درست کردند و نظارت مجلس بر دولت را به بهانه زنده شدن فتنه‌گران سرکوب می‌کردند، مجلس به هیچ وجه در رأس امور نبود و فقط یک دکور و نمایشی از دموکراسی بود.


حضرت امام همواره در خصوص خطر تندروها تذکرات جدی داده‌اند و امروز شاهد برخی از تندرویها در مجلس به خصوص بر علیه توافق نامه ژنو هستیم. در خصوص ماجرای مک فارلین البته امام در برابر نمایندگانی که به شدت موضع‌گیری کرده بودند واکنش قاطعانه‌ای داشتند. این رفتارها در نگاه حضرت امام چگونه ارزیابی می‌شد؟

این که عده‌ای در مجلس با توافق ژنو مخالف باشند و حرف خودشان را بزنند، مسئله مهمی نیست و حق آنهاست که اظهارنظر کنند و البته مردم خودشان تشخیص می‌دهند که چه میزان از حرفهای آنها از روی حسن نیت و برای اصلاح امور است و چه میزان ناشی از تعصبات گروهی و هواهای نفسانی و برای هدفهای سیاسی است. آن هشت نماینده‌ای که در دهه شصت درباره ماجرای مک فارلین از وزیر خارجه توضیح خواستند، ‌به نظر من کار قابل تقدیری کردند، منتها امام خمینی به دلیل شرایط جنگی کار آنها را تقبیح کردند و الاّ در شرایط عادی کار آنها انجام وظیفه نمایندگی بود. به طور کلی درباره برخی رفتارهای امام که به نظر می‌رسد که با استقلال مجلس یا آزادی بیان منافات داشته، باید توجه داشته باشیم که این رفتارها در دوران ابتدای پیروزی انقلاب یا در شرایط جنگی بوده است و به همین دلیل قابل توجیه است، همان طور که در اواخر جنگ ایشان به این مطلب اشاره کردند و فرمودند که از این پس همه اقدامات براساس قانون خواهد بود. برخی این اشتباه را مرتکب می‌شوند و می‌خواهند آن رفتارها را به امروز که در شرایط عادی هستیم سرایت دهند. مثلا می‌گویند در زمان امام چندین روزنامه با هم توقیف شد و امروز هم باید چنین اقداماتی انجام شود، در حالی که آن قضیه مربوط به زمان جنگ است که برخی روزنامه‌ها پشت جبهه و روحیه مردم را تضعیف و مانند ستون پنجم عمل می‌کردند.


به طور کلی از نظر برخورد با چهره‌های قدیمی انقلاب همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی تا چه اندازه مشی و رفتار فعلی را منطبق بر رویکردهای بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌دانید؟

رفتاری که در دولت‌های نهم و دهم تا به امروز با برخی شخصیت‌های قدیمی و از ارکان انقلاب اسلامی انجام شده بسیار زشت و فرصت‌طلبانه بوده و در واقع همان آفتی است که شهید مطهری به «رخنه فرصت‌طلبان» تعبیر می‌کند که افرادی از راه می‌رسند و خود را انقلابیون اصیل معرفی می‌کنند و شعارهایی تندتر از شعارهای اصلی سر می‌دهند و انقلابیون اولیه را به حاشیه می‌رانند، ‌همان بلایی که به سر انقلاب مشروطه آمد و عین‌الدوله‌ها میدان‌دار شدند و سردار ملی‌ها و سالار ملی‌ها در گوشه عزلت از دنیا رفتند. رخنه فرصت‌طلبان در تاریخ صدر اسلام یعنی در دوره عثمان هم نمونه و مصداق دارد که منجر به انحراف انقلاب صدر اسلام شد. رفتاری که با آقای هاشمی و آقای ناطق و برخی علمای آزاده و حق‌گو مثل آقای دستغیب در سالهای گذشته تا به امروز شده است نه با اخلاق سازگار است نه با شرع و نه با عقل. این که دائم با سوء استفاده از سخن مقام رهبری بر ریزش‌های انقلاب تأکید داشته باشیم کار درستی نیست. انقلاب اسلامی ما هیچ ریزشی غیر از سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های کمونیستی و گروه‌هایی مثل فرقان نداشته است. فقط افراد و گروه‌هایی که اقدام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی انجام داده‌اند ریزش انقلاب محسوب می‌شوند نه این که هر منتقدی را ریزش به حساب آوریم.


تندروی در سالهای اخیر صدمات جدی را به کشور وارد کرده است. از نگاه شما رویکرد حضرت امام برای برخورد با تندرویها چه بوده و امروز به چه صورت باید پیاده شود؟

امام خمینی نسبت به گروه‌های سیاسی حالت پدرانه داشتند و هر گروهی را که می‌خواست از حد خود فراتر رود و سرکشی کند با یک تشر سر جای خود می‌نشاندند، لذا همیشه یک تعادلی بین دو گروه سیاسی کشور وجود داشت و ایشان اجازه تندروی به هیچ یک از دو طرف نمی‌دادند. طبیعی است که امروز نیز باید همین طور باشد و هیچ گروهی نباید احساس عزیزکردگی و بی‌رقیبی پیدا کند.


نگاه حضرت امام (ره) به مسئله آزادی بیان و بیان نظرات و اندیشه‌های مختلف چگونه بوده است و این مسئله در فضای فعلی مطبوعات تا چه اندازه با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی مطابقت دارد؟

امام (ره) اجازه نقد احکام اسلام در مطبوعات یا تضعیف جبهه خودی در مقابل جبهه دشمن و یا مسائل خلاف اخلاق را نمی‌دادند، ‌اما در سایر مسائل از آزادی بیان و نقد مسئولان دفاع می‌کردند. امروز برخی خط قرمزهای مصنوعی درست کرده‌ایم مثل وقایع فتنه سال 88 و حتی بحث درباره توافق ژنو، که به مطبوعات فشار می‌آوریم در حالی که ضرورتی ندارد.


مرحوم پدر شما، شهید مطهری، دغدغه‌های بسیاری در خصوص تندروی و دوری از اعتدال داشتند و شاید ایشان از نخستین پرچمداران مشی اعتدالی در انقلاب هستند. نگاه و اندیشه امام(ره) و شهید مطهری چه نسخه‌ای برای شرایط امروز جامعه تجویز می‌کند؟

اساسا در همه امور باید معتدل باشیم و اسلام یک دین معتدل است. مقایسه تعلیمات اسلام با رفتار کلیسای کاتولیک در قرون وسطی این مطلب را آشکار می‌کند. البته مهم این است که اعتدال را چگونه تعریف کنیم و مصداق آن را چه بدانیم. شبیه شعار «گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک» است که همه آن را قبول دارند اما مهم این است که گفتار و پندار و کردار نیک را چه چیزی می‌دانیم.


در سالهای اخیر شاهد برهم زدن سخنرانی بزرگان نظام بوده‌ایم. گروه‌هایی که علی‌رغم تاکیدات مکرر باز هم در سخنرانیها با سپر قرار دادن دغدغه‌های انقلابی مردم به اعمال سلیقه‌های سیاسی خود می‌پردازند. در نگاه امام (ره) برخورد با گروه‌های خودسر با چه شیوه‌ای باید انجام می‌گرفت.

باید با اینها بدون تبعیض رفتار شود ولی چون معمولا این افراد و گروه‌ها وابسته به یکی از نهادهای انقلاب هستند در حاشیه امن قرار دارند و این یعنی انحراف. خاطره‌ای نقل می‌کنم. چند روز از پیروزی انقلاب گذشته بود که به شهید مطهری اطلاع دادند که دو نفر «کمیته‌ای» وارد منزلی شده و جرمی مرتکب شده‌اند. ایشان به آقای مهدوی کنی که فرمانده کمیته‌ها بودند زنگ زدند و گفتند که این دو نفر را بگیرید و محاکمه کنید و به نام «کمیته‌ای» مجازات کنید نه این که به خاطر حفظ نظام کمیته‌ای بودن آنها را کتمان کنید یا بگویید «کمیته‌ای نما». امروز هم باید همین طور رفتار کنیم و اگر از ابتدا این طور رفتار کرده بودیم بسیاری از مفاسد اقتصادی و سیاسی به وجود نمی‌آمد.


منتقدین توافق ژنو و افرادی از دولت قبل با استناد به استقبال و تایید امام (ره) از موضوع تسخیر لانه جاسوسی، ارتباطات فعلی با دنیا را که در دولت یازدهم رو به بهبود است خیانت به کشور توصیف می‌کنند. مشی حضرت امام در خصوص روابط بین‌الملل چگونه بوده است و چه نوع نگاهی به تعامل با دنیا دارند؟

تسخیر سفارت آمریکا یک امر غیرمنتظره بود که به نظر من برای چند روز مفید بود اما طولانی شدن آن به ضرر انقلاب تمام شد. در آن قضیه آمریکا رابطه خود را با ما قطع کرد نه ما، و از ابتدا برنامه انقلاب این بوده است که با دنیا، غیر از رژیم صهیونیستی، بیشترین و بهترین ارتباط را داشته باشیم و به این وسیله پیام انقلاب اسلامی را به دنیا برسانیم. قطعا امام خمینی رابطه ایران با غرب را براساس منافع ایران و دنیای اسلام تنظیم می‌کردند و پیرو سیره پیامبر(ص) بودند که با کفار هم گفت‌وگو می‌کردند و گاهی قرارداد امضا می‌کردند.


یکی از تبلیغاتی که علیه امام توسط رژیم پهلوی می‌شد این مسئله بود که تفکر آیت‌الله خمینی با دانشگاه  مخالف است حال آن که در بیش از سه دهه بعد از انقلاب دانشگاه‌های کشور پیشرفت کمی و کیفی قابل توجهی داشته‌اند. نگاه امام به مقوله دانشگاه و دانشجو را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

بدیهی است که تبلیغات رژیم شاه در این زمینه بی‌اساس بوده است. امام قشر روحانی و قشر دانشگاهی را هادیان جامعه می‌دانست که اگر این دو قشر اصلاح شوند جامعه اصلاح می‌شود. ایشان در رهبری خود به قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی و میزان اثرگذاری آنها توجه کافی داشتند. البته طبیعی است که امام خمینی با فساد اخلاقی که رژیم شاه در برخی دانشگاه‌ها براساس سیاست استعماری خود به وجود آورده بود مخالف بودند.

 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 490
:: باردید دیروز : 386
:: بازدید هفته : 2365
:: بازدید ماه : 2365
:: بازدید سال : 21440
:: بازدید کلی : 141981