بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
سونامی خانه‌نشینی۴۰میلیونی ایرانی
چهار شنبه 4 آذر 1394 ساعت 22:28 | بازدید : 545 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 سونامی خانه‌نشینی۴۰میلیونی ایرانی

یکساله ۶۷۶ هزارنفر به لشکر غیرفعالان اقتصادی کشور افزوده شد و حالا ۴۰.۱ میلیون نفر از جمعیتی که در سن کار قرار دارند خانه‎نشین شده‌اند؛با این وجود ۴.۷ میلیون نفر با اینکه کار نمی‌کنند اما درآمد دارند.

سونامی خانه‌نشینی۴۰میلیونی ایرانی

 

   بررسی جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران درباره وضعیت غیرفعالی میلیونی جمعیت کشور نشان می دهد که در فاصله سال ۹۲ تا ۹۳ بر تعداد غیرفعالان اقتصادی کشور (افرادی که در سن کار قرار دارند اما کار نمی کنند)، ۶۷۶ هزار و ۸۸۸ نفر افزوده شده است. به عبارتی، روند غیرفعالی در میان خانوارهای ایرانی نه تنها در سال گذشته متوقف  نشده و یا کاهش نیافته، بلکه بر تعداد افراد خانه نشین نیز افزوده شده است.

دقیقا مشخص نیست چرا میلیون ها نفر از جمعیت در سن کار ایران (بین ۱۰ تا ۶۵ سال طبق استانداردهای آماری) تصمیم گرفته اند به جای تلاش برای انجام فعالیت اقتصادی و کسب و کار در کنج خانه بنشینند. این مسئله وقتی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم ۱۱ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۱ نفر از این لشکر بیکاران مرد هستند.

همچنین از کل جمعیت غیرفعالان کشور که ۴۰ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۲۲۲ نفر هستند، ۲۸ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۹۸ نفر زن هستند. شاید بتوان بخشی از غیرفعالی زنان را پذیرفت، اما اینکه بیش از ۲۸ میلیون زن ایرانی با وجود اینکه صدها هزار نفر از آنان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، خانه نشین می شوند جای تامل و سوال دارد.

فقط ۲۱ میلیون نفر کار می‌کنند

به بیان ساده تر باید گفت از مجموع ۶۴ میلیون و ۱۶ هزار و ۶۹۰ نفر جمعیت در سن کار ایران در سال ۹۳، تنها ۲۱ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۰۳ نفر شاغل و ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۱۶۵ نفر نیز در جستجوی کار هستند و مابقی جمعیت همانگونه که عنوان شد بالغ بر ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزارنفر بدون انجام هرگونه فعالیت اقتصادی در منازل به سر می برند و هیچ نقشی در جریان اقتصادی کشور ندارند.

اینکه آیا واقعا ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور باید خانه نشینی کنند و از طریق اشتغال ۲۱ میلیون نفر دیگر روزگار بگذرانند، سوالی است که باید کارشناسان درباره آن سخن بگویند. با این وجود، برخی مقامات دولتی می گویند وضعیت فعالیت اقتصادی در بازار کار ایران نامناسب بوده و باید تا سال ۱۴۰۰ دست کم تعداد شاغلان کشور به ۳۵ میلیون نفر برسد.

یک مسئله با اهمیت درباره غیرفعالی جمعیت کشور این است که بدانیم تعداد غیرفعالان اقتصادی کشور که باید آنها را نه بیکار و نه شاغل دانست در سال ۹۲ تعداد ۳۹ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۳۳۴ نفر بوده که با افزایش ۶۷۶ هزار و ۸۸۸ نفری به ۴۰ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۲۲۲ نفر در سال ۹۳ رسیده است.

با این وجود، تعداد شاغلان و جویندگان کار کشور در فاصله سال های ۹۲ و ۹۳ تغییر چندانی نداشته و از ۲۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۱ نفر به ۲۳ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۴۶۸ نفر کاهش یافته است. مرکز آمار ایران می گوید ۱۱ دلیل مهم را می توان برشمرد که در غیرفعال شدن ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزارنفر تاثیرگذار است.

یکی از این دلایل این است که شاید بخشی از غیرفعالان بخواهند منتظر شروع برای کار جدید و آغاز به کار در آینده باشند و از اینرو در حال حاضر جزو جمعیت غیرفعال باشند. همچنین شاید برخی در انتظار بازگشت به شغل قبلی خود باشند و یا در انتظار پاسخ کارفرما یا در انتظار اعلام نتایج آزمون استخدامی باشند.

آیا از یافتن شغل دلسرد شده‌اید؟

از سویی برخی شاید در انتظار به ثمر رسیدن اقدامات انجام شده یا پیدا کردن کار باشند و یا اینکه برخی نیز از پیدا کردن کار دلسرد شده باشند و با ناامیدی ایجاد شده از جستجوی کار منصرف شده باشند. برخی نیز ممکن است در انتظار فصل کاری باشند و برخی هم آگاهی کافی از روش های جستجوی کار نداشته باشند.

بیماری، ناتوانی جسمی موقت، بارداری، اشتغال به تحصیل یا آموزش، مسئولیت های شخصی یا خانوادگی و بی نیاز بودن از انجام کار هم در این بخش تاثیر گذار است. تنها در مورد احساس بی نیازی از کار باید گفت آمارها نشان می دهد در سال ۹۳ تعداد ۴ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۲۶۹ نفر بدون اینکه شغلی داشته باشند و کاری انجام دهند، درآمد داشته اند!

بیشترین تعداد افراد دارای درآمد غیرشاغل مربوط به استان های آذربایجان شرقی با ۲۰۹ هزار و ۴۲۷ نفر، اصفهان با ۳۱۷ هزار و ۷۶۰ نفر، البرز ۲۱۰ هزار و ۶۹۵ نفر، تهران ۹۶۸ هزار و ۴۲۰ نفر، خراسان رضوی ۳۹۸ هزار و ۲۹۹ نفر، خوزستان ۲۳۹ هزار و ۵۶۲ نفر، فارس با ۲۸۹ هزار و ۷۷۴ نفر و کرمان با ۲۵۲ هزار و ۶۹۸ نفر است.

در شهرها دلسرد شدن از یافتن کار در حال حاضر برای ۵۲۲ هزار نفر پیش آمده و یک میلیون و ۹۱۶ هزار نفر از ۴۰ میلیون غیرفعال هم به دلیل بیماری، ناتوانی جسمی و بارداری نمی توانند فعالیت اقتصادی انجام دهند. از سویی ۲۰ میلیون و ۱۶۴ هزار نفر نیز به دلیل مسئولیت های شخصی و یا خانوادگی کار نمی کنند و ۳ میلیون و ۷۸ هزارنفر هم عنوان کرده اند نیازی به کار ندارند. ۲ میلیون و ۴۵ هزار شهرنشین دلیل غیرفعالی خود را عنوان نکرده اند.

همچنین در بخش روستایی کشور نیز مهم ترین دلایل غیرفعالی جمعیت به بیماری، ناتوانی جسمی موقت و بارداری برای ۶۵۹ هزارنفر با می گردد. ۲ میلیون و ۹۰۳ هزارنفر از جمعیت روستاها اشتغال به تحصیل یا آموزش دارند و ۵ میلیون و ۵۶۹ هزارنفر نیز مسئولیت های شخصی یا خانوادگی دارند. ۳۶۸ هزار روستایی هم می گویند از انجام دادن کار بی نیاز هستند و ۶۰۳ هزارنفر نیز دلیل خود را اعلام نکردند.

 

 

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


پول‌هایی که با گونی به دوبی رفت
چهار شنبه 4 آذر 1394 ساعت 20:24 | بازدید : 729 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 پول‌هایی که با گونی به دوبی رفت

 

شرق: سیزدهمین جلسه دادگاه فساد نفتی در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب برگزار شد. در این جلسه متهم نفتی درباره بردن پول با گونی برای بانک ملی و صادرات به کشور امارات سخن گفت. 
به گزارش «مهر» بابک زنجانی در دفاعیات خود در دادگاه به سؤال قاضی درباره سیستم I١ to I١ پاسخ داد و در ادامه گفت: «مِلک ایران‌زمین را به نفت، هشت ‌هزار ‌میلیارد تومان فروختم. بعد می‌گویند شرکت SCT دوبی اصلا وجود خارجی نداشته؛ درحالی‌که در فهرست تحریم قرار دارد. درباره I١ to I١ هم باید بگویم از این طریق ۸۴‌ میلیارد یورو جابه‌جا کردم که دو ‌میلیارد آن برای ایران بود که از این مبلغ ۵۰۰‌ میلیون یورو برای بانک ملت و ۱۰۰‌ میلیون یورو برای بانک مسکن و ۴۰۰‌ میلیون هم برای بانک تجارت بود». در ادامه بابک زنجانی از بردن پول برای بانک صادرات و ملت به دوبی با گونی خبر داد! این پاسخ در حالی از سوی زنجانی عنوان شد که قاضی به متهم گفت شرکت SCT مجوز نداشته و زنجانی گفت: «کسی نمی‌تواند به من بگوید برای این کار از بانک مرکزی مجوز بگیر. نیازی به مجوز نداشتم». متهم پرونده نفتی توضیح داد: «بانک‌ها برای اینکه بتوانند از طریق این سیستم حواله صادر کنند، باید اعتبار خریداری می‌کردند و پس از آن دستور پرداخت صادر می‌کردند تا بتوانیم پرداخت‌ها را انجام دهیم؛ زیرا پول‌های خودشان به خاطر تحریم قابل انتقال به خارج از کشور نبود». زنجانی ادامه داد: «قرار شد در مقابل فروش کارت‌ها به بانک‌ها، دستور پرداخت را در سیستم I١ to I١ بگذارند و این سیستم از طریق بانک مالزی اقدام به انجام دستور پرداخت کند. سه‌هزارو ٤٠٠ یا سه‌هزارو ٥٠٠ حواله از طریق سیستم آیبان برای بانک‌ها انجام شد و هیچ‌کس بابت این سیستم شکایتی نکرد و در این خصوص نه بدهی و نه طلبی داریم». او افزود: «بانک پول‌ها را به شرکت SCT می‌داد و دستور پرداخت را طبق کارت‌هایی که دریافت کرده بودند، صادر می‌کرد و همه از این سیستم راضی بودند».
یوروی غیرقابل انتقال می‌گرفتم و خارج از کشور تحویل می‌دادم
زنجانی در پاسخ به این سؤال قاضی صلواتی که آیا شما به شرکت I١ بین‌المللی وصل بودید یا خیر گفت: «سیستم I١ یکی از آپشن‌های سیستم سوییفت است، اما سیستم I١ که ما درباره آن صحبت می‌کنیم، متفاوت با I١ سوییفت است؛ زیرا I١ to I١ مجموعه الکترونیکی بانک مالزی بود». متهم پرونده نفتی در پاسخ به این سؤال قاضی صلواتی که پس شما به سیستم I١ بین‌المللی وصل نبودید، گفت: «چرا وصل بودیم اگر وصل نبودیم، نمی‌توانستیم حواله‌ها را ارسال کنیم». زنجانی همچنین در پاسخ به این سؤال که چه تعداد کارت بین بانک‌ها توزیع کردید، گفت: «نزدیک به دو‌ میلیارد کارت توزیع کردیم و پول‌هایی که به ما می‌دادند، پول‌های غیرقابل انتقال بود که این پول‌ها را در ایران مصرف می‌کردم و در عوض از طریق بانک مالزی برای مشتریانشان حواله ارزی می‌فرستادم». زنجانی در پاسخ به این سؤال قاضی صلواتی که شما در اصل کار صرافی را انجام می‌دادید، گفت: «نه این‌طور نیست و این کار صرافی محسوب نمی‌شود، بلکه از سوی بانک‌ها به حساب شرکت SCT پول واریز می‌شد و من در خارج از کشور پرداخت‌ها را انجام می‌دادم». او در پاسخ به این سؤال قاضی صلواتی که آیا شما مجوز بانک مرکزی را داشتید یا خیر گفت: «نیازی به مجوز نیست؛ زیرا مثل این می‌ماند که شما عابربانک یکی از بانک‌های داخلی را داشته باشید و بخواهید در خارج از کشور استفاده کنید و آنها از شما مجوز بانک مرکزی بخواهند». قاضی صلواتی در پاسخ به این اظهارات بابک زنجانی گفت: «مجوز بانک مرکزی نیاز است و کارشناسان بانک مرکزی در این خصوص توضیحات لازم را می‌دهند». زنجانی در پاسخ به سؤال قاضی صلواتی مبنی بر اینکه آیا شما در خارج از کشور ارز تحویل می‌دادید، گفت: «من در ایران یورو غیرقابل انتقال می‌گرفتم و در خارج از کشور به مشتریان بانک‌ها یورو تحویل می‌دادم».
٢‌ میلیارد یورو برای بانک‌های ایرانی جابه‌جا کردم
قاضی صلواتی خطاب به زنجانی گفت:

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


معاش خانوارهای ایرانی در سال گذشته
پنج شنبه 14 آبان 1394 ساعت 10:58 | بازدید : 745 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

معاش خانوارهای ایرانی در سال گذشته  

 

یافته‌های مرکز آمار از میزان درآمد و هزینه سالانه خانوار‌ها در سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط درآمد یک خانوار شهری در سال گذشته حدود 24 میلیون تومان و هزینه متوسط آن حدود 23 میلیون و 486 هزار تومان بوده است که به‌طور متوسط هر خانوار شهری در سال گذشته توانستند نزدیک 645 هزار تومان( ماهانه 53 هزار تومان) پس‌انداز کنند.

 مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی درباره‌ متوسط هزینه و درآمدهای خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته آماری را درباره‌ وضعیت دخل و خرج خانوارها اعلام کرد.

در این گزارش آورده شده است که متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری به چیزی نزدیک به 23 میلیون و 486 هزار تومان می‌رسد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایشی 14 درصدی داشته است به‌ این ترتیب متوسط هزینه ماهانه هر خانوار شهری یک میلیون و 957 هزار تومان است.

بر اساس همین گزارش اعلام شده است که متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانواده شهری 24 میلیون و 131 هزار تومان بوده که این میزان نسبت به سال پیش از آن افزایشی 18 درصدی داشته است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت متوسط درآمد ماهانه هر خانوار شهری چیزی نزدیک به دو میلیون تومان است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که هر خانوار شهری به‌طور متوسط در سال گذشته می‌توانسته در نهایت 645 هزار تومان را به عنوان پس‌انداز ذخیره کند.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که از کل هزینه سالانه خانوارهای شهری پنج میلیون و 800 هزار تومان آن با سهم 24.7 درصدی مربوط به هزینه خوراکی و دخانی و 17 میلیون و 673 هزار تومان آن با سهم 75.3 درصدی مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی بیشترین سهم با 21.6 درصد مربوط به هزینه گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم را 44.4 درصد مربوط به مسکن بوده است.

در حالی که رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری چهار درصد بیشتر از رشد هزینه کل سالانه آنها است، این یافته‌ها نشان می‌دهد که منبع تامین درآمد‌ خانوار‌های شهری بیشتر از محل درآمد‌های متفرقه‌ای تامین می‌شود که سهم آن به 51 درصد می‌رسد.

مشاغل مزد و حقوق‌بگیری سهمی 32 درصدی و مشاغل آزاد و کشاورزی و غیرکشاورزی نیز سهمی حدود 16 درصدی در تامین درآمد خانوارهای شهری دارد.

پس‌انداز روستاییان کمتر از 500 هزار تومان

بر اساس یافته‌های مرکز آمار خانواده‌های روستایی نیز در مساله‌ی پس‌انداز سالانه وضعیت بهتری نسبت به خانواده‌های شهری ندارند، چرا که اعداد و ارقام مربوط به هزینه و درآمد سالانه خانوارهای روستایی نشان می‌دهد که یک خانواده به‌طور متوسط سال گذشته توانسته در نهایت حدود 50 هزار تومان از درآمد خود را پس‌انداز کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که متوسط هزینه خالص سالانه یک خانوار روستایی در سال گذشته 13 میلیون و 850 هزار تومان بوده است که این رقم نسبت به سال پیش از آن 6.9 درصد رشد داشته است به این معنا که هر خانوار روستایی به‌طور متوسط حدود یک میلیون و 154 هزار تومان هزینه داشته است.

این در حالی است که متوسط درآمد سالانه اظهار‌ شده سالانه یک خانوار روستایی 13 میلیون و 905 هزار تومان بوده است که نسبت به سال قبل رشدی 14.8 درصدی دارد. به این ترتیب هر خانوار روستایی به‌طور متوسط در سال گذشته ماهیانه درآمدی نزدیک به یک میلیون و 158 هزار تومان داشته است.

براین اساس از کل هزینه سالانه خانوار روستایی پنج میلیون و 700 هزار تومان با سهم 41.2 درصدی مربوط به هزینه خوراکی و دخانی و هشت میلیون و 150 هزار تومان آن با سهم 58.8 درصدی مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه دخانی و خوراکی بیشترین سهم با 25.1 درصد مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با 29 درصد مربوط به مسکن بوده است.

بزرگ‌ترین منبع درآمد روستاییان در سال گذشته محل درآمدهای متفرقه خانوار بود. سهم مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی در تامین درآمد آنها 30.7 درصد و سهم مشاغل مزد و حقوق بگیری 29.6 درصد بوده است.

 

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


چه کسانی به اشتباه به حسن روحانی خبر “خروج از رکود” دادند؟
پنج شنبه 14 آبان 1394 ساعت 10:51 | بازدید : 706 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

چه کسانی به اشتباه به حسن روحانی خبر “خروج از رکود” دادند؟

 

چه کسی به عنوان نخستین فرد به رئیس جمهور گفت اقتصاد از خروج از رکود خارج شده؟ چگونه ممکن است اقتصادی که در سال ۹۲ در رکود مطلق است، ۹۳ از رکود خارج شود و در سال ۹۴ دوباره به رکود مطلق بازگردد؟

 

چه کسانی گرای اقتصادی غلط در مورد "خروج از رکود" به حسن روحانی دادند؟!+ جدول

مردم در ۸۰۰ روز گذشته دو نوع دیدگاه را از دولتمردان یازدهم در خصوص مسائل اقتصادی شنیده اند. در سال نخست فعالیت دولت به خصوص در سال ۹۳ دولتمردان یازدهم معتقد بودند که اقتصاد ایران از رکود خارج شده و به رشد و شکوفایی رسیده است. حتی رئیس جمهور شهریور ماه سال گذشته رسما اعلام کرد که اقتصاد ایران از رکود خارج شده است….

اما با آغاز سال ۹۴ همه چیز به یکدفعه متفاوت شد! دولتمردان به یکباره پذیرفتند که اقتصاد ایران در شرایط رکودی قرار دارد! حتی سه روز پیش مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم درباره وجود رکود در اقتصاد ایران لب به سخن گشود و اعلام کرد که خروج اقتصاد ایران از رکود تا قبل از سال ۹۷ خوش بینانه است.

اما این دو نگاه متفاوت در میان دولتمردان تدبیر و امید درباره خروج از رکود این سوال را در ذهن مردم و فعالان اقتصادی مطرح می کند که این تناقص گویی در ادبیات دولتمردان تدبیر و امید از کجا آب می خورد؟ آیا میشود اقتصاد ایران در سال ۹۲ در رکود مطلق باشد، اما سال ۹۳ از رکود خارج شود و ماههای ابتدایی سال ۹۴ به یکدفعه باز هم به رکود عمیق فرو برود؟!

چه کسی اولین بار خروج اقتصاد ایران از رکود را مطرح کرد؟

اولین پیام در مورد خروج اقتصاد ایران از رکود از نهاد ریاست جمهوری در خیابان پاستور تهران و از اتاق محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور خارج شد. نهاوندیان که از پر نفوذترین افراد اقتصادی اطراف حسن روحانی به شمار می رود، در گفتگو با یک نشریه حامی دولت رسما اعلام کرد که در سال ۹۳ رشد اقتصادی منفی نخواهیم داشت و از رکود نجات پیدا می کنیم. پیش بینی رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد مثبت شدن رشد اقتصادی کشور چند ماه بعد، درست از آب در آمد. اما با وجود رشد ۳ درصدی اقتصاد ایران در سال ۹۳، خروج از رکود اتفاق نیفتاد و بانک جهانی از منفی شدن و یا صفر شدن رشد اقتصاد ایران در سال ۹۴ خبر داد.

نوبخت؛ دومین چراغ را برای اعلام خبر “خروج از رکود” روشن کرد!

اما دومین فردی که خروج اقتصاد ایران از رکود را تایید کرد، کسی نبود به جز محمد باقر نوبخت.

سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در فروردین ماه ۹۳ در سفر به استان قزوین در شورای اداری این استان شرکت کرد و وعده داد که اقتصاد ایران در سال ۹۳ از رکود خارج می شود.

نیلی: اقتصاد از رکود خارج شده و…..

سومین باری که یکی از دولتمردان یازدهم خبر خروج اقتصاد ایران از رکود را داد، به تیرماه ۹۳ مربوط می شود. این بار هم صدای خروج از رکود از درون نهاد ریاست جمهوری، ولی از اتاق مشاور اقتصادی حسن روحانی خارج شد. مسعود نیلی که در آغاز هفته پایانی تیرماه ۹۴ به برنامه گفتگوی ویژه خبری رسانه ملی رفته بود، صراحتا اعلام کرد که اگر در بیرون از کشور اتفاق خاصی رخ ندهد، اقتصاد ایران از رکود خارج شده و رشد اقتصادی مثبت می شود.

پای نجفی هم به ماجرای خروج از رکود باز شد!

با رسیدن به مرداد داغ ۹۳، دولت یازدهم تصمیم گرفت، بسته ای را برای خروج از رکود ارائه دهد و نام آن را “بسته خروج غیرتورمی از رکود” گذاشت. مسئولیت هماهنگی برای تدوین این بسته هم به محمدعلی نجفی دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت سپرده شد. نجفی هم که از مشاوران اقتصادی پرنفوذ حسن روحانی به حساب می آید، برای رونمایی از این بسته همایشی را برگزار کرد و قبل از همایش در یک نشست خبری قول داد، که با اجرای بسته جدید دولت نشانه های خروج از رکود از نیمه دوم سال ۹۳، برای مردم آشکار شود.

اطلاعات غلط مشاوران رئیس جمهور کار خود را کرد!

یک ماه بعد رئیس جمهور تصمیم گرفت در آستانه هفته دولت به مشهد مقدس برود. سفر رئیس جمهور و هیات دولت به مشهد یک خبر مهم داشت و آن این بود که حسن روحانی در جمع مردم مشهد رسما اعلام کرد که اقتصاد ایران از رکود خارج شده و به رونق رسیده است.

استدلال های عجیب طیب نیا برای خروج از رکود

چند ماه بعد وزیر اقتصاد هم وارد میدان اظهار نظر در مورد خروج اقتصاد ایران از رکود شد و با بیان استدلالی اعلام کرد که اقتصاد ایران از رکود خارج شده است. وی که در برنامه نگاه یک رسانه ملی سخن می گفت، اعلام کرد که رشد اقتصادی در بهار و تابستان ۹۳ مثبت بوده، بنابراین با دو فصل پیاپی رشد اقتصادی مثبت می توان گفت که اقتصاد ایران از رکود خارج شده است.

وقتی سیف خروج اقتصاد ایران از رکود را قطعی دانست!

چند روز بعد در سالروز تاسیس دانشگاه تهران، رئیس کل بانک مرکزی هم بیان جدیدی را از خروج اقتصاد ایران از رکود به زبان آورد. ولی اله سیف گفت که آمار رشد اقتصادی کشور بیانگر “خروج کامل اقتصاد ایران” از رکود است. عبارت رئیس کل بانک مرکزی درباره قطعی شدن خروج اقتصاد ایران از رکود در آن روزها صدای اقتصاددانان زیادی را درآورد، اما چند ماه بعد خلاف این اظهار نظر در اقتصاد کشور به درستی اثبات شد.

پای اعضای کهنه کار دولت هم به ماجرای خروج از رکود باز شد!

فروردین ماه ۹۴ هم آخرین اظهارنظرهای دولتمردان در مورد خروج از رکود توسط دو عضو کهنه کار کابینه بیان شد. ابتدا محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که مدیران ارشد وزارت صنعت را در یک گردهمایی دور هم جمع کرده بود، به دلیل تلاش مسئولان این وزارتخانه برای خروج اقتصاد ایران از رکود از آنها تشکر کرد! سپس اکبر ترکان مشاور ارشد روحانی که به دعوت باشگاه خبرنگاران جوان به مناظره با محمد خوش چهره در خصوص اقتصاد مقاومتی، آمده بود رسما اعلام کرد که اقتصاد ایران با عبور از رکود به رشد، رونق و شکوفایی رسیده است.

تغییر موضع مشاوران روحانی درباره خروج از رکود

اما با گذشت چند ماه روی دیگر مردان اقتصادی روحانی به خصوص مشاوران اقتصادی رئیس جمهور (که همگی از اعضای حلقه اقتصادی نیاوران هستند)، برای مردم آشکار شد. ابتدا محمد علی نجفی دبیر ستاد هماهنگی های اقتصادی دولت روحانی ضمن اذعان به وجود رکود در اقتصاد کشور سال ۹۴ را سخت ترین سال بعد از انقلاب دانست. سپس محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور به عنوان پرنفوذترین فرد اقتصادی دولت روحانی رسما اعلام کرد که باید برای خروج اقتصاد از رکود برنامه ریزی کرد. در نهایت نوبت به مسعود نیلی رسید، که با اذعان به وجود رکود در اقتصاد ایران ، خروج از آن را تا سال ۹۷ بعید دانست.

چه کسانی به رئیس جمهور درباره خروج از رکود اطلاعات غلط دادند؟

به نظر می رسد اظهار نظرهای سال گذشته رئیس جمهور و مسئولان اقتصادی دولت روحانی ناشی از یک منبع اطلاعاتی غلط است. این که رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه سال گذشته رسما خبر خروج از اقتصاد ایران از رکود را بدهد نشان می دهد که برخی از افراد در دورن دولت روحانی، علاقه داشتند که اطلاعات غلطی در خصوص وضعیت اقتصاد ایران به رئیس جمهور بدهند و یا در خوش بینانه ترین حالت اطلاعات صحیح را از چشم رئیس قوه مجریه دور نگه دارند.

کسانی که از جمله محمد نهاوندیان، مسعود نیلی و محمدعلی نجفی که به عنوان اعضای حلقه نیاوران نقش اساسی را در تصمیمات اقتصادی دولت حسن روحانی ایفا می کنند و حالا هم بعد از ۸۰۰ روز کتمان وضعیت واقعی اقتصاد ایران، به تدریج موضع خود را در خصوص شرایط اقتصاد ایران آشکار می کنند و حتی بسته جدیدی را برای خروج اقتصاد ایران از رکود به رشته تحریر در می آورند.

مشاوران رئیس جمهور سال گذشته به راحتی می توانستند وجود رکود در اقتصاد کشور و لزوم اتخاذ سیاستهای درست اقتصادی را به گوش رئیس دولت یازدهم برسانند، زیرا طبق آمارهای اقتصادی، ۱۳۰ بنگاه بزرگ اقتصاد ایران در سال گذشته متحمل زیان سنگین اقتصادی شدند و بخش صنعت کشور به عنوان یکی از بخش مهم اقتصاد کشور در یکی از بی سابقه ترین رکودهای ۳۰ سال اخیر قرار گرفته بود.

نکته جالب اینجاست که دولتمردان هنوز هم با وجود اذعان به وجود رکود در ریشه یابی علل این معضل اقتصادی در دو سال اخیر تحلیلهای غلطی را ارائه می دهند.

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بعد از نامه چهار وزیر در خصوص رکود در اقتصاد کشور، در اظهار نظری، دلیل این رکود را عملکرد دولت گذشته و تحریمها می داند و هیچ سهمی را به سیاستهای غلط دولت یازدهم اختصاص نمی دهد.

باید دید با این نوع نگاه تیم اقتصادی دولت آیا اقتصاد ایران با نسخه های جدید مشاوران روحانی، از رکود خارج خواهد شد، یا همچنان نتیجه گیری ها و تحلیل های غلط آنها از وضع اقتصاد کشور، رئیس جمهور را در اتخاذ تصمیمات صحیح برای حل معضلات اقتصادی با مشکل مواجه خواهد کرد؟/تسنیم

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برجام به نام ایران به کام دیگران/ با اجرای برجام رشد تجارت امارات ۴ درصد افزایش می‌یابد
پنج شنبه 14 آبان 1394 ساعت 1:48 | بازدید : 471 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

برجام به نام ایران به کام دیگران/ با اجرای برجام رشد تجارت امارات ۴ درصد افزایش می‌یابد

برجام به نام ایران به کام دیگران/ با اجرای برجام رشد تجارت امارات 4 درصد افزایش می‌یابد
 

 دبی انتظار دارد با لغو تحریم‌های ایران و نیز بهبود وضعیت آمریکا، تأثیر شوک‌های منفی اقتصاد جهانی بر اقتصاد امارات کاهش یافته و رشد ۴ درصدی را در سال جاری تجربه کند.  افزایش تقاضا از سوی هند هرگونه تاثیر منفی کاهش اقتصادی چین را جبران خواهد کرد.

 توافق هسته‌ای ایران با ۶ قدرت جهانی رشد در تجارت، خرده‌فروشی، توریست، رفت و آمدهای هوایی و لجستیک امارات متحده عربی تا ۴ درصد رشد خواهد داشت که پیشتر رشد در این زمینه‌ها حدود ۳.۵ درصد بود.

توافق ایران با ۶ قدرت جهانی موقعیت‌های خوبی را برای دبی که به ایران نزدیک است به وجود آورده است. بیشتر حمل و نقل صادرات و واردات ایران از مسیر دبی انجام می‌شود.

به این خاطر می گویم به نام ایران به کام کشورهای همجواره  حوزه خلیج همیشه فارس

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


طبقه نوکیسه نشانه روسی شدن اقتصاد ایران است
جمعه 19 تير 1394 ساعت 22:53 | بازدید : 674 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

طبقه نوکیسه نشانه روسی شدن اقتصاد ایران است

چند ماهی از انتخابات 84 نگذشته، سعید لیلاز ظهور طبقه ای جدید از سرمایه داران را پیش بینی کرد. ده سال پس از آن مقاله، امروز پورشه های این طبقه را در خیابان ها می توان دید. این تحلیلگر اقتصادی پیوند خوردن ناف این طبقه با شیرهای نفت گران را دیده بود که لاجرم به زایش و پرورش کودکی می انجامید که در شکاف طبقاتی بزرگ شده و به چنان رشدی می رسد که به خالقان خود هم وفادار نمی ماند.

مهرنامه: شما ده سال پیش در مقاله ای پیش بینی کرده بودی که نسل جدیدی از سرمایه داران ایرانی در حال ظهور است. چه نشانه هایی دیده بودید که این پیش بینی را کردید؟

وقتی درآمدهای نفتی ایران یکباره افزایش پیدا کند باید انتظار ایجاد چنین طبقه ای را داشت، چون این طبقه دست ساخت قدرت است. در دوره شاه هم همین اتفاق افتاد. طبقه جدید پدید می آید که سعی می کند نظام طبقاتی سنتی را دور بزند و مؤلفه های اخیرش سیاست گذاری های دولت احمدی نژاد بود. من در نیمه دوم سال 1384 در همان اوایل آغاز کار دولت احمدی نژاد این را هشدار دادم.  چون وقتی دولتی بر سر کار آید که از فرط تقدس یا اقتداری که حول آن شکل می گیرد نتوان به آن نقد کرد و سلسله قوانین و مقرراتی وضع کند که به سود وفاداران دولت است، طبیعی است که طبقه جدید اقتصادی پدید می آید. من در همان سال 84 در شرکت محل فعالیتم مواجه شده بودم با کسی که شرکتی را با صد هزار تومان سرمایه اولیه، یک قبل از آن تأسیس کرده بود و درخواست داشت صد دستگاه ماشین کشنده سنگین، به طور اقساطی خریداری کند چون قرارداد حمل و نقل سنگینی را امضا کرده بود و به این دستگاه ها نیاز داشت. دولت تصمیم گرفته بود به گروهی امتیاز خاصی دهد و با توجه به آنکه قیمت نفت به شدت در حال افزایش بود، کیسه درآمدها با هر برداشتی همچنان پر بود. در سال 86-1385 قیمت رسمی سیمان هر تن 30 تا 40 هزار تومان بود، در حالی که در بازار آزاد هر تن 150 تا 200 هزار تومان فروخته می شد. شرکت های زیادی تأسیس شده بودند که به من مراجعه می کردند که اگر نیاز به سیمان دارید، ما به شما می فروشیم، ما حواله داریم برای خرید به قیمت رسمی و اجازه داریم در بازار آزاد بفروشیم. اینها گروه های خاصی بودند که از طریق رانتی که در بازار سیمان داشتند، می توانستند این ثروت یک شبه را حاصل کنند. از سال 84 به بعد دائماً در این زمینه ها منابع رانتی ایجاد می شد که به سمت گروه های خاصی سوق پیدا می کرد و این گروه ها یک شبه میلیاردر می شدند. حدس من این است که طی 6 سال در شبکه بانکی ایران از طریق مابه‌التفاوت نرخ رسمی تورم با نرخ رسمی بهره بانکی سالانه 10 تا 20 میلیارد دلار ثروت عاید گروه های خاص شده است. 100 میلیارد دلار از طریق معوقات بانکی در 80 سال گذشته گم شد، دیناری از آن هم پیدا نخواهد شد. حداقل یک تا دو میلیارد دلار فقط از طریق نرخ تعرفه های گمرکی موبایل جابه جا شده است. در مجموع بین 300 تا 400 میلیارد دلار طی این سال ها به سمت گروه های خاص سوق پیدا کرده و طبیعی است طبقه جدید اجتماعی ایجاد می کند که پایگاه اجتماعی آن وفاداران به دولت است. عدم امکان نقد دولت حاشیه امنی پدید می آورد که سرعت شکل گیری این طبقه را بیشتر می کند. سال 84 ظهورش را پیش بینی کردم و الان پورشه هایشان را می بینیم. نمی توان دلایل شکل گیری و پدید آورندگان این طبقه جدید را نادیده گرفت و امروز گفت پوشه سواران این طبقه دور دور نکنند.

مهرنامه: اشتراکاتی بین افراد مختلف وجود داشته که آن ها را حول دولت گرد آورده و به شکل گیری طبقه جدیدی انجامیده است. به واقع این طبقه به قول شما دست ساخت، در فرایند تجمیع و تکوین شباهت هایی به هم داشتند، آیا در ادامه هم این اشتراکاتشان را با قدرت و با یکدیگر حفظ می کنند؟

به لحاظ تئوریک، قدرت سعی می کند که طبقه جدید اجتماعی به عنوان طیف حامی خود خلق کند. گرچه به عقیده کارل مارکس، این طبقه بعد از آنکه خلق شد لزوماً به خالقش وفادار نمی ماند. این همان اتفاقی است که در موج اول افزایش در آمدهای نفتی ایران قبل از انقلاب منجر به ایجاد بورژوازی کمپرادور شد. بیژن جزیی هم در تاریخ سی ساله ایران پیش بینی کرده بود که این بورژوازی کمپرادور به زودی بزرگ خواهد شد. وقتی عوامل برای ایجاد یک طبقه جدید فراهم باشد پیش بینی آن دشوار نخواهد بود. اما در ادامه راه جبرا از قدرتی که او را ساخته و پرورده، تبعیت نمی کند.

مهرنامه: شما به شکل گیری نسلی از سرمایه داران ایرانی پس از موج اول افزایش درآمدهای نفتی اشاره می کنید. اما آن نسل که سرمایه خود را وارد بازار تولید و صنایع کردند و تمایل چندانی به نمایش ثروت خود در خیابان ها نداشتند، چقدر با این نسل جدید سرمایه داران قابل مقایسه اند که در شرایط خاص تحریم شکل گرفته اند؛ کمتر با کارآفرینی و تولید به ثروت رسیده اند. بیشتر واسطه گرند و تا تولیدگر و میل شدید به تظاهر ثروت خود دارند؟

موج اخیر افزایش درآمدهای نفتی ایران حداقل به لحاظ زمانی سه برابر دوره اول بود. من آن را طولانی ترین دوران رونق نفتی ایران می دانم. در هیچ دوره ای به مدت 14 سال رونق نفتی نداشتیم. در دوره اول نظم حاکم خیلی به هم نخورد، نه دولتی تغییر کرد و نه رژیم، اما در موج اخیر نظام ثابت ماند ولی دولت گونه ای تغییر کرد که گویی نظام هم عوض شده است چون بنیان همه رژیم های اقتصادی، مالی و حقوقی تغییر پیدا کرد. تفاوت این است که در دوره اخیر بر خلاف نظام ساق چرخش قدرت از طریق انتخابات انجام می شود و ممکن است که کنشگران عرصه حکومت با یکدیگر دچار اختلاف شوند که همواره ترس از عمر موقت و بی ثباتی و یک شبه بودن دارند. عامل مهم دیگر تحریم های علیه ایران بود که شرایط آن را فراهم کرد.

البته در موج اول افزایش درآمدهای نفتی هم کشور خیلی صنعتی نشد. وضعیت صنعتی شدن ایران در دهه 1340 قابل تعمیم به 5 سال آخر عمر نظام پهلوی نبود. اتفاقاً با افزایش درآمدهای نفتی در سال 1352 روند صنعتی شدن و خودکفایی ایران مختل شد. منصور روحانی که من او را برجسته ترین تکنوکرات تاریخ ایران می دانم در اواخر سال 57 در نامه ای که از زندان اوین به مهندس بازرگان نوشت توضیح داد که متوسط ارزش افزوده بخش کشاورزی در 5 سال منتهی به انقلاب سالی 4 درصد بود، گسستی در روند کشاورزی ایران ایجاد نشد، اما درآمدهای نفتی افزایش یافت که میل به مصرف مواد غذایی به شدت از رشد تولید پیشی گرفت. روحانی در نامه اش نوشته: «در سال های قبل از اصلاحات ارضی صادرات و واردات محصولات کشاورزی تقربیاً مساوی و گاهی به نفع صادرات می چربید. این روند تا سال 1351 که درآمد سرانه به 37000 ریال (500 دلار) رسید ادامه داشت و رشد کشاورزی در حدود 4 درصد در سال بود که به اضافۀ جمعیت و بهبود کیفی و کمی خوراک (در حد پایین) تطبیق می کرد. از سال 1353 که اثر درآمد 20 میلیارد دلاری نفت در قدرت خرید مردم ظاهر شد نظم مالی و اقتصادی بالاخص بین بخش ها به هم خورد.» در حالی که پیش از آن رشد جمعیت 2 درصد بود و رشد تولید مواد غذایی 4 درصد اما یکباره از سال 52 تا 56 این روند انفجار گونه تغییر پیدا کرد. چون با افزایش درآمد، الگوی مصرف تغییر می یابد و با همان سرعت تغییر الگوی مصرف نمی توان الگوی تولید را تغییر داد؛ در نتیجه بیماری هلندی ایجاد می شود که طی آن قدرت مصرف و تقاضای موثر یکباره افزایش می یابد ولی قدرت تولید نمی تواند به همان میزان افزایش یابد. بنابراین خلائی پدید می اید که کشور را تبدیل به بازار واردات می کند. این تصادفی نیست که مثل سال 1355 در سال 1290، حدود 14 میلیارد دلار مواد غذایی وارد کردیم آن هم 33 سال پس از انقلاب اسلامی که آموزه اولش خودکفایی در کشاورزی بود. در این مواقع هم ماده بر هر گونه ایدئولوژی و اندیشه ای مقدم است و در هنگام غلبه مانند جارویی که برگ های پاییزی را کنار می زند، مسیر خودش را باز می کند. در دوره اخیر هم افزایش شدید درآمدهای نفتی همانند گذشته، لاجرم واردات را بیشتر کرد. تفوق دلارهای نفتی بر صنعت و ماهیت کوتاه بودن این رونق به خاطر نوسانات قیمت نفت و شرایط سیاسی ایران در داخل و عرصه بین المللی، امکان شکل گیری سرمایه داری از مسیر درست خود را نمی دهد. این مشکل 3 هزار ساله اقتصاد ایران است، برخوردی که بابک زنجانی و محسن پهلوان شده، در طول تاریخ ایران با نمونه های مشابه آن ها شده است. در حالی که اگر محیط آرامی برای سرمایه گذاری فراهم می کردیم ای افراد پول های کثیف خود را تمیز و خرج سرمایه گذاری می کردند. پس از انتخاب آقای دکتر روحانی به ریاست جمهوری، یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشتم و به ایشان پیشنهاد کردم امیرالمؤمنین نتوانست بیت المال را برگرداند، شما هم نمی توانید. ولی باید شرایطی فراهم کنیم که در آن محیط امنی برای سرمایه گذاری فراهم شود که به آن فضای عمومی کسب و کار می گویند که شامل زمینه های اقتصادی، حقوقی و قانونی ، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی جامعه است که سرمایه داران را به سمت سرمایه داری صنعتی یا وارداتی سوق می دهد. این بازار است که سرمایه دار را به سمت واردات سوق می دهد. من به آقای روحانی پیشنهاد دادم همه این پول ها را تمیز اعلام کنید چون نمی توانید چیزی از آن را برگردانید وشگفتا که پس از دو سال از طریق بابک زنجانی یا محسن پهلوان ثابت شد که دیناری از اینها برگشت پذیر نیست. برای من مالکیت این پول ها معم نیست، کارکرد آن اهمیت دارد که می تواند وارد اقتصاد، صنعت، ایجاد اشتغال مولد و...شود. ماهیت انفجاری رشد درآمدهای نفتی است که اجازه نمی دهد سرمایه به سمت تولید و صنعت سوق پیدا کند قبل از انقلاب مصرف ارزی ایران که در برنامه چهارم ده میلیارد دلار بود، در برنامه پنجم به صد میلیارد دلار رسید تولید داخلی نمی تواند یکباره ده برابر شود؛ بنابراین عمده این هزینه ها صرف واردات کالاهای مصرفی می شود. اتفاقی که در سال ١٣٩٠ افتاد و رکورد تاریخی با ٩٧ میلیارد دلار واردات وخدمات شکسته شد. در سال 13٩٠ حدود ١۶ تا ٢٠ میلیارد دلار هزینه سفر ایرانیان به خارج از کشور شد. آنچه رخ داده فقط در زمینه واردات نیست بلکه در حوزه بانکی هم بصورت سازمان یافته بانک ها غارت شدند.

مهرنامه: اینکه نسل نوسرمایه داران رانوکیسه می خوانند. به خاطر شکل گیری دفعتی آن است یا کارکردهایی که دارد؟ چون شما ناف این طبقه را نفتی می دانید، بنابراین دیگراقتصادهای نفتی هم باید مولود چنین طبقاتی باشند؟

نوکیسه عبارتی است که به تغییر یک شبه تفییرات اجتماعی اطلاق می شود که جایکاه طبقاتی یکباره از طبقه ای به طبقه دیگر منتقل شود. نوکیسگان شاید سابقه ای صد ساله در ایران دارند که بخاطر تعدد تلاطم های اقتصادی بخصوص پس از ورود نفت به اقتصاد بوده است. تمدن ایران تبدیل به کارخانه تبدیل سویرانقلابی به تکنوکرات،روستایی به شهری و فاداران به دولت به بورژواهای نوکیسه شده است و این روند تا مدت ها ادامه خواهد داشت. دائماً در حال تجربه شدید اجتماعی بخاطر تفوق عنصر نفت براقتصاد ایران هستیم. اگر حجم تولید ناخالص داخلی بدون نفت در سال ١٣٩٠ را حدود 400 میلیارد دلار برآورد کنیم، بنا به قدرت برابری خرید، حدود ٣٠٠ میلیارد آن تزریق نفت رایگان به اقتصاد ایران بوده است. این خود عامل ایجاد تلاطم های شدید اقتصادی بوده است. پورشه سواری یکی از تجلی های پیش پا افتاده این پدیده است. مانور تجملی که در مسکن یا مراسم این طبقه دیده می شود بسیار عجیب و نادر است و چون حاکمیت تمایل ندارد تظاهر آن را ببیند، هنوز آثارشدید اجتماعی آن لمس نشده است وگرنه به مراتب از اقتصاد پوتینی در روسیه بدتر است. طبقه نوکیسه جدید نشانه روسی شدن اقتصاد ایران است. جالب اینکه سهم درآمدهای نفتی در اقتصاد روسیه مشابه سهم درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران است سهم درآمدهای نفتی نسبت به جمعیت روسیه هم مشابه ایران است. دو جامعه ایران و روسیه بسیار به هم شبیه هستند. همانطور که سرمایه داری روس به نام آبراموویچ باشگاه فوتبال چلسی انگلیسی را می خرد یا برخی از ثروتمندان روسی بازار مسکن لندن را به هم می ریزند، برخی از ایرانی ها مشابه همین کار را در بازار مسکن دوبی کردند. اگر تجلی عینی این لوکس گرایی یا طبقه نوکسیه همچنانکه در خارج از کشور هست، در داخل ایران هم اجازه تظاهر پیدا کند، منجر به تحولات بزرگ اجتماعی خواهد شد.

مهرنامه: نمایش ثروت این طبقه نوظهور چقدردرایجاد ناامنی روانی مؤثر است؟ به واقع مردمی که ازنظر «طبقه ذهنی» به قول جامعه شناسان خود را در طبقه فرودست جامعه می دانند. ولو متعلق به طبقه متوسط جامعه باشند، در مقابل چنین نابرابری های اقتصادی مستعد بروز چه واکنش هایی هستند؟

 درجه حرارت جامعه ایران را ازاین لحاظ خیلی زیاد ارزیابی می کنم قدرت خرید طبقه کارگر، ظرف چهار سال 3۵ تا ۴٠ درصدکاهش می یابد که ربطی هم به تحریم ها ندارد چنانکه در سال ١٣٩٠ که هنوز تحریم ها چنین اعمال نشده بود، قدرت خرید طبقه کارگر حدد ١٠ درصد کاهش یافت و الان قدرت خرید کارگران به اواخر دهه ١3٧٠ برگشته است درحالی که در این مدت یک تریلیون دلاردرآمد نفتی داشتیم و ١٠ هزار میلیارد دلا. ثروت درایران ایجاد شده است. ثروت در طبقه بسیار نوظهوری که از نظر تعداد کم شمار است و شاید کل جمعیت این طبقه به 5٠٠ هزار نفر نرسد. متراکم شده است. چون این طبقه به محض اینکه ثروتمند می شود، ثروت خود را از ایران خارج می کند. هیچ گاه در مطالعات نسبت دهک اول به دهک دهم یا صدک اول به اخراختلاف وحشتناکی دیده نمی شود. این به معنی بهبود وضع صدک های پایین نیست، چون صدک های اول به محض کسب ثروت از صحنه اجتماع خارج می شوند و میل یا اراده زیادی برای پنهان سازی ثروت دارند، به همین دلیل آثار این اختلاف طبقاتی دیده نمی شود. اما این طبقه نوظهور در ساختار سیاسی ایران تا مدت ها اثرگذار خواهند بود. البته تعیین کننده نیستند چون در ایران هنوز قوه قاهره نفت در اختیار دولت است و دولت می تواند این طبقه را مهار کند ولی چون حجم این پول خیلی بالاست، تا مدت ها ایران را به لحاظ سیاسی و اجتماعی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نگرانی شدید هندی‌ها از عواقب رفع تحریم‌های ایران
جمعه 19 تير 1394 ساعت 22:51 | بازدید : 677 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

نگرانی شدید هندی‌ها از عواقب رفع تحریم‌های ایران

نگرانی شدید هندی‌ها از عواقب رفع تحریم‌های ایران

به نوشته «ایندیا تایمز» رفع تحریم‌های ایران صادرکنندگان هندی را با چالش‌های سختی روبرو خواهد ساخت.

آقای «پانکاج بانسال» تاجر هندی می‌گوید هرگونه توافقی در مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران، موجب نابودی وی خواهد شد. وی می افزاید: «از هنگامیکه داد و ستد شرکتم با ایران به شدت کاهش یافته مجبورم شب‌ها قرص خواب‌آور مصرف کنم تا کابوس نبینم.»

با خارج شدن رقبای وی از بازار ایران، شرکت بانسال فعالیت‌های تجاری خود با ایران را از صادرات فلزات به فروش انواع موتورسیکلت، قطعات خودرو و مواد شیمایی توسعه داد و وی یکی از هزارن صادر کننده هندی است که از مزایای فراوان عدم حمایت کشورش از تحریم‌های ایران طی سه سال گذشته بهره‌مند شده‌است. در طی این دوره صادرات هند به ایران با دوبرابر افزایش، به 5 میلیارد دلار بالغ گردید و به این کشور کمک کرد تا کسری تراز تجاری خود با ایران را به نصف کاهش دهد.

رونق مجدد روابط تجاری با ایران این امید را برای هندی‌ها بوجود آورد که از مزایای درازمدت روابط تاریخی خود با ایران بهترین استفاده را ببرند. اما بنظر می‌رسد که در کوتاه مدت شرایط برای خریداران نفت ایران و بانک‌های این کشور، که بدلیل تحریم‌ها بین‌المللی از امتیاز تأخیر در پرداخت وجوه به ایران منتفع شده بودند، چندان مناسب نباشد.

هفته گذشته هیاتی از صادرکنندگان هندی با وزیر اقتصاد این کشور، آقای آرون جایتلی، ملاقات کردند تا چاره‌ای برای حمایت از آنها در مقابل رقابتی که بر سر بازار ایران بوجود خواهد آمد بیاندیشند. اما ظاهراً آنها دست خالی از این ملاقات بازگشتند.

رئیس فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند اظهار داشت: «برداشته شدن تحریم‌های کشورهای غربی اثرات منفی، بخصوص در بخش کالاهای غیر کشاورزی خواهد داشت.»

این در حالیست که میلیون‌ها کشاورز در سراسر هند از حذف تحریم‌های ایران صدمه خواهند دید. ایران از خریدارن عمده برنج باسماتی، کنجاله سویا، شکر، جو و گوشت بشمار آمده و بخاطر تحریم‌ها ناچار بود 20 درصد بیش از قیمت‌های جهانی برای خرید این اقلام پرداخت نماید.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان حلّال در این زمینه می‌گوید: « ایرانی‌ها دارند به سمت کشورهای آمریکای جنوبی ‌می‌روند. قیمت‌های آنها در مقایسه با هندی‌ها بسیار کمتر است و ما قدرت رقابت نداریم.»

صادرکنندگان هندی اذعان داشته‌اند که شرکت‌های آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی که زمانی بازار ایران را در اختیار داشتند باز خواهند گشت و کالاهای متنوعی از پوشاک گرفته تا انواع خودرو را روانه بازار کرده و سهم عمده از پروژه‌های بزرگ را نیز به خود اختصاص خواهند داد.

یکی از صادرکنندگان عمده هندی می گوید:« بطور سنتی ایرانیان به کالاهای اروپایی علاقه بیشتری داشته و با تضعیف ارزش برابری یورو رقابت چندان کار ساده‌ای نخواهد بود.»

از سوی دیگر وزارت نفت هند اکنون نگران آن است که ایران امتیاز توسعه و بهره‌برداری از میدان گازی عظیم «فرزاد 8» را به شرکت‌های اروپایی واگذار نماید که هم تکنولوژی پیشرفته‌تری در اختیار دارند و هم از توان میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برخوردار هستند. به گفته یکی از مقامات وزارت نفت هند: «تا این لحظه ایرانی‌ها هنوز به ما "نه" نگفته‌اند، اما "بله" هم نگفته‌اند.»

پالایشگاه‌های نفت هند، که چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت جهان و دومین خریدار نفت ایران پس از چین است، خواهان ارایه شرایط مناسب‌تر از سوی ایران برای خرید نفت این کشور بوده‌اند که طی دوره ژانویه-ژوئن 23 درصد کاهش داشته است. با کاهش قیمت نفت خام و سطح معاملات، واردات از ایران از رکورد 13.8 میلیارد دلار در سال 2011/12، به 9 میلیارد دلار در سال 2014/15 تنزل یافته است.

صادرات به ایران نیز در سال 2013/14 یا 5 میلیارد دلار به اوج خود رسید اما سال گذشته کاهش یافت.

به خریداران نفت در هند دستور داده شده تا مبلغ 6.5 میلیارد دلار بصورت ارز معتبر به منظور تسویه معوقه‌های خریدهایی که بدلیل تحریم‌ها امکان پرداخت آنها نبوده، فراهم کنند. از سوی دیگر بانک دولتی UCO نیز حدود 2.8 میلیارد دلار از پول نفت ایران را بدون احتساب سود، نگهداری می‌کند که با رفع تحریم‌ها باید آزاد شده و در نتیجه این بانک را با فشار نقدینگی روبرو خواهد ساخت.

در این حال، مقامات وزارت بازگانی هند معتقدند که برداشته شدن تحریم‌ها فرصتهای مناسبی برای شرکت‌های هندی در بخش صنایع داروسازی، IT و کالایی ایران فراهم خواهد نمود. به عنوان نمونه، دو کشور در ماه می گذشته قراردادی را برای توسعه بندر چابهار در جنوب ایران به امضاء رساندند که باعث گشایش مسیرهای تجاری به سمت آسیای میانه خواهد شد.

به گفته یکی از مقامات تجاری هند، گرچه در این میان هندی‌ها ممکن است برخی فرصت‌ها، بخصوص در بخش مهندسی را ازدست بدهند اما فرصت‌های جدیدی را می‌توان در بخش کالاهایی که هم اکنون تحت پوشش تحریم‌ها هستند، بدست آورد. برخی مقامات هندی خواهان افزایش میزان وام‌ها با شرایط آسان‌تر و لابی‌گری برای بدست آوردن قراردادها مناقصه در بخش پروژه‌های زیربنایی هستند.

به گفته آقای «رومل داهیا» رئیس مؤسسه مطالعات و تحلیلهای دفاعی در دهلی‌نو، :«هیچکس نمی‌تواند به معامله تجاری با امتیازات اعطایی امید داشته باشد.»

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درس های زندگی از بزرگ ترین میلیاردر جهان
جمعه 19 تير 1394 ساعت 22:48 | بازدید : 740 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

درس های زندگی از بزرگ ترین میلیاردر جهان

دیوید راکفلر، بزرگترین بیلیونر جهان، در جشن تولد 100 سالگی اش گفت و گویی با مجله فوربس انجام داده که در آن گفت و گو درس های مهم زندگی اش را که طی 100 سال زندگی به دست آورده است بیان می کند. شنیدن این تجربیات خواندنی است.

با ارزش ترین درس های بزرگ ترین میلیاردر جهان

سود همیشه مهم است

چه در زندگی شخصی و چه در دنیای تجارت، همواره به دست آوردن سود و منافع است که باعث اشتغال، ثروت و قدرت بخشیدن به افراد می شود. درواقع توجه به سود است که جامعه را به جایی از رشد می رساند که هیچ سیستم اقتصادی و سیاسی دیگری نمی تواند به آن درجه از قدرت برسد، اما در کنار سود، 2 چیز دیگر است که باعث می شود هزینه سنگینی را بابت آن بپردازید. روزی یک مشاور خانواده به من گفتن طلاق گرفتن و وارد سیاست شدن 2 انتخابی است که برایت گران تمام خواهدشد. بنابراین اگر می خواهید هزینه نپردازید این 2 کار را انجام ندهید.

تا آنجایی که می توانید از محل کارتان دور شوید

من در طول زندگی ام، حدود 5 میلیون مایل مسافت هوایی را طی کردم که حدودا به اندازه 200 بار گشتن دور دنیاست. در این سفرها به 103 کشور دنیا مسافرت کردم. تا آنجا که می توانید از محل کارتان خارج شوید. من یکبار صد وعده غذایی تنها برای جور شدن یک ملاقات تجارتی صرف کردم و هزارها تماس تلفنی و قرار ملاقات با مشتریانم داشتم.

اعتماد؛ رمز موفقیت

من عقیده دارم بزرگ ترین انجمن های تجاری موفق دنیا برپایه اعتماد، درک و وفاداری پایه ریزی شده اند. این ویژگی ها دقیقا از خصوصیات یک دوستی نزدیک شخصی است.

به نظر دیگران اهمیت ندهید

بعضی افراد تا حدودی بدبین و شکاک هستند. گاهی اوقات آنها تصور می کنند که هرچیزی که شما به دست آورده اید درنتیجه اسم و رسمی است که داشته اید و اهمیتی نمی دهند که شما برای رسیدن به این مرحله از پیشرفت تلاش کرده اید. در مقابل این گروه از افراد بی توجه باشید.

تضاد جذابیت می آورد

با وجود اینکه من و همسرم از بودن کنار یکدیگر لذت می بریم اما هرکدام از ما سرگرمی ها و علایق مخصوص به خودمان را داریم که آنها را به صورت مستقل دنبال می کنیم. این راز ازدواج بلندمدت و شاد ماست. همواره برای خود سرگرمی ای داشته باشید که خود را با آن مشغول کنید.

پدرشدن زندگی را متفاوت می کند

پدرشدن چشم انداز جدیدی را در زندگی تان به وجود خواهد آورد. پدرشدن مرا با کمبودهایی که داشتم آشنا کرد. این تجربه باعث شد نسبت به خصوصیات ذاتی پدرم و محدودیت هایی که برایم می گذاشت احساس همدردی بیشتری داشته باشم و او را بهتر از گذشته درک کنم. تا آنجایی که در توانتان است بیشترین کاری که می توانید به عنوان یک پدر برعهده بگیرید را انجام دهید.

یک معلم خوب بیابید

علت اصلی علاقه وافرم به تاریخ را مدیون معلم کلاس ششم خانم «المینا لوک» هستم. درواقع او بود که گذشته را به وضوح برایم زنده کرد.

تاسف نخورید

پدربزرگ من هرگز نه نسبت به پدرم و نه نسبت به نوه هایش تاسف نخورد.

برای خودتان سرگرمی بسازید

وقتی جوان بودم فکر می کردم یک واحد در رشته زیست شناسی گذراندم که در آن به انواع سوسک ها علاقه مند شدم. از آن به بعد همیشه با خودم یک ظرف شیشه ای داشتم که سوسک های مورد علاقه ام را داخل آن قرار می دادم.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بریکس (BRICS) چیست ؟
جمعه 19 تير 1394 ساعت 22:43 | بازدید : 874 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بریکس (BRICS) چیست ؟

ر زیربنای اقتصاد بین‌الملل تحولات قابل توجهی در حال شکل‌گیری و رخ دادن است و شاخصه‌های هژمونی یا ابرقدرتی آمریکا -دست‌کم در حوزه اقتصاد- از سوی قدرت‌های نوظهور اقتصادی بیش از هر زمان دیگری به چالش کشیده می‌شود. چین از یک سو بانک توسعه زیربنایی را با سرمایه اولیه 100 میلیارد دلاری راه‌اندازی می‌کند و از سوی دیگر در قالب بریکس با همکاری روسیه و دیگر قدرت‌های نوظهور، افتتاح صندوق ذخیره یا صندوق پولی بریکس را با 100 میلیارد دلار سرمایه تصویب می‌کنند.

 

در حوزه انرژی نیز اتفاق مهمی رخ می‌دهد. روسیه که با تحریم‌های اقتصادی غرب پس از بحران اوکراین مواجه است و طبیعتا این تحریم‌ها بدون معضل نبوده است؛ حالا طرح انتقال گاز به چین از مسیر شرقی را روسیه تصویب کرده است و کانال مالی بین دو کشور برای تبادلات با ارزهای دو کشور راه‌اندازی شده است. حالا صدای زنگ فروپاشی نظام اقتصادی مبتنی بر پیمان برتون وودز و پس از آن صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، بهتر شنیده می‌شود.

زنگ خطر قدرت‌های نوظهور برای ابرقدرت رو به افول +تصاویر
مسیرهای انتقال گاز روسیه به چین موسوم به مسیر شرقی

اجلاس سال 2015 بریکس در مسکو و همزمان با واپسین روزهای مذاکرات هسته‌ای برگزار می‌شود و رئیس جمهور کشورمان نیز به عنوان میهمان ویژه رئیس جمهور روسیه در اجلاس بریکس شرکت و سخنرانی خواهد کرد که اتفاق بسیار مهمی ارزیابی می‌شود. در حالی که کشورهای غربی در مذاکرات برای عدم لغو تحریم‌های ایران به سختی چانه‌زنی و حتی تهدید می‌کنند، در شرق اما قدرت‌های نوظهور ایران را برای حضور در جمع خودشان فراخوانده‌اند. همچنین مقامات روسیه صراحتا از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس پس از توافق هسته‌ای خبر داده‌اند. مشاور رئیس‌جمهور روسیه پیش از عزیمت دکتر روحانی به مسکو می‌گوید که الحاق ایران به سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای بر روی میز است ولی این الحاق مطمئناً بعد از برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت انجام خواهد شد.؛ که قطعا خبر خوبی برای آمریکا و شرکایش نیست.

زنگ خطر قدرت‌های نوظهور برای ابرقدرت رو به افول +تصاویر
رئیس جهمور کشورمان میهمان اختصاصی و ویژه اجلاس 2015 بریکس در مسکو خواهد بود

با ذکر این مقدمه و با توجه به اهمیت بریکس و حضور ویژه ایران در اجلاس 2015 این سازمان، گزارش ویژه مشرق که پیش‌تر به منظور معرفی این سازمان و اهداف و چشم‌انداز آن منتشر شده بود، بازنشر می‌شود.

"پنج حرف تازه" برای اقتصاد جهانی

نام بریکس (BRICS) از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو این گروه (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تشکیل شد تا اقتصادهای نوظهور جهان ائتلافی را تشکیل دهند که در کمتر از 10 سال به یکی از قطب‌ها و قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل شود. وجه تمایز کشورهای بریکس، رشد پرشتاب اقتصاد آن‌ها و نفوذ در امور جهانی است؛ نیمی از جمعیت جهان و 28 درصد از ظرفیت اقتصاد جهانی را در اختیار دارد. بریکس امروز به اذعان اعضای آن، حامی کشورهای در حال توسعه و برقرار کننده تعادل و عدالت اقتصادی در جهان تحت سیطره نظام پولی و بانکی غربی است. 

زنگ خطر قدرت‌های نوظهور برای ابرقدرت رو به افول +تصاویر
نقشه کشورهای بنیانگذار بریکس؛ قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان

ایده تشکیل بریکس به سال 2001 باز می‌گردد که چهار کشور برزیل، روسیه، هند و چین (BRIC) گفت‌وگوهای مقدماتی را در حاشیه اجلاس شصت و یکم سازمان ملل آغاز کردند. این گفت‌وگوها در سال‌های پس از آن و در پایتخت‌ها ادامه یافت تا اولین اجلاس رسمی بریکس در سال 2009 در یکاترینبورگ روسیه با حضور مقامات ارشد چهار کشور برگزار شد. از آن زمان، هر ساله اجلاس کشورهای بریک برقرار بود تا در سال 2013 آفریقای جنوبی نیز به جمع آن‌ها اضافه شد و «بریک» به «بریکس» تغییر نام داد. 

دستور کار گروه بریکس از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز را بطور خلاصه می‌توان اینگونه برشمرد: افزایش مبادلات تجاری بین کشورهای عضو، تشکیل بانک توسعه و ذخیره ارزی در رقابت با بانک جهانی و صندوق پول، کاهش وابستگی اقتصادی به اروپا و آمریکا و ایفای نقش در زمان بحران‌های اقتصادی برای نجات کشورهای در حال ورشکستگی.

اجلاس‌­های گروه بریکس

اولین اجلاس گروه بریکس در 16 ژوئن 2009 در یکاترینبورگ روسیه با حضور لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، دمیتری مدودف، منموهن سینگ و هو جینتائو به عنوان نمایندگان کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین برگزار گردید. دومین اجلاس در سال 2010 در برزیل،سومین اجلاس در سال 2011 در چین، چهارمین در سال 2012 در هند، اجلاس پنجم در سال 2013 در آفریقای جنوبی، و ششمین اجلاس در سال 2014 در برزیل برگزار شد. هفتمین اجلاس این گروه نیز قرار است در مسکو آغاز شود.

زنگ خطر قدرت‌های نوظهور برای ابرقدرت رو به افول +تصاویر

توافقات اصلی در اجلاس‌­های بریکس

این توافقات در مجموع 6 اجلاس گروه بریکس شامل روش‌های بهبود وضعیت اقتصادی و اصلاح نظام مالی جهان، برقراری روابط پولی و تجاری نزدیک با یکدیگر، ایفای نقش موثر و بیشتر در امور اقتصادی جهان، افزایش مبادلات تجاری با یکدیگر، همکاری ارزی، کاهش وابستگی به اروپا و ایالات متحده آمریکا، طرح تأسیس بانک توسعه جنوب-جنوب، تمرکز زدایی از دلار، پیشبرد اقتصادهای کلان خودموازی با درک و همیاری کشورهای خواستار توسعه، رشد بدون طرد، و راه حل های قابل اجرا است.

 

کشورهای خواهان پیوستن به بریکس

هم اکنون کشورهای اندونزی و ترکیه به عنوان کاندیدای عضویت کامل این گروه پتانسیل مورد نظر را دارا هستند و کشورهای آرژانتین، مصر، ایران، نیجریه و سوریه خواهان پیوستن به این گروه هستند.

 

چرا بریکس مهم است؟

از زمانی که کشورها با مازاد تولید مواجه شدند تجارت نقش ممتازی در روابط کشورها ایجاد کرده است و اساسا بر اساس تئوری نسبی ریکاردو بعضا کشوری در تولید کالایی به چنان مهارتی رسیده که کشورهای دیگر درصورتی که بخواهند آن کالا را تولید کنند باید هزینه چندبرابر پرداخت کنند و بالعکس ممکن است کالای دیگر در کشوری مشابه چنین نقشی را بازی کند. اینجاست که تجارت و استفاده از مزیت نسبی کشورها امری پسندیده و مقرون به صرفه است.

«بریکس»؛ خط و نشان قدرت‌های نوظهور برای ابرقدرت رو به افول//// بریکس؛ «پنج حرف» تازه قدرت‌های نوظهور برای اقتصاد جهانی +تصاویر
میزان سرمایه‌گذاری کشورهای عضو بریکس در بانک توسعه و صندوق ذخیره

از سوی دیگر به‌دلیل تنوع تولید کالاها و خدمات و توسعه‌یافتگی کشورها، امکان ایجاد ظرفیت خالی در کشورهای توسعه‌یافته بسیار کم بوده در نتیجه برخی کشورهای مذکور به‌دنبال بازارهای جدید هستند. کشورهای در حال توسعه ظرفیت خالی برای تولید و مصرف فراوان دارند ولی به‌دلیل کمبود امکانات زیرساختی نه فرصت سرمایه‌گذاری برای آنها ایجاد می‌شود و نه تولید انبوه و مصرف انبوه. در این بین کشورهای جدیدی تحت عنوان کشورهای نوظهور با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های سیاسی، مدیریتی و اقتصادی توانسته‌اند از سایر کشورها فاصله بگیرند و با تجربه کردن نرخ‌های رشد اقتصادی دورقمی، همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کنند.

چین از جمله این کشورهاست که توانسته‌ طی چند سال گذشته ابتدا کشور آلمان و سپس در سال گذشته کشور ژاپن را پشتسر بگذارد و امروز جایگاه دومین اقتصاد جهان را پس از آمریکا کسب کند. البته با چنین روند و رشد شتابانی به‌زودی چین، آمریکا را نیز پشت‌سر خواهد گذاشت. پس از چین، هند، روسیه و برزیل و در نهایت آفریقای‌جنوبی نیز چنین وضعیتی دارند؛ یعنی با رشد شتابان در حال نزدیک‌شدن به کشورهای ثروتمند جهان هستند. این کشورها اتحادی به نام گروه بریکس تشکیل داده‌اند. نکته قابل توجه کشورهای بریکس پرجمعیت بودن آنها از یک طرف و از طرف دیگر داشتن منابع طبیعی و وسعت قابل توجه است و همچنین آنها دارای بالاترین رشد اقتصادی بین سایر کشورهای جهان هستند.

بریکس؛ «پنج حرف» تازه قدرت‌های نوظهور برای اقتصاد جهانی + تصاویر

پیشی‌ گرفتن رشد ناخالص داخلی کشورهای عضو بریکس از شش کشور فرانسه، ایتالیا، انگلیس، آمریکا، آلمان، ژاپن (G6)

در حال حاضر آنها در سازمان ملل با انتشار اعلامیه‌های مشترک درخصوص جلوگیری از استقرار انواع سلاح‌ها در فضا و عدم استفاده از نیروهای نظامی در رابطه با پایگاه‌های فضایی همکاری‌های مشترک دارند. به هر حال هدف از ایجاد بریکس ارائه یک مدل همکاری اقتصادی مشترک در جهان است که البته تاکنون در نتیجه همکاری بین کشورهای مختلف جهان سازمان‌های مشابهی شکل گرفته است. اما ویژگی بریکس نسبت به سازمان‌های دیگر رشد پرشتاب اقتصادی اعضای آن است. پیشرفت و ترقی و رسیدن کشورها به سمت قله‌های موفقیت دائمی نیست. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که در اعصار گذشته کشورهای قدرتمندی بوده‌اند که امروز دیگر نام آنها بین کشورهای ثروتمند وجود ندارد و بالعکس کشوری مثل آمریکا که تا حدود دو قرن پیش در جهان نامی از آن نبود امروز به تنهایی یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را عرضه می‌کند. تا یک دهه پیش ببرهای آسیا الگوی کشورهای درحال توسعه بودند ولی امروز کشورهای

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه شناخته شد
جمعه 17 بهمن 1393 ساعت 12:18 | بازدید : 576 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه شناخته شد

ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه شناخته شد
 
 
 

 صندوق بین‌المللی پول با اشاره به تولید ناخالص داخلی ۴۰۶میلیارد دلاری ایران در سال۲۰۱۴ این کشور را دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی معرفی کرد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی منتشر کرده ایران را به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه معرفی کرده است.

براساس برآورد صندوق بین‌المللی پول کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال2014 به 406میلیارد دلار رسیده که بر این اساس ایران بین 30کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ شناخته شده است.

عربستان سعودی با تولید ناخالص داخلی 752میلیارد دلاری در رتبه نخست منطقه قرار گرفته است. امارات با تولید ناخالص داخلی 401میلیارد دلاری در رتبه سوم منطقه قرار گرفته است.

براساس این گزارش کل تولید ناخالص داخلی منطقه در سال2014 بالغ بر 3459میلیارد دلار بوده که 2579میلیارد دلار از این رقم مربوط به تولید ناخالص داخلی کشورهای نفتی منطقه بوده است.

در‌حالی‌که قیمت نفت طی ماه‌های گذشته به نصف کاهش یافته است این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال2015 با کاهش 303‌میلیارد دلاری مواجه شود و به 2276‌میلیارد دلار برسد.

میزان تولید ناخالص داخلی برخی دیگر از کشورهای منطقه در سال2014 به این شرح اعلام شده است (میلیارد دلار): بحرین34، عراق225، پاکستان250، کویت172، لیبی42، یمن43، افغانستان20.4، تونس48.9، آذربایجان74.4، قزاقستان223 و ارمنستان10.2.


راهکارهای عملیاتی اقتصاد مقاومتی تدوین شد

مرکزپژوهش‌های مجلس در بررسی ‌‌‌شاخص‌های ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، شاخص‌هایی که می‌تواند میزان دوری یا نزدیکی در هر دوره را با اهداف مندرج در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سنجش کند، پیشنهاد کرد.

به گزارش فارس، تاکیدات چند‌سال اخیر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و مشکلات متنوع و بزرگی که دشمنان طی این سال‌ها در این حوزه به‌وجود آورده‌اند، اهمیت ارایه یک الگوی منسجم اقتصادی متناسب با ظرفیت‌های کشور را بیش از پیش نمایان ساخت که درنهایت در قالب «اقتصاد مقاومتی» مطرح و سیاست‌های کلی آن توسط ایشان ابلاغ شد.

یکی از الزامات نظارت بر چگونگی تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تعیین شاخص‌هایی است که بتواند میزان دوری یا نزدیکی در هر دوره را با اهداف مندرج در سیاست‌های فوق، سنجش کند.

در ‌گزارش تهیه‌شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با پایبندی به متن بندهای 24گانه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، شاخص‌های قابل‌سنجشی که عمدتا از جنس شاخص‌های خروجی (ستاده یا نتیجه) هستند، ارایه شده است.

دراین گزارش شاخص‌های مرتبط با حدود 15بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قالب 8محور موضوعی شناسایی شده‌اند.

بنابراین گزارش برخی از محورهای شاخص‌های ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در این گزارش به آن پرداخته شده است که مروری بر ادبیات شاخص‌سازی، انواع شاخص‌ها، شاخص‌های ورودی، فرآیند، خروجی، نتایج و پیامد و شاخص‌های ارزیابی و سنجش از جمله موارد آن است.


افزایش 29درصدی شاخص قیمت تولید‌کننده صنعت

براساس گزارش مرکز آمارایران، شاخص قیمت تولید‌کننده بخش صنعت در سال1391 با 29درصد افزایش نسبت به سال1390 به عدد 129 رسید درحالی‌که این شاخص درسال1390عدد 100 بوده و نسبت به سال1389، ‌46.6درصد افزایش یافته بود.

براین اساس، شاخص مذکور درتمامی فصل‌های سال مورد بررسی (1391) روندافزایشی داشته است. این شاخص درفصل پاییز با 17.3درصد بیشترین افزایش را نسبت به فصل قبل (تابستان) داشته است.

اعداد شاخص مربوط به تمامی بخش‌ها اصلی نسبت به سال1390 دارای افزایش بوده‌اند که بخش‌های «فلزات اساسی»، «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی»، «تولید وسایل تقلیه موتوری و تریلرو نیم تریلر» و «صنایع محصولات شیمیایی» به ترتیب بیشترین تاثیرگذاری را در افزایش شاخص کل داشته‌اند.


موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جزئیات جدید از فساد 12 هزار میلیارد تومانی
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 22:37 | بازدید : 589 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

جزئیات جدید از فساد 12 هزار میلیارد تومانی

جزئیات جدید از فساد 12 هزار میلیارد تومانی
 
 
 

چکیده: رئیس سازمان حسابرسی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، آخرین وضعیت فساد بانکی 12 هزار میلیارد تومانی ،پرونده بابک زنجانی و پرونده "م. ه" را تشریح کرد.

مهدی سهیلی پور -رئیس سازمان حسابرسی - در این نشست به پرنده فساد 12 هزار میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت:رقم صحیح این میزان 70 میلیارد ریال بوده است که در مراحل مختلف از یک حفره اطلاعاتی کوچک استفاده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه زمان رفت و برگشت چک بانکی 2 هفته به طول می انجامد لذا سوء استفاده کنندگان از این فرصت 15 روزه استفاده کردند بنابراین تمامی این سوء جریان به حفره اطلاعاتی مربوط بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هشداری در مورد سوء جریان مالی 12 هزار میلیاردی اخیر هم داده بودید یا نه، گفت: میزان نقدینگی در 15 سال گذشته 30 برابر شده است اما سیستم کنترلی نظام بانکی کشور به این سرعت رشد نکرده است.

به گفته ی رئیس سازمان حسابرسی در حال حاضر 20 هزار شعبه بانکی در سراسر کشور وجود دارد که هر شعبه به طور متوسط دارای 5 نفر کارمند است که مجموعا 100 هزار نفر را شامل می شوند که این 5 نفر در هر شعبه با حفره های اطلاعاتی بانکی کاملا آشنا هستند، بنابراین باید مکانیزمی طراحی شود که این حفره‌ها پوشش داده شود تا سوء جریانی اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: حسابرسان نمی توانند 20 هزار شعبه را رسیدگی کنند بنابراین بیشتر به دنبال کنترل سیستمی هستیم و از آنجا که طراحی سیستمی بانک‌ها متعلق به 15 سال گذشته است، کنترل‌ها به صورت فیزیکی انجام می شود، بنابراین در این شرایط سوء استفاده اجتناب ناپذیر است.

سهیلی پور با بیان اینکه اطلاعات منسجمی از میزان دارایی های دولت طبق حسابرسی های انجام شده وجود ندارد، به پرونده بابک زنجانی اشاره کرد و گفت:

اتفاقی که در این زمینه افتاد، زاییده تحریم است زیرا اگر تحریم نبود، پولی داده نمی‌شد و نقل و انتقالی انجام نمی گرفت، بنابراین اختلاسی هم به وقوع نمی‌پیوست، بنابراین می توان گفت که تحریم چنین آثاری را در بردارد.

وی در خصوص ورود سازمان حسابرسی به پرونده" م.ه" گفت:قوه قضائیه اطلاعاتی از سازمان حسابرسی درخواست نکرده و هیچ کمک کارشناسی نخواسته است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان حسابرسی اخیرا در بخش بانک‌ها و بیمه ها به فسادی برخورد کرده است یا نه؟ تصریح کرد: ما موظفیم اگر به فساد و جرمی برخورد کردیم بلافاصله گزارش آن را به مجمع عمومی و مقامات قضایی ارائه کنیم اما اخیرا مورد خاصی برای اعلام نبوده است..

سهیلی پور در ادامه این نشست به آمار حسابرسی اشاره کرد و گفت: جمع شرکت‌های حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی و بخش خصوصی 27 هزار شرکت است این در حالی است که 250 هزار شرکت اظهارنامه مالیاتی می‌دهند که تعدادی از آنها، سود صفر اعلام می کنند،بنابراین مالیاتی از آنها اخذ نمی‌شود.

وی اضافه کرد:همچنین باید 180 هزار شرکت طبق معیارهای تعیین شده توسط وزارت اقتصاد مورد حسابرسی قرار گیرند که براساس این معیار، شرکت‌هایی که میزان فروش آنها به 2.5 میلیارد تومان می رسد، لازم است که مورد حسابرسی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه برخی شرکتها مورد حسابرسی قرار نمی گیرند،تصریح کرد: علاوه بر این 15 درصد شرکت‌ها رسیدگی شده و مابقی مورد رسیدگی قرار نمی گیرند، البته از آنجایی که برخی از شرکت‌ها در بورس حضور دارند با احتساب آنها ممکن است که این رقم به 40 درصد برسد، بنابراین 60 درصد شرکت‌ها مورد رسیدگی حسابرسی قرار نمی‌گیرند.

رئیس سازمان حسابرسی تاکید کرد: در این میان تکیه اصلی این سازمان پیشگیری از وقوع فساد است بنابراین سه عامل انگیزه، فرصت و ذهن توجیه گر برای وقوع یک جرم مالی لازم است و اگر یکی از این سه مورد از فرد سلب شود فساد اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین ما سعی می کنیم فرصت را از افرادی که عمدا یا سهوا می خواهند سوء استفاده مالی داشته باشند بگیریم

وی در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس گفت: پیش نیاز حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس ایران و حضور شرکت‌های ایرانی در بورس های خارجی، تدوین استانداردهای حسابرسی IFRS (استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی) است.

سهیلی پور در خصوص فساد در شرکتهای بیمه گفت:حجم عملیات در بیمه ها بالاست، بنابراین بستر تقلب و فساد هم در این بخش زیاد بوده و بیمه مرکزی فعالیت‌هایی را برای بستن راه فساد در این صنعت آغاز کرده است این در حالی است که صنعت بیمه هم باید سیستم‌های کنترلی را اجرا کند.


موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


480میلیارد‌ریال اختلاس درگمرک بوشهر
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 21:56 | بازدید : 594 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

480میلیارد‌ریال اختلاس درگمرک بوشهر

ناظرگمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: تاکنون480 میلیارد ریال در مورد اختلاس از گمرک بوشهر تایید شده است
ناظرگمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: تاکنون480 میلیارد ریال در مورد اختلاس از گمرک بوشهر تایید شده است.

ب شورای نظارتی همچنان در حال پیگیری است و مبلغ200 میلیارد ریال دیگر از این اختلاس نیز هنوز تایید نشده است.

 در مجموع پیش بینی می شود مبلغ کل اختلاس از گمرک بوشهر 680میلیارد ریال است.

پورحیدر اضافه کرد: در بدو رسیدگی به این پرونده کارگروه های مختلفی را تشکیل دادیم و شورای نظارتی گمرک هم با حضور نمایندگانی از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، استانداری، رییس کل دادگستری، دادستان استان و بازپرس پرونده هم وارد عمل شد.

وی بیان کرد: ما در گمرک، نحوه اختلاس و مبالغ تضییع شده را به شورای نظارتی می دادیم و شورا پس از بررسی کلی روند نهایی پرونده را به مرجع قضایی اعلام کرد.

پورحیدر ادامه داد: افراد مختلفی در این پرونده نقش داشتند از جمله چهار نفر از پرسنل گمرک بوشهر که متهم ردیف اول سال گذشته در شیراز دستگیر و سه نفر دیگر نیز با قید وثیقه آزاد شدند.

وی در پاسخ به سوالی درمورد دست داشتن مدیرکل سابق گمرک بوشهر در این پرونده اضافه کرد: صحت این موضوع را تایید نمی کنیم.

مدیرکل گمرک بوشهر اضافه کرد: همچنین 15 نفر حق العمل کار و ترخیص کار نیز در این پرونده درگیر هستند.

وی در خصوص عملکرد گمرکات بوشهر در 10 ماه گذشته نیز گفت: اعتبار مصوب ابلاغ شده به گمرک بوشهر در سال جاری هزار و 200 میلیارد تومان بود که در 10 ماه امسال دو هزار و 300 میلیارد تومان درآمد وصول شده است که از این میزان هزار و 600 میلیارد تومان نقدی و 630میلیارد تومان به صورت تضمینی وصول شده است.

وی تصریح کرد: این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه پارسال 106 درصد رشد نشان می دهد.

ناظرگمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: در 10 ماه گذشته یک میلیون و 300 هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و 200 میلیون دلار از طریق گمرکات بوشهر وارد کشور شده که از نظر وزن سه درصد و از نظر ارزش 14 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد نشان می دهد.

وی در خصوص واردات خودرو نیز تصریح کرد: در این مدت 12 هزار و 13 دستگاه خودرو به وزن 19 هزار و 500 تن به ارزش 272 میلیون دلار وارد شده است.

پورحیدر گفت: این میزان واردات خودرو از نظر تعداد 55 درصد، از لحاظ وزن 59 درصد و ارزش ریالی 69 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد.

پورحیدر ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی به گمرکات بوشهر شامل خودرو، ماژول نمایشگر، موز، برنج، لاستیک، کولر دو تیکه، اجزا و قطعات یخچال بوده که از مبدا کشورهایی همچون کره جنوبی، چین، هند، امارات متحده عربی، فیلیپین، آمریکا، ترکیه، سریلانکا، تایلند و ایتالیا وارد کشور شده است.

وی در خصوص صادرات نیز گفت: در 10 ماه امسال 21 میلیون تن کالا به ارزش 16 میلیارد دلار از گمرک بوشهر صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 22 درصد و از نظر ارزش 28 درصد رشد داشته است.

وی گفت: در این مدت 418 تن صنایع دستی به ارزش 732 هزار دلار، 38 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 50 میلیون دلار، یک میلیون و 437 هزار تن کالا به ارزش 72 میلیون دلار و 20 میلیون تن کالای صنعتی به ارزش 16 میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شده است.

پورحیدر افزود: این کالاها به کشورهای قطر، کویت، عراق، امارات، ژاپن، ویتنام، لبنان، چین، تایلند، استرالیا و مالزی صادر شده است.

وی در مورد بازسازی عمارت تاریخی هفته بنگله بوشهر نیز گفت: قرار است با همکاری گمرک و میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر زمینه بازسازی چهار عمارت این مجموعه فراهم شود ضمن اینکه سه عمارت دیگر آن قابل استفاده و بازسازی نیست
موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


در بودجه سال ۹۴ بهای هر بشکه نفت چقدر خواهد بود؟
یک شنبه 4 آبان 1393 ساعت 20:19 | بازدید : 841 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

در بودجه سال ۹۴ بهای هر بشکه نفت چقدر خواهد بود؟

 

به گفته کارشناسان، کاهش بهای نفت در روزهای اخیر، عوامل گوناگونی دارد؛ از منافع گوناگون کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده گرفته تا تحولاتی که در راه‌های پرتنوع‌تر دسترسی به انرژی در جهان رخ داده است. در آخرین کاهش قیمت نفت، دیروز بهای نفت دریای شمال پس از یک نوسان کوچک به ۸۶ دلار و ۴۰ سنت رسید.

  همیشه افزایش بهای نفت خیال دولت‌ها را آسوده می‌کند و کاهش آن نگرانی از کسری بودجه را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، با توجه به نزدیک شدن به زمان بسته شدن بودجه سال ۹۴ و فرستادن آن به مجلس شورای اسلامی، تعیین بهای نفت در بودجه آینده به یکی از موضوعات اساسی تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد تبدیل شده است.

بنا بر اخبار غیر رسمی، دولت می‌خواهد بهای نفت خام خود در بودجه سال ۹۴ را در محدوده ۷۰ دلار به ازای هر بشکه تعیین کند، حال آنکه بودجه سال ۹۳ با قیمت نفت ۱۰۰ دلار بسته شده است.

این شرایط در حالی رقم می‌خورد که کشورهای عرب خلیج فارس، به​ویژه عربستان سعودی، هیچ پافشاری در کنترل تولید نفت و جلوگیری از کاهش بهای آن ‌ندارند. در مقابل ایران، عراق و چند کشور دیگر عضو اوپک از کاهش بهای نفت به شدت آسیب می‌بینند.

در این میان، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا ـ که این روز‌ها به منتقد شماره یک کاهش بهای نفت در بازار تبدیل شده است ـ از تنظیم بودجه سال ٢٠١۵ میلادی این کشور بر فرض نفت بشکه‌ای ۶٠ دلار خبر داده و تأکید می‌کند: ونزوئلا ‌معمولا بهای نفت را در بودجه کشوری کمتر در نظر می‌گیرد تا بتواند از این راه با محدودیت‌های بودجه‌ای کمتر، هزینه بیشتری کند.

نکته جالب اینکه برخی از کشورهای تولید کننده نفت در یک اشتباه استراتژیک، بهای هر بشکه نفت خودشان را در بودجه امسال با قیمت‌های نجومی بسته‌اند که باعث شده ‌در سال اخیر با کسری بودجه فراوان روبه‌رو شوند؛ برای نمونه، بحرین (۱۳۶ دلار)، نیجریه (۱۲۶ دلار)، عمان (۱۰۱ دلار)، روسیه (۱۰۰ دلار)، عربستان سعودی (۹۹ دلار) و ونزوئلا (۱۶۲ دلار) بودجه خود را بسته‌اند که امروز با قیمت تقریبآً ۸۰ دلاری نفت با کسری بودجه زیادی روبه‌رو خواهند شد.

نشست اعضای اوپک در پایان ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد؛ اما کار‌شناسان تردید دارند ‌این نشست به تصمیماتی برای کاهش سقف تولید اوپک منتهی شود که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش بهای نفت خام باشد؛ بنابراین، به نظر می‌رسد‌ باید وزارت نفت نشست‌هایی با وزرای خارجه کشورهای دیگر و اعضای اوپک برگزار کرده تا بتواند از کاهش بیش از پیش قیمت‌ها جلوگیری کند.

رویترز نیز در جدید‌ترین گزارش از کاهش بهای نفت می‌نویسد، تأثیر کاهش قیمت نفت بر کشورهای مختلف متفاوت است؛ برای نمونه، ایران و ونزوئلا بنا بر آنچه ‌واحد پولی آن‌ها قابل داد و ستد نیست، وضعیت مشابهی دارند. یا عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان، با کاهش قیمت نفت مشکلی ندارد و می‌خواهد تولیدش را حفظ کند تا سهم بازارش را از دست ندهد.

در این باره طارق زهیر، تحلیلگر شرکت مشاوره‌ای تایچه کپیتال نیویورک در تحلیلی گفته است: از نظر عربستان سعودی اشکالی ندارد که قیمت نفت کمی پایین بیاید. با تمام افزایش تولیدی که در آمریکا اتفاق می‌افتد، هم اکنون بزرگ‌ترین رقیب ما عربستان سعودی است، که به قدر کافی نیز نقدینگی دارد تا بتواند با کاهش قیمت‌ها کنار بیایند.

البته چندی پیش، رویترز مدعی شده بود، ‌برخی از مقامات ایران به این خبرگزاری گفته‌اند؛ در این زمان از سال طبیعی است که شاهد کاهش بهای نفت باشیم و افت قیمت نفت با افزایش ارزش دلار تاکنون جبران شده است.

با توجه به دستورالعمل ابلاغی اقتصاد مقاومتی و همچنین احتمال ادامه وضعیت تحریمی، به نظر می‌رسد ‌یکی از تصمیمات سخت دولت در بودجه سال آینده، تعیین بهای نفت باشد؛ اما نگرانی اینجاست که در تنظیم بودجه سالانه، دولت‌ها همیشه با خوش‌بینانه‌ترین نگاه به قیمت نفت در بازارهای جهانی، بودجه سنواتی را تنظیم می‌کنند و تکرار چنین رخدادی، می‌تواند کشور را در سال آینده با چالش‌های فروانی روبه‌رو نماید.
 

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آیا آمریکا نگران بیدار شدن آلمان است؟
دو شنبه 13 مرداد 1393 ساعت 1:38 | بازدید : 864 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

آیا آمریکا نگران بیدار شدن آلمان است؟

اقدامات جاسوسی آمریکا در برلین چه بسا این علامت سوال را پیش کشد که: آیا آمریکایی ها از اینکه دوباره آلمان بیدار شود نگران هستند؟ و آیا هدف از این تجسس ها صرفا خود آلمان است یا اینکه آمریکا با این کار می خواهد جلوی اتحاد کشورهای «یورو آسیا» را بگیرد که ستون فقراتش آلمان، روسیه و چین بوده و می رود تا در مجموع هیمنه آمریکا را در جهان بشکند؟

کسی که تحولات بین برلین و واشنگتن را پیگیری کرده باشد درخواهد یافت که آمریکا به طور کلی تمام نهادهای دولتی آلمان به طور خاص تمام نهادهای نظامی این کشور را جولانگاه اعمال جاسوسی خود کرده بود و این مساله به ویژه بعد از کشف دستگاه اطلاعات نظامی آلمان و با یافتن جاسوسی که در وزارت دفاع این کشور مشغول به فعالیت بود تقریبا قطعی شد.

پس از آن نیز مقامات آلمان یک کارمند را در سازمان اطلاعات این کشور «بی ان دی» به اتهام اقدام به نفع سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» بازداشت کردند. این شخص در واقع 218 سند را طی دو سال گذشته در ازای 25 هزار یورو به دستگاه های اطلاعاتی آمریکا فروخته بود.

مساله شگفت آور در این میان آن بود که مزدود دستگاه اطلاعاتی آلمان هیچ تردیدی را بر نمی انگیخت زیرا کار او از اساس پیرامون جاسوسی درباره نه آمریکایی ها بلکه روس ها بود. اما او در خلال تحقیقات اعتراف کرد که اطلاعاتی را در اختیار واشنگتن گذاشته است.

از بین صدها سندی که او به آمریکا تحویل داد، اطلاعاتی نیز پیرامون نحوه عمل کمیته تحقیق پارلمان در آوریل گذشته آمده بود که قرار بود پیرامون فعالیت های سازمان امنیت ملی آمریکا تحقیق کند. به راستی آلمانی ها چه چیزی دارند که آمریکایی ها را تا این حد برانگیخته است و آنها را بر آن داشه است تا به جاسوسی علیه آنان و کشف اسرارشان روی آورند؟

به نظر می رسد رشد اعتمادسازی آلمان در جهان و تبدیل دولتی که بارها بعد از جنگ جهانی شکست خورده است به دولتی بزرگ و موثر در روند تحولات آینده جهان موجب شده تا آمریکایی ها نگران شده و از آنجا که خود را طراحان اصلی قرن بیست و یکم می دانند تحمل رقیبی نه مثل چین و روسیه در آسیا بلکه مانند آلمان در اروپا را نداشته باشند.

شاید نخستین و مهم ترین چیزی را که واشنگتن درک می کند این باشد که خود از یک رکود اقتصادی رنج می برد حال آنکه آلمان در مقابل، به لحاظ شکوفایی اقتصادی به مرحله ای ممتاز رسیده است. نظریه آلمان از پایان جنگ جهانی دوم به بعد تاکنون بر پایه ساخت یک قدرت اقتصادی جدید به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی آینده بوده است.

مساله دیگر آن است که تفکر اتحادیه اروپا برای نخستین بار از سوی رهبران اقتصادی آلمانی ارایه شد و هرچه پیوستگی اقتصادی و سیاسی اروپا بیشتر شود ارکان رهبری آلمان نیز استوارتر می شود و از همین جاست که درک می شود چرا آلمان اقدام به نجات یونان و اسپانیا و ایتالیا حتی بعد از کابوس فروپاشی اقتصادی کرد که تمام کشورهای اروپایی را تهدید می نمود.

حضور سیاسی برلین در اروپا و جهان از دوران گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان شروع شد. همو که این کشور را به مرحله کامل سازی برتری آلمان درتصمیم های گیری های سیاسی و امنیتی در سطح بین المللی رساند. در ادامه نیز چشم انداز روابط آینده آلمان – روسیه آشکار شد که تا حدود زیادی کاخ سفید را نگران کرد.از آن گذشته در روابط اقتصادی بین آلمان و چین نیز رشد بی سابقه ای به وجود آمد ودایره روابط آلمان با کشورهای شرق آسیا را گسترش داد. مساله ای که می تواند مقدمه ای برای ائتلاف های جدید بین المللی بوده و آینده برخی قدرت های بین المللی و حجم شان را تحت تاثیر قرار دهد.

افرادی که امروزه در زمینه صنایع واشنگتن جاسوسی می کنند می دانند که آلمان خودش را با تولید اسلحه سرگرم نکرده است بلکه بیشتر بر اقتصاد و تجارت و سرمایه گذاری متمرکز شده است. از این رو عجیب نیست که امروزه به آلمان لقب «آهنربای سرمایه گذاری» گذاشته اند و آمارها یی که اخیرا از سوی اتاق بازرگانی آمریکا در آلمان تهیه شده بود نشان می دهد شرکت های آمریکایی همچنان آلمان را یکی از بزرگ ترین زمینه های جذب سرمایه در اروپا می دانند.

در همین رابطه دقیقا اقتصادی است که باید گفت نبردی در آینده نزدیک بین آمریکا و آلمان در جریان خواهد بود. نبردی که به میزان ذخایر آلمان از طلای جهان و میزان موجودی این ذخایر در آمریکا بازمی گردد که بهای آن به حدود 635 میلیارد دلار می رسد. این چیزی است که بانک مرکزی آلمان هم اکنون قادر با بازپس گیری آن نیست و در حال گفت وگو برای دریافت آن طی یک سال آینده است. نوپاربارتلی سخنگوی پارلمان آلمان در این باره تصریح کرد که: «من نمی فهمم چرا به ما اجازه بازگرداندن طلاهایمان را نمی دهند. من در این جا تئوری توطئه را مطرح نمی کنم اما باید بانک مرکزی آلمان چنانکه با ذخایر خود در فرانکفورت برخورد می کند بتواند این طلا را هم در ظرف یک سال از آمریکا بازپس بگیرد.»

آیا واقعا طلای آلمان باقی مانده است یا اینکه آمریکا در عمل آن را خرج کرده است؟ تنها چنین پرسشی می تواند بقیه کشورهایی را نگران کند که ذخایر خود از جمله طلا یا پول نقد و غیره را در خزانه داری آمریکا به امانت گذاشته اند. اگر آلمان بر استرداد این طلا تاکید ورزد بقیه کشورهای جهان نیز همین کار را خواهند کرد و چه بسا این مساله شروع روندی خطرناک باشد که پایانی خواهد بود بر دلار آمریکا و شاید هم کل اقتصاد این کشور را در معرض فروپاشی قرار دهد. بخصوص اگر در نظر داشته باشیم که کشورهای آسیایی و بخصوص چین از سال ها پیش خواستار تعیین یک ارز جایگزین برای دلار هستند و خود چین در بانک های آمریکا حدود دو میلیارد دلار یا بیشتر اسناد مالی به ودیعه گذاشته است.

تجسس آمریکا از آلمان به این معناست که واشنگتن چشم اندازهای یک تحول ژئوپلیتیک در سطح جهانی را به عینه دیده است. تردیدی وجود ندارد که در صورت تحقق این چشم انداز ها دیگر آمریکا کشوری نخواهد بود که فرمان داده و دیگران اطاعت می کردند. به هرحال باید گفت از سوی آلمان غولی در حال برخاستن است و جاسوس های آمریکایی نیز نخواهند توانست همه راه ها را به روی آن ببندند.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کارآمد بوده است؟
دو شنبه 13 مرداد 1393 ساعت 1:20 | بازدید : 1514 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کارآمد بوده است؟

زمانی می‌توان گفت که یک تحریم موفق بوده است که کشور تحریم‌گر بتواند به اهداف از پیش تعیین شده‌ی تحریم دست یابد. به عنوان نمونه، تحریم افریقای جنوبی که با پایان آپارتاید و تبعیض نژادی در این کشور همراه بود از نظر کشورهای تحریم‌گر، تحریم موفقی به شمار می‌آید.

،مقاله‌‌ی حاضر، مقاله‌ی استخراج شده از پایان نامه‌ ی مایکل لاوی است.وی فارغ التحصیل اقتصاد از مدرسه اقتصاد لئونارد استرن دانشگاه نیویورک ایالات متحده امریکا است. او کرسی تدریس اقتصاد در دانشگاه نیویورک را نیز در اختیار دارد و همزمان به عنوان تحلیل‌گر مسائل مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری با نهاد و موسسات مختلف امریکایی همکاری دارد. واضح است که اهداف و ادبیات نگارنده پایان نامه، در جهت حفظ منافع ملی امریکا تدوین شده است. با این حال نگارنده، تحت هدایت اساتید راهنما و مشاور خود، با نگاهی علمی و تقریبا منصفانه، اثبات می‌کند که دوران بهره‌گیری از ابزار تحریم به پایان رسیده است، به ویژه زمانی که کشور هدف، کشوری غنی و قدرتمند مانند ایران باشد. این مقاله، همچنین از جنبه آشنایی با ادبیات اقتصاد تحریم مقاله‌ای جذاب به شمار می‌آید.اساتید راهنما و مشاور این پایان نامه به ترتیب،دکتر مارتی سابرهمانیام، دکترجوزف فاندی هستند.این پایان نامه در سال ۲۰۱۱، دفاع شده است.

شکل 1

لازم به ذکر است این مقاله توسط حامد سعیدی صابر ترجمه شده است.

چکیده

هدف این مقاله، بررسی و اندازه‌گیری اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران است. یکی دیگر از اهداف این مقاله بررسی تاثیرات این تحریم بر قیمت نفت و اقتصاد جهانی است. بخش نفت در ایران افزون بر ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور و ۸۰ درصد درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد.از سوی دیگر این واقعیت نیز انکارناپذیر است که تقاضای جهانی برای نفت (و گاز) به شکل فزاینده‌ای در حال رشد است؛ چنان‌که قیمت نفت از سال ۲۰۰۸ تا کنون نزدیک به دو برابر شده است. ایران در حال حاضر ۵۴/۱ بیلیون بشکه در سال، نفت تولید می‌کند و دومین تولید کننده بزرگ در اوپک و چهارمین صادرکننده‌ی عمده‌ی نفت در جهان محسوب می‌گردد. اگر چه ایالات متحده‌ی امریکا همواره در پی وضع تحریم‌های محدود‌کننده‌تر بر علیه ایران است اما این مقاله نشان خواهد داد که حتی تداوم روند کنونی (بدون وضع تحریم‌های جدید) هم اثرات بسیار نامطلوبی بر قیمت نفت و اقتصاد جهان خواهد داشت.

علاوه بر این، مقاله حاضر به شکل تحلیلی اثبات می‌کند چنان‌چه کمپانی‌های نفتی بین‌المللی اجازه‌ی ورود به ایران را بیابند با توجه به تجهیزات و تکنولوژی‌های مدرن آن‌ها، علاوه بر افزایش ۱۸ درصدی درآمد نفتی ایران، ثبات نسبی به بازار آشفته‌ی جهانی انرژی باز خواهد گشت.

سوالات تحقیق:

۱- تحریم‌های امریکا بر علیه ایران چه تاثیری بر بخش انرژی ایران به ویژه تولید نفت و ظرفیت پالایشگاهی ایران داشته است؟

۲- تاثیر تحریم‌ها به صورت کلی بر اقتصاد ایران به چه صورت و تا چه حدی بوده است؟

۳- آیا تحریم‌ها می‌تواند برای تغییر در سیاست‌های ایران موثر باشد؟

اطلاعاتی پیرامون روابط ایران و امریکا

نخست لازم است نگاهی به روابط ایران و امریکا و زمینه‌های اختلافات میان این دو کشور بپردازیم. تنش در روابط اقتصادی ایران و امریکا سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و به دوران پس از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد.

در سال ۱۹۵۳، ایالات متحده امریکا کمک کرد تا نخست وزیر قانونی و منتخب مردم، دکتر مصدق از قدرت کنار برود زیرا خوف آن را داشت که ایران به سمت کمونیسم متمایل گردد. دولت امریکا، در پی این کودتا، حمایت کامل سیاسی و مالی از شاه به عمل آورد تا به طور کامل به قدرت بازگردد. شاه فرآیند غرب‌گرایی در ایران را سرعت بخشید. همین اقدام شاه و حمایت‌های مدوام امریکا خشم مردم اسلامگرای ایران را برانگیخت.

در سال ۱۹۷۹ انقلاب مردم ایران باعث شد تا شاه که به شدت حامی امریکا بود از قدرت کنار گذاشته شود. پس از طرد شاه از قدرت، آیت‌الله خمینی که یک رهبر مسلمان و ضدامریکایی بود در مسند قدرت قرار گرفت. در پی فرار شاه از ایران، گروه کثیری از انقلابی‌های مسلمان در ایران خواستار تحویل شاه از سوی امریکا به ایران برای محاکمه و اعدام وی شدند. این درخواست از سوی امریکا مورد پذیرش قرار نگرفت.

در چهارم نوامبر سال ۱۹۷۹ دانشجویان ایرانی به سفارت امریکا در ایران حمله کردند و در اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی ۵۲ دیپلمات امریکایی را به گروگان گرفتند. این گروگان‌گیری ۴۴۴ روز به طول انجامید. در مجموع، این فرآیند، روابط نه چندان مطلوب دو کشور را بیش از پیش تیره و تار نمود. در هفتم آوریل ۱۹۸۰ روابط دیپلماتیک ایران و امریکا به طور کامل قطع شد؛ روابطی که هنوز هم برقرار نشده است.

روابط تجاری میان دو کشور نیز در سایه‌ی سنگین تحریم‌های امریکا، بسیار محدود شده است. در حال حاضر، تجارت میان ایران و امریکا، به واردات ایران از امریکا صرفا در مورد مواد غذایی، برخی اقلام لوازم یدکی و تولیدات دارویی و نیز واردات امریکا از ایران، فقط در مورد قالیچه و مواد غذایی منحصر شده است. تحریم‌های امریکا بر علیه ایران با این استناد که ایران همواره «یک تهدید غیرمعمول و فوق‌العاده»برای امنیت ملی امریکا است بالغ بر ۳۰ سال است که بر روابط دو کشور سایه افکنده است.

در سال ۱۹۹۶ کنگره امریکا قانونی را بر علیه ایران و

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بحران تازه اقتصاد ایران که هر لحظه شدیدتر می شود: روستاها از نیروی کار خالی شدند
دو شنبه 13 مرداد 1393 ساعت 1:12 | بازدید : 882 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بحران تازه اقتصاد ایران که هر لحظه شدیدتر می شود: روستاها از نیروی کار خالی شدند    

بیکاری، تفاوت درآمد بین روستا و شهر و کمبود تسهیلات در روستاها از جمله دلایل اقتصادی مهاجرت از روستا به شهر است

در سال 1365 ایران 65 هزار و 349 آبادي داشت اما در سال 1385 این تعداد به 63هزار و 904 آبادي رسيد. در همین فاصله، آمار شهرهای ایران از از 494 به يك هزار و 12 شهر رسيد. از سال 1335 که سرشماری سراسری انجام شد تا سال 1365، جمعیت روستاهای ایران بیشتر از جمعیت شهرها بود اما از سال 65 به بعد، این روند معکوس شد و جمعیت شهرها فزونی گرفت. در سال 1335، از حدود 19 میلیون نفر جمعیت کشور، 13 میلیون نفر یعنی 68 درصد مردم کشور، روستایی بودند اما اکنون، در سرشماری سال 1390 مشخص شده​است که از حدود 74 میلیون نفر کل جمعیت، نسبت به 71 درصد شهری و 29 درصد روستایی رسیده​است. به همین ترتیب، نرخ رشد جمیعت نیز در روستاها کاهش یافته است؛ در بازه زمانی سالهای 1365 تا 1375، رشد جمیعت روستاها 1.21 درصد بود اما در دهه بعدی، این نرخ رشد به منهای 0.44 رسید که نشان می­ دهد جمعیت روستاها نه تنها افزایش نداشته که با کاهش نیز همراه بوده است.

تحقیقات دانشگاهی جامعه­ شناسان ایرانی چهار دسته علل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، طبیعی و کشاورزی و نیز جمعیت­ شناختی را دلیل مهاجرت از روستاها به شهرها عنوان کرده­ اند. بیکاری، تفاوت درآمد بین روستا و شهر و کمبود تسهیلات در روستاها از جمله دلایل اقتصادی مهاجرت از روستا به شهر است. اما این روزها علل فرهنگی مهاجرت از جمله تبعیت از اقوام، دسترسی به آموزش، تسهیل تردد به شهر و رسانه ­ها به دلایلی همپای مسایل اقتصادی تبدیل شده​است. کمبود زمین و آب هم از دلایل طبیعی رفتن روستاییان به شهر است.

بعد خانوار، یعنی تعداد افراد یک خانواده، در طی دهه­ های گذشته در ایران کاهش یافته است؛ در سال 1335، بعد خانوار متوسط در شهرها و روستاها تقریبا یکسان و 4.8 بود. در دهه­ های بعد، بعد خانوار در روستاها بالاتر رفت تا جایی که در سال 1365، 5.4 و در سال 1370، 5.6 بود. اما در سال​های اخیر، از بعد خانوار روستایی کاسته شده و در سال 1385 به 4.4 رسیده است. کاهش بعد خانوار را می­ توان دلیل باسواد شدن زنان روستایی و توسعه خانه ­های بهداشت در روستاهای کشور و آگاه شدن زنان از روشهای کنترل بارداری دانست. با این حال، همه کاهش جمعیت روستاها را نمی­ توان به کنترل جمعیت در روستاها مربوط دانست. یکی از مهمترین دلایل کاهش جمعیت روستاها، مهاجرت روستانشین ­ها به شهرهاست.

بیکاری

در متون علمی، بیکاری یکی از علت​های مهم مهاجرت از روستاها به شهرهاست. وقتی سرمایه گذاری کافی در مناطق روستایی انجام نمی­ شود، بیکاری در این مناطق افزایش می­یابد و روستاییان به ناچار، برای یافتن کار شهرها می­روند. اما مطالعه نرخ بیکاری در 15 سال گذشته نشان می ­دهد که همواره نرخ بیکاری جوانان روستاها از نرخ بیکاری جوانان شهرها کمتر بوده است. در سال 1376، نرخ بیکاری جوانان، یعنی نسبت درصدی جوانان بیکار به جوانان شاغل، تقریبا برابر بود اما در تابستان امسال نرخ بیکاری جوانان شهری 25.4 و نرخ بیکاری جوانان روستایی15.6 اعلام شده​است. با این حال، همچنان شاهد مهاجرت جوانان از روستاها به شهرها برای کار هستیم. طبق آمار، 2.5 میلیون بیکار در روستاهای کشور وجود دارد.

بین سالهای 1375 تا 1385، بر اساس آن چه که مرکز آمار ایران اعلام کرده، حدود 12 میلیون نفر در داخل کشور دست به مهاجرت زده­ اند که 19.8 درصد آنها از روستا به شهر مهاجرت کرده ­اند. با این وجود، مرکز آمار گزارش داده​است که 16.5 درصد مهاجران نیز از شهر به روستا مهاجرت کرده­ اند. اما از سوی دیگر، جمعیت مهاجران متولد شده در روستا که ساکن شهر شده­ اند نزدیک به 6 میلیون و 600 هزار نفر است که 3.5 برابر مهاجران متولد شهر است که درروستاها ساکن اند. از این آمار می ­توان به برتری مهاجرت از روستا به شهر پی برد. همچنین، از مجموع 8 میلیون و 300 هزار مهاجرت از روستاها، مقصد 68.65 موارد، شهرها بوده است. یکی از جاذبه­ های شهر برای روستاییان، فضای کار است. روستاییان تصور می­ کنند که در

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


واکنش علی مطهری به اظهارات آیت الله مصباح یزدی
دو شنبه 19 خرداد 1393 ساعت 1:9 | بازدید : 888 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

واکنش علی مطهری به اظهارات آیت الله مصباح یزدی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقادات آیت‌الله مصباح یزدی به رئیس‌جمهور گفت: چرا در دولت قبلی که انحرافات فرهنگی بیشتر از امروز بود فقط گاهی به اشاراتی اکتفا می‌کردید؟

علی مطهری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به انتقادات آیت‌الله مصباح یزدی از رئیس‌جمهور، گفت: من دقت‌نظرها و اعلام خطرهای جناب آقای مصباح یزدی در مباحث فرهنگی و فکری و ایدئولوژیک را می‌پسندم و برای جلوگیری از انحراف و تغییر مسیر انقلاب اسلامی مفید می‌دانم.

نماینده مردم شهرستان‌های تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ولی این سوال برای بنده ایجاد شده است که چرا آقای مصباح در زمان دولت قبلی که انحرافات فرهنگی بیشتر از امروز بود و رئیس‌جمهور سابق و آقای مشایی افکار ویژه مخالف مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را مطرح می‌کردند از قبیل مکتب ایران، وحدت ادیان و بیداری انسانی بجای بیداری اسلامی و همین طور فیلم‌های سینمایی که در آن به دنبال عادی‌سازی روابط زن شوهردار با مرد بیگانه بودند و یا رئیس جمهور وقت مسئله نظارت بر پوشش اسلامی را به سخره می‌گرفت، در آن زمان جناب آقای مصباح این مقدار عکس‌العمل نشان نمی‌دادند و فقط به اشاراتی اکتفا می‌کردند.

وی با بیان اینکه امروز آقای مصباح، یک جمله رئیس‌جمهور را که قابل تاویل است به سکولاریسم تفسیر می‌کنند و با تندی به وی حمله می‌کنند، افزود: لذا این شائبه ایجاد می‌شود که حب و بغض‌ها در اینگونه قضاوت‌ها دخالت دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: این مسئله درباره برخی ائمه جمعه نیز صدق می‌کند. برخی در زمان دولت قبل که وضع فرهنگ بدتر از امروز بود ساکت بودند ولی اکنون اعلام خطر می‌کنند.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سه مقام دولتی که باید در تلویزیون از مردم عذرخواهی کنند!
دو شنبه 19 خرداد 1393 ساعت 1:2 | بازدید : 826 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
همه این افراد در دولتی مسئولیت دارند که رئیس آنان، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی‌ به دلیل یک اشتباه ناخواسته در توزیع سبد کالا از مردم عذر‌خواهی کرد. حال آنان نیز می‌توانند با شهامت به دلیل خطای عمدی خود که دادن رانت به یک شرکت خاص است، از همگان عذر‌‌ بخواهند، می‌توانند همه چشم در چشم مردم بدوزند و بر تخلفی که در گزارش دیوان محاسبات وجود دارد، اصرار بورزند!
هرچند داستان دادن رانت 650 یورویی ‌وزارت صنعت معدن و تجارت ـ که از سوی یکی از نمایندگان مجلس و پیگیری شد ـ ‌ مانع تخصیص ارز به یک شرکت خاص از سوی بانک مرکزی شد،‌ هنوز موضوع برای افکار عمومی‌ به پایان نرسیده‌ و فارغ از حکم دادسرای دیوان محاسبات، لازم است که سه مقام دولتی، ‌‌در پیشگاه مردم معذرت‌خواهی کنند و برای تکرار نشدن چنین خطایی در ادامه کار تضمین دهند‌.

دیوان محاسبات‌ پس از حسابرسی‌های خود گزارش داده است، در جریان انجام تفاهم‌نامه بین یک شرکت و وزارت صنعت و معدن ـ که بعدا به اعطای رانت 650 یورویی معروف شد ـ سه مقام‌ دولتی، چهار تخلف بزرگ را مرتکب شده‌اند.
 
دیوان محاسبات در پاسخ به استعلام احمد توکلی درباره این تفاهم‌نامه گزارش داده است‌‌: «اگرچه ارزی در اجرای تفاهم‌نامه، برابر جوابیه شماره ۷۴/ ۵۱۴۰۰/ د مورخ ۱۴/ ۲/ ۹۳ حسابرس کل هیأت چهارم حسابرسی تا تاریخ تحریر این گزارش به شرکت اختصاص نیافته، ولیکن با عنایت به مراتب یاد شده و به استناد به ماده(۵۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، امتیاز اعطا‌ شده در قالب انعقاد تفاهم نامه فیمابین بانک مرکزی و شرکت سپید استوار آسیا به جهت پیگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور معاون اول محترم و اقدامات صورت پذیرفته در بانک مرکزی ج.ا.ا منجر به شرایط تبعیض آمیز، ادامه انحصار و تبعا حذف سایر رقبا و انتفاع شرکت مورد نظر از بازار در نتیجه ترخیص زود هنگام محموله گردیده است‌».

سه مقام دولتی که باید در تلویزیون از مردم عذرخواهی کنند!
 

فارغ از اینکه نتیجه رأی دادسرای دیوان محاسبات چه خواهد بود که حتی در صورت محکوم کردن این سه مقام دولتی، حکم تأثیر‌گذاری نخواهد داد، باید گفت معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین رئیس بانک مرکزی، تفاهم‌نامه‌ای ‌با یک شرکت خصوصی امضا کرده‌اند که بر پایه آن،شرایط تبعیض آمیز و انحصاری برای یک شرکت خاص پدید آمده است؛ تفاهم‌نامه‌ای که بر پایه آن، این شرکت‌ می‌توانسته‌ به سادگی رقبای خود را حذف کرده و در‌آمدهای نجومی کسب کند.

حال که احمد توکلی نتیجه گزارش حسابرسان دیوان محاسبات را منتشر کرده، گزارشی که بر پایه آن معاون رئیس جمهور و وزیر رأسا خود پیگیر اعطای این شرایط تبعیض آمیز به یک شرکت خاص شده‌اند، پسندیده است که این دو به علاوه رئیس بانک مرکزی در محضر مردم از آنان برای خطایشان عذر‌خواهی و طلب حلالیت کنند.

همه این افراد در دولتی مسئولیت دارند که رئیس آنان، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی‌ به دلیل یک اشتباه ناخواسته در توزیع سبد کالا از مردم عذر‌خواهی کرد. حال آنان نیز می‌توانند با شهامت به دلیل خطای عمدی خود که دادن رانت به یک شرکت خاص است، از همگان عذر‌‌ بخواهند، می‌توانند همه چشم در چشم مردم بدوزند و بر تخلفی که در گزارش دیوان محاسبات وجود دارد، اصرار بورزند!
 
موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


2 میلیون مرد در ایران کار نمی‌کنند!
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 23:40 | بازدید : 736 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

2 میلیون مرد در ایران کار نمی‌کنند!

بر تعداد کل جمعیت غیرفعال کشور طی دوره 84 تا 92 مجموعا 6.2 میلیون نفر افزوده شده و از سویی در این دوره 6.5 میلیون مرد و زن دیگر نیز به سن کار رسیدند، همچنین با وجود اینکه در سال 84 تعداد 10.1 میلیون مرد در سن اشتغال غیرفعال بودند، این تعداد نه تنها در سال 92 کاهش نیافته بلکه به دلایل نامعلومی به 11.7 میلیون نفر رسید.

به گزارش شفقنا به نقل از مهر، بررسی آمارهای مربوط به اشتغال و بیکاری کشور در فاصله سال های 84 تا 92 نشان می دهد که در انتهای این دوره 11 میلیون و 700 هزارنفر مرد با وجود قرار داشتن در سن کار و محاسبه آنها در جمعیت فعال کشور (10 تا 65 سال)، اما تاثیری در اقتصاد و جریان تولید کشور نداشته و به عبارت ساده تر، غیرفعال بوده و کار نمی کنند.

اهمیت این آمار در این است که بدانیم مجموع کل افراد غیرفعال کشور در بخش زنان و مردان در سال 92 به 39 میلیون و 500 هزار نفر رسید، در حالی که این تعداد در سال 84 به میزان 6.2 میلیون نفر کمتر یعنی 33 میلیون و 300 هزارنفر بوده است.

چرا 6.5 میلیون نفر غیرفعال شدند؟

بنابراین در یک دوره زمانی 8 ساله، 6 میلیون و 500 هزارنفر از جمعیت کشور به گروه غیرفعالان پیوسته اند در حالی که دقیقا در سن کار قرار دارند. بررسی روند افزایش جمعیت غیرفعال کشور در بخش مردان نیز نشان می دهد که در فاصله سال های 84 تا 92 بر تعداد مردان غیرفعال در سن کار کشور 1 میلیون و 600 هزارنفر افزوده شده است.

اگر وضعیت افزایش مردان غیرفعال اقتصادی کشور را در فاصله سال های 84 تا 90 بررسی نماییم، تعداد مردان غیرفعال از 1 میلیون و 600 هزارنفر به 2 میلیون و 400 هزارنفر می رسد. همچنین تعداد مردانی که کار نمی کنند در پایان سال 91 نسبت به پایان 84 به میزان 2 میلیون و 200 هزارنفر است.

در عین حال، مرکز آمار ایران معتقد است هرچند تعداد مردان غیرفعال اقتصادی کشور در سال 92 نسبت به 84 افزایش 1.6 میلیون نفری را نشان می دهد، اما روند آن پس از سال 90 کاهشی شده است.

از کل 6 میلیون و 200 هزارنفری که در فاصله 84 تا 92 به جمعیت غیرفعالان کشور پیوسته اند، 1 میلیون و 600 هزارنفر مرد و مابقی زن هستند. کارشناسان بازار کار دلایل مختلفی برای غیرفعال شدن افراد که نتیجه ای جز کاهش میزان فعالیت های اقتصادی کشور را در پی ندارد، مطرح می کنند.

زیان افزایش جمعیت غیرفعال در کشور

برخی کارشناسان می گویند دلسرد شدن کارجویان از جستجوی شغل، ناتوانی دولت ها در ایجاد فرصت های جدید شغلی، انصراف بخشی از کارجویان برای ورود به بازار کار دستکم در یک دوره موقت و همچنین تصمیم به ادامه تحصیل از دلایلی است که باعث افزایش تعداد جمعیت غیرفعال و همچنین نادرست نشان دادن عملکرد دولت ها در اشتغال زایی می شود چرا که معمولا در سال های گذشته، هرگونه کاهش آمار بیکاران به منزله ایجاد شغل تلقی و در آمارها گنجانده شده است.

بخش حائز اهمیت دیگر در بررسی آمارهای مربوط به بازار کار مردان، مربوط به روند جمعیت در سن کار جامعه است. به بیان دیگر، در صورتی که سیاست های اشتغالی کشور در طول فعالیت دولت ها موفق باشد؛ قطعا باید از تعداد افراد در سن کار کشور کاسته و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یابد.

اما در ایران، به تعداد مردان در سن کار در فاصله سال های 84 تا 92 به میزان 3 میلیون نفر افزوده شده است. در این بخش بر جمعیت زنان در سن کار کشور نیز 3.5 میلیون نفر افزوده شده که نشان می دهد در یک دوره 8 ساله، 6.5 میلیون نفر در کشور آماده ورود به بازار کار هستند که البته ممکن است بخشی از این تعداد به ویژه زنان اساسا تمایلی به اشتغال نداشته و هرگز وارد بازار کار نشوند.

6.5 میلیون نفر وارد سن کار شدند

در هر صورت، افزایش تعداد جمعیت در سن کار کشور (در این گزارش تنها بخش مردان بررسی می شود) نشان می دهد که کشور هنوز در دوره پیک ورود کارجویان به بازار کار قرار دارد. از سویی سیاست های اعمال شده در دوره 84 تا 92 نیز نتوانسته تاثیر مثبتی بر کاهش تعداد کارجویان کشور داشته باشد به نحوی که بتوان نتیجه آن را در کاهش تعداد افراد در سن کار مشاهده کرد.

بنابراین وضعیت قرار گرفتن مردان در سن کار کشور در فاصله سال های 84 تا 92 به نحوی بوده که این جمعیت در هر سال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از 28.6 میلیون نفر سال 84 به 31.6 میلیون نفر در پایان سال 92 رسیده است.

جدول 5 بخشی تعداد مردان غیرفعال و جمعیت در سن کار کشور از 84 تا 92

(ارقام به میلیون نفر)

نرخ‌مشارکت‌اقتصادی(درصد) تعدادکل‌مردان‌درسن‌کار تعدادکل‌مردان‌غیرفعال تعدادکل‌افرادغیرفعال تعدادمردان‌بیکار سال
64.7 28.6 10.1 33.3 1855768 1384
63.9 29.3 10.6 34.5 1877931 1385
63.5 29.9 10.9 35.5 1764118 1386
61.9 30.4 11.6 37.2 1715321 1387
62.8 30.9 11.5 37.3 2098193 1388
62.1 31.4 11.9 38.3 2325976 1389
60.7 32 12.5 39.8 2046612 1390
61.6 32 12.3 39.8 2069836 1391
63 31.6 11.7 39.5 1713543 1392

 

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خشم اروپا از تلاش شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با ایران/ افزایش 35 درصدی تجارت ایران با آمریکا
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 23:31 | بازدید : 721 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

خشم اروپا از تلاش شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با ایران/ افزایش 35 درصدی تجارت ایران با آمریکا

کشورهای اروپایی از افزایش تلاش شرکتهای آمریکایی برای برقراری روابط تجاری با ایران در حالی که آنها (شرکت های اروپایی) بدلیل تحریم های واشنگتن از این کار منع شده اند ، خشمگین هستند .

 در حالی تجارت کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران به پائین ترین حد خود رسیده ، روابط مالی و تجاری ایالات متحده با شرکت های ایرانی از سال 2011 تاکنون افزایشی 35 درصدی را به خود دیده است .

بر اساس گزارش بلومبرگ ، این میزان برای کشورهای اروپایی از همین سال 77 درصد کاهش داشته است .

 به گفته برخی مقامات ، این اقدام درست نیست که کارشناسان آمریکایی بخصوص در بخش خدمات غذایی و پزشکی در ارتباط با ایران هستند در حالی که شرکت های اروپایی از داشتن روباط تجاری با تهران و دیگر کشورهای مورد تحریم آمریکا منع باشند .

در ادامه این مقاله امده است : ماریج شاک ، یکی از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا در بخش کمیته های تجارت بین المللی و امور خارجه در این باره اظهار داشت : اتحادیه اروپا باید نگرانی هایی را در قبال این موضوع به مقامات آمریکایی ابلاغ نماید . تحریم های ضدایرانی آمریکا اقتصاد در ایران را تحت تاثیر قرار میدهد و همین موضوع نیز تاثیرات برون مرزی نامطلوبی بر اقتصاد اروپا می گذارد .

آیان کرنز ، مدیر شبکه رهبری اروپا در لندن ( گروه مشاوران سیاسی که توسط مقامات سابق اتحادیه اروپا اداره می شود ) نیز تصریح کرد : اختلاف و تفرقه در میان دوستان غربی در مسئله نحوه اجرای تحریم ها بر ضد ایران می تواند به هرگونه تلاش از سوی آمریکا و اروپا برای مشارکت در دور تازه ای از تحریم ها علیه "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه در مورد بحران اوکراین آسیب بزند .

ایالات متحده تا پیش از سال 1979 یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران با مبلغ دادوستدی معادل سالانه 400 میلیارد بوده است . پس ازآن این روابط تا حد بسیار زیادی قطع گردید . واشنگتن در سالهای اخیر با همکاری دوستان خود و با اتهام تلاش ایران برای دست یابی به بمب اتمی ، تحریم ها علیه تهران را تشدید نموده است .

 جمهوری اسلامی همواره این اتهامات از سوی غرب را بی اساس خوانده و رد کرده است .

در انتهای این مقاله که در نشریه " بیزینس ویک " منتشر شده ، آمده است : بر اساس گزارش یکی از موسسات معتبر آمریکایی ، نرخ تجارت میان تهران و واشنگتن در سال گذشته میلادی 315 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 2011 افزایش داشته است . طی همین دوره و بر اساس نمودارهای کمیسیون های اروپایی ؛ تجارت میان تهران و اتحادیه اروپا به 8/2  میلیارد یورو کاهش یافته که پیشتر 28 میلیارد یورو بوده است .

به گزارش انتخاب، این کاهش تجارت پس ازآن رخ داد که اتحادیه اروپا به منظور اعمال تحریم های آمریکا بر ضد ایران در سال های 2011 و 2012 بیشتر از سوی کاخ سفید تحت فشار قرار گرفت .
 


 

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صف بیکاران طولانی تر می شود؟/ اطلاعاتی که باید در مورد بازار کار بدانید
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 23:27 | بازدید : 758 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

صف بیکاران طولانی تر می شود؟/ اطلاعاتی که باید در مورد بازار کار بدانید

 اطلاعاتی که در مورد بازار کار کشور منتشر شده نشان می دهد طی سال های آینده حداقل 6 میلیون و 500 هزار نفر به جمعیت کسانی که به کار نیاز دارند افزوده می شود.
 

براساس آمارهای رسمی حداقل 12 میلیون مرد در ایران کاری برای انجام دادن ندارند. در صورتی که وضعیت بازار کار به سمت رونق حرکت نکند، طی ماه های آینده صف بیکاران طولانی تر می شود.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یارانه خرداد ماه چند هزار میلیاردیست؟
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 22:29 | بازدید : 2228 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
اگر چه قرار است پرداخت یارانه نقدی همچنان به تمامی متقاضیانی که در مرحله دوم ثبت نام کرده‌اند به مانند اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد اما هنوز رقم دقیق مجموع هزینه پرداختی در هر ماه مشخص نیست.
از آذر ماه سال ۸۹ که اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها کلید خورد تا پایان سال ۹۲ در حالی حدود ۱۳۴ هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به هر نفر پرداخت شد که مجموع درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در این مدت ۹۵ هزار میلیارد تومان بوده و طبق قانون می باید ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بین خانوارها توزیع می شد.

با این وجود نه تنها قانون به درستی اجرا نشده و سهمی به تولید و دولت نرسید بلکه دولت برای تامین کسری حدود ۳۵ هزار میلیارد تومانی دست به منابع خزانه برد و ۵۷۰۰ میلیارد تومان نیز از بانک مرکزی استقراض کرد چرا که باید در هر ماه منابع برای تامین حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی و واریز می شد.

اما با تاکید دولت جدید مبنی بر کسری هزینه هایی که در پرداخت یارانه به بیش از۷۶ میلیون ایرانی وجود داشت در مراحل و برنامه های مختلفی مباحثی در قالب شناسایی دهک های پردرآمد و یا اختصاص یارانه نقدی به اقشار کم درآمد مطرح شد که در ادامه با دعوت به انصراف از کسانی که نیاز چندانی برای دریافت یارانه احساس نمی‌کردند ثبت نام مجدد در ۲۰ فروردین ماه آغازشد.

برخلاف پیش بینی دولت تعداد قابل توجهی منصرف نشده و تنها حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برای دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی ثبت نام نکردند که در این حالت طبق آنچه که نوبخت- معاون برنامه ریزی و نطارت راهبردی رییس جمهور- اعلام کرد از منابع ایجاد شده از محل انصرافی ها نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان طی یک سال صرفه جویی خواهد شد و دولت نیز بنا را به صرف آن در بهداشت و درمان مردم قرار داد.

بر این اساس تا زمانی که ۲.۴ میلیون نفر انصرافی اعلام شد به طور متوسط در هر ماه ۱۰۰ میلیارد تومان از مبلغ قبلی کم شده و به عبارتی دیگر دولت رقمی حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان را می باید می پرداخت.

اما یارانه خرداد ماه به عنوان دومین یارانه نقدی مرحله دوم هدفمندی در حالی تا چند روز دیگر پرداخت می‌شود که ممکن است با تغییرات ایجاد شده در این فاصله مجموع مبلغ پرداختی نیز دچار تغییر مجدد شده باشد.

ثبت تغییرات به تعداد و هزینه ها اضافه نکرد

از ۳۱ اردیبهشت ماه که فرصت ثبت تغییر اطلاعات برای خانوارها فراهم شد ثبت نام جدیدی انجام نشده و به تعداد متقاضیان قبلی اضافه نشد چرا که بنابر اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها کلیه هموطنانی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ثبت نام کرده و به دلیل یکی از وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضی دریافت این تغییرات در سامانه رفاهی بودند می توانستند با ارائه مدارک به دفاتر پلیس +۱۰ نسبت به ثبت تغییرات اقدام کنند.

همچنین آن دسته از افرادی که به دلایل مختلف از جمله محجوریت، فقدان سرپرست، عدم صلاحیت سرپرست خانوار متقاضی تغییر سرپرست خانوار خود بودند مشمول این اطلاعیه می شدند.

بر این اساس کسانی که از ثبت نام به هر دلیلی جامانده و یا اینکه برای جداکردن یارانه خود از خانواده اقدام به ثبت نام در زیرمجموعه خانوارهای خود نکرده بودند تا در زمان تعیین شده تغییرات را انجام دهند از دریافت یارانه جامانده و انصرافی تلقی می شوند بنابراین ثبت تغییرات که همچنان نیز ادامه دارد هزینه ای به هزینه های قبلی اضافه نکرد.

یارانه نظامی ها هم اضافه می شود

در عین حال در ثبت نام نیروهای نظامی که از سوی سازمانهای مربوطه انجام می شود در فاصله زمانی تعیین شده از ۲۰ فروردین مشکلی ایجاد شده بود که پرداخت یارانه اردیبهشت ماه آنان را با مسایلی روبه رو کرد براین اساس با توجه به رفع مشکل قبلی، ثبت نام این گروه نیز انجام شده و تعداد آنها نیز به جمعیت ۷۳ میلیونی متقاضی دریافت یارانه در خرداد ماه اضافه خواهند شد که به تبع آن هزینه های پرداخت یارانه را نیز افزایش می دهد.

کسر هزینه انصرافی‌ها در یارانه خرداد ماه

اما مساله دیگری که می تواند در مجموع رقم پرداختی برای یارانه نقدی در هر ماه به طور هر چند اندک تغییر ایجاد کند مربوط به تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه است.

بنابر اعلام اخیر نوبخت مبنی بر انصراف نزدیک به ۲۳ هزار نفر از دریافت یارانه در هفته های بعد از ثبت نام، بی تردید سایت رفاهی هر روزه مراجعه کنندگانی برای ثبت عدم دریافت یارانه خواهد داشت. بنابراین با توجه به رقم اعلامی انصراف دهندگان و ادامه این روند، اندکی شاید در حدود یک میلیارد تومان دیگر را از هزینه پرداخت یارانه این ماه و ماه های بعدی بکاهد.

این در حالی است که برای اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی سایت رفاهی همچنان باز خواهد بود.

کسری ۱۰۰۰ میلیاردی دور اول با ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تامین نمی شود

بنابراین گزارش هر اندازه نیز انصرافی وجود داشته باشد باز هم حداقل در هر ماه باید به بیش از ۷۳ میلیون نفر یارانه پرداخت شود که ممکن است در خرداد اندکی بیشتر یا کمتر از اردیبهشت و یا در ماه‌های بعد نیر اندکی کمتر از حال باشد اما در نهایت این انصراف‌ها رقمی بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان را در هر ماه از هزینه ۳۵۰۰ میلیارد تومانی که پیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن کسری عنوان می شد را پوشش نمی دهد.

در عین حال از اظهارات اخیر نوبخت این گونه به نظر می رسد که پرداخت یارانه به تمامی متقاضیان ثبت نام کننده فعلا ادامه داشته و دهک های پایینی از طریق بسته‌های غذایی حمایت خواهند شد به طوری که وی در مورد نظر دولت برای عمل به بند"و" تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۳ مبنی بر پرداخت یارانه به متقاضیان نیازمند معتقد است که دولت بنا را بر اعتماد به افکار عمومی و مردم در اعلام نیاز از طریق ثبت نام گذاشته است.

وی همچنین با بیان اینکه عده‌ای در ثبت‌نام دریافت یارانه نقدی نیاز خود را اعلام کردند که برای توجه به این موضوع نیز قانون تکالیفی را برعهده قوه مجریه گذاشته که متناسب با الزامات قانونی در دولت نیز پیگیری خواهد شد عنوان می کند که باید این موضوع به دولت واسپاری شده و به آن اعتماد کرد.
 
موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عامل اصلی مصائب اقتصادی در 8 سال قبل
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 22:23 | بازدید : 776 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

عامل اصلی مصائب اقتصادی در 8 سال قبل

حجم بالای نقدینگی همواره یکی از مصائب اقتصاد و بازارهای پولی و مالی کشور در هشت سال گذشته به شمار می رفت به طوری که به گواه اقتصاددانان، دلیل اصلی افزایش هر ساله تورم در دولت های نهم و دهم و به هم ریختگی اقتصاد ایران در این دوران هم همین شاخص بوده است.
حجم بالای نقدینگی همواره یکی از مصائب اقتصاد و بازارهای پولی و مالی کشور در هشت سال گذشته به شمار می رفت به طوری که به گواه اقتصاددانان، دلیل اصلی افزایش هر ساله تورم در دولت های نهم و دهم و به هم ریختگی اقتصاد ایران در این دوران هم همین شاخص بوده است.

در یک اقتصاد سالم تعادل در نقدینگی، افزایش رشد اقتصادی، مهار تورم و ثبات اقتصادی را به همراه دارد و برعکس اگر سیاست های پولی دولت معیوب باشد و باعث تزریق بیش از نیاز پول و نقدینگی به جامعه شود، تشدید نرخ تورم و خروج از تعادل شاخص های اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

افزایش بی سابقه درآمدهای ارزی دولت های نهم و دهم طی سالهای 1384 تا 1391 می توانست نویدبخش پویایی و ثبات اقتصاد و افزایش توانمندی دولت برای توسعه پایدار و همه جانبه کشور باشد اما متاسفانه این حجم عظیم منابع نه تنها ثبات و رشد اقتصاد را به دنبال نداشت بلکه به دلیل سیاست های غلط و تصمیمات نامناسب دولت گذشته، تولید و اقتصاد کشور را نابود کرد و تنها عایدی و نتیجه آن، رشد 6 برابری حجم نقدینگی و تورم 42 درصدی و بی سابقه در سال های اخیر بود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی، افزایش 600 درصدی حجم نقدینگی در دولت گذشته را ناشی از تزریق بی رویه پول به جامعه،استقراض نابسامان از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، تزریق بی رویه منابع به مسکن مهر و اجرای نادرست هدفمندی یارانه ها و سرریز کردن ماهانه چند هزار میلیارد تومان پول به حساب های مردم می دانند.

برای یافتن پاسخی به چرایی افزایش حجم نقدینگی در8 سال گذشته دیدگاههای چند تن از کارشناسان اقتصادی کشور را جویا شدیم.

بیماری هلندی اقتصاد ایران

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران در 8 سال گذشته با بیماری هلندی مواجه بود، می گوید: در دوره مورد بررسی درآمدهای دولت زیاد بود و عمده این درآمدها نیز بدون مدیریت صحیح و خارج از ضابطه به جامعه تزریق شد که همین عامل، تعادل در تقاضا و عرضه را با افزایش یکباره تقاضا برهم زد.

شاهین شایان آرانی ادامه داد: همچنین در سال های گذشته درآمدهای نفتی به جای آنکه به افزایش تولید داخلی اختصاص یابد در جای دیگر صرف و منابع عمرانی صرف هزینه های جاری شد که این امر افزایش نقدینگی را به عنوان یک معضل اساسی در اقتصاد سبب شد.

وی اظهار داشت: دولت قبل بدون توجه به مسائل بودجه ای کشور، هزینه های جاری را فراتر از بودجه تعیین می کرد که این نیز یکی دیگر از عوامل افزایش حجم پول در جامعه و در دست مردم و نهایتا افزایش نقدینگی و تورم بالای 40 درصد شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین سیاست های دولت قبل در مدیریت و کنترل نقدینگی مناسب نبوده و تورم افسار گسیخته ای را در کشور به وجود آورد.

افزایش واردات و هزینه های مصرفی دولت

یک کارشناس اقتصادی دیگر نیز معتقد است: در هشت سال گذشته تولید داخلی به نفع واردات کالای خارجی کنار رفت و نقدینگی که باید در بخش تولید صرف می شد به واردات اختصاص یافت.

وی گفت: سختگیری برای تولید و سرمایه گذاری، کنترل قیمت ها و تامین نیاز بازار از طریق واردات، از بین بردن فضای کسب و کار، افزایش حجم نقدینگی و مصرف آن
موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ایران به غول‌های نفت پاداش می‌دهد
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 21:50 | بازدید : 746 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

ایران به غول‌های نفت پاداش می‌دهد

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهاي نفتي وزارت نفت با تشریح 7 ویژگی نسل جدید قراردادهای نفتی از تعریف نظام پاداش در قراردادهای نفتی ایران خبر داد و گفت: در مدل جدید قراردادهای نفتی 7 زمینه فعالیت دیده شده است

جزئیات تدوین نسل جدید قراردادهای بیع متقابل توسعه بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران، گفت: بازار جهانی نفت در طول چند سال گذشته با تغییر و تحولات گسترده‌ای همچون ظهور ذخایر نامتعارف "شیل نفت و گازها"، توسعه حفاری در آب‌های عمیق به ویژه در اقیانوس اطلس توسط برزیل و نوسان‌های قیمت نفت روبرو بوده است.
 
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهاي نفتي وزارت نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی نگاه‌ها به ذخایر نفت خاورمیانه کم رنگ تر از گذشته شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر، افزایش رقبای نفتی منجر به افزایش عرضه به بازار جهانی طلای سیاه شده و بالا بودن قیمت نفت توسعه برخی از میادین غیر اقتصادی را کاملا اقتصادی کرده است.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پائین بودن قیمت نفت موجب شده بود که رقبای کمتری در بازار عرضه جهانی نفت وجود داشته باشد، اظهار داشت: ایران هم در طول دو دهه گذشته با تدوین و رونمایی از چندین نسل و مدل قراردادهای بیع متقابل حدود 40 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی امضا کرده است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش نفت، گاز و سایر محصولاتی که از محل قراردادهای بیع متقابل در کشور تولید و عرضه می‌شود، حدود 100 میلیارد دلار برآورد می شود، اظهارداشت: علاوه بر این، با امضای قراردادهای بیع متقابل به نوعی با تحریم‌های آمریکا همچون داماتو مقابله شد و با اکثر کشورهای معتبر بین‌المللی اروپایی قرارداد نفتی امضا کرده‌ایم.
 
حسینی با یادآوری اینکه در طول چند سال گذشته مدل‌های مختلفی از قراردادهای بیع متقابل در سطح صنعت نفت تدوین و رونمایی شد، افزود: در نسل دوم این قراردادها فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز هم گنجانده شد و قرارداد بخشی از بلوک‌های اکتشافی هم به خارجی ها واگذار شد.
 
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهاي نفتي وزارت نفت با تاکید بر اینکه برخی از شرکت‌های خارجی که در طول دو دهه گذشته با ایران قرارداد نفتی امضا کرده‌اند، نه تنها هیچگونه سودی نبرده بلکه متحمل زیان هم به دلیل فعالیت در صنایع نفت و گاز ایران شده اند، تصریح کرد: این در حالی است که در قراردادهای بیع متقابل نرخ بازگشت سرمایه 15 تا 16 درصد در نظر گرفته شده است.
 
این مقام مسئول با اشاره به زیان شرکت‌های انی ایتالیا و توتال فرانسه در طرح توسعه میادین نفتی دارخوین و بلال، بیان کرد: در شرایط فعلی ایران برای توسعه صنعت نفت و امضای قرارداد با رقبای بزرگی همچون عراق و اقلیم کردستان عراق، قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر باید دست و پنجه نرم کند.
 
وی با یادآوری اینکه صنایع نفت و گاز در کل جهان صنایع ریسک پذیر و سرمایه بر هستند، گفت: از این رو صرفا با منابع داخلی شرکت نفت نمی توان کل بخش بالادستی صنعت نفت را توسعه داد و باید به دنبال جذب سرمایه های خارجی در صنعت نفت بود.
 
تدوین یک مدل قرارداد در 7 حوزه کاری
حسینی با اعلام اینکه با حفظ و صیانت از منافع ملی هم اکنون نسل جدید قراردادهای بیع متقابل در صنعت نفت تدوین شده است، گفت: بر این اساس، یک مدل قراردادی قابل انعطاف برای توسعه میادین نفت و گاز خشکی و دریایی، اکتشافی، میادین با ریسک بالای توسعه، توسعه میادین آب‌های عمیق، میادین در حال توسعه به منظور افزایش ضریب بازیافت و میادین کوچک نفت و گاز کشور تدوین شده است.
 
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهاي نفتي وزارت نفت با بیان اینکه در این مدل جدید قراردادی، هفت زمینه فعالیت دیده شده است، اظهار داشت: در قراردادهای اکتشافی، پیمانکار باید عملیات اکتشاف شامل لرزه نگاری، حفاری اکتشافی را به منظور کشف یک میدان تجاری انجام دهد و کل ریسک فعالیت های اکتشافی بر عهده پیمانکار است.
 
وی با یادآوری اینکه اگر پیمانکار موفق به کشف تجاری یک میدان نفت و

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جنگ جهانی سوم در راه است؟
یک شنبه 18 خرداد 1393 ساعت 20:32 | بازدید : 716 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

جنگ جهانی سوم در راه است؟

نوریل روبینی اعتقاد دارد که بازگشت ملی گرایی به صحنه اقتصادی و سیاسی کشورها می تواند به تهدیدی جدی برای صلح در جهان تبدیل شود.

نوریل روبینی (Nouriel Roubini)، اقتصاددانی که بحران مالی سال 2008 را پیش بینی کرده بود، نسبت به افزایش روند ملی گرایی در جهان هشدار داده است. او در یادداشتی که به تازگی انتشار یافته می نویسد: "موفقیت سیاستگذاران در سال های نخستین پس از بحران مالی جهانی سال 2008 در جلوگیری از تبدیل شدن رکود بزرگ به دومین بحران بزرگ تاریخ باعث شد که آن ها بتوانند جلوی افزایش تقاضاها برای به کار گیری سیاست های حمایتگرایانه مقاومت کنند، اما اکنون واکنش های منفی نسبت به جهانی سازی یعنی جریان آزادتر کالاها، خدمات، سرمایه، نیروی کار و تکنولوژی  افزایش یافته است. این ملی گرایی جدید، گونه های اقتصادی متفاوتی را پیشنهاد می کند که از ایجاد موانع برای تجارت خارجی، حمایت از دارایی های داخلی، واکنش نسبت به سرمایه گذاری مستقیم خارجی، سیاست هایی با هدف حمایت از کارگران و شرکت های داخلی، اقدامات ضد مهاجرتی تا سرمایه داری دولتی و ملی کردن منابع طبیعی را در بر می گیرد. دلیل چنین روندی نیز مشخص است؛ بهبود اقتصادی ضعیف کشورهای توسعه یافته فرصتی را برای رشد اجزاب پوپولیست فراهم آورده و باعث افزایش محبوبیت سیاست های حمایت گرایانه شده است چرا که بسیاری تجارت خارجی و کارگران دیگر کشورها را عامل ناکامی اقتصادی کشورشان می دانند. علاوه بر این ها باید افزایش نابرابری ثروت و درآمد را نیز در نظر گرفت تا جای تعجبی باقی نماند که چرا دشمنی نسبت به ثروتمندان و نظام های سیاسی افزایش یافته است. اکنون هم در اقتصادهای توسعه یافته مانند آمریکا و هم در اقتصادهای در حال توسعه مانند چین به نظر می رسد که سیاستمداران تنها در حال تلاش برای تامین منافع  گروهی اندک هستند."

آقای روبینی همچنین می نویسد: "اگر رشد درآمد و اشتغال در آینده ای نزدیک افزایش نیابد آنگاه احتمال اینکه قدرت در کشورهای اروپایی به دست احزاب پوپولیست بیفتد افزایش می یابد و بدتر اینکه منطقه یورو نیز ممکن است بار دیگر با خطراتی جدی مانند جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا و یا تجزیه برخی کشورها مانند اسپانیا، بریتانیا و بلژیک مواجه شود."

نوریل روبینی در ادامه به افزایش اقبال نسبت به احزاب تندرو در آمریکا مانند تی پارتی (Tea Party) اشاره می کند و می نویسد حتی در آسیا نیز ملی گرایی در میان رهبران چین، ژاپن، کره جنوبی و اخیرا هند رو به افزایش است تا جایی که ممکن است افزایش تنش ها در منطقه حتی به درگیری نظامی بیانجامد و در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز بهار عربی در کشورهای مصر و لیبی در واقع به زمستان ختم شده اند، برخی کشورها درگیر جنگ داخلی هستند و به نظر می رسد که در افغانستان و پاکستان نیز دولت ها از توان کافی برای اداره کشور برخوردار نیستند.

این اقتصاددان نوشته اش در مورد وضعیت فعلی اقتصاد جهان را با یک هشدار به پایان می رساند و می نویسد: "در دهه 1930، ناکامی در جلوگیری از وقوع بحران بزرگ باعث قدرت گرفتن رژیم های مستبد در اروپا و آسیا شد و روندی را ایجاد کرد که در نهایت به جنگ جهانی دوم ختم شد و به همین خاطر بدبینی های فعلی نسبت به تجارت و جهانی سازی باید جدی گرفته شوند چرا که بنابر تجربه می توان گفت که پس از آن ها چه وقایعی در پیش است."

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دور زدن تحریم ها بهانه ای برای فساد ومخفی کاری شد
یک شنبه 22 دی 1392 ساعت 1:14 | بازدید : 848 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دور زدن تحریم ها بهانه ای برای فساد ومخفی کاری شد

واقعیت این است که مسئله تحریم ها ، پوششی برای مخفی کاری بیشتر فراهم کرد و بهانه ای برای توجیه فساد برای عده ای شد. تحریم های اقتصادی و به خصوص تحریم های نفتی فرصت های بسیار بزرگتری را برای سودجویی افرادی که در سالهای گذشته وارد این حوزه ها شده بودند ، ایجاد کرد.
 بازداشت بابک زنجانی ، موجی از اخبار و تحلیل ها در خصوص پدیده بابک زنجانی و فعالیت های اقتصادی وی در سالهای اخیر را به دنبال داشت. این که بابک زنجانی که بود؟ از کجا آغاز کرد؟ و چگونه در مدتی کوتاه به صاحب یکی از بزرگ ترین هلدینگ های مالی ، تولیدی و خدماتی در کشور تبدیل شد. اما نام بابک زنجانی و ثروت وی با تحریم های اقتصادی ، دور زدن تحریم ها و فروش نفت توسط او در چند سال اخیر گره خورده است. به گونه ای که با روی کار آمدن دولت روحانی ، وزارت نفت به یکی از اصلی ترین طلبکاران از بابک زنجانی تبدیل شد. وزارت نفت ، پول فروش نفت توسط زنجانی را مطالبه می کرد. بابک زنجانی را می توان محصول تعمیق فساد در اقتصادی رانتی دانست که این بار به مدد تحریم های اقتصادی و پنهان کاری در لوای دور زدن تحریم ها ، ژرفا و گستره ای بیشتر یافته بود. اما به نظر می رسد برجسته کردن سوژه ای به نام بابک زنجانی عمدتا از سوی جریان هایی پیگیری می شود که قصد دارند نقش خویش در "کاسبی از تحریم" در سالهای گذشته را پنهان کنند و برای نیل به این مقصود ، به یک قربانی نیاز دارند. در این خصوص گفتیم کردیم با دکتر راغفر تا ابعاد این مسئله را بیشتر بکاویم:

بابک زنجانی به دلیل فعالیت های اقتصادی اش ، بازداشت شد. بسیاری از اقدامات بابک زنجانی و مشخصا بحث دور زدن تحریم ها ، با حمایت دولت احمدی نژاد انجام شد. یعنی گفته میشد به دلیل تحریم ها ، به افرادی در بخش خصوصی نیاز است که "معتمد نظام" باشند و در لوای بخش خصوصی بتوانند تحریم ها را دور بزنند. بابک زنجانی با این قبیل توجیهات در بخش فروش نفت ، فعال شد. این روندی بود که به اذعان بسیاری از کارشناسان به مفاسدی عمیق و بزرگ منتهی شد. تحلیل شما از این اتفاقات چیست؟

تحریم ها فرصت بیشتری را برای فساد برخی افراد و جریان ها فراهم کرد اما تحریم ها علت اصلی فساد اقتصادی نیست. ما مدتهاست که شاهد بروز چنین مشکلاتی در اقتصاد ایران هستیم. اصلی ترین دلیل فساد ، شفاف نبودن فرایندهای کسب درآمد و مخارج در ایران است. به خصوص مخارج عمومی. این اصلی ترین دلیل است. اما دور زدن تحریم ها ، بهانه خوبی برای عده ای شد تا به فعالیت های مخفی و غیرشفاف مشغول شوند. بنابر این مسئله اصلی فقدان شفافیت در فرایندهای کسب قدرت و ثروت در کشور است که عمدتا به منابع عمومی حاصل از درآمدهای نفت و گاز وابسته هستند. نحوه مصرف و مدیریت این منابع هم غیر شفاف است. شیوه مدیریت منابع ، اصلی ترین علت فساد در کشور است. بنابر این تحریم ها ، علت اصلی وقوع فساد در کشور نیست بلکه تحریم ها و دور زدن تحریم ها ، کاتالیزور وقوع بسیاری از مفاسد و از جمله پدیده بابک زنجانی در کشور بوده است. قبل از تحریم ها هم شاهد مفاسد بزرگ بودیم. به نظر می رسد دور زدن تحریم ها ، بهانه ای است از سوی عده ای برای سرپوش گذاشتن بر فساد بزرگ مالی در نظام سیاسی و اداری کشور است. مسئله هم صرفا به بابک زنجانی ختم نمی شود و مفسدین هم محدود به این افرادی که دستگیر شده اند هم نمی شود. دستگیر شده ها ، مفسدین ظاهری هستند و افراد موثرتری در پشت نام این افراد ، پنهان شده اند.

فساد اقتصادی هماره در کشور وجود داشته است. اما بعد از وضع تحریم های نفتی ، به بهانه دور زدن تحریم ها  ابعاد مفاسد بسیار نجومی تر شد. به نظر می رسد برخی که در مقابل روند بهبود مشکلات سیاست خارجی و کاهش تحریم ها ، ایستادگی می کنند ، دلیل اصلی ایستادگی شان در مقابل کاهش تحریم ها ، نه مباحث ایدئولوژیک که در واقع نفعی است که از تحریم ها نصیب شان شده است. در واقع می توان آنان را "کاسبان تحریم" نامید. تصور نمی کنید که کاسته شدن از تحریم ها، منافع کلان عده ای را به مخاطره می اندازد و از این رو فعلا با چراغ خامومش به مخالفت با سیاست خارجی دولت روحانی که به از میان رفتن تحریم ها منتهی می شود ، مشغول هستند؟

واقعیت این است که مسئله تحریم ها ، پوششی برای مخفی کاری بیشتر فراهم کرد و بهانه ای برای توجیه فساد برای عده ای شد. تحریم های اقتصادی و به خصوص تحریم های نفتی فرصت های بسیار بزرگتری را برای سودجویی افرادی که در سالهای گذشته وارد این حوزه ها شده بودند ، ایجاد کرد. بنابر تحریم ها جاذبه های بیشتری را برای فساد فراهم کرد. بدیهی است که هر چقدر فضا شفاف تر باشد و بهانه ای برای مخفی کاری وجود نداشته باشد ، فرصت های فساد نیز کاهش می یابد.

شما تاکید دارید که برای کاهش فساد به افزایش شفافیت نیاز است. از طرف دیگر بر مدیریت بهتر منابع از طرف دولت در کاهش فساد تاکید دارید. اما به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی فساد این باشد که حجم عمده تخصیص منابع مادی توسط حاکمیت و دولت ، صورت می گیرد. در واقع منابع مادی و مالی در تیول حاکمیت است و توسط عوامل حاکمیت ، به بخش های گوناگون جامعه تخصیص می یابد. در واقع منابع کمیاب و محدود برای برآورده کردن نیازهای گسترده و نامحدود ، در ید اختیار حاکمیت است و دولت فعال مایشاء است. موافق هستید که حرکت به سوی  ساز و کارهای بازار در تخصیص منابع مادی و کاهش عاملیت حاکمیت ، می تواند به کاهش گستره فساد کنونی منجر شود؟

به نظر من این مسائل کاملا با یکدیگر مرتبط هستند. یعنی مدیریت منابع و فضای بسته ای که در سالهای گذشته وجود داشته کاملا به هم مربوط هستند. شیوه مدیریت منابع نفتی و توزیع منابع نفتی ، خودش یکی از اصلی ترین علت های بروز فساد و توزیع رانت های ناشی از درآمدهای نفت و گاز در کشور است. این مشکل از گذشته بوده و مربط به چند سال اخیر نیست اما هر چه شرایط بسته می شود و فرایندها غیر شفاف می شود ، فرصت های رانت جویی و فساد بیشتر می شود. در هشت سال گذشته به دلیل وجود بیشترین سلطه انحصاری در کشور ، شکل گیری بیشترین فساد در مقیاس های بی سابقه را شاهد بودیم.

به نظر می رسد کسانی که در هشت سال گذشته بیشترین حمایت را از بابک زنجانی و افرادی شبیه به بابک زنجانی کردند و مسبب گسترش فضای رانتی در اقتصاد ایران بودند ، اکنون حاضر به پذیرش مسئولیت مفساد بزرگ رخ داده نیستند. اکنون قوه قضاییه بابک زنجانی را بازداشت کرده و نمایندگان مجلس و برخی جناح های حامی ِ دولت قبل ، در حال ایفای نقش طلبکار و مدعی هستند و به نظر می رسد این بار قرار است بابک زنجانی قربانی بشود. کما این که در گذشته هم مورد شهرام جزایری را داشتیم. کسانی تحت پوشش نام بابک زنجانی و امثال ایشان ، در هشت سال گذشته به درآمدهای افسانه ای دست پیدا کردند ، الان می توانند به اسم مبارزه با فساد ، خواهان برخورد با بابک زنجانی بشوند و مسئولیت اقدامات و حمایت های سالهای گذشته شان را نپذیرند؟

شیوه برخورد دستگاه قضایی با فساد در سالهای گذشته  به گونه ای نبوده که این فساد ها گسترش نیابد. شخصیت هایی مثل بابک زنجانی ، چهره های ظاهری مسئله هستند و این افراد برای برخی جریان ها و جناح های در قدرت ، در واقع کارگزاری کرده اند و آن جریان ها ، فرصت های بسیار بزرگتری  در لوا و پشت اقدامات امثال بابک زنجانی ، نصیب شان شده است.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پاسخ سی ان ان به 5 پرسش درباره عراق: در عراق چه می گذرد؟
یک شنبه 21 دی 1392 ساعت 23:47 | بازدید : 809 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

پاسخ سی ان ان به 5 پرسش درباره عراق: در عراق چه می گذرد؟

 
پاسخ سی ان ان به 5 پرسش درباره عراق: در عراق چه می گذرد؟
 

 درگیری های اخیر در عراق، چالشی جدی پیش روی نوری مالکی نخست وزیر عراق و دولت وی قرار داده و پرسش هایی را نیز درخصوص توانایی او در متحد نگهداشتن جامعه در مواقع افزایش شورش ها و درگیری ها مطرح کرده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت ایالات متحده به دولت عراق در نبرد با پیکارجویان مرتبط با القاعده کمک می کند، اما به این کشور نیرو اعزام نمی کند.

آنچه در پی می خوانید، پرسش و پاسخ هایی است که می تواند به روشن شدن درک خواننده از شرایط رو به وخامت عراق کمک کند.

1- مگر جنگ عراق تمام نشده است؟ چرا هنوز در این کشور درگیری وجود دارد؟

در واقع، سال گذشته (2013) مرگبارترین سال عراق از سال 2008 به بعد بوده است. تعداد کشته شدگان عراق از زمان اوج جنگ عراق و درگیری های فرقه ای بین اکثریت شیعه و اقلیت سنی که کشور را تا آستانه جنگ داخلی پیش برد، به بالاترین حد خود رسیده است. این تنش ها ادامه پیدا کرده و حتی به واسطه نارضایتی گسترده سنی ها از عملکرد دولت افزایش هم یافته است. سنی ها می گویند توسط دولت شیعی عراق، به حاشیه رانده شده اند و دولت به طرزی غیر منصفانه، آنها را آماج تدابیر شدید امنیتی قرار داده است.

خشم سنی ها، کار را برای پیکارجویان مرتبط با القاعده راحت تر کرده است. آنها می توانند راحت تر عضوگیری کنند و به عملیات های فرسایشی خود علیه نیروهای امنیتی ادامه دهند. خشونت ها، به ویژه در روزهای اخیر و در پی بازداشت یکی از نمایندگان سنی مجلس در شهر رمادی و هجوم ارتش به کمپ سنی های متحصن در دو شهر فلوجه و رمادی، افزایش یافته است.

سنی ها صلاحیت دولت را قبول ندارند و بعضی از افسران سنی مذهب ارتش نیز ترک خدمت کرده و علیه نیروهای ارتش و پلیس دست به اسلحه برده اند. اکنون بیم آن می رود که انتخابات ملی در ماه آوریل، خشونتهای بیشتری را سبب شود و کشور را به سمت جنگ داخلی سوق دهد.

2- مگر القاعده به عقب رانده نشد؟ چگونه است که آنها اکنون بخش هایی از عراق را در کنترل خود گرفته اند؟

آمریکا در تضعیف هسته رهبری القاعده در افغانستان و پاکستان دستاوردهای چشمگیری داشته، اما گروههای وابسته و متحد با القاعده به ویژه در عراق، در حال قدرت گیری هستند.

پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011، یک گروه وابسته به القاعده موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) در میانه تنش های فزاینده فرقه ای قدرت گرفته و یک سری حملات خونین را علیه اماکن و پرسنل دولتی و شهروندان غیر نظامی ترتیب داده است.

داعش سرسختانه تلاش می کند از خلاء امنیتی در سراسر عراق سوءاستفاده کند. گزارش های ضد و نقیض از عراق حاکیست نیروهای داعش در اواخر هفته گذشته کل شهر فلوجه و اغلب بخش های شهر رمادی، مرکز استان غربی انبار را در کنترل گرفته اند. نیروهای ارتش عراق اکنون نبرد سنگینی را با پیکارجویان آغاز کرده اند تا کنترل این دو شهر را باز پس بگیرند.

3- فلوجه و رمادی در زمان جنگ عراق برای آمریکا اهمیت زیادی داشتند. آیا آمریکا قصد ندارد کمک کند؟

هر دو شهر فلوجه و رمادی در جریان جنگ عراق برای نیروهای آمریکایی جزو جبهه های مهم نبرد به شمار می آمدند. فلوجه به یکی از پناهگاه های شورشیان تبدیل شده بود؛ تا این که تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در یکی از خونین ترین نبردهای خود در سال 2004، شبه نظامیان را از این شهر بیرون راندند.

در شهر رمادی، آمریکا از آنچه به "بیداری" مشهور شد حمایت کرد: رهبران قبایل علیه القاعده دست به اسلحه بردند و برای ایمن سازی استان انبار با نیروهای آمریکایی و عراقی متحد شدند. این، یک نقطه عطف در جنگ بود. اکنون تمام نیروهای آمریکایی از عراق خارج شده اند و واشنگتن دیگر مایل نیست به این کشور بازگردد. جان کری روز یکشنبه گذشته گفت آمریکا به عراق در نبرد علیه القاعده کمک می کند، اما این، "جنگ آنهاست."

4- سوریه چه ربطی به ماجرا دارد؟

جامعه جهانی مدت هاست که نگران سرریز شدن جنگ داخلی سوریه به مرزهای خارج از این کشور است ولی مشخص است که مناقشه سوریه دارد به افزایش خشونت ها و تنش ها در کشورهای همسایه از جمله عراق کمک می کند. داعش که پیش از این، با عنوان "القاعده عراق" شناخته می شد، اکنون به دولت اسلامی عراق و شام تغییر نام داده تا به نحوی منعکس کننده جاه طلبی های این گروه در سوریه و لبنان باشد. هدف آنها، تاسیس یک حکومت اسلامی یا "خلافت" مبتنی بر احکام شریعت است.

استان انبار 400 مایل با سوریه مرز مشترک دارد و به دلیل خلاء قدرت در این استان، پیکارجویان داعش به راحتی بین دو کشور رفت و آمد می کنند و در هر دو سوی مرز، حملاتی را ترتیب می دهند. اما عقب نشینی های اخیر این گروه در سوریه، عراق را بیش از پیش در کانون توجه داعش قرار داده است.

5- درست است که افراد داعش در لبنان هم حضور دارند؟ به نظر می رسد این منطقه واقعا درگیر هرج و مرج شده است.

نشانه هایی مبنی بر توجه داعش به لبنان نیز دیده می شود. این گروه می گوید مسوول بمب گذاری انتحاری روز پنجشنبه در حومه جنوبی بیروت بوده است. (منطقه ای که تحت کنترل حزب الله لبنان قرار دارد). داعش هشدار داده است که اگر حزب الله به ارسال نیرو به سوریه برای دفاع از رژیم بشار اسد مقابل شورشیان ادامه دهد، حملات بیشتری را علیه حزب الله اجرا خواهد کرد.

باید گفت که ضعف دولت های عراق، سوریه و لبنان به قدرت گیری القاعده کمک کرده است. اکنون جان کری داعش را "خطرناک ترین بازیگر منطقه" می خواند.

بعضی از کارشناسان، عراق، سوریه و لبنان را عرصه یک جنگ وکالتی و غیابی بین ایران و قدرت های منطقه می دانند. جنگ داخلی عراق در کنار جنگ سوریه، می تواند به تنش های فرقه ای بیافزاید و منطقه را بی ثبات کند.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


"پروژه یوژنیکس" چیست؟ + تصاویر
یک شنبه 8 دی 1392 ساعت 22:19 | بازدید : 650 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
سران سازمان های مخفی یعنی انگلیس و آمریکا با مدیریت رژیم صهیونستی از همه حیله ها برای این منظور بهره جستند. آنها با طرح "پروژه یوژنیکس" یا همان "علم به‌نژادی"، همه تلاش خود را مصروف عقیم سازی مردم جهان، ممانعت از تولد و کنترل زاد و ولد کردند و با همه قوا این پروژه را بر کشورهای شرقی و مذهبی تحمیل نمودند.
گروه فرهنگی مشرق - "ادوارد سعید"، محقق معروف فلسطینی الاصل که در مجامع دانشگاهی آمریکایی صاحب نام و کرسی است معتقد است "غرب همواره به شرق اسلامی با کینه و ترس برخورد کرده است. برای این کینه و ترس، دلایل مختلف و فراوان روان شناختی و مذهبی می توان ذکر کرد؛ اما همه دشمنی غرب، به نگاه آنها به چالش های آخر الزمانی بر می گردد. 


 
 
کشتار خاموش ساکنان زمین
 
موضوع "کشتار خاموش" ساکنان زمین و به حداقل رساندن این جمعیت و غلبه دادن جماعتی خاص بر عموم مردم، جزء برنامه های دائمی سران مخفی و موسسان حکومت جهانی بوده است. تباه شدن حرث و نسل، آلودگی آب و نان، تحمیل غذا و داروی رنگین، اما مسموم در کنار بسیاری از ترفندها، عمر عمومی ساکنان زمین را به 50% عمر طبیعی کاهش داده است. سران سازمان های مخفی یعنی انگلیس و آمریکا با مدیریت رژیم صهیونستی از همه حیله ها برای این منظور بهره جستند. آنها با طرح "پروژه یوژنیکس" یا همان "علم به نژادی"، همه تلاش خود را مصروف عقیم سازی مردم جهان، ممانعت از تولد و کنترل زاد و ولد کردند و با همه قوا این پروژه را بر کشورهای شرقی و مذهبی تحمیل نمودند.


 
 
مهندسی ژنتیک، علم جدیدی است که با دست کاری در اساس طبیعت، موجودات گیاهی و حیوانی و دخل و تصرف در ژن ها و حتی وارد ساختن ژن های سایر موجودات در دانه های زراعی به تولید محصولات جدید مبادرت می ورزد. محصولاتی که در صورت و شکل ظاهری مشابهتی کامل با محصول اصلی دارند اما با حمل مولکول های جدید در خود، پیامدهای غیر منتظره و مطالعه نشده ای را خواهند داشت که یکی از پیامدهای جدی و خطرناک آن عقیم کردن زنان و مردان، سرطانی کردن سلول ها و نیز ایجاد اختلالات شدید روحی و روانی در افراد است.


 



 
 
بنیانگذاران صهیونیستی پروژه یوژنیکس یا همان دروغ بزرگ انقلاب سبز
بنیادهای صهیونیستی "راکفلر"، "بیل گیتس"، بنیانگذار "مایکروسافت" و چند شرکت فرا ملیتی در زمره سرمایه گذاران اصلی این پروژه شیطانی اند. آنها این پروژه را در دهه 1970 میلادی با عنوان و به بهانه انقلاب سبز برای تغییر ژنتیکی بذرها و تخم های گیاهی آغاز کرده اند. 


 


 

خزانه و انبار بذرها و تخم های قیامت

یکی از اهداف "پروژه یوژنیکس"، جمع آوری کلیه گونه های مختلف بذر و دانه خوراکی مورد نیاز کشاورزان همچون گندم، برنج و ذرت و نگهداری انحصاری و منجمد شده این دانه های بومی در دپوی تخم و بذر، در نزدیکی "روستای لانگربین" واقع در جزیرة "اسپیدس برگن" و در داخل یک کوه است. برنامه ریزی شده است تا در "خزانه و انبار بذرها و تخم های قیامت" ۳ میلیون تخم و بذر نباتی و گیاهی ذخیره گردد. این انبار از ساختار فنی ویژه‌ای، از جمله دیوارهای مسلّح به فولاد به ضخامت یک متر، درب‌های فولادی و سیستم کنترل بسیار پیشرفته برخوردار است. بذرها و دانه‌های موجود در این انبار برای حفظ و به دور نگه داشتن از رطوبت در ظرف‌های ویژه‌ای نگه‌داری می‌شوند.

برای ساخت "انبار بذرها و تخم های قیامت" بالغ بر 123 میلیارد دلار هزینه شده است و ریاست این انبار بر عهده شخصی کانادایی به نام "مارگاریت کتلی کارسون" است ( رئیس سابق "شورای جمعیت "آقای راکفلر یهودی بوده است و این شورا نیز با هدف کاهش جمعیت کشورهای در حال توسعه و عقیم کردن مردم آن کشورها تاسیس شده است.) بعد از دپوی دانه های بومی در" انبار قیامت" بذرهای دست کاری شده ژنتیکی و محصولات غذایی ای که تغییر ژنتیکی پیدا کرده اند در بین کشاورزان و مردم مستضعف توزیع می گردد و بدین ترتیب کشاورزان ناگزیر به خرید بذری می شوند که تنها برای یک بار قدرت زایش دارند و بنابراین هر ساله کشاورزان در هنگام کشت، ناگزیر به خرید دانه های بذر جدید می شوند و با این برنامه ریزی، مواد گیاهی و حیوانی دست کاری شده هر ساله با ساختارهای جدیدتر و البته خطرناک تر در سبد غذایی مردم قرار می گیرد.

 
 
 


 

شرکت بیوتکنولوژیکی "Epicyte " اعلام کرد "به روش مهندسی ژنتیکی، ذرتی را تولید نموده است که کشنده اسپرم و عقیم کننده مردان می باشد." وزارت کشاورزی آمریکا، حامی تولید ذرت عقیم کننده بود.
حکومت فدرال «ایالات متحده آمریکا» از سال 2001 تا 2004 میلادی در ارتباط با مطالعات تحقیقات مربوط به جنگ های بیولوژیکی 5/14 میلیارد دلار هزینه کرده است.

 
 



 

در "پروژه یوژنیکس" یا همان علم به نژادی؛ پروژه‌ها و برنامه‌های متنوعی به کار گرفته شده است، از جمله «عقیم و نازا کردن» زنانی که عموماً در سنین باروری قرار دارند، «مقطوع‌النسل کردن» مردان، به اجرا گذاردن برنامه‌هایی از قبیل «تنظیم خانواده» و شعارهایی مثل: جمعیّت کمتر و زندگی بهتر(!)، عمومی و اجباری کردن کشت بذرها و دانه‌های تغییر ژنتیک داده شده (GMO) که دارای اثرات مخرّب و مرگ‌آوری بر محیط زیست و سلامتی و حیات انسان است، مثل پروژه‌های تولید «ذرّت عقیم کننده» و «برنج سرطان‌زا» به عنوان دست‌آورد مهندسی ژنتیک، دستکاری ژنتیکی DNA حیوانات و تغییر ماهیّت طبیعی آنها و در نتیجه «بیماری‌زا نمودن گوشت و محصولات لبنی و گوشتی» حاصل از آنها که حامل بسیاری از بیماری‌های کشنده و مرگ آفرین، «مثل سرطان پروستات» در مردان و «سرطان سینه» در زنان، به عنوان حاصل این‌گونه اقدامات ژنتیکی اعلام شده است، تولید داروهای مرگ آفرین، یا تعبیه نمودن مواد عقیم‌کننده در داروها، تولید و فروش بیماری‌ها! و… همه و همه نقشه های شومی است که امریکا و رژیم صهیونیستی در سر می پروراند.

 
موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


از دروغ ۸ هزار میلیاردی تا متهم کردن نهادهای نظام به گرفتن حق السکوت
پنج شنبه 5 دی 1392 ساعت 12:35 | بازدید : 731 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

از دروغ ۸ هزار میلیاردی تا متهم کردن نهادهای نظام به گرفتن حق السکوت

در حالیکه پرونده بابک زنجانی که هزاران میلیارد تومان پول بیت المال را شامل می شود توسط قوه قضاییه، وزارت نفت و نهادهای امنیتی در حال پیگیری است، مراودات بابک زنجانی با برخی اعضای کمیسیون اصل نود مجلس شائبه هایی در افکار عمومی پدید آورده است.

به گزارش انتخاب، نام بابک زنجانی سال گذشته بعنوان بزرگترین بدهکار بیت المال در سایتهای خبری مطرح شد و پس از مدتی ادعای احمدی نژاد علیه برادران لاریجانی در روز استیضاح وزیر کار که به جلسه «ب . ز با مرتضوی» اشاره داشت و سایتهای خبری پرده از هویت ب. ز برداشته وسپس این فیلم منتشر شد تا بابک زنجانی را به سوژه رسانه های گروهی تبدیل کند.

البته تا قبل از انتخابات، بابک زنجانی تنها دو مصاحبه مهم با سایت باشگاه فوتبالش و بی بی سی فارسی داشت اما پس از انتخابات اقدام به مصاحبه ای رپرتاژ گونه با یکی از مجلات نمود و آن را در تیراژ دهها هزار نسخه خریداری و توزیع کرد.

اما بابک زنجانی که تا دیروز از حمایت و تایید چهار وزیر و انواع و اقسام دستگاهها برخوردار بود، این روزها با نهادهای مختلف کشور از دستگاه قضایی گرفته تا وزارت نفت ونهادهای امنیتی و وزارت مسکن مشکل دارد و در مطالب خود در فیس بوک و یوتیوب به تهدید مسئولان وزارت مسکن و وزارت نفت روی آورده است.

در این میان اقدامات تعدادی از اعضای کمیسیون اصل نود در حمایت از بابک زنجانی و تبدیل شدن آنها به سخنگو و وکیل مدافع وی شائبه برانگیز است.

یکی از نمایندگان این کمیسیون در مصاحبه ای ادعا می کند که پرونده بابک زنجانی بسته شده و وی بدهی های خود را داده است و دیگری از واریز شدن دومیلیارد یورو پول بابک زنجانی به حساب وزارت نفت خبر می دهد که بازهم تکذیب می شود.

اکنون عضو محترم کمیسیون اصل نود در اظهاراتی عجیب مدعی شده است که عده ای از نهادهای نظام به بابک زنجانی مراجعه وبه وی گفته اند که به نهادهای آنها کمک مالی بکند تا از وی تقاضای حق السکوت کرده اند تا پرونده او را پیگیری نکنند؟

قطعا منبع این ادعا شخص بابک زنجانی است و جای این سئوال وجود دارد که بر فرض اینکه چنین اتفاقی افتاده باشد بابک زنجانی چه قرابتی میان خود و این نمایندگان احساس کرده که به جای مراجعه به دستگاه قضایی و مقامات مسئول مسایل خود را با آنها در میان گذاشته است.

در همین حال یک منبع آگاه گفت: اگر این نهادها می خواهند که منابع مالی برای خود تامین کنند بجای حق السکوت خواستن آیا نمی توانند به بابک زنجانی فشار بیاورند که هزاران میلیارد تومان بدهی خود را بازگرداند که قطعا صدها برابر حق السکوت احتمالی است.

و آیا این اظهارات روی دوم حقیقتی نیست که این نمایندگان محترم بازیچه بابک زنجانی قرار گرفته اند تا وی از باز پس دادن بدهی خود به بیت المال شانه خالی کرده و یا آن را به تاخیر اندازند که در این صورت یاد و خاطره ارتباط برخی از نمایندگان با محمد رضا رحیمی و سعید مرتضوی زنده خواهد شد

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سورينت طلاها را كجا مي‌بُرد؟
سه شنبه 3 دی 1392 ساعت 23:11 | بازدید : 750 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

سورينت طلاها را كجا مي‌بُرد؟

مطبوعات تركيه با افشاي انتقال غيرقانوني طلا از ايران به تركيه و سپس دوبي، پاي شركت سورينت ايران را به اين پرونده باز كردند.

به گزارش "الف"، با بالاگرفتن دعواي سياسي در آستانه انتخابات رياست جمهوري تركيه ميان جناح وابسته به فتح الله گولن و رجب طيب اردوغان و افشاي پي در پي فسادهاي مقامات و آقازاده هاي دولتي، پاي سورينت ايران هم به اين پرونده باز شد.

جريانات مربوط به كشف بيش از ۱.۵ تن طلا در فرودگاه آتاتورك تركيه بخشي از اتهامات مختلفي است كه عليه آقازاده هاي كابينه اردوغان مطرح شده است. بنابراين گزارش، در تاريخ ۱ ژانويه ۲۰۱۳ ، هواپيمايي متعلق به خطوط هوايي يو.ال.اس با محموله ۱.۵ تن طلا در فرودگاه آتاتورك متوقف مي شود. مقصد بخشي از اين طلاها شركت هاي تركيه اي بوده اند و بخشي نيز كه به ادعاي رسانه هاي تركيه فاقد اسناد و مدارك رسمي بوده اند، متعلق به شركت سورينت در ايران بوده اند.

به گزارش رسانه هاي تركيه، منتقل كنندگان ابتدا به تنظيم و جعل مدرك روي مي آورند و در درنهايت هواپيماي حامل طلاها با استفاده از نفوذ آقازاده هاي دولت تركيه با پرداخت ۱.۵ ميليون دلار در نهايت به سمت دوبي حركت مي كند.

به گزارش رسانه هاي تركيه، آقازاده هاي تركيه اي كه در ميان آنها پسر وزير اقتصاد تركيه نيز به چشم مي خورد، براي جلوگيري از ردگيري پليس كه در اين گزارش ها از آن به بررسي هاي فني نام برده شده، از تلفن امن (خط قرمز) مخصوص مقامات دولتي استفاده كرده اند.

تاكنون ده ها نفر در جريان اين پرونده در تركيه دستگير شده اند و تعدادي از وزرا كه فرزندانشان در جريان اين فساد قرار داشته اند در آستانه استعفا قرار دارند.

جنجال در تركيه با دو شقه شدن سيستم قضايي و پليسي و دستگيري تعدادي از مقامات ادامه دارد. مقامات سياسي و قضايي وابسته به حزب عدالت و توسعه، مقامات قضايي و پليسي پيگير پرونده فساد آقازاده هاي دولتي را به وابستگي به جنبش گولن متهم مي كنند.

پرونده فساد طلاي تركيه، به گونه اي يادآور پرونده فساد موسوم به جونيور - استت اويل است. در آن پرونده، رسانه هاي غربي نوشتند كه شركتي خارجي براي حضور در ايران و گسترش فعاليت خود به يكي از آقازاده هاي ايراني كه به جونيور معروف شد رشوه داده است. پرونده مذكور در ايران رها شده و شركت خارجي توسط دادگاه هاي ضد فساد كشورهاي مربوطه محاكمه و جريمه شد. اما در پرونده طلاهاي تركيه، گويي ماجرا به صورت برعكس در حال رخ دادن است. شركتي ايراني در حال انتقال طلا بوده و براي اين منظور به ادعاي طرف خارجي به آقازاده هاي طرف مقابل رشوه داده است. آقازاده هاي خارجي درگير محاكمه اند و شركت ايراني رها شده.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 340
:: باردید دیروز : 147
:: بازدید هفته : 487
:: بازدید ماه : 1438
:: بازدید سال : 10338
:: بازدید کلی : 130879