بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
اصول نگارش چک
دو شنبه 22 تير 1394 ساعت 1:1 | بازدید : 696 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

اصول نگارش چک

اصول نگارش چک

چک به معنی برگهٔ تاریخ‌دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده - تاریخ سررسید - فردی که چک را دریافت کرده‌است به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادر کننده دریافت می‌کند.

چک سند خاصی است از اسناد بازرگانی که به موجب آن، صادرکننده چک، پولی را که نزد دیگری دارد تمام یا بخشی را به سود خود یا ثالث مسترد می‌دارد. چک سند عادی تجاری در برخی موارد با رعایت اصول آن قابل صدور اجرائیه‌است. خط و قباله را هم در ایران قدیم چک می‌خواندند (دیوان معزّی) چنین گفته‌اند که سکه نیز از لغت چک، نحت شده‌است. صدور چک اماره مدیون بودن است.

طبق قانون چک در ایران، شخص باید در زمان نوشتن چک به اندازهٔ مبلغ مندرج در آن در حساب خود وجه نقد، اعتبار و یا پشتوانهٔ قابل تبدیل به وجه نقد داشته باشد. تفاوت چک با کارت‌های اعتباری هم در همین است.

البته امروزه این قانون معمولاً در مبادلات پولی‌ای که به‌وسیلهٔ چک انجام می‌شود، رعایت نمی‌گردد و در نتیجه در چند سال اخیر تعداد افرادی که بدلیل چک برگشتی - یعنی چکی که در تاریخ مشخص شده، مقدار وجه وعده داده شده را تأمین نکند - به زندان می‌افتند رو به افزایش گذاشته‌ است.

بخش‌های یک چک

بخش‌های زیر در یک برگ چک وجود دارند که بعضی از آنها جاهای خالی تعبیه شده‌ای هستند که باید توسط نویسنده پر شود:

شمارهٔ مسلسل چک: که شماره‌ای است که هنگام چاپ شدن برای هر برگ چک بطور یگانه و بدون تکرار است و بر روی آن ثبت می‌شود.

شمارهٔ حساب جاری: شمارهٔ حساب بانکی‌ای که وجه معین شده از آن حساب پرداخت خواهد شد. این شماره معمولاً به همراه نام صاحب حساب معمولاً روی تمام برگه‌های یک دفترچهٔ چک چاپ یا مُهر می‌شود.

تاریخ پرداخت: تاریخی که موعد پرداخت وجه مشخص شده‌است. طبق قانون چک این تاریخ باید به حروف نوشته شود.

گیرندهٔ چک: نام فردی که می‌تواند وجه مشخص شده را در تاریخ مشخص شده دریافت کند. معمولاً برای اینکه امکان استفادهٔ چندین باره از یک برگ چک - خرج‌کردن و دست به دست کردن آن - وجود داشته باشد معمولاً از واژهٔ «حامل» یا «آورنده» استفاده می‌شود. در اینصورت هر شخصی می‌تواند وجه چک را دریافت کند.

مبلغ چک: که یک بار به حروف در وسط و یک بار به عدد در پایین برگهٔ چک نوشته می‌شود.

امضای صاحب حساب: چک بدون امضای صاحب حساب ارزشی ندارد و قابل پرداخت نیست. بعضاً در بنگاههای تجاری که تعدادی از افراد در مسائل مالی آن شریک هستند، حسابهای جاری به نام دو یا چند فرد گشایش می‌یابد. در این حالت تمام افرادی که در قبال آن حساب "حق امضاً دارند باید چک را امضا نمایند.

متن ذیل تنها بخشی از اصول نگارش چک است.

1- تاریخ و مبلغ چک را حتما، هم به حروف و هم به عدد بنویسید.

2- بر روی مبلغ عددی و حروفی را با چسب شیشه ای پوشانده و با ناخن روی آن را خط بیاندازید تا در صورت برداشتن چسب، جوهر را از روی چک جدا کند.

3- هرگز در هنگام نگارش چک، خودکارتان را عوض نکنید (حتی دو خودکار همرنگ ). چرا که جاعل بعدا می‌تواند ادعا کند که خودکار سومی هم در کار بوده است.

گاهی دیده می‌شود کلاهبرداران مخصوصا خودکار تمام شده‌ای را به شما داده که بسرعت جوهرش تمام شده و مجبور شوید قسمتی از متن چک را با خودکاری دیگر بنویسید.

4- یک اشتباه متداول، استفاده از خودکار دیگران است. هرگز از خودکار کسی که می‌خواهید چک را با او بدهید استفاده نکنید. حتما برایتان پیش آمده که در هنگام نگارش چک، طرف مقابل فورا خودکارش را بطرفتان می‌گیرد. هرگز قبول نکنید !!! چون بعدا با همان خودکار چکتان دستکاری می‌شود.

5- اگر زیاد چک می‌نویسید از قلمی منحصر بفرد با رنگی خاص استفاده کنید. (رنگ مشکی و رنگ آبی براحتی قابل ساخت و جعل است)

6- یکی از اشتباهات رایج در نگارش چک این است که قسمتی از متن چک را به طرف مقابل می‌سپاریم تا بنویسد. بعنوان مثال تاریخ‌ها را میزند و چک را جهت درج مبلغ و امضا به شما می‌دهد. یا مبلغ چک را نوشته و از شما می‌خواهد آن را امضا نمایید

در اینصورت بعدها، بازهم می‌تواند چک را دستکاری کند و شما نمی‌توانید ثابت کنید که بعدا این کار را کرده چون اطلاعات دیگر چک هم بدست او نوشته شده است.

7- در صورتی که چک خط خوردگی ندارد، حتما درج نمایید "بدون خط خوردگی" و در صورتی که دارای خط خوردگی است حتما، میزان و موارد خط خوردگی را در پشت چک کامل توضیح دهید.

8- در صورت عقد قرارداد، حتما مبلغ، تاریخ و شماره چک را در قرار داد درج کرده و تصاویر چک‌ها را پیوست نمایید.

9- بعضی چک‌ها 2 امضا بوده (حتما دو نفر باید امضا کنند) و یا بدون مهر فاقد اعتبارند (معمولا در شرکت ها). این یکی از فرصت‌های کلاهبرداری است.

خیلی مواقع صادر کننده چک به قصد پرداخت نکردن یا دیرتر پرداخت کردن چک، مخصوصا این موضوع را پنهان می‌کند و چک را امضا کرده و تحویل شما می‌دهد.

مسلما این چک نقد نخواهد شد و تنها راه شما، شکایت حقوقی (طولانی مدت) از اوست که در آخر هم مدعی می‌شود که در آن لحظه فراموش کرده بودم که این چک بدون مهر فاقد اعتبار است.

پس در زمان قرارداد و گرفتن چک، از صادره کننده بخواهید درج کند که این چک دو امضا نبوده و نیاز به مهر ندارد. در این صورت، اگر این مشکل پیش بیاید، می‌توانید از وی بخاطر کلاهبرداری و فریب شکایت نمایید.

10- هرگز چک را جهت اصلاح، تعویض و ... در اختیار صادر کننده قرار ندهید. چون در اختیار داشتن چک توسط صادرکننده بمعنای پرداخت دین است. یعنی صادرکننده می‌تواند مدعی شود که وجه چک را پرداخته و چک را پس گرفته است و این شمایید که باید ثابت کنید که اینطور نبوده است که کار بسیار مشکل و زمان‌بری است.

11- اگر تاریخ چک شما با تاریخ تحریر (نوشتن) قرارداد یکی باشد، می‌توانید بصورت کیفری آن را دنبال کنید ولی اگر تاریخ چک بعد از تاریخ قرارداد باشد چک شما وعده‌دار و حقوقی است.

12- حتی المقدور چک را حامل نکشید و سعی کنید در وجه شخص خاصی چک را صادر نمایید تا هر کسی (شرخر) نتواند ادعا کند که چک مال اوست.

13- اگر در متن چک کلمه "بابت" درج شود و یا شرطی درج گردد، چک شما منوط به اجرا و اثبات آن می‌گردد. مثلا : در وجه آقای .... بعنوان ضمانت قرارداد ...

در این موارد چک حقوقی شده و دریافت آن مشکل خواهد شد پس بخواهید که در متن چک نوشته نشود بابت ....

14- بخاطر داشته باشید کشیدن چک سفید امضا، تخلف محسوب می‌شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بانک جهانی: کشورهای درحال توسعه وارد مرحله گذار دشوار شده‌اند
دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:2 | بازدید : 291 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بانک جهانی: کشورهای درحال توسعه وارد مرحله گذار دشوار شده‌اند

بانک جهانی: کشورهای درحال توسعه وارد مرحله گذار دشوار شده‌اند
 

چکیده: بانک جهانی در گزارش ماه ژوئن چشم انداز اقتصاد جهانی این بانک اعلام کرد، کشورهای در حال توسعه در سال 2015 وارد یک مرحله گذار دشوار شده‌اند.

بانک جهانی در آخرین گزارش خود اعلام کرد، کشورهای در حال توسعه در سال 2015 با یکسری چالش‌های سخت روبرو شده اند از جمله افزایش هزینه‌ای استقراض. آنها همچنین باید با دوره جدیدی سازگار شوند که در آن قیمت نفت و دیگر کالاهای استراتژیک پایین است و در نتیجه امسال برای چهارمین سال متوالی، رشد اقتصادی این کشورها ناامید کننده خواهد بود.

رشد 4.4 درصدی کشورهای در حال توسعه در سال 2015

در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود، کشورهای در حال توسعه امسال در مجموع 4.4 درصد رشد کنند. رشد اقتصادی این کشورها در سال 2016 و 2017 احتمالا به ترتیب 5.2 و 5.4 درصد خواهد بود.

جیم یانگ کیم رییس بانک جهانی گفت: پس از بحران مالی جهانی سال 2008، کشورهای در حال توسعه موتور رشد جهان بودند اما اکنون آنها با محیط اقتصادی دشوارتری روبرو هستند.

وی افزود: ما هر کاری که بتوانیم برای کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط انجام خواهیم داد تا انعطاف‌پذیرتر شوند و بتوانند این دوره گذر را مدیریت کنند.

کشورهای موفق کدامند؟

رییس بانک جهانی ادامه داد: ما بر این باوریم که کشورهایی که روی سلامت، بهداشت و تحصیلات مردم سرمایه‌گذاری می کنند، محیط اقتصادی را بهبود می‌بخشند و با توسعه زیرساخت‌ها، اشتغال ایجاد می‌کنند، در سال‌های پیش رو با قوت و قدرت بیشتری راه خود را پیدا خواهند کرد. این نوع سرمایه‌گذاری‌ها به صدها میلیون نفر کمک خواهد کرد تا از فقر نجات یابند.

بانک جهانی اعلام کرد رشد اقتصادی چین هم اکنون به 7.1 درصد کاهش یافته است. برزیل با رسوایی فساد مالی خود، شانس کمی دارد و با رشد منفی روبرو خواهد شد. هند با رشد اقتصادی 7.5 درصدی خود در سال میلادی جاری، برای نخستین بار در جدول کشورهای دارای رشد اقتصادی بالای بانک جهانی، پیشتاز خواهد بود.

کاهش قیمت‌های نفت و دیگر کالاهای استراتژیک، کاهش رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه که بسیاری از آنها بشدت وابسته به صادرات کالا هستند را تشدید کرده است. این در حالی است که کشورهای وارد کننده از کاهش تورم جهانی، فشار هزینه‌های مالی و هزینه‌های واردات سود می‌برند.

رشد اقتصادی در کشورهای پردرآمد

در کشورهای پردرآمد، رشد اقتصادی شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. رشد اقتصادی در منطقه یورو و ژاپن افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین رشد اقتصادی در آمریکا نیز با وجود شروع ضعیف آن در ابتدای سال 2015، تداوم پیدا خواهد کرد.

کشورهای پردرآمد در سال میلادی جاری در مجموع 2 درصد رشد می‌کنند. رشد اقتصادی این کشورها در سال‌های 2016 و 2017 به ترتیب معادل 2.4 و 2.2 درصد پیش‌بینی می‌شود.

رشد اقتصادی جهان

بانک جهانی رشد اقتصادی جهان در سال 2015 را 2.8 درصد پیش‌بینی کرد. همچنین براساس برآوردهای این بانک، اقتصاد جهانی در سال های 2016 و 2017 به ترتیب رشدی معادل 3.3 و 3.2 درصد را تجربه خواهد کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی
دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:0 | بازدید : 306 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی

رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی
 
 

چکیده: بورس تهران در حالی وضعیت نامناسبی را از منظر معاملات تجربه می‌کند که عدم ورود نقدینگی به این بازار، مهم‌ترین عامل رکود در آن محسوب می‌شود.

نویسنده:بهزاد بهمن‌نژاد

بررسی‌ها از وضعیت گروه‌های فعال در بازار سهام به لحاظ نقدشوندگی که داده مهمی برای ورود به بازار محسوب می‌شود، نشان می‌دهد برخی گروه‌ها نظیر خودرو و لیزینگی‌ها که عموما سهام شناور بالایی دارند از نقدشوندگی بالاتری برخوردار هستند. گروه‌هایی که تنوع شرکت‌ها در آنها اندک و سهام شناور پایینی دارند، مثل مخابرات و حمل‌و‌نقل نیز از نظر نقدشوندگی در وضعیت نامطلوبی هستند.

بررسی وضعیت گردش مالی در گروه‌های مختلف بازار سهام

بازار سهام در حالی هفته گذشته با افت قابل توجه قیمت‌ها همراه شد که کارشناسان همچنان، عدم ورود نقدینگی جدید به این بازار را که می‌‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، به عنوان مهم‌ترین عامل این وضعیت رکودی برآورد کردند. پیش از این، در گزارشی وضعیت نقدشوندگی این بازار را در مقایسه با بازارهای سهام کشورهای پیشرفته مقایسه کرده بودیم که نشان از ضعف گردش مالی در بورس تهران داشت. در این شرایط، وضعیت شرکت‌های بورسی یکسان نیست و گروه‌های مختلف عملکرد متفاوتی دارند. در این گزارش، نسبت گردش مالی (turnover ratio) به تفکیک هر صنعت از آبان 92 بررسی شده است که نشان می‌دهد برخی گروه‌ها مثل خودرو و لیزینگ بیشترین نقدشوندگی و برخی دیگر از صنایع مثلا مخابرات و حمل و نقل کمترین نقدشوندگی را در میان صنایع بزرگ بورسی دارند.

نقدشوندگی، معیاری مهم برای سرمایه‌گذاری

یکی از معیارهای مهم برای هر سرمایه‌گذار، میزان نقدشوندگی سرمایه‌اش است. بر این اساس، در بازار سهام نیز نسبت‌های متعددی نقدشوندگی را تعیین می‌کنند. در این میان، نسبت گردش مالی یکی از مهم‌ترین معیارهای نقدشوندگی است. گردش مالی به این صورت محاسبه می‌شود که مجموع ارزش (یا حجم) معاملات یک سهم در یک دوره زمانی مشخص، بر متوسط ارزش بازار (یا تعداد کل سهام) آن شرکت تقسیم می‌شود و هر چه این نسبت بزرگ‌تر باشد، نقدشوندگی بالاتر است. به طور متوسط در بورس تهران، نسبت گردش مالی حدود 22 درصد است (برای دوره یکساله)؛ این در حالی است که در بازارهای سهام توسعه‌یافته این نسبت به طور متوسط 100 درصد است. به این معنا که در این بازارها، در طول یک سال، هر سهم موجود در بازار، حداقل یک بار معامله می‌شود. این در حالی است که در بورس تهران، به طور متوسط 22 درصد سهام موجود در یک بازه یکساله معامله می‌شوند که نشان از نقدشوندگی پایین است.

در این شرایط، وضعیت نقدشوندگی در صنایع مختلف را بررسی کرده‌ایم. با توجه به آمار معاملات ماهانه ارائه‌شده توسط سازمان بورس که از آبان 92 منتشر شده است، در این گزارش، نسبت مزبور برای بازه‌های زمانی یک‌ماهه و برای هر صنعت به صورت جداگانه بررسی شده است. در نهایت نیز از داده‌های مربوط به 19 ماه مورد بررسی، میانگین گرفته شده تا متوسط نقدشوندگی در هر صنعت محاسبه شود. سپس نسبت مزبور در 12 (تعداد ماه در یک سال) ضرب شده است تا اعداد با متوسط کل بازار مقایسه شود. در این بررسی مشاهده می‌شود از 36 گروه مورد مطالعه، نیمی از آنها کمتر از 22 درصد (نسبت نقدشوندگی کل بازار) و 18 گروه دیگر بیش از این رقم نقدشوندگی داشته‌اند که با متوسط کل بازار نیز همخوانی دارد. با این حال، رتبه‌های نخست چه از نظر بیشترین نسبت گردش مالی و چه از نظر کمترین نسبت در اختیار گروه‌های بسیار کوچک است.

با توجه به ارزش بازار پایین، نباید این معیار را برای این صنایع کوچک در نظر گرفت و در این گزارش صرفا برای تکمیل داده‌ها آورده شده‌اند. علت امر این است که وقتی ارزش بازار بسیار کوچک است، سهامداران فعال در نمادها بسیار محدود می‌شوند و در نتیجه معاملات مقطعی می‌تواند نسبت گردش مالی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، در گروه سایر معادن که نسبت نقدشوندگی (برای بازه یکساله) 202 درصد است، ارزش بازار 23 میلیارد تومان است که کمتر از یک دهم ارزش معاملات یک روزه بورس تهران است. بنابراین، مشاهده می‌شود متوسط ماهانه نسبت گردش مالی در این صنعت 17 درصد است، در حالی که در برخی ماه‌ها نسبت مزبور به حدود 50 درصد نیز رسیده که بیانگر انحراف زیاد اطلاعات نقدشوندگی در این گروه است.

گردش مالی بالا در لیدرهای جدید

با این حال، در میان صنایع بورسی که سهم قابل توجهی از ارزش کل بازار سهام دارند سهام شناور آزاد (آن بخش از سهام که قابلیت معامله شدن توسط سهامداران خُرد را دارد) نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. به عنوان مثال، گروه سایر واسطه‌گری مالی (لیزینگ‌ها) و خودرو به ترتیب نسبت نقدشوندگی 92 و 74 درصد است. بالا بودن این نسبت در گروه‌های مزبور را ناشی از چند عامل می‌توان دانست؛ نخست بحث مذاکرات هسته‌ای در دوره مورد بررسی (آبان 92 تا اردیبهشت 94) است که با توجه به اثرگذاری قابل توجه بر صنعت خودرو، باعث افزایش اقبال سهامداران به گروه‌های مزبور شده است.

به طوری که چه در دوره خوش‌بینی و چه در دوره نگرانی به گشایش‌های هسته‌ای، صنعت خودرو و لیزینگ حجم بالایی از معاملات را در اختیار داشتند. نکته دوم بحث رشد بالای تولیدات و فروش خودرو است که در مدت مزبور بر سودآوری و چرخش اقبال سهامداران به آنها موثر بوده است. سومین عامل نیز که نقش بسزایی دارد، بحث سهام شناور آزاد در این گروه‌ها است به طوری که در گروه خودرو، ایران خودرو با 37‌درصد و سایپا با 24 درصد سهام شناور آزاد مهم‌ترین نمادهای گروه محسوب می‌شوند، این در حالی است که سهم شناور آزاد در کل بازار به طور متوسط حدود 23 درصد است. همچنین در میان لیزینگی‌ها، «ولساپا» دارای بیشترین ارزش بازار است و 48 درصد سهام شناور آزاد دارد. این موضوع سبب شده است طی یکی، دو سال اخیر، گروه‌های یادشده به لیدرهای بازار سهام تبدیل شوند.

نقدشوندگی پایین در گروه‌های تک‌سهم

از سوی دیگر، گروه‌هایی مثل مخابرات و حمل‌و‌نقل که نمادهای فعال آنها بسیار اندک است، نقدشوندگی پایینی دارند به‌طوری که در گروه مخابرات، نماد «اخابر» و در گروه حمل و نقل، نماد «حکشتی» سهم بسیار بالایی در عملکرد گروه دارند؛ حال آنکه نمادهای مزبور فقط 5‌درصد سهام شناور آزادرا دارند. این موضوع در کنار برخی مشکلات سودآوری در نمادهای مزبور سبب پایین ماندن قابل‌توجه نقدشوندگی در آنها است. در گروه‌های بزرگ دیگر نظیر محصولات شیمیایی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی نیز ضریب نقدشوندگی حدود 17 درصد است که با توجه به ارزش بالای گروه‌های مزبور، مشاهده می‌شود این نسبت مشابه متوسط کل بازار است.

فشار فروش حقیقی‌ها

هفته گذشته شاهد افت قابل‌توجه بازار سهام بودیم، به طوری که چند رکورد جابه‌جا‌ شد. به این ترتیب، شاخص کل بورس تهران برای نخستین‌بار در رقمی کمتر از مقدار خود در ابتدای سال قرار گرفت که این امر با شکست کف حمایتی 63 هزار واحدی پس از 18 روز متوالی همراه بود. همچنین افت 1/5 درصدی شاخص کل در پنج هفته اخیر بی‌سابقه بود. در این میان، برخی نگرانی‌ها از نتیجه مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عاملی بود که باعث قرار گرفتن سهامداران، به‌ویژه حقیقی‌ها در نقش فروشنده شد. گرچه سهامداران حقوقی از نمادهای بزرگی که عموما در سبد سرمایه‌گذاری آنها است حمایت نسبی انجام دادند، اما به طور کلی فشار فروش سنگینی را در تمامی نمادهای بورسی شاهد بودیم. به این ترتیب، شاخص کل هم‌وزن که اثرگذاری همه نمادها در آن یکسان است، افت 2/6 درصدی را تجربه کرد که به مراتب بیشتر از شاخص کل بود.

افت دسته‌جمعی‌ بازارها

همچنین علاوه بر بازار سهام، بازارهای ارز و سکه نیز با کاهش قیمت، هرچند ملایم‌تر همراه شدند. به طوری که دلار آمریکا با افت نیم درصدی به قیمت 3315 تومان و سکه نیز با کاهش 1/2 درصدی به قیمت 920 هزار تومان معامله شدند.

تداوم ضعف معاملات در بورس

همچنین، بررسی حجم و ارزش معاملات در بازار سهام نشان می‌دهد، متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه نسبت به هفته ماقبل تغییر محسوسی نداشته است. به این ترتیب، سطوح ضعیف حدود 320 میلیون سهم در روز به ارزش 560 میلیارد تومان در هفته گذشته نیز ثابت باقی ماند.

 
 
 
رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درمان فساد اقتصادی جاری در کشور به "جنبش ضد فساد" نیاز دارد
دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:48 | بازدید : 355 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

درمان فساد اقتصادی جاری در کشور به "جنبش ضد فساد" نیاز دارد

     
     درمان فساد اقتصادی جاری در کشور به "جنبش ضد فساد" نیاز دارد
     

    ریشه فساد در تجمیع ثروت در دولت و نهادهای قدرت نهفته است. هنگامی که قدرت و مدیران دولتی یگانه عامل تخصیص منابع محدود باشند و تمامی ثروت در نهادهای قدرت گرد آید، وجود رانت و رانت خواری نه تنها عجیب نیست که کاملا طبیعی است.

    به گزارش شفقنا به نقل از ایلنا، خبر دستگیری حمید بقایی، معاون اجرایی دولت احمدی نژاد، بار دیگر بحث درباره فساد اقتصادی را به سوژه گزارش رسانه ها و موضوع گفتگو در شبکه های اجتماعی تبدیل کرد.

    اگر چه امروز مبارزه با فساد به خواست عمومی مردم و مسئولان ارشد نظام تبدیل شده است اما باید توجه داشت، فساد اقتصادی چیزی جدا از نظام اقتصادی نیست و نگاه به تحولات "اقتصاد سیاسی" سه دهه اخیر، چرایی و چگونگی وقوع مفاسد اقتصادی را عیان­تر می سازد.

    با پیروزی انقلاب اسلامی تصویب 3 قانون مهم در دولت موقت و شورای انقلاب، اقتصاد ایران در سه بخش تولید ، تجارت ، بانکداری به طور کامل در اختیار دولت قرار گرفت که این امر تاثیری شگرف بر آینده اقتصادی کشور گذاشت و مسیر حرکت آنرا مشخص ساخت.

    قانون حفاظت از صنایع

    از آنجا که بسیاری از صاحبان صنایع و تولید کنندگان بخش خصوصی در رژیم گذشته در ارتباط با دربار و از کارگزاران حکومت پهلوی بودند، در فضای انقلابی آن دوران برخورد با این قبیل افراد به یکی از خواسته ها و اهداف نیروها و گروه های سیاسی انقلابی بدل شد. از سوی دیگر عمده گروه های سیاسی متاثر از آرمانهای سوسیالیستی امحای سرمایه داری را از اهداف انقلاب می دانستند. آنان مدعی بودند صنایع ایران بر پایه صنعت و اقتصاد وابسته به سرمایه داری غارتگر جهانی به وجود آمده و تعیین تکلیف آن از اولیت هایی اصلی انقلاب است. آن فضای عمومی و فشارهای سیاسی در دولت موقت نیز نمود پیدا کرد و به تدوین قانون "قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران" منتهی شد که به تصویب شورای انقلاب نیز رسید.

    قانون حفاظت و توسعه صنایع چهار بند داشت. بند الف شامل صنایعی می شد که طبق ادعای طراحان این قانون در یک کشور انقلابی جهان سومی این صنایع باید در اختیار دولت باشند. طبق بند الف صنایع نفت، گاز، راه آهن، برق، شیلات، صنایع تولید کننده فلزاتی که مصرف عمده ای در صنایع دارند مانند فولاد، مس، آلومینیوم، و همین طور ساخت و مونتاژ هواپیما و کشتی همه دولتی شدند.

    بند ب قانون حفاظت و توسعه صنایع شامل موارد زیر بود: صنایع و معادن بزرگی که صاحبان آن از طریق روابط غیر قانونی با رژیم گذشته، استفاده نامشروع از امکانات و تضییع حقوق عمومی به ثروت های کلان دست یافته اند و برخی از آنان از کشور متواری هستند و دولت طبق لایحه قانونی 6738 مورخ 26/03/1358 مدیریت آنها را در اختیار گرفته است. سهام این گونه اشخاص به تملک دولت در می آید. هر گونه رسیدگی مالی و فنی و حقوقی نسبت به این گونه اشخاص در اختیار دولت خواهد بود.

    برای تعیین افرادی که مصداق بند "ب" هستند جلسه ای مشترک میان وزرای بازرگانی، صنایع و معدن، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان شورای انقلاب تشکلیل شد و اسامی 52 نفر از افرادی که مشمول به تصویب رسید و اموال آنان مصادره شد و در اختیار دولت قرار گرفت.

    بند "ج" قانون حفاظت و توسعه صنایع مقرر می داشت که کارخانجات و موسساتی که وام­های قابل توجهی برای احداث یا توسعه از بانک­ها دریافت داشته اند در صورتی که کل بدهی آنها از دارایی خالص آنان بالاتر باشد متعلق به دولت است و بقیه بدهی ایشان به عنوان طلب دولت و مردم به هر صورت که مقتضی باشد وصول خواهد شد. در صورتی که دارایی این واحدها بیشتر از مطالبات بانک­ها و مردم باشد دولت به سمت مالک بانک­ها و نسبت به مطالبات خود و مردم در مالکیت آن واحد سهیم می شود.

    بند "د" این قانون هم مقرر می داشت که کارخانجات و موسسات تولیدی که متعلق به بخش خصوصی بوده و وضع مالی و اقتصادی مساعدی دارند و مشمول بند نباشند بر اساس قبول اصل مالکیت مشروع مشروط، مالکیت آنها از طرف دولت به رسمیت شناخته می شود و مورد حمایت قانونی قرار می گیرد.

    با اجرای قانون حفاظت از صنایع تقریبا عموم صنایعی که در اختیار بخش خصوصی بود در اختیار دولت قرار گرفت.

    قانون ملی شدن تجارت خارجی

    در دولت موقت قانون ملی شدن تجارت خارجی تدوین و به تصویب شورای انقلاب رسید. استدلال طراحان این قانون این بود که اگر به بخش خصوصی اجازه ورود به تجارت داده شود با توجه با حاشیه سود بالای بخش تجارت همه سرمایه ها به سوی تجارت سوق پیدا می کند و بخش تولید با کاهش سرمایه گذاری مواجه می شود. با این استدلال، تجارت خارجی ملی شد و در انحصار وزارت بازرگانی قرار گرفت. "مرکز تهیه و توزیع کالا" هر ساله فهرستی از اقلام مصرفی مورد نیاز مردم را تهیه می کرد و در اختیار فروشندگان و مردم قرار می داد.

    قانون ملی شدن بانک­ها

    قانون ملی شدن بانک­ها در تاریخ 17/03/1358 به شرح زیر به تصویب شورای انقلاب رسید:

    ماده 1 – برای حفظ حقوق و سرمایه های ملی و به کار انداختن چرخ­های تولید کشور و تضمین سپرده ها و پس انداز مردم در بانکها ضمن قبول اصل مالکیت مشروع مشروط و با توجه به:

    - نحوه تحصیل درآمد بانک­ها و انتقال غیر مشروع سرمایه ها به خارج

    - نقش اساسی بانک­ها در اقتصاد کشور و ارتباط طبیعی اقتصاد کشور با موسسات بانکی

    - مدیون بودن بانک­ها به دولت و احتیاج آنها به سرپرستی دولت

    - لزوم هماهنگی فعالیت بانک­ها با سایر سازمان­های کشور

    - لزوم سوق دادن فعالیت در جهت اداری و انتفاعی اسلامی

    از تاریخ تصویب این قانون کلیه بانک­ها ملی اعلام می گردد و دولت ملکف است بلافاصله نسبت به تعیین مدیران بانک­ها اقدام نماید.

    ماده 2 – از این تاریخ تنها امضای مدیرانی که از طرف دولت برای بانک­ها معین می گردند دارای اعتبار قانونی می باشد.

    با تصویب 3 قانون "حفاظت و توسعه صنایع" ، "ملی شدن تجارت خارجی" و "قانون ملی شدن بانک­ها" اقتصاد ایران در تمامی بخش های تولیدی، تجاری و مالی در تملک دولت قرار گرفت و دولت عملا به کارفرمایی بزرگ و یگانه عامل تخصیص منابع تبدیل شد. شرایط و الزامات جنگ و تشکلیل "ستاد بسیج اقتصادی" نیز کاتالیروز دولتی شدن تمام عیار اقتصاد ایران شد.

    این روزها نام­های بسیاری در رابطه با فساد اقتصادی در دولت محمود احمدی نژاد به گوش می رسد: محمدرضا رحیمی، بابک زنجانی، امیرمنصور آریا، حمید بقایی و ... ، رقم­های فساد نیز هر روز سیر صعودی دارد. 3 هزار میلیارد، 6000 میلیارد و ... که با توجه به این اسناد و شواهد، فساد در دولت احمدی نژاد را باید فراتر از اراده اشخاص برای سوء استفاده دانست. ریشه فساد و رانت در آنجاست که در یک فرایند 30 سال تمامی امکانات و منابع مادی و مالی به تملک دولت درآمده است و دوری یا نزدیکی به دولت است که میزان بهره مندی افراد از منابع و امکانات عمومی را مشخص می سازد.

    سپردن حجم عظیمی از منابع مادی به مدیران دولتی به این امید که "پاک دست" باشند نتیجه ای جز فساد اقتصادی فراگیر ندارد. مبارزه با فساد نه با ادعای پاک دستی ممکن است و نه با شعارها و برخوردهای قضایی قابل درمان است.

    امروز درمان فساد اقتصادی جاری در کشور به "جنبش ضد فساد" نیاز دارد و این جنبش برای تحقق اهدافش بیش از معلول ها باید به علت وقوع فساد در کشور بپردازد. همان گونه که بارها در صبحت های مسئولان ارشد نظام تاکید شده است مبارزه با فساد از توان قوه مجریه خارج است و به تصمیمی حاکمیتی و فراقوه ای نیاز دارد. ضرورت مبارزه با فساد در نگاه و ذهن مسئولان باید به اولویت نخست تبدیل شود و از حیطه منازعات و رقابت های سیاسی خارج شود. تا هنگامی که چنین عزمی شکل نگیرد و مبارزه با فساد به اراده ای ملی و حاکمیتی بدل نشود، تمام کوشش ها بی نتیجه است. نگاهی به "اقتصاد سیاسی" فساد در ایران گویای آن است که ریشه فساد در تجمیع ثروت در دولت و نهادهای قدرت نهفته است. هنگامی که قدرت و مدیران دولتی یگانه عامل تخصیص منابع محدود باشند و تمامی ثروت در نهادهای قدرت گرد آید، وجود رانت و رانت خواری نه تنها عجیب نیست که کاملا طبیعی است.

    مبارزه با فساد از مسیر آزادسازی فراگیر اقتصادی و خارج کردن بخش عمده ای بنگاه­ها و موسسات تولیدی، تجاری و مالی از نهادهای قدرت ممکن است.

    وجود اراده برای آزادسازی و خصوصی سازی واقعی، اصلی ترین معیار برای راستی آزمایی ادعای کسانی است که مدعی مبارزه با فساد هستند. نطفه فساد با در اختیار گرفتن و ایجاد انحصار در تمامی منابع تولیدی، تجاری و مالی بسته شد و رویدادهایی چون ضرورت های جنگ و سازندگی، روند تکامل آنرا تسریع کرد و سرانجام دولت احمدی نژاد، به عریان­ترین و نهایی ترین صورت بندی اش رسید.مبارزه با فساد معنایی جز آزادسازی و مبارزه انحصارهای تولیدی، تجاری و مالی ندارد.

    موضوعات مرتبط: مدیریت بازار , ,

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    کدام کشورها نیروی کار جذب می کنند؟
    دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:41 | بازدید : 397 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

    کدام کشورها نیروی کار جذب می کنند؟

     
    کدام کشورها نیروی کار جذب می کنند؟

    رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی گفت: استرالیا و کانادا در حال حاضر، متقاضی جذب نیروی کار هستند و کارجویان ایرانی می توانند در رشته هایی مانند IT در صورت ورود به این بازارهای کار، موفق باشند. همچنین برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز متقاضی جذب نیرو در این رشته هستند.

     

    به گزارش جی پلاس، کارجویان ایرانی با زبان سطح بالا و برخی رشته‌ها مانندITبرای دریافت ویزای کار برخی کشورها مانند استرالیا باید دستکم ۲۶میلیون تومان هزینه کنند تا در اولین گام اجازه اقامت و جستجوی شغل به آنها داده شود.

    یکی از روش‌های جستجوی شغل از سوی کارجویان و جوانان ایرانی این است که تلاش کنند تا در صورت فراهم شدن شرایط، شغلی را در آنسوی مرزهای کشور برای خود دست پا کنند. البته اشتغال در خارج از مرزها شرایطی را دارد که متقاضیان کار باید آنها را فراهم کنند.

    هرچند جستجوی شغل در خارج از کشور تنها مختص جوانان ایرانی نبوده و تقریبا از سوی کارجویان بسیاری دیگر از کشورها نیز انجام می‌شود، اما این مسئله در مورد کشورهایی که از اوضاع بازار کار نامناسب تری برخوردارند به مراتب از شدت و جدیت بیشتری برخوردار است به نحوی که کارجویان این گروه از کشور، تلاش بیشتری برای یافتن شغل در خارج از کشور می کنند.

    موانع اشتغال جوانان ایرانی در خارج

    اما کاریابی برای کارجویان ایرانی در آنسوی مرزها، ویژگی ها و شرایط دیگری دارد. به عقیده کارشناسان بازار کار، ناآشنایی به زبان های خارجی، منطبق نبودن تحصیلات و مهارت های جوانان ایرانی با نیازهای روز بازار کار کشورهای نیروپذیر، رقابت برخی کشورها به لحاظ اعزام نیروی کار ارزان و همچنین مسائل مربوط به تحریم ها؛ باعث شده تا کارجویان ایرانی در یکی دو دهه اخیر توفیق چندانی در اشتغال در بازارهای بین المللی نداشته باشند.

    علاوه بر این، یکی از اساسی ترین اقدامات موثر در این باره، تلاش دولت ها برای فراهم کردن زمینه های اشتغال درصدی از کارجویان در بازارهای بین المللی است که متاسفانه در این بخش نیز با وجود طرح برخی مباحث و حتی ایجاد تکالیف برنامه ای، نتیجه روشنی عاید کارجویان متقاضی اشتغال در بازارهای کار خارجی نشد.

    کارشناسان این بخش می گویند کارجویان ایرانی طی سال های اخیر رقبای سرسختی پیدا کرده اند که هم بیشتر کار می کنند و هم پول کمتری می خواهند. آنها آسانتر از جوانان ایرانی به زبان خارجی سخن می گویند و در نتیجه می توانند به راحتی فرصت اشتغال در بازار کار سایر کشورها را از دست کارجویان ایرانی در بیاورند.

    بی توجهی و یا ناتوانی دولت‌ها در اینباره و همچنین دلسرد شدن جوانان جویای کار در خارج از کشور باعث شده تا در یکی دو دهه اخیر، تقریبا قریب به اتفاق جستجوی شغل در خارج از کشور توسط کارجویان ایرانی به صورت انفرادی، از طریق دوستان آشنایان در خارج و یا دفاتر مهاجرتی باشد و کاریابی های بین المللی در این زمینه نتوانسته اند کار خاصی را انجام دهند.

    ۲۶ میلیون تومان هزینه دریافت ویزای کار

    اما حالا گفته می شود، علاوه بر سختی ها و مسائلی که پیش روی کارجویان ایرانی است، هزینه ها نیز در این بخش بالا رفته و متقاضیان باید در صورت تمایل به کار در آنسوی مرزها میلیون ها تومان نقدینگی نیز برای هزینه کردن داشته باشند.

    بابک هاشمی پور با بیان اینکه وضعیت اعزام نیروی کار به خارج خوب نیست گفت: علاوه بر سختی هایی که هم اکنون کارجویان و کاریابی ها با آن مواجه هستند، هزینه ها نیز به شدت بالا رفته است.

    رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی کشور اظهارداشت: متاسفانه حمایت های چندانی از سوی دولت در این خصوص صورت نمی گیرد و در حال حاضر برای دریافت ویزای کاری کشوری مانند استرالیا و تهیه مدارک و ترجمه ها و موارد مورد نیاز، دستکم ۸ هزار دلار مورد نیاز است.

    هاشمی پور با بیان اینکه این مبالغ جدا از هزینه های مربوط به بلیط رفتن به کشور مقصد و سایر موارد است؛ از اینرو هزینه های بالا نیز باعث می شود تا کارجویان امکان حضور در بازارهای خارجی را از دست بدهند.

    وی ادامه داد: همه اینها که فراهم شود تازه فرد باید برود در آن کشور خارجی و به دنبال کار بگردد. برگزاری آزمون های دشوار و آشنایی به زبان در سطح بالا از ملزومات کار است.

    این مقام مسئول در کاریابی های بین المللی گفت: این موارد باعث می شود تا از بین نفرات زیاد شرکت کننده، تعداد اندکی پذیرفته شوند؛ از اینرو ورود به بازارهای کار جهانی استانداردهای خود را می طلبد.

    کشورهایی که نیروی کار جذب می کنند

    هاشمی پور درباره تفاهم نامه هایی که مقامات وزارت کار درباره فراهم کردن امکان اشتغال اتباع ایرانی در خارج کشور از آن سخن گفته اند اظهارداشت: تفاهم نامه تا زمانی که به قرارداد اجرایی نرسد، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

    وی افزود: با کشور قطر از ۸ سال پیش تاکنون تفاهم نامه داریم ولی به جایی نرسیده است. در کشور عراق، اعزام نیروی کار شدیدا کاهش یافته چون هم میزان درآمد در آنجا افت داشته و هم اینکه امنیت این کشور به شدت پایین آمده است.

    رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی کشور تاکید کرد: در حال حاضر، شرایط کار در استرالیا بد نیست ولی با دشواری هایی همراه است و آنها مدارک بالایی را می خواهند.

    یه گفته هاشمی پور، استرالیا و کانادا در حال حاضر، متقاضی جذب نیروی کار هستند و کارجویان ایرانی می توانند در رشته هایی مانند IT در صورت ورود به این بازارهای کار، موفق باشند. همچنین برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز متقاضی جذب نیرو در این رشته هستند.


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    حمایت های مهم شاخص بورس ایران از دست رفت
    دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:56 | بازدید : 324 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

    حمایت های مهم شاخص بورس ایران از دست رفت

    روزنامه Financial Tribune ( اولین روزنامه اقتصادی انگلیسی زبان ایران ) درباره شرایط گذشته و حال و آینده بازار سهام ایران گزارش داد( http://goo.gl/78Ei0R ) بازار سرمایه ایران به دلیل وضعیت اقتصادی مبهم کشور طی دو سال گذشته دستخوش نوسانات فوق العاده ای شده است. در حالی که بسیاری اینجا در ایران و خارج از کشور به چشم انداز بازار داشته اند، شاخص کل بورس همچنان در از دست دادن حمایت های با اهمیت و حیاتی پیشرفت کرده و کل بازار از ژانویه 2014 رو به کاهش بوده است.

    عوامل موثر چیست و چگونه خطرات سیستماتیک ریشه دوانده اند؟

    توافق موقت بین ایران و 5 + 1 در نوامبر 2013 مدت کوتاهی پس به روی کار آمدن دولت جدید در ماه اوت 2013 اهمیت تحولات سیاسی بر رشد صعودی بازار را نشان داد. اندکی پس از آن، سیاست های مالی انقباضی از سوی دولت در لایحه بودجه سالانه پیشنهاد به سقوط ناگهانی در بازار منجر شد.

    با توجه به نزدیک شدن به مهلت 30 ژوئن برای دستیابی ایران و قدرت های بزرگ جهان به یک توافق جامع هسته ای، به نظر میرسد بازار باید دوباره حرکتی رو شروع کند اما این حرکت تا چه میزان می تواند قوی باشد؟ پاسخ به این سوال نیازمند یک تجزیه و تحلیل کامل از بازار دارد اما سرمایه گذاران فردی و سازمانی در حال حاضر امید خود را از دست داده اند. بازار خفته باقی مانده است.

    چشم انداز اقتصاد جهانی حاکی از نقش مهم نفت در بسیاری از اقتصادهای دنیاست و ایران هم از آن مستثنی نیست. برخی از اقتصاد های متکی بر نفت مانند روسیه و شاخص کشورهای عربی پس از کاهش جهانی قیمت نفت خام از ژوئن 2014 که در اوج 107 دلار در هر بشکه قرار داشت و به 45 دلار در هر بشکه کاهش یافت، دچار افت شدید شاخص بورس این کشورها شده اند.

    اما شاخص بورس ایران به لطف ساختار محدود کننده دامنه نوسان آن ایمن باقی مانده است. درحالی که بازارهای جهانی با توجه به افزایش قیمت نفت در سال 2015 اندکی از زیان های خود را جبران کردند، بازار داخلی ایران حرکتی از خود نشان نداد. با این حال کارشناسان پیش بینی کرده اند یک توافق نهایی هسته ای وضعیت ایران را نیز بهبود خواهد بخشید.

    چشم انداز اقتصادی داخلی از جمله رکود اقتصادی و تورم بالا نیز بر شاخص بورس تاثیر گذاشته است. در حالی که تلاش های دولت حسن روحانی رئیس جمهور برای مهار تورم از طریق سیاست های مانند افزایش نرخ بهره تا حدودی در اصلاح اقتصاد موفق بوده اما باعث مختل شدن بازار سرمایه ایران شده است.

    درحال حاضر با محدود کردن تورم و بازگشت اقتصاد به مسیر اصلی خود بانک مرکزی ایران برای حمایت از بازار سرمایه اقدام به کاهش سودهای بانکی کرده است. بسیاری از افراد انتظار بازگشت به رشد در آینده ای نزدیک را دارند.

    اگرچه ابهامات در مورد مباحث سیاسی هنوز از سوی ایران و کشورهای خارجی دیده می شود، اما یک بررسی از وضعیت فعلی امور نشان می دهد آینده ای درخشان برای بازار سرمایه ایران می توان ترسیم کرد. روند رو به پایین ممکن است تا مدتی در بازار وجود داشته باشد اما شرکت های که اغلب قیمت سهامشان به کف رسیده در حوالی همان قیمت ها در انتظار صعود باقی خواهند ماند.


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    خبر جدید وزیر نفت در خصوص خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها
    دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:54 | بازدید : 316 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

    خبر جدید وزیر نفت در خصوص خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها

    عملیات اجرایی طرح پالایشی 480 هزار بشکه ای سیراف که به عنوان بزرگترین طرح پالایشی کشور به شمار می رود امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت آغاز شد.

    بیژن زنگنه در مراسم کلنگ زنی این طرح با بیان این‌که طرح احداث پالایشگاه‌های سیراف نخستین تجربه صنعت نفت در این زمینه است، افزود: با اجرای طرح پالایشی سیراف با مصرف 480 هزار بشکه میعانات گازی در روز، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مصرف 360 هزار بشکه و پتروشیمی بروزیه با مصرف 120 هزار بشکه دیگر میعانات گازی به خارج از کشور صادر نخواهد شد.

    وی افزود: این نخستین بار است که برای تخصیص خوراک به پالایشگاه‌ها فراخوان گذاشته شده و بهترین‌ها از نظر مدیریتی و مالی انتخاب شده‌اند و تلاش می‌شود تخصیص خوراک از طریق فراخوان در پتروشیمی‌ها نیز اجرا شود.

     

    وزیر نفت با تشریح فرآیند انتخاب پیمانکاران این پروژه گفت: برای اولین بار در کشور تصمیم گرفتیم از طریق اعلام فراخوان، اختصاص خوراک را انجام دهیم که پس از این فراخوان 50 شرکت درخواست خود را مطرح کردند که سابقه، توان مدیریت و مالی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت 8 شرکت مورد تایید قرار گرفتند که 5 شرکت خصوصی و 3 شرکت خصولتی هستند.

    زنگنه اضافه کرد: قرار است 30 تا 35 درصد از سهام این پالایشگاه ها از طریق بورس به سرمایه گذاران خرد اختصاص پیدا کند که در صورت تخطی سرمایه گذاران از این تصمیم میزان تخفیف خوراک آنها را کاهش خواهیم داد.

    وزیر نفت با بیان اینکه برای بهره وری بیشتر حجم این پالایشگاه ها را به صورت متوسط و متعارف در نظر گرفتیم، اضافه کرد: براساس طرح اولیه پیشنهادی برای نوع محصولات تولیدی در نظر گرفته شده که البته اجباری در آن وجود ندارد. براساس پیشنهاد اولیه روزانه 148 هزار بشکه گازوییل، 25 هزار بشکه گاز مایع، 132 هزار بشکه نفتای سبک و 144 هزار بشکه نفتای سنگین تولید خواهد شد.

    وی ادامه داد: با بهره برداری از پالایشگاه های سیراف در اواخر سال 96 و یا اوایل سال 97 مشکلی در فروش تولیدات آنها در بازار نخواهیم داشت.

    وزیر نفت با بیان اینکه طرح پالایشی سیراف نماد بلوغ و خودباوری بخش خصوصی است، گفت: از آنجا که سیاست دولت جلوگیری از خام فروشی است، بر این اساس آماده ایم که برای پالایشگاه های نفت که نسبت به پالایشگاه های میعانات گازی سوددهی پایین تری دارند نیز تسهیلات ارائه کنیم.

    وی اضافه کرد: در طرح پالایشی سیراف اختصاص خوراک را براساس اعلام فراخوان اختصاص دادیم و در نظر داریم که این سیاست را در بخش پتروشیمی نیز ادامه دهیم تا مانند شرایط فعلی نشود که خوراک را گرفته اند و انحصار ایجاد کرده اند.


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    وعده 300 میلیونی یوروئی اروپایی ها برای سرمایه گذاری در بورس ایران
    دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:51 | بازدید : 307 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

    وعده 300 میلیونی یوروئی اروپایی ها برای سرمایه گذاری در بورس ایران

    مدیران ٩ شرکت بزرگ سرمایه گذاری اروپایی صبح امروز (دوشنبه ١٨ خردادماه) از تالار معاملاتی بورس تهران بازدید کردند.

    این سرمایه گذاران که نمایندگان تعدادی از شرکتهای سرمایه گذاری اروپایی هستند، به دعوت شرکت سوئیسی ای سی ال اَسِت منیجمنت (ACL Asset Management ) و شرکت کارگزاری بورس ایران به کشورمان سفر کرده‌اند و در مدت اقامت خود در ایران فرصتهای متنوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه را در دوران پساتحریم بررسی خواهند کرد.

    این هیئت متشکل از مدیران بزرگترین شرکتهای سرمایه گذاری هستند که در چند سال اخیر به کشورمان سفر کرده اند و امیدوار هستند که با پایان تحریمها فرصت سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران را داشته باشند.

    از جمله دلایل جذابیت بازار سرمایه ایران برای این گروه از سرمایه‌گذاران که از انگلستان، سوئیس، فرانسه و روسیه حضور یافته اند، تنوع سهام و قابلیت انتخاب صنایع مختلف برای سرمایه گذاری است.

    گروه سرمایه گذاران اروپایی قصد دارند، از تعدادی از مهمترین شرکت‌های ایرانی که در عرصه بین‌المللی نیز مطرح هستند، از قبیل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، همراه اول و سیمان تهران بازدید کنند.

    بر اساس این گزارش، پس از رایزنی‌های انجام شده تاکنون و در مرحله نخست، سرمایه گذاری ٣٠٠ میلیون یورویی این گروه در ایران، پس از لغو تحریمها قطعی شده است.

    در این بازدید، حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره قابلیت های بورس تهران سخنانی ایراد کرد و سرمایه گذاران اروپایی نیز پرسشهای خود را مطرح کردند.


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    حرف های نسنجیده مسئولین زیان در جیب سهامداران
    دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:42 | بازدید : 271 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

    حرف های نسنجیده مسئولین زیان در جیب سهامداران

    با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 94.03.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 223 واحد کاهش به رقم 45237 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 149 واحد کاهش عدد 131035 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 98 واحد کاهش به رقم 26338 واحد رسید.

    همچنین در این روز "حکشتی" با 45 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبملت" با 41 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

    شاخص فرابورس نیز با 4 واحد کاهش به رقم 698 واحد رسید.

    گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 1404 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3454 میلیارد ریال رسید.

    با عنایت دوستان؛ تلاش و همت عزیزان و تدبیر مسئولین، شاخص بورس توانست در روز جاری با افت 234 واحدی وارد کانال 62 هزار واحدی شود تا سرمایه گذاران بازار سرمایه طعم واقعی حمایت را بچشند.

    بر اساس گزارش بورس نیوز، این بورس و حال و اوضاع فعلی آن حاصل بیان حرف های نسنجیده ای است که مسئولین بدون تفکر و تحلیل در شرایط و مواقع مورد نیاز خود به زبان آورده اند.

    یک روز صحبت از ورود 5 هزار میلیارد تومان پول به بازار سرمایه می شد و یک هفته بعد با تکذیب آن، رقم به 100 میلیارد تومان تغییر می کرد.

    یک روز صندوق توسعه برای حمایت از بازار و رشد قیمت سهام قرار بود وارد بازار شود و دو روز بعد باخبر شدیم حمایت صندوق از قیمت سهام نیست و قرار است از نقد شوندگی سهام حمایت شود.

    یک روز با 5 بانک قرار حمایت از بازار و ورود نقدینگی می گذاریم اما چهار روز بعد خبر می رسد که بانکها تکلیفی برای حمایت از بورس ندارند.

    از طرف دیگر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به بهانه رانت خواری و بی عدالتی نرخ خوراک پتروشیمی ها را 5 برابر افزایش می دهند بعد که آثار مخرب آن در اقتصاد و بازار سرمایه نمایان می شود وزیر نفت را به مجلس احضار می کنند.

    نماینده سهامدار در مجلس صحبت از شکستن سر در بازی اشکنک و پیش بینی افت 10 هزار واحدی شاخص می کند اما فردای آن روز صحبتهای خود را تکذیب می کند.

    در خانه ملت یک نماینده توافق هسته ای را شکوفایی اقتصاد می داند و نماینده ای دیگر همین توافق را خیانت به کشور و از بین رفتن عزت مردم می داند و جالب تر آنکه همین نماینده در زمانی که پراید و دلار در زمانی کوتاه سه برابر افزایش نرخ پیدا کردند به افق دور دست خیره شده بود و برای عزت مردم و کشور دعا می کرد.

    بی تعارف باید بگویم، در چنین اقتصادی که بی برنامگی، عدم هماهنگی و تعدد نظرات بی داد می کند بهترین تصمیم سهامدار و سرمایه گذار همینی است که می بینیم یعنی ترجیح دادن فرار بر قرار.

    بر اساس این گزارش در اقتصاد فعلی کشور به جز بانکها، هیچ بازار دیگر وجود ندارد که در آن پویایی و رونق دیده می شود و تنها بانکها هستند که در کانون توجه سرمایه گذاران به جهت دریافت سود بی دردسر قرار داند که در علم اقتصاد این وضعیت یعنی اشراف حالت ترس و نا امیدی از سرمایه گذاری در اقتصاد کشور.

    اما پشت این اتفاق یک نکته نهفته است نکته ای که بنظر می رسد از نگاه مسئولین اقتصادی دور مانده و بی توجهی به آن همان بلایی را بر سر این بازار خواهد آورد که بی توجهی آنها بر سر بازار سرمایه آورد.

    حال این نکته چیست؟ در شرایط فعلی در تمامی بازارها به جز بانک شاهد رکود مطلق و لختی هستیم، در مؤسسات مالی هم که هر روز صدای ورشکستگی و نابودی یکی از آنها به گوش می رسد که علت های آن مشخص و نام ورشکستگان تا این لحظه نیز معلوم است و نیاز به توضیح بیشتر ندارد. پس هم اکنون ما با بانکهایی مواجه هستیم که در این دو سالی که اقتصاد به علت کنترل تورم در حالت رکودی قرار گرفته، سود های بیش از 20 درصد به مردم پرداخت کرده اند سودهایی که مشخص نیست منبع کسب آنها از چه محلی است و چگونه محقق می شوند لذا بنظر می رسد تداوم این روند در عین رکودی دیگر بازارها در آینده ای نه چندان دور نتیجه ای جز ورشکستگی بانکها و مواجه این بازار با بحران قابل توجه نخواهد داشت.


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    «فقر؛ مهم ترین عامل تن فروشی در جامعه ایران»
    دو شنبه 17 خرداد 1394 ساعت 23:24 | بازدید : 419 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

    «فقر؛ مهم ترین عامل تن فروشی در جامعه ایران

    این روزها وقتی صفحه اجتماعی روزنامه ها ومجلات را ورق می زنیم به آمارهایی برخورد می کنیم که بسیاری از اوقات افراد جامعه را نگران می کند مسایلی مانند کاهش سن دختران تن فروش و یا شنیدن اینکه نیمی از این نوع افراد متاهل هستند؛ نگرانی و بد بینی هایی را در جامعه افزایش می دهد.

    دکتر براتی سده  گفت زندگی بر این باور است که این آمارها به شکل کلینیکی است و قابل تعمیم به کل جامعه نخواهد بود. او حضور دانشگاهیان و گروه های فقهی را در شرایط کنونی برای بررسی و پیدا کردن راه حل ضروری دانست.

    ادامه گفت و گوی دکتر فرید براتی سده روانشناس و کارشناس در سازمان بهزیستی ایران به شرح ذیل است:

    * در این سال ها آمارهای فراوانی از کارگران جنسی ارائه شده که گاهی غیر منطقی به نظر می آید، سوال من از شما این است که آیا تا به حال کار پژوهشی بر روی این افراد انجام شده است و آماری که بتوان به آن استناد نمود وجود دارد؟

    براتی: در ابتدا نیاز می بینم در مورد اصطلاح "کارگران جنسی" توضیح بدهم؛ در واقع ما در کشورمان نمی توانیم به این افراد کارگر جنسی بگوییم. این اصطلاح برای کشورهایی است که این کار قانونی است و از كساني كه به چنين رفتاري مبادرت مي شود، حمایت می گردد مانند تایلند چون در آن کشور این رفتار پذیرفته شده است این اصطلاح به کار برده می شود در این کشورها برای افرادی که کار آنها به این شکل است شناسنامه کار و کارت سلامت در نظر گرفته می شود. در کشور ما و بر اساس شرایط كشور چون عمل مذكور قانوني نيست پس این اصطلاح پذیرفته نیست و نبايد آن را به كار برد. البته عده اي در تلاش براي كاهش انگ به چنين افرادي از اصطلاح مذكور استفاده مي كنند در یک دوره به این افراد زنان خیابانی اطلاق می شد که این نیز توضیح کاملی نبود چه بسا اینکه در بین آنها مرد نیز به هر دلیل وجود داشته باشد. بنابراین بهتر هست همان کلمه تن فروش را برای این افراد استفاده کنیم چرا که با کلمه کارگر جنسی قانونیتی به آنها می دهیم که عملا وجود خارجی ندارد.

    اما در خصوص آمار، متاسفانه آمار دقيق و مشخصي از این افراد وجود ندارد و اگر کسی ادعایی در این زمینه داشته باشد راه خطایی رفته است چرا که اين رفتار زير زميني است و همچون دبرخی ديگر از پدیده های اجتماعی به دلیل شرایطی که دارند نه تنها اطلاعات کافی و از جمله آمار مشخصي هم درباره آنها وجود ندارد. پیش از انقلاب این افراد در محله هایی خاص حضور داشتند هر چند در محله های دیگر نیز وجود داشت اما می شد بررسي هايي در آن محله های خاص صورت داد. اکنون رفتار آنها به صورت پنهان است و ارایه آمار در خصوص آنها نباید به راحتی صورت گیرد که چند درصد زیر 15 سال یا متاهل هستند. اما چند واقعیت را نمی توانیم نادیده بگیریم البته این واقعیت ها بر اساس کار بالینی حاصل می شود. واقعیت اول اینکه عده ای از این افراد متاهل هستند. یک تحقیقی توسط چند تن از دوستان ما در بهزیستی و چند نهاد دیگر انجام شد و با جلب اعتماد عده ای از اين زنان موفق شدند که به خانه هایی که آنها کار می کردند وارد شوند و در آنجا مشخص شد که در بین آنها افراد متاهل نیز هست. در خصوص سن نیز می دانیم که زنهایی که در خیابان هستند جوان تر از قبل هستند اما بطور دقيق نمي توانيم مشخص كنيم چقدر سن این افراد کاهش یافته و یا جوان تر شده اند؛ بنابراین از آنجایی که این افراد هیچ ارتباطی با مراکز بهداشتی و یا نهادهایی مانند بهزیستی ندارند نمی توان آماری در این زمینه نیز ارایه کرد.

    البته به یک موضوع باید توجه داشت. یک زمان ما از کاهش سن زنان خیابانی صحبت می کنیم و یک زمان درباره زنان و دخترانی که زودتر از موعد مقرر وارد روابط جنسی می شوند سخن می گوییم. این دو مقوله با یکدیگر تفات دارند و دو مساله جداست. برای فاکتور دوم باید بپذیریم که کاهش سن وجود داشته زیرا مراجعه ها به مراكز خدمات رساني و روانشناسان در این خصوص نشان می دهد که دختران جامعه ما در مقايسه با گذشته زودتر درگیر این روابط شده اند که بر اساس سنشان ممکن است درگیر احساسات شده و سپس به روابط جنسی رسیده باشند. اما نکته ای که امروز می دانیم این است که تعداد افرادی که اینگونه مشکلات را تجربه می کنند اکنون بیشتر از سالهای گذشته است اما این مساله لزوما به معناي اين نيست كه بر اساس چنين داده هايي براي تن فروشي نتيجه گيري كنيم و مثلا ادعا كنيم که سن افراد تن فروش به زیر 19 یا 15 رسیده است.

    * این مساله که هیچ داده مشخصی برای این افراد وجود ندارد و سازمان یافته نیستند، ‌تهدیدی برای جامعه محسوب نمی شود؟ نه اینکه به آنها رسمیت داده شود بلکه آنها را تحت نظارت قرار سازمانی قرار دهیم تا آسیب های ناشی از آن کم شود. چرا چنین کاری صورت نگرفته است؟

    براتی: حتما تهديد محسوب مي شود. اما چرا چنين است به دلیل آنکه ما این افراد را ندیده ایم. من ابتدای بحث عرض کردم که دیدگاه ها همیشه این است که ما فقط زنان و دختران تن فروش داریم اما واقعیت این است که مردان تن فروش هم هستند و ما آماری از آنها نداریم. اما نکته مهم برای اینکه بتوانیم اطلاعاتی از آنها کسب کنیم این است که در درجه اول ما وجود آنها را بپذیریم. وجود آنها نه ارتباطی با دولت ها دارد و نه نظام و نه سیاست. چه بسا در زمان های قبل از انقلاب بیشتر نیز داشته ایم؛ در زمان رسول اکرم(ص) نیز زنانی بوده اند که بیرقی بر سر درهایشان می زند که نشان می داد پذیرای این کار هستند. بنابراین وجود این افراد در طول تاریخ ثابت شده است و ما نباید وجود این افراد را به گروه های خاص سیاسی ربط بدهیم و به

    موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    30 سهمی که بعد از توافق هسته ایی هم جذاب نیستند
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:51 | بازدید : 463 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

    30 سهمی که بعد از توافق هسته ایی هم جذاب نیستند

     به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق بررسی و اعلام شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر- اماکو در پی کسب توافق هسته ای، موج خرید گسترده ای جهت خرید سهام بوجود آمده که تقریبا اکثر نمادها و گروه های بورسی را منتفع کرده است.

    با توجه به هیجان ایجاد شده، برخی نمادهای بعضا غیربنیادین و یا غیر مرتبط با تحریم ها نیز به جرگه نمادهای دارای صف خرید پیوستند و یا رشد قیمتی قابل توجهی را در کوتاه مدت به خود دیدند. تجربه نشان داده است با فروکش کردن هیجانات زودگذر، عمده نمادهای نامناسب، غیر بنیادین، زیان ده و دارای P/E بالا به مرور راه رفته را بازمی گردند و بازدهی منفی به جای می گذارند.
    در این بخش، سهامی بررسی شده که در حال حاضر (10 فروردین) وضعیت بنیادین مناسبی ندارند یا P/E بالا ( و غیر قابل توجیه با شرایط بنیادی ) دارند و علاوه بر این شرایط تاثیر مستقیم و کوتاه مدتی از توافق هسته ای و حتی رفع تحریم ها نمی پذیرند.
    بنابراین سهامداران بهتر است در شرایط فعلی سراغ سهام با وضعیت مناسب بنیادین و ترجیحا P/E پایین نروند . اینگونه نمادها در زمان رشد P/E عمومیِ بازار، بسیار روان تر و آسانتر رشد می کنند.
    نمادهایی که در ادامه معرفی شده اند بخشی از نمادهای نامناسب در وضعیت فعلی هستند و قطعا تعداد نمادها یی که کاندیدای ورود به این فهرست هستند بسیار بیشتر است. ضمنا معرفی این سهم ها به منزله منفی شدن انها در روزها و ماه های آتی نیست زیرا ممکن است سیاست های حمایتی سهامداران عمده و سایر اخبار و اتفاقات بازار شرایط را تغییر دهد.
    خزر: شرایط بنیادین سهم  نامناسب است، p/e سهم حدود 1000 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی، حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
    خمحور: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 288 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
     
    غشهد:  در گروه غذایی،  این سهم شرایط بنیادین نامناسبی استدارد، p/e سهم حدود 247 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
    فمراد: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 46 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد. رفع تحریم ها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
    خچرخش: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 46 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد.
    ذوب: وضعیت بنیادین مناسب نیست-به تازگی تعدیل منفی داده است- p/e سهم بالاست و به نظر نمی رسد حداقل تا فصل مجامع حرفی برای گفتن نداشته باشد.
    خاور: سهم زیانده است و مشکلات عملیاتی زیادی دارد با این حال ریسک نقدشوندگی ندارد و معمولا نوسانگیری زیادی روی آن انجام می شود-  در صورت رفع تحریم ،ممکن است در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت بنیادین این سهم باشیم.
    خکاوه: سهم زیانده است و مشکلات عملیاتی زیادی دارد با این حال ریسک نقدشوندگی ندارد و معمولا نوسانگیری زیادی روی آن انجام می شود-  در صورت رفع تحریم، ممکن در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت بنیادین این سهم باشیم.
    سمایه: وضعیت بانک سرمایه اگرچه بعد از 2-3 سال بلاتکلیفی اندکی بهبود یافته است اما زمان زیادی تا سر و سامان گرفتن بانک باقی است- گزینه های کم ریسکتری در گروه بانکی وجود دارند.
    پارسیان: بانک پارسیان علاوه بر مطالبات معوق بالا، از منظر پویایی معاملاتی نیز بسیار کند و کم افت و خیز است و هیچ گاه پا به پای سایر بانکیها در رالیهای صعودی شرکت نکرده است.  بهتر است بر روی سایر سهام گروه بانکی فکر کنید.
    اخابر و همراه اول: این دو شرکت هیچ ارتباطی به تحریمها ندارند اما فی النفسه سهام کم ریسک و با وضعیت بنیادین مناسب  هستند اما هرگونه رشد آنها در شرایط فعلی متاثر از جو عمومی بازار خواهد بود.
    خاهن: وضعیت بنیادین سهم بد نیست اما p/e  سهم بالاست، در شرایط فعلی سهام با p/e مناسب تر نیز در این گروه وجود دارد.
    ثنوسا: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست و ارتباطی هم به تحریمها ندارد- p/e سهم بسیار بالاست و معمولا سفته بازیهای زیادی روی سهم انجام می  شود.
    پلاسک: سهم زیانده و فاقد چشم انداز مثبت در کوتاه مدت و میان مدت است.
    شپلی: سهم زیانده و فاقد چشم انداز مثبت است.
    توریل: وضعیت بنیادین بد نیست اما p/e سهم در شرایط فعلی بسیار بالاست.
    دانا: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست، p/e نیز بالاست.
    بالبر: p/eسهم بالاست و چشم انداز مثبتی پیش روی سهم نیست.
    بکام: سهم زیانده است و به نظر نمی رسد در سال 94 بتواند وضعیت بنیادی خو درا بهبود ببخشد.
    تمحرکه: وضعیت سهم نامناسب و زیانده است.
    کساپا: زیان ده است و کسب و کارش به تحریمها ارتباطی ندارد. در سال 94 نمی توان چشم انداز رشد را برای این سهم در نظر گرفت.
    غشاذر: سهم کوچک است و همواره ریسک نقدشوندگی دارد،p/e بسیار بالاست و کسب و کار سهم ارتباطی به تحریم ها ندارد.
    افرانت: وضعیت بنیادین سهم معمولی است، p/e سهم در حال حاضر بسیار بالاست. در یک دوره میان مدت و بلند مدت ممکن است وضعیت سهم بهبود یابد. برای سال 94 انتظار معجزه از این سهم نداشته باشید.
    فسرب: سهم زیان ده است و بیش از یکی دو سال زمان لازم است تا در صورت بهبود همه عوامل به شرایط مطلوب برسد. سهام کم ریسک تری در گروه فلزات وجود دارد. بی مورد ریسک نکنید.
    پدرخش: سهم زیانده است و وضعیت  عملیاتی مناسبی ندارد.
    شلعاب: وضعیت عملیاتی سهم بسیار نامناسب است و نوسانات زیادی در اعلام سود دیده می شود.
    چفیبر: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست و زیان ده است. به نظر نمی رسد در میان مدت هم حرفی برای گفتن داشته باشد.
    تمام نمادهای قندی، سیمانی و کاشی

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    خودرو سازان بزرگ جهانی در یک قدمی بازار ایران
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:43 | بازدید : 420 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     خودرو سازان بزرگ جهانی در یک قدمی بازار ایران 

     به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، خودروسازان مطرح خارجی از جمله پژو، رنو و چند شرکت بزرگ دیگر از یک سال و نیم گذشته تلاش‌های خود را برای حضور در بازار خودروی ایران آغاز کرده‌اند. با این حال تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی برخی کشورهای غربی و آمریکا باعث شده تا این شرکت‌ها نتوانند به آرزوی خود برای حضور در بازار خودروی ایران به طور کامل جامه عمل بپوشانند.
    در این شرایط دستیابی به تفاهم اولیه برای امضای توافق جامع هسته‌ای باعث شده تا امید این شرکتها برای حضور در بازار ایران افزایش یابد. در این زمینه مسوولان دو شرکت فرانسوی پژو و رنو از دستیابی به تفاهم اخیر بین ایران و 1+5 ابراز رضایت کرده‌اند.
    در این زمینه پایگاه اینترنتی نشریه فرانسوی اکسپرس اعلام کرده که توافقی که پنجشنبه گذشته در لوزان سوییس میان ایران و قدرت‌های غربی اعلام شد، خبر خوبی برای خودروسازان فرانسوی بود زیرا این شرکت‌ها از تحریم‌ها لطمه شدیدی دیده بودند به‌ویژه پژو سیتروئن که مجبور شد ایران را در سال 2012 ترک کند.
    سخنگوی پژو سیتروئن به خبرگزاری فرانسه گفته است که ما از تحولات مثبت در این مذاکرات که شرط اساسی برای ساخت آینده این شرکت در ایران با شریکش است، استقبال می‌کنیم. رنو هم در واکنشی مشابه به همتای فرانسوی خود اذعان کرده ایران بازار استراتژیکی برای این شرکت به شمار می‌رود.
    این وضعیت در حالی است که پیش از این ایران خودرو اعلام کرده بود که قرارداد این شرکت با پژو نهایی شده و با دستیابی به تفاهم هسته‌ای، امضا خواهد شد. این شرکت همچنین اعلام کرده بود که مذاکره با رنو در زمینه نحوه ادامه همکار‌ی‌ها در جریان است.
    برخی دیگر از شرکت‌های خودروساز داخلی نیز قراردادهایی را برای همکاری با شرکای بزرگ اروپایی خود آماده کرده‌اند و اعلام جزییات آن را به پس از امضا موکول کرده‌اند.
    در این شرایط کارشناسان معتقدند در سه ماه باقیمانده تا امضای توافق جامع هسته‌ای بین ایران و 1+5، خودروسازان بزرگ خارجی حداکثر تلاش خود را خواهند کرد تا پس از امضای توافق جامع، فعالیت خود در بازار ایران را آغاز کنند.
    وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور شرکتهای خودروساز خارجی در ایران را منوط به شرایطی از جمله سرمایه‌گذاری مستقیم،‌ انتقال تکنولوژی، تولید خودروهای به‌روز و صادرات از پایگاه‌های تولیدی در ایران کرده است.
    البته با توجه به جذابیتهای بازار ایران خودروسازان بزرگ جهانی نیز این شروط را پذیرفته‌اند به‌گونه‌ای که پیش از این مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود که پژو تمام شروط یاد شده از جمله سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران را پذیرفته است.

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    عرضه اولیه 10 درصدی یک شرکت در آخر هفته جاری قوت گرفت
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:36 | بازدید : 445 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

      عرضه اولیه 10 درصدی یک شرکت در آخر هفته جاری قوت گرفت

    به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جدیدترین برنامه های مدنظر مسئولان بازار سرمایه نشان می دهد که موضوع عرضه اولیه سهام شرکت های درج شده در اولویت قرار گرفته تا طی روزها و هفته های آینده شرکت های جدیدی وارد بازار سهام شوند.براساس این گزارش، به این ترتیب در میان شرکت های آماده ، قرار شده 10 درصد از سهام شرکت سیمان خوزستان عرضه اولیه شود. پیگیری های بورس پرس از چند مقام مسئول نشان می دهد این شرکت که تاکنون با دو بار با تمدید زمان عرضه مواجه شده، آماده عرضه اولیه بود و همه اطلاعات لازم را هم ارایه کرده و هیچ مانعی برای کشف قیمت هر سهم ندارد.بنابراین مسئولان بورس و سهامدار عمده این شرکت آماده عرضه اولیه 10 درصد سهام " سخوز" شده اند و به احتمال زیاد سه شنبه یا چهارشنبه جاری این عرضه انجام خواهد شد. در این صورت 65 میلیون سهم "سخوز" در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه خواهد شد تا عنوان نخستین عرضه اولیه سال 94 به این شرکت 65 میلیارد تومانی داده شود.

    بررسی های جزئی تر نشان می دهند 7 درصد از این تعداد سهام توسط سیمان آبیک و 3 درصد دیگر از سوی سیمان سپاهان و توسط کارگزاری صبا تامین عرضه خواهد شد.این شرکت که جلسه معارفه ای را در 28 آبان سال گذشته برگزار کرده و دارای سال مالی منتهی به 29 اسفند است، سود هر سهم سال گذشته را 1001 ریال و سود سال جاری را 896 ریال پیش بینی کرده است.براساس این گزارش، پیش از این عرضه اولیه این شرکت برای روز یکشنبه مورخ 23 آذر سال گذشته قطعی شده بود و حتی پیغام ناظر هم منتشر شده بود اما در فاصله دو ساعت مانده به این عرضه ، لغو شد.

    در این رابطه علی صحرای معاون عملیات بازارشرکت بورس علت اصلی لغو دو ساعته عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام سیمان خوزستان را ناشی از نامه شرکت برای تعدیل سود و لزوم شفاف سازی شرکت ها اعلام کرد و به بورس پرس گفته بود: بعد از اعلام رسمی و پیغام ناظر، مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان با ارسال نامه ایی به سازمان بورس از تعدیل سود هر سهم سال مالی 93 خبر داد. به همین دلیل و با توجه به لزوم شفاف سازی حداکثری شرکت ها، تصمیم به لغو این عرضه گرفته شد. زمان بعدی این عرضه هم متعاقبا" اعلام خواهد شد.


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    برنامه ویژه نفتی ایران و اروپاه و بازگشایی بازار 5 میلیارد دلاری پتروشیمی
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:32 | بازدید : 397 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     برنامه ویژه  نفتی ایران و اروپاه و بازگشایی بازار 5 میلیارد دلاری پتروشیمی 

     به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،احمد مهدوی در گفتگو با مهر در تشریح برنامه‌های جدید ایران به منظور صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری به اروپا گفت: هم اکنون صادرات برخی از محصولات پتروشیمی و پلیمری به کشورهای اروپایی به صورت تک محموله انجام می شود.
    وی با تاکید بر اینکه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی در گرو لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی است، تصریح کرد: در صورت لغو تحریم‌ها در کنار افزایش صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان خرید و انتقال دانش فنی، لایسنس، تکنولوژی و بازگشایی خطوط اعتباری فاینانس وجود دارد.
    این مقام مسئول با اعلام اینکه کاهش هزینه های انتقال منابع ارزی از کشورهای خریدار، تامین پوشش بیمه ناوگان کشتیرانی و کاهش هزینه‌های صادرات از دیگر مزیت‌های لغو تحریم‌ها به شمار می‌رود، بیان کرد: علاوه بر این، با تعلیق محدویت‌های بین‌المللی امکان افزایش مشارکت و سرمایه گذاری در طرح‌های نیمه تمام صنعت پتروشیمی توسط شرکت‌های خارجی فراهم می شود.
    مهدوی تاکید کرد: ایران برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برنامه ویژه ای دارد.
    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با یادآوری اینکه تا پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی به طور متوسط سالانه حدود ۲ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و پلیمری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می شد، اظهارداشت: هم اکنون تولید سالانه محصولات پتروشیمی در ایران حدود ۴۳ میلیون تن بوده که قرار است با تکمیل طرح‌های نیمه تمام این ظرفیت به ۷۵ تا ۸۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.
    این مقام مسئول با بیان اینکه امکان افزایش حجم صادرات محصولات پتروشیمی به بیش از ۵ میلیارد دلار به کشورهای اروپایی وجود دارد، افزود: از این رو در شرایط فعلی برنامه های ویژه بازاریابی و فروش تدوین شده است.
    وی با اعلام اینکه هم اکنون شرکت‌های پتروشیمی مشکلی برای صادرات محصولات به بازارهای مختلف ندارند، گفت: در حال حاضر محصولات پلیمری و پتروشیمیایی ایران به کشورهای آفریقایی، شرق و جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و مرکزی، ترکیه و حتی آمریکای جنوبی صادر می‌شود.

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    ارزش معاملات فرابورسی از یک هزار 529 میلیارد ریال عبور کرد
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:24 | بازدید : 464 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     ارزش معاملات فرابورسی از یک هزار 529 میلیارد ریال عبور کرد

    معاملات 16 فروردین‌ماه 1394 بازار فرابورس، با خرید و فروش 317 میلیون و 950 هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 529 میلیارد و 360 میلیون ریال پایان یافت.
    امروز شاخص فرابورس ایران، آیفکس با افزایش 31 واحدی به رقم 797 واحد رسید و سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، جم و هلدینگ خاورمیانه بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.
    همچنین، شهرسازی و خانه سازی باغمیشه با معامله 31 میلیون و 260 میلیون سهم به ارزش 91 میلیارد و 770 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و بلوک 14 درصدی سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان هم در بازار اول فرابورس ایران به فروش رفت.
    بیشترین افزایش قیمت روز جاری مربوط به رشد 5 درصدی هر سهم شرکت‌های بیمه اتکایی ایرانیان، پالایش نفت لاوان، توسعه خدمات دریایی سینا، سرمایه گذاری توسعه و عمران کرمان، بازرگانی مرجان کار، توکاریل، پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، پخش البرز، پتروشیمی امیرکبیر و سبحان دارو بود و همانند روز گذشته هیچ یک از نمادهای فرابورسی کاهش قیمت نداشتند.
    در بازار اوراق با درآمد ثابت 51 هزار و 330 ورقه اجاره ماهانه رایتل معامله شد و بیشترین حجم معاملات ETF نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با معامله 977 هزار و 322 سهم اختصاص یافت.
    از سوی دیگر، امروز در بازار اوراق تسهیلات مسکن ،عمده نمادها با کاهش قیمت مواجه و هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن به طور متوسط با قیمت 74 هزار تومان دست به دست شد.

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    عرضه های اولیه در راه است / وعده های به تعادل رسیدن بازار توسط ریس سازمان بورس
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:18 | بازدید : 469 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     محمد فطانت ظهر امروز در گفت و گو با خبر شبکه اول سیما با اشاره به این که کسانی که در بورس فعال هستند از سطح بالای آگاهی برخوردارند گفت: تجربه افت شاخص و قیمت ها در سال گذشته بلوغ فکری سرمایه گذاران را بالا برد و این تجربه نصیب آنها شده که در شرایط مختلف متناسب با فرصت های سرمایه گذاری بدرستی شرایط را تحلیل و با دید بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کنند.

    وی افزود: روند صعوی بازار سرمایه از 28 اسفند پارسال با رشد 1000 واحدی شاخص آغاز شد و فضای مثبتی بورس در نوروز امسال با رشد 5 درصدی شاخص بورس ادامه یافت.
    وی با اشاره به این که در روز شنبه و در اولین روز پس از انتشار نتایج مذاکرات بازده 3 درصدی و در روز یکشنبه نیز بازده 3.5 درصدی در بورس نصیب سهامداران شده ، تصریح کرد: تمام کسانی که در بازار سرمایه فعال هستند بر اساس استراتژی‌های منتج شده از شاخصه‌های اقتصادی و تصمیم های خود اقدام به خرید و فروش سهام می کنند.
    فطانت با تاکید بر اینکه بازار سهام در مدت کوتاهی به تعادل خواهد رسید، گفت: هیجان در بورس معنا ندارد و فرصت و منطق سرمایه گذای، پشتوانه تصمیمات افراد است و نیازی به توصیه به فعالان بازار نیست و باید با بررسی شرایط اقدام به دادوستد کنند.
    وی همچنین در خصوص دلیل افزایش شاخص و قیمتها در بورس طی روزهای گذشته اذعان داشت: علاوه بر خبرهای منتشر شده از مذاکرات هسته ای، مجموعه اقداماتی که دولت در سال گذشته انجام داد، اثر مثبت خود را در بازار گذاشته است که از جمله این تصمیمات می توان به لایحه خروج از رکود، سیاستهای دولتی در افزایش رونق بازار، کاهش تورم، ابهام زدایی از نمادها و صنایع بورسی و نیز کاهش ریسک بورس اشاره کرد.
    فطانت اضافه کرد: فضای کنونی در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی نیز انتظار افزایش پی بر ای بازار را در فعالین بورس ایجاد کرده است و کاهش تورم هم در رونق بورس اثرگذار خواهد بود.
    رئیس سازمان بورس افزود: در حال حاضر شرایطی به بورس بوجود آمده است تا در افزایش سرمایه شرکتها عجله کنیم.
    وی با اشاره به این که در سال 93 حدود 27 هزار و 500 میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه در بازار سهام صادر شده است گفت: تاکنون 13 هزار و 500 میلیارد تومان از این افزایش سرمایه‌ها به ثبت رسیده است.
    فطانت تاکید کرد: بنا داریم در روزهای پیش‌رو در عرضه اوراق بدهی و عرضه‌های اولیه شتاب بیشتری کنیم و بر این اساس در هفته جاری و نیز هفته آینده عرضه های اولیه زیادی را در بورس شاهد خواهیم بود.

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    دومین پرش 2000 واحدی شاخص / فردا روز مهم بازار در کوتاه مدت
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:13 | بازدید : 428 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

      امروز هم واکنش های مثبت به توافق به دست آمده تاریخی در بازار سرمایه همه گیر و ادامه دار شد و طی آن ضمن کسب رکوردی دیگر برای افزایش روزانه ارقام شاخص، حجم معاملات سهام هم قابل توجه شد.

    ب در شرایطی اکثر سهامداران متضرر سال گذشته ، به حق انتظار ادامه روند صعودی قیمت ها و جبران بخشی از زیان های وارده را دارند که امروز هم اکثر شرکت ها مخصوصا" شرکت های حاضر در گروه های بانکی ، خودروی، پالایشگاهی ، پتروشیمی، تجهیزاتی ، لیزینگی و ... با اقبال کم نظیر سهامداران مواجه شدند.
    این جریان غالب و امیدوار به تداوم رشد قیمت ها موجب شد تا سهام بانک های صادرات و ملت در همان آغاز زمان سفارش گیری با صف خرید بیش از 1.8 میلیارد سهمی و 740 میلیونی مواجه شوند و ارزش تقاضاهای وارده و هویدا هم از مرز 700 میلیارد تومان عبور کند.
    با این جو روانی مثبت و تزریق نقدینگی های فعالان و افزایش تقاضا به خرید زمینه ثبت رکورد دیگری برای افزایش ارقام شاخص بورس فراهم شد و طی آن با اثر مثبت 240 تا 94 واحدی شرکت های بزرگی چون هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات، همراه اول ، تاپیکو، پالایشگاه بندرعباس، فولادمبارکه و سرمایه گذاری غدیر، دماسنج بازار سهام با 2434 واحد جهش موفق به ثبت بالاترین رشد روزانه در حیات 26 ساله خود شد و رکورد دیروز 2 هزار و 99 واحدی را شکست.
    رشد امروز و 3.59 درصدی شاخص از نظر درصد تغییر ، ششمین رکورد در حیات آن محسوب می شود . پیش از این شاخص در سال های 87 ، 88 و 82 با  افزایش های 7.8 تا بیش از 4 درصدی همراه شده بود اما هیچگاه افزایش های بیش از دو هزار واحدی در یک روز را ثبت نکرده است.
    به این ترتیب در شرایطی شاخص بورس طی دو روز کاری بیش از 4533 واحد صعود کرد و رکوردهای جدیدی بجا گذاشت که ارزش روز بازار سهام هم به مدد رشد قیمت هر سهم شرکت های بزرگ به 314 هزار میلیارد تومان بالغ شد.
    در کنار این آمار و ارقام ، جحم معاملات سهام شرکت های بورسی نیز با داد و ستد قابل توجه 332 میلیارد تومانی بیش از 1.2 میلیارد سهم به ثبت رسید تا نشان از عرضه سهام برخی شرکت ها توسط سرمایه گذاران حقوقی داشته باشد.
    چرا که امروز برخی سهامداران کلان اقدام به عرضه هایی در سهام بانک صادرات، ایران خودرو، سایپا، فولادمبارکه، سرمایه گذاری غدیر ، مخابرات و... کردند اما با این حال در آخر زمان معاملات ، موج دیگری از تقاضاهای خرید وارد سامانه شد و طی آن صف های خرید 864 تا 2.4 میلیون سهمی بانک های صادرات و ملت، ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، تاپیکو، مخابرات، مپنا، فولادمبارکه ، هلدینگ پتروشیمی فارس و سرمایه گذاری غدیر به جا ماند.
    به این ترتیب از نگاه برخی کارشناسان، فردا روز مهمی برای دوره کوتاه مدت بازار سهام است. چون اگر شاخص بورس همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد و وارد کانال 71 هزار واحدی شود و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی هم به خرید خود ادامه دهند ، می توان به تثبیت شرایط کاملا" مثبت و ادامه رشد 4 درصدی قیمت سهام شرکت های بورسی و پرش های بیش از 700 تا هزار واحدی شاخص چشم دوخت. در غیر این صورت، بازار برای یکی دو روز متعادل شده ولی از هفته آینده به روند صعودی اما آرامتر خود ادامه خواهد داد.
    با این حال به دلیل ذات همیشگی بازارهای سهام یعنی نوسان و عدم قطعیت در آینده آن ، باید منتظر اخبار و رویدادهای کلان و موثر ، کنش و واکنش بازیگران بازار ، افکار عمومی سرمایه گذاران و میزان تزریق نقدینگی و... بود تا جهت بازار مشخص شود.

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    دلواپسان بورس را بشناسیم
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:11 | بازدید : 479 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.01.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 1804 واحد افزایش به رقم 51297 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 4718 واحد افزایش عدد 141193 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 1050 واحد رشد به رقم 30312 واحد رسید.

    همچنین در این روز "فارس" با 240 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کنور" با 4 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.
    شاخص فرابورس نیز با 31 واحد افزایش به رقم 797 واحد رسید.
    در این شرایط امروز "مارون" با 6 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.
    گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 3816 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1529 میلیارد ریال رسید.
    دومین روز از معاملات رویایی بورس همانند روز گذشته همچنان با رکوردزنی شاخص ها و نیز رشد قابل توجه ارزش معاملات مواجه شد بطوریکه مدت ها بود که بازار سرمایه چنین حجم و ارزشی را در معاملات به خود ندیده بود. چراکه در این روز ارزش معاملات در هر دو بازار بورس و فرابورس رقمی بیش از 533 میلیارد تومان بود.
     در معاملات روز جاری هم تب و تاب خرید سهام بالا بود و هم عرضه ها در حدی بود که با افزایشی نسبی در مقایسه با روز گذشته توانست پاسخ بهتری به تقاضای موجود بدهد.
    بازار امروز در حالی با رشد شاخص ها بیش از روز گذشته مواجه شد که شب گذشته دکتر ظریف در رسانه ملی پاسخ تمام دلواپسان را در خصوص موارد مطرح شده به وضوح بیان کرد و به نوعی می توان گفت که به توافقی دو طرفه با مجری برنامه نگاه یک دست یافت، گفتگویی که سوالات با لحنی بیان شد که گویی رییس هیأت مذاکره کننده هیچ چیز از منافع ملی و ارزش های کشور نمی داند و حالا باید مجری برنامه، آنها را به وزیر امور خارجه ای که دنیا در مقابل تدبیر و دانش دیپلماسی آن به زانو درآمده، گوش زد کند. واقعاً جای تأسف دارد.
    اما از سویی دیگر طی دو روز معاملاتی که پشت سرگذاشتیم برخی تحلیل ها و اظهار نظرهایی به گوش می رسید که هم جای تعجب دارد و هم تأمل.
    طی معاملات دیروز و امروز بسیار شنیده شده که برخی از دوستان صحبت از غیر منطقی بودن بازار این دو روز و متعادل شدن بازار طی یک روز می نمایند. به نظر این اهالی بازار باید ظرف یک روز متعادل شده و روند صعودی این چنین بی معنا است.
    از همین خیلی کوتاه به بیان علت این گونه تحلیل ها می پردازیم تا برخی نیت ها مشخص شود.
    طی 15 ماه گذشته اهالی تالار شاهد یکی خسته کننده ترین و نامطلوب ترین سال های عمر فعالیت بورس بودند سالی که به زعم اغلب کارشناسان، حرفه ای ترین سرمایه گذاران بورس در بهترین حالت زیانی در حدود 20 تا 25 درصدی را تجربه کردند.
    در آن زمان هیچ کارشناس و سرمایه گذار حرفه ای حرفی از تعادل بازار در یک روز به میان نمی آورد و گویی که این دسته از کارشناسان در خواب به سر می بردند حالا چگونه انتظار دارند که بازار سرمایه پس از روند نزولی 15 ماهه در اولین و یا دو مین روز از معاملات خود پس از پایان بزرگترین ریسک موجود در اقتصاد و بورس تنها روندی متعادل داشته و واکنش خاصی به چنین خبر مهمی نشان ندهد؟!
    میدانید چرا؟ چون این افراد با گرفتن ظاهری حرفه ای و دانا در بورس، قبل از پایان سال سهام خود را به خیال عدم دستیابی به یک توافق سیاسی و احتمال تمدید مجدد زمان رسیدن به یک تفاهم اولیه فروخته و نقدینگی را نزد خود نگاه داشتند حال امروز که با صف های چند ده یا چند صد میلیونی سهام شرکت ها مواجه شده اند و دیگر سهامی برای خرید نیافته اند باز هم با همان ظاهر حق به جانب و یا اصطلاحاً پرستیژ حرفه ای گری سخن از تعادل و غیر منطقی بودن روند بورس می کنند. این افراد همان هایی هستند که پس از متعادل شدن بازار و خرید سهام مدنظر گلایه ها و نارضایتی های خود را به جهت عرضه های خصوصی سازی و یا سهامداران حقوقی شروع می کنند.
    این افراد همان هایی هستند که در زمان فروش سهامشان پیشنهاد خرید و در زمان خرید سهام پیشنهاد فروش به سهامداران کم اطلاع و ناآگاه بورس می دهند.
    در اینکه بازار سرمایه روند صعودی متداوم و همیشگی نخواهد داشت شکی نیست و البته منطقی هم نمی باشد اما این موضوع هم که بخواهیم به هر نحوی شده به بازار سرمایه و سرمایه گذاران القاء کنیم که اتفاق رخ داده در لوزان و تفاهم مشترک کم اهمیت بوده و تأثیر چندانی نخواهد داشت هم موضوعی غیر عقلانی و حتی خنده دار است چون بزرگترین ریسک بازار سرمایه طی 10 سال گذشته همین تحریم ها و مذاکرات هسته ای بوده که ضربه شدیدی بر پیکر بازار سرمایه و سهامدارانش وارد نمود.
    لذا به نظر می رسد اصلاح و روند تعادل در بورس با توجه به رشد بیش از چهار هزار واحدی شاخص کل امری بدیهی باشد (هرچند که شاخص کل ملاک کلیت بازار نیست و باید در این موضوع روند شاخص قیمت مورد توجه قرار گیرد.) اما اینکه این روند به چه میزان ادامه دار خواهد بود موضوعی است که این روزها ذهن اغلب اهالی تالار را به خود مشغول کرده است.
    برخی از کارشناسان معتقدند شاید روند اصلاحی و تعادی برای سهام پرپتانسیل با توجه به شرایط فعلی حتی به یک روز هم نرسد و مجدداً نقدینگی جدیدی وار سهام این شرکت ها شود.
    در پایان اهالی تالار بر این باورند که شاید روند تعادلی در برخی از نمادها فرصت خریدی مناسب باشد خصوصاً که هنوز خاطره سال 92 از ذهن اهالی تالار پاک نشده است.

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    شنبه رویایی بورس تهران
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:46 | بازدید : 695 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     

    شنبه رویایی بورس تهران

    شنبه رویایی بورس تهران
     
     
     

     بورس تهران بعد از اعلام رسمی توافق هسته‌ای روز رویایی و بی سابقه ای را تجربه کرد و با افزایش چشمگیر قیمت ها و رشد بی سابقه تقاضا موجی از خوشحالی را در بین اهالی تالار شیشه ای رقم زد.

    سهامداران منتظر بورس تهران که در سال گذشته حال و روز خوبی نداشتند و زیان های هنگفتی متحمل شده بودند، اکنون از سرمایه گذاری خود در بورس تهران خوشحالند زیرا توافق هسته ای موجب برگشت ورق بورس و افزایش قیمت ها در بازار سرمایه کشور شده است.
    به این ترتیب سهامداران صبور تالار شیشه ای که روزهای سختی را در سال گذشته سپری کرده بودند، امروز شاهد رفع مهم ترین ابهام بازار سرمایه و برگشت مجددا رونق به این بازار و همچنین جبران زیان های گذشته خود بودندبر این اساس بورس تهران که با خوش بینی ناشی از مذاکرات روزهای ابتدایی سال خود را آغاز کرد، امروز به خبر اعلام توافق هسته ای واکنش بسیار مثبتی را نشان داد و روند صعودی خود را تشدید کرد.
    به طوری که در معاملات اولین روز هفته و در رویدادی بی سابقه بورس تهران رکوردهای جدیدی ثبت کرد به طوری که اشتیاق سهامداران برای خرید سهام شرکتهای بانکی و خودرویی موجب تشکیل طولانی ترین صف های خرید در بورس تهران شد.

    این اتفاق و اقبال سهامداران به بازار سرمایه منجر به رکورد شکنی جدید شاخص بورس شد به طوری که شاخص بورس تهران برای اولین بار در تاریخ بیش از 2000 واحد رشد کرد و با رشد درصدی موفق به عبور از کانال‌های 66 و 67 هزار واحدی و توقف در کانال 67 هزار و 827 واحدی شد.

    در بازار امروز تمامی شرکتهای بورسی به جز شرکتهای انگشت شماری به رنگ سبز درآمدند و شرکتهای هلدینگ خلیج فارس،ارتباطات سیار،مخابرات،تاپیکو، فولاد مبارکه،غدیر،پارسیان،ملی مس،بانک پاسارگاد،پالایشگاه بندرعباس، مپنا، گل گهر،کشتیرانی و چادرملو تاثیر 232 تا 53 واحدی بر رشد بورس گذاشتند.

    امروز همچنین در رویدادی بی سابقه برای بانک صادرات تقاضای خرید یک میلیاردی تشکیل شد و در نهایت این شرکت بانکی به همراه بانک ملت و ایران خودرو به ترتیب از تقاضای خرید 851، 408 و 217 میلیون سهمی برخوردار شدند.

    علاوه بر این روزهای رویایی سال 1392 در حالی به بورس تهران برگشته است که امروز نیز بعد از مدتها ارزش بازار سرمایه با افزایش قیمت ها شرکتها به عدد 300 هزار میلیارد تومان رسید.این در حالی است که در مقابل افزایش شدید قیمت ها و تقاضا، حجم معاملات بورس به دلیل عرضه نکردن سهم از سوی حقوقی ها رشد پیدا نکرد و در مجموع بیش از 388 میلیون سهم به ارزش 124 میلیارد تومان داد و ستد شد.




    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    تحلیلگران در مورد قیمت دلار و شاخص بورس چه پیش‌بینی دارند؟ هیجان‌زده نشوید
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:40 | بازدید : 412 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     

    تحلیلگران در مورد قیمت دلار و شاخص بورس چه پیش‌بینی دارند؟ هیجان‌زده نشویدارز

    تحلیلگران در مورد قیمت دلار و شاخص بورس چه پیش‌بینی دارند؟ هیجان‌زده نشوید
     
     -

     امروز قیمت دلار در حالی درکانال 3 هزار و 200 تومانی باقی ماند که انتظارات هیجانی قیمت دلار را طی معاملات صبح به رقم 3 هزار و 175 تومان نیز رسانده بود.

    پیش از آنکه امروز قیمت ها در بازارهای مالی ایران به مرز ثبات نسبی برسد، تحلیلگران اقتصادی خبر از ثبات بازارها داده بودند. تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که خریداران و فروشندگان باید از رفتارهای هیجانی دوری کنند.

     

    تحلیلگر

    پیش بینی قیمت

       سعید لیلاز / اقتصاددان

    میزان کاهش قیمت دلار حداکثر عددی بین 100 تا 200 تومان خواهد بود. بیش از این واکنش بازار به قیمت ها هیجانی است.

    منبع: سایت صدای اقتصاد

    مسعود خوانساری / عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران

    اتفافات پیرامون توافق هسته ای نمی تواند بیش از 200 تومان در بازارهای مالی مانند دلار موثر باشد. بنابراین بازارها باید از رفتارهای هیجانی دوری کنند. در حال حاضر ثبات نیاز کلیدی اقتصاد کشور است.

    منبع: خبرآنلاین

    پدرام سلطانی / نایب رئیس اتاق ایران

    بازارهایی مانند طلا، ارز و مسکن پس از این توافق دچار رکود می شوند. از سوی دیگر بانک ها و بورس می توانند انتظار رشد سپرده گذاری و شاخص را داشته باشند. کاهش قیمت در بازار دلار هم نمی تواند رقمی بیش از 100 تا 200 تومان باشد.

    منبع: خبرآنلاین

    حامد واحدی / عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران

    آنچه اقتصاد ایران امروز نیاز دارد، ثبات و دوری از رفتارهای هیجان زده است. بنابراین همه مردم و فعالان اقتصادی باید توقعات خود از اثرات توافق هسته ای را به سمت معقول هدایت کنند. میزان کاهش قیمت دلار تحت تاثیر این توافق نمی تواند بیش از 100 تا 200 تومان باشد. با این وجود خواسته جامعه اقتصادی کشور ایجاد ثبات بلند مدت در قیمت گذاری هاست.

    منبع: خبرآنلاین

    سیف/ رئیس کل بانک مرکزی

    دولت در بازار ارز دخالتی نمی کند و قصد هم ندارد با اقدامات خود مانع از کاهش قیمت دلار شود.

    منبع: خبرگزاری فارس

    حسن قالیباف/ مدیرعامل شرکت بورس

    درست نیست که تصور کنیم در شرایطی که بورس رو به بالا است تمام سهام شرکت‌ها افزایش می‌یابد، زیرا چنین پدیده ای در هیچ بازار سرمایه‌ای وجود ندارد و سهامداران حتما باید با مطالعه اقدام کرده و صبر و حوصله داشته باشند.

    منبع: ایسنا

    مسعود نیلی/ اقتصاددان

    لغو تحریم‌ها هرچند امکاناتی را برای ما فراهم می‌کند اما معجزه نمی‌کند. شاید شکاف بزرگی میان آنچه انتظارات عمومی از اثر لغو تحریم ها تلقی می‌کند با آنچه واقعیت دارد، وجود داشته باشد اگر این شکاف را درست مدیریت نکنیم، ممکن است آن شرایط بدتر از شرایط فعلی که تحریم است، بشود. یعنی شکل‌گیری انتظارات فراتر از واقعیت برای شرایط پس توافق این خطر را دارد که در صورت مواجهه با واقعیت اعتماد عمومی خدشه دار شود. در حال حاضر نه تنها در میان عامه مردم که برخی مدیران نیز تصور می کنند با توافق هسته‌ای، همه مسائل کشور حل می‌شود در حالی این موضوع صحت ندارد. بسیاری از مسائل ارتباطی به تحریم ندارد. سامان یافتن برخی از عواملی هم که به تحریم ربط دارد، زمان‌بر خواهد بود. بنابراین دچار خو‌ش‌بینی کاذب شدن ممکن است ظرفیت تحمل جامعه را سرریز کند.

    منبع: سایت صدای اقتصاد/ گفت و گوی نوروزی هفته نامه صدا

     

     



    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    جدول ۱۵ساله افزایش مزد به دلار/ کارگران در سال۹۴چند دلار می گیرند؟
    دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:36 | بازدید : 438 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     

    جدول ۱۵ساله افزایش مزد به دلار/ کارگران در سال۹۴چند دلار می گیرند؟

    ر اساس نرخ ۳۳۵۰تومانی دلار در بازار آزاد، کارگران مجرد در سال ۹۴روزانه ۷.۰۸ دلار و ماهیانه بدون اضافه کاری حداکثر ۲۶۶.۲ دلار دریافت می کنند که این میزان برای کارگران متاهل با یک فرزند ۲۸۷.۶ دلار است.

     کارشناسان بازار کار کشور معتقدند طبق استانداردهای بین المللی و آمارهای موجود، حقوق و دستمزد در ایران یکی از کمترین مبالغ پرداختی در بین کشورهای مختلف جهان است و از این حیث نیروی کار شاغل در کشورمان با مسائل و مشکلات اقتصادی جدی تری نسبت به برخی کشورهای صنعتی و توسعه یافته برخوردارند.

    مقایسه ارقام ریالی پرداختی به کارگران و مشمولان قانون کار با دلار، این فاصله و شکاف حقوقی را به خوبی نشان می دهد. کارگران شاغل در کشورمان، دریافتی های پایان ماه خود را به صورت ریال هزینه می کنند، اما تبدیل حقوق و دستمزد فعلی نیروی کار به دلار نشان می دهد که فاصله زیادی بین دریافتی کارگران ایرانی با دستمزدهای چند هزار دلاری ماهیانه در برخی کشورها وجود دارد.

    جدول ۱۵ ساله مقایسه ای حداقل حقوق ریالی کارگران ایرانی با دلار


    حداقل مزد کارگران به دلار حداقل دستمزد به ریال نرخ دلار بازار آزاد سال
    ۷۱.۷ ۵۶۷۹۰۰ ۷۹۲ ۱۳۸۰
    ۸۷.۴ ۶۹۸۴۶۰ ۷۹۹ ۱۳۸۱
    ۱۰۲.۵ ۸۵۳۳۸۰ ۸۳۲ ۱۳۸۲
    ۱۲۱.۹ ۱۰۶۶۰۲۰ ۸۷۴ ۱۳۸۳
    ۱۳۵.۶ ۱۲۲۵۹۲۰ ۹۰۴ ۱۳۸۴
    ۱۶۲.۶ ۱۵۰۰۰۰۰ ۹۲۲ ۱۳۸۵
    ۱۹۵.۷ ۱۸۳۰۰۰۰ ۹۳۵ ۱۳۸۶
    ۲۲۷.۳ ۲۱۹۶۰۰۰ ۹۶۶ ۱۳۸۷
    ۲۶۳.۵ ۲۶۳۵۲۰۰ ۱۰۰۰ ۱۳۸۸
    ۲۷۵.۴ ۳۰۳۰۰۰۰ ۱۱۰۰ ۱۳۸۹
    ۱۷۳.۸ ۳۳۰۳۰۰۰ ۱۹۰۰ ۱۳۹۰
    ۱۱۱.۳ ۳۸۹۷۰۰۰ ۳۵۰۰ ۱۳۹۱
    ۱۶۲.۳ ۴۸۷۱۲۵۰ ۳۰۰۰ ۱۳۹۲
    ۲۰۲.۹ ۶۰۸۹۰۰۰ ۳۰۰۰ ۱۳۹۳
    ۲۱۲.۶ ۷۱۲۴۲۵ ۳۳۵۰ (پایان اسفند۹۳) ۱۳۹۴

    همانگونه که از جدول مقایسه ای پیداست، تبدیل دستمزد کارگران به دلار در ایران نشان دهنده یکی از ناچیزترین ارقام حداقلی پرداخت حقوق در جهان است. طبق گزارش سازمان جهانی کار، این ارقام در برخی از کشورهای واقع در قاره آسیا و آمریکا تا ۳۴۰۰ دلار نیز بوده است.

    اساسا مقایسه دستمزد ریالی کارگران ایرانی با دلار به این دلیل است که افزایش نرخ برخی اقلام در ایران بر اساس دلار صورت می گیرد که این موضوع تاثیر شدیدی بر افت قدرت خرید کارگران ایرانی دارد. حتما همه شنیده ایم که می گویند ما به دلار حقوق نمی گیریم که به دلار خرج کنیم.

    وضعیت افزایش حداقل دستمزدها در ایران طی ۱۵ سال گذشته نشان می دهد که هیچگاه افزایش حداقل دستمزدهای کارگران ایرانی از ۲۷۵ دلار در ماه بالاتر نرفته و با وجود اینکه حداقل حقوق کارگران ایرانی از سال ۸۰ به بعد به مرور در حال رشد ناچیز در برابر دلار بوده است اما از سال ۹۰ به بعد دوباره روند نزولی آن آغاز شده که به معنی افت دوباره قدرت خرید کارگران و سخت تر شدن تامین معیشت در ایران است.

    حداکثر دریافتی حداقل بگیران با دو فرزند؛ ماهیانه 309 دلار

    مقامات کارگری می گویند با دستمزدهای فعلی، امکان تامین هزینه های معیشت بیش از ۱۰ روز در ماه وجود ندارد و افراد برای جبران این کسری قابل توجه مجبور به گرایش به شغل دوم و حتی سوم هستند.

    کارشناسان اقتصادی کشور معتقدند یکی از دلایل گسترش شدید دلال بازی و واسطه گری در کشور به ویژه طی سال های اخیر؛ کسری درآمد خانوارها و در نتیجه ناچاری برخی گروه های اجتماعی برای فعالیت در اینگونه بازارها به منظور جبران کسری بوده است، هرچند نمی توان گفت همه واسطه گران از روی ناچاری به این کار گرایش داشته اند.

    همیشه در همه جوامع افرادی به قصد سودجویی حاضر و آماده و مترصد استفاده از فرصت های بادآورده هستند، اما تلاش دولت های سابق برای کسب درآمد از بازارهای ارز و سکه برای جبران کسری های بودجه ای و همچنین تامین منابع نقدی هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته از محل های اینچنینی، باعث بروز آسیب های معیشتی فراوانی برای گروه های ضعیف جامعه از جمله کارگران شد.

    به صورت کلی، طبق اعلام سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی کار، در برخی کشورها مانند آلمان طی سال ۲۰۱۰ حقوق ماهیانه کارگران ۲۸۰۰ دلار، آفریقای جنوبی ۲۴۰۰ دلار و آمریکا ۳۴۰۰ دلار بوده است. همچنین در کشور آسیایی چین ۷۰۰ و ترکیه نیز ۱۴۰۰ دلار بوده است. در ایران رقم پرداختی در صورت باقی ماندن نرخ دلار در سطح ۳۳۵۰ تومان فعلی، در سال آینده در بهترین حالت برای کارگران به ۳۰۹ دلار در ماه نخواهد رسید.

    جدول دلاری مزایای جانبی دستمزد کارگران در سال ۹۴ (طبق نرخ دلار آزاد در پایان سال 93)


    مصوبه شورای عالی کار مبلغ ریالی مبلغ دلاری
    حداقل دستمزد ماهیانه ۷۱۲۴۲۵ ۲۱۲.۶
    حق مسکن ماهیانه ۴۰۰۰۰ ۱۱.۹
    حق بن نقدی (خواروبار) ۱۱۰۰۰۰ ۳۲.۸
    حق اولاد- یک فرزند ۷۱۲۴۲ ۲۱.۲
    حق اولاد- دو فرزند ۱۴۲۴۸۵ ۴۲.۴
    حق سنوات ماهیانه ۳۰۰۰۰ ۸.۹
    حداقل مزد روزانه ۲۳۷۴۷ ۷.۰۸
    مجموع دریافتی افراد مجرد ۸۹۲۴۳۰ ۲۶۶.۲
    مجموع دریافتی افراد متاهل با یک فرزند ۹۶۳۶۷۱ ۲۸۷.۶
    مجموع دریافتی افراد متاهل با دو فرزند ۱۰۳۴۹۱۲ ۳۰۸.۹

     


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    روحیۀ بازار - 23.03.2015
    دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 23:31 | بازدید : 456 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     

    روحیۀ بازار - 23.03.2015

    آخرین گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) که آمار تا 17 مارس را پوشش می دهد حاکی از آن است که سرمایه گذاران از معاملات خالص خریدشان روی دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی major currencies کاسته اند و آن از رقم 43.38 میلیارد دلار در هفتۀ قبل به رقم 38.58 میلیارد دلار رسانده اند. این کاهش ناشی از بیانیه بانک فدرال می باشد که درتاریج 18 مارس اعلام شد. می توان نتیجه گرفت که شرکت کنندگان بازار انتظار داشتند که بانک فدرال رزرو به سفت سیاست های پولی اقدام خواهد کرد.همانطور که در جدول روحیۀ CFTC مشاهده می شود سرمایه گذاران روی جفت ارز USD / CHF مواضع کوتاه بیشتر گرفته اند و بقیه ارزها همینک فروش خالص در برابر دلار آمریکا را حفظ کرده اند. موقعیت فروش یورو در برابر پوند گسترش یافته است. حجم معاملات کوتاه روی یورو برای دومین هفته متوالی رشد کرده است و در حال حاضر با افزایش 1.45 میلیارد دلار به سطح 25.7 میلیارد دلار رسیده است. یورو هنوز هم محبوب ترین ارز در برابر دلار به حساب می آید. مجموع موقعیت کوتاه روی پوند با 0.42 میلیارد دلارافزایش به منفی 3.49 میلیارد دلار رسیده است. بر خلاف هفته گذشته، شرکت کنندگان بازار شروع به خرید بیشتر ین و دلار استرالیا نموده اند. موقعیت کوتاه روی ین ژاپن با 1.18 میلیارد دلار کاهش به سطح منفی 4.95 میلیارد دلار رسیده است. ین ژاپن هنوز هم در رتبه دوم در میان ارزهای اصلی در برابر دلار را دارد. موقعیت فروش دلار استرالیا کاهش بیشتری از خود نشان داد: اگر در هفته گذشته به میزان 5.86 میلیارد دلار فروش شده بود، در حال حاضر به منفی 2.2 میلیارد دلار رسیده است. شرکت کنندگان بازار همچنان به رشد دلار کانادا انتظار دارند: مقدار پوزیشن های کوتاه روی این ابزار با 0.51 میلیارد دلار کاهش به منفی 2.57 میلیادر دلار رسیده است. 

     

    commitment of traders
     

     

     

    commitment of traders net long short
     

     

     

    commitment of traders weekly change
     

     

     

    market sentiment ratio long short positions
     

     

     


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    تعرفه واردات خودرو برای سال ۹۴
    دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 22:29 | بازدید : 431 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     

    بالاترین تعرفه در سال ۹۴، حدود ۷۵ درصد است، ضمن اینکه تعرفه واردات خودرو برای سال آینده ثابت باقی ماند.


     ولی الله افخمی راد با اشاره به تغییرات طبقات تعرفه‌ای در سال ۹۴ گفت: هیات دولت در ابتدای سال جاری به سازمان توسعه تجارت تکلیف کرد تا سال ۹۶ مجموع طبقات تعرفه ای کشور به شش طبقه برسد که امسال براساس این تکلیف چهار طبقه تعرفه ای را حذف کردیم.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مصوبات جلسه روز گذشته هیات دولت در خصوص تعیین سود بازرگانی کالاها با معیار تقویت و حمایت از تولید داخلی اظهار داشت: در اواخر هر سال براساس مقررات و قوانین موجود، نظام تعرفه ای کشور مورد بازبینی و بررسی قرار می گیرد که برای طی مراحل استصوابی به هیات دولت ارایه خواهد شد تا مصوبات لازم دریافت و سپس برای اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شود.

    افخمی با بیان اینکه نظام تعرفه ای مزیت هایی دارد که اگر به درستی و منطقی به مرحله اجرا درآید در راستای حمایت از تولید داخلی و رشد سرمایه گذاری خواهد بود، گفت: برطبق مصوبه هیات دولت از ابتدای سال ۹۴ تعداد طبقات تعرفه ای کشور از ۱۴ به ۱۰ طبقه کاهش خواهد یافت.

    به گفته وی، کمترین سود بازرگانی یا حقوق ورودی کالاها در سال ۹۴ حدود ۴ درصد و بالاترین حقوق ورودی به ۷۵ درصد خواهد رسید در حالی که در سال جاری بالاترین حقوق ورودی کالا ۱۰۰ درصد بوده است.

    افخمی راد ادامه داد: براساس مصوبه هیات دولت تعرفه های ۶ و ۸ درصد به ۷ درصد، تعرفه های ۱۲ و ۱۵ درصد به ۱۵ درصد، تعرفه های ۱۸ و ۲۲ درصد به ۲۰ درصد تغییر خواهد یافت و تعرفه ۱۰۰ نیز حذف می شود که بالاترین ردیف تعرفه ها هم ۷۵ درصد خواهد بود.

    وی با بیان اینکه در اصلاح نظامات تعرفه ای کشور علاوه بر حمایت از صنعت داخلی و رقابتی کردن فضای تولید، مسایل دیگری نیز مورد نظر قرار گرفته است، افزود: رعایت محیط زیست، حفظ منابع طبیعی کشور و مساله قیمت ها از جمله مواردی است که در بازبینی تعرفه های مورد توجه قرار گرفته است.

    افخمی راد همچنین در خصوص تعرفه واردات خودرو نیز گفت: تعرفه واردات خودرو هیچ گونه تغییری نداشته است، مضاف براینکه تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی در حداقل میزان ممکن است و سود بازرگانی آنها صفر درصد است.

    وی با تاکید براینکه ورود خودروهای با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی همچنان ممنوع است، افزود: تعرفه واردات خودروها با حجم کمتر از ۲۵۰۰ سی سی بین ۴۰ تا ۵۵ درصد است.

    به گفته وی، تعداد خودروهای وارداتی با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی در سال جاری حدود ۱۵۰ دستگاه بوده و این تعداد نیز مراحل ورودی آنها مربوط به سنوات گذشته بوده است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین تصریح کرد: تعرفه های پایین عمدتا مربوط به مواد اولیه و تعرفه های بالا مربوط به کالاهای نهایی و مصرفی است.


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    100 شرکت برتر جهان اسلام
    دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 22:7 | بازدید : 457 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     

    100 شرکت برتر جهان اسلام

     

     

     

    به نوشته دنیای اقتصاد، شركت ملي نفت ايران پس از شركت آرامكو عربستان در رده دوم بزرگ‌ترين شركت‌هاي جهان اسلام قرار دارد. در بين صد شركت برتر جهان نام 8 شركت ايراني در بخش‌هاي نفت، خودرو، پتروشيمي، بانك و فولاد ديده مي‌شود.
    موسسه دینار استاندارد، 100 شرکت برتر کسب‌وکار کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را تحت عنوان DS100معرفی کرد. در این رده‌بندی نام 8 شرکت ایرانی به چشم می‌خورد که شرکت ملی نفت با درآمد سالانه 110 میلیارد دلار رتبه دوم در این لیست را کسب کرده است. «ایران خودرو»، «شرکت پتروشیمی ایران»، «شرکت سایپا»، «شرکت تلکام ایران»، «بانک صادرات ایران»، «بانک ملت» و «شرکت فولاد اصفهان» و هفت شرکت دیگر ایرانی در این لیست هستند.

    این موسسه که مقر آن در نیویورک قرار دارد برای نهمین بار پیاپی، 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی را رتبه‌بندی کرد که در مجموع درآمد این شرکت‌ها ، 1.76 تریلیون دلار است. درآمد این شرکت‌ها 10.5درصد از 101.5 تریلیون درآمد 100 شرکت برتر جهان است.  آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان جهان 1.65 میلیارد نفر است که 1.2 میلیارد نفر آنان در کشورهای مسلمان زندگی می‌کنند. سازمان همکاری اقتصادی شامل 57 کشور اصلی است که محدوده جغرافیایی آن از مراکش در غرب آفریقا گرفته تا اندونزی در شرق آسیا ادامه می‌یابد. کشورهای این منطقه از منابع نامحدود طبیعی و نیروی انسانی بهره می‌برند و پتانسیل بالایی درسیاست و اقتصاد در جهان و در بلند‌مدت دارند.
    کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمعیت جوان بهره می‌برند. برخی از این کشورها مانند مالزی، اندونزی، ترکیه، مراکش و امارات‌متحده به‌عنوان بازار‌های پیش‌رو در سطح جهان ظهور کرده‌اند. مسلمانان جهان در مجموع 16 درصد (9.9 تریلیون دلار) تولید اقتصاد جهان را در اختیار دارند. درآمد سالانه برخی کشورهای مسلمان مانند پاکستان، مالزی و مصر کمتر از شرکت‌های خصوصی همچون تویوتا موتورز، گروه سینوپک(شرکت پتروشیمی در چین)، اگزون موبیل (شرکت نفت و گاز در آمریکا)و ... است.

     جایگاه ایران
    در میان 10 شرکت برتر نام شرکت ملی نفت ایران با درآمدی برابر با 110 میلیارد دلار در رده دوم به چشم می‌خورد. این در حالی است که درآمد شرکت اول این لیست سه برابر درآمد شرکت همتای ایرانی خود است. 9 شرکت برتر در حوزه انرژی هستند و دولتی اداره می‌شوند. دومین شرکت ایرانی که در این لیست قرار دارد شرکت ایران خودرو است که در کل در رده 25 قرار دارد. خودروساز دیگر ایرانی شرکت سایپا است که از رقیب خود یعنی ایران خودرو سه پله پایین‌تر است. این دو شرکت تنها شرکت‌هایی هستند که از اقتصاد کلان متاثر می‌شوند. شرکت تلکام ایران در جایگاه 47 قرار دارد در حالی که شرکت‌های تلکام عربستان سعودی و امارات درآمدی بیشتر از این شرکت داشتند. در میان بانک‌ها، بانک صادرات ایران در نیمه دوم جدول قرار دارد و 13 پله جلوتر از بانک ملت است. در حوزه بانکی بانک ترکیه‌ای به نام ایسبانک رتبه برتر را دارد و در انتهای جدول نیز شرکت فولاد اصفهان است که در بخش تولید مواد اولیه فعالیت می‌کند. در این بخش عربستان سعودی جایگاه اول را دارد.

     چرا باید به موسسات بزرگ توجه کرد؟
    شاید برای برخی این پرسش به وجود آید که چرا باید به موسسات بزرگ اهمیت داد، در حالی که این موسسات تنها به سود خود فکر می‌کنند و به ملیت خود اهمیت کمتری می‌دهند هرچند این حقیقت دارد که موسسات بزرگ مانند مایکروسافت، دل، ‌ای بی‌ام، ژیلت، سیسکو و
    بی ام دبلیو نشان‌دهنده پیشرفت اقتصادی و کیفیت پایدار زندگی در کشورهای خود هستند. 54 شرکت عضو «فورچون500» تقریبا 9 تریلیون دلار درآمد دارند. از طرف دیگر، در مجموع 54 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی درآمدی برابر با 6.1 تریلیون دلار دارند. حضور تنها 3 شرکت مسلمان در «فورچون500» نشان از وضعیت بد اقتصادی کشورهای مسلمان دارد این در حالی است که هیچ شرکت عضو سازمان همکاری اسلامی در لیست بهترین شرکت‌ها و برند‌های جهانی که هر سالانه منتشر می‌شود، نیست.
    موسسات بزرگ می‌توانند مشکلات اقتصادی اجتماعی اعضای کشورهای سازمان همکاری اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از اعضای سازمان همکاری اسلامی فقیرترین افراد جهان هستند که درآمد سرانه‌ای کمتراز یک دلار در روز دارند. به‌طور مشابه، 15درصد جمعیت کل عضو سازمان همکاری اسلامی از سوءتغذیه رنج می‌برند. نرخ باسوادی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی هم در جهان پایین‌ترین است و حتی در بعضی از این کشورها کودکان هرگز به مدرسه نمی‌روند. این ارقام هشداردهنده هستند و بیشتر دولت‌های مسلمان تاکنون نتوانسته‌اند راه‌حل یکپارچه‌ای برای حل این معضلات ارائه کنند. در اینجاست که موسسات بزرگ می‌توانند نجات بخش باشند. این موسسات قادرند به دولت در بهبود اجرای بسیاری از بخش‌ها کمک کنند و آنها را در دستیابی به اهدافی نظیر کمک به دولت‌ها در ریشه کن کردن فقر و گرسنگی، توسعه شراکت جهانی و تشویق بنگاه‌ها به سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و همچنین کمک به بخش‌های ذی‌نفع برای رسیدن به اهدف اصلی آموزش یاری کنند. این سازمان‌ها کارفرماهایی دارند که فرصت‌های برابر را در اختیار کارمندان قرار می‌دهند که این امر موجب بهبود برابری جنسیتی می‌شود و همچنین زنان را در تمامی زمینه‌ها قدرتمند می‌کند. از سوی دیگر، موسسات بزرگ‌تر به دولت‌ها در فراهم آوردن تسهیلات پزشکی و دارویی کمک کرده و برای بهبود سلامت مادر و کاهش مرگ‌ومیر کودکان مشارکت می‌کنند.
    با وجود چالش‌های بزرگ در سازمان‌های جهان اسلام باید این سازمان‌ها تلاش در پیشرفت و توسعه داشته باشند. به‌طور مشابه، کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای مسلمان تردید دارند که بیشتر به دلیل مسائل شفاف‌سازی است. برای مثال، 90 درصد موسسات عضو شورای همکاری خلیج‌فارس توسط افراد یا خانواده اداره می‌شوند. با وجود همه این چالش‌ها و کمبودها، جهان اسلام فرصت‌های فراوانی را هم به سرمایه‌گذار داخلی و هم به سرمایه‌گذار خارجی اعطا می‌کند. رافی از مسوولان موسسه دینار استاندارد سه حوزه مناسب را در این خصوص معرفی می‌کند.

     مدیریت جهانی
    روزبه‌روز جمعیت جهان بیشتر می‌شود و در نتیجه معضلات جهانی نیز رو به فزونی است. جهان به مدیران مبتکری نیاز دارد که بتوانند راهکارهای پایداری برای مشکلات ارائه کنند. بنابراین، اگر موسسات مسلمان بخواهند جهان را با ارائه راهکارهای قابل قبول مدیریت کنند، آنها باید شکاف‌های مزمن در فرهنگ نوآوری بازار و سازمان همکاری اسلامی را بهبود بخشند. برای مثال آنها باید فرهنگ مشارکتی را پایه‌گذاری کنند که ترس از شکست نداشته باشند و «اندیشه بزرگ و تفکر انتقادی» را در سر بپرورانند. آنها باید به دنبال نشان تجاری جدید و معیار سرمایه‌گذاری بازار باشند تا هدایت بقیه نشان‌های تجاری و بازاری را در دست بگیرند.
     سرمایه‌گذاری بین کشور‌های سازمان همکاری اسلامی
    سرمایه‌گذاری بین کشور‌های سازمان همکاری اسلامی می‌تواند نتایج بسیار خوبی برای کشورهای مسلمان که توسعه‌نیافته و محروم هستند داشته باشد. به این ترتیب، کشورهای مسلمان می‌توانند به هم کمک کنند تا باعث رشد و تقویت وضعیت اقتصادی اجتماعی یکدیگر بشوند.

     بازار جهانی منطبق با سبک زندگی مسلمانان
    تقریبا اکثر کشور‌های مسلمان فرهنگ و سنت‌های مشابهی دارند و این بیانگر فرصت مناسب برای تبدیل باور‌ها و سنت‌های معمول خود به سنت‌های بزرگ و سودمند است. در بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، پتانسیل لازم برای بازار‌های متفاوت و صنایع وجود دارد. برای مثال صنعت غذایی حلال یا بازار منطبق با سبک زندگی مسلمانان می‌تواند بازاری 8/1 تریلیون دلاری داشته باشد در صورتی که تنها کسری از آن محقق می‌شود. توجه اندک به این بازار کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باعث می‌شود، این کشورها درآمد خود را افزایش دهند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که موسسات بزرگ تاثیر مثبتی بر شرایط مالی کشور‌ها و ملیت‌ها دارند که هر چه زودتر باید به آن پرداخته شود. موسسات بزرگ اسلامی البته باید فرآیندهای توسعه‌گرایانه‌ای داشته باشند تا منجر به رونق جوامع مسلمان شود.

     


    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    چرا بازار شب عید خراب بود؟
    دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 22:6 | بازدید : 475 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     چرا بازار شب عید خراب بود؟

    چهارراه استانبول که دم عید همیشه شلوغ است و مردم برای خرید پوشاک سال نو به آنجا مراجعه می‌کنند، امسال خلوت شده. مردم قیمت می‌پرسند و از مغازه‌ها خارج می‌شوند، بی‌آنکه جنسی خریداری کنند، حتی تعدادشان را می‌توان شمرد. پارکینگ جمهوری که بساط شب عید را راه انداخته هم همین وضعیت را دارد.
     
     

     

    وارد یکی از پاساژها می‌شویم و از فروشنده در مورد بازارش می‌پرسیم. بازارتان امسال چطوره؟ فروشنده که بیشتر محصولات خود را از ترکیه و چین وارد می‌کند، پاسخ می‌دهد: «به‌شدت خراب. فروش نسبت به سال گذشته خیلی ریزش داشته و بازار حسابی کساد است.» از او دلیلش را می‌پرسیم و می‌گوید: «وضعیت مالی مردم خیلی خراب است. بعضی از مشتری‌های ما می‌گویند، هنوز حقوق بهمن را هم دریافت نکرده‌اند و حتی گفتند حقوق اسفند و عیدی‌شان را هم آن‌سوی سال پرداخت می‌کنند. خب مشخص است دیگر برای خرید پوشاک توان مالی ندارند که انتظار خرید هم داشته باشیم.»

    بازار از ٢ماه پیش کساد است
    کمی لباس‌ها را در قفسه مرتب می‌کند و ادامه می‌دهد: «ما بازاری‌ها، بازار شب عید خود را با فروش دی و بهمن می‌سنجیم. اگر در این دوماه خصوصا ماه بهمن فروش خوب باشد، یعنی مردم آمادگی خرید شب عید را دارند اما دی و بهمن هم خبری نبود که نبود! از طرفی در حراج بهمن‌ماه که مردم برای خرید لباس‌های زمستانی سال بعد از این فرصت استفاده می‌کنند، امسال بیشتر مشتری‌ها به‌دنبال پیراهن و شلوار بهاری بودند. درواقع می‌خواستند از فرصت ارزا‌‌‌ن‌ترخریدکردن برای خرید شب عید استفاده کنند. از همان‌موقع دستمان آمد که خبری از بازار شب عید نیست.»مغازه‌دار که از وضعیت هزینه‌ها شاکی است، می‌گوید: «امسال هزینه‌ها نسبت به سال قبل دوبرابر شده. تعزیرات که به کنار، اجاره‌بها سال‌به‌سال حداقل ٢٥ تا ٣٠درصد افزایش می‌یابد. از طرفی قیمت دلار که همه زندگی ما روی آن بنا نهاده شده، امسال بسیار بالا رفت. شلواری که پارسال ١٨‌دلار می‌خریدم، امسال هم ١٨‌دلار می‌خرم، اما ١٨دلار پارسال نزدیک به ٤٠هزارتومان بود اما امسال حدود ٦٠هزارتومان است، اما نمی‌توانم آن جنس را با قیمت خیلی بالاتر از پارسال به مشتری بفروشم. مردم هرچقدر درآمد داشته باشند، اول برای خورد و خوراک خود هزینه کرده و باقی را صرف خرید پوشاک و کفش می‌کنند، درواقع ما در اولویت چهارم و پنجم مردم هستیم و دیگر سهمی برای بازار ما باقی نمی‌ماند.»

    امسال فروش حدود ٤٠درصد افت داشت
    در بازار خلوت چهارراه استانبول قدم می‌زنیم و وارد یک عمده‌فروشی پوشاک می‌شویم. فروشنده که گویی از هر فرصتی برای بیان دردهای بازارش استقبال می‌کند، می‌گوید: «فروش ما حدود ٤٠درصد افت داشته. این هم ربطی به شب عید ندارد و از اول سال با چنین شرایطی روبه‌رو هستیم. من عمده‌فروش هستم و نباید در بازار شب عید که قاعدتا باید سرم شلوغ باشد، به مغازه‌دار سرویس بدهم، اما به‌واسطه کسادی بازار فرصت دارم و به مغازه‌دار‌ها نیز می‌فروشم. این مساله برای تمام صنوف است و فقط مربوط به صنف ما نیست.»

    او که معتقد است امسال اتفاق جدیدتری هم بازار را متاثر کرده است، می‌افزاید: «امسال اتفاق جدیدی هم افتاد. نرخ تورم که ظاهرا کاهش یافته، روی بازار هیچ تاثیری نگذاشته. از طرفی مساله روانی ناشی از نوسانات قیمت دلار خیلی بازار را تحت‌تاثیر قرار داده، الان هر کسی که قصد خرید دارد، اول قیمت دلار را می‌پرسد. با اینکه پارسال نوسانات نرخ دلار بیشتر بود، اما مردم تا این حد در جریان امور اقتصادی و مذاکرات هسته‌ای نبودند اما الان همه پیشگو و داور شده‌اند و منتظرند ببینند آینده چه می‌شود. به‌هر‌حال بهترشدن وضعیت اقتصادی یک پروسه بلندمدت است اما مردم نمی‌دانند و منتظرند تحریم‌ها برداشته شود. درهرحال این امید به آینده تاثیرات روانی خود را باقی می‌گذارد و خرید مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»

    وی که تاکید دارد ٩٩درصد پوشاک انبارشده در این مغازه ایرانی است، می‌گوید: «با وضعیتی که داریم همه‌چیز ‌گران شده؛ پارچه، بیمه کارگر، تعرفه‌های برق و... . تولیدکننده مجبور است برای اضافه‌شدن هزینه‌های جانبی دست به افزایش قیمت فروش پوشاک بزند.»

    اعتبار بازاری‌ها ریزش داشته
    وقتی از او در مورد وضعیت تولیدکننده‌ها و خریداران جزء می‌پرسم، سری تکان می‌دهد و ادامه می‌دهد: «امسال خیلی از خریداران معتمد بازار که از منِ عمده‌فروش خرید می‌کردند به‌خاطر وضعیت اقتصادی دچار مشکل شده‌اند و چک آنها برگشت خورده یا برای پرداخت بدهی‌های خود فرصت خواسته‌اند که قطعا این مساله اعتبار آنها را در بازار دچار ریزش کرده است.»

    او که چین را یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار پوشاک می‌داند، می‌گوید: «چین دمار از ما درآورده. در این میان بزرگ‌ترین خدمتی که سران این کشور می‌توانند به فعالان اقتصادی بکنند این است که تمام محصولات چینی اعم از درجه یک و درجه‌های پایین‌تر را از بازار جمع کنند. نیازی نیست به تولیدکننده داخلی بودجه بدهند، همین که جلو واردات جنس چینی را به کشور بگیرند، کافیست.»

    می‌پرسم ترکیه هم از این بازار سهم دارد، با آن مشکلی ندارید؟ پاسخ می‌دهد: «حجم کاری که از ترکیه وارد کشور می‌شود بسیار کم است و کسانی که توان خرید آن را دارند تنها پنج‌درصد خریداران هستند، اما جنس چینی که وارد بازار می‌شود، هم تولیدکننده را بیچاره می‌کند و هم منِ عمده‌فروش را مستاصل. فروشنده جزئی که از من جنس چینی می‌خرد، از هر صدجنس، ٢٠عدد را به‌عنوان جنس زده‌دار برمی‌گرداند و من نمی‌توانم آن را به چین بازگردانم. این در حالی است که جنس ایرانی در پوشاک کیفیت بالاتر اما قیمت گران‌تری دارد. مثلا شلواری که با پارچه مطهری‌جامه سری‌دوزی می‌شود که کیفیت بسیار بالایی هم دارد، برای عمده‌فروش هر شلوار ٨٠هزارتومان فاکتور می‌شود و من آن را ٩٠هزارتومان به فروشنده جزء می‌فروشم و قاعدتا در بازار زیر ١٧٠هزارتومان یافت نمی‌شود.» به نظر می‌رسد همیشه بازار لباس‌های زنانه و بچگانه داغ‌تر باشد.

    می‌گوید: «اینطور نیست. فروش پوشاک مردانه همیشه از پوشاک زنانه و بچگانه بهتر است، اما این به‌خاطر این است که مردان اگر برای خرید بیایند با حداقل قیمت نیز خریداری می‌کنند و اجناس بهتر با قیمت بالاتر را برای فرزندان یا همسر خود می‌خرند که طبیعتا میزان فروش آن نیز کاهش می‌یابد. در مقابل پوشاک بچگانه همیشه بازار ضعیف‌تری نسبت به پوشاک مردانه و زنانه دارد.»

    او ادامه می‌دهد: «امسال پالتو و مانتو بازار بسیار بدی داشتند. اینکه یک پالتوی ٣٠٠هزارتومانی اواخر سال صدهزارتومان قیمت می‌خورد به‌خاطر آن است که فروشنده از فروش آن ناامید شده و حاضر است تنها قیمت پارچه آن را نقد کند نه‌اینکه ٢٠٠هزارتومان روی آن سود کشیده باشد.»این مغازه را هم ترک می‌کنیم و او که هنوز هم به آینده امید دارد با لبخند ما را بدرقه می‌کند. پا به خیابان که می‌گذاریم با اینکه دم غروب است و طبق عرف هنوز باید بازار رونق داشته باشد، تعداد کمتری از افراد را می‌بینیم که قدم می‌زنند و چشمشان به ویترین‌ مغازه‌ها دوخته می‌شود. جلو هر مغازه‌ای هم یک‌نفر بلند تبلیغ می‌کند: «این مغازه آتیش گرفته، آتیش زده به مالش» اما انگار مغازه‌ها واقعا در آتش رکود می‌سوزند و شادی دم عید را نمی‌توان در نگاه فروشنده‌ها و مردم دید.
    موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    سال صدرنشینی بازار پول
    دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 22:2 | بازدید : 453 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     

    سال صدرنشینی بازار پول

    سال صدرنشینی بازار پول
     
     
     

    چکیده: مقایسه بازدهی پنج بازار رایج سرمایه‌گذاری در سال 93، حاوی دو پیام مشخص برای اقتصاد ایران است.

    مقایسه بازدهی پنج بازار رایج سرمایه‌گذاری در سال 93، حاوی دو پیام مشخص برای اقتصاد ایران است. وجه نخست پیام در نادر بودن آن ترجمه می‌شود. بازار پول که در سال‌های گذشته همواره با بازدهی منفی روبه‌رو بوده در سال‌جاری علاوه‌بر بازدهی واقعی مثبت گوی سبقت را از رقبا ربوده و به‌تنهایی بر صدر نشسته است. وجه دوم این پیام در ناکامی سفته‌بازان ترجمه می‌شود. مقایسه بازدهی چهار بازار بورس، مسکن، دلار و سکه در کنار نرخ سود بانکی نشان می‌دهد در سال‌جاری نیز سفته‌بازان نتوانستند از محل نوسان‌گیری قیمت سودی حاصل کنند. به‌نظر می‌رسد در سال 94 با توجه به تصحیح مسیر در سال‌جاری می‌توان شاهد کاهش جذابیت نوسان‌گیری در بازار سرمایه نیز بود. «دنیای اقتصاد» در گزارشی با بررسی بازدهی بازارها و برندگان و بازندگان سال 93 به مقایسه سیاست‌های اعلامی دولت با درجه تحقق آنان پرداخته است. نتایج گزارش نشان می‌دهد هدف‌گذاری متغیرهای اقتصاد کلان در نقطه هدف فرود آمده است؛ عاملی که در هدایت نقدینگی به‌سوی بازارهای متشکل تاثیرگذار بود. انتظار می‌رود در سال 94 نیز سیاست‌ها به‌صورت جامع تدوین شود. تعریف تعادل به‌صورت جزئی و دستکاری برخی متغیرها مانند نرخ سود بدون توجه به اهداف کلان می‌تواند تهدیدی برای بازارهای متشکل و بازگشت رویکردهای کوتاه‌مدت باشد.

    بررسی بازدهی 5 بازار
    سال صدرنشینی پول


    مقایسه بازدهی بازارها نشان می‌دهد در سال 93 بازار پول به لحاظ بازدهی واقعی گوی سبقت را از دیگر بازارها ربوده است.
    این بازار با پرداخت نرخ سود متوسط 22 درصد برای سال 93 در مقایسه با نرخ تورم 15/8 درصدی تنها بازاری بوده است که توانسته بازدهی مثبت به صورت واقعی داشته باشد. دیگر بازار‌ها نظیر مسکن، بورس و سکه ریزش منفی داشته است و بازار ارز نیز با وجود بازدهی 11 درصدی دلار به صورت اسمی، در مقایسه با بازدهی واقعی نمره منفی گرفته است.


    باخت سفته‌بازان

    صدر‌نشینی بازار پول از دو زاویه دارای اهمیت است؛ وجه نخست اهمیت نادر بودن چنین اتفاقی است. مقایسه روندهای گذشته نشان می‌دهد در سال‌های قبل بازدهی واقعی نرخ سود همواره منفی بوده است، اما در سال جاری این بازدهی نه تنها مثبت بوده بلکه در مقایسه با سایر بازار‌ها رتبه اول را کسب کرده است.
    وجه دوم اما نشانگر باخت سرمایه‌گذاری در قالب سفته‌بازانه است. بازار ارز و سکه به‌دلیل کاهش جذابیت و رشد منفی به‌خوبی بیانگر این باخت هستند. در بورس و مسکن هم به معنایی می‌توان گفت شکل سفته‌بازانه سرمایه‌گذاری باخته است.

    معنای باخت سفته‌بازان

    در ادبیات اقتصادی سرمایه‌گذاران در بازار سهام به دو گروه بزرگ تقسیم می‌شوند؛ دسته اول سرمایه‌گذارانی هستند که بعد از بررسی دقیق توانایی مالی شرکت‌ها بر اساس اطلاعات قابل اعتماد در خصوص فاکتورهای اساسی شامل دارایی‌ها و عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع سرمایه‌گذاری را بازی منطقی و عقلایی می‌نامند. در ادبیات مالی این دسته از معامله‌گران را در بازار سهام سرمایه‌گذاران می‌گویند. این دسته را با توجه به خاصیت بازار سهام که خرید و فروش سهم به امید کسب سود آتی است می‌تواند سفته‌بازان آگاه نامید که حضور آنها به افزایش درجه نقدشوندگی کمک می‌کند. دسته دوم کسانی هستند که درصدد کسب سود سریع و آسان و بدون زحمت هستند. به‌واسطه این شیوه رفتار، بعضی مواقع سود می‌برند، بعضی وقت‌ها نیز متحمل زیان می‌شوند. این دسته را ناظران روز به روز و ساعت به ساعت بازار سهام می‌نامند؛ زیرا در این فرآیند خرید و فروش که باعث حرکت بازار می‌شود هیچگونه مطالعه یا تحلیلی در خصوص سهام شرکتی که سهام آن را خرید و فروش می‌کنند، انجام نمی‌دهند. حداکثر کاری که این افراد انجام می‌دهند بررسی و مطالعه روند تغییر قیمت‌ها و تمایل بازار است. بعضی مواقع نیز پایه و اساس تصمیم‌گیری آنها که این دسته در مقایسه با - جهت خرید و فروش سهام شایعات فراگیر بازار است. این نوع سرمایه‌گذاری، «سفته‌بازی کورکورانه» و «اختلال‌زا» نامیده می‌شود. روند نشان می‌دهد در سال جاری اگر سفته‌بازی در شکل مثبت و منفی آن ترجمه شود بورس بازاری به نفع دو گروه نبوده است. گرچه سرمایه‌گذارانی که با هدف سرمایه‌گذاری واقعی وارد بازار شده‌اند به‌دلیل خروج نوسان‌گیران مقطعی فرصت خوبی در سال آتی دارند؛ زیرا در صورت کاهش ریسک سیاسی، بهبود وضعیت اقتصادی بورس در آینده از موقعیت مناسبی برخوردار خواهد بود.

    سال 94 و یک سوء‌تفاهم

    در سال جاری یکی از عوامل ریزش شاخص بورس نرخ سود بانکی عنوان می‌شد و تمنای فعالان بازار سرمایه کاهش این نرخ عنوان می‌شد. «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های متفاوتی بررسی کرد که پایه این ادعا بر اساس یک سوءتفاهم است. گذشته از آنکه پیش‌بینی بورس از پاییز سال 92 انجام شده بود، روند بازار نیز نشانه‌های افت را تایید می‌کرد.
    بررسی‌ها نشان می‌دهند که حباب بالایی که بورس در سال 92 با آن روبه‌رو شد به حدی رسیده بود که انتشار یک خبر می‌توانست به شکستن این حباب منجر شود و آن خبر افزایش 5 برابری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود که از نیمه دی ماه باعث افت شدید شاخص کل بازار شد. پس از آن رفتار هیجانی که اتفاقا از سهام پتروشیمی‌ها آغاز شد، کلیت بازار سهام را متاثر ساخت. در مجموع بین کاهش شدید شاخص کل بورس و تغییرات نرخ سود سپرده‌ها، همزمانی وجود نداشت و شاخص کل پیش از افزایش محدود نرخ سود در اسفند‌ماه سال گذشته روند کاهشی خود را آغاز کرده بود. با این حال در اردیبهشت‌ماه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی را اندکی کاهش داد، اما این تصمیم نیز نتوانست به صعود شاخص بورس منتهی شود و بر این اساس شاهدی دیگر بر استقلال حرکت بورس از نرخ سود آورده شد. این روند در ماه‌های اخیر بار دیگر مطرح شده و برخی معتقدند برای حرکت بورس به سمت صعود لازم است نرخ سود کاهش یابد، اما مطالعات کارشناسی حکایت از آن دارد که کاهش نرخ سود با اعتقاد دولت مبنی‌بر مهار تورم و انتقال نقدینگی به سمت بخش واقعی اقتصاد مغایرت دارد و نمی‌توان کل اقتصاد کشور را به بهانه تقویت یک بازار خاص دچار چالش کرد. به عقیده کارشناسان جذابیت پایین خرید سهام در بورس به عوامل دیگری مرتبط می‌شود که از آن جمله می‌توان به تصمیم دولت به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، افزایش نرخ بهره مالکانه معادن، چالش پالایشگاه‌ها بر سر کیفی‌سازی محصولات و عوارض آن‌که به تعطیلی نمادهای معاملاتی این گروه منجر شد، در کنار ابهاماتی که در زمینه مذاکرات هسته‌ای وجود داشت همگی بر ریزش بورس تهران مؤثر بودند. بر همین اساس در سال آینده چنانچه به هر دلیلی نرخ سود بانکی کاهش یابد به دلیل وجود برخی ریسک‌ها و موانع این تصمیم تنها بر چالش‌های بازار پول می‌افزاید کما اینکه نرخ سود 28 درصدی در بازار بین بانکی نشان می‌دهد کماکان تقاضا برای پول زیاد است.از آن طرف با توجه به بانک محور بودن اقتصاد ایران در صورت هماهنگی و نظارت، فرصت خوبی برای انتقال پول از مسیر بانک‌ها به بخش واقعی وجود دارد. البته برای روانتر کردن اعتباردهی به بخش تولید باید در سال 94 تلاش‌ها برای سالم‌سازی ساختار ترازنامه بانک‌ها ادامه یابد.

    بازندگان مسکن

    در بازار مسکن امسال به‌عنوان سال اصلی رکود نوع متفاوتی از نوسان قیمت آپارتمان باعث ثبت «زیان» برای سفته‌بازها و کسب «سود» برای مصرف‌کننده‌های تاخیرگر شد. گزارش از سطح جدید قیمت مسکن در تهران حاکی است: میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایان بهمن ماه به سطح 4 میلیون و 130 هزار تومان رسید که با حدود 2 درصد کاهش نسبت به ابتدای فروردین امسال، بازدهی منفی 1/8  درصد را عاید خریداران سال93 بازار ملک کرده است. امسال از یکسو «شیب» نوسان قیمت مسکن به اندازه ‌یک‌دهم سال گذشته بود؛ به‌طوری‌که نرخ رشد 33 درصدی ‌سال 92 به رشد 3/3 درصدی 11 ماه 93 تبدیل شد و از سوی دیگر «طول زمان» کاهش قیمت نیز طولانی‌تر از پارسال بود به‌گونه‌ای که پروسه کاهش قیمت از مدت 9 ماه در سال92 به کل سال93 سرایت کرد. تحت‌تاثیر این دو رویداد، محصول بازار مسکن سال93 به شکل ریزش 11ماهه بیرون آمد و باعث شد متوسط قیمت آپارتمان در تهران طی این مدت فقط 3/3 درصد نسبت به یک‌سال 92 افزایش یابد.
    رکود و کاهش قیمت مسکن اگر چه از تابستان سال92 آغاز شد، اما در ابتدا شدت کمتری داشت و فقط توانست جلوی صعود دو رقمی ارزش آپارتمان‌ها را که در فصل بهار پارسال به مرز 70 درصد رسیده بود در ماه‌های پایانی سال گذشته بگیرد. نرخ رشد قیمت مسکن در یکسال92به اندازه 10 برابر امسال و معادل 33 درصد نسبت به یک‌سال91 بود، اما امسال افت قیمت چون به شکل تدریجی و دنباله‌دار بود و در عین حال از همان ماه‌های ابتدایی شروع شد، اثر بیشتری در بازار ملک گذاشت طوری که شیب رشد 11ماهه 93 در حد 3/3 درصد مهار شد.
    سطح قیمت مسکن در سال 93، در 6 ماه نامتوالی بین یک تا 7 درصد نزول کرد و طی دو ماه متوالی در اوایل سال به خاطر برخی انتظارات تورمی در کل اقتصاد از جمله شایعه‌های قبل از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، 5 تا 6 درصد افزایش یافت؛ ضمن اینکه در سه ماه دیگر سال نیز تغییرات زیر یک درصد، عملا باعث تثبیت قیمت شد. در حال حاضر شتاب قیمت مسکن بعد از سه سال، رو به توقف است. این شاخص در یک‌سال 91 به واسطه رشد 50 درصدی میانگین 12 ماهه قیمت، اوج گرفت و در یک‌سال 92 با رشد 33 درصدی میانگین قیمت، در مسیر صعود حرکت کرد تا اینکه هم‌اکنون به واسطه افزایش 3 درصدی قیمت مسکن طی 11 ماه 93، به مرحله سکون نزدیک شده است. طی دو، سه ماه اخیر، نرخ تغییرات ماهانه قیمت مسکن در شهر تهران به کمترین مقدار و در بازه 0/05 تا حداکثر یک درصد افت و خیز محدود شده است. همچنین تغییرات نقطه‌ای قیمت– نسبت به ماه‌های مشابه سال92- نیز همواره تک رقمی و در حد 5 تا 6 درصد بوده است. اطلاعات مربوط به قیمت مسکن همچنین نشان می‌دهد: علاوه بر اینکه میزان نرخ رشد قیمت در سال جاری به یک‌دهم سال گذشته رسیده،تغییرات متری قیمت نیز به همین نسبت، محدودتر شده است.

    برندگان و بازندگان

    روند امسال نشان می‌دهد در مجموع کسانی که با دید بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند از وضعیت مناسب‌تری برخوردار بوده‌اند و امکانی برای بازار‌ها در سال جاری و برای کسب سود از نوسان‌گیری قیمت‌ها فراهم نبوده است.

    نرخ بازدهی بازارها





    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    تبریک سال نو
    دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 21:51 | بازدید : 592 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

     سال نو مبارک

    سالی که بهارش قدم فاطمه باشد 

    صدها برکت از کرم فاطمه باشد 

    امیدکه یک مژده ز صدها خبر خوش 

    پیغام فرج در حرم فاطمه باشد 

    سال خوبی را برای همه ایرانی های عزیز در سراسر گیتی آرزو میکنم 

    امیدوارم سال سلامتی ؛ سال موفقیت ؛ و سرشار از شادابی باشد 

                                                 

     

                                                                                                         حمیدرضانظری

    موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0


    تبلیغات
    آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
    منوی کاربری


    عضو شوید


    نام کاربری
    رمز عبور

    :: فراموشی رمز عبور؟

    عضویت سریع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری
    موضوعات
    نویسندگان
    نظر سنجی

    چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

    آرشیو مطالب
    آخرین مطالب
    خبرنامه
    براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



    دیگر موارد
    آمار وب سایت

    آمار مطالب

    :: کل مطالب : 891
    :: کل نظرات : 0

    آمار کاربران

    :: افراد آنلاین : 1
    :: تعداد اعضا : 109

    کاربران آنلاین


    آمار بازدید

    :: بازدید امروز : 321
    :: باردید دیروز : 147
    :: بازدید هفته : 468
    :: بازدید ماه : 1419
    :: بازدید سال : 10319
    :: بازدید کلی : 130860