بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
روحیۀ بازار - 09.03.2015
دو شنبه 18 اسفند 1393 ساعت 12:59 | بازدید : 486 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

روحیۀ بازار - 09.03.2015

آخرین گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) که آمار تا ماه مارس را پوشش می هد حاکی از آن است که سرمایه گذاران میزان خرید خالص شان روی دلار در برابر ارزهای اصلی را بدون تغییر از رقم 40.81 میلیارد دلار در هفتۀ قبل به رقم 40.86 میلیارد دلار رسانده اند. همانطوریکه در جدول روحیۀ CFTC مشخص است ( CFTC Sentiment) همۀ ارزها هنوز فروش خالص در برابر دلار آمریکا را حفظ کرده اند. قراردادهای فروش خالص یورو همچنان در حال کاهش هستند و معاملات خالص فروش یورو پس از کاهش 1.1 میلیارد دلار در یک هفته در منفی 24.1 میلیارد دلار قرار گرفتند. کاهش در میزان معاملات فروش به دلیل افزایش معاملات فروش ناخالص بود در حالیکه معاملات خرید ناخالص نیز افزایش پیدا کردند چراکه سرمایه گذاران مخارج شان روی یورو را افزایش دادند که بازتاب دهندۀ افزایش روحیۀ سرمایه گذاران پس از ادامۀ روند بهبود اقتصادی منطقۀ یورو است که به طور ویژه توسط رشد اقتصادی آلمان در سه ماهۀ چهارم شتاب گرفته است. بر خلاف توسعه های هفتۀ قبل روحیه در برابر JPY، GBP و CHF کاهش پیدا کرد. میزان معاملات خالص فروش روی ین ژاپن 0.5 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد ضمن اینکه فروش خالص روی ین ژاپن در رقم منفی 5.48 میلیارد دلار هنوز در میان ارزهای اصلی در جایگاه دوم قرار دارد. معاملات خالص فروش روی پوند انگلیس با 0.47 میلیارد دلار افزایش به منفی 2.6 میلیارد دلار رسید. سرمایه گذاران میزان فروش های خالص شان روی دلار کانادا را افزایش دادند در حالیکه روحیۀ فروش برای دلار استرالیا کاهش یافت که بازتاب دهندۀ تصمیم بانک مرکزی استرالیا برای عدم تغییر نرخ بهره است. 

 

commitment of traders
 

 

 

commitment of traders netlong short
 

 

 

commitment of traders weekly change
 

 

 

market sentiment ratio long short positions
 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درآمد نفتی ۲۳.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۵
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 23:44 | بازدید : 474 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

درآمد نفتی ۲۳.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۵

درآمد نفتی ۲۳.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۵
 
 
 

 بانک جهانی زیان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از افت قیمت نفت را ۲۱۵ میلیارد دلار اعلام و پیش بینی کرد درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۵ به ۲۳.۵ میلیارد دلار برسد.

بانک جهانی طی گزارشی نوشت با توجه به قیمت نفت در بازار جهانی و رسیدن قیمت هر بشکه نفت برای تحویل در ماه اوت به 56 دلار، نمی توان امید چندانی به ترمیم قیمت ها داشت.

این گزارش با اشاره به این که قیمت نفت فعلا قرار نیست افزایش یابد به تفکیک تبعات این وضعیت بر کشورهای نفتی منطقه را مورد بررسی قرار داده است:

شورای همکاری خلیج فارس: درآمدهای نفتی و گازی در سال 2013، بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی و 75 درصد کل درآمدهای صادراتی این کشورها را به خود اختصاص داد. اگر قیمت نفت برای یک دوره پایدار پایین باقی بماند، برآورد می شود که دولت های منطقه با کاهش 215 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی مواجه شوند که برابر با بیش از 14 درصد تولید ناخالص داخلی آنها خواهد بود. کشورهای حاشیه خلیج فارس، به طور متوسط بیش از میزان هزینه کرد خود درآمد دارند، اما عواملی همچون بالا رفتن هزینه های دولتی و کاهش قیمت نفت می تواند این روند را معکوس سازد. مازاد مالی حدودا 10 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال 2013، ممکن است به کاهش 5 درصدی تولید ناخالص داخلی تبدیل شود.

هرچند این کشورها ذخایر ارزی قابل توجهی برای جبران کاهش قیمت نفت هستند، اما نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت های منطقه در حال بازنگری در هزینه های خود هستند. عربستان با ذخیره ارزی 700 میلیارد دلاری، خود را برای افزایش قیمت های انرژی و سوخت آماده می کند. بحرین که بیشترین آسیب را متحمل شده، در اندیشه درخواست حمایت بوجه ای از متحدان منطقه ای خویش است. عمان بودجه سال 2015 خود را منتشر کرده که شامل هیچ گونه کاهش هزینه ها یا افزایش درآمدها نیست، اما هر دوی این ارقام احتمالا در ماه های آینده دستخوش تغییر خواهد شد. امارات شروع به جستجو برای یافتن منابع درآمدی جدید شامل مالیات بر خروج پول کرده است که می تواند بر میزان استخدام نیروی کار خارجی و جریان ارسال پول از سوی کارگران خارجی به کشورهای خودشان تاثیر بگذارد. کل میزان پول ارسال شده از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2013 به 21 میلیارد دلار رسید که نیمی از آن به عربستان سعودی اختصاص داشت.

ایران: در ایران  تحولات سیاسی به اندازه قیمت نفت اهمیت خواهد داشت. اگر توافق هسته ای با گروه 1+5 به دست آید، و تحریم های نفتی برداشته شود، صادرات نفت این کشور تا سال 2017 به رقم پیش از تحریم ها باز خواهد گشت. در حالی که نفت حدود 80 درصد کل درآمدهای صادراتی و 50 تا 60 درصد درآمدهای دولت را تشکیل می دهد، اقتصاد ایران ممکن است در این وضعیت رشد قابل توجهی را شاهد باشد.

در صورت عدم حصول توافق جامع، نفت ارزان به معنای کاهش 60 درصدی درآمدهای ایران و رسیدن آن از 120 میلیارد دلار در سال 12-2011 به 23.7 میلیارد دلار در سال 2015 خواهد بود. بر اساس این سناریو، کاهش حدود 20 درصدی تولید ناخالص داخلی ایران مورد انتظار خواهد بود و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را از 1.5 درصد سال قبل به صفر خواهد رساند و اقتصاد ایران به کوچکتر شدن خود ادامه خواهد داد. این مسئله موجب فشار شدید تورمی، افزایش بیکاری، کسری بودجه و افت ارزش ریال خواهد شد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یک ماه متفاوت برای طلا و نفت
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 22:10 | بازدید : 556 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

یک ماه متفاوت برای طلا و نفت

یک ماه متفاوت برای طلا و نفت
 
+
 

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

 

بازار سهام

بازار سهام

 

گره خوردن بورس به مذاکرات هسته‌ای

دیروز، شاخص کل با رشد 287 واحدی (معادل 0/44 درصد) مواجه شد. در این شرایط، افزایش قیمت نفت و امیدواری به نتایج مذاکرات هسته‌ای از عوامل موثر بر این روند محسوب می‌شوند. در این میان، گروه‌های خودرویی و بانکی در بین نماد‌‌هایی با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص حضور داشتند. در واقع با توافق هسته‌ای، گروه‌های مزبور احتمالا بیشترین اثرپذیری را دارند که بیانگر وجود جو مثبت مذاکرات در میان سهامداران است. از سوی دیگر، افت بیش از 50 درصدی قیمت نفت و سایر کالاها (مانند فلزات اساسی) در هفت ماه اخیر یکی از نگرانی‌های اقتصاد کشور محسوب می‌شود که با توجه به افزایش قیمت نفت در روز گذشته، اندکی از این نگرانی‌ها کاسته شده است. به این ترتیب، پس از اخبار مثبت برای صنایع بورسی، این موارد نیز توانستند زمینه رشد بازار سهام را تقویت کنند.


بازار ارز

بازار ارز

 

آرامش بازار ارز در پی افزایش عرضه

طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا بدون تغییر و با نرخ 3هزار و 460 تومان معامله شد. در این شرایط، ادامه ثبات قیمتی در بازار ارز با افزایش عرضه و کاهش سفته‌بازی در این بازار رقم خورد. همان‌طور که در روز‌های گذشته نیز اشاره شد، بعد از ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها، ثبات قیمتی چندروزه را در بازار ارز شاهد هستیم. در این میان، افزایش 100 درصدی مقدار صادرات در دی نسبت به آذر ماه نشان‌دهنده افزایش ورود ارز به بازار است همچنین در مدت مشابه، محصولات پتروشیمی و میعانات گازی (مهم‌ترین منابع تامین‌کننده ارز در بازار) به ترتیب 200 درصد و 250 درصد رشد را نسبت به آذر ماه به ثبت رساندند. به این ترتیب، با توجه به تقویت بخش عرضه و کاهش سفته‌بازی‌ها ثبات قیمت دلار را می‌توان در این روزها انتظار داشت. 


بازار سکه

بازار سکه

 

کاهش قیمت با افت تقاضا

دیروز، هر سکه طرح جدید با قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان معامله شد. با وجود افزایش قیمت اونس و همچنین ثبات قیمت دلار، کاهش قیمت سکه را می‌توان به دلیل کمبود تقاضا دانست. در این شرایط، ثبات قیمتی در بازار ارز با توجه به تقویت بخش عرضه و کاهش سفته‌بازی وجود دارد. از سوی دیگر، افزایش قیمت طلای جهانی بعد از دو روز افت رقم خورد که علت اصلی آن آمار ضعیف رشد اقتصادی آمریکا عنوان شد. در نتیجه، سوق سرمایه‌ها را به سوی بازار طلا به عنوان مکانی امن سبب شد. به این ترتیب، گرچه افزایش قیمت سکه را در ساعات ابتدایی معاملات دیروز شاهد بودیم، اما مجددا نبود تقاضا سبب کاهش قیمت‌ها شد. امروز نیز با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی و ثبات نسبی قیمت دلار، احتمالا سکه نیز تغییرات محدودی را تجربه کند. 


بازار طلای جهانی

بازار طلای جهانی

 

رشد 100 دلاری اونس در یک ماه

هر اونس طلای جهانی توانست در ماه ژانویه رشد بیش از 100 دلاری (8/5 درصد) را به ثبت برساند. از سوی دیگر، شاخص دلار آمریکا با رشد پنج درصدی در ژانویه، برای هفتمین ماه متوالی توانست با افزایش مواجه شود که طولانی‌ترین رشد در یک دهه اخیر محسوب می‌شود. شاخص دلار که در سال گذشته به‌عنوان «قاتل طلا» محسوب می‌شد طی ماه گذشته نتوانست در مقابل افزایش تقاضای فیزیکی (سال جدید چین) و تقاضای افراد محافظه‌کار مقاومت کند؛ نگرانی از اوضاع اقتصاد جهانی و همچنین اعمال سیاست‌های انبساطی در اروپا و آسیا موجب افزایش تقاضای طلا شد. جمعه نیز رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه چهارم سال 2014 میلادی 2/5 درصد (نیم درصد کمتر از انتظار بازار) گزارش شد (تقویت تقاضا). در این هفته نیز آمارهای بخش صنعت و اشتغال‌زایی آمریکا از نگاه معامله‌گران طلا اهمیت ویژه‌ای دارند.


بازار اوراق مسکن

بازار اوراق مسکن

 

«تسه»ها در کمترین مقدار یک ماهه
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) افت یک درصدی را تجربه کردند و به قیمت 78 هزار و 973 تومان معامله شدند که کمترین مقدار در حدود یک ماه گذشته محسوب می‌شود (14 دی ماه). مطابق با انتظارات، در فصل پاییز و زمستان تقاضای مسکن نسبت به 6 ماه اول سال کاهش یافت؛ این موضوع سبب شد تا مازاد تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن در نیمه نخست سال جاری که ارزشی حدود 200 میلیارد تومان داشت، طی ماه‌های اخیر روند معکوسی به خود گرفته و به مازاد عرضه تبدیل شده است. بر این اساس، روند کاهشی اوراق مزبور از قیمت‌های حدود 100 هزار تومان در تابستان به محدوده 80 هزار تومانی کاملا منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، کاهش بیشتر قیمت «تسه»ها نیز با مقاومت جدی مواجه است (نوسان اندک حول سطح 80 هزار تومانی).


بازار نفت

بازار نفت

 

تخفیف زیان ماهانه در روز پایانی

نفت خام آمریکا در پایان ژانویه افت 9/7 درصدی را به ثبت رساند و برای هفتمین ماه متوالی منفی شد. مازاد عرضه در بازار نفت و رشد شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین عوامل روند نزولی قیمت نفت محسوب می‌شوند. با این حال، انتشار آمار کاهش 94 موردی تعداد دکل‌های حفاری فعال نفت آمریکا در هفته گذشته (بیشترین میزان افت تعداد دکل‌ها از زمان جمع‌آوری داده‌های دکل‌ها) موجب رشد بیش از 8 درصدی قیمت نفت در روز جمعه شد که بیشترین رشد روزانه از سال 2009 محسوب می‌شود. در این شرایط، درگیری‌های داعش در عراق این روند را تشدید کرد. با این حال، به عقیده کارشناسان تداوم رشد تولیدات نفت در چند ماه آینده، تداوم رشد قیمت نفت را دشوار می‌کند. در این میان، تولیدات اوپک مجددا در ماه ژانویه افزایش یافت (عمدتا مربوط به افزایش تولیدات آنگولا و نیجریه).




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 02.02.2015
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 22:8 | بازدید : 496 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 02.02.2015

شاخص های جهانی سهام در روز جمعه ریزش پیدا کردند. تولید ناخالص داخلی ایالات متحده که در سه ماهۀ سوم رشدی 5درصدی داشت در سه ماهۀ چهارم 2.6% رشد پیدا کرد که بدتر از حد انتظار بود. اقتصاد ایالات متحده طی سال گذشته 2.4% رشد پیدا کرد که از رقم رشد 2.2% برای سال 2013 بیشتر است. اکثر بانک های سرمایه گذاری پیش بینی می کنند که اقتصاد ایالات متحده در سه ماهۀ نخست سال جاری میلادی 2.5% رشد پیدا کرد. شاخص های Dow و S&P500 در طی هفته 2.8% سقوط کرد و برای شاخص Nasdaq افتی 2.6درصدی به ثبت رسید. در مجموع ماه ژانویه شاخص های Dow و S&P 500 و Nasdaq به ترتیب 3.6% و 3.1% و 2.1% سقوط کردند. حجم معاملات در بورس های سهام ایالات متحده در روز جمعه به 8.5 میلیارد سهم رسید که 22% بالاتر از میانگین پنج روزه می باشد.

 

Dow Jones Industrial Average
 


 

توجه داشته باشید که شاخص دلار تقریباً واکنشی به آمار اقتصاد کلان نشان نداد. این شاخص در ماه ژانویه برای هفتمین ماه متوالی رشد کرد که بیشترین میزان رشد ممتد از سال 1971 تاکنون می باشد. به اعتقاد ما اخبار منفی منتشر شده از سوی یونان در روز جمعه که موجب ضعف یورو شد، به رشد شاخص دلار کمک کرد. شاخص های مثبت دیگر نیز خبر بد مربوط به ضعف رشد تولید ناخالص داخلی را جبران کردند. مخارج مصرف کننده در سه ماهۀ چهارم سال قبل میلادی 4.3% رشد پیدا کرد که بیشترین میزان افزایش گزارش شده از سه ماۀ نخست سال 2006 تاکنون می باشد. شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده متعلق به دانشگاه میشیگان به بالاترین سطح خود از ژانویۀ 2004 تاکنون رسید. اعتقاد ما بر این است که این مربوط به کاهش 43درصدی قیمت نفت در ایالات متحده از ماه ژوئیۀ سال قبل تاکنون می شود. با توجه به نرخ پایین تورم به احتمال زیاد فدرال ریزرو نرخ های بهره را افزایش دهد. امروز در ساعت 13:30 CET آمار مربوط به درآمد فردی و مخارج فردی در ایالات متحده برای ماه دسامبر منتشر خواهد شد که احتمال می رود منفی باشند. شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit نیز در ساعت 14:45 CET و در ادامه شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به ISM مخارج ساخت و ساز برای ماه دسامبر در ساعت 15:00 CET منتشر خواهند شد. تخمین اولیه، خنثی است.

شاخص های سهام اروپا امروز همراه با شاخص های آتی ایالات متحده رشد پیدا کردند. مسئولین جدید یونانی اعلام کردند که آسیب زدن به بانک ها یا جایگزین کردن مدیران بانکی با مسئولین حزب در برنامه های شان نیست. این بیانیه باعث شد تا شاخص سهام ATG رشدی 5.7درصدی پیدا کند که دیگر شاخص ها را نیز تقویت کرد. امروز صبح چندین شاخص مدیران خرید بخش تولید مربوط به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها منتشر شدند که خنثی بودند. انتظار نمی رود که امروز هیچ آمار اقتصادی مهمی در اروپا منتشر شود.

شاخص Nikkei امروز ریزش داشت که به دلیل درآمد ضعیف شرکت های Konica Minolta و Seiko Epson بود که ارزش سهام شان به ترتیب 9.4% و 10.1% سقوط داشت. تقویت ارزش ین و آمار اقتصادی منفی چین فشار بیشتری بر سهام وارد کردند. فعالان بازار انتظار دارند که آمار اقتصاد اندکی در این هفته در ژاپن منتشر شوند.

شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای اولین بار طی 2.5 سال اخیر به زیر رقم 50 و به عدد 49.8 رسید که تاثیری منفی بر قیمت های آتی چندین کالا داشت.

 

Brent
 


 

بزرگترین اعتصاب کاگران نفتی در ایالات متحده از سال 1980 تاکنون باعث افزایش قیمت های جهانی نفت شد. 3.8 هزار فعال در 9 پالایشگاه فعال هستند که 10% از تولید نفت در ایالات متحده را انجام می دهد. Baker Hughes اعلام کرد که در هفتۀ گذشته 94 حلقه چاه نفت را بسته است که بیشترین میزان از سال 1987 تاکنون است و هشتمین هفتۀ کاهش تعداد چاه های نفتی محسوب می شود و همین امر نیز روی قیمت های نفت تاثیر گذاشت. 1223 چاه نفتی فعال همچنان باقی مانده اند: از رقم اوج 1609 پمپ نفتی در سال 2014 تاکنون تعداد چاه ها فعال یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

 

Wheat
 


 

قیمت های آتی غلات تحت تاثیر تخمین ها برای آب و هوای خوب، به کاهش ادامه می دهند. اعتقاد ما این است که کاهش قیمت نفت نیز تاثیری منفی داشت که بخش مهمی از هزینه های تولید غلات به شمار می رود. کاهش قیمت های نفت همچنین تقاضا برای سوخت بیولوژیک را کاهش داد. از نظر سرمایه گذاران این باعث می شود کشاورزان بجای کاشت محصولات سوخت بیولوژیک به کاشت غلات رو آورند. به عامل ارز در کشورهای تولیدکننده نیز باید توجه شود. ارزش رئال برزیل، روبل روسیه و دلار کانادا در برابر دلار آمریکا کاهش پیدا کردند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روحیۀ بازار - 02.02.2015
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 22:5 | بازدید : 481 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

روحیۀ بازار - 02.02.2015

 

commitment-of-traders
 

 

 

 

commitment-of-traders-net-long-short
 

 

 

commitment-of-traders-weekly-change
 

 

 

market-sentiment-ratio-long-short-positions

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


۶ نکته‌ی کلیدی برای افزایش عمر باتری
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 1:30 | بازدید : 639 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 ۶ نکته‌ی کلیدی برای افزایش عمر باتری

با اینکه باتری‌ها به ابزارهایی قدرت می‌دهند که ما برای ساده‌سازی زندگی روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما باز هم اکثر مردم چیز زیادی در مورد باتری‌ها و تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها نمی‌دانند. جایگزینی باتری لپ‌تاپ‌ها آزاردهنده و گران است.

در این مقاله ۶ باید و نباید را بررسی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید عمر باتری لپ‌تاپتان را به نحو چشم‌گیری افزایش دهید :

 

۱-اجازه ندهید لپ‌تاپتان بیش از حد گرم شود

اگر در حالی که بر روی نیمکت یا مبل دراز کشیده‌اید می‌توانید گرمای لپ‌تاپتان را حس کنید، مشکلی وجود دارد. بر اساس گفته‌های مجله‌ی PCWorld، علت خاموش شدن غیر منتظره‌ی کامپیوتر شما نیز به احتمال قوی همین افزایش گرمای سیستم است. خنک کردن یک لپ‌تاپ نسبت به کامپیوتر رومیزی کمی سخت‌تر است اما شدنی ست. برای رفع این مشکل یا باید از کول پدها استفاده کنید و یا می‌توانید با استفاده از مینی جاروبرقی‌ها که مخصوص تمیز کردن درزها و شکاف‌های کامپیوتر است گرد و خاک موجود در منافذ لپ‌تاپتان را بیرون بکشید.

 

۲-وقتی لپ‌تاپتان روشن است یا به اصطلاح در حال اجراست، هرگز باتری لپ‌تاپ را بیرون نکشید و یا وارد لپ‌تاپ نکنید

این مورد خیلی واضح است، اما قطعاً باید به آن اشاره کرد. یکی دیگر از توصیه‌های PCWorld به کاربران این است که حتماً قبل از بیرون کشیدن باتری لپ‌تاپ، کامپیوترتان را به طور کامل خاموش کنید، در غیر این صورت صدمات جبران‌ناپذیری به لپ‌تاپتان وارد خواهید کرد.

 

۳-از قانون ۸۰/۲۰ استفاده کنید

نتایج متفاوت خواهد بود، اما قانون ۸۰/۲۰ عمر باتری لپ‌تاپ شما را به نحو چشم‌گیری افزایش خواهد داد. اگر با این قانون آشنا نیستید، قاعده‌ی اصلی این است که شارژ باتری لپ‌تاپ نباید هرگز (و یا به ندرت) به زیر ۲۰ درصد یا بالای ۸۰ درصد برسد. پیروی همیشگی از این قانون اصلاً کار ساده ای نیست؛ اما اگر بتوانید آن را رعایت کنید مطمئن باشید عمر باتری لپ‌تاپتان خیلی بیشتر از وقتی خواهد شد که از این قانون بی اطلاع بوده‌اید.

 

۴-هیچ وقت باتری لپ‌تاپتان را به طور کامل شارژ نکنید

حتی اگر همیشه از قانون ۸۰/۲۰ استفاده نمی‌کنید سعی کنید هیچ وقت باتری لپ‌تاپتان را ۱۰۰ درصد شارژ نکنید. سعی کنید وقتی از کامپیوترتان دور هستید همیشه شارژ باتری را در محدوده‌ی ایده آل ۲۰ تا ۸۰ درصد (و یا محدوده‌ی ایده آل تر ۴۰ تا ۶۰ درصد) نگه دارید؛ یعنی اگر سلامت باتری لپ‌تاپ برای شما مهم هست هیچ وقت شب‌ها و یا وقتی که بیرون هستید لپ‌تاپ را به برق وصل نکنید و به حال خود رها کنید. شاید گاهی اوقات فراموش کنید لپ‌تاپ را از برق بکشید، اشکالی ندارد، برای پرهیز از این اشتباهات می‌توانید از ابزارهایی نظیر Belkin Conserve Socket استفاده کنید که در چنین مواقعی مانع از شارژ کامل باتری لپ‌تاپ شما می‌شوند. باید به این نکته توجه داشت که پول صرف شده برای خرید ابزارهایی نظیر Belkin Conserve Socket به مراتب کمتر از هزینه جایگزینی باتری لپ‌تاپ است.

 

۵-هرگز اجازه ندهید شارژ باتری لپ‌تاپتان به طور کامل خالی و یا مصرف شود

این مورد هم برای باتری لپ‌تاپ شما و هم برای کامپیوترتان مضر است. این مورد معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که قبل از اینکه به شارژر سیستمتان دسترسی پیدا کنید، لپ‌تاپ یا کامپیوترتان به حالت خواب یا sleep می‌رود. آسیب ناشی از این اتفاق بسیار فراتر از آن چیزی ست که فکر می‌کنید. برای جلوگیری از صدمه دیدن سخت افزارهای سیستم (به خصوص باتری) هرگز اجازه ندهید شارژ باتری لپ‌تاپتان به صفر درصد برسد.

 

۶- از مرورگر گوگل کروم استفاده نکنید

 

این مقاله ی منتشر شده در فوربس نشان می‌دهد که اگر از کامپیوترهای مجهز به سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید، استفاده از مرورگر وب گوگل کروم شاید موجب کاهش عمر باتری لپ‌تاپ شما شود. چون وقتی این مرورگر را باز بگذارید و در حال اجرا رها کنید، انرژی بیشتر و بیشتری مصرف می‌کند که این مصرف انرژی بی رویه باعث می‌شود کامپیوتر شما زودتر از حالت معمول خاموش شود و باتری لپ‌تاپ نیز سریع‌تر خالی شود. واقعاً جای تأسف دارد، به خصوص از زمانی که مرورگر کروم به یکی از موثرترین و قوی‌ترین مرورگرهای وب تبدیل شده است. اگر واقعاً نگران جایگزین کردن باتری لپ‌تاپتان و هزینه‌های مربوط به آن هستید، می‌توانید از این پس از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید؛ اما شاید این کار چندان برای شما ارزشمند و مفید نباشد. راحتی استفاده از یک مرورگر وب قوی و شناخته شده مانند گوگل کروم و عدم علاقه به کنترل همیشگی میزان شارژ باتری و شرایط سیستم شاید دلایل قانع کننده‌ای برای پرداخت هزینه‌ی جایگزینی باتری در طولانی مدت باشند. در نهایت، انتخاب با شماست.

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحلیل بازار جهانی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:45 | بازدید : 664 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تحلیل بازار جهانی 

بررسی بازار - 12.01.2015

بازارهای جهانی در روز جمعه ریزش داشتند. آمار مربوط به میانگین درآمد ساعتی در ایالات متحده حاکی از یک کاهش غیرمنتظره بود و این امر بر روحیۀ سرمایه گذاران تاثیر گذاشت. آمار مربوط به تغییر اشتغال بخش غیرکشاورزی بهتر از حد انتظار اعلام شد و نرخ بیکاری به 5.6% کاهش پیدا کرد که پایین ترین سطح طی 6.5 سال اخیر محسوب می شود. بطور کلی، در سال 2014 در ایالات متحده 2.95 میلیون شغل جدید ایجاد شد که بالاترین سطح از سال 1999 تاکنون محسوب می شود. هرچند بازارهای سهام همسو با شاخص دلار ریزش پیدا کردند. شرکت JPMorgan Chase و شرکت Wells Fargo که به ترتیب با 1.7% و 1.6% سقوط ارزش سهام مواجه شدند، بیشترین زیان را داشتند. سرمایه گذاران نگران هفتۀ آینده هستند که قرار است گزارش درآمدی فصل چهارم شرکت های بورسی منتشر شوند. حجم معاملات در بورس سهام ایالات متحده به 6.3 میلیارد سهم رسید که 12% پایین تر از میانگین هفتگی بود. برای امروز انتظار انتشار هیچ آمار اقتصادی مهمی را نداریم.

شاخص های سهام اروپا امروز به دنبال شاخص های آتی سهام ایالات متحده رشد داشتند. قیمت های نفت خام به یک سطح نزولی جدید رسیدند. سرمایه گذاران بر این باورند که کاهش قیمت هیدروکربن ها موجب شتاب اقتصادی کشورهای غربی خواهد شد. خبر مثبت دیگر از اتحادیۀ اروپا این است که شرکت دارویی Shire شرکت NPS Pharmaceuticals را به ازای 5.2 میلیارد دلار خریداری کرد. به همین دلیل بود که دیگر سهام بخش دارویی نیز رشد پیدا کردند. امروز انتظار نداریم که هیچ آمار اقتصادی ای در اروپا منتشر شود.

بازارهای ژاپن امروز به دلیل تعطیل به مناسب جشن بیست ساله ها بسته بودند. توجه داشته باشید که تعدادی از آمار اقتصادی فردا در ژاپن منتشر خواهند شد که تاثیر کمی روی بازارها دارند. آمار مربوط به تراز تجاری برای ماه دسامبر در چین منتشر خواهد شد که می تواند تاثیر زیادی روی قیمت های آتی کالاها بگذارد.

قیمت های نفت خام به ریزش ادامه دادند چراکه بانک سرمایه گذاری Goldman Sachs تخمینش را برای قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در نیمۀ نخست سال از 70$ به 41$ و برای کل سال 2015 به 47$ کاهش داد. طبق گزارش Goldman Sachs میانگین بهای قیمت نفت خام برنت در امسال به 50.4$ در هر بشکه می رسد. این بانک انتظار دارد که اسپرد نفت وست تگزاس اینترمدیت با نفت برنت از 1.5 تا 2 دلار به 5دلار برسد.

قیمت های فلزات گرانبها همچنان رو به افزایش هستند. رشد هفتگی قیمت طلا بیشترین میزان افزایش از جولای تاکنون محسوب می شود. میزان ذخایر SPDR Gold Trust با 0.4% افزایش به 707.8 تن رسید. به گزارش کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC)، میزان معاملات خالص خرید طی هفته 8.5% افزایش داشت و به بالاترین سطح طی پنج ماه اخیر رسید.

 

Coffee prices
 


 

قیمت های قهوه افزایش پیدا کردند که به دلیل انتشار پیش بینی هایی بود دربارۀ خشکسالی در برزیل که توسط Somar Meteorologiaو MDA Weather Services منتشر شد. به این ترتیب 40% از محصول در خطر قرار دارد. افزایش هفتگی قیمت قهوه بالاترین میزان افزایش طی 11 ماه اخیر محسوب می شود. طبق گزارش CFTC، میزان معاملات خالص خرید طی هفته 6.6% افزایش پیدا کرد که بیشترین میزان افزایش از اکتبر تاکنون به شمار می رود.

در پی کاهش قیمت نفت، اکثر کالاها با کاهش ارزش مواجه شدند. نفت بخش مهمی از تولیدشان را تشکیل می دهد.

 

Wheat prices
 


 

امروز در ساعت 17:00 CET وزارت کشاورزی ایالات متحده گزارش فصلی اش را منتشر خواهد کرد که عرضه و تقاضای جهانی غلات و میزان موجودی انبارها غلات در ایالات متحده را مشخص خواهد کرد. ضمن اینکه میزان برداشت زمستانۀ گندم در ایالات متحده نیز ارزیابی می شود. انتشار این آمار تاثیر زیادی بر قیمت خواهد گذاشت. اکثر فعالان بازار انتظار دارند که زمین های زیرکشت گندم افزایش پیدا کنند. قیمت ها در روز جمعه به پایین ترین سطح طی شش هفتۀ اخیر رسیدند. طبق گزارش CFTC گندم ، معاملات خالص فروش و دانۀ سویا معاملات خالص خرید را تشکیل می دهند

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اطلاعات بازار جهانی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:39 | بازدید : 923 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اطلاعات بازار جهانی  

 

روحیۀ بازار - 12.01.2015

 

commitment-of-traders
 

 

 

 

commitment-of-traders-net-long-short
 

 

 

commitment-of-traders-weekly-change
 

 

 

market-sentiment-ratio-long-short-positions
 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اوپک چگونه از سلاح کاهش قیمت برابر شیل آمریکایی استفاده کرد
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:35 | بازدید : 592 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 اوپک چگونه از سلاح کاهش قیمت برابر شیل آمریکایی استفاده کرد

نمایندگان عربستان، امارات و کویت در شش هفته گذشته بارها تاکید کرده‌اند که اوپک برای جلوگیری از بزرگترین کاهش قیمت‌های نفت از سال 2008 تاکنون، تولید خود را کاهش نخواهد داد.

به نقل از بلومبرگ، اگر زمانی درباره استراتژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) تردیدی وجود داشت، ثروتمندترین اعضای این گروه در حال تغییر دادن این نظر هستند.

کامرزبانک اعلام کرد برآورد قطر درباره مازاد عرضه جهانی نفت در میان دیگر برآوردها بالاترین رقم است. در واقع این کشورها خواهان کاهش بیشتر قیمت نفت در راستای تلاش برای تسریع عقب نشینی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا هستند و در حال رسیدن به این هدف هستند.

نفت خام در سال گذشته 48 درصد کاهش قیمت داشت و از زمان تصمیم اوپک برای تثبیت سقف تولید خود در نشست 27 نوامبر 35 درصد کاهش قیمت داشته است. این تصمیم اگرچه باعث کاهش درآمدهای اعضای اوپک در سال 2015 می شود از سوی دیگر با هدف حفظ سهم بازار اوپک در سالهای پیش رو اتخاذ شده است.

جیم وبستر تحلیلگر موسسه مشاوره انرژی آی اچ اس گفت:‌ انتظار می‌رود هرچقدر قیمتها سریعتر کاهش پیدا کند، واکنش تولیدکنندگان نفت در آمریکا نیز سریع‌تر خواهد بود.

وی افزود: نمی‌توانم دوره‌ای را به یاد بیاورم که چندین عضو اوپک به طور فعال چه در حرف و چه در عمل در حال کاهش قیمت‌ها بوده باشند.

تولید نفت آمریکا در هفته گذشته به 9 میلیون و 130 هزار بشکه در روز رسید که حدود 1 میلیون بشکه در روز بیشتر از سال گذشته و 49 هزار بشکه در روز بیشتر از زمان نشست اوپک در ماه نوامبر است. حفاری افقی و شکافت هیدرولیک در صخره‌های شیل باعث افزایش 66 درصدی تولید نفت آمریکا در پنج سال گذشته شده است.

بنا به اعلام آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات آمریکا هنوز به دلیل قوانین موجود محدود است و در ماه نوامبر به 502 هزار بشکه در روز رسید.

عربستان، امارات، کویت و قطر روی مجموع ذخایر ارزی خود که از سوی صندوق بین‌المللی پول 826 میلیارد دلار برآورد شده، حساب باز کرده‌اند تا دوران کاهش قیمت نفت را تحمل کنند. نفت 63 درصد از صادرات این کشورها را تشکیل می دهد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، کاهش قیمت نفت در سال جاری باعث از دست رفتن 257 میلیارد دلار از درآمدهای 12 عضو اوپک در سال جاری خواهد شد.

احتمال 93 درصدی ورشکستگی ونزوئلا به دلیل بدهیها در پنج سال آینده وجود دارد. نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا اخیرا اعلام کرد که هیچگونه احتمال ورشکستگی وجود ندارد و در هفتم ژانویه گفت: کشورش توان به دست آوردن دارایی‌های مورد نیاز را دارد.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان اخیرا درمصاحبه‌ای اعلام کرد: حتی اگر قیمت نفت تا 20 دلار در هر بشکه پایین بیاید، اوپک مسیر خود را تغییر نخواهد داد، مگر اینکه کشورهای خارج از اوپک به کاهش تولید کمک کنند.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان خارج از اوپک تولید خود را افزایش دهند، ممکن است عربستان نیز تولید خود را افزایش دهد. برآورد قطر نشان می‌دهد، عرضه مازاد جهانی نفت دو میلیون بشکه در روز یا 6.7 درصد تولید اوپک است.

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات گفته است، اوپک روی تصمیم خود مبنی بر کاهش ندادن تولید حتی در صورت سقوط قیمت‌ها ایستاده است و قبل از بررسی جلسه اضطراری دستکم سه ماه صبر خواهد کرد.

وی افزود: خارج کردن مازاد عرضه ممکن است چند سال طول بکشد.

علی العمر وزیر نفت کویت گفت: ‌اوپک هیچ برنامه ای برای تشکیل جلسه قبل از نشست عادی ژوئن 2015 ندارد. قیمت‌ها در نیمه دوم امسال به دلیل اینکه تولیدکنندگان پرهزینه مجبور به کاهش فعالیت های خود خواهند شد به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

این اولین بار نیست که تولیدکنندگان نفت آمریکا در مبارزه اوپک برای سهم بازار گرفتار شده‌اند. در سال 1986عربستان چاههای خود را باز کرد و باعث کاهش چهار ماهه 67 درصدی قیمت نفت شد و رسیدن آن به حدود 10 دلار در هر بشکه شد. صنعت نفت آمریکا در پی این وضعیت سقوط کرد و تقریبا تولید نفت این کشور برای مدت 15 سال کاهش یافت و سعودیها سلطه جهانی بازار نفت را به دست گرفتند.

نیسوین ماهش تحلیلگر نفتی در لندن گفت: به نظر می‌رسد که این به نفع عربستان است که یک کاهش سریع در قیمتها رخ دهد تا یک کاهش کند. کاهش سریع در قیمتها باعث تغییرات بیشتری روی عرضه کشورهای خارج از اوپک خواهد شد. در حالی که یک کاهش تدریجی به این شرکت‌ها اجازه می دهد که با هم ادغام و کارآمدتر شوند.

این درحالی است که همه تحلیلگران این نظریه را ندارند. گروه تحلیلگران یو بی اس اعلام کرد که کاهش سریع قیمت‌ها یک استراتژی عملی نیست، زیرا عرضه و تقاضای نفت واکنش کندی به تغییرات قیمتها دارد.

جیووانی استانوو تحلیلگر نفتی در زوریخ گفت: تردید دارم که هدف آنها کاهش قیمتها باشد. عرضه و تقاضا در کوتاه مدت کاملا خنثی خواهد بود.

نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه با 85 سنت کاهش به 50 دلار و 11 سنت در هر بشکه رسیده است. این کمترین قیمت نفت برنت از 28 آوریل 2009 است.

امی میرس مدیر دانشکده انرژی دانشگاه کالیفرنیا گفت: وزرای نفت عربستان در دهه‌های 1980 و 1990 با سخنان خود برای کاهش قیمت‌ها تلاش کردند. این تاکتیک برای فشار روی دیگر اعضای اوپک برای موافقت با تغییر سهمیه تولید صورت گرفت.

علایمی وجود دارد که تاکتیک کاهش قیمت اوپک در حال جواب دادن است. شرکت خدمات نفتی باکر هیوز در وبسایت خود اعلام کرد، تعداد دکل‌های حفاری نفت در آمریکا در هفته گذشته 61 مورد کاهش یافت که بیشترین تعداد در یک هفته از سال 1991 تاکنون است.

تعداد دکل‌ها در 10 هفته از 13 هفته گذشته کاهش یافته و از 1609 دکل در اواسط اکتبر به 1421 مورد در هفته اول ژانویه رسیده است.

فاتح بیرول اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی گفت: یک کاهش جدی در سرمایه‌گذاری نفت شیل در آمریکا در سال 2015 رخ خواهد داد.

اوگن وینبرگ رییس تحقیقات کارمز بانک گفت‌: سخنان اخیر اعضای اوپک در حاشیه خلیج فارس نشان می دهد که آنها همچنان روی استراتژی خود راسخ هستند


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خام فروشی، سد راه عضویت در سازمان تجارت جهانی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:19 | بازدید : 552 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

خام فروشی، سد راه عضویت در سازمان تجارت جهانی

برای ورود به بازارهای جهانی باید بر روی پیشرفت تکنولوژی کشور سرمایه گذاری جدی کرد. اما پیوستن به سازمان تجارت جهانی قبل از این کار نه تنها ما را همچنان خام فروش نگه می‌دارد، بلکه به دلیل قانون مالکیت فکری امکان دسترسی به بسیاری از نتایج علمی بشر را نیز از ما می‌گیرد.

پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) مسئله ایست که برخی کارشناسان به دلیل قوانینی که بر آن حاکم است، آن را موجب تسهیل در مبادلات کالا و خدمات در جهان میدانند و معتقدند کشور ما هرچه زودتر بایستی در آن عضو شود. از طرفی برخی دیگر از کارشناسان به دلیل خام فروش بودن کشور منافع این عضویت را کمتر از آسیبهای آن می‌دانند.

آنچه که در این نوشتار بررسی می شود، بررسی تاثیرات پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنایع تولیدی ایران می‌باشد.

در اقتصاد نظری تولید را ناشی از دو عامل نیروی کار و سرمایه می‌دانند. اما در مدل‌های پیشرفته‌تر تکنولوژی را هم به عنوان شاخصی که باعث افزایش کار و سرمایه می‌شود وارد تحلیل کرده‌اند.

بنا‌‌‌‌براین ما به دنبال بررسی وضعیت ایران در هرکدام از این شاخص‌های کار، سرمایه و تکنولوژی هستیم تا به این سوال پاسخ دهیم که بعد از پیوستن به سازمان تجارت جهانی وضعیت تولید ایران چگونه خواهد شد :

به دلیل تاثیر‌گذاری میزان سرمایه‌گذاری بر فضای کسب و کار در ابتدا شروع به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران می‌کنیم:

۱- سرمایه‌گذاری در ایران

در این زمینه یاد‌آوری چند نکته ضروری است:

اولا : سرمایه‌گذاری جهان در چند کشور متمرکز است و این بدان معناست که شانس ایران برای جذب سرمایه کمتر از کشورهایی است که در این کار دارای تجربه و زیر ساخت کافی هستند

جهت بررسی میزان انتخابی بودن مقاصد سرمایه‌گذاری چند جدول را که نشان دهنده میزان جذب سرمایه در نواحی مختلف آسیا است را بررسی می‌کنیم:

جذب سرمایه خارجی در آسیا

جدول فوق نمایانگر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی (FDI) در آسیا است.

مستحضرید که در جدول فوق میزان جذب سرمایه خارجی در آسیای جنوبی (که شامل ایران نیز می شود) کمتر از آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی است.

گفتنی است آسیای شرقی و جنوب شرقی به دلیل وجود کشورهایی همچون چین، ژاپن ، هنگ‌کنک و کره‌جنوبی و … میزان جذب سرمایه‌گذاری خوبی را در دنیا داراست.

حال برای مشاهده میزان جذب سرمایه توسط ایران در آسیا نمودار زیر ارایه می شود :

جذب سرمایه خارجی در ایران و آسیا جنوبی

ایران با حدود ۴ میلیارد دلار تنها ۱.۷ درصد از سرمایه های جذب شده در آسیا را به خود جذب کرده است.

دوما : حال اگر از این واقعیت چشم‌پوشی کنیم ، براساس گزارش بانک جهانی، ایران امسال در رده‌بندی جهانی فضای کسب وکار از میان ۱۸۹، در رده ۱۳۰ جهان قرار گرفته است.

عوامل دیگری که باعث عدم جذب سرمایه در ایران می‌شود نوسانات قیمت و همچنین عدم ثبات در قوانین می‌باشد.‌

با این اوصاف ایران نه تنها در شرایط خوبی برای جذب سرمایه خارجی نیست بلکه زیر‌ساخت‌ های لازم برای این کار را هم دارا نمی باشد و با باز شدن درب های کشور بعد از پیوستن به سازمان جذب سرمایه برای تولید کشور پیشرفت چشمگیری رخ نمیدهد.

۲- وضعیت نیروی کار

از صحبت های فوق نتیجه می‌شود به دلیل عدم جذب سرمایه به درون کشور و از طرفی پایین بودن سطح کیفیت محصولات به دلیل در دست نداشتن تکنولوژِی روز دنیا ، نه تنها بازار خارج را به دست نمی‌آوریم بلکه بازار داخل را هم نمی توانیم اغنا کنیم و به مصرف کننده کالاهای خارجی تبدیل خواهیم شد.

چیزی که در همین زمان هم به دلیل ورود بیش از حد کالاهای خارجی برای همه مردم مشهود است.

نتیجه پیوستن به سازمان تجارت جهانی افزایش بیش از پیش رکود بازار داخل و به بیکاری نیروی کار داخلی خواهد بود

لازم به ذکر است که بیکاری شروع یک فرآیند اجتماعی است که نمونه آن را می‌توان در اعتراض کارگران به سازمان تجارت جهانی (WTO) در برخی کشورها همچون کانادا ، مکزیک و هنگ کنک مشاهده

۳- تکنولوژی

یکی از مسایل مهم در پیوستن به سازمان تجارت جهانی بحث مزیت نسبی هر کشور می‌باشد. مزیت نسبی یعنی این که هر کشور در تولید چه نوع کالاهایی توانایی رقابت در بازار جهانی را داراست.

ایران کشوری است که حجم بسیار بالای صادرات خارجی‌اش را نفت و فرآورده های نفتی تصاحب کرده است و کالاهای با فناوری بالا جایگاه نزدیک به صفر را در سبد صادراتی کشورمان دارند .

این در حالی است که دو شخصیت مشهور جهان به نقش تعیین‌کننده تکنولوژی در آینده اقتصادی جهان پرداخته‌اند .

برای مثال لستر تارو در کتاب نبرد بزرگ خود می‌گوید : (به دلیل استفاده از مواد پیشرفته, بخصوص كامپوزیتهای پلیمری, مصرف فولاد آمریكا در سال ۱۹۹۰ كمتر از ۱۹۶۰ است و این در حالی است كه تولید ناخالص ملی آن، دو و نیم برابر شده است. كاهش مصرف مواد خام قیمت آن را به شدت پایین آورده است. با محاسبة نرخ تورم، قیمتهای مواد خام در ۱۹۹۰، ۳۰ درصد زیر قیمتهای ۱۹۸۰ و تقریباً ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمتهای ۱۹۷۰ بود. انقلاب علم مواد در سالهای آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت و انتظار میرود كه میزان مصرف تقریباً تمام منابع طبیعی كمیاب در هر واحد تولید ناخالص ملی باز هم كاهش یابد. تهیه ‌كنندگان مواد خام سنتی در جهان سوم برای منابع همیشه ارزان خود بازارهای كوچكی خواهند یافت)

دكتر ماهاتیر محمد, طراح توسعه مالزی نیز در بررسی اقتصاد ۲۰۲۰ به نقش علم و تکنولوژی اشاره می کند و می‌گوید: ( مالزی یك برنامة استراتژیك طراحی نموده است كه تا سال ۲۰۲۰ به یك كشور كاملاً پیشرفته تبدیل گردد. دستیابی به این هدف مستلزم توسعة جامع كلیه بخشهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و روانی جامعه می‌باشد. توسعة متوازن در تمامی بخشها با استفاده از منابع طبیعی و انسانی مستلزم داشتن امكانات قوی در علم و تكنولوژی می‌باشد.)

با در نظر گرفتن مطالب فوق می‌توان نتیجه‌گیری کرد :

اولا برای ورود به بازارهای جهانی باید بر روی پیشرفت تکنولوژی کشور سرمایه گذاری جدی کرد. اما پیوستن به سازمان تجارت جهانی قبل از این کار نه تنها ما را همچنان خام فروش نگه می‌دارد، بلکه به دلیل قانون مالکیت فکری امکان دسترسی به بسیاری از نتایج علمی بشر را نیز از ما می‌گیرد

ثانیا برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید زیر ساخت‌هایی در ایجاد شرکت ‌های دانش‌بنیان، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد مزیت نسبی در صنایع به جای خام فروشی ایجاد کرد.

 

و در آخر این نکته را متذکر می شویم که اشتیاق به پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) قبل از ایجاد زیر‌ساخت‌ های مزبور کشور را دچار مشکلات جدی خواهد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کف شاخص بورس تهران کجاست؟
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 18:53 | بازدید : 918 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

کف شاخص بورس تهران کجاست؟

 

چکیده: باتوجه به افت مکرر شاخص در چند ماه اخیر و نزدیک شدن به پایان سال 93، به‌نظر می‌رسد که هیچ امیدی برای احیای دوباره این بازار درسال‌جاری وجود نداشته باشد. پس از تغییر رویه شاخص......

 باتوجه به افت مکرر شاخص در چند ماه اخیر و نزدیک شدن به پایان سال 93، به‌نظر می‌رسد که هیچ امیدی برای احیای دوباره این بازار درسال‌جاری وجود نداشته باشد. پس از تغییر رویه شاخص، چشم‌اندازهای مثبتی که برای بورس اوراق بهادار پیش‌بینی شده بود نه‌تنها هیچ‌کدام از آنها به حقیقت مبدل نشد بلکه با آغاز روند منفی، بازار مهیج سهام را با بازار کسل‌کننده‌یی مواجه کرده است، بازاری که سال گذشته بسیاری از مردم عادی را به یک سهامدار بورس اوراق بهادار ایران تبدیل کرده بود، درحال حاضر فعالان بورسی را از خود ناامید کرده، با همه این اوصاف باید دید که این سریال تکراری تا چه زمانی ادامه می‌یابد و شاخص کجا به کف می‌رسد؟ در این‌باره کارشناسان بر این باورند که پیش‌بینی برای ثابت ماندن شاخص غیرقابل امری ناپسندیده است، چراکه این امر موج ناامیدی بیشتری را بر بورس به راه می‌اندازد. ازسویی دیگر باتوجه به اینکه بسیاری از نمادهای پالایشگاهی متوقف شده‌اند، به‌نظر می‌رسد با بازگشایی این نماد‌ها شاخص باز هم مدار نزولی را ادامه دهد.


شاخص «کف» ندارد

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در این‌باره گفت: باتوجه به افت‌های مکرر شاخص در یک سال اخیر برخی از فعالان و کارشناسان با تعیین کف یا سقف مورد نظر خود برای شاخص و بازار سهام روند طبیعی این بازار را نامتعادل توصیف می‌کنند. بهروز خدارحمی افزود: همان‌گونه که اقتصاد کشور با مسایلی چون رشد یا افت ارزش ریال، نرخ نفت و... درگیر است و نمی‌توان برای آن سقف یا کفی تعیین کرد، بازار سرمایه از این موضوع مستثنا نیست. بازار سهام اگر با روالی طبیعی و بدون هیچ حمایتی کار خود را دنبال کند به نوعی تبدیل به آیینه‌یی تمام قد برای بازتاب کار خود شده است. وی اظهار کرد: متغیر‌هایی مانند بی‌ملاحظه‌گی مجدد تخصیص بودجه لازم برای بازار سرمایه درسال 94 و ابهامات مذاکرات هسته‌یی، اخبار‌های ضدونقیض این موضوع منجر به شایعه‌های مختلفی در این بازار و سرازیری شاخص شده است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران بااشاره به شرایط نابه‌سامان شاخص در بازار سهام به دوعامل اشاره کرد و گفت: طی یک‌سال گذشته مدیران این بازار سعی بر کنترل شاخص، جلوگیری از ادامه روند نزولی و افت قیمت هر سهم را داشته‌اند درصورتی که این کار تنها منجر به ریزش نامتعادل و غیرمنطقی شاخص شده است.

سیاست‌های جدید، بورس را طبیعی می‌کند

خدارحمی عامل دوم این سرازیری را سیاست‌های تیم جدید مدیریتی بازار سهام عنوان کرد و افزود: با تغییر مدیریت سازمان بورس اوراق بهادار و سیاست‌های در پیش گرفته شده، یعنی عدم کنترل تصنعی بازار، شاخص با ادامه این سرازیری، به‌نظر می‌رسد، فعلا قصد تغییر رویه را ندارد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در ادامه افزود: محمد فطانت‌فرد‌، رییس جدید سازمان بورس اوراق بهادار با نگاهی متفاوت به بازار سرمایه، اعتقادی به مدیریت و کنترل مقطعی بازار و شاخص ندارد. به بیان دیگر وی عرضه و تقاضا را اولویت تعیین روند بورس سهام می‌داند که این امر کاملا منطقی است که نتیجه آن از بین رفتن رفتار‌های هیجانی در بورس می‌شود. وی ابهامات بورس اوراق بهادار تهران درخصوص بین‌المللی شدن را یکی دیگر از عامل‌های روند نزولی شاخص دانست.

خدارحمی درخصوص وضعیت فعلی شاخص اظهار کرد: در شرایطی که بازار سهام درگیر تصمیمات نادرست مسوولان این سازمان است، شاخص با چشم‌اندازی مبهم روبه‌روست، روندی که نمی‌تواند آن را به درستی انتخاب کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه بااشاره به چشم‌انداز بورس بیان کرد: باتوجه به تحولات ناخوشایند بورس، فعالان این بازار طی چند ماه اخیر بارها چشم‌اندازهایی از روند معاملات را عنوان کرده‌اند، اما باید به این نکته اشاره کرد که بازار سرمایه ایران بسیار منعطف و تاثیرپذیر است. در نتیجه نمی‌توان چشم‌انداز درستی در این‌باره درنظر گرفت. وی ادامه داد: ازسویی دیگر بخش قابل توجهی از چشم‌اندازهای مثبت بازار سهام توسط ریزش مکرر شاخص کل از بین رفته، به‌طوری که باید برای بازگشت بازار به حالت تعادل چارچوب‌هایی را تعیین کرد. خدارحمی خاطرنشان کرد: بورس‌های مختلف در دنیا با روندی طبیعی افت‌وخیز منطقی را در پیش گرفته‌اند، درصورتی که بازار سهام تهران با حمایت‌های دستوری توانی برای ثابت ماندن هم ندارد، اگر حجم معاملات بازار سهام کم و غیرقابل قبول است، پس شاخص هم باید نزولی باشد.

بازار سهام تحت تاثیر «نماد» پالایشگاهی

ازسویی دیگر مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ یا دیدگاهی متفاوت به«تعادل» گفت: باتوجه به اینکه نماد شرکت‌های پالایشگاهی متوقف است، به‌نظر می‌رسد پس از بازگشایی این نماد‌ها شاخص باز هم روند نزولی را از سر بگیرد. محمد اقبال‌نیا درخصوص تاثیر شرکت‌های پتروشیمی بر بازار سهام بیان کرد: باتوجه به افت‌وخیزی که در صنعت پتروشیمی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌های بورسی وابسته به این صنعت هستند، باید به آینده آن امیدوار بود. وی بااشاره به شرایط فعلی بورس بیان کرد: در شرایطی که بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار، وضعیت شاخص را در کف اعلام کرده‌اند، باید گفت تحولات تاثیرگذار بر این بازار شاخص را در شرایطی نامعلوم قرار داده است، شرایطی که شاخص نمی‌تواند به ثبات برسد در نتیجه نباید به قطعیت گفت که بازار در کف است.

اقبال‌نیا با امیدواری به تحولات اقتصادی سال آینده عنوان کرد باید با امیدواری به تحولات سال آینده راهی برای خروج از رکود فعلی یافت و فشار ایجاد شده بر بازار سهام را از بین ببرد، فشاری که تاکنون حقوقی‌ها و حقیقی‌ها نتوانسته‌اند از پس آن برآیند.

وی در این‌باره گفت: اگر تحولات سال آینده با وعده‌های پوچ آغاز شود نمی‌توان هیچ پیش‌بینی درخصوص افت یا رشد بازار سهام درنظر گرفت، باید گفت بازار نیازمند برنامه‌های جدی و منظم است، اما با همه این اوصاف همه ما به برنامه‌های اقتصادی سال آینده و تغییر و تحولات مثبت امیدواریم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ اظهارکرد: حقیقی‌ها برای تزریق پول به بازار سهام دچار بی‌اعتمادی شدیدی شده‌اند که نتیجه این کار تنها ادامه رکود بازار را در پی دارد، ازسویی دیگر نیز به‌نظر می‌رسد سهامداران حقوقی نقش مفیدی در بازار سهام ایفا نکرده‌اند، یعنی تا به حال تلاشی برای رونق بورس نداشته‌اند. وی درخصوص افت‌وخیز طبیعی شاخص عنوان کرد: نوسانات بازار سهام به تبع شرایط روز و منطقه‌یی می‌تواند کاملا طبیعی تلقی شود، اما باتوجه به اینکه شاخص هر روز با سرازیری و افت پیاپی معاملات بازاررا به پایان می‌رساند، غیرمنطقی و غیرطبیعی است.

وی بااشاره به محرک‌های تاثیرگذار بر وضعیت بورس اوراق بهادار اظهار کرد: محرک‌های سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی باید نقش مثبتی را در این بازار ایفا کنند، به نوعی باید شاخص را به پله‌های بالا سوق دهند.

بورس در انتظار سیگنال‌های مثبت

دیگر کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نباید هیچ کفی برای بازار سرمایه تعیین کرد به «تعادل» گفت: زمانی که صحبت از سقف یا کف بازار می‌شود یعنی محدودیت برای این بازار تعیین شده است، اما باید به این نکته اشاره کرد که بازار سهام هیچ محدودیتی برای رشد یا افت ندارد.

حسین خزلی‌خرازی در این خصوص افزود: با بازگشایی نمادهای پالایشگاهی قطعا شاخص پا به کانال‌های پایین‌تر از 66هزار واحد می‌گذارد، یعنی پس از بازگشایی این نماد‌ها باید وضعیت شاخص را مورد بررسی قرار داد.

وی بیان کرد: سیگنال‌های مثبتی درخصوص رفع یا کاهش تحریم‌های اعمال شده، کاهش تورم موجود بر اقتصاد کشور وجود دارد که عامل تاثیر‌گذاری بر بازار سهام و رشد دوباره شاخص است، اما در این میان سیگنال‌های منفی ازجمله افت قیمت جهانی نفت باز هم دلهره‌یی از افت‌های بیشتر را در دل سهامداران تالار حافظ ایجاد می‌کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اوضاع نگران کننده بورس/سکوت رئیس جدید بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 18:51 | بازدید : 793 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اوضاع نگران کننده بورس/سکوت رئیس جدید بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟

 رییس جدید سازمان بورس در حال مذاکره با مقامات دولتی، حاکمیتی و مدیران تاثیرگذار سیاسی و اقتصادی است بر کسی در بازار پوشیده نیست،اما اینکه هیچگونه اطلاع رسانی از طرف وی و سازمان مطبوعش اعلام نمی شود اوضاع را بسیار شکننده و نگران کننده کرده است.

این روزها اگر به تالار شیشه ای سری بزنید جو سرد و نا امیدکننده معاملات و نگرانی سهامداران بیشتر از هر چیزی خودنمایی می کند.
ظاهرا شاخص بورس، فراموش کرده که هر سقوطی با صعود همراه است چراکه طی چند روز اخیر بازار به شدت در مسیر کاهشهای ادامه دار قرار گرفته به گونه ای که ارزش بازارسهام با افت بی سابقه ای روبه رو شده و به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می دهد طی ۱۰ روز اخیر ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش خود را از دست داده است.

باید گفت که درست است رییس جدید سازمان بورس در حال مذاکره با مقامات دولتی، حاکمیتی و مدیران تاثیرگذار سیاسی و اقتصادی است و این بر کسی در بازار پوشیده نیست،اما اینکه هیچگونه اطلاع رسانی از طرف وی و سازمان مطبوعش اعلام نمی شود اوضاع را بسیار شکننده و نگران کننده کرده است. 

این اقدام مسئولان بورس نشان دهنده این است که راه را به اشتباه طی می کنند ،تغییر در مدیریت یک سازمان یا نهاد به این معنی است که فرد جدید برنامه مشخصی برای بهبود اوضاع دارد این در حالی است که تا این لحظه شاهد ارائه برنامه حتی کوتاه مدت از سوی رییس جدید سازمان بورس نبوده ایم. 


اما درباره محمد فطانت رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار گفته می وشود علی رغم داشتن تحصیلات مرتبط، سابقه حضور مستقیم در بازار سرمایه را ندارد.

شنیده شده است که با توجه به اظهارات غیر رسمی برخی از افراد نزدیک به دولت، همتی مدیر عامل بانک ملی فطانت را به وزیر اقتصاد معرفی کرده است.
به نظر می رسد اگر مدیریتی با تجربه بر بورس نظارت داشت، شاید می‌توانست بورس را از این وضعیت بحرانی نجات دهد و راهی برای خروج بورس از این رکود پیدا می کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بهترین راه سرمایه‌گذاری با پس‌اندازمان چیست؟ /آیا با پس‌انداز می‌توان خانه‌دار شد؟ /با تورم 40 درصد،
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 18:47 | بازدید : 573 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بهترین راه سرمایه‌گذاری با پس‌اندازمان چیست؟ /آیا با پس‌انداز می‌توان خانه‌دار شد؟ /با تورم 40 درصد، پس‌انداز کردن فایده‌ دارد؟

 

 وقتی سرمایه خود را به سپرده های سرمایه گذاری بانک ها واریز می کنیم، چون نرخ سوددهی ثابت و از پیش تعیین شده است پس نقد شوندگی بالاست و هر زمان که بخواهیم پول در دسترس ماست، نرخ بازدهی از قبل تعیین می شود و "درجه ریسک" سود کردن وجود ندارد.

از همان دوران کودکی، پدران و مادرانمان به ما یاد داده بودند که پول هایمان را پس انداز کنیم. قلک های رنگارنگی برایمان می خریدند و ما را تشویق می کردند که بخشی از پول تو جیبی مان را در قلک بندازیم. لحظه شماری می کردیم که قلک مان پر شود و آن را باز کنیم تا حاصل تلاشمان را ببینیم که چقدر پول جمع کرده ایم؟ از همان دوران تا الان یاد گرفتیم پس انداز کنیم، اما هیچ وقت نپرسیدیم وقتی پولمان جمع شد با این پس انداز چه کنیم؟ آن زمان از تورم و گرانی سر در نمی آوردیم، فکر می کردیم هر وقت پولمان جمع شود هر چیزی که بخواهیم می خریم.

حال با این نرخ تورم و گرانی های پیش رو هر چقدر هم که صرفه جویی و پس انداز کنیم، به هیچ جا نمی رسیم! مثلا اگر قصد خرید خانه داشته باشیم تا پول هایمان جمع شود و کفاف خرید 6 متر خانه را بدهد، سال جدید آمده و گرانی های جدید! دیگر با همان پول 6 متر خانه هم به ما نمی دهند! به جای اینکه برای خرید هفتمین متر خانه پس انداز جدید داشته باشیم تازه باید خسارت پایین آمدن ارزش پس اندازمان برای 6 متر خانه را هم بدهیم!

با رشد نرخ تورم و گرانی های امروزه حتی اگر قصد خرید خودروی دلخواه مان را داشته باشیم و برای به دست آوردنش پول پس انداز کنیم، شاید فقط هر سال بتوانیم با پس انداز لاستیک خودروی مورد علاقه مان را خریداری کنیم!

حال سوال این است برای رسیدن به خریدهای کلان مثل ماشین و خانه و ...، پس اندازهایمان را چه کنیم؟ پول هایمان را به دست بانک ها و موسسات مالی و اعتباری که "سود" می دهند بسپاریم؟ یا طلا، ارز، سهام و ... بخریم؟ چه نوع سرمایه گذاری ای بهتر است تا ما را به هدف مان برساند؟

با این گرانی ها پس اندازتان را خرج کنید بهتر است!

مهدی تقوی كارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که بهترین نوع سرمایه گذاری چیست، به خبرنگار «فردا» گفت: اگر این سرمایه گذاری در حد پس انداز فردی باشد و قصد سرمایه گذاری داخلی داشته باشیم با محاسبه نرخ تورم و گرانی ها بهترین راهکار خرج کردن پول است!

مهدی تقوی توصیه برای کسانی که با پس انداز اندک قصد خرید خانه دارند گفت: کسانی که سرمایه کم دارند و با پس انداز قصد خرید خانه دارند، با استفاده از وام مسکن می توانند به هدف خود برسند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان کرد: کسانی که ریسک پذیر نیستند پس انداز خود را در بانک های معتبر بگذارند اما کسانی که اهل ریسک هستند می توانند با خرید طلا و ... شانس خود را امتحان کنند.

تقوی در ادامه بیان کرد: با سپردن سرمایه خود در بانک درست است که سرمایه شما افزایش پیدا می کند اما در نهایت شما ضرر خواهید کرد، زیرا نرخ سود بانکی 20 درصد و نرخ تورم 40 درصد اعلام شده است.

وی در پایان افزود: هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست و امکان دارد با سرمایه گذاری روی طلا و دلار، با پایین آمدن قیمت آنها نه تنها سود نکنید بلکه ضرر هم کنید.

عملکرد دولت قدرت خرید مردم را پایین آورده است

دکتر ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در رابطه با بهترین نوع سرمایه گذاری پس انداز به خبرنگار «فردا» گفت: دولت به جای حفظ قدرت خرید مردم با عدم افزایش سود بانکی متناسب با تورم، موجب کاهش آن شده است. به طوری که مشتریان سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت به طرز چشم گیری قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: عموم مردم با سرمایه گذاری در مراکز تجاری، خرید سهام، سکه و ارز و ... سعی در حفظ ارزش پول خود و سود دهی از پس اندازشان را دارند اما مشاهده شده است که در بین خریداران سهام عده ای سود که نکرده اند بلکه 50 درصد از سرمایه شان را نیز از دست داده اند!

ابراهیم رزاقی تصریح کرد: برای خرید مسکن، پس انداز باید خیلی زیاد باشد، بنابراین کسانی که با پس انداز کمتر قصد سرمایه گذاری دارند به خرید ارز و سکه روی می آورند اما می دانیم که سکه و ارز نوسانات زیادی را دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: مردم ما که موجب توسعه شده اند، طماع می شوند برای مثال قیمت طلا که افزایش پیدا می کند، به سمت خرید طلا هجوم می برند اما این قیمت بالا حباب است که سریع می ترکد و چیزی جز ضرر برای سرمایه گذاران به بار نمی آورد.

رزاقی ضمن ابراز تاسف از ماجرای پدیده شاندیز یاد کرد و گفت: بسیاری از افراد سرمایه خود را برای سوددهی وارد این مجموعه کردند و می خواستند ارزش پول شان حفظ شود اما ضرر کردند.

ابراهیم رزاقی افزود: سود بانکی 20 درصد همین الان هم ظالمانه است. زیرا که پول سرمایه گذار 30 الی 40 درصد سوددهی داشته است اما فقط 20 درصد آن به سرمایه گذار تعلق می گیرد. وی در ادامه گفت: بسیاری از افراد معتقدند که سود بانکی باید کم شود و این اشتباه است.

دکتر رزاقی در پایان با تاکید بر این موضوع که راه حل این مشکلات فقط دست دولت و مجلس است و فرد نمی تواند راه حلی پیدا کند، گفت: دولت با عملکرد خود تنها آدم های فقیر را فقیر تر و آدم های پولدار را پولدار تر می کند.

برای خرید سهام حتما با یک مشاور حرفه ای مشورت کنید

دکتر حجت الله عبدالملکی، کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به سوال خبرنگار «فردا» درباره اینکه بهترین نوع سرمایه گذاری با پس انداز کم چیست، گفت: در هر سرمایه گذاری سه عنصر مهم است: نقدشوندگی؛ سرمایه ما هر زمان که بخواهیم در اختیار ما باشد. نرخ بازدهی؛ سود سرمایه گذاری ما چند درصد است. و درجه ریسک دارایی؛ منبعی که پس اندازمان را سرمایه کرده ایم ریسک دارد؟ یا ندارد؟ مثلا: وقتی سرمایه خود را به سپرده های سرمایه گذاری بانک ها واریز می کنیم، چون نرخ سوددهی ثابت و از پیش تعیین شده است پس نقد شوندگی بالاست و هر زمان که بخواهیم پول در دسترس ماست، نرخ بازدهی از قبل تعیین می شود و "درجه ریسک" سود کردن وجود ندارد.

حجت الله عبدالملکی در ادامه افزود: هر سرمایه گذار با توجه به سلایق شخصی این سه عنصر را در نظر بگیرد و بهترین راه سرمایه گذاری را انتخاب کند. مثلا شخصی که زندگی اش به پول وابسته است و باید پول سرمایه گذاری خود را در دسترس داشته باشد بهترین راهکار سپرده سرمایه گذاری بانکی است. اما فردی که زندگی اش به پول وابسته نیست و دوست دارد ریسک کند سهام بخرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: شخصی که می خواهد پس اندازش کم نشود باید روشی را انتخاب کند که درجه ریسک نداشته باشد و کسی که می خواهد ریسک کند بهترین نوع سرمایه گذاری خرید سهام از شرکت های سرمایه گذاری که تازه پذیرفته شدن است اما حتما با مشاور حرفه ای صحبت کند.

 

عبدالملکی در پایان افزود: سرمایه گذاران که قصد ریسک کردن را دارند احتمالا با مشورت یک مشاور حرفه ای و خرید سهام در شرکت های سرمایه گذاری تازه پذیرفته شده ظرف یکی دو سال به سوددهی خواهند رسید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اطلاعیه دانشجویی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 14:5 | بازدید : 694 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

قابل توجه دانشجویان

تصیح برگه ها بلافاصله بعداز امتحانات شروع میشود . و نتایج آن سریعا" در سایت دانشگاه اعلام میشود .

                       

                                نظری 

 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آیا آمریکا نگران بیدار شدن آلمان است؟
دو شنبه 13 مرداد 1393 ساعت 1:38 | بازدید : 864 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

آیا آمریکا نگران بیدار شدن آلمان است؟

اقدامات جاسوسی آمریکا در برلین چه بسا این علامت سوال را پیش کشد که: آیا آمریکایی ها از اینکه دوباره آلمان بیدار شود نگران هستند؟ و آیا هدف از این تجسس ها صرفا خود آلمان است یا اینکه آمریکا با این کار می خواهد جلوی اتحاد کشورهای «یورو آسیا» را بگیرد که ستون فقراتش آلمان، روسیه و چین بوده و می رود تا در مجموع هیمنه آمریکا را در جهان بشکند؟

کسی که تحولات بین برلین و واشنگتن را پیگیری کرده باشد درخواهد یافت که آمریکا به طور کلی تمام نهادهای دولتی آلمان به طور خاص تمام نهادهای نظامی این کشور را جولانگاه اعمال جاسوسی خود کرده بود و این مساله به ویژه بعد از کشف دستگاه اطلاعات نظامی آلمان و با یافتن جاسوسی که در وزارت دفاع این کشور مشغول به فعالیت بود تقریبا قطعی شد.

پس از آن نیز مقامات آلمان یک کارمند را در سازمان اطلاعات این کشور «بی ان دی» به اتهام اقدام به نفع سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» بازداشت کردند. این شخص در واقع 218 سند را طی دو سال گذشته در ازای 25 هزار یورو به دستگاه های اطلاعاتی آمریکا فروخته بود.

مساله شگفت آور در این میان آن بود که مزدود دستگاه اطلاعاتی آلمان هیچ تردیدی را بر نمی انگیخت زیرا کار او از اساس پیرامون جاسوسی درباره نه آمریکایی ها بلکه روس ها بود. اما او در خلال تحقیقات اعتراف کرد که اطلاعاتی را در اختیار واشنگتن گذاشته است.

از بین صدها سندی که او به آمریکا تحویل داد، اطلاعاتی نیز پیرامون نحوه عمل کمیته تحقیق پارلمان در آوریل گذشته آمده بود که قرار بود پیرامون فعالیت های سازمان امنیت ملی آمریکا تحقیق کند. به راستی آلمانی ها چه چیزی دارند که آمریکایی ها را تا این حد برانگیخته است و آنها را بر آن داشه است تا به جاسوسی علیه آنان و کشف اسرارشان روی آورند؟

به نظر می رسد رشد اعتمادسازی آلمان در جهان و تبدیل دولتی که بارها بعد از جنگ جهانی شکست خورده است به دولتی بزرگ و موثر در روند تحولات آینده جهان موجب شده تا آمریکایی ها نگران شده و از آنجا که خود را طراحان اصلی قرن بیست و یکم می دانند تحمل رقیبی نه مثل چین و روسیه در آسیا بلکه مانند آلمان در اروپا را نداشته باشند.

شاید نخستین و مهم ترین چیزی را که واشنگتن درک می کند این باشد که خود از یک رکود اقتصادی رنج می برد حال آنکه آلمان در مقابل، به لحاظ شکوفایی اقتصادی به مرحله ای ممتاز رسیده است. نظریه آلمان از پایان جنگ جهانی دوم به بعد تاکنون بر پایه ساخت یک قدرت اقتصادی جدید به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی آینده بوده است.

مساله دیگر آن است که تفکر اتحادیه اروپا برای نخستین بار از سوی رهبران اقتصادی آلمانی ارایه شد و هرچه پیوستگی اقتصادی و سیاسی اروپا بیشتر شود ارکان رهبری آلمان نیز استوارتر می شود و از همین جاست که درک می شود چرا آلمان اقدام به نجات یونان و اسپانیا و ایتالیا حتی بعد از کابوس فروپاشی اقتصادی کرد که تمام کشورهای اروپایی را تهدید می نمود.

حضور سیاسی برلین در اروپا و جهان از دوران گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان شروع شد. همو که این کشور را به مرحله کامل سازی برتری آلمان درتصمیم های گیری های سیاسی و امنیتی در سطح بین المللی رساند. در ادامه نیز چشم انداز روابط آینده آلمان – روسیه آشکار شد که تا حدود زیادی کاخ سفید را نگران کرد.از آن گذشته در روابط اقتصادی بین آلمان و چین نیز رشد بی سابقه ای به وجود آمد ودایره روابط آلمان با کشورهای شرق آسیا را گسترش داد. مساله ای که می تواند مقدمه ای برای ائتلاف های جدید بین المللی بوده و آینده برخی قدرت های بین المللی و حجم شان را تحت تاثیر قرار دهد.

افرادی که امروزه در زمینه صنایع واشنگتن جاسوسی می کنند می دانند که آلمان خودش را با تولید اسلحه سرگرم نکرده است بلکه بیشتر بر اقتصاد و تجارت و سرمایه گذاری متمرکز شده است. از این رو عجیب نیست که امروزه به آلمان لقب «آهنربای سرمایه گذاری» گذاشته اند و آمارها یی که اخیرا از سوی اتاق بازرگانی آمریکا در آلمان تهیه شده بود نشان می دهد شرکت های آمریکایی همچنان آلمان را یکی از بزرگ ترین زمینه های جذب سرمایه در اروپا می دانند.

در همین رابطه دقیقا اقتصادی است که باید گفت نبردی در آینده نزدیک بین آمریکا و آلمان در جریان خواهد بود. نبردی که به میزان ذخایر آلمان از طلای جهان و میزان موجودی این ذخایر در آمریکا بازمی گردد که بهای آن به حدود 635 میلیارد دلار می رسد. این چیزی است که بانک مرکزی آلمان هم اکنون قادر با بازپس گیری آن نیست و در حال گفت وگو برای دریافت آن طی یک سال آینده است. نوپاربارتلی سخنگوی پارلمان آلمان در این باره تصریح کرد که: «من نمی فهمم چرا به ما اجازه بازگرداندن طلاهایمان را نمی دهند. من در این جا تئوری توطئه را مطرح نمی کنم اما باید بانک مرکزی آلمان چنانکه با ذخایر خود در فرانکفورت برخورد می کند بتواند این طلا را هم در ظرف یک سال از آمریکا بازپس بگیرد.»

آیا واقعا طلای آلمان باقی مانده است یا اینکه آمریکا در عمل آن را خرج کرده است؟ تنها چنین پرسشی می تواند بقیه کشورهایی را نگران کند که ذخایر خود از جمله طلا یا پول نقد و غیره را در خزانه داری آمریکا به امانت گذاشته اند. اگر آلمان بر استرداد این طلا تاکید ورزد بقیه کشورهای جهان نیز همین کار را خواهند کرد و چه بسا این مساله شروع روندی خطرناک باشد که پایانی خواهد بود بر دلار آمریکا و شاید هم کل اقتصاد این کشور را در معرض فروپاشی قرار دهد. بخصوص اگر در نظر داشته باشیم که کشورهای آسیایی و بخصوص چین از سال ها پیش خواستار تعیین یک ارز جایگزین برای دلار هستند و خود چین در بانک های آمریکا حدود دو میلیارد دلار یا بیشتر اسناد مالی به ودیعه گذاشته است.

تجسس آمریکا از آلمان به این معناست که واشنگتن چشم اندازهای یک تحول ژئوپلیتیک در سطح جهانی را به عینه دیده است. تردیدی وجود ندارد که در صورت تحقق این چشم انداز ها دیگر آمریکا کشوری نخواهد بود که فرمان داده و دیگران اطاعت می کردند. به هرحال باید گفت از سوی آلمان غولی در حال برخاستن است و جاسوس های آمریکایی نیز نخواهند توانست همه راه ها را به روی آن ببندند.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کارآمد بوده است؟
دو شنبه 13 مرداد 1393 ساعت 1:20 | بازدید : 1514 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کارآمد بوده است؟

زمانی می‌توان گفت که یک تحریم موفق بوده است که کشور تحریم‌گر بتواند به اهداف از پیش تعیین شده‌ی تحریم دست یابد. به عنوان نمونه، تحریم افریقای جنوبی که با پایان آپارتاید و تبعیض نژادی در این کشور همراه بود از نظر کشورهای تحریم‌گر، تحریم موفقی به شمار می‌آید.

،مقاله‌‌ی حاضر، مقاله‌ی استخراج شده از پایان نامه‌ ی مایکل لاوی است.وی فارغ التحصیل اقتصاد از مدرسه اقتصاد لئونارد استرن دانشگاه نیویورک ایالات متحده امریکا است. او کرسی تدریس اقتصاد در دانشگاه نیویورک را نیز در اختیار دارد و همزمان به عنوان تحلیل‌گر مسائل مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری با نهاد و موسسات مختلف امریکایی همکاری دارد. واضح است که اهداف و ادبیات نگارنده پایان نامه، در جهت حفظ منافع ملی امریکا تدوین شده است. با این حال نگارنده، تحت هدایت اساتید راهنما و مشاور خود، با نگاهی علمی و تقریبا منصفانه، اثبات می‌کند که دوران بهره‌گیری از ابزار تحریم به پایان رسیده است، به ویژه زمانی که کشور هدف، کشوری غنی و قدرتمند مانند ایران باشد. این مقاله، همچنین از جنبه آشنایی با ادبیات اقتصاد تحریم مقاله‌ای جذاب به شمار می‌آید.اساتید راهنما و مشاور این پایان نامه به ترتیب،دکتر مارتی سابرهمانیام، دکترجوزف فاندی هستند.این پایان نامه در سال ۲۰۱۱، دفاع شده است.

شکل 1

لازم به ذکر است این مقاله توسط حامد سعیدی صابر ترجمه شده است.

چکیده

هدف این مقاله، بررسی و اندازه‌گیری اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران است. یکی دیگر از اهداف این مقاله بررسی تاثیرات این تحریم بر قیمت نفت و اقتصاد جهانی است. بخش نفت در ایران افزون بر ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور و ۸۰ درصد درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد.از سوی دیگر این واقعیت نیز انکارناپذیر است که تقاضای جهانی برای نفت (و گاز) به شکل فزاینده‌ای در حال رشد است؛ چنان‌که قیمت نفت از سال ۲۰۰۸ تا کنون نزدیک به دو برابر شده است. ایران در حال حاضر ۵۴/۱ بیلیون بشکه در سال، نفت تولید می‌کند و دومین تولید کننده بزرگ در اوپک و چهارمین صادرکننده‌ی عمده‌ی نفت در جهان محسوب می‌گردد. اگر چه ایالات متحده‌ی امریکا همواره در پی وضع تحریم‌های محدود‌کننده‌تر بر علیه ایران است اما این مقاله نشان خواهد داد که حتی تداوم روند کنونی (بدون وضع تحریم‌های جدید) هم اثرات بسیار نامطلوبی بر قیمت نفت و اقتصاد جهان خواهد داشت.

علاوه بر این، مقاله حاضر به شکل تحلیلی اثبات می‌کند چنان‌چه کمپانی‌های نفتی بین‌المللی اجازه‌ی ورود به ایران را بیابند با توجه به تجهیزات و تکنولوژی‌های مدرن آن‌ها، علاوه بر افزایش ۱۸ درصدی درآمد نفتی ایران، ثبات نسبی به بازار آشفته‌ی جهانی انرژی باز خواهد گشت.

سوالات تحقیق:

۱- تحریم‌های امریکا بر علیه ایران چه تاثیری بر بخش انرژی ایران به ویژه تولید نفت و ظرفیت پالایشگاهی ایران داشته است؟

۲- تاثیر تحریم‌ها به صورت کلی بر اقتصاد ایران به چه صورت و تا چه حدی بوده است؟

۳- آیا تحریم‌ها می‌تواند برای تغییر در سیاست‌های ایران موثر باشد؟

اطلاعاتی پیرامون روابط ایران و امریکا

نخست لازم است نگاهی به روابط ایران و امریکا و زمینه‌های اختلافات میان این دو کشور بپردازیم. تنش در روابط اقتصادی ایران و امریکا سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و به دوران پس از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد.

در سال ۱۹۵۳، ایالات متحده امریکا کمک کرد تا نخست وزیر قانونی و منتخب مردم، دکتر مصدق از قدرت کنار برود زیرا خوف آن را داشت که ایران به سمت کمونیسم متمایل گردد. دولت امریکا، در پی این کودتا، حمایت کامل سیاسی و مالی از شاه به عمل آورد تا به طور کامل به قدرت بازگردد. شاه فرآیند غرب‌گرایی در ایران را سرعت بخشید. همین اقدام شاه و حمایت‌های مدوام امریکا خشم مردم اسلامگرای ایران را برانگیخت.

در سال ۱۹۷۹ انقلاب مردم ایران باعث شد تا شاه که به شدت حامی امریکا بود از قدرت کنار گذاشته شود. پس از طرد شاه از قدرت، آیت‌الله خمینی که یک رهبر مسلمان و ضدامریکایی بود در مسند قدرت قرار گرفت. در پی فرار شاه از ایران، گروه کثیری از انقلابی‌های مسلمان در ایران خواستار تحویل شاه از سوی امریکا به ایران برای محاکمه و اعدام وی شدند. این درخواست از سوی امریکا مورد پذیرش قرار نگرفت.

در چهارم نوامبر سال ۱۹۷۹ دانشجویان ایرانی به سفارت امریکا در ایران حمله کردند و در اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی ۵۲ دیپلمات امریکایی را به گروگان گرفتند. این گروگان‌گیری ۴۴۴ روز به طول انجامید. در مجموع، این فرآیند، روابط نه چندان مطلوب دو کشور را بیش از پیش تیره و تار نمود. در هفتم آوریل ۱۹۸۰ روابط دیپلماتیک ایران و امریکا به طور کامل قطع شد؛ روابطی که هنوز هم برقرار نشده است.

روابط تجاری میان دو کشور نیز در سایه‌ی سنگین تحریم‌های امریکا، بسیار محدود شده است. در حال حاضر، تجارت میان ایران و امریکا، به واردات ایران از امریکا صرفا در مورد مواد غذایی، برخی اقلام لوازم یدکی و تولیدات دارویی و نیز واردات امریکا از ایران، فقط در مورد قالیچه و مواد غذایی منحصر شده است. تحریم‌های امریکا بر علیه ایران با این استناد که ایران همواره «یک تهدید غیرمعمول و فوق‌العاده»برای امنیت ملی امریکا است بالغ بر ۳۰ سال است که بر روابط دو کشور سایه افکنده است.

در سال ۱۹۹۶ کنگره امریکا قانونی را بر علیه ایران و

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بحران تازه اقتصاد ایران که هر لحظه شدیدتر می شود: روستاها از نیروی کار خالی شدند
دو شنبه 13 مرداد 1393 ساعت 1:12 | بازدید : 882 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بحران تازه اقتصاد ایران که هر لحظه شدیدتر می شود: روستاها از نیروی کار خالی شدند    

بیکاری، تفاوت درآمد بین روستا و شهر و کمبود تسهیلات در روستاها از جمله دلایل اقتصادی مهاجرت از روستا به شهر است

در سال 1365 ایران 65 هزار و 349 آبادي داشت اما در سال 1385 این تعداد به 63هزار و 904 آبادي رسيد. در همین فاصله، آمار شهرهای ایران از از 494 به يك هزار و 12 شهر رسيد. از سال 1335 که سرشماری سراسری انجام شد تا سال 1365، جمعیت روستاهای ایران بیشتر از جمعیت شهرها بود اما از سال 65 به بعد، این روند معکوس شد و جمعیت شهرها فزونی گرفت. در سال 1335، از حدود 19 میلیون نفر جمعیت کشور، 13 میلیون نفر یعنی 68 درصد مردم کشور، روستایی بودند اما اکنون، در سرشماری سال 1390 مشخص شده​است که از حدود 74 میلیون نفر کل جمعیت، نسبت به 71 درصد شهری و 29 درصد روستایی رسیده​است. به همین ترتیب، نرخ رشد جمیعت نیز در روستاها کاهش یافته است؛ در بازه زمانی سالهای 1365 تا 1375، رشد جمیعت روستاها 1.21 درصد بود اما در دهه بعدی، این نرخ رشد به منهای 0.44 رسید که نشان می­ دهد جمعیت روستاها نه تنها افزایش نداشته که با کاهش نیز همراه بوده است.

تحقیقات دانشگاهی جامعه­ شناسان ایرانی چهار دسته علل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، طبیعی و کشاورزی و نیز جمعیت­ شناختی را دلیل مهاجرت از روستاها به شهرها عنوان کرده­ اند. بیکاری، تفاوت درآمد بین روستا و شهر و کمبود تسهیلات در روستاها از جمله دلایل اقتصادی مهاجرت از روستا به شهر است. اما این روزها علل فرهنگی مهاجرت از جمله تبعیت از اقوام، دسترسی به آموزش، تسهیل تردد به شهر و رسانه ­ها به دلایلی همپای مسایل اقتصادی تبدیل شده​است. کمبود زمین و آب هم از دلایل طبیعی رفتن روستاییان به شهر است.

بعد خانوار، یعنی تعداد افراد یک خانواده، در طی دهه­ های گذشته در ایران کاهش یافته است؛ در سال 1335، بعد خانوار متوسط در شهرها و روستاها تقریبا یکسان و 4.8 بود. در دهه­ های بعد، بعد خانوار در روستاها بالاتر رفت تا جایی که در سال 1365، 5.4 و در سال 1370، 5.6 بود. اما در سال​های اخیر، از بعد خانوار روستایی کاسته شده و در سال 1385 به 4.4 رسیده است. کاهش بعد خانوار را می­ توان دلیل باسواد شدن زنان روستایی و توسعه خانه ­های بهداشت در روستاهای کشور و آگاه شدن زنان از روشهای کنترل بارداری دانست. با این حال، همه کاهش جمعیت روستاها را نمی­ توان به کنترل جمعیت در روستاها مربوط دانست. یکی از مهمترین دلایل کاهش جمعیت روستاها، مهاجرت روستانشین ­ها به شهرهاست.

بیکاری

در متون علمی، بیکاری یکی از علت​های مهم مهاجرت از روستاها به شهرهاست. وقتی سرمایه گذاری کافی در مناطق روستایی انجام نمی­ شود، بیکاری در این مناطق افزایش می­یابد و روستاییان به ناچار، برای یافتن کار شهرها می­روند. اما مطالعه نرخ بیکاری در 15 سال گذشته نشان می ­دهد که همواره نرخ بیکاری جوانان روستاها از نرخ بیکاری جوانان شهرها کمتر بوده است. در سال 1376، نرخ بیکاری جوانان، یعنی نسبت درصدی جوانان بیکار به جوانان شاغل، تقریبا برابر بود اما در تابستان امسال نرخ بیکاری جوانان شهری 25.4 و نرخ بیکاری جوانان روستایی15.6 اعلام شده​است. با این حال، همچنان شاهد مهاجرت جوانان از روستاها به شهرها برای کار هستیم. طبق آمار، 2.5 میلیون بیکار در روستاهای کشور وجود دارد.

بین سالهای 1375 تا 1385، بر اساس آن چه که مرکز آمار ایران اعلام کرده، حدود 12 میلیون نفر در داخل کشور دست به مهاجرت زده­ اند که 19.8 درصد آنها از روستا به شهر مهاجرت کرده ­اند. با این وجود، مرکز آمار گزارش داده​است که 16.5 درصد مهاجران نیز از شهر به روستا مهاجرت کرده­ اند. اما از سوی دیگر، جمعیت مهاجران متولد شده در روستا که ساکن شهر شده­ اند نزدیک به 6 میلیون و 600 هزار نفر است که 3.5 برابر مهاجران متولد شهر است که درروستاها ساکن اند. از این آمار می ­توان به برتری مهاجرت از روستا به شهر پی برد. همچنین، از مجموع 8 میلیون و 300 هزار مهاجرت از روستاها، مقصد 68.65 موارد، شهرها بوده است. یکی از جاذبه­ های شهر برای روستاییان، فضای کار است. روستاییان تصور می­ کنند که در

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


وزیر اقتصاد از منافع سهامداران دفاع نکرد/ افزایش غیرمنطقی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پیشنهاد دولت بود.
دو شنبه 16 تير 1393 ساعت 1:19 | بازدید : 673 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

وزیر اقتصاد از منافع سهامداران دفاع نکرد/ افزایش غیرمنطقی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پیشنهاد دولت بود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگوو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه حضور وزیر اقتصاد (رئیس شورای عالی بورس) در مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: طبق برنامه‌ریزی، طیب‌نیا روز سه‌شنبه به کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد آمد.

وی افزود: مباحث مربوط به سهام عدالت و مشکلات مربوط به بورس از جمله مواردی است که در این جلسه از وزیر اقتصاد سئوالاتی مطرح خواهد شد.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با زمان ورود سهام عدالت به بورس و لایحه مربوط به آن سوالاتی از وزیر اقتصاد خواهد داشت، گفت: باید دید که وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی چه برنامه‌ای درخصوص سهام عدالت داشته و جزئیات زمانبندی ورود آن به بورس را نیز اعلام کند.

پور ابراهیمی در پاسخ به این سئوال که آیا ریشه اصلی افت شاخص بورس به مجلس شورای اسلامی باز نمی‌گردد، گفت: خیر، مصوبه‌ای که مجلس داشت براساس لایحه پیشنهادی وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس بود که موجب کاهش ارزش بازار و دارایی سهامداران عمده و خرد شد.

پور ابراهیمی افزود: آیا وزیر اقتصاد بعنوان یک عضو کابینه نباید از موضوع لایحه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اطلاع داشته باشد و اینکه اگر اطلاع داشت چرا از بورس به‌عنوان رئیس شورایعالی بازار سرمایه دفاع نکرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر اقتصاد باید مدافع بازار سرمایه باشد، گفت: زمانی‌که هیأت دولت پیشنهاد افزایش نرخ خوراک را مطرح می‌کرد چرا وزیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به واسطه صندوق‌های بازنشستگی مالک شرکت‌های پتروشیمی است، اظهارنظر نکردند و اینکه وزیر دفاع نیز بعنوان عضو دیگر هیأت دولت در مجموعه ساتا و سرمایه‌گذاری غدیر که در پورتفوی خود شرکت‌های بزرگ و کوچک پتروشیمی را داشتند در این موضوع دفاع نکردند و اجازه افزایش غیر منطقی نرخ خوراک را دادند.

وی با بیان اینکه تمام موارد مربوط به حقوق سهامداران خرد و عمده از وزیر اقتصاد سوالاتی خواهد شد، افزود: دولت برای صرفه‌جویی 3000 میلیارد تومانی بیش از 40 هزار میلیارد تومان از دارایی سهامداران در شرکت‌های پتروشیمی که خود هم مالک آن است کاهش داد و منافع نان را نادیده گرفت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مرسدس بنز 5 میلیاردی در تهران/تصاویر
دو شنبه 9 تير 1393 ساعت 1:7 | بازدید : 795 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مرسدس بنز 5 میلیاردی در تهران/تصاویر

مرسدس بنز SLS AMG GT Final Edition مدل 2014 در یکی از نمایشگاه های اتومبیل خیابان شهید بهشتی تهران رویت شد.فروشنده قیمت خودرو را 3.8 میلیارد تومان + 1.2 میلیارد تومان هم برای گزینه شماره گذاری و ... در نظر گرفته است .

 

مرسدس بنز SLS AMG GT Final Edition مدل 2014 در یکی از نمایشگاه های اتومبیل خیابان شهید بهشتی تهران رویت شد.فروشنده قیمت خودرو را 3.8 میلیارد تومان + 1.2 میلیارد تومان هم برای گزینه شماره گذاری و ... در نظر گرفته است .

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین این آخرین نسخه از مرسدس بنز SLS AMG است که GT Final Edition نام دارد و فقط 350 دستگاه از آن تولید شده است.این خودرو دارای یک موتور 8 سیلندر خورجینی به حجم 6.2 لیتر به قدرت 583 اسب بخار و گشتاوری در حدود 650 نیوتن متر، شتاب صفر تا صد 3.7 ثانیه، دیفرانسیل عقب و گیربکس 7 سرعته با کلاچ دوگانه با تعویض سریعتر است.

 
ورود این خودروهای خاص به کشورمان، هم زمان با سایر کشورها را به فال نیک می گیریم و امیدواریم قیمت گذاری این خودرو نیز با کارشناسی دقیق و متناسب با ارزش واقعی آن باشد.


 

 
موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خط مقاومت بازار شکسته شد
دو شنبه 9 تير 1393 ساعت 1:5 | بازدید : 734 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

خط مقاومت بازار شکسته شد

در حالیکه برخی از کارشناسان بازار معتقد بودند که رقم 72 هزار واحد خط مقاومت بازار است و شاخص بورس حتی در شرایط بد هم به راحتی از این رقم پایین تر نمی آید اما سقوط 586 واحدی شاخص و رسیدن به رقم 71662 واحد طی معاملات امروز نشان داد که باید کف های قیمتی جدیدی برای سهام اکثر شرکت ها تعریف کرد.

سقوط شاخص در حالی بود که با انتشار اطلاعیه رسمی عرضه اوراق اختیار فروش تبعی 28 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران از سوی معاونت بازار این شرکت، معامله این اوراق با هدف تضمین حداقل بازدهی سالانه 20 درصد روزشمار برای سهام مربوطه، از امروز در بورس تهران آغاز شد.

مصطفی امیدقائمی مدیرعامل شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان معتقد است: باید عواملی که منجر به بروز چنین روزهایی در بازار می شود شناسایی و به رفع زیربنایی آن کوشید.
وی با بیان این مطلب گفت: ابهام در بازار سرمایه همیشه بوده البته طی سالهای اخیر سعی به رفع ابهامات و شفاف سازی شده، اما معمولاً با تغییر دولت ها و تغییر برخی سیاست ها ابهامات جدیدی متولد می شود که باید برای رفع آن تلاش شود.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این نکته که یک شرکت وقتی به سوددهی می رسد، در تیررس انواع و اقسام عوارض و افزایش قیمت ها قرار بگیرد نه مطلوب شرکت ها و نه مطلوب مخاطبین بازار سرمایه است. مخاطبین بازار سرمایه کسانی هستند که صنایع مختلف را شناسایی می کنند و پس از بررسی صنایعی را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند که البته ریسکهایش را هم می پذیرند.
قائمی با اشاره به اینکه تا خبر سود فلان صنعت به گوش های می رسد این بحث سر می گیرد که سود این شرکتها بی رویه است، گفت: جمعی به جای حمایت از تولید به دنبال این می روند که از طریق وضع برخی عوارض و مقرارات سود برخی صنایع را کاهش داده و حتی برای سوددهی شرکت ها حد و مرز تعیین کنند. اینگونه برخوردها با صنایع و تولید ملی رسماً اشتباه گرفتن مخاطبین بازار سرمایه با مخاطبین بازار پول است.
مصطفی امید قائمی در ادامه به سیاست های کنترل تورم دولت و جلوگیری از افزایش قیمت محصولات بعد از افزایش حامل های انرژی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: افزایش نرخی که برای محصولات پس از افزایش نرخ حامل های انرژی و حقوق و دست مزدها به طور معمول باید اعمال می شد هنوز در اما و اگر حمایت از مصرف کننده بی نتیجه باقی مانده است. درحالیکه فقط یک بخش از حمایت از مصرف کننده جلوگیری از افزایش قیمت محصولات مصرفی است.
قائمی با طرح این نکته که این شفاف سازی نه تنها راه را برای سیاست های کلان نظام اقتصادی کشور باز می کند، بلکه تکلیف بخش های مختلف نظام مالی کشور از بازار پول تا بازار سرمایه را در تعیین راهبردهای کلان مدیریتی روشن می کند، جملات خود را به پایان رساند.
از ابتدای معاملات امروز حجم عرضه ها و صف فروش در اکثر نمادها شدت گرفت و علاوه بر این ارزش بازار نیز که در دوران رونق تا 435 هزار میلیارد تومان فراتر رفته بود امروز به 341 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسید.
در جریان معاملات امروز پالایش نفت بندرعباس، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، تاپیکو، پارسان، ایران‌خودرو، مخابرات، سایپا، بانک ملت، بانک صادرات، بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری خوارزمی، فولاد مبارکه، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و بانک تجارت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.
دو معامله بلوکی نیز در بازار امروز در نمادهای غدیر و هلدینگ تاپیکو مجموعا به ارزش 23 میلیارد تومان انجام شد.

*اطلاعیه های جدید
شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند ماه 92 معادل یک هزار و 391 میلیارد و 953 میلیون ریال درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات کسب کرد.
از درآمد این شرکت بهای تمام شده کالای فروش رفته کسر شد و سود ناخالص دوره به 625 میلیارد و 626 میلیون ریال رسید و پس از کسر هزینه های عمومی، اداری از سود ناخالص دوره معادل 590 میلیارد و 62 میلیون ریال سود عملیاتی بدست آمد.
از سود عملیاتی دوره نیز هزینه های مالی و مالیات کسر و سایر درآمدها به آن اضافه شد و در نهایت مبلغ 462 میلیارد و 615 میلیون ریال سود خالص دوره محاسبه شد و بر این اساس مبلغ 4919 ریال سود به ازای هر سهم محقق شد.
به سود خالص دوره نیز سود انباشته پایان دوره اضافه شد و در نهایت مبلغ 467 میلیارد و 92 میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حسابهای این شرکت منظور شد.
شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در دوره یک ماهه منتهی به 31 خرداد ماه 93 تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با مبلغ 103 میلیون ریال واگذار کرد و از این بابت معادل دو میلیون ریال سود بدست آورد.
شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در دوره یک ماهه گذشته، تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 26 هزار و 851 میلیارد و 981 میلیون ریال و ارزش بازار 111 هزار و 195 میلیارد و 677 میلیون ریال در سبد سهام خود داشت.
بهای تمام شده این شرکت طی دوره یاد شده معادل 123 میلیارد و 719 میلیون ریال افزایش یافت و به 26 هزار و 975 میلیارد و 700 میلیون ریال رسید.
ارزش بازار آن نیز در این دوره برابر 8 هزار و 64 میلیارد و 611 میلیون ریال کاهش داشت و معادل 103 هزار و 131 میلیارد و 66 میلیون ریال محاسبه شد.
شرکت توسعه صنایع بهشهر در دوره یک ماهه منتهی به 31 خرداد ماه 93 سهام هیچ شرکت بورسی را خرید و فروش نکرد. شرکت توسعه صنایع بهشهر در دوره یک ماهه گذشته، تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده سه هزار و 468 میلیارد و 293 میلیون ریال و ارزش بازار دو هزار و 508 میلیارد و 944 میلیون ریال در سبد سهام خود داشت.
بهای تمام شده این شرکت طی دوره یاد شده تغییری نداشت در حالی که ارزش بازار آن نیز در این دوره برابر 177 میلیارد و 598 میلیون ریال کاهش داشت و معادل دو هزار و 331 میلیارد و 346 میلیون ریال محاسبه شد.
ارزش بازار شرکت داروپخش در دوره یک ماهه منتهی به 31 خرداد ماه 93 معادل 986 میلیارد و 169 میلیون ریال کاهش داشت.
بر اساس این گزارش "وپخش" طی دوره یاد شده تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده پنج میلیارد و 440 میلیون ریال تحصیل کرد و طی همین دوره هیچ سهم بورسی را واگذار نکرد.
 

*بورس در آیینه آمار

تغییر
رقم
متغیر
587 واحد کاهش
واحد71662
شاخص کل
17 درصد افزایش
96میلیارد تومان
ارزش معاملات
5 درصد افزایش
291میلیون سهم
حجم معاملات
-
341هزار میلیارد تومان
ارزش بازار

 

*نمادهاي باز و بسته شده
نماد معاملاتي شركتهاي ذغال سنگ طبس، معادن منگنز ايران، ‌كارخانجات توليدي شهيد قندي، درخشان تهران، گروه صنعتي پاكشو، گسترش صنايع و خدمات كشاورزي، نورد آلومينيوم و صنايع كاشي و سراميك سينا با توجه به عدم كشف قيمت در روز معاملاتي قبل (بدون محدوديت نوسان قيمت) بازگشایی شد.
در پايان معاملات امروز نماد معاملاتي شركت توسعه معادن روي جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي، متوقف خواهند شد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرمایه گذاری در تمام بازارها ضرر می دهد؟/ سکه 1.5 درصد ارزان شد
دو شنبه 9 تير 1393 ساعت 1:3 | بازدید : 641 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

سرمایه گذاری در تمام بازارها ضرر می دهد؟/ سکه 1.5 درصد ارزان شد

بررسی های آماری نشان می دهد طی یک هفته گذشته تقریبا تمامی بازارهای ایران با زیان همراه بوده است

بازدهي بورس يک درصد منفي بوده است. اين اتفاق در شرايطي رخ داد که تقريبا تمامي مديران بازار سرمايه بر حرکت رو به جلوي بورس تاکيد داشته اند. اما به گفته مستخدمين حسيني معاون سابق وزيراقتصاد بورس ايران طي يکسال گذشته با کاهش ارزش مواجه بوده و ارزش بازار از 150 هزار ميليارد تومان به 120 هزار ميليارد تومان رسيده است. بررسي هاي آمارهاي هم تاييد مي کند شاخص کل طي دو هفته بيش از يک هزار و 700 واحد افت داشته است. براين اساس شاخص بورس در معاملات هفته گذشته يک درصد کاهش را تجربه کرد و به پايين ترين سطح رسيد.

براین اساس از ابتدای سال تا کنون میانگین زیان سهامداران بورس تهران به محدوه 9 درصد رسیده و اکثر صنایع بورسی زیانی بیشتر از این مقدار را نصیب سهامداران خود کرده اند؛ به طوری که شاخص بورس تهران از اول سال تا کنون 6766 واحد کاهش را تجربه کرده و از کانال 79 هزار واحد به 72 هزار و 249 واحد رسیده است یعنی بورس تهران بر خلاف سنت گذشته در فصل بهار، گرفتار رکود شده و بازدهی منفی 8.6 درصدی را تجربه کرده است.

همچنین در هفته گذشته ارزش و حجم معاملات بورس تهران افت کرد و در مجموع 1340 میلیون سهم به ارزش 3973 میلیارد ریال معامله شد که این میزان افت 54 درصدی حجم و 38 درصدی ارزش معاملات را نسبت به هفته ماقبل نشان می دهد. علاوه بر این با حاکم شدن فضای احتیاط در بورس تهران و افت انگیزه ها، تعداد دفعات معاملات نیز افت کرد و تعداد خریداران با کاهش 1.6 درصدی مواجه شد.

در همين دوره زماني بازار ارز با 2.1 درصد بازدهي منفي و همچنين بازار سکه با بازدهي منفي 1.4 درصد همراه بوده اند.

براين اساس اگر شخصي 10 میلیون تومان از دارایی ریالی خود را در به دلار تبدیل کرده باشد، طی این هفته 210 هزار تومان از ان کاسته شده است. در بازار سکه نیز برآوردها از کاهش ارزش آن حکایت دارد. در روز ابتدایی هفته ای که گذشت هر سکه تمام بهار آزادی با قیمت 979 هزار تومان فروخته می شد اما روز پایانی هفته های آم به 965 هزار تومان رسید تا حدود 14 هزار تومان از قیمت این نوع سکه کاسته شده باشد.

این برآورد نشان می دهد که سکه بهار آزادی 1.4 درصد کاهش قیمت را در طول یک هفته تجربه کرده است. در این شرایطی کسانی که یه اندازه 10 میلیون تومان مسکوکات در خانه نگهداری می کنند در این هفته 140 هزار تومان از ارزش دارایی شان کاسته شده است.

در صورتي که وضعيت بازار به همين شکل باقي بماند، سرمايه گذاران براي انتخاب محل انتقال سرمايه هايشان با مشکلات جدي مواجه مي شوند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نقشه‌ای که برخی بانک‌ها برای عقب افتادن بدهی بدهکاران می‌کشند!
دو شنبه 9 تير 1393 ساعت 1:53 | بازدید : 690 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نقشه‌ای که برخی بانک‌ها برای عقب افتادن بدهی بدهکاران می‌کشند!

متأسفانه این کار، بدعتی در بانک‌ها شده و گویا‌ خود قوا و دستگاه‌های نظارتی نیز تمایلی برای پیگیری موضوع ندارند، دلیل این کار هم مشخص نیست و کسی نمی‌داند چرا قوه قضاییه‌‌ یا دستگاه‌های نظارتی، کاری برای معوقات نمی‌کنند و یا چه زمانی شروع به برخورد با اینها خواهد شد!
معوقات بانکی، یکی از معضلات سیستم بانکی کشور است و عدد و رقم دقیق آن و میزان بدهی اشخاص و اینکه پول دست چه کسانی است، به درستی مشخص نیست؛ اما بنا بر آخرین اعلام، میزان معوقات بانکی از 80 هزار میلیارد تومان تا 350 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

با اینکه از سال قبل رئیس جمهور دستور رسیدگی به پرونده ویژه‌خواران و رانت‌خواران را داده بود، دستگاهای اجرایی تا‌کنون کاری در این زمینه انجام نداده‌اند و دستگاه‌های نظارتی نیز کارنامه روشنی در این باره ندارند؛ جالب آنکه بخشی از این معوقات نیز مربوط به ‌دستگاه‌های اجرایی و برخی شرکت‌های دولتی است که از بانک‌ها، وام‌‌های کلان گرفته‌اند.

بنا بر آخرین اخبار، بررسی درصد تغییرات میزان بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی نیز در آخرین آمارها، بیانگر کاهش 17 درصدی در آذرماه 92 نسبت به ماه مشابه سال پیش از آن است، حال آنکه رقم بدهی این شرکت‌ها و مؤسسات در تیرماه با رشد 40 درصد به 19 هزار و 176 میلیارد تومان رسیده بود که در ادامه با کاهش شتاب رشد بر میزان آن به نسبت کمتری افزوده شد، به گونه‌ای که درصد تغییرات این بخش از بدهی‌ها به بانک مرکزی نسبت به ماه مشابه سال قبل از 40 درصد در تیرماه به 34.9 درصد در مرداد،22.9 در شهریور،20.5 در مهر، منفی 17.3 در آبان و به منفی 17 درصد در آذر ماه کاهش یافته است.

در آخرین محاسبات اعلام شده، رقم بدهی بانک‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی، 19 هزار و 463 میلیارد تومان در آذر ماه 92 بوده است.

 اگر همه معوقاتی ‌که از هشت سال گذشته در کشور روی هم انباشته شده و برخی فساد‌هایی ‌که در این زمینه ‌‌روی داده‌، به این ارقام بیفزاییم، کل معوقات‌ حدود 350 هزار میلیارد تومان است، ولی آنچه‌ اکنون مطرح است، حدود 80 هزار میلیارد تومان است؛ این مبلغ، شامل وام‌هایی است که ‌بانک‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی داده‌اند. البته از این میزان، مبلغ چشمگیری نیز مربوط به خود بدهی بخش‌های دولتی از جمله سایپا و ایران خودرو به بانک‌ها می‌شود‌ که این موضوع جای بررسی ‌دارد و ‌مشخص نیست‌‌، این شرکتها دولتی هستند و یا خصوصی!

گویا برخی از این دست‌ شرکت‌ها درباره این موضوع گردن کلفتی می‌کنند و عملا بانک‌ها هم نمی‌توانند به واسطه پشتوانه‌های قوی که این شرکت‌ها دارند، معوقات خود را از اینها بگیرند؛ برای نمونه، درباره این خودرو گاهی با تهدید ‌می‌‌گویند‌، اگر این پول‌ها را پس بگیرند، شاید مسائل اجتماعی روی دهد و ملاحظاتی هم که در این باره‌‌ می‌شود، باعث‌ باز‌نگشتن سرمایه به بانک‌ها‌ ‌شود.

بنابراین، دولت باید در این مورد ‌خود پیشگام شده و مبالغ عقب افتاده را به بانک‌ها پس دهد و پس از آن به سراغ افرادی رود که بدهکار بانکی هستند.

متأسفانه بانک‌ها برای اینکه بتوانند موارد پیش آمده را به نوعی مخدوش کنند،‌ برخی از وام‌ها را به بدهکاران بانکی می‌‌دهند و گاه دیده شده‌ که حتی ‌وام‌های پرداختی به این بدهکاران، بیش از دو برابر مبلغ بدهی نیز بوده است.

بانک‌ها ‌با این کار و پرداخت وام به بدهکاران بزرگ، زمان معوقات را ‌عقب می‌برند؛ به این شکل که شخص وام‌گیرنده‌ با گرفتن وام، نخست اقدام به باز‌پرداخت معوقه قبلی می‌کند و تا رسیدن زمان سرسید معوقه بعدی فرصت برای خود می‌خرد.

 متأسفانه این کار، بدعتی در بانک‌ها شده و گویا‌ خود قوا و دستگاه‌های نظارتی نیز تمایلی برای پیگیری موضوع ندارند، دلیل این کار هم مشخص نیست و کسی نمی‌داند چرا قوه قضاییه‌‌ یا دستگاه‌های نظارتی، کاری برای معوقات نمی‌کنند و یا چه زمانی شروع به برخورد با اینها خواهد شد!
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هزینه ساخت پراید 3 میلیون و 700 هزارتومان!
دو شنبه 26 خرداد 1393 ساعت 12:58 | بازدید : 812 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هزینه ساخت پراید 3 میلیون و 700 هزارتومان!

بهانه اشتغال زایی 500 هزار نفری شاغلان بخش خودرو که آمارها نشان می دهد کمتر از 40 هزار نفر در بخش تولید خودرو فعالیت می کنند باعث شده است تا عده ای در مقام توجیه تولید خودرو با وضعیت کنونی بر بیایند.


 

به ندرت می توان کسی را در ایران یافت که از وضعیت خودرو رضایت داشته باشد.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا انحصار طولانی مدت در تولید خودروهای بی کیفیت داخلی که بسیاری از آنها تنها در ایران تولید شده و با قیمت های گزاف به فروش می رسند رفاه مصرف کننده را به سود عده ای اندک نابود کرده است.

بهانه اشتغال زایی 500 هزار نفری شاغلان بخش خودرو که آمارها نشان می دهد کمتر از 40 هزار نفر در بخش تولید خودرو فعالیت می کنند باعث شده است تا عده ای در مقام توجیه تولید خودرو با وضعیت کنونی بر بیایند.

نیازی به توضیح نیست که آمار 500 هزار نفری به خدمات خودرو مانند تعویض روغن، پنچرگیری، تعمیرات و ... مربوط می شود که چه خودروی داخلی در بازار باشد و چه خودروی وارداتی باکیفی تغییر نمی کند.

سید سعید امامی دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت، خودروسازان داخلی در برابر انحصاری که دارند خدمات ارائه نکرده و عملا جاده بین مصرف کننده و تولیدکننده در صنعت خودرو جاده ای یک طرفه است.

آنها در حالی از خدمات پس از فروش می گویند که اگر خودروی تحویلی به خریدار نقصی داشته باشد، به جای تحویل خودروی جدید که در قانون بدان تصریح شده و یا حداقل رفع عیب سریع و بدون هزینه، با صرف زمان زیاد و بهانه های مختلف در مقابل اخذ هزینه از مشتری رفع عیب می کنند که به ندرت رضایت مشتری را به دنبال دارد.

امامی افزود: هزینه تمام شده خودرو در ایران به دلیل سوءمدیریت و انحصاری عمل کردن به شدت بالا بوده و هر بار به بهانه حمایت از صنعت هزینه های زیادی را بر مشتریان تحمیل می کنند بدون آنکه از خود بپرسند پس چه کسی از مصرف کننده حمایت می کند. ظاهرا وظیفه وزارت صنعت تنها حمایت از تولیدکننده های خودرو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امامی تاکید کرد: برآوردهای دقیق کارشناسی نشان می دهد که در صورت مدیریت صحیح و ابتدایی که نیاز به برنامه ریزی حتی میان مدت نیز ندارد در خط تولید؛ 3 میلیون در هزینه تمام شده خودروی پراید صرفه جویی فوری اتفاق می افتاد که اگر هزینه های ناشی از ریخت و پاش و یا عوارض بی ربط از آن کسر شود هزینه تمام شده پراید نه حدود 20 میلیون تومان که تنها 3 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود.


 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


واکنش علی مطهری به اظهارات آیت الله مصباح یزدی
دو شنبه 19 خرداد 1393 ساعت 1:9 | بازدید : 887 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

واکنش علی مطهری به اظهارات آیت الله مصباح یزدی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقادات آیت‌الله مصباح یزدی به رئیس‌جمهور گفت: چرا در دولت قبلی که انحرافات فرهنگی بیشتر از امروز بود فقط گاهی به اشاراتی اکتفا می‌کردید؟

علی مطهری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به انتقادات آیت‌الله مصباح یزدی از رئیس‌جمهور، گفت: من دقت‌نظرها و اعلام خطرهای جناب آقای مصباح یزدی در مباحث فرهنگی و فکری و ایدئولوژیک را می‌پسندم و برای جلوگیری از انحراف و تغییر مسیر انقلاب اسلامی مفید می‌دانم.

نماینده مردم شهرستان‌های تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ولی این سوال برای بنده ایجاد شده است که چرا آقای مصباح در زمان دولت قبلی که انحرافات فرهنگی بیشتر از امروز بود و رئیس‌جمهور سابق و آقای مشایی افکار ویژه مخالف مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را مطرح می‌کردند از قبیل مکتب ایران، وحدت ادیان و بیداری انسانی بجای بیداری اسلامی و همین طور فیلم‌های سینمایی که در آن به دنبال عادی‌سازی روابط زن شوهردار با مرد بیگانه بودند و یا رئیس جمهور وقت مسئله نظارت بر پوشش اسلامی را به سخره می‌گرفت، در آن زمان جناب آقای مصباح این مقدار عکس‌العمل نشان نمی‌دادند و فقط به اشاراتی اکتفا می‌کردند.

وی با بیان اینکه امروز آقای مصباح، یک جمله رئیس‌جمهور را که قابل تاویل است به سکولاریسم تفسیر می‌کنند و با تندی به وی حمله می‌کنند، افزود: لذا این شائبه ایجاد می‌شود که حب و بغض‌ها در اینگونه قضاوت‌ها دخالت دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: این مسئله درباره برخی ائمه جمعه نیز صدق می‌کند. برخی در زمان دولت قبل که وضع فرهنگ بدتر از امروز بود ساکت بودند ولی اکنون اعلام خطر می‌کنند.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


معوقات بانکی کجاست؟
دو شنبه 19 خرداد 1393 ساعت 1:4 | بازدید : 814 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

سود بانکی

معوقات بانکی کجاست؟

 نبود عوامل بازدارنده در مقابل روند فزاینده مطالبات بانکی، اقتصاد را به مرحله‌ای رسانده که معوقات بانکی به دغدغه‌ای برای این سیستم تبدیل شده است.

پرداخت تسهیلات به مشتریانی که در نگاه اول معتبر به نظر می‌رسند می‌تواند آغاز رقم خوردن مطالباتی باشد که در صورت عبور از کانال سرسید، معوق مانده، مشکوک الوصول شده و حتی سوخت شوند یا اینکه در بهترین حالت وصول می‌شوند. این در حالی است که اکنون رقمی بین 80 تا 100 هزار میلیارد تومان از همین مطالباتی که ممکن است وصول شوند یا سوخت شده باشند در نظام بانکی کشور انباشت شده است.

چرایی انباشت معوقات در نظام بانکی

اینکه چرا میزان مطالبات معوق بانکی در سال‌های اخیر روند فزاینده‌ای را طی کرده و از نزدیک به 7000 میلیارد تومان در سال 1384 به رقم فعلی که دولت آن را حدود 80 هزار میلیارد تومان و برخی منابع بیش از 100 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند رسیده است را می‌توان در بخش‌های مختلفی جست‌وجو کرد. کارشناسان معتقدند که عدم دقت کافی در هنگام پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها، بازخرید تسهیلات مشتریان بدحساب از طریق اعطای تسهیلات جدید به آنها، پایین‌بودن هزینه تحصیل پول (نرخ سود تسهیلات بانکی) نسبت به نرخ بهره در بازارهای غیررسمی، ایجاد توقعات در جامعه به واسطه وجود درآمدهای سرشار نفتی منجر به افزایش تقاضای تسهیلات بانکی، سیاست‌های نادرستی نظیر افزایش روزافزون تسهیلات تکلیفی بانک‌ها، تسهیل شرایط دریافت وام‌های کلان بانکی، ترویج این عادت اجتماعی که دولت معمولا در بازپرداخت امهال می‌کند، استمهال بدهی‌های بدهکاران همچنین سودجویی و سوءاستفاده از تسهیلات بانکی، کندی روند وصول مطالبات و عدم دقت لازم در مورد ارزیابی وضعیت مالی و اعتباری ضامن یا ضامنان از مهمترین دلایل افزایش مطالبات معوق بانکی و بدهکاران دانه درشت در چند سال گذشته است.

معوقات بانکی کجاست؟

طبق آخرین اظهارات مسئولین بانک مرکزی، حدود 15 درصد از کل معوقات بانکی توسط 10 بدهکار دانه درشت بانکی بلوکه شده است. همچنین 50 گروه یا شرکت مرتبط به یکدیگر 33 درصد و 200 بدهکار بزرگ 55 درصد دیگر از مطالبات معوق را به خود اختصاص داده‌اند و سه نفر بالغ بر1000 میلیارد تومان و 48 درصد بدهکاران یعنی حدود 131 مشتری بیش از 100 میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکارند. این در حالی است که 61 درصد از مبلغ متعلق به 500 نفر بدهکار بزرگ بانکی مربوط به افرادی است که فعالیت اصلی آنها صنعت و معدن است. به عبارتی دیگر 30 درصد از کل مطالبات معوق شبکه بانکی کشور به بخش تولید باز می‌گردد.

سایه معوقات بانکی بر نظام بانکی و اقتصادی کشور

اما رشد طلب‌های معوق بانک‌ها در حالی از سال 1388 از رقم 41‌هزار میلیارد تومان هرساله با 20 درصد رشد همراه بوده که نسبت مطالبات معوق به کل مطالبات تا پایان سال 1392 به 15/6 درصد افزایش یافته و این در حالی است که درمقایسه این نسبت به عنوان یکی از شاخص‌های مهم سنجش سلامت بانکی در داخل با نظام بین‌المللی بانکی که بین دو تا پنج درصد برآورد می‌شود نمی‌توان شرایط مناسبی را برای سیستم بانکی کشور قابل تصور بود. در عین حال رشد مطالبات معوق بانکی در کنار تمامی آثار سوئی که می‌تواند برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد خود بانک‌ها را نیز با چالش‌های بسیاری روبه رو می‌کند، به گونه‌ای که هزینه‌های آنها را افزایش داده، امکان برنامه‌ریزی مناسب را سلب، گردش وجوه نقد را مختل و رتبه بندی داخلی و بین‌المللی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سویی دیگر حجیم شدن بدهی دانه درشت‌ها به نظام بانکی ضمن تاکید بر ضعف مدیران آنها و کاهش اعتماد مردم به سیستم بانکی که ممکن است به خروج سپرده بینجامد، امکان پرداخت تسهیلات بانک‌ها را به دلیل کاهش منابعی که در بیرون بلوکه شده به‌طور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد. گواه این موضوع پرداخت وام ازدواجی است که مدتی متوقف شده و بانک‌ها عامل اصلی این توقف را کمبود منابع عنوان می‌کنند. این در حالی است که بانک‌های دولتی با نزدیک به 33 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی خود می‌توانند حداقل به 11 میلیون متقاضی دریافت وام ازدواج تسهیلات سه‌میلیون تومانی بپردازند.

مطالبات معوق معادل یک هشتم بودجه کل کشور

در عین حال مقایسه رقم مطالبات معوق بانکی با برخی دیگرازهزینه‌ها بیانگر حجم قابل توجه و تاثیرگذار آن در اقتصاد کشور است. از این رو با توجه به اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان پولی و همچنین مدیران بانکی رقم مطالبات معوق بانکی به بیش از 100 هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد نشان می‌دهد پولی که در دست بدهکاران بانکی مانده و ممکن است که بخش قابل توجهی از آن سوخت شود معادل یک هشتم کل بودجه 803‌هزار میلیارد تومانی کشور در سال 1393 است. همچنین این 100 هزار میلیارد تومان در حالی رها شده است که هر ساله بسیاری از طرح‌های عمرانی ملی و استانی کشور به دلیل عدم تحقق بودجه مصوب آن نیمه کاره می‌ماند تا جایی که هم اکنون نزدیک به 3000 طرح نیمه تمام عمرانی و توسعه‌ای به دلیل کمبود منابع روی دست دولت مانده است. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با وجود اقدامات اخیر دولت یازدهم برای مقابله با افزایش معوقات بانکی و بازپس‌گیری منابع خارج شده از سیستم بانکی این گونه به نظر می‌رسد که برگرداندن چنین ارقام قابل توجهی نیازمند حرکت تمامی فعالان سیاسی، قضایی، اقتصادی و بانکی است تا بر مبنای آسیب‌شناسی موضوع و شناخت دقیق دلایل بسیاری که موجبات چنین شرایطی را فرهم آورده راهکارهای جامعی ارائه و اتخاذ شود چرا که 100‌هزار میلیارد تومان معوقات بانکی یکباره و توسط یک گروه ایجاد نشده است که یکدفعه و با اقدام انفرادی نیز حل و فصل شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سه مقام دولتی که باید در تلویزیون از مردم عذرخواهی کنند!
دو شنبه 19 خرداد 1393 ساعت 1:2 | بازدید : 826 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
همه این افراد در دولتی مسئولیت دارند که رئیس آنان، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی‌ به دلیل یک اشتباه ناخواسته در توزیع سبد کالا از مردم عذر‌خواهی کرد. حال آنان نیز می‌توانند با شهامت به دلیل خطای عمدی خود که دادن رانت به یک شرکت خاص است، از همگان عذر‌‌ بخواهند، می‌توانند همه چشم در چشم مردم بدوزند و بر تخلفی که در گزارش دیوان محاسبات وجود دارد، اصرار بورزند!
هرچند داستان دادن رانت 650 یورویی ‌وزارت صنعت معدن و تجارت ـ که از سوی یکی از نمایندگان مجلس و پیگیری شد ـ ‌ مانع تخصیص ارز به یک شرکت خاص از سوی بانک مرکزی شد،‌ هنوز موضوع برای افکار عمومی‌ به پایان نرسیده‌ و فارغ از حکم دادسرای دیوان محاسبات، لازم است که سه مقام دولتی، ‌‌در پیشگاه مردم معذرت‌خواهی کنند و برای تکرار نشدن چنین خطایی در ادامه کار تضمین دهند‌.

دیوان محاسبات‌ پس از حسابرسی‌های خود گزارش داده است، در جریان انجام تفاهم‌نامه بین یک شرکت و وزارت صنعت و معدن ـ که بعدا به اعطای رانت 650 یورویی معروف شد ـ سه مقام‌ دولتی، چهار تخلف بزرگ را مرتکب شده‌اند.
 
دیوان محاسبات در پاسخ به استعلام احمد توکلی درباره این تفاهم‌نامه گزارش داده است‌‌: «اگرچه ارزی در اجرای تفاهم‌نامه، برابر جوابیه شماره ۷۴/ ۵۱۴۰۰/ د مورخ ۱۴/ ۲/ ۹۳ حسابرس کل هیأت چهارم حسابرسی تا تاریخ تحریر این گزارش به شرکت اختصاص نیافته، ولیکن با عنایت به مراتب یاد شده و به استناد به ماده(۵۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، امتیاز اعطا‌ شده در قالب انعقاد تفاهم نامه فیمابین بانک مرکزی و شرکت سپید استوار آسیا به جهت پیگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور معاون اول محترم و اقدامات صورت پذیرفته در بانک مرکزی ج.ا.ا منجر به شرایط تبعیض آمیز، ادامه انحصار و تبعا حذف سایر رقبا و انتفاع شرکت مورد نظر از بازار در نتیجه ترخیص زود هنگام محموله گردیده است‌».

سه مقام دولتی که باید در تلویزیون از مردم عذرخواهی کنند!
 

فارغ از اینکه نتیجه رأی دادسرای دیوان محاسبات چه خواهد بود که حتی در صورت محکوم کردن این سه مقام دولتی، حکم تأثیر‌گذاری نخواهد داد، باید گفت معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین رئیس بانک مرکزی، تفاهم‌نامه‌ای ‌با یک شرکت خصوصی امضا کرده‌اند که بر پایه آن،شرایط تبعیض آمیز و انحصاری برای یک شرکت خاص پدید آمده است؛ تفاهم‌نامه‌ای که بر پایه آن، این شرکت‌ می‌توانسته‌ به سادگی رقبای خود را حذف کرده و در‌آمدهای نجومی کسب کند.

حال که احمد توکلی نتیجه گزارش حسابرسان دیوان محاسبات را منتشر کرده، گزارشی که بر پایه آن معاون رئیس جمهور و وزیر رأسا خود پیگیر اعطای این شرایط تبعیض آمیز به یک شرکت خاص شده‌اند، پسندیده است که این دو به علاوه رئیس بانک مرکزی در محضر مردم از آنان برای خطایشان عذر‌خواهی و طلب حلالیت کنند.

همه این افراد در دولتی مسئولیت دارند که رئیس آنان، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی‌ به دلیل یک اشتباه ناخواسته در توزیع سبد کالا از مردم عذر‌خواهی کرد. حال آنان نیز می‌توانند با شهامت به دلیل خطای عمدی خود که دادن رانت به یک شرکت خاص است، از همگان عذر‌‌ بخواهند، می‌توانند همه چشم در چشم مردم بدوزند و بر تخلفی که در گزارش دیوان محاسبات وجود دارد، اصرار بورزند!
 
موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 161
:: باردید دیروز : 147
:: بازدید هفته : 308
:: بازدید ماه : 1259
:: بازدید سال : 10159
:: بازدید کلی : 130700