بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
زیان معامله گران بورس در مسیر کاهشی
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:22 | بازدید : 665 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

زیان معامله گران بورس در مسیر کاهشی

بورس اوراق بهادار هفته گذشته بهترین کارنامه خود از ابتدای تابستان سال جاری را با ثبت رشد حدودا 3 درصدی برجای گذاشت. شاخص در هفته گذشته 2 هزار و 154 واحد رشد کرد تا زیان معامله‌گران از ابتدای سال به 2/6 درصد برسد. این رشد ناگهانی و دور از انتظار در شرایطی صورت گرفت که دلایل متعددی برای آن ذکر می‌شود.
تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه بازار و برخی فعالان حقیقی عمده، رسیدن قیمت‌ها به کف‌های نسبتا با ثبات و حفظ کف‌های قیمتی طی دو هفته قبل، انتظار برای توافق سیاسی و پایان نسبتا مناسب مذاکرات هسته‌ای و گزارش‌های 6 ماهه متعادل مجموعه دلایلی است که در حال حاضر برای رشد بازار عنوان می‌شود؛ در این میان سخنان معاون اول رئیس‌جمهور نیز در جمع صادرکنندگان در ایجاد حرکت بازار موثر بود؛ وعده‌هایی نظیر کاهش نرخ سپرده قانونی از 5/13 درصد کنونی به 10 درصد و همچنین کاهش نرخ سود سپرده بانکی در جهت تقویت بخش خصوصی و افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها نیز کمک شایسته‌ای به بازار کرده است که در هفته گذشته به حرکت یک پارچه گروه بانکی منجر شد؛ هر چند در برابر وعده‌های معاون اول رئیس‌جمهوری بقیه ارکان تصمیم‌گیر در مورد بانک‌ها سکوت کرده‌اند. از دیدگاه کارشناسان کاهش 5/3 درصدی سپرده قانونی که سیاست انبساطی به شمار می‌رود در صورت تحقق می‌تواند به معنای اطمینان نسبی دولت به مهار تورم و تلاش برای خروج از رکود باشد. در همین حال هفته گذشته با رد لایحه تنظیم مقررات مالی دولت موضوعات مهمی نظیر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی به بررسی لایحه بودجه در فصل زمستان موکول شده که همین نیز بخشی از سرمایه‌های فعالان بازار را از لاک احتیاط خارج کرده است.
اکثر فعالان بازار در حال حاضر منتظر آن هستند تا دریابند تحولات رخ داده در حوزه کلان اقتصاد تا چه حد قابل تحقق و اتکا در کوتاه‌مدت است. در همین حال با نزدیکی به پایان زمان رسمی اعلام گزارش‌های 6 ماهه به نظر می‌رسد عموما شرایط متعادلی در این گزارش‌ها تجربه شده است.
در بازار سهام در حال حاضر در تحولات کلان سیاسی برداشته شدن تحریم‌ها همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است. معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که برداشته شدن کامل تحریم‌ها منوط به بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به مراحل قبلی است. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) با حضور در نشستی که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن برگزار شد، در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، برنامه هسته‌ای ایران را «یکی از بزرگترین چالش‌های دوران معاصر» توصیف و اعلام کرد هدف از نشست دو روزه واشنگتن بررسی راهبرد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است.
در تحولات اقتصادی نیز در حالی که شمار قابل ملاحظه‌ای از بانک‌ها اساسنامه جدید اعلامی از شورای پول و اعتبار را پذیرفته‌اند رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام جزئیات جلسه بورسی‌ها با بانک‌ها برای اصلاح اساسنامه نمونه بانک‌ها گفت: قرار است اساسنامه پس از اصلاحات به شورای پول و اعتبار برود.
در عین حال در تحولات بین‌المللی نگاه معامله‌گران همچنان به سوی بازارهای جهانی است؛ جایی که قیمت‌های مواد خام به ثبات نسبی رسیده و حتی نشانه‌هایی از بازگشت به چشم می‌خورد. در هفته گذشته خریدهای گسترده سنگ‌آهن توسط چین باعث افزایش چشمگیر کرایه کشتی‌ها و شاخص بالتیک شده است. در همین حال بهای سنگ‌آهن نیز در بازار چین در حال افزایش است. بهای نفت خام نیز با عدم تغییر شدید در هفته گذشته تثبیت شده است. بهای فلزات نیز با ثبات بود؛ بهای مس در حد 6 هزار و 718 دلار باقی مانده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 984 دلار،2 هزار و 230 دلار و 2 هزار و 6 دلار گزارش شده است.
با توجه به اخبار فوق‌الذکر بازار در آخرین روزهای هفته قبل نیز با آن‌که همچنان بازاری مثبت داشتیم، اما بازار درگیر با عرضه‌های سنگین بود؛ عرضه‌هایی که معامله‌گران کوتاه‌مدت با توجه به رشد قیمت‌ها در طول هفته در انتهای هفته صورت دادند. این موضوع اندکی شرایط بازار را مبهم ساخته به‌طوری‌که حرکت کند بازار در اولین روز هفته دور از انتظار نیست. با این حال در بازار روز چهارشنبه همچنان گروه بانکی به دلیل توجه به احتمال کاهش نرخ سپرده قانونی با رونق معاملات مواجه بود. در گروه بانکی، بانک اقتصاد نوین در پیش‌بینی عملکرد 6 ماه سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 سود هر سهم خود را همانند گزارش قبلی 443 ریال اعلام کرد که در 6 ماه موفق به پوشش 35درصدی آن شده است. لازم به ذکر است که عمده دلیل این پوشش نامتناسب، پوشش 37 درصدی درآمدهای بانک است. در گروه بانکی، رقابت بر سر بلوک پتروشیمی زنجان روز چهارشنبه نیز ادامه داشت. این رقابت در شرایطی صورت می‌گیرد که دکتر روحانی در سفر خود به زنجان خبر از تسریع در مسیر تکمیل این پتروشیمی و گشایش خط اعتباری این پروژه داده است.
در گروه خودرویی، انتظار برای رشد سود‌آوری شرکت‌های خودرویی ناشی از افزایش تولید مورد توجه بازار بود.در این گروه مهندس آقامحمدی، مدیرعامل شرکت پارس خودرو با اعلام این خبر افزود: تا اواخر مهر‌ماه سال جاری شرکت پارس خودرو توانسته است 62 هزار و 303 دستگاه خودرو تولید کند که بیش از تولید کل سال 92 این شرکت است.
در گروه خودرویی همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از شروط ایران برای مشارکت با خودروسازان خارجی از جمله پژو و رنو رمزگشایی کرد و گفت: علاوه بر اینکه این خودروسازان باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند، نوع قرارداد باید به گونه‌ای تنظیم شود که طرف مقابل اجازه ترک ایران را به راحتی نداشته باشد، بازارهای صادراتی محصولات مشترک تولیدی خود در ایران را در اختیار ما بگذارد، تولید محصول مشترک صورت گیرد و مرکز تحقیقاتی نیز در کشور راه‌اندازی شود.
در گروه دارویی، شرکت گروه دارویی سبحان در پیش‌بینی عملکرد 6 ماهه سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 سود هر سهم خود را با یک درصد تعدیل مثبت مبلغ 1263 ریال اعلام کرد درحالی‌که در 6 ماهه موفق به پوشش 6 درصدی آن شده است. در گروه کیمیدارو، سرمایه‌گذاری تدبیر اقدام به عرضه بلوک 28/14 درصدی کیمیدارو کرد و با فروش این بلوک از ترکیب سهامداری این شرکت خارج شد. این بلوک از طریق کارگزاری حافظ توسط شرکتی به‌نام تجهیرات پزشکی پورا طب خریداری شده است.
در گروه کانی غیر‌فلزی، شرکت شیشه همدان در پیش‌بینی عملکرد 3 ماهه سال مالی منتهی به 31خرداد 94 سود هر سهم خود را با 7/4 درصد تعدیل مثبت مبلغ 1345 ریال اعلام کرد که در 3ماه موفق به پوشش 27 درصدی آن شده است.
در گروه انفورماتیک، رانفور در حالی با صف خرید همراه شد که شرکت خدمات انفورماتیک در پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29/12/1393 سود هر سهم خود را با 15 درصد تعدیل مثبت مبلغ 1559 ریال اعلام کرد که در 6ماه موفق به پوشش 27 درصد آن شده است. علت پوشش نامتناسب این شرکت بورسی پوشش 25درصدی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری است که این قلم سهم قابل توجهی از درآمدهای شرکت دارد. در گروه غذایی شرکت گروه تولیدی مهرام در پیش‌بینی عملکرد 6 ماهه سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 سود هر سهم خود را با یک درصد تعدیل مثبت مبلغ 874 ریال اعلام کرد و در 6ماه موفق به پوشش 47 درصدی آن شده است. شرکت بیسکوییت گرجی نیز سود هر سهم خود را با 2درصد تعدیل مثبت مبلغ 225 ریال اعلام کرد که در 6 ماه موفق به پوشش 62 درصدی آن شده است. در گروه معدنی مصوبه عوارض صادراتی کنسانتره سنگ‌آهن تصویبی 29 آبان 1389 هیات دولت لغو شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، این تصمیم در جلسه 23 شهریور سال 93 هیات وزیران و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به استناد اصل 38 قانون اساسی گرفته شده است. مصوبه لغو شده، عوارض صادراتی سنگ‌های خام و کار نشده به‌صورت بلوک یا اسلب را 70 درصد، کنسانتره سنگ‌آهن را 50 درصد و گندله سنگ‌آهن را 35 درصد تعیین کرده بود که از 24 دی ماه 1389 لازم الاجرا شده بود. انتظار می‌رود این خبر تاثیر مثبتی بر گروه سنگ‌آهنی داشته باشد. در گروه حمل‌و‌نقل، مجمع حکشتی به علت عدم ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها برگزار نشد و با اعلام تنفس به ١٠ آبان موکول شد. در گروه تصفیه نفت، سرمایه‌گذاری نفت روز چهارشنبه با معامله 90میلیون سهم مواجه شد که بخشی از این عرضه را سهامدار عمده صورت داد. بازار در این نماد با شایعاتی در مورد فروش برخی از اموال خود مواجه است. در گروه تجهیزات، تکین کو در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را مبلغ 1304 ریال اعلام کرده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی (1133 ریال) شرکت با افزایش 15 درصدی سود همراه بوده است. شرکت در دوره 6 ماهه خود موفق به تحقق 666 ریال سود به ازای هر سهم شده و 51درصد از این پیش‌بینی را پوشش داده است. این شرکت اعلام کرده است رفع مغایرت با شرکت‌های کارفرما باعث تغییر در درآمد و هزینه‌ها شده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحرک بازار سرمایه توسط حقیقی ها و حقوقی ها
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:12 | بازدید : 660 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحرک بازار سرمایه توسط حقیقی ها و حقوقی ها

وند معاملات بازار سهام طی روزهای گذشته نشان از امید و احتمال بازگشت به روزهای رونق دارد و یکی از عمده دلایل بازگشت بازار به روند صعودی، احتمال توافق در مذاکرات عنوان شده است؛ در این خصوص مدیرعامل بورس تهران می‌گوید حقوقی‌ها در کنار حقیقی‌ها در بازار فعالند. 
به گزارش خبرگزاری فارس، بازار اوراق بهادار در هفته گذشته بازدهی مثبت نزدیک به 3 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد که در بررسی آمارها طی یک سال گذشته، این میزان خیره‌کننده است. در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت عطش خرید سهام و به نوعی مسابقه برای آن افزایش یافت و به دنبال افزایش تقاضا شاخص بورس با روندی رو به رشد حدود 2 هزار واحدی اکنون به کانال 74 هزار واحد رسیده است. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند بازگشت رونق به معاملات به فعالیت بیشتر افراد حقیقی مربوط می‌شود، حسن قالیباف‌اصل در این باره تاکید کرد که حقوقی‌ها هم در حال خرید هستند و رونق معاملات ناشی از فعالیت دو گروه حقیقی و حقوقی است؛ به‌طوری‌که نقش هر کدام 50 درصد است. به این ترتیب طبق آمارها شرکت‌های حقوقی هم بر ارزندگی قیمت سهام با توجه به روند کاهشی P/E تاکید دارند.  یکی از عمده دلایلی که برای بازگشت بازار به رونق عنوان شده برآیند مثبت از مذاکرات گروه‌های خارجی با ایران است و سهامداران با توجه به همین مساله اقدام به تصمیم‌گیری کرده و پول‌های جدیدی وارد بازار کردند. پیش از این یکی از مشکلاتی که بازار با آن دست و پنجه نرم می‌کرد نبود نقدینگی و رکود در جریان معاملات بود که سهامداران با ترسیم چشم‌انداز مثبت از آینده بازار اقدام به خرید سهام می‌کنند.
اما در این شرایط بسیاری از تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران در شرایط صعودی و تشکیل صف‌های طولانی خرید باید دقت‌نظر و تحلیل بیشتری داشته باشند و در صورت امکان از کمک شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا کارگزاری‌ها بهره‌مند شوند و قطعا خرید با مشورت و تحلیل، ریسک کمتر آنان را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این تشدید ارائه گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها و شفاف‌سازی‌های صورت گرفته به‌صورت حسابرسی‌شده در رفع ابهام بازار و تصمیم‌گیری سهامداران تاثیر بسزایی خواهد داشت که در صورت اعلام نتیجه مذاکرات راه پیش رو برای تصمیم‌گیری هموارتر و کم‌ریسک‌تر خواهد بود. بر اساس این گزارش، افزایش حجم و ارزش معاملات در کنار خوش‌بینی‌های سیاسی ایجاد شده در تداوم روند صعودی اثرگذار خواهد بود و روزهای امیدبخشی را در آینده برای بازار سهام رقم می‌زند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پیشرفته ترین جنگنده روسیه
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 13:37 | بازدید : 864 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 پیشرفته ترین جنگنده روسیه

دوست دارید بهترین جنگنده دنیا را ببینید ؟

جنگنده سوخو سو 35 پیشرفته ترین موتور، سیستم ها و دستگاه الکتریکی و خودکار و مواد جدید نصب شد.

توافق درباره فروش پیشرفته ترین جنگنده روسیه به چین (+عکس)

توافق درباره فروش پیشرفته ترین جنگنده روسیه به چین (+عکس)

توافق درباره فروش پیشرفته ترین جنگنده روسیه به چین (+عکس)

توافق درباره فروش پیشرفته ترین جنگنده روسیه به چین (+عکس)
 


 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عکس : میدان فردوسی ؛ 70سال قبل
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 12:1 | بازدید : 832 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

عکس : میدان فردوسی ؛ 70سال قبل   

 

در این عکس میدان فردوسی را در دهه 20 می بینید .
 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 24.10.2014
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 11:59 | بازدید : 719 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 24.10.2014

آمارهای اقتصاد کلان ایالات متحده که منتشر شدند خنثی بودند. شاخص تعداد مدعیان بیکاری برای ششمین هفتۀ متوالی بیش از 300 هزار نفر بود. هرچند اخبار مثبت توسط افت شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit در ماه اکتبر متوازن شد. گزارش های درآمدی فصلی برخی از شرکت های بزرگ ایالات متحده دیروز منتشر شد. گزارش های درآمدی دو شرکت Caterpillar و 3M بیشتر از حد انتظار اعلام شد که واکنش مثبت سرمایه گذاران را در پی داشت و ارزش سهام شان به ترتیب 5% و 4.4% رشد پیدا کردند. با اینحال فعالیت سرمایه گذاران زیاد بالا نبود.

 

Dow Jones Industrial Average

 



 

 

حجم معاملات در بورس سهام ایالات متحده 13% پایین تر از میانگین ماهیانه بود. شرکت Amazon پس از بسته شدن بازار گزارش درآمدی ضعیفی منتشر کرد و ارزش سهام این شرکت در بازار OTC با سقوطی 9درصدی مواجه شد. شاخص های آتی سهام ایالات متحده همینک به شکل نزولی معامله می شوند. پس از گزارش شرکت آمازون عامل دیگری که باعث کم شدن فعالیت بازار شد خبری بود که از موارد ابتلا به بیماری ابولا در ایالات متحده منتشر شد. اما بطور کلی، فصل انتشار گزارش های درآمدی در ایالات متحده نسبتاً خوب پیش می رود. حدود یک سوم از شرکت های فهرست شاخص S&P 500 گزارش های درآمدی سه ماهۀ سوم شان را منتشر کرده اند که 69.5% از آنها گزارش های بهتر از حد انتظار ارائه دادند. امروز در ساعت 14:00 CET آمار مربوط به فروش مسکن نوساز در ایالات متحده برای ماه سپتامبر منتشر خواهد شد که تخمین در این رابطه منفی است. خاطر نشان می سازیم که آمار مرتبط با رویدادهای مالی کشورهای مختلف را می توانید در بخش "تقویم اقتصادی" وب سایت مان ملاحظه نمایید. توجه داشته باشید که حرکت اصلاحی صعودی بازار سهام ایالات متحده همراه شده است با بهبود شاخص دلار. روند بهبود اقتصاد ایالات متحده توسط سرمایه گذاران بررسی می شود. این امکان وجود دارد که اگر هر گونه علامتی وجود داشته باشد از اعمال سیاست انقباضی پولی، رشد ارزها و سهام متوقف شود.

بازارهای سهام دیروز رشد پیدا کرد. در کنار آمار مثبت مربوط به ایالات متحده، عملکرد اقتصادی خوب اتحادیۀ اروپا نیز موجب تقویت بازارها شد. شاخص های مدیران خرید بخش تولید و بخش خدمات متعلق به Markit و شاخص ترکیبی مدیران خرید منطقۀ یورو در تخمین اولیه بهتر از تخمین های رسمی اعلام شدند. شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندۀ اتحادیۀ اروپا در ماه اکتبر نیز بهتر از حد انتظار اعلام شد. قرار است امروز در ساعت 8:30 CET آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی انگلیس در سه ماهۀ سوم منتشر شود. تخمین اولیه در این ارتباط منفی است. سهام اروپا هم اکنون در حال ریزش هستند. ارزش سهام TUI Travel به دلیل تهدید بیماری ابولا 1.4% سقوط کرد.

شاخص Nikkei همچنان به رشد ادامه می دهد که تحت تاثیر ضعف ارزش ین است که از صادرکنندگان ژاپنی حمایت می کند. سرمایه گذاران انتظار دارند که بانک مرکزی ژاپن در نشست بعدی اش در روز جمعه ادامۀ چاپ پول را اعلام کند. از منظر تئوری، چاپ پول می تواند اندکی افزایش پیدا کند. ارزش سهام Fujifilm Holdings افزایشی 2.5درصدی پیدا کرد و این پس از آن رخ داد که اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه "پزشکان بدون مرز" تست داروی ضد ابولایش با نام "آویگان" را آغاز کرده است. انتشار گزارش درآمد خوب شرکت Caterpillar در ایالات متحده باعث شد تا ارزش سهام شرکت مشابهش ،Komatsu، نیز 1.5% افزایش پیدا کند.

 

Wheat

 



 

 

همانطوریکه در گزارش های قبلی مان اشاره کردیم، قیمت های آتی کالا افزایش پیدا کردند. چین خریدش در بازار جهانی را افزایش داد. برنامۀ فروش موجودی انبارهای غلات دولتی در چین احتمالاً به پایان رسیده است. طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده که یک هفتۀ پیش از 16 اکتبر منتشر شد، صادرات دانۀ سویای این کشور 2.2 میلیون تن بود که 1.7 میلیون تن از آن به چین فروخته شد. صادرات ذرت نیز بیشتر از انتظار افزایش پیدا کرد و به 1.03 میلیون تن رسید. خشکسالی در برزیل نیز توسط رشد قیمت تحت تاثیر قرار گرفت. افزایش هفتگی قیمت های دانۀ سویا ممکن است به بالاترین سطح طی 14 ماه اخیر برسد. برداشت محصول در ایالات متحده تا 19 اکتبر به 53% بالغ گردید که بسیار کمتر از رقم 66% به عنوان میانگین 5 ساله است. بارندگی باعث شد در برداشت محصول وقفه ایجاد شود.

 

Soybeans

 



 

 

سازمان هواشناسی MDA Weather Services از احتمال توسعۀ طوفان "ال نینیو" -El Niño- در امسال صرف نظر نکرد. هرچند، ممکن است ضعیف باشد. طبق گزارش دفتر هوانشناسی استرالیا، احتمال وقوع طوفان ال نینیو همینک 50/50 می باشد: اطلاعات بیشتر در پایان سال منتشر خواهد شد. به اعتقاد ما وقوع این طوفان منجر به افزایش قیمت تقریباً تمام محصولات کشاورزی خواهد شد. مرکز پیش بینی هوای ایالات متحده بر این باور است که طی 30 تا 60 روز برخی اطلاعات متفاوت در ارتباط با طوفان ال نینیو منتشر خواهند شد. یادآوری می شود که این طوفان آخرین بار در 2009-2010 رخ داد و درجۀ آن "متوسط" اعلام شد. ال نینیو با درجۀ "قوی" در 1997-1998 رخ داد که منجر به بروز بحران اقتصادی در "آسیا" شد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 23.10.2014
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 11:57 | بازدید : 645 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 23.10.2014

بازارهای سهام در ایالات متحده در معاملات صبح روز چهارشنبه اندکی رشد پیدا کردند اما پس از آن در طی روز ریزش پیدا کردند. شاخص S&P500 با 14.17 واحد معادل 0.7% ریزش به رشد چهار روزه اش پایان داد و به 1927.11 واحد رسید. شاخص Dow Jones Industrial Average با 153.49 واحد معادل 0.9% سقوط به 16,461.32 رسید که تحت تاثیر کاهش ارزش سهام Boeing Co بود. شاخص Nasdaq Composite با 36.63 واحد معادل 0.8% به 4382.85 رسید. ارزش سهام بوئینگ علی رغم سود بیشتر از حد انتظارش 4.5% افت پیدا کرد. ارزش سهام Yahoo Inc در اواخر سه شنبه پس از انتشار بهتر از حد انتظار گزارش درآمدی اش برای سه ماهۀ سوم 4.5% رشد پیدا کرد. شاید دلیل مضطرب بودن سرمایه گذاران این باشد که اخباری منتشر شد مبنی بر تیراندازی در ساختمان پارلمان کانادا در اتاوا و همچنین اخبار اقتصادی روز مربوط به رشد اندک شاخص بهای مصرف کننده در سپتامبر که آنقدر کافی نبود که بتواند ضریب اطمینان سرمایه گذاران را افزایش دهد. گزارش منتشر شده از سوی دفتر آمار کار ایالات متحده نشان داد که بهای مصرف کننده در آن کشور در ماه سپتامبر اندکی افزایش داشته است که مربوط به افزایش بهای موادغذایی و مسکن می شود اما فشار تورمی توسط کاهش قیمت انرژی همچنان مهار می شود. این افزایش گزارش همسو با انتظار اقتصاددانان بود. امروز تعدادی از شاخص های اقتصادی منتشر می شوند. در ساعت 9:30 CET شاخص های مدیران خرید بخش خدمات و تولید آلمان متعلق به Markit برای ماه اکتبر منتشر می شود که تخمین های اولیه در این ارتباط مثبت هستند. شاخص های مدیران خرید بخش های خدمات و تولید برای اتحادیۀ اروپا در ماه اکتبر در ساعت 10:00 CET منتشر خواهند شد که تخمین ها در این ارتباط مثبت هستند. خرده فروشی در انگلیس نیز در ساعت 11:30 CET منتشر خواهد شد که چشم اندازش مثبت است. آمار مربوط به تعداد مدعیان بیکاری برای هفتۀ منتهی به 18 اکتبر و تعداد افرادی که در هفتۀ منتهی به 11 اکتبر پس از گذشته یک هفته همچنان درخواست دریافت حقوق بیکاری دارند امروز در ایالات متحده در ساعت 14:30 CET منتشر خواهند شد، تخمین ها در این ارتباط به ترتیب منفی و مثبت است. شاخص مدیران خرید بخش تولید ایالات متحده متعلق به Markit برای ماه اکتبر امروز در ساعت 15:45 CET منتشر خواهد شد.

 



 

بازارهای سهام در روز چهارشنبه رشد پیدا کردند و پس از افزایش ضریب اطمینان سرمایه گذاران در روز گذشته یک شتاب حرکتی به دست آوردند. ضریب اطمینان سرمایه گذاران پس از آن تقویت شد که گزارشات خبری ای منتشر شدند مبنی بر اینکه بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا قصد دارد به منظور تحریک بیشتر اقتصاد منطقۀ یورو اوراق قرضه خریداری کند. معاملات متغیر بود و بازارها در معاملات اواسط صبح بطور مختصر وارد منطقۀ منفی شدند که تحت تاثیر گزارش آژانس خبری اسپانیایی Efe بود که اعلام کرد لااقل 11 بانک در سنجش های تنش بانک مرکزی انگلیس رد می شوند. نتایج این سنجش ها در روز شنبه منتشر خواهند شد. یورو پس از انتشار این خبر ریزش پیدا کرد. خوش بینی سرمایه گذاران پس از آن تحریک شد که اخباری منتشر شد مبنی بر توسعۀ برنامۀ تسهیلی پولی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا که عدم اطمینان ها دربارۀ سنجش های تنش بانک ها که توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا انجام می شوند را افزایش بیشتر داد و بازارها رشدشان را از سر گرفتند. شاخص CAC 40 در فرانسه با 0.6% رشد به 4105.09 واحد رسید. شاخص DAX 30 در آلمان با 0.6% رشد به 8940.14 واحد رسید. شاخص FTSE100 در انگلیس با 0.4% رشد در 6399.73 واحد بسته شد.

چشم اندازها در ارتباط با برنامۀ های تسهیلی تر بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا و رشد تثبیت شدۀ اقتصاد چین که آخرین گزارش های منتشر شده از سوی دفتر آمار چین آنها را تائید می کند، خوش بینی سرمایه گذاران در آسیا را افزایش داد و بازارهای سهام را به جلو سوق داد. شاخص Nikkei در روز چهارشنبه 2.4% رشد کرد و پس از 2% سقوط در روز قبل بهبود یافت. این رشد پس از آن رخ داد که گزارشاتی منتشر شد دال بر اینکه صادرات ژاپن در سپتامبر در مقیاس سالیانه 6.9% افزایش پیدا کرده است. کاهش ارزش ین نیز در رشد شاخص سهام ژاپن موثر است. عامل تاثیر گذار دیگر بر این رشد افزایش فروش محصول جدید Apple است. شاخص Hang Seng در روز چهارشنبه 1.2% رشد پیدا کرد این رشد پس از آن رخ داد که دولت و سران مخالفان در هنگ کنگ برای اولین بار در روز سه شنبه بایکدیگر به مذاکره پرداختند که در نهایت منجر به توافق نامه ای نشد که نحوۀ انتخاب رئیس اجرایی شهر را مشخص کند. شاخص S&P/ASX 200 در استرالیا و شاخص Kospi در کرۀ جنوبی هر کدام 1.1% رشد کردند.

ادارۀ اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) دیروز گزارش داد که ذخایر نفت خام در هفتۀ گذشته 7.1 میلیون بشکه افزایش داشته است که بیشتر از حد انتظار بود. پس از انتشار این گزارش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت West Texas Intermediate برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک (NYME) در روز گذشته با 1.97دلار کاهش به 80.52 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد که پایین ترین سطح برای یک قرارداد آتی یک ماهه از 28 ژوئن 2012 تاکنون محسوب می شود. قیمت این نفت در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک در ساعت 2.55 بعد از ظهر به وقت سنگاپور با 10 سنت افزایش 80.62 دلار در هر بشکه بود. حجم تمام معاملات آتی انجام شده تقریباً 26 درصد بالاتر از میانگین 100 روزه بود. قیمت ها امسال 18% کاهش داشتند. قیمت نفت برنت Brent در معاملات لندن ثابت بود. از آنجائیکه افزایش تولید و کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت نفت شده است، رئیس لیبیایی اوپک درخواست کاهش تولید کرده است. پیش از این ونزوئلا درخواست برگزاری یک نشست فوق العاده برای بحث و بررسی پیرامون اتخاذ اقداماتی برای افزایش قیمت شده بود. عربستان و کویت نشان داده اند که کاهش قیمت منجر به کاهش فوری تولید نخواهد شد. اوپک که حدود 40% از عرضۀ نفت خام جهان را بر عهده دارد، قرار است در 27 نوامبر در وین نشستی برگزار کند.

انتظارات برای خشکی بیشتر هوا در ایالات متحده و بارندگی در برزیل باعث تغییر جهت اخیر دانۀ سویا و روند صعودی اش شد. اگر وضعیت آب و هوایی در ایالات متحده بهتر شود، کشاورزان آن کشور می توانند برداشت محصول را افزایش دهند و آن را به یک رکورد برسانند و بارندگی در برزیل چشم انداز برای تولید را تقویت کرده است. قرارداد برای تحویل در ماه نوامبر در بورس شیکاگو با 0.7% کاهش به 9.56 دلار در هر بوشل رسید و تا ساعت 2:30 بعد از ظهر در سنگاپور در 9.6125 دلار بود. قیمت ذرت برای تحویل در ماه دسامبر با 0.4% کاهش به 3.515 دلار در هر بوشل رسید و در 3.525 دلار بود. قیمت گندم برای تحویل در ماه دسامبر با 0.3% کاهش به 5.2075 دلار در هر بوشل رسید.

 



 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 22.10.2014
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 11:56 | بازدید : 626 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 22.10.2014

بازارهای سهام ایالات متحده در روز سه شنبه حرکت رو به جلو داشتند که به دلیل گزارش درآمدی بهتر از حد انتظار Apple Inc و همچنین انتشار اخباری بود مبنی بر اینکه بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا برنامه دارد برنامۀ تسهیلی پولی اش را گسترش دهد. شاخص S&P500 با 37.27 واحد معادل 2% افزایش به 1941.28 واحد رسید که بیشترین میزان رشد روزانۀ ثبت شده طی سال محسوب می شود. این شاخص چهار روز متوالی است که رشد می کند و بالای خط میانگین حرکتی 200 روزه حرکت کرد. این می تواند علامتی باشد از اینکه عقب نشینی هفتۀ قبل به پایان رسیده است. شاخص Dow Jones Industrial Average با رشدی 215 واحد معادل 1.3% به 16,614.81 واحد رسید و برای سال تغییر جهت مثبت داد. شاخص Nasdaq Composite با 103.4 واحد معادل 2.4% رشد به 4419.48 واحد رسید که تحت تاثیر رشد سهام بخش زیست-فن آوری بود. این شاخص چهارمین روز متوالی رشدش را سپری کرد که طی بیشتر از دو سال اخیر بی سابقه است. فروش محصول جدید اپل، iPhone 6، به این شرکت کمک کرد تا گزارش درآمدی بهتر از حد انتظار تحلیل گران ارائه دهد. پس از آنکه این شرکت گزارش داد به دلیل تقاضای شدید برای محصول جدیدش، آیفون های با صفحۀ نمایش بزرگ تر، 13% افزایش سود داشته است، ارزش سهام اش با 2.7% ترقی به 102.47 دلار رسید. شرکت های Boeing Co.، Simon Property Group Inc. و Xerox Corp در میان شرکت هایی هستند که قرار است امروز در ایالات متحده گزارش های درآمدی شان را منتشر کنند. طبق گزارش رسانه ها، بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا برنامه دارد تا با خرید اوراق قرضۀ شرکتی ، نقدینگی بیشتری فراهم کند تا تلاشی کرده باشد برای مبارزه با رکود قیمتی. سرمایه گذاران این موضوع را به عنوان یک خبر خوب برداشت کردند هرچند مسئولین بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا وجود برنامه هایی برای چنین توسعه ای را تائید نکردند. خبر خوب دیگر مربوط به گزارش اتحادیۀ ملی مشاورین املاک ایالات متحده (NAR) می باشد که دیروز اعلام کرد فروش مسکن غیرنوساز در آن کشور در سپتامبر با 2.4% افزایش بطور تطبیفی فصلی به نرخ سالیانۀ 5.17 میلیون واحد رسیده در حالیکه برای ماه اوت نرخ 5.05 ملیون به ثبت رسیده است. این افزایش نرخ نشان می دهد که بازار املاک پس از افت غیرمنتظره در ماه اوت همینک در روند بهبود قرار دارد اما سرعت رشد ماه سپتامبر هنوز 1.7% پایین تر از سال قبل است. امروز آمار مربوط به درخواست وام مسکن برای هفتۀ منتهی به 17 اکتبر در ایالات متحده در ساعت 13:00 CET منتشر می شود. در ساعت 14:30 CET نیز شاخص بهای مصرف کننده برای ماه سپتامبر منتشر می شود. چشم انداز اولیه برای شاخص بهای مصرف کننده مثبت است.

S&P 500

 



 

انتشار این اخبار که بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا ممکن است در بازار ثانویه اقدام به خرید اوراق قرضۀ دولتی نماید تا اقتصاد منطقۀ یورو را به حرکت بیشتر وادارد، باعث افت ارزش یورو و رشد بازارهای سهام اروپا شد. این خبر مشخص کرده است که این تصمیم ممکن است به زودی و در ماه دسامبر اتخاذ گردد و خرید اوراق قرضۀ شرکتی می تواند در اوایل سال 2015 آغاز شود. سخنگوی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا پس از آن مشخص کرد که هیئت رئیسۀ این بانک دربارۀ خرید اوراق قرضۀ شرکتی "هیچ تصمیمی اتخاذ نکرده است". شاخص Stoxx Europe 600 با 2.1% رشد در 323.74 واحد بسته شد و به یک رکورد صعودی در طی هفته رسید. شاخص DAX 30 در آلمان با 1.9% در 8886.96 واحد بسته شد. شاخص CAC 40 در فرانسه با 2.3% افزایش به 4081.24 واحد رسید. شاخص FTSE 100 در انگلیس با 1.7% رشد در 6372.33 واحد بسته شد.

شاخص های سهام آسیا به دنبال بازارهای اروپا و ایالات متحده رشد پیدا کردند. شاخص Nikkei Stock Average پس از افت 2درصدی در روز سه شنبه 1.7% رشد پیدا کرد. پس از آنکه دولت هنگ کنگ و رهبران دانشجویان برای اولین بار در روز سه شنبه به مذاکره پرداختند، شاخص Hang Seng در هنگ کنگ در روز چهارشنبه، امروز، 0.6% رشد پیدا کرد. شاخص S&P/ASX 200 در استرالیا با 0.8% رشد به 5366.40 رسید و شاخص Kospi در کرۀ جنوبی با 0.5% رشد به 1925.19 واحد رسید.

در پی انتشار گزارش هایی دربارۀ اقتصاد چین که نشان داد تولید صنعتی در دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش پیدا کرده است، قیمت نفت افزایش پیدا کرد. قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر در پایان معاملات بورس آتی اروپا ICE در لندن با 82 سنت افزایش معادل 1% به 86.22 دلار در هر بشکه رسید. حجم 5.8% بالاتر از میانگین 100 روزه بود. شاخص اروپایی برای تحویل در ماه دسامبر با اختلاف 3.73دلاری با نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) بسته شد که از رقم 3.49دلار در روز گذشته بالاتر است. طبق گزارش دفتر ملی آمار در پکن، تولید صنعتی در چین در سپتامبر در مقیاس سالیانه در سپتامبر 8% افزایش پیدا کرد در حالیکه برای ماه اوت رقم 6.9% به ثبت رسیده است. نفت کاهش داشته است که به دلیل افزایش تولید تولیدکنندگان اصلی اش با وجود کاهش تقاضای جهانی به دلیل روند کند بهبود اقتصاد جهانی است.

همزمان با افزایش خرید طلا در آستانۀ جشنوارۀ دیوالی -Diwali- و فصل ازدواج، قیمت طلا در بالاترین سطح طی شش هفتۀ اخیر باقی ماند. دانتراس -Dhanteras-، بزرگترین جشنوارۀ خرید طلا در هندوستان، دیروز برگزار شد. دیوالی، جشنوارۀ نورها در 23 اکتبر در هندوستان برگزار می شود و زمانی مناسبی است برای خرید طلا. گروه تحقیقاتی CPM Group تخمین زده است که تعطیلات حدود یک پنجم خریدهای سالیانه در هند را به خود اختصاص دهد. تحویل فوری میلیاردی باعث شد تا قیمت طلا با 0.3% افزایش به 1251.90 دلار در هر اونس برسد و تا ساعت 2:47 بعد از ظهر در سنگاپور به 1249.06 دلار رسید. کارشناسان تخمین می زنند که طلا دریافت حمایت بیشتر از سوی خریداران هندی در خلال فصل "دیوالی-دانتراس" در کوتاه مدت به مقاومت 1250 تا 1.260 دلار در هر اونس برسد که بخشی از آن به این دلیل است که دولت هند برای کاهش کسری حساب جاری اش، تعرفه هایی برای طلا تعیین کرده است.

XAUUSD


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 21.10.2014
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 11:54 | بازدید : 687 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 21.10.2014

بازارهای ایالات متحده برای سومین روز رشد کردند چراکه ضریب اطمینان سرمایه گذار توسط گزارش های درآمدی شرکتی خوب تقویت شد. انتظار می رود که درآمدهای شرکتی در مقیاس سالیانه 6.7% افزایش پیدا کنند. اکثر گزارش های درآمدی شرکت ها بهتر از حد انتظار اعلام شدند بطوریکه 63.2% از 87 شرکت در شاخص S&P 500 که در روز دوشنبه گزارش های درآمدی فصلی شان را منتشر کردند، گزارش هایی بهتر از حد انتظار داشتند. قرار است این هفته 130 شرکت در شاخص S&P500 گزارش های درآمدی شان را منتشر کنند. شاخص S&P 500 با 17.25 واحد معادل 0.9% رشد به 1904.01 واحد رسید. این شاخص هنوز چند واحد پایین تر از خط میانگین حرکتی 200 روزه است در حالیکه در دوشنبۀ گذشته به زیر این خط رسیده بود. شاخصDow Jones Industrial Averageبا 19.26 واحد معادل 0.1% رشد به 16,399.67 واحد رسید. این شاخص از شروع سال جاری میلادی تاکنون 1.1% سقوط کرده است. شاخص Nasdaq Composite با 57.64 واحد معادل 1.4% رشد به 4316.07 واحد رسید که تحت تاثیر رشد ارزش سهام در بخش های شرکت های فعال در زمینۀ اینترنت و زیست فن آوری می باشد. اگر IBM گزارش درآمدی مایوس کننده برای سرمایه گذاران منتشر نمی کرد، رشد شاخص های اصلی سهام بیشتر می شد. درآمد IBM کمتر از حد انتظار اعلام شد و ارزش سهام این شرکت 7.1% سقوط کرد که بیشترین میزان سقوط در میان سهام شاخص های Dow و S&P 500 به شمار می رود. IBM همچنین اعلام کرد که طی سه سال آینده با پرداخت 1.5 میلیارد دلار مبلغ نقد، فن آوری نیمه رسانای جهانی اش را به GlobalFoundries خواهد فروخت. ارزش سهام Apple در معاملات مرسوم با 2.1% افزایش به 99.76 دلار رسید. این شرکت پس از بسته شدن بازار گزارش درآمدی ای 12% بهتر از حد انتظار ارائه داد و ارزش سهام اش در پس از ساعات معاملاتی 0.2% رشد کرد. امروز در ساعت 16:00 CET آمار مربوط به فروش مسکن غیرنوساز در ایالات متحده برای ماه سپتامبر منتشر خواهد شد، تخمین اولیه در این ارتباط مثبت است. آمار مثبت نشان دهندۀ تقویت بیشتر روند بهبود اقتصادی ایالات متحده خواهد بود. Dow Jones Industrial Average

 



 

بازارهای سهام اروپا در روز دوشنبه پس از رشدهای روز قبل افت پیدا کردند. این افت پس از آن صورت گرفت که SAP، سازندۀ نرم افزار کسب و کار آلمان، چشم اندازش را برای سود عملیات تمام سال کاهش داد و ارزش سهامش 5.8% سقوط کرد که منجر به کاهش در ارزش سهام فن آوری شد. شاخص اروپایی STOXX 600 Technology سقوطی 2.4درصدی پیدا کرد. شاخص DAX در آلمان 1.5% افت پیدا کرد، همزمان دیگر شاخص های اصلی سهام اروپا افت پیدا کردند. بانک مرکزی اتحادی اروپا در پشت پرده شروع به خرید اوراق قرضۀ پوشش داده شده کرد تا تلاشی کرده باشد برای نجات اقتصاد منطقۀ یورو و مهار رکود قیمتی. نرخ تورم 0.3% تورم سالیانۀ منطقۀ یورو بسیار کمتر از نرخ هدف بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا است که نرخی نزدیک و پایین تر از 2% تعیین کرده است. برنامۀ جدید خرید پس از برنامۀ بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا که وام های چهار ساله برای بانک ها ارائه دهد و نرخ بهرۀ اصلی اش تقریباً به صفر برسد، شروع می شود. این بانک برنامه دارد در طی سال جاری میلادی برنامۀ خرید دارائی اش را توسعه دهد و این کار را با شروع خرید وام های متمرکز یا اوراق بهادار با پشتوانۀ دارائی انجام می دهد.

پس از آنکه آمار منتشر شده در چین نشان دادند که دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سه ماهۀ سوم سال رشد کندی داشته است، بازارهای سهام آسیا در روز سه شنبه رشد اندک شان را از دست دادند. تولید ناخالص داخلی چین در دورۀ زمانی بین ژوئیه تا سپتامبر در مقیاس سالیانه 7.3% رشد پیدا کرد که اندکی بالاتر از حد انتظار است اما کمتر از رقم رشد 7.5% ثبت شده برای سه ماهۀ دوم می باشد. نرخ رشد پایین احتمال رشد اقتصادی چین و رسیدن آن به هدف رسمی رشد سالیانۀ 7.5% برای اولین بار طی 15 سال اخیر را بعید می کند. تحلیل گران انتظار دارند که نرخ رشد در سه ماهۀ چهارم اندکی افزایش پیدا کند چراکه مسئولین چینی اعلام کرده اند که برنامه ای برای اتخاذ سیاست های حمایتی شدید ندارند. شاخص Nikkei پس از رشد 4درصدی در روز دوشنبه که بیشترین میزان رشد از ژوئن 2013 تاکنون بود، 1.2% افت پیدا کرد.

به دلیل اینکه عرضۀ جهانی نفت از کاهش تقاضا به دلیل ضعف اقتصادها پیشی گرفت، قیمت نفت کاهش پیدا کرد. قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر با 76 سنت کاهش در پایان معاملات بورس آتی اروپایی ICE در لندن به 85.40 دلار در هر بشکه رسید. قیمت آتی در 16 اکتبر به 82.60دلار کاهش پیدا کرده بود که پایین ترین سطح از نوامبر 2010 تاکنون می باشد. امسال قیمت ها 23% کاهش پیدا کردند. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ماه نوامبر در بورس نیویورک (NYME) با 4 سنت کاهش در 82.71 دلار در هر بشکه بسته شد. فعال ترین قرارداد دسامبر با 15 سنت کاهش در 81.91 دلار بسته شد. سرمایه گذاران منتظرند ببینند که آیا عربستان سعودی تولیدش را برای حمایت از قیمت ها کاهش خواهد داد یا خیر. آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهیانه اش اعلام کرد که عربستان سعودی، بزرگترین صادرکنندۀ نفت در جهان، "به گونه ای ظاهر شده است که سهم اش در بازار آسیا دفاع کند" حتی با تحمل کاهش قیمت ها. تحلیل گرها انتظار دارند که قیمت ها در سطحی باقی بمانند که بودجه های تولیدکنندگان اصلی را متوازن کنند. تخمین ها متفاوت هستند بطوریکه Robert Burgess در لندن در گزارشی که 17 اکتبر منتشر کرد تخمین زده است که قیمت تراز عربستان سعودی 99.20$ است، دیگران کاهش بیشتری در قیمت ها را پیش بینی کرده اند.

Brent

 



 

طلا در معاملات نقدی با 0.3% رشد به 1250.35 دلار در هر اونس رسید که بالاترین سطح از دهم سپتامبر تاکنون محسوب می شود و در ساعت 2:24 بعد از ظهر در سنگاپور در 1249.39 دلار معامله شد. طلا در هفتۀ گذشته اولین رشد متوالی هفتگی اش را از ژوئیه تاکنون تجربه کرد که تحت تاثیر این عامل بود: کاهش ارزش دلار پس از رسیدن به بالاترین ارزش طی چهار سال اخیر در پی گمانه زنی ها دربارۀ اینکه کاهش رشد جهانی فدرال ریزرو را وادار خواهد کرد که در افزایش هزینه های استقراض تاخیر ایجاد کند. این انتظار وجود دارد که سیاستگذاران فدرال ریزرو در هفتۀ اینده خرید اوراق قرضه را متوقف کنند و به برنامۀ تزریق پول به اقتصاد پایان دهد. روند بهبود اقتصاد جهانی و دلار قوی تر، فشار نزولی بر طلا وارد می کند چراکه تقاضا برای دارائی ایمن کاهش پیدا می کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 20.10.2014
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 11:49 | بازدید : 641 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 20.10.2014

بازارهای جهانی به رشد در روز جمعه ادامه دادند که به دلیل گزارش های مثبت فصلی خوب شرکت های Honeywell و General Electric بود که به ترتیب 4.3% و 2.4% با افزایش ارزش سهام مواجه شدند. دلیل دیگر رشد بازارهای جهانی در روز جمعه به دلیل آمار اقتصادی ایالات متحده بود. تعداد جوازهای ساخت صادر شده در ماه سپتامبر در ایالات متحده بطور قابل توجهی بالاتر از تخمین ها اعلام شد. عامل مثبت مکمل برای صنعت ساخت و ساز اخباری بود که دربارۀ بزرگ ترین شرکت های رهنی ایالات متحده منتشر شد. شرکت هایی همچون Fannie Maeو Freddie Mac: آنها در آستانۀ عقد قرارداد برای افزایش حجم وام خرید مسکن هستند. شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده متعلق به دانشگاه میشیگان (MCSI) در اکتبر بطور غیرمنتظره ای رشد پیدا کرد و به بالاترین سطح از ژوئیۀ 2007 تاکنون رسید.

سخنرانی رئیس فدرال ریزرو ایالات متحده، جانت یلن، تاثیری بر بازارهای مالی نداشت چراکه بر افزایش نابرابری در ایالات متحده و نه بر سیاست پولی متمرکز بود. علی رغم آمار مثبت اقتصادی منتشر شده در روزهای پنجشنبه و جمعه، شاخص S&P500 به دنبال هفتۀ قبل همچنان برای چهارمین بار متوالی افت پیدا کرد. چنین ریزش طولانی مدتی برای این شاخص از ماه اوت سال 2011 تاکنون سابقه نداشته است. حجم معاملات در روز جمعه به 8.4 میلیارد سهام رسید که برابر با سطح میانگین ماهیانه است. انتظار نمی رود که آمار اقتصاد کلان مهمی در امروز در ایالات متحده منتشر شوند. شاخص های آتی سهام ایالات متحده به شکل صعودی معامله می شوند.

 

 



 

 

شاخص FTSEurofirst 300 در روز جمعه 2.8% رشد پیدا کرد که بالاترین سطح از نوامبر 2011 تاکنون محسوب می شود. در نتیجه، نرخ های مبادلاتی اتحادیۀ اروپا به آمار مثبت ایالات متحده واکنش نشان دادند که در بالا به آن اشاره شد. شاخص های سهام اروپا امروز بازگشتی نزولی داشتند. ارزیابی ما این است که این توسط تخمین کاهش یافتۀ سود عملیات سالیانه تا 4% توسط نرم افزار تولیدکنندۀ کسب و کار آلمان SAP تسهیل شد. ارزش سهام شرکت در صبح 4.6% سقوط کرد. امروز هیچ آمار اقتصاد کلانی مهمی در اتحادیۀ اروپا منتشر نخواهد شد. "ویکتور کنستانتین"، معاون بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، امروز در ساعت 11:50 CET سخنرانی دارد.

 

 



 

 

شاخص Nikkei امروز 4% رشد پیدا کرد که بالاترین سطح از ژوئن 2013 تاکنون می باشد. صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی ژاپن برنامه دارد تا سهم از شرکت های ژاپنی را در دارائی هایش (1.2 تریلیون دلار) از 12% به 25% افزایش دهد. همزمان این صندوق سهم اوراق قرضۀ ژاپنی را از 60% به 40% کاهش می دهد. پیش از این ما بارها تاکید کردیم که این صندوق قصد دارد سهم دارائی های محلی اش را افزایش دهد اما رقم 25% بیشتر از حد انتظارات فعالان بازار بود. به همین دلیل بود که شاخص Nikkie رشد کرد. آمار مثبت دیگر، رشد بهای صادرکنندگان ژاپنی مانند Toyota (+5.2%), Honda (+3.5%) و Panasonic (+4.5%) به دلیل ضعف ین بود (که خود را به شکل صعود از پایین ترین سطح طی 5 هفتۀ اخیر نشان می دهد). NEC Corporation که افزایش ارزش سهام 6.5درصدی داشت گزارش درآمدی خوبی منتشر کرد. مایلیم که خاطر نشان سازیم شاخص Nikkei به دلیل بحران سیاسی داخلی که تاثیرش بعداً نمود پیدا می کند رشد پیدا کرد. "شینزو آبه"، نخست وزیر ژاپن، چندین تن از وزرای کابینه اش را از کار برکنار کرد.

آمار مهمی در ارتباط با وضعیت اقتصادی چین اوایل صبح فردا منتشر می شوند. این آمار می توانند روی قیمت آتی کالا تاثیر بگذارند: تولید ناخالص داخلی برای سه ماهۀ سوم، تولید صنعتی و خرده فروشی در ماه سپتامبر. به اعتقاد ما تخمین های اولیه نسبتاً منفی هستند.

قیمت های جهانی نفت در پی هشدارهای چندین بانک سرمایه گذاری افزایش پیدا کردند. ضمن اینکه طبق گزارش Joint Organisations Data Initiative صادرات نفت عربستان سعودی در ماه اوت برای چهارمین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و به پایین ترین سطح طی 3 سال اخیر رسید و به 6.663 میلیون بشکه در روز بالغ شد. تولید نفت خام از رقم 10.005 میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه به رقم 9.597 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. از منظر تئوری، عربستان می تواند در صورت لزوم روزانه 12.5 میلیون بشکه تولید داشته باشد. در حال حاضر این کشور مجبور است که تولید نفت را تعلیق کند (300هزار بشکه در روز) که به دلیل دلایل محیطی الحاق کویت به حوزۀ نفتی خفجی -Khafji- است.

 

 



 

 

طبق گزارش کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) صندوق های پوشش ریسک ، قراردادهای خالص خرید روی طلا را برای اولین سال طی 9 هفتۀ اخیر کاهش دادند. قراردادهای فروش خالص نقره به بالاترین سطح از اوایل ژوئیۀ امسال تاکنون رسیده اند. فعالان بازار احتمالاً انتظار دارند که تقاضا برای طلا در مقایسه با نقره بیشتر باشد. 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آخرین گزارش از نابرابری اقتصادی در جهان / 1درصدی ها چقدر ثروت دارند؟
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:39 | بازدید : 743 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آخرین گزارش از نابرابری اقتصادی در جهان / 1درصدی ها چقدر ثروت دارند؟

طبق گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، 1 درصدی که ثروتمندترین افراد جهان را تشکیل می دهند، در حال ثروتمندتر شدن هستند و بیش از 48 درصد ثروت جهانی را در اختیار دارند. این گزارش نسبت به نابرابری روبه رشدی هشدار داد که ممکن است منجر به بحران اقتصادی شود.


 

به گزارش جماران، شفقنا به نقل از گاردین، طبق گزارش ثروت جهانی که سازمان "کردیت سوییس" منتشر کرده است، هر فرد تنها 3650 دلار نیاز دارد تا در زمره ی نیمه ی شهروندان جهانی که ثروتمندترین هستند قرار بگیرد. با این حال، برای اینکه فرد جزء 10درصد بالایی ثروتمندترین ها باشد، نیاز به 77هزار دلار دارد و 798هزار دلار متعلق به 1درصد بالایی است.


 

این گزارش سالانه که هم اکنون پنجمین سال انتشار آن است می افزاید: "روی هم رفته، نیمه ی پایینی جمعیت جهانی کمتر از 1درصد مجموع ثروت را در اختیار دارند. در تضادی شدید، ثروتمندترین دهک دارنده ی 87درصد ثروت جهانی است، و صدک بالایی به تنهایی دارای 48.2 درصد دارایی های جهانی است."


 

طبق داده های این گزارش مجموع ثروت جهانی به رکورد جدیدی معادل 263 تریلیون دلار رسیده است که بیش از دو برابر رقم 117 تریلیون دلار مربوط به سال 2000 است. این گزارش می گوید که بریتانیا تنها کشوری عضو G7 است که نابرابری در آن در قرن 21 در حال افزایش است.


 

داده های این گزارش مورد استفاده فعالان ضد فقر در "آکسفام" قرار گرفته بود که گزارششان در آغاز سال جاری نشان می داد 85 نفری که ثروتمندترین افراد در جهان هستند مجموع ثروتی معادل 1 تریلیون دلار در اختیار دارند، که معادل ثروت 3.5 میلیارد نفر از فقیرترین افراد جهان است.


 

"اما سیری" مدیر بخش نابرابری "آکسفام" گفت: "این ارقام شواهد فراتری بر این واقعیت فراهم می کند که نابرابری شدید و در حال رشد است، و جبران اقتصادی پس از بحران مالی به نفع ثروتمندان به انحراف کشیده شده است. در کشورهای فقیر، افزایش نابرابری به معنی تفاوت بین کودکان برای دستیابی به فرصت تحصیلی و بین بیماران برای دستیابی به مداوای نجات بخش است."


 

او افزود: "در بریتانیا، دولت های پیاپی در رسیدگی به نابرابری فزاینده ناکام بوده اند. این گزارش نشان می دهد کسانی که کمترین استطاعت را داشتند بهای بحران مالی را پرداخته اند در حالی که ثروت بیشتری به خزانه ی ثروتمندان سرازیر شده است."


 

افزایش 20.1 تریلیون دلاری در ثروت جهانی طی سال گذشته، بیشترین رکورد پس از سال 2007 است. این گزارش می گوید مجموع ثروت جهانی پس از سال 2008 هر سال افزایش یافته است و اکنون 20 درصد بیشتر از نقطه ی اوج خود در مقدار پیش از بحران است.


 

تحلیلگران "کردیت سوییس" به بحثی اشاره کرده اند که سبب آن انتشار آثاری همچون کتاب نویسنده فرانسوی "توماس پیکتی" درباره روندهای بلند مدت به سمت نابرابری بود. طبق این گزارش، در حالی که نابرابری در بسیاری از کشورهای خارج از G7 افزایش یافته بود، درون این گروه که شامل توسعه یافته ترین اقتصادهای جهان است، این تنها بریتانیا بود که نابرابری در آن از آغاز قرن 21 افزایش یافته است.


 

گزارش مزبور می گوید: "تنها یکی از اعضای این گروه یعنی بریتانیا طی دوره ی 2000-2014 دارای نابرابری رشدیافته بوده است و تنها سه کشور پس از سال 2007 نابرابری شان افزایش یافته است: فرانسه، ایتالیا و بریتانیا."


 

این گزارش در مورد بریتانیا می افزاید: "این روزها الگوی توزیع ثروت در بریتانیا بسیار منطبق با یک الگوی متعارف یک اقتصاد توسعه یافته است. تقریبا 60درصد جمعیت ثروتی فراتر از 100هزار دلار دارند و 2 میلیون میلیونر در این کشور وجود دارد."


 

محاسبات دیگر تیم "کردیت سوییس" به افزایش نابرابری در ثروت جهانی طی سالهای اخیر اشاره دارد و نشان می دهد که مجموع ثروت در ایالات متحده با آهنگی سریعتر از درآمدها افزایش یافته است. نویسندگان این گزارش هشدار دادند که این روندی است که ممکن است منجر به بحران شود.


 

به نوشته ی این گزارش، "در طول مدتی بیش از یک قرن، نسبت ثروت به درامد به طور متعارف در بازه ای بین 4 و 5 قرار گرفته بود. با این حال، این نسبت در جریان حباب "دات کام" در سال 1999 به بیش از 6 افزایش یافت و طی سالهای 2005 تا 2007 نیز دوباره این مرز را رد کرد. این نسبت پس از بحران مالی به سختی به درون "نوار متعارف" بازگشت، اما این روند نزولی از آن هنگام معکوس شده است، و نسبت مزبور در حال حاضر رکوردی بالا معادل 6.5 را ثبت کرده است که تنها با دوران "رکود بزرگ" [1930] قابل مقایسه است. با توجه به اینکه نسبت به طور غیر عادی بالای ثروت به درامد در گذشته همواره نشانگر رکود بوده است، این علامت هشداردهنده ای است."


 

چین هم اکنون، بیش از هر کشور دیگری به غیر از آمریکا و ژاپن، دارای تعداد افراد در 10٪ بالایی دارندگان ثروت جهانی است، و با عبور از فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا، به رتبه ی سوم صعود کرده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نمایش ثروت در تهران / تازه به دوران رسیده ها چگونه «پز» می دهند
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:34 | بازدید : 826 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نمایش ثروت در تهران / تازه به دوران رسیده ها چگونه «پز» می دهند

بچه پولدارهای تهران" ؛ مساله جالب توجه که این روزها توجه کاربران شبکه های مجازی را به خود جلب کرده است. در این میان البته این فقط ایرانی ها نبودند که به این صفحه توجه کردند . رسانه های غربی هم با نگاهی متفاوت و البته همراه با شیطنت همیشگی آن را آنگونه که خواستند دیدند .

ان بی سی نیوز در گزارشی به بررسی این مساله پرداخته است.
ان بی سی نیوز: حساب کاربری "بچه پولدارهای تهران" در اینستاگرام توجه‌ها را به مصرف آشکار ایرانیان ثروتمند و نیازهای آنان جلب کرده است. این حساب با بیش از صد هزار نفر دنبال‌کننده، پس از آن‌که این ماه در رسانه‌های غربی توجه زیادی را به خود معطوف کرد، به گفته مدیر آن به خاطر "میزان شهرت اشتباه آن" مسدود شد. بعضی از تصاویر آن را می‌توان در صفحه richkidsoftehran در فیسبوک پیدا کرد. این حساب همچنین باعث ایجاد یک صفحه انتقادی در اینستاگرام به نام بچه فقیرهای تهران شده است که به زندگی فقرا می‌پردازد.
حمید، ۳۲ ساله که در آمریکا تحصیل کرده و اکنون برای پدرش که مالک یک کارخانه پلاستیک در تهران است کار می‌کند می‌گوید، نباید تعجبی داشته باشد. "نمی‌دانم چرا همه اینقدر تعجب می‌کنند. وقتی در آمریکا زندگی می‌کردم یادم می‌آید که از تلویزیون برنامه‌هایی را درباره شیوه زندگی ثروتمندان و افراد مشهور تماشا می‌کردم. کسانی که دوست دارند پز بدهند، چرا باید در ایران متفاوت باشد؟" با این حال حمید پز دادن در این صفحه را انتخاب نکرده است، اما بسیاری از دوستانش این کار را کرده‌اند و او از آن‌ها حمایت می‌کند.
محمدرضا ۳۰ ساله می‌گوید: "این جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. این زندگی ماست و دلمان می‌خواهد آن را در شبکه‌های اجتماعی مثل هرکس دیگری در غرب با بقیه به اشتراک بگذاریم. حالا بطور اتفاقی شیوه زندگی ما از نوع ممتاز است."
پول زیادی در ایران وجود دارد و تازه به دوران رسیده‌های تهران اشتهای زیادی برای چیزهای بهتر در زندگی دارند، چه مدل جدید پورشه یا مازراتی باشد، چه یک ساعت رولکس طلا یا آخرین مدل تلویزیون تخت ۷۰ اینچی. همه‌چیز در دسترس است. اغلب در بازار سیاه. اگر پولش را داشته باشید می‌توانید اشیاء لوکس را که بخاطر تحریم‌ها و مالیات بر واردات سه برابر قیمت آن در آمریکاست بخرید.
علی شمس اردکانی اقتصاددان می‌گوید: "در این پنج سال بعضی‌ها در ایران بخاطر بالا رفتن قیمت دلار و دور زدن تحریم‌ها خیلی ثروتمند شدند. حدود ۶۰۰ میلیون دلار خرج واردات اتومبیل‌های لوکس کرده‌اند. نمی‌دانیم چطور این پول را درآورده‌اند اما انعکاس خوبی در کشور ندارد."
برای خیلی از ایرانی‌ها تبدیل به نشان افتخار شده است. در یکی از گالری‌های هنری شمال تهران می‌شنویم که کسی به دوستانش می‌گوید به تازگی یک جیپ پورشه خریده است، او می‌گوید: "با این پول می‌توانی در آمریکا سه تا پورشه بخری."
اما نابرابری در ایران بسیار فراگیر است. اکثریت ایرانی‌ها حتی نمی‌توانند رویای داشتن اسباب‌بازی‌های گرانقیمت این طبقه ثروتمند را ببینند.
جواد در یک محله فقیرنشین در جنوب تهران زندگی می‌کند. شلوار جین مد روز می‌پوشد اما در طول روز پیتزا به در خانه‌ها می‌برد و شب‌ها مسافرکشی می‌کند. "ببین ما همه‌مان می‌خواهیم کمی در این کشور خوش بگذرانیم، فرقش این است که بچه پولدارها با پورشه‌هایشان ویراژ می‌دهند و ما این کار را با پراید می‌کنیم."
سارا، ۲۶ ساله که در یک شیرینی‌فروشی در مرکز شهر کار می‌کند درک دیگری دارد. "به نظرم تهوع‌آور است که این آدم‌ها ثروتشان را این طور به رخ همه می‌کشند، مخصوصا وقتی ما نمی‌دانیم این پول را چطور درآورده‌اند. در کشوری که مشکلات جدی اقتصادی و افراد فقیری زیادی دارد این آدم‌ها فکر می‌کنند که هستند که به این شکل پز می‌دهند، کار بهتری ندارند؟ کار و زندگی ندارند؟ فکرنمی‌کنم."

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ایران رکورددار کمترین آمار زادو ولد در منطقه
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:33 | بازدید : 804 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

ایران رکورددار کمترین آمار زادو ولد در منطقه

علی اکبر محزون در همایش ملی تبلیغ جمعیت در مشهد افزود: ایران در بین 26 کشور منطقه رتبه 25 را در حوزه رشد موالید دارد و دارای پایین ترین رشد موالید در منطقه است.

او گفت: جمعیت فعلی ایران در پایان شهریور امسال از مرز 78میلیون نفر گذشته است که با این جمعیت، ایران حدود یک درصد جمعیت دنیا و در رتبه 18 دنیا قرار دارد و در آسیا رتبه 10 را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال افزود : دولت باید به این موضوع نگاه ویژه داشته باشد و در این زمینه برنامه ریزی گسترده انجام دهد ،کاهش فرزندآوری خلاءهای بین نسلی را در آینده رقم می‌زند که آسیبهای اقتصادی و فرهنگی بسیار زیادی را موجب می شود.

محزون گفت : هرچه در این زمینه غفلت کرده ایم کشورهای اروپایی و غربی در این زمینه به رشد جمعیت خود توجه داشته اند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال افزود: تنظیم خانواده به معنای کاهش فرزندآوری نیست بلکه به معنای برنامه ریزی برای برخورداری از خانواده مطلوب با جمعیت متعادل است که در کشور ما این مفاهیم بگونه ای دیگر مورد توجه قرار گرفته است .

محزون افزود: سالهای 64 و 65بیشترین میزان موالید در کشور با تولد 2 میلیون و 200 هزار نفر به ثبت رسید اما پس از آن این روند، سیر نزولی هم در رشد جمعیت و هم دربعد خانوار به خود گرفت و دیگر چنین رقمی ثبت نشده است.

او گفت: از دهه 60 به بعد سهم سالمندی در ایران رو به افزایش گذاشته و سهم جمعیت جوان در فاصله سالهای 85 تا 90 از 35 و 4 دهم به 31 و نیم درصد کاهش یافته است.

محزون گفت: آمارها نشان می دهد که با افزایش تحصیلات تمایل به فرزند آوری کاهش پیدا کرده است و باید آموزشهایی که در نظام آموزشی ارائه می شود بطور جدی بازنگری شود.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال همچنین گفت: طبق آخرین آمار 193 میلیارد ریال از بیت المال کشور در حوزه کنترل جمعیت در کشور هزینه شده است.

همایش ملی تبلیغ و جمعیت با حضور 150نفر از مبلغان و خطبای محوری استان های کشور در امروز در مشهد مقدس آغاز شد.

در این همایش 2 روزه ، مسائل جریان شناسی, روندشناسی و تحولات استراتژیک تغییرات جمعیتی ایران و جهان تحولات گفتمانی و تاثیرات سبک زندگی غربی بر کاهش باروری و نحوه مواجهه با آن ، مبانی فقهی و دینی افزایش جمعیت ، ابعاد تربیتی, فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی افزایش جمعیت ، راهبردهای تبلیغی و روان شناسی تغییر نگرش جامعه در موضوع افزایش جمعیت و نقش جمعیت در تمدن اسلامی بررسی می شود.

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یک توافق فوق سری در نیویورک/ چه چیزی برای روز آخر باقی مانده است ؟/ اراک همچنان مورد اختلاف است؟
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:31 | بازدید : 766 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

یک توافق فوق سری در نیویورک/ چه چیزی برای روز آخر باقی مانده است ؟/ اراک همچنان مورد اختلاف است؟

از سوی هیات ایرانی جز سخنان دکتر ظریف که اظهاراتی رسمی و مانند همیشه بدون جزییات فنی است چیزی درز نکرده و طرف مقابل هم تلاش کرده تا چیزی از مذاکرات را علنی نکند ؛ گویا پروتکلی در این مورد تهیه و تنظیم شده و طرفین خود را ملزم به رعیات آن می دانند.

برای فهمیدن جزییات بیشتر از مذاکرات چاره این باشد که با رصد رسانه های غربی و شرقی به نکات بیشتری دست یافت.
در میان رسانه های غربی فقط سایت دویچه وله است که با لحنی منفی تر نسبت به بقیه خبر و گزارش مخابره کرده .
این سایت در گزارش خود نوشته :«شش هفته مانده به پایان مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق جامع میان گروه ۵+۱ و ایران بر سر برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی، گزارش‌ها حاکی از ادامه اختلاف‌ها میان طرفین و احتمال تمدید مذاکرات برای دوره‌ای دیگر هستند.»
اما در مقابل رویترز و آسوشیتدپرس گزارش های مثبت تری مخابره کرده اند.
خبرگزاری رویترز پس از پایان دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ گزارش داد : طرف‌های مذاکره‌کننده مصممند تا پایان ضرب الاجل 24 نوامبر به توافق نهایی دست پیدا کنند.
به نقل از خبرگزاری رویترز، ایران و آمریکا پس از پایان یک دور مذاکرات هسته‌ای در وین پایتخت اتریش اعلام کردند به پیشرفت هایی در این زمینه رسیدند اما برای دستیابی به توافق نهایی تا اواخر ماه نوامبر هنوز کار زیادی باقی مانده است.
هر دو طرف مذاکره کننده علاوه بر این تاکید کردند خواهان رسیدن به توافق تا ضرب الاجل 24 نوامبر هستند اگرچه بسیاری از کارشناسان تردید دارند که ایران و گروه 1+5‌ بتوانند در هفته های باقی مانده به اختلافات قدیمی بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان دهند.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا صبح روز پنج شنبه پس از ساعت‌ها رایزنی با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش و کاترین اشتون ، نماینده گروه 1+5 ‌در مذاکرات هسته‌ای به واشنگتن بازگشت اما مذاکره کنندگان وی برای ادامه رایزنی ها در روز پنج شنبه در وین ماندند.
وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گو با رسانه‌های ایرانی تاکید کرد : رایزنی ها سخت و جدی بود اما علاوه بر تمرکز روی اختلافات ما درباره راه حل‌ها نیز گفت‌و‌گو کردیم. همچنین منابع حاضر در وین به خبرگزاری رویترز گفتند که پیشرفت هایی در خصوص تمام مسائل حاصل شده است.همچنین طرف آمریکایی نیز تائید کرد که در این دور از مذاکرات پیشرفت‌هایی به دست آمده است.روز پنج شنبه اشتون و ظریف با مقامات ارشد گروه 1+5 شامل آمریکا،‌روسیه ،‌ چین،‌ انگلیس،‌ فرانسه و آلمان دیدار و گفت‌و‌گو کردند .
مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون در این باره گفت: مذاکرات در مرحله حساسی قرار دارد و ما برای دستیابی به راه حل جامع و نهایی تا ضرب الاجل تعیین شده به سختی تلاش می کنیم.
سخنگوی اشتون همچنین از احتمال دیدار کارشناسان طی روزهای آینده برای ادامه کار روی مسائل فنی خبر داد.
روابط ایران و غرب از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور در سال 2013 تا کنون بهبود یافته است. از این رو این کشور طی یک سال گذشته برای کاهش نگرانی های بین‌المللی درباره فعالیت های هسته‌ای اش دست به مذاکرات جامع و گسترده با قدرت های جهانی زده است اما مقامات غربی هنوز می گویند که اختلافات بر سر این موضوع به ویژه ظرفیت غنی‌سازی ایران به قوت خود باقی است.رویترز همچنین یادآور شد: برخی اینگونه پیش بینی می‌کنند که با توجه به اختلافات میان طرفهای مذاکره کننده و فرصت کم باقی مانده تا ضرب الاجل 24 نوامبر این مذاکرات بار دیگر تمدید شود. این در حالی است که مقامات ایران و آمریکا صحبتی از تمدید مذاکرات به میان نیاوردند.یک مقام ارشد آمریکایی با بیان اینکه تمدید مذاکرات مورد بحث نبوده است، اظهار کرد: شما هرگز نمی گویید هرگز . اما تمرکز ما فقط و فقط روی 24 نوامبر قرار دارد.
 
آسوشیتد‌پرس خبر داد : ارائه طرح جدید آمریکا به ایران
 
خبرگزاری آسوشیتد‌پرس به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد: ‌ایران در حال بررسی طرحی از آمریکا در مذاکرات هسته‌ای است که به این کشور اجازه می‌دهد بخش بیشتری از زیربنای هسته‌ای اش را حفظ کند.آسوشیتد پرس به نقل از دو دیپلمات گزارش داد: ایران در حال بررسی یک طرح از آمریکا در مذاکرات هسته‌ای است که به این کشور اجازه می‌دهد بخش بیشتری از تاسیسات هسته‌ای‌اش را به حالت فعال حفظ کند در حالی که توانایی‌اش را برای تولید سلاح هسته‌ای کاهش می‌دهد.
بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس برنامه غنی سازی اورانیوم ایران اصلی ترین موضوع اختلاف در مذاکرات هسته‌ای است. اورانیوم غنی شده هم می تواند برای تولید سوخت راکتور استفاده شود و هم در ساخت سلاح های هسته‌ای کاربرد دارد. تهران تاکید دارد که برنامه هسته‌ای اش ماهیت کاملا صلاح‌آمیز دارد و برای برطرف کردن نیازهایش در زمینه انرژی در آینده آن را دنبال می‌کند.ایران مخالف خواسته های آمریکا مبنی بر کاهش تعداد سانتریفیوژهایش از 10هزارتا به تنها چند هزار سانتریفیوژ است. اختلاف بر سر ظرفیت غنی سازی ایران به اصلی ترین مانع برای حصول پیشرفت در تلاش های دیپلماتیک ایران و گروه 1+5‌ تبدیل شده است که در اوایل سال جاری آغاز شد.
دیپلمات ها ماه گذشته به آسوشیتدپرس گفتند که آمریکا درحال ارائه طرح های جایگزین برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران است تا بتواند این اختلاف را رفع کند اما تهران این طرح ها را تنها وسیله ای برای فریب افکار عمومی می‌داند.یکی از این طرح ها این بود که در صورت توافق تهران این کشور می تواند سانتریفیوژهای بیشتری در اختیار داشته باشد در حالی که ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود در سطوح پایین را کاهش دهد. این اورانیوم تنها برای تامین سوخت راکتورها مورد استفاده قرار می گیرد. اما به راحتی می تواند به ماده مورد نیاز در سطح سلاح تبدیل شود.
این دیپلمات ها که خواستند نامشان فاش نشود همچنین گفتند : رایزنی ها درباره طرح جدید آمریکا آغاز شده و گفت‌و‌گو هایی با مسکو برای انتقال احتمالی ذخیره اورانیوم با غنای پایین به روسیه انجام شده است. روسیه هم اکنون سوخت مورد نیاز راکتور هسته‌ای ایران را تامین می‌کند.
این دو دیپلمات تاکید کردند که مذاکره در این زمینه در مراحل اولیه قرار دارد و ایران هنوز اظهار نظری نکرده است.
 
اعلام رضایت روسیه از نتیجه مذاکرات هسته‌ای اخیر
ایتارتاس هم این مصاحبه را پوشش داده است : معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از پایان دور هشتم مذاکرات ایران و گروه 1+5‌گفت:‌ روسیه از نتایج این دور از مذاکرات در وین راضی بوده است.سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبهتاکید کرد : نتیجه کلی این دور از مذاکرات هسته‌ای که من فکر می کنم همه طرفها روی آن اتفاق نظر دارند نشان دهنده این است که پیشرفتهایی حاصل شده است.ما نمی خواهیم درجا بزنیم اما شرایط در خصوص مشکلات کلیدی تغییری نکرده است.
ریابکوف همچنین تائید کرد : اختلافات بر سر غنی سازی ایران چارچوب زمانی لغو تحریم ها علیه این کشور و آینده راکتور اراک رفع نشده است.
وی افزود: یک سری موضوعات وجود دارد که نمی توان گفت به طور کامل توافق میان آنها حاصل شده است چه برسد به اینکه توافقات روی کاغذ بیاید.
این مسائل عبارتند از بازرسی و شفاف سازی،‌ مدت زمان توافق نهایی و موضوعات دیگری که برای سازش و حصول توافق نهایی ضروری هستند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد: یک توافق جامع میان ایران وگروه 1+5‌بر سر برنامه هسته‌ای این کشور نیازی به تصویب ندارد و ما انتظار نداریم که این توافق نیازی به پروسه تصویب داشته باشد.
وی در این باره گفت: ما در حال مذاکره بر سر یک متن الزام آور هستیم اما تحت یک دکترین شناخته شده جهانی توافقات سیاسی بین‌المللی قانونی هستند.
ریابکوف تصریح کرد : با توجه به اینکه برخی محدودیت‌ها و تحریم های اعمال شده به دلیل برنامه هسته‌ای ایران با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تنظیم شده اند بنابراین این قطعنامه‌ها ابتدا باید تعدیل شوند. بنابراین راه حل های جدیدی لازم است تا تغییر این وضعیت را منعکس کند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اعلام کرد: احتمال دارد روسیه در آینده با ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای وارد همکاری شود و این همکاری‌ها در انطباق کامل با قوانین بین‌المللی خواهد بود.
 
اراک ؛ همچنان موضوع مورد اختلاف؟
رسانه های روس اما در این میان گفته اند که مساله اراک همچنان روی میز مذاکره است و طرفین نتوانسته اند در مورد آن به توافق برسند.
رسانه های غربی این خبر را تایید نکرده و طرفین مذاکرات هم نشانه ای در این مورد بوز نداده اند. به نظر می رسد روس ها خواسته اند هدفی را در این مورد پیش ببرند.
 
چه موضوعاتی مانده ؟
 
مسلم است که توافق کلی میان طرفین حاصل شده ؛ این را هم از سخنان دکتر حسن روحانی می توان حس کرد و هم از گزارش های رسانه های غربی . این اما به معنای حل کلیه موضوعات نیست. گویا همچنان مسایل داخل پرانتزی زیادی باقی مانده که برخی از آنها بسیار پر اهمیت هستند . موضعاتی که لابد برای روز آخر باقی مانده . روز معامله بزرگ . مسایلی همچون ظرفیت غنی سازی ، نحوه رفع تحریم ها و تعداد سانتریفیوژ ها.
 
 
 
 
موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مقاومت دلار در مسیر ارزانی/ طلا فروشان زیر بار کاهش قیمت نمی روند
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:18 | بازدید : 702 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مقاومت دلار در مسیر ارزانی/ طلا فروشان زیر بار کاهش قیمت نمی روند

 

پس از آنکه در آخرین روزهای هفته، رئیس کل بانک مرکزی از احتمال کاهش قیمت دلار خبر داد، فعالان بازار پیش بینی می کردند، قیمت دلار روند نزولی پیش گیرد ولی برخلاف این گمانه زنی، قیمت دلار کاهش پیدا نکرد.

برخی تحلیلگران بازار اعتقاد دارند، صرافان و صاحبان دلار در بازار در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت می کنند اما این ایستادگی نیز تداوم چندانی نخواهد داشت و بزودی روند قیمت گذاری ها نزولی می شود چراکه سوم آذر ماه با اعلام نتیجه مذاکرات و احتمال بهبود روابط خارجی ایران دلیل دیگری برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد. اما برخلاف تمامی این تحلیل ها هفته قبل 13 تومان به قیمت دلار در بازار آزاد افزوده شد. این موضوع نشان می دهد که طی یک هفته 0.4 درصد به ارزش دلار اضافه شده است تا دارندگان دلار به این میزان سود کرده باشند. براین اساس اگر سرمایه گذاران به میزان 10 میلیون تومان اقدام به خرید دلار کرده باشند، در پایان هفته 40 هزار تومان سود کرده اند.

روند نزولی قیمت ارز در طول یک سال گذشته و خروج از شرایط سوداگری موجب شده تا متقاضیان واقعی وارد بازار شوند و دیگر خبری از سرمایه‌گذاری در آن نباشد.

بازار طلا و سکه نیز که وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد، در دو سال اخیر شرایط مشابهی را تجربه کرد تا بهای سکه تمام بهار آزادی طی یک سال از یک میلیون و 500 هزار تومان به سطح 940 هزار تومان برسد.

بهای سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به 941 هزار تومان رسید در حالی که در روز پاینی هفته گذشته حدود 947 هزار تومان قیمت گذاری شده بود.

این موضوع نشان می دهد که 0.63 درصد از ارزش سکه تمام بهار آزادی در طول این هفته کاسته شده است. کسانی که به اندازه 10 میلیون تومان در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده باشند در این یک هفته 63 هزار تومان زیان کرده‌اند.

در این هفته سهامداران در بازار سرمایه با سود 0.27 درصدی مواجه شدند تا بورس به بازار ارز بازارهای سودده در این هفته لقب بگیرند. بازدهی بازار ارز اندکی از بورس بیشتربود تا عنوان بازده ترین بازار در طول هفته ای که گذشت به بازار ارز برسد.

تحلیلگران بازار اعتقاد دارند، دولت تمایل به قیمت گذاری دلار در مرزهای بالاتر از 3هزار تومان دارد چراکه این قیمت را بهای واقعی این ارز خارجی می داند. اما گفته های سیف رئیس کل بانک مرکزی در مورد کاهش قیمت دلار، این گمانه زنی را باطل می کند.

همچنین روزگذشته بهای طلا در بازار لندن با کاهش کمتر از یک دلار همراه بود. تحلیلگران بین المللی اعتقاد دارند، افت قیمت دلار در بازار لندن مقدمه کاهش بهای این فلزپرارزش در بازارهای مالی دیگر خواهد بود. با این وجود موسسه کیتکو همچنان پیش بینی افزایشی خود در مورد قیمت طلا را معتبر می داند.

در صورتی که قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند، موج ارزانی به بازار ایران نیز می رسد. البته روند معاملات طی هفته های گذشته نشان داده که فروشندگان بازار تهران در مقابل کاهش قیمت طلا مقاومت می کنند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 16.10.2014
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:16 | بازدید : 684 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 16.10.2014

پس از گزارش های روز چهارشنبه که نشان داد مصرف کنندگان محتاط تر شده اند و مخارج شان را کاهش داده اند که توسط افت آمار مربوط به خرده فروشی نشان داده شد، و افت قیمت های دریافت شده توسط تولیدکنندگان ایالات متحده که برای اولین بار طی بیشتر از یک سال اخیر تاکنون رخ داد، سرمایه گذاران با فروش سهام و خرید اوراق قرضۀ امن تر واکنش نشان دادند. در خلال این روز کاری پرنوسان، شاخص S&P 500 پیش از بهبود برای سال به درون منطقۀ منفی افت پیدا کرد و در مقیاس روزانه نسبت به آخرین اوجش 9.8% سقوط کرد و پس از آن با 15.21 واحد معادل 0.8% ریزش در 1862.49 واحد بسته شد. شاخص Dow Jones Industrial Average در معاملات روزانه 460 واحد ریزش داشت اما در آخر با 173.45 واحد ریزش معادل 1.1% سقوط در 16,141.74 واحد بسته شد. وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که خرده فروشی که برای یک سوم از مخارج مصرف کننده محاسبه می شود، در سپتامبر 0.3% کاهش پیدا کرد که اولین کاهش از ژانویه تاکنون محسوب می شود. آمار فروش مایوس کننده به همراه هیچ علامتی از افزایش تورم گویای ادامۀ ضعف روند بهبود و به معنای آن است که فدرال ریزرو به احتمال زیاد نرخ های بهره را تا اواخر 2015 به منظور حمایت از اقتصاد در سطوح پایین کنونی حفظ کند.

Dow Jones Industrial Average

 



 

به دلیل نگرانی ها پیرامون ضعف اقتصادی آلمان، کندی اقتصادی در چین و هراس از رکود قیمتی که توسط کاهش بهای نفت مشخص شد، سرمایه گذاران در اروپا سرمایه های شان را از دارائی های پرریسک خارج کردند و در نتیجه بازار سهام افت پیدا کرد. شاخص DAX30 در آلمان با 2.8% سقوط در روز چهارشنبه به 8571.95 واحد رسید که پایین ترین سطح از اکتبر سال قبل تاکنون محسوب می شود. شاخص CAC 40 در فرانسه با 3.6% سقوط به 3939.72 واحد رسید. شاخص Stoxx Europe 600 با 3.2% سقوط به 311.36 واحد رسید و نسبت به اوج بسته شدنش در 2014 در 349.71 که چهار ماه قبل در 10 ژوئن به آن رسیده بود سقوطی 11 درصدی دارد. پس از آن تاریخ نزدیک ترین تاریخ برای آخرین اوج به چهارم سپتامبر برمی گردد که آن شاخص به 348.89 واحد رسیده بود و پس از آن 10.8% سقوط را تجربه کرده است. این ریزش شدید پس از ریزش های هفتۀ اخیر رخ داد پس از آمار ناامیدکننده از سوی آلمان که نشان داد احتمال پس روی در پیشرفت های منطقۀ یورو وجود دارد. از آنجائیکه کشورهای منطقۀ یورو در واکنش به برنامه های تسهیلی پولی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا هیچ دستاوردی در فعالیت های اقتصادی شان نداشته اند، ماریو دراقی، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، از دولت های منطقه خواست که به منظور تحریک رشد اقتصادی، دست به اصلاحات بزنند. فعالان بازار از این هراس دارند که برنامۀ تسهیلی پولی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا از وام های بلندمدت به بانک ها استفاده کند و خرید ABS نتواند منجر به رشد شود. هیچ توافقی بین دولت ها بر سر سیاست های مناسب شکل نگرفته است چراکه آلمان خواهان اصلاحات ساختاری در اروپا است و از طرف دیگر ایتالیا و فرانسه خواهان آن هستند که بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا تزریق پول انجام دهد. چشم انداز غیرمطمئن است چراکه هیچ علامتی وجود ندارد که آلمان موافق تزریق پول است و فرانسه و ایتالیا به نظر نمی رسد که برای بکارگیری اصلاحات ساختاری غیرمعمول در بازارهای کار آماده باشند، اصلاحاتی که باعث می شود بیکاری در کوتاه مدت بیشتر شود.

امروز شاخص بهای مصرف کننده در منطقۀ یورو در مقیاس سالیانه در ساعت 11:00 CET منتشر خواهد شد، چشم انداز خنثی است. آمار مربوط به تعداد مدعیان جدید بیکاری در هفتۀ منتهی به 11 اکتبر و تعداد افرادی که در هفتۀ منتهی به 4 اکتبر پس از گذشت یک هفته همچنان درخواست دریافت حقوق بیکاری دارند در ساعت 14:30 CET در ایالات متحده منتشر خواهند شد. تخمین اولیه برای تعداد مدعیان بیکاری منفی است. شاخص ماهیانۀ تولید صنعتی برای ماه سپتامبر متعلق به فدرال ریزرو در ساعت 15:15 CET منتشر خواهد شد. چشم انداز مثبت است و پیش بینی می شود که رشد 0.4درصدی برای تولید در ماه سپتامبر اعلام شود. شاخص کلی وضعیت کسب و کار متعلق به فدرال ریزرو فیلادلفیا که دربرگیرندۀ تحقیق چشم انداز کسب و کار برای ماه اکتبر است در ساعت 16:00 CET منتشر خواهد شد.

قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر که امروز زمان سررسیدش است، در معاملات آتی بورس اروپا ICE در لندن، با 1.06دلار کاهش معادل 1.3% به 82.72 دلار در هر بشکه رسید. قرارداد فعال تر دسامبر با 69 سنت کاهش به 83.43 دلار رسید. نفت خام اروپا با نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به اختلاف قیمتی معادل 2.35دلار رسید. قیمت های آتی برای هفتمین بار طی هشت روز گذشته کاهش پیدا کردند. موسسۀ نفت آمریکا (API) که یک موسسۀ سرمایه ای صنعتی در واشنگتن است دیروز گزارش داد که انتظار می رود ذخایر نفت خام ایالات متحده، بزرگترین مصرف کنندۀ نفت در جهان، در هفتۀ قبل 10.2 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده باشد. آژانس بین المللی انرژی (IEA) در پاریس در گزارش ماهیانه اش در 14 اکتبر تقاضای جهانی برای نفت در امسال را از 900هزار بشکه در روز به 650هزار بشکه در روز کاهش داد که پایین ترین نرخ رشد از سال 2009 تاکنون محسوب می شود. اعضای اوپک در جنگ برای سهم بازار قیمت ها را کاهش دادند و هیچ علامتی از تصمیم شان برای کاهش تولید در آینده نزدیک به چشم نمی خورد. به این ترتیب، Bank of America Corp و BNP Paribas SA پیش بینی کرده اند که نفت خام بالای 80 دلار در هر بشکه معامله خواهد شد در حالیکه Commeank AG پیش بینی می کند این قیمت 80دلار یک سطح احتمالی برای برنت باشد. این موارد بخشی از محاسبات اوپک برای کاهش تولید هستند که احتمالاً در ماه آینده برای جبران کاهش تقاضا لحاظ می گردد..

Brent Oil

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 17.10.2014
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:14 | بازدید : 666 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 17.10.2014

پس از یک سقوط شدید در طی هفته های قبل، بازگشت صعودی در بازار جهانی سهام در روز پنجشنبه مشهود بود. این تحت تاثیر کاهش تعداد مدعیان جدید بیکاری در ایالات متحده و رسیدن آن به پایین ترین سطح طی 14 سال اخیر رخ داد که "جیمز بولارد" رئیس فدرال ریزرو ایالت سنت لوئیس را واداشت که بگوید که فدرال ریزرو ایالات متحده احتمالاً تا مادامیکه نرخ تورم پایین باقی بماند به تزریق پول به اقتصاد ادامه دهد.

 

market-overview-dji-chart

 



 

 

خاطرنشان می سازیم که میزان خرید ماهیانۀ اوراق قرضۀ دولتی توسط فدرال ریزرو از رقم 85 میلیارد دلار در انتهای سال 2013 به رقم 15 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. پیش از این انتظار می رفت که این برنامۀ خرید در نشست بعدی فدرال ریزرو که در 29 اکتبر برگزار می شود کامل گردد. عامل مثبت دیگر برای بازارهای سهام ایالات متحده در روز پنجشنبه رشد 1درصدی تولید صنعتی در ماه سپتامبر بود که بیشترین میزان از نوامبر 2012 تاکنون محسوب می شود. هرچند، دیروز شاخص Dow Jones برای ششمین بار متوالی و برای اولین بار از ماه اوت گذشته تاکنون در ریزش بسته شد. این شاخص از ابتدای سال 2014 تاکنون 2.8% ریزش داشته است. حجم معاملات در روز پنجشنبه افزایش پیدا کرد و به 9.9 میلیارد سهم رسید که 18% بالاتر از میانگین ماهیانه است. گزارش درآمدی شرکت Google پس از بسته شدن بازار منتشر شد که گزارش ضعیفی بود و سهام این شرکت 2.8% سقوط کرد. علی رغم این حقیقت، شاخص های آتی سهام ایالات متحده همینک بطور قابل توجهی در رشد معامله می شوند. در ایالات متحده، "جانت یلن"، رئیس فدرال ریزرو ایالات متحده، امروز در ساعت 12:30 CET سخنرانی دارد و آمار مربوط به بازار املاک برای ماه سپتامبر منتشر می شود. تمامی تخمین ها را می تواند خوش بینانه در نظر گرفت. شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده متعلق به دانشگاه میشیگان در ساعت 13:55 CET منتشر می شود. چشم انداز خنثی است.

بازارهای سهام اروپا امروز رشد داشتند و این در حالیست که شاخص Stoxx Europe 600 دیروز به پایین ترین سطح طی 10 ماه اخیر رسیده بود. سرمایه گذاران واکنش مثبتی به احتمال ادامۀ تزریق پول از سوی فدرال ریزرو نشان دادند. فروش خودرو در اروپا در سپتامبر 6.1% افزایش داشت که سیزدهمین ماه متوالی افزایش فروش خودرو محسوب می شود. در نتیجه، ارزش سهام Renault رشدی 3.1درصدی، سهام Peugeot Citroen رشدی 4.8 درصدی و سهام Daimler رشدی 1.8درصدی پیدا کرد. توجه داشته باشید که ارزش سهام Rolls-Royce سقوطی 7.8درصدی پیدا کرد. این شرکت اعلام کرد که با کاهش تقاضا مواجه شده است که به دلیل اعمال تحریم ها علیه روسیه است. انتظار نداریم که امروز هیچ آمار اقتصاد کلان مهمی در اروپا منتشر شود.

شاخص Nikkei بطور چشمگیری کمتر از دیگر شاخص های جهانی سهام رشد پیدا کرد. این شاخص از بالاترین سطح اش طی شش سال اخیر که در اواخر سپتامبر به آن رسیده بود 13% سقوط دارد. طبق گزارش هفتگی وزارت دارائی ژاپن، فروش سهام شرکت های ژاپنی توسط سرمایه گذاران خارجی بطور بی سابقه ای طی دو ماه گذشته بالا بوده است.

 

market-overview-wheat-chart

 



 

 

همانطوریکه پیش بینی می شد، قیمت های آتی غلات به افزایش ادامه دادند. افزایش هفتگی قیمت ذرت از ماه مه تاکنون بی سابقه بوده است و افزایش قیمت دانۀ سویا طی 14 ماه اخیر سابقه نداشته است. قیمت گندم هم به بالاترین سطح طی 5 هفتۀ اخیر رسید. دلیل اصلی برای این روند هوای بارانی ایالات متحده بود که مانع برداشت محصول شد. طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده در 12 اکتبر 24% از محصول ذرت کشور برداشت شده است. ضمن اینکه میانگین برداشت در این تاریخ طی پنج سال اخیر 43% بوده است. توجه داشته باشید که آژانس های هواشناسی اندکی برای هفتۀ آینده هوای خشک را پیش بینی می کنند. در این صورت، روند افزایش قیمت آتی غلات کند خواهد شد. وزارت کشاورزی ایالات متحده در آخرین تخمین اش ، اعلام کرد که پیش بینی می کند برداشت ذرت برای امسال به 14.475 میلیارد بوشل و برداشت سویا به 3.972 میلیارد بوشل برسد. اصلاح این تخمین ها بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت.

 

market-overview-oil-chart

 



 

 

قیمت های نفت برای دومین روز متوالی افزایش دارند که پس از یک کاهش شدید رخ داد. چندین بانک بزرگ در روز گذشته اعلام کردند بازار جهانی هیچ مازاد نفتی ندارد و احتمال ندارد که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به زیر 80 دلار در هر بشکه برسد؛ این بانک ها عبارتند از: Goldman Sachs، Bank of America Corp، BNP Paribas و Commeank AG . همچنین اعلام شد که این احتمال وجود دارد که تولید اوپک در 27 نوامبر کاهش پیدا کند. چراکه تولید نفت ایالات متحده به 8.95 میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین سطح از سال 1985 محسوب می شود. پیش از این انتظار داشتیم که قیمت های نفت کاهش پیدا کنند و گفتیم که این تحت تاثیر اعمال تحریم علیه روسیه است. احتمال ندارد که روند نزولی نفت جهت را به سرعت تغییر دهد. عراق که بطور کامل توسط ارتش ایالات متحده کنترل می شود برنامه دارد تا صادراتش را در ماه نوامبر 600 هزار بشکه در روز افزایش دهد و آن را به 3 میلیون بشکه برساند. تولید اوپک به 30.47 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح از اوت 2013 تاکنون به شمار می رود. آخرین باری که اوپک تولید را کاهش داد فقط مربوط به دوران بحران اقتصاد جهانی در دسامبر 2008 می شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 15.10.2014
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:12 | بازدید : 691 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 15.10.2014

بازارهای ایالات متحده سه شنبه را با رشد سریع آغاز کردند که بازتاب دهندۀ گزارش های درآمدی بهتر از حد انتظار بود اما در بعد از ظهر این بازارها ریزش پیدا کردند. شاخص(S&P 500 (SPX با 3 واحد معادل 0.2% رشد در 1877.70 واحد بسته شد. این شاخص هنوز پایین تر خط میانگین حرکتی 200 روزه است و در حالیست که این سطح برای اولین بار طی نزدیک به دو سال اخیر در روز دوشنبه شکسته شد. شاخص(Dow Jones Industrial Average (DJI بین سود و زیان در نوسان بود و با 5.9 واحد ریزش در 16,315.19 واحد بسته شد که پایین ترین سطح از 5 آوریل تاکنون است.

market-overview-sp500-daily

 



 

بازارهای سهام اروپا در روز گذشته و در طی یک روز کاری پرنوسان ریزش بیشتری پیدا کردند که پس از آن رخ داد که شاخص ضریب اطمینان اقتصادی متعلق به ZEW که به دقت زیر نظر است تحت تاثیر تنش های جغرافیای سیاسی و ضعف اقتصاد منطقۀ یورو از رقم 6.9 واحد در سپتامبر به رقم منفی 3.6 در اکتبر رسید. پس از انتشار آمار متعلق به ZEW دولت آلمان اعلام کرد که تخمین هایش را برای رشد اقتصادی سال های 2014 و 2015 به ترتیب به 1.2% و 1.3% کاهش می دهد. شاخص Stoxx 600 که پس از انتشار آمار متعلق به ZEW 1.4% سقوط کرده بود پس از گزارش های درآمدی بهتر از حد انتظار که موجب رشد بازارهای ایالات متحده شد، زیان های ابتدایی را جبران کرد. این شاخص سرانجام با کمتر از 1% ریزش در 321.53 واحد بسته شد و ششمین روز متوالی ریزش این شاخص به ثبت رسید. رشد بازارهای ایالات متحده باعث رشد بازارهای اروپا شد بطوریکه شاخص DAX 30 در آلمان با 0.2% رشد در 8825.21 واحد بسته شد علی رغم انتشار شاخص منفی ضریب اطمینان و آمار ضعیف اخیر مانند افت تولید صنعتی و تولید صادرات. شاخص CAC 40 در فرانسه با 0.2% رشد در 4088.25 واحد بسته شد. شاخص FTSE 100 نیز با 0.4% رشد بسته شد.

بازار سهام ژاپن پس از سپری کردن یک سقوط سنگین در چهارشنبه صبح بهبود پیدا کرد و به چهار روز سقوط پایان داد. شاخص Nikkei Average پس از تجربۀ سقوط 2.4درصدی در روز سه شنبه و رسیدن به پایین ترین سطح طی دو ماه اخیر به دلیل وجود هراس ها پیرامون ضعف اقتصاد جهانی که به رشد اقتصاد ایالات متحده فشار وارد خواهد کرد، امروز با 0.9% رشد بسته شد. بازار هنگ کنگ که آینۀ عملکرد Nikkei است، پس از یک بهبود نسبی در روز سه شنبه امروز صبح بهبود پیدا کرد.

امروز در ساعت 9:00 CET نشست هیئت رئیسۀ بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا در فرانکفورت آلمان برگزار می شود و ماریو دراقی رئیس این بانک در هفتمین کنفرانس آماری که توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا در فرانکفورت سازمان دهی شده است سخنرانی خواهد کرد. در ساعت 20:00 CET در شب، ماریو دراقی در مراسم افتتاح روزهای فرهنگی اروپا 2014 که توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا در فرانکفورت سازماندهی شده است سخنرانی دارد. آمار بازار کار انگلیس در ساعت 10:30 CET منتشر خواهد شد که شامل میانگین درآمدهای هفتگی برای ماه اوت، نرخ مدعیان بیکاری برای سپتامبر و تغییرات مدعیان بیکاری برای سپتامبر می شود. تخمین اولیه مثبت است. آمار مربوط به خرده فروشی برای ماه سپتامبر در ساعت 14:30 CET در ایالات متحده منتشر خواهد شد که تخمین اولیه در این ارتباط منفی است.

قیمت آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) کاهشی 4.6درصدی پیدا کرد چراکه آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه اش که دیروز منتشر کرد پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در امسال 650هزار بشکه افزایش خواهد داشت که نسبت به تخمین قبلی اش 250هزار بشکه کمتر است. نفت وارد بازار فروش شده است چراکه رشد تقاضای جهانی ضعیف شده و ایالات متحده تولید را به دلیل افزایش تولید شیل افزایش داده است. و تا مادامیکه هیچ کدام از تولیدکنندگان اصلی مانند اوپک، ایالات متحده و روسیه تولیدشان را کاهش ندهند، این روند ادامه خواهد داشت. اوپک که حدود 40% از نفت خام جهان را تامین می کند، در حال افزایش تولید است و اعضایش در جنگی برای سهم بازار در حال کاهش قیمت هستند. قیمت نفت برای تحویل در ماه نوامبر در روز گذشته با 3.90 دلار کاهش به 81.84 دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین سطح از ژوئین 2012 تاکنون محسوب می شود. نفت خام برنت برای تحویل در ماه نوامبر در بورس آتی ICE در لندن با 3.85دلار معادل 4.3% کاهش به 85.04 دلار در هر بشکه رسید. این پایین ترین قیمت نفت برنت از نوامبر 2010 تاکنون محسوب می شود.

market-overview-brent-crude-oil-daily-chart

 



 

قیمت ذرت که به بالاترین سطح طی پنج هفتۀ پیش رسیده بود کاهش پیدا کرد به دلیل پیش بینی هوای خشک در غرب میانۀ ایالات متحده است که می تواند منجر به افزایش برداشت محصول و رسیدن آن به یک رکورد پس از وقفۀ ایجاد شده به علت بارندگی شود. ایالات متحده بزرگترین تولیدکنندۀ جهان است. اگر برداشت محصول افزایش پیدا کند، قیمت ها بیش از پیش کاهش پیدا خواهند کرد. قیمت آتی برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات شیکاگو با 0.7% کاهش به 3.545 دلار در هر بوشل رسید در حالیکه در ساعت 2:02 بعد از ظهر در سنگاپور قیمت 3.5475 دلار بود. قیمت ها دیروز تا 3.575 دلار افزایش پیدا کردند که بالاترین قیمت برای یک قرارداد فعال ترین از 8 سپتامبر تاکنون بود و در نتیجه منجر به رشد 6.9درصدی طی دو روز شد. قیمت های دانۀ سویا و گندم نیز کاهش پیدا کردند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 14.10.2014
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:10 | بازدید : 682 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 14.10.2014

بازارهای سهام ایالات متحده پس از روز کاری پرنوسان دوشنبه به شدت سقوط کردند که بازتاب دهندۀ اضطراب سرمایه گذاران است. اضطراب ناشی از فروش هفتۀ گذشته که با ثبت بدترین رکورد نزولی هفتگی شاخص Nasdaq و S&P500 طی دو سال اخیر بود. شاخص S&P500 31.39 واحد معادل 1.65% سقوط کرد و به 1874.74 واحد رسید. این شاخص در مقایسه با اوج اش در 18 سپتامبر بیشتر از 6% سقوط دارد. شاخص Nasdaq Composite با 62.58 واحد معادل 1.46% سقوط به 4213.66 واحد رسید. شاخص Dow Jones Industrial Average با 223.03 واحد معادل 1.35% سقوط به 16321.07 واحد رسید. عامل منفی دیگر برخاسته از سوی معامله گران به عنوان علامت از ریزش های بیشتر از سوی S&P500 دریافت شد که به زیر خط میانگین حرکتی 200 روزه ریزش پیدا کرد. تمام شاخص های اصلی همینک زیر خطوط میانگین حرکتی 200 روزه معامله می شود. سرمایه گذاران در انتظار انتشار گزارش های درآمدی شرکت های فعال در بورس هستند تا با درآمدهای سالم نشان دهند که اقتصاد ایالات متحده در مسیر درست است آنهم پس از ضررهای عمیق هفتۀ قبل در پی رشد نگرانی های اقتصاد جهانی. بازارها منتظر انتشار گزارش های درآمدی بخصوص از بخش مالی هستند که بخش مهمی از اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می دهد و رشد بخش مالی می تواند تمام بازار سهام را رشد دهد. انتظار می رود که گزارش های درآمدی موسسات مالی نظیر J.P. Morgan Chase & Co. ، Citigroup Inc. و Wells Fargo & Co امروز پیش از بازگشایی بازار منتشر شوند.

 



 

بازارهای سهام نیز در روز دوشنبه افت پیدا کردند. شاخص Stoxx Europe 600 با 0.1% ریزش به 321.56 واحد رسید. شاخص Stoxx Europe 600 در هفتۀ گذشته 4.1% سقوط کرد که بدترین ریزش از ماه مه 2012 تاکنون محسوب می شود که تحت تاثیر نگرانی ها دربارۀ احتمال رکود در بزرگترین اقتصاد اروپا پس از انتشار آمار مربوط به آلمان بود. آمار منتشر شده در روز دوشنبه حاکی از آن است که بهای عمده فروشی در آلمان در سپتامبر در مقیاس سالیانه 0.9% افت پیدا کرد که نشان دهندۀ فشارهای رکود قیمتی علی رغم برنامۀ تسهیلی پولی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا برای رساندن نرخ تورم منطقۀ یورو به زیر رقم 2% است. بازارها تحت تاثیر احتمال افت منطقۀ یورو به رکود برای سومین بار، در حال رشد هستند. این هفته گزارش درآمدی شرکت های بورسی در بخش مالی اروپا منتشر می شوند و همچنین انتظار می رود که درآمد سه ماۀ سوم برای Stoxx600 در مقیاس سالیانه 0.8% افت داشته باشد.

امروز در ساعت 10:30 CET شاخص بهای مصرف کننده در مقیاس سالیانه و شاخص پایۀ بهای مصرف کننده برای سپتامبر در انگلیس منتشر خواهند شد در حالیکه انتظار می رود این دو شاخص به ترتیب از 1.5% به 1.4% و از 1.8% به 1.7% افت پیدا کنند. امروز در ساعت 11:00 CET شاخص ضریب اطمینان اقتصادی متعلق به ZEW برای اقتصاد آلمان و شاخص تولید صنعتی منطقۀ یورو در مقیاس سالیانه برای ماه اوت در اروپا منتشر خواهند شد. تخمین های اولیه به ترتیب و خنثی و منفی هستند.

قیمت نفت برنت به پایین ترین سطح طی چهار سال اخیر رسید که در پی کاهش قیمت ها از سوی عراق به دنبال عربستان سعودی و ایران بود. شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق که تحت عنوان SOMO شناخته می شود دیروز اعلام کرد که این کشور به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک از ژانویۀ 2009 تاکنون در حال فروش نفت سبک بصره به آسیا با بیشترین میزان تخفیف است. عراق قیمت نفت سبک بصره برای ماه نوامبر را 3.15 دلار پایین تر از میانگین قیمت های دبی و عمان برای خریداران در آسیا قرار داد. ایران در هفتۀ گذشته اعلام کرد که در ماه نوامبر نفت را به آسیا با بیشترین میزان تخفیف در تقریباً شش سال اخیر می فروشد که منطبق با کاهش قیمت های عربستان سعودی است. هیچ علامتی از احتمال کاهش تولید اوپک به منظور کمک به افزایش قیمت ها وجود ندارد چراکه عراق و ایران پس از عربستان سعودی تصمیم گرفتند قیمت های صادراتی برای آسیا را کاهش دهند که به معنای آن است که تولیدکنندگان نفت ترجیح می دهند بجای کاهش تولید به منظور حمایت از قیمت، از سهم شان در بازار دفاع کنند. قیمت آتی نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر در معاملات آتی بورس اروپایی ICE در لندن با 1.32دلار کاهش معادل 1.5% به 88.89 دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین قیمت از اول دسامبر 2010 تاکنون محسوب می شود. حجم تمام معاملات آتی 17% پایین تر از میانگین 100 روزه بود. قیمت ها در مقایسه با اوج 115.06 دلار در 19 ژوئن 23% کاهش دارند. تخفیف نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به برنت کاهش پیدا کرد.

 



 

قیمت های آتی طلا به بالاترین سطح طی سه هفتۀ اخیر رسید چراکه سرمایه گذاران اطمینان حاصل کردند که فدرال ریزرو نرخ های بهره را پایین نگه خواهد داشت که تحت تاثیر نگرانی دربارۀ افت اقتصاد جهانی است که باعث کاهش ارزش دلار شد و تقاضا برای طلا را افزایش دهد. "استنلی فیشر"، معاون فدرال ریزرو در 11 اکتبر گفت که ضعف رشد در خارج از ایالات متحده ممکن است بانک مرکزی را وادار کند که "آهسته تر از قبل سیاست تطابقی اش را حذف کند." قیمت های آتی طلا برای تحویل در ماه دسامبر در بورس Comex در نیویورک در ساعت 1:43 بعد از ظهر با 0.7% افزایش به 1230دلار در هر اونس رسید. پیش از این، قیمت به 1238 دلار رسیده بود که بالاترین سطح برای فعال ترین قرارداد از 17 سپتامبر تاکنون محسوب می شود. ارزش دلار در برابر سبد ارز تا 0.5% ریزش پیدا کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تاثیر قیمت نفت بر آینده مذاکرات هسته ای
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:7 | بازدید : 658 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تاثیر قیمت نفت بر آینده مذاکرات هسته ای

بازار متلاطم و کاهش قیمت نفت منجر به افزایش فرصت ها برای به دست آمدن توافق خواهد شد. البته ایران اهرم کمتری در میز مذاکرات خواهد داشت. در این صورت احتمال بیشتری برای رسیدن به توافق وجود خواهد داشت و احتمالاً بیشتر به نفع غرب هم خواهد بود.
 
 

دیپلماسی ایرانی: قیمت نفت چند هفته است که در حال نوسان است و سه روز پیش به پایین ترین قیمت خود در بیست و هفت ماه گذشته رسید. این خبر خوبی برای خریداران و خبر بدی برای فروشندگان است. اما شخصی که ناراحت ترین فرد از این اتفاق می باشد، حسن روحانی رئیس جمهور ایران است. وی وعده داده بود که «رونق اقتصادی» به وجود خواهد آورد و تورم را کاهش خواهد داد، همچنین گفته بود که ایران پتانسیل این را دارد که در سی سال آینده جزء ده اقتصاد برتر جهان باشد. وی دارای موفقیت هایی هم بوده است. اقتصاد ایران هنوز شتاب زیادی پیدا نکرده و تورم همچنان بالا است. اما روحانی موفق شده است به آرامی هرج و مرج اقتصادی دوران محود احمدی نژاد را کاهش دهد و در حال کاهش انزوای اقتصادی ایران است.

بودجه ی دولت جمهوری اسلامی به خاطر اقدامات جدی ریاضتی کاهش یافته است. در حال حاضر بودجه ممکن است در خطر قرار بگیرد. بودجه ی کنونی تا مارس سال آینده اعتبار دارد و براساس قیمت نفت بشکه ای 100 دلار و صادرات 1.5 میلیون بشکه ی نفت در روز بسته شده است. ایران سعی کرده که به اهدافش برسد. در ماه ژوئن که قیمت نفت در اوج بود تولید به چند هزار بشکه در روز کاهش یافت و در ماه بعد کاهش بیشتری هم پیدا کرد. در حال حاضر ممکن است این مشکل مجدداً به وجود بیاید، نفت خام برنت، که قیمتی نزدیک به قیمت نفت خام ایران دارد، سه روز پیش به کمتر از 91 دلار رسید (در ماه ژوئن قیمت آن 113 دلار بود) بازار معاملات آتی هم قیمت 93 تا 94 دلار را برای ماه های آینده پیش بینی کرده است.

نکته ای که وجود دارد این است که ایران به خاطر تحریم ها دچار مشکل در انجام معاملات نقدی شده است و این مسئله کمکی به تهران نمی کند که برای «رونق اقتصادی» نیازمند به دست آوردن ارز و کنترل تورم می باشد. روحانی در انجام وعده هایش دچار مشکل شده است و این مسئله وی را در داخل کشور تضعیف می کند. عناصر محافظه کار در مجلس از وی انتقاد می کنند و این احتمال وجود دارد که محافظه کاران میانه رو هم به آنها بپیوندند. در بلند مدت هم روحانی باید نگران این باشد که شور و شوق اصلاح طلبان محو شود. ضعف اقتصادی مسئله ای است که این مشکلات را پیچیده تر می کند. آیا اکثریتی اصلاح طلب پس از انتخابات مجلس سال 2016 شکل خواهد گرفت؟

مهمترین موضوعی که که منجر به فشار به سیاست داخلی ایران می شود، اقتصاد نیست بلکه مذاکرات هسته ای می باشد که ماه آینده به پایان مهلت خودش می رسد. توافق هسته ای موفقیت آمیز موجب منافع اقتصادی بزرگ خواهد شد. پول غربی ها سرازیر خواهد شد و متخصصین غربی به افزایش تولید نفت ایران کمک می کنند و در آن بودجه ی کشور افزایش خواهد یافت. این مسئله یک موفقیت بزرگ سیاسی و اقتصادی برای روحانی خواهد بود و وی خواهد توانست با استفاده از این دستاورد، فرصت خوبی در انتخابات به دست بیاورد. بازار متلاطم و کاهش قیمت نفت منجر به افزایش فرصت ها برای به دست آمدن توافق خواهد شد. البته ایران اهرم کمتری در میز مذاکرات خواهد داشت. در این صورت احتمال بیشتری برای رسیدن به توافق وجود خواهد داشت و احتمالاً بیشتر به نفع غرب هم خواهد بود.

رسیدن به توافق همواره از نقطه نظر اقتصادی عاقلانه بوده است. ساخت دستگاه ها و فعالیت های هسته ای گران بوده است و پاسخ بین المللی به آن برای تهران هزینه ی بیشتری داشته است. تنها سود اقتصادی که آنها می توانند پیشنهاد دهند این است که دهه ها فعالیت در زمینه هسته ای نیازمند میلیاردها دلار است که کمک خارجی منجر به کاهش هزینه های آن خواهد شد. در زمینه مذاکرات هسته ای، روحانی نیازمند چانه زنی با طرف های داخلی می باشد و کاهش قیمت نفت اهرمی برای روحانی در این جریان خواهد بود. این درحالی است که زمانی که از لنز بین المللی به مذاکرات نگاه می کنیم شانس بیشتری برای رسیدن به توافق وجود دارد، تا زمانی که از لنز سیاست داخلی به توافق نگاه می شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بحران بیکاری در کشور جدی است / آمارهای اشتغال را وارونه جلوه ندهیم
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:5 | بازدید : 782 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بحران بیکاری در کشور جدی است / آمارهای اشتغال را وارونه جلوه ندهیم

بر اساس آمار موجود از سرشماری سال ۹۰، ۳۱.۵ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند که نیاز به برنامه ریزی جدی برای آن ها وجود دارد. در حال حاضر ما وارد دوران پیری جمعیت نشده ایم و بهتر است به جای صرف تمام مکانیزم های تشویقی به منظور سیاست های افزایش جمعیتی به مسئله اشتغال جوانان بپردازیم. در حال حاضر میانگین نرخ بیکاری جوانان در کشور ۲۶درصد است که در بعضی استان ها از جمله لرستان این نرخ به ۵۰درصد می رسد.

رابطه مثبت نرخ بیکاری و افزایش تحصیلات
نداف گفت: بهتر است نگاه واقع بینانه ای در این زمینه داشته باشیم و مانند گذشته آمارهای مربوط به این معضل حساس را وارونه جلوه ندهیم و به عنوان مثال زمانی که فردی تنها یک ساعت در هفته کار می کند وی را شاغل محسوب کنیم. در حال حاضر نرخ افرد بیکار تحصیل کرده ها و خصوصا بانوان تحصیل کرده بسیار بالا است .

وی با اشاره به نظر سنجی صورت گرفته در سازمان متذکر شد:۲۸.۹ درصد جوانان اشتغال مناسب را مهمترین نگرانی می دانند،۳۸.۶ درصد جوانان آینده شغلی روشنی پیش روی خود نمی بینند.۴۷.۳ درصد جوانان تامین شغل و امنیت شغلی را مهمترین وظیفه دولت در قبال جوانان می دانندو ۸۴.۳ درصد آنان دولت را برای حل مشکلات مسکن جوانان مسئول می دانند و معتقد اند مشکل مسکن جوانان از طریق اشتغال قابل حل است.

مشاور ارشد اشتغال معاونت ساماندهی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی جوان در صف ازدواج داریم که درصورتی که شغل مناسبی داشته باشند و آمادگی های لازم برای آن ها ایجاد شود با تشکیل خانواده و فرزند آوری می توان به دستورات رهبری در زمینه افزایش جمعیت نیز جامه عمل پوشاند.

در ادامه جلسه جعفر سطوتی، مدیر کل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: تمرکز ما در مسئله اشتغال بر مسائل فرهنگی و اجتماعی است و بنا به دستور معاون اول رئیس جمهور با توجه به فعالیت های جدی و خاص ارگان های ذی ربط در زمینه اشتغال با رویکرد اقتصادی، بهتر است معاونت جوانان بیشتر به جنبه های اجتماعی فرهنگی قضیه بپردازد که در کنار مشکلات اقتصادی تاثیر زیادی بر موضوع اشتغال دارند.

وی افزود: توقع و خواست ما این است که مباحثی که در این جلسات مطرح می شود و خروجی حاصل از آن به صورت طرح و نظری ابتدا در ستاد ملی امور جوانان و سپس در جلسه شورای عالی جوانان با حضور رئیس جمهور مطرح گردد که در صورت تصویب نهایی شاهد اجرای آن در سطح ملی باشیم.
اتخاذ سیاست های توانمندسازی جوانان به جای اشتغال زایی

در ادامه یکی از طرح هایی که در زمینه اشتغال در حال پیگیری است تشریح شد، بر اساس این طرح که با همکاری یونیسف در ایران و چند کشور دیگر اجرا می شود، وضعیت اشتغال پذیری جوانان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

علی اکبر سروش مجری طرح ارزیابی وضعیت اشتغال پذیری جوانان در این باره گفت: ما منکر نقش دولت، بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاری های ریسک پذیر در رابطه با موضوع اشتغال نیستم، اما مسئله مهم در اینجا کار کردن روی موضوع اشتغال پذیری جوانان است که هزینه های مبحث اشتغال زایی از جمله اعطای وام و ... را دارا نیست . اشتغال پذیری به این معنا است که فرد تا چه اندازه توانایی پیدا کردن شغل مناسب، حفظ شغل مورد نظر و در صورت لزوم تغییر شغلی را داراست.

به گفته وی عوامل موثر بر اشتغال پذیری نیز در دو زمینه فردی (شامل مهارت های عمومی آموختنی و ویژگی های شخصیتی اکتسابی)، عوامل محیطی شخص ( شامل نقش اجتماعی/ فرهنگ کار / دسترسی به منابع) و عوامل بیرونی و ساختاری ( شامل نظام تقاضا / نظام آموزشی /سیاست گذاری های کلان) مورد بررسی می باشد که متاسفانه در حال حاضر سطح مهارت های عملی کاری افراد علی رغم برخورداری از دانش نظری بالا، در سطح ناچیزی می باشد.

اشتغال عامل بازدارنده بروز معضلات اجتماعی
گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان نیز با حضور در جلسه گفت: امروز جوانان با وجود توانمندی ها و استعداد های بالا دچار معضلات عدیده هستند که از جمله مهمترین آن ها اعتیاد، طلاق و خشونت است. متاسفانه سن ابتلا به اعتیاد در کشور از دوره نوجوانی آغاز می شود و در زمینه طلاق نیز با آمار و ارقام نگران کننده ای مواجه ایم. در زمینه ابراز خشونت نیز چه در سطح خانگی و چه در زمینه نزاع های خیابانی درصد بالایی از افراد درگیر را جوانان تشکیل می دهند. در بحث اشتغال باید این نکته را متذکر شد که داشتن شغل در کنار مسائل فرهنگی، می تواند به عنوان عامل پیشگیرنده و مانع بسیاری از مکلات مثمر ثمر واقع شود.

بحران بیکاری در کشور جدی است
وی افزود: اشتغال فرد را وارد چرخه مسئولیت پذیری می کند، اعتماد به نفس و عزت اجتماعی وی را افزایش می دهد و بسیاری از مسائل حوزه خانواده و فرهنگ را مرتفع می کند. در حال حاضر میانگین خوشبینانه بیکاری در کشور بین ۲۰تا ۲۵ درصد است که این رقم در برخی استان ها به ۴۰تا ۵۰درصد نیز می رسد. این موضوع یک بحران جدی برای کشور است.

وی تصریح کرد: حل بخشی از مسئله اقتصاد بر عهده دولت است که انتظار می رود با ایجاد ثبات اقتصادی و تضمین امنیت شغلی زمینه را برای اشتغال جوانان ایجاد نماید و از طرفی با افزایش آزادی های شغلی زمینه را برای بروز خلاقیت ها و توانایی های فردی مهیا نماید.

غفلت از نسل جوان پس از انقلاب
وی در این زمینه یادآور شد: متاسفانه نسل جوان حاضر به علت غفلت و بی توجهی ما به افرادی تبدیل شده اند که مسئولیت پذیری و توانایی تحمل مشکلات را ندارند و به همین دلیل از ازدواج و همچنین سخت کوشی در زمینه اشتغال دوری می کنند. این نسل نه آمادگی اشتغال دارد و نه استقامت و ممارست لازم برای آن.جوانان اگر به دنبال موفقیت در زمینه اشتغال هستند باید این ۶مورد را که به عنوان شش الف اشتغال جمع آوری کرده ام رعایت نمایند: ایجاد انگیزه، استعداد یابی، افزایش آگاهی (ایجاد دانش لازم در فرد با توجه با استعدادهایش)، ابتکار، اعتماد به نفس (توانایی تلاش مجدد در صورت شکست) و مسئله آخر نیز ایجاد استقامت در جوانان است .

در این زمینه می توان شش الف را برای دولت نیز ذکر کرد که شامل: آزادی( جهت بروز خلاقیت)، امکانات، امنیت، اصلاح ساختار، استاندارد سازی و ارج نهادن می باشد.
گلزاری افزود: ما می توانیم تحت ایجاد مراکزی افراد موفق در زمینه های گوناگون را جمع آوری و از تجربیات آنها که با تلاش و سخت کوشی پیشرفت نموده اند برای جوانان استفاده کنیم.

قرار نیست تنها با مباحث نظری بپردازیم
وی در پایان تصریح کرد: امید می رود پس از تشکیل سه جلسه از سری جلسات این کمیته به نتایجی عملی در زمینه اشتغال دست یابیم و بنده نیز مسئولم نتایج کار در این کمیته را برای اجرایی شدن در جلسات شورا و مراتب بالاتر پیگیری کنیم .

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چند نفر ثروت مند در ایران زندگی می کنند/ «بچه پولدارها» با اقتصاد ایران چه می کنند؟
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 11:52 | بازدید : 747 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

چند نفر ثروت مند در ایران زندگی می کنند/ «بچه پولدارها» با اقتصاد ایران چه می کنند؟

بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد، فاصله اولین دهک درآمدی با آخرین دهک درآمدی چیزی حدود سالی 40 میلیون تومان است.


 

به گزارش جماران به نقل از خبرآنلاین، مینی بوس قدیمی پر است از دانش آموزان سال چهارم دبیرستانی در جنوب شرق تهران؛ جوان هایی 17،18 ساله که قرار است یک اردوی تفریحی را در ارتفاعات کُلک چال بگذرانند. در مینی بوس خبری از سر و صدای دختران دبیرستانی نیست، راننده برای میان بر زدن از کوچه های سبز و آرام شمال تهران می گذرد و بچه ها دو نفر دو نفر زل زده اند به شیشه ی کنار صندلی های شان. شیشه هایی که از پشت آن نمای خانه های ویلایی مجللی پیداست، از آن خانه ها که حتی شاه زاده ی سوار بر اسب سفید رویای این دخترکان هم ندارد. دختری که پدرش جانباز است و همراه مادر و سه برادرش در واحد اجاره ای 50 متری زندگی می کند، به دوست کنار دستی اش می گوید:«اگر این ها در این خانه ها زندگی می کنند، ما دقیقاً چه کار می کنیم؟!» سؤال او به جواب نمی رسد تا کمی بعد از پشت شیشه ی گوشی خودش به داخل این خانه ها و اعیانی تر از این ها خیره شود، جوان هایی حقیقی را که در صفحه ای مجازی سبک زندگی شان را به نمایش گذاشته اند، بی واسطه ببیند و بیشتر به زندگی و جوانی خودش شک کند؛ حیرت زده از فاصله ای بسیار فراتر از دو ساعتی که آن روز با مینی بوس از محله ی خودش تا محله ی آن ها در یک شهر طی کرده بود.


 

صفحه ی «بچه پول دارهای تهران» یا « Rich kids of Tehran» 4 هفته پیش متولد و پس از آن که در شبکه های ماهواره ای معرفی شد روز به روز فالوِر یا دنبال کننده های بیشتری پیدا کرد، تا بیش از 90 درصد دیگر از اقشار جامعه به تماشای زندگی آن ها در خانه ها و برج های آن چنانی بنشینند و از تهمت و ناسزا گرفته تا تعریف و تحسین نثارشان کنند. نیازی نبود منتقدان از فقیرترین ها و دهک های اول و دوم کشور باشند، جوان هایی که خانواده های شان در دهک های میانی جای می گیرند بیش ترین معترضان و منتقدان را تشکیل می دادند.


 

طبق گزارش مرکز آمار ایران 66 درصد از خانواده های ایرانی در واحد های زیر 100 متر زندگی می کنند که از این میزان 22 درصد واحدی کمتر از 60 متر دارند. به اعتقاد کارشناسان اجتماعی وقتی قاطبه ی متوسط جامعه برای اولین بار با نمایشگاه زندگی 0.27 درصد از دهک دهمی ها که وسعت خانه های آن ها بالای 500 متر است مواجه می شوند، طبیعی است واکنش های منفی زیادی داشته باشند.در یکی از کامنت های این صفحه نوشته شده:«ثروت زیباست اما تنها زمانی که تقسیم شده باشد. انباشت ثروت، دزدیدن آن را موجه می کند. اگر باز پس گرفتن سهم ما از شما اسمش دزدی است پس ما دزدیم. آن‌چه که در دستان شماست ریشه در فلاکت چندین سال فشار و درد اقتصادی طبقات فرو دست و فراموش شده دارد.»


 

بچه پول دارها تنها عکس خانه های شان را برای اینکه به دنیا تصویر دیگری از ایران نشان دهند پست نکرده اند، از پورشه و هواپیمای شخصی گرفته تا ساعت های رولکس و غذاهای اشرافی و عجیب و غریب در نمایشگاه سبک زندگی شان خودنمایی می کرد. بانک مرکزی در سال 90 گزارش داده بود که خانوارهای دهک دهم سالانه بیش از یک میلیون و 402 هزار تومان و دهک اول 34 هزار تومان برای فست فود خرج می کنند. این گزارش نشان می دهد پولدارترین قشر کشور 41 برابر بیشتر از ضعیفترین قشر برای رستوران و هتل هزینه می کنند. طبیعی به نظر می رسد که با یک موج رسانه ای برنامه ریزی شده این تفاوت ها از محدود شدن در آمار و ارقام بی احساس خارج شود و احساس اکثریت متوسط را برانگیزد.


 

صفحه ی بچه پول دارها در یکی دو هفته ی اخیر پر بحث ترین موج شبکه های اجتماعی بود. در حالی که بسیاری از کاربران نقدهای تند و تیزی را روانه ی آن ها می کردند، بسیاری دیگر از افراد و به خصوص نخبگان اجتماعی در پست هایشان منتقدان را هدف می گرفتند و معتقد بودند نباید از دیدن خوشی و رفاه زندگی دیگران برآشفت، و ثروت مندی و در رفاهی بی درد زندگی کردن را مذموم دانست. افزایش روز به روز مخاطبان و منتقدان پول دارهای تهرانی تا جایی گسترش پیدا کرد که روز گذشته به فاصله ی کم تر از 10 ساعت تعداد فالوِر یا دنبال کننده­ های آن از 60 هزار به 97 هزار و500 نفر رسید. درست در همان لحظه ها بود که اداره کننده یا اداره کننده های صفحه سریعاً به حذف 190 پست خود دست زدند و وقتی به صفر رسید به انگلیسی پیام گذاشتند:«در حال حاضر این صفحه به دلیل حجم عظیم تبلیغات کاذب بسته شده» دلیل غیرموجه و تردید برانگیزی که آن ها تبلیغات کاذب نامیدند از سرمقاله ی روزنامه ی کیهان گرفته تا رسانه های معتبر خارجی را به خود اختصاص داده بود. رسانه هایی که معتقد بودند این عکس ها نشان می دهد تحریم ها زندگی تمام ایرانیان را با مشکل مواجه نکرده و برای بعضی ها اوضاع برعکس بوده است. روزنامه ی نیویورک پست آمریکا نیز در گزارشی تصویری از این صفحه نوشته بود:« تصاویر مشابه است. فرقی نمی کند که در آمریکا باشی یا در ایران اگر جزء آن یک درصد " اولترا پولدارها" باشی زندگی ات در هر جای دنیا شبیه به هم است.» حالا موج مجازی این صفحه کمی فروکش کرده، اما حکایت واقعی شباهت بچه پول دارهای تهران به آمریکایی ها، و تفاوت هایی با فاصله های کهکشانی از هم شهری ها و هم وطنان خودشان، کسانی که از پشت شیشه ها نگاه شان می کنند، هم چنان باقی است.


 

بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد، فاصله اولین دهک درآمدی با آخرین دهک درآمدی چیزی حدود سالی 40 میلیون تومان است. یعنی دهک اول که کم درآمد ترین گروه کشور محسوب می شود، به طور متوسط سالی 4 میلیون و 500 تومان درآمد دارد و دهک دهم که پردرآمدترین گروه است، سالی چهل و سه میلیون و 580 هزار تومان بدست می آورد. البته دهک هشتم و نهم هم فاصله زیادی تا پردرآمدترین گروه دارند. به طوری که آنها، هر کدام به ترتیب با درآمد 20 و 25 میلیون تومانی در سال نصف دهک دهم درآمد به دست می آورند. با تقسیم درآمد آنها به 12 ماه سال، تقریبا دهک هشتم و نهم، ماهی یک و نیم تا دو میلیون تومان بدست می آورند.


 

بررسی ها تایید می کند دهک دهم درآمدی که ثروتمندترین اقشار ایران را در دل خود جایی داده است، 2 میلیون نفر جمعیت دارند. براین اساس 2 درصد از جمعیت ایران را ثرتمندان تشکیل می دهند. طی هفته های گذشته و پس از راه اندازی صفحات اجتماعی در فضای مجازی، 2 درصد جمعیت ایران به صدر اخبار آمده اند. 2 درصدی که پیش از این چندان تمایلی برای نمایش ثروت خود نداشتند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 10.10.2014
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 11:45 | بازدید : 680 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 10.10.2014

شاخص های جهانی سهام در روز پنجشنبه افت پیدا کردند. افت روزانۀ شاخص S&P 500 به 2% رسید که بیشترین میزان افت طی شش ماه قبل محسوب می شود. بیشترین علت این ریزش مربوط به بیانیه های چندین مسئول فدرال ریزرو می شود که در اینباره سخن گفتند که انتظارات سرمایه گذاران از احتمال افزایش نرخ بهره به دلیل ضعف اقتصادی ایالات متحده واقعی نیست. مشخصاً "جیمز بولارد" ، رئیس فدرال ریزرو سنت لوئیز، چنین حرفی زد.

 

 



 

 

گمان ما این است که دلیل خاصی برای اتخاذ سیاست پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره وجود ندارد ضمن اینکه تورم در ایالات متحده پایین است و دلار در سرتاسر دنیا مورد تقاضا است. بیانیۀ فدرال ریزرو موجب یک بازگشت نزولی بسیار عمیق در شاخص دلار نشد. توجه داشته باشید که تکذیب میان مدت افزایش نرخ بهره در ایالات متحده منجر به حمایت از بازار سهام خواهد شد. شاخص S&P 500 در روز چهارشنبه دقیقاً به همین دلیل 1.8% رشد کرد که بی سابقه ترین رشد روزانه طی یک سال اخیر محسوب می شود. این هفته بطور کلی بسیار پرنوسان بود اما به وضوح در سطوح پایین تر بسته شد.

فصل انتشار گزارش های درآمدی شرکت های بورسی در ایالات متحده کاملاً موفق آغاز نشد. Alcoa به عنوان یک شرکت تولیدکنندۀ آلومینیوم آماری منتشر کرد که باعث ناامیدی سرمایه گذاران شد و ارزش سهام اش 4.4% سقوط کرد. امروز تعدادی از شرکت ها از جمله Family Dollar Stores Inc و PepsiCo گزارش های درآمدی شان را منتشر خواهند کرد. فعالان بازار انتظار دارند که مجموع درآمد شرکتی در ایالات متحده در دورۀ زمانی ژانویه تا سپتامبر 4.9% افزایش پیدا کند. حجم معاملات در بورس سهام ایالات متحده به 8.2 میلیارد سهم رسید که 14% بالاتر از میانگین 5 روزه است. بطور کلی فعالیت سرمایه گذاران در روزهای اخیر افزایش داشته است. بسیاری از آنها صحبت دربارۀ تکمیل روند صعودی پنج ساله و احتمال یک برگشت قابل توجه را آغاز کرده اند که به دلیل پایان برنامۀ تزریق پول فدرال ریزرو است که تحت عنوان دور سوم تزریق پول به اقتصاد شناخته می شود و در پایان ماه جاری میلادی به اتمام خواهد رسید. امروز در ساعت 12:30 CET شاخص های بهای واردات/صادرات ایالات متحده منتشر خواهند شد: تخمین نسبتاً مثبت است. انتظار می رود که مسئولین محلی فدرال ریزرو در ساعات 13:00 و 19:00 CET سخنرانی داشته باشند.

آمار منفی اقتصاد اتحادیۀ اروپا عامل دیگری بود برای افت بازارهای جهانی سهام. بیانیه های منفی فدرال ریزرو و گزارش های درآمدی فصلی ضعیف در ایالات متحده از عوامل دیگر محسوب می شوند. صندوق بین المللی پول در روز سه شنبه تخمین اش را برای رشد اقتصادی اروپا برای امسال از 1.1% به 0.8% و برای سال 2015 از 1.5% به 1.3% کاهش داد. شاخص Stoxx 600 از ابتدای هفته تاکنون در حال ریزش است. این بیشترین میزان افت از ماه مارس تاکنون است که حدود 3.2% است. صادرات آلمان در ماه اوت 5.8% کاهش پیدا کرد که بیشترین میزان کاهش از ژانویۀ 2009 تاکنون محسوب می شود. این آمار دیروز منتشر شد. پیش از آن نیز آماری مبنی بر کاهش شدید تولید صنعتی در روز سه شنبه منتشر شد. از احتمال اینکه اقتصاد آلمان همچنان تحت تاثیر تحریم های اعمال شده علیه روسیه، یکی از شرکای تجاری مهم اش، باشد صرف نظر نمی کنیم. به افزایش ارزش یورو در این هفته اشاره می کنیم که احتمالاً به دلیل سخنان وزیر دارائی آلمان باشد. "وولفگانگ شوئبل" ، وزیر دارائی آلمان، دربارۀ شروع زودهنگام تزریق یورو صحبت کرد. این همان چیزی که ماریو دراقی، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، بر آن تاکید دارد. امروز هیچ آمار اقتصادی مهمی در اتحادیۀ اروپا منتشر نمی شود.

 

USDJPY

 



 

 

شاخص Nikkei همسو با دیگر شاخص های جهانی برای چهارمین روز متوالی ریزش دارد. صندوق بین المللی پول تخمین رشد برای اقتصاد ژاپن در سال 2014 را بیشتر از هر کشور دیگری کاهش داد و آن را از 1.6% به 0.9% رساند. این صندوق همچنین تخمین اش را برای سال 2015 از 1.1% به 0.8% کاهش داد. ضمناً افت شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده در ماه سپتامبر بیشتر از حد انتظار بود. بازارهای سهام ژاپن در روز دوشنبه به دلیل تعطیلی بسته هستند. توجه داشته باشید که این هفته اوراق قرضۀ دولتی ژاپن و سهام افت پیدا کردند. طبق آمار هفتگی وزارت دارائی ژاپن ، اصلی ترین فروشنده ها سرمایه گذاران خارجی بودند و فروش شان بیشترین میزان طی دو ماه اخیر محسوب می شود. این هفته ارزش ین بطور قابل توجهی افزایش پیدا کرد که در ماه اوت برای اولین بار رخ داد. به اعتقاد ما، نه تنها روند ژاپن، بلکه روندهای جهانی ضعف دلار که منجر به رشد ین شد به این دلیل است که فدرال ریزرو علاقه ای به افزایش نرخ های بهره ندارد.

همانطوریکه انتظار می رود، قیمت جهانی نفت همچنان به کاهش ادامه داد. ما قبلاً گفته بودیم که این روند با وجود تحریم های اقتصادی علیه روسیه بادوام است. روسیه بیشتر از 20% از صادرات نفت جهان و بیشتر از 10% از تولید جهانی را برعهده دارد. اعضای اوپک دربارۀ احتمال کاهش تولید نفت در نشست 27 نوامبر آغاز به بحث و تبادل نظر کرده اند. قیمت نفت "سبد اوپک" از اواسط ژوئن تاکنون 20% کاهش داشته است.

 

SOYB

 



 

 

در گزارش های قبلی مان دربارۀ افزایش قیمت آتی غلات صحبت کردیم. افزایش هفتگی قیمت های ذرت طی بیشتر از یک سال و نیم اخیر بی سابقه بوده است. هرچند، قیمت های آتی اکنون در حال کاهش هستند که به دلیل پیش بینی ها دربارۀ تخمین های محصول جدید توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده است. قرار است گزارش این وزارتخانه دربارۀ ماه اکتبر امروز در ساعت 18:00 CET منتشر شود. طبق انتظارات کشاورزان این وزارتخانه می تواند تخمین هایش را نسبت به تخمین ماه سپتامبرش افزایش دهد. 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آیا آمریکا نگران بیدار شدن آلمان است؟
دو شنبه 13 مرداد 1393 ساعت 1:38 | بازدید : 895 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

آیا آمریکا نگران بیدار شدن آلمان است؟

اقدامات جاسوسی آمریکا در برلین چه بسا این علامت سوال را پیش کشد که: آیا آمریکایی ها از اینکه دوباره آلمان بیدار شود نگران هستند؟ و آیا هدف از این تجسس ها صرفا خود آلمان است یا اینکه آمریکا با این کار می خواهد جلوی اتحاد کشورهای «یورو آسیا» را بگیرد که ستون فقراتش آلمان، روسیه و چین بوده و می رود تا در مجموع هیمنه آمریکا را در جهان بشکند؟

کسی که تحولات بین برلین و واشنگتن را پیگیری کرده باشد درخواهد یافت که آمریکا به طور کلی تمام نهادهای دولتی آلمان به طور خاص تمام نهادهای نظامی این کشور را جولانگاه اعمال جاسوسی خود کرده بود و این مساله به ویژه بعد از کشف دستگاه اطلاعات نظامی آلمان و با یافتن جاسوسی که در وزارت دفاع این کشور مشغول به فعالیت بود تقریبا قطعی شد.

پس از آن نیز مقامات آلمان یک کارمند را در سازمان اطلاعات این کشور «بی ان دی» به اتهام اقدام به نفع سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» بازداشت کردند. این شخص در واقع 218 سند را طی دو سال گذشته در ازای 25 هزار یورو به دستگاه های اطلاعاتی آمریکا فروخته بود.

مساله شگفت آور در این میان آن بود که مزدود دستگاه اطلاعاتی آلمان هیچ تردیدی را بر نمی انگیخت زیرا کار او از اساس پیرامون جاسوسی درباره نه آمریکایی ها بلکه روس ها بود. اما او در خلال تحقیقات اعتراف کرد که اطلاعاتی را در اختیار واشنگتن گذاشته است.

از بین صدها سندی که او به آمریکا تحویل داد، اطلاعاتی نیز پیرامون نحوه عمل کمیته تحقیق پارلمان در آوریل گذشته آمده بود که قرار بود پیرامون فعالیت های سازمان امنیت ملی آمریکا تحقیق کند. به راستی آلمانی ها چه چیزی دارند که آمریکایی ها را تا این حد برانگیخته است و آنها را بر آن داشه است تا به جاسوسی علیه آنان و کشف اسرارشان روی آورند؟

به نظر می رسد رشد اعتمادسازی آلمان در جهان و تبدیل دولتی که بارها بعد از جنگ جهانی شکست خورده است به دولتی بزرگ و موثر در روند تحولات آینده جهان موجب شده تا آمریکایی ها نگران شده و از آنجا که خود را طراحان اصلی قرن بیست و یکم می دانند تحمل رقیبی نه مثل چین و روسیه در آسیا بلکه مانند آلمان در اروپا را نداشته باشند.

شاید نخستین و مهم ترین چیزی را که واشنگتن درک می کند این باشد که خود از یک رکود اقتصادی رنج می برد حال آنکه آلمان در مقابل، به لحاظ شکوفایی اقتصادی به مرحله ای ممتاز رسیده است. نظریه آلمان از پایان جنگ جهانی دوم به بعد تاکنون بر پایه ساخت یک قدرت اقتصادی جدید به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی آینده بوده است.

مساله دیگر آن است که تفکر اتحادیه اروپا برای نخستین بار از سوی رهبران اقتصادی آلمانی ارایه شد و هرچه پیوستگی اقتصادی و سیاسی اروپا بیشتر شود ارکان رهبری آلمان نیز استوارتر می شود و از همین جاست که درک می شود چرا آلمان اقدام به نجات یونان و اسپانیا و ایتالیا حتی بعد از کابوس فروپاشی اقتصادی کرد که تمام کشورهای اروپایی را تهدید می نمود.

حضور سیاسی برلین در اروپا و جهان از دوران گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان شروع شد. همو که این کشور را به مرحله کامل سازی برتری آلمان درتصمیم های گیری های سیاسی و امنیتی در سطح بین المللی رساند. در ادامه نیز چشم انداز روابط آینده آلمان – روسیه آشکار شد که تا حدود زیادی کاخ سفید را نگران کرد.از آن گذشته در روابط اقتصادی بین آلمان و چین نیز رشد بی سابقه ای به وجود آمد ودایره روابط آلمان با کشورهای شرق آسیا را گسترش داد. مساله ای که می تواند مقدمه ای برای ائتلاف های جدید بین المللی بوده و آینده برخی قدرت های بین المللی و حجم شان را تحت تاثیر قرار دهد.

افرادی که امروزه در زمینه صنایع واشنگتن جاسوسی می کنند می دانند که آلمان خودش را با تولید اسلحه سرگرم نکرده است بلکه بیشتر بر اقتصاد و تجارت و سرمایه گذاری متمرکز شده است. از این رو عجیب نیست که امروزه به آلمان لقب «آهنربای سرمایه گذاری» گذاشته اند و آمارها یی که اخیرا از سوی اتاق بازرگانی آمریکا در آلمان تهیه شده بود نشان می دهد شرکت های آمریکایی همچنان آلمان را یکی از بزرگ ترین زمینه های جذب سرمایه در اروپا می دانند.

در همین رابطه دقیقا اقتصادی است که باید گفت نبردی در آینده نزدیک بین آمریکا و آلمان در جریان خواهد بود. نبردی که به میزان ذخایر آلمان از طلای جهان و میزان موجودی این ذخایر در آمریکا بازمی گردد که بهای آن به حدود 635 میلیارد دلار می رسد. این چیزی است که بانک مرکزی آلمان هم اکنون قادر با بازپس گیری آن نیست و در حال گفت وگو برای دریافت آن طی یک سال آینده است. نوپاربارتلی سخنگوی پارلمان آلمان در این باره تصریح کرد که: «من نمی فهمم چرا به ما اجازه بازگرداندن طلاهایمان را نمی دهند. من در این جا تئوری توطئه را مطرح نمی کنم اما باید بانک مرکزی آلمان چنانکه با ذخایر خود در فرانکفورت برخورد می کند بتواند این طلا را هم در ظرف یک سال از آمریکا بازپس بگیرد.»

آیا واقعا طلای آلمان باقی مانده است یا اینکه آمریکا در عمل آن را خرج کرده است؟ تنها چنین پرسشی می تواند بقیه کشورهایی را نگران کند که ذخایر خود از جمله طلا یا پول نقد و غیره را در خزانه داری آمریکا به امانت گذاشته اند. اگر آلمان بر استرداد این طلا تاکید ورزد بقیه کشورهای جهان نیز همین کار را خواهند کرد و چه بسا این مساله شروع روندی خطرناک باشد که پایانی خواهد بود بر دلار آمریکا و شاید هم کل اقتصاد این کشور را در معرض فروپاشی قرار دهد. بخصوص اگر در نظر داشته باشیم که کشورهای آسیایی و بخصوص چین از سال ها پیش خواستار تعیین یک ارز جایگزین برای دلار هستند و خود چین در بانک های آمریکا حدود دو میلیارد دلار یا بیشتر اسناد مالی به ودیعه گذاشته است.

تجسس آمریکا از آلمان به این معناست که واشنگتن چشم اندازهای یک تحول ژئوپلیتیک در سطح جهانی را به عینه دیده است. تردیدی وجود ندارد که در صورت تحقق این چشم انداز ها دیگر آمریکا کشوری نخواهد بود که فرمان داده و دیگران اطاعت می کردند. به هرحال باید گفت از سوی آلمان غولی در حال برخاستن است و جاسوس های آمریکایی نیز نخواهند توانست همه راه ها را به روی آن ببندند.

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کارآمد بوده است؟
دو شنبه 13 مرداد 1393 ساعت 1:20 | بازدید : 1621 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کارآمد بوده است؟

زمانی می‌توان گفت که یک تحریم موفق بوده است که کشور تحریم‌گر بتواند به اهداف از پیش تعیین شده‌ی تحریم دست یابد. به عنوان نمونه، تحریم افریقای جنوبی که با پایان آپارتاید و تبعیض نژادی در این کشور همراه بود از نظر کشورهای تحریم‌گر، تحریم موفقی به شمار می‌آید.

،مقاله‌‌ی حاضر، مقاله‌ی استخراج شده از پایان نامه‌ ی مایکل لاوی است.وی فارغ التحصیل اقتصاد از مدرسه اقتصاد لئونارد استرن دانشگاه نیویورک ایالات متحده امریکا است. او کرسی تدریس اقتصاد در دانشگاه نیویورک را نیز در اختیار دارد و همزمان به عنوان تحلیل‌گر مسائل مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری با نهاد و موسسات مختلف امریکایی همکاری دارد. واضح است که اهداف و ادبیات نگارنده پایان نامه، در جهت حفظ منافع ملی امریکا تدوین شده است. با این حال نگارنده، تحت هدایت اساتید راهنما و مشاور خود، با نگاهی علمی و تقریبا منصفانه، اثبات می‌کند که دوران بهره‌گیری از ابزار تحریم به پایان رسیده است، به ویژه زمانی که کشور هدف، کشوری غنی و قدرتمند مانند ایران باشد. این مقاله، همچنین از جنبه آشنایی با ادبیات اقتصاد تحریم مقاله‌ای جذاب به شمار می‌آید.اساتید راهنما و مشاور این پایان نامه به ترتیب،دکتر مارتی سابرهمانیام، دکترجوزف فاندی هستند.این پایان نامه در سال ۲۰۱۱، دفاع شده است.

شکل 1

لازم به ذکر است این مقاله توسط حامد سعیدی صابر ترجمه شده است.

چکیده

هدف این مقاله، بررسی و اندازه‌گیری اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران است. یکی دیگر از اهداف این مقاله بررسی تاثیرات این تحریم بر قیمت نفت و اقتصاد جهانی است. بخش نفت در ایران افزون بر ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور و ۸۰ درصد درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد.از سوی دیگر این واقعیت نیز انکارناپذیر است که تقاضای جهانی برای نفت (و گاز) به شکل فزاینده‌ای در حال رشد است؛ چنان‌که قیمت نفت از سال ۲۰۰۸ تا کنون نزدیک به دو برابر شده است. ایران در حال حاضر ۵۴/۱ بیلیون بشکه در سال، نفت تولید می‌کند و دومین تولید کننده بزرگ در اوپک و چهارمین صادرکننده‌ی عمده‌ی نفت در جهان محسوب می‌گردد. اگر چه ایالات متحده‌ی امریکا همواره در پی وضع تحریم‌های محدود‌کننده‌تر بر علیه ایران است اما این مقاله نشان خواهد داد که حتی تداوم روند کنونی (بدون وضع تحریم‌های جدید) هم اثرات بسیار نامطلوبی بر قیمت نفت و اقتصاد جهان خواهد داشت.

علاوه بر این، مقاله حاضر به شکل تحلیلی اثبات می‌کند چنان‌چه کمپانی‌های نفتی بین‌المللی اجازه‌ی ورود به ایران را بیابند با توجه به تجهیزات و تکنولوژی‌های مدرن آن‌ها، علاوه بر افزایش ۱۸ درصدی درآمد نفتی ایران، ثبات نسبی به بازار آشفته‌ی جهانی انرژی باز خواهد گشت.

سوالات تحقیق:

۱- تحریم‌های امریکا بر علیه ایران چه تاثیری بر بخش انرژی ایران به ویژه تولید نفت و ظرفیت پالایشگاهی ایران داشته است؟

۲- تاثیر تحریم‌ها به صورت کلی بر اقتصاد ایران به چه صورت و تا چه حدی بوده است؟

۳- آیا تحریم‌ها می‌تواند برای تغییر در سیاست‌های ایران موثر باشد؟

اطلاعاتی پیرامون روابط ایران و امریکا

نخست لازم است نگاهی به روابط ایران و امریکا و زمینه‌های اختلافات میان این دو کشور بپردازیم. تنش در روابط اقتصادی ایران و امریکا سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و به دوران پس از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد.

در سال ۱۹۵۳، ایالات متحده امریکا کمک کرد تا نخست وزیر قانونی و منتخب مردم، دکتر مصدق از قدرت کنار برود زیرا خوف آن را داشت که ایران به سمت کمونیسم متمایل گردد. دولت امریکا، در پی این کودتا، حمایت کامل سیاسی و مالی از شاه به عمل آورد تا به طور کامل به قدرت بازگردد. شاه فرآیند غرب‌گرایی در ایران را سرعت بخشید. همین اقدام شاه و حمایت‌های مدوام امریکا خشم مردم اسلامگرای ایران را برانگیخت.

در سال ۱۹۷۹ انقلاب مردم ایران باعث شد تا شاه که به شدت حامی امریکا بود از قدرت کنار گذاشته شود. پس از طرد شاه از قدرت، آیت‌الله خمینی که یک رهبر مسلمان و ضدامریکایی بود در مسند قدرت قرار گرفت. در پی فرار شاه از ایران، گروه کثیری از انقلابی‌های مسلمان در ایران خواستار تحویل شاه از سوی امریکا به ایران برای محاکمه و اعدام وی شدند. این درخواست از سوی امریکا مورد پذیرش قرار نگرفت.

در چهارم نوامبر سال ۱۹۷۹ دانشجویان ایرانی به سفارت امریکا در ایران حمله کردند و در اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی ۵۲ دیپلمات امریکایی را به گروگان گرفتند. این گروگان‌گیری ۴۴۴ روز به طول انجامید. در مجموع، این فرآیند، روابط نه چندان مطلوب دو کشور را بیش از پیش تیره و تار نمود. در هفتم آوریل ۱۹۸۰ روابط دیپلماتیک ایران و امریکا به طور کامل قطع شد؛ روابطی که هنوز هم برقرار نشده است.

روابط تجاری میان دو کشور نیز در سایه‌ی سنگین تحریم‌های امریکا، بسیار محدود شده است. در حال حاضر، تجارت میان ایران و امریکا، به واردات ایران از امریکا صرفا در مورد مواد غذایی، برخی اقلام لوازم یدکی و تولیدات دارویی و نیز واردات امریکا از ایران، فقط در مورد قالیچه و مواد غذایی منحصر شده است. تحریم‌های امریکا بر علیه ایران با این استناد که ایران همواره «یک تهدید غیرمعمول و فوق‌العاده»برای امنیت ملی امریکا است بالغ بر ۳۰ سال است که بر روابط دو کشور سایه افکنده است.

در سال ۱۹۹۶ کنگره امریکا قانونی را بر علیه ایران و

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بحران تازه اقتصاد ایران که هر لحظه شدیدتر می شود: روستاها از نیروی کار خالی شدند
دو شنبه 13 مرداد 1393 ساعت 1:12 | بازدید : 915 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بحران تازه اقتصاد ایران که هر لحظه شدیدتر می شود: روستاها از نیروی کار خالی شدند    

بیکاری، تفاوت درآمد بین روستا و شهر و کمبود تسهیلات در روستاها از جمله دلایل اقتصادی مهاجرت از روستا به شهر است

در سال 1365 ایران 65 هزار و 349 آبادي داشت اما در سال 1385 این تعداد به 63هزار و 904 آبادي رسيد. در همین فاصله، آمار شهرهای ایران از از 494 به يك هزار و 12 شهر رسيد. از سال 1335 که سرشماری سراسری انجام شد تا سال 1365، جمعیت روستاهای ایران بیشتر از جمعیت شهرها بود اما از سال 65 به بعد، این روند معکوس شد و جمعیت شهرها فزونی گرفت. در سال 1335، از حدود 19 میلیون نفر جمعیت کشور، 13 میلیون نفر یعنی 68 درصد مردم کشور، روستایی بودند اما اکنون، در سرشماری سال 1390 مشخص شده​است که از حدود 74 میلیون نفر کل جمعیت، نسبت به 71 درصد شهری و 29 درصد روستایی رسیده​است. به همین ترتیب، نرخ رشد جمیعت نیز در روستاها کاهش یافته است؛ در بازه زمانی سالهای 1365 تا 1375، رشد جمیعت روستاها 1.21 درصد بود اما در دهه بعدی، این نرخ رشد به منهای 0.44 رسید که نشان می­ دهد جمعیت روستاها نه تنها افزایش نداشته که با کاهش نیز همراه بوده است.

تحقیقات دانشگاهی جامعه­ شناسان ایرانی چهار دسته علل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، طبیعی و کشاورزی و نیز جمعیت­ شناختی را دلیل مهاجرت از روستاها به شهرها عنوان کرده­ اند. بیکاری، تفاوت درآمد بین روستا و شهر و کمبود تسهیلات در روستاها از جمله دلایل اقتصادی مهاجرت از روستا به شهر است. اما این روزها علل فرهنگی مهاجرت از جمله تبعیت از اقوام، دسترسی به آموزش، تسهیل تردد به شهر و رسانه ­ها به دلایلی همپای مسایل اقتصادی تبدیل شده​است. کمبود زمین و آب هم از دلایل طبیعی رفتن روستاییان به شهر است.

بعد خانوار، یعنی تعداد افراد یک خانواده، در طی دهه­ های گذشته در ایران کاهش یافته است؛ در سال 1335، بعد خانوار متوسط در شهرها و روستاها تقریبا یکسان و 4.8 بود. در دهه­ های بعد، بعد خانوار در روستاها بالاتر رفت تا جایی که در سال 1365، 5.4 و در سال 1370، 5.6 بود. اما در سال​های اخیر، از بعد خانوار روستایی کاسته شده و در سال 1385 به 4.4 رسیده است. کاهش بعد خانوار را می­ توان دلیل باسواد شدن زنان روستایی و توسعه خانه ­های بهداشت در روستاهای کشور و آگاه شدن زنان از روشهای کنترل بارداری دانست. با این حال، همه کاهش جمعیت روستاها را نمی­ توان به کنترل جمعیت در روستاها مربوط دانست. یکی از مهمترین دلایل کاهش جمعیت روستاها، مهاجرت روستانشین ­ها به شهرهاست.

بیکاری

در متون علمی، بیکاری یکی از علت​های مهم مهاجرت از روستاها به شهرهاست. وقتی سرمایه گذاری کافی در مناطق روستایی انجام نمی­ شود، بیکاری در این مناطق افزایش می­یابد و روستاییان به ناچار، برای یافتن کار شهرها می­روند. اما مطالعه نرخ بیکاری در 15 سال گذشته نشان می ­دهد که همواره نرخ بیکاری جوانان روستاها از نرخ بیکاری جوانان شهرها کمتر بوده است. در سال 1376، نرخ بیکاری جوانان، یعنی نسبت درصدی جوانان بیکار به جوانان شاغل، تقریبا برابر بود اما در تابستان امسال نرخ بیکاری جوانان شهری 25.4 و نرخ بیکاری جوانان روستایی15.6 اعلام شده​است. با این حال، همچنان شاهد مهاجرت جوانان از روستاها به شهرها برای کار هستیم. طبق آمار، 2.5 میلیون بیکار در روستاهای کشور وجود دارد.

بین سالهای 1375 تا 1385، بر اساس آن چه که مرکز آمار ایران اعلام کرده، حدود 12 میلیون نفر در داخل کشور دست به مهاجرت زده­ اند که 19.8 درصد آنها از روستا به شهر مهاجرت کرده ­اند. با این وجود، مرکز آمار گزارش داده​است که 16.5 درصد مهاجران نیز از شهر به روستا مهاجرت کرده­ اند. اما از سوی دیگر، جمعیت مهاجران متولد شده در روستا که ساکن شهر شده­ اند نزدیک به 6 میلیون و 600 هزار نفر است که 3.5 برابر مهاجران متولد شهر است که درروستاها ساکن اند. از این آمار می ­توان به برتری مهاجرت از روستا به شهر پی برد. همچنین، از مجموع 8 میلیون و 300 هزار مهاجرت از روستاها، مقصد 68.65 موارد، شهرها بوده است. یکی از جاذبه­ های شهر برای روستاییان، فضای کار است. روستاییان تصور می­ کنند که در

موضوعات مرتبط: سیاسی و اقتصادی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


۱۳ دلیل عدم وصول مطالبات بانک ها
شنبه 11 مرداد 1393 ساعت 1:8 | بازدید : 750 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

۱۳ دلیل عدم وصول مطالبات بانک ها

مطالبات غیر جاری معضلی است که طی چند سال گذشته منابع بانک‌ها را به شدت منقبض کرده و امکان ارائه خدمات اعتباری توسط بانک‌ها به مشتریان و عوامل اقتصادی را محدود کرده است. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که:

1. عدم وجود بانک جامع اطلاعات در خصوص وثایق متقاضیان تسهیلات نیز موجب شده است که ارزیابی دقیقی راجع به وثایق صورت نگیرد.

2. عدم ارتباط شعب یک بانک و به طور کلی بانک‌ها با یکدیگر در مورد اطلاعات وثایق مشتریان موجب شده است مشتری از بانک اول با وثیقه ملکی تسهیلات دریافت نموده و با ایجاد دارایی‌ ثابت سلسله‌وار از سایر بانک‌ها به صورت سفته‌ای و قرارداد لازم‌الاجرا تسهیلات دیگری دریافت کرده است.

3. در برخی موارد بدهکاران بانک را تهدید می‌کنند که در صورت اعمال فشار روی بدهکار و به اجرا گذاشتن وثیقه، وی اعلام ورشکستگی خواهد کرد. بانک‌ها برای پرهیز از این مشکل مجبور به مذاکره و تن دادن به شرایط پرداخت بدهکار می‌شوند.

4. برخی قوانین نظیر قانون الزام بانک‌ها در ممنوعیت اخذ وثیقه ملکی مصوب سال 1379 مجلس شورای اسلامی، یا قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی و ... به نوعی زمینه‌های افزایش رانت و غیر جاری شدن مطالبات بانک‌ها را فراهم کرده است.

5. به واسطه فشارهای به عمل آمده از سوی برخی مسئولین، بانک‌ها بدون توجه به نوع وثیقه یا تضمین مجبور به پرداخت چنین تسهیلاتی هستند که به تسهیلات دستوری شهرت دارند. این تسهیلات یکی از ریشه‌های اصلی غیر جاری شدن مطالبات می‌باشد.

6. اطلاعات مربوط به متقاضیان و گیرندگان تسهیلات عمدتا توسط خود ایشان ارائه می‌شود و شرکت‌های اعتبارسنجی یا مقام‌های ذیصلاحی در این زمینه جهت تایید اطلاعات وجود ندارد.

7. در مواردی قراردادی بسته شده و اسناد لازم‌الاجرایی نیز گرفته شده است، در کنار این اسناد، سفته نیز اخذ شده است، لذا سفته‌ای که خارج از عقد دریافت شده در مراجع قضایی و یا ثبت امکان اجرا ندارد.

8. عدم وجود استانداردهای بررسی وثایق در کنار وجوه انگیزه‌های رانت‌جویی برای ارزیابی نادرست آنها، از مشکلات معمول وثایق در پرونده‌هاست.

9. عدم توجه به انواع استعلامات از مراجع مرتبط مانند شهرداری، اداره مالیات و ... موجب تبدیل شدن اسناد به اسناد ذمه‌ای و لاوصول شدن برخی از مطالبات شده است.

10. شورایی بودن اسناد مربوط به املاک و مستغلات خصوصا در شمال کشور موجب شده است بسیاری از مدیونین بانکی جهت فرار از شناسایی اموال خود در این مناطق سرمایه‌گذاری نمایند. این امر یکی از عواملی محسوب می‌شود که به وصول نشدن مطالبات بانک‌ها ختم خواهد شد.

11. عدم اعتبارسنجی ضامنین و استفاده از ضامنین بدون اعتبار و پشتوانه مالی باعث شده در صورت عدم پرداخت دین توسط مشتری وکیل بانک نتواند اقدام خاصی را علیه ضامن اتخاذ نماید.

12. وثایق برخی از تسهیلات به صورت تلفیقی اخذ می‌گردد بدین گونه که درصدی از وثایق اسناد رهنی و درصد دیگری اسناد ذمه‌ای می‌باشد. مشکل این اقدام اینجاست که در صورت ایجاد معوق در پرونده، وکیل بانک صرفا می‌تواند بخشی از دین بانک را (اقدام بر روی اسناد رهنی)‌ انجام دهد و بخشی از دین بانک در اسناد ذمه‌ای (به دلیل عدم شناسایی مال) قابل برگشت نمی‌باشد.

13. جهت ثبت یک دادخواست در دادگاه تقریبا یک ماه مدت زمان موردنیاز است و بعد از آن حداقل 6 ماه طول می‌کشد که رای قطعی شده و اجرائیه صادر شود.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اسامی بازیکنان میلیاردی لیگ برتر چهاردهم را به ترتیب قیمت در زیر مشاهده کنید:
شنبه 11 مرداد 1393 ساعت 1:3 | بازدید : 816 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اسامی بازیکنان میلیاردی لیگ برتر چهاردهم را به ترتیب قیمت در زیر مشاهده کنید:
 



3) محمدرضا خلعتبری (سپاهان اصفهان): 1.2 میلیارد تومان

4) لوسیانو ادینهو (تراکتورسازی تبریز): 1.2 میلیارد تومان

5) احسان حاج‌صفی (سپاهان اصفهان): 1.1 میلیارد تومان

6) شجاع خلیل‌زاده (سپاهان اصفهان): 1.1 میلیارد تومان

7) هادی عقیلی (سپاهان اصفهان): 1.1 میلیارد تومان

8) عبداله کرمی (سپاهان اصفهان): 1 میلیارد تومان

9) رحمان احمدی (سپاهان اصفهان): 1 میلیارد تومان

10) لوسیانو پریرا (سپاهان اصفهان): 1 میلیارد تومان

11) بلیکس برایان (فولاد خوزستان): 1 میلیارد تومان

12) جاسم کرار (استقلال تهران): 1 میلیارد تومان

13) امید ابراهیمی (استقلال تهران): 1 میلیارد تومان

14) امیرحسین صادقی (استقلال تهران): 1 میلیارد تومان

15) آندرانیک تیموریان (استقلال تهران): 1 میلیارد تومان

16) هاشم بیگ‌زاده (استقلال تهران): 1 میلیارد تومان

17) خسرو حیدری (استقلال تهران): 1 میلیارد تومان

18) سعید دقیقی (پیکان تهران): 1 میلیارد تومان

 

موضوعات مرتبط: متفرقه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


از حیاط خلوت سیاسی تا راه نجات اقتصاد
شنبه 11 مرداد 1393 ساعت 1:3 | بازدید : 811 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

از حیاط خلوت سیاسی تا راه نجات اقتصاد

 

 
وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه اعلام کرده است که میزان سفر گردشگران ایرانی به‌این کشور در نیمه نخست سال 2014 میلادی نسبت به زمان مشابه در سال 2013 نزدیک به پنج برابر شده است. آنها توانسته‌اند مقام نخست را در گردشگران ورودی این شهر به خود اختصاص دهند.

صنعت گردشگری همواره یکی از پر رونق‌ترین منابع درآمدی کشورها شناخته شده است؛ از گردشگری مذهبی و تاریخی گرفته تا گردشگری درمانی. ترکیه یکی از نمونه‌های موفق در این امر است. این کشور که از لحاظ مجاورت‌های جغرافیایی و معنوی بسیار به ایران نزدیک است، توانسته مطابق با آمار سال 2013 درآمدی 32.31 میلیارد دلاری از این بازار کسب کند؛ درآمدی که دولت ترکیه هر سال تلاش می کند تا آن را افزایش دهد.

 
صنعت سفر وگردشگری با درآمدی بالغ بر 6.5 تریلیون دلار در سطح جهانی، اکنون بخشی کاملا توسعه یافته و جدی درمنابع درآمد مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی کشورها شناخته شده است.

 
در سال 2012 تعداد گردشگران درسطح جهانی از مرز یک میلیارد نفر گذشت. براساس آمار سازمان جهانی گردشگری، به ازای ورود هر گردشگر 2 تا 6 شغل مستقیم و 9 تا 15 شغل با احتساب مشاغل بخش‌های تولیدی و خدماتی ایجاد می‌شود. براساس پیش بینی همین سازمان، ضعیف‌ترین کشورهای توریست‌پذیر در سال 2020 از طریق این صنعت، بیش از 20 میلیارد دلار درآمد کسب خواهند کرد.
 

 
با توجه به این آمارها از سوی مؤسسه تحقیقات آماری استاتیست، صنعت گردشگری و سفر با تمام الحاقاتش که شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، رستوران‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌ها، مراکز خدمات مسافرتی، کسب و کار، اوقات فراغت و سرگرمی و فعالیت‌های مرتبط با تعطیلات می‌شود، می‌تواند سالانه منبع مهمی از درآمد برای کشورهای مختلف با منابع درآمدی بالا باشد.

 
درکنار آمارهای جهانی نگاهی به آمارهای داخلی نیز جلب نظر می کند. در این میان درآمد سالانه گردشگری ایران تنها یک میلیارد دلار عنوان شده است. سهمی بسیار ناچیز از گردشگری جهان.

 
سازمان میراث فرهنگی به مثابه حیاط خلوت سیاسی
سازمان میراث فرهنگی در دولت احمدی نژاد به نحوی اداره می‌شد که بسیاری از فعالان آن را «حیاط خلوت سیاسی» نامیدند. حضور سیاستمداران در این سازمان و بی توجهی آنان به امر گردشگری موجب شد تا این صنعت در کشور با افت شدیدی مواجه شود. ارائه آمارهای غلوآمیز و متناقض در این دوره تا جایی پیش رفت که اعتماد به این سازمان را از میان برد.

 
به عنوان مثال رئیس سازمان میراث فرهنگی در مردادماه سال 90 در اظهارنظری اعلام کرد: «ورود گردشگران خارجی از سال 83 تاکنون رشدی 300 درصدی داشته است.»

 
درست چند روز بعد در شهریورماه همان سال، احمدزاده کرمانی، در گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت نهم و دهم از افزایش 65 درصدی تعداد گردشگر ورودی به کشور خبر داد!

 
در سال 84 مدیر کل سابق دفتر آمار، اطلاعات و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی تعداد گردشگران ورودی به ایران را در سه ماه نخست همان سال 700 هزار نفر اعلام کرده بود و میزان مسافران و گردشگران خارجی و ایرانی را نیز تفکیک کرده و گفته بود: «یک میلیون و 147هزار نفر مسافر وارد کشور شدند که از این تعداد مسافر ورودی 833 هزار نفر ایرانی و تعداد 314 هزار نفر خارجی بوده اند.»

 
آمار سال 84 مبنای همه محاسبات اشتباه سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت تا جایی که متولیان از همان سال در این سازمان آمار مسافران ایرانی و خارجی را ترکیب و به عنوان مبنا و به نام گردشگران خارجی ورودی اعلام کردند.

 
جملاتی همچون جذب «هزاران میلیارد دلار» سرمایه در بخش گردشگری و «آنقدر هتل می‌سازیم که قابل شمارش نباشد» از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی هنوز......

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا کالای ایرانی نمی‌خریم؟
شنبه 11 مرداد 1393 ساعت 1:1 | بازدید : 780 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

چرا کالای ایرانی نمی‌خریم؟

عبدالرضا یاری با تایید این موضوع که مردم ما مصرف کالاهای خارجی را به تولیدات داخل ترجیح می‌دهند، اظهارکرد: عدم تمایل مردم نسبت به مصرف کالاهای تولید داخل به دلیل بی‌اعتمادی مردم به تولیدکنندگان و تولیدات آنها است.
 

،رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کرمانشاه با انتقاد از اینکه معمولا تولیدکنندگان ضرر خود را از جیب مصرف‌کننده و با کاهش کیفیت تولیدات خود جبران می‌کنند، گفت: بی‌کیفیتی تولیدات داخل اعتماد مردم را سلب می‌کند و مردم به سمت استفاده از کالاهای خارجی می روند.

عبدالرضا یاری با تایید این موضوع که مردم ما مصرف کالاهای خارجی را به تولیدات داخل ترجیح می‌دهند، اظهارکرد: عدم تمایل مردم نسبت به مصرف کالاهای تولید داخل به دلیل بی‌اعتمادی مردم به تولیدکنندگان و تولیدات آنها است.

وی ادامه‌داد: بسیاری از تولیدکنندگان ما در شرایط بحرانی که برای آنها پیش می‌آید به جای تحمل ضررهای آنی کوتاه‌مدت ترجیح می‌دهند دست در کیفیت تولیدات خود ببرند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کرمانشاه این کار را موجب سلب اعتماد مصرف‌کننده دانست و تاکید کرد: تولیدکنندگان کاهش کیفیت و ضرر رساندن به جیب مصرف کننده را آسان‌ترین کار ممکن می‌دانند و این در حالی است که در بلندمدت در نهایت ضرر این کار به خود آنها باز می‌گردد.

یاری معتقد است، این اقدامات حتی بسیاری از برندهای معتبر را نیز زیر سوال برده است.

وی نبود خدمات پس از فروش مناسب را از دیگر دلایل عدم رغبت مصرف‌کنندگان به خرید کالاهای ایرانی دانست و تصریح کرد: در برخی موارد خدمات پس از فروش بسیار محدودی هم وجود دارد که آن‌قدر هزینه به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند که فرد از دریافت آن خودداری می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کرمانشاه از بالابودن قیمت کالاها به نسبت کیفیت آنها به عنوان عامل دیگر عدم تمایل مردم به استفاده از کالاهای ایرانی یاد کرد و گفت: اگر یک بازار رقابتی آزاد بین صنایع ما و صنایع خارج از کشور وجود داشته باشد، بسیاری از مردم کالاهای خارجی را ترجیح می‌دهند.

یاری اشاره‌ای همه به پیامدهای عدم استفاده از کالاهای تولید داخل داشت و افزود: استفاده از کالای ایرانی تولید را رونق می‌دهد و چرخ کارخانه‌ها را می‌چرخاند، اما زمانی که کالاهای خارجی جایگزین تولیدات داخل شود بیکاری، رکود تورمی و ... را خواهیم داشت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پیش بینی بیزینس مانیتور از آینده سه صنعت ایران
سه شنبه 7 مرداد 1393 ساعت 1:55 | بازدید : 726 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

پیش بینی بیزینس مانیتور از آینده سه صنعت ایران/ اندازه بازارها پس از رفع تحریم بزرگ می شود؟

 دورنمای رشد صادرات گاز در ایران به شدت تحت تاثیر تحریم ها قرار دارد و به خاطر کمبود سرمایه گذاری خارجی در آینده ای قابل انتظار، نمی‏توان انتظار پیشرفت در صنعت گاز طبیعی مایع (LNG) ایران داشت.
 

 

موسسه بيزينس مانيتور پيش بيني کرده که اندازه برخي بازارها و صنايع ايران پس از رفع تحريم هاي بين المللي به شدت افزايش يابد. به نوشته گروه مطالعاتي اين موسسه در صورتي که روند مذاکرات هسته اي ايران به خوبي پيش رود، امکان سرمايه گذاري هاي تازه در اقتصاد کشور ايجاد مي شود.

با توجه به اینکه درآمد نفتی ایران نقش پررنگی در اقتصاد کشور دارد (53 کل درآمد در سال مالی 11-2010) انتظار می‏رود که کاهش درآمدهای نفتی به GDP کشور آسیب برساند. طبق برآورد انجام شده، تولید ناخالص داخلی ایران در سال های 2012 و 2013 به ترتیب 1.6 درصد و 0.3 درصد کاهش خواهد یافت. متوسط رشد اقتصاد ایران تا سال 2021 معادل 0.7 درصد خواهد بود.

جمعیت ایران از سطح فعلی یعنی 75.6 میلیون نفر تا سال 2021 به 81.5 میلیون نفر خواهد رسید. بعید به نظر می‏رسد که دولت تلاش کند از طریق افزایش مالیات ها به درآمد خود بیافزاید چرا که تجربه ناموفقی در مورد مالیات بر ارزش افزوده داشت. افزایش بهای انرژی می‏تواند باعث افزایش رشد پیش بینی شده و کاهش کسری بودجه اقتصاد ایران شود.

صنعت نفت و گاز به کدام سمت مي رود؟

به نوشته بيزينس مانيتور، تحریم های بین المللی از حجم صادرات و درآمد نفتی ایران کاسته و صادرات گاز و توسعه پالایشگاه ها نیز با کمبود سرمایه گذاری مواجه هستند. ایران ادعا می‏کند که اکتشافات جدیدی در مورد نفت و گاز انجام داده که در صورت تحقق بهره برداری از آن ها به ذخایر بالقوه این کشور افزوده خواهد شد.

صادرات میعانات کشور در سال 2013 معادل 3.6 میلیون بشکه در روز بود و انتظار مي رود در سال 2014 معادل 3.4 میلیون بشکه در روز باشد. در صورتی که توافقی ایران و غرب به کاهش تحریم ها بیانجامد میزان این صادرات تا سال 2016 به 3.74 و تا سال 2021 به 3.90 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

دورنمای رشد صادرات گاز در ایران به شدت تحت تاثیر تحریم ها قرار دارد و به خاطر کمبود سرمایه گذاری خارجی در آینده ای قابل انتظار، نمی‏توان انتظار پیشرفت در صنعت گاز طبیعی مایع (LNG) ایران داشت. صادرات خالص گاز ایران تا زمانی که این کشور مشکلات خود با غرب را حل نکند، در سطح پایینی باقی خواهد ماند.

درآمد نفتی ایران در سال 2012 معادل 70.9 میلیارد دلار و کل درآمد هیدروکربنی ایران معادل 72.6 میلیارد دلار بود. همچنین با توجه به اینکه انتظار می‏رود بهای نفت کاهش یابد، پیش بینی می‏شود که درآمد نفتی ایران به 64.7 میلیارد دلار در سال 2016 و 60.6 میلیارد دلار در سال 2021 برسد.

صنایع دارویی و بهداشتی به کدام سمت مي روند؟

افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم به همراه تحریم های بین المللی مهمترین چالش های پیش روی صنایع دارویی و بهداشتی هستند. همچنین جمعیت زیاد و رو به رشد ایران که بیشتر آن ها نیز به خدمات بهداشتی دسترسی دارند، مزیت بازار صنایع دارویی ایران محسوب می‏شود.

برآورد بیزنس مونیتور از بخش های مختلف صنایع دارویی و بهداشتی ایران

نام بخش

اندازه بازار (سال 2011)

اندازه بازار (سال 2015)

تغییر (درصد)

محصولات دارویی

35045 میلیارد ریال

3.26 میلیارد دلار

40863 میلیارد ریال

3.51 میلیارد دلار

16.6 + (ریالی)

7.6 + (دلاری)

محصولات بهداشتی

284227 میلیارد ریال

26.55 میلیارد دلار

327668 میلیارد ریال

28.13 میلیارد دلار

15.3 + (ریالی)

6.4 + (دلاری)

تجهیزات پزشکی

9688 میلیارد ریال

901 میلیون دلار

11231 میلیارد ریال

964 میلیارد دلار

15.9 + (ریالی)

7 + (دلاری)

صنعت برق ايران به کدام سمت مي رود؟

انتظار می‏رود که طی سال های 2012 تا 2021 میزان تولید برق ایران به طور متوسط سالانه 0.35 درصد رشد کند و به 222.8 تراوات ساعت برسد. همچنین انتظار می‏رود مصرف برق کشور نیز از 151.6 تراوات ساعت در سال 2012 به 160.8 تراوات ساعت در سال 2021 برسد. رشد متوسط سالانه مصرف 0.7 درصد برآورد شده است. طبق پیش بینی ها میزان اتلاف انرژی در سیستم انتقال و توزیع از 16.5 درصد به 14.3 درصد برسد که این امر به عرضه نیرو کمک قابل توجهی خواهد کرد. ایران اشتیاق زیادی برای صادرات مازاد تولید برق خود دارد اما در میان مدت ممکن است این صادرات با رکود مواجه شود. ظرفیت صادرات برق ایران در سال 2021 معادل 30.2 تراوات ساعت تخمین زده می‏ شود.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 87
:: باردید دیروز : 137
:: بازدید هفته : 405
:: بازدید ماه : 400
:: بازدید سال : 47541
:: بازدید کلی : 168082