بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
فضاي كسب و كار» همچنان در مسير نزولي است
پنج شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 17:10 | بازدید : 643 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

در حالي كه به گفته معاون وزير اقتصادي رتبه فضاي كسب و كار به طور حتم امسال نيز در آمارهاي انكتاد افزايش خواهد يافت و به گفته معاون وزير تعاون و رفاه شاهد ورود كارجويان متولد دهه ۶۰ به بازار كار ايجاد پيك تقاضا و نوعي شوك در اين بازار هستيم. اين مسئول مدعي كاهش دو درصدي نرخ بيكاري تا پايان سال جاري شده استبراساس آخرين آمار اعلام شده از سوي انكتاد، هم اكنون رتبه ايران در زمينه فضاي كسب و كار و در بين ۱۸۳كشور، ۱۴۴ است كه اين رتبه نيز در گزارش دو ماه آينده هم بالاتر خواهد رفت، مگر آنكه مقرارت‌هاي مانع در بهبود فضاي كسب و كار اصلاح شود. 

بنابراين گزارش معاون وزير اقتصاد در يك نشست خبري با علم به اين موضوع و انتقاد از بخش خصوصي به دليل اينكه نقش مهمي در روند اصلاح قانون فضاي كسب وكار نداشته از بخش خصوصي، اتاق‌هاي بازرگاني و تعاون خواست، پيشنهادهاي اجرايي براي ارتقاي فضاي كسب و كار كشور ارائه كنند.
رتبه ۱۴۴ ايران در سال جاري ميلادي حاصل معيارهاي ۱۸ گانه مؤثر بر فضاي كسب و كار است كه ايران در سال جاري ميلادي پنج پله سقوط كرده بود. 

بهروز عليشيري محيط فضاي كسب و كار را مهم‌ترين شاخص موفقيت اقتصاد كشور دانسته و گفت: هيئت مقررات زدايي براي ارتقاي فضاي كسب و كار مرتب تشكيل جلسه داده و شاخص‌هاي مهمي كه در فضاي كسب و كار كشور مؤثر است را بررسي كرده و راهكارهاي اجرايي را به دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط ارائه مي‌كند. معاون وزير اقتصاد با اشاره به گزارش انكتاد كه تغييرات قانوني و مقررات‌زدايي خاص كشورهاي توسعه يافته نيست، گفت: كشورهاي جهان ظرف سه ماه بيش از ۱۸۰ مورد قانون اصلاحي براي ارتقاي فضاي كسب و كار ارائه كردند كه ۶۰ درصد از اين قوانين در كشورهاي پيشرفته براي رقابت بيشتر در جذب سرمايه‌گذاري خارجي انجام شده است. وي افزود: در چهار ماه سال جاري بيش از ۱۵۰ نشست و مكاتبه توسط هيئت مقررات‌زدايي برگزار شده تا نسبت به ارتقاي فضاي كسب و كار اقدامات مؤثر انجام شود. 

عليشيري همچنين گفت: موضوع مقررات تاسيس و راه‌اندازي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، دفاتر پيشخوان خدمات الكترونيك و همچنين مراحل صدور مجوز توسط شهرداري در دستور كار هيئت مقررات‌زدايي قرار گرفته و براي اصلاح فضاي كسب و كار پيشنهاد‌هاي اصلاحي اين آئين‌نامه‌ها و مراحل مجوز ارائه شده است. 

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به ملاك‌هاي مؤثر در بهبود فضاي كسب و كار گفت: ما در سال جاري ميلادي در بخش شروع كسب و كار ۱۵ پله، صدور مجوز‌ها۲۱ پله، نقل و انتقالات هفت پله، شاخص پرداخت ماليات۱۱ پله، تجارت فرامرزي هفت پله نزول كرديم كه ادامه اين روند باعث خواهد شد تا ما در ارائه گزارش انكتاد و در خوشبينانه‌ترين حالت جايگاه ۱۵ را در بين ۱۸ كشور منطقه حفظ كنيم.
اين مقام مسئول گفت: در اين گزارش، شاخص حمايت از سهامداران خرد بهبود و شاخص شروع كسب و كار تضعيف شده است. 

وي ادامه داد: در شاخص پرداخت ماليات ايران از رتبه ۱۱۷ سال ۲۰۱۰ به ۱۲۶ سال ۲۰۱۲ نزول يافت و در ورشكستگي بنگاه‌ها نيز از رتبه ۱۰۹ سال ۲۰۱۰ به ۱۱۷ در ۲۰۱۲ رسيديم. 

رئيس كل سازمان سرمايه‌گذاري خارجي ايران با اشاره به اينكه بخش خصوصي تاكنون نقش مؤثري در بهبود فضاي كسب و كار نداشته و نتوانسته‌اند در خصوص اشكالات و موانع فضاي كسب و كار گزارش‌هاي روشني را به هيئت مقررات زدايي جهت بررسي و اصلاح ارائه كند، اظهار داشت: در شاخص اخذ مجوزهاي ساخت، رتبه ايران در بين ۱۸۳كشور جهان، ۱۶۴ است. 

وي با اشاره به اينكه در شاخص اخذ مجوزهاي ساخت ايران در بين ۱۸ كشور منطقه رتبه ۱۸است، گفت: در ايران در اخذ انشعابات آب و فاضلاب در يك پروژه ساخت ۲۷۰ روز و ۱۴ هزار و ۷۰۰ دلار هزينه و براي اخذ انشعاب برق نيز ۱۸۰ روز و ۳ ميليون و ۲۷۸ هزار و ۲۰۰ ريال هزينه لازم است. 

عليشيري در خصوص شاخص تجارت فرامرزي ايران گفت: اين شاخص در سال ۸۹ از بين ۱۸۳ كشور براي ايران، ۱۳۱ بود كه درسال ۹۰ به ۱۳۸ نزول كرد. هم اكنون براي انجام صادرات هفت سند به ۲۵ روز زمان در ايران نياز داريم كه در سال ۸۹ معادل هزار دلار و در سال ۹۰ نيز ۱۲۷۵ دلار هزينه دارد.
 

 


 

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


منتظر دلار 3000تومانی هم باشید!!!
پنج شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 2:39 | بازدید : 564 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

این روزها و درحالی که گمانه زنی ها از افزایش نرخ ارز دولتی خبر میدهد, بازار نیز شاهد تحولات جدید و کورس با انچه که از ان با عنوان قیمت جدید دلار یاد میشود ،است.
 دلار که طی ماههای اخیر حداکثر به رقم 2000تومان انهم به صورت موقت وساعتی رسیده بود از دیروز تاکنون به رقمی بالای 2100تومان رسیده وهمانجا جاخوش کرده است.
به نظر کارشناسان , همانطور که فضا و زمان برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها مناسب نبود و دولت از اجرای آن منصرف شد،به نظر می‌آید سیاست تک نرخی کردن ارز به مفهوم اعلام نرخ از سوی بانک مرکزی نیز کارآمد نخواهد بود.
بنا بر این گزارش ,محمد جمالی کارشناس اقتصادی دراین خصوص بیان میکند که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است دولت قصد دارد ظرف روزهای آتی ارز را تک نرخی کند. به این مفهوم که با توجه به قیمت ارز مرجع 1226 تومانی و قیمت ارز آزاد حدوداً 2000 تومانی ، قیمت ارز را احتمالاً حدود 1600 تا 1800 تومانی تک نرخی می‌کند.
در حالی که ارز تک نرخی به این معناست که قیمت ارز را عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌‌کند. بنابراین با توجه به تعیین این نرخ از سوی دولت و نه از سوی بازار هم اکنون قابل پیش بینی است که سیاست فوق با شکست مواجه خواهد شد، علاوه بر این که ارز تک نرخی نخواهد شد بلکه موج جدیدی از تورم بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.
دولت پیش بینی می‌کند اگر ارز را تک نرخی کند یکسر‌ی از تقاضا‌های که قبلاً وجود داشته از بین خواهد رفت.
در صورتی سیاست تک نرخی کردن ارز با موفقیت روبرو خواهد شد که هر کسی تقاضا‌ی ارزی داشته باشد با آن نرخ امکان‌پذیر باشد. با توجه به واقعیت های اقتصادی این امر امکان‌پذیر نیست و لذا مجدداً بازار سیاه ایجاد خواهد شد و فاصله قبلی بین نرخ ارز مرجع و آزاد برقرار خواهد بود.
*** دلار 1500 تا 1600 تومان می‌شود
درهمین راستا , مدیرعامل بانک تجارت با بیان اینکه نرخ ارز مرجع پس از تغییر قیمت حدود 1500 تا 1600 تومان خواهد شد، گفت: این امر باعث خواهد شد تا سهم ارز مرجع از بازار واردات به حداقل ممکن رسیده و تنها جنبه حمایتی داشته باشد.
محمدرضا رنجبر فلاح در مورد نرخ مناسب ارز مرجع گفت: قرار است عرضه و تقاضا قیمت ارز مرجع را تعیین کند و با تحقق این امر، میزان واردات به دلیل گران شدن نرخ ارز مرجع کاهش و انگیزه های صادرات کالا افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به اینکه نرخ کنونی ارز مرجع 1226 تومان با قیمت تعادلی ارز فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: این نرخ تنها برای این امر در نظر گرفته شده است تا کالاهای ضروری ارزان تر به دست مصرف کننده برسد و مابقی کالاها باید با ارز با نرخ تعادلی وارد کشور شود.
وی همچنین درباره وضعیت نرخ ارز در بازار آزاد با راه اندازی بورس ارز اظهارداشت: با راه اندازی این بازار موازی، قیمت ارز در بازار آزاد وابسته به عمق بورس ارز و تعداد عرضه کنندگان ارز در آن خواهد بود، اگر صادرکنندگان ارز این امکان را داشته باشند که بتوانند ارز را با قیمت بالا بفروشند، نرخ بازار آزاد کاهش نخواهد یافت.
***انتقاد شدید از برنامه جدید دولت
درعین حال , رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه به شدت با تک نرخی شدن ارز در شرایط فعلی مخالف هستیم، گفت: آیا این منطقی است که در شرایط فعلی دولت با قیمت‌های 2000 و 3000 تومان بخواهد ارز را تک نرخی کند.
ارسلان فتحی پور در گفتگو با مهر، درخصوص تک نرخی شدن ارز اظهارداشت: به شدت با این کار در شرایط فعلی مخالف هستم.
وی دربیان علت مخالفتش با تک نرخی شدن ارز، این سئوال را مطرح کرد که آیا این منطقی است که در شرایط فعلی دولت با قیمت‌های 2000 و 3000 تومان بخواهد ارز را تک نرخی کند؟!
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با گرانی ارز در شرایط فعلی، قیمت کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ در بازار چند برابر افزایش و قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: مسئولان باید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری تامین معیشت مردم را در اولویت کارهای خود قرار دهند، نه اینکه با اعمال سیاستهای نادرست وضعیت معیشتی مردم را سخت تر کنند.
نماینده مردم کلیبر در مجلس با تاکید برعدم افزایش نرخ ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی و داروها، گفت: باید نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ و همچنین داروها همان نرخ 1226 تومان باشد و این ارز از طریق مبادی ذیربط به صورت سهمیه ای توزیع شود.
وی با بیان اینکه نرخ ارز برای واردات کالاهای واسطه ای باید بین 1600 تا 1700 تومان درنظرگرفته شود، گفت: همچنین برای واردات کالاهای لوکس و تجملاتی نیز باید ارز با نرخ آزاد (درحدود 2000 تومان) در نظر گرفته شود.
فتحی پور در ادامه درخصوص وضعیت طرح 9 ماده ای خود برای ساماندهی سیستم ارزی و بازار داخلی کشور عنوان کرد: درحال حاضر این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس درحال بررسی کارشناسی است و درآینده ای نزدیک به تصویب خواهد رسید.
وی با اشاره به پیام‌های کتبی و شفاهی برخی از دولتمردان، گفت: هم اکنون که این طرح را ارائه کرده ایم، مسئولان دولتی می گویند که این کار را انجام داده اند و نیازی به ارائه چنین طرحی نبود!
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با با بیان اینکه امشب (دوشنبه شب) برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مهمان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند بود، گفت: منتظر ارسال دعوت نامه از سوی بانک مرکزی هستیم تا با آنها هم جلسه ای را برگزار کنیم.
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی پیش از این، با اعلام قطعی شدن تغییر نرخ ارز 1226 تومانی، از اعلام نرخ جدید ارز (تک نرخی) تا 10 روز آینده خبر داده و گفته است: کمبود ارزی برای تک نرخی شدن ارز نداریم.
***کنترل تورم مقدّم بر ارز تک‌نرخی
معاون سابق ارزی بانک مرکزی هم دراین راستا گفت: افزایش نرخ ارز مرجع تنها فاصله قیمتی بازار آزاد و نرخ مرجع را کاهش دهد اما قیمت ارز در بازار تنها با این اقدام یکسان‌سازی نخواهد شد.
سید کمال سیدعلی با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز مرجع، قیمت‌ بازار کاهش می‌یابد، اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکنون نرخ ارز مرجع پایین تعیین شده و نسبت به شرایط بازار منطقی نبوده است می‌توان نرخ ارز مرجع را افزایش داد.
وی افزود: این اقدام تنها می‌تواند فاصله را کاهش دهد ولی قیمت ارز در بازار تنها با این اقدام یکسان‌سازی نخواهد شد.
معاون سابق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه شرایط یکسان‌سازی ارز فراهم نیست ادامه داد: شرایط فعلی اقتصاد با چند سال گذشته تفاوت دارد و محدودیت‌ها در نقل و انتقالات و محدودیت منابع موانعی را برای تک نرخی کردن ارز ایجاد کرده است.
به گفته وی سیاست‌گذار ارز باید به سمت تک‌نرخی کردن ارز جهت‌گیری کند و از آن هدف دور نشود اما یک شبه ارز یکسان‌سازی نمی‌شود.
سیدعلی ادامه داد: اگر نرخ ارز به 1500 تا 1600 تومان برسد و نرخ بازار هم تعدیل شود، قیمت‌ها به یکدیگر نزدیک شده اما تک‌نرخی نشده است.
وی با بیان اینکه حرکت به سمت ارز تک نرخی به صورت تدریجی امکان‌پذیر است، گفت: در دوره گذشته که سیاست یکسان‌سازی ارز اجرایی شد برخی کالاها با ارز 300 تومان و برخی دیگر با ارز صادراتی وارد می‌شد و به تدریج اقلامی که با ارز 300 تومانی وارد می‌شدند از فهرست خارج شدند و روزی که یکسان‌سازی ارز اجرا شد مشکلی در اجرا به وجود نیامد.
معاون سابق ارزی بانک مرکزی افزود: با توجه به اینکه منابع نسبت به مصارف کمتر است، تک نرخی کردن ارز اولویت ندارد؛ در ابتدا باید نرخ تورم کنترل شود و پس از یک شش تا هشت ماهه به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کنیم.
*** اقدام مشکوک صرافی‌ها
اکثر صرافی‌های واقع در میدان فردوسی تهران با حذف قیمت ارز و سکه از تابلوی صرافی خود در روز جاری (دوشنبه)، این بازار را متشنج کردند به طوری که در این آشفته بازار، نرخ دلار آزاد تا 2140 تومان هم افزایش یافت.
خبرنگار مهر از میدان فردوسی - مرکز ارزفروشان تهران- گزارش داد که دوشنبه اکثر صرافی‌های دارای مجوز واقع در میدان فردوسی تهران قیمت ارز و سکه را از تابلوی صرافی خود حذف کرده اند.
این اقدام صرافان بازار ارز و سکه را متشنج کرده به طوری که قیمتها دائما در حال تغییر است، این در حالی است که بخش نظارتی بانک مرکزی هنوز درباره این اقدام صرافی‌ها موضع‌گیری نکرده‌ است.
قیمت دلار در بازار آزاد تهران که صبح امروز دوشنبه 2050 تومان بود، ظهر امروز تا 2200 تومان هم بالا رفت ولی هم اکنون نرخ آن به 2140 تومان رسیده، همچنین نرخ یورو در بازار آزاد 2600 تومان و پوند 3200 تومان شده است.
 
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


طنز/ چگونه اختلاس کنیم که گیر نیفتیم!
پنج شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 2:36 | بازدید : 991 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

این مطلب  چیزی جز طنز نمی باشد .

طنز/ چگونه اختلاس کنیم که گیر نیفتیم!
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت۱۰:۴۴
ايسنا/ رضا ساکی
- آخرین اختلاسی که مأموران سازمان بازرسی کل کشور کشف کرده‌اند، مربوط به اختلاس 15 میلیارد تومانی در بنیاد شهید است که نشان می‌دهد اختلاس‌کنندگان محترم همه‌ي موارد ایمنی اختلاس را رعایت نمی‌کنند و متأسفانه گیر می‌افتند. از آن‌جا که فن اختلاس در کشور ما از فنون نوپاست؛ لذا باید هر چه بیش‌تر درباره‌ی روش‌های نوین اختلاس اطلاع‌رسانی شود تا در آینده شاهد کشف اختلاس‌ها نباشیم. مختلسین محترم باید در هنگامه اختلاس از آغاز تا پایان موارد زیر را مو به مو رعایت کنند:

 
- به هیچ‌کس اعتماد نکنید و بیش‌تر از چهار ـ پنج نفر را درگیر نکنید تا درصد لو رفتن‌تان به حداقل برسد.

 
- از یک جا اختلاس کنید. حرص نزنید که کل پول مملکت را بالا بکشید. با اولین اختلاس خدا را شکر کنید و کار را تمام کنید و ادامه ندهید.

 
- به کم راضی باشید. تجربه ثابت کرده است تا 10 میلیارد تومان برای ادامه‌ی زندگی شما و آیندگان کافی است. اگر بیش‌تر از 10 میلیارد بخورید، امکان گیر افتادن‌تان بيش‌تر مي‌شود.

 
- از سازمان‌های بی‌پول و کوچک اختلاس نکنید. سعی کنید از سازمان‌های بزرگ و پول‌دار اختلاس کنید.

 
- اگر شهروند کشور دیگری نیستید، بهتر است از فکر اختلاس بیرون بیایید و نان حلال به خانه ببرید؛ ولی اگر در کشور دیگری حق شهروندی دارید، بلافاصله بعد از اتمام اختلاس، فرار کنید و از زندگی لذت ببرید.

 
- از همان اول بخشی از مبلغ اختلاس را به نیازمندان اختصاص بدهید تا آن‌ها هم در این سفره که پهن شده، سهیم باشند.

 
- مثل ندیدبدید‌ها تا یک پولی به حساب‌تان آمد، خرجش نکنید و ماشین گران و خانه‌ی آن‌چنانی نخرید؛ چون مردم حسود چشم‌تان می‌زنند و لو می‌روید.

 
- هرگز آبدارچی اداره یا سازمان مربوطه را وارد تیم اختلاس نکنید؛ چون این صنف دهن قرصی ندارند و خواسته و ناخواسته شما را لو می‌دهند. کارمندان محترم ترابری سازمان‌ها هم به همین نحو باید از دایره‌ی تیم شما خارج باشند.

 
- به دلار و یورو اختلاس نکنید؛ چون زیاد بالا و پایین می‌شوند. تومان از همه چیز بهتر است!

 
- همیشه سعي كنيد رابطه خويشي با آدم‌هاي كله‌گنده روبه‌راه كنيد تا در روند دادرسی و دادگاه به دردتان بخورد.

 
- بعد از مچ‌گيري دو قورت و نيم‌تان باقي باشد و بدون آن‌كه حاضر به عذرخواهي شويد، مدعي شويد قبل از آن‌كه شما اختلاس‌گر باشيد، كاشف اختلاس هستيد.

 
- موفق و پیروز باشید!

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


راز مقاومت ایران در گزارش شورای روابط خارجی آمریکا
پنج شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 2:34 | بازدید : 604 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

شورای روابط خارجی آمریکا به بررسی ریشه های مقاومت ایران مقابل فشارهای غرب پرداخت و نوشت تحریم ها در تغییر رفتار ایران مؤثر نبوده اند.

 

تحریم ها به تنهایی کافی نیستند و باید مذاکرات سیاسی و حتی تهدید نظامی چاشنی آن شود. موفقیت آزمون تحریم ها به این نیست که چه قدر مشکل برای حریف ایجاد می کنند بلکه به این است که چه قدر توانسته رفتار مقامات ایران را تغییر دهد. ایرانی ها در چنین مواقعی اصرار دارند که ثابت کنند تحریم ها بر آنان مؤثر نیست.
مگان سولیوان نویسنده این تحلیل خاطرنشان می کند: با توجه به نتایج نا امید کننده مذاکرات مسکو که به رغم درک فشارهای اقتصادی از سوی تهران حاصل شده می توان گفت مقامات ایران از قبل خود را برای مقابله با «شمشیر داموکلس» غرب آماده کرده بودند. آنها تصمیم گرفته بودند فشارهای اقتصادی را تحمل کنند.
ارگان شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیل دیگری نوشت: شکست مذاکرات این سؤال را در غرب مطرح کرده که آیا ما مقامات ایران را به درستی شناخته ایم؟ غرب از فقدان یک چهارچوب مفهومی مناسب برای پاسخ گویی رنج می برد و چون پس از گذشت سی و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی از درک ریشه های رفتاری رهبران ایران عاجز است بنابراین شانس کمی برای تغییر رفتار ایران دارد.
نویسنده معتقد است: «رمزگشایی از منشأ رفتار رهبران ایران می تواند طیفی از گزینه های واقع گرایانه را مطرح کند و راه های جدیدی برای برخورد با تهدید ایران پیش پای غرب بگذارد. در مورد بحث ایدئولوژی باید گفت رهبران ایران پیش از اینکه «اصول گرا» یا «اصلاح طلب» باشند همگی (امام) خمینی گرا هستند. آنها هنوز از ذخیره فکری انقلابی اولیه ای که امام خمینی به نظام تزریق کرد استفاده می کنند. جنبه مذهبی خمینی گرایی هنوز در جامعه ایران کاربرد دارد. مذهبی که در تلاقی با آموزه های مکتب شیعه بحث «ولایت» را مطرح می کند توانسته 30 سال حکومت کند.»
این تحلیل اضافه می کند: امروزه دومین نسل خمینی گراها مخالفت با غرب را در کنه جهان بینی خود حفظ کرده اند. همچنین این آموزه که ایران و جهان اسلام باید از نفوذ غرب پیراسته باشند هنوز در ذهن بسیاری از افراد انقلابی برجا مانده است. در برابر این سؤال که «چگونه با تهدید فرهنگی غرب مقابله کنیم؟» پیشنهاد شریعتی این بود که یک انقلاب برمبنای امامت می تواند تا زمان ظهور موعود جوامع اسلامی را اداره کند. این همان مفهومی بود که پیشتر امام خمینی در دکترین «ولایت فقیه» مطرح کرده بود.
تحلیل گر شورای روابط خارجی آمریکا خاطرنشان می کند: «بعد از انقلاب نیز به شدت با فرهنگ و مؤلفه های غربی در داخل کشور مقابله شد همانطور که در سطح روابط خارجی ایران زیر بار سلطه غرب نرفت. حال مؤلفه هایی که امام خمینی انقلاب را براساس آن بنیان نهاد معیار سنجش مشروعیت اخلاقی و تاریخی نظام شده است. این تفکر که ایران همواره در مواجهه با غرب ذی حق است در سیاست خارجی ایران نمود عینی دارد. برهمین اساس حل و فصل بحران هسته ای ایران تحت چنین شرایطی دشوار به نظر می رسد. زیرا اگر بازیگری هم در میان مقامات جمهوری اسلامی باشد که بخواهد در مقابل غرب نرمش نشان دهد نظام که به عنوان یک کل دشمنی وجودی و همیشگی با غرب را به عنوان هویت خود تعریف کرده است مانع وی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران نمی تواند بعد از این همه هزینه هایی که استکبار جهانی بر ایرانیان تحمیل کرده از مواضع خود کوتاه بیاید.»
 
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چگونه موقعیت فرستنده‎ی ایمیل را پیدا کنیم؟
پنج شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 2:30 | بازدید : 705 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

میخواهیم به شما بگوییم که چگونه میتوانید موقعیت ارسال کننده ایمیل را پیدا کنید و یا ایمیلی که برای شما ارسال شده از یک آدرس معتبر است یا جعلی.
هر کامپیوتر در اینترنت یا شبکه یک آدرس شناسایی به نام آدرس IP دارد و اولین قدم برای پیدا کردن موقعیت ارسال کننده پیدا کردن IP است.
چگونه IP را بدست آوریم:
IPدر یاهو میل:
 با نام کاربری و کلمه عبورتان وارد میل یاهو شوید.
 به روی inbox کلیک کنید تا لیست نامه هایتان را مشاهده کنید.
 به روی عنوان ایمیل مورد نظرتان، راست-کلیک کنید و بر روی گزینه View full Headers کلیک کنید.
 در محتوای پنجره باز شده به دنبال عبارت X-Originating-IP بگردید به عنوان مثال X-Originating-IP: ۱۸۵.۴۵.۲۵.۱۸۵ در این مثال IP عبارت ۱۸۵.۴۵.۲۵.۱۸۵ است.
           
IP در جیمیل:
 با نام کاربری و کلمه عبورتان وارد میل جی میل شوید.
 ایمیل مورد نظر را باز کنید.
 در کنار دکمه Reply یک فلش کوچک است بروی آن کلیک کنید و از منوی باز شده بروی گزینه Show Orginal کلیک کنید.
 در پنجره جدید به دنبال عبارت Received: from بگردید به عنوان مثال Received: from ۱۸۵.۴۵.۲۵.۱۸۵ در این مثال IP عبارت ۱۸۵.۴۵.۲۵.۱۸۵ است.
 

حال آدرس IP را کپی کنید و به وب سایت http://www.geobytes.com/iplocator.htm بروید و با دادن IP، موقعیت فرستنده را بدست آورید.  
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بورس پس از یک پشت سر گذاشتن یک دوره رشد قیمت ها و حضور در مدار صعودی، مدتی است در راستای تصحیح قیمت
یک شنبه 15 مرداد 1391 ساعت 1:46 | بازدید : 609 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بورس پس از یک پشت سر گذاشتن یک دوره رشد قیمت ها و حضور در مدار صعودی، مدتی است در راستای تصحیح قیمت ها گام بر می دارد تا به تعادل مورد نیاز خود نزدیک شود.
 
نصراله برزنی، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز گفت: بخشی از مکانیزم بازار سرمایه این است که قیمت ها را در مقاطعی تصحیح کند تا برای حرکت های بعدی آمادگی لازم را به دست آورد.
 
از ابتدای سال 1388 تاکنون شاخص کل از رقم هشت هزار واحدی حرکت خود را آغاز کرده و پس از گذشت سه سال و چهار ماه در حدود 230 درصد رشد را به ثبت رسانیده که این رقم در سایر بازارهای رقیب تاکنون رخ نداده است.
 
وی تصریح کرد: این میان به نظر می رسد بخشی از این میزان افزایش از منطق درستی پیروی نکرده و تحت تأثیر هیجانات رخ داده است. بطوریکه به دنبال بروز رفتارهای هیجانی و روند صعودی پرسرعت، طبیعی به نظر می رسید که در مقطعی نسبت قیمت به عایدی سهام (P/E) کاهش یابد.
 
بطوریکه این نسبت در سال جاری کاهش یافته و در حال حاضر به طور متوسط به کمتر از رقم پنج رسیده است، در حالیکه پیش از این رقم 7.8 واحدی را نیز تجربه کرده بود.
 
این کارشناس بازار سرمایه افزایش درآمد شرکت ها را نیز یادآور شد و اذعان داشت: طی مدت سه سال و نیم اخیر رشد قیمت سهام شرکت ها نسبت به رشد درآمد آنها سریع تر رخ داده، از این رو تصحیح قیمت ها اجتناب ناپذیر بوده است.
 
در نتیجه نسبت قیمت به درآمدی سهام نیز کاهش یافته و در شرایط فعلی این رقم برای برخی صنایع بسیار پرجاذبه شده است.
 
به عنوان مثال سهام سایپا پس از تقسیم 40 تومان سود از 50 تومان سود محقق شده سال مالی اخیر و بازگشایی نماد آن در قیمت 1028 ریال جاذبه کافی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرد و طی روز گذشته معاملات خوبی را از خود به نمایش گذاشت که البته از این نمونه ها در بورس بسیار است.
 
برزنی خاطر نشان کرد: وجود چنین مواردی در بورس موجب می شود جاذبه افزایش نرخ سود سپرده ها در مقابل بازدهی حدود 50 درصدی و نسبت (P/E) دو یا سه واحدی برخی سهم ها، کمتر مورد نظر سرمایه گذار قرار گیرد.
 
این کارشناس بازار سرمایه بازگشت بازار به روند مثبت و پررونق را از هفته های آتی پیش بینی کرد و گفت: ممکن است فشارهای اقتصادی و تحریم های بین المللی در شرایطی باعث بروز عکس العمل بیش از حد معمول سرمایه گذاران شود، اما این مورد سال ها تجربه شده و این واکنش های شدید پس از مدتی از بین رفته و به رفتارهای منطقی و دور از احساسات تبدیل می شود.
 
مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین در خصوص آثار احتمالی آثار و پیامدهای دور جدید گفتگوها پیرامون مسایل هسته ای ایران تصریح کرد: چنانچه توافق های نسبی در این جلسات محقق شود، برای بورس آثاری مثبت به بار خواهد آورد. اما اگر این بار نیز روند قبلی مذاکرات ادامه یابد، با توجه به اینکه کشور سال ها با داستان مذاکرات روبه رو بوده، آثار منفی قابل توجهی بر روند معاملات بورس مشاهده نخواهد شد.
 

وی در خاتمه سخنان خود یادآور شد: سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه باید توجه داشته باشند که این واکنش ها و عکس العمل های بیش از حد جزو طبیعت بازار است که پس از مدتی به تعادل می رسد. اما با توجه به شرایط فعلی حاکم بر بازار این امید می رود که بورس حرکت های رو به رشد خود را بزودی آغاز کن

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تغييراتي اساسي در سيستم بانكي کشور
یک شنبه 15 مرداد 1391 ساعت 1:43 | بازدید : 681 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

9 آذر ماه سال جاري زمان آغاز تغييراتي اساسي در سيستم بانكي كشور است. در اين فاز تحول بانكي، ممنوعيت‌هايي براي ارائه خدمات بانكي به اشخاص دارای سابقه چک برگشتی اجرا خواهد شد، امكان پرداخت مبلغ چک به دارنده چک از سایر حساب‌های سپرده صاحب حساب امكان‌پذير مي‌شود، اطلاعات مربوط به سابقه چک برگشتی در سامانه استعلام همگانی قرار مي‌گيرد و طبقه‌بندي چك‌ها اجرا خواهد شد.

 

پس از تصويب "دستورالعمل حساب جاري" در شوراي پول و اعتبار و ابلاغ آن در تاريخ 9 خرداد ماه امسال، شش ماه پس از اين تاريخ يعني 9 آذر ماه سال جاري موضوعات مورد اشاره در اين قانون لازم‌الاجرا خواهد شد.

حتي بانک‌ها موظف هستند طی یک‌سال پس از لازم‌الاجرا شدن این دستورالعمل، هر شش‌ماه یک‌بار، گزارش عملکرد خود در اجرای این دستورالعمل را به طور مشروح به بانک مركزي ارسال كنند.

با اجرايي شدن اين دستورالعمل در 9 آذر ماه امسال چند اتفاق جديد در سيستم بانكي كشور رخ خواهد داد.

افتتاح حساب جاری برای اشخاص دارای سابقه چک برگشتی یا بدهی غیرجاری به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و همچنین تحویل دسته‌چک به اشخاص دارای سابقه چک برگشتی و بدهی غیرجاری به بانک‌ها و یا مؤسسات اعتباری غیربانکی اجرايي ممنوع خواهد شد.

ساز و کار پرداخت مبلغ چک به دارنده چک از سایر حساب‌های سپرده صاحب حساب، اعم از سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده قرض‌الحسنه جاری (برای اشخاص حقوقی) و سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار در همان بانک، در صورت عدم موجودی یا عدم کفایت موجودی حساب جاری ذی‌ربط طراحي مي‌شود.

افتتاح حساب جاری برای شخص حقوقی به احراز شرایط افتتاح حساب جاری برای اشخاص حقیقی عضو هیأت مدیره و اشخاص حقیقی که به نمایندگی از سایر اشخاص حقوقی در هیأت مدیره عضو هستند و همچنین اشخاص حقیقی که به نمایندگی از شخص حقوقی مجاز به امضاء هستند منوط خواهد شد.

تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از اعطای هرگونه تسهیلات، افتتاح هرگونه حساب سپرده جدید، ارایه دسته‌چک، گشایش اعتبار اسنادی، صدور ضمانت‌نامه و ارائه خدمات بانکی الکترونیکی به دارندگان سابقه چک برگشتی ممنوع خواهند شد.

ضوابط مربوط به رفع سوء‌اثر از چک‌های برگشتی از طریق تأمین موجودی، ارائه لاشه چک برگشتی، ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک، واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود كردن آن به مدت 24 ماه، ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی و انقضای مدت نگهداری سوابق چک‌های برگشتی (صرفاً مدت هفت سال در مورد هر برگ چک برگشتی) در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی تجمیع مي‌شود.

از دارندگان حساب جاری، برای قراردادن اطلاعات مربوط به سابقه چک برگشتی وی در اختیار دیگران از طریق سامانه استعلام همگانی اجازه اخذ مي‌شود.

بانک‌ها از افتتاح و نگهداری بیش از یک حساب جاری ریالی برای هر شخص حقیقی در هر بانک ممنوع خواهند شد.

چک‌ها طبقه‌بندي مي‌شوند و چاپ و توزیع دسته چک به صورت کاملاً متمرکز و با رعایت ضرایب ایمنی و استانداردهای قابل قبول و یکسان و همچنین درنظر گرفتن الزامات ناظر بر طراحی چک توسط بانک، برای یکسان سازی و هماهنگ نمودن طراحی چک پيش‌بيني خواهد شد.

برای ارسال ابلاغیه‌ها، مکاتبات و نیز گواهی‌نامه عدم پرداخت چک، آدرس و کدپستی دارندگان و یا متقاضیان افتتاح حساب جاری موجود در سازمان ثبت احوال کشور (پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور) ملاک عمل قرار مي‌گيرد.

پيش از اين بانك مركزي اعلام كرده بود: بر اساس اختیارات مندرج در بند (8) از ماده (14) «قانون پولی و بانکی کشور»، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بازنگری در مقررات افتتاح حساب جاری را با لحاظ قوانین و مقررات جاری کشور از جمله قانون صدور چک و همچنین با در نظر گرفتن نیازها، مقتضیات و مصالح حال حاضر کشور، در دستور کار خود قرار داد. در این راستا، این بانک پس از طی بیش از دو سال کار کارشناسی و اخذ نظرات و پیشنهادات مراجع ذی‌ربط و همچنین پیشکسوتان و صاحبنظران این حوزه، «دستورالعمل حساب جاری» را تدوین و در نهایت دستورالعمل مزبور، در یکهزار و یکصد و چهلمین جلسه دوم خرداد 91 شورای پول و اعتبار، به تصویب رسید.
 
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


حداقل هزينه زندگی در تهران چقدر است؟
یک شنبه 15 مرداد 1391 ساعت 1:39 | بازدید : 642 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

حداقل هزینه ماهانه خانوارهای ساکن تهران، رقمی معادل یک میلیون و 216 هزار تومان است

به طوری که هزینه سالانه خانوارهای مناطق شهری تهران حداقل 14 میلیون و 600 هزار تومان برآورد شده است که 12 میلیون آن را هزینه‌های غیرخوراکی و مابقی را خوراکی تشکیل می‌دهد.
 
بر این اساس، سهم هزینه تامین مسکن شامل اجاره بها یا قیمت خرید، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های غیرخوراکی را به خود اختصاص می‌دهد.
 
نتایج بررسی‌های شهرداری تهران همچنین درباره کیفیت زندگی و اوضاع اقتصاد مسکن در پایتخت نشان می‌دهد: گرایش متقاضیان مسکن به سمت واحدهای مسکونی با متراژ کمتر از 100 متر افزایش پیدا کرده است.
 
 به طوری که عمده تهرانی‌ها تمایل به اجاره یا خرید آپارتمان‌های 50 تا 70 مترمربعی با حداقل دارای دو اتاق را دارند که همین گرایش هم‌اکنون باعث افزایش واحدهای مسکونی با تعداد دو اتاق در سطح شهر تهران شده است.    
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


سلطان اقتصاد ایران بازنشسته می شود
یک شنبه 15 مرداد 1391 ساعت 1:37 | بازدید : 593 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

اسدالله عسگر اولادی، تاجر شناخته شده و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت و گو با هفته نامه تجارت فردا نکات قابل توجهی را مطرح کرده است
بخش هایی از گفت و گو با اسدالله عسگر اولادی که سال گذشته خود را هفتمین ثروتمند ایرانی معرفی کرد را در ادامه می خوانید:

* خانواده من از خانواده‌های اصیل و تقریباً هزار ساله دماوند است. به روایتی، اجداد من حتی جزء سادات مازندران بوده‌اند. من به شخصه، سید بودن خودم و خانواده‌ام را تایید نمی‌کنم اما در دماوند امامزاده‌ای وجود دارد که به حدود
۴۵۰ سال پیش برمی‌گردد که در بررسی اسناد این امامزاده به دست آمده است که این امامزاده منسوب به طایفه‌ای است که در دماوند پسوند «اولادی» و بعدها «عسگر» دارند. اما ما چون نمی‌دانیم این اسناد را در کجا باید بررسی کنیم پی آن را نگرفته‌ایم. اما همین اندازه اشاره می‌کنم که خانواده بنده از متعهدین و متشخصین دماوند بوده‌اند.


*دماوند منطقه و شهری قدیمی است که از زمان سلجوقیان وجود داشته. پدربزرگ من که نامش «عسگر» بود، از افسران نادرشاه بوده است. بر اساس اسناد تاریخی، جنگی میان نادرشاه و محمود افغان در دماوند رخ می‌دهد که پدربزرگ بنده در این جنگ مجروح و به ناچار در دماوند ماندگار می‌شود و در این منطقه تشکیل زندگی می‌دهد. بنابراین، فرزندان و نوادگان او که ابتدا به شهرت «اولادی» نام‌گذاری شدند بعدها به «عسگراولادی» شهرت می‌یابند.


*اما چرا شایعاتی درباره برادر من حاج حبیب‌الله، مبنی بر پسوند «مسلمان» ایشان و اینکه اتهام سابقه یهودی بودن را به ایشان و خانواده من نسبت داده‌اند؟ ابتدا این نکته را یادآوری کنم که در خانواده ما تنها در شناسنامه حاج حبیب‌الله پسوند «مسلمان» قید شده است و دیگر اعضای خانواده حتی پدر ما هم این پسوند را ندارد. برادر من در مرداد ماه سال
۱۳۱۱ متولد شده است. در زمان تولد ایشان، خانه پدری ما در محله سیروس سابق بود. در آن زمان، ما در خانه شماره ۲۰ کوچه حمام گلشن که به خیابان سیروس متصل بود متولد شدیم. کوچه حمام‌گلشن رو‌به‌روی بازار سیداسماعیل بود که هنوز هم این کوچه باقی مانده است. ۵۰ سال پیش به این کوچه و خانه شماره ۲۰ سر زدم اما نمی‌دانم امروز آن خانه هنوز برقرار است یا خراب شده است.


* در آن زمان، خیابان سیروس شامل محله‌ای به نام «عودلاجان» می‌شد که یکی از محلات هشت‌گانه قدیم تهران بود. در واقع عودلاجان محله یهودی‌نشین تهران محسوب می‌شد که هنوز هم آثار آن تا حدودی باقی مانده است. دفتر اداره ثبت و احوال تهران در این محله مستقر بود و یهودی‌های عودلاجان برای صدور شناسنامه تنها به این دفترخانه مراجعه می‌کردند. پدر من پس از تولد حاج حبیب‌الله به این دفترخانه مراجعه می‌کند تا برای او شناسنامه دریافت کند. هنگامی‌که ایشان به این دفترخانه مراجعه می‌کند، یهودیانی را می‌بیند که برای گرفتن شناسنامه نوزادان خود دور تا دور محل ثبت اسناد نشسته‌اند. پدر من برای آنکه به رئیس این دفترخانه بفهماند که یهودی نیست و با دیگر حاضران قاطی نشود، چندین بار تاکید می‌کند که او و فرزند تازه به دنیا آمده‌اش مسلمان هستند و اصرار می‌کند که واژه مسلمان را فراموش نکند. رئیس آن دفترخانه نیز می‌گوید که فرقی نمی‌کند و برای فرزند وی نیز مانند دیگر افراد، شناسنامه صادر می‌کند اما پدرم تاکید زیادی می‌کند که او واژه «مسلمان» را یادداشت کند. از این رو، رئیس ثبت احوال محله عودلاجان در شناسنامه حاج حبیب‌الله در قسمت نام خانوادگی می‌نویسد «حبیب‌الله عسگراولادی مسلمان».


*بنابراین پسوند مسلمان فقط در شناسنامه برادرم قید شده و در شناسنامه سایر اعضای خانواده این پسوند نیامده است. من چندین بار از حاج حبیب‌الله خواستم که پسوند «مسلمان» را از شناسنامه خود حذف کند و مانند سایر اعضای خانواده، تنها «عسگراولادی» بماند اما ایشان اصراری برای این کار ندارد و معتقد است که چون قید این پسوند در شناسنامه وی به اصرار مرحوم پدر بوده، به آن احترام گذاشته و نام کامل خانوادگی خود را تغییر نخواهد داد.

*هجوم تبلیغاتی و شایعات از زمانی آغاز شد که حاج حبیب‌الله در دولت آیت‌الله خامنه‌ای به وزارت بازرگانی رسید و از آن روز به این گونه شایعات علیه ایشان دامن زده شد.

*پدر من دکان عطاری داشت و به این حرفه مشغول بود. دایی بنده به تجارت مشغول بود و پدربزرگم حاج حبیب‌الله توسلی از تجار بزرگ دوره خود بود. در واقع خانواده من منهای مرحوم پدرم در کار تجارت بودند، من نیز از کودکی به کسب‌وکار و تجارت علاقه داشتم. کارم را از صفر شروع کردم. اولین حقوقی که در دوره شاگردی گرفتم روزی دو ریال بود که می‌شد ماهی شش تومان. تلاشم شبانه‌روزی و کار سخت بود. کارم را با خرید یک کیسه کنجد به قیمت
۵۳ تومان از بازار تهران شروع کردم و آن کیسه کنجد را به نانوایی سر محل به قیمت ۷۰ تومان فروختم و این اولین سود من در تجارت بود. این مربوط به سال ۱۳۲۷ است. مدتی بعد برای کار اداری به یک شرکت تجاری رفتم. کار این شرکت، صادرات بود، من هم به صادرات علاقه‌مند شدم اما پول نداشتم. تنها دارایی‌ام خانه‌ای بود که من و دو خواهر و پدر و مادرم زندگی می‌کردیم. به هر حال در سال ۱۳۳۳ یک فولکس‌واگن قورباغه‌ای خریدم. با همین ماشین خواروبار از بازار می‌خریدم و بین نانوا و بقال توزیع می‌کردم. سال ۱۳۳۴ تصمیم گرفتم تاجر شوم. به اتاق بازرگانی رفتم که کارت بازرگانی بگیرم، اما گفتند هنوز بچه‌ای و سن‌ات اقتضا نمی‌کند. البته نایب رئیس اتاق بازرگانی این اختیار را داشت که امتحانم کند.

*در خانواده ما همه کاسب هستند.
* در مورد ثروت من و خانواده‌ام افسانه‌سرایی می‌کنند.
*من هیچ رانتی از انقلاب به دست نیاورده‌ام .
* ماشین من
۴۰ یا ۵۰ میلیون بیشتر نمی‌ارزد آنها که فکر می‌کنند نیم‌ میلیارد می‌ارزد ماشین‌‌شناس نیستند.

*به نظر من در دوره اول، یعنی دولت نهم، اقدامات خوبی در اقتصاد صورت گرفت اما در دولت دهم نمره قبولی به احمدی‌نژاد و تیم اقتصادی کابینه ایشان نمی‌دهم. با این حال در حوزه سیاسی و دانش و علم پیشرفت‌های مناسبی داشته‌ایم.

*در زمان جنگ عملاً تجارت و کسب‌وکار من محدود شد. در این دوره تقریباً هر ماه یک مرتبه برای انتقال کمک‌های اتاق بازرگانی به جبهه می‌رفتم.

*دهه
۶۰ یکی از سخت‌ترین دوران اقتصاد ایران بود آن هم به واسطه مصادره‌ها.

*به نظر من مصادره ها اشتباه بود و دولت وقت راه اشتباهی را طی کرد.

* همسر من تجربه اقتصادی و ورود به تجارت و کسب‌وکار را ندارد. اما در امور خیریه بسیار فعال است و با آنکه پدر مرحوم ایشان، حاج آقا توسلی، از تاجران و ثروتمندان زمان خود بود اما همسر من حجم بالایی از ارث خود را صرف امور خیریه کرد. در حال حاضر هم اگر پولی از من می‌گیرد، در راه خیریه صرف می‌کند. تاکنون پیش نیامده است که سفرهای خارجی و داخلی را بدون ایشان بروم.
۵۰ سال است که در تمام سفرهایم همسرم حضور دارد حتی پس از انقلاب همراه هیات دولت یا وزرا اگر به سفری رفته‌ام ایشان هم بوده‌اند.

*از هر چیزی که به اطلاعات من اضافه کند، استفاده می‌کنم. آی‌پد هم دارم اما راستش وقت و حوصله استفاده ندارم.

*یک دستگاه ماشین بنز بیشتر ندارم که مدل
۲۰۰۶ است و همه جا با این ماشین این طرف و آن طرف می‌روم. قبل از آن هم یک بنز دیگر داشتم که کهنه شد و به جای آن همین خودرو بنز سفید رنگ را سوار می‌شوم. اولین ماشینی که خریدم دهه ۳۰ بود، یک دستگاه فولکس واگن. پس از آن فورد آمریکایی خریدم، پس از چند سال سواری با فورد، آن را فروختم و بنز خریدم که تا به امروز هم بنز سوار می‌شوم.

* می‌توانید بروید و پرس و جو کنید که قیمت امروز خانه ام چقدر است. امروز که شایعه می‌شود اسدالله عسگراولادی میلیاردر است، بیراه نگفته‌اند چرا که هر کسی خانه
۱۲۰۰ متری در محمودیه داشته باشد، حتماً میلیاردر است. اما به غیر از این خانه و شرکت تجاری و انبار، دارایی دیگری ندارم. پس از انقلاب نیز نه خانه‌ای خریدم و نه شرکت دیگری راه اندازی کردم.
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


وصیتـی زیبـا و مانـدگار منسوب به آلبـرت انیشتیـن
یک شنبه 15 مرداد 1391 ساعت 1:35 | بازدید : 643 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – ازمیان ایمیلها - استخوان هایم، عضلاتم، تک تک سلول هایم و اعصابم را بردارید و راهی پیدا کنید که آنها را به پاهای یک کودک فلج پیوند بزنید .
 
 
به گزارش شفقنا وصیتی از آلبرت انیشتن منتشر شده است که آنجه در پی می آید بخش هایی از وصیت منسوب به او است:
 
روزی فرا خواهد رسید که جسم من آنجا زیر ملحفه سفید پاکیزه ای که از چهار طرفش زیر تشک تخت بیمارستان رفته است، قرار می گیرد و آدم هایی که سخت مشغول زنده ها و مرده ها هستند از کنارم می گذرند.
 
آن لحظه فرا خواهد رسید که دکتر بگوید مغز من از کار افتاده است و به هزار علت دانسته و ندانسته زندگیم به پایان رسیده است.
 
در چنین روزی، تلاش نکنید به شکل مصنوعی و با استفاده از دستگاه، زندگیم را به من برگردانید و این را بستر مرگ من ندانید. بگذارید آن را بستر زندگی بنامم. بگذارید جسمم به دیگران کمک کند که به حیات خود ادامه دهند.
 
چشمهایم را به انسانی بدهید که هرگز طلوع آفتاب، چهره یک نوزاد و شکوه عشق را در چشم های یک زن ندیده است.
 
قلبم را به کسی هدیه بدهید که از قلب جز خاطره ی دردهایی پیاپی و آزار دهنده چیزی به یاد ندارد.
 
خونم را به نوجوانی بدهید که او را از تصادف ماشین بیرون کشیده اند و کمکش کنید تا زنده بماند تا نوه هایش را ببیند.
 
کلیه هایم را به کسی بدهید که زندگیش به ماشینی بستگی دارد که هر هفته خون او را تصفیه می کند.
 
استخوان هایم، عضلاتم، تک تک سلول هایم و اعصابم را بردارید و راهی پیدا کنید که آنها را به پاهای یک کودک فلج پیوند بزنید.
 
هر گوشه از مغز مرا بکاوید، سلول هایم را اگر لازم شد، بردارید و بگذارید به رشد خود ادامه دهند تا به کمک آنها پسرک لالی بتواند با صدای دو رگه فریاد بزند و دخترک ناشنوایی زمزمه باران را روی شیشه اتاقش بشنود.
 
اگر قرار است چیزی از وجود مرا دفن کنید بگذارید خطاهایم، ضعفهایم و تعصباتم نسبت به همنوعانم دفن شوند.
 
گناهانم را به شیطان و روحم را به خدا بسپارید و اگر گاهی دوست داشتید یادم کنید.
 
عمل خیری انجام دهید، یا به کسی که نیازمند شماست، کلام محبت آمیزی بگویید.
 
اگر آنچه را که گفتم برایم انجام دهید، همیشه زنده خواهم ماند ...
 
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


انتقاد تند و صریح به دولت در حضور احمدی‌نژاد
یک شنبه 15 مرداد 1391 ساعت 1:29 | بازدید : 655 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

در جلسه افطاری رئیس جمهور با جمعی از دانشجویان، که پنجشنبه شب در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، یکی از دانشجویان در سخنان شجاعانه ای به شدت از سیاستها و عملکرد های نادرست دولت انتقاد کرد.

بسمه تعالی

 
-طلوع مجدد گفتمان انقلاب اسلامی و مکتب امام (ره) در مقطع سرنوشت ساز سال 84، نشانگر اعتقاد عمیق مردم ایران اسلامی به این مکتب بود. فرصت 8 ساله ای که در اختیار دولت نهم و دهم قرار گرفت, می توانست در بازتولید این گفتمان به فراخور اقتضائات زمانی دهه سوم انقلاب اسلامی و اجرای آن کفایت کند، اما افسوس و صد افسوس که در پایان هفتمین سال، با نتیجه ای شایسته مواجه نیستیم. هرچند که صِرفِ بازطرح آن شعارها و آرمانها هم امری نیکو و قابل تقدیر بود، اما عدم تحقق آنها در حد امکانِ یک دولت هشت ساله با پشتوانه حمایت مستمر و جدی رهبری و مردم، عملا مصداق فرصت سوزی و بطالت است. فرصتی که در یک بزنگاه سیاسی و اجتماعی – یا به تعبیر رهبری «پیچ تاریخی» - به دست آمد و عدم استفاده لازم از آن بهانه ای شد برای جناح های رقیب چپ و راست که اشتباهات دولت را به حساب صحت انتقادات و حقانیت خویش بگذارند و درصدد برآیند تا کلاهی از نمد رنجش سیاسی و نومیدی اجتماعی و اقتصادی مردم برای خود بدوزند.

 
این فرصت که در نتیجه شکست نمایندگان جریانات راست و چپ در آزمون بزرگ انتخابات سال 84 و 88 در برابر  تکرار شعارهای انقلاب اسلامی، پدید آمد، می توانست با حضور نسل جدیدی از فرزندان این انقلاب به نوآوری و زایش سیاسی و فکری جدیدی بدل گردد. متاسفانه امروز شاهد کنار رفتن نسل جوان و آرمانخواه از عرصه های مدیریتی و بازگشت چهره های ارتجاعی و ورشکسته جناح های گذشته در قالب تفکر پراگماتیستی و «شبه سازندگی» هستند که همان شعارها و برنامه های عملگرایانه و مدرن زده دهه هفتاد را تداعی می کند. حضور چهره های متعدد از تکنوکرات های سازندگی در رده های کلان مدیریتی کشور شاهدی بر این مدعاست .

 
-دولت نهم با شعارهای اقتصادی آمد و ما هشدار دادیم که فرهنگ نباید مغفول و مظلوم بماند. ما شاهد عدم وجود راهبرد فرهنگی از سوی این دولت بوده و متأسفانه ارتقا فرهنگ اجتماعی در خور شأن انقلاب اسلامی را ندیدیم.  افسوس که امروز می گوییم فرهنگ را به لیبرالیسم آلوده نکنید و استدعا دارد همان شعارهای اقتصادی را بچسبید! وضع اقتصادی ملت که همچنان منتظر ورود پول نفت به سفره های خود برای خرید «مرغ» هستند! را نمی توان با تحریم های خارجی و ادعای «شرایط شعب ابیطالب» توجیه کرد که به تعبیر رهبری ما در شرایط «بدر و خیبر» هستیم، با این تبصره ی ما که اگر بی تدبیری های مدیران کارنابلد و نقد ناشنوای اقتصادی بگذارد!

 
-نگاهی در بخشی از دولت سعی دارد با فرافکنی وضعیت نابسامان اقتصادی را به تحریم اقتصادی نسبت دهد، آنقدر فضا امروز تعجب برانگیز است که شائبه تعمدی بودن برخی سیاست های اقتصادی در جهت دامن زدن به فضای سودا گری را تداعی می کند. مخصوصاً در سالی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان تولید ملی نامگذاری شده است.

 
-شگفتی از این است که علاوه بر این که گفته شده حوزه مهم و اولویت دار، اقتصاد است و با توجه به این که آهنگ حرکت در این حوزه باید رویکرد ارزشی، سخت کوشانه و با جدیت باشد شاهد آن هستیم که بخشی از دولت با محدود نگری و خوش باوری و حتی شائبه برخی رگه های تعمدی به گونه ای کار را پیش می برد که بدون تردید می توان ادعا کرد در 30 سال پس از انقلاب اسلامی هیچ فرصتی اینگونه برای سودا گران و فرصت طلبان و دلالان فراهم نبوده است. شکاف طبقاتی زیاد تر، فقیر فقیر تر ، غنی غنی تر و فرصت برای فرصت طلبان مهیا تر شده است.

 
-پرونده هایی نظیر فساد اقتصادی هزار میلیاردی، مقولات حاشیه ای درجه 2 تلقی شدند و این نبود، مگر ضعف نگرش، باور، عدم جدیت که در قالب یک رگه انحرافی در اقتصاد بروز کرده است.

 
-دانشگاه و ما ادراک دانشگاه! آقای دکتر، از آن نامه معروف شما به وزرای علوم و بهداشت دریافتیم که ظاهراً

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آیا می دانید قیمت یک مدال طلای المپیک 2012 چقدر است؟
یک شنبه 15 مرداد 1391 ساعت 1:27 | بازدید : 725 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

– گرچه ارزش مدالهای المپیک برای ورزشکاران بسیار بالا است و به هیج وجه از منظر طلای به کار فته در آن ارزش گذاری نمی شود، اما هزینه تولید و ارزش فلز به کار رفته در آنها چندان قابل توجه نیست.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا دیلی میل اعلام کرد: ارزش فلز یک مدال طلای المپیک لندن 2012 تنها 410 پوند انگلیس است. هر مدال طلا حدود یک درصد طلا، حدود 92.5 درصد نقره و مابقی فلزات دیگر است.
ارزش یک مدال نقره حدود 210 پوند  و ارزش یک مدال برنز به شکل باورنکردنی تنها حدود 3 پوند است.
انتهای پیام
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تاثیر خصوصی سازی برعملکردمالی شرکت های مشمول اصل 44
چهار شنبه 4 مرداد 1391 ساعت 2:16 | بازدید : 748 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

یک پژوهش علمی نشان می دهد برخلاف سایر کشورها خصوصی سازی در ایران هیچ تاثیر معنا داری برعملکرد مالی و عملیاتی بنگاه های واگذار شده نداشته و حتی برخی مواقع با تاثیر منفی همراه بوده است.
خبرگزاری فارس: تاثیر 6سال خصوصی‌سازی بر عملکرد مالی شرکتهای مشمول اصل 44

درحالی اجرای بند جیم اصل 44 ماه گذشته وارد عمر 7 سالگی خود شد و سازمان خصوصی سازی هم هیچ آمار و ارقام و گزارشی از وضعیت واگذاری ها ارایه نکرد که نتایج یک مقاله علمی توسط محمد ایمانی و پرویز پیری دو استاد یار گروه حسابداری دانشگاه ارومیه و شهروز توبره ریزی کارشناس ارشد حسابداری این دانشگاه نشان می دهد خصوصی سازی هیچ تاثیری برعملکرد مالی وعملیاتی بنگاه های واگذار شده نداشته و حتی برخی مواقع با تاثیر منفی همراه بوده اما این تاثیراز لحاظ آماری معنادار نیست.

*عدم تاثیر خصوصی سازی بر عملکرد مالی و عملیاتی شرکت ها

ابن خلدون نظریه پرداز معروف مسلمان می‌گوید:اگردولت تجارت کند،دولت ضعیف و مردم فقیر می شوند و اگر مردم تجارت کنند،مردم غنی و دولت قوی می‌شود.

پس از سال ها از دولتی بودن اقتصاد ایران مسئولان نظام و صاحب نظران اقتصادی به این نتیجه رسیدند که به منظور شتاب بخشیدن در توسعه اقتصادی کشور، دولت باید از حالت تصدی گری خارج شود و تنها نقش حمایتی داشته باشند. این روند با تصویب خط مشی‌های قسمت یکم برنامه اول توسعه درسال 68 آغاز شد و تا ابلاغیه سیاست های کلی اصل44 خصوصاً بند ج ادامه یافته است.

در این پژوهش سعی شده تاثیر خصوصی سازی به عنوان مهمترین بند این سیاست ها بر عملکرد مالی و عملیاتی بنگاه‌های مشمول واگذاری در بازه زمانی6 ساله (80 تا 86 )از طریق بررسی شاخص های مالی و عملیاتی موردآزمون قرارگیرد.

عملکرد سه سال قبل و سه سال بعد از واگذاری شرکت‌ها با استفاده از آزمون T-test زوجی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها نشان می‌دهد خصوصی سازی هیچ تاثیری معناداری بر عملکرد مالی و عملیاتی شرکت های واگذار شده نداشته است .

*بررسی اهداف تعیین شده در سیاست های اصل 44

اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 بدون شک یکی از سیاست‌های تاثیرگذار برتحولات آتی وپیشرفت اقتصادی کشور محسوب می‌شود.مخصوصاً تصویب بند ج این سیاست ها توسط مقام معظم رهبری درتیر 85 حساسیت بیشتری برانگیخت و توجه فعالان بخش اقتصاد و دانشگاهیان را بیش از پیش به خود معطوف ساخت و ضرورت تبیین جایگاه قانونی بخش خصوصی درفعالیتهای اقتصادی را بیش ازپیش آشکار کرد.

ابلاغ این سیاست ها در راستای دستیابی به این حقیقت بود که بخش دولتی در اقتصاد ملی از کارایی لازم برخوردار نبوده و درعین حال بسیار بیشتر از حد لازم گسترش پیدا کرده است. هدف از تدوین سیاست های کلی اصل 44 هم توجه به ضرورت شتاب گرفتن رشد و توسعه اقتصادی کشور مبنی بر اجرای عدالت اجتماعی و

فقرزدایی درچارچوب چشم انداز 20ساله کشور، تغییرنقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه به سیاست گذاری وهدایت ونظارت ، توانمندسازی بخش خصوصی وتعاونی دراقتصاد و حمایت ازآن برای رقابت دربازارهای بین المللی، آماده سازی بنگاه‌های داخلی برای مواجهه هوشمندانه با قواعد تجارت جهانی دریک فرایند تدریجی وهدفمند ، توسعه سرمایه انسانی دانش پایه ومتخصص، بهبودفرایندخصوصی سازی درراستای افزایش کارایی ورقابت پذیری معرفی شده است .

بااین حال باتوجه به اهداف این سیاست‌ها مبنی بر افزایش کارایی بنگاهای خصوصی شده در راستای خصوصی سازی،در این مقاله محققین به بررسی تاثیر خصوصی سازی (به عنوان مهمترین بند این سیاست‌ها )بر عملکرد مالی وعملیاتی بنگاههای واگذارشده پرداختند.
*سه دیدگاه حاکم در خصوصی سازی

در ساده ترین حالت خصوصی سازی را میتوان انتقال مالکیت تعریف کرد در واقع خصوصی سازی می‌تواند به مفهوم خط مشی های مبتکرانه در جهت تغییر تعادل بین دولت وبازار و به نفع بازار باشد. لیتل چایلد وبیس لی  خصوصی سازی را وسیله‌ی  اجرای بهبود عملکرد فعالیت‌های اقتصادی از طریق افزایش نقش نیروهای بازار دانستند به شرطی که حداقل 50 درصد سهام بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود.

در این میان اهداف فراوانی برای خصوصی سازی مدنظر بوده اما مدنظر قراردادن اهداف مربوطه به کشوری که خصوصی سازی در آن اجرا می‌ شودبستگی دارد. اهم اهداف مربوطه در 3 دیدگاه زیر طبقه بندی می‌گردند:

دیدگاه اول:به خصوصی سازی به عنوان راهکاری برای انتقال مالکیت دولت وکسب درآمد برای تامین هزینه‌های دولت نگریسته شود(آخوندی 1382).

دیدگاه دوم : به خصوصی سازی به عنوان ابزاری برای افزایش کارایی اقتصادی نگریسته شود.

دیدگاه سوم : به خصوصی سازی به عنوان ابزاری برای افزایش کارایی اقتصادی وبسط عدالت اجتماعی نگریسته

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


حال و روز صندوق های سرمایه گذاری در بازار سهام
چهار شنبه 4 مرداد 1391 ساعت 2:12 | بازدید : 1339 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک سال 87 قدم به بازار سهام ایران گذاشتند و در همان ابتدا توانستند شمار زیادی از سرمایه‌گذاران را به خود جذب کنند.

این نهادهای مالی از همان بدو ورود به بازار سرمایه کشور هماهنگی کامل خود را با وضعیت کلی بازار به نمایش گذاشتند، به طوری که در روزهای صعود و نزول بازار همراستا با شاخص کل، افت و خیزهایی مشابه را به ثبت رساندند.
از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد که افت پی‌درپی شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تاکنون سبب شده که بیشتر سرمایه‌گذاران به طور کامل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج شوند و به‌این ترتیب بیشتر وجوه موجود در صندوق‌ها از آن خود مدیران صندوق‌هاست.
حال برای روشن شدن این موضوع و بررسی دقیق‌تر عملکرد این نهادهای مالی در سال 91 به سراغ دو مقام مسوول در سازمان بورس رفته و آخرین وضعیت صندوق‌ها را از زبان آنها جویا شویم. در این گفت‌وگو این دو فرد مسوول در سازمان بورس وضعیت این نهادهای مالی را عادی توصیف کرده و از ورود قریب‌الوقوع صندوق‌های قابل معامله به بازار سهام خبر می‌دهند.این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:
صندوق‌ها و جذب طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو‌ با خبرنگار ما صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را به عنوان یکی از ابزارهای مالی نوین راه‌یافته به بازار سرمایه ایران دانست و اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با دارا بودن ساختاری مشخص و ارکان اجرایی و نظارتی جداگانه، نقش قابل توجهی در تجمیع سرمایه‌ها، کاهش هزینه اطلاعاتی، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، استفاده از مزیت صرفه جویی در مقیاس و افزایش نقدشوندگی اوراق بهادار موجود در بازار داشته‌اند.
ایوب باقرتبار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: با وجود انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی و صندوق‌های مختلط، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مربوطه، می‌تواند پاسخگوی طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران با میزان تحمل ریسک و بازده مورد انتظار مختلف باشد.
کارنامه بهاری صندوق‌ها
این مقام مسوول در ادامه به بررسی عملکرد صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری در سه ماهه نخست سال جاری پرداخت و اظهار کرد: در انتهای خردادماه سال جاری 81 صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه حضور داشته‌اند که ارزش کل این نهادها بالغ بر 17 هزار و 825 میلیارد ریال شده است.
باقرتبار در مقایسه عملکرد شاخص بورس اوراق بهادار تهران با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه ماهه سال جاری گفت: شاخص کل بورس در این دوره تنها اندکی بیش از یک درصد بازدهی داشته است و این در حالی است که بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام که ارزش آنها نسبت به ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نزدیک به 80 درصد است، در مدت زمان مذکور بیش از 9/4 درصد بوده است.باقرتبار در ادامه اظهاراتش به آمار سرمایه‌گذاران در این نهادها اشاره کرد و گفت: در فصل بهار تعداد 60 هزار و 728 سرمایه‌گذار اعم از سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری حضور داشته‌اند که از این تعداد، 60 هزار و 12 نفر شخص حقیقی و 716 هم شخص حقوقی بوده‌اند. وی ادامه داد: از سوی دیگر مالکیت اشخاص حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیش از 70 درصد از کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده و اشخاص حقوقی 30 درصد از کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در مالکیت خود داشته‌اند.
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه افزود: در حال حاضر 18 صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت با ارزش بالغ بر 14 هزار و 24 میلیارد ریال در بازار سرمایه مشغول به فعالیت هستند و بیش از 27 هزار سرمایه‌گذار هم در صندوق‌های مذکور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
صندوق‌های قابل معامله در راهند
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا صندوق‌های متخلف به بازار بازمی‌گردند؟ گفت: سازمان تخلفات احتمالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مخصوصا از نظر رعایت نصاب‌های سرمایه‌گذاری، ارائه گزارش دوره‌ای را با همکاری متولی‌های صندوق مدام پیگیری می‌کند و در مواردی تذکر اداری داده است و چند مورد را نیز به کمیته رسیدگی به تخلفات ارجاع داده است. به طور مثال صندوق شاداب در سال 1390 لغو مجوز و سپس به طور کامل تسویه شد.
باقرتبار در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه کار راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس چه شد؟ گفت: اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های ETF در حال تهیه است و به زودی مراحل راه‌اندازی آنها آغاز خواهد شد.
تجربه‌های مثبت و منفی در بازرسی نهادهای مالی
در همین حال، رییس‌ اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در گفت‌وگو‌ با خبرنگار ما اظهار کرد: اداره بازرسی نهادهای مالی از ابتدای بهمن ماه سال 1390 و با هدف اعمال نظارت‌های نظام‌مند بر کلیه نهادهای مالی تحت نظارت تشکیل شد که این امر شامل نظارت بر عملکرد نهادهای مالی، ارکان، مدیران و کارکنان آنها به منظور اطمینان از رعایت قوانین و مقررات مربوطه است.
مهرداد فرح‌آبادی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد افزود: حوزه اصلی فعالیت اداره بازرسی، نظارت بر نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه کشور است که در قوانین و مقررات به عنوان نهاد مالی احصاء شده‌اند، شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردان، پردازش اطلاعات مالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مادر (هلدینگ)، مدیریت دارایی مرکزی و موسسات رتبه بندی و همچنین کانون‌های مرتبط با آن نهادهای مالی است.
وی با بیان اینکه به طور کلی بر اساس وظایف تعیین شده و برنامه ابلاغی سال 1391، اداره بازرسی نهادهای مالی با 2 گروه از موضوعات در ارتباط بوده است، گفت: اولین و مهم‌ترین موضوعی که به نوعی انجام فعالیت‌های عمرانی محسوب می‌شوند شامل ایجاد بسترهای لازم مقرراتی و IT به منظور اعمال نظارت‌های نظام‌مند و جامع بر نهادهای مالی تحت نظارت بوده است.
فرح‌آبادی ادامه داد: این امر طیف وسیعی از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد که تدوین پیش‌نویس دستورالعمل انضباطی نهادهای مالی غیر‌کارگزار و کانون‌ها، (که در حال حاضر در کمیته تدوین مقررات سازمان در دست بررسی است)، تدوین سیستم کدینگ شرکت‌های سبدگردانی و همکاری با شرکت‌های نرم‌افزاری در پیاده سازی نرم‌افزارهای مربوطه، تدوین پیش‌نویس گزارش راه اندازی کمیته حسابرسی در نهادهای مالی، طراحی چک لیست‌های نظارتی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، برگزاری جلسات متعدد با شرکت‌های نرم‌افزاری برای پیاده‌سازی کدینگ جدید سیستم حسابداری صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تهیه پیش‌نویس برنامه جامع نظارت بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ اهم فعالیت‌های اصلی انجام شده در این خصوص بوده است.وی ادامه داد: دومین گروه از فعالیت‌های انجام شده عمدتا شامل بررسی گزارش‌ها و صورت‌های مالی نهادهای مالی، شرکت در مجامع کانون‌ها و نهادهای مالی تحت نظارت، بررسی شکایات مطروحه، بازدید حضوری از نهادهای مالی و کشف تخلفات بوده است.فرح‌آبادی افزود: در این مدت مدیران و ارکان نظارتی نهادهای مالی با برقراری ارتباط با این اداره ضمن کسب اطلاع از قوانین و مقررات مرتبط با موضوع فعالیت خود تعامل بسیار خوبی را در ایجاد نظام‌های کنترلی داخلی متناسب با حوزه فعالیت خود داشته و علاقه‌مندی زیادی را برای شناخت و اعمال مقررات مرتبط با حوزه کاری خود نشان داده‌اند که بسیار امیدوار‌کننده بوده است.از طرفی چندین پرونده تخلفات نیز به مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان ارجاع شده که در مرحله صدور احکام قطعی هستند.
فرح‌آبادی تصریح کرد: به طور کلی رعایت قوانین و مقررات سوای بحث انضباطی، در درجه اول یک تعهد اخلاقی و حرفه‌ای مدیران و ارکان نهادهای مالی در برابر سرمایه‌گذاران، بازار سرمایه و مقامات ناظر محسوب می‌شود.وی افزود: انتظار این اداره از تمام فعالان در حوزه نهادهای مالی اولا شناخت کافی از تمامی قوانین و مقررات مرتبط با حوزه‌های فعالیت خود به منظور درک صحیح از وظایف و مسوولیت‌‌های تعیین شده و سپس اعمال دقیق و صحیح این مقررات است.
اصلی‌ترین موضوع فعالیت یک شرکت سرمایه‌گذاری چیست؟
رییس‌ اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهاراتش به موضوع تعیین نصاب برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ اشاره کرد و گفت: تعیین حد نصاب برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ مربوط به دستورالعمل شناسایی و ثبت نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار نزد سازمان بورس مصوب آبان‌ماه 1390 است که بر اساس ماده 2 این دستورالعمل هر شخص حقوقی در صورتی‌که در نام خود از یک یا چند عنوان از عناوین مختص نهادهای مالی را که در بندهای 7 و 13 تا 22 قانون بازار اوراق بهادار برای نهادهای مالی ذکر شده‌است شامل؛ شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کارگزار، کارگزار معامله‌گر، بازارگردان، مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردان، شرکت تامین سرمایه، صندوق بازنشستگی، صندوق سرمایه‌گذاری، موسسه رتبه‌بندی، شرکت پردازش اطلاعات‌مالی، شرکت سرمایه‌گذاری و شرکت مادر (هلدینگ) استفاده کند، نهاد‌مالی محسوب شده و چنانچه قبلا به عنوان نهاد مالی نزد سازمان به ثبت نرسیده باشد، ملزم است کتبا از سازمان درخواست کند تا به عنوان یک نهاد مالی متناسب با نام یا موضوع فعالیت خود نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شود.
فرح‌آبادی در ادامه افزود: اگر چه شخص مذکور با صرف داشتن عنوان سرمایه‌گذاری، نهاد مالی محسوب نمی‌شود و موضوع فعالیت آن نیز باید مرتبط با موضوع فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری باشد تا نهاد مالی محسوب شود.
وی تصریح کرد: ممکن است شرکتی عنوان سرمایه‌گذاری داشته لیکن در موضوعاتی تخصصی همچون ساختمان فعالیت داشته باشد که در این صورت از شمول نهاد مالی خارج است، ولی در صورتی که شخص مزبور علاوه بر عنوان سرمایه‌گذاری، بیش از 50 درصد از دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار اختصاص داده یا بیش از 50 درصد از درآمد عملیاتی آن در طول یک‌سال مالی، از محل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار (سود تخصیصی یا درآمد ناشی از افزایش قیمت اوراق بهادار)، کسب شده باشد که از مصادیق شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا مادر (هلدینگ) در قانون بازار اوراق بهادار بوده و باید به عنوان نهاد مالی نزد سازمان ثبت شود.
رییس‌ اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه افزود: همچنین پس از ثبت به عنوان نهاد مالی براساس ماده 7 دستورالعمل مزبور، شرکت‌های سرمایه‌گذاری موظفند حداقل 80 درصد از دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و حداقل 70 درصد از دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در اوراق بهاداری اختصاص دهند که در اثر سرمایه‌گذاری در این اوراق بهادار، به تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل خود در شرکت ناشر اوراق بهادار یادشده، نفوذ قابل ملاحظه‌ای پیدا نکند یا کنترل آن را به‌دست نیاورد.
فرح‌آبادی تصریح کرد: طبق ضوابط مزبور اصلی‌ترین موضوع فعالیت یک شرکت سرمایه‌گذاری به عنوان نهاد مالی سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و احصای نصاب‌های مذکور برای ترکیب دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری در راستای ساماندهی چارچوب فعالیت آنها بوده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا با توجه به رکود مزمن بازار سهام این تعیین تکلیف تصمیم درستی به شمار می‌رود؟ گفت: افت و خیزهای بازار سرمایه امری کاملا طبیعی است و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر بیش از آنکه متاثر از وضعیت بازار باشند، متاثر از بی‌برنامگی‌های خود هستند.
فرح آبادی در ادامه افزود: در واقع مشکل حال حاضر این شرکت‌ها رکود بازار سهام نبوده بلکه فقدان استراتژی‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری، داشتن دیدگاه‌های لحظه‌ای و کوتاه مدت و تمایل به فعالیت در بازارهای موازی با بازار سرمایه (همچون خرید و فروش املاک و مستغلات، آهن آلات، ارز، طلا و ...) است.
الزامات پیش رو
رییس‌ اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه اظهاراتش به تکلیف صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ورود 80 درصدی سرمایه خود به بورس اشاره کرد و گفت: به طور کلی انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بازار سرمایه کشور فعال هستند؛ در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ‌(با تضمین و با پیش‌بینی سود)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری الزامی برای سرمایه‌گذاری 80 منابع در سهام وجود ندارد. فرح آبادی تصریح‌کرد: تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام موظفند بر اساس امیدنامه خود حداقل 70 درصد از دارایی‌های صندوق را به سرمایه‌گذاری به سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس یا بازار اول فرابورس (همراه با رعایت سایر نصاب امیدنامه) اختصاص دهند.وی خاطرنشان کرد: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، در گذشته الزامی برای سرمایه‌گذاری حداقل 10 درصد از منابع صندوق در سهام و حق تقدم سهام وجود داشت که با توجه به مصوبه اخیر هیات‌مدیره سازمان مقرر شد، به ازای هر سه درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت که در انواع اوراق صکوک شرکت‌ها از جمله اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق بهادار رهنی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود، مشروط به اینکه مجوز انتشار آنها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده باشد، یک درصد از حداقل نصاب سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در سهام کاهش یابد. (که باید در امیدنامه صندوق‌های مذکور نیز احصا شود). این امر به منزله امکان سرمایه‌گذاری وسیع این صندوق‌ها در این نوع از اوراق و بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده است. فرح آبادی ادامه داد: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، هدف اصلی سرمایه‌گذاری منابع این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری در بازار سهام بوده و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت از موضوعات فرعی آنها محسوب می‌شود؛ اگرچه این صندوق‌ها به منظور استفاده از فرصت‌های ایجاد شده می‌توانند حداکثر 30 درصد از منابع خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت نیز سرمایه‌گذاری کنند.
بازدهی بالای صندوق‌ها در مقایسه با بورس
این مقام مسوول در ادامه به بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته پرداخت و گفت: عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری موفق در یک سال گذشته نشان می‌دهد، صندوق‌هایی که با تحلیل و تحقیق و عمدتا بر اساس مبانی تحلیل بنیادی (فاندامنتال) وارد بازار سرمایه شده‌اند، با متنوع سازی اصولی پرتفوی خود ضمن مدیریت مناسب ریسک‌های بازار به بازدهی چندین برابر بازده شاخص دست یافته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: تبیین استراتژی‌های صحیح سرمایه‌گذاری عاملی اساسی در مصون‌سازی NAV این صندوق‌ها و جلوگیری از کاهش نوسانات آنها بوده است، به طوری که یکی از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری موفق برخی از سهام خود را از تاریخ شروع فعالیت صندوق، به‌رغم گذشت بیش از دو سال از عمر صندوق، کماکان در پرتفوی خود حفظ کرده است.

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


چرا زیان شرکت ها پس از عرضه افزایش می یابد
چهار شنبه 4 مرداد 1391 ساعت 2:8 | بازدید : 660 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

شرکت‌های پالایشی پذیرفته شده در بازار سرمایه جزو شرکت‌هایی هستند که طی یک سال اخیر ابهاماتی پیرامون اطلاعات مالی آنها به وجود آمده و عایدی هر سهم آنها را در مقاطع زمانی مختلف دستخوش تغییر کرده است.

بنابر این گزارش، مسائلی از جمله تحمیل هزینه اضافی بابت حمل‌ونقل‌ نفت خام به پالایشگاه، در نظر گرفتن سهمی از درآمد صادراتی آنها برای تزریق به صندوق توسعه ملی، اثرات افزایش نرخ ارز با توجه به نوسان یکسال اخیر دلار در بازار غیررسمی و نیز برخی اشتباهات فاحش در اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌های این گروه دلایلی بوده که این صنعت را با ابهاماتی مواجه ساخته است.
به عنوان مثال شرکت پالایش نفت بندر عباس به عنوان اولین شرکت مشمول اصل 44 قانون اساسی عرضه شده در بورس اوراق بهادار، طی روز گذشته در حالی اقدام به برگزاری مجمع عادی سالانه کرد که به دلیل عدم انتشار صورت‌های عملکردی و گزارش فعالیت هیات‌مدیره حداقل 10 روز قبل از برگزاری مجمع و نیز وجود ابهاماتی در بندهای 4 و 9 گزارش حسابرس به تنفس کشیده شد.
عدم در نظر گرفتن 600 میلیارد تومان مابه‌التفاوت هزینه انرژی مصرفی در حساب‌های این شرکت یکی از این موارد مبهم بوده است. در نظر گرفتن سهم 23 درصدی صندوق توسعه ملی از محل درآمدهای صادراتی آن برای این شرکت خصوصی شده نیز دلیل دیگری است که این جلسه را با ابهاماتی مواجه کرد، چرا که به نظر می‌رسد با خصوصی شدن این شرکت کمک به این صندوق از سوی «شبندر» چندان توجیهی نداشته و غیره قانونی باشد. این تغییرات آنچنان بود که سود 93 ریالی پیش‌بینی شده این شرکت برای سال مالی 90 که در تاریخ 25 خرداد ماه سال جاری به بازار اعلام شد، پنج روز بعد در گزارش عملکرد حسابرسی نشده پایان دوره سال مالی اخیر به 367 ریال زیان بدل گشت و در حسابرسی آن نیز این رقم به 446 ریال زیان افزایش یافت.
به نظر می‌رسد این مشکلات و ابهامات موجود برای این گروه تمامی نداشته و هر روز موضوع دیگری به میان می‌آید.
اما این سوال در اینجا مطرح می‌شود که چرا چنین شرکتی با این سطح از ابهام باید در شرایطی که بازار ثبات لازم را ندارد، وارد بورس شود و پس از مدتی با تغییراتی شگرف سهامداران خود را متعجب سازد؟
آیا بهتر نبود این مسایل پیش از عرضه سهم حل شود تا نیازی به چنین اصلاحاتی نباشد؟
چرا که این تغییرات عمده و یکباره به اطمینان نسبی حاکم بر بازار لطمه زده و اعتماد را از سرمایه‌گذار سلب می‌کند.
حسن قالیباف‌اصل، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ارتباط با رویه در پیش گرفته شده برای شرکت‌های پالایشی فعال در بازار سهام اظهار داشت: شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، پیش از ورود شرایط دستورالعمل پذیرش را احراز می‌کنند و حضور آنها در بورس برای شفاف شدن هر چه بیشتر آنها کمک کننده است.
اما اینکه یک شرکت پس از پذیرش تغییراتی عمده در اطلاعات مالی خود اعمال می‌کند، مسوولیت آن بر عهده خود شرکت است.
چرا‌که این اطلاعات مورد بررسی حسابرس و بازرس قانونی قرار می‌گیرد. اما پالایشگاه‌ها به دلیل آنکه پیش از پذیرش در بازار سهام ماهیتی دولتی داشته و همچنان خوراک خود را از دولت تامین می‌کنند، دچار چنین تغییراتی می‌شوند.
وی در خصوص «شبندر» نیز گفت: سازمان خصوصی‌سازی براساس امیدنامه مصوب این شرکت و اطلاعات افشا شده آن اقدام به عرضه این سهم در بازار سرمایه کرد و در ابتدا مشکلی برای ورود آن به بازار سهام وجود نداشت.
به طوری که طبق اطلاعات ارائه شده شرکت پالایش نفت بندرعباس، مواردی همچون تامین خوراک مصرفی از سوی دولت و یا سهم 23 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد صادراتی این شرکت در ارائه بودجه برآوردی سال مالی 91 آن لحاظ شده بود و برمبنای این مفروضات پذیرش انجام شد.
مدیر عامل شرکت بورس در ارتباط با فروش صادراتی این شرکت براساس نرخ مرجع دلار برخلاف امکان فروش بر مبنای نرخ توافقی طبق مجوز سازمان حسابرسی کل کشور اذعان داشت: در بودجه پیشنهادی «شبندر» برای سال 91، درآمد حاصل از فروش صادراتی برمبنای نرخ رسمی دلار برآورد شده، ولی در صورت تغییر این فرض این شرکت می‌تواند تعدیل عایدی هر سهم خود را به بازار اعلام کند.
قالیباف اصل در خاتمه سخنان خود گفت: مدیریت این شرکت باید تمام تلاش خود را در روشن شدن بحث هزینه‌ها، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای صادرات آن و مواردی را که می‌تواند در ایجاد ابهام اثرگذار بوده و سرمایه سهامداران و سرمایه‌گذاران «شبندر» را به خطر بیاندازد، به کار گرفته و نتایج آن را هر چه سریع‌تر به بازار اعلام کند. پس از ارائه‌ این اطلاعات نیز مجمع صاحبان سهام آن دوباره برگزار خواهد شد. چرا که در صورت عدم شفاف‌سازی لازم و احتمال تخلف از قانون مراتب جهت پیگیری‌های بیشتر به کمیته تخلفات ارائه می‌شود. همانند موردی که برای شرکت حمل و نقل خلیج فارس در نماد «حفارس» افتاده و پس از ارائه‌ تعدیل‌های پی در پی موضوع برای بررسی‌های بیشتر به کمیته تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده تا چنانچه قصور و یا عمدی در ارائه اطلاعات ناقص صورت گرفته، رسیدگی شده و رای نهایی صادر شود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا نابغه‌ها معمولا دچار اختلال روانی‌اند؟
سه شنبه 3 مرداد 1391 ساعت 23:53 | بازدید : 658 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

در بین نوابغ تاریخ، در هنر و ادبیات گرفته تا علم، اختلال روانی امری شایع است. نتایج مطالعات به طور فزاینده‌ای وجودارتباط بین نبوغ و اختلالات روانی را تایید می‌کنند. اما چه‌طور چنین ارتباطی شکل می گیردبسیاری از معروف‌ترین نابغه‌های تاریخ به اختلالات روانی دچار بوده‌اند. از هنرمندان برجسته‌ای مانند ونسان ونگوگ و فریدا کالو گرفته تا بزرگان ادبیاتی چون ویرجینیا وولف و ادگار آلن پو. شاید ارتباط نبوغ و جنون این افراد،‌ بیشتر حالت حکایت و افسانه در خود داشته،‌ اما امروزه، ‌رابطه اختلالات روانی و نبوغ،‌ دیگر یک داستان نیست،‌ بلکه تعداد مطالعاتی که این رابطه را تایید می‌کنند رو به افزایش است و دانشمندان در تلاشند چرایی و چگونگی این ارتباط را پیدا کنند.
به گزارش لایفز لیتل میستریز، گروهی از متخصصین در پنجمین فستیوال سالانه علم جهان،‌ درباره مطالعات اخیر و نیز مطالعات در حال انجام روی موضوع ارتباط اختلالات روانی و نبوغ به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند. این در حالی است که هر سه متخصص شرکت‌کننده در این بحث،‌ خودشان هم به اختلالات روانی مبتلا هستند.
به گفته کی ردفیلد جیمیسون، روانشناس بالینی و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، نتایج حدود 20 تا 30 مطالعه علمی، وجود ارتباط بین نبوغ و رنج بردن از اختلال روانی را تایید کرده‌‌اند. به نظر می‌رسد که در بین تمام اختلالات روانی، خلاقیت بیش از همه با اختلالات خلقی در ارتباط است و از بین اختلالات خلقی هم بیش از همه با اختلال دوقطبی،‌که خود جیمیسون هم بدان مبتلا است. برای مثال،‌ در یکی از این مطالعات، ‌هوش 700هزار نوجوان 16 ساله سوئدی اندازه گرفته شد و سپس یک دهه این افراد پیگیری شدند تا ببینند که در کدام‌یک، اختلال روانی بروز می‌کند. نتایج تکان‌دهنده این مطالعه در سال 2010/1389 منتشر شد. جیمیسون درباره یافته‌های این مطالعه می‌گوید: «آن‌ها به این نتیجه رسیدند که افرادی که در سن 16 سالگی خیلی فوق‌العاده و درخشان هستند، با احتمال 4 برابر بیشتر از بقیه، به اختلال دوقطبی مبتلا خواهند شد.»
در اختلال دوقطبی، خلق فرد بین دو قطب خلقی بسیار خوشحال ( که مانیا نامیده می‌شود) و افسردگی بسیار شدید، تغییر می‌کند. اما چه‌طور چنین چرخه خلقی از دل خلاقیت بیرون می‌آید؟ مطالعه یکی دیگر از متخصصین گروه، جیمز فالون، عصب‌شناس دانشگاه کالیفرنیا- ایروین، پاسخی را برای این سوال پیشنهاد می‌کند.
فالون در این‌باره می‌گوید:‌ «افراد مبتلا به اختلال دوقطبی،‌ وقتی از حالت افسردگی شدید خارج می‌شوند،‌ بسیار خلاقند. وقتی خلق فرد مبتلا تغییر می‌کند، فعالیت مغزش هم تغییر می‌کند؛‌ فعالیت بخش‌های پایین‌تر قسمتی از مغز که لوب

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


سلطان اقتصاد ایران بازنشسته می شود
سه شنبه 3 مرداد 1391 ساعت 23:46 | بازدید : 709 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اسدالله عسگر اولادی، تاجر شناخته شده و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت و گو با هفته نامه تجارت فردا نکات قابل توجهی را مطرح کرده استبخش هایی از گفت و گو با اسدالله عسگر اولادی که سال گذشته خود را هفتمین ثروتمند ایرانی معرفی کرد را در ادامه می خوانید:

* خانواده من از خانواده‌های اصیل و تقریباً هزار ساله دماوند است. به روایتی، اجداد من حتی جزء سادات مازندران بوده‌اند. من به شخصه، سید بودن خودم و خانواده‌ام را تایید نمی‌کنم اما در دماوند امامزاده‌ای وجود دارد که به حدود ۴۵۰ سال پیش برمی‌گردد که در بررسی اسناد این امامزاده به دست آمده است که این امامزاده منسوب به طایفه‌ای است که در دماوند پسوند «اولادی» و بعدها «عسگر» دارند. اما ما چون نمی‌دانیم این اسناد را در کجا باید بررسی کنیم پی آن را نگرفته‌ایم. اما همین اندازه اشاره می‌کنم که خانواده بنده از متعهدین و متشخصین دماوند بوده‌اند.


*دماوند منطقه و شهری قدیمی است که از زمان سلجوقیان وجود داشته. پدربزرگ من که نامش «عسگر» بود، از افسران نادرشاه بوده است. بر اساس اسناد تاریخی، جنگی میان نادرشاه و محمود افغان در دماوند رخ می‌دهد که پدربزرگ بنده در این جنگ مجروح و به ناچار در دماوند ماندگار می‌شود و در این منطقه تشکیل زندگی می‌دهد. بنابراین، فرزندان و نوادگان او که ابتدا به شهرت «اولادی» نام‌گذاری شدند بعدها به «عسگراولادی» شهرت می‌یابند.


*اما چرا شایعاتی درباره برادر من حاج حبیب‌الله، مبنی بر پسوند «مسلمان» ایشان و اینکه اتهام سابقه یهودی بودن را به ایشان و خانواده من نسبت داده‌اند؟ ابتدا این نکته را یادآوری کنم که در خانواده ما تنها در شناسنامه حاج حبیب‌الله پسوند «مسلمان» قید شده است و دیگر اعضای خانواده حتی پدر ما هم این پسوند را ندارد. برادر من در مرداد ماه سال ۱۳۱۱ متولد شده است. در زمان تولد ایشان، خانه پدری ما در محله سیروس سابق بود. در آن زمان، ما در خانه شماره ۲۰ کوچه حمام گلشن که به خیابان سیروس متصل بود متولد شدیم. کوچه حمام‌گلشن رو‌به‌روی بازار سیداسماعیل بود که هنوز هم این کوچه باقی مانده است. ۵۰ سال پیش به این کوچه و خانه شماره ۲۰ سر زدم اما نمی‌دانم امروز آن خانه هنوز برقرار است یا خراب شده است.


* در آن زمان، خیابان سیروس شامل محله‌ای به نام «عودلاجان» می‌شد که یکی از محلات هشت‌گانه قدیم تهران بود. در واقع عودلاجان محله یهودی‌نشین تهران محسوب می‌شد که هنوز هم آثار آن تا حدودی باقی مانده است. دفتر اداره ثبت و احوال تهران در این محله مستقر بود و یهودی‌های عودلاجان برای صدور شناسنامه تنها به این دفترخانه مراجعه می‌کردند. پدر من پس از تولد حاج حبیب‌الله به این دفترخانه مراجعه می‌کند تا برای او شناسنامه دریافت کند. هنگامی‌که ایشان به این دفترخانه مراجعه می‌کند، یهودیانی را می‌بیند که برای گرفتن شناسنامه نوزادان خود دور تا دور محل ثبت اسناد نشسته‌اند. پدر من برای آنکه به رئیس این دفترخانه بفهماند که یهودی نیست و با دیگر حاضران قاطی نشود، چندین بار تاکید می‌کند که او و فرزند تازه به دنیا آمده‌اش مسلمان هستند و اصرار می‌کند که واژه مسلمان را فراموش نکند. رئیس آن دفترخانه نیز می‌گوید که فرقی نمی‌کند و برای فرزند وی نیز مانند دیگر افراد، شناسنامه صادر می‌کند اما پدرم تاکید زیادی می‌کند که او واژه «مسلمان» را یادداشت کند. از این رو، رئیس ثبت احوال محله عودلاجان در شناسنامه حاج حبیب‌الله در قسمت نام خانوادگی می‌نویسد «حبیب‌الله عسگراولادی مسلمان».


*بنابراین پسوند مسلمان فقط در شناسنامه برادرم قید شده و در شناسنامه سایر اعضای خانواده این پسوند نیامده است. من چندین بار از حاج حبیب‌الله خواستم که پسوند «مسلمان» را از شناسنامه خود حذف کند و مانند سایر اعضای خانواده، تنها «عسگراولادی» بماند اما ایشان اصراری برای این کار ندارد و معتقد است که چون قید این پسوند در شناسنامه وی به اصرار مرحوم پدر بوده، به آن احترام گذاشته و نام کامل خانوادگی خود را تغییر نخواهد داد.

*هجوم تبلیغاتی و شایعات از زمانی آغاز شد که حاج حبیب‌الله در دولت آیت‌الله خامنه‌ای به وزارت بازرگانی رسید و از آن روز به این گونه شایعات علیه ایشان دامن زده شد.

*پدر من دکان عطاری داشت و به این حرفه مشغول بود. دایی بنده به تجارت مشغول بود و پدربزرگم حاج حبیب‌الله توسلی از تجار بزرگ دوره خود بود. در واقع خانواده من منهای مرحوم پدرم در کار تجارت بودند، من نیز از کودکی به کسب‌وکار و تجارت علاقه داشتم. کارم را از صفر شروع کردم. اولین حقوقی که در دوره شاگردی گرفتم روزی دو ریال بود که می‌شد ماهی شش تومان. تلاشم شبانه‌روزی و کار سخت بود. کارم را با خرید یک کیسه کنجد به قیمت ۵۳ تومان از بازار تهران شروع کردم و آن کیسه کنجد را به نانوایی سر محل به قیمت ۷۰ تومان فروختم و این اولین سود من در تجارت بود. این مربوط به سال ۱۳۲۷ است. مدتی بعد برای کار اداری به یک شرکت تجاری رفتم. کار این شرکت، صادرات بود، من هم به صادرات علاقه‌مند شدم اما پول نداشتم. تنها دارایی‌ام خانه‌ای بود که من و دو خواهر و پدر و مادرم زندگی می‌کردیم. به هر حال در سال ۱۳۳۳ یک فولکس‌واگن قورباغه‌ای خریدم. با همین ماشین خواروبار از بازار می‌خریدم و بین نانوا و بقال توزیع می‌کردم. سال ۱۳۳۴ تصمیم گرفتم تاجر شوم. به اتاق بازرگانی رفتم که کارت بازرگانی بگیرم، اما گفتند هنوز بچه‌ای و سن‌ات اقتضا نمی‌کند. البته نایب رئیس اتاق بازرگانی این اختیار را داشت که امتحانم کند.

*در خانواده ما همه کاسب هستند.
* در مورد ثروت من و خانواده‌ام افسانه‌سرایی می‌کنند.
*من هیچ رانتی از انقلاب به دست نیاورده‌ام .
* ماشین من ۴۰ یا ۵۰ میلیون بیشتر نمی‌ارزد آنها که فکر می‌کنند نیم‌ میلیارد می‌ارزد ماشین‌‌شناس نیستند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


موج جديد اخراج كارگران در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 22:1 | بازدید : 659 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

یک فعال کارگری در قزوین نسبت به افزایش تعطیلی واحدهای تولیدی و به تبع موج جديد اخراج كارگران در آستانه فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها هشدار داد.

 

یک فعال کارگری در قزوین نسبت به افزایش تعطیلی واحدهای تولیدی و به تبع موج جديد اخراج كارگران در آستانه فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها هشدار داد.

عید علی کریمی با بیان اينكه در شرايط فعلي اقتصادي واحد‌های بحران زده راهي جز اخراج کارگران ندارند افزود: در پي عدم پرداخت يارانه بخش توليد با اجراي فاز اول هدفمندي توسط دولت، هم اکنون بخش‌هایی از صنعت و تولید با مشکلات عدیده‌ای از جمله بیمه، مالیات، تسهیلات بانکی، تأمین نقدینگی و تحریم‌ها مواجه‌اند که آن‌ها را درتنگنا قرار داده است.

دبير اجرايي خانه كارگر قزوين بي‌مسئوليتي مدیران صنعتي و واردات بی‌رویه کالاهای خارجی را از دیگر عوامل تشديد بحران در بخش تولید دانست و افزود: نوسانات ارزی نيز یکي دیگر از عواملی است که اکثر صاحبان صنايع و سرمایه‌گذاران صنعتی را نسبت به آينده بخش توليد بدبين و دلسرد كرده است.

کریمی با بیان اینکه مهمترين مشکلات واحدهای تولیدی در بخش بانکی و تامين نقدینگی جهت تهيه مواد اوليه توليد است، اظهار كرد: اکثر واحد‌ها به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه‌اند كه اين شرايط باعث رونق گرفتن واسطه‌گری شده است.

به گزارش ایلنا، این فعال کارگری طراحی بسته حمایتی خاص برای توسعه صنعتی را ضروری دانست و عنوان كرد: كارگران صنعتي در سالي كه «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاري شده در انتظار حركتي از جانب مسئولان جهت حمايت از بخش توليد و خروج از بحران هستند.
کد مطلب : 157485
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مبلغ يارانه 55 هزار تومان مي‌شود
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:58 | بازدید : 692 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

با مصوبه مجلس شوراي اسلامي، به احتمال زياد يارانه نقدي 28 هزار توماني فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها سه ماهه خواهد بود ضمن اينکه با اجراي اين فاز، يارانه هر ايراني به حدود 55 هزار تومان افزايش مي‌يابد.
به گزارش مهر دولت در اقدامي ناگهاني و در بامداد ششم فروردين ماه 28 هزار تومان مابه‌التفاوت فاز اول و دوم هدفمندي يارانه‌ها را به ازاي هر ايراني به حساب سرپرست خانوار واريز کرد اما اعلام نکرد که اين اعتبار چند ماهه خواهد بود.پيشنهاد اوليه دولت براي اعتبار هدفمندي يارانه‌ها در مجلس 135 هزار ميليارد تومان بود که اين پيشنهاد با مخالفت شديد نمايندگان عضو کميسيون تلفيق مواجه شد.اعضاي کميسيون تلفيق اين موضوع را چندين بار مورد بررسي قرار دادند و در نهايت اعتبار 66 هزار ميليارد توماني را براي هدفمندي يارانه‌ها تصويب کردند که سهم اعتبار يارانه نقدي از اين ميزان 48 هزار ميليارد تومان، بيمه بيکاري 2 هزار ميليارد تومان، حوزه سلامت 6 هزار ميليارد تومان و بخش توليد 10 هزار ميليارد تومان بود.اين در حالي است که نمايندگان مجلس در صحن علني مجلس مصوبه کميسيون تلفيق را با اصلاحاتي تصويب کردند که براساس آن، حدود 56 هزار ميليارد تومان درآمد از محل اصلاح قيمت حاملهاي انرژي و کالاهاي اساسي و حدود 10 هزار ميليارد تومان از محل يارانه نان و برق براي سال 91 در نظر گرفته شد.البته نمايندگان بندي به بخشي از مصوبه تلفيق در صحن علني اضافه کردند که

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کشف ذخایر عظیم نفت در دریای‌خزر
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:56 | بازدید : 640 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفت ایران، میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیستپس از کشف یک میدان ۵۰ تریلیون فوت مکعبی گاز در دریای خزر، با ادامه فعالیتهای اکتشافی سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر ایران موفق به کشف ذخایر جدید نفتی در این منطقه شده است که به‌زودی جزئیات آن توسط وزیر نفت اعلام می‌شود.

با تکمیل بخشی از مطالعات اکتشافی در میدان گازی سردار جنگل در آب‌های عمیق دریای خزر، شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف ذخایر عظیم نفت خام در این منطقه شده است.

بر این اساس پیش بینی می‌شود همزمان با یکصدمین سفر استانی هیات دولت به استان خراسان رضوی جزئیات کشف ذخایر عظیم و جدید نفتی ایران در دریای خزر توسط رستم قاسمی وزیر نفت اعلام شود.
 
این در حالی است که آذر ماه سال گذشته با گذشت یک دهه از آغاز ساخت فعالیت‎های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر، ایران در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن با ذخیره ۵۰ تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی کشف کرد.
 
بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفت ایران، میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.
 
شرکت ملی نفت ایران برای کشف این ذخیره جدید هیدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آبهای عمیق دریای خزر حفاری کرده است که در ‌‌نهایت هشتمین چاه اکتشافی در این حوزه دریایی به کشف یک میدان عظیم گازی ختم شده است.
 
با دستور رستم قاسمی وزیر نفت به منظور بررسی بیشتر و تکمیل مطالعات اکتشافی میدان تازه اکتشاف

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قیمت گوشت از زمان آدم تا احمدی‌نژاد!
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:55 | بازدید : 689 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: از زمان حضرت آدم تا زمان آقای احمدی نژاد قیمت گوشت از کیلویی 4هزار تومان بالاتر نرفته بود اما امروز این میزان به 5برابر رسیده است.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور در صحن علنی امروز یکشنبه مجلس با طرح این ادعا که تخلفات بسیاری در بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه وی صورت گرفته ‌و وی مصاحبه‌های بسیاری در این خصوص انجام داده است، گفت: من صحبت‌کردن بیشتر را در این خصوص صلاح نمی‌دانم و جفاهایی که رخ داده است را به خدا می‌سپارم.

وی افزود: در سه دوره نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی 71نطق ارائه کرده‌ام و ارائه هفتصد تذکر کتبی و شفاهی را در کارنامه خود تنها در دوره هفتم و هشتم دارم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما با وجود راه نیافتن به مجلس نهم باز هم پایبندی خود را نسبت به آرمانهای امام و انقلاب اعلام می‌کنم و همچنان در صحنه حضور خواهم داشت.

علیخانی در ادامه با اشاره به اینکه دولت نهم و دهم از یک فرصت استثنایی در عرصه سیاسی و اقتصادی برخوردار بود، گفت: تنها طی شش سال و نیم گذشته نزدیک به ششصد میلیارد دلار بودجه نفتی در اختیار دولت بوده است.

وی افزود: در کنار این با اجرای سه برنامه 5ساله و تربیت ده‌ها مدیر و کارشناس برجسته توان بالایی در اختیار کشور قرار داشت. نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما متأسفانه ما شاهد این بودیم که انتظاراتی که از دولت با این شرایط وجود داشت، محقق نشده است و علی‌رغم نفت 120دلاری مردم در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند.

علیخانی گفت: گرانی موجب فشار بسیار سنگین بر اقشار ضعیف جامعه شده و رشد سرسام آور اقلام خوراکی سبب شده است تا بسیاری از مردم توانایی تأمین معاش خود را نداشته باشند.

وی افزود: دستگاه‌های رسمی کشور آماری را ارائه می‌دهند که اغلب مردم در زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از زمان حضرت آدم تا هم‌اکنون قیمت گوشت از کیلویی 4هزار تومان بالاتر نرفته بود اما امروز این میزان به 5برابر رسیده است.

علیخانی مدعی شد: بسیاری از فزرندان تحصیلکرده خانواده‌ها در مورد بیکاری بی‌تاب هستند و دولت نیز صحبت از اشتغال‌زایی عظیم در سطح وسیع می‌کند اما بنا بر آماری که دوست عزیزمان آقای محجوب ارائه کرده است، تنها در سال 90 نزدیک به 100هزار نفر بیکار شده‌اند.

وی افزود: دولت نهم به بهانه مبارزه با فساد بسیاری از انسانهای شایسته را که عمر خود را برای تداوم نظام صرف کرده بودند، متهم ساخت اما بعدها مشخص شد که فسادها در کجا نهفته است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمان به روی کار آمدن دولت نهم طی نطقی از نمایندگان اصول‌گرا و عزیزان این جبهه خواستم تا تمام توان خود را مصروف حمایت از دولت نکنند اما امروز می‌بینیم که بسیاری از آنها از منتقدین دولت شدند.

علیخانی در پایان با تذکر به دولت در خصوص رسیدگی هرچه بیشتر به مردم گفت: دولت به داد بیکاران برسد.
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فاز جدید ساماندهی موسسات پولی
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:53 | بازدید : 714 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بانک مرکزی فاز جدید ساماندهی موسسات مالی و اعتباری را با پروژه ادغام در بانکهای تازه تاسیس خصوصی کلید زده است.
.
براساس گزارش مهر، ادغام موسسات مالی و اعتباری در یکدیگر و یا ادغام آنها در بانکهای خصوصی تازه تاسیس شده اخیرا به یکی از برنامه های اصلی بانک مرکزی تبدیل  و گویا فاز جدید ادغام ها و ساماندهی موسسات پولی و بانکی آغاز شده است.
.
پیش از این اعلام شده بود که ۹۸ درصد از موسسات مالی  و پولی توسط بانک مرکزی ساماندهی شده اند. در عین حال مقامات بانک مرکزی اعلام کردند که با نظم بخشی به بازار غیرمتشکل پولی ۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی ساماندهی شده است و این بانک به عنوان دستگاه ناظر پولی قصد دارد که چنان نظمی در بازار غیرمتشکل پولی ایجاد کند که هیچ دستگاهی اجاره دخل و تصرف به اموال مردم را نداشته باشد.
.
اما گویا به جز ساماندهی موسسات پولی و مالی، ساماندهی بانک های تازه تاسیس که به دستورات بانک مرکزی عمل نکرده اند و بدون توجه به اخطارهای این بانک به فعالیت های خود ادامه می دهند، نیز در دستور کار قرار گرفته است. ادغام بانک تات با دو موسسه مالی و اعتباری صالحین و آتی در پی تخلفات گسترده از جمله آنها بود که البته مشکلاتی را نیز برای سهامداران بوجود آورد و بورسی ها خواستار هماهنگی بیشتر بانک مرکزی با بورس شدند.
.
بانک تات و حکمت ایرانیان
در عین حال اخبار مربوط به ادغام بانک حکمت ایرانیان با موسسه مالی و اعتباری کوثر از دیگر برنامه هایی است که در این راستا مطرح شده است. اخیرا شنیده شده است که موسسه مالی و اعتباری مهر که به گفته مدیرعامل این بانک ۴ درصد از نقدینگی بازار پول را در اختیار دارد و به زودی تبدیل به بانک خواهد شد نیز از دیگر موسساتی است که در سایر موسسات تازه تاسیس ادغام می شود.
.
البته موضوع ادغام موسسه مالی با سایر موسسات مالی و اعتباری از سوی مدیرعامل آن رد شده است و با بیان اینکه در این خصوص حرفی نشنیده ام، تصریح کرد: موسسه مهر حدود دو سال است که مجوز تاسیس بانک مهر اقتصاد را از بانک مرکزی دریافت کرده و به زودی پذیره نویسی می کند.
.
این در حالی است که بانک تات و حکمت ایرانیان نیز در بورس پذیره نویسی کرده بودند و سهامدارانی بورسی داشتند. از سوی دیگر نام موسسه مهر در لیست مدیران دارای تائید صلاحیت از سوی بانک مرکزی ذکر نشده است و تنها موسسه ای که نام آن در لیست قرار دارد، موسسه اعتباری توسعه است که اخیرا مدیرعامل این موسسه نیز به دلیل آنچه که گفته می شود بانک مرکزی با تبدیل موسسه به بانک موافقت نکرده است و همچنین نام مدیرعامل در لیست مدیران دارای تائید صلاحیت قرار نگرفته است از سمت خود استعفا کرده است، البته مدیرعامل این موسسه هنوز در سمت خود به فعالیت ادامه می دهد.
.
سال گذشته نیز بانک مرکزی در پی اولتیماتومی به موسسات مالی، پولی و اعتباری با در نظر گرفتن مهلتی به آنها اعلام کرد که فعالیت های خود را قوانین بانکی انطباق دهند. ساماندهی موسسات پولی، مالی و اعتباری که یکی از جدی ترین برنامه های بانک مرکزی طی چند سال اخیر بوده است.
.
پیش از این اعلام شده بود که تمام موسسات فعال بدون مجوز به ۱۴ موسسه مالی و اعتباری دارای مجوز تبدیل خواهند شد. به نظر می رسد که دو دلیل برای ادغام ها وجود دارد در ابتدا تخلفاتی که از سوی موسسات و یا بانکهای تازه تاسیس اتفاق می افتد و دیگر ادامه سیاست بانک مرکزی برای ساماندهی ها است.
.
سال گذشته نیز بانک مرکزی تعداد زیادی از موسسات و تعاونی های اعتباری را در یکدیگر ادغام کرد. بسیاری از تعاونی های اعتباری و موسساتی که ادغام شدند مشکلات عدیده ای را برای سپرده گذاران و سهامداران خود ایجاد کردند.
.
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عجیب‌ترین مهریه‌های ایران!
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:44 | بازدید : 645 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

مثلا در سال 86، پرونده طلاقی در شعبه 264 دادگاه خانواده به جریان افتاد که مهریه آن یک کیلو بال مگس بود. یکی دو سال بعد، پرونده مشابهی در شعبه 268 پیگیری شد که مهریه آن تندیسی 110 کیلوگرمی از گل یاس بود!
آزادنگار پویا نیوز  به نقل از  : طبق آمارهای موجود، زندانیان دیه هر سال 3 هزار و 327 تخت را در زندان‌های کشور اشغال می کند؛ به عبارت دیگر، وضعیت 3 هزار و 327 زن همراه با خانواده شان معلق می ماند و 3 هزار و 327 نیروی کار از چرخه اقتصادی دور می شوند.
این آمارهای عجیب و غریب نتیجه مهریه هایی هستند که رقم شان از تعداد زندانیان کشور هم عجیب تر است. بررسی هایی که مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه دو سال پیش انجام داد، نشان می داد میانگین مهریه زنان ایرانی در حال حاضر بین 260 تا 350 سکه طلا است. یعنی حداقل 150 سکه بیشتر از آنچه به عنوان عرف در قانون تعریف شده است. در این بین مهریه های عجیبی هم هستند که اگر آنها را هم در نمونه های آماری دخیل کنیم، رقمی بسیار بالاتر از این ها به دست بیاید. مثل مهریه عجیب دختری که دو سال قبل برای گرفتن آن راهی دادگاه شد و از قاضی خواست همه 24 کیلو شمش طلا، 1364 سکه تمام بهار آزادی، یک میلیارد تومان پول نقد و 1364 شاخه رز سیاه مهریه اش را یکجا دریافت کند!
عجیب ترین مهریه های ایران
بال مگس، دست چپ داماد، 1978 توپ ورزشی، 10 راس آهوی وحشی، چشم های داماد، 2هزار قطعه شکلات... تعجب نکنید، این ها همه مهریه هایی هستند که در سال های گذشته در دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شده اند.
مثلا در سال 86، پرونده طلاقی در شعبه 264 دادگاه خانواده به جریان افتاد که مهریه آن یک کیلو بال مگس بود. یکی دو سال بعد، پرونده مشابهی در شعبه 268 پیگیری شد که مهریه آن تندیسی 110 کیلوگرمی از گل یاس بود! سفر به 120 پایتخت جهان و ویلای دوهزار متری مشرف به یک گندم زار و 24 کیلو شمش طلا هم مهریه های دیگری بودند که هر کدام در سال های گذشته خبرساز شدند؛ مهریه هایی که قول و قرارشان در روزگار عاشقی گذاشته شد اما بعدها بهانه ای شد برای لجبازی های دردسرساز یک زندگی مشترک! 
قدیمی ترین مهریه ها
با وجود این مهریه های سنگین و عجیب، کتاب های تاریخی پر از شواهدی است که نشان می دهند مهریه های بزرگان، مهربانانه ترین مهریه های تاریخ بوده اند!
قدیمی ترین مهریه تاریخ، مهریه حضرت حوا است که از امام صادق (ع) در مستدرک الوسایل درباره آن این طور نقل شده است: «خداوند مهریه حضرت حوا همسر حضرت آدم را سه بار صلوات بر محمد و آل محمد قرار داد.»
مهریه دختر حضرت شعیب (ع) همسر حضرت موسی (ع) هم 8 تا 10 سال کار کردن حضرت موسی(ع) برای حضرت شعیب بوده است. 

اما در منابع و کتاب های دینی هم می توانید مهریه حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) را ببینید که مشابه هم بوده اند.سید جعفر شهیدی هم در کتاب زندگانی حضرت فاطمه (س) می نویسد: «مهریه حضرت زهرا (س) چهار صد درهم یا اندکی بیش تر یا کم تر بود که با این پول پیراهنی به بهای هفت درهم و چارقدی به بهای چهار درهم و دستمال و قطیفه مشکی بافت خیبر و دو عدد تشک و چهار عدد بالش و پرده ای از پشم و یک تخته بوریا و یک آسیاب دستی و لگنی از مس و مشکی از چرم و یک ظرف چوبی و کاسه ای برای دوشیدن شیر و یک آفتابه و یک خمره و چند عدد کوزه خریدند. وقتی این ها را نزد پیامبر آوردند، فرمود:خدا به

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صدور کارت بازرگانی «تخصصی» در کشور
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:42 | بازدید : 664 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

هر دارنده کارت بازرگانی از این پس فقط در سه رشته تخصصی می‌تواند تجارت کند
رشته‌های تخصصی قابل تغییر هستند
همه تجار ملزم به دریافت کارت هوشمند شده‌اند
.
متولیان تجارت کشور ایجاد تغییرات اساسی در فرآیند تجارت را کلید زده‌اند تا نه تنها کارت‌های بازرگانی الکترونیکی شود، بلکه تخصص‌ها در این حوزه هم در اولویت قرار گیرد.
.
به موجب تفاهم‌نامه‌‌ای که میان رییس اتاق ایران و رییس سازمان توسعه تجارت منعقد شده است، صدور کارت‌های جدید و تمدید این کارت‌ها، براساس رشته فعالیت تخصصی صورت می‌گیرد؛ به گونه‌‌ای که از این پس، فعالان اقتصادی خارج از رشته‌هایی که در کارت‌ها درج می‌شود، اجازه ثبت سفارش نخواهند داشت.
.
این تفاهم نامه با هدف ضابطه‌مند کردن مسیر ثبت سفارش کالاها میان یحیی آل اسحاق، رییس اتاق تهران و حمید صافدل، رییس سازمان توسعه تجارت ایران منعقد شده تا از این پس، تجار اجازه ثبت سفارش کالا در هر رشته‌ای، خارج از حیطه فعالیت صادراتی یا وارداتی خود نداشته باشند.
.
البته برای اینکه تجار در این زمینه متضرر نشوند، مقرر شده که برای هر تاجر از میان ۱۶ مجموعه فعالیتی که برای تجارت در نظر گرفته شده، سه مجموعه فعالیت تخصصی لحاظ شود تا شاهد تشدید محدودیت تجاری برای تجار نباشیم.
.
این مجموعه فعالیت‌ها براساس سرفصل‌هایی است که در کتاب مقررات صادرات و واردات وجود دارد و تجار بر اساس این سرفصل‌ها می‌توانند سه مجموعه فعالیتی خود را انتخاب کنند.

.
در عین حال مجموعه فعالیت‌های مندرج برای تجار امکان تغییر دارد و بر این اساس، تجار هر زمان که بخواهند، می‌توانند مجددا رشته فعالیتی خود را تغییر دهند. اما سرنخ شکل‌گیری این تفاهم‌نامه از آنجا بوده که چندی پیش، فعالان اقتصادی در گردهمایی خود در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران نسبت به ورود تجار در هر حیطه تخصصی اعتراض کردند؛ چنانچه به گفته آنها، امروز شاهد آن هستیم که برخی واردکنندگان کالاهای الکترونیکی، گوشت و مواد پروتئینی وارد می‌کنند و از سوی دیگر، برخی وارد‌کنندگان اقلام اساسی، سراغ واردات تیرآهن و مصالح ساختمانی

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اعلام رقم صادرات آمریکا به ایران
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:39 | بازدید : 664 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی 11 درصدی داشته است. در ژانویه تا مارس2011 حدود 46.2 میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود. رقم واردات کالا از ایران نیز در ژانویه تا مارس 2012 صفر اعلام شده است. در ژانویه تا مارس 2011 حدود 400 هزار دلار کالا توسط آمریکا از ایران صادر شده بود.دفتر آمار آمریکا اعلام کرد این کشور در سه ماه نخست سال جاری میلادی 41.1 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش داشته است.
 


این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی 11 درصدی داشته است. در ژانویه  تا مارس2011 حدود 46.2 میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود.

 

رقم واردات کالا از ایران نیز در ژانویه تا مارس 2012 صفر اعلام شده است. در ژانویه تا مارس 2011 حدود 400 هزار دلار کالا توسط آمریکا از ایران صادر شده بود.

دولت آمریکا از اواخر سال 2010 واردات کالاهایی مثل فرش، پسته و خاویار را از ایران ممنوع کرده است که در نتیجه آن حجم واردات این کشور از ایران به مرز صفر رسیده است. پیش از آن نیز رقم واردات آمریکا از ایران به طور متوسط 6 میلیون دلار در ماه بود. به عقیده کارشناسان کالاهای ایرانی از طریق کشورهای ثالث وارد این کشور می شوند.

بر اساس این گزارش میزان صادرات آمریکا به ایران در ماه های ژانویه، فوریه و مارس سال جاری به ترتیب 11 میلیون دلار، 16.3 میلیون دلار و 13.9 میلیون دلار بوده است.

 

 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با سازمان شانگهای (SCO)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:37 | بازدید : 819 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) در سال 2001 توسط سران روسیه، قزاقستان، چین، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان بنیان گذاشته شد.
سازمان همکاری‌های شانگهای (Shanghai Cooperation Organisation) سازمانی بین ‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی بنیان گذاشته شد.
سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) در حقیقت ترکیب جدید سازمان شانگهای 5 است که در سال 1996 تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر داده شد.
علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان و هند به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.
این سازمان که از زمان تاسیس تاکنون در منطقه افزایش یافته است؛ بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به شمار نمی‌رود.
سازمان همکاری‌های شانگهای از دل رقابت قدرت‌های بزرگ برسر منطقه ژئوپلیتیک آسیای میانه ظهور کرد. هدف اولیه تاسیس این سازمان، غیرنظامی کردن مرز بین چین و شوروی بود.
گروه شانگهای 5 در 26 آوریل 1986 با امضای توافقنامه‌ای به منظور تعمیق اعتماد نظامی در مناطق مرزی توسط رهبران وقت کشورهای قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان به وجود آمد. این کشورها مجدداً در تاریخ در 24 آوریل 1997  توافقنامه‌ای به منظور کاهش نیروهای نظامی در مناطق مرزی در مسکو به امضا رساندند.
نشست‌ها:
نشست‌های کشورهای عضو شانگهای 5 در سال 1998 در شهر آلماتی (قزاقستان)، در سال 1999 در بیشکک (قرقیزستان)، و در سال 2000 در شهر دوشنبه (تاجیکستان) برگزار شد. نشست این گروه در سال 2001 در شهر شانگهای در چین برگزار شد. در این نشست نخست کشور ازبکستان به عنوان عضو جدید پذیرفته شد که عملا نام گروه را به شانگهای 6 تغییر داد. سپس در 15 ژوئن سال 2001 سران کشورهای عضو در نشستی ضمن قدردانی از عملکرد گروه شانگهای 5، تأسیس سازمان همکاری شانگهای را به هدف افزایش سطح همکاری ها اعلام کردند.
سران کشورهای عضو در ژوئن 2002 در شهر سنت‌پترزبورگ روسیه گرد آمدند تا جزئیات اساسنامه سازمان را که شامل اهداف، ساختار و راهکارهای سازمان بود به بحث و بررسی بگذارند. پس از این توافقنامه موجودیت سازمان عملاً از نظر حقوق بین‌المللی رسمیت پیدا کرد.
همکاری در مسایل امنیتی، همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌های فرهنگی بین اعضا نیر از دیگر ویژگی‌های سازمان همکاری‌های شانگهای به شمار می‌آید
اساسنامه سازمان همکاری‌های شانگهای بر شفافیت عملکرد و بی‌طرفی نظامی آن تاکید می‌کند. سازمان همکاری های شانگهای نقش موازنه دهنده‌ای در صحنه بین‌المللی خصوصاً در مقابل پیمان ناتو و ماجراجویی‌های نظامی ایالات متحده آمریکا ایفا می‌کند. برای مثال، ایالات متحده آمریکا درخواستی جهت عضویت به عنوان عضو ناظر به سازمان همکاری های شانگهای ارائه کرده بود، اما این درخواست در سال 2005 از طرف سازمان رد شد.
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:32 | بازدید : 2689 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سازمان جهانی گردشگری UNWTO، آژانسی ویژه در سازمان ملل متحد است که وظیفه هدایت صنعت گردشگری را دارد.

 

این سازمان به عنوان محل گفتگوی کشورها درباره سیاست‌ها و تجارب عملی آنها درباره دانش گردشگری است.
سازمان جهانی گردشگری نقش مرکزی و مهمی در ترفیع وضعیت تعهد و توانایی‌های موجود کشورهای در حال توسعه در زمینه گردشگری دارد. 
سازمان جهانی گردشگری همچنین به وسیله متقاعد کردن کشورهای عضو از طریق معرفی مقاصد توریست‌ها از سفر، حداکثر منفعت اقتصادی که توریسم می‌تواند با خود به همراه بیاورد و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی ناشی از توسعه توریست و در عین حال کاهش تاثیرات زیست‌محیطی و تاثیرات منفی اجتماعی آنها، برای اجرایی شدن دستورالعمل‌های جهانی اخلاق حرفه‌ای در توریسم تلاش می‌کند.
در حال حاضر 157 کشور، منطقه و بیش از 300 عضو وابسته، به نمایندگی بخش خصوصی، موسسات آموزشی، شرکت‌های جهانگردی و مراجع صلاحیت‌دار محلی در این سازمان عضو هستند.
اعمال مستقیمی که از تلاش‌های سازمان جهانی گردشگری حمایت می‌کند توسط دفاتری در آفریقا، آمریکا، شرق آسیا و اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه و جنوب آسیا اعمال می‌شود. دفتر مرکزی این سازمان در مادرید است.
سازمان جهانی گردشگری موظف به اجرای اهداف توسعه هزاره، کاهش فقر و گسترش توسعه پایدار است.
 

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با سازمان جهانی تجارت (WTO)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:29 | بازدید : 694 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سازمان جهانی تجارت که از ابتدای سال 1995 میلادی برای مدیریت مناسبات تجارت چنـد جانبه بیـن‌المللی جایگزین گات شد، اکنون به یک سازمان بزرگ جهانی تبدیل شده است.
اهمیت سازمان جهانی تجارت (World Trade Organization -WTO) تا آن حد است که در حال حاضر 150 کشور جهان به عضویت این سازمان درآمده و 30 کشور نیز در حال طی کردن فرآیند الحاق هستند.ایران نیز اکنون به عضویت ناظر سازمان جهانی تجارت درآمده  وسرگرم آماده سازی فرایند مذاکرات است.
در اوج جنگ جهانی دوم و بویژه در سالهای بعد از آن تلاش های وسیع برای نظم بخشیدن به مناسبات بین کشورها در عرصه های سیاسی و اقتصادی صورت گرفت.در زمینه سیاسی، نتیجه این تلاش ها به تأسیس سازمان ملل متحد به عنوان سازمانی برای مدیریت مناسبات سیاسی بین المللی انجامید.
 نتیجه این تلاش ها در عرصه تجارت و بازرگانی در سال 1947 به تأسیس موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) منجر شد. بسیاری از کشورها مسائل مربوط به تجارت چندجانبه خود را حدود نیم قرن در چارچوب گات پیگیری می کردند.با این وجود،از یک سو به دلیل فقدان یک مبنای حقوقی برای گات، به عنوان یک سازمان بین المللی، و از سوی دیگر به دلیل گسترده و پیچیده تر شدن مسائل مربوط به تجارت و بازرگانی بین المللی ضرورت تأسیس یک نهاد مسئول در این زمینه در دهه آخر قرن بیستم بخوبی آشکار شد. بر همین اساس اعضای گات در دور اروگوئه که آخرین دور مذاکرات تجاری گات محسوب می شود با تصویب موافقت نامه مراکش سنگ بنای نهاد جدیدی به نام سازمان جهانی تجارت را گذاشتند.
سازمان جهانی تجارت گات باضافه خیلی چیزهای دیگر است.گات در واقع مجموعه ای از قواعد و مقرراتی بود که هرگز از یک مبنای حقوقی به عنوان یک نهاد بین المللی برخوردار نبود و به طور موقت شکل گرفته بود در حالی که سازمان جهانی تجارت یک نهاد بین المللی با ساختار سازمانی دائمی است. این سازمان که از سال 1995 جایگزین گات شده است یک سازمان بین المللی است که علاوه بر موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت در چارچوب  موافقتنامه های متعدد دیگری بر حقوق و تعهدات اعضاء نظارت می کند.
تفاوت دیگر گات با سازمان جهانی تجارت در این است که مقررات گات تنها شامل تجارت کالاها بود در حالی که موافقتنامه سازمان جهانی تجارت علاوه بر تجارت کالاها، تجارت خدمات و جنبه های تجاری مرتبط با مالیکت معنوی را نیز در بر می گیرد.
یک تفاوت دیگر گات با سازمان جهانی تجارت در نظام حل و فصل اختلافات است. در سازمان جهانی تجارت مقررات تفصیلی تر و عملی تری در مورد بررسی و اجرای تصمیمات نظام حل و فصل اختلاف وجود دارد. نظام حل و فصل اختلافات این سازمان محدودیت زمانی برای بررسی تعیین کرده و از این لحاظ از سرعت بیشتری نسبت به نظام حل و فصل اختلافات گات برخوردار است. در این نظام که جنبه خودکار دارد احتمال کارشکنی و تأخیر کمتر است. همچنین یک نهاد برای فرجام خواهی و بررسی نظرات هیأت حل و فصل اختلافات نیز در سازمان تجارت وجود دارد.
اهداف یادشده در مقدمه موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت یعنی مواردی همچون بالابردن سطح زندگی مردم کشورهای عضو،فراهم نمودن امکانات ایجاد اشتغال کامل،افزایش درآمدهای واقعی و بالابردن سطح تقاضا، و
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با سازمان جهانی بهداشت (WHO)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:24 | بازدید : 683 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سازمان جهانی بهداشت (WHO) یک سازمان تخصصی وابسته سازمان ملل متحد است که به عنوان مرجع هماهنگ کننده بهداشت عمومی بین‌‌اللملی عمل می‌کند
این سازمان که در 7 آوریل 1948 بنیانگذاری شد و مقر آن در شهر ژنو در سوئیس است، اختیارات و منابع سلفش "سازمان بهداشت" را به میراث برد که سازمانی وابسته به "جامعه ملل" (League of Nations) بود.
وظایف و ماموریت‌ها
WHO علاوه بر هماهنگ‌‌ کردن تلاش‌های بین‌المللی برای پایش بیماری‌های عفونی، مانند مالاریا و ایدز از برنامه‌هایی برای پیشگیری و درمان چنین بیماری‌هایی حمایت می‌کند. این سازمان از تولید و توزیع واکسن‌های موثر و بی‌خطر، شیوه‌های تشخیصی داروها حمایت می‌کند.
WHO علاوه بر ماموریت‌های فوق بر اساس پیمان‌های بین‌المللی ممکن است ماموریت‌های جدیدی را به عهده گیرد.
سازمان جهانی بهداشت همچنین متولی "طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها" (ICD)  است که دهمین تجدید نظر در آن در سال 1992 منتشر شد.
ساختار
کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت نمایندگانی به "مجمع جهانی بهداشت" می‌فرستند، که ارگان اصلی تصمیم‌گیری این سازمان است.
ابن مجمع  هر سال در ماه مه تشکیل جلسه می‌دهد و علاوه بر تعیین دبیرکل سازمان برای پنج سال، سیاست‌های مالی سازمان را بررسی می‌‌کند و بودجه‌های پیشنهادی برنامه‌ها را بازبینی و تایید می‌کند.
مجمع همچنین 36 عضو حود را به عنوان هیات اجرایی برای سه سال برمی‌گزیند تا تصمیمات و سیاست‌های مجمع را به اجرا درآورند و به مشاوره دادن و تسهیل کارها بپردازند.
همه اعضای سازمان ملل می‌‌توانند عضو سازمان بهداشت جهانی شوند. سایر کشورها در صورتی که تقاضای عضویت‌شان به تصویب اکثریت مجمع عموم جهانی بهداشت برسد، می‌‌توانند عضو شوند.
193 کشور در حال حاضرعضو WHO هستند. تمام اعضای سازمان ملل به جز لیختن‌اشتاین عضو سازمان
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN)
چهار شنبه 24 خرداد 1391 ساعت 21:20 | بازدید : 768 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) یکی از بزرگترین مراکز تحقیقی در زمینه فیزیک هسته‌ای و ذرات بنیادی است.

این مرکز در 29 سپتامبر 1954 طی کنوانسیونی که 12 کشور از اروپای غربی در آن شرکت کردند تأسیس شد و از آن زمان در حومه شمال شرق ژنو ودر نزدیکی مرز فرانسه و سوئیس به کار خود ادامه داده‌است.
سرن توسط شورایی متشکل از 20 کشور اروپایی اداره می‌شود که تصمیمات اساسی و خط مشی این مرکز را تعیین می‌کند. بودجه تحقیقات و فعالیت‌های سرن نیز از طریق همین اعضا تأمین می‌شود.
هر کدام از اعضای این شورا نیز دو نماینده، یکی سیاسی و دیگری علمی دارند که جهت‌گیری‌ها و نظرات سیاسی و علمی کشور خود را در این شورا بیان می‌کنند.
علاوه بر این شورا انجمن‌ها و کمیته‌های دیگری از جمله کمیته‌های مالی و سیاست‌گذاری در اداره این سازمان دست دارند.
به نقل از وب‌سایت سرن، مأموریت این مرکز، تحقیق، خلق فن‌آوری، همکاری و آموزش است.
طبق کنوانسیون سرن، این سازمان باید بستر مناسبی برای همکاری در زمینه علوم هسته‌ای و ذرات بنیادی بین کشور‌های عضو ایجاد و در زمینه‌های نظامی نیز کار کند و نتایج تحقیقات و آزمایشات خود را در اختیار عموم قرار دهد.
امروزه با توجه به پروژه ساخت و آزمایش برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) که هدف از آن یافتن ذرات ریز اتمی جدید و پاسخ به سوالات دانشمندان در مورد چگونگی تشکیل و تولد جهان است، جهت‌گیری سرن بیشتر در جهت شناخت اجزا و عوامل تشکیل دهنده جهان هستی است.
جدا از سابقه سرن در زمینه تحقیقات هسته‌ای و فیزیک، شبکه تارگستر جهانی؛ یکی از پدیده‌هایی که دنیای ما را به کلی متحول کرد نیز محصول بستر سازی و امکانات این مرکز است.
شبکه تارگستر جهانی در سال 1989 توسط تیم برنرز لی و تحت پروژه‌ای به نام ENQUIRE در سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا طراحی شد.
این فن‌آوری در ابتدا بر اساس مفهوم فرامتنی ساخته شد و در 30 آوریل 1993 سرن اعلام کرد که شبکه تارگشتر جهانی می‌تواند توسط همگان مورد استفاده قرار گیرد.
یکی دیگر از دستاور‌های اخیر سرن در زمینه کامپیوتر،فن‌آوری پردازش موازی و شبکه‌ای است. به این ترتیب اطلاعات آزمایشات و مشاهدات حس‌گرهای برخورددهنده بزرگ هادرون بین شبکه‌ای از کامپیوترها در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان پردازش و نگهداری می‌شود.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 136
:: باردید دیروز : 137
:: بازدید هفته : 454
:: بازدید ماه : 449
:: بازدید سال : 47590
:: بازدید کلی : 168131