بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
دولت برای اصل 44 هم کیسه دوخت! / دولت هدف را گم کرد و از ریل خارج شد
جمعه 28 تير 1392 ساعت 4:15 | بازدید : 670 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

به راحتی می‌توانم بگویم ما در اصل 44 علیرغم دستورات مقام معظم رهبری، هدف را گم کرده‌ایم و از خط ریل خارج شده‌ایم/ باید پای مردم را به اقتصاد باز کنیم و این‌ها همه در گرو دستیابی به حمایت از تولید است.فروش شرکت های بزرگ به شبه دولتی ها و تامین کسری بودجه با واگذاری شرکت هایی که در اولویت دوم خصوصی سازی بودند، باعث شکست اصل 44 قانون اساسی شده است.

 

حمید رضا فولادگر، رییس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی در گفتگو با خبرنگار راه دانشجو با اعلام این مطلب، درباره علل موفق نبودن این اصل گفت: به اعتقاد من سیاست های اصل 44 قانون اساسی با وجود اینکه در قدم های اول گام های مثبت و خوبی برداشته بود اما در اجرا دچار مشکل شده زیرا مجری کار یعنی دولت به تمام جوانب آن توجه کافی نداشته است.


 

از وی پرسیدیم که چرا دولت در اجرای این قانون کوتاهی کرده که وی پاسخ داد: کوتاهی دولت و مجریان تنها یک دلیل است چرا که به اعتقاد ما مجلسی ها خود با تجربیاتی که امروز به دست آورده ایم این قانون در اجرا با چند ایراد اساسی مواجه است.

فولادگر اضافه کرد: البته وقتی سخن از کوتاهی دولت می کنیم منظور این نیست که دولت کار غیرقانونی کرده، بلکه سوال ما این است که چرا در روند واگذاری، اولویت ها در نظر گرفته نشده است.

دومی ها اول شدند 

او ادامه داد: اصل 44 قانون اساسی شرکت ها را برای واگذاری به چند دسته تقسیم کرده است؛ به عنوان مثال در گام اول قرار بود 100 درصد سهام شرکت های کوچک و متوسط و درگام بعدی به تدریج سهام شرکت های بزرگتر که نیازمند میلیاردها تومان سرمایه بوده، واگذار شود که دولت برعکس این ماجرا عمل کرد و اول سهام شرکت های بزرگ و غول پیکر را به فروش رساند.

وی با بیان این ایراد اساسی افزود: یکی از سوالات اساسی یا به عبارتی اشکالاتی که مطرح می شود این است که چرا جریان واگذاری ها به سوی موسسات دولتی و شبه دولتی هدایت شد یا به قولی چرا به بخش خصوصی واقعی داده نشد و سهام اکثر شرکت های بزرگ که در اولویت های بعدی برای واگذاری بوده اند. 40 درصد از سهامشان به صورت سهام عدالت، 40 درصد به موسسات عمومی و شبه دولتی در قالب رد دیون و بدهی واگذار و مابقی نیز در دست خود دولت باقی ماند.

فولادگر گفت: در صورتی که این اصلا واگذاری نیست و گذاشتن سهام یک شرکت از این جیب به جیب دیگر دولت است.

دولت برای اصل 44 هم کیسه دوخت!

رییس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی پاسخ تمام این سوالات و ایرادات را در واگذاری ها یک چیز دانست تلاش دولت برای درآمدزایی، هدفی که اصلا برای این قانون پیش بینی نشده بود.

به گفته وی، در سیاست های کلی اصل 44 در مجموع موفقیت دولت در شروع کار بود که آیین نامه ها را خوب تدوین کرد، شورای عالی اصل 44 وظایفش را خوب انجام داد و ساختارها را مناسب تدوین کردند، اما متاسفانه کیفیت به شکلی نبود که اهداف را محقق کند به عبارتی دیگر،کار ازنظر کمی مناسب اما کیفی پایین بود.

 

 

فولادگر تصریح کرد: اما از سویی دیگر دولت در پاسخ به سوالات ما درباره علت خصولتی شدن شرکت های دولتی مطرح می کند که ما بخش خصوصی قوی نداریم که وارد صحنه شود و حجم بالایی سهام را بخرد و این پاسخ درستی است در صورتی که هدف از اجرای اصل 44، توانمندی سازی بخش خصوصی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: اما در این میان زیرکی هایی از سوی دولت دیده می شود چرا که در واگذاری هایی که یکباره سهام 5 یا 6 میلیاردی یک شرکت غول پیکر مانند فولاد مبارکه در بورس عرضه می شود دولتی ها با اشراف به اینکه بخش خصوصی توانمندی با سرمایه بالا در کشور وجود ندارد، خود به خود زمینه و بستر فراهم می شود که شرکت های عمومی یا همان شبه دولتی ها  وارد عرصه شده و جای خالی خصوصی های واقعی را بگیرند.

 
وی در این باره ادامه داد: چطور این اتفاق می افتد، سهام به صورت بلوکی عرضه می شود که در این حالت  مسلم است فقط همین شرکت های شبه دولتی قادر به خرید هستند یا حتی همان بلوک از سهام نیز به عنوان رد دیون سهام شرکت به جای بدهی به شرکت طلبکار پرداخت می شود.

هدف را گم کرده ایم 

فولادگر با انتقاد از روند موجود تصریح کرد: من سه سال است که در کمیسیون تلفیق مجلس این اشکال و ایرادها را مطرح می کنم، در صحن علنی مجلس نیز اخطار علنی می دهم، علیرغم اینکه از رییس مجلس تا دیگر نمایندگان بر صحت ایرادات من تاکید می کنند اما پاسخ می دهند که اصل 44 یکی از منابع مهم برای کسری بودجه کشور است و فعلا برای تامین بخشی از بودجه کشور به این نوع واگذاری ها وابسته هستیم.

وی افزود: به راحتی می توانم بگویم ما در اصل 44 علیرغم دستورات مقام معظم رهبری، هدف را گم کرده ایم و از خط ریل خارج شده ایم، زیرا هدف از اجرای این اصل خصوصی شدن شرکت های دولتی برای افزایش بهره وری و کارایی و توسعه بوده در حالی که این قانون به محلی برای درآمدزایی دولت تبدیل شده است.

 
چرا گام ها برای رفع ایراد لاک پشتی است!

فولادگر با بیان اینکه بدون اصل 44، 30 هزار میلیارد تومان از کف درآمدی بودجه کاهش می یابد، افزود: این نگاه درآمدی باعث شده که تمام ایرادات در اجرای اصل 44 از آغاز تاکنون که به آنها اشاراتی هم کردم نادیده گرفته شود و حتی در جهت رفع آنها هم گام هایی که هم از سوی دولت و هم مجلس برداشته می شود لاک پشتی باشد.


 

رییس کمیسیون اصل 44 افزود: نکته جالب این است که در حال حاضر خیلی از شرکت هایی که قرار بود در همان قدم اول اجرای این طرح 100 درصد سهامشان خصوصی شود و در اولویت اول بودند باقی مانده اند در حالی که سهام شرکت های بزرگ مانند مخابرات و فولاد مبارکه ... که بنا بود سهامشان تیکه تیکه عرضه شود تا بخش خصوصی بتواند مالک آنها شود به صورت بلوکی یا رد دیون و به شکلی به یک موسسه یا شرکت شبه دولتی فروخته شده و بخش خصوصی واقعی سهم کمی از این شرکت را در اختیار دارند و این کاملا مخالف اصل 44 است.

جذب سرمایه های جدید، آن روی سکه 

به قول وی، سیاست اصل 44 یک روی دیگر هم دارد که از زمان اجرا تاکنون کاملا در سایه مانده است و توجهی به آن نشده است و آن سرمایه گذاری جدید نام دارد.

او افزود: سرمایه گذاری ها همان جایی است که اگر واگذاری ها تمام شد به کمک اقتصاد کشور می آید و کشور را به افق چشم انداز نزدیک می کند و رشد اقتصادی 8 درصدی را برای ما محقق کرده و دست تولید ناخالص داخلی را می گیرد و از پله ها بالا می برد، چرا که یکی از دغدغه های مهم کشور تامین سرمایه های جدید در بخش های مختلف به ویژه نفت و گاز است که با جذب هرچه بیشتر سرمایه جدید محقق می شود.

 
فولادگر در این باره توضیح داد: این سرمایه گذاری جدید آن روی سکه اصل 44 قانون اساسی است که اگر دولت کمی عینک تیزبینی به چشم می زد متوجه می شد که مهمتر از واگذاری هاست، اما از قسمت دوم غافل ماند. آن چنانکه امروز فقط یک معاونت سرمایه گذاری در وزارت بازرگانی داریم و یک سازمان همکاری های اقتصادی.

وی افزود: در حالی که کشور با کمبود منابع مالی و سرمایه مواجه است وجود فقط دو دفتر در جهت این کار واقعا کافی نبوده و پاسخگو نیست.

رئیس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی تاکید کرد: جذب سرمایه های جدید راهی میانبر است برای مبارزه با تورم، گرانی، بیکاری، موفقیت اقتصاد مقاومتی و مقابله با تورم.

پای مردم را به اقتصاد باز کنیم 

فولادگر تصریح کرد: باید پای مردم را به اقتصاد باز کنیم و این‌ها همه در گرو دستیابی به حمایت از تولید و رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار است که متاسفانه در کشور اصلا وضعیت مناسب و خوبی در مقایسه با دیگر کشورها نداریم.

وی، فوری ترین کار دولت جدید را بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و ادامه داد: این بهبود فضای کسب و کار راه های بسیاری دارد که باید مورد بررسی دوباره در مجلس قرار گیرد که مجلس نیز این کار را شروع کرده است.
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


چرا احمدی نژاد این همه از خود تعریف می کند؟
جمعه 28 تير 1392 ساعت 4:10 | بازدید : 628 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

تنها نمونه هایی از سخنان چند روز گذشته احمدی نژاد انسان را به این فکر می اندازد که آیا اندکی تواضع در وجود آقای رییس جمهور باقی مانده است یا نه؟

 

رقابت های انتخاباتی که داغ شد بیش از هر چیز انتقاد از عملکرد دولت دهم در بخش‌های اقتصادی پررنگ به نظر می آمد، البته وضعیت معیشت مردم هم این انتقادها را طبیعی می‌نمود چرا که این روزها تقریباً کسی را نمی توان یافت که نسبت به وضعیت موجود اقتصادی دل خوشی داشته باشد همه چیز در عرض چند ماه چندبرابر گرانتر شده و در عوض درآمدهای مردم تغییری نکرده است.
رییس دولت دهم اما نظری متفاوت از سایرین دارد، محمود احمدی نژاد در دو برنامه ای که اخیراً توسط صدا وسیما برایش تدارک دیده شده بود تقریباً تمام مدت زمان دو برنامه را به تجلیل از خود سپری کرد تا جایی که گویی مردم ایران اینک در بهشت اقتصادی و اجتماعی ساخته دستان محمود احمدی نژاد زندگی می کنند، میزان عمران و اشتغالشان چندبرابر شده و اساساً مشکلی هم به نام مسکن برای مردم وجود خارجی ندارد.

خاطره گویی‌های محمود احمدی نژاد از سفرهایش به اقصی نقاط جهان هم جزء جدایی ناپذیر سخنرانی‌های اخیر اوست چنانکه می گوید همه جا در تبیین ویژگی ها و خصوصیاتش انگشت حیرت به دهان گزیده اند و انگار نه انگار که تا همین چند هفته پیش تک تک این سفرها و دستاوردهایش از زیر تیغ نقد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگانشان در مناظره ها و میزگردهای مختلف گذشت و مردم ایران هم نهایتاً به گزینه ای رای دادند که بیش از همه با احمدی نژاد تفاوت داشته و قول داد روند موجود را اصلاح کند. تنها نمونه هایی از سخنان چند روز گذشته احمدی نژاد انسان را به این فکر می اندازد که آیا اندکی تواضع در وجود آقای رییس جمهور باقی مانده است یا نه؟

در پایان به گزیده هایی از آخرین اظهارات رییس جمهور در همایش تجلیل از وی در صداو سیما اشاره می شود:

درباره اعتماد مردم به دولتش:
"هنگامی‌ که یک پیرزن، کودک، جوان، دختر و یا پسر به ما رجوع می‌کرد با همه احساساتش و همه اعتمادش می‌آمد. از یک دختر که خاطرخواه پسری بود که به آن دسترسی نداشت و رویش نیز نمی‌شد به آن نزدیک شود و از ما کمک می‌خواست تا کاری کنیم همدیگر را بشناسند تا همه چیز؛ مردم به ما نامه می‌نوشتند و تمام اسرارشان را روی کاغذ می‌آوردند و به ما می‌گفتند که به ما کمک کنید."

درباره موفقیت آمیز بودن هدفمندی یارانه ها:" رئیس صندوق بین‌المللی پول به همه کشورها بیانیه داده و گفته است این اقدام ایران الگو و عالمانه است و از آنها خواسته که در ایران آموزش ببینند."

درباره افزایش قدرت خرید مردم:
" با توجه به شاخص برابری، بیش از
۳ هزار دلار درآمد مردم اضافه شده است و تولید نیز احیا شده که من آمارهای آن را ارائه کردم."

درباره موفقیتش درسفرهای خارجی و در مصاحبه با رسانه های غربی:
" من
۹ بار به سازمان ملل رفتم و برخی می‌پرسیدند چرا باید همه اجلاس‌های سالانه را بروم اما معتقد بودم که باید از یک نقطه اوج استفاده می‌کردیم و میخ را می‌کوبیدیم و برمی‌گشتیم."

"برخی فکر می‌کردند ما بدون برنامه می‌رفتیم و با
۳۰ رسانه حرف می‌زدیم و برمی‌گشتیم در حالی که این کار با برنامه و طراحی در قالب یک نقشه انجام می‌شد."

"من صدها سخنرانی در مجامع گوناگون داشتم و حتی برای روحانیون بودایی نیز سخنرانی کردم و همین حرفها که حرفهای جهانی و فطری است برای آنها بیان کردم و در واقع از همه ظرفیت‌های جوامع و رسانه‌ها استفاده کردیم."

"مسئول یکی از رسانه‌ها به من گفت که روسای جمهور وقتی به آمریکا می‌آیند پول می‌دهند تا با آنها مصاحبه کنیم و بعد هم سوالهایشان را هماهنگ می‌کنم، آن فرد گفت تو می‌آیی اینجا و با دهها خبرنگار از رسانه‌های مختلف مصاحبه می‌کنی و آنها آزادانه سوالهایشان را می‌پرسند و همه از رسانه می‌ترسند و رسانه‌ها از شما!
آنها از من می‌پرسیدند که ماجرا چیست و من گفتم ما پیامی داریم که صادقانه مطرح می‌کنیم و چون اندیشه و برنامه داریم و صادقانه برخورد می‌کنیم دچار تناقض نمی‌شویم."

"در سال اول تهدید کردند که اگر به نیویورک بروم مرا دستگیر می‌کنند و هواپیمای ما را می‌گیرند و شورای معاونین وزارت خارجه قبل از این که دولت را تحویل بگیریم به من گفتند که نروم اما من تاکید داشتم که باید بروم."
"طرح مسئله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرد چون تنها عنصر قدسی باقیمانده در این نظام بود."

"اگر امروز نام احمدی‌نژاد به عنوان فرزند کوچک ملت در دنیا محبوب شده به خاطر این فرهنگ و اندیشه و ایران و نشانگر موفقیت سیاست خارجی است."

اما قضاوت درخصوص سخنان دکتر احمدی نژاد با مردم!
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


ترکان: وضع اقتصاد خراب‌تر از آن است که تصور می‌کردیم
جمعه 28 تير 1392 ساعت 4:7 | بازدید : 631 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

در پي انتشار نقل‌قول‌هايي از رييس‌جمهور منتخب در باره وخامت وضع اقتصاد كشور، اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور خراب‌تر از تصور قبلی ماست. منتها من ترجیح می‌دهم اگر آقای دکتر روحانی صلاح دیدند خودشان در این باره اظهارنظر کنند. اینکه می‌خواهم بگویم به معنای نظر آقای روحانی نیست. نظر شخصی خودم را می‌گویم. متن کامل گفت و گوی هفته‌نامه آسمان با اکبر ترکان در پی می آید.

 

آقای ترکان، چه شد که آقای روحانی شما را برای ارتباط با دولت در دوره انتقالی انتخاب کردند؟
این‌ها مسئولیت معمولی است. فرقی نمی‌کند هرکس باید کاری را انجام دهد. کارها را تقسیم کرده‌اند.

دولت تصمیماتش را با مشورت شما می‌گیرد؟

خیر. دولت مسیر خودش را می‌رود. ما وزرایی که می‌خواهند با آقای دکتر روحانی دیدار کنند را دعوت می‌کنیم و ملاقات را برایشان تنظیم می‌کنیم برخی از اطلاعات و گزارش‌های رسمی را هم که می‌خواهیم از دیدگاه مسئولان فعلی دستگاه‌ها دریافت کنیم از آنها می‌گیریم. البته ما گزارش از غیر مسیر رسمی هم می‌گیریم. این یک ارزشی دارد و گزارش‌‌های رسمی هم که توسط دستگاه مسئولان داده می‌شود ارزش دیگری دارد.

من متوجه مأموریت شما در این دوره انتقالی نشدم. لطفاً شفاف‌تر توضیح دهید.
بند اول مأموریت ما این است که یک گزارش از وضع موجود کشور برای آقای دکتر روحانی تهیه کنیم. بند دوم مأموریت ما این است که پیشنهاداتی را برای بهتر شدن وضعیت کشور خدمت ایشان تقدیم کنیم. برای این‌کار باید با دولت ارتباط داشته باشیم و از آقایان وزرا، معاونان و سازمان‌هایشان گزارشاتی دریافت کنیم. آقایان و هم تاکنون خوب همکاری کرده‌اند.

آقای مهندس بعد از اتمام انتخابات، کسانی که در این چند سال سکوت کره بودند به مرکز تحقیقات استراتژیک می‌آید و خودنمایی می‌کنند. این به نظرم یک پدیده است. بعضی‌ها در این دو سه هفته مرتباً خودشان را چه در مرکز تحقیقات چه در رسانه‌ها نمایش می‌دهند برای اینکه بتوانند احیاناً سمت و پستی بگیرند. تحلیل شما از این پدیده چیست؟

دو موضوع غیرعادی این اواخر به چشم می‌آید. یکی اینکه همه کسانی که در انتخاب آقای احمدی‌نژاد کار با ایشان و سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد، شریک بودند. این اواخر می‌گفتند:«کی بود کی بود من نبودم! این برای ما تعجب‌آور است. ما که دیدیم همه آنها در سیاست‌های دولت آقای احمدی‌نژاد شریک بودند. خب حالا مردانه بایستید و بگویید اشتباه کردیم. چرا یکی یکی حاشا می‌کنید. یعنی واقعاً این وضعیت بسیار اسفناکی که در اقتصاد ایران پیش آمده است فقط یک مقصر دارد و آن هم احمدی‌نژاد است؟! اینکه قابل قبول نیست. همه شماها در این اتفاق شریک بودید. از آنهایی که برنامه چهارم را کنار گذاشتند و در مجلس ساکت بودند. از آنهایی که در مراحل مختلف تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، تصمیمات غلط را تأیید کردند. از آنهایی که به نامه‌های علمای اقتصاد بی‌اعتنایی کردند. آنهایی که در اجرا، سلیقه اعمال کردند و قانون را کنار گذاشتند. آنهایی که قانون‌شکنی کردند. رئیس‌جمهور مسئولیت‌های خودش را دارد اما تک‌تک وزا در مقابل مجلس مسئول هستند. هیچ وزیری نمی‌تواند حتی با دستور رئیس‌جمهور قانون را نادیده بگیرد. حالا همه می‌گویند در این وضعیت نقشی نداشتند. پس چه کسانی نقش داشته‌اند؟! یعنی می‌شود در سازمان اداری عظیم کشور بگوییم تمام اشکالات متوجه یک نفر است؟ این‌طور نیست. انصاف این است که همه آنهایی در نابسمانی اقتصادی امروز کشور نقش داشتند باید مسئولیت کارشان را برعهده بگیرند.

و اتفاق دوم که برایتان عجیب بود؟

بحث دوم این است که اشخصی که ما می‌دانیم با آقای دکتر روحانی نبودند ما دیدیم که علیه آقای دکتر روحانی عمل کردند بعد از اعلام نتایج یک مرتبه سروکله‌شأن پیدا شد و گفتند آقا ما از اول مخلصیم. این‌طور که نبود. ما با چشمان‌مان دیدم که این‌ها موافق فکر و گفتمان آقای روحانی نبودند به نظرم این‌ها باید مردانه روی حرف‌شأن بایستند. بگویند ما موافق آقای دکتر روحانی نبودیم و حالا تغییر فکر داده‌ایم. یا اساساً چیزی نگویند ولی وقتی می‌گویند ما از اول طرفدار دکتر ورحانی بودیم انسان با خودش فکر می‌کند این‌ها چرا این‌قدر سست هستند.

باتوجه به شرایط خاص اقتصادی کشور فکر می‌کنید اولین اولویت‌های دولت دکتر روحانی بلافاصله پس از شروع به کار چه باید باشد؟
این‌ها را خود آقای دکتر روحانی باید بگویند بنده از جانب ایشان این اختیار را ندارم.

وضعیت اقتصادی کشور را الان چطور ارزیابی می‌کنید؟
چون الان به‌عنوان ستاد آقای دکتر روحانی صحبت می‌کنم نمی‌توانم وارد این بحث شوم. چون از طرف ایشان نمایندگی ندارم این مباحث را مطرح کنم.

من هم نخواستم از طرف آقای روحانی به این سؤال پاسخ دهید. به عنوان کسی که این روزها از نزدیک اقتصاد کشور را در حوزه‌های مختلف لمس می‌کنید می‌خواهم فارغ از عضویت‌تان در ستاد آقای روحانی، نظر شخصی تان را بگویید.

وضعیت اقتصادی کشور خراب‌تر از تصور قبلی ماست. منتها من ترجیح می‌دهم اگر آقای دکتر روحانی صلاح دیدند خودشان در این باره اظهارنظر کنند. اینکه می‌خواهم بگویم به معنای نظر اقای روحانی نیست. نظر شخصی خودم را می‌گویم. در اولین قدم باید بگویم که بودجه سال جاری کشور بودجه‌ای غیرواقعی است نه درآمدهایش واقعی است و نه مطابق شرایط روز بسته شده است. بودجه
۲۱۰ هزار میلیارد تومانی داده شده است که به نظر من ۸۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهایش محقق نمی‌شود. این تصویر اول از بودجه است. در همین بودجه است. در همین بودجه قرار است یارانه‌های خانوارها به ترتیب سابق داده شود. برای این منظور باید قیمت حامل‌های انرژی طبق تصمیم مجلس ۳۸درصد اضافه شود. تا الان این تصمیم اجرا نشده است. عدم اجرایش به این معناست که پولی برای پرداخت یارانه‌ها نداریم.

پس دولت تا الان چطور یارانه خانوارها پرداخت کرده است؟

تا الان از جاهای دیگر برداشته‌اند و به خانواده‌ها داده‌اند.

مثلاً از کجاها؟

از جاهای غیرقانونی درآمدهای موجود
۵۰درصد پول یارانه‌ها را تأمین می‌کند. ۵۰ درصد دیگر را از محل‌های دیگر برداشته‌اند. قیمت‌ها را هم اصلاح نکرده‌اند که منبعی برای تأمین یارانه نقدی ماه‌های آینده باشد. بنابراین اولین چالش آقای دکتر روحانی به محض آغاز به کار این است. برای آنکه بتوانند یارانه خانواده‌ها را بدهند. باید قیمت‌ها را بالا ببرند. به نظر شما این خوب است؟ یعنی کسی به محض نشستن پشت میز باید این را کار را انجام دهد. آن وقت مردم می‌گوید فلانی نیامده دارد قیمت‌ها را گران می‌کند. این چالش بزرگی است. قیمت‌ها باید از ماه‌های قبل بالا می‌رفت تا خود این دولت برای پرداخت یارانه پول داشته باشد ولی دولت تاکنون یارانه‌ها را از منابع دیگر غیر از آنچه که در قانون پیش‌بینی شده پرداخت کرده است. اگر آقای دکتر روحانی بخواهند خلاف قانون عمل نکنند. به محض اینکه کارشان را آغاز می‌کنند باید قیمت حامل‌های انرژی را طبق قانون مجلس بالا ببرند.

چالش بعدی دولت آینده چه خواهد بود؟

چالش بعدی این است که تأمین کالاهای اساسی کشور طبق برنامه انجام نشده است. حالا من نمی‌خواهم کسی را نگران کنم. ان‌شاء‌الله با کوشش‌هایی که در دست انجام است این مسئله جبران خواهد شد.
 
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تحریم‌های جدید با اقتصاد ایران چه می‌کند؟
جمعه 28 تير 1392 ساعت 4:2 | بازدید : 605 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

با توجه به آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران که بخشی از آن، به حوزه حمل و نقل دریایی مربوط می‌شود، فعالان اقتصادی نسبت به تبعات این تحریم‌ها هشدار می‌دهند و خواستار مدیریت درست و منطقی دولت در شرایط کنونی هستند.
در این باره، نایب ريیس اتاق ایران و چین با تحلیل وضعیت تحریم‌های جدید در حوزه حمل و نقل دریایی علیه ایران، تصریح کرد: در حال حاضر کالاهایی که از کشور چین به سمت کشور ما بارگیری می‌شود، فقط توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و با تحریم این شرکت، دو اتفاق مهم می‌افتد؛ اول اینکه مدت انتظار برای بارگیری حداقل و در بهترین شرایط، دو برابر می‌شود و از طرفی دیگر، هزینه حمل نیز دو برابر می‌شود.


 
مجیدرضا حریری درخصوص آغاز تحریم‌های جدید علیه اقتصاد کشور به ویژه در بخش حمل و نقل دریایی و تاثیرات آن بر روند تجارت خارجی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: در تحریم‌های جدید که به شدت از اول جولای آغاز شده است، نکاتی وجود دارد. نشانه‌های این تحریم نه از اول جولای(دهم تیرماه)، بلکه از اوایل ماه ژوئن قابل مشاهده بود و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل از یک ماه قبل، همکاری خود را با ایران کاهش داده‌اند.

 
نایب ريیس اتاق ایران و چین گفت: با توجه به اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی یک شرکت ملی است و منافع ملی را درنظرمی‌گیرد، باید کنترل‌های لازم را در خصوص هزینه‌های باربری لحاظ کند تا به دلیل انحصاری شدن حمل و نقل توسط این شرکت، هزینه‌ها افزایش نداشته باشد.

 
وی افزود: علاوه بر افزایش هزینه‌ها که درخصوص آن صحبت شد، باید به زمان انتظار هم اشاره کرد، چراکه زمان انتظار برای بارگیری در شرایط عادی در کشور بین یک هفته تا 20 روز است، اما در شرایط فعلی ممکن است بین 2 تا 3 ماه صورت گیرد.

 
حریری در خصوص افزایش هزینه‌های تجاری گفت: وقتی فرآیندهای تجاری به کندی صورت گیرد و خواب سرمایه بین 2 تا 3 ماه در یک حمل و نقل اتفاق بیفتد، هزینه‌های تجارت بالا می‌رود.

 
وی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند ممکن است کالاهای مورد نیاز ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس تخلیه و مجددا از آنجا بارگیری شود، گفت: همین اتفاق نیز باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، چراکه کانتینر تنها باید در آن بنادر تخلیه و مجددا بارگیری شود.

 
نایب ريیس اتاق ایران و چین افزود: هزینه حمل یک کانتینر از چین به بندرعباس، حدود 2 هزار دلار است که با این اتفاق ممکن است بین 6 تا 7 هزار دلار افزایش هزینه وجود داشته باشد. وی گفت: در شرایط عادی، ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی، 35 درصد کالاها را می‌تواند حمل کند، اما با کاهش میزان واردات، این رقم تا 50 درصد هم می‌رسد، بنابراين 50 درصد از ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی دریایی خالی می‌ماند.

 
حریری همچنین عنوان کرد: مشکلات بانکی، کاهش فروش نفت و ممنوعیت واردات اقلام اولویت 9 و 10، باعث شد تا در سال 91، با کاهش واردات مواجه شویم. وی ادامه داد: در سال 2012، حجم مبادلات ایران و چین، 4.36 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ماقبل آن، 34 درصد کاهش داشته است؛ از این رقم، 6.11 میلیارد دلار مربوط به واردات و 8.24 میلیارد دلار مربوط به صادرات با احتساب نفت است که از این میان، سهم صادرات نفت حدود 18 میلیارد دلار و سهم صادرات غیرنفتی، 8.6 میلیارد دلار است. نایب ريیس اتاق ایران و چین در پایان پیش‌بینی کرد که در سال 2013، حجم تجارت با چین، کاهش 20 درصدی داشته باشد و حجم واردات از چین در سال 92، به 8 میلیارد دلار برسد.

 
خوش‌بینی کشتیرانی به آثار اندک تحریم‌ها
در این شرایط اما، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی در خصوص حمل و نقل بین‌المللی نداریم و کل تجارت خارجی را پوشش می دهیم، گفت: اعمال تحریم‌های جدید باعث افزایش کرایه حمل نخواهد شد.

 
محمدحسین داجمر در گفت‌وگو یی در پاسخ به این سوال که با آغاز تحریم‌ها از اول جولای علیه کشتیرانی و حمل و نقل دریایی، آیا فکر می‌کنید شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تنهایی می‌تواند جایگزین همه خطوط بین‌المللی که تا یک ماه پیش با کشور ما همکاری می‌کردند شود، اظهار کرد: در این خصوص جای نگرانی وجود ندارد و با همان شرایط قبلی می‌توانیم حمل و نقل کالاهای مورد نیاز را پوشش دهیم.
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


بی‌اعتبارسازی مفهوم عدالت در دولت احمدی‌نژاد
جمعه 28 تير 1392 ساعت 3:34 | بازدید : 615 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

یکی از گرفتاری‌های خیلی بزرگ در کشورهای در حال توسعه این است که تصمیم‌گیری‌ها و فرآیندهای تخصیص منابع در این کشورها روال منطقی خودش را طی نمی‌کند و به شکل سیاست‌زده و تبلیغاتی شعارهایی داده می‌شود و ایده‌هایی مطرح می‌شود، آن وقت این شعارها و ایده‌ها گره می‌خورد به حیثیت سیاسی اجتماعی دولت. از آنجایی هم که این فرآیندها طبیعی طی نشده است و پایه‌های آماری و مبانی نظری و منطق رفتاری آنها مشخص نیست، می‌آیند روی یک سطح کم از دانایی، انتظاراتی خیلی بزرگ بار می‌کنند. بعد وقتی که آن انتظارات بزرگ محقق نمی‌شود یا دقیقاً عکس آن اتفاق می‌افتد یکی از راهکارها و چاره‌هایی که پیدا می‌کنند (البته در برخی مواقع می‌شود پذیرفت که در طرح‌ها حسن نیت هم وجود دارد)  این است که می‌گویند چه کار کنیم که حفظ آبرو شود؟ و بعد در این شرایط می‌آیند خودشان را پشت چیزهایی خیلی معتبر و محترم پنهان می‌کنند. یعنی زمانی که پرستیژ دولت در خطر می‌افتد آن وقت انجام یک کارهایی ممکن است مباح شود که در شرایط عادی این کارها مباح نیست. بنابراین شاید بهتر باشد آن‌طور که از زبان حافظ بیرون می‌آید، کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم.

چیزی که من می‌گویم معنایش این است که فرض می‌گیریم حسن نیتی وجود داشته و کاری صورت گرفته است اما برنامه آن‌طور که انتظار می‌رفته پیش نرفته است، اما اگر شما به موقع اشتباهات خودتان را بپذیرید پرستیژ دولت را حفظ کرده‌اید و در کارتان صداقت هم داشته‌اید. اتفاقاً بزرگ‌ترین خدمت صداقت است به این خاطر که ما می‌توانیم علاج واقعه را قبل از اینکه هزینه‌های غیر‌عادی افزایش پیدا کند یا خسارت‌ها غیر‌قابل جبران شود صورت دهیم.

ایده‌هایی برای گسترش عدالت همیشه وجود داشته و همه برای تحقق آن تلاش کرده‌اند، اما به نظر من دوره آقای احمدی‌نژاد دوره بی‌اعتبارسازی مفاهیم بسیار معتبر بود. یکی از آن مفاهیم بسیار معتبر عدالت است. ما از نظر اعتقادی جزو عدلیه محسوب می‌شویم. ما عقیده داریم یک جامعه یا حکومت با کفر می‌تواند تداوم داشته باشد اما با ظلم نمی‌شود. این دولت آمد به بدترین شکل ممکن از عدالت دفاع کرد و وقتی از یک چیزی بد دفاع شود اثر تخریبی آن از حمله به آن پدیده خیلی جدی‌تر می‌شود. یکی از آن کارها طرح ایده سهام عدالت در ابتدای کار دولت بود. من به عنوان کسی که نزدیک به دو دهه راجع به خصوصی‌سازی کار کرده‌ام عقیده دارم اینها آمدند لباس عدالت به تن ایده‌ای کردند که در بلوک شرق سابق پس از فروپاشی تحت عنوان کوپن سهام مطرح شده بود.

من به واسطه مطالعاتی که در این زمینه داشتم خیلی شفاف توضیح دادم که شما با این کار نوعی به هم‌ریختگی در جامعه ایجاد می‌کنید بدون اینکه حتی بتوانید کوچک‌ترین گام موثری به سمت عدالت با هر درکی که دارید برداشته باشید. برای اینکه اینها را متقاعد کنم، استناد کردم به آخرین گزارشی که وزارت اقتصاد و دارایی تا آن زمان درباره وضعیت عملکرد شرکت‌های دولتی ارائه کرده بود. در آن گزارش
۱۰۰ شرکت برتر دولتی را شناسایی کرده بودند که طی دوره مورد بررسی سود خالص‌شان بین ۷/۰ درصد تا سه درصد در نوسان بوده است. یعنی در سطح شرکت‌های دولتی، ممتازترین‌شان در بهترین سال‌های عملکردشان حداکثر سه درصد سود نشان داده بودند. بعد من آمدم سه فرض را مبنا قرار دادم. گفتم فرض می‌کنیم تمام سهامی که دولت به نام سهام عدالت واگذار می‌کند مربوط به بهترین شرکت‌های دولتی باشد، فرض دوم این بود که این شرکت‌های دولتی هم همواره در قله ثبت‌‌شده عملکردی خودشان باشند یعنی سه درصد سود بدهند و هرگز از آن پایین‌تر نیایند، فرض بعدی هم این بود که شما هرگز به فکر بازپس‌گیری اصل این رقم سهام توزیع‌شده هم نباشید. با این فروض وقتی شما نفری ۵۰۰ هزار تومان سهام عدالت بین مردم توزیع می‌کنید، با ضرب کردن این مبلغ در سه درصد میزان آن چقدر می‌شود؟ می‌شود ۱۵ هزار. یعنی دولت در بهترین حالت می‌تواند به افرادی که به آنها سهام عدالت داده است، سالی ۱۵ هزار تومان سود سهام به عنوان کمک پرداخت کند.

* اقتصاد دان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
 
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


قتل‌های ارزان در ایران‌؛‌از فقر مردم تا نابرابری اجتماعی
جمعه 28 تير 1392 ساعت 3:30 | بازدید : 629 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی بررسی می کند
قتل‌های ارزان در ایران‌؛‌از فقر مردم تا نابرابری اجتماعی
نگاه کنید به کشور انگلستان در دوره های قبل و بعد از نخست وزیری مارگارت تاچر. پیش از او خدمات و کالاها قیمت بسیار اندکی داشت در دوره تاچر اما قیمت همه چیز گران تر شد، در نتیجه، افزایش رو به رشدی در زمینه بحران های اجتماعی مانند انواع دزدی ها و جنایت ها در این کشور آغاز شد.
قانون- چندی پیش عصرایران در گزارشی 16 مورد از ارزان ترین قتل های رخ داده در سه سال اخیر را منتشر کرد. این قتل ها همه به دلیل اختلافات مالی بسیار ناچیز در حد پانصد تا دویست هزار تومان ، رخ داده بود که در شرایط معمولی وقوع درگیری و انجام قتل برای آنها بسیار غیرعادی و بعید به نظر می رسید. با این حال چنین قتل هایی در کشور آن هم نه به صورت موردی بلکه به شکل فراگیر در اغلب نقاط کشور رخ داده است. همین موضوع نیز بررسی و تحلیل این مساله را در قالب یک آسیب اجتماعی لازم می کند.
در این باره ، به سراغ دکتر مهدی تقوی اقتصاد دان و استاد با سابقه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران رفتیم. دکتر تقوی دانش‌آموخته دکترا از انگلستان است و سابقه 42 سال تدریس در مقام استادی دانشگاه را  در پرونده خود دارد. در این گفتگو با او درباره علت های اقتصادی وقوع جرایمی از این دست در کشور گفتگو کرده ایم، مشروح این پرسش و پاسخ در ادمه آمده است.
***
* آقای دکتر! به گواه آمارهای رسمی و گفته های مسئولان در سال های اخیر وقوع جرائم خرد در کشور به شدت افزایش پیدا کرده است، یکی از فراگیرترین این جرائم، خلاف های مرتبط با مسائل مالی است؛ مانند دزدی، زورگیری دعوا و جنایت بر سر اختلافات مالی. در گزارشی که چندی پیش منتشر کردیم، 16 مورد از ارزان ترین قتل های سه سال اخیر ایران ذکر شده بود که برای مبالغ بسیار اندکی رخ دادند، ارتباط چنین جرائمی با مشکلات اقتصادی سه سال اخیر در چه حد و اندازه ای است؟
افزایش چنین آفت های اجتماعی و جرائمی ارتباط کاملأ مستقیمی با مسائل و بحران های اقتصادی دارد، به صورت شفاف اگر بخواهم بگویم عامل و علت اصلی این جرائم و قتل ها بیش از انکه خود افراد جامعه باشند سیاست های غلط اقتصادی دولت است.
سه سال پیش قیمت دلار 1025 تومان بود، این مبلغ هم اکنون به 3300 تومان  رسیده و در دوره هایی به 4 هزار تومان هم نزدیک شده است. این یعنی افزایش سه تا چهار برابری قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی. تورم بالا و سخت تر شدن زندگی مردم نتیجه وقوع چنین مساله ای در کشور است.
بر اساس آمارهای رسمی نرخ تورم در بیشتر ماه های این چند سال بیشتر از 30 درصد اعلام شده است. البته به اعتقاد من نرخ تورم واقعی بسیار بیشتر از این آمار رسمی است، کافی است به افزایش هزینه ها در همه امور نگاهی انداخته شود. هیچ چیزی اعم از کالا و خدمات در جامعه نیست که قیمت آن به حداقل 3 برابر افزایش نرسیده باشد.
نگاه کنید به قیمت نان، کرایه اتوبوس و تاکسی، انواع مواد غذایی و میوه، مسکن، پوشاک و ... از سویی افزایش درآمد خاصی هم در این مدت برای کسی ایجاد نشده است، همه اینها در کنار هم به خانواده ها و افراد فشار مضاعف وارد می کند و نتیجه اش وقوع جرائمی است که شما گفته اید.
* اما برخی معتقدند وقوع این جرائم یا مشخصأ این قتلها در کشور بیش از آنکه ارتباط مستقیمی با مسائل اقتصادی داشته باشد به پایین آمدن آستانه تحمل مردم و استرس ها و دیگر فشارهای اجتماعی و گاه سیاسی مرتبط است؟
همین دیگر! باید دید آستانه تحمل افراد در جامعه چرا پایین می آید؟ آیا اگر نان آور خانواده بتواند مخارج زندگی خود و فرزندانش را به صورت طبیعی و منطقی فراهم کند آستانه تحملش دچار مشکل می شود؟ و یا ممکن است دچار این استرس هایی که می گویید بشود؟
وقتی افراد جامعه می بینند هر چقدر تلاش و کار می کنند درآمدشان در مقابل تورم و افزایش قیمت ها به جایی نمی رسد دچار چنین مشکلات و بحران هایی می شوند. به اعتقاد من عامل اصلی تورم و مشکلات اقتصادی و به تبع آن اجتماعی در کشور به طرح هدفمندی یارانه ها بر می گردد.
* چرا فکر می کنید عامل همه این مشکلات طرح هدفمندی یارانه ها است، در حالی که دست‌کم مسئولان دولتی مدعی می شوند در قالب این طرح به افراد فقیر و دهک های پایین جامعه به صورت ماهانه مستمری داده می شود  و آنها با همین دریافتی ها زندگی خود را می چرخانند؟
توجه کنید این حرف را من میزنم که 42 سال است در دانشگاه اقتصاد تدریس می کنم و بخش زیادی از این زمان هم تدریس به دانشجویان دوره دکترا بوده، علاوه بر این بیشتر از 100 کتاب در زمینه اقتصاد نوشته ام و همینطور صدها مقاله، حرفی که می زنم آغشته به سیاست یا چیز دیگری نیست. طبیعتأ من از یک مسئول مملکتی که چیز زیادی از اقتصاد نمی داند بیشتر در جریان مسائل اقتصادی هستم.
بگذارید با یک مثال داستان را توضیح دهم، اگر فردی که کارگر ساده است و بر اساس قانون کار ماهی 400 هزار تومان در آمد داشته باشد را در نظر بگیریم که 5 فرزند هم داشته باشد، در هر ماه این خانواده 315 هزار تومان هم یارانه دریافت می کنند. من دقیقاً محاسبه کرده ام که  120 هزار تومان یعنی یک سوم پول یارانه آنها فقط برای خرید نان مصرف می شود.
حالا خودتان بقیه موارد مورد نیاز را حساب کنید؛ از پول کرایه تاکسی و اتوبوس تا مایحتاج دیگر که در همین حد افزایش قیمت داشته اند. آن مبلغ یارانه به چه درد این خانواده می خورد وقتی چندین برابر آن  بر هزینه مصارف حداقلی‌شان افزوده شده است؟
* آیا مشابه چنین تجربه ای که بحران اقتصادی به وقوع بحران و مشکلات در حوزه اجتماعی ختم شده باشد در دیگر کشورهای دنیا هم رخ داده است؟
بله، به عنوان مثال نگاه کنید به کشور انگلستان در دوره های قبل و بعد از نخست وزیری مارگارت تاچر. پیش از او آموزش و بهداشت در این کشور رایگان بود. بقیه خدمات و کالاها هم به دلیل پرداخت یارانه قیمت بسیار اندکی داشت چون از پولداران جامعه مالیات گرفته می شد و برای باقی مردم هزینه می شد.
در دوره تاچر اما اغلب این ها حذف شد و قیمت همه چیز گران تر شد، در نتیجه، افزایش رو به رشدی در زمینه بحران های اجتماعی مانند انواع دزدی ها، جنایت ها و دیگر آسیب های اجتماعی در این کشور آغاز شد.
* افزایش هزینه ها و تورم شدید در کشور ما در حالی رخ داده است که در سوی دیگر برخی از مردم به میزان غیرقابل باوری پولدارتر شده اند. درست از زمان افزایش بحران اقتصادی در کشور، دیدن افراد زیادی که خودروهای بسیار گران قیمت خارجی سوار می شوند به امری معمولی بدل شده است. این فاصله بسیار زیاد فقیر و غنی چه مقدار در افزایش این بحران ها تاثیر گذار بوده؟ آیا اساسأ چنین چیزی در وقوع آسیب های اجتماعی اثر گذار است؟
مساله ای که به آن اشاره کردید، یعنی افزایش فاصله میان افراد فقیر و پولدار جامعه، همان چیزی است که در علم اقتصاد با متر و معیاری به اسم ضریب جینی از آن یاد می شود، ضریب جینی نشان دهنده میزان نابرابری توزیع درآمد در طبقه پولدار و فقیر جامعه است. این ضریب نشان می دهد که پولدارهای جامعه چقدر درآمد دارند و فقرا چقدر. به هر میزان اندازه این ضریب بیشتر باشد یعنی فاصله ها بیشتر است و بر عکس.
در کشور ما در دو دوره ضریب جینی افزایش پیدا کرد، یکی در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و یکی هم در دوره 8 ساله محمود احمدی نژاد. در این دوره اخیر فاصله میان فقرا و پولداران بدتر شد که این مساله نشان دهنده افزایش نابرابری و فقر در جامعه است.
دیدن این نابرابری اجتماعی و حجم بسیار زیاد شکافی که میان درآمد طبقات مختلف اجتماع وجود دارد افراد جامعه را دچار انواع آسیب های اجتماعی و سرخوردگی می کند که ممکن است در شکل رفتارهای خطرناک مانند دزدی و دیگر جرائم مانند همین قتل هایی که به دلیل اختلافات مالی کم‌ارزش رخ داد خود را نشان دهد.
* آیا این نابرابری اجتماعی که شما از آن به عنوان یک خطر برای جامعه یاد می کنید خطرناک تر است یا فقر عمومی؟ یعنی شرایطی که همه افراد جامعه به شکل یکسانی دچار کم درآمدی و فقر بشوند.
نابرابری اجتماعی به شدت خطرناک تر از فقر عمومی است. فقر عمومی یعنی اینکه همه خیلی پایین حقوق بگیرند در آن صورت توقعات هم پایین می آید و آسیب های اجتماعی هم کمتر می شود؛ چون کسی خودش را با دیگران مقایسه نمی کند تا دچار بحران های روحی و سرخوردگی و یاس بشود و دست به کارهای عجیب و غریب بزند. نگاه کنید به آن دو جوان زورگیر که برای مبلغ 70 هزار تومان دست به آن کار زدند و در نهایت اعدام شدند. مطمئنأ فقر عمومی از نابرابری برای جامعه بهتر است.
بگذارید وضعیت کشور هندوستان را در این زمینه مثال بزنم. در این کشور جمعیتی بسیار زیاد درآمدهای خیلی خیلی کمی دارند و یا در خیابان می خوابند یا در آلونک های موقتی و حاشیه شهرها. در کنار این افراد البته جمعیت بسیار محدود و اندکی نیز هست که بسیار پولدار هستند؛ اما بخش عمده مردم این کشور در حالت فقر عمومی به سر می برند.
وقتی به این افراد نگاه کنید متوجه خواهید شد در عین فقر بسیار هم شاد هستند. دزدی هم نمی کنند چون دچار نابرابری اجتماعی نشده اند. در هندوستان بر خلاف کشور ما در عین حالی که بخش زیادی از مردم هر روز دچار فقر بیشتر می شوند عده زیادی هم سوار بر ماشین های آخرین مدل و گران‌قیمت مانند رولزرویس، پورشه و مازراتی و ... نمی شوند.
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


«احمدی‌نژاد زهر در کام حقیقت ریخت»
جمعه 28 تير 1392 ساعت 3:26 | بازدید : 579 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم، افزود: اگر اهتمام و تلاش مجلس نبود ذخیره ارزی کشور از بین می‌رفت و همچون سهم صنعت که تنها به طرح مسکن مهر رسید، ذخیره ارزی کشور نیز دچار وضعیتی نگران کننده شده بود.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه فاصله میان آنچه وعده شد با آنچه عملی شد گسترده است، گفت: احمدی‌نژاد به نام عدالت زهر در کام حقیقت ریختند.

کمال الدین پیرموذن در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری شعارهای دولت نهم مبنی بر آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم، توضیح داد: در هشت سال اخیر به رغم این شعارهایی درباره تقسیم عادلانه پول نفت، سفره های مردم کوچک و کوچک‌تر شد.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت قول داده بود تا دو و نیم میلیون فرصت شغلی ایجاد کند ولی نه تنها یک فرصت شغلی ایجاد نشد بلکه با سوء مدیریت و عدم بها دادن به اقتصاد مولد بسیاری از کارخانجات تعطیل و به مرز ورشکستگی رسیدند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با انتقاد از اینکه دولت به نام عدالت زهر بر کام حقیقت ریخت، ادامه داد: به مهرورزی بسیاری از دلسوزان نظام را آزردند و با آنها نامهربانی کردند و از رئیس دولت گرفته تا اطرافیانشان هر نماینده‌ای را که در مجلس هشتم، نهم و دهم زبان به انتقاد گشود مورد غضب قرار دادند. پیرموذن با بیان اینکه در حوزه مسائل عمرانی دولت در چند سال اخیر نسبتاً خوب عمل کرد، گفت: ولی متاسفانه فاصله بین آنچه هست و آنچه قرار بود باشد بسیار عمیق و گسترده است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت در این هشت سال به جای تاکید بر آموزه های اسلامی که در آنها به جای دادن ماهی، ماهی گیری را به فرد نیازمند یاد می‌دهند، هر ماه یک ماهی کوچک در قالب یارانه به مردم اعطا کرد که ماحصل آن فقر، بیکاری و تورم شد و آثار زیان باری را در حوزه های اقتصاد و جامعه به وجود آورد. عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم، افزود: اگر اهتمام و تلاش مجلس نبود ذخیره ارزی کشور از بین می‌رفت و همچون سهم صنعت که تنها به طرح مسکن مهر رسید، ذخیره ارزی کشور نیز دچار وضعیتی نگران کننده شده بود.

وی ادامه داد: بداخلاقی، بی ثباتی و تشویش روحی موجود در روزگار کنونی ناشی از تملق گویی و چاپلوسی و تمجیدهای بیهوده‌ای است که اطرافیان رئیس دولت در حق وی ملحوظ داشتند. این نماینده مجلس نهم یادآور شد: به کار گرفتن مدیریت خسته و بسته و نه شایسته با به کار گیری سربازان و نه ژنرال ها در عرصه داخل از یک سو و از سوی دیگر اعمال تحریم از سوی استکبار جهانی باعث شد تا ایران و ایرانی در این چند سال درگیر مشکلات عدیده‌ای باشد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با باین اینکه دولت به زمین و زمان بدهکار است، افزود: دولت به بسیاری از پیمانکاران، کارمندان، بازنشستگان و بانک ها بدهکار است و میزان قابل توجه‌ای نیز بدهی خارجی دارد.

ویژه‌خواری در دولت نهم و دهم پررنگ بود
وی با انتقاد از پررنگ بودن ویژه خواری در دولت نهم و دهم، ادامه داد: مسئولان یک شب تعرفه واردات خودرو را بر‌می‌داتشند و اطرافیانشان تا آنجا که برایشان مقدور بود خودرو لوکس و گران قیمت وارد می‌کردند و بعد از اتمام خرید آنها دوباره تعرفه‌ها را اعمال می‌کردند. پیرموذن تصریح کرد: دولت می‌توانست با ۳۰ میلیارد دلار واردات کشور را مدیریت کند اما به دلیل سوء مدیریت رقمی معادل با ۸۰ میلیارد دلار را برای واردات از خارج از جیب ملت هزینه کرد.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: دیوانسالاری خشک و کم لطفی به مراجعان بسیار برای ملت ایران به طور عام و برای بیماران بیمارستان‌ها به طور خاص دردناک بود. وی با انتقاد از سوء مدیریت تیم اقتصادی دولت، گفت: نتیجه عملکرد منفی این دولت، گران شدن دارو به خصوص داروی بیماران سرطانی شد که این بیماران و خانواده‌هایشان را درمانده کرده است.

پیرموذن با انتقاد از عملکرد منفی آموزش و پرورش و همچنین وزارت کشور، تصریح کرد: ماحصل این سوء مدیریت باعث شد تا در همین هفته ۷ دانش آموز معصوم و بی گناه به دلیل نبود نجات غریق در دریا غرق شوند. این نماینده مجلس نهم، افزود: افراطی‌گری باعث شده تا با بسیاری از همسایگان کشور رابطه صمیمانه‌ای نداشته باشیم. عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم با بیان اینکه در استان اردبیل به رغم تعهدات، دولت بسیاری از مصوبات را اجرا نشده رها کرده است، ادامه داد: سه پروژه عمده راه‌آهن، پتروشیمی و نفت مغان با سرعت لاکپشتی پیش می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: رئیس دولت در صحبت‌های خود تنها نیمه پر لیوان را نشان می‌داد در صورتی که نیمه خالی را از افکار عمومی پنهان کرد.

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


میلیاردر دست راست روحانی کیست؟ + تصاویر و اسناد
جمعه 28 تير 1392 ساعت 3:22 | بازدید : 835 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

طی روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی، رصد برنامه‌ها و دیدارهای رئیس‌جمهور جدید به یکی از سرخط های اصلی خبری رسانه‌ها تبدیل شده است.این روزها با دقت پیگیر دیدارهای رئیس‌جمهور منتخب هستند. البته در حالی که عمده توجهات به رفت‌وآمد چهره‌های سیاسی به دفتر روحانی متمرکز شده و افکار عمومی پیگیر چینش کابینه یازدهم هستند، حضور یک چهره اقتصادی در برخی دیدارهای روحانی، جالب توجه است.

این چهره اقتصادی، چندان برای مردم و حتی رسانه‌ها آشنا نیست. به همین سبب در این مطلب، به معرفی سید احمد موسوی می‌پردازیم، شخصیتی که این روزها در اطراف روحانی دیده می‌شود.

 


 
 
* تصاویری از حضور موسوی در کنار روحانی

 

 
(احمد موسوی در مراسم تجدید بیعت حسن روحانی با آرمان‌های امام خمینی (ره): نفر چهارم از سمت چپ)


 

 
(احمد موسوی در مراسم تجدید بیعت حسن روحانی با آرمان‌های امام خمینی (ره): نفر سوم از سمت چپ)


 

(احمد موسوی در مراسم تجدید بیعت حسن روحانی با آرمان‌های امام خمینی (ره): فرد ایستاده)

 


 
 
 
 
 
(احمد موسوی در کنار محمد شریعتمداری و علی یونسی)
 


 
 
(احمد موسوی در دیدار حسن روحانی با حسن خمینی: نفر دوم از سمت چپ)  
 

* احمد موسوی کیست؟

به گزارش پایگاه خبری صراط، احمد موسوی صاحب و مالک چند شرکت معروف بازرگانی و یکی از بزرگترین سهامداران بانک گردشگری بوده است که در ادامه شرکت‌های متعلق به وی همراه با مستندات می آید:

موسوی هم‌اکنون مدیرعامل شرکت ایران توسعه (فعال در زمینه های تحقیقات، تولید و پرورش اسب، تجاری، ورزشی، دامی و نیز مجری احداث شهرک های توریستی، تفریحی و ورزشی)، رئیس هیئت مدیره شرکت سونیران (واردکننده لپ‌تاب سونی و ......)، خریدار گروه هتل‌های لاله به ارزش 120 میلیارد تومان، رئیس هیئت مدیره شرکت پارس توسعه (بزرگترین مجموعه تولید و پرورش اسب‌های ورزشی در ایران) و مالک پروژه یک میلیارد دلاری بزرگترین شهر تفریحی ایران در 50 کیلومتری تهران و در منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

مروری بر اسامی شرکای این شرکت‌ها نشان می‌دهد که افراد به صورت زنجیره‌وار در یکدیگر تنیده شده و هر یک از این شرکت‌ها سهامدار و عضو حقوقی هیئت مدیره دیگری هستند.

نکته مهم در شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که موسوی در آنها فعالیت دارد،نوع تجارت این شرکت ها در زمینه گردشگری است که در سال های اخیر با سیاسی شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران با حاشیه های بسیاری همراه بوده و هست .

در ادامه به معرفی شرکت‌های متعلق به موسوی می‌پردازیم.
 
* شرکت پارس توسعه

شرکت پارس توسعه که مدعی است بزرگترین مجموعه پرورش اسب مسابقه در ایران است، در زمینی به مساحت 40 هزار مترمربع استقرار یافته و دارای سالن‌های تمرین سرپوشیده و سر باز و مراکز اقامتی و پذیرایی برای مهمانان داخلی و خارجی است.

 

 

 
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


هشدار وزارت اطلاعات درباره زنگ تلفن
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 13:9 | بازدید : 646 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هشدار وزارت اطلاعات درباره زنگ تلفن

جمع‌آوری از طریق تلفن را جاسوسی تلفنی و به نوعی دیگر که همراه با فریب باشد تخلیه تلفنی می‌گویند. از آن‌جا که گروهک‌های ضدانقلاب مثل منافق و برخی عناصر خود فروخته همواره در پی کسب اطلاعات از مراکز دانشگاهی و فعالیت‌های علمی کشور هستند، جهت اطلاع همگان برخی نکات بارز در برخورد با این افراد ذکر می‌گردد.

راه دانشجو: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در سایت اطلاع‌رسانی خود به مردم کشورمان یادآور شده است که « زنگ تلفن همیشه زنگ خبر نیست، بلکه گاهی زنگ خطر است»

به گزارش ایسنا، در توضیح این هشدار آمده است: هرگاه دو کشور یا دو گروه یا حتی دو طرز تفکر، طوری کنار هم قرار بگیرندکه منافع آن‌ها با هم تقابل داشته باشند بخصوص این‌که با هم در تخاصم باشند، می‌طلبد که جهت مقابله با همدیگر، اطلاعات و شناخت کافی از اهداف، مواضع، امکانات، توان علمی یاتسلیحاتی یا ... و بالاخره کوچکترین مسایل همدیگر داشته باشند تا در زمان لازم با برنامه‌ریزی بر اساس اطلاعات به دست آمده به اهداف خود برسند. کسب اطلاعات و اخبار حوزه تعریف، از طرق مختلف آشکار و پنهان می‌باشد.

یکی از آسان‌ترین و کم‌خطرترین شیوه‌های طرف متخاصم برای کسب اطلاعات به صورت مخفیانه استفاده از ابزار فنی و مخابراتی مثل تلفن، فاکس، تلکس و اینترنت است و ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین آن استفاده از تلفن است. جمع‌آوری از طریق تلفن را جاسوسی تلفنی و به نوعی دیگر که همراه با فریب باشد تخلیه تلفنی می‌گویند. از آن‌جا که گروهک‌های ضدانقلاب مثل منافق و برخی عناصر خود فروخته همواره در پی کسب اطلاعات از مراکز دانشگاهی و فعالیت‌های علمی کشور هستند، جهت اطلاع همگان برخی نکات بارز در برخورد با این افراد ذکر می‌گردد.

زنگ تلفن همیشه زنگ خبر نیست ، بلکه گاهی زنگ خطر است

* هرگونه اطلاعات درون سازمانی که دانستن آن برای عموم جایز نیست، دارای ارزش است و نمی‌بایست فاش گردد.

* دادن اطلاعات به تماس گیرنده را موکول به تماس تلفنی خودتان کنید که ضمن اخذ شماره تلفن و چک کردن آن برقرار خواهید کرد.

* صرف این‌که طرف تماس، به شما یک شماره داد، دلیل صحت او نیست بلکه باید شماره داده شده را بررسی کنید.

* از دادن شماره تلفن‌های غیر عمومی به افراد ناشناس خودداری کنید.

* در صورتی که تماس گیرنده به موارد ضعف شما اشاره کند، یا در صورت ندادن اطلاعات تهدید به از دست دادن شغل یا گزارش به رده‌های بالاتر نماید، اعتنا نکنید.

* بعضی وقت‌ها تماس گیرنده، اتفاق مدنظر را به صورتی تعریف می‌نماید تا مخاطب تحریک شده و اطلاعات جزئی‌تری بدهد.

* اگر فردی تماس گرفته و اطلاعات آشکاری راجع به موضوع دارد، دلیل صاحب نظر بودن او نیست، پس به او اعتماد نکنید.

* جاسوس‌ها از علاقه نیروهای یک سازمان در جهت راه‌اندازی کار سازمان‌های دیگر استفاده کرده و در ساعات غیر اداری تماس گرفته، خود را مسوول سازمان دیگر معرفی می‌کنند، پس با سوال و جواب زیرکانه ادعای او را بررسی کنید.

* اساس تخلیه تلفنی بر غفلت و فریب است، مواظب غفلت خود و فریبکاری دشمن باشید.

در ادامه برخی روش‌هایی که منافقین، از آن‌ها در تماس با افراد نخبه و علمی کشور بهره برده‌اند، جهت بهره‌برداری اعلام می‌شود:

* تماس گیرنده خود را با هویت فردی دیگر از مراکز علمی و پژوهشی یا ریاست جمهوری یا وزارت علوم معرفی می‌نماید.

* موضوع صحبت در محور برگزاری سمینار یا نشست علمی، ارائه مقاله، مصاحبه مطبوعاتی بوده و خواستار اطلاعات از مخاطب پیرامون افراد و پروژه‌های علمی و اداری می‌گردند.

* مشخصات و شماره تماس افراد مختلف و اساتید و پژوهشگران مرتبط با علوم فوق‌الذکر را خواستار می‌گردند.

* مشخصات و شماره تماس افراد مرتبط با صنایع نظامی و یا دانشجویان دوره دکتری یا کارشناسی ارشد نظامی، شاغل به تحصیل در محیط های وزارت علوم را درخواست می‌نمایند.

* مشخصات پروژه‌های مرتبط با پیشرفت‌های علمی و افراد فعال در آن را درخواست می‌نمایند.

* فرد تماس گیرنده، نامه‌ای رسمی و جعلی به امضای مقامی مسوول می‌فرستد و خواستار ارسال اطلاعات خاص می‌شود.

* در مکالمات تلفنی از به کار بردن اخبار و اطلاعات طبقه‌بندی شده خودداری فرمائید.

آیا می‌دانید تخلیه تلفنی، دقیق‌ترین و آسان‌ترین شیوه جمع‌آوری دشمن است؟

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نامه احمد توکلی به علی لاریجانی
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 13:5 | بازدید : 642 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نامه احمد توکلی به علی لاریجانی؛ ناپدید شدن 74 هزار میلیارد از بدهی‌های دولت با دستکاری ارزی!

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در نامه سرگشاده‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به تصمیم مجمع عمومی بانک مرکزی و رئیس جمهور درخصوص محاسبه غیرقانونی مابه التفاوت...

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در نامه سرگشاده‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به تصمیم مجمع عمومی بانک مرکزی و رئیس جمهور درخصوص محاسبه غیرقانونی مابه التفاوت ارز مرجع و ارز مبادله ای به میزان 74 هزار میلیارد ریال به عنوان بدهی های دولت اعتراض و نسبت به عواقب سوء اقتصادی آن هشدار داد

، متن کامل این نامه به این شرح است:

باسمه تعالی

برادر ارجمند جناب آقای دکتر لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام،

مجمع عمومی بانک مرکزی که رئیس جمهور و چهار وزیر عضو آن هستند، در جلسه پنج شنبه 1392/3/13  به ریاست رئیس جمهور محترم تصمیماتی گرفت که غیر از تعارضاتی که با قانون دارد، در شرایط سخت رکودی و تورمی فعلی، عاملی بر سر راه مهار نقدینگی، و در نتیجه اسباب سخت تر شدن معیشت مردم و تولید کشور است. ماجرا از این قرار است که بانک مرکزی به شکل قانونی و غیرقانونی دهها هزار میلیارد تومان به شکل قرض، تنخواه و تسهیلات به دولت، شرکتها و موسسات دولتی و بانکهای دولتی پرداخت کرده است. افزایش بدهی دولت و بخش دولتی به بانک مرکزی به معنای تزریق بیشتر پول پرقدرت در اقتصاد است که تقریبا پنج برابرش بر نقدینگی می­‌افزاید. یک راه حل مهار نقدینگی و کاهش نرخ تورم، کاهش بدهی دولت و بخش دولتی و بانک­ها به بانک مرکزی است. مجمع عمومی تصمیم گرفته است که ارزی را که در سال 1391 به بانک مرکزی فروخته است، گرانتر حساب کند و از این طریق مبلغ 74 هزار میلیارد تومان بدهی بخش دولتی را کاهش دهد. درحالی که به همین مبلغ دارایی خارجی بانک مرکزی(بر حسب ریال) افزایش میابد. یعنی نقدینگی افزایش یافته پیشین تداوم میابد و آثار وقفه­ای آن بر شدت تورم می­افزاید. بهانه هم بند ب ماده 26 قانون پولی و بانکی مصوب سال 1351 است که به استناد آن تصمیم زیر اتخاذ شده و برای اجرای آن یک هفته به بانک مرکزی مهلت داده شد:

"3- در اجرای بند ب ماده 26 قانون پولی و بانکی کشور و با توجه به تغییر نرخ ارز، مجمع مقرر نمود حدود 740 هزار میلیارد ریال سود حاصل از تغییر برابری ریال در مقابل اسعار خارجی با بدهی های دولت، شرکت­ها و موسسات دولتی و بانک­های دولتی به بانک مرکزی به شرح زیر تسویه گردد:

3-1) بدهی دولت 110 هزار میلیاردریال
3-2) بدهی سازمان هدفمندی یارانه­ها 57 هزار میلیارد ریال
3-3) بدهی شرکت بازرگانی دولتی 53 هزار میلیارد ریال
3-4) بدهی شرکت پستیبانی امور دام 31 هزار میلیارد ریال
3-5) بدهی شرکت های تابعه وزارت نفت، نیرو و سایر دستگاه­های اجرایی 65 هزار میلیارد ریال
3-6) بدهی بانک­های دولتی 380 هزار میلیارد ریال
.
.
...."
اجرای این امریه که دلایل غیرقانونی بودن آن را بیان می­کنم، چنانکه واقف هستید به معنای رضایت به ادامه گردش 74 هزار میلیارد تومان پول پرقدرت در اقتصاد جامعه است. اقتصادی که دو سال است از نرخ رشد منفی همراه با نرخ تورم بالا رنج می­برد و مردم فهیم و وفادار به اسلام و ایران را به طور بی­سابقه­ای در رنج و تعب انداخته است.

در واقع آقای رئیس جمهور و چهار وزیر عضو مجمع عمومی بانک مرکزی، نرخ دلار را 2500 تومان تعیین کردند و مابه التفاوت آن را نسبت به ارز 1226 تومانی، یعنی مبلغ 1274 تومان در هر دلار را در 58 میلیارد دلار ارزی که دولت به بانک مرکزی فروخته­ بود، ضرب کردند و به عدد سود فرضی 74 هزار میلیارد تومان رسیدند. آن وقت این عدد طلب دولت از بانک مرکزی تلقی شده و آن را با فهرستی از بدهی­های دولت، شرکت­های دولتی، سازمان هدفمندی یارانه‌­ها و بانک­های دولتی تهاتر کردند.

بند ب ماده 26 قانون پولی و بانکی که مستند این تصمیم است چه میگوید؟:

 "سود احتمالی از تغییر برابر­­­­ی­های قانونی نسبت به طلا و پول­های خارجی ... به مصرف استهلاک اصل و بهره بدهی­های دولت به بانک مرکزی خواهد رسید و مازاد آن به خزانه دولت تحویل خواهد شد."

 توجه به این حکم قانون و مقایسه آن با تصمیم مورد بحث که در سطور بالا تشریح شد، غیرمعقول و غیرقانونی بودن مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی را آشکار می­سازد:

1. مجمع عمومی بانک مرکزی در سال مالی 1392 ترازنامه عملکرد سال 1391 بانک مرکزی را بررسی و تصویب می­کند، عملکردی که تابع قواعد سال 91 از جمله نرخ ارز در آن سال بود. دولت بارها با  تاکید گفته­ است که ما حتی یک دلار را هم با قیمتی بیش از 1226 تومان نفروخته­ایم. یعنی دولت دلارهای نفتی را به قیمت 1226 تومان به بانک مرکزی فروخت و بانک مرکزی هم با همین نرخ به واردکنندگان کالا یا مسافران یا بیماران یا  ... فروخته است. سود این معاملات در حد چند ریال در هر دلار است. این کجا و سود 74 هزار میلیارد تومانی کجا؟ کدام سود؟ کدام تغییر برابری­های قانونی نرخ ارز؟ در واقع این کار وادار کردن بانک مرکزی به چاپ اسکناس بدون پشتوانه و تقدیم آن به دولت است! این را هم نگویند که مجلس در قانون بودجه نرخ ارز را 2500 تصویب کرده است؛ زیرا مجلس هیچ حکمی در این باره نداده وتنها نرخ محاسباتی لایحه دولت را دست نزده است. درواقع این نرخ محاسباتی است نه تعیین نرخ برابری قانونی.

2. حتی اگر اشکال فوق نبود، باز هم مجمع عمومی نمی­توانست نرخ ارز را تعیین کند، چرا که بر اساس جزء 8 بند 2 قانون بودجه سال 1392، مستند به بند ج ماده 81 قانون برنامه پنج ساله پنجم، بانک مرکزی مسئول تعیین نرخ است که آن هم بر اساس ماده 96 قانون برنامه و بند ج ماده 11 قانون پولی و بانکی کشور، پس از تصویب شورای پول واعتبار قانونی می­شود؛ نه با تصمیم مجمع عمومی.

3. بر فرض مجمع چنین حقی می­داشت باز تخلف آشکار دیگری باقی می­ماند: متن بند ب ماده 26 آشکارا می­گوید که سود حاصل­شده از تغییر نرخ ارز ، تنها باید " به مصرف استهلاک اصل و بهره بدهی­های دولت به بانک مرکزی " برسد نه بخش دولتی؛ و اگر چیزی باقی بماند به خزانه واریز می­گردد. در حالی که در این تصمیم تنها 11 هزار میلیارد تومان از سود فرضی 74 هزار میلیارد تومانی بابت بدهی دولت لحاظ شده و بقیه را به سازمان هدفمندی یارانه­ها، شرکت بازرگانی دولتی، شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت­های مربوط به نفت و نیرو و بالاخره بانک­های دولتی از جمله بانک مسکن بخشیده­اند. تمام این­ها در ترازنامه بانک مرکزی بخش دولتی هستند نه دولت. کجای قانونی که به آن استناد شده به مجمع عمومی اجازه چنین کاری می­دهد؟

4. بدهی­های این شرکت­ها ، عمدتا از سوء مدیریت و قانون شکنی­ها در اجرای هدفمندکردن یارانه­ها پدید آمده است. دولت 5700  میلیارد تومان تنخواه بانک مرکزی به سازمان هدفمندی یارانه ها را برنگرداند(در حالی که مکررا مسئولان دولتی اصرار می­کردند آن را تسویه کرده­اند!) سهم شرکت پالایش و پخش و توانیر و گاز را از فروش حامل­های انرژی برخلاف قانون و مصلحت، نداده­ است آن­ها هم مثل سازمان هدفمندی یارانه­ها از بانک مرکزی استقراض کردند و بر نقدینگی و تورم خانمان­سوز افزودند. بانک­های دولتی هم مثل بانک مسکن با دستوررئیس جمهور سی هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت کرد تا بلندپروازی­های دولت ارضاء شود، حالا هر چه  بر سر مردم بیچاره می آید ، بیاید!

5.در واقع اگر این تصمیم غیر قانونی اجرا شود که نباید بشود، باز هم یک ظاهرسازی مخرب بر قبلی ها اضافه می­شود: دولت ادعا خواهد کرد در حالی کار را به منتخب بعدی تحویل می­دهد  که دولت هیچ بدهی به بانک مرکزی نداشته و از بدهی شرکت­ها، موسسات و بانک­های دولتی به بانک مرکزی نیز به شدت کاسته است. در حالی که با این اقدام پول پرقدرت بی پشتوانه را در دست دولت و دولتی­ها باقی گذاشته­اند و روند روزانه کاهش قدرت خرید مردم  را تداوم بخشیدند!

6. علاوه بر این، تصمیم مورد بحث، بخشش بدهی­ دستگاه­های دولتی است. درحالی­که هر گونه بخشش دولت طبق اصل هشتادم قانون اساسی باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد. اگر این قانون­شکنی را هم نادیده بگیریم، شرکت بازرگانی دولتی یا پشتیبانی امور دام، اعتباری از بانک مرکزی گرفته­اند، جنس می­خرند و می­فروشند و تسهیلات بانک را باید بازگردانند. حالا با این اتصمیم یکباره سرمایه­شان  چند هزار میلیارد تومان زیاد می­شود، اگر اساسنامه آن­ها به تصویب مجلس رسیده باشد، این افزایش سرمایه نیز مصوبه مجلس را می­خواهد.

خلاصه آنکه در روزهای پایانی صدارت دولت فعلی تصمیمی گرفته شد که تبعات عملکرد نامناسب پیشین را پایدارتر می­‌سازد. بنده به عنوان ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار وظیفه داشتم به جنابعالی و نمایندگان محترم اطلاع دهم. دولت باید بداند که این تصمیم غیرقانونی و زیانبار، ضربه دیگری بر اقتصاد ملی و معیشت سخت مردم است و موجب تعقیب قضایی خواهد بود. از رئیس کل بانک مرکزی و اعضای محترم شورای پول و اعتبار نیز انتظار است که زیر بار این امریه غیرقانونی و آسیب زننده به مردم نروند که در روز جزا پاسخی نخواهند داشت. از جنابعالی به عنوان رئیس قوه مقننه تقاضا می­کنم به هر طریق ممکن از اجرای این تصمیم جلوگیری فرمایید

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نرخ سود جدید بانک ها
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 13:2 | بازدید : 598 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نرخ سود جدید بانک ها :

از بازارهای سکه و ارز در پی کاهش قیمت‌ها، برخی بانکها با اصلاح نرخ سود سپرده‌ها خود را برای میزبانی از سپرده‌گذاران آماده کرده‌اند.

به گزارش صابرنیوز به نقل از مهر، این روزها در پی کاهش نرخ ها در بازارهای ارز و سکه نقدینگی بالایی در حال آزاد شدن و حرکت آن به سمت بازارهای موازی همچون بانکها است. نقدینگی که در اثر هجوم فروشندگان طلا، ارز و سکه در بازار ایجاد شده است به سمت بخش های مختلف اقتصادی در حرکت است و نقدینگی قفل شده در این بازارها در حال آزادشدن است.

براین اساس بانکها به ویژه بانکهای خصوصی و نیمه دولتی و در بخش کوچکی برخی بانکهای دولتی در صدد جذب این نقدینگی آزادشده که فعلا مکان مشخصی را برای خود انتخاب نکرده اند، هستند و طرحی را برای جذب نقدینگی در قالب سپرده های مختلف به ویژه کوتاه مدت طراحی کرده اند، به نحویکه تغییراتی را در نرخ های سود خود ایجاد کرده و طرح های ویژه جدیدی را تدوین کرده اند.

این در حالی است که تحلیلگران اقتصادی پیش بینی می کردند، نقدینگی آزادشده از بازارهای سکه، طلا و ارز به سمت بورس یا بازار مسکن حرکت خواهد کرد، گرچه شاخص کل بورس با عبور از مرز 51 هزار واحد طی روزهای اخیر نشان داده است که بخشی از نقدینگی سرگردان از این حیث را به خود جذب کرده، اما به نظر می رسد که مسیر دیگر حرکت نقدینگی با توجه به تدابیر جدیدی که بانکها اتخاذ کرده اند، سپرده گذاری و نظام بانکی باشد.

در طی یکی، دو سال اخیر با جذاب شدن نرخ ها در بازارهای سکه و ارز و کاهش جذابیت نرخ سود سپرده های بانکی در مقابل آن بر اساس شرایط ویژه ای که بانک مرکزی برای نرخ سود سپرده ها طبق بسته سیاستی - نظارتی تعریف کرده بود، نقدینگی از بانکها خارج شده و باعث بر هم ریختن تعادل بین منابع و مصارف بانکها شده بود.

شاید با بازگشت منابع به نظام بانکی، تعادل دوباره ای بین منابع و مصارف آنها برقرار شود. در حالی این اتفاقات در بازارهای اقتصادی کشور رخ داده است که اخیر برخی از بانکها اقدام به اعلام ویژگی های طرح های جدید خود کرده اند و از آنها در قالب طرح های ویژه جدید یاد می کنند، این طرح ها با افزایش نرخ سود سپرده ها سعی در جذب نقدینگی دارند. 

بانکهایی که اجرای این طرح ها را در دستور کار خود قرار داده اند هم سپرده های کوتاه مدت وهم سپرده های بلندمدت را مد نظر دارند و برای آنها نرخ های جذابی را اعلام کرده اند، به طوریکه نرخ سود سپرده های بلندمدت 5 ساله تا 32 درصد هم در نظر گرفته شده است و در واقع تغییرات بسیار اساسی در نرخ سود سپرده برخی از بانکها ایجا شده است.

به نظر می رسد که مدیران بانکی با هماهنگی های صورت داده بین خود و تعیین کف و سقف و در اصل دامنه ای برای نرخ سود سپرده های بانکی اجرای این برنامه را آغاز کرده اند و مسئولان بانکها خود را ملزم به رعایت این نرخ های تعیین شده کرده اند. این در حالی است که بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی که پیش از این نرخ سود مشخصی را برای سپرده ها برای بانکهای دولتی و خصوصی تعیین کرده بود در آخرین تغییرات اعمال شده دست بانکها را در این زمینه باز گذاشته است. 

گرچه بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقد به افزایش نرخ سود سپرده های بانکی پیش از این در پی افزایش جذابیت سود بازارهای سکه و ارز بودند، اما نظام بانکی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار با بی توجهی به این موضوع، به این وضعیت دامن زدند. حال با کساد شدن بازارهای مذکور و از سکه افتادن بازار سکه و ارز و خروج نقدینگی از آنها، به نظر می رسد دوران جدیدی برای جذب نقدینگی و سپرده گذاری در بانکها فرا رسیده است.

حرکت جدید بانکها حاکی از تمایل آنها به سپرده گیری ها جدید است و البته صاحبان نقدینگی هم با توجه به شرایط پر ریسکی که در بازارهای سکه و ارز ایجاد شده برای سپرده گذاری در بانکها بی میل نیستند و شاید بازارهایی مانند مسکن دیگر آن جذابیت های گذشته را برای جذب چنین نقدینگی هایی نداشته باشد.

در واقع بانکها با تغییراتی که در نرخ سود سپرده ها اعمال کرده اند و اصلاحاتی که در این زمینه دارند، خود را برای حضور صاحبان نقدینگی و پول های سرگردان در بانکها آماده کرده اند. برخی بانکها نرخ های سودی که در نظر گرفته اند متناسب با نرخ تورم کشور است و این امر به ماندگاری پول ها در بانکها کمک می کند، گرچه برخی از بانکها شرایط خاصی را برای پرداخت سودهای تعرف شده در نظر گرفته اند.

این بانکها پرداخت نرخ سود بیشتر را منوط به عدم دریافت سود به صورت ماهانه و کوتاه مدت کرده و اعلام می کنند که در صورتی که سپرده گذار مبلغ سود را در پایان دوره بلندمدت برداشت نماید، نرخ سود جدید به آنها تعلق خواهد گرفت که شاید این گونه سخت گیری ها از جذابیت سپرده گذاری در آنها بکاهد. گرچه هدف بانکها شاید از طرح این شروط ماندگاری بیشتر سپرده ها در نظام بانکی باشد.

نرخ سود جدید برخی بانکها

بانک

نرخ سود عادی

نرخ سود سالانه جدید

سپرده کوتاه مدت 180 روزه

12

12.22

سپرده بلند مدت یک‌ ساله

17

18.01

سپرده بلند مدت دو ساله

18.5

21.61

سپرده بلند مدت سه ساله

19

24.67

سپرده بلند مدت چهار ساله

19.5

28.25

سپرده بلند مدت پنج ساله

20

32.51

برخی دیگر از بانکها نیز برای سپرده کوتاه مدت تا 18 ماهه 21.2 درصد، سپرده کوتاه مدت 3 تا 9 ماهه 20.2 درصد، سپرده کوتاه مدت یک تا 3 ماهه 12.2 درصد، سپرده بلندمدت 2 ساله به شرط برداشت در انتهای دوره 22.2 درصد، کوتاه مدت 3 ماهه با موجودی بالای 5 میلیون تومان 12.5 درصد، سپرده یکساله بالای 50 میلیون تومان 21 درصد، سپرده 5 ساله زیر 100 میلیون تومان موجودی 20 درصد به اضافه 5 درصد کارت هدیه، 5 ساله بالای 100 میلیون تومان موجودی 21 درصد، سپرده کوتاه مدت 3 ماهه 18 درصد ، سپرده کوتاه مدت کمتر از 6 ماه 19 درصد سود و غیره در نظر گرفته اند.

 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مدیر ژاپنی خودکشی می کند، مدیر ایرانی اختلاس!
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:58 | بازدید : 575 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مدیر ژاپنی خودکشی می کند، مدیر ایرانی اختلاس!

مسئله سبک زندگی، مسئله ای است که متأسفانه به دلیل یک نوع خودباختگی فرهنگی در جامعه آن طور که باید و شاید پیشرفت نکرده است. این مشکل ریشه در حدود 100 سال پیش دارد. از دوران سلطنت رضا خان.  او برای اینکه بخواهد خود را از دامن ارزش ها دور کند و به تجددگرایی بپیوندد، تمدن و فرهنگی را وارد ایران کرد که اثرات آن همچنان در جامعه دیده می شود. این روند در دوران محمدرضا پهلوی هم ادامه داشت. وقتی به حد افراط به پوشش و آرایش غربی و تجمل گرایی بها می دادند و این فرهنگ های غلط به جامعه القا می شد. در واقع تمدن مبتذل غربی را حکومت پهلوی وارد ایران کرد و ما همچنان آثار آن را در جامعه مشاهده می کنیم. چرا که هیچ یک از آن ها در رقم خوردن سبک زندگی فعلی بی اثر نبوده اند.

این مسئله یکی از علل مهم وقوع این مشکلات است. ما در حالی از این هجوم فرهنگ غربی جدا شدیم که بعد از انقلاب اسلامی، با تندروی هایی که از سمت دیگر صورت می گرفت، حکومت راه غلطی را برای اصلاح سبک زندگی مردم انتخاب کرد. اعمال زور برای جلوگیری از پوشش های نامناسب بانوان، جلوگیری از ورود ماهواره به خانه ها با زور، بحث فیلترینگ و موارد این چنینی همه اشتباهاتی بودند که ما برای اصلاح سبک زندگی انجام داده ایم اما در واقع این راه صحیح نبوده و نیست.
رسانه های بیگانه در این راه قطعاً بیکار ننشسته اند و دائماً به ما سبک زندگی و راه و رسم زیستن را القا می کنند. وقتی امروز کودکان ما سریال های مبتذل کره ای، ترکیه ای و کلمبیایی را از شبکه های ماهواره ای تماشا می کنند، از همین حالا دارند سبک زندگی دیگری را می آموزند. هیچ گریزی هم از این موضوع نیست. به اعتقاد من در شرایطی که این سبک های زندگی مختلف در حال هجوم به کشور ما هستند، باید خودمان را با تئوری آگبورن، جامعه شناس امریکایی مبنی بر «تغییر متفاوت عناصر فرهنگی» وفق دهیم و از درون جامعه اقدام مناسبی انجام دهیم.
فقط این را بگویم که سبک زندگی با گفتن بهبود نمی یابد و کار عملی می طلبد. چندین بار گفتند برای بهبود وضعیت پوشش در جامعه و همچنین اشاعه فرهنگ ایرانی، نمایشگاه های لباس سنتی برپا شده است اما من می گویم اگر می خواهیم در اشاعه این سبک زندگی نتیجه بگیریم، باید قبل از هرکس خودمان دست به کار شویم. وزرا، وکلا، رادیو، تلویزیون و مسوولان به جای برپایی نمایشگاه با استفاده پیوسته از این نوع پوشش پیش قدم شوند و سبک زندگی مطلوب جامعه را اشاعه دهند. مسوولان می گویند عروسی ساده بگیرید، خودروی ملی سوار شوید اما خودشان عروسی های آنچنانی می گیرند و آخرین مدل خودروهای خارجی را سوار می شوند و اسلوب و سبک زندگی غربی را خود وارد مغز جوانان می کنند.
مردم جامعه ما الگوهای مناسبی برای ساختن سبک زندگی خود ندارند. مگر بزرگان جامعه به حق و حقوق مردم احترام می گذارند که انتظار داریم مردم به حق یکدیگر احترام بگذارند؟ مگر مسوولان به مردم راست می گویند که مردم را از دروغگویی منع کنیم؟ سبک زندگی مردم کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی چرا تا این اندازه قابل قبول و پسندیده است؟ چون به عنوان مثال وزیر مملکت به خاطر اینکه زیر دستش رشوه گرفته خودکشی می کند. آن ها چنین الگوهایی دارند! اما در کشور ما 3 هزار میلیارد تومان دزدیده می شود و هیچ خبری از این اتفاق نمی شود.
در واقع اول باید سبک زندگی مسوولان و الگوهای جامعه اصلاح شود. فرمایش رهبری در رابطه به سبک زندگی کاملاً قابل تأمل است اما باید به این موضوع هم نظر داشت که سبک زندگی جامعه با یک نسخه پیچیدن حل نمی شود و به تدریج باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد. چرا که با ورود هر تکنیک به جامعه، سبک زندگی افراد عوض می شود. به طور مثال همین که اولین دوچرخه وارد ایران شد، سبک زندگی تغییر کرد. همین طور اولین چرخ خیاطی سبک زندگی زن ایرانی را تغییر داد.
ما اسیر این تکنیک ها هستیم. طبق تئوری تکنوکراسی، این تکنیک هست که سبک زندگی مردم را تغییر می دهد. خود من در کتابی به تأثیرات انقلاب صنعتی بر زندگی مردم اشاره کرده بودم. شاید جالب باشد بدانید انقلاب صنعتی فقط در آموزش و پرورش تغییراتی بسیار بنیادی ایجاد کرده بود.
ژاپنی ها وقتی تصمیم به تغییر سبک زندگی خود گرفتند، شعاری را ارائه دادند که :«ژاپنی بمانیم اما از تمدن غرب عقب نمانیم!» من هم دقیقاً همین را می گویم:«ایرانی بمانیم اما از تمدن غرب عقب نمانیم!»

 

 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


طنز/جدیدترین محصولات آرایشی بهداشتی ویژه سیاسیون
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:50 | بازدید : 696 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

طنز/جدیدترین محصولات آرایشی بهداشتی ویژه سیاسیون

تذکر: هرگونه تشابه اسمی و حزبی، خیلی خیلی اتفاقی است و برداشت‌های خوانندگان هیچ ربطی به نویسنده ندارد!

....

معجزه قرن

یکبار امتحان کنید، یک عمر حال کنید

پماد ویژه سوختگی؛ حاوی پروتئین و ویتامین و الانتوئین و سرشار از مواد آرامبخش/ ویژه باخت‌های اساسی/ ساخته شده از پوست کرگدن آبی برای کاهش درد و افزایش تحمل ناشی از درد/ ضد جوش، ضد خارش

*

آرامش در میان دیگران

با عینک‌های «سیتروئن شارپ» دیگر نگران هو شدن نباشید؛ به راحتی بین مردم قدم بزنید بدون اینکه نگران حمله آنها باشید/ ضد آفتاب و ضد التهاب/ مخصوص پوست‌های نرم

ویژه پایان مسئولیت و مدیریت

*

نابودگر 1.7

تنها با یکبار استفاده رقیب خود را برای همیشه حذف کنید/ این مسواک‌ها را تنها با ژل مخصوص سینوره به رقیب خود هدیه بدهید

با قدرت سرویس بالا ویژه آنها که بی جهت در مناظرات می‌خندند و حرص شما را در می‌اورند

یکبار استفاده کافی است تا رقیب برای همیشه خنده را فراموش کند(همراه با یک عدد دهان شویه رایگان)

*

از این رو به اون رو (ورژن 92)

با چربی های اضافه خداحافظی کنید؛ دوباره دیپلمات می‌شوید

کپسول‌های ضد عزلت رسید/ 120 درصد تضمینی

ویژه افراد از کار برکنار شده و یا به زور بازنشسته شده/ مناسب برای اصلاح طلبان و دور افتادگان از پاستور

این قرص‌ها ضمن ایجاد تحرک و حذف چربی‌های اضافی حاصل از بیکاری، به سرعت شما را به دوران اوج باز می‌گرداند 

دارای قدرت ضدافسردگی و سرشار از روغن کرم ابریشم جهت باز کردن پیله و پروانه شدن

*

روغن لاک پشت فرد اعلا رسید 

ویژه سیاسیون به قدرت رسیده

دردها، نقدها، فحش‌ها و نفرین‌ها را به ما بسپارید

یکبار بمالید، هشت سال راحت باشید

آنتی سپتیک و ضد التهاب برای بی حسی بالا با دوام بیشتر

*

رقیب را دق مرگ کنید

آمپول‌های اورال آرارات مدل 2013 با قیمت تخفیف ویژه برای اهالی سیاست

هر تزریق، یک ماه اثر دارد...تا کنون هیچ سیاستمداری از خرید خود پشیمان نشده 

لبخند از لبان شما محو نمی‌شود+ژست پیروزی دائم 

*

ماسک مهر

با قدرت جذب‌شدندگی بالا و فیس آف در سه سوت

با چشمان خود تغییر را احساس کنید

مهم نیست در دوران تبلیغات در ستاد چه کسی کار کرده‌اید؛ ماسک مهر بخرید و در ماه مهر با دولت همراه شوید

حاوی عصاره آلوئه ورا و اسید پودرین برای افزایش قدرت لیفتینگ و چنجینگ

خواستنی می‌شوید+ افزایش رضایت مندی بالای طرف مقابل

*

پیس پاس

اسپری‌های «ضد ریزش» قوی حاوی جذب کنندگی بالا و ضد هرگونه یاس و پراکندگی همراه با لوسیون اعتماد به نفس/ دارای لیسانس جورج اند پیتر هلند/ حاوی عصاره رو و ژل پایداری/ مخصوص آقایان

با استفاده از این محصول بازهم شانس خود را امتحان کنید 

*

لوح فشرده کلاس‌های «همیشه در صحنه» رسید

25 ساعت سخنرانی استاد باد آوران/ با محوریت روش های چرخش‌ 180 درجه‌ای برای حضور دائم در پست و پاستور

با ما 30 سال خدمت کنید/ باد با ماست... 

*

ماساژ ایرلندی

ویژه ضایع شدگان و له‌شدگان

صددرصد تضمینی با جدیدترین متود آرامشی و آرایشی/ چشمو نمی سوزونه و جاش نمی مونه/ با قدرت جوان کنندگی بالا

دوباره سرپا می‌شوید/ یکبار امتحان کنید...

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دلایل پشت پرده رکوردشکنی بورس
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:41 | بازدید : 628 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دلایل پشت پرده رکوردشکنی بورس

دلایل پشت پرده رکوردشکنی بورس/شاید شاخص به 70هزارواحد هم برسد/ درشاخصهای بورس دستکاری شده؛ ریال بجای دلار

این روزها هوای بورس حسابی افتابی شده , شاخص دیگر روی پایش بند نیست و هفته ای نیست که رکورد شکنی نداشته باشد , این درحالی است که بازار دلار و طلا روزهای خیلی خوبی ندارند ,

این روزها هوای بورس حسابی افتابی شده , شاخص دیگر روی پایش بند نیست و هفته ای نیست که رکورد شکنی نداشته باشد , این درحالی است که بازار دلار و طلا روزهای خیلی خوبی ندارند , اگرجه بازار ارز کشورمان به یک ثبات نسبی طی روزهای اخیر رسید , اما هنوز طلا در معرض خطر سقوط قرار دارد , درعین حال هنوز دولت یازدهم روی کار نیامده که بتوان تغییرات اقتصادی را به تغییر سیاستهای اقتصادی کشور یا تغییر درسیاستهای بین المللی کشور دانست .
***عبور شاخص کل بورس از 51 هزار واحد
شاخص کل بورس در معاملات امروز بازار سهام با کسب بازدهی 34 درصدی از عدد 51 هزار واحد عبور کرد.
شاخص بورس ابتدای امسال را از عدد 38 هزار و 40 واحد آغاز کرد که امروز با گذشتن از عدد 51 هزار واحد، بازدهی بازار سهام را از ابتدای سال 92 به 34 درصد رساند تا بیش از پیش تفاوت بازار سهام و بازارهای موازی نمایان شود.
نقدینگی سرگردان در روزهای اخیر در پی کاهش نرخ ها در بازار سکه، طلا و ارز به سمت بازارهای موازی همچون سرمایه حرکت کرده است و منابع جدیدی را وارد بازار سرمایه می کند.
سرمایه گذاران بورس را یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری می دانند، براین اساس شاخص بورس در پی رکوردشکنی های روزهای اخیر خود امروز هم رکورد جدیدی را به ثبت رساند، روز گذشته نیز شاخص از مرز 50 هزار واحد عبور کرده بود.
این متغیر روز 25 خرداد از 46 هزار و در روز 26 خرداد از 47 هزار واحد گذشت. شاخص کل در 27 خرداد از 48 هزار واحد و در روز پنجم تیرماه از 49 هزار واحد گذشت و صبح روز هشتم تیرماه نیز این متغیر بازار سهام از 50 هزار واحد گذشت.
***جوزده نشوید
درهمین راستا ؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار 6 عامل را دلیل اصلی رشد شاخص کل برشمرد و آینده بورس را در بلندمدت روشن ارزیابی کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: افزایش سود آوری بنگاه ها در 3 ماهه نخست امسال یکی از مهم ترین دلایل رشد بازار سهام است. گزارش های منتشر شده نشان از سودآوری و تحقق پیش بینی سود شرکت های بورسی و فرابورسی در مقایسه با سال قبل می دهد.

وی افزود: برگزاری فصل مجامع از دیگر عوامل اثرگذار در بازار سهام است، با توجه به اینکه تا پایان تیرماه جاری مجامع شرکت ها برگزار می شود و شرکت ها سود محقق شده خود را بین سهامداران تقسیم می کنند.

صالح آبادی با اشاره به عرضه سهام بزرگترین شرکت اصل 44 قانون اساسی گفت: عرضه سهام بزرگترین هلدینگ پتروشیمی (هلدینگ خلیج فارس) که حدود یکهزار میلیارد تومان عرضه اولیه آن انجام گرفت رونق خوبی در بازار سرمایه ایجاد کرد.

رئیس سازمان بورس عقب ماندن بازارهای موازی را عامل چهارم رشد بازار سهام عنوان کرد و اظهار داشت: بازارهای رقیب مانند سکه و طلا به دلیل افت شدید جهانی، تثبیت نرخ ارز و حتی کاهش آن، سرمایه های در گردش مردم را به سمت بازار سرمایه و تولید هدایت کرده است.

وی به توسعه زیر ساخت های بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: توسعه زیر ساخت های بازار سرمایه مانند ایجاد ظرفیت های خوب مقرراتی و الکترونیکی، منجر به دسترسی عموم مردم به بازار سرمایه شده است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری گفت: برگزاری پرشور یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تحقق حماسه سیاسی در این عرصه، اثر مثبتی را در روزهای اخیر برای بازار سرمایه ایجاد کرده است.

صالح آبادی در مورد پیش بینی خود برای آینده بازار سرمایه بیان داشت: آینده را آینده مشخص می کند، نوسان جزء ذات بازار سرمایه است و صعود و نزول در این بازار طبیعی است اما آنچه در این میان مهم بوده نگاه به بازار سرمایه در یک افق بلند مدت است.

وی خاطر نشان کرد: به سرمایه گذاران در بازار سرمایه توصیه می شود اسیر جو روانی بازار سرمایه نشوند، با دید بلندمدت به این بازار نگاه کنند و حتما در سرمایه گذاری های خود سبدی از سهام شرکت های مختلف را تشکیل دهند.
***عوامل رکوردشکنی تاریخی
همچنین دراین خصوص , حسن قالیباف اصل - مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران - ، علت رکوردشکنی شاخص بورس و عبور این متغیر از مرز 50 هزار واحد را مورد توجه قرار داد و گفت: همواره شاخص بورس در رکورد‌شکنی‌های بازار مدنظر قرار می گیرد در حالی که در کنار شاخص عوامل دیگری وجود دارند که از شاخص بورس مهم‌تر هستند.
وی حجم معاملات را یکی از این عوامل دانست و افزود: در سال جاری رکورد‌های جدیدی در حجم معاملات بورس رخ داده و حجم معاملات بازار سرمایه نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.
وی ادامه داد:بنابراین از ابتدای سال تاکنون میانگین روزانه معاملات خرد و بلوک به 160 میلیارد تومان رسیده است در حالی که در سال گذشته این میزان نزدیک به 50 میلیارد تومان بود براین اساس می توان گفت که حجم معاملات نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشته است.
وی ادامه داد: هم چنین نقدشوندگی سهام افزایش یافته و اقبال مردم به بازار با توجه به سهامی که در بورس عرضه شده، رشد پیدا است.
مدیر عامل شرکت بورس در مورد علت اقبال مردم به بازار سرمایه در سال جاری گفت: سهام‌هایی که در بورس حضور دارند از شرکت‌های خوب کشور بوده و به دلیل دستور‌العمل پذیرش، شرکت‌هایی وارد بورس می‌شوند که وضعیت مناسبی از لحاظ عملکرد و سودآوری دارند.
قالیباف خاطر نشان کرد:امسال هم‌چنین شرکت‌های بورسی اطلاعات مناسبی به بازار ارائه کردند و برگزاری مجامع شرکت‌ها نشان داد که شرکت‌های بورسی به پیش‌بینی ‌های سود خود رسیده وحتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها محقق کردند.
وی با بیان این‌که وضعیت سودآوری شرکت‌ها مناسب است، عنوان کرد: در بودجه امسال سودآوری شرکت‌های بورسی 15 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است که این نشان می‌دهد وضعیت سودآوری شرکت‌ها بهبود پیدا کرده است.
وی هم‌چنین رکود سایر بازار‌ها را از عوامل رشد بورس دانست و با تاکید بر اینکه بازار‌های ارز و سکه به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری نبوده و این بازار‌ها در کوتاه‌مدت سودآور هستند، عنوان کرد: این بازارها در سال جاری سودآوری گذشته را نداشتد به طوری که طلا روند کاهشی را از ابتدای سال طی کرده است بنابراین نبود چشم‌انداز مناسب در این بازارها باعث شده است که نقدینگی به سمت بورس جذب شود.
**رشد تا 70 هزار واحد
یک کارگزار بورس هم, علت افزایش بی سابقه بورس تهران و هجوم سهامداران به خریداری سهام شرکت‌های بورسی را تشریح کرد و گفت: در صورت لغو تحریم‌ها شاخص بورس به 70 هزار واحد نیز می رسد.
حسین خزلی خرازی - مدیر عامل کارگزاری یک بانک ، دراین خصوص گفت که:همه اذعان دارند که اقتصاد کشور ذاتا از لحاظ درونی مشکلی ندارد و اگر بپذیریم که بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی شامل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، سنگ آهنی‌ها، فولادی‌ها و بخش های ساختمانی و 90 درصد بنگاه‌های سیمانی در بورس حضور دارند، همه این بنگاه‌ها ذاتا تولید کننده هستند و فروش و صادرات مطلوبی در سال 91 داشته و برای سال 92 پیش بینی‌های خوبی ارائه کرده‌اند.
وی افزود:در این میان تنها صنعت خودرو در کشور به دلیل رشد تمام شده قیمت خودرو و عدم امکان واردات، با مشکلاتی در سال گذشته مواجه بوده است ولی غیر از آن تمام صنایع بورسی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده‌اند.
وی مشکل اول کشور را روابط بین الملل و تحریم‌ها دانست و عنوان کرد:انتظاری که فعالان بازار سرمایه دارند و احساسی که در این دو روز داشته‌اند این است که با این انتخاب، مشکلات روابط بین الملل به سمت مطلوبی پیش رود لذا اگر مشکلات روابط بین الملل کاهش یابد، تمام شرکت‌ها و بنگاه‌ها می‌توانند فروش‌های خوبی داشته باشند و حاشیه سود بیشتری کسب کنند.
این فعال با سابقه بورس تهران عنوان کرد:این در حالی است که ممکن است انتظار بازار هیجانی باشد ولی مبتنی بر این تحلیل است که در صورت رفع تحریم‌ها، عمده صنایع بورسی می‌توانند فروش‌های واقعی داشته باشند.
به گفته دبیر کل سابق کانون کارگزاران، ممکن است تا ماه آینده میانگین
P/E بازار افزایش‌ یابد ولی این امر مبتنی بر انتظار رشد سودآوری بوده و این رشد واقعی است.
وی در مورد روند افزایشی شاخص بورس گفت:در شرایط مثبت و ایده آل و لغو تحریم‌ها شاخص بورس تهران تا پایان امسال به 70 هزار واحد می‌رسد همچنین از لحاظ داخلی نیز روی کار آمدن تیم منسجم تر با برنامه‌های جدی تر اقتصادی منجر به افزایش رونق بورس خواهد شد.
به گفته خرازی بازار بورس با بازار سکه و ارز رابطه معکوس دارد به طوری که وقتی احساس مطلوبی در بازار مالی و فضای بین‌المللی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران به سمت دارایی مالی و سرمایه گذاری واقعی جذب می شوند.
***کاهش نرخ سکه و ارز
همچنین دراین خصوص یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به روند صعودی شاخص‌های بورس، گفت: در حال حاضر به علت کاهش نرخ سکه و ارز بسیاری از افراد سرمایه خود را وارد بازار بورس کرده‌اند، که این موضوع یکی از دلایل اصلی رشد شاخص ها در تالار شیشه‌ای بوده است.
موسی‌الرضا ثروتی با اشاره به افزایش شاخص‌های بورس گفت: شاخص کل بورس اوراق بهادار طی چند هفته گذشته با رشد چشمگیر و خیره کننده‌ای مواجه شده که این موضوع نشان دهنده ثبات اقتصادی در کشور است.
نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه، سملقان، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقتصاد کشور بعد انتخابات ریاست جمهوری از ثبات مناسبی برخوردار شده است، افزود: بازار سکه، ارز و بورس بعد از انتخابات ریاست جمهوری از ثبات و آرامش نسبی برخوردار شده که انتظار می‌رود این امر در ماه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.
وی حبابی دانستن بازار بورس را نادرست دانست و تصریح کرد: آرامش موجود در بازار ارز و سکه و کاهش قیمت‌ها و همچنین رشد شاخص‌های بورس نوید یک اقتصاد پویا و زنده را می‌دهد، لذا حبابی دانستن بازار بورس در شرایط فعلی نادرست است.
ثروتی اظهار کرد: در حال حاضر به علت کاهش نرخ سکه و ارز، بسیاری از افراد سرمایه خود را وارد بازار بورس کرده‌اند، که این موضوع یکی از دلایل اصلی رشد شاخص در تالار شیشه‌ای بوده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، آینده مناسب و رو به رشدی را برای بازار بورس کشور پیش بینی و خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی صحیح دولت جدید در بخش اقتصادی و توجه بیش از پیش به تولیدات داخلی به طور حتم چشم انداز و آینده روشنی را می‌توان برای بازار بورس متصور شد.

***رشد غیر واقعی شاخص بورس
درمقابل این همه اظهارات خوشبینانه , هستند برخی کارشناسان اقتصادی که دیدگاه متفاوتی داشته و این رشد را غیر واقعی میدانند. دراین راستا , یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به بالا بودن شاخص بورس در ماههای اخیر گفت: واقعیت مسئله چیزی فراتر از نرخ رشد اعلامی از سوی مسئولین ذی ربط است بطوریکه در اغلب مواقع رشد شاخص بورس غیر حقیقی بوده و در واقعیت رشدی وجود ندارد.
محمد حسن نژاد ، ضمن بیان این مطلب افزود: مسوولان سازمان بورس با تغییر واحد پولی در محاسبه
EPS یا همان سود هر سهم ،بجای محاسبه آن با نرخ دلار آنرا بر حسب ریال محاسبه می‌کنند در نتیجه سودهر سهم از لحاظ ریالی چند برابرمی شود که این سود حقیقی نیست.
نماینده مردم مرند وجلفا در مجلس شورای اسلامی‌گفت: بطور مثال یک شرکت فولادی که محصولاتش را در بورس کالا به فروش می رساند، واردات خود را با دلار حدود 3500تومان انجام می دهد و درنتیجه محصولات خود را با افزایش قیمت می فروشد و این موضوع باعث افزایش چند برابری
EPS))ریالی می شود و باید به این نکته توجه داشت که نسبت قیمت به درآمد هر سهم (P/E) در بورس بالا نرفته است.
این نماینده مردم در مجلس نهم اظهار داشت :اگر
EPS)) به شاخص قیمت مصرف کننده تبدیل شود یا بطور مثال مقایسه ای بین قدرت خرید سکه در سال گذشته با سال جاری شود متوجه خواهیم شد در بازار بورس خیلی رشد نداشته ایم.
حسن نژاد اظهار کرد:باید توجه داشته باشیم کشورهای پیشرفته بازار سرمایه قدرتمندی دارند و ما نیز برای رشد بازار بورس و سوق دادن نقدینگی جامعه به سمت بورس باید فرهنگ سازی لازم را انجام دهیم.
وی افزود: باید نیازهای بازار سرمایه را مهندسی و با توجه به نیازهای سرمایه گذاران ابزارسازی کنیم و با دانش از بازار حمایت لازم را انجام دهیم.
این عضو کمیسیون اقتصادی در خاتمه گفت: باید بتوانیم بخش تولید را از این بازار تامین مالی کنیم در حال حاضر بازار سرمایه در مقایسه با بازارهایی مانند طلا از شفافیت معاملاتی بیشتری برخوردار است و بازارآنلاینی می باشد.

 

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قیمت‌گوشی‌های زیر 400 هزارتومان (امروز سه شنبه 11تیر 1392) +جدول
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:40 | بازدید : 976 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

با توجه به نوسانات نرخ ارز و با توجه به نوع گارانتی گوشی‌های عرضه شده در بازار معمولا با اختلاف قیمت بین 10 تا 150 هزار تومان به فروش می‌رسند.

گوشی موبایل

قیمت تومان

Samsung Galaxy Mini S5570

365,000

Sony Ericsson Zylo

350,000

Huawei Ascend Y210D

350,000

Motorola EX226

350,000

HTC Explorer

350,000

Motorola EX115

340,000

Samsung Galaxy Y S5360

330,000

Samsung Galaxy Pocket S5300

320,000

Sony Ericsson Z750

320,000

HTC Explorer

320,000

Nokia Asha 300

315,000

Nokia Asha 310

310,000

Sony Ericsson Mix Walkman

300,000

Nokia Asha 308

300,000

Sony Ericsson T715

295,000

Samsung S3850 Corby II

292,000

Nokia Asha 309

282,000

GLX Luster

265,000

Nokia C2-03

240,000

Alcatel OT-799 Play

230,000

Alcatel OT-710

230,000

Nokia 206

215,000

Nokia C2-01

215,000

Nokia 206

205,000

Nokia C2-05

200,000

Huawei G5520

180,000

Nokia X1-01

175,000

Nokia 101

100,000

GLX mini

89,000

Alcatel OT-213

90,000

Nokia 1280

75,000

 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


قيمت خودروهاي چيني در بازار+جدول
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:39 | بازدید : 667 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

قيمت خودروهاي چيني در بازار+جدول

قيمت ها به شرح زير مي باشد:

خودرو

مدل

قیمت (تومان)

ام وی ام

سه سیلندر

۱۹.۵۰۰.۰۰۰

ام وی ام

چهار سیلندر

۲۰.۵۰۰.۰۰۰

ام وی ام

چهار سیلندر - اتوماتیک

۲۴.۵۰۰.۰۰۰

ام وی ام

۳۱۵ هاچ بک

۳۸.۰۰۰.۰۰۰

ام وی ام

۵۳۰ سدان

۴۱.۰۰۰.۰۰۰

گریت وال ویلیکس C۳۰

پنج دنده

۴۸.۰۰۰.۰۰۰

گریت وال ویلیکس C۳۰

اتومات CVT

۶۰.۰۰۰.۰۰۰

ام وی ام

X۳۳

۶۲.۰۰۰.۰۰۰

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


فرق ازدواج‌های موقت با روابط نامشروع
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:37 | بازدید : 604 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

فرق ازدواج‌های موقت با روابط نامشروع

در عرف و شرع، پیمان زناشویى است و بر اساس آن، براى مرد و زن نسبت به یکدیگر، تعهّداتى اخلاقى و حقوقى پدید مى‏آید که سرپیچى (از بسیارى) از آن‏ها، عقوبت و کیفر را در پى خواهد داشت. (۱)

ازدواج در هر آیینى، با قوانین و مقرّرات ویژه‏اى صورت مى‏گیرد و اسلام به آداب و رسوم دیگر اقوام احترام گذاشته و ازدواج آنها با یکدیگر را صحیح می‌داند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به کسانی که پیوند زناشویی غیر مسلمانان را به بهانه اینکه عقد اسلامی بینشان جاری نشده باطل دانسته و ارتباط آنها با یکدیگر را نامشروع می پنداشتند فرمودند: لِکُلِّ قَوْمٍ نِکَاحٌ [
۲]؛ در هر آیینی قوانین و مقررات ویژه ای برای پیوند زناشویی وجود دارد که همان باعث جدایی ارتباط مشروع از نامشروع می شود. حال اگر زن و مردی (در هر دین و آیینی) بر اساس آن مقررات، زندگی مشترکی را آغاز کردند رابطه شان مشروع خواهد بود و جایز و در غیر اینصورت ارتباطشان نامشروع و به لحاظ همان آیین خودشان غیر قانونی خواهد بود.

با این توضیحات فرق بین ازدواج (نکاح) با زنا (سفاح) روشن می شود: یکی ارتباط و پیوند مشروع و قانونمند است و دیگری ارتباطی غیر مشروع و بی ضابطه؛ چه در اسلام باشد و چه در غیر اسلام.

از اینجا بی اساسی این سخن که: « صیغه زنای شرعی است » روشن می شود؛ زیرا صیغه یا همان ازدواج موقت یک نکاح شرعی است ولی زنا یک ارتباط غیر شرعی و اصولا در اسلام چیزی به نام حرام شرعی وجود ندارد؛ کار یا شرعی است یا غیر شرعی.

این هم که برخی «ازدواج موقت» را «هرزگی شرعی» می نامند نشانگر بی خبری ایشان از معنای «ازدواج» و «هرزگی» است. اگر کسی بداند که ازدواج یک پیوند قانونمند و بر اساس مقررات ویژه است و هرزگی روابط بی ضابطه و خارج از چهارچوب بین زنان و مردان است؛ دیگر این دو مقوله کاملا از هم جدا را به هم نیامیخته و عادل را فاسق نمی خواند.

شرع یعنی قانون؛ قانونی برای زندگی با سعادت و هرزگی یعنی فرار از این قانون برای زندگی با نکبت. بر این اساس چگونه می توان هرزگی را بخشی از شرع دانست و یک کار کاملا شرعی را هرزگی نامید؟!

فرق بین ازدواج موقت و زنا

فرق اول

ازدواج موقت مانند ازدواج دائم، پیوندی است که قرآن [
۳] و روایات اهل بیت علیهم السلام [۴] بر جواز، صحت و درستی آن تاکید دارند. اما زنا رابطه ایست غیر قانونی و خلاف شرع که قرآن[۵] و روایات اهل بیت علیهم السلام [۶]
به شدت از آن نهی کرده اند و نیز در هر مکتب و آیینی که فطرت در آن دفن نشده باشد کاری است غیر انسانی و خلاف قانون.

اینکه امیرالمومنین(علیه السلام) می فرماید: ما زَنا غیورٌ قَطُّ [
۷] ؛ هرگز انسان غیرتمند زنا نمی کند یا ما زَنا عَفیفٌ [۸]
؛ هیچ انسان پاکدامنی زنا نمی کند. گویای همین مطلب است. امام علیه السلام نفرمود هیچ مومن یا مسلمانی خود را به این کار آلوده نمی کند؛ بلکه حضرت این سخن را درباره تمام کسانی فرمود که هنوز فطرت الهی شان فعال است و نفس می کشد.

فرق دوم

ازدواج موقت به مانند ازدواج دائم نیازمند اجرای صیغه است [
۹] که این صیغه بر خلاف تصور برخی، «دعا» نیست؛ بلکه عبارتهایی است که مفاد آن ابراز از سوی زوجه و قبول از سوی زوج برای شروع یک زندگی مشترک است و در اصطلاح به آن ایجاب و قبول گفته می شود که باید به قصد انشاء بیان شود. [۱۰]
این ایجاب و قبول گاهی به واسطه وکیل یا وکلای دو طرف صورت می گیرد که احکام خاص خود را دارد.

در حالی که در زنا، هیچ یک از این احکام وجود ندارد نه صیغه ای (تا چه رسد به قصد انشاء) نه ایجابی و نه قبولی.

قبل از بیان ادامه فرقها پاسخ به یک سوال ضروری است:

اجرای صیغه چه اهمیتی دارد؟!

آسانی «اجرای صیغه» و کمی زمانی که این کار می برد سبب شده تا عده‌ای اصل آن را ناچیز دانسته و از اهمیت آن غفلت کنند تا جایی که برخی نوشته اند «چه فرقی می کند که برای برقراری رابطه، اولش چیزی خوانده شود یا نه؟!»

از این عده می پرسیم: آیا واقعا فرقی بین رعایت یک قانون و رعایت نکردن آن نیست؟ برای مثال، شما رئیس بانک هستید. کسی به شما مراجعه کرده و تقاضای چند میلیون وام می کند. شما هم با تقاضای او موافقت می کنید به شرط آنکه او شرایط و تعهداتی را که بانک از او می خواهد در عرض چند دقیقه امضاء کرده و بپذیرد؛ اما او از شما می‌خواهد تا بدون گذراندن مراحل قانونی، خواسته او را اجابت کرده و پول را به او تحویل دهید. او این جمله را به شما می گوید:

«چه فرقی می کند من این چهار تا برگه را امضاء کنم یا نه؟ اصل آن نقل و انتقال پول است.»

شما چه جوابی به او می دهید؟ حق را به او می دهید و فورا پول را در اختیارش می گذارید؟ یا به او می گویید درست است که چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد؛ اما کار باید طبق قانون باشد؛ اگر قانون اجرا نشد این نقل و انتقال دیگر نامش پرداخت وام نیست؛ اختلاس است. با همین چند دقیقه، کار به آن خوبی، به کاری به این بدی تبدیل می شود بی آنکه تغییری در ظاهر آن پدید آمده باشد.

گذشته از این که در این مثال، قانون، قانون اعتباری انسانی است؛ ولی اجرای عقد برای ازدواج، قانون واقعی الهی است.

فرق سوم

تمام احکام محرم و نامحرمی که در ازدواج دائم وجود دارد در ازدواج موقت نیز لحاظ می شود. برای مثال مرد به محض اینکه زنی را صیغه کرد دیگر حق ازدواج با مادر او را نخواهد داشت؛ آن زن هم دیگر حق ازدواج با پدر این مرد را ندارد و بسیاری از احکام دیگر.

ولی در زنا که سراسر بی بند و باری و عدم رعایت قوانین شرع است؛ این احکام از اساس معنا ندارد.

فرق چهارم

در ازدواج موقت پس از آنکه دو طرف از هم جدا شدند زن باید «عده» نگه دارد. نگه داشتن عده به این معناست که زن تا پایان مدت مشخص که «عده» نام دارد، حق ازدواج و ارتباط زناشویی با مرد دیگری را ندارد. [
۱۱]


با نگاهی گذرا بر این قوانین و احکام، بر هر مُنصِف متدینی پوشیده نخواهد ماند که فرق و فاصله بین ازدواج موقت و زنا از بهشت تا جهنم است. چگونه می توان ازدواج موقت را عین و یا حتی شبیه به کاری دانست که در آن نه خبری از صیغه است نه صحبت از محرم و نامحرم؛ نه زنی عده نگه می دارد و نه مردی عده آن زن را محترم می شمرد؟!

یکی محبوب خدا و دیگری مغبوض خدا

ناخرسندی قرآن کریم از تشبیه حلال خدا به حرام خدا

عده ای به بهانه اینکه «نزول» (ربا) مانند «خرید و فروش» (بیع) ، سودآوری دارد این دو را مثل هم گرفتند و در برابر نهی از ربا گفتند: إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا ؛ بی تردید بیع هم مثل رباست؛ درست مانند حرفی که امروز می زنند: صیغه هم مثل زناست؛ اما خداوند متعال پاسخ می دهد که کجا این مثل آن است؟ یکی مطابق قوانین شرع است و ما آن را حلال کرده ایم و دیگری خلاف شرع است و ما آن را حرام کرده ایم : أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا [
۱۲] پس نگویید این هم مثل آن است.

جالب تر اینکه شبیه همان حرفی را که طرفداران «ربا» به طرفداران «بیع» می زدند و می زنند؛ طرفداران «زنا» به طرفداران «نکاح» می زدند و می زنند. که امید است مومنین در اظهار نظر و استفاده از تعابیر به این اصل قرآنی توجه نمایند و از تعابیری مانند «زنا» و «هرزگی» و «هوس رانی» و مانند اینها برای کاری که خداوند متعال آن را حلال کرده است استفاده نکنند.

نتیجه اینکه

فرقهای اساسی بین ازدواج موقت و روابط نامشروع وجود دارد و هرگز نباید رابطه نامشروعی که مورد نفرت خداوند متعال است را به بهانه شباهت در مورد یا مواردی، همانند ازدواجی دانست که مورد عنایت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است و احکام و قوانین مشخص و الزام آور خاصی دارد.

 

 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


شکست تجاری "گذشته" در فرانسه
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:35 | بازدید : 620 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

به نظر مي رسد که فروش فعلي «گذشته» موفقيت مورد نظر تهيه کننده را به دست نخواهد آورد. تهيه کنندگان «گذشته» منتظر حداقل يک ميليون و نيم تا دو ميليون تماشاگر بوده اند تا براي تماشاي اين فيلم به سينماها بيايند.

به گزارش صابرنیوز به نقل از بانی فیلم، فيلم فرانسوي «گذشته» نخستين اثر اصغر فرهادي که همزمان با جشنوار کن و با تبليغات گسترده در اين کشوربه نمايش عمومي در آمد، نمايش آن همچنان بعد از شش هفته ادامه دارد.

تعداد سالنهاي نمايش دهنده فيلم درهفته هاي دوم وسوم افزايش يافت و به مرز 500 سالن هم رسيد که تعداد سالن براي نمايش فيلم يک فيلمساز ايراني بي سابقه است.

«گذشته» درحال حاضر در 350 سينماي فرانسه روي پرده است وتا به امروز آمار کل فروش آن در فرانسه 898.191 تماشاگر بوده است اما درسه هفته اخير ريزش تماشاگرش بسيارقابل توجه شده است.

در ششمين هفته نمايش، تعداد 40.905 نفر به ديدن آن رفته اند که طبق جدول فروش فيلمها، نسبت به هفته قبل 50 درصد ريزش داشته است و به طور متوسط در هر سينمائي 105 نفر در هفته تماشاگر داشته است. در پنجمين هفته فروش، ريزش آن 45 درصد نسبت به هفته قبل ترش بوده است.

به نظر کارشناسان با اين روند فروش،»گذشته» مشکل بتواند مرز يک ميليون تماشاگر را پشت سر بگذارد، رکوردي که فيلم قبلي فرهادي «جدايي نادر از سيمين» به آن دست يافته بود. اين رکورد در حالي براي «جدائي نادر از سيمين» به دست آمد که اين فيلم، بدون داشتن هنرپيشه شناخته شده در فرانسه و با بودجه اي بسيار اندک نسبت به «گذشته « -که دو هنرپيشه مشهورهم دارد- و بودجه اين فيلم برمبناي نوشته نشريه « فيلم فرانسه» نزديک به 14 ميليون يورو بوده است.

به نظر مي رسد که فروش فعلي «گذشته» موفقيت مورد نظر تهيه کننده را به دست نخواهد آورد. تهيه کنندگان «گذشته» منتظر حداقل يک ميليون و نيم تا دو ميليون تماشاگر بوده اند تا براي تماشاي اين فيلم به سينماها بيايند.

با اين حال همين ميزان فروش در گيشه سينماها براي فيلم فرهادي در حالي به دست آمده که فروشش نسبت به برخي از فيلمهاي فرانسوي، فروش بهتري دارد.

اصغر فرهادي در حال حاضر بنا به شنيده ها دو قرارداد براي ساخت فيلم هاي بعدي خود دارد که يکي از آنها با کمپاني ممنتو است و ديگري هم با کمپاني فيلم «آرتيست».

گفتني است که اکران «گذشته» همزمان در ايران هم ادامه دارد و فيلم فرهادي توانسته در مدت ده روز نمايش در پانزده سينما به فروشي معادل چهارصد و پنجاه ميليون تومان دست يابد.

 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


جدول 3 میلیون تقاضای کار از روحانی/ تعداد بیکاران بیشتر شد!
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:29 | بازدید : 642 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

جدول 3 میلیون تقاضای کار از روحانی/ تعداد بیکاران بیشتر شد!

با وجود ادعای دولت در 8 سال گذشته مبنی بر ریشه کنی بیکاری، آمارها نشان می دهد نه تنها از تعداد بیکاران کم نشد بلکه در فاصله سالهای 84 تا 91 حدود 270هزارنفر دیگر نیز به صف 3 میلیون بیکار پیوسته اند و به دلیل پایین بودن سطح دستمزدها 6 میلیون مشمول قانون کار امروز فقط حداقل دستمزدها را دریافت می کنند

یکی از مهم ترین چالش های بازار کار کشور در سال های اخیر بیکاری 3 میلیون کارجوی جوان ایرانی و عمدتا از فارغ التحصیلان دانشگاهی است که به دلیل تقاضای روزافزون جامعه و خانواده ها برای حل مسئله اشتغال جوانان، این موضوع به عنوان یکی از وعده های اصلی و محورهای کاری دولت ها در یک دهه اخیر درآمده است.

چالش های موجود در بازار کار کشور و عدم تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار باعث سخت تر شدن شرایط ورود کارجویان به بازار کار کشور شده و امروز بخشی از کارجویان تلاش می کنند تا زمان آماده شدن برای ورود جدی به عرصه بازار کار مهارت های گوناگونی را فرا بگیرند و خود را برای رقابت با دیگر کارجویان تجهیز کنند.

رقابت کارجویان با یکدیگر

کارشناسان بازار کار کشور می گویند به دلایل گوناگونی از جمله بالا بودن تعداد متقاضیان کار در برابر فرصت های موجود، رشد یکباره جمعیت در دهه 60، ناتوانی بنگاه ها در استفاده از ظرفیت مناسب بنگاه ها برای تولید، واردات بی رویه محصولات مشابه خارجی، نبود یک متولی مشخص در بازار کار و وجود صدها هزار کارگر خارجی و مسائل گوناگونی از این دست باعث شده تا امروز چند میلیون کارگر و مشمول قانون کار در ایران حقوق های پایینی را دریافت کنند.

در حال حاضر طبق گفته کارشناسان و برآوردهای انجام شده حداقل 50 درصد از حدود 12 میلیون مشمول قانون کار دارای بیمه کشور تنها حداقل های مصوب شورای عالی کار را دریافت می کنند و این مسئله باعث به وجود آمدن شرایط نامطلوب زندگی برای طبقه کارگر شده است.

باید گفت متاسفانه در دسترس بودن صدها هزار جوان متقاضی کار و وفور تقاضاها برای اشتغال باعث شده تا برخی از کارفرمایان از این شرایط ویژه و خاص در بازار کار ایران نهایت بهره را به نفع خود ببرند و با وجود توان پرداخت حق و حقوق واقعی نیروی کار، پرداخت ها را در حداقل شرایط دنبال کنند.

6 میلیون کارگر حداقل بگیر هستند

با این حال نمی توان کارفرمایان بی شماری را از یاد برد که تلاش های فراوانی برای پرداخت حقوق های عادلانه به نیروی کار انجام می دهند. امروز در کشور کارفرمایانی در بخش های مختلف هستند که تلاش های تحسین برانگیزی برای بهبود وضعیت معیشت نیروهای خود و حفظ اشتغال موجود انجام می دهند و بی انصافی است اگر تخلفات برخی کارفرمایان را به حساب همه آنها بگذاریم.

کارشناسان بازار کار تخمین می زنند در حال حاضر حداقل 6 میلیون کارگر در کشور در پایان هر ماه تنها دستمزد مصوب شورای عالی کار (برای امسال 487 هزارتومان) را دریافت می کنند و باید گفت این گروه از مشمولان قانون کار نیروهای ارزان قیمتی هستند که در دسترس بنگاه ها قرار دارند و با مشکلات فراوان معیشتی دست و پنجه نرم می کنند.

رسیدن جوانان متولد دهه 60 به بازار کار و آمادگی صدها هزار نفر از آنان برای ورود به عرصه واقعی کار در مقابل آماده نبودن بنگاه ها و واحدهای تولیدی کشور برای پذیرش همه آنها باعث به وجود آمدن یک صف طولانی آزاردهنده بیکاری در کشور شده و امروز هزاران کارجوی جوان تحصیل کرده دانشگاهی با وجود آمادگی کامل برای ورود به بازار کار، مجبور می شوند پشت درهای بسته واحدهای تولیدی و اقتصادی کشور به انتظار کار بمانند.

اعمال شرایط سخت گیرانه در محاسبه بیکاران

مرکز آمار ایران در گزارش های بیکاری خود در حالی وجود 3 میلیون بیکار در کشور را تایید می کند که بر نحوه محاسبه بیکاران با شاغلان نیز بحث ها و نقدهای فراوانی وجود دارد. در حال حاضر، مرکز آمار ایران می گوید به استناد استانداردهای جهانی هر فردی که در هفته 1 ساعت کار داشته باشد حتی اگر حقوقی نیز بابت آن دریافت نکند، شاغل محسوب می شود.

اعمال شرایط سخت گیرانه آمارگیری از شاغلان و بیکاران و استفاده از استانداردهایی که چندان با شرایط بازار کار ایران مطابقت ندارد، باعث شده تا بسیاری از کارشناسان حوزه اشتغال، آمارهای مربوط به بیکاری را غیرواقعی بدانند و تعداد واقعی بیکاران را تا 2 برابر تعداد اعلام شده توسط مرزک آمار ایران تخمین بزنند.

پرتعداد بودن نیروهای آماده به کار در کشور نه تنها به خودی خود آسیب های فراوانی را به همراه دارد، باعث می شود تا در مورد درصد قابل توجهی از نیروهای شاغل نیز قوانین به اجرا گذاشته نشود و برخی با سوء استفاده از وفور نیروی کار و امکان دسترسی به متقاضیان کار در هر زمانی، دست به تخلفات آشکار در مورد نیروهای کار بزنند و عملا با پایین آوردن سطح حقوق و دستمزد افراد، باعث بروز مشکلات معیشتی فراوان در خانوارهای کارگری کشور شوند.

تخلفات آشکار در پرداخت حقوق

به تازگی و در خردادماه امسال در پی رقابت های انتخاباتی دوره یازدهم ریاست جمهوری، تقریبا تمامی کاندیداها درباره بیکاری و وجود اوضاع نابسامان در بازار کار کشور سخن گفته اند و عنوان شد در اینباره کشور نیازمند برنامه های فوری و موثر است. حسن روحانی، منتخب دوره یازدهم ریاست جمهوی نیز با ارائه آمارهای بیکاری درباره این مسئله سخن گفته و تلاش برای حل بیکاری جوانان را از برنامه های دولت آینده خود دانست.

در هر صورت آسیب های امروز پدیده بیکاری در کشور نه تنها متقاضیان کار را آزار می دهد بلکه بسیاری از شاغلان نیز از این بابت مشکلاتی را تجربه می کنند، هرچند همه موانع مربوط به ناتوانی بنگاه ها در پرداخت حق و حقوق واقعی نیروی کار مربوط به سوء استفاده از وفور نیروهای متقاضی کار نیست و مسائلی از جمله کمبود نقدینگی، واردات بی رویه، تحریم ها، تعطیلی کامل و یا نیمه تعطیل بودن بنگاه ها نیز مطرح است؛ اما نامناسب بودن دستمزد پرداختی به شاغلان از جمله مشکلات اصلی حداقل 6 میلیون نیروی کار کشور است.

کارشناسان بازار کار می گویند افت شدید قدرت خرید کارگران و پایین ماندن دستمزدها باعث شده تا اثراتافزایش سالیانه حداقل دستمزدها به کمترین حد ممکن برسد و به گفته یکی از اعضای شورای عالی کار، دستمزد 487 هزار و 125 تومانی امسال حتی برای فروردین ماه نیز برای کارگران قدرت خرید جدیدی ایجاد نکرد و با افزایش های مکرر قیمت ها در بازار، عملا می توان گفت افزایش 25 درصدی دستمزد امسال هیچگونه تاثیری در زندگی خانوار کارگری نداشته است.

جدول 8 ساله تعداد بیکاران کشور

(ارقام به میلیون نفر)

تعداد بیکاران نرخ بیکاری سال
2674866 11.5 84
2642648 11.3 85
2486238 10.5 86
2392179 10.4 87
2839971 11.9 88
3218329 13.5 89
2877608 12.3 90
2944158 12.2 91

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تداوم رکود بازار خودرو +جدول
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:27 | بازدید : 619 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تداوم رکود بازار خودرو +جدول

بازار این روزهای خرید و فروش خودرو همچنان در رکود قرار داشته و کمتر خریداری تمایل به خرید اتومبیل دارد. البته برخلاف پیش بینی برخی از مقامات مسئول مبنی بر هدایت نقدینگی ناشی از کاهش قیمت سکه  و ارز به سمت بازار خودرو، فروشندگان اتومبیل معتقدند در شرایط فعلی عمده نقدینگی مردم به سمت بورس و طلا گرایش پیدا کرده و کمتر فردی خواستار خرید اتومبیل است.

البته شرکت های خودروساز نیز هنوز حجم تولیدات خود را افزایش نداده و با بیان دلایل مختلف، کسادی بازار خرید اتومبیل را عدم سیاست گذاری های مناسب در این حوزه می دانند. 

روی هم رفته بازار خرید و فروش خودرو که پیش از این در بلاتکلیفی قیمت گذاری ها قرار داشت هنوز نیز در شرایط نامناسبی به سر می برد و بنا بر اذعان وزیر صنعت تصمیماتی برای این صنعت از سوی مسئولین اتخاذ گردیده که به هیچ عنوان به نفع آن نیست.

قیمت امروز انواع خودروهای داخلی در سطح بازار به شرح زیر است: 

 

نوع خودرو قیمت در بازار آزاد
پژو 206 تیپ 2 37 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 5 38 میلیون و 300 هزار تومان
پژو 206 صندوق دار مدل v8 38 میلیون تومان
پژو 405 26 میلیون و 700 هزار تومان
تندر 90 مدل E1 ایران خودرو 33 میلیون و 500 هزار تومان
تندر 90 مدل E2 ایران خودرو 36 میلیون و 200 هزار تومان
پژو پارس سال 35 میلیون تومان
تیبا 20 میلیون و 300 هزار تومان
پراید 111 مدل SX 17 میلیون و100 هزار تومان
پراید 132 مدل SX 17 میلیون و 300 هزار تومان
پراید 131 مدل SX 16 میلیون و 400 هزار تومان
مگان 88 میلیون تومان

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دولت رسما با ارز مرجع خداحافظی کرد
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:26 | بازدید : 670 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دولت رسما با ارز مرجع خداحافظی کرد

دولت در بخشنامه ای اعلام کرد از این پس ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو تعلق نخواهد گرفت.

مهر، دولت در جدیدترین بخشنامه اعلام کرد از این پس ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو تعلق نخواهد گرفت و بر این اساس قیمت ارز همان قیمتی خواهد بود که در لایحه بودجه سال 92 تعیین شده است.رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز پیش از این در خصوص پیش بینی نرخ ارز در سال جاری اعلام کرده بود: در سال 92 برنامه درباره قیمت ارز آن طور که در لایحه بودجه 92 پیش بینی شده، نظام شناور مدیریت شده است.

وی افزود: در لایحه بودجه 92 حداقل در جاهایی که دولت حضور دارد، برنامه این است که یک نرخ داشته باشیم و نرخ‌هایی با عنوان مرجع و مرکز مبادلات وجود نداشته باشد.

با توجه به حذف ارز مرجع پیش بینی می شود قیمت اقلام اساسی و داروئی افزایش یابد. پیش از این احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با توجه به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی پیشنهاد داده بود تا برای تامین کالاهای اساسی مردم به  برخی اقلام اساسی در سبد خانوار یارانه تعلق گیرد تا اقلام اساسی مورد نیاز مردم به شکل کوپنی تامین شود چرا که با این وضع مردم فقیر با حقوق ثابت در تامین اولیات زندگی خود دچار مشکل می شوند.

این پیشنهاد توکلی در خصوص اینکه دولت کالاهای اساسی مردم مانند برنج، گوشت و شیر، روغن به صورت کوپنی تامین کند،در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و به تصویب نرسید.

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلار ارزان، تله ی احمدی نژاد برای روحانی است؟
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:22 | بازدید : 602 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دلار ارزان، تله ی احمدی نژاد برای روحانی است؟

دو هفته پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، نرخ دلار 20 درصد کاهش پیدا کرد اما طی چندین روز گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

 دیوان محاسبات ایران 19 ژوئن گزارشی منتشر ساخت که نشان می داد، بانک مرکزی  از طریق فروش ارز به قیمتی بالاتر از قیمت رسمی، ارزش پول ملی را کاهش داده است.

دولت ایران کسری بودجه را تا حدی از طریق فروش دلار با نرخ بالا جبران کرد.

در دوران احمدی نژاد نقدینگی 6.7 برابر افزایش یافت. دولت ایران 5 تریلیون ریال بدهی دارد و از طرفی بانک مرکزی در حال تزریق ذخایر ارزی خود به بازار آزاد در جهت پرداخت بدهی ها است.

اگر احمدی نژاد بخواهد دولت را با دلار ارزان قیمت به روحانی تحویل دهد، مشخص نیست که رئیس جمهور منتخب ایران، چگونه کسری بودجه ناشی از میراث ناگوار احمدی نژاد یعنی دلار ارزان را جبران خواهد کرد.

روحانی طی چند هفته آینده رسما رئیس جمهور ایران می شود.

براساس بودجه سالانه، صادرات 1.3  میلیون بشکه نفت خام در روز بر روی 97 دلار در هر بشکه تنظیم شده است.

این درحالیست که به گفته ی آژانس انرژی، صادرات نفت در 5 ماه نخست سال 2013 یک میلیون بشکه در روز بود و قیمت نفت هم بین 100 تا 107 دلار در هر بشکه است.

از سوی دیگر، ایران قادر به انتقال دلارهای نفتی به داخل کشور نیست.

بانک مرکزی احتمالا تزریق دلار به بازار آزاد را پس از پیروزی روحانی افزایش داده تا نشان دهد که کاهش 40 درصدی ارزش ریال به خاطر سوءمدیریت نبوده بلکه ناشی از مسائل سیاسی بوده است.

زمانی که روحانی رسما ردای ریاست جمهوری بر تن کند، قادر به حفظ تزریق دلار به بازار آزاد، آن هم به آن مقدار زیاد نخواهد بود. بنابراین پس از دو ماه قیمت دلار مجددا افزایش پیدا می کند.

ترند در پایان می نویسد: مخالفین روحانی به دنبال آن هستند که بگویند تفاوتی میان مدیریت روحانی و احمدی نژاد نیست و امیدها به عملکرد خوب اقتصادی تنها یک رویا است.

 

 

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دکتر روحانی اوباما ایران
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:18 | بازدید : 608 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دکتر روحانی اوباما  ایران :

باید نسبت به انتخاب حسن روحانی به عنوان یک رییس جمهوری اصلاح طلب در چشم انداز روابط آتی ایران- آمریکا محتاط بود؛ باید دید این انتخاب برای آینده روابط این دو کشور چه معنایی خواهد داشت.  اول اینکه باید از توهم پردازی نسبت به هرگونه نتیجه احتمالی که این انتخابات به وجود خواهد آورد، اجتناب کرد. به هرحال حسن روحانی شخصیتی برخاسته از نظام جمهوری اسلامی است و در عین حال نشان داده است که از مدافعان جدی حقوق هسته ای ایران است. از این رو روند مذاکرات میان ایران و 1+5 یک شبه حل وفصل نخواهد شد. اما نمی توان منکر این واقعیت هم شد که <<حسن روحانی>> میانه روترین انتخاب موجود در فهرست نامزدهای ریاست جمهوری بوده است و این فاصله میان او و سایر نامزدها نشان دهنده بحث ها و مناظرات جدی است که حول ماهیت رابطه ایران با جهان جریان دارد. با توجه به سطح بی اعتمادی که در روابط ایران و آمریکا وجود دارد، آمریکا چندان کاری نمی تواند برای پیشبرد برنامه های مورد علاقه خود داشته باشد. اما همانطورکه پیش تر هم دیده بودیم آمریکا می تواند اقداماتی را در مقابل کسانی که راه را بر هرگونه مصالحه و آشتی سد کرده اند، انجام دهد. با توجه به سطح بالای حساسیت در مورد مساله روابط ایران و آمریکا، ما باید با نهایت دقت از انجام هر اقدامی که می تواند آسیب احتمالی را به وجود آورد، اجتناب کنیم؛ اقدامی مثل تندتر کردن لحن کنگره در توسل به زور علیه ایران. نباید درباره نتیجه انتخاب <<باراک اوباما>> دچار وهم شد. باراک اوباما فردی از درون نظام ایالات متحده آمریکاست و از مدافعان جدی نهاد های امنیتی. او از اعضای جریان اجماع دوحزبی در مورد امنیت آمریکاست. مداخلات نظامی خارجی و برنامه های مراقبتی مخفیانه

 

      به سرعت کنار گذاشته نمی شوند. اما واقعیت این است که انتخاب میانه روترین فرد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا[باراک اوباما] هم نشان داد که در درون آمریکا نیز بحث های جدی در مورد ماهیت روابط آمریکا با جهان در جریان است. حسن روحانی نیز کمابیش نشان دهنده چنین موقعیتی در ایران است: او اوبامای سیاست امروز در ایران است؛ بهتر از دیگر گزینه هاست و درعین حال انتخابی است که نه نماینده شکاف بزرگی با سیستم است و نه تغییر بنیادینی به همراه دارد. بنابراین نباید انتخاب او را شگفت انگیز و عجیب تعبیر کرد. سیاستمدارانی که نماینده تغییرات بنیادین و تند هستند، به ندرت انتخاب می شوند. نه در آمریکا و نه در ایران شانسی برای چنین سیاستمدارانی وجود ندارد.

 

 

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


جدول/ قیمت انواع خودرو داخلی
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:6 | بازدید : 596 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

قیمت کارخانه

قیمت بازار ( تومان )

نام خودرو

10.810.000

---

وانت باردو

10.870.000

12.000.000

(cop) وانت باردو .سپر جدید

12.370.000

12.500.000

(cop) وانت باردو . یورو 4 .سپر جدید

12.310.000

12.700.000

وانت باردو دوگانه سوز

12.820.000

13.400.000

(cop) وانت باردو .سپر جدید.دوگانه سوز

14.320.000

---

(cop) وانت باردو . یورو 4 .سپر جدید.دوگانه سوز

---

16.600.000

پژو روآ سال سفارشی

---

18.400.000

پژو روآ سال / دوگانه سوز سفارشی

20.620.000

23.800.000

SE سمند

26.850.000

29.000.000

دوگانه سوز LX سمند

23.000.000

27.000.000

LX سمند

25.500.000

---

یورو 4 LX سمند

28.500.000

31.000.000

MUX سمند سورن

26.500.000

---

با رینگ معمولی MUX سمند سورن

30.500.000

---

ELX سمند سورن

28.500.000

---

با رینگ معمولی ELX سمند سورن

32.000.000

---

با تریم بژ ELX سمند سورن

35.000.000

35.000.000

با موتور ای اف 7 ELX سمند سورن

24.280.000

28.000.000

بدون مالتی پلکس EF7 سمند

24.530.000

28.300.000

مالتی پلکس EF7 سمند

27.230.000

---

با داشبورد جدید EF7 سمند

27.690.000

29.000.000

دوگانه سوز EF7 سمند

28.690.000

---

دوگانه سوز یورو 4 EF7 سمند

25.180.000

26.500.000

GLX 405 پژو

26.660.000

28.000.000

405 GLX / دوگانه سوز

26.567.000

27.000.000

405 SLX / TU5 پژو

31.280.000

36.000.000

پژو پارس معمولی / دوگانه سوز

26.970.000

33.200.000

پژو پارس سال

33.600.000

36.800.000

LX TU5 پژو پارس

---

42.000.000

ELX پژو پارس

---

44.000.000

آپشن جدید ELX پژو پارس

---

47.000.000

TU5 پژو پارس سال / اتوماتیک

---

35.500.000

2 پژو 206 . تیپ

37.207.000

37.200.000

5 پژو 206 . تیپ

---

52.000.000

6 پژو 206 . تیپ

---

36.500.000

V20 پژو 206 صندوقدار / تیپ

---

---

V10 پژو 206 صندوقدار / تیپ

---

53.000.000

V9 پژو 206 صندوقدار / تیپ

---

38.000.000

V8 پژو 206 صندوقدار / تیپ

---

43.000.000

V2 پژو 206 صندوقدار / تیپ

---

57.000.000

پژو 207 اتوماتیک

---

47.000.000

پژو 207دنده ای

29.570.000

32.500.000

1.6 رانا

---

31.500.000

E1 تندر

---

37.500.000

E2 تندر

---

41.000.000

E2 تندر دوگانه سوز / تیپ

47.036.000

49.000.000

با دو ایربگE2 تندر اتوماتیک

---

105.000.000

پژو 407 فول آپشن

---

124.000.000

سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 5

---

114.000.000

سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 5

---

130.000.000

سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 8

---

118.500.000

سوزوکی ویتارا دنده ای کلاس 8

128.603.000

119.000.000

سوزوکی کیزاشی دنده معمولی . نیمه فول

---

135.000.000

سوزوکی کیزاشی اتومات فول

139.156.650

125.000.000

سوزوکی کیزاشی اتومات نیمه فول

---

17.500.000

EX پراید 132

---

16.000.000

LE پراید 132

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


جدول نرخ انواع سکه و ارز در شنبه منتشر شد
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 12:4 | بازدید : 613 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز شنبه یک میلیون و 107 هزار تومان، طرح قدیم یک میلیون و 60 هزار تومان، نیم سکه 570 هزار تومان، ربع سکه 370 هزار تومان و گرمی 250 هزار تومان اعلام شد.

همچنین نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی 100 هزار و 700 تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1235 دلار رسید.

در همین حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش 3 هزار و 320 تومان، هر یورو را 4 هزار و 350 تومان، هر پوند را 4 هزار و 900 تومان و هر درهم امارات را 910 تومان اعلام کردند.

جدول قیمت سکه و ارز 
 
نوع سکه شنبه - قیمت (تومان)
سکه‌تمام‌طرح‌جدید 1107000
سکه‌تمام‌طرح‌قدیم 1060000
نیم سکه 570000
ربع سکه 370000
1 گرمی 250000
هرگرم‌طلای18عیار 100700
نوع ارز  
دلار آمریکا 3320
یورو 4350
پوند انگلیس 4900
درهم امارات 910

 

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تحلیلی بر روند تحولات قیمتی در بازار/ چرا قیمت سکه و طلا این روزها پایین می‌آید؟
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 3:4 | بازدید : 825 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحلیلی بر روند تحولات قیمتی در بازار/ چرا قیمت سکه و طلا این روزها پایین می‌آید؟

با توجه به تحولاتی که اخیراً در بازار فلزات گران‌بها اتفاق افتاده و باعث شده است که طی چند ماه اخیر، قیمت هر انس طلا به کمتر از 1250 دلار برسد، این سؤالات مطرح می‌شود که اولاً علت این کاهش شدید قیمت فلزات گران‌بها، به خصوص طلا، چیست و دوم اینکه آیا بازار فلزات گران‌بها دارای حباب است و آیا اکنون حباب این بازار شکسته شده است یا خیر و سوم اینکه آیا این روند کاهش قیمت فلزات گران‌بها ادامه می‌یابد.

 

بنابراین در ادامه، قبل از پرداختن به سؤالات مطرح‌شده، باید به این سؤال جواب داده شود که علت افزایش قیمت فلزات گران‌بها، طی چهار سال گذشته و به خصوص از سال 2008 تا کنون، چه بوده است. جواب به این سؤال کمک زیادی در پاسخ دادن به روند کاهش بی‌سابقه‌ی قیمت فلزات گران‌بها خواهد کرد.

 

یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت جهانی هر انس طلا در چند سال گذشته، به خصوص از سال 2008 تا کنون، بحران‌های اقتصادی آمریکا بوده است. با وقوع حادثه‌ی 11 سپتامبر در سال 2001، بحران اقتصادی در آمریکا شروع شد و زمینه‌های بحران مالی 2008 آمریکا را فراهم کرد. به دنبال وقوع حادثه‌ی 11 سپتامبر 2001، بازار آمریکا مستعد رکود اقتصادی شد و به ‌علت نااطمینانی به آینده‌ی اقتصاد آمریکا و پیش‌بینی رکود، بازارهای مالی این کشور با پدیده‌ی خروج نقدینگی روبه­رو شدند (مرکز پژوهش‌های مجلس، 1387، ص 2 و 3).

 

فدرال رزرو (Federal Reserve) برای به حداقل رساندناثر منفی رکود، سیاست‌های انبساطی پولی را به ‌کار گرفت و در دوره‌ی سه‌ساله (2000 تا 2003)، نرخ بهره را از 5/6 درصد به 1 درصد کاهش داد (فرزین‌وش و سجادی، 1389، ص 118) تا از این طریق، سرمایه‌گذاری را به منظور مقابله با اثرات منفی رکود حاصل از ترکیدن حباب­های قیمتی بازار سهام، افزایش دهد. اما با ترکیدن حباب قیمتی بازار سهام، بازدهی بازارهای سهام و اوراق قرضه کاهش یافت و باعث خروج نقدینگی از این بخش شد. با ادامه یافتن روند رکودی در اقتصاد آمریکا، بخشی از این نقدینگی وارد بازار فلزات گران‌بها شد. این امر باعث افزایش تقاضای طلا در بازار جهانی و افزایش قیمت آن شد.

 

سیاست انبساطی پولی و کاهش نرخ بهره در دوره‌ی 2000 تا 2003، اثر بسیار فراوانی در افزایش تقاضای وام‌های ارزان قیمت از سوی اقشار کم‌درآمد داشته است و باعث شد تا نظام مالی در آمریکا از قدرت خلق پول اعتباری خود بیش از پیش استفاده کند. بنابراین مشاهده می‌شود که در روند تحولات اقتصادی بعد از سال­های 2008، خلق اعتبارات بانکی و به‌کارگیری سیاست‌های انبساطی پولی توسط سیاست‌گذاران پولی و مالی آمریکا، منجر به افزایش سطح قیمت‌ها و ایجاد نااطمینانی در اقتصاد جهانی شد و زمینه را برای فعالیت‌های سوداگری فراهم کرد. بنابراین اگرچه قیمت هر انس طلا در سال 2008 کمتر از 800 دلار بود، اما در طول 4 سال، شکل‌گیری فعالیت‌های سوداگری و افزایش تقاضا برای فلزات گران‌بها، باعث شد تا قیمت این فلز گران‌بها از 1600 دلار نیز فراتر رود.

 

 

 

این رشد شدید در قیمت هر انس طلا و در کنار آن، افزایش ناگهانی قیمت دلار در بازار داخلی، باعث افزایش شدید قیمت سکه در ایران نیز شد. اما آنچه طی چند ماه اخیر در بازار فلزات گران‌بها اتفاق افتاده حاکی از آن است که

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تحریم صنعت خودروسازی ایران
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 3:3 | بازدید : 640 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحریم صنعت خودروسازی ایران

تا پیش از اعمال این تحریم تازه، شرکتهای کره ای تامین کننده حدود 60 قطعه از انواع خودرو برای خودروسازان ایرانی بودند.

به گزارش عیارآنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، شرکتهای کره ای در روزهای اخیر طی نامه های جداگانه ای به طور رسمی به خودروسازان کشور اعلام کردند هرگونه سفارش گیری برای فروش قطعات انواع خودرو به ایران را از امروز ، اول جولای، متوقف خواهند کرد.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تحت تاثیر این تحریم هزینه تولید در شرکتهای خودروسازی و قطعه سازان تا
۴۰درصد افزایش خواهد یافت و همین مساله موجب شده آنها برای ادامه حیات خود از رییس جمهور منتخب درخواست کمک عاجل کنند.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو ، دولت آمریکا به این دلیل برای نخستین بار صنعت خودروی ایران را هدف تحریم های مستقیم خود قرار داده که این صنعت به دلیل بی توجهی و سیاستهای غلط دولت دهم بخصوص طی ماههای گذشته، در شرایط شکننده ای قرار گرفته است و همین شرایط شکننده، به مثابه چراغ سبزی برای دولت آمریکا عمل کرده است به طوری که آنها تصور می کنند به لطف این بی توجهی و فشار داخلی بر صنعت خودرو، می توانند با اعمال فشار بیرونی، ضربه آخر را به صنعت خودروسازی ایران وارد کنند.
تا پیش از اعمال این تحریم تازه، شرکتهای کره ای تامین کننده  حدود
۶۰ قطعه از انواع خودرو برای خودروسازان ایرانی بودند که از این تعداد حدود ۱۰ درصد فعلا قابلیت ساخت در داخل کشور را ندارند اما مابقی را می توان با صرف هزینه بیشتر در داخل کشور تولید کرد.

 

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آیا کسانی در دولت به دنبال تشدید تحریم ها هستند؟
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 3:1 | بازدید : 636 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آیا کسانی در دولت به دنبال تشدید تحریم ها هستند؟

واقعیت تاثیر تحریم ها ابتدا توسط مدیران دولت انکار شد ولی در نهایت با بالا گرفتن فشارها تمامی مشکلات اقتصادی کشورها از سوی همین افراد به گردن تحریم هایی افتاد که بی اثر قلمداد شده بودند.

به هر شکل فارغ از آنچه این دوستان در دوسوی بام تائید و تکذیب کرده اند، تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران انکار ناپذیر بوده و تمامی ارکان اقتصادی کشور از صدر تا ذیل از شخص رئیس دولت تا فعالان خرد اقتصادی به دنبال کاهش تاثیر این تحریم ها تحریم شکنی باشد.

اما به نظر می رسد در این میان برخی خواسته یا ناخواسته بر خلاف مسیر حرکت کرده با اظهار نظرهایی خارج از چارچوبهای منطقی زمینه را برای تشدید تحریم های بین المللی فراهم می کنند.

در شرایطی که هر نوع اظهار نظری از سوی مدیران وفعالان اقتصادی کشور توسط کشورهای غربی رصد می شود و کلید واژه هایی مانند انرژی اتمی و فناوری های مرتبط با آن به عنوان خطوط قرمز تلقی می شود، مصاحبه خبرگزاری فارس با رئیس کارگاه مرکزی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد تحت عنوان" استفاده ایران از فناوری موشکی و هسته‌ای در ساخت تجهیزات پیچیده نفت" چه مفهومی دارد؟

در این مصاحبه که حدود یک هفته پیش بر روی سایت خبرگزاری فارس منتشر شده، به نقل از یوسفیان رئیس کارگاه مرکزی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد خراسان آمده است: " مواد استفاده شده برای ساخت پروانه کمپرسور در این پالایشگاه از جمله مواد کمیاب در داخل کشور است و متخصصان ایرانی فعال در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد با توجه به محدودیت های تحریم موفق به ساخت این پروانه کمپرسور شده‌اند، توان گردش پروانه ساخته شده در این پالایشگاه ٤٢ هزار دور در دقیقه است و کمترین لرزش را در مقایسه با دیگر کمپرسورهای فعال در کشور دارد (کمپرسورهای معمولی حدود 32 هزار در دقیقه می‌چرخند)، به طوری که این دور گردش بالا تنها در سانتریفیوژهای نیروگاه اتمی وجود دارد. مواد مورد استفاده در ساخت این پروانه تنها در کشور سازنده بود که نتوانستیم آن را به داخل وارد کنیم، از این رو مجبور بودیم برای پیدا کردن نمونه مشابه این مواد به شرکتهای داخلی رجوع کنیم. پس از جست‌وجوی شبانه روزی تنها یک شرکت داخلی چنین آلیاژی را تولید می‌کرد که از این آلیاژ برای ساخت بدنه موشک استفاده می‌شود".

این اظهار نظر ها اگر چه در وهله نخست به عنوان یک گزارش عملکرد ملی و افتخار آمیز به نظر می رسد(هر چند بخشی از چنین تجهیزاتی پیشتر در بخش هایی از بخش خصوصی و دولتی ساخته شده) ولی در عمل می تواند به تیز تر شدن تیغ تحریم ها منجر شود و این شائبه را ایجاد کند که برخی از مدیران دولتی خواسته یا ناخواسته با مرتبط کردن فناوری های متداول در بخش های حساسی مانند برق زمینه گسترش تحریمها به این این بخش را هم فراهم می سازند، در حالی که اگر کلمات کلیدی فناوری اتمی از این مصاحبه حذف می شد هیچ مشکلی ایجاد نمی کرد ولی تاکید بر این کلمات از سوی یک مدیر دولتی و تاکید بر آنها جای تعجب دارد.

در شرایطی که تمامی ارکان کشور تلاش دارند از هر مسیر ممکن تحریم ها را دور بزنند، بیان رسانه ای مسیرهای دور زدن تحریم های مالی چه مفهومی دارد؟، در مصاحبه دیگری که خبرگزاری فارس در تاریخ 10 تیرماه با معاون وزیر نیرو انجام داده است به این اشتباه بر می خوریم.

بهزاد در پاسخ به این سوال (خبرگزاری فارس)که در اصل با این کار تحریم‌ها را به راحتی دور می‌زنیم گفت: بخش دولتی از لحاظ تحریم‌ها مشکل دارد ولی بخش خصوصی این مشکل را ندارد و می‌تواند به راحتی پول صادرات برق را تحویل بگیرد. با این کار در اصل می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و این شرایط را مدیریت کنیم.(اینجا)

این اظهار نظر دقیقا در روزی که تحریم های جدید وشدید صنعت خودروی کشور(یک صنعت نیمه خصوصی) و نقل و انتقال ریال را هدف قرار داده است چه مفهومی دارد؟ آیا قرار است بخش خصوصی و شرکت های فعال در عرصه تکنولوژیک، تولیدی و مبادلاتی صنعت برق نیز نشانه تحریم ها قرار داده شود؟

متاسفانه این روش مصاحبه مدیران آنهم در روزهای پایانی فعالیت دولتی که نمی توانیم آنرا برنده انتخابات بدانیم ، شائبه سنگ اندازی در مسیر دولت بعدی را ایجاد می کند آنهم با خدشه دار کردن منافع ملی به ویژه در بخش صنعت برق.

 

 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آیا دلار و سکه به روحانی اعتماد می‌کنند؟
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 3:0 | بازدید : 629 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
آیا دلار و سکه به روحانی اعتماد می‌کنند؟

ارزش ریال در برابر دلار آمریکا در اوایل هفته قبل با گذشت تنها چند روز از برنده شدن حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 7 درصد افزایش یافت. بهای سکه نیز در بازار داخلی تقریباً همین میزان کاهش ثبت کرده است

 به گزارش زندگی ارزش ریال در برابر دلار آمریکا در اوایل هفته قبل با گذشت تنها چند روز از برنده شدن حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 7 درصد افزایش یافت. بهای سکه نیز در بازار داخلی تقریباً همین میزان کاهش ثبت کرده است. بهای هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت نیز نزدیک به همین میزان ارزش خود را از دست داده است. این میزان در مقایسه با کاهش کمتر از یک‌درصدی بهای جهانی طلا در این مدت قابل توجه است.
افت تقریباً 300‌تومانی قیمت دلار در این هفته البته نقش محوری در کاهش قیمت سکه و طلا داشته است. سکه در این مدت به طور متوسط 15 درصد ارزان شد. با توجه به کاهش مقطعی و هیجانی بیشتر قیمت سکه، افت قیمت‌ها برجسته‌تر نیز بوده است. در همین حال دلار نیز به سطوح پایین‌تری نیز دست یافت که البته ضمن به راه افتادن دوباره تقاضا برای خرید در کف قیمت، برخی نوسان‌های قیمتی را رقم زد.
بازار داخلی البته همچنان درگیر برخی انگیزه‌ها برای سفته‌بازی در بازار ارز و سکه است. در واقع ویژگی سیال بودن نقدینگی در این بازار و پویایی تقاضا و سوداگری در این عرصه که مدام در پی سود بردن بیشتر و عدم سکون است، موجب شده برخی این بازار را رها نکنند و باور نداشته باشند که می‌شود از این بازار خداحافظی کرد. در این بازار به گفته بهمنی 18 میلیارد دلار در اختیار مردم است. شرایط و خوش‌بینی‌ها اگر به گونه‌ای ‌رقم بخورد که امنیت سرمایه‌گذاری معطوف به بازارهای دیگری شود، خواه‌نا‌خواه نقدینگی‌های دلاری راهی به جز بازارهای دیگر نمی‌یابد. در این روزها آنچه دست به نقد است، کاسته شدن از انتظارات تورمی است. چیزی که بارها و بارها اجازه افت قیمت به سکه و دلار نمی‌داد. پدیده‌ای ‌که در تمامی بازارها از جمله بازار مسکن، خودرو، فولاد و سایر مصالح ساختمانی و همچنین نهاده‌های ‌مختلف صنعتی و کشاورزی چشم‌انداز دست یافتن به ثبات قیمت حتی در کوتاه‌مدت را نیز از میان برده بود. دمای ریال پیوسته بالا و بالاتر می‌رفت و بی‌اعتمادی بازار کالاها را در داخل کشور احاطه کرده بود. هفته آخر خرداد امسال، فضای اقتصادی را در پی تغییر فضای سیاسی و اجتماعی متحول کرد و این حقیقت که ثبات و خوش‌بین‌های سیاسی سنگ بنای اقتصاد موفق است، بار دیگر رخ نمایانده است.
با این حال می‌توان در خوش‌بینانه‌ترین حالت افت قیمت دلار را تا رسیدن به 3200 تومان در هفته‌های ‌پیش رو متصور بود. به گفته برخی از صرافان این میزان می‌تواند کف قیمتی برای دلار باشد تا ضمن حفظ فاصله حداقل 700‌تومانی با نرخ دلار مبادله‌ای ‌صرفه فعالیت‌های صادراتی را برای صادرکننده‌ها داشته باشد.
در شرایط فعلی همچنان اقتصاد در گیر واقعیت‌های موجود است و هنوز در فوندامنتال‌های اقتصادی کشور عملاً معجزه‌ای ‌رخ نداده است. تورم در مرز 30 درصد و حجم نقدینگی در محدوده 450 هزار میلیارد تومان است. خطوط اعتباری بانک مرکزی برای پروژه‌های ‌انجام‌شده مانند مسکن مهر با نقدینگی 45 هزار میلیارد‌تومانی که بر حجم نقدینگی کل کشور سر بار کرده، به فرجام خود نرسیده و برخی پروژه‌های ‌دیگر نیز برای دولت جدید تعهد ایجاد کرده است. از این رو نمی‌توان به واقعیت‌های اقتصادی کشور بی‌اعتنا ماند. هنوز در برخی شرکت‌های بورسی کشور استانداردهای حسابداری رعایت نشده و زیان انباشته را به جای سود انباشته محسوب کرده‌اند که سازمان بورس و سازمان حسابرسی برای جلوگیری از اخراج نکردن برخی شرکت‌ها از این بازار به این اتفاق با اغماض نگریسته‌اند. به گفته یکی از حسابرسان خبره کشور این اتفاق می‌تواند رقمی در حدود 16 هزار میلیارد تومان زیان به بازار بورس وارد کند.
 همچنان اقتصاد کشور در برخورد با رانت ارزی در هزار روز گذشته که برخی کارشناسان رقم آن را 50 میلیارد دلار ارزیابی می‌کنند، دچار شگفتی است.
از این رو به واقعیت‌های اقتصادی کشور که اشاره کوچکی به برخی از آنها شد، نمی‌توان با دیده اغماض نگریست و باید همچنان امکان سفته‌بازی در بازار‌های ‌غیر‌متشکل پولی را در شرایطی که بانک‌ها سود متناسب به سپرده‌های ‌بانکی نمی‌دهند، مورد توجه داشت.
سخن این است که آینده قیمتی سکه و دلار را در کوتاه‌مدت چگونه می‌توان با این شرایط ارزیابی کرد.
اول اینکه در برطرف کردن برخی نگرانی‌ها از مجموعه بازار باید به دور از برخی خوش‌بین‌های ظاهری به برخی احتمالات هم توجه کرد.
در این راستا می‌توان البته سناریوهای مختلفی را در این زمینه در نظر گرفت و میزان اثر‌گذاری و توانایی‌های دولت جدید را محک زد.
مخالفت‌ها و سازهای مخالف داخلی
با روی کار آمدن دولت جدید مخالفت‌ها و تقابل‌های ‌غیر‌قابل پیش‌بینی در مجموعه بخش‌های داخلی کشور برای به فعلیت رساندن آنچه که دولت منتخب با شعار به آنها روی کار آمده است، می‌تواند دوباره حساسیت‌های بازار را برانگیزد. این سخن از این رو مورد توجه است که دلارها در دست اشخاص غیر‌حرفه‌ای ‌و بی‌پشتوانه است که تا کسب اعتماد کافی به دولت از خیر فروش آن نمی‌گذرند.
متغیرهای اقتصادی
دوم اینکه باید برای کاسته شدن از فشار اثرات ناشی از متغیرهای افسار‌گسیخته اقتصادی و پولی تا ماه‌ها صبر کرد و حداقل به روند کاهشی احتمالی آنها مطمئن شد. بازار ارز بازار بسیار هوشیاری است.
نشست‌های آتی ایران و غرب
با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در آینده‌ای ‌نه‌چندان دور، غربی‌ها دور تازه‌ای ‌از سلسله‌نشست‌های معمول برای بررسی پرونده هسته‌ای ‌ایران را به جریان خواهند انداخت و در صورتی که دولت روحانی بتواند شکل و ماهیت این نشست‌ها را با تغییر ماهوی روبه‌رو کند، می‌تواند اعتماد بازار ارز و سکه را به خود جلب کند. در غیر این صورت با تکرار شمایل و ریخت فعلی این مذاکرات و سخن گفتن از عبارات «بن‌بست ایجاد کن»، دولت آتی نیز نخواهد توانست به توفیقی دست یابد و بازار داخلی را به بر‌طرف شدن نگرانی‌ها قانع سازد.

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آمریکا کاملاً جلوی صادرات نفت ایران را می گیرد!
پنج شنبه 13 تير 1392 ساعت 2:58 | بازدید : 597 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آمریکا کاملاً جلوی صادرات نفت ایران را می گیرد!

ارنست مونیز، وزیر انرژی دولت آمریکا، گفت که نه تنها تحریم‌های تازه‌ای علیه صنعت نفت ایران در راه است، بلکه بازارهای جهانی قدرت تحمل کاهش مجدد صادرات نفت خام ایران را در صورت تشدید تحریم های بین المللی علیه این کشور دارند.

به گزارش انتخاب ؛ برخی ناظران اعلام می کنند که نمایندگان مجلس آمریکا قصد دارند در تابستان جاری تحریم های جدیدی را علیه نفت ایران اعمال کنند و هدف آنان از تحریم های جدید جلوگیری کامل از صادرات نفت توسط ایران است.

وزیر انرژی آمریکا، در مصاحبه با رویترز گفته است که به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا و عراق، جمهوری اسلامی ایران دیگر به هیچ وجه عامل مسلط بازار نفت به شمار نمی رود.

ارنست مونیز، تأکید کرده است که ظرفیت تولید و ذخایر نفت اعضای مهم سازمان اوپک نظیر عربستان سعودی آنقدر بالاست که می توانند کاهش مجدد صادرات نفت ایران را جبران کنند؛ به همین خاطر وزیر انرژی دولت آمریکا ابراز اطمینان کرده که با تحریم های جدید دولت آمریکا، بازارهای جهانی به سهولت کاهش مجدد صادرات نفت ایران را تحمل می‌کنند.

وی افزوده است که از نظر فنی مدیریت کاهش مجدد صادرات نفت ایران امکان‌پذیر است.

به گزارش منابع نفتی، تحریم‌های بین المللی صادرات نفت ایران را به ٧٠٠ هزار بشکه در روز کاهش داده که در نتیجۀ آن درآمدهای ارزی این کشور از محل صادرات نفت شدیداً کاهش یافته و واحد پول ملی، ریال، نیز ٧٠ درصد ارزش خود را از دست داده است.

در نتیجۀ این وضع، دست کم ٥٠ درصد نیروی فعال جامعه را بیکاران تشکیل می دهند و دست کم ٥٠ درصد واحدهای تولیدی کشور ورشکسته و تعطیل شده‌اند.

 

 

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 193
:: باردید دیروز : 255
:: بازدید هفته : 1035
:: بازدید ماه : 1035
:: بازدید سال : 20110
:: بازدید کلی : 140651