بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
آیا فضای کسب و کار در کشور خود به خود اصلاح خواهد شد؟
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 22:31 | بازدید : 629 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آیا فضای کسب و کار در کشور خود به خود اصلاح خواهد شد؟

چند روز پیش وزیر صنعت در اظهاراتی قابل تأمل گفته بود که ستاد مبارزه با قاچاق باید منحل شود. اما آیا با وجود این وسعت از قاچاق کالا در کشور چنین اقدامی معقول به نظر می رسد؟

،محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه (۱۱ خرداد) در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به اینکه قانون فعلی تجارت کشور هیچ ایرادی ندارد و لازم نیست مجلس دوباره این قانون را از نو بنویسد، گفت: من به شورای نگهبان و مجلس رفتم تا به هر نحو ممکن جلوی اجرای این قانون را بگیرم. من اعتقاد دارم اجرای این قانون کشور را حداقل ۱۰ سال به عقب می اندازد. اشکالی ندارد همانطور که دولت عذرخواهی می‌کند مجلس نیز به اشتباه خود در زمینه تدوین قانون جدید تجارت اعتراف کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی از عدم نیاز به اصلاح قانون تجارت در کشور صحبت می کند که قانون فعلی مربوط به بیش از ۵۰ سال پیش است! باید از نعمت زاده پرسید که آیا وضعیت تجارت همانند ۵۰ سال پیش است که الان باید با قانون آن زمان تجارت در کشور را مدیریت کرد؟ کارشناسان درباره قانون تجارت می گویند که این قانون قطعا به اصلاح نیاز دارد، حال اگر وزیر صنعت به نحوه اصلاح آن اعتراض دارد، می تواند اشکالات خود را دراین باره بیان کند. منطقی نیست که به طور کلی اصلاح این قانون را زیر سوال ببرد.

این وزیر کابینه یازدهم در بخش دیگری از صحبت های خود  با اشاره به وجود سازمانهای نظارتی متعدد در کشور گفت:‌ من در این شرایط به اصل ستاد مبارزه با قاچاق ایراد گرفتم و اعلام کردم که ما نیازی به این ستاد نداریم.

از این اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت اینگونه برداشت می شود که ایشان مبارزه با قاچاق را نفی می کند. این در حالی است که قاچاق کالا یکی از مفاسد اقتصادی کشور است که علاوه بر ضربه به تولید داخل، به فضای سالم و عادلانه کسب و کار نیز ضربه زده و عده ای از این راه سودهای کلان به جیب می زنند. به همین دلیل، این سوال مطرح می شود که نعمت زاده چرا از مبارزه با قاچاق گلایه می کند؟ اگر ایشان اشکالاتی به نحوه کار و روند ستاد وارد می دانند، می توانند آن را با مسئولان این ستاد مطرح کنند تا اصلاحات لازم صورت گیرد. قطعاً هم ستاد مبارزه با قاچاق همانند دیگر نهادهای کشور همچون وزارت صنعت دارای اشکالاتی است که باید رفع شود، اما در این موضوع نیز اجماع کارشناسی وجود دارد که کشور به چنین نهادی احتیاج دارد چرا که اولا قاچاق در کشور یک پدیده رایج و وسیع است و ثانیا در کشور نیاز به وجود نهادی است که هماهنگی های لازم در آن جهت مقابله با قاچاق انجام شود. به گفته کارشناسان، گاهی در یک مسئله قاچاق ۱۵ ارگان و دستگاه دولتی درگیر می شوند. مشخص است که هرکدام نمی توانند به تنهایی با پدیده مذکور مقابله کنند و نیاز به نهادی است که مبارزه با قاچاق را سر و سامان دهد و هماهنگی های لازم را انجام دهد.

گفتنی است در ماه های اخیر، وزیر صنعت، معدن و تجارت سامانه های کنترلی دیگری همچون ایران کد و شبنم را به بهانه انتقاداتی که به نحوه اجرا آن داشت، از دستور کار خارج کرده بود. به نظر می رسد این وزیر پرسابقه و مسن دولت یازدهم، نیازی به کنترل فضای کسب و کار نمی بیند و امیدوار است که مفاسد موجود در فضای اقتصادی کشور، خود به خود اصلاح شود!

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آیا ایران توان صادرات گاز به اروپا را دارد؟
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 22:28 | بازدید : 642 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آیا ایران توان صادرات گاز به اروپا را دارد؟

اگر چه ایران در منطقه ای واقع شده است که آن را «قلب انرژی جهان» می نامند و اگر چه ایران دارای بزرگترین منابع گازی جهان است، اما همانگونه که نشان داده شد بدلیل مصرف روز افزون گاز در داخل از یک طرف و همچنین عدم سرمایه گذاری کافی در پروژه های تولید و انتقال گاز طبیعی باعث شده است تا در سال های گذشته توفیق چندانی در عرصه رقابت در بازارهای جهانی گاز بدست نیاورد.

معاون بازرگانی و امور بین الملل وزارت نفت اخیرا از آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا خبر داده بود. ارسلان ظاهری بیرگانی، کارشناس  اقتصاد انرژی در وب سایت شخصی خود، با انتشار یادداشتی به بررسی این موضوع پرداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است:

۲۸ اردیبهشت امسال بود که معاون امور بین الملل وزیر نفت ایران، با تشریح ۳ مسیر ایران برای «صادرات گاز به اروپا» با تاکید بر اینکه ایران با روسیه برای حضور در بازار گاز اروپا رقابتی ندارد، اعلام کرد: ایران به دنبال یک معامله برد – برد گازی با کشورهای اروپایی است.

این خبر به سرعت در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای در پی داشت و برخی از تحلیل گران غربی، در تشریح این موضوع نوشتند؛ در تحریم غرب علیه روسیه، ایران می خواهد همان نقشی را بازی کند که عربستان در تحریم نفتی ایران توسط غرب ایفا کرد. بدین صورت که با کاهش سهم ایران در بازار فروش نفت جهان، تنها کشوری که به خوبی این خلاء را پر کرد، عربستان بود و حال نیز در صورت تحریم گازی غرب علیه روسیه (که بخش اعظمی از درآمد روسیه از محل فروش گاز است)، ایران نیز می خواهد این خلاء را پر کند.

پایگاه تحلیلی International Policy Digest نیز با انتشار تحلیلی در این باره، سعی کرد به این سوال پاسخ دهد که: چگونه ایران می تواند اروپا را از سلطه انرژی روسیه نجات دهد؟ (۱)

در این مطلب، صرفنظر از نگاه های متفاوت پیرامون موضوع «صادرات گاز ایران به اروپا»، آخرین وضعیت مصرف گاز در ایران و اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از میزان تولید، مصرف،

* گاز در جهان:

۱- بر طبق آمارهای جهانی، منطقه اروپای غربی با ۲% و منطقه خاورمیانه (آسیای جنوب غربی) با ۳۸% به ترتیب کمترین و بیشترین «ذخایر گازی جهان» را در اختیار دارند.

1

ذخایر گاز طبیعی در جهان در سال ۲۰۱۱ – حجم کل ذخایر: ۲۰۸ میلیارد متر مکعب (منبع: Eurogas 2011)

2- آمریکای شمالی با ۲۶%، منطقه شوروی سابق با ۱۹% و اروپا با ۱۸% به ترتیب بزرگترین مناطق پرمصرف گاز در جهان در سال ۲۰۱۰ بوده اند.

2

مصرف جهانی گاز در سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ (منبع: EIA)

* مصرف گاز در اروپا:

۳- گاز طبیعی ۲۳ % از سبد انرژی مصرفی اروپا (تمام اعضای اتحادیه اروپا به اضافه ترکیه، نروژ، سوئیس و کشورهای بالکان غیر اتحادیه اروپا) در سال ۲۰۱۳ را تشکیل می دهد. به تعبیر دیگر کشورهای اروپائی در این سال به میزان ۱۸٫۷ تریلیون فوت مکعب ( TCF ) گاز طبیعی مصرف کرده اند.

3

گاز طبیعی ۲۳% از انرژی اولیه مصرفی در اروپا را تشکیل

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بنزین های پتروشیمی جان مردم را گرفت
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 22:23 | بازدید : 623 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بنزین های پتروشیمی جان مردم را گرفت

آلودگی بنزین‌های پتروشیمی قطعی و غیرقابل انکار است. تمام اسناد و مدارک مربوط به آلودگی بنزین‌های پتروشیمی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست به مجلس ارائه شده است. آقای روحانی بعنوان مجری قانون اساسی، هیچ معامله‌ای با جان و سلامت شهروندان نخواهد کرد. مردم از دولت انتظار مجازات خاطیان را دارند.
 امروز وضعیت محیط زیست، مینیاتوری از وضعیت کل کشور است که هشت سال آماج انواع بی‌تدبیری‌ها، نابخردی‌ها و سوء مدیریت‌ها قرار گرفت. آن روزها که عده‌ای سرمست از قدرت و دلشاد از دلارهای بیشمار نفتی، تنها خیالشان چپاول بیت‌المال، قدرت نمایی و حذف رقیب سیاسی بود، هیچکس دلواپس محیط زیست کشور نبود. تهران و دیگر کلان‌شهرها بخاطر بنزین‌های آلوده نفسشان به شماره افتاده بود و سرطان بی‌پروا جان می‌ستاند از شهروندان. دریاچه ارومیه آرام آرام جان می‌داد و ریزگردها راه نفس می‌بست بر مردم ما در سرتاسر کشور. اما هیچگاه از قوای یکدست اصولگرایی بانگی برنخواست. نه کسی از احوال ناخوش مردم پرسید و نه کسی پاسخ گفت. گویا همه چیز آرام بود.

این فعال سیاسی به پایگاه خبری تحلیلی پویش توضیح داد: آنچه در هشت سال گذشته بر محیط زیست کشور گذشت، قصه‌ی پرغصه‌ای دارد. پایگاه خبری تحلیلی پویش، به منظور بررسی برخی از مسایل و معضلات زیست محیطی کشور با خانم شهربانو امانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، به گفتگو نشسته است.


hemmat_khahi-6-554.jpg


 

یکی از حوزه‌هایی که در دولت قبل بی‌توجهی زیادی به آن شد، محیط زیست بود. مسائلی همچون تولید بنزین‌های آلوده، ارسال پارازیت، خشک شدن دریاچه ارومیه، ریزگردها و غیره. اما یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید توجه به مساله محیط زیست و بخصوص احیای دریاچه ارومیه است. در حال حاضر احیای این دریاچه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

امروزه در جهان بحث حفاظت از محیط زیست و منابع پایه، آب و خاک و هوا، جزء اولویت‌های سازمان ملل است و کشورهای توسعه یافته سال‌های زیادی است که قوانین، ضوابط و استانداردهای زیست محیطی را رعایت می‌کنند و توانسته‌اند محیط زیستشان را حفظ کنند. اما در کشور ما، متاسفانه بدلیل بی‌توجی و نبودن استراتژی توسعه استان‌ها بر اساس آمایش سرزمینی که از برنامه دوم توسعه در دستور کار است، در حوزه حفاظت از محیط زیست اتفاق خاصی نیافتاده است و در هشت سال گذشته بدلیل بی‌توجهی‌ها و تخریب‌های بسیار گسترده‌ای که در حوزه محیط زیست اتفاق افتاد، امروزه در جهان کشور ایران از حیث شاخص‌های زیست محیطی افت بسیار شدیدی داشته و 60 رتبه نسبت به سال 84 رکود پیدا کرده است. حوزه محیط زیست نیز همانند سایر حوزه‌ها در هشت سال گذشته آسیب‌های بسیاری دید. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 84 تعبیر بسیار قشنگی بکار بردند؛ ایشان گفت اینها کاری خواهند کرد که بعد از 8 سال

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فشار مالیاتی بر پایتخت
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 22:10 | بازدید : 863 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

سهم تا ۷۰درصدی تهرانی‌ها در مالیات کل کشور؛

فشار مالیاتی بر پایتخت

آمارهای منتشرشده از سوی سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد طی یک‌دهه گذشته همواره بیش از ۵۰درصد وصولی‌های مالیاتی در استان تهران وصول شده است.
مالیات قسمتی از درآمد یا دارایی افراد است که به موجب قوانین و به‌منظور پرداخت مخارج عمومی، اجرای سیاست‌های مالی و حفظ منابع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، به وسیله اهرم‌های اداری و اجرایی دولت وصول می‌شود. اهمیت نظام مالیاتی در اقتصاد هر کشور بر کسی پوشیده نیست. امروزه سیستم مالیاتی علاوه بر تامین بخش مهمی از درآمدهای دولت، وظیفه تخصیص بهینه منابع، برقراری عدالت اجتماعی و شفافیت اقتصادی را نیز بر عهده دارد که گاه این سه وظیفه اخیر از بحث درآمدی نیز پیشی می‌گیرند. از این‌رو هر گونه مشکلی در این خرده‌نظام می‌تواند بر سایر خرده‌نظام‌ها و در نهایت بر سیستم اقتصادی و اجتماعی هر کشور تاثیرگذار باشد. هر ساله با شروع خردادماه، ماراتن دوماهه و نفسگیر بین ماموران و مودیان مالیاتی شروع می‌شود. ماراتنی که اگرچه تلاش شده است طی سال‌های اخیر با به‌کارگیری انواع ابزارهای الکترونیک سهل‌تر و کوتاه‌تر شود ولی هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بسیار دارد. در این مجال فرصت دست داد تا با بررسی آمار و ارقام رسمی، به برخی از چالش‌های پیش‌روی نظام مالیاتی پرداخته شود.


مهلت ارایه اظهارنامه
در گذشته مهلت ارایه اظهارنامه‌های مشاغل (اشخاص حقیقی) تا پایان اردیبهشت‌ماه و مهلت ارایه اظهارنامه شرکت‌ها (اشخاص حقوقی) تا پایان تیرماه بود. این تقسیم‌بندی حجم کاری ماموران مالیاتی و مراجعه مودیان به ادارات مالیاتی را در ماه‌های مختلف پراکنده می‌کرد. چند سالی است که مهلت ارایه اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی به پایان تیرماه تغییر یافته و انبوهی از مراجعات و رسیدگی‌ها را به این ماه منتقل کرده است. البته طی چند سال اخیر سازمان امور مالیاتی در قالب طرح جامعه مالیاتی، اقدام به ساماندهی اظهارنامه الکترونیکی کرده است که گسترش این طرح می‌تواند بخشی از این ازدحام را کاهش دهد.
 
تمرکز بر رشد اسمی
 
از آنجا که مالیات از فعالیت‌های اقتصادی به قیمت‌های اسمی وصول می‌شود، در صورت کارابودن سیستم مالیاتی، رشد درآمدهای مالیاتی باید حداقل به اندازه نرخ تورم باشد. طی سال‌های اخیر تمامی تبلیغات و عملکردهای ارایه‌شده از سوی مسوولان سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان متولیان اصلی درآمدهای مالیاتی، متمرکز بر رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل است؛ در حالی که این رشد باید با رشد سطح عمومی قیمت‌ها (نرخ تورم) مقایسه شود.
 
بررسی آمارهای رسمی منتشرشده نشان می‌دهد رشد اسمی درآمدهای مالیاتی تا سال 1388 بیش از نرخ تورم می‌باشد ولی از سال 1389 این روند معکوس شده است. البته این مساله را نمی‌توان به عنوان تغییر روند نظام مالیاتی مطرح کرد زیرا دلیل اصلی رشد مثبت طی سال‌های قبل از سال 1388، وجود «مالیات عملکرد نفت» به‌عنوان بخش مهمی از مالیات‌های مستقیم بوده است که در واقع درآمد مالیاتی محسوب نمی‌شود و بخشی از درآمد نفتی است. این پایه مالیاتی به درستی از سال 1389 از عملکرد درآمدهای مالیاتی حذف شد و دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی در سال مذکور همین مورد است. بر اساس آمار منتشرشده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، طی چهارسال اخیر همواره رشد درآمدهای مالیاتی از نرخ تورم کمتر بوده است. شایان ذکر است طی 11ماهه سال 1392 این رشد حدود 14درصد زیر نرخ متوسط تورم است که جای تامل بسیاری دارد. به عبارت بهتر نظام مالیاتی نتوانسته است با افزایش درآمدهای اسمی در پایه‌های مختلف، به همان میزان وصول مالیات‌ها را افزایش دهد. البته بخشی از این مساله می‌تواند به‌دلیل ادامه شرایط رکود تورمی در کشور باشد که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها را در کنار کاهش تولید به همراه دارد.
 
فشار مالیاتی بر پایتخت
 
آمارهای منتشرشده از سوی سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد طی یک‌دهه گذشته همواره بیش از 50درصد وصولی‌های مالیاتی در استان تهران وصول شده است. این سهم طی سال‌های 1384 تا 1388 به بیش از 70درصد نیز رسیده است که فشار مالیاتی بر ادارات مالیاتی تهران را نشان می‌دهد. طی سال‌های 1389 و 1390 سهم مذکور به 58درصد کاهش یافته است. این مساله با توجه به تمرکز فعالیت‌های اقتصادی در پایتخت ممکن است منطقی به نظر برسد اما لازم است تا یک بررسی دقیق‌تر صورت گیرد.
 
بررسی سهم استان تهران از تولید ناخالص داخلی کشور طی دوره مورد بررسی نشان می‌دهد این استان بین 24تا 28درصد تولید ناخالص داخلی را طی سال‌های 1390-1381 برعهده داشته است. بنابراین استان تهران در حالی که تقریبا یک‌چهارم تولید کشور را در اختیار دارد، حدود 60درصد کل مالیات‌ها را تامین کرده است. این مساله می‌تواند به دلیل وجود معافیت‌های متعدد در سایر مناطق کشور باشد. به هر تقدیر، وابستگی درآمدهای مالیاتی به یک یا چند استان می‌تواند به‌عنوان تهدید بزرگی برای سیستم مالیاتی مطرح باشد.
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


5 نگرش غلط اقتصادی که در میان ایرانیان وجود دارد / مردمی شدن اقتصاد چگونه صورت می‌پذیرد؟
جمعه 16 خرداد 1393 ساعت 21:59 | بازدید : 630 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

5 نگرش غلط اقتصادی که در میان ایرانیان وجود دارد / مردمی شدن اقتصاد چگونه صورت می‌پذیرد؟

داستان موفقیت افراد مشهور و ثروتمند را همواره ما در جوامع مختلف خوانده‌ایم وحتی شاید در نزدیکی‌مان این آدم‌ها را دیده باشیم. اما چه شده است که این افراد توانسته اند اینگونه موفق عمل کنند؟ نگرش اقتصادی آنها به چه صورت بوده است؟
اقتصاد هر کشور بر پایه برخی از نگرش‌های خاص بنا نهاده شده است که این نگر‌ش ها گاه می‌تواند به عنوان یک موتور محرک عمل کند و باعث رشد روز افزون اقتصادی و رفاهی مردم شود و از سوی دیگر می تواند به عنوان مانع این امر باشد. همین نگرش های اقتصادی موضوعی است که با فرهنگ جوامع گره خورده است. به عنوان مثال موضوع تبذیر و اسراف از جمله مواردی است که در فرهنگ ایرانی اسلامی بسیار مورد نکوهش قرار گرفته است. اما متاسفانه برخی نگرش‌های اقتصادی در جامعه ما رسوخ یافته است که موجب عدم تعالی و رشد آن می‌شود. موضوعاتی از این دست اگرچه در نگاه اول کوچک و حقیر به نظر می‌رسند و قابل اعتنا نیستند اما با نگاهی دقیق و واقع بینانه می‌توان دریافت که همین مسائل می‌تواند پایه های اقتصاد یک کشور را سست یا مستحکم کند. در ادامه به برخی از این نگرش‌ها و  رفتارهای غلط اقتصادی که عموما میان ایرانیان رواج یافته است، می‌پردازیم.

1-    مصرف زدگی:‌ این روزها افراد در معرض تبلیغات گسترده بازرگانی قرار دارند. در این میان کارکرد بسیاری از موارد تبلیغاتی این است که برای انسان نیاز ایجاد کنند. درواقع رمز موفقیت هر تبلیغات در دنیای امروز میزان ایجاد نیاز در مخاطب تعبیر می‌شود. در این زمینه متاسفانه با توجه به فرهنگ غلطی که باب شده است، گاها مصرف برای مصرف انجام نمی‌شود و شاهد آن هستیم که افراد به سمت خریداری کالاهایی می‌روند که به آنها نیاز چندانی ندارند و اغلب تحت تاثیر تبلیغات یک نوع نیاز کاذب در آنان بوجود می‌آید. البته فرهنگ چشم و هم چشمی نیز در این زمینه کارکرد خود را دارد. از این روست که متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از وسایل منزل عموما بلااستفاده هستند و افراد تحت تاثیر جو تبلیغاتی و ... به سراغ خرید این موارد می‌روند که باید نسبت به این موضوع بیشتر توجه شود. البته در سالهای گذشته موضوع اصلاح الگوی مصرف به عنوان شعار سال مطرح شد که بر روی این موضوع تاکید داشت اما این معضل هنوز در اقتصاد ایران تداوم دارد. این نیازهای کاذب باعث ایجاد جامعه مصرفی می شود که نمی‌تواند به درستی اقتصاد خود را مدیریت کند. مصرف زدگی سبب حیف و میل پول و عدم پس انداز و انباشت سرمایه می‌شود؛ موضوعی که بسیاری از اقتصاددانان به آن توجه دارند و آن را مقدمه‌ای برای رشد اقتصادی می‌دانند و گروهی نیز بیان می‌کنند که انقلاب صنعتی در اثر همین انباشت سرمایه بوجود آمد.

2-    خرید جنس خارجی:‌
بسیاری از ایرانیان بر این باورند که اجناس و کالاهای خارجی بهتر از نوع ایرانی آنها هستند. این عدم اعتماد به اجناس ایرانی خود به خود باعث وابستگی و عدم استقلال اقتصادی کشورمان به خارج از کشور شده است. البته این موضوع یک مساله دو سویه است. اما به هر جهت این فرهنگ غلط سبب شده است که اجناس ایرانی به عنوان اجناس دسته دوم در بازار تلقی شوند. این درحالی است که ایران در بسیاری از صنایع سرآمد کشورهای دیگر است به عنوان مثال چرم تبریز و کفش‌های این شهر بسیار با کیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی هستند اما در ایران باب شده است که مردم کفش‌های ایتالیایی را بهترین نوع کفش می‌دانند که این موضوع باید در بلند مدت اطلاع رسانی شود و کیفیت اقلام و اجناس ایرانی نسبت به  مشابه خارجی به درستی بازگو شود. شاید اگر دولت این اهتمام را داشته باشد که برچسب کیفیتی طراحی کند و کالاها بر اساس آن قیمت گذاری و سنجیده شود،  این مشکل تا حدودی حل شود.


3-    خام فروشی و فله‌ای فروشی:‌ کشورما متاسفانه در این زمینه ضربه بسیار زیادی خورده است و گاه بازارهایی که در اختیار ایران بوده است به سبب این موضوع از دست ما خارج شده است. اگر به طور مصداقی به این موضوع نگاه کنیم باید به مساله زعفران ایرانی اشاره کنیم. هر ساله تجاری از کشور اسپانیا به ایران می‌آیند و زعفران های مرغوب ایرانی را به طور خام از ایران خریداری می کنند و بعد از بسته بندی و درج مارک مخصوص خود به بازار خارجی با عنوان کالای اسپانیایی عرضه می کنند. این موضوع ضربه بزرگی به ایران در این زمینه زده است. در چنین مواردی این سئوال بوجود می‌آید که آیا ایران قابلیت بسته بندی این کالا را ندارد و باید محصولات خود را به این صورت به کشورهای دیگر صادر کند تا موجب ضرر و زیان خود شود؟!

4-    سرمایه ‌گذاری در خدمات به جای تولید: از قدیم گفته اند که سرمایه مانند آهوی رمنده است و سرمایه‌ گذار باید از سود حاصله اطمینان یابد تا برای سرمایه‌گذاری اقدام کند اما ریسک پذیری نیز موضوعی است که سرمایه‌گذار به آن توجه کند. متاسفانه سرمایه‌گذاری در ایران بیش از اینکه به سمت تولید در حرکت باشد بیشتر به سمت مسائل خدماتی سوق پیدا کرده است. همین موضوع سبب خدمات محور شدن اقتصاد ایران می‌شود. گسترش پدیده دست فروشی در ایران نیز در این زمینه قابل تحلیل است. درصورتی که ایران با توجه به منابع عظیمی که دارد می تواند در بخش تولید بسیار موفق عمل کند. در این زمینه افراد موفقی که با کارآفرینی توانسته اند در بخش تولید موفق عمل کنند کم نیستند و موید این مطلب هستند که بخش تولید نیز بسیار سود ده است. البته از لحاظ فرهنگی باید این اعتماد به نفس در درون افراد بوجود آید که به جای سرمایه‌گذاری سرمایه خود در بخش مسکن و طلا به فکر راه اندازی کارگاه تولید باشند. البته باید این را نیز بیفزاییم که بخش‌های سرمایه گذاری مثل طلا چندان نیز سودزا نیستند و گاه باعث ضرر و زیاد شدید سرمایه گذار شده‌اند که باید این موارد را نیز مورد توجه قرار دهیم. به هر جهت دولت نیز باید در این زمینه نسبت به پرورش بخش تولید نقش حامی را ایفا کند تا ضریب اطمینان این بخش بالا رود.  

5-    انسان اقتصادی:‌ داستان موفقیت افراد مشهور و ثروتمند را همواره ما در جوامع مختلف خوانده‌ایم وحتی شاید در نزدیکی‌مان این آدم‌ها را دیده باشیم. اما چه شده است که این افراد توانسته اند اینگونه موفق عمل کنند؟ نگرش اقتصادی آنها به چه صورت بوده است؟ شاید اگر به نحوه کسب درآمد این افراد نگاهی بیندازیم تعجیب کنیم.  اما اگر به زندگی آنان نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که این افراد انسان‌های بسیار سخت کوش و اقتصادی بودند. افرادی که با دست رنج خود و البته هوش و استعدادشان توانسته‌اند نیاز جامعه به خوبی بسنجند و اقدام به تولید کالاهای مورد نیاز کنند و در بازار جایگاهی برای خود دست و پا کنند. البته این افراد قطعا طعم شکست را چشیده اند و شاید این مساله بارها برای آنان بوجود آمده باشد اما با سخت کوشی توانسته‌اند به موفقیت دست یابند. متاسفانه بعضا این نگرش در جامعه ما وجود دارد که نمی شود با کار تولیدی ثروتمند شد. شاید همین نگرش بود که خیل عظیمی از جوانان در سودای پولدار شدن به سمت شرکت‌های گلدکوئست رفتند که تجارت کاذبی را در جامعه بوجود آورد و پیام پولدار شدن با پول بادآورده را به جوانان می‌داد. به هر جهت این نگرش  در جامعه ما باید ایجاد شود که افراد بدون چشم داشتی به کارهای دولتی به سمت کار شخصی و خصوصی بروند. جامعه نیز باید به سمتی رود که انسان اقتصادی پرورش دهد و ساختاری تعیین شود تا جوانان به سمت ایجاد اشتغال برای خود گام بردارند.

به هر حال همه این مواردی که ذکر شد اگر چه شروط لازم برای یک جامعه موفق اقتصادی است اما کافی نیست و بایستی نهادهای اقتصادی نیز در تسریع این روند و بوجود آوردن فضای پویای اقتصادی تلاش کنند. در این موارد به نقش مردم در اقتصاد اشاره کردیم. چراکه نقش مردم در اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند بسیار پررنگ است. اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است. در اقتصاد نیز از نیروی کار به عنوان عامل اصلی تولید و رشد اقتصادی یاد می‌شود. اما ساختار جامعه و نهادهایی باید ایجاد شود تا روند مردمی شدن اقتصاد شکل بگیرد و مردم وابسته به دولت و کارگزارانشان نباشند.

 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلایل رشد نرخ سکه و ارز در بازار
سه شنبه 9 ارديبهشت 1393 ساعت 2:8 | بازدید : 688 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دلایل رشد نرخ سکه و ارز در بازار

پس از سقوط شاخص بورس در کشور، برخی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پول‌های خود را روانه بازار ارز و سکه کرده‌اند و با سوداگری در حال ایجاد تلاطم در بازار ارز هستند. تجربه نشان داده که با افزایش نرخ ارز به تناسب آن و حتی گاهی با شیب تند‌تر از افزایش نرخ ارز کالا‌ها و خدمات دیگر نیز افزایش پیدا می‌کند.
در حالی که به نظر می‌رسید ثبات نسبی بر این بازار حاکم شده، از اواخر اسفند ماه سال گذشته، بهای سکه و ارز آرام آرام رو به افزایش گذاشت. این در حالی است که در آغاز، مسئولین دلیل این افزایش‌ها را نزدیک شدن به ‌نوروز و تعیلات عید عنوان کردند.

اما با پایان تعطیلات، ‌نه تنها قیمت‌ها کاهش نشان نداد، بلکه در روزهای اخیر افزایش بیشتری نیز داشت، به گونه‌ای که نرخ دلار از ۳۳۰۰ تومان گذشته و خود را به مرز نرخ زمان پیش از انتخابات ریاست جمهوری نزدیک کرده است. ناگفته نماند که افزایش نرخ ارز در کشور هم از لحاظ روانی و هم از جنبه عملی تأثیر بسیاری بر ‌اقتصاد ایران دارد.

تجربه نشان داده که با افزایش نرخ ارز در کشور به تناسب آن و حتی گاهی با شیب تند‌تر از افزایش نرخ ارز کالا‌ها و خدمات دیگر نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست اینکه جو روانی حاکم در بازار، باعث افزایش قیمت کالا‌ها می‌شود. دوم آنکه پول موجود در بازار‌های سرمایه و بازار بورس روانه بازار سکه و ارز می‌شود و به دنبال آن نقدینگی درجامعه افزایش پیدا کرده و ایجاد تورم می‌کند.

در همین زمینه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دیدگاه‌های گوناگونی ‌دارند که برخی از آن‌ها این دیدگاه‌ها را تأیید می‌کند.

روبرت بگلریان در این خصوص می‌گوید: باید پذیرفت از آغاز هفته جاری، فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور پس از گذشتن تعطیلات نوروز و پایان مسافرت‌های نوروزی ‌رسما آغاز شده است.

نماینده مردم ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی افزود: تقاضای ارز در بازار‌ها در روزهای اخیر رشد چشمگیری داشته، چرا که فعالان اقتصادی و بازرگانان کشور برای شروع فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات بازرگانی و تجاری به ارز نیاز دارند. افزایش تقاضای ارز به دلیل نیاز به ارز برای واردات و انجام معاملات باعث شده که نرخ دلار و ارز، روند رو به رشدی ‌داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: عوامل اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای نیز در رشد نرخ ارز در روزهای گذشته بی‌تأثیر نبوده است. اگر اتفاقات اقتصادی و سیاسی مهمی در سطح کشور و جهان در ماه‌های آینده رخ ندهد، پیش بینی می‌شود مکانیزم بازار عرضه و تقاضا بتواند نرخ ارز را تعدیل کند.

وی درباره افزایش بهای طلا و سکه گفت: بخشی از افزایش نرخ طلا و سکه در بازار کشور برگرفته از قیمت جهانی طلا بوده است. عامل رشد نرخ ارز و دلار نیز در افزایش قیمت طلا و سکه در بازار کشور نیز مؤثر بوده است؛ اما برای نتیجه‌گیری درباره وضعیت بازارها‌ باید منتظر بود تا بازار‌ها منطقی شوند.

عبدالکریم رجبی نیز در خصوص این موضوع می‌گوید: باید پذیرفت دامنه نوسانات بازار ارز و طلا در چند روز گذشته در مقایسه با تغییرات قیمتی سال گذشته کم بوده است.

نماینده مردم مینودشت و کلاله در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت کارکرد تیم اقتصادی دولت در چن دماه گذشته در قالب مدیریت شناور شده ارزی مطلوب بوده و نرخ ارز از ‌ثبات نسبی برخوردار بوده است.

رجبی ادامه داد: بخشی از رشد بهای ارز در چند روز گذشته به دلیل پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها ناشی از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست که بر این اساس، برخی خانوارهای ایرانی تلاش دارند که نقدینگی خود را به ارز تبدیل کنند تا از قدرت منابع نقدی آن‌ها کاسته نشود.

وی تصریح کرد: قیمت داخلی طلا در ‌کشور برگرفته از نرخ اونس جهانی طلا و قیمت ارز است؛ بنابراین، افزایش کنونی طلا ناشی از این تأثیرات است؛ البته نباید فراموش شود که تحولات سیاسی اکراین در نوسانات بازار ارز و طلا تأثیر‌گذار بوده است.

این در حالی است که مردم پس از انتخابات ۹۲ انتظار آرامش در بازار را داشتند و امیدوار به بهبود معیشت شده بودند؛ گویا کارهای انجام گرفته در این زمینه‌ از سوی دولت، تأثیر چندانی نداشته و با یک شوک در بازار همه چیز به حالت قبل خود برگشته است!
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یازده دلیل اصرار مردم برای گرفتن یارانه‌ی نقدی
سه شنبه 9 ارديبهشت 1393 ساعت 2:2 | بازدید : 657 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

یازده دلیل اصرار مردم برای گرفتن یارانه‌ی نقدی

 

کمپین "نه" به انصراف از یارانه ها با شکست مواجه شد این در حالی است که قبل از آن علما و روحانیون به همراهی هنرمندان و ورزشکاران مردم را به انصراف از یارانه نقدی تشویق کردند اما دلایل عدم انصراف مردم چه بود؟چرا با وجود سرمایه اجتماعی عظیمی که روحانی در اختیار داشت این اتفاق افتاد؟ در مقاله زیر به بررسی دلایل آن می پردازیم.
مرحله‌ی دوم هدفمند کردن یارانه‌ها با درخواست از مردم برای انصراف از یارانه‌ی نقدی آغاز شد. در این مرحله، دولت از ابزارهای مختلفی از جمله تبلیغات مستمر در صداو‌سیما (زیرنویس، مصاحبه و حتی تبلیغ انصراف توسط بازیگران سریال‌های نوروزی)، یاری گرفتن از هنرمندان و ورزشکاران، راه‌اندازی کمپینی توسط حامیان دولت با عنوان «نه، به یارانه‌ی نقدی» مردم را تشویق کردند تا از یارانه انصراف دهند؛ البته از ابزار تهدید هم استفاده شد و یارانه‌بگیرانی که به دروغ خود را مستحق دریافت یارانه بدانند و درآمدها و دارایی‌های خود را کمتر گزارش کنند نیز تهدید به جریمه‌ی نقدی و محرومیت از اعتبارات بانکی نمودند. دولت از ابزارهای دیگری همچون تحریک روحیه‌ی مذهبی مردم هم استفاده نمود و با انتشار نظر مراجع در مورد جایز نبودن دریافت یارانه‌ی نقدی توسط کسانی که نیاز مالی ندارند، در پی حذف درخواست دریافت یارانه‌ی طبقه‌ی مذهبی جامعه برآمد؛ البته گاهی اوقات هم تبلیغات به سمت تحقیر رفت و کسانی که درخواست دریافت یارانه دارند، مورد تحقیر قرار گرفتند.
 
در ابتدا، رسانه‌ها و روزنامه‌های حامی دولت انصراف از یارانه را نشانه‌ی اعتماد مردم به دولت تدبیر و امید دانستند و آن را نشانه‌ی محبوبیت و جایگاه اجتماعی دولت در میان مردم بیان نمودند؛ حتی آقای نوبخت، سخن‌گوی دولت، در یک برنامه‌ی تلویزیونی، از انصراف میلیون‌ها نفر خبر داد. اما رفته‌رفته با نزدیک شدن به پایان فروردین و اطلاع از ثبت‌نام حدود 90درصدی مردم، لحن روزنامه‌های حامی دولت تغییر نمود و انصراف مردم از یارانه بی‌ارتباط به اعتماد مردم به دولت خوانده شد. در این تحلیل، به دنبال بررسی علل عدم استقبال اکثریت مردم از دریافت یارانه هستیم و به‌طور کلی، دلایل ثبت‌نام حدود 90درصدی مردم را می‌توان به دو دسته عوامل اصلی و فرعی تقسیم نمود:
 
مردمی که برای خوشنودی امام از جان خود گذشتند، امروز از 45 هزار تومان نگذشتند؛ دلیل آن واضح است، مردم زندگی و صداقت دولتمردان آن روز را می‌دیدند و اکنون زندگی مسئولان دولتی را مشاهده می‌کنند که خانه‌های اشرافی،‌ اتومبیل‌های گران‌قیمت، مهمانی‌های مجلل و اسراف آمیزشان از چشم مردم مخفی نیست.
 
عوامل اصلی
 
1-  عدم اعتماد به دولت به دلیل اشرافیت‌گرایی و تجمل‌گرایی مسئولان
 
نباید عوامل اصلی عدم انصراف مردم از یارانه به دلیل تحلیل‌های سطحی مورد اغفال قرار گیرد. دلیل اصلی پس زدن دست یاری دولت، که به سوی مردم دراز شده بود، تخریب اعتماد مردم به دولتمردان است. مردمی که در زمان جنگ از طلا و اموال شخصی و فرزندان خود برای کمک به جبهه‌ها می‌گذشتند، مردمی که برای خوشنودی امام از جان خود گذشتند، امروز از 45 هزار تومان نگذشتند؛ دلیل آن واضح است، مردم زندگی و صداقت دولتمردان آن روز را می‌دیدند و اکنون زندگی مسئولان دولتی را مشاهده می‌کنند که خانه‌های اشرافی،‌ اتومبیل‌های گران‌قیمت، مهمانی‌های مجلل و اسراف آمیزشان از چشم مردم مخفی نیست.
 
برای نمونه، وقتی این خبر در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد که همسر رئیس‌جمهور به‌شیوه‌ای نامناسب در کاخ سعدآباد مهمانی زنانه با چندین نوع غذا و دسر،‌ موسیقی و رقص و آواز و شو لباس‌های گران‌قیمت برگزار می‌کند و در پایان نیز به رسم تشکر از میهمانان به هر نفر 5 سکه بهار آزادی می دهد؛ مردم با خود می‌گویند اگر قرار است یارانه‌ی ما صرف این مهمانی‌ها و ریخت‌و‌پاش‌ها شود، انصراف نمی‌دهیم.
 
2- دریافت یارانه در چند سال گذشته توسط وزرا و دولتمردان که ثروت‌های میلیاردی داشتند
 
خیلی واضح است که وقتی وزرای آقایان روحانی و خاتمی با دریافت حقوق‌های بالا و ثروت‌های میلیاردی تاکنون یارانه می‌گرفته‌اند و خود را مستحق دریافت آن می‌دانسته‌اند، مردم عادی خود را مستحق‌تر به گرفتن یارانه می‌دانند. اگر کمک به تولید ملی و ترجیح منافع ملی چیز خوبی است، چرا تاکنون خوب نبوده است؟ اینجاست که دولت مصداق همان ضرب‌المثل می‌شود که می‌گوید: مرگ خوب است، ولی برای همسایه.
 
3- رانت‌خواری و فساد اقتصادی
 
رانت‌خواری و فساد اقتصادی ریشه‌ی اعتماد مردم را می‌خشکاند.
 
4- افزایش روحیه‌ی سودمحوری و ترجیح نفع فردی به نفع جمعی
 
سیاست‌های اقتصاد سرمایه‌داری که از زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی در ایران اجرا شده است و دولت‌های مختلف با شدت و ضعف‌های مختلف به آن پایبند بوده‌اند و دولتمردان امروز نیز به شدت به آن پایبند هستند، روحیه‌ی ترجیح نفع شخصی به نفع جمعی را در مردم ایجاد می‌کند. پیداست که با سیاست‌های لیبرالی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و فرهنگ، چنین روحیه‌ای در بین مردم رواج می‌یابد و دیگر نمی‌توان از مردم انتظار ترجیح منافع جمعی بر منافع فردی را داشت.
 
5- نهادینه شدن روحیه‌ی تجمل‌گرایی بین مردم
 
در حال حاضر، ساده‌زیستی و قناعت در فرهنگ ما رنگ باخته است؛ پیداست که وقتی تجمل‌گرایی و اسراف در بین مردم رواج یابد، دیگر نمی‌توان انتظار قناعت در شرایط سختی را داشت.
 
6- نگرانی از افزایش دوباره‌ی قیمت بنزین و گرانی‌های متعاقب آن
 
تجربه‌ی تورم و تلاطم‌های بازار ارز در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که با افزایش قیمت بنزین هرج‌و‌مرج و تلاطم در بازارهای مختلف ایجاد می‌شود و عوامل قیمت‌گذار در اقتصاد، هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل می‌نمایند. نگرانی از این مسئله موجب می‌شود که مردم از یارانه صرف‌نظر نکنند و یارانه را مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای جبران کاهش رفاه خود بدانند. زیرا با افزایش دوباره‌ی قیمت حامل‌های انرژی، تورم تحمیل‌شده به مردم در مقابل یارانه‌ی دریافتی‌شان بسیار ناچیز خواهد بود.
 
دلایل فرعی
 
7- افزایش قیمت گاز، آب و برق در سال گذشته
 
دولت پیش از درخواست انصراف مردم از یارانه‌ها قبوض گاز، ‌آب و برق را افزایش داد، این باعث شد که مردم یارانه را حداقل برای پرداخت قبوض خود ضروری بدانند.
 
8- عدم اعتماد به خرج شدن درآمدها برای بهبود تولید و بهداشت
 
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت چند روز گذشته از احتمال عدم تعلق یارانه به تولید خبر داد، این سخنان متناقض توسط دولت، که از یک‌سو یارانه‌ی انصرافی مردم را صرف بهبود تولید می‌داند و از سوی دیگر به طریقی آن را انکار می‌کنند، مردم را بی‌اعتماد به بهبود اوضاع می‌سازد.
 
به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، مردم هر ماه مبالغ زیادی به‌عنوان حق بیمه پرداخت می‌کنند، ولی هزینه‌های درمان را باید از جیب بپردازند؛ این در حالی است که مدیران سازمان تأمین اجتماعی حقوق و پاداش‌های میلیاردی دریافت می‌دارند و از دید مردم تضمینی برای خرج شدن یارانه‌ها در این زمینه و بهبود وضعیت موجود وجود ندارد.
 
9- گرانی‌های ماه‌های اخیر در قیمت ارز و مواد غذایی و کاهش مصنوعی سطح عمومی قیمت‌ها
 
در ماهای اخیر افزایش نرخ ارز و قیمت سایر کالاها و خدمات، نگرانی از عدم وجود برنامه از جانب دولت برای کنترل قیمت‌ها را افزایش داد.
 
10-لحن تهدیدآمیز دولتمردان و گاه تحقیر مردم
 
11-عدم انصراف نیازمندان واقعی
 
برخی از مردم هم واقعاً در تأمین هزینه‌های زندگی با مشکل مواجه هستند و همین یارانه‌ی اندک نیز در زندگی‌شان مؤثر است، لذا نمی‌توان انتظار داشت که از یارانه‌شان صرف‌نظر کنند.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جزییات تازه از تهاتر نفتی ایران و روسیه
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 15:9 | بازدید : 671 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

جزییات تازه از تهاتر نفتی ایران و روسیه

حجم معاملات انجام شده میان ایران و روسیه در سال 2013 برابر با چهار میلیارد دلار بوده است که آمارها در سال جاری از کاهش 1.5 میلیارد دلاری این میزان خبر می‌دهد.

 

 از زمان آغاز سال جدید میلادی، مسکو و تهران به انجام مذاکراتی برای قرار‌داد تهاتر نفت در برابر کالا پرداخته‌اند. در واقع با توجه به این قرار‌داد روسیه روزانه بیش از 500 هزار بشکه از ایران نفت خام وارد می‌کند و در مقابل نیز تجهیزات و کالا (فلزات و مواد غذایی) به ایران صادر می‌کند.

 

به گزارش رویترز، هیچ‌گونه تجهیزات نظامی در این معاملات دادوستد نمی‌شود و این معامله در مجموع به ارزش 15 الی 20 میلیارد دلار است.

 

با توجه به این گزارش، مسکو هرگونه تجهیزات و کالاهای مورد نیاز را آماده کرده است و تنها چیزی که در مورد آن توافق حاصل نشده، بهای نفت است.

 

یکی از مقامات رسمی ایران گفته است: ایران روزانه 300 هزار بشکه نفت خام از طریق دریای خزر و باقی آن را احتمالا از طریق بندر‌عباس بدر اختیار روسیه می‌گذارد و بهای نفت نیز اندکی کمتر از قیمت آن در بازار‌های بین‌المللی است.

 

این قرار‌داد، ایران را قادر به افزایش صادرات انرژی خود در اعتراض به تحریم‌های غربی می‌کند.

 

ایران اخیرا اعلام کرده است که در نظر دارد تولید نفت خود را تا پایان دهه جاری دو برابر کند.

 

زنگنه – وزیر نفت ایران – نیز اعلام کرده است که تولید نفت خام تا سال 2018 به روزانه 5.7 میلیون بشکه خواهد رسید و اوپک نیز اعلام کرده است که تولید حال حاضر ایران حدود سه میلیون بشکه در روز است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


واردات گاز اروپا از روسیه یک سوم کاهش می‌یابد
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 15:8 | بازدید : 630 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

واردات گاز اروپا از روسیه یک سوم کاهش می‌یابد

اروپا در حال انجام اقداماتی برای کاهش واردات گاز طبیعی از روسیه به میزان بیش از یک چهارم تا پایان دهه جاری است که به توقف سلطه روزافزون مسکو روی انرژی اروپا خواهد انجامید.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از رویترز، الحاق منطقه کریمه اوکراین به روسیه به تخریب مناسبات سیاسی روسیه و اتحادیه اروپا انجامیده و باعث شده دولت‌های اروپایی به دنبال راه‌هایی برای کاهش تقاضا، پیدا کردن منابع جایگزین و تغییر به منابع سوختی دیگری نظیر زغال سنگ و انرژیهای تجدیدپذیر باشند.

 

محاسبات رویترز نشان می‌دهد این اقدامات به کاهش واردات گاز از روسیه به میزان حدود 45 میلیارد متر مکعب تا سال 2020 میلادی خواهد انجامید که ارزش آن 18 میلیارد دلار در سال (معادل یک چهارم آنچه روسیه در حال حاضر صادر می‌کند) است.

 

امیدهای قبلی برای کاهش سلطه مسکو به دلیل تصمیم آلمان برای عدم استفاده از انرژی هسته ای با شکست مواجه شد و سهم روسیه از گاز اتحادیه اروپا از سال 2010 با 10 درصد افزایش به بیش از یک سوم رسید. انتظار می‌رفت قبل از بحران کنونی سهم گاز روسیه در اروپا در سطوح کنونی باقی بماند.

 

بحران اوکراین در هفته های گذشته باعث به خود آمدن سیاستگذاران اروپایی و برگزاری چندین جلسه اضطراری درباره امنیت انرژی شده است.

 

هرمان فان رومپوی رییس شورای اروپا گفت: ما درباره کاهش وابستگی انرژی به روسیه جدی هستیم. ما به دنبال راه‌های جدیدی برای تامین انرژی خود هستیم.

 

در راس این تلاشها آلمان وایتالیا بزرگترین مشتریان گاز روسیه در اتحادیه اروپا و همچنین لهستان قرار دارند.

 

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اخیرا گفت: سیاست انرژی باید مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

 

آلمان بزرگترین مصرف‌کننده گاز اروپا و مهمترین مشتری روسیه در این قاره سالانه بیش از 80 میلیارد متر مکعب از گاز روسیه را مصرف و حدود یک سوم تقاضای خود را از طریق گازپروم تامین می کند، سهمی که طی 20 سال گذشته دائما رو به افزایش بوده است.

 

فوری ترین برنامه آلمان برای کاهش واردات گاز از روسیه شامل افزایش انرژیهای جایگزین و کاهش تقاضا از طریق ارتقای بهره وری انرژی است.

 

با توجه به تعطیلی هفت گیگاوات نیروگاه هسته ای در آلمان در واکنش به فاجعه ذوب شدن راکتور هسته ای ژاپن و برنامه کنار گذاشتن 9 راکتور دیگر تا سال 2022 که 12 گیگاوات برق تولید می‌کنند، این کشور باید تلاش زیادی را در زمینه کاهش وابستگی به گاز روسیه انجام دهد.

 

به نظر میرسد آلمان هیچ برنامه ای برای تجدیدنظر در کنار گذاشتن رآکتورهای هسته ای ندارد و بخش اعظم این خلاء بوسیله زغال سنگ و انرژیهای تجدیدپذیر پر خواهد شد.

 

همچنین تلاشهای مشابهی در ایتالیا که سالانه بیش از 70 میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کند و دومین واردکننده بزرگ گاز روسیه در اتحادیه اروپا است صورت می‌گیرد.

 

بحران اوکراین آینده خط لوله گاز 2400 کیلومتری ساوت استریم را که گاز روسیه را اواخر این دهه به ایتالیا خواهد رساند زیر سوال برده است.

 

فدریکا گیدی وزیر صنعت ایتالیا اواخر ماه گذشته در پارلمان این کشور گفت: تحولات بحران اوکراین می تواند احداث خط لوله ساوت استریم را به خطر بیندازد.

 

رییس شرکت انی ایتالیا نیز هشدار داده که این پروژه تحت هدایت گازپروم در خطر قرار دارد.

 

گیدی گفت: ایتالیا قصد دارد در این دهه مصرف انرژی را از طریق افزایش بهره وری 20 درصد کاهش دهد و ظرفیت واردات ال ان جی از منابع غیرروسی را افزایش و خط لوله گاز ترانس آدریاتیک را که 10 میلیارد متر مکعب گاز جمهوری آذربایجان را به ایتالیا خواهد رساند تا پایان این دهه تکمیل خواهد کرد.

 

وی همچنین گفت که خواهان جذب سرمایه گذاران نفت و گاز در ایتالیا از طریق تسهیل امور است.

 

از سوی دیگر درخواست برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه در منطقه اروپای مرکزی جایی که خاطرات سلطه شوروی سابق همچنان تازه است و تقریبا تمام گاز آن توسط روسیه تامین می‌شود بیشتر است.

 

لهستان قصد دارد تا ژانویه آینده احداث یک پایانه ال.ان.جی به ظرفیت سالانه پنج میلیارد متر مکعب را برای واردات گاز از کشورهایی نظیر قطر و در اواخر این دهه از آمریکا و کانادا شروع کند.

 

از سال 2009 که روسیه بیش از 91 درصد گاز لهستان را تامین کرد این کشور ظرفیت خط لوله به آلمان را دو برابر کرده و یک خط لوله جدید به جمهوری چک کشیده است.

 

به رغم این تلاشها، لهستان هنوز برای تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود در سال که 15 میلیارد متر مکعب است، به روسیه وابسته است.

 

نخست وزیر لهستان گفت که این کشور یک لایحه جدید در زمینه گاز شیل تصویب کرده که به تشویق سرمایه گذاران برای حضور در این کشور از طریق تسهیل مقررات کمک خواهد کرد.

 

لهستان به علاوه قصد دارد استفاده از ذخایر زغال سنگ خود را افزایش دهد.

 

دیگر کشورهای منطقه بالتیک نیز در حال برنامه ریزی برای شروع واردات ال ان جی هستند.

 

فنلاند و استونی که هردو تمام گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کنند در فوریه قراردادی را برای احداث دو پایانه ال ان جی در دو طرف خلیج فنلاند و یک خط لوله ارتباطی بین دو کشور امضا کردند.

 

لیتوانی دیگر کشور منطقه بالتیک که به واردات گاز از روسیه وابسته است، همچنین قصد دارد یک تاسیسات ال ان جی احداث و از سال 2015 سالانه دو تا 4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی وارد کند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ذخایر ارزی کشور بسیار مطلوب است / بازار سرمایه بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 15:2 | بازدید : 568 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

ذخایر ارزی کشور بسیار مطلوب است / بازار سرمایه بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار ارز با وجود برخی نوسانات کوتاه مدت، با ثبات خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی طیب نیا افزود: می شود گفت تحریم ها در عمل شکسته شد و فرصت ها برای دولت در حال افزایش است.

 

وی در ادامه به ثبات در بازار ارز اشاره کرد و گفت: وقتی درآمدهای دولت در حال افزایش بوده و با کسری بودجه مواجه نیستیم و برای اولین بار در سالهای اخیر بودجه دولت بدون کسری و استفاده از منابع بانک مرکزی بسته شده است و همچنین درآمدهای نفتی و صادرات شرکت های پتروشیمی از روال خوبی برخوردار است قطعا بازار ارز با ثبات خواهد بود.

 

وزیر اقتصاد گفت: البته ممکن است تحت تاثیر برخی عوامل روانی، آن هم در کوتاه مدت نرخ ارز دچار تغییراتی شود اما اگر وارد بازار شوید و از فعالان بازار سوال کنید به شما خواهند گفت هیچ اضافه تقاضا یا کاهش عرضه ارز وجود ندارد.

 

بنا بر اعلام باشگاه خبرنگاران طیب نیا افزود: ذخایر ارزی کشور در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و درآمدهای بانک مرکزی هم سرشار است.

 

وزیر اقتصاد بهترین مکان برای سرمایه گذاری را بازار سرمایه دانست و از هموطنان خواست دچار هیجانات بازار نشوند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ذخایر ارزی کشور بسیار مطلوب است / بازار سرمایه بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 14:37 | بازدید : 612 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

ذخایر ارزی کشور بسیار مطلوب است / بازار سرمایه بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار ارز با وجود برخی نوسانات کوتاه مدت، با ثبات خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی طیب نیا افزود: می شود گفت تحریم ها در عمل شکسته شد و فرصت ها برای دولت در حال افزایش است.

 

وی در ادامه به ثبات در بازار ارز اشاره کرد و گفت: وقتی درآمدهای دولت در حال افزایش بوده و با کسری بودجه مواجه نیستیم و برای اولین بار در سالهای اخیر بودجه دولت بدون کسری و استفاده از منابع بانک مرکزی بسته شده است و همچنین درآمدهای نفتی و صادرات شرکت های پتروشیمی از روال خوبی برخوردار است قطعا بازار ارز با ثبات خواهد بود.

 

وزیر اقتصاد گفت: البته ممکن است تحت تاثیر برخی عوامل روانی، آن هم در کوتاه مدت نرخ ارز دچار تغییراتی شود اما اگر وارد بازار شوید و از فعالان بازار سوال کنید به شما خواهند گفت هیچ اضافه تقاضا یا کاهش عرضه ارز وجود ندارد.

 

بنا بر اعلام باشگاه خبرنگاران طیب نیا افزود: ذخایر ارزی کشور در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و درآمدهای بانک مرکزی هم سرشار است.

 

وزیر اقتصاد بهترین مکان برای سرمایه گذاری را بازار سرمایه دانست و از هموطنان خواست دچار هیجانات بازار نشوند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هفته کاهشی بورس ادامه پیدا کرد
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 14:36 | بازدید : 640 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هفته کاهشی بورس ادامه پیدا کرد

در پایان هفته منتهی به 27 فروردین ماه، شاخص کل با (21 /4) درصد کاهش روبرو شد.

 

 

، در پایان معاملات هفته منتهی به 27 فروردین ماه 1393، شاخص کل با (3263) واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 74 هزارو 161 واحد رسید.

شاخص بازار اول با (2487) واحد کاهش به رقم 55 هزارو 285 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با (5944) واحد کاهش عدد 141 هزارو 621 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با (4.31) درصد کاهش و (4.03) درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 8995 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل (17) درصد کاهش یافته است.

در ضمن تعداد 2635 میلیون سهم در 291 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتیب 0.5درصد و 1.5   درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش این هفته معاملات نرمال به 8995 میلیارد ریال و حجم معاملات نرمال به 2635 میلیون سهم بالغ شد که نسبت به هفته قبل به ترتیب  3.7درصد و 6 درصد رشد داشتند.

بر این اساس 100 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش 100 میلیارد ریال معامله شد که نسبت به هفته گذشته کاهش (74)  درصدی را نشان می دهد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خارجی ها به بورس تهران آمدند
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 14:34 | بازدید : 675 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تعداد 16 سرمایه گذار خارجی فعال در بازار های مالی بین المللی از تالار معاملات بورس تهران بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند معاملات در بورس تهران قرار گرفتند.

در ادامه این بازدید، سرمایه گذاران خارجی با دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران دیدار و گفتگو کردند. مدیرعامل بورس تهران ضمن گفتگو با سرمایه گذاران فعال در بازارهای مالی بین المللی به سوالات آنها درخصوص بازار سرمایه ایران پاسخ گفت.

لازم به ذکر است، این سرمایه گذاران خارجی از کشورهای انگلیس، استرالیا، کانادا، امریکا و هند در این بازدید حضور داشتند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


طلا وارد کانال 1200 دلاری شد
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 14:33 | بازدید : 650 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

در آخریم معاملات بازار جهانی قیمت طلا با افت همراه شد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا در آخرین ساعات معاملات بازار جهانی به کانال زیر 1300 دلار سقوط کرد. افت 3 دلاری بهای طلا در شرایطی رخ داد که به نظر می رسید بازار به سمت قیمت های بالاتر حرکت کند. حداقل پیش بینی های کیتکو و بلومبرگ برای روزهای پایانی هفته جاری همگی صعودی بود ولی برخلاف تصورات کارشناسان قیمت طلا به عدد 1299 دلار و 70 سنت رسید. 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خودروسازان 2 هزار میلیارد تومان ضرر کردند/رشد حضور دلالان برای کسب منفعت در بازار خودرو
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 14:31 | بازدید : 670 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

خودروسازان 2 هزار میلیارد تومان ضرر کردند/رشد حضور دلالان برای کسب منفعت در بازار خودرو

محمدرضا نجفی منش عضو  هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو اعتقاد دارد با افزایش تولید خودرو بازار شرایط آرامی را در سال جاری تجربه خواهد کرد.

محمدرضا نجفی منش در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در رابطه با مشکلات صنعت خودرو توضیحاتی مطرح کرد و گفت: « به هر حال صنعت خودرو  با مشکلاتی مواجه است  و بسیاری از مواد اولیه افزایش قیمت را تجربه کرد. خروج کامل دولت از قیمت گذاری و بازار تولیدات بخش خودرو اتفاق مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد. » 


نجفی منش در عین حال از ضرر 4 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو ایران طی سال 91 و 2 هزار میلیارد تومانی این صنعت در سال 92 خبر داد و گفت: « این در حالی است که دلالی در این بخش به طور فزینده ای رشد داشته به طوری که در حال حاضر 95 درصد کسانی که در این بازار خریدار خودرو هستند دلالانی هستند که برای کسب سود و منفعت حضور پیدا کرده اند. » 

نجفی منش خواستار حذف برخی از بخشنامه های دولت قبل شد که به گفته وی مانع تسهیل روند کسب وکار در بخش صنعت شده است. 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دستورکار فوری مجمع تشخیص مصلحت: روش انتخاب رئیس کل بانک مرکزی
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 14:30 | بازدید : 646 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

دستورکار فوری مجمع تشخیص مصلحت: روش انتخاب رئیس کل بانک مرکزی

تعیین تکلیف "نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی" پس از 3 سال دوباره در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است.
نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی دوباره در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته و حتی این موضوع در دستور کار جلسه اخیر مجمع بود که بنابه دلایلی همچون رفع ابهامات، بررسی آن به جلسات آتی موکول شده است.

موضوع نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی در حالی قرار است در دستور کار جلسات آتی مجمع باشد که فرآیند این انتخاب در دولت یازدهم و دولت قبلی به موضوع چالش برانگیزی تبدیل شده بود؛ به طوری که این فرآیند به عنوان یکی از دردسرهای انتخاب کابینه دولت روحانی نام برده شده بود.

به نظر می‌رسد ریشه این مساله را باید در قانون برنامه پنجم توسعه جستجو کرد، زمانی که در دی ماه 89 برنامه پنجم توسعه در مجلس در حال بررسی بود، چالش بزرگی بین مجلس و دولت به وجود آمد که در نهایت هم مسکوت ماند.

در قانون برنامه پنجم توسعه برای صدور حکم رئیس کل بانک مرکزی خلا قانونی وجود دارد. در این سال نمایندگان مجلس در مورد نحوه انتخاب رئیس بانک مرکزی به تفاهمی با دولت دست نیافتند و این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده شد و در نهایت با گذشت این سال ها هنوز هم مجمع نظری قطعی در این خصوصی صادر نکرده و وجود خلاء قانونی در این زمینه ادامه دار شده است.

در همان زمان بررسی برنامه پنجم اختلاف نظرهایی بین نمایندگان و دولتمردان بر سر نحوه تعیین رئیس کلی بودجود آمد، مجلس معتقد بود که رئیس کل بانک مرکزی توسط روسای سه قوه انتخاب شود و دولت مخالف بود.

شورای نگهبان گنجاندن این بند را در برنامه پنجم نپذیرفت و با اصرار مجلس بر نظر قبلی، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در نهایت مجمع با نظر پارلمان موافقت کرد. در ادامه رئیس جمهور به شدت از این موضوع انتقاد کرد و نهایتا رهبر معظم انقلاب تصمیم‌گیری در مورد بانک مرکزی را به عنوان معضل به مجمع تشخیص مصلحت واگذار کردند.

براساس نظر رهبر معظم انقلاب، تبصره یک ماده 80 و موضوعات مرتبط با نحوه استقلال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مقرر شد این موضوع جداگانه به صورت معضل در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گیرد و متعاقباَ نظر مجمع اعلام شود.

از آن زمان تاکنون ( از اواخر دی ماه سال 89 تاکنون ) مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره اعلام نظر قطعی نکرده و گویا موضوع در مجمع هم در این سالها ( تا آخرین جلسه مجمع) مسکوت بوده است.

به هر حال، دولت یازدهم در زمان انتخاب رئیس کل بانک مرکزی تمامی راه‌ها را طی کرد تا ایرادی قانونی در این زمینه نباشد، در نهایت ولی الله سیف توسط علی طیب نیا وزیر اقتصاد پیشنهاد شد. در اصل انتخاب ولی الله سیف به ریاست کلی بانک مرکزی با پیشنهاد وزیر اقتصاد، تائید مجمع عمومی بانک مرکزی و تصویب در هیئت دولت و در نهایت با حکم رئیس جمهوری به استناد قانون پولی و بانکی مصوب سال 1339 صورت گرفت.
این در حالی است که به دلیل خلا قانونی برنامه پنجم، برای صدور این حکم باید برنامه چهارم ( پیشنهاد رئیس جمهور، تائید مجمع بانک مرکزی و صدور حکم توسط رئیس جمهور) ملاک عمل قرار می‌گرفت. انتخاب رئیس کل بانک مرکزی، در حالی به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی صورت گرفت که در قانون برنامه چهارم و پنجم حکمی در این زمینه وجود ندارد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فرودگاه «مهرآباد» میزبان یک هواپیمای متعلق به بانک آمریکاییِ «یوتا»
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 14:24 | بازدید : 668 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
فرودگاه «مهرآباد» میزبان یک هواپیمای متعلق به بانک آمریکاییِ «یوتا»

رسانه‌های خبری از حضور یک هواپیمای متعلق به بانک آمریکایی یوتا در فرودگاه مهر‌آباد تهران خبر دادند.

خبرگزاری فارس: فرودگاه «مهرآباد» میزبان یک هواپیمای متعلق به بانک آمریکاییِ «یوتا»

به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، باراک اوباما بارها هشدار داده است که درهای ایران برای تجارت باز نیست و علیرغم کاهش تحریم‌ها موانع تجاری هنوز برداشته نشده است.

با این وجود طی روزهای گذشته، ایران یک مهمان ناخوانده داشته است؛ یک هواپیمای متعلق به بانک «یوتا»، که دارای شعبات زیادی در سرتاسر آمریکاست.

براساس این گزارش، یک هواپیمای کوچک با پرچم کوچکی از آمریکا که روی آن نصب شده در فرودگاه مهرآباد تهران فرود آمده است. اما علت اینکه چرا در تهران، جائیکه فعالیت تجار آمریکایی و اروپایی بسیار محدود است، فرود آمده و همچنین هویت سرنشینان آن مشخص نیست.

در حالیکه سازمان هواپیمایی فدرال اعلام کرده این هواپیما متعلق به بانک یوتا است یکی از مقامات اجرایی این بانک گفته اطلاعی ندارند که چرا این هواپیما در تهران فرود آمده است و در حال تحقیق روی آن هستند.

سازمان هوایی فدرال هم اعلام کرده، اطلاعاتی درباره سرمایه‌گذاران این هواپیما و اینکه چه کسی از آن استفاده می‌کند در دست ندارد. مقاماتی که در فرودگاه مهرآباد حضور داشته‌اند نیز فقط گفته‌اند که این هواپیما «وی ‌آی‌ پی» است.

براساس قوانین آمریکا هواپیماهای متعلق به خطوط هوایی این کشور برای ورود به حریم ایران نیاز به اخذ مجوز از سازمان خزانه‌داری این کشور دارند. مقامات ایران نیز در این زمینه و علت حضور این هواپیما و هویت مسافران آن خودداری کرده‌اند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 14:22 | بازدید : 1118 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
جولان واسطه‌گری سیاه در عرصه حمل کالا/‌قانون‌گریزی برای تأسیس شرکت‌های حمل‌و‌نقلی

رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل ‌و نقل کالا با تأکید بر اینکه باید قوانین شرکت‌محوری در عرصه جاده‌ای به‌روز شود، به حضور فعال دلالان در این عرصه اشاره کرد و گفت: برخی برای فرار از قوانین قدیمی شرکت‌محوری، دست به تخلف می‌زنند.

خبرگزاری فارس: جولان واسطه‌گری سیاه در عرصه حمل کالا/‌قانون‌گریزی برای تأسیس شرکت‌های حمل‌و‌نقلیدر عرصه حمل و نقل جاده‌ای و ناوگان، سرمایه در دست بخش خصوصی است، زیرا بیش از 90 درصد ناوگان در اختیار بخش خصوصی است، اما تصمیم‌ساز اصلی این بخش دولت است.

وی با تأکید بر اینکه ضوابط و شرایط تأسیس شرکت‌های حمل و نقلی باید قوی‌تر شود و تا حدی تغییر کند، ادامه داد: طبق قوانین موجود یک شرکت حمل و نقلی برای تأسیس، باید 10 دستگاه کامیون داشته باشد؛ برخی شرکت‌ها برای دور زدن قانون به صورت صوری عمل می‌کنند یعنی شرکت، سند مالکیت 10 دستگاه کامیون ارائه می‌دهد‌ و پس از اخذ مجوز، ‌سند کامیون‌ها را به صاحب اول برمی‌گردانند، سپس از محل همین 10 دستگاه کامیون، یک غرفه هم در پایانه بار می‌گیرد و‌ پس از آن با 30 دستگاه کامیون در قالب استیجاری قرارداد می‌بندد.

* قانون‌گریزی برای اخذ مجوز تأسیس شرکت حمل و نقل بار

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور تأکید کرد: شرکت محوری زمانی عملیاتی می‌شود که انگیزه وجود داشته باشد و سودآوری و امنیت سرمایه‌گذاری تضمین شود؛‌ اگر قرار شود یک شرکت حمل و نقلی 30 دستگاه کامیون نو خریداری کند، اما در حد کامیون‌های فرسوده درآمد داشته باشد، بنابراین متضرر می‌شود و وارد این عرصه نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه باید زمینه سرمایه‌گذاری مناسب برای بخش خصوصی توسط دولت فراهم شود، بیان کرد: وقتی شرکت حمل و نقلی راننده و کامیون در اختیار دارد، دریافت کارمزد معنایی ندارد.

* قوانین غیرضروری موجب گریز بخش خصوصی از عرصه حمل‌و‌نقل شده است

رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل کالا با اشاره به حمایت دولت از بخش خصوصی در کشور‌های توسعه‌یافته، افزود: اما اینجا اگر بخش خصوصی بخواهد وارد عرصه شود باید عوارض زیاد و مالیات سنگین پرداخت کند، پرداخت‌های سنگین به شهرداری و دارایی داشته باشد، خلاصه به قدری سنگ جلوی پای بخش خصوصی قرار می‌دهند که پشیمان شود.

وی ادامه داد: قطعاً وقتی شرایط ورود بخش خصوصی به عرصه حمل و نقل اینقدر پرهزینه و دست‌و‌پا‌ گیر باشد، بنابراین بخش خصوصی ترجیح می‌دهد دنبال دردسر نرود و سرمایه خود را در بازار سکه، ارز و مسکن هزینه ‌‌کند و یا در ازاء دریافت سود‌های 25 و 26 درصدی بانکی، سرمایه خود را در بانک بلوکه ‌‌کند.

احمدی‌زاده بیان کرد: همین قوانین دست‌وپا گیر غیرضروری موجب می‌شود،‌ سرمایه‌ای که می‌توانست بخشی از حمل و نقل کشور را توسعه دهد با برخی موانع از این عرصه خارج می‌شود.

* بارنامه به سند وصول مطالبات دولتی تبدیل شده است

وی اظهار داشت: از لحظه‌ای که کامیون وارد شرکت حمل و نقلی می‌شود تا بارنامه برای آن صادر شود باید مبالغی متعددی به بهانه‌های محتلف پرداخت شود؛ سازمان

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نرخ تورم بستگی به قیمت بنزین دارد/ کنترل تورم عامل کنترل نرخ ارز
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 14:1 | بازدید : 643 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
نرخ تورم بستگی به قیمت بنزین دارد/ کنترل تورم عامل کنترل نرخ ارز

یک کارشناس اقتصادی گفت: رسیدن به نرخ تورم 25 درصدی بستگی به عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها قیمت بنزین است که هنوز مشخص نشده بنابراین نمی‌توان راجع به آن نظر داد، ولی فکر می‌کنم با مجموعه سیاست‌های دولت روند تورم کاهشی باشد.

خبرگزاری فارس: نرخ تورم بستگی به قیمت بنزین دارد/ کنترل تورم عامل کنترل نرخ ارز

 

 در پاسخ به این سؤال که افزایش نرخ ارز اثرات اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها را خنثی کرده، بنابراین دولت برای جلوگیری از این نوسانات چه تدابیری بیندیش

گفت: این سؤال را باید از دست‌اندرکاران دولت پرسید، فکر می‌کنم دولت بیشتر از طریق سیاست‌های پولی و انقباضی قصد کنترل تورم را دارد.

وی افزود: چون نرخ ارز تابع تورم و تابع تورم داخلی و بین‌المللی است، بنابراین اگر دولت تورم را کنترل کند، قیمت ارز هم کنترل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما از نرخ تورم در سال 93، چیست، گفت: در مورد نرخ تورم پیش‌بینی ندارم و این کار به مدل‌سازی نیاز دارد.

حسن تاش در پاسخ به این سؤال که آیا دولت به نرخ تورم 25 درصدی که پیش‌بینی کرده می‌رسد یا خیر، گفت: رسیدن به این نرخ تورم بستگی به عوامل زیادی دارد که هنوز وضعیت آن عوامل روشن نشده است.

وی افزود: نرخ تورم بستگی به قیمت بنزین دارد که برخی معتقدند روی همه اقتصاد و همه اقشار تأثیرگذار نیست درحالیکه به اعتقاد من بنزین به یک شاخص تبدیل شده است و با توجه به این مسائل نرخ تورم هنوز روشن نیست و نمی‌توان راجع به آن نظر داد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: فکر می‌کنم با مجموعه سیاست‌هایی که دولت در دست دارد روند تورم کاهشی باشد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نرخ سود بانکی به کدام سمت می رود؟
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 13:31 | بازدید : 641 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نرخ سود بانکی به کدام سمت می رود؟

افزایش نرخ سود بانکی صدای بسیاری را درآورده است.

منتقدان به این وضعیت معتقدند با افزایش نرخ سود بانکی از سوی بانک ها و موسسات مالی اعتباری مردم تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در بانک ها پیدا کرده و در مقابل سرمایه گذاری در کشور به طور قابل توجهی نزول پیدا خواهد کرد.

در مقابل هستند افرادی که معتقدند، بانک ها با جذب سرمایه های مردم خود مستقیما به سرمایه گذاری در تولید در حوزه های مختلف می پردازند چرا که تنها با این اقدام است که اولا از پس سودهای متعهد شده خود به مردم برخواهند آمد و دوم آنکه، با تزریق پول های دریافتی از مردم اقدام به پرداخت وام به تولیدکنندگان خواهند پرداخت.

محسن حاجی بابا - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، مخالف سودهای بالا در سیستم بانکی کشور است. او می گوید: با سرمایه‌گذاری مطمئن در بانک‌ها و پرداخت سودهای بانکی انگیزه سرمایه‌گذاری و تولید در کشور از بین رفته است که همین امر موجب شده که ۷۵ میلیون نفر رباخوار داشته باشیم. حاجی بابا معتقد است: روند سود بانکی به نحوی است که موجب می‌شود سرمایه‌گذاری در کشور کاهش یابد.

وی ادامه می دهد: زمانی که سود بانکی بالا است چه دلیلی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. افراد می توانند پول‌های خود را در داخل بانک ها قرار داده و بدون هیچ زحمتی ماهانه سود آن را دریافت کنند. به گفته وی، درآمد مطمئن سود بانکی بدون مالیات، عوارض، تعزیرات و زحمت رقابت تولید و سرمایه‌گذاری‌ را به شدت کاهش می‌دهد.

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد، نیز مخالف این روند است؛ او می گوید: انتظار داریم درخصوص سود بسیار کلان بانک ها که مشوق معاملات ربوی است و به جای آنکه به تولید بپردازد در مسیر اقتصاد ربوی عمل می کند هیأت رئیسه مجلس نقشه راه اجرایی را از وزرا بخواهد تا به جای صحبت کردن کارهای جدی انجام شود.

ابوترابی فر، در واکنش به این اظهارات گفته: از رئیس کل بانک مرکزی دعوت خواهیم کرد تا در جلسه ای درباره سیاست های بانک مرکزی نسبت به سود سپرده های بانکی توضیح دهد. نایب رئیس اول مجلس گفت: ما نسبت به سود سپرده های بانکی نقد جدی داریم، بانک مرکزی باید سیاست های خود را شفاف کند اگر با اقتدار و نظارت عمل کند به سمت صحیح پیش خواهیم رفت تا شاهد کاهش شاخص بورس معاملات بورسی و آسیب های بزرگ اقتصادی نباشیم.

حالا قرار است بار دیگر شورای پول و اعتبار بررسی نرخ سود بانکی را در دستور کار خود قرار دهد. آخرین بار به طور رسمی ۲۱ آبان ۹۲ بود که شورای به در جلسه خود به ادامه نرخ‌های سود قبلی رای داد. در این جلسه شورا ضمن تاکید بر لزوم مهار تورم، با هدف ثبات بخشی به اقتصاد و احیای رشد اقتصادی در کشور، مقرر کرد وضعیت کنونی نرخ‌های سود بانکی ادامه یابد.

به اعتقاد برخی کارشناسان بانکی، افزایش نرخ سود اوراق مشارکت بانک مرکزی علامتی برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها بود. نکته جالب توجه هم این است در حالی که حدود دو ماه خبرهای متعددی از افزایش بی‌ضابطه نرخ‌های سود بانکی منتشر می‌شود، هیچ یک از مسئولان مربوطه عکس‌العملی در این باره نشان نداده و حتی موضع‌گیری خاصی نسبت به آن نداشته‌اند.

در این حال، در صورتی که شورای پول و اعتبار به دنبال کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی برای کمک به تولید کنندگان باشد، به نظر می‌رسد بانک‌ها با بحران مالی مواجه خواهند شد.

علت این تحلیل این است که بانک‌‌ها در چند ماه گذشته سپرده‌هایی با نرخ سود ۲۳ تا ۲۴ درصد و بیش از آن جذب کرده‌ و اگر نرخ‌ها با تصویب شورا کاهش یابد، بانک‌ها در بازپرداخت سود سپرده با چالش مواجه خواهند شد. به همین دلیل، به نظر می‌رسد تعیین چارچوبی مشخص برای سپرده‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و ساماندهی در این زمینه بسیار ضروری‌تر از کاهش نرخ سود تسهیلات باشد.

مساله‌ای که مدیرعامل بانک ملی هم بر ضرورت آن تاکید کرد. همتی با طرح این پیشنهاد که شورای پول و اعتبار به‌طور جدی برای ایجاد انضباط در نرخ‌ها ورود کند، گفت: "مشکلات بانک مرکزی نیز در ارتباط با این نرخ‌ها بعدها نمایان خواهد شد، یعنی اگر هم‌اکنون بانک مرکزی وارد نشود در آینده باید تک‌تک بانک‌ها را بررسی کند تا مشخص شود که کدام بانک توانایی‌هایی برای پاسخ‌دهی به مشتریان خود خواهد داشت؛ به نظر من تا دیر نشده است بانک مرکزی باید انضباطی را در سیستم بانکی اعمال کند."

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بحران های مالی در جهان پایه های دموکراسی را لرزاند/ اقتصاد، دموکراسی را به پایان خط می رساند؟
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 13:25 | بازدید : 655 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بحران های مالی در جهان پایه های دموکراسی را لرزاند/ اقتصاد، دموکراسی را به پایان خط می رساند؟

دموکراسی موفق ترین ایده سیاسی در قرن 20 بود. چرا دچار مشکل شده و برای احیای آن چه می توان کرد؟

معترضانی که سیاستِ اوکراین را با واژگونی مواجه کرده اند آرمان های بسیاری برای کشور خود دارند. پلاکارد های آنها پیام های متفاوتی دارد: از روابط نزدیک تر با اتحادیه اروپا  گرفته تا پایان دادن به مداخله روسیه در اوکراین و استقرار یک دولت پاک دست به جای دزد سالاری رئیس جمهور ویکتور یانوکوویچ. اما تقاضای اصلی آنها همان چیزی است که طی چندین دهه به مردم انگیزه داده تا در برابر دولتی فاسد، سوء استفاده کننده و مستبد موضع گیری کنند. مردم خواهان دموکراسی مبتنی بر قانون هستند. درک چرایی آن آسان است. دموکراسی ها به طور متوسط ثروتمندتر از غیر دموکراسی ها هستند، احتمال جنگ میان آنها کمتر است و سابقه بهتری در مبارزه با فساد دارند. اساسا، دموکراسی ها به مردم اجازه می دهند تا آنچه در ذهن دارند را آسوده تر بر زبان آورند و به آینده خود و فرزندان شان شکل دهند. اینکه بسیاری از مردم در بسیاری از نقاط دنیا آماده خطرپذیری برای آن هستند شاهدی است بر جاذبه ی پایدار آن.

با این حال، این روزها نشاطی که از رویدادهایی مثل آنچه در کی یف می گذرد تولید شده با اضطراب و نگرانی آمیخته است به همین دلیل یک الگوی مشکل ساز از این پایتخت به آن پایتخت خود را دائم تکرار می کند. مردم در میادین اصلی جمع می شوند. اوباشِ مورد تحریمِ رژیم می کوشند تا به حیات خود ادامه داده و دست به مقابله به مثل بزنند اما در مواجهه با ناسازگاری های مردمی و پوشش خبریِ جهانی کنترل و اعصاب خود را از دست می دهند. دنیا فروپاشی رژیم را به دیده تحسین می نگرد و برای کمک به برقراری دموکراسی پیشنهادهایی ارائه می دهد. اما ساقط کردن یک خودکامه بسیار ساده تر از برقراری یک دموکراسی پایدار و قابل دوام است. رژیم جدید لرزان است، اقتصاد همچنان زیر فشار است و وضعیت کشور بدتر از قبل به نظر می رسد. این همان چیزی است که در بسیاری از کشورهای بهار عربی رخ داد و همان چیزی است که یک دهه پیش در انقلاب نارنجی اوکراین هم رخ داد. در سال 2004 یانوکوویچ با تظاهرات گسترده خیابانی از قدرت به زیر کشیده شد اما در سال 2010 (و با کمک پول های بسیار کلان روسیه) و پس از اینکه سیاستمداران اپوزیسیون که جایگزین او شده بودند از وضعیت ناامید شدند، یانوکوویچ بار دیگر به ریاست جمهوری برگزیده شد.

دموکراسی در حال سپری کردن زمانه ای سخت است. جایی که خودکامگان از قدرت رانده شده اند، مخالفانشان در ایجاد رژیم های دموکراتیکِ پایدار به شدت ناکام مانده اند. حتا در دموکراسی های تثبیت شده، نقص و کاستی در سیستم به شکل نگران کننده ای قابل مشاهده شده است. در نیمه دوم قرن 20، دموکراسی ها در سخت ترین شرایطِ ممکن ریشه دوانده بودند: در آلمان که از سوی نازیسم به شدت ضربه دیده بود، در هند که بیشترین جمعیت فقیر دنیا را دارد و در دهه 90 در آفریقای جنوبی که از سوی آپارتاید به شدت دچار آسیب شده بود. استعمارزدایی مجموعه ای از دموکراسی های جدید در آفریقا و آسیا را ایجاد نمود و رژیم های خودکامه در یونان (1974)، اسپانیا (1975)، آرژانتین (1983)، برزیل (1985) و شیلی (1989) جای خود را به دموکراسی دادند. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دموکراسی های نوپای جدیدی در اروپای مرکزی ایجاد کرد. تا سال 2000، «خانه آزادی» - اندیشکده ای آمریکایی - 120 کشور یا 63 درصد از دنیا را در زمره ی «دموکراسی» طبقه بندی کرد.

نمایندگان بیش از 100 کشور در «مجمع جهانیِ دموکراسی» در همان سال در ورشو گرد آمدند تا اعلام کنند که «اراده مردم، اساس اقتدار دولت است». گزارشی که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد اعلام کرد که با مشاهده ی «تجربه ها و آزمون های شکست خورده» در شکل های اقتدارگرا و توتالیتریِ حکومت «به نظر می رسد که اکنون و سرانجام، دموکراسی پیروز است».

چنین جسارتی پس از توالی موفقیت ها مطمئنا قابل فهم بود. اما سپس به عقب رانده شده و به نظر می رسید پیروزی دموکراسی با اجتناب پذیری کمتری همراه باشد. پس از سقوط آتن (همان جایی که دموکراسی ابتدا در آن توسعه یافت)، این الگوی سیاسی تقریبا تا 2000 سال بعد یعنی

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اوباما «برچیدن» برنامه هسته‌ای ایران را فراموش کرده است/ واشنگتن می‌خواهد به هر بهایی توافق کند
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 13:22 | بازدید : 606 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اوباما «برچیدن» برنامه هسته‌ای ایران را فراموش کرده است/ واشنگتن می‌خواهد به هر بهایی توافق کند

این رویکرد جدید شامل تمرکز بر برخی مسائل سخت تر از قبیل درخواست برای افشای کامل فعالیتهای تسلیحاتی هسته ای گذشته و اتکا شدید بر بازرسان تسلیحاتی برای بازداشتن رژیم ایران از دستیابی به جاه طلبی چند دهه ای اش برای ساخت یک بمب هسته ای است.

یک مشاور دولت امریکا که عموما مواضعی بسیار رادیکال علیه ایران دارد از تغییر راهبرد دولت امریکا درباره برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده است.

مارک دوبوویتز، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در واشینگتن و مشاور کنگره این کشور در امور تحریم های ایران روز 24 فروردین (13 آوریل 2014)  در روزنامه دیلی تلگراف نوشت: «باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مایل نیست دیپلماسی اش را با پشتوانه نیروی نظامی همراه سازد. وی معتقد به توالی روشنی از تعامل است، شامل: دیپلماسی، تحریم، دیپلماسی بیشتر، شاید تحریم بیشتر، و فقط پس از آزمودن همه گزینه های صلح آمیز، احتمال توسل به زور مطرح می شود. حتی آنوقت نیز دولت اوباما از بررسی چنین فرضیاتی اکراه دارد. به همین علت است که اکنون تحریم های اقتصادی ابزار معمول زورمداری آمریکا در مقابله با چالش های موجود در برابر نظم بین الملل است».

وی درباره مذاکرات جاری ایران و 1+5 می نویسد: «مقامات آمریکایی اکنون درباره امکان حصول یک قرارداد هسته ای نهایی قبل از تابستان سرشار از خوش بینی اند، قراردادی بر مبنای یک مصالحه فنی پیچیده که احتمالا به ایران اجازه می دهد عناصر اصلی زیرساختار نظامی- هسته ای اش را حفظ کند».

دوبوویتز ادامه می دهد: «واشنگتن با اطمینان از قریب الوقوع بودن توافق، از «افشا و برچیدن»، پافشاری بر شفاف سازی ایران در مورد فعالیتهای نظامی- هسته ای اش همراه با درخواست برای برچیدن زیرساختار نظامی- هسته ای اش- به «تاخیر و بازدارندگی» رسیده است. این رویکرد جدید شامل تمرکز بر برخی مسائل سخت تر از قبیل درخواست برای افشای کامل فعالیتهای تسلیحاتی هسته ای گذشته و اتکا شدید بر بازرسان تسلیحاتی برای بازداشتن رژیم ایران از دستیابی به جاه طلبی چند دهه ای اش برای ساخت یک بمب هسته ای است».

این مشاور کنگره امریکا درباره اختلافات درونی 1+ هم چنین نوشته است: «اما در عین حال شرکای آمریکا در مذاکرات هسته ای دچار اختلاف نظرند. فرانسه که بدون شک مایل به دستیابی به یک توافق است، کاملا با دروغگویی هسته ای ایران آشنا است. آنها کمتر اطمینان دارند که یک چارچوب فنی بتواند چیزی را که در اصل یک مشکل راهبردی است، حل کند. آنها به درستی معتقدند اگر ایران از شفاف سازی در مورد فعالیتهای تسلیحاتی هسته ای گذشته اش خودداری کند، نمی توان به هیچیک از تعهدات ایران در آینده اعتماد کرد. گفته می شود، روسها با توجه به تحریم های آمریکا در مورد دهها تن از اطرافیان پوتین(رئیس جمهور) بر سر بحران اوکراین، در حال مذاکره با تهران درباره یک قرارداد وسیع ضد تحریم اند که شامل صدور نفت ایران به مسکو(شبیه صدور زغال سنگ به نیوکسل) در ازای دریافت تجهیزات نظامی روسیه است. چینی ها و آلمان به نوبه خود خواهان عبور از بن بست کنونی و بازگشت به سرمایه گذاری های تجاری شان در ایرانند.

دولت دیوید کامرون (نخست وزیر انگلیس) که در خصوص مسائل مربوط به ایران همچنان از جناح چپ حتی در دولت اوباما حمایت می کند، پس از شکست مفتضحانه در جلب حمایت پارلمان از اقدام نظامی در سوریه در سپتامبر گذشته، ظاهرا راضی است که در مذاکرات هسته ای نقش برجسته ای نداشته باشد. گرچه، پس از عقب نشینی شخص اوباما از طرح حمله نظامی به علت عبور کردن اسد از خط قرمز سلاح شیمیایی، همه سرزنش ها متوجه کامرون نبود».

دوبوویتز در پایان به اوباما چنین توصیه کرده است: «تهران که تمایل واشنگتن را برای حصول توافق به هر بهایی حس می کند، سعی دارد از این مزیت در مذاکرات برای حفظ دستاوردهای هسته ای اش به میزانی که برای ساخت یک سلاح اتمی هر وقت که بخواهد، کافی باشد، استفاده می کند. اگر رئیس جمهور (آمریکا) معتقد است که توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است و به جهان در این خصوص اطمینان داده است، باید به دیپلماسی به عنوان یک مشت زره پوش (آهنین) بنگرد».

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


توافق منطقه‌ای میان ایران و امریکا تا چه اندازه جدی است؟
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 13:20 | بازدید : 633 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

توافق منطقه‌ای میان ایران و امریکا تا چه اندازه جدی است؟

ایالات متحده امریکا هم طرفدار رسیدن به توافق با ایران است و هم‌ به طور هم‌زمان در مرحله اختلاف با آن به سر می‌برد.

پرسشی که مطرح است و تا کنون پاسخی برای آن یافت نشده، این است که "اگر نزدیکی در روابط عربستان – ایران به وجود آید و توافقی امریکایی – روسی حاصل شود و روابط امریکا – ایران به هم نزدیک شوند"، بعد از آن چه خواهد شد؟ اگر همه اینها تحقق یابند بعد از آن چه خواهد شد؟   

پاسخ به این سوال ها در گرو نتایج مذاکرات بر سر پرونده هسته ای ایران و چگونگی پایان یافتن روند نابود کردن سلاح های شیمیایی سوریه و همچنین یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران اوکراین است. البته این نکته را نیز می توان گفت که اگر هیچ کدام از این مسائل به نتیجه نرسیدند نمی توان نتیجه ای برای بحران سوریه نیز در نظر گرفت.

بر اساس منابع دیپلماتیک، ایالات متحده امریکا هم طرفدار رسیدن به توافق با ایران است و هم به طور هم زمان در مرحله اختلاف با آن به سر می برد. به ویژه بر سر جنگ سوریه که به اعتقاد بسیاری منطق رسیدن به بسیاری از راه حل ها برای بسیاری از مشکلات منطقه است. به گفته این منابع بعید نیست که اگر ایالات متحده امریکا با روسیه بر سر بحران های مختلف منطقه ای به توافق نرسید شاهد جنگ هایی در لبنان مشابه همان درگیری های دوران جنگ سرد و شاید هم شدیدتر از آن باشیم. مشابه همان اتفاقی که در گذشته در زمان جنگ های داخلی لبنان در برابر سفارت ایالات متحده امریکا و فرانسه در بیروت رخ داد.  

در آن موقع ایالات متحده برای پاسخ دادن به فعالیت های اتحاد جماهیر شوروی اقدام به بستن قراردادی با حافظ اسد، رئیس جمهوری فقید سوریه بر سر اوضاع لبنان کرد که در نهایت به جنگ جاری در این کشور پایان داد و در ریاض و سپس در طائف به توافق طائف ختم شد و به موجب آن اسرائیل نیروهای خود را از جنوب لبنان بیرون کشید و نیروهای مسلح فلسطینی از لبنان به تونس رفتند. در آن موقع حافظ اسد ابایی نداشت که مقابل نیروهای وابسته به شوروی مقاومت کند و چون معاهده دفاعی با آنها امضا نکرده بود بی محابا اقدام به ارسال نیروهای نظامی خود به لبنان کرد بدون این که به روابط دوستانه دمشق و مسکو ضربه ای وارد آید. اما به هر حال آن توافق را رئیس جمهور اسد اجرا کرد و برای سی سال لبنان تحت سلطه سوریه باقی ماند.

چه کسی گفته است که ایران می خواهد نفوذش در منطقه از جمله در عراق و سوریه و لبنان به رسمیت شناخته شود تا از نفوذ در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دست بردارد تا به این ترتیب اطمینان عربستان نیز جلب شود.

اکنون سوال این است که آیا این احتمال وجود دارد که مشابه همان توافق و قرار و مدار را امریکا با ایران منعقد کند و بر سر آن با عربستان سعودی به تفاهم برسد و روسیه را از این گردونه کنار بگذارد و حتی باعث شود تا این کشور از منطقه خارج شود؟ اگر بحران اوکراین ادامه یابد و به کشورهای دیگر کشیده شود تا چه اندازه امکان تحقق چنین طرحی وجود دارد؟

واقعیت این است که ایران برگه های لازم برای حل بحران های لبنان و سوریه و عراق و حتی فلسطین را مشابه همان برگه ای که حافظ اسد در لبنان داشت، در اختیار دارد و تنها مساله این است که ارزش این برگه ها چقدر هستند؟

در عین حال چه کسی گفته است که ایران می خواهد نفوذش در منطقه از جمله در عراق و سوریه و لبنان به رسمیت شناخته شود تا از نفوذ در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دست بردارد تا به این ترتیب اطمینان عربستان نیز جلب شود. در حالی که ایالات متحده امریکا هیچ ممانعتی نمی بیند که بر سر مناطق تحت نفوذ میان ایران و عربستان توافقی حاصل شود تا به این ترتیب ضربه ای به تروریسم که هدف اصلی و نهایی آن است، وارد آید. آن چه ایران در عراق و در سوریه انجام می دهد می تواند به امریکایی ها این اطمینان را بدهد که تهران می تواند امنیت و ثبات و مبارزه با تروریسم را تثبیت کند. مشابه همین کار را ایران در لبنان با وجود همه حساسیت هایش می تواند انجام دهد، کما این که گوشه ای از توانایی های ایران را در تشکیل دولت اخیر لبنان و بیانیه بعبدا نیز دیدیم.

برای ورود به جزئیات عقد چنین قراردادی قبل از هر چیز باید توافقی در پرونده هسته ای ایران حاصل شود تا به این ترتیب اطمینان اسرائیل نیز جلب شود. بعد از آن دیگر ممانعتی وجود ندارد تا روند نابود کردن سلاح های شیمیایی سوریه کامل شود و حکومت سوریه به حکومتی که دیگر تهدیدی برای اسرائیل نباشد، تبدیل شود حتی اگر تحت نفوذ بلامنازع ایران باشد.

به این ترتیب آیا می توانیم بگوییم که وضعیتی شبیه وضعیت "الستاتیکو" در انتظار منطقه است تا تفاهم ها و قرار و مدارهایی میان کشورهای بزرگ حاصل شود که اننتخاب رئیس جمهوری لبنان نقطه عطف آن است؟

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرعت لاک پشتی اینترنت در دروازه اقتصاد ایران
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 13:5 | بازدید : 590 | نویسنده : حمید | ( نظرات )
بطورمعمول حرکت هر چیز کُندی را به لاک پشت وحلزون تشبیه می کنند ، حال آنکه این دو حیوان بطور ذاتی و براساس جثه ای که دارند حرکت آنها کند است و کندی سرعت شبکه اینترنت در هرمزگان که به عنوان دروازه صادرات وواردات و گلوگاه اقتصادی معروف است شبیه به حرکت همین دو موجود است.
درسال 92 هربارکه شبکه اینترنت مخابرات ˈکندˈ یا قطع می شد با مرکز دیتا تماس می گرفتیم حداقل 10تا 15نفر در نوبت پاسخگویی اپراتور بودند وبعد از اینکه نوبت به ما می رسید کارشناس مربوط جواب سردی می داد ومی گفت: در بین راه بندرعباس به سیرجان ، بندرعباس به شیراز وهرجایی دیگر لودر یا بلدوزریک شرکت پیمانکاری راه فیبر نوری را قطع کرده ودرحال حاضر امکان ارتباط وجود ندارد.

بازمدتی می گذشت وباز هم قصه تکرار می شد و این بار نسخه دیگری پیچیده و می گفتند اختلاف بین مدیر شبکه زیر ساخت مخابرات کشور با هرمزگان باعث شده که سرعت اینترنت کند شود و از ارایه خدمات به استان خودداری می کند.

درهمین حین به برخی از ادارات ومشترکان پیشنهاد می دادند اینترنت همین وضعیت دارد وشما برای بهبود وضعیت وبالا رفتن سرعت باید به سراغ اینترانت بروید چرا که هیچ وقت قطع نمی شود وسرعت آن بالاست وخیالتان را راحت کنید.

برخی ادارات هزینه هنگفتی متحمل شدند وشبکه اینترانت با آن همه کش وقوس که ماه ها برای احداث این شبکه بین شهرداری ومخابرات بحث شد و طول کشید حالا راه اندازی شده این شبکه هم دست کمی از قطعی با اینترنت ندارد و بیشتر وقت ها قطع است وهمان داستان اینترنت را سرهم می کنند و گفته می شود کابل فیبر نوری در فلان جا توسط بیل مکانیکی قطع شده است.

نمی دانم در استان های دیگر هم وضعیت مخابرات به همین وضع است که باید فاتحه خواند و در هرمزگان مردم نه تنها ازخود این شرکت بلکه شرکت های دیگر هم راضی نیستند وتاکنون هیچ مقام مسوولی در مخابرات هرمزگان یکبار بابت این کار عذرخواهی نکرده وهزینه کندی، معطلی وقطعی آن را با زبان پرداخت نکرده است.

در اواسط اسفند پارسال پهنای باند اینترنت شرکت مخابرات هرمزگان به دو برابر افزایش یافت و به همین دلیل مشترکان (ADSL ) اینترنت پرسرعت مخابرات استان نباید مشکلی از بایت کُندی ارتباط های اینترنتی و گشودن صفحه های وب داشته باشند ، اما با این وجود هنوز چنین مشکل هایی وجود دارد.

هنوز شاهدیم که در برخی از ساعت های شبانه روز سرعت اینترنت به قدری کُند می شود که اگر مسابقه ای برای سنجش سرعت اینترنت و لاک پشت بگذاریم، لاک پشت برنده سرعت می شود.

هرمزگانی که دورازه های تجارت بین المللی دریایی کشورش می خوانند و برایش در باره اش می نویسند پایتخت اقتصادی ایران تنها قادر به استفاده کمتر از پنج درصد پهنای باند اینترنت کشور است.

حال آنکه کابل فیبر نوری جاسک به فجیره که سالی یکی دوبار قطع می شود و یکی از نخستین مسیرهای دسترسی به پهنای باند اینترنت کشور محسوب می شود از این استان می گذرد.

با قطع شدن فیبر نوری در مسیر بندرعباس به سیرجان ، ارتباط های اینترنتی هرمزگان نیز قطع می شود و چنین به نظر می رسد که علت این امر رفتن اینترنت به مرکزی در مرکز کشور و بازگشتش به هرمزگان باشد که این یعنی لقمه دور سر چرخاندن.

بنابراین اینترنت برای رسیدن به دست مردم باید مسیر جاسک تا مرکز کشور را طی کند تا دوباره به هرمزگان باز گردد و این لقمه ای است که باید دور سر بچرخد تا خورده شود.

بر اساس اطلاعات موجود پهنای باند شرکت مخابرات هرمزگان در اسفند92 و همزمان با سفر رییس جمهوری به استان از 600 مگابیت بر ثانیه به یک هزار و 395 مگابیت بر ثانیه رسید و پهنای باند سایر شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنت استان نیز چیزی بیش از این میزان می باشد.

حال اگر پهنای باند اینترنت کشور 100 هزار مگابیت برثانیه باشد و پهنای
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چند بدهکار بالای ۵۰ میلیارد داریم؟
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 12:53 | بازدید : 610 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

چند بدهکار بالای ۵۰ میلیارد داریم؟

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس گفت: در برهه کنونی، بیش از ۲۳۴ بدهکار بانکی در کشور بیش از ۵۰ میلیارد تومان بدهی دارند.

گفتارنیوز: علیرضا خسروی دقایقی پیش در نخستین نشست شورای اداری شهرستان سمنان که با حضور فرماندار سمنان و سایر مدیران اجرایی در فرمانداری این شهرستان در سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که برخی می‌گویند تزریق اعتبار به پروژه‌های مسکن مهر سبب ایجاد تورم در کشور شده است.

وی گفت: این در حالی است که در مجموع حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح مسکن مهر در سراسر کشور اختصاص یافته تا به واسطه آن حدود ۴ میلیون واحد مسکونی در استان‌های مختلف ساخته شود.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس گفت: در برهه کنونی، ۶۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در کشور وجود دارد که دولت باید بکوشد این معوقات را هرچه سریعتر وصول کند.

وی گفت: باید دانست که چرا معوقات بانکی در دست بدهکاران نظام بانکی کشور مانده است و در تولید صرف نشده و البته نباید به طور مستمر از طرح‌های خوبی که در گذشته اجرایی شده است، انتقاد شود.

خسروی گفت: امروز ۱۷۳ نفر در کشور بالای ۵۰ میلیارد تومان بدهی بانکی دارند و ۶۱ نفر نیز بیش از یک‌صد میلیارد تومان به نظام بانکی کشور بدهکار هستند.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه افزود: بدهکاران بانکی پول بی‌زبان را از بانک‌ها گرفته‌اند و امروز آن را پس نمی‌دهند و هنگامی هم که می‌خواهیم در این زمینه ورود پیدا کنیم، برخی زنگ‌ خطرها به صدا در می‌آید که شما روی خط قرمز‌ها پا گذاشته‌اید.

خسروی افزود: امروز باید دستگاه‌های نظارتی و نهادهای مسئول بررسی کنند که اینها چه کسانی هستند که توانسته‌اند تا این حد تسهیلات دریافت کنند و آن را پس نیز نمی‌دهند.

خسروی گفت: امروز همه باید در راستای شناسایی یقه سفیدها تلاش کنیم و حرف ما این است که چرا کسی به این دست موارد رسیدگی نمی‌کند.

خسروی گفت: قرار بود سرمایه خوبی وارد بخش تولید شود تا واحدهای تولیدی بتوانند با تامین سرمایه در گردش به فعالیت بیشتری بپردازند اما این اتفاق به خوبی نیفتاده است و تعدادی از افراد در حال برهم زدن اقتصاد مملکت هستند و برخورد خاصی نیز با آنها صورت نمی‌گیرد.

خسروی با بیان اینکه ۸۰۰ تن طلا در حال حاضر در کشور وجود دارد، گفت: ذخایر جمهوری اسلامی ایران بسیار مطلوب بوده و برخی غربی‌ها از این متعجب هستند که چگونه بانک مرکزی کشوری که در تحریم قرار دارد توانسته تا امروز امور کشور را بچرخاند.
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شفافیت اطلاعاتی باید از بدنه دولت آغاز شود
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 12:50 | بازدید : 639 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

شفافیت اطلاعاتی باید از بدنه دولت آغاز شود

نادران با اشاره به اینکه دولت باید رابطه خوبی با مردم برقرار کند، افزود: ابتدا شفافیت اطلاعاتی باید از بدنه دولت اجرا شده و سپس از مردم انتظار ارائه اطلاعات کنند. آیا وزرا حاضر هستند دارایی‌های‌شان را اعلام کنند؟ اگر خیر، پس چرا توقع انصراف مردم از دریافت یارانه و ارائه اطلاعات اقتصادی خود را دارند.

به گزارش عیارآنلاین به نقل از فارس، الیاس نادران در برنامه ثریا با بیان اینکه دولت باید برای شفافیت اقتصادی ابتدا از بدنه خود آغاز کند، اظهار داشت:‌ اکنون همه دستگاه‌ها و مسئولان بر شفافیت اقتصادی تأکید دارند.

اگر شفافیت اطلاعاتی به طور جامع وجود داشته باشد امکان رانت‌خواری برای هیچ کس در دولت وجود نخواهد داشت.

در نامه‌ای که اخیراً منتشر شد شاهد ارائه اعتبار ۶۵۰ میلیون یورویی تنها به یک شخص بودیم و امکان واردات با شرایط بسیار ویژه برای عده‌ای فراهم شد.

متأسفانه به عنوان برخی زیرساخت‌ها که به اعتقاد من اثرگذاری برخی عناصر با نفوذ در دولت است و موجب ایجاد رانت‌های کلان شده است.

نادران با اشاره به جنگ سوریه گفت: بیش از ۲ سال سوریه با آمریکا، اسرائیل و متعهدانش در جنگی تمام عیار به سر می‌برد و به شدت به لحاظ قدرت سیاسی مشکل دارد اما نظام ارزی سوریه به هم نریخته است.

اما در ایران پس از اعلام قرار گرفتن بانک مرکزی در لیست سیاه بلافاصله نرخ ارز در کشور دچار نوسانات شدیدی شد که ناشی از عدم وجود زیرساخت‌های مناسب ارزی است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید مرکزی برای ورود و خروج ارز تأسیس و موارد را کنترل کرد، گفت:‌ بسیاری از نهادهای دارای قدرت مانع از ایجاد مراکزی برای کنترل میزان ورود و خروج ارز به کشور می‌شود.

نادران با اشاره به اینکه در روند اجرای هدفمندی صدها میلیون تراکنش ایجاد شد، گفت: هم‌اکنون در نظام بانکی میلیون‌ها تراکنش انجام می‌شود و به راحتی مبالغ جابه‌جا می‌شود؛ آیا نمی‌توان بانک اطلاعاتی از میزان درآمد افراد و میزان دارایی آنان ایجاد کرد.

اکنون اطلاعات کافی در سطوح مختلف نهادها وجود دارد اما مرکزی برای هماهنگی میان آنها نیست، بنابراین اطلاعات امکان تبادل نخواهد داشت.

اکنون باید اراده‌ای در مدیریت اجرایی کشور که اختیارات لازم هم وجود دارد، ایجاد شود تا بخش‌های مختلف برای اقتصادی سالم هماهنگ عمل کنند.

به گزارش فارس در میانه برنامه تلویزیونی ثریا بخش‌هایی از سخنان رئیس جمهور پیش از انتخابات دوره یازدهم و پس از انتخابات پخش شد که در این گزارش‌ها حسن روحانی بر ایجاد بنگاه اطلاعاتی جامع و شفاف تأکید می‌کرد. همچنین روحانی در بخش‌هایی از این گزارش تلویزیونی از تدوین طرح‌های اجرایی در اقتصاد برای تحولی بزرگ در کشور سخن می‌گفت.

ابتدا شفافیت اطلاعاتی باید از بدنه دولت و سپس از مردم انتظار ارائه اطلاعات کنند

نادران با اشاره به اینکه دولت باید رابطه خوبی با مردم برقرار کند، افزود: ابتدا شفافیت اطلاعاتی باید از بدنه دولت اجرا شده و سپس از مردم انتظار ارائه اطلاعات کنند.

وی با بیان اینکه چند وزیر دولت بین ۸۰۰ میلیارد تا هزار میلیارد تومان
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


موج‌های مکزیکی در قیمت‌ها
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 12:44 | بازدید : 647 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

موج‌های مکزیکی در قیمت‌ها

رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران گاه به ایجاد موج‌های مکزیکی در حرکت قیمت‌ها منجر می‌شود که قیمت‌ها به‌طور سریالی پس از کاهش در یک بازار، افزایش در بازار دیگری را به همراه می‌آورند.

 انتظارات اگرچه خود نقش اصلی را در تعیین روندهای قیمتی در بازار دارایی‌های مالی و فیزیکی ایفا می‌کنند، اما خود نیز به شدت از روندهای قیمتی متاثر می‌شود. این رابطه علت و معلولی که هم به انتظارات برای ایجاد روندهای قیمتی منجر می‌شود و هم روندهای قیمتی می‌توانند انتظارات جدیدی را شکل دهند، سیستمی را خلق می‌کند که با تشکیل یک حلقه معیوب می‌تواند گاه به انفجار و گاه به سقوط یکباره قیمت‌ها منجر شود.

حرکت قیمت‌ها در چنین مکانیسمی در رفتارشناسی بازارها به رفتار گله‌ای موسوم است؛ رفتاری که از یکسو با افزایش قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران به یکباره برای خرید هجوم می‌آورند و قیمت‌ها را به طرز ناباورانه‌ای افزایش می‌دهند و گاه یکباره با رفتار هجومی برای فروش به سقوط ناگهانی بازارها دامن می‌زنند.

رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران گاه به ایجاد موج‌های مکزیکی در حرکت قیمت‌ها منجر می‌شود که قیمت‌ها به‌طور سریالی پس از کاهش در یک بازار، افزایش در بازار دیگری را به همراه می‌آورند. صف‌های خرید و فروش که در بورس تهران گاه از آن به عنوان امواج عشق و نفرت یاد می‌شود، به همین بروز رفتارهای هیجانی دلالت دارند.

اهمیت موضوع آن‌چنان است که علاوه‌بر اقتصاددانان و تحلیلگران مالی پای روان‌شناسان هم به‌عنوان یک موضوع میان‌رشته‌ای به این بحث کشیده شده است. تحقیقات اقتصاددانان نشان می‌دهد که در محیط‌های خاصی زمینه بروز و ظهور موج‌های مکزیکی در قیمت‌ها یا رفتارهای گله‌ای سرمایه‌گذاران به شدت فراهم است. وجود اطلاعات نامتقارن یا تخصیص رانت اطلاعاتی به برخی بازیگران، یکی از مهم‌ترین عوامل نشست و برخاست مستمر قیمت‌ها است.

آن گروه از بازیگران بازار که تصور می‌کنند از اطلاعات لازم برای تحلیل بازار بی‌بهره یا کم‌بهره‌اند، تلاش می‌کنند با الگو قرار دادن فرد، گروه یا بنگاه خاصی به‌عنوان مرجع در جهت امواج آب حرکت کنند؛ امواجی که می‌تواند در اندک زمانی به معکوس خود مبدل شود و گاه ایجادکنندگان آن را نیز به ورطه نابودی بکشاند.

تفوق ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بر بازار نیز از جمله عوامل موجد رفتارهای هیجانی است. نوسانات متعدد در بازار و عدم امکان پیش‌بینی رفتار نهادهای مقررات‌گذار در بازار، سرمایه‌گذاران را به مارگزیده‌ای تبدیل می‌کند که گاه با اندک کاهشی، عنان از کف بیرون می‌دهند و با انتقال هیجانات خود به بازار، رفتار هیجانی سایر بازیگران را نیز هموار می‌کنند. روند کاهشی شاخص سهام بورس تهران از ابتدای سال و حرکت نقدینگی به سمت بازار ارز در روزهای اخیر حکایت از همین رفتارهای هیجانی دارد که هم متاثر از عدم شفافیت در فضای اطلاعاتی و هم نشات گرفته از سایه سنگین ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بر بازار است.

درخصوص نحوه مواجهه دولت با تلاطم‌های موجود در بازار دو رویکرد اصلی قابل تمایز است: رویکرد اول بر مداخله مستقیم دولت در مکانیسم قیمت‌ها اصرار دارد. این رویکرد که بارها زمینه ظهور و بروز یافته است، سابقه تاریخی شکست خورده‌ای را در بازارهای ارز و سهام یدک می‌کشد. برخورد با فعالان بازار ارز به بهانه عوامل افزایش قیمت‌ها و ایجاد محدودیت‌های جدید برای معاملات بورس تهران از جمله مهم‌ترین سیاست‌هایی است که نه فقط نتوانسته موج‌های قیمتی را محدود کند، بلکه گاه به موج‌های با دامنه بزرگ‌تری تبدیل شده که پس از مداخلات دولت به وقوع پیوسته است.

رویکرد دوم اساسا معتقد است که باید نوسانات بازار را به دست نامرئی آدام اسمیت واگذار کرد که با کاهش یا افزایش تقاضا به واسطه افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌توان بازار را به شرایط تعادلی رهنمون ساخت. اگرچه چنین رویکردی کاملا درست و منطبق بر مبانی تئوریک است، ولی به تنهایی برای حصول به تعادل کافی نیست. شرط کافی برای حصول چنین تعادلی اعمال ثبات در سیاست‌ها، باور پیش‌بینی‌پذیری بازار از سوی بازیگران و اجرای عدالت اطلاعاتی برای کلیه بازیگرانی است که تلاش دارند از حرکت قیمت‌ها منتفع شوند.
سیاست‌گذاری کوتاه‌مدت و غیرمترقبه سیاست‌گذاران مهم‌ترین عامل رفتارهای کوتاه‌مدت و غیرمترقبه بازیگران است که خود به نوسانات پردامنه و مستمر در بازارهای مختلف منجر می‌شود و برای حل این معضل راهی جز تحدید مولفه‌های ریسک و اطمینان به سیاست‌های پایدار در آینده متصور نیست.

انتهای پیام/

 انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


«یارانه»؛ محل نزاع شیفتگان قدرت!/ آقایان، مردم را وارد عقده‌گشایی سیاسی خود نکنید
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 12:41 | بازدید : 586 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

«یارانه»؛ محل نزاع شیفتگان قدرت!/ آقایان، مردم را وارد عقده‌گشایی سیاسی خود نکنید

محبوبیت حسن روحانی هیچ ارتباطی به میزان دریافت کنندگان و یا انصراف دهندگان از دریافت یارانه نخواهد داشت و این عملکرد دولت یازدهم در زمینه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی خواهد بود که ملاک سنجش محبوبیت و قدرت رئیس جمهور و یارانش خواهد بود.

شاید این روزها شما نیز از انبوه پیامک هایی که برای دریافت و یا انصراف از دریافت یارانه به جمع کثیری از مردم کشور ارسال می شود، در امان نباشید و هر لحظه یک پیامک جدید به منظور اضافه شدن به کمپین " نه به یارانه" و یا پیوستن به ستاد "بلی به یارانه" دریافت کرده باشید. اما تشکیل این ستاد و یا کمپین ها در شرایطی است که این روزها مردم کشورمان به شدت نسبت به آینده قانون هدفمندی یارانه ها و نحوه تفکیک افراد متمول از قشر ضعیف تر جامعه نگرانی دارند.

همین موضوع سبب شده تا طی روزهای اخیر، موضوع یارانه های نقدی به محل تلاقی 2 گروه موافقان و مخالفان دولت یازدهم تبدیل شود. اما آنچه ماحصل این اختلاف خواهد بود نه تنها به نفع دولت نیست، بلکه به ضرر مردم نیز خواهد بود. از سوی دیگر به نظر می رسد که موضوع یارانه ها و دریافت و یا عدم دریافت یارانه ها بهانه ای است برای عقده گشایی های سیاسی. از همین رو به نظر می رسد ماحصل این عقده گشایی های سیاسی در این برهه حساس فقط به مردم کشور و منافع ملی آسیب خواهد رساند.  
 
ارسال پیامک های انبوه مبنی بر انصراف افراد مختلف و مدیران توسط موافقان دولت و تشکیل ستاد "بلی به یارانه" و تهیه پیامک های طنز آمیز و کنایه دار علیه دولت و رئیس جمهور توسط مخالفان دولت سبب شده تا ماجرای یارانه به محل دعواهای سیاسی طرفین تبدیل شود. این در حالی است که هر 2 گروه به نوبه خود در اشتباه بوده و در مسیری بر خلاف منافع ملی و مردم حرکت می کنند.  
 
از یک سو برخی رسانه ها و جریان های نزدیک به دولت طی روزهای اخیر به شدت علیه صدا و سیما و مسئولان آن جبهه گیری کرده اند و بر این باورند که صدا و سیما منافع ملی را در جهت منافع گروهی فدا کرده است. این در حالی است که در روزهای اخیر همه مردم جامعه شاهد تبلیغات گسترده صدا و سیما در جهت انصراف افراد متمول جامعه از دریافت یارانه ها بوده اند. در این خصوص حتی ائمه جمعه سراسر کشور نیز به یاری دولت آمده و هر یک به نحوی از مردم و افراد ثروتمند جامعه خواستند تا به نفع قشر ضعیف جامعه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.  
 
از سوی دیگر درحالی که بسیاری از گروه‌های مردمی به صورت داوطلبانه سعی در تشکیل و تقویت کمپین انصراف از یارانه هستند، جریان مخالف دولت سعی دارد تا با راه اندازی کمپینی در جبهه مقابل با عنوان "بله به دریافت یارانه" و ترویج برخی مطالب طنز در فضای مجازی از رشد کمپین مردمی انصراف از یارانه جلوگیری کرده و به این وسیله میزان محبوبیت دولت و رئیس جمهوری را تحت تأثیر قرار دهد.  
 
همه این اقدامات در شرایطی است که دولت حسن روحانی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. اجرای فاز دو هدفمندی یارانه‌ها و تبلیغاتش برای انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی از یک سو و ماجرای پیش آمده اخیر در روابط دولت یازدهم با امریکا بر سر معرفی حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل از سوی دیگر در لابه‌لای حملات کوچک و بزرگ تندروها، شرایط را برای دولتمردان سخت‌تر از پیش کرده است.
 
در این خصوص البته برخی از جریان های موافق و مخالف دولت بدنبال ربط دادن میزان محبوبیت رئیس جمهور به موضوع یارانه ها هستند. این در حالی است که بدیهی است که سنجش محبوبیت حسن روحانی هیچ ارتباطی به میزان دریافت کنندگان و یا انصراف دهندگان از دریافت یارانه نخواهد داشت و این عملکرد دولت یازدهم در زمینه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی خواهد بود که ملاک سنجش محبوبیت و قدرت اجرایی رئیس جمهور و یارانش خواهد بود. از همین رو به نظر می رسد که 2 گروه موافق و مخالف دولت بهتر است به جای سنگ اندازی و عقده گشایی های سیاسی حقیقتا  به یاری «دولت جمهوری اسلامی ایران» آمده و در جهت منافع مردم گام بردارند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


انتشار آمارهاي گمراه كننده از مقدار ورود سرمايه
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 12:36 | بازدید : 649 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

انتشار آمارهاي گمراه كننده از مقدار ورود سرمايه

بررسي ها نشان مي دهد سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران، آمار نادرست و گمراه كننده اي از وضعيت سرمايه گذاري در كشور ارائه كرده است.

به گزارش "الف"، آمار و اطلاعات درست مقدمه تصميم گيري درست است و انتشار آمار غلط، به ويژه در موضوعات مهم مي تواند مسئولان كشور و تصميم گيران را به نتايج نادرست و تصميم گيري هاي اشتباه برساند.

در همين زمينه، حجت الاسلام مصباحي مقدم، رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس در آذرماه سال جاري طي نامه اي به وزارت اقتصاد، خواستار دريافت برخي اطلاعات در مورد سازمان سرمايه گذاري خارجي شده است. بررسي پاسخ هاي داده شده و نيز نگاهي به عملكرد سازمان سرمايه گذاري، از ابهامات متعدد در انتشار آمار مربوط به سرمايه گذاري در سال هاي اخير دارد.

علاوه بر آن، بررسي عملكرد اين سازمان نشان مي دهد، از هيات سرمايه گذاري خارجي كه وفق ماده ۶ قانون سرمايه گذاري خارجي مشروعيت مي يابد سوء استفاده شده و تخلفات مالي متعددي صورت گرفته است. اين تخلفات با اغفال و منفعل نمودن نمايندگان نظارت مالي و عدم گزارش دهي درست به ديوان محاسبات پوشش داده شده و در طي چند سال گذشته مبالغ هنگفتي از ساير دستگاه ها همچون وزارت نفت و زير مجموعه هاي آن، بانك ها و ساير موسسات دريافت شده و تحت پوشش برگزاري همايش هاي سرمايه گذاري به مصرف رسانده و يا به اشخاص خاصي توزيع شده است.

الف طي چند گزارش نگاهی به عملکرد سازمان سرمايه گذاري خارجي، در حوزه هاي مختلف خواهد کرد. در بخش اول، به آمارهاي ورود سرمايه مي پردازيم.

در سنوات اخير سازمان سرمايه گذار آمار خود را از جمع ۳ طبقه آماري مختلف محاسبه نموده و آن را به عنوان عملكرد مثبت خود ارائه داده است:
آمار كل سال = آمار سرمايه گذاري پوششي سال + آمار سرمايه گذاري غير پوششي سال + آمار سرمايه گذاري نفتي
 


۱. آمار نفتي:
بيش از ۸۷ درصد آمار سرمايه گذاري خارجي اعلامي در سال ۱۳۹۲ به طرح هاي نفتي اختصاص داشته است. با اين حال اين سوال مطرح است كه سازمان سرمايه گذاري به چه دليل در سنوات گذشته در اعلام آمار سرمايه گذاري طرح هاي نفتي احتياط كرده و از اعلام آن به عنوان عملكرد مثبت خود چشم پوشي مي نمود؟
تا قبل از تغييرات مديريتي در دولت نهم آمارهاي سرمايه گذاري خارجي ارائه شده از سوي سازمان سرمايه گذاري تنها شامل آن دسته از قراردادهاي خارجي بود كه با تعاريف بين المللي سرمايه گذاري هاي خارجي مطابقت داشته باشد.

از طرف ديگر محتواي قراردادهاي خارجي صنعت نفت محرمانه بوده و تفكيك انواع قراردادهاي سرمايه گذاري خارجي، پيمانكاري، طرح هاي تامين مالي خارجي، بيع متقابل و غيره براي سازمان سرمايه گذاري مقدور نبوده و لذا در سال هاي قبل از ۱۳۸۶ آمار اعلامي سرمايه گذاري خارجي در سازمان سرمايه گذاري فاقد هر گونه آمار نفتي بود و دليل آن نيز عدم امكان نظارت و دقت سنجي و جداسازي طرح هاي سرمايه گذاري خارجي از ساير انواع قرارداد هاي خارجي بوده است.

لازم به ذكر است كه براي ايجاد دقت در نظام آماري و

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


افزایش تولید نفت ایران به سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز
جمعه 29 فروردين 1393 ساعت 12:31 | بازدید : 575 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

افزایش تولید نفت ایران به سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز

براساس گزارش اوپک از منابع اولیه، تولید نفت خام ایران در ماه مارس نسبت به فوریه روزانه 40 هزار بشکه افزایش یافته است.

به نقل از پایگاه خبری اوپک تولید نفت خام ایران در ماه مارس ۲۰۱۴ با ۴۰ هزار بشکه افزایش در روز، به روزانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است.

با توجه به آمار منتشر شده از اوپک براساس منابع اولیه، این افزایش ماهانه در فوریه ۱۰ هزار بشکه در روز بوده و تولید نفت ایران را روزانه به سه میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه رسانده است.

براساس این آمار از تولید اعضاء اوپک، در ماه مارس ایران پس از عربستان و در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

عربستان با تولید ۹ میلیون و ۵۶۶ هزار بشکه در روز هم‌چنان در رتبه‌ی نخست قرار دارد و لیبی با ۲۴۱ هزار بشکه در روز کمترین میزان تولید را داراست.

افزایش تولید نفت ایران به سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز, ۵٫۰ out of 5 based on 1 rating

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 430
:: باردید دیروز : 386
:: بازدید هفته : 2305
:: بازدید ماه : 2305
:: بازدید سال : 21380
:: بازدید کلی : 141921