بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
تحرک بازار سرمایه توسط حقیقی ها و حقوقی ها
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:12 | بازدید : 632 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحرک بازار سرمایه توسط حقیقی ها و حقوقی ها

وند معاملات بازار سهام طی روزهای گذشته نشان از امید و احتمال بازگشت به روزهای رونق دارد و یکی از عمده دلایل بازگشت بازار به روند صعودی، احتمال توافق در مذاکرات عنوان شده است؛ در این خصوص مدیرعامل بورس تهران می‌گوید حقوقی‌ها در کنار حقیقی‌ها در بازار فعالند. 
به گزارش خبرگزاری فارس، بازار اوراق بهادار در هفته گذشته بازدهی مثبت نزدیک به 3 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد که در بررسی آمارها طی یک سال گذشته، این میزان خیره‌کننده است. در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت عطش خرید سهام و به نوعی مسابقه برای آن افزایش یافت و به دنبال افزایش تقاضا شاخص بورس با روندی رو به رشد حدود 2 هزار واحدی اکنون به کانال 74 هزار واحد رسیده است. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند بازگشت رونق به معاملات به فعالیت بیشتر افراد حقیقی مربوط می‌شود، حسن قالیباف‌اصل در این باره تاکید کرد که حقوقی‌ها هم در حال خرید هستند و رونق معاملات ناشی از فعالیت دو گروه حقیقی و حقوقی است؛ به‌طوری‌که نقش هر کدام 50 درصد است. به این ترتیب طبق آمارها شرکت‌های حقوقی هم بر ارزندگی قیمت سهام با توجه به روند کاهشی P/E تاکید دارند.  یکی از عمده دلایلی که برای بازگشت بازار به رونق عنوان شده برآیند مثبت از مذاکرات گروه‌های خارجی با ایران است و سهامداران با توجه به همین مساله اقدام به تصمیم‌گیری کرده و پول‌های جدیدی وارد بازار کردند. پیش از این یکی از مشکلاتی که بازار با آن دست و پنجه نرم می‌کرد نبود نقدینگی و رکود در جریان معاملات بود که سهامداران با ترسیم چشم‌انداز مثبت از آینده بازار اقدام به خرید سهام می‌کنند.
اما در این شرایط بسیاری از تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران در شرایط صعودی و تشکیل صف‌های طولانی خرید باید دقت‌نظر و تحلیل بیشتری داشته باشند و در صورت امکان از کمک شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا کارگزاری‌ها بهره‌مند شوند و قطعا خرید با مشورت و تحلیل، ریسک کمتر آنان را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این تشدید ارائه گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها و شفاف‌سازی‌های صورت گرفته به‌صورت حسابرسی‌شده در رفع ابهام بازار و تصمیم‌گیری سهامداران تاثیر بسزایی خواهد داشت که در صورت اعلام نتیجه مذاکرات راه پیش رو برای تصمیم‌گیری هموارتر و کم‌ریسک‌تر خواهد بود. بر اساس این گزارش، افزایش حجم و ارزش معاملات در کنار خوش‌بینی‌های سیاسی ایجاد شده در تداوم روند صعودی اثرگذار خواهد بود و روزهای امیدبخشی را در آینده برای بازار سهام رقم می‌زند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 24.10.2014
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 11:59 | بازدید : 694 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 24.10.2014

آمارهای اقتصاد کلان ایالات متحده که منتشر شدند خنثی بودند. شاخص تعداد مدعیان بیکاری برای ششمین هفتۀ متوالی بیش از 300 هزار نفر بود. هرچند اخبار مثبت توسط افت شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit در ماه اکتبر متوازن شد. گزارش های درآمدی فصلی برخی از شرکت های بزرگ ایالات متحده دیروز منتشر شد. گزارش های درآمدی دو شرکت Caterpillar و 3M بیشتر از حد انتظار اعلام شد که واکنش مثبت سرمایه گذاران را در پی داشت و ارزش سهام شان به ترتیب 5% و 4.4% رشد پیدا کردند. با اینحال فعالیت سرمایه گذاران زیاد بالا نبود.

 

Dow Jones Industrial Average

 



 

 

حجم معاملات در بورس سهام ایالات متحده 13% پایین تر از میانگین ماهیانه بود. شرکت Amazon پس از بسته شدن بازار گزارش درآمدی ضعیفی منتشر کرد و ارزش سهام این شرکت در بازار OTC با سقوطی 9درصدی مواجه شد. شاخص های آتی سهام ایالات متحده همینک به شکل نزولی معامله می شوند. پس از گزارش شرکت آمازون عامل دیگری که باعث کم شدن فعالیت بازار شد خبری بود که از موارد ابتلا به بیماری ابولا در ایالات متحده منتشر شد. اما بطور کلی، فصل انتشار گزارش های درآمدی در ایالات متحده نسبتاً خوب پیش می رود. حدود یک سوم از شرکت های فهرست شاخص S&P 500 گزارش های درآمدی سه ماهۀ سوم شان را منتشر کرده اند که 69.5% از آنها گزارش های بهتر از حد انتظار ارائه دادند. امروز در ساعت 14:00 CET آمار مربوط به فروش مسکن نوساز در ایالات متحده برای ماه سپتامبر منتشر خواهد شد که تخمین در این رابطه منفی است. خاطر نشان می سازیم که آمار مرتبط با رویدادهای مالی کشورهای مختلف را می توانید در بخش "تقویم اقتصادی" وب سایت مان ملاحظه نمایید. توجه داشته باشید که حرکت اصلاحی صعودی بازار سهام ایالات متحده همراه شده است با بهبود شاخص دلار. روند بهبود اقتصاد ایالات متحده توسط سرمایه گذاران بررسی می شود. این امکان وجود دارد که اگر هر گونه علامتی وجود داشته باشد از اعمال سیاست انقباضی پولی، رشد ارزها و سهام متوقف شود.

بازارهای سهام دیروز رشد پیدا کرد. در کنار آمار مثبت مربوط به ایالات متحده، عملکرد اقتصادی خوب اتحادیۀ اروپا نیز موجب تقویت بازارها شد. شاخص های مدیران خرید بخش تولید و بخش خدمات متعلق به Markit و شاخص ترکیبی مدیران خرید منطقۀ یورو در تخمین اولیه بهتر از تخمین های رسمی اعلام شدند. شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندۀ اتحادیۀ اروپا در ماه اکتبر نیز بهتر از حد انتظار اعلام شد. قرار است امروز در ساعت 8:30 CET آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی انگلیس در سه ماهۀ سوم منتشر شود. تخمین اولیه در این ارتباط منفی است. سهام اروپا هم اکنون در حال ریزش هستند. ارزش سهام TUI Travel به دلیل تهدید بیماری ابولا 1.4% سقوط کرد.

شاخص Nikkei همچنان به رشد ادامه می دهد که تحت تاثیر ضعف ارزش ین است که از صادرکنندگان ژاپنی حمایت می کند. سرمایه گذاران انتظار دارند که بانک مرکزی ژاپن در نشست بعدی اش در روز جمعه ادامۀ چاپ پول را اعلام کند. از منظر تئوری، چاپ پول می تواند اندکی افزایش پیدا کند. ارزش سهام Fujifilm Holdings افزایشی 2.5درصدی پیدا کرد و این پس از آن رخ داد که اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه "پزشکان بدون مرز" تست داروی ضد ابولایش با نام "آویگان" را آغاز کرده است. انتشار گزارش درآمد خوب شرکت Caterpillar در ایالات متحده باعث شد تا ارزش سهام شرکت مشابهش ،Komatsu، نیز 1.5% افزایش پیدا کند.

 

Wheat

 



 

 

همانطوریکه در گزارش های قبلی مان اشاره کردیم، قیمت های آتی کالا افزایش پیدا کردند. چین خریدش در بازار جهانی را افزایش داد. برنامۀ فروش موجودی انبارهای غلات دولتی در چین احتمالاً به پایان رسیده است. طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده که یک هفتۀ پیش از 16 اکتبر منتشر شد، صادرات دانۀ سویای این کشور 2.2 میلیون تن بود که 1.7 میلیون تن از آن به چین فروخته شد. صادرات ذرت نیز بیشتر از انتظار افزایش پیدا کرد و به 1.03 میلیون تن رسید. خشکسالی در برزیل نیز توسط رشد قیمت تحت تاثیر قرار گرفت. افزایش هفتگی قیمت های دانۀ سویا ممکن است به بالاترین سطح طی 14 ماه اخیر برسد. برداشت محصول در ایالات متحده تا 19 اکتبر به 53% بالغ گردید که بسیار کمتر از رقم 66% به عنوان میانگین 5 ساله است. بارندگی باعث شد در برداشت محصول وقفه ایجاد شود.

 

Soybeans

 



 

 

سازمان هواشناسی MDA Weather Services از احتمال توسعۀ طوفان "ال نینیو" -El Niño- در امسال صرف نظر نکرد. هرچند، ممکن است ضعیف باشد. طبق گزارش دفتر هوانشناسی استرالیا، احتمال وقوع طوفان ال نینیو همینک 50/50 می باشد: اطلاعات بیشتر در پایان سال منتشر خواهد شد. به اعتقاد ما وقوع این طوفان منجر به افزایش قیمت تقریباً تمام محصولات کشاورزی خواهد شد. مرکز پیش بینی هوای ایالات متحده بر این باور است که طی 30 تا 60 روز برخی اطلاعات متفاوت در ارتباط با طوفان ال نینیو منتشر خواهند شد. یادآوری می شود که این طوفان آخرین بار در 2009-2010 رخ داد و درجۀ آن "متوسط" اعلام شد. ال نینیو با درجۀ "قوی" در 1997-1998 رخ داد که منجر به بروز بحران اقتصادی در "آسیا" شد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 23.10.2014
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 11:57 | بازدید : 611 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 23.10.2014

بازارهای سهام در ایالات متحده در معاملات صبح روز چهارشنبه اندکی رشد پیدا کردند اما پس از آن در طی روز ریزش پیدا کردند. شاخص S&P500 با 14.17 واحد معادل 0.7% ریزش به رشد چهار روزه اش پایان داد و به 1927.11 واحد رسید. شاخص Dow Jones Industrial Average با 153.49 واحد معادل 0.9% سقوط به 16,461.32 رسید که تحت تاثیر کاهش ارزش سهام Boeing Co بود. شاخص Nasdaq Composite با 36.63 واحد معادل 0.8% به 4382.85 رسید. ارزش سهام بوئینگ علی رغم سود بیشتر از حد انتظارش 4.5% افت پیدا کرد. ارزش سهام Yahoo Inc در اواخر سه شنبه پس از انتشار بهتر از حد انتظار گزارش درآمدی اش برای سه ماهۀ سوم 4.5% رشد پیدا کرد. شاید دلیل مضطرب بودن سرمایه گذاران این باشد که اخباری منتشر شد مبنی بر تیراندازی در ساختمان پارلمان کانادا در اتاوا و همچنین اخبار اقتصادی روز مربوط به رشد اندک شاخص بهای مصرف کننده در سپتامبر که آنقدر کافی نبود که بتواند ضریب اطمینان سرمایه گذاران را افزایش دهد. گزارش منتشر شده از سوی دفتر آمار کار ایالات متحده نشان داد که بهای مصرف کننده در آن کشور در ماه سپتامبر اندکی افزایش داشته است که مربوط به افزایش بهای موادغذایی و مسکن می شود اما فشار تورمی توسط کاهش قیمت انرژی همچنان مهار می شود. این افزایش گزارش همسو با انتظار اقتصاددانان بود. امروز تعدادی از شاخص های اقتصادی منتشر می شوند. در ساعت 9:30 CET شاخص های مدیران خرید بخش خدمات و تولید آلمان متعلق به Markit برای ماه اکتبر منتشر می شود که تخمین های اولیه در این ارتباط مثبت هستند. شاخص های مدیران خرید بخش های خدمات و تولید برای اتحادیۀ اروپا در ماه اکتبر در ساعت 10:00 CET منتشر خواهند شد که تخمین ها در این ارتباط مثبت هستند. خرده فروشی در انگلیس نیز در ساعت 11:30 CET منتشر خواهد شد که چشم اندازش مثبت است. آمار مربوط به تعداد مدعیان بیکاری برای هفتۀ منتهی به 18 اکتبر و تعداد افرادی که در هفتۀ منتهی به 11 اکتبر پس از گذشته یک هفته همچنان درخواست دریافت حقوق بیکاری دارند امروز در ایالات متحده در ساعت 14:30 CET منتشر خواهند شد، تخمین ها در این ارتباط به ترتیب منفی و مثبت است. شاخص مدیران خرید بخش تولید ایالات متحده متعلق به Markit برای ماه اکتبر امروز در ساعت 15:45 CET منتشر خواهد شد.

 



 

بازارهای سهام در روز چهارشنبه رشد پیدا کردند و پس از افزایش ضریب اطمینان سرمایه گذاران در روز گذشته یک شتاب حرکتی به دست آوردند. ضریب اطمینان سرمایه گذاران پس از آن تقویت شد که گزارشات خبری ای منتشر شدند مبنی بر اینکه بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا قصد دارد به منظور تحریک بیشتر اقتصاد منطقۀ یورو اوراق قرضه خریداری کند. معاملات متغیر بود و بازارها در معاملات اواسط صبح بطور مختصر وارد منطقۀ منفی شدند که تحت تاثیر گزارش آژانس خبری اسپانیایی Efe بود که اعلام کرد لااقل 11 بانک در سنجش های تنش بانک مرکزی انگلیس رد می شوند. نتایج این سنجش ها در روز شنبه منتشر خواهند شد. یورو پس از انتشار این خبر ریزش پیدا کرد. خوش بینی سرمایه گذاران پس از آن تحریک شد که اخباری منتشر شد مبنی بر توسعۀ برنامۀ تسهیلی پولی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا که عدم اطمینان ها دربارۀ سنجش های تنش بانک ها که توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا انجام می شوند را افزایش بیشتر داد و بازارها رشدشان را از سر گرفتند. شاخص CAC 40 در فرانسه با 0.6% رشد به 4105.09 واحد رسید. شاخص DAX 30 در آلمان با 0.6% رشد به 8940.14 واحد رسید. شاخص FTSE100 در انگلیس با 0.4% رشد در 6399.73 واحد بسته شد.

چشم اندازها در ارتباط با برنامۀ های تسهیلی تر بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا و رشد تثبیت شدۀ اقتصاد چین که آخرین گزارش های منتشر شده از سوی دفتر آمار چین آنها را تائید می کند، خوش بینی سرمایه گذاران در آسیا را افزایش داد و بازارهای سهام را به جلو سوق داد. شاخص Nikkei در روز چهارشنبه 2.4% رشد کرد و پس از 2% سقوط در روز قبل بهبود یافت. این رشد پس از آن رخ داد که گزارشاتی منتشر شد دال بر اینکه صادرات ژاپن در سپتامبر در مقیاس سالیانه 6.9% افزایش پیدا کرده است. کاهش ارزش ین نیز در رشد شاخص سهام ژاپن موثر است. عامل تاثیر گذار دیگر بر این رشد افزایش فروش محصول جدید Apple است. شاخص Hang Seng در روز چهارشنبه 1.2% رشد پیدا کرد این رشد پس از آن رخ داد که دولت و سران مخالفان در هنگ کنگ برای اولین بار در روز سه شنبه بایکدیگر به مذاکره پرداختند که در نهایت منجر به توافق نامه ای نشد که نحوۀ انتخاب رئیس اجرایی شهر را مشخص کند. شاخص S&P/ASX 200 در استرالیا و شاخص Kospi در کرۀ جنوبی هر کدام 1.1% رشد کردند.

ادارۀ اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) دیروز گزارش داد که ذخایر نفت خام در هفتۀ گذشته 7.1 میلیون بشکه افزایش داشته است که بیشتر از حد انتظار بود. پس از انتشار این گزارش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت West Texas Intermediate برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک (NYME) در روز گذشته با 1.97دلار کاهش به 80.52 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد که پایین ترین سطح برای یک قرارداد آتی یک ماهه از 28 ژوئن 2012 تاکنون محسوب می شود. قیمت این نفت در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک در ساعت 2.55 بعد از ظهر به وقت سنگاپور با 10 سنت افزایش 80.62 دلار در هر بشکه بود. حجم تمام معاملات آتی انجام شده تقریباً 26 درصد بالاتر از میانگین 100 روزه بود. قیمت ها امسال 18% کاهش داشتند. قیمت نفت برنت Brent در معاملات لندن ثابت بود. از آنجائیکه افزایش تولید و کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت نفت شده است، رئیس لیبیایی اوپک درخواست کاهش تولید کرده است. پیش از این ونزوئلا درخواست برگزاری یک نشست فوق العاده برای بحث و بررسی پیرامون اتخاذ اقداماتی برای افزایش قیمت شده بود. عربستان و کویت نشان داده اند که کاهش قیمت منجر به کاهش فوری تولید نخواهد شد. اوپک که حدود 40% از عرضۀ نفت خام جهان را بر عهده دارد، قرار است در 27 نوامبر در وین نشستی برگزار کند.

انتظارات برای خشکی بیشتر هوا در ایالات متحده و بارندگی در برزیل باعث تغییر جهت اخیر دانۀ سویا و روند صعودی اش شد. اگر وضعیت آب و هوایی در ایالات متحده بهتر شود، کشاورزان آن کشور می توانند برداشت محصول را افزایش دهند و آن را به یک رکورد برسانند و بارندگی در برزیل چشم انداز برای تولید را تقویت کرده است. قرارداد برای تحویل در ماه نوامبر در بورس شیکاگو با 0.7% کاهش به 9.56 دلار در هر بوشل رسید و تا ساعت 2:30 بعد از ظهر در سنگاپور در 9.6125 دلار بود. قیمت ذرت برای تحویل در ماه دسامبر با 0.4% کاهش به 3.515 دلار در هر بوشل رسید و در 3.525 دلار بود. قیمت گندم برای تحویل در ماه دسامبر با 0.3% کاهش به 5.2075 دلار در هر بوشل رسید.

 



 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 22.10.2014
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 11:56 | بازدید : 608 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 22.10.2014

بازارهای سهام ایالات متحده در روز سه شنبه حرکت رو به جلو داشتند که به دلیل گزارش درآمدی بهتر از حد انتظار Apple Inc و همچنین انتشار اخباری بود مبنی بر اینکه بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا برنامه دارد برنامۀ تسهیلی پولی اش را گسترش دهد. شاخص S&P500 با 37.27 واحد معادل 2% افزایش به 1941.28 واحد رسید که بیشترین میزان رشد روزانۀ ثبت شده طی سال محسوب می شود. این شاخص چهار روز متوالی است که رشد می کند و بالای خط میانگین حرکتی 200 روزه حرکت کرد. این می تواند علامتی باشد از اینکه عقب نشینی هفتۀ قبل به پایان رسیده است. شاخص Dow Jones Industrial Average با رشدی 215 واحد معادل 1.3% به 16,614.81 واحد رسید و برای سال تغییر جهت مثبت داد. شاخص Nasdaq Composite با 103.4 واحد معادل 2.4% رشد به 4419.48 واحد رسید که تحت تاثیر رشد سهام بخش زیست-فن آوری بود. این شاخص چهارمین روز متوالی رشدش را سپری کرد که طی بیشتر از دو سال اخیر بی سابقه است. فروش محصول جدید اپل، iPhone 6، به این شرکت کمک کرد تا گزارش درآمدی بهتر از حد انتظار تحلیل گران ارائه دهد. پس از آنکه این شرکت گزارش داد به دلیل تقاضای شدید برای محصول جدیدش، آیفون های با صفحۀ نمایش بزرگ تر، 13% افزایش سود داشته است، ارزش سهام اش با 2.7% ترقی به 102.47 دلار رسید. شرکت های Boeing Co.، Simon Property Group Inc. و Xerox Corp در میان شرکت هایی هستند که قرار است امروز در ایالات متحده گزارش های درآمدی شان را منتشر کنند. طبق گزارش رسانه ها، بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا برنامه دارد تا با خرید اوراق قرضۀ شرکتی ، نقدینگی بیشتری فراهم کند تا تلاشی کرده باشد برای مبارزه با رکود قیمتی. سرمایه گذاران این موضوع را به عنوان یک خبر خوب برداشت کردند هرچند مسئولین بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا وجود برنامه هایی برای چنین توسعه ای را تائید نکردند. خبر خوب دیگر مربوط به گزارش اتحادیۀ ملی مشاورین املاک ایالات متحده (NAR) می باشد که دیروز اعلام کرد فروش مسکن غیرنوساز در آن کشور در سپتامبر با 2.4% افزایش بطور تطبیفی فصلی به نرخ سالیانۀ 5.17 میلیون واحد رسیده در حالیکه برای ماه اوت نرخ 5.05 ملیون به ثبت رسیده است. این افزایش نرخ نشان می دهد که بازار املاک پس از افت غیرمنتظره در ماه اوت همینک در روند بهبود قرار دارد اما سرعت رشد ماه سپتامبر هنوز 1.7% پایین تر از سال قبل است. امروز آمار مربوط به درخواست وام مسکن برای هفتۀ منتهی به 17 اکتبر در ایالات متحده در ساعت 13:00 CET منتشر می شود. در ساعت 14:30 CET نیز شاخص بهای مصرف کننده برای ماه سپتامبر منتشر می شود. چشم انداز اولیه برای شاخص بهای مصرف کننده مثبت است.

S&P 500

 



 

انتشار این اخبار که بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا ممکن است در بازار ثانویه اقدام به خرید اوراق قرضۀ دولتی نماید تا اقتصاد منطقۀ یورو را به حرکت بیشتر وادارد، باعث افت ارزش یورو و رشد بازارهای سهام اروپا شد. این خبر مشخص کرده است که این تصمیم ممکن است به زودی و در ماه دسامبر اتخاذ گردد و خرید اوراق قرضۀ شرکتی می تواند در اوایل سال 2015 آغاز شود. سخنگوی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا پس از آن مشخص کرد که هیئت رئیسۀ این بانک دربارۀ خرید اوراق قرضۀ شرکتی "هیچ تصمیمی اتخاذ نکرده است". شاخص Stoxx Europe 600 با 2.1% رشد در 323.74 واحد بسته شد و به یک رکورد صعودی در طی هفته رسید. شاخص DAX 30 در آلمان با 1.9% در 8886.96 واحد بسته شد. شاخص CAC 40 در فرانسه با 2.3% افزایش به 4081.24 واحد رسید. شاخص FTSE 100 در انگلیس با 1.7% رشد در 6372.33 واحد بسته شد.

شاخص های سهام آسیا به دنبال بازارهای اروپا و ایالات متحده رشد پیدا کردند. شاخص Nikkei Stock Average پس از افت 2درصدی در روز سه شنبه 1.7% رشد پیدا کرد. پس از آنکه دولت هنگ کنگ و رهبران دانشجویان برای اولین بار در روز سه شنبه به مذاکره پرداختند، شاخص Hang Seng در هنگ کنگ در روز چهارشنبه، امروز، 0.6% رشد پیدا کرد. شاخص S&P/ASX 200 در استرالیا با 0.8% رشد به 5366.40 رسید و شاخص Kospi در کرۀ جنوبی با 0.5% رشد به 1925.19 واحد رسید.

در پی انتشار گزارش هایی دربارۀ اقتصاد چین که نشان داد تولید صنعتی در دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش پیدا کرده است، قیمت نفت افزایش پیدا کرد. قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر در پایان معاملات بورس آتی اروپا ICE در لندن با 82 سنت افزایش معادل 1% به 86.22 دلار در هر بشکه رسید. حجم 5.8% بالاتر از میانگین 100 روزه بود. شاخص اروپایی برای تحویل در ماه دسامبر با اختلاف 3.73دلاری با نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) بسته شد که از رقم 3.49دلار در روز گذشته بالاتر است. طبق گزارش دفتر ملی آمار در پکن، تولید صنعتی در چین در سپتامبر در مقیاس سالیانه در سپتامبر 8% افزایش پیدا کرد در حالیکه برای ماه اوت رقم 6.9% به ثبت رسیده است. نفت کاهش داشته است که به دلیل افزایش تولید تولیدکنندگان اصلی اش با وجود کاهش تقاضای جهانی به دلیل روند کند بهبود اقتصاد جهانی است.

همزمان با افزایش خرید طلا در آستانۀ جشنوارۀ دیوالی -Diwali- و فصل ازدواج، قیمت طلا در بالاترین سطح طی شش هفتۀ اخیر باقی ماند. دانتراس -Dhanteras-، بزرگترین جشنوارۀ خرید طلا در هندوستان، دیروز برگزار شد. دیوالی، جشنوارۀ نورها در 23 اکتبر در هندوستان برگزار می شود و زمانی مناسبی است برای خرید طلا. گروه تحقیقاتی CPM Group تخمین زده است که تعطیلات حدود یک پنجم خریدهای سالیانه در هند را به خود اختصاص دهد. تحویل فوری میلیاردی باعث شد تا قیمت طلا با 0.3% افزایش به 1251.90 دلار در هر اونس برسد و تا ساعت 2:47 بعد از ظهر در سنگاپور به 1249.06 دلار رسید. کارشناسان تخمین می زنند که طلا دریافت حمایت بیشتر از سوی خریداران هندی در خلال فصل "دیوالی-دانتراس" در کوتاه مدت به مقاومت 1250 تا 1.260 دلار در هر اونس برسد که بخشی از آن به این دلیل است که دولت هند برای کاهش کسری حساب جاری اش، تعرفه هایی برای طلا تعیین کرده است.

XAUUSD


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 21.10.2014
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 11:54 | بازدید : 656 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 21.10.2014

بازارهای ایالات متحده برای سومین روز رشد کردند چراکه ضریب اطمینان سرمایه گذار توسط گزارش های درآمدی شرکتی خوب تقویت شد. انتظار می رود که درآمدهای شرکتی در مقیاس سالیانه 6.7% افزایش پیدا کنند. اکثر گزارش های درآمدی شرکت ها بهتر از حد انتظار اعلام شدند بطوریکه 63.2% از 87 شرکت در شاخص S&P 500 که در روز دوشنبه گزارش های درآمدی فصلی شان را منتشر کردند، گزارش هایی بهتر از حد انتظار داشتند. قرار است این هفته 130 شرکت در شاخص S&P500 گزارش های درآمدی شان را منتشر کنند. شاخص S&P 500 با 17.25 واحد معادل 0.9% رشد به 1904.01 واحد رسید. این شاخص هنوز چند واحد پایین تر از خط میانگین حرکتی 200 روزه است در حالیکه در دوشنبۀ گذشته به زیر این خط رسیده بود. شاخصDow Jones Industrial Averageبا 19.26 واحد معادل 0.1% رشد به 16,399.67 واحد رسید. این شاخص از شروع سال جاری میلادی تاکنون 1.1% سقوط کرده است. شاخص Nasdaq Composite با 57.64 واحد معادل 1.4% رشد به 4316.07 واحد رسید که تحت تاثیر رشد ارزش سهام در بخش های شرکت های فعال در زمینۀ اینترنت و زیست فن آوری می باشد. اگر IBM گزارش درآمدی مایوس کننده برای سرمایه گذاران منتشر نمی کرد، رشد شاخص های اصلی سهام بیشتر می شد. درآمد IBM کمتر از حد انتظار اعلام شد و ارزش سهام این شرکت 7.1% سقوط کرد که بیشترین میزان سقوط در میان سهام شاخص های Dow و S&P 500 به شمار می رود. IBM همچنین اعلام کرد که طی سه سال آینده با پرداخت 1.5 میلیارد دلار مبلغ نقد، فن آوری نیمه رسانای جهانی اش را به GlobalFoundries خواهد فروخت. ارزش سهام Apple در معاملات مرسوم با 2.1% افزایش به 99.76 دلار رسید. این شرکت پس از بسته شدن بازار گزارش درآمدی ای 12% بهتر از حد انتظار ارائه داد و ارزش سهام اش در پس از ساعات معاملاتی 0.2% رشد کرد. امروز در ساعت 16:00 CET آمار مربوط به فروش مسکن غیرنوساز در ایالات متحده برای ماه سپتامبر منتشر خواهد شد، تخمین اولیه در این ارتباط مثبت است. آمار مثبت نشان دهندۀ تقویت بیشتر روند بهبود اقتصادی ایالات متحده خواهد بود. Dow Jones Industrial Average

 



 

بازارهای سهام اروپا در روز دوشنبه پس از رشدهای روز قبل افت پیدا کردند. این افت پس از آن صورت گرفت که SAP، سازندۀ نرم افزار کسب و کار آلمان، چشم اندازش را برای سود عملیات تمام سال کاهش داد و ارزش سهامش 5.8% سقوط کرد که منجر به کاهش در ارزش سهام فن آوری شد. شاخص اروپایی STOXX 600 Technology سقوطی 2.4درصدی پیدا کرد. شاخص DAX در آلمان 1.5% افت پیدا کرد، همزمان دیگر شاخص های اصلی سهام اروپا افت پیدا کردند. بانک مرکزی اتحادی اروپا در پشت پرده شروع به خرید اوراق قرضۀ پوشش داده شده کرد تا تلاشی کرده باشد برای نجات اقتصاد منطقۀ یورو و مهار رکود قیمتی. نرخ تورم 0.3% تورم سالیانۀ منطقۀ یورو بسیار کمتر از نرخ هدف بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا است که نرخی نزدیک و پایین تر از 2% تعیین کرده است. برنامۀ جدید خرید پس از برنامۀ بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا که وام های چهار ساله برای بانک ها ارائه دهد و نرخ بهرۀ اصلی اش تقریباً به صفر برسد، شروع می شود. این بانک برنامه دارد در طی سال جاری میلادی برنامۀ خرید دارائی اش را توسعه دهد و این کار را با شروع خرید وام های متمرکز یا اوراق بهادار با پشتوانۀ دارائی انجام می دهد.

پس از آنکه آمار منتشر شده در چین نشان دادند که دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سه ماهۀ سوم سال رشد کندی داشته است، بازارهای سهام آسیا در روز سه شنبه رشد اندک شان را از دست دادند. تولید ناخالص داخلی چین در دورۀ زمانی بین ژوئیه تا سپتامبر در مقیاس سالیانه 7.3% رشد پیدا کرد که اندکی بالاتر از حد انتظار است اما کمتر از رقم رشد 7.5% ثبت شده برای سه ماهۀ دوم می باشد. نرخ رشد پایین احتمال رشد اقتصادی چین و رسیدن آن به هدف رسمی رشد سالیانۀ 7.5% برای اولین بار طی 15 سال اخیر را بعید می کند. تحلیل گران انتظار دارند که نرخ رشد در سه ماهۀ چهارم اندکی افزایش پیدا کند چراکه مسئولین چینی اعلام کرده اند که برنامه ای برای اتخاذ سیاست های حمایتی شدید ندارند. شاخص Nikkei پس از رشد 4درصدی در روز دوشنبه که بیشترین میزان رشد از ژوئن 2013 تاکنون بود، 1.2% افت پیدا کرد.

به دلیل اینکه عرضۀ جهانی نفت از کاهش تقاضا به دلیل ضعف اقتصادها پیشی گرفت، قیمت نفت کاهش پیدا کرد. قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر با 76 سنت کاهش در پایان معاملات بورس آتی اروپایی ICE در لندن به 85.40 دلار در هر بشکه رسید. قیمت آتی در 16 اکتبر به 82.60دلار کاهش پیدا کرده بود که پایین ترین سطح از نوامبر 2010 تاکنون می باشد. امسال قیمت ها 23% کاهش پیدا کردند. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ماه نوامبر در بورس نیویورک (NYME) با 4 سنت کاهش در 82.71 دلار در هر بشکه بسته شد. فعال ترین قرارداد دسامبر با 15 سنت کاهش در 81.91 دلار بسته شد. سرمایه گذاران منتظرند ببینند که آیا عربستان سعودی تولیدش را برای حمایت از قیمت ها کاهش خواهد داد یا خیر. آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهیانه اش اعلام کرد که عربستان سعودی، بزرگترین صادرکنندۀ نفت در جهان، "به گونه ای ظاهر شده است که سهم اش در بازار آسیا دفاع کند" حتی با تحمل کاهش قیمت ها. تحلیل گرها انتظار دارند که قیمت ها در سطحی باقی بمانند که بودجه های تولیدکنندگان اصلی را متوازن کنند. تخمین ها متفاوت هستند بطوریکه Robert Burgess در لندن در گزارشی که 17 اکتبر منتشر کرد تخمین زده است که قیمت تراز عربستان سعودی 99.20$ است، دیگران کاهش بیشتری در قیمت ها را پیش بینی کرده اند.

Brent

 



 

طلا در معاملات نقدی با 0.3% رشد به 1250.35 دلار در هر اونس رسید که بالاترین سطح از دهم سپتامبر تاکنون محسوب می شود و در ساعت 2:24 بعد از ظهر در سنگاپور در 1249.39 دلار معامله شد. طلا در هفتۀ گذشته اولین رشد متوالی هفتگی اش را از ژوئیه تاکنون تجربه کرد که تحت تاثیر این عامل بود: کاهش ارزش دلار پس از رسیدن به بالاترین ارزش طی چهار سال اخیر در پی گمانه زنی ها دربارۀ اینکه کاهش رشد جهانی فدرال ریزرو را وادار خواهد کرد که در افزایش هزینه های استقراض تاخیر ایجاد کند. این انتظار وجود دارد که سیاستگذاران فدرال ریزرو در هفتۀ اینده خرید اوراق قرضه را متوقف کنند و به برنامۀ تزریق پول به اقتصاد پایان دهد. روند بهبود اقتصاد جهانی و دلار قوی تر، فشار نزولی بر طلا وارد می کند چراکه تقاضا برای دارائی ایمن کاهش پیدا می کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 20.10.2014
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 11:49 | بازدید : 602 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 20.10.2014

بازارهای جهانی به رشد در روز جمعه ادامه دادند که به دلیل گزارش های مثبت فصلی خوب شرکت های Honeywell و General Electric بود که به ترتیب 4.3% و 2.4% با افزایش ارزش سهام مواجه شدند. دلیل دیگر رشد بازارهای جهانی در روز جمعه به دلیل آمار اقتصادی ایالات متحده بود. تعداد جوازهای ساخت صادر شده در ماه سپتامبر در ایالات متحده بطور قابل توجهی بالاتر از تخمین ها اعلام شد. عامل مثبت مکمل برای صنعت ساخت و ساز اخباری بود که دربارۀ بزرگ ترین شرکت های رهنی ایالات متحده منتشر شد. شرکت هایی همچون Fannie Maeو Freddie Mac: آنها در آستانۀ عقد قرارداد برای افزایش حجم وام خرید مسکن هستند. شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده متعلق به دانشگاه میشیگان (MCSI) در اکتبر بطور غیرمنتظره ای رشد پیدا کرد و به بالاترین سطح از ژوئیۀ 2007 تاکنون رسید.

سخنرانی رئیس فدرال ریزرو ایالات متحده، جانت یلن، تاثیری بر بازارهای مالی نداشت چراکه بر افزایش نابرابری در ایالات متحده و نه بر سیاست پولی متمرکز بود. علی رغم آمار مثبت اقتصادی منتشر شده در روزهای پنجشنبه و جمعه، شاخص S&P500 به دنبال هفتۀ قبل همچنان برای چهارمین بار متوالی افت پیدا کرد. چنین ریزش طولانی مدتی برای این شاخص از ماه اوت سال 2011 تاکنون سابقه نداشته است. حجم معاملات در روز جمعه به 8.4 میلیارد سهام رسید که برابر با سطح میانگین ماهیانه است. انتظار نمی رود که آمار اقتصاد کلان مهمی در امروز در ایالات متحده منتشر شوند. شاخص های آتی سهام ایالات متحده به شکل صعودی معامله می شوند.

 

 



 

 

شاخص FTSEurofirst 300 در روز جمعه 2.8% رشد پیدا کرد که بالاترین سطح از نوامبر 2011 تاکنون محسوب می شود. در نتیجه، نرخ های مبادلاتی اتحادیۀ اروپا به آمار مثبت ایالات متحده واکنش نشان دادند که در بالا به آن اشاره شد. شاخص های سهام اروپا امروز بازگشتی نزولی داشتند. ارزیابی ما این است که این توسط تخمین کاهش یافتۀ سود عملیات سالیانه تا 4% توسط نرم افزار تولیدکنندۀ کسب و کار آلمان SAP تسهیل شد. ارزش سهام شرکت در صبح 4.6% سقوط کرد. امروز هیچ آمار اقتصاد کلانی مهمی در اتحادیۀ اروپا منتشر نخواهد شد. "ویکتور کنستانتین"، معاون بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، امروز در ساعت 11:50 CET سخنرانی دارد.

 

 



 

 

شاخص Nikkei امروز 4% رشد پیدا کرد که بالاترین سطح از ژوئن 2013 تاکنون می باشد. صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی ژاپن برنامه دارد تا سهم از شرکت های ژاپنی را در دارائی هایش (1.2 تریلیون دلار) از 12% به 25% افزایش دهد. همزمان این صندوق سهم اوراق قرضۀ ژاپنی را از 60% به 40% کاهش می دهد. پیش از این ما بارها تاکید کردیم که این صندوق قصد دارد سهم دارائی های محلی اش را افزایش دهد اما رقم 25% بیشتر از حد انتظارات فعالان بازار بود. به همین دلیل بود که شاخص Nikkie رشد کرد. آمار مثبت دیگر، رشد بهای صادرکنندگان ژاپنی مانند Toyota (+5.2%), Honda (+3.5%) و Panasonic (+4.5%) به دلیل ضعف ین بود (که خود را به شکل صعود از پایین ترین سطح طی 5 هفتۀ اخیر نشان می دهد). NEC Corporation که افزایش ارزش سهام 6.5درصدی داشت گزارش درآمدی خوبی منتشر کرد. مایلیم که خاطر نشان سازیم شاخص Nikkei به دلیل بحران سیاسی داخلی که تاثیرش بعداً نمود پیدا می کند رشد پیدا کرد. "شینزو آبه"، نخست وزیر ژاپن، چندین تن از وزرای کابینه اش را از کار برکنار کرد.

آمار مهمی در ارتباط با وضعیت اقتصادی چین اوایل صبح فردا منتشر می شوند. این آمار می توانند روی قیمت آتی کالا تاثیر بگذارند: تولید ناخالص داخلی برای سه ماهۀ سوم، تولید صنعتی و خرده فروشی در ماه سپتامبر. به اعتقاد ما تخمین های اولیه نسبتاً منفی هستند.

قیمت های جهانی نفت در پی هشدارهای چندین بانک سرمایه گذاری افزایش پیدا کردند. ضمن اینکه طبق گزارش Joint Organisations Data Initiative صادرات نفت عربستان سعودی در ماه اوت برای چهارمین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و به پایین ترین سطح طی 3 سال اخیر رسید و به 6.663 میلیون بشکه در روز بالغ شد. تولید نفت خام از رقم 10.005 میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه به رقم 9.597 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. از منظر تئوری، عربستان می تواند در صورت لزوم روزانه 12.5 میلیون بشکه تولید داشته باشد. در حال حاضر این کشور مجبور است که تولید نفت را تعلیق کند (300هزار بشکه در روز) که به دلیل دلایل محیطی الحاق کویت به حوزۀ نفتی خفجی -Khafji- است.

 

 



 

 

طبق گزارش کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) صندوق های پوشش ریسک ، قراردادهای خالص خرید روی طلا را برای اولین سال طی 9 هفتۀ اخیر کاهش دادند. قراردادهای فروش خالص نقره به بالاترین سطح از اوایل ژوئیۀ امسال تاکنون رسیده اند. فعالان بازار احتمالاً انتظار دارند که تقاضا برای طلا در مقایسه با نقره بیشتر باشد. 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مقاومت دلار در مسیر ارزانی/ طلا فروشان زیر بار کاهش قیمت نمی روند
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:18 | بازدید : 667 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مقاومت دلار در مسیر ارزانی/ طلا فروشان زیر بار کاهش قیمت نمی روند

 

پس از آنکه در آخرین روزهای هفته، رئیس کل بانک مرکزی از احتمال کاهش قیمت دلار خبر داد، فعالان بازار پیش بینی می کردند، قیمت دلار روند نزولی پیش گیرد ولی برخلاف این گمانه زنی، قیمت دلار کاهش پیدا نکرد.

برخی تحلیلگران بازار اعتقاد دارند، صرافان و صاحبان دلار در بازار در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت می کنند اما این ایستادگی نیز تداوم چندانی نخواهد داشت و بزودی روند قیمت گذاری ها نزولی می شود چراکه سوم آذر ماه با اعلام نتیجه مذاکرات و احتمال بهبود روابط خارجی ایران دلیل دیگری برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد. اما برخلاف تمامی این تحلیل ها هفته قبل 13 تومان به قیمت دلار در بازار آزاد افزوده شد. این موضوع نشان می دهد که طی یک هفته 0.4 درصد به ارزش دلار اضافه شده است تا دارندگان دلار به این میزان سود کرده باشند. براین اساس اگر سرمایه گذاران به میزان 10 میلیون تومان اقدام به خرید دلار کرده باشند، در پایان هفته 40 هزار تومان سود کرده اند.

روند نزولی قیمت ارز در طول یک سال گذشته و خروج از شرایط سوداگری موجب شده تا متقاضیان واقعی وارد بازار شوند و دیگر خبری از سرمایه‌گذاری در آن نباشد.

بازار طلا و سکه نیز که وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد، در دو سال اخیر شرایط مشابهی را تجربه کرد تا بهای سکه تمام بهار آزادی طی یک سال از یک میلیون و 500 هزار تومان به سطح 940 هزار تومان برسد.

بهای سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به 941 هزار تومان رسید در حالی که در روز پاینی هفته گذشته حدود 947 هزار تومان قیمت گذاری شده بود.

این موضوع نشان می دهد که 0.63 درصد از ارزش سکه تمام بهار آزادی در طول این هفته کاسته شده است. کسانی که به اندازه 10 میلیون تومان در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده باشند در این یک هفته 63 هزار تومان زیان کرده‌اند.

در این هفته سهامداران در بازار سرمایه با سود 0.27 درصدی مواجه شدند تا بورس به بازار ارز بازارهای سودده در این هفته لقب بگیرند. بازدهی بازار ارز اندکی از بورس بیشتربود تا عنوان بازده ترین بازار در طول هفته ای که گذشت به بازار ارز برسد.

تحلیلگران بازار اعتقاد دارند، دولت تمایل به قیمت گذاری دلار در مرزهای بالاتر از 3هزار تومان دارد چراکه این قیمت را بهای واقعی این ارز خارجی می داند. اما گفته های سیف رئیس کل بانک مرکزی در مورد کاهش قیمت دلار، این گمانه زنی را باطل می کند.

همچنین روزگذشته بهای طلا در بازار لندن با کاهش کمتر از یک دلار همراه بود. تحلیلگران بین المللی اعتقاد دارند، افت قیمت دلار در بازار لندن مقدمه کاهش بهای این فلزپرارزش در بازارهای مالی دیگر خواهد بود. با این وجود موسسه کیتکو همچنان پیش بینی افزایشی خود در مورد قیمت طلا را معتبر می داند.

در صورتی که قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند، موج ارزانی به بازار ایران نیز می رسد. البته روند معاملات طی هفته های گذشته نشان داده که فروشندگان بازار تهران در مقابل کاهش قیمت طلا مقاومت می کنند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 16.10.2014
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:16 | بازدید : 653 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 16.10.2014

پس از گزارش های روز چهارشنبه که نشان داد مصرف کنندگان محتاط تر شده اند و مخارج شان را کاهش داده اند که توسط افت آمار مربوط به خرده فروشی نشان داده شد، و افت قیمت های دریافت شده توسط تولیدکنندگان ایالات متحده که برای اولین بار طی بیشتر از یک سال اخیر تاکنون رخ داد، سرمایه گذاران با فروش سهام و خرید اوراق قرضۀ امن تر واکنش نشان دادند. در خلال این روز کاری پرنوسان، شاخص S&P 500 پیش از بهبود برای سال به درون منطقۀ منفی افت پیدا کرد و در مقیاس روزانه نسبت به آخرین اوجش 9.8% سقوط کرد و پس از آن با 15.21 واحد معادل 0.8% ریزش در 1862.49 واحد بسته شد. شاخص Dow Jones Industrial Average در معاملات روزانه 460 واحد ریزش داشت اما در آخر با 173.45 واحد ریزش معادل 1.1% سقوط در 16,141.74 واحد بسته شد. وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که خرده فروشی که برای یک سوم از مخارج مصرف کننده محاسبه می شود، در سپتامبر 0.3% کاهش پیدا کرد که اولین کاهش از ژانویه تاکنون محسوب می شود. آمار فروش مایوس کننده به همراه هیچ علامتی از افزایش تورم گویای ادامۀ ضعف روند بهبود و به معنای آن است که فدرال ریزرو به احتمال زیاد نرخ های بهره را تا اواخر 2015 به منظور حمایت از اقتصاد در سطوح پایین کنونی حفظ کند.

Dow Jones Industrial Average

 



 

به دلیل نگرانی ها پیرامون ضعف اقتصادی آلمان، کندی اقتصادی در چین و هراس از رکود قیمتی که توسط کاهش بهای نفت مشخص شد، سرمایه گذاران در اروپا سرمایه های شان را از دارائی های پرریسک خارج کردند و در نتیجه بازار سهام افت پیدا کرد. شاخص DAX30 در آلمان با 2.8% سقوط در روز چهارشنبه به 8571.95 واحد رسید که پایین ترین سطح از اکتبر سال قبل تاکنون محسوب می شود. شاخص CAC 40 در فرانسه با 3.6% سقوط به 3939.72 واحد رسید. شاخص Stoxx Europe 600 با 3.2% سقوط به 311.36 واحد رسید و نسبت به اوج بسته شدنش در 2014 در 349.71 که چهار ماه قبل در 10 ژوئن به آن رسیده بود سقوطی 11 درصدی دارد. پس از آن تاریخ نزدیک ترین تاریخ برای آخرین اوج به چهارم سپتامبر برمی گردد که آن شاخص به 348.89 واحد رسیده بود و پس از آن 10.8% سقوط را تجربه کرده است. این ریزش شدید پس از ریزش های هفتۀ اخیر رخ داد پس از آمار ناامیدکننده از سوی آلمان که نشان داد احتمال پس روی در پیشرفت های منطقۀ یورو وجود دارد. از آنجائیکه کشورهای منطقۀ یورو در واکنش به برنامه های تسهیلی پولی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا هیچ دستاوردی در فعالیت های اقتصادی شان نداشته اند، ماریو دراقی، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، از دولت های منطقه خواست که به منظور تحریک رشد اقتصادی، دست به اصلاحات بزنند. فعالان بازار از این هراس دارند که برنامۀ تسهیلی پولی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا از وام های بلندمدت به بانک ها استفاده کند و خرید ABS نتواند منجر به رشد شود. هیچ توافقی بین دولت ها بر سر سیاست های مناسب شکل نگرفته است چراکه آلمان خواهان اصلاحات ساختاری در اروپا است و از طرف دیگر ایتالیا و فرانسه خواهان آن هستند که بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا تزریق پول انجام دهد. چشم انداز غیرمطمئن است چراکه هیچ علامتی وجود ندارد که آلمان موافق تزریق پول است و فرانسه و ایتالیا به نظر نمی رسد که برای بکارگیری اصلاحات ساختاری غیرمعمول در بازارهای کار آماده باشند، اصلاحاتی که باعث می شود بیکاری در کوتاه مدت بیشتر شود.

امروز شاخص بهای مصرف کننده در منطقۀ یورو در مقیاس سالیانه در ساعت 11:00 CET منتشر خواهد شد، چشم انداز خنثی است. آمار مربوط به تعداد مدعیان جدید بیکاری در هفتۀ منتهی به 11 اکتبر و تعداد افرادی که در هفتۀ منتهی به 4 اکتبر پس از گذشت یک هفته همچنان درخواست دریافت حقوق بیکاری دارند در ساعت 14:30 CET در ایالات متحده منتشر خواهند شد. تخمین اولیه برای تعداد مدعیان بیکاری منفی است. شاخص ماهیانۀ تولید صنعتی برای ماه سپتامبر متعلق به فدرال ریزرو در ساعت 15:15 CET منتشر خواهد شد. چشم انداز مثبت است و پیش بینی می شود که رشد 0.4درصدی برای تولید در ماه سپتامبر اعلام شود. شاخص کلی وضعیت کسب و کار متعلق به فدرال ریزرو فیلادلفیا که دربرگیرندۀ تحقیق چشم انداز کسب و کار برای ماه اکتبر است در ساعت 16:00 CET منتشر خواهد شد.

قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر که امروز زمان سررسیدش است، در معاملات آتی بورس اروپا ICE در لندن، با 1.06دلار کاهش معادل 1.3% به 82.72 دلار در هر بشکه رسید. قرارداد فعال تر دسامبر با 69 سنت کاهش به 83.43 دلار رسید. نفت خام اروپا با نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به اختلاف قیمتی معادل 2.35دلار رسید. قیمت های آتی برای هفتمین بار طی هشت روز گذشته کاهش پیدا کردند. موسسۀ نفت آمریکا (API) که یک موسسۀ سرمایه ای صنعتی در واشنگتن است دیروز گزارش داد که انتظار می رود ذخایر نفت خام ایالات متحده، بزرگترین مصرف کنندۀ نفت در جهان، در هفتۀ قبل 10.2 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده باشد. آژانس بین المللی انرژی (IEA) در پاریس در گزارش ماهیانه اش در 14 اکتبر تقاضای جهانی برای نفت در امسال را از 900هزار بشکه در روز به 650هزار بشکه در روز کاهش داد که پایین ترین نرخ رشد از سال 2009 تاکنون محسوب می شود. اعضای اوپک در جنگ برای سهم بازار قیمت ها را کاهش دادند و هیچ علامتی از تصمیم شان برای کاهش تولید در آینده نزدیک به چشم نمی خورد. به این ترتیب، Bank of America Corp و BNP Paribas SA پیش بینی کرده اند که نفت خام بالای 80 دلار در هر بشکه معامله خواهد شد در حالیکه Commeank AG پیش بینی می کند این قیمت 80دلار یک سطح احتمالی برای برنت باشد. این موارد بخشی از محاسبات اوپک برای کاهش تولید هستند که احتمالاً در ماه آینده برای جبران کاهش تقاضا لحاظ می گردد..

Brent Oil

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 17.10.2014
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:14 | بازدید : 639 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 17.10.2014

پس از یک سقوط شدید در طی هفته های قبل، بازگشت صعودی در بازار جهانی سهام در روز پنجشنبه مشهود بود. این تحت تاثیر کاهش تعداد مدعیان جدید بیکاری در ایالات متحده و رسیدن آن به پایین ترین سطح طی 14 سال اخیر رخ داد که "جیمز بولارد" رئیس فدرال ریزرو ایالت سنت لوئیس را واداشت که بگوید که فدرال ریزرو ایالات متحده احتمالاً تا مادامیکه نرخ تورم پایین باقی بماند به تزریق پول به اقتصاد ادامه دهد.

 

market-overview-dji-chart

 



 

 

خاطرنشان می سازیم که میزان خرید ماهیانۀ اوراق قرضۀ دولتی توسط فدرال ریزرو از رقم 85 میلیارد دلار در انتهای سال 2013 به رقم 15 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. پیش از این انتظار می رفت که این برنامۀ خرید در نشست بعدی فدرال ریزرو که در 29 اکتبر برگزار می شود کامل گردد. عامل مثبت دیگر برای بازارهای سهام ایالات متحده در روز پنجشنبه رشد 1درصدی تولید صنعتی در ماه سپتامبر بود که بیشترین میزان از نوامبر 2012 تاکنون محسوب می شود. هرچند، دیروز شاخص Dow Jones برای ششمین بار متوالی و برای اولین بار از ماه اوت گذشته تاکنون در ریزش بسته شد. این شاخص از ابتدای سال 2014 تاکنون 2.8% ریزش داشته است. حجم معاملات در روز پنجشنبه افزایش پیدا کرد و به 9.9 میلیارد سهم رسید که 18% بالاتر از میانگین ماهیانه است. گزارش درآمدی شرکت Google پس از بسته شدن بازار منتشر شد که گزارش ضعیفی بود و سهام این شرکت 2.8% سقوط کرد. علی رغم این حقیقت، شاخص های آتی سهام ایالات متحده همینک بطور قابل توجهی در رشد معامله می شوند. در ایالات متحده، "جانت یلن"، رئیس فدرال ریزرو ایالات متحده، امروز در ساعت 12:30 CET سخنرانی دارد و آمار مربوط به بازار املاک برای ماه سپتامبر منتشر می شود. تمامی تخمین ها را می تواند خوش بینانه در نظر گرفت. شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده متعلق به دانشگاه میشیگان در ساعت 13:55 CET منتشر می شود. چشم انداز خنثی است.

بازارهای سهام اروپا امروز رشد داشتند و این در حالیست که شاخص Stoxx Europe 600 دیروز به پایین ترین سطح طی 10 ماه اخیر رسیده بود. سرمایه گذاران واکنش مثبتی به احتمال ادامۀ تزریق پول از سوی فدرال ریزرو نشان دادند. فروش خودرو در اروپا در سپتامبر 6.1% افزایش داشت که سیزدهمین ماه متوالی افزایش فروش خودرو محسوب می شود. در نتیجه، ارزش سهام Renault رشدی 3.1درصدی، سهام Peugeot Citroen رشدی 4.8 درصدی و سهام Daimler رشدی 1.8درصدی پیدا کرد. توجه داشته باشید که ارزش سهام Rolls-Royce سقوطی 7.8درصدی پیدا کرد. این شرکت اعلام کرد که با کاهش تقاضا مواجه شده است که به دلیل اعمال تحریم ها علیه روسیه است. انتظار نداریم که امروز هیچ آمار اقتصاد کلان مهمی در اروپا منتشر شود.

شاخص Nikkei بطور چشمگیری کمتر از دیگر شاخص های جهانی سهام رشد پیدا کرد. این شاخص از بالاترین سطح اش طی شش سال اخیر که در اواخر سپتامبر به آن رسیده بود 13% سقوط دارد. طبق گزارش هفتگی وزارت دارائی ژاپن، فروش سهام شرکت های ژاپنی توسط سرمایه گذاران خارجی بطور بی سابقه ای طی دو ماه گذشته بالا بوده است.

 

market-overview-wheat-chart

 



 

 

همانطوریکه پیش بینی می شد، قیمت های آتی غلات به افزایش ادامه دادند. افزایش هفتگی قیمت ذرت از ماه مه تاکنون بی سابقه بوده است و افزایش قیمت دانۀ سویا طی 14 ماه اخیر سابقه نداشته است. قیمت گندم هم به بالاترین سطح طی 5 هفتۀ اخیر رسید. دلیل اصلی برای این روند هوای بارانی ایالات متحده بود که مانع برداشت محصول شد. طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده در 12 اکتبر 24% از محصول ذرت کشور برداشت شده است. ضمن اینکه میانگین برداشت در این تاریخ طی پنج سال اخیر 43% بوده است. توجه داشته باشید که آژانس های هواشناسی اندکی برای هفتۀ آینده هوای خشک را پیش بینی می کنند. در این صورت، روند افزایش قیمت آتی غلات کند خواهد شد. وزارت کشاورزی ایالات متحده در آخرین تخمین اش ، اعلام کرد که پیش بینی می کند برداشت ذرت برای امسال به 14.475 میلیارد بوشل و برداشت سویا به 3.972 میلیارد بوشل برسد. اصلاح این تخمین ها بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت.

 

market-overview-oil-chart

 



 

 

قیمت های نفت برای دومین روز متوالی افزایش دارند که پس از یک کاهش شدید رخ داد. چندین بانک بزرگ در روز گذشته اعلام کردند بازار جهانی هیچ مازاد نفتی ندارد و احتمال ندارد که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به زیر 80 دلار در هر بشکه برسد؛ این بانک ها عبارتند از: Goldman Sachs، Bank of America Corp، BNP Paribas و Commeank AG . همچنین اعلام شد که این احتمال وجود دارد که تولید اوپک در 27 نوامبر کاهش پیدا کند. چراکه تولید نفت ایالات متحده به 8.95 میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین سطح از سال 1985 محسوب می شود. پیش از این انتظار داشتیم که قیمت های نفت کاهش پیدا کنند و گفتیم که این تحت تاثیر اعمال تحریم علیه روسیه است. احتمال ندارد که روند نزولی نفت جهت را به سرعت تغییر دهد. عراق که بطور کامل توسط ارتش ایالات متحده کنترل می شود برنامه دارد تا صادراتش را در ماه نوامبر 600 هزار بشکه در روز افزایش دهد و آن را به 3 میلیون بشکه برساند. تولید اوپک به 30.47 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح از اوت 2013 تاکنون به شمار می رود. آخرین باری که اوپک تولید را کاهش داد فقط مربوط به دوران بحران اقتصاد جهانی در دسامبر 2008 می شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 15.10.2014
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:12 | بازدید : 658 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 15.10.2014

بازارهای ایالات متحده سه شنبه را با رشد سریع آغاز کردند که بازتاب دهندۀ گزارش های درآمدی بهتر از حد انتظار بود اما در بعد از ظهر این بازارها ریزش پیدا کردند. شاخص(S&P 500 (SPX با 3 واحد معادل 0.2% رشد در 1877.70 واحد بسته شد. این شاخص هنوز پایین تر خط میانگین حرکتی 200 روزه است و در حالیست که این سطح برای اولین بار طی نزدیک به دو سال اخیر در روز دوشنبه شکسته شد. شاخص(Dow Jones Industrial Average (DJI بین سود و زیان در نوسان بود و با 5.9 واحد ریزش در 16,315.19 واحد بسته شد که پایین ترین سطح از 5 آوریل تاکنون است.

market-overview-sp500-daily

 



 

بازارهای سهام اروپا در روز گذشته و در طی یک روز کاری پرنوسان ریزش بیشتری پیدا کردند که پس از آن رخ داد که شاخص ضریب اطمینان اقتصادی متعلق به ZEW که به دقت زیر نظر است تحت تاثیر تنش های جغرافیای سیاسی و ضعف اقتصاد منطقۀ یورو از رقم 6.9 واحد در سپتامبر به رقم منفی 3.6 در اکتبر رسید. پس از انتشار آمار متعلق به ZEW دولت آلمان اعلام کرد که تخمین هایش را برای رشد اقتصادی سال های 2014 و 2015 به ترتیب به 1.2% و 1.3% کاهش می دهد. شاخص Stoxx 600 که پس از انتشار آمار متعلق به ZEW 1.4% سقوط کرده بود پس از گزارش های درآمدی بهتر از حد انتظار که موجب رشد بازارهای ایالات متحده شد، زیان های ابتدایی را جبران کرد. این شاخص سرانجام با کمتر از 1% ریزش در 321.53 واحد بسته شد و ششمین روز متوالی ریزش این شاخص به ثبت رسید. رشد بازارهای ایالات متحده باعث رشد بازارهای اروپا شد بطوریکه شاخص DAX 30 در آلمان با 0.2% رشد در 8825.21 واحد بسته شد علی رغم انتشار شاخص منفی ضریب اطمینان و آمار ضعیف اخیر مانند افت تولید صنعتی و تولید صادرات. شاخص CAC 40 در فرانسه با 0.2% رشد در 4088.25 واحد بسته شد. شاخص FTSE 100 نیز با 0.4% رشد بسته شد.

بازار سهام ژاپن پس از سپری کردن یک سقوط سنگین در چهارشنبه صبح بهبود پیدا کرد و به چهار روز سقوط پایان داد. شاخص Nikkei Average پس از تجربۀ سقوط 2.4درصدی در روز سه شنبه و رسیدن به پایین ترین سطح طی دو ماه اخیر به دلیل وجود هراس ها پیرامون ضعف اقتصاد جهانی که به رشد اقتصاد ایالات متحده فشار وارد خواهد کرد، امروز با 0.9% رشد بسته شد. بازار هنگ کنگ که آینۀ عملکرد Nikkei است، پس از یک بهبود نسبی در روز سه شنبه امروز صبح بهبود پیدا کرد.

امروز در ساعت 9:00 CET نشست هیئت رئیسۀ بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا در فرانکفورت آلمان برگزار می شود و ماریو دراقی رئیس این بانک در هفتمین کنفرانس آماری که توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا در فرانکفورت سازمان دهی شده است سخنرانی خواهد کرد. در ساعت 20:00 CET در شب، ماریو دراقی در مراسم افتتاح روزهای فرهنگی اروپا 2014 که توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا در فرانکفورت سازماندهی شده است سخنرانی دارد. آمار بازار کار انگلیس در ساعت 10:30 CET منتشر خواهد شد که شامل میانگین درآمدهای هفتگی برای ماه اوت، نرخ مدعیان بیکاری برای سپتامبر و تغییرات مدعیان بیکاری برای سپتامبر می شود. تخمین اولیه مثبت است. آمار مربوط به خرده فروشی برای ماه سپتامبر در ساعت 14:30 CET در ایالات متحده منتشر خواهد شد که تخمین اولیه در این ارتباط منفی است.

قیمت آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) کاهشی 4.6درصدی پیدا کرد چراکه آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه اش که دیروز منتشر کرد پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در امسال 650هزار بشکه افزایش خواهد داشت که نسبت به تخمین قبلی اش 250هزار بشکه کمتر است. نفت وارد بازار فروش شده است چراکه رشد تقاضای جهانی ضعیف شده و ایالات متحده تولید را به دلیل افزایش تولید شیل افزایش داده است. و تا مادامیکه هیچ کدام از تولیدکنندگان اصلی مانند اوپک، ایالات متحده و روسیه تولیدشان را کاهش ندهند، این روند ادامه خواهد داشت. اوپک که حدود 40% از نفت خام جهان را تامین می کند، در حال افزایش تولید است و اعضایش در جنگی برای سهم بازار در حال کاهش قیمت هستند. قیمت نفت برای تحویل در ماه نوامبر در روز گذشته با 3.90 دلار کاهش به 81.84 دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین سطح از ژوئین 2012 تاکنون محسوب می شود. نفت خام برنت برای تحویل در ماه نوامبر در بورس آتی ICE در لندن با 3.85دلار معادل 4.3% کاهش به 85.04 دلار در هر بشکه رسید. این پایین ترین قیمت نفت برنت از نوامبر 2010 تاکنون محسوب می شود.

market-overview-brent-crude-oil-daily-chart

 



 

قیمت ذرت که به بالاترین سطح طی پنج هفتۀ پیش رسیده بود کاهش پیدا کرد به دلیل پیش بینی هوای خشک در غرب میانۀ ایالات متحده است که می تواند منجر به افزایش برداشت محصول و رسیدن آن به یک رکورد پس از وقفۀ ایجاد شده به علت بارندگی شود. ایالات متحده بزرگترین تولیدکنندۀ جهان است. اگر برداشت محصول افزایش پیدا کند، قیمت ها بیش از پیش کاهش پیدا خواهند کرد. قیمت آتی برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات شیکاگو با 0.7% کاهش به 3.545 دلار در هر بوشل رسید در حالیکه در ساعت 2:02 بعد از ظهر در سنگاپور قیمت 3.5475 دلار بود. قیمت ها دیروز تا 3.575 دلار افزایش پیدا کردند که بالاترین قیمت برای یک قرارداد فعال ترین از 8 سپتامبر تاکنون بود و در نتیجه منجر به رشد 6.9درصدی طی دو روز شد. قیمت های دانۀ سویا و گندم نیز کاهش پیدا کردند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 14.10.2014
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:10 | بازدید : 655 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 14.10.2014

بازارهای سهام ایالات متحده پس از روز کاری پرنوسان دوشنبه به شدت سقوط کردند که بازتاب دهندۀ اضطراب سرمایه گذاران است. اضطراب ناشی از فروش هفتۀ گذشته که با ثبت بدترین رکورد نزولی هفتگی شاخص Nasdaq و S&P500 طی دو سال اخیر بود. شاخص S&P500 31.39 واحد معادل 1.65% سقوط کرد و به 1874.74 واحد رسید. این شاخص در مقایسه با اوج اش در 18 سپتامبر بیشتر از 6% سقوط دارد. شاخص Nasdaq Composite با 62.58 واحد معادل 1.46% سقوط به 4213.66 واحد رسید. شاخص Dow Jones Industrial Average با 223.03 واحد معادل 1.35% سقوط به 16321.07 واحد رسید. عامل منفی دیگر برخاسته از سوی معامله گران به عنوان علامت از ریزش های بیشتر از سوی S&P500 دریافت شد که به زیر خط میانگین حرکتی 200 روزه ریزش پیدا کرد. تمام شاخص های اصلی همینک زیر خطوط میانگین حرکتی 200 روزه معامله می شود. سرمایه گذاران در انتظار انتشار گزارش های درآمدی شرکت های فعال در بورس هستند تا با درآمدهای سالم نشان دهند که اقتصاد ایالات متحده در مسیر درست است آنهم پس از ضررهای عمیق هفتۀ قبل در پی رشد نگرانی های اقتصاد جهانی. بازارها منتظر انتشار گزارش های درآمدی بخصوص از بخش مالی هستند که بخش مهمی از اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می دهد و رشد بخش مالی می تواند تمام بازار سهام را رشد دهد. انتظار می رود که گزارش های درآمدی موسسات مالی نظیر J.P. Morgan Chase & Co. ، Citigroup Inc. و Wells Fargo & Co امروز پیش از بازگشایی بازار منتشر شوند.

 



 

بازارهای سهام نیز در روز دوشنبه افت پیدا کردند. شاخص Stoxx Europe 600 با 0.1% ریزش به 321.56 واحد رسید. شاخص Stoxx Europe 600 در هفتۀ گذشته 4.1% سقوط کرد که بدترین ریزش از ماه مه 2012 تاکنون محسوب می شود که تحت تاثیر نگرانی ها دربارۀ احتمال رکود در بزرگترین اقتصاد اروپا پس از انتشار آمار مربوط به آلمان بود. آمار منتشر شده در روز دوشنبه حاکی از آن است که بهای عمده فروشی در آلمان در سپتامبر در مقیاس سالیانه 0.9% افت پیدا کرد که نشان دهندۀ فشارهای رکود قیمتی علی رغم برنامۀ تسهیلی پولی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا برای رساندن نرخ تورم منطقۀ یورو به زیر رقم 2% است. بازارها تحت تاثیر احتمال افت منطقۀ یورو به رکود برای سومین بار، در حال رشد هستند. این هفته گزارش درآمدی شرکت های بورسی در بخش مالی اروپا منتشر می شوند و همچنین انتظار می رود که درآمد سه ماۀ سوم برای Stoxx600 در مقیاس سالیانه 0.8% افت داشته باشد.

امروز در ساعت 10:30 CET شاخص بهای مصرف کننده در مقیاس سالیانه و شاخص پایۀ بهای مصرف کننده برای سپتامبر در انگلیس منتشر خواهند شد در حالیکه انتظار می رود این دو شاخص به ترتیب از 1.5% به 1.4% و از 1.8% به 1.7% افت پیدا کنند. امروز در ساعت 11:00 CET شاخص ضریب اطمینان اقتصادی متعلق به ZEW برای اقتصاد آلمان و شاخص تولید صنعتی منطقۀ یورو در مقیاس سالیانه برای ماه اوت در اروپا منتشر خواهند شد. تخمین های اولیه به ترتیب و خنثی و منفی هستند.

قیمت نفت برنت به پایین ترین سطح طی چهار سال اخیر رسید که در پی کاهش قیمت ها از سوی عراق به دنبال عربستان سعودی و ایران بود. شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق که تحت عنوان SOMO شناخته می شود دیروز اعلام کرد که این کشور به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک از ژانویۀ 2009 تاکنون در حال فروش نفت سبک بصره به آسیا با بیشترین میزان تخفیف است. عراق قیمت نفت سبک بصره برای ماه نوامبر را 3.15 دلار پایین تر از میانگین قیمت های دبی و عمان برای خریداران در آسیا قرار داد. ایران در هفتۀ گذشته اعلام کرد که در ماه نوامبر نفت را به آسیا با بیشترین میزان تخفیف در تقریباً شش سال اخیر می فروشد که منطبق با کاهش قیمت های عربستان سعودی است. هیچ علامتی از احتمال کاهش تولید اوپک به منظور کمک به افزایش قیمت ها وجود ندارد چراکه عراق و ایران پس از عربستان سعودی تصمیم گرفتند قیمت های صادراتی برای آسیا را کاهش دهند که به معنای آن است که تولیدکنندگان نفت ترجیح می دهند بجای کاهش تولید به منظور حمایت از قیمت، از سهم شان در بازار دفاع کنند. قیمت آتی نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر در معاملات آتی بورس اروپایی ICE در لندن با 1.32دلار کاهش معادل 1.5% به 88.89 دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین قیمت از اول دسامبر 2010 تاکنون محسوب می شود. حجم تمام معاملات آتی 17% پایین تر از میانگین 100 روزه بود. قیمت ها در مقایسه با اوج 115.06 دلار در 19 ژوئن 23% کاهش دارند. تخفیف نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به برنت کاهش پیدا کرد.

 



 

قیمت های آتی طلا به بالاترین سطح طی سه هفتۀ اخیر رسید چراکه سرمایه گذاران اطمینان حاصل کردند که فدرال ریزرو نرخ های بهره را پایین نگه خواهد داشت که تحت تاثیر نگرانی دربارۀ افت اقتصاد جهانی است که باعث کاهش ارزش دلار شد و تقاضا برای طلا را افزایش دهد. "استنلی فیشر"، معاون فدرال ریزرو در 11 اکتبر گفت که ضعف رشد در خارج از ایالات متحده ممکن است بانک مرکزی را وادار کند که "آهسته تر از قبل سیاست تطابقی اش را حذف کند." قیمت های آتی طلا برای تحویل در ماه دسامبر در بورس Comex در نیویورک در ساعت 1:43 بعد از ظهر با 0.7% افزایش به 1230دلار در هر اونس رسید. پیش از این، قیمت به 1238 دلار رسیده بود که بالاترین سطح برای فعال ترین قرارداد از 17 سپتامبر تاکنون محسوب می شود. ارزش دلار در برابر سبد ارز تا 0.5% ریزش پیدا کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تاثیر قیمت نفت بر آینده مذاکرات هسته ای
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 12:7 | بازدید : 630 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تاثیر قیمت نفت بر آینده مذاکرات هسته ای

بازار متلاطم و کاهش قیمت نفت منجر به افزایش فرصت ها برای به دست آمدن توافق خواهد شد. البته ایران اهرم کمتری در میز مذاکرات خواهد داشت. در این صورت احتمال بیشتری برای رسیدن به توافق وجود خواهد داشت و احتمالاً بیشتر به نفع غرب هم خواهد بود.
 
 

دیپلماسی ایرانی: قیمت نفت چند هفته است که در حال نوسان است و سه روز پیش به پایین ترین قیمت خود در بیست و هفت ماه گذشته رسید. این خبر خوبی برای خریداران و خبر بدی برای فروشندگان است. اما شخصی که ناراحت ترین فرد از این اتفاق می باشد، حسن روحانی رئیس جمهور ایران است. وی وعده داده بود که «رونق اقتصادی» به وجود خواهد آورد و تورم را کاهش خواهد داد، همچنین گفته بود که ایران پتانسیل این را دارد که در سی سال آینده جزء ده اقتصاد برتر جهان باشد. وی دارای موفقیت هایی هم بوده است. اقتصاد ایران هنوز شتاب زیادی پیدا نکرده و تورم همچنان بالا است. اما روحانی موفق شده است به آرامی هرج و مرج اقتصادی دوران محود احمدی نژاد را کاهش دهد و در حال کاهش انزوای اقتصادی ایران است.

بودجه ی دولت جمهوری اسلامی به خاطر اقدامات جدی ریاضتی کاهش یافته است. در حال حاضر بودجه ممکن است در خطر قرار بگیرد. بودجه ی کنونی تا مارس سال آینده اعتبار دارد و براساس قیمت نفت بشکه ای 100 دلار و صادرات 1.5 میلیون بشکه ی نفت در روز بسته شده است. ایران سعی کرده که به اهدافش برسد. در ماه ژوئن که قیمت نفت در اوج بود تولید به چند هزار بشکه در روز کاهش یافت و در ماه بعد کاهش بیشتری هم پیدا کرد. در حال حاضر ممکن است این مشکل مجدداً به وجود بیاید، نفت خام برنت، که قیمتی نزدیک به قیمت نفت خام ایران دارد، سه روز پیش به کمتر از 91 دلار رسید (در ماه ژوئن قیمت آن 113 دلار بود) بازار معاملات آتی هم قیمت 93 تا 94 دلار را برای ماه های آینده پیش بینی کرده است.

نکته ای که وجود دارد این است که ایران به خاطر تحریم ها دچار مشکل در انجام معاملات نقدی شده است و این مسئله کمکی به تهران نمی کند که برای «رونق اقتصادی» نیازمند به دست آوردن ارز و کنترل تورم می باشد. روحانی در انجام وعده هایش دچار مشکل شده است و این مسئله وی را در داخل کشور تضعیف می کند. عناصر محافظه کار در مجلس از وی انتقاد می کنند و این احتمال وجود دارد که محافظه کاران میانه رو هم به آنها بپیوندند. در بلند مدت هم روحانی باید نگران این باشد که شور و شوق اصلاح طلبان محو شود. ضعف اقتصادی مسئله ای است که این مشکلات را پیچیده تر می کند. آیا اکثریتی اصلاح طلب پس از انتخابات مجلس سال 2016 شکل خواهد گرفت؟

مهمترین موضوعی که که منجر به فشار به سیاست داخلی ایران می شود، اقتصاد نیست بلکه مذاکرات هسته ای می باشد که ماه آینده به پایان مهلت خودش می رسد. توافق هسته ای موفقیت آمیز موجب منافع اقتصادی بزرگ خواهد شد. پول غربی ها سرازیر خواهد شد و متخصصین غربی به افزایش تولید نفت ایران کمک می کنند و در آن بودجه ی کشور افزایش خواهد یافت. این مسئله یک موفقیت بزرگ سیاسی و اقتصادی برای روحانی خواهد بود و وی خواهد توانست با استفاده از این دستاورد، فرصت خوبی در انتخابات به دست بیاورد. بازار متلاطم و کاهش قیمت نفت منجر به افزایش فرصت ها برای به دست آمدن توافق خواهد شد. البته ایران اهرم کمتری در میز مذاکرات خواهد داشت. در این صورت احتمال بیشتری برای رسیدن به توافق وجود خواهد داشت و احتمالاً بیشتر به نفع غرب هم خواهد بود.

رسیدن به توافق همواره از نقطه نظر اقتصادی عاقلانه بوده است. ساخت دستگاه ها و فعالیت های هسته ای گران بوده است و پاسخ بین المللی به آن برای تهران هزینه ی بیشتری داشته است. تنها سود اقتصادی که آنها می توانند پیشنهاد دهند این است که دهه ها فعالیت در زمینه هسته ای نیازمند میلیاردها دلار است که کمک خارجی منجر به کاهش هزینه های آن خواهد شد. در زمینه مذاکرات هسته ای، روحانی نیازمند چانه زنی با طرف های داخلی می باشد و کاهش قیمت نفت اهرمی برای روحانی در این جریان خواهد بود. این درحالی است که زمانی که از لنز بین المللی به مذاکرات نگاه می کنیم شانس بیشتری برای رسیدن به توافق وجود دارد، تا زمانی که از لنز سیاست داخلی به توافق نگاه می شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 10.10.2014
یک شنبه 27 مهر 1393 ساعت 11:45 | بازدید : 652 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 10.10.2014

شاخص های جهانی سهام در روز پنجشنبه افت پیدا کردند. افت روزانۀ شاخص S&P 500 به 2% رسید که بیشترین میزان افت طی شش ماه قبل محسوب می شود. بیشترین علت این ریزش مربوط به بیانیه های چندین مسئول فدرال ریزرو می شود که در اینباره سخن گفتند که انتظارات سرمایه گذاران از احتمال افزایش نرخ بهره به دلیل ضعف اقتصادی ایالات متحده واقعی نیست. مشخصاً "جیمز بولارد" ، رئیس فدرال ریزرو سنت لوئیز، چنین حرفی زد.

 

 



 

 

گمان ما این است که دلیل خاصی برای اتخاذ سیاست پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره وجود ندارد ضمن اینکه تورم در ایالات متحده پایین است و دلار در سرتاسر دنیا مورد تقاضا است. بیانیۀ فدرال ریزرو موجب یک بازگشت نزولی بسیار عمیق در شاخص دلار نشد. توجه داشته باشید که تکذیب میان مدت افزایش نرخ بهره در ایالات متحده منجر به حمایت از بازار سهام خواهد شد. شاخص S&P 500 در روز چهارشنبه دقیقاً به همین دلیل 1.8% رشد کرد که بی سابقه ترین رشد روزانه طی یک سال اخیر محسوب می شود. این هفته بطور کلی بسیار پرنوسان بود اما به وضوح در سطوح پایین تر بسته شد.

فصل انتشار گزارش های درآمدی شرکت های بورسی در ایالات متحده کاملاً موفق آغاز نشد. Alcoa به عنوان یک شرکت تولیدکنندۀ آلومینیوم آماری منتشر کرد که باعث ناامیدی سرمایه گذاران شد و ارزش سهام اش 4.4% سقوط کرد. امروز تعدادی از شرکت ها از جمله Family Dollar Stores Inc و PepsiCo گزارش های درآمدی شان را منتشر خواهند کرد. فعالان بازار انتظار دارند که مجموع درآمد شرکتی در ایالات متحده در دورۀ زمانی ژانویه تا سپتامبر 4.9% افزایش پیدا کند. حجم معاملات در بورس سهام ایالات متحده به 8.2 میلیارد سهم رسید که 14% بالاتر از میانگین 5 روزه است. بطور کلی فعالیت سرمایه گذاران در روزهای اخیر افزایش داشته است. بسیاری از آنها صحبت دربارۀ تکمیل روند صعودی پنج ساله و احتمال یک برگشت قابل توجه را آغاز کرده اند که به دلیل پایان برنامۀ تزریق پول فدرال ریزرو است که تحت عنوان دور سوم تزریق پول به اقتصاد شناخته می شود و در پایان ماه جاری میلادی به اتمام خواهد رسید. امروز در ساعت 12:30 CET شاخص های بهای واردات/صادرات ایالات متحده منتشر خواهند شد: تخمین نسبتاً مثبت است. انتظار می رود که مسئولین محلی فدرال ریزرو در ساعات 13:00 و 19:00 CET سخنرانی داشته باشند.

آمار منفی اقتصاد اتحادیۀ اروپا عامل دیگری بود برای افت بازارهای جهانی سهام. بیانیه های منفی فدرال ریزرو و گزارش های درآمدی فصلی ضعیف در ایالات متحده از عوامل دیگر محسوب می شوند. صندوق بین المللی پول در روز سه شنبه تخمین اش را برای رشد اقتصادی اروپا برای امسال از 1.1% به 0.8% و برای سال 2015 از 1.5% به 1.3% کاهش داد. شاخص Stoxx 600 از ابتدای هفته تاکنون در حال ریزش است. این بیشترین میزان افت از ماه مارس تاکنون است که حدود 3.2% است. صادرات آلمان در ماه اوت 5.8% کاهش پیدا کرد که بیشترین میزان کاهش از ژانویۀ 2009 تاکنون محسوب می شود. این آمار دیروز منتشر شد. پیش از آن نیز آماری مبنی بر کاهش شدید تولید صنعتی در روز سه شنبه منتشر شد. از احتمال اینکه اقتصاد آلمان همچنان تحت تاثیر تحریم های اعمال شده علیه روسیه، یکی از شرکای تجاری مهم اش، باشد صرف نظر نمی کنیم. به افزایش ارزش یورو در این هفته اشاره می کنیم که احتمالاً به دلیل سخنان وزیر دارائی آلمان باشد. "وولفگانگ شوئبل" ، وزیر دارائی آلمان، دربارۀ شروع زودهنگام تزریق یورو صحبت کرد. این همان چیزی که ماریو دراقی، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، بر آن تاکید دارد. امروز هیچ آمار اقتصادی مهمی در اتحادیۀ اروپا منتشر نمی شود.

 

USDJPY

 



 

 

شاخص Nikkei همسو با دیگر شاخص های جهانی برای چهارمین روز متوالی ریزش دارد. صندوق بین المللی پول تخمین رشد برای اقتصاد ژاپن در سال 2014 را بیشتر از هر کشور دیگری کاهش داد و آن را از 1.6% به 0.9% رساند. این صندوق همچنین تخمین اش را برای سال 2015 از 1.1% به 0.8% کاهش داد. ضمناً افت شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده در ماه سپتامبر بیشتر از حد انتظار بود. بازارهای سهام ژاپن در روز دوشنبه به دلیل تعطیلی بسته هستند. توجه داشته باشید که این هفته اوراق قرضۀ دولتی ژاپن و سهام افت پیدا کردند. طبق آمار هفتگی وزارت دارائی ژاپن ، اصلی ترین فروشنده ها سرمایه گذاران خارجی بودند و فروش شان بیشترین میزان طی دو ماه اخیر محسوب می شود. این هفته ارزش ین بطور قابل توجهی افزایش پیدا کرد که در ماه اوت برای اولین بار رخ داد. به اعتقاد ما، نه تنها روند ژاپن، بلکه روندهای جهانی ضعف دلار که منجر به رشد ین شد به این دلیل است که فدرال ریزرو علاقه ای به افزایش نرخ های بهره ندارد.

همانطوریکه انتظار می رود، قیمت جهانی نفت همچنان به کاهش ادامه داد. ما قبلاً گفته بودیم که این روند با وجود تحریم های اقتصادی علیه روسیه بادوام است. روسیه بیشتر از 20% از صادرات نفت جهان و بیشتر از 10% از تولید جهانی را برعهده دارد. اعضای اوپک دربارۀ احتمال کاهش تولید نفت در نشست 27 نوامبر آغاز به بحث و تبادل نظر کرده اند. قیمت نفت "سبد اوپک" از اواسط ژوئن تاکنون 20% کاهش داشته است.

 

SOYB

 



 

 

در گزارش های قبلی مان دربارۀ افزایش قیمت آتی غلات صحبت کردیم. افزایش هفتگی قیمت های ذرت طی بیشتر از یک سال و نیم اخیر بی سابقه بوده است. هرچند، قیمت های آتی اکنون در حال کاهش هستند که به دلیل پیش بینی ها دربارۀ تخمین های محصول جدید توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده است. قرار است گزارش این وزارتخانه دربارۀ ماه اکتبر امروز در ساعت 18:00 CET منتشر شود. طبق انتظارات کشاورزان این وزارتخانه می تواند تخمین هایش را نسبت به تخمین ماه سپتامبرش افزایش دهد. 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پیش بینی بیزینس مانیتور از آینده سه صنعت ایران
سه شنبه 7 مرداد 1393 ساعت 1:55 | بازدید : 697 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

پیش بینی بیزینس مانیتور از آینده سه صنعت ایران/ اندازه بازارها پس از رفع تحریم بزرگ می شود؟

 دورنمای رشد صادرات گاز در ایران به شدت تحت تاثیر تحریم ها قرار دارد و به خاطر کمبود سرمایه گذاری خارجی در آینده ای قابل انتظار، نمی‏توان انتظار پیشرفت در صنعت گاز طبیعی مایع (LNG) ایران داشت.
 

 

موسسه بيزينس مانيتور پيش بيني کرده که اندازه برخي بازارها و صنايع ايران پس از رفع تحريم هاي بين المللي به شدت افزايش يابد. به نوشته گروه مطالعاتي اين موسسه در صورتي که روند مذاکرات هسته اي ايران به خوبي پيش رود، امکان سرمايه گذاري هاي تازه در اقتصاد کشور ايجاد مي شود.

با توجه به اینکه درآمد نفتی ایران نقش پررنگی در اقتصاد کشور دارد (53 کل درآمد در سال مالی 11-2010) انتظار می‏رود که کاهش درآمدهای نفتی به GDP کشور آسیب برساند. طبق برآورد انجام شده، تولید ناخالص داخلی ایران در سال های 2012 و 2013 به ترتیب 1.6 درصد و 0.3 درصد کاهش خواهد یافت. متوسط رشد اقتصاد ایران تا سال 2021 معادل 0.7 درصد خواهد بود.

جمعیت ایران از سطح فعلی یعنی 75.6 میلیون نفر تا سال 2021 به 81.5 میلیون نفر خواهد رسید. بعید به نظر می‏رسد که دولت تلاش کند از طریق افزایش مالیات ها به درآمد خود بیافزاید چرا که تجربه ناموفقی در مورد مالیات بر ارزش افزوده داشت. افزایش بهای انرژی می‏تواند باعث افزایش رشد پیش بینی شده و کاهش کسری بودجه اقتصاد ایران شود.

صنعت نفت و گاز به کدام سمت مي رود؟

به نوشته بيزينس مانيتور، تحریم های بین المللی از حجم صادرات و درآمد نفتی ایران کاسته و صادرات گاز و توسعه پالایشگاه ها نیز با کمبود سرمایه گذاری مواجه هستند. ایران ادعا می‏کند که اکتشافات جدیدی در مورد نفت و گاز انجام داده که در صورت تحقق بهره برداری از آن ها به ذخایر بالقوه این کشور افزوده خواهد شد.

صادرات میعانات کشور در سال 2013 معادل 3.6 میلیون بشکه در روز بود و انتظار مي رود در سال 2014 معادل 3.4 میلیون بشکه در روز باشد. در صورتی که توافقی ایران و غرب به کاهش تحریم ها بیانجامد میزان این صادرات تا سال 2016 به 3.74 و تا سال 2021 به 3.90 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

دورنمای رشد صادرات گاز در ایران به شدت تحت تاثیر تحریم ها قرار دارد و به خاطر کمبود سرمایه گذاری خارجی در آینده ای قابل انتظار، نمی‏توان انتظار پیشرفت در صنعت گاز طبیعی مایع (LNG) ایران داشت. صادرات خالص گاز ایران تا زمانی که این کشور مشکلات خود با غرب را حل نکند، در سطح پایینی باقی خواهد ماند.

درآمد نفتی ایران در سال 2012 معادل 70.9 میلیارد دلار و کل درآمد هیدروکربنی ایران معادل 72.6 میلیارد دلار بود. همچنین با توجه به اینکه انتظار می‏رود بهای نفت کاهش یابد، پیش بینی می‏شود که درآمد نفتی ایران به 64.7 میلیارد دلار در سال 2016 و 60.6 میلیارد دلار در سال 2021 برسد.

صنایع دارویی و بهداشتی به کدام سمت مي روند؟

افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم به همراه تحریم های بین المللی مهمترین چالش های پیش روی صنایع دارویی و بهداشتی هستند. همچنین جمعیت زیاد و رو به رشد ایران که بیشتر آن ها نیز به خدمات بهداشتی دسترسی دارند، مزیت بازار صنایع دارویی ایران محسوب می‏شود.

برآورد بیزنس مونیتور از بخش های مختلف صنایع دارویی و بهداشتی ایران

نام بخش

اندازه بازار (سال 2011)

اندازه بازار (سال 2015)

تغییر (درصد)

محصولات دارویی

35045 میلیارد ریال

3.26 میلیارد دلار

40863 میلیارد ریال

3.51 میلیارد دلار

16.6 + (ریالی)

7.6 + (دلاری)

محصولات بهداشتی

284227 میلیارد ریال

26.55 میلیارد دلار

327668 میلیارد ریال

28.13 میلیارد دلار

15.3 + (ریالی)

6.4 + (دلاری)

تجهیزات پزشکی

9688 میلیارد ریال

901 میلیون دلار

11231 میلیارد ریال

964 میلیارد دلار

15.9 + (ریالی)

7 + (دلاری)

صنعت برق ايران به کدام سمت مي رود؟

انتظار می‏رود که طی سال های 2012 تا 2021 میزان تولید برق ایران به طور متوسط سالانه 0.35 درصد رشد کند و به 222.8 تراوات ساعت برسد. همچنین انتظار می‏رود مصرف برق کشور نیز از 151.6 تراوات ساعت در سال 2012 به 160.8 تراوات ساعت در سال 2021 برسد. رشد متوسط سالانه مصرف 0.7 درصد برآورد شده است. طبق پیش بینی ها میزان اتلاف انرژی در سیستم انتقال و توزیع از 16.5 درصد به 14.3 درصد برسد که این امر به عرضه نیرو کمک قابل توجهی خواهد کرد. ایران اشتیاق زیادی برای صادرات مازاد تولید برق خود دارد اما در میان مدت ممکن است این صادرات با رکود مواجه شود. ظرفیت صادرات برق ایران در سال 2021 معادل 30.2 تراوات ساعت تخمین زده می‏ شود.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آینده بازار سرمایه به کدام سمت خواهد رفت؟/ ثبت بازدهی 1.5 درصدی بورس در هفته ای که گذشت
شنبه 3 مرداد 1393 ساعت 23:46 | بازدید : 655 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آینده بازار سرمایه به کدام سمت خواهد رفت؟/ ثبت بازدهی 1.5 درصدی بورس در هفته ای که گذشت   

 مثبت در بازار سرمایه از نهمین روز تیر سایه انداخت و مرداد نیز با همین روند مثبت آغاز شد.

اگر تا میانه های تیر بازار سرمایه با افت شاخص خبرسازی می کرد، مرداد در حالی برای بورس آغاز می شود که شاخص بار دیگر به روزهای صعودی خود برگشته است. بر این اساس یک جریان مثبت در بازار سرمایه از نهمین روز تیر سایه انداخت و مرداد نیز با همین روند مثبت آغاز شد. این روند صعودی در نخستین روز مرداد اینگونه رقم خورد که شاخص با افزایش 315 واحدی به رقم 74 هزار و 841 واحد رسید.

این بار شاخص در حالی با روند صعودی خود به مرداد سال جاری قدم گذاشت که فضای مثبت حاکم بر مذاکره بر سر پرونده هسته ایران با گروه 1+5 سبب شد بسیاری از تحلیل گران بازار سرمایه روزهای خوبی را برای شاخص بورس پیش بینی کنند. در کنار مذاکرات هسته ای دوگانه ارائه‌ گزارش‌های سه ماهه مثبت شرکت‌ها به بورس و سیاست‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه زمینه ساز رشد بهتر بورس را فراهم ساخت به طوریکه در هفته جاری و در پایان معاملات بورس تهران با ثبت بازدهی 1.5 درصدی پس از بازدهی‌های 0.5 و 3.6 درصدی دو هفته گذشته توانست روزهای خوبی را برای بورس به ثبت رساند.

بورس در حالی روند صعودی به خود گرفته که بسیاری از شهروندان سوالی که پیش روی کارشناسان بازار قرار می دهند این است که آیا این روند صعودی در روزهای پیش رو ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر. سوالی که پرسش اکثریت تحلیل گران بازار به آن مثبت است و آنان پیش بینی می کنند که روند کنونی بورس پایدار باشد و در ماه‌های آینده نیز همین شرایط مساعد حاکم بر بازار سرمایه ادامه داشته باشد.
بر اساس پیش بینی های صورت گرفته چناچه روند مذاکرات ایران طبق همین روال ادامه داشته باشد تا پایان سال 93 وضعیت بورس مثبت خواهد بود؛ به طوری که ماه‌های پایانی سال 93، ماه‌های پررونق، جذاب و پرگردشی برای بورس خواهد بود.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عکس جنایت اسرائیل در غزه با پوزش از شما عزیزان
جمعه 3 مرداد 1393 ساعت 23:26 | بازدید : 784 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بخاطر به نمایش گذاشتن این عکس از بینندگان عزیز عذر خواهی میکنم :

این سند جنایت اسرائیل و حامیان حقوق بشر :  

خلق چنین اثر هنرمندانه‌ای از قساوت و رذالت بشری، توسط ارتشی که خود را «بااخلاق‌ترین ارتش دنیا» معرفی می‌کند، از لطیفه‌های دردناک در روزگار مدرن است.

 

عکس/خلق اثر هنری به سبک اسرائیلی (+18)

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


طلا ارزان شد/ دلار بازار را برهم می زند؟
جمعه 3 مرداد 1393 ساعت 21:34 | بازدید : 629 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

طلا ارزان شد/ دلار بازار را برهم می زند؟

 

اتفاق در شرايطي رخ داد که موسسه کيتکو پيش بيني رشد قيمت طلا را ارائه داده بود. در همين حال فعالان بازار پيش بيني مي کردند، تحولات منطقه و ماجراهاي پيرامون غزه اثرات قابل توجهي در روند قيمت گذاري طلا داشته باشد ولي جنگ در منطقه نيز چنان در حال طلا موثر نبود تا قيمت ها مسير صعودي را پيش گيرند.

قيمت طلا طي روزهاي گذشته کاهش ده دلاري را تجربه کرده است. به اعتقاد تحليلگران بازار تقويت بازارهاي آسيايي نيز يکي از عواملي بوده که در کاهش قيمت طلا موثر واقع شده است. فعالان بازار براين باورند که ماجراي غزه و حاشيه هاي اوکراين تنها دليل توقف قيمت طلا در بازارهاي جهاني بوده است.

ارزش سهام‌های آسیایی امروز با وجود نگرانی‌ها در مورد غزه و اوکراین، به بالاترین رقم در 3 سال گذشته رسید. این درحالی است که ارزش ین نیز در برابر دلار و یورو نیز کاهش یافت.

با اين حال همچنان برخي فعالان بازار پيش بيني مي کنند قيمت ها به بالا گرفتن بحران هاي سياسي در اروپاي شرقي روند صعودي پيش گيرند. یک تاجر فلزهای گران‌بها در سوئیس در این‌باره به رویترز گفت: بی ثباتی در اروپای شرقی و خاورمیانه باعث تقویت این فلز گران بها خواهد شد.

با توجه به کمبود تقاضای فیزیکی در بازار و نبود آمار اقتصادی مهم در هفته آینده، چشم بازیگران بازار به اتفاقات ‏ژئوپلیتکی در جهان است که می‌توانند دست کم در کوتاه مدت در بازار نوسانات ایجاد کند.

همچنين یک معامله‌گر شمش طلا معتقد است که نوسانات ناگهانی هفته جاری نشان می‌هد که طلا امکان نوسانات ناگهانی حتی در ‏یک بازار معاملاتی بسیار محدود را دارد. وی می‌گوید:«در حال حاضر علی‌رغم فروش توسط تولیدکننده در قیمت‌های بالا، ‏تقاضای فیزیکی در قیمت‌های پایین افزایش نمی‌یابد.»

برخي سايت هاي خبري نيز طي روزهاي گذشته با انتشار گزارش هايي کاهش قيمت ها در بازارهاي جهاني را ناشي از تحولات ژئوپلیتیکی ارزيابي کرده بودند. به طور مثال جورج گرو، معاون و استراتژیست فلزات گرانبها در یک موسسه مالی، معتقد است که شرایط ژئوپلیتیکی جهانی در هفته ‏آینده پیچیده و دشوارتر خواهد شد و در نتیجه قیمت‌های طلا در هفته آینده افزایش خواهد یافت.

همچنين کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازارها در یک موسسه سرمایه‌گذاری، نیز اعتقاد به افزایش قیمت‌ها در هفته آینده ‏دارد. به عقیده وی‌"شوک ابتدای هفته گذشته، شرایط خرید بیش از اندازه به هدف افزایش بیشتر قیمت‌ها را کاملا خنثی کرد ‏اما جهش قیمتی روز پنج‌شنبه نشان داد که معامله‌گران هنوز هم به دلیل نا امنی‌های جهانی، از طلا برای ذخیره‌سازی (شکل ‏گیری خانه امن) استفاده می‌کنند. با افزایش نارضایتی در بازارها، قیمت طلا نیز افزایش خواهد یافت.»

با اين حال حرکت بانک مرکزي ايران براي يکسان سازي نرخ ارز که نشانه هاي آن در بازار نمايان شده است، مقدماتي را براي افزايش بهاي طلا نيز ايجاد کرده است. طي روزهاي آينده دو اتفاق در بازار داخلي طلاي ايران رخ مي دهد. از سوي با توجه به فرارسيدن عيد سعيد فطر، قيمت سکه به دليل افزايش ميزان تقاضا رشد مي کند. همچنين با توجه به احتمال افزايش قيمت دلار، بازهم اين ارز بين المللي اثرات خود را برقيمت طلا باقي مي گذارد و در نهايت بهاي سکه در بازار تهران رشد پيدا مي کند.

بانک مرکزي ايران به صورت رسمي ماجراي يکسان سازي نرخ ارز را مطرح نکرده است ولي افزايش يکباره قيمت ارزها از سوي بانک مرکزي حداقل اين شائبه را در سايت هاي خبري ايجاد کرده که اين نهاد پولي و مالي طرح افزايش قيمت دلار را بازهم در دستور کار قرار داده است.

امروز بخش مهمي از خبرهاي سايت هاي اقتصادي به تحليل دلايل رشد قيمت دلار مربوط بود. حجم زيادي از اخبار هم نشان مي داد که بانک مرکزي خواهان رساندن قيمت دلار رسمي به عددي بالاتر از 3 هزار تومان است. البته هيچکدام از مسوولان پولي و بانکي کشور اين موضوع را تاييد نمي کنند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بورس تهران تا کجا می رود؟
جمعه 3 مرداد 1393 ساعت 21:31 | بازدید : 664 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بورس تهران تا کجا می رود؟

روند صعودی حاکم بر بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز گذشته شدت بیشتری گرفت و در جدیدترین رکورد‌شکنی، شاخص موفق به بازپس‌گیری کانال 74 هزار واحدی شد تا به این ترتیب تیرماه را با بازدهی 1/2 درصدی پشت سر بگذارد.

در جریان معاملات دیروز بورس تهران، بیشتر نمادهای فعال در بازار با روندی مثبت و صف خرید‌های سنگین همراه شدند که در‌نهایت این جریان صعودی در تالار شیشه‌ای منجر به افزایش 635 واحدی دماسنج بازار سرمایه شد و در پایان معاملات این نماگر در کانال 74 هزار و 526 واحدی متوقف شد. همچنین دیگر شاخص‌های بازار نیز سبزپوش شده و با روند صعودی به‌کار خود پایان دادند به‌طوری‌که شاخص بازار اول با 3/0درصد افزایش، بازار دوم با 23/2درصد افزایش و صنعت نیز با 97/0درصد افزایش روبه‌روشدند.
دراین روز برخلاف روزهای گذشته، شرکت‌های مطرح بازار باعث رشد شاخص شدند، به‌طوری‌که هلدینگ خلیج‌فارس، تاپیکو، توسعه معادن و فلزات، دارویی تامین، سرمایه‌گذاری خوارزمی و پتروشیمی خارک بیشترین تاثیر را در رشد 86/0درصدی شاخص بورس بر جای گذاشتند.
اما به عقیده کارشناسان بازار سرمایه با همه این اوصاف، باید در نظر داشته باشیم که بازار طی هفت ماه گذشته خود، دوران کم‌نظیری را از نظر رفتاری پشت‌سر گذاشته است، بنابر‌این باید مدت زمان کافی بگذرد تا شاهد تعادل و آرامش در بازار باشیم و کم‌کم اثرات و حساسیت‌های به وجود‌آمده گذشته کمرنگ شوند.
در این میان یکی از تکنیکالیست‌های بازار معتقد است که در ادامه رشد شاخص مقاومت 77800 واحدی به‌عنوان اولین فیبوی اثرگذار، می‌تواند هدف سرمایه‌گذاران قرار گیرد.
اما با این اوصاف روز گذشته با تصویب شورای‌عالی بورس، ضوابط بهره‌مندی شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه از سقف معافیت مالیاتی، تسهیل شد که این امر می‌تواند نوید‌بخش روزهای پر‌رونق برای بازار باشد.
همچنین در جلسه روز گذشته شورای‌عالی بورس که به ریاست وزیر اقتصاد، در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد، مقرر شد در‌ مواردی که نماد شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، به‌دلیل ابهامات اساسی خارج از حیطه اختیار و عملکرد شرکت، متوقف می‌شود، ضریب شناوری شرکت صرفا براساس روزهای معاملاتی نماد شرکت محاسبه شود.
با این مصوبه، ضمن افزایش ضریب شناوری شرکت‌ها، تعداد بیشتری از شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه، مشمول بهره‌مندی از سقف معافیت مالیاتی خواهند شد.
شورای‌عالی بورس در جلسه روز گذشته خود، همچنین طرح آزادسازی سهام عدالت در قالب راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) در صورت تایید سایر مراجع ذی‌ربط، بلامانع دانست.
همچنین در این جلسه مقرر شد شرکت فرابورس ایران در همکاری با بانک مسکن، راهکارهای لازم را برای ایجاد تعادل در بازار اوراق تسهیلات مسکن اتخاذ کند.
تصویب دستورالعمل تشکیل کمیسیون تخصصی شورای‌عالی بورس، از دیگر تصمیمات جلسه روز گذشته شورای‌عالی بورس بود.


احتیاط‌، صبر و حوصله
در این میان مصطفی امید قائمی، مدیرعامل توسعه مالی مهر آیندگان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است که با توجه به شرایط موجود در بازار سرمایه و در واقع بعد از رکود اخیر نمی‌توان انتظار بازگشت بازار و ایجاد جو مثبت پایداری را به سرعت داشت و باید احتیاط، صبر و حوصله بیشتری در این بازار صرف کرد.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که در حال حاضر مسیر نزولی بازار طی شده است، اظهار کرد: شرایط کنونی که بعد از رکود ماه‌های اخیر رخ داده، جوی متعادل خواهد بود که در روزهای جاری با درجا زدن شاخص همراه است و طی روزهای آتی مسیر صعودی را در پیش خواهد گرفت.
بنا به گفته امید قائمی، اقدامات اخیر دولت و همکاری نهادهای دولتی با اقتصاد و به‌ویژه بورس باعث شده که کمی از اعتماد سلب‌شده سرمایه‌گذاران به بازار برگردد و این اقدامات نویدبخش روزهای مثبت بازار سرمایه خواهد بود.
این فعال بازار سرمایه وضع عوارض دولت برای بیمه‌ها، حق‌الوکاله برای بانک‌ها، نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و بحث کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها را از جمله اتفاقات و اقدامات مثبت دولت برای بازگشت رونق به اقتصاد و بورس دانست و گفت: هر صنعتی به هر نحوی در حال بافتن مسیر صعودی برای رونق است و در این راستا نباید نهاد دولتی مربوطه با وضع قوانین و عوارض جدید مانع این رشد شود.


بازگشت امید به بازار
احسان حاجی تحلیلگر تکنیکال بورس تهران در این رابطه معتقد است به زودی شاخص کل بورس تهران کم‌کم امید را برای سرمایه‌گذاران خسته و متضرر خود به ارمغان می‌آورد. ولی طبیعی است که تا رسیدن به وضعیت سال گذشته و جبران زیان اغلب سهامداران هنوز فاصله داریم. همان‌طور که در تحلیل‌های پیشین نیز مطرح شده بود برای خروج از بحران شاخص، شکست خط روند قدرتمند نزولی بنفش رنگ (در تصویر) اهمیت ویژه‌ای داشت که این اتفاق را طی دو هفته گذشته (نیمه دوم تیرماه) شاهد بودیم. در شکل حاضر می‌بینیم که در محدوده 72500 واحدی شاخص توانست هم خط روند نزولی خود را در هم شکسته و هم از میانگین متحرک (خط آبی رنگ) 22 روزه خود عبور کند.
همچنین در هفته جاری شاهد افزایش اندیکاتور MACD به محدوده بالای صفر هستیم که همه اینها حاکی از تغییر فاز در بازار است.
به عقیده وی در حالتی دیگر اگر سقوط پایانی بازار را شبیه به الگوی سرو شانه در نظر بگیریم خط مقاومت کوتاه‌مدت زرد رنگ را به عنوان مانع بر سر راه افزایش این هفته بازار داشتیم که افزایش 635 واحدی روز گذشته شاخص و عبور از این خط نیز علامتی مثبت برای روند روزهای آینده بازار خواهد بود.
حاجی در عین حال افزود: شکست خط روند بلندمدت نزولی، عبور از میانگین متحرک، واگرایی موجود بین نمودار و MACD، عبور از مقاومت کوتاه‌مدت، وارد شدن MACD به محدوده مثبت و افزایش زمان کندل‌های مثبت بازار در مقایسه با هفت ماه گذشته همگی کم شدن قابل توجه ترس و فشار فروش را در بازار نشان می‌دهند، اما با همه این اوصاف باید در نظر داشته باشیم که بازار طی هفت ماه گذشته خود دوران کم نظیری را از نظر رفتاری پشت سر گذاشته است. بنابراین باید طی مدت زمان کافی شاهد تعادل و آرامش در بازار باشیم تا کم‌کم اثرات و حساسیت‌های به وجود آمده گذشته کمرنگ شوند. به گفته وی، همچنین در ادامه رشد شاخص مقاومت 77800 واحدی به عنوان اولین فیبوی اثرگذار، می‌تواند هدف سرمایه‌گذاران قرار گرفته و محدوده مقاومت کلاسیک 78600 واحدی نیز در ادامه به عنوان مانع حرکت بازار تلقی خواهد شد. بنابر‌این شرایط حاضر بازار شرایط متعادل با اندکی تمایلات خرید با محدوده حمایت و مقاومت معرفی شده است.


در بازار چه گذشت؟
در بازار دیروز به‌دلیل افزایش قیمت جهانی فلزات، گروه فلزات اساسی با تشکیل صف‌های خرید مواجه شد و اکثر نمادهای این گروه با افزایش تقاضا مواجه شدند. علاوه‌بر این دارویی‌ها نیز در پی انتشار گزارش مثبت 3 ماهه با صف‌های خرید پرتعداد مواجه شدند و نمادهای این گروه برترین صف‌های تقاضا را به نام خود کردند.
به این ترتیب در بازار مثبت دیروز فعالیت خریداران در گروه‌های مختلف بیشتر شد؛ به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران حقیقی در صنایعی همچون محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی، فلزات اساسی و سایر واسطه گری‌های مالی بیشتر سرمایه‌گذاری کردند.
همچنین در این بازار میزان مشارکت سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی متعادل بود؛ به طوری که حقیقی‌ها 386 میلیون و 655 هزار سهم خریداری کرده و در مقابل 321 میلیون و 347 هزار سهم فروختند؛ یعنی بعد از مدت‌ها در بازار دیروز میزان خرید سرمایه‌گذاران حقیقی از فروش آنها بیشتر بود. در مقابل حقوقی‌ها بیشتر فروشنده بودند؛ به‌طوری‌که 88 میلیون و 579 هزار سهم خریداری کرده و در مقابل 153 میلیون و 886 هزار سهم فروختند.
در مجموع روز گذشته بیش از 405 میلیون سهم به ارزش 123 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 344 هزار میلیارد تومان رسید.


 


 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بورس تحت تاثیر جو "خوشبینی"
پنج شنبه 2 مرداد 1393 ساعت 1:8 | بازدید : 534 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بورس تحت تاثیر جو "خوشبینی"  

 

بورس اوراق بهادار امروز معاملات خود را با رکوردشکنی و باز پس گیری کانال 74 هزار واحدی به پایان رساند.

در جریان معاملات امروز بورس تهران با افزایش قیمت شرکت ها، روندی صعودی در پیش گرفت. افزایش 635 واحدی و رسیدن به کانال 74 هزار و 526 واحد باعث شده است رسانه ها خبر از تحول این بازار دهند.

این در حالی است که تالار شیشه ای در روزهای گذشته شاهد افت و خیز های فراوانی بوده است.

بورس هفته را با کاهش 4.7 درصدی ارزش معاملات و رشد 5.3 درصدی حجم معاملات نسبت به هفته پیش آغاز کرد. در جریان این معاملات تنها سه میلیارد و 424 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 164 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.

پس از آن در دومین روز کاری هفته در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس سه واحد افت کرد و در عدد 73 هزار و 750 واحد متوقف شد.

در این روز شاخص کل بورس پس از سه روز متوالی کاری صعود با سه واحد افت مواجه شد و به رقم 73 هزار و 750 واحد کاهش یافت. تنها 513 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 119 میلیارد تومان در 50 هزار نوبت معاملاتی در بازار داد و ستد شد.

اما بورس در این افت باقی نماند و تنها با گذشت یک روز با 140 واحد افزایش به رقم 73 هزار و 890 واحد رسید. شاخص 30 شرکت بزرگ یک واحد کاهش یافت، اما شاخص آزاد شناور 140 واحد، شاخص بازار اول 55 واحد، شاخص بازار دوم 581 واحد و شاخص صنعت 135 واحد بالا رفت.

برخی ناظران این اتفاق را تحول خوانده اند.

بورس تحت تاثیر جو خوشبینانه
دکتر سیدحمید میرمعینی فعال بازار سرمایه گفت: «شاخص‌های بورس و اوراق بهادار شاخص‌هایی پیش رو و آینده نگر هستند و قبل از وقوع اتفاقات و تنها بر مبنای اخبار به تغییرات واکنش نشان می‌دهند. حال جو خوشبینانه‌ای در بازار نسبت به آینده مثبت مذاکرات ایران و گروه 5+1 شکل گرفته است. با آنکه ممکن است به نتیجه رسیدن این مذاکرات تا چندین ماه آینده مشحص نباشد اما فعالان بازار به پیشواز این خبر رفته اند.»

وی افزود: «اگر بخواهیم منطقی تر به این شرایط نگاه کنیم، می بینم که حتی اگر اتفاقی در آینده به وقوع بپیوندد که بخواهد شرکت های فعال در بورس را متحول کند، عملکرد یک سال آتی شرکت های بورس را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.»

این تحلیلگر بازار بورس با بیان اینکه فعالان بازار باید نگاهی بلند مدت تر به بازار داشته باشند گفت: «به نظر من سیاست های اقتصادی دولت تا فاصله زمانی 4 تا 6 ماه آینده به سبب قطعی نشدن نتیجه مذاکرات خارجی تغییری چندانی نخواهد کرد. هنگامی که تغییری در سیاست های اقتصادی دولت ایجاد نشود، عملکرد اقتصادی شرکت ها هم تغییری نخواهد داشت.»

میرمعینی ادامه داد: «تمدید مذاکرات ژنو هیجانی را به بازار وارد کرد اما این هیجان ماندگار نیست و پیش بینی می شود که ظرف چند روز آینده از بازار خارج شود. در این شرایط بازار به حالت عادی خود باز می گردد و دیگر شاهد روند رشدی‌ ناگهانی‌ای در آن نخواهیم بود.»

وی با اشاره به وضعیت کنونی بازار افزود: «کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار بورس را دارند باید از ابتدا با دیدی میان مدت و بلند مدت وارد این بازار شوند. زیرا بازار در حال حاضر شرایط بازدهی کوتاه مدت را برای سرمایه گذاران ندارند.»

میرمعینی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار بورس در روزهای آینده گفت: «علی رغم آنکه بازار در چند روز گذشته نوسانات مثبتی داشته است اما در روزهای آتی هیجانات بازار فروکش کرده و به حالت عادی بازمی گردد. در مدت چهار ماهه آتی و تا به نتیجه رسیدن مذاکرات نباید انتظار داشته باشیم تا تحول خاصی در بازار سرمایه به وقوع بپیوندد.»

وی در پایان با تاکید بر نقش بسزای بازار سرمایه بر اقتصاد گفت: «با توجه به آنکه ما در حال حرکت به سمت بهبود اقتصادی هستیم از مسئولان بورس تقاضا داریم تا به فکر تدوین استراتژی های مناسب برای بازار سرمایه باشند تا این بازار بتواند نقش و جایگاه مناسب خود در اقتصاد کشور را به دست آورد. علاوه بر آن دولت نیز با لحاظ بازار سرمایه در سیاست های خود میتواند از توانایی های این بازار و اثرگذاری آن بر اقتصاد کشور بیش از بیش بهره ببرد».


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ثبات در بازارهای سه‌گانه
پنج شنبه 1 مرداد 1393 ساعت 23:22 | بازدید : 1231 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

ثبات در بازارهای سه‌گانه

به هر حال ثبات فعلی در بازارها به همراه توافق برای بازگشت ۸/۲ میلیارد دلار از دارایی‌های‌های بلوکه شده ایران و همچنین تمدید تعلیق تحریم‌ها در بخش‌های کلیدی پتروشیمی و خودرو از علائم خوش‌بینی بازارها نسبت به آینده است.

شاید جان مینارد کینز، اولین اقتصاددانی بود که به روشنی به نقش ویژه انتظارات و تاثیرات آن در عملکرد بازارها پی برد و برای پذیرش مقوله انتظارات به نظریه‌های اقتصادی و تحلیل آثار و پیامدهای آن تلاش کرد. کینز بحث مفصلی در مورد نحوه شکل‌گیری انتظارات فعالان اقتصادی به خصوص در بازارهای مالی و همچنین بازار پول، ارائه می‌‌کند و بر این اساس نتایج مورد نظر خود را استنتاج می‌کند. میلتون فریدمن اگرچه واضع فرضیه انتظارات تطبیقی نبود، اما کارهای مهم و تاثیرگذار او مدت‌ها فرضیه انتظارات تطبیقی را به فرضیه مسلط و معروف در مورد انتظارات در محافل آکادمیک اقتصاد مبدل کرد. فریدمن فرضیه انتظارات تطبیقی را در نظریه‌پردازی‌های خود در حوزه‌های مختلف اقتصاد وارد کرد که یکی از مهم‌ترین آنها ورود انتظارات تطبیقی به نظریه مصرف و از آن مهم‌تر، منحنی فیلیپس بود.

با ورود فرضیه انتظارات تطبیقی به نظریه‌های اقتصادی، نتایجی متفاوت از آنچه اقتصاددانان کینزی ارائه می‌کردند، پدیدار شد. ایده اصلی انتظارات تطبیقی بسیار ساده است:افراد انتظارات خود را در هر دوره زمانی در مورد هر متغیر اقتصادی از جمله تورم، نرخ ارز، قیمت سهام و مانند آن با توجه به تفاوت میان مقدار پیش‌بینی شده آن متغیر در دوره گذشته و آنچه در دوره فعلی به تحقق پیوسته است، تغییر خواهند داد. بنابراین شکل‌گیری انتظارات فعالان اقتصادی طی زمان، تطبیقی خواهد بود؛ به این معنی که انتظارات به مرور زمان و با توجه به تغییرات مقدار واقعی متغیرها، تغییر کرده و خطاها در برآورد و پیش‌بینی متغیرها به صورت مستمر و البته تدریجی و گام‌به‌گام اصلاح می‌شود؛ بنابراین افراد انتظارات خود را در دوره جاری از مقدار یک متغیر در صورتی افزایش خواهند داد که مقدار واقعی آن متغیر از مقدار انتظاری‌اش برای این دوره بیشتر باشد و در صورتی کاهش خواهند داد که مقدار واقعی آن متغیر از مقدار انتظاری آن در دوره گذشته کمتر باشد.

فرض کنید که نرخ ارزی که در تیرماه انتظار داشته‌اید 3100 تومان بوده است. اگر مقدار واقعی نرخ ارز در این ماه به 3150 تومان برسد، در این صورت اقدام به افزایش انتظار خود برای قیمت ارز در مردادماه خواهید کرد، ولی اگر قیمت محقق شده برای ارز با پیش‌بینی 3100 تومانی به 3050 تومان برسد، اقدام به کاهش پیش‌بینی خود برای نرخ ارز در مردادماه خواهید کرد. البته این تغییر انتظارات به طور کامل صورت نخواهد گرفت؛ بلکه با ضریبی به نام ضریب تعدیل انتظارات به انجام خواهد رسید. در واقع انتظارات تطبیقی مانند موشکی است که هر لحظه با گرفتن آخرین موقعیت خود، سعی در تصحیح مسیر دارد تا بتواند با حداقل خطا به نقطه هدف اصابت کند.

مقدمات تئوریک فوق‌الذکر به‌منظور توضیح آنچه بود که دیروز در اولین روز معاملاتی پس از مذاکرات 18روزه وین و در زمان اتمام دوره 6 ماهه توافق ژنو در بازارهای سه‌گانه سهام، ارز و سکه گذشت. در بازار سهام دیروز اگرچه بازار، معاملات را با کاهش مقدماتی قیمت‌ها شروع کرد ولی پس از یک صعود و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها در حدی تقریبا معادل با سطح قیمت‌ها در پایان معاملات روز چهارشنبه بسته شد. در بازار ارز نیز در اولین ساعات معاملاتی قیمت 3140 تومانی برای هر دلار ثبت شد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته تغییر چندانی نداشت، ولی در ادامه معاملات قیمت دلار کم‌کم روند کاهشی را آغاز کرد و در نهایت قیمت دلار در سطح 3130 تومانی آرام گرفت که کاهش ناچیز 10 تومانی را نسبت به آخرین روز کاری بازار در انتهای هفته گذشته نشان می‌دهد.

در بازار سکه نیز در نخستین روز معاملاتی پس از تحولات وین هر سکه طرح جدید با افزایش ناچیز هزار تومانی با قیمت 955 هزار تومان معامله شد. ثبات در بازارهای سکه، ارز و سهام پس از عبور از نقطه عطف تاریخی 20 ژوئیه و استناد به نظریه انتظارات تطبیقی که با تفصیل مقدمات آن ذکر شد، نشان می‌دهد که انتظارات بازار در مورد مذاکرات وین با آنچه در عمل به تحقق پیوسته، تفاوت آشکاری نداشته است. انتظارات در بازارهای ارز و سهام همچون شرکت در یک نظرسنجی است که فعالان اقتصادی باید متناظر با پیش‌بینی خود در آن هزینه کنند.

پیش‌بینی که در صورت تحقق به افزایش ارزش دارایی پیش‌بینی‌کننده و در صورت عدم‌تحقق به کاهش ارزش دارایی پیش‌بینی‌کننده منجر خواهد شد. از آنجا که قیمت‌های بازار بر اساس میانگین پیش‌بینی‌ها شکل می‌گیرد، تحولات امروز در بازارهای سه‌گانه ارز، سکه و سهام بیش از همه حکایت از آن داشت که تمدید مذاکرات همان بوده که میانگین پیش‌بینی‌های بازار بر اساس آن شکل گرفته و عملا آنچه رخ داده تفاوت آشکاری با آنچه پیش‌بینی شده، ندارد. به عبارت دیگر فعالان بازار نه یک توافق سریع و سهل الوصول و نه یک شکست کامل در مذاکرات را انتظار داشته‌اند.به هر حال ثبات فعلی در بازارها به همراه توافق برای بازگشت 8/2 میلیارد دلار از دارایی‌های‌های بلوکه شده ایران و همچنین تمدید تعلیق تحریم‌ها در بخش‌های کلیدی پتروشیمی و خودرو از علائم خوش‌بینی بازارها نسبت به آینده است. انتظاراتی که اگر بتواند به حقیقت مبدل شود گام مهمی برای خروج از تله رکود تورمی فعلی خواهد بود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاهش هفت دلاری بهای طلا طی یک روز/ در بازار طلا چه خبر است؟
سه شنبه 30 تير 1393 ساعت 23:58 | بازدید : 645 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

کاهش هفت دلاری بهای طلا طی یک روز/ در بازار طلا چه خبر است؟   

درخالی که پیش بینی ها از افزایش قیمت طلا خبر می داد ولی بررسی روند قیمت گذاری طلا در بازار جهانی نشان می دهد بهای طلا سیر نزولی پیش گرفته است.

 

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که با وجود رکود در بازارهای سرمایه گذاری انتظار می رفت، بهای طلا روند صعودی پیش گیرد.
بهای طلا در بازارهای جهانی با کاهشی قابل ملاحظه طی یک روز از 1318.20 دلار برای هر اونس به 1310.90 دلار برای هر اونس رسید. این در حالی است که یک روز پیش از آن و همزمان با سقوط هواپیمای مالزیایی در خاک اوکراین بهای هر اونس طلا حدود 19 دلار افزایش یافته بود. هرچند که انتظار می رفت بهای طلا در سال جاری میلادی به رقمی پایین تر از 1300 دلار برای هر اونس برسد اما عوامل ژئوپلتیک از ناآرامی های اوکراین گرفته تا قدرت گرفتن گروه داعش باعث افزایش بهای طلا شدند و به همین خاطر ارزش این فلز زرد رنگ بار دیگر از مرز 1300 دلار برای هر اونس عبور کرد.

به دنبال کاهش قیمت ها در بازارجهانی بهای طلا در بازار تهران نیز باید کاهش پیدا کند. با این حال برخی فعالان بازار نقل می کنند که بازار حداقل تا روز دوشنبه در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت می کند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


وزیر اقتصاد از منافع سهامداران دفاع نکرد/ افزایش غیرمنطقی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پیشنهاد دولت بود.
دو شنبه 16 تير 1393 ساعت 1:19 | بازدید : 675 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

وزیر اقتصاد از منافع سهامداران دفاع نکرد/ افزایش غیرمنطقی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پیشنهاد دولت بود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگوو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه حضور وزیر اقتصاد (رئیس شورای عالی بورس) در مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: طبق برنامه‌ریزی، طیب‌نیا روز سه‌شنبه به کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد آمد.

وی افزود: مباحث مربوط به سهام عدالت و مشکلات مربوط به بورس از جمله مواردی است که در این جلسه از وزیر اقتصاد سئوالاتی مطرح خواهد شد.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با زمان ورود سهام عدالت به بورس و لایحه مربوط به آن سوالاتی از وزیر اقتصاد خواهد داشت، گفت: باید دید که وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی چه برنامه‌ای درخصوص سهام عدالت داشته و جزئیات زمانبندی ورود آن به بورس را نیز اعلام کند.

پور ابراهیمی در پاسخ به این سئوال که آیا ریشه اصلی افت شاخص بورس به مجلس شورای اسلامی باز نمی‌گردد، گفت: خیر، مصوبه‌ای که مجلس داشت براساس لایحه پیشنهادی وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس بود که موجب کاهش ارزش بازار و دارایی سهامداران عمده و خرد شد.

پور ابراهیمی افزود: آیا وزیر اقتصاد بعنوان یک عضو کابینه نباید از موضوع لایحه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اطلاع داشته باشد و اینکه اگر اطلاع داشت چرا از بورس به‌عنوان رئیس شورایعالی بازار سرمایه دفاع نکرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر اقتصاد باید مدافع بازار سرمایه باشد، گفت: زمانی‌که هیأت دولت پیشنهاد افزایش نرخ خوراک را مطرح می‌کرد چرا وزیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به واسطه صندوق‌های بازنشستگی مالک شرکت‌های پتروشیمی است، اظهارنظر نکردند و اینکه وزیر دفاع نیز بعنوان عضو دیگر هیأت دولت در مجموعه ساتا و سرمایه‌گذاری غدیر که در پورتفوی خود شرکت‌های بزرگ و کوچک پتروشیمی را داشتند در این موضوع دفاع نکردند و اجازه افزایش غیر منطقی نرخ خوراک را دادند.

وی با بیان اینکه تمام موارد مربوط به حقوق سهامداران خرد و عمده از وزیر اقتصاد سوالاتی خواهد شد، افزود: دولت برای صرفه‌جویی 3000 میلیارد تومانی بیش از 40 هزار میلیارد تومان از دارایی سهامداران در شرکت‌های پتروشیمی که خود هم مالک آن است کاهش داد و منافع نان را نادیده گرفت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بازگشت امید به بورس تهران.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:50 | بازدید : 682 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بازگشت امید به بورس تهران.

شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته و پس از یک هفته فراز و نشیب، به مدار صعودی پایدار خود برگشت و با افزایش 453 واحدی مواجه شد.

 برگزاری نشست مشترک مدیران بورسی با چهار وزیر اقتصادی کابینه در روزهای گذشته و نیز برگزاری جلسه نمایندگان مجلس با وزیر اقتصاد و نیز رییس سازمان بورس در هفته آینده برای بررسی افت قیمت‌ها، خبرهای مثبتی بود که در این اوضاع نابه سامان به کمک بورس آمد و موجب بازگشت شاخص به مدار صعودی شد.

علاوه بر این آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین و احتمال امضای تفاهم نامه موجب شده است تا جو مثبتی در بورس تهران حاکم شده و اندکی از ریزش قیمت‌ها جلوگیری شود.به طوری که در معاملات اخرین روز هفته دماسنج بازار سرمایه رشد 453 واحدی را تجربه کرد و به کانال 70 هزار و 876 واحد رسید.

بر این اساس تالار شیشه ای که در روزهای ابتدایی هفته به رکودی عمیق فرو رفته بود و نگرانی شدیدی را در بین فعالان و مسئولان ایجاد کرده بود،در بازار امروز به مدار صعودی برگشت و اندکی امیدواری نسبت به آینده و حمایت از این بازار در بین سهامداران تقویت شد به طوری که در بازار امروز اکثر سهام شرکتها رشد کرده و مجددا صف های خرید در بورس تهران پدیدار شد.

همچنین در بازار امروز صف خرید برای شرکت پالایشگاه بندرعباس تشکیل شد و این شرکت به همراه نفت و گاز پارسیان، تاپیکو، مپنا، غدیر، ایران خودرو، بانک ملت، سایپا، توسعه معادن روی، نفت سپاهان، مخابرات، بانک سینا و صادرات بیشترین تاثیر را در شاخص بورس گذاشتند.در مقابل شرکت‌های گل گهر، نیروترانس، بانک اقتصاد نوین و ملی مس با افت قیمتی خود مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.

بر این اساس در بازار امروز صنایع فرآورده‌های نفتی، خودرو و بانک از صنایع تاثیر گذار بر شاخص بورس بودند به طوری که صنعت استخراج کانه‌های فلزی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص بورس گذاشت.علاوه بر این در تالار شیشه‌ای امروز شرکت‌های توسعه معادن و فلزات،ایران خودرو، مپنا و پالایشگاه بندرعباس از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند.

در بازار امروز برخلاف روزهای گذشته میزان خرید و فروش در بین حقیقی‌ها وحقوقی‌ها متعادل بود به طوری که حقیقی‌ها به صنایعی همچون کک و سوخت هسته‌ای، خودرو، محصولات شیمیایی و سایر واسطه‌گری های مالی جذب شدند.

همچنین در بازار امروز سهامداران حقیقی 246 هزار و 532 میلیون سهم خریداری کرده و 588 هزار و 837 میلیون سهم فروختند، اما در مقابل سهامداران حقوقی نسبت به خریداری سهام شرکتها اقدام کردند به طوری که در معاملات امروز این سهامداران 596 هزار و 884 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل تنها 254 هزار و 588 میلیون سهم فروختند.

در مجموع در بازار مثبت امروز حجم معاملات افزایش کرد و بیش از 782 میلیون سهم به ارزش 142 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز به 335 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شکایت سرمایه‌گذاران از وزارت اقتصاد و سازمان بورس به کمیسیون اصل ۹۰.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:47 | بازدید : 622 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

شکایت سرمایه‌گذاران از وزارت اقتصاد و سازمان بورس به کمیسیون اصل ۹۰.

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل ٩٠ خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، از شکایت جمع زیادی سرمایه‌گذار از عملکرد وزارت اقتصاد و سازمان بورس طی چند ماه گذشته و رسیدگی به آن در کمیسیون اصل ٩٠ خبر داد.

وی افزود: طی هماهنگی صورت گرفته با رئیس کمیسیون اصل ٩٠، سه‌شنبه هفته آینده وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به منظور ارائه توضیحات درباره وضعیت زیان‌بار بورس و وعده‌های تحقق نیافته به کمیسیون اصل ٩٠ خواهند آمد.

عضو کمیسیون اصل ٩٠ مجلس همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر فضای عمومی رسانه‌های مختلف که حکایت از شکایت سرمایه‌گذاران دارد، تاکنون به طرق مختلف تماس‌های متعددی با اعضای کمیسیون اصل ٩٠ گرفته شده که تمام آنها از طرف کسانی است که با وعده‌های دولت در چند ماه گذشته سرمایه‌های ناچیز خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ولی اکنون به دلیل عدم تحقق آن وعده‌ها سرمایه این افراد بین ٣٠ تا ٥٠ درصد افت کرده است.

رسایی اضافه کرد: روحانی چند روز قبل اعلام کرد که مهمترین شرط برای ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری، امنیت است، اما تنها در شش ماه، سرمایه مردم در بورس به نصف رسیده، آیا معنی امنیت سرمایه‌گذاری این است؟ روحانی گفت تا عده‌ای سرمایه‌دار را نجس و فقر را افتخار کشور می‌دانند، به مقصد نمی‌رسیم، اما سؤال این است که اگر با وعده سرمایه مردم را به بورس بیاوریم و بعد در شش ماه آن را نصف کنیم، سرمایه‌دار را نجس دانسته‌ایم یا پاک؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از این شاکی‌ها معتقدند که دولت بدون پشتوانه وعده تزریق سرمایه 5 هزار میلیاردی به بازار بورس را داد و تاکنون فقط ٣٠٠ میلیارد تزریق کرده، برای همین شاخص‌هایی که به صورت رسمی نمایش داده می‌شود، واقعی نیست.

رسایی با بیان اینکه کمیسیون اصل ٩٠ قانون اساسی، وظیفه دارد به شکایات مردم از طرز کار سه قوه رسیدگی کند، گفت: در خصوص شکایت یاد شده به طرز کار وزیر اقتصاد و سازمان بورس و پشت صحنه‌های وضعیت بازار بورس در شش ماه گذشته رسیدگی می‌شود.

نماینده تهران در خصوص چگونگی جبران خسارات وارده به سرمایه‌گذاران عنوان کرد: کمیسیون در این خصوص وظیفه‌ای ندارد، اما رسیدگی به این روند می‌تواند پیشرفت ضرر بیشتر را بگیرد و امیدواریم با تلاش وزارت اقتصاد، وضعیت اصلاح و ضرر وارده به مردم جبران شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فقط 20 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی رسید.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:44 | بازدید : 664 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

فقط 20 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی رسید.

  خصوصی سازی واقعی که رقابتی ایجاد کرده و در سایه این رقابت کالای با کیفیت تولید کند در کشور انجام نشده است.

 در خصوص بند ج اصل 44 قانون اساسی گفت: اقتصاددانان تا به حال کارکرد مثبتی درجریان خصوصی سازی مشاهده نکرده‌اند.

 تا به حال 20 درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی رسیده است و مابقی توسط مدیران دولتی صرف ایجاد تعاونی‌ها و شرکت‌هایی شده است که مدیریت دولتی دارند.در واقع انحصارات دولتی تبدیل به انحصارات خصولتی شده‌اند.

 آلمان شرقی در جریان خصوصی‌سازی، صنایعش را با قیمت اندکی به شرکت‌های معتبر فروخت تا دست و بال شرکت‌ها بسته نشود واز آنها خواست سرمایه‌گذاری جدید انجام شود و اگر کارگری اخراج شده استخدام‌های جدید صورت بگیرد.

‌در کشور شوروی سابق هم سابقه خصوصی سازی وجود داشته است، در سال 1990 به مدت دو سال بیشتر از نصف صنایع دولتی به بخش خصوصی واگذار شد و بعد از آن دولت تصمیم گرفت تدوام خصوصی سازی را با اصلاح فضای کسب و کار انجام دهد و این کار با موفقیت انجام شد.

 خصوصی سازی در ایران موفقیت چندانی نداشته است درحال حاضر 30 درصد هزینه شرکت‌های خصوصی سازی شده صرف بروکراسی اداری می‌شود.

دولت یازدهم باید ابتدا بررسی عمیق نسبت به جریان خصوصی سازی داشته باشد و سپس سعی کند اشتباهات قبلی را تکرار نکند. از سوی دیگر دولت با رویکرد مثبت به مبحث خصوصی سازی سعی کند حتی پروژه‌های نیمه تمامی را که دارد به جای تقاضای بودجه به بخش خصوصی واگذار کند و مقداری از آن را به جای بدهی‌هایش به پیمانکاران بدهد.

‌اصل 44 قانون اساسی نیازی به اصلاح ندارد اجرای قانون نیاز به اصلاح دارد. دولت باید مانع ورود رانت‌ها و فسادهای اقتصادی در جریان خصوصی سازی شود و به این وسیله بازار رقابتی کامل ایجاد کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رشد اقتصادی سریع‌تر ایران در صورت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:42 | بازدید : 643 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

رشد اقتصادی سریع‌تر ایران در صورت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای.

قائم مقام بانک مرکزی در مصاحبه با وال استریت ژورنال پیش بینی کرد در صورتیکه ایران با قدرت‌های غربی در مورد آینده برنامه هسته ای به توافق برسد، اقتصاد ایران می‌تواند رشد سریع‌تری پیدا کرده و حداکثر شش درصد رشد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وال استریت ژورنال در گزارشی به تلاش مقامات بانک مرکزی و گروه مشاوران رییس جمهور برای بازسازی اقتصاد با وجود تحریم های غربی پابرجا پرداخت. پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکای معتبر نوشت: اکبر کمیجانی، قام مقام بانک مرکزی ایران در حالی ماموریت مهندسی احیای اقتصاد ایران را یافته که بانک مرکزی به دلیل تحریم قادر به انجام مبادلات مالی با بیشتر شرکت‌ها و دولت‌های خارجی نیست.

وزارت خزانه داری آمریکا در سال 2012 با این ادعا که بانک مرکزی به برنامه هسته ای کمک می‌کند، این بانک را تحت تحریم قرار داد.

اکبر کمیجانی در مصاحبه با وال استریت ژورنال در این باره گفت: تحریم‌ها کاتالیزوری بودند که بسیاری از مشکلات دیگر در اقتصاد ایران را بارز کردند. تا ژوییه سال 2011 تاثیر واقعی تحریم‌ها آغاز شد.

بر اساس این گزارش، تحریم‌هایی که دولت اوباما علیه بانک مرکزی وضع کرد، این موسسه را از انجام مبادلات مالی با بانک‌های خارجی محروم و امکان دریافت عمده درآمدهای نفتی را برای ایران محدود کرد. بانک مرکزی همچنین از استفاده از سیستم بانکی الکترونیکی معروف به سوئیفت که مبادلات مالی بین المللی را از دفاترش در بلژیک مدیریت می‌کند، محروم شد.

قام مقام بانک مرکزی در این مصاحبه به پیشرفت قابل توجه در تثبیت اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: تورم ماه به ماه که تا ژوئن گذشته به بالای 45 درصد صعود کرده بود اکنون به پایین 20 درصد کاهش داده شده است. پس از چند سال رشد منفی، دولت ایران اکنون رشد اقتصادی در سال مالی منتهی به مارس سال 2015 را پیش بینی می‌کند.

با اینهمه کمیجانی خاطرنشان کرد که توان مالی تهران به دلیل تحریم‌های آمریکا، اروپا و سازمان ملل که موجب بلوکه شدن 150 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران در حساب‌های خارجی شده است، تحت فشار مانده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


موانع و مشکلات خصوصی سازی در ایران.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:40 | بازدید : 618 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 موانع و مشکلات خصوصی سازی در ایران.

اجرای سیاست خصوصی سازی در کشورهای مختلف با مشکلات و موانع مختلفی روبرو بوده است. مشکلات اقتصاد کلان و سیاسی، بوروروکراتیک و فرهنگی و سازمانی و نیز نبود فرهنگ و فهم خصوصی‌سازی به ویژه در میان عامه مردم از جمله این مشکلات است که تغییرات سریع در شرایط نامطمئن اقتصادی، تزلزل سیاسی، تقاضای محدود و بازارهای مالی ضعیف، مقاومت مدیران و کارکنان بنگاههای دولتی و پیچیدگی های اداری در روند خصوصی سازی را با خود به همراه داشته اند.
علاوه بر بی ثباتی و نامطمئنی اقتصاد ملی کشورها یکی دیگر از موانع، ابهام سیاسی در مورد خصوصی سازی است. تغییرات اقتصادی و اجتماعی در برخی کشورهای در حال توسعه و دارای اقتصادهای بازار نوظهور، تنزل سیاسی و مقاومت در برابر خصوصی‌سازی را به دنبال دارد.
از دیگر مشکلات و موانع خصوصی‌سازی مخالفت گروههای دینفع است که در برخی موارد از تاثیر زیادی نیز برخوردارند. این گروهها با خط‌مشی‌های خصوصی‌سازی و گسترش مشارکت بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی با توجه منافع خود به شدت مخالفت می‌کنند. این مخالفتها در سطح مدیران بالایی بیشتر و در سطح مدیران میانی و کارکنان تنزل پیدا می‌کنند.
همچنین گروههای مشتری سازمان یافته از مخالفان خصوصی‌سازی هستند که می‌ترسند هزینه کالاها و خدماتی که دولت به آنها یارانه می‌دهد با اجرای سیاست خصوصی‌سازی افزایش یابد.
از جمله این مخالفتها می‌توان به مخالفان قدرتمند خصوصی‌سازی در تایلند اشاره کرد که ارتش این کشور بود که از کنترلش بر شرکتهای دولتی برای استخدام افسران عالی‌رتبه پس از بازنشستگی استفاده می‌کرد.
گروههای اجتماعی، قومی و مذهبی هم از دیگر مخالفانی هستند که از کنترل دولت بر فعالیتهای اقتصادی سود می‌برند و در صف مخالفان خصوصی‌سازی قرار می‌گیرند.
تقاضای محدود و بازارهای مالی ضعیف هم یکی دیگر از موانع اجرای خصوصی‌سازی در کشورهاست. به عنوان مثال بازارهای بورس ضعیف و تقاضای پایین برای خرید سهام بنگاههای دولتی در چین، اندونزی و مالی از سرعت فرآیند فروش شرکتهای دولتی در سالهای 1990 و 1991 کاسته بود. همچنین رکود تجاری در بازار بورس جاکارتا و خط‌مشی‌های پولی خشک و محدود دولت اندونزی در سال 1991، خصوصی‌سازی بنگاههای دولتی را برای مدتی متوقف کرد.
از دیگر موانع و مشکلات خصوصی‌سازی می‌توان مقاومت مدیران و کارکنان را نیز نام برد. تهدید تجدید ساختار بنگاههای واگذار شده، تعلیق و بیکاری بالای نیروی انسانی در پی اجرای این سیاست، کارکنان شرکتهای دولتی را به صف مخالفان اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشورها اضافه کرده است.
در اروپای مرکزی و در مراحل اولیه خصوصی‌سازی بعضی مدیران بنگاههای دولتی در چکسلواکی و لهستان از تلاش برای بازسازی یا فروش بنگاهشان به سرمایه‌گذاران خصوصی طفره رفتند. برخی دیگر از موقعیتشان برای فروش یا خرید دارایی‌های دولتی با قیمت پایین قبل از محدودیتهای خصوصی‌سازی خود به خود بهره بردند.
از تاخیرها و پیچیدگیهای اداری نیز به عنوان یکی دیگر از موانع و مشکلات اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشورها یاد می‌شود. وجود ساختارهای سازمانی و رویه‌های اداری ضعیف، مبهم و پیچیده اجرای خصوصی‌سازی در کشورها را با مشکل روبرو کرده است. همچنین رویه‌های پیچیده خصوصی‌سازی به فساد اداری کمک می‌کند و به تاخیر خصوصی‌سازی در کشورهای در حال توسعه می‌افزاید. به عنوان مثال برنامه خصوصی‌سازی در بولیوی در 1992 به دلیل اتهام فساد و بی‌قانونی در فروش دو هتل دولتی در لاپاز به تاخیر افتاد.
سرمایه گذاران خارجی در شرکتهای محلی چکسلواکی، لهستان و فدراسیون روسیه متوجه شدند که برای تسریع انجام امور اداری که کارمندان بیشتر به تاخیر می‌انداختند باید رشوه بدهند. تا اواسط 1992 در چکسلواکی هنوز بوروکراسی مانع کارهای ساده‌ای مثل ثبت شرکت و تغییر محل دفتر بود.
ضعف مهارتهای مدیریتی در اقتصاد بازار یکی دیگر از این موانع است. تجربه کشورها نشان می‌دهد موفقیت در امر خصوصی‌سازی مبتنی بر مهارتهای مدیریتی افرادی است که بر عملکرد اقتصاد بازار و بخش خصوصی اشراف کامل داشته اند.
ضعف قوانین و مقررات هم از جمله مشکلات و موانع اجرای سیاست خصوصی‌سازی در برخی کشورهاست. در بعضی موارد این ضعف قوانین در خصوص اجرای جذب سرمایه بخش خصوصی در کشور است و در برخی موارد دیگر موانع قانونی است که مانع جذب سرمایه‌گذاران خارجی می شود. به عنوان مثال در کشور چین شرکتهای خارجی که از مالکیت زمین در اوایل دهه 1990 منع شده‌اند، مشکلات فراوانی دارند، در نتیجه شرکتهای خارجی فعالیتهای خود را به کارهای مشترک با بنگاههای دولتی که حق اجاره دادن زمین را دارند یا آنهایی که از ارتباطات سیاسی قوی برخوردارند و می‌توانند به آسانی زمین را مالک شوند، محدود می‌کنند.
اما از قوانین محدودکننده و مالیاتهای سنگین نیز به عنوان بخش دیگری از موانع اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشورها یاد می‌شود. به عنوان نمونه در اروپای مرکزی بنگاههای دولتی خصوصی شده و شرکتهای کوچک همواره مالیاتهای سنگینی پرداخته و هزینه‌های آنها بالاست. مثلا نرخ مالیات در چکسلواکی 22 درصد قیمت و فروش است به طوری که در سال 1991، 54 درصد درآمد دولت از مالیات و 25 درصد آن به گونه‌های مختلف از شرکتها تامین شد.
حسادت عمومی نسبت به کارآفرینان خصوصی هم یکی دیگر از دلایل بزرگ توقف سیاست خصوصی‌سازی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذر است که ریشه در حسادت و انزجار عمومی جامعه نسبت به کارآفرینان بخش خصوصی دارد.
در اوایل دهه 1990 چکسلواکی، مجارستان، لهستان و اسلوانی با این شرایط روبرو بودند و برداشت عمومی این بود که امتیازات در دست گروههای خاصی است و گروههای قاچاق شکل گرفته است. مثلا در چکسلواکی و مجارستان بسیاری از کسانی که استطاعت شرکت در مناقصات شرکتهای کوچک را نداشتند، بر این باور بودن که تنها مسوولین پیشین و کسانی که به طور غیرقانونی از حمایت خارجی برخوردار بودند، توان خرید آنها را داشتند. مساوات طلبی متعصبانه رژیم های کمونیستی ذهنیات مردم را به گونه‌ای شکل داده بود که نسبت به افراد ثروتمند احساس تنفر و بیزاری داشتند.
اما در خصوص ابعاد مختلف موانع و تنگناهای خصوصی سازی در ایران از مشکلات اقتصادی، موانع حقوقی و قانونی و مشکلات اجرایی و مدیریتی به عنوان بزرگترین این موانع یاد می‌شود.
تحولات اقتصادی، نوسانات ارزی، وابستگی مستمر درآمدهای دولت به درآمدهای نفتی، تعدد و تنوع سیاستهای ارزی، مشکلات مربوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی، وابستگی فرآیندهای تولیدی به ارز، دخالت انحصارگرایانه دولت در کسب درآمد و تخصیص آن، متنوع نبودن روشهای واگذاری و مقاومت مدیران و کارکنان دولتی از جمله موانع و مشکلات قابل بیان در راه اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور هستند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نشست مشترک مجلس و دولت برای حل مشکلات بورس.
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:38 | بازدید : 658 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 نشست مشترک مجلس و دولت برای حل مشکلات بورس.

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس، از وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان بورس دعوت کرد تا برای بررسی تداوم علل افت شاخص بورس درجلسه هفته آینده این کمیسیون حاضر شوند.
اعضای کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس قصد دارند در جلسه ای که با طیب نیا و صالح آبادی برگزار می کنند ضمن بررسی کارشناسی علل تداوم افت شاخص بورس در ماه های گذشته، راهکارهایی برای تقویت بازار سرمایه و برون رفت از وضعیت کنونی ارائه دهند.
روز گذشته جمعی از فعالان بازار سرمایه نامه ای گلایه آمیز به رییس جمهور نوشتند و سیاستهای متناقض دولت در حمایت از بازار سرمایه  را متذکر شدند.
روز گذشته همچنین رییس سازمان بورس با حضور 4 وزیر کابینه درباره وضعیت بازار سرمایه جلسه اضطراری تشکیل دادند که تا این لحظه خبری از تصمیمات این جلسه منتشر نشده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قصه افت شاخص کل بورس از کجا شروع شد
پنج شنبه 12 تير 1393 ساعت 1:35 | بازدید : 682 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

قصه افت شاخص کل بورس از کجا شروع شد

شاخص کل که در 16 دی ماه سال گذشته بالاترین مقدار خود یعنی 89 هزار واحدی را تجربه کرده بود، در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری در مدار 70 هزار واحدی ایستاد و در نهایت روند منفی شش ماهه اخیر بورس رکورد افت حدود 19 هزار واحدی را در سابقه نماگر بازار سهام ثبت کرد.

اگرچه پیرامون علل رخداد این امر جلسه ای طی یکشنبه هفته آینده میان وزیر اقتصاد و مجلسی ها با همراهی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می شود، اما براستی قصه افت شاخص کل و کاهش دسته جمعی قیمت سهام شرکت های بورسی از کجا آغاز شد؟

اجازه بدهید کمی به عقب تر یعنی دی ماه سال گذشته برگردیم، زمانی که در بحبوحه تکاپوی دولت برای تدوین بودجه سال 93 و ارایه آن به مجلس خبرهایی مبنی بر برخی مصوبات بودجه سال 93 منتشر شد، اخباری که چندان به نفع وضعیت بازار سهام و سهامداران آن نبود. رشد قابل توجه قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی و افزایش بهره مالکانه شرکت های معدنی از جمله این موارد بود.

اما خبرها به واقعیت پیوست و شد آن چه نباید می شد، نرخ خوراک گاز مصرفی مجموعه های پتروشیمی از هفت به 13 سنت افزایش یافت و پرداخت بهره مالکانه 30 درصدی نیز برای شرکت های معدنی طبق بودجه سال جاری دولت مقرر گردید و بدین ترتیب شاخص کل و قیمت سهام مجموعه های بورسی شروع به ریزش کردند.

دولت و مجلس نیز هیچ واکنشی نسبت به هزینه های هنگفت تحمیل شده به دو صنعت برتر کشور یعنی پتروشیمی و معدنی نشان ندادند، چراکه نمایندگان مجلس و بسیاری از افراد بر وجود رانت در صنایع مذکور اعتقاد داشتند که البته این امر مربوط به زمانی بود که صنایع مختلف توسط دولت اداره می شدند.

اکنون که شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده اند و سهام برخی از مجموعه ها در بورس معامله می شوند نمی توان از منافع سهامداران آنها چشم پوشید. بر همین اساس بهتر به نظر می رسید برنامه ای برای جلوگیری از تحقق زیان شرکت ها و سهامداران آنها در نظر گرفته می شد. برنامه هایی همچون مبنا قرار دادن قیمت های جهانی برای خرید مواد اولیه و نیز فروش محصولات در کنار اعطای تسهیلات بانکی به مجموعه ها برحسب نرخ های سود بانکی کشورهای خارجی از جمله این موارد هستند.

دولت نیز در تدوین بودجه سال 93 و اعمال هزینه های قابل توجه به برخی صنایع سکوت را اختیار کرد؛ چراکه در پی انجام این امر، به نوعی کمبود نقدینگی دولت نیز جبران می شد و فرصت موجود بهترین موقعیت برای تأمین کسری بودجه دولت به شمار می رفت. از همین رو، هیچ واکنشی از سوی دولت مشاهده نشد و در نهایت دولت و مجلس دست به دست هم دادند تا سایه ابهامات فراوان بر سر صنایع مطرح بورسی همچون پتروشیمی و معدنی سنگینی کند.

علاوه بر این، مدیران شرکت های بورسی که درگیر این مسئله بودند نیز بنا به دلایلی هیچ اعتراضی نکردند و صبر را پیشه کردند تا با اعمال آثار منفی ناشی از رشد هزینه ها بر وضعیت سودآوری مجموعه های بورسی و قیمت سهام آنها سهامداران مجموعه های مذکور خود به فکر چاره بیفتند و فشار را بر مجلس و دولت وارد کنند.

در این شرایط با تکرار هر روزه افت قیمت سهام شرکت های بورسی و شاخص کل سازمان بورسی و متولیان بازار سرمایه برای جلوگیری از کاهش هرچه بیشتر سرمایه سهامداران دست به کار شدند و قوانینی همچون افزایش اعتبار به کارگزاران و اعمال محدودیت فروش سهام وضع کردند، اما در بازار سهام کارگر نیفتاد و بورس همچنان در جا می زد.

کم کم به روزهای پایانی سال 92 نزدیک شدیم و فعالان بازار سرمایه امیدوار بودند تا با شروع سال جدید و ورود به فصل برگزاری مجامع وضعیت بورس نیز بهبود یابد، اما در ماه های ابتدایی سال جاری شاهد رقابت شدید میان بانک ها و مؤسسات مالی برای افزایش نرخ سود بانکی اعطایی به سپرده گذارارن بودیم و بانک ها برای تأمین کمبود نقدینگی خود و اجرای تعهدات مالی حاضر بودند حتی تا 28 درصد نیز به مشتریان خود سود پرداخت کنند.

رقابت میان بانک ها ادامه دار شد و کم کم سرمایه ها از بازارهای موازی با آن همچون بورس و ارز به سمت بانک ها سرازیر شد.

این در حالی بود که درست در فروردین ماه سال جاری فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شد، اما مجوز افزایش قیمت به صنایع مختلف اعطا نشد. اجرای این سیاست توسط دولت موجب گردید تا تورم ماهانه کشور به رقم 1.4 درصد و تورم سالانه به 17 درصد کاهش یابد.

با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که نرخ سود 22 درصدی بانک ها بیش از نرخ تورم سالانه 17 درصدی است و به همین دلیل در این آشفته بازار وضعیت بورس به فکر هر انسان عاقلی خطور می کند که سرمایه خود را وارد بانک کند تا علاوه بر حفظ سرمایه اصلی آن، پایان سال سود مطمئن نصیب سپرده گذاران شود.

اما موضوع به همین جا خاتم نشد. چراکه درست زمانی که شاخص کل در کانال 75 هزار واحدی بود، مذاکرات هسته ای ژنو به بن بست خورد و انتظارات سهامداران در این مرحله برآورده نشد. برهمین اساس علاوه بر دولت و مجلس، وضعیت سیاسی کشور نیز کلیت بورس را تحت الشعاع قرار داد.

همزمان با آن شورای رقابت نیز وارد عمل شد و اعلام کرد که مجوز افزایش قیمت فروش محصولات به دو صنعت سیمان و خودرو اعطا نمی شود و این مجموعه ها فعلاً محصولات خود با قیمت های قبلی را به فروش رسانند.

برهمین اساس همه عوامل مذکور بسترهای لازم را برای شروع و تداوم روند منفی در بورس فراهم کردند و شاخص کل را از عرش 89 هزار واحدی به فرش 70 هزار واحد رساندند و اکنون وضعیت بازار سرمایه به گونه ای شده که همگان از آن ناراضی هستند و نامه ها و اعتراضات مختلفی نیز از سوی فعالان بازار سرمایه به مجلس و دولت ارسال می شود تا آنها را از وضعیت بورس با خبر کنند.

در کنار همه مطالب عنوان شده در پایان خاطر نشان می شود که اگرچه سهم هر یک از عوامل مذکور در افت نماگر بازار سرمایه متفاوت است، اما فراموش نکنیم که، بودجه سال جاری دولت و سیاست های آن بیشترین وزن را به خود اختصاص می دهند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بورس هنوز هم بهترین است
سه شنبه 10 تير 1393 ساعت 2:7 | بازدید : 625 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بورس هنوز هم بهترین است

یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه امسال سال با‌ثبات‌تری برای بازار خواهد بود، گفت: بازار سرمایه هنوز مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است و نگرانی خاصی در این بازار مشاهده نمی‌شود.  زینت مرادی‌نیا، عضو هیات‌مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین در گفت‌و‌گو با «ایسنا»، وضعیت بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر بازار سرمایه منتظر است تا ابهامات موجود در حوزه اقتصادی و سیاسی رفع شده و تکلیف مذاکرات هسته‌ای، نرخ ارز، نرخ سود بانکی، نرخ سیمان، قیمت‌گذاری صنعت خودرو و محصولات لبنی روشن شود بنابراین تا روشن شدن این موضوع بازار در حالت انتظار قرار داردوی با بیان اینکه حالت عمومی بازار حالت انتظار است، افزود: علاوه‌بر این به‌دلیل مذاکرات هسته‌ای که در جریان است، این نوسانات در بازار وجود دارد مگر اینکه شرکت‌ها تغییر قابل توجهی در عملکرد 3 ماهه خود داشته باشند. علاوه‌بر این اخبار ضد و نقیضی از صنایع منتشر شده و بازار را تحت تاثیر قرار داده است و بازار بر اساس شایعات حرکت می‌کند.
این کارگزار بورس خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز در سال 1391 تاثیر خود را روی بازار سرمایه در سال گذشته گذاشت، به طوری که سودهای بزرگ شرکت‌ها به‌دلیل افزایش نرخ ارز بود، اما پیش‌بینی می‌شود که تغییرات شدیدی در سال 93 رخ ندهد به همین دلیل سال 1393 سال با ثبات تری برای بازار سرمایه خواهد بود.  مرادی‌نیا تاکید کرد: بازار سرمایه از بیشترین پتانسیل در بین سایر بازارها برخوردار است، زیرا رکود در بازارهای دیگر زیاد بوده و چشم‌انداز آنها کاهشی است تا افزایشی یعنی افزایش آنها کمتر از نرخ تورم است.
این فعال بازار سرمایه معتقد است اگر ابهامات سیاسی و اقتصادی برطرف شده و دولت جدید سیاست‌های جدید خود را اعمال کند، هنوز بازار سرمایه مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است و با برطرف شدن ابهامات، پتانسیل آن افزایش می‌یابد بنابراین نگرانی خاصی در بازار مشاهده نمی‌شود.
عضو هیات‌مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین با بیان اینکه به بازار سرمایه امیدوار هستیم، اظهار کرد: هر کدام از ابهامات که برطرف شود اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه جلب خواهد شد.
مرادی‌نیا خاطرنشان کرد: در صورتی‌که ریسک‌های موجود کاهش یافته و ابهاماتی مانند نرخ سود بانکی، یکسان‌سازی نرخ ارز و مذاکرات هسته‌ای روشن شود، بازدهی سال 1393 از میانگین نرخ تورم بیشتر خواهد شد و در مجموع نگرانی عمده‌ای در بورس وجود ندارد، زیرا سهم‌های زیادی در بازار وجود دارد که عقب‌ماندگی خود را جبران نکرده‌اند.
 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 9
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 122
:: بازدید ماه : 2068
:: بازدید سال : 10968
:: بازدید کلی : 131509