بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
بررسی بازار - 04.02.2015
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 19:16 | بازدید : 462 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 04.02.2015

در پی افزایش قیمت نفت که منجر به صعود سهام بخش انرژی شد، بازارهای سهام ایالات متحده در روز سه شنبه رشد پیدا کردند. سهام بخش انرژی 2.8% رشد پیدا کرد که چهارمین رشد متوالی اش محسوب می شود. پیشرفت ها در مذاکرات مربوط به بدهی یونان و افزایش فروش خودرو در ماه ژانویه که توسط خودروسازان گزارش شد نیز باعث تقویت خوش بینی سرمایه گذاران شد. بازارها اهمیتی برای اخبار اقتصادی منفی قائل نشدند، اخباری که نشان داد سفارشات کارخانجات در ایالات متحده در ماه دسامبر 3.4% کاهش داشته اند در حالیکه پیش بینی می شد 2.5% کاهش گزارش شود. شاخص دلار ICE که معیاری است برای سنجش ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی، همزمان با کاهش نگرانی ها دربارۀ بدهی یونان، 0.9% افت پیدا کرد. امروز در ساعت 14:15 CET آمار مربوط به اشتغال ماه ژانویه از سوی ADP در ایالات متحده منتشر خواهد شد. آمار مربوط به شاخص مدیران خرید بخش خدمات متعلق به Markit نیز امروز در ساعت 15:45 CET منتشر خواهد شد ضمن اینکه پیش بینی می شود با 0.1رشد نسبت به تخمین اولیه از 54.0 به 54.1 واحد برسد. آمار مربوط به شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی متعلق به ISM برای ماه ژانویه نیز در ساعت 16:00 CET منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتباط برای دلار منفی است.

.Dow Jones Industrial Average
 


سهام اروپا در نزدیکی بالاترین سطح طی هفت سال اخیر بسته شد که تحت تاثیر پیشنهاد دولت یونان است که نشان می دهد از فراخوانش برای بازپرداخت بدهی کمک مالی یونان عقب نشینی کرده است. دولت یونان پیشنهاد داده است که در عوض برای اوراق متصل به رشد سوآپ بدهی کمک مالی تعلق گیرد تا به این وسیله با جایگزین کردن برخی از بدهی های جاری با اوراق متصل به رشد و اوراق همیشگی از بار بازپرداخت بدهی در آینده کاسته شود. در پی وجود علائمی دال بر پایان خیلی زود مذاکرات با یک مصالحۀ دوطرفۀ قابل قبول، یورو تقویت شد. امروز از ساعت 9:45 تا 10:00 آمار مربوط به شاخص های نهای مدیران خرید ترکیبی و بخش خدمات برای ماه ژانویه در کشورهای منطقۀ یورو از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا ، اسپانیا و خود منطقۀ یورو توسط Markit منتشر خواهند شد. چشم انداز اولیه مثبت است چراکه پیش بینی می شود بخش خدمات منطقۀ یورو طی ماه قبل میلادی توسعه پیدا کرده باشد. شاخص مدیران خرید ترکیبی و خدمات انگلیس برای ماه ژانویه در ساعت 10:30 CET منتشر خواهد شد. چشم انداز تخمینی مثبت است. خرده فروشی برای ماه دسامبر در منطقۀ یورو توسط آژانس آمار اتحادیۀ اروپا، یوروستات، منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتبط مثبت است.

شاخص Nikkei در ژاپن که در روز سه شنبه به پایین ترین سطح هفته رسیده بود، امروز در حال رشد است. سهام بخش مالی پیشرو در این رشد هستند چراکه بانک ها از Mitsubishi UFJ Financial Group گزارش های درآمدی قوی دادند. ارزش ین در برابر دلار کاهش پیدا کرد و همچنان در کانال حرکتی بین 117 تا 119 ین باقی مانده است.

در پی وجود گمانه زنی ها مبنی بر این که کاهش شدید تعداد چاه های نفتی فعال در ایالات متحده منجر به کاهش عرضه خواهد شد، قیمت نفت در روز سه شنبه افزایش پیدا کرد. BP Plc اعلام کرد با توجه به کاهش بیشتر 50درصدی قیمت نفت از ژوئن تاکنون، مخارجش کمتر از برنامۀ از قبل ریخته شده است. در حالیکه شرکت های نفتی در حال انطباق دادن برنامه های مخارج سرمایه شان در مواجه با کاهش قیمت نفت هستند، ناظرین بازار تذکر می دهند که متوزان شدن مازاد جهانی تا حدد 1.5 میلیون بشکه در روز که پیش بینی می شود، زمان بر خواهد بود. امروز آمار مربوط به تغییر در ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفتۀ منتهی به 30 ژانویه توسط ادارۀ اطلاعات انرژی آن کشور (EIA) در ساعت 16:30 CET منتشر خواهد شد. گزارش گروه American Petroleum Institute که دیروز منتشر شد نشان داد که ذخایر نفت خام ایالت متحده در هفتۀ گذشته به بیشتر از 6 میلیون بشکه رسید.

oil prices
 


در پی موضع هماهنگ یونان با اتحادیۀ اروپا بر سر بازپرداخت بدهی ها، تقاضا برای دارائی های ایمن کاهش پیدا کرد به همین دلیل قیمت طلا در روز سه شنبه کاهش یافت.

در پی افزایش خوش بینی سرمایه گذاران به دلیل افزایش قیمت نفت، قیمت کالاها افزایش یافت. شکر پیشتاز افزایش قیمت در بین محصولات کشاورزی است، ضمن اینکه قیمت های آتی در نیویورک 3.4% رشد پیدا کردند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 03.02.2015
سه شنبه 14 بهمن 1393 ساعت 19:0 | بازدید : 434 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 03.02.2015

پس از سپری کردن یک روز متلاطم بازارهای ایالات متحده در روز دوشنبه رشد خوبی پیدا کردند که به دلیل افزایش ضریب اطمینان سرمایه گذاران در پی رشد قیمت نفت بود. سهام بخش انرژی پیشتاز رشد بودند. بازارها به اخبار اقتصادی ناامیدکننده توجهی نکردند. شاخص فعالیت تولید متعلق به ISM در ایالات متحده از رقم 55.1% در دسامبر به رقم 53.5% در ژانویه رسید که بدترین رقم طی یک سال گذشته محسوب می شود. همزمان همانطوریکه انتظار می رفت مخارج مصرف کننده همراه با کاهش قیمت نفت افزایش پیدا کرد بطوریکه شاخص مخارج مصرف کننده در دسامبر 0.3% کاهش و درآمد فردی 0.3% افزایش پیدا کرد. شاخص مخارج مصرفی فردی که شاخص مورد توجه فدرال ریزرو برای ارزیابی تورم است در ماه نوامبر 0.2% کاهش پیدا کرد. وزارت بازرگانی ایالات متحده نیز گزارش داد که مخارج ساخت و ساز در آن کشور در دسامبر 0.4% افزایش داشته است که کمتر از حد انتظار بود. آمار اقتصادی اخیری که منتشر شدند حاکی از ضعف رشد اقتصادی ایالات متحده هستند. ارزش دلار در برابر ارزهای کالا به دلیل افزایش قیمت کاهش یافت. امروز در ساعت 16:00 CET آمار مربوط به سفارشات کارخانجات در ماه دسامبر در ایالات متحده منتشر خواهد شد. چشم انداز منفی است چراکه انتظار می رود سفارشات کارخانجات در پی چهار ماه متوالی کاهش، کاهش بیشتری پیدا کنند.

بازارهای سهام در روز دوشنبه رشد کردند که تحت تاثیر افزایش ارزش سهام بخش انرزی بود. شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit برای منطقۀ یورو در ماه ژانویه از رکود نجات پیدا کرد و فعالیت در آن بخش در مقایسه با ماه قبلش رشد پیدا کرد. در حالیکه سرمایه گذاران نگران فراخوان دولت جدید یونان برای بازپرداخت بدهی یونان به اقتصاد منطقۀ یورو بودند، "یانس واروفاکیس"، وزیر دارائی یونان، در روز دوشنبه از پیشنهاداتی پرده برداشت که طی آن سوآپ بدهی یونان برای اوراق قرضۀ جدید به رشد اقتصادی وابسته است. هدف این بستۀ پیشنهادی بازسازی 315 میلیارد یورو از بدهی های خارجی یونان برای کاهش بار بازپرداخت است. "آلکسیس سیپراس" ،Alexis Tsipras، نخست وزیر یونان بار دیگر به مردم اطمینان داد که یونان منطقۀ یورو را ترک نخواهد کرد، پس از آن ارزش یورو در برابر در روز دوشنبه افزایش پیدا کرد. شاخص مدیران خرید بخش ساخت و ساز متعلق به Markit در انگلیس امروز در ساعت 10:30 CET منتشر خواهد شد. چشم انداز تخمینی مثبت است چراکه انتظار می رود بخش ساخت و ساز در مقایسه با ماه قبل توسعه پیدا کند. شاخص بهای تولیدکننده برای منطقۀ یورو برای ماه دسامبر توسط یوروستات، آژانس آمار اتحادیۀ اروپا، امروز در ساعت 11:00 CET منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتباط منفی است چراکه انتظار می رود بهای تولیدکننده برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کند.

S&P 500 Index
 


شاخص Nikkei در ژاپن امروز ریزش داشت که تحت تاثیر کاهش ضریب اطمینان سرمایه گذاران در پی افت عملکرد اقتصادی ایالات متحده بود. شرکت های خطوط هوایی و تولیدکنندگان لاستیک که از کاهش قیمت نفت سود برده اند، به دلیل افزایش شدید قیمت نفت در روز دوشنبه متحمل زیان شدند. ارزش ین در برابر دلار در روز دوشنبه کاهش پیدا کرد و آنچه به دست آورده بود را از دست داد که تحت تاثیر انتشار گزارش رکود فعالیت تولید بود که در آخر هفته منتشر شد.

بانک مرکزی استرالیا امروز طی اقدامی غافلگیرکننده نرخ بهره را از رقم 2.5% به رقم 2.25% کاهش داد تا فشار فروش روی دلار استرالیا را حفظ کند. در نتیجه ارزش دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا و ین ژاپن کاهش پیدا کرد.

نفت که در روز جمعه 8% افزایش قیمت پیدا کرده بود، در روز دوشنبه نیز به این افزایش قیمت ادامه داد که تحت تاثیر انتشار گزارشاتی بود مبنی بر کاهش شدید تعداد حلقه های چاه فعال در ایالات متحده.

قیمت آتی طلا در روز دوشنبه ثابت بود و این حالی صورت گرفت که قیمت طلا در هفتۀ گذشته بیشترین میزان افزایش ماهیانه طی سه سال اخیر را به ثبت رساند. قیمت طلا در ماه ژانویه بیشتر از 8% افزایش پیدا کرد که تحت تاثیر افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارائی ایمن به دلیل نگرانی سرمایه گذاران دربارۀ چشم انداز بازارهای جهانی سهام در پی افزایش عدم اطمینان و وجود علائمی از کندی رشد اقتصاد جهانی بود.

XAUUSD
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درآمد نفتی ۲۳.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۵
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 23:44 | بازدید : 476 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

درآمد نفتی ۲۳.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۵

درآمد نفتی ۲۳.۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۵
 
 
 

 بانک جهانی زیان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از افت قیمت نفت را ۲۱۵ میلیارد دلار اعلام و پیش بینی کرد درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۵ به ۲۳.۵ میلیارد دلار برسد.

بانک جهانی طی گزارشی نوشت با توجه به قیمت نفت در بازار جهانی و رسیدن قیمت هر بشکه نفت برای تحویل در ماه اوت به 56 دلار، نمی توان امید چندانی به ترمیم قیمت ها داشت.

این گزارش با اشاره به این که قیمت نفت فعلا قرار نیست افزایش یابد به تفکیک تبعات این وضعیت بر کشورهای نفتی منطقه را مورد بررسی قرار داده است:

شورای همکاری خلیج فارس: درآمدهای نفتی و گازی در سال 2013، بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی و 75 درصد کل درآمدهای صادراتی این کشورها را به خود اختصاص داد. اگر قیمت نفت برای یک دوره پایدار پایین باقی بماند، برآورد می شود که دولت های منطقه با کاهش 215 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی مواجه شوند که برابر با بیش از 14 درصد تولید ناخالص داخلی آنها خواهد بود. کشورهای حاشیه خلیج فارس، به طور متوسط بیش از میزان هزینه کرد خود درآمد دارند، اما عواملی همچون بالا رفتن هزینه های دولتی و کاهش قیمت نفت می تواند این روند را معکوس سازد. مازاد مالی حدودا 10 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال 2013، ممکن است به کاهش 5 درصدی تولید ناخالص داخلی تبدیل شود.

هرچند این کشورها ذخایر ارزی قابل توجهی برای جبران کاهش قیمت نفت هستند، اما نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت های منطقه در حال بازنگری در هزینه های خود هستند. عربستان با ذخیره ارزی 700 میلیارد دلاری، خود را برای افزایش قیمت های انرژی و سوخت آماده می کند. بحرین که بیشترین آسیب را متحمل شده، در اندیشه درخواست حمایت بوجه ای از متحدان منطقه ای خویش است. عمان بودجه سال 2015 خود را منتشر کرده که شامل هیچ گونه کاهش هزینه ها یا افزایش درآمدها نیست، اما هر دوی این ارقام احتمالا در ماه های آینده دستخوش تغییر خواهد شد. امارات شروع به جستجو برای یافتن منابع درآمدی جدید شامل مالیات بر خروج پول کرده است که می تواند بر میزان استخدام نیروی کار خارجی و جریان ارسال پول از سوی کارگران خارجی به کشورهای خودشان تاثیر بگذارد. کل میزان پول ارسال شده از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2013 به 21 میلیارد دلار رسید که نیمی از آن به عربستان سعودی اختصاص داشت.

ایران: در ایران  تحولات سیاسی به اندازه قیمت نفت اهمیت خواهد داشت. اگر توافق هسته ای با گروه 1+5 به دست آید، و تحریم های نفتی برداشته شود، صادرات نفت این کشور تا سال 2017 به رقم پیش از تحریم ها باز خواهد گشت. در حالی که نفت حدود 80 درصد کل درآمدهای صادراتی و 50 تا 60 درصد درآمدهای دولت را تشکیل می دهد، اقتصاد ایران ممکن است در این وضعیت رشد قابل توجهی را شاهد باشد.

در صورت عدم حصول توافق جامع، نفت ارزان به معنای کاهش 60 درصدی درآمدهای ایران و رسیدن آن از 120 میلیارد دلار در سال 12-2011 به 23.7 میلیارد دلار در سال 2015 خواهد بود. بر اساس این سناریو، کاهش حدود 20 درصدی تولید ناخالص داخلی ایران مورد انتظار خواهد بود و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را از 1.5 درصد سال قبل به صفر خواهد رساند و اقتصاد ایران به کوچکتر شدن خود ادامه خواهد داد. این مسئله موجب فشار شدید تورمی، افزایش بیکاری، کسری بودجه و افت ارزش ریال خواهد شد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یک ماه متفاوت برای طلا و نفت
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 22:10 | بازدید : 557 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

یک ماه متفاوت برای طلا و نفت

یک ماه متفاوت برای طلا و نفت
 
+
 

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

 

بازار سهام

بازار سهام

 

گره خوردن بورس به مذاکرات هسته‌ای

دیروز، شاخص کل با رشد 287 واحدی (معادل 0/44 درصد) مواجه شد. در این شرایط، افزایش قیمت نفت و امیدواری به نتایج مذاکرات هسته‌ای از عوامل موثر بر این روند محسوب می‌شوند. در این میان، گروه‌های خودرویی و بانکی در بین نماد‌‌هایی با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص حضور داشتند. در واقع با توافق هسته‌ای، گروه‌های مزبور احتمالا بیشترین اثرپذیری را دارند که بیانگر وجود جو مثبت مذاکرات در میان سهامداران است. از سوی دیگر، افت بیش از 50 درصدی قیمت نفت و سایر کالاها (مانند فلزات اساسی) در هفت ماه اخیر یکی از نگرانی‌های اقتصاد کشور محسوب می‌شود که با توجه به افزایش قیمت نفت در روز گذشته، اندکی از این نگرانی‌ها کاسته شده است. به این ترتیب، پس از اخبار مثبت برای صنایع بورسی، این موارد نیز توانستند زمینه رشد بازار سهام را تقویت کنند.


بازار ارز

بازار ارز

 

آرامش بازار ارز در پی افزایش عرضه

طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا بدون تغییر و با نرخ 3هزار و 460 تومان معامله شد. در این شرایط، ادامه ثبات قیمتی در بازار ارز با افزایش عرضه و کاهش سفته‌بازی در این بازار رقم خورد. همان‌طور که در روز‌های گذشته نیز اشاره شد، بعد از ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها، ثبات قیمتی چندروزه را در بازار ارز شاهد هستیم. در این میان، افزایش 100 درصدی مقدار صادرات در دی نسبت به آذر ماه نشان‌دهنده افزایش ورود ارز به بازار است همچنین در مدت مشابه، محصولات پتروشیمی و میعانات گازی (مهم‌ترین منابع تامین‌کننده ارز در بازار) به ترتیب 200 درصد و 250 درصد رشد را نسبت به آذر ماه به ثبت رساندند. به این ترتیب، با توجه به تقویت بخش عرضه و کاهش سفته‌بازی‌ها ثبات قیمت دلار را می‌توان در این روزها انتظار داشت. 


بازار سکه

بازار سکه

 

کاهش قیمت با افت تقاضا

دیروز، هر سکه طرح جدید با قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان معامله شد. با وجود افزایش قیمت اونس و همچنین ثبات قیمت دلار، کاهش قیمت سکه را می‌توان به دلیل کمبود تقاضا دانست. در این شرایط، ثبات قیمتی در بازار ارز با توجه به تقویت بخش عرضه و کاهش سفته‌بازی وجود دارد. از سوی دیگر، افزایش قیمت طلای جهانی بعد از دو روز افت رقم خورد که علت اصلی آن آمار ضعیف رشد اقتصادی آمریکا عنوان شد. در نتیجه، سوق سرمایه‌ها را به سوی بازار طلا به عنوان مکانی امن سبب شد. به این ترتیب، گرچه افزایش قیمت سکه را در ساعات ابتدایی معاملات دیروز شاهد بودیم، اما مجددا نبود تقاضا سبب کاهش قیمت‌ها شد. امروز نیز با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی و ثبات نسبی قیمت دلار، احتمالا سکه نیز تغییرات محدودی را تجربه کند. 


بازار طلای جهانی

بازار طلای جهانی

 

رشد 100 دلاری اونس در یک ماه

هر اونس طلای جهانی توانست در ماه ژانویه رشد بیش از 100 دلاری (8/5 درصد) را به ثبت برساند. از سوی دیگر، شاخص دلار آمریکا با رشد پنج درصدی در ژانویه، برای هفتمین ماه متوالی توانست با افزایش مواجه شود که طولانی‌ترین رشد در یک دهه اخیر محسوب می‌شود. شاخص دلار که در سال گذشته به‌عنوان «قاتل طلا» محسوب می‌شد طی ماه گذشته نتوانست در مقابل افزایش تقاضای فیزیکی (سال جدید چین) و تقاضای افراد محافظه‌کار مقاومت کند؛ نگرانی از اوضاع اقتصاد جهانی و همچنین اعمال سیاست‌های انبساطی در اروپا و آسیا موجب افزایش تقاضای طلا شد. جمعه نیز رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه چهارم سال 2014 میلادی 2/5 درصد (نیم درصد کمتر از انتظار بازار) گزارش شد (تقویت تقاضا). در این هفته نیز آمارهای بخش صنعت و اشتغال‌زایی آمریکا از نگاه معامله‌گران طلا اهمیت ویژه‌ای دارند.


بازار اوراق مسکن

بازار اوراق مسکن

 

«تسه»ها در کمترین مقدار یک ماهه
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) افت یک درصدی را تجربه کردند و به قیمت 78 هزار و 973 تومان معامله شدند که کمترین مقدار در حدود یک ماه گذشته محسوب می‌شود (14 دی ماه). مطابق با انتظارات، در فصل پاییز و زمستان تقاضای مسکن نسبت به 6 ماه اول سال کاهش یافت؛ این موضوع سبب شد تا مازاد تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن در نیمه نخست سال جاری که ارزشی حدود 200 میلیارد تومان داشت، طی ماه‌های اخیر روند معکوسی به خود گرفته و به مازاد عرضه تبدیل شده است. بر این اساس، روند کاهشی اوراق مزبور از قیمت‌های حدود 100 هزار تومان در تابستان به محدوده 80 هزار تومانی کاملا منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، کاهش بیشتر قیمت «تسه»ها نیز با مقاومت جدی مواجه است (نوسان اندک حول سطح 80 هزار تومانی).


بازار نفت

بازار نفت

 

تخفیف زیان ماهانه در روز پایانی

نفت خام آمریکا در پایان ژانویه افت 9/7 درصدی را به ثبت رساند و برای هفتمین ماه متوالی منفی شد. مازاد عرضه در بازار نفت و رشد شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین عوامل روند نزولی قیمت نفت محسوب می‌شوند. با این حال، انتشار آمار کاهش 94 موردی تعداد دکل‌های حفاری فعال نفت آمریکا در هفته گذشته (بیشترین میزان افت تعداد دکل‌ها از زمان جمع‌آوری داده‌های دکل‌ها) موجب رشد بیش از 8 درصدی قیمت نفت در روز جمعه شد که بیشترین رشد روزانه از سال 2009 محسوب می‌شود. در این شرایط، درگیری‌های داعش در عراق این روند را تشدید کرد. با این حال، به عقیده کارشناسان تداوم رشد تولیدات نفت در چند ماه آینده، تداوم رشد قیمت نفت را دشوار می‌کند. در این میان، تولیدات اوپک مجددا در ماه ژانویه افزایش یافت (عمدتا مربوط به افزایش تولیدات آنگولا و نیجریه).




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 02.02.2015
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 22:8 | بازدید : 497 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 02.02.2015

شاخص های جهانی سهام در روز جمعه ریزش پیدا کردند. تولید ناخالص داخلی ایالات متحده که در سه ماهۀ سوم رشدی 5درصدی داشت در سه ماهۀ چهارم 2.6% رشد پیدا کرد که بدتر از حد انتظار بود. اقتصاد ایالات متحده طی سال گذشته 2.4% رشد پیدا کرد که از رقم رشد 2.2% برای سال 2013 بیشتر است. اکثر بانک های سرمایه گذاری پیش بینی می کنند که اقتصاد ایالات متحده در سه ماهۀ نخست سال جاری میلادی 2.5% رشد پیدا کرد. شاخص های Dow و S&P500 در طی هفته 2.8% سقوط کرد و برای شاخص Nasdaq افتی 2.6درصدی به ثبت رسید. در مجموع ماه ژانویه شاخص های Dow و S&P 500 و Nasdaq به ترتیب 3.6% و 3.1% و 2.1% سقوط کردند. حجم معاملات در بورس های سهام ایالات متحده در روز جمعه به 8.5 میلیارد سهم رسید که 22% بالاتر از میانگین پنج روزه می باشد.

 

Dow Jones Industrial Average
 


 

توجه داشته باشید که شاخص دلار تقریباً واکنشی به آمار اقتصاد کلان نشان نداد. این شاخص در ماه ژانویه برای هفتمین ماه متوالی رشد کرد که بیشترین میزان رشد ممتد از سال 1971 تاکنون می باشد. به اعتقاد ما اخبار منفی منتشر شده از سوی یونان در روز جمعه که موجب ضعف یورو شد، به رشد شاخص دلار کمک کرد. شاخص های مثبت دیگر نیز خبر بد مربوط به ضعف رشد تولید ناخالص داخلی را جبران کردند. مخارج مصرف کننده در سه ماهۀ چهارم سال قبل میلادی 4.3% رشد پیدا کرد که بیشترین میزان افزایش گزارش شده از سه ماۀ نخست سال 2006 تاکنون می باشد. شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده متعلق به دانشگاه میشیگان به بالاترین سطح خود از ژانویۀ 2004 تاکنون رسید. اعتقاد ما بر این است که این مربوط به کاهش 43درصدی قیمت نفت در ایالات متحده از ماه ژوئیۀ سال قبل تاکنون می شود. با توجه به نرخ پایین تورم به احتمال زیاد فدرال ریزرو نرخ های بهره را افزایش دهد. امروز در ساعت 13:30 CET آمار مربوط به درآمد فردی و مخارج فردی در ایالات متحده برای ماه دسامبر منتشر خواهد شد که احتمال می رود منفی باشند. شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit نیز در ساعت 14:45 CET و در ادامه شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به ISM مخارج ساخت و ساز برای ماه دسامبر در ساعت 15:00 CET منتشر خواهند شد. تخمین اولیه، خنثی است.

شاخص های سهام اروپا امروز همراه با شاخص های آتی ایالات متحده رشد پیدا کردند. مسئولین جدید یونانی اعلام کردند که آسیب زدن به بانک ها یا جایگزین کردن مدیران بانکی با مسئولین حزب در برنامه های شان نیست. این بیانیه باعث شد تا شاخص سهام ATG رشدی 5.7درصدی پیدا کند که دیگر شاخص ها را نیز تقویت کرد. امروز صبح چندین شاخص مدیران خرید بخش تولید مربوط به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها منتشر شدند که خنثی بودند. انتظار نمی رود که امروز هیچ آمار اقتصادی مهمی در اروپا منتشر شود.

شاخص Nikkei امروز ریزش داشت که به دلیل درآمد ضعیف شرکت های Konica Minolta و Seiko Epson بود که ارزش سهام شان به ترتیب 9.4% و 10.1% سقوط داشت. تقویت ارزش ین و آمار اقتصادی منفی چین فشار بیشتری بر سهام وارد کردند. فعالان بازار انتظار دارند که آمار اقتصاد اندکی در این هفته در ژاپن منتشر شوند.

شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای اولین بار طی 2.5 سال اخیر به زیر رقم 50 و به عدد 49.8 رسید که تاثیری منفی بر قیمت های آتی چندین کالا داشت.

 

Brent
 


 

بزرگترین اعتصاب کاگران نفتی در ایالات متحده از سال 1980 تاکنون باعث افزایش قیمت های جهانی نفت شد. 3.8 هزار فعال در 9 پالایشگاه فعال هستند که 10% از تولید نفت در ایالات متحده را انجام می دهد. Baker Hughes اعلام کرد که در هفتۀ گذشته 94 حلقه چاه نفت را بسته است که بیشترین میزان از سال 1987 تاکنون است و هشتمین هفتۀ کاهش تعداد چاه های نفتی محسوب می شود و همین امر نیز روی قیمت های نفت تاثیر گذاشت. 1223 چاه نفتی فعال همچنان باقی مانده اند: از رقم اوج 1609 پمپ نفتی در سال 2014 تاکنون تعداد چاه ها فعال یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

 

Wheat
 


 

قیمت های آتی غلات تحت تاثیر تخمین ها برای آب و هوای خوب، به کاهش ادامه می دهند. اعتقاد ما این است که کاهش قیمت نفت نیز تاثیری منفی داشت که بخش مهمی از هزینه های تولید غلات به شمار می رود. کاهش قیمت های نفت همچنین تقاضا برای سوخت بیولوژیک را کاهش داد. از نظر سرمایه گذاران این باعث می شود کشاورزان بجای کاشت محصولات سوخت بیولوژیک به کاشت غلات رو آورند. به عامل ارز در کشورهای تولیدکننده نیز باید توجه شود. ارزش رئال برزیل، روبل روسیه و دلار کانادا در برابر دلار آمریکا کاهش پیدا کردند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روحیۀ بازار - 02.02.2015
دو شنبه 13 بهمن 1393 ساعت 22:5 | بازدید : 483 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

روحیۀ بازار - 02.02.2015

 

commitment-of-traders
 

 

 

 

commitment-of-traders-net-long-short
 

 

 

commitment-of-traders-weekly-change
 

 

 

market-sentiment-ratio-long-short-positions

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 30.01.2015
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 20:9 | بازدید : 478 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 30.01.2015

شاخص های جهانی سهام در روز پنجشنبه پس از چندین روز ریزش، رشد پیدا کردند. کاهش تعداد بیکاران در هفتۀ گذشته بیشترین میزان کاهش از نوامبر 2012 تاکنون بود. تعداد مدعیان بیکاری به 265هزار نفر رسید که پایین ترین سطح نزدیک به 15 سال اخیر تاکنون از آوریل 2000 می باشد. رشد بازارهای سهام همچنین به دلیل گزارش های خوب درآمدی شرکت های Apple، Boeing و Visa Inc است. حجم معاملات در بورس های سهام ایالات متحده به 7.7 میلیارد سهم رسید که 10% بالاتر از میانگین هفتگی است. شاخص های آتی سهام ایالات متحده امروز صبح کاهش چشمگیری داشتند. شرکت فن آوری اطلاعات Qualcomm در ایالات متحده و فروشگاه آنلاین چینی Alibaba Group گزارش های ضعیفی منتشر کردند و سهام شان به ترتیب 10.3% و 8.8% سقوط کرد. امروز آمار مهم مربوط به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهۀ چهارم در ساعت 13:30 CET منتشر می شود. شاخص فعالیت کسب و کار در ایالت شیکاگو در ساعت 14:45 CET منتشر می شود. شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده در ایالات متحده در ساعت 15:00 CET از سوی دانشگاه میشیگان منتشر خواهد شد. اعتقاد ما بر این است که تخمین های اولیه خنثی است. اگر ارقامی که اعلام می شوند برابر با پیش بینی ها نباشند، احتمال واکنش شدید بازار وجود دارد.

سهام اروپا امروز اندکی بطور تطبیقی ریزش داشتند در حالیکه دیروز را با رشد سپری کردند. سرمایه گذاران از دومین ماه متوالی رکود قیمت در منطقۀ یورو هراس دارند. آمار مربوطه در ساعت 10:00 CET منتشر خواهد شد. همزمان آمار مربوط به بیکاری نیز منتشر خواهد شد. تخمین های اولیه در این ارتباط خنثی است. رشد 8درصدی شاخص Stoxx Europe 600 در اروپا در ماه ژانویه می تواند بالاترین میزان رشد طی 20 سال اخیر باشد. سرمایه گذاران به چاپ یورو واکنش مثبتی نشان دادند. توجه داشته باشید که یورو از ابتدای ماه مه تاکنون کاهش ارزشی 20درصدی در برابر دلار داشته باشد. یورو در حال حاضر سعی دارد تا بطور تطبیقی رشد کند و شاخص دلار ریزش داشته باشد. احتمال تعویق در افزایش نرخ های بهره از سوی فدرال ریزرو این موضوع را تسهیل خواهد کرد. برخی از اقتصاددانان اعتقاد دارند که این امر به دلیل کاهش قیمت نفت و متعاقب آن کاهش تورم، غیرعملی است.

 

USD/JPY
 


 

شاخص Nikkei امروز همراه با شاخص های جهانی سهام ریزش داشت. اخبار خوب درآمدی شرکت ها باعث شد که این شاخص این هفته رشد داشته باشد. تثبیت ین در یک کانال حرکتی افقی خنثی نیز در این امر موثر است. تورم پایه در ژاپن در ژانویه برای پنجمین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و به 2.5% رسید. تورم پایه بدون احتساب تاثیر افزایش مالیات بر فروش در آوریل سال قبل 0.5% بود. سرمایه گذاران اعتقاد دارند که این یک عامل مثبت است چراکه تورم پایه هنوز در جهت رسیدن به نرخ هدف 2% تعیین شده از سوی بانک مرکزی ژاپن حرکت می کند. توجه داشته باشید که نرخ بیکاری به 3.4% کاهش پیدا کرد که پایین ترین سطح از سال 1997 تاکنون به شمار می رود شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit/JMMA دوشنبه صبح در ژاپن منتشر خواهد و آمار مهم اقتصادی کلان فقط در روز جمعه منتشر خواهند شد.

 

Ñòîèìîñòü çîëîòà
 


 

قیمت های طلا در ژانویه 6% افزایش داشتند که بیشترین میزان رشد ماهیانه طی سال محسوب می شود. سرمایه گذاران به تزریق پول از سوی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا و به تعویق انداختن افزایش نرخ های بهره از سوی فدرال ریزرو ایالات متحده با خرید طلا واکنش نشان دادند. توجه داشته باشید که تقاضا برای خرید طلا در چین در سال 2014 یک سوم کاهش داشت و به 866 تن رسید که پایین ترین سطح طی چهار سال اخیر است. همزمان تقاضا برای طلا در هندوستان با 14% افزایش به 690 تن رسید.

 

Êîòèðîâêè ìåäè
 


 

قیمت مس به پایین ترین سطح طی پنج سال و نیم اخیر رسید. مس بطور بی سابقه ای از ژوئیۀ 2008 تاکنون هفت هفتۀ متوالی است که کاهش قیمت دارد. از این موضوع صرف نظر نمی کنیم که قیمت مس می تواند به طور اصلاحی رشد داشته باشد. شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای ماه ژانویه در اول فوریه منتشر خواهد شد. فعالان بازار بر این باورند که در مقایسه با ماه دسامبر که این شاخص به پایین ترین سطح طی شش ماه پیش رسید، در ماه ژانویه بهتر خواهد شد. اگر آمار اقتصادی چین واقعاً خوب باشند، قیمت مس می تواند افزایش پیدا کند. توجه داشته باشید که شرکت دولتی Cochilco در شیلی پیش بینی کرده است که میانگین قیمت مس در سال 2015 به 2.85دلار در هر پوند برسد که بالاتر از قیمت کنونی بازار است. همچنین Cochilco تخمین زده است که مازاد مس در سال جاری به 275 هزار تن می رسد. به همین دلیل است که احتمال افزایش قیمت مس برای مس بعید است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پنج ضلعی ابهام تالار شیشه‌ای
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 20:4 | بازدید : 776 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

پنج ضلعی ابهام تالار شیشه‌ای

پنج ضلعی ابهام تالار شیشه‌ای

چکیده: هفته گذشته، دماسنج بازار سهام در شرایطی رشد 0/3 درصدی را پس از چهار هفته متوالی منفی به ثبت رساند که بررسی ها نشان می‌دهد هنوز ابهاماتی در این بازار مشاهده می‌شود.

چشم‌انداز نه چندان مناسب روند قیمت جهانی کالاها، وضعیت پرنوسان بازارهای رقیب نظیر ارز و سکه، ابهام در هدف‌گذاری جدید نسبت قیمت به درآمد متوسط بازار، نتیجه نامعلوم مذاکرات هسته‌ای و عدم قطعیت در تعیین تکلیف وضعیت لیدرهای بورس، پنج ابهام اصلی بازار سرمایه هستند که می‌توانند تصمیم‌گیری فعالان این بازار را همچنان تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

پنج‌ضلعی ابهام در بورس تهران

در پایان معاملات هفته گذشته، روند نزولی بازار سهام پس از یک ماه متوقف شد؛ این در حالی است که افزایش اندک 227 واحدی (معادل 0/3 درصد) شاخص کل در این مدت، در کنار حجم پایین معاملات تداوم این مسیر صعودی را با تردید مواجه می‌کند. در این شرایط، عوامل متعددی که در بازار سرمایه کشور اثرگذار هستند را در قالب پنج مورد بررسی کرده ایم. در این میان می‌توان به «چشم‌انداز قیمت جهانی کالاها»، «وضعیت بازارهای موازی»، «نسبت قیمت به درآمد تعادلی بازار»، «مذاکرات هسته‌ای» و «تعیین تکلیف صنایع پیشرو بورس» اشاره کرد. با توجه به آنکه وضعیت عمده موارد مزبور، طی 6 ماه آینده مشخص می‌شوند می‌توان انتظار داشت در یک چشم‌انداز میان‌مدت بازار سهام بار دیگر رونق گیرد و با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شود. با این حال، در کوتاه‌مدت ابهامات و بلاتکلیفی‌های فراوانی در بازار وجود دارد که پویایی بازار سهام و ثبت رشدهای پایدار آن را با دشواری مواجه می‌کند.

آخرین پیش‌بینی‌های کالایی

بیش از 6 ماه از روند نزولی قیمت نفت و به‌دنبال آن سایر کالاها می‌گذرد؛ در این شرایط، شاخص کالاهای «بلومبرگ» که قیمت 22 کالا را بررسی می‌کند به کمترین مقدار خود در 12 سال اخیر رسیده است (از سال 2002). گرچه همه کالاها در وضعیت یکسانی به‌سر نمی‌برند و حتی برخی از آنها اوضاع مناسبی دارند، اما به‌طور کلی کالاهای مهم‌تر و پرمصرف‌تر در شرایط نامطلوبی به‌سر می‌برند. به‌عبارت دیگر، امیدواری نسبت به افزایش قیمت کالاهایی مثل روی، نیکل و پالادیم بیشتر است و کارشناسان در حالی خرید آنها را پیشنهاد می‌کنند که معتقدند باید مس، طلا و نفت را فروخت. علت این امر کاهش رشد اقتصادی چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این کالاها عنوان می‌شود. رشد اقتصادی چین در سال گذشته به 7/4 درصد رسید که کمترین مقدار از سال 1990 محسوب می‌شود. 
این سومین افت شدید قیمت نفت از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که قیمت نفت از بالای 100 دلار بر بشکه اکنون وارد کانال 40 دلاری شده است. گلدمن ساکس، یکی از موسسات معتبر جهانی در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری، در پیش‌بینی جدید خود روند قیمت نفت را در نیمه نخست سال 2015 (تا اوایل تابستان) کاهشی و در محدوده 40 دلار پیش‌بینی کرده است. گرچه این موسسه معتقد است ریزش قیمت کالاها متوقف می‌شود، اما زمان آن حدودا یک سال دیگر ارزیابی می‌شود. در واقع، بر اساس پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس تا 3 ماه آینده روند قیمتی کالاها کاهشی است و احتمالا 12 ماه دیگر شاهد برگشت قیمت‌ها هستیم. در واقع، در کوتاه‌مدت افت قیمت نفت بر قیمت کالاها فشار وارد می‌کند و افزایش قیمت‌ها دور از انتظار است. به عقیده این موسسه، اکنون سرمایه‌گذاران تمایل دارند نفت را خریداری و ذخیره کنند تا در زمان بازگشت قیمت‌ها شروع به فروش و کسب سود مناسب کنند؛ بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها هنگام برگشت به صورت جهشی افزایش یابند؛ زیرا در قیمت‌های پایین آنها همچنان تمایل به ذخیره‌سازی دارند. 
در این شرایط، به علت کاهش هزینه‌ها (ناشی از افت قیمت نفت و انرژی)، گلدمن ساکس وضعیت قیمتی فلزات و مواد معدنی خام نظیر مس و سنگ‌آهن را برای سه سال آینده با حدود 10 تا 20 درصد کاهش پیش‌بینی کرده است. به عنوان مثال، قیمت مس 5 هزار و 542 دلار بر تن برآورد شده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی (6400 دلار بر تن) بیش از 800 دلار افت (معادل 13/4 درصد) را نشان می‌دهد. همچنین قیمت سنگ‌آهن 66 دلار بر تن برآورد می‌شود که کاهش 14 دلاری (17/5 درصدی) را نسبت به پیش‌بینی قبلی نشان می‌دهد. در این میان، میکائیل پتیس، یکی از کارشناسان بازارهای کالایی چهار دلیل عمده را که عموما مرتبط با چین است در خصوص تداوم کاهش قیمت‌ها در بازارهای کالایی عنوان می‌کند. نخستین دلیل این امر وضعیت دهه اخیر عرضه و تقاضای کالاها است، به‌عبارت دقیق‌تر، طی دهه گذشته تولیدکنندگان کالا از رشد قابل‌توجه تقاضا غافلگیر شدند و این موضوع سبب شد آنها با یک تاخیر زمانی شروع به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و رشد تولیدات کنند، بنابراین در شرایط فعلی که دیگر رشد محسوسی در تقاضا مشاهده نمی‌شود، عرضه زیادی از کالاها در جهان وجود دارد که احتمال تداوم روند نزولی یا حداقل بدون تغییر قیمت کالاها را کاهش می‌دهد. دوم آنکه در دهه اخیر، عمده رشد تقاضا برای کالاها از سوی چین بوده است، بنابراین کُند شدن رشد اقتصادی چین نمی‌تواند سمت تقاضا را تحریک کند. سومین نکته آن است که با تغییر ساختاری در نحوه رشد اقتصادی چین، وابستگی این کشور به کالاها کاهش می‌یابد؛ بر این اساس، حتی اگر رشد اقتصادی این کشور بار دیگر دورقمی شود، این‌بار نباید انتظار داشت که این رشد بر پایه وابستگی شدید به کالاها باشد. درنتیجه افزایش تقاضا از سوی این کشور برای کالاها، حتی در صورت بازگشت به دوران اوج رشد اقتصادی اندکی دور از انتظار است. چهارمین نکته موجودی بالای کالاها در چین است. در واقع، طی سال‌های اخیر، چین با خرید کلان کالاها با افزایش قابل‌توجه موجودی انبارها همراه شده است. این موضوع می‌تواند به راحتی تقاضای داخلی این کشور را در چند سال آینده جوابگو باشد. بنا بر موارد یادشده، وضعیت کالاها چشم‌انداز مناسبی ندارد و این موضوع به‌طور مشخص بر بورس تهران اثرگذار است؛ به‌طوری‌که حداقل 50 درصد ارزش بازار سهام را شرکت‌های کالایی تشکیل می‌دهند و در نتیجه، روند قیمتی کالاها یکی از دغدغه‌های اصلی آنها محسوب می‌شود. با این حال امیدواری‌هایی در خصوص بهبود اوضاع کالاها در نیمه دوم سال 2015 (حدود 6 ماه دیگر) وجود دارد که می‌تواند در آن زمان وضعیت بازار سهام را بهبود بخشد.

نگاهی به بازارهای رقیب

طی یکی، دو ماه اخیر شاهد رشد قابل‌توجه قیمت‌ها در بازارهایی مثل ارز و سکه بودیم. این جهش‌های قیمتی نگرانی‌هایی را مبنی بر بازگشت سفته‌بازی به بازارها ایجاد کرده بود، اما خوشبختانه تدابیر دولت توانست از ورود به این وضعیت جلوگیری کند. بالاتر بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به تورم یکی از مهم‌ترین عواملی است که به‌طور کلی از آغاز به‌کار دولت جدید، نوسان‌گیری و سفته‌بازی در بازارها را کاهش داده است. همچنین، در اقدامی دیگر بانک مرکزی با اعمال محدودیت‌هایی در بازار ارز، از گسترش سفته‌بازی جلوگیری کرد و همزمان در مواقع تشدید سفته‌بازی، صرافی برخی بانک‌ها با تزریق ارز در بازار جلوی رشد قیمت‌ها را می‌گرفتند. با این حال، همچنان نگرانی‌هایی در خصوص کاهش قیمت‌های جهانی و احتمال کسری بودجه و منابع ارزی وجود دارد که می‌تواند موجب رشد قیمت دلار و جذب برخی سرمایه‌ها به این بازار به عنوان یکی از رقبای بورس شود. از سوی دیگر، بازار سکه که متاثر از دو عامل قیمت طلای جهانی و دلار است نیز به‌رغم ثبت رکوردهای مناسب، چشم‌انداز چندان روشنی ندارد. در واقع، از سمت دلار مطابق آنچه اشاره شد ابهاماتی وجود دارد و در شرایط فعلی نوسانات قیمتی به حداقل خود رسیده است، اما در خصوص طلای جهانی وضعیت اندکی متفاوت است؛ به‌طوری‌که نگرانی‌ها از اوضاع اقتصاد جهانی و تقاضای فصلی در چین سبب رشد قیمت این فلز زرد طی هفته‌های اخیر شده است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، اوضاع اقتصادی در اروپا و آسیا (محل نگرانی‌ها) آنچنان که برخی متصور هستند نگران‌کننده نیست و در نتیجه با کاهش تقاضای فصلی چین (آغاز سال جدید این کشور که همواره با افزایش تقاضا همراه است) در چند ماه آینده احتمال بازگشت قیمت‌ها وجود دارد. اکنون، قیمت طلای جهانی در حالی حدود 1260 تا 1270 دلار در هر اونس است که بسیاری از موسسات معتبر، متوسط قیمت آن را در سال 2015 حدود 1240 دلار پیش‌بینی کرده‌اند. با این حال، در این خصوص نیز نگرانی‌هایی نظیر احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا و بحران اقتصادی در روسیه (یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری حوزه یورو) به علت کاهش شدید قیمت نفت وجود دارد که این موضوع با تضعیف اقتصاد جهانی رشد قیمت طلا را در پی دارد. 
بنابراین، موارد مزبور نیز یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که احتیاط سهامداران را در این روزها در پی دارد و احتمالا طی ماه‌های آینده که وضعیت این بازارهای موازی مشخص شود، سهامداران در بازار سهام نیز با قدرت بیشتری تصمیم‌گیری کنند. 

P/E تعادلی در جدال سود سپرده و تورم

نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار، همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موقعیت بازار سهام محسوب می‌شود. به‌منظور تعیین P/E تعادلی بازار سهام یکی از روش‌های اصلی توجه به مقدار متوسط آن در طول تاریخ یک بازار است. این مقدار برای بورس تهران، طی 10 سال اخیر حدود 6 مرتبه است؛ این در شرایطی است که اکنون این رقم به کمتر از 5 مرتبه رسیده است. این موضوع در شرایطی است که در 10 سال گذشته، متوسط نرخ تورم بیش از 20 درصد بوده است. اکنون اما، نرخ تورم به حدود 16 درصد رسیده است که تداوم این موضوع می‌تواند بر نسبت P/E نیز اثرگذار باشد. پیش از این رابطه معکوس نرخ تورم و نسبت P/E را بررسی کرده بودیم؛ بنابراین، از این منظر می‌توان انتظار داشت در صورتی که نرخ تورم روند کاهشی خود را ادامه دهد، P/E متوسط تعادلی بازار سهام، مقدار تعادلی حتی بالاتر از 6 مرتبه را نیز هدف‌گذاری کند. در این میان اما، آنچه مانع این هدف‌گذاری می‌شود، سود سپرده‌های بانکی است. در حال حاضر، نسبت P/E بازار پول (سپرده‌های بانکی) حدود 4/5 مرتبه (یا همان 22 درصد سود) است. به این ترتیب، رابطه‌ای معکوس میان سود سپرده‌های بانکی و نسبت قیمت به درآمد بازار سهام وجود دارد؛ به‌طوری‌که با افزایش نرخ بهره، نسبت قیمت به درآمد بازار سهام نیز کاهش می‌یابد. این همان مساله‌ای است که حتی با رسیدن P/E متوسط بازار سهام به رقم 5، چرخش مسیر و حرکت به سمت قیمت‌های بالاتر را دشوار می‌کند. در این خصوص نیز احتمال می‌رود در سال جدید، با تعیین تکلیف برخی موارد و تثبیت نرخ تورم زیر 20 درصدی، دولت به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان و خروج از رکود اقتصادی نرخ بهره را کاهش دهد. در این شرایط است که می‌توان P/Eهای تعادلی جدیدی برای بازار سهام هدف‌گذاری کرد و انتظار رشد قیمت‌ها به این سمت را داشت. 

ابهام چهارم؛ «مذاکرات هسته‌ای»

اما یکی دیگر از ابهامات موجود برای بورس تهران، روند مذاکرات هسته‌ای است. بررسی روند بازار سرمایه طی بیش از یک سال اخیر به خوبی نشان می‌دهد، مهم‌ترین عاملی که بر این بازار اثرگذار بوده است، خوش‌بینی یا بدبینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای است. در واقع، گشایش‌های بین‌المللی ناشی از رسیدن به توافق احتمالی می‌تواند رشد اقتصادی کشور و در نتیجه افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی را به همراه داشته باشد. این موضوع یکی از مهم‌ترین ابهامات اخیر است که به احتمال زیاد تا تیر ماه سال 94 (مهلت قانونی این دور از مذاکرات) تعیین تکلیف می‌شود؛ بنابراین مشاهده می‌شود نتیجه مذاکرات هسته‌ای نیز مشابه سایر موارد یادشده در حدود 5، 6 ماه آینده مشخص می‌شود و می‌تواند به رونق بازار سهام کمک کند. 

وضعیت ساختاری- بازاری لیدرها

آخرین ابهام که از اهمیت بالایی نیز در بازار سهام کشور برخوردار است، وضعیت صنایع پیشرو است. با توجه به سهم بالایی که این صنایع از بورس تهران دارند، عمده سرمایه‌گذاران با دقت بالایی وضعیت آنها را رصد می‌کنند. به این ترتیب، همواره همبستگی مناسبی میان روند حرکت صنایع پیشرو و وضعیت کلی بازار سهام کشور وجود دارد. در این رابطه، نحوه بسته شدن بودجه سال 94 یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده وضعیت صنایع مزبور است. همچنین، تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دیگر موضوعی است که بر بزرگ‌ترین صنعت بورسی اثر مستقیمی دارد. این موارد نیز طی چند ماه آینده تعیین تکلیف می‌شوند و می‌توانند رونق بازار سرمایه را رقم زنند. به‌عبارت دقیق‌تر، آنچه در وضعیت فعلی بازار سهام مشاهده می‌شود مجموعه‌ای از بلاتکلیفی‌ها است که سرمایه‌گذاری در بازارهای امنی مثل پول یا حتی خرید اوراق مشارکت را منطقی نشان می‌دهد. با این حال، با توجه به آنکه قیمت‌ها در بورس تهران تا حد زیادی اصلاح شده‌اند (رسیدن P/E به کمتر از 5، گواهی بر این ادعا است)، صرف تعیین تکلیف موارد یادشده می‌تواند وضعیت بازار سهام را بهبود بخشد. در واقع، حتی اگر موارد مزبور به نفع بازار سهام نیز نباشد، تعیین تکلیف آن نمی‌تواند اصلاح قیمت شدیدی را در این بازار ایجاد کند و به سرعت پس از یک دوره افت محدود، روند مناسب بازار سهام ادامه می‌یابد. 

بازارهای سه‌گانه روی خط صاف

طی هفته گذشته، شاخص کل بورس با ثبت رشد 0/3 درصدی توانست در رقم 65 هزار واحدی باقی بماند. در بازار ارز، دلار افت اندک 0/1 درصدی را تجربه کرد و در نهایت به قیمت 3 هزار و 460 تومان معامله شد. سکه نیز افت محدودی را تجربه کرد و در پایان هفته به قیمت یک میلیون و 35 هزار تومان معامله شد. 

معاملات ضعیف در شرایط انتظاری

حالت انتظاری در بازار سهام سبب شده است که حجم و ارزش معاملات کاهش یابند. در هفته گذشته یک میلیارد و 871 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 538 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب کاهش 17 و 10 درصدی را نسبت به هفته ماقبل نشان می‌دهند. علاوه‌بر عوامل بنیادین یادشده که تداوم رشد شاخص کل را دشوار نشان می‌دهد، حجم معاملات پایین نیز از منظر تکنیکال نشانه آن است که روند حرکتی (چه مثبت و چه منفی) نمی‌تواند شدید باشد. 

برآیند صفر صنایع مثبت و منفی

طی هفته گذشته که شاخص کل تغییرات محسوسی را تجربه نکرد، صنایع بورسی نیز به دو نیم تقسیم شدند. به این ترتیب، 18 صنعت (از 36 گروه بورسی) با افت و 18 صنعت دیگر با رشد شاخص همراه شدند. در این میان، محصولات غذایی، محصولات چوبی و سایر واسطه‌گری‌های مالی به ترتیب با 7، 6 و 5 درصد رشد، مثبت‌ترین صنایع هفته گذشته بودند. از سوی دیگر، در هفته گذشته سایر معادن، محصولات کاغذی و حمل‌و‌نقل به ترتیب با ثبت 15، 7 و 5 درصد افت بدترین عملکرد را در میان گروه‌های بورسی به ثبت رساندند. همچنین، بررسی ها نشان می‌دهد گروه‌های بانکی، خودرویی و فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات را در هفته گذشته به خود اختصاص دادند. در میان صنایع با بیشترین حجم معاملات فلزات اساسی تنها صنعت منفی بوده است که علت اصلی آن را می‌توان کاهش قیمت‌های جهانی کالاها برشمرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بازدهی بازارها همگی منفی شد/ پول های مردم کجا می رود؟
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 19:46 | بازدید : 575 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بازدهی بازارها همگی منفی شد/ پول های مردم کجا می رود؟

گزارش ها نشان می دهد تمامی بازارهای مالی طی ده روز گذشته یا زیان ده بوده اند اینکه میزان سوددهی آنها به یک درصد هم نرسیده است.

گزارش ها نشان می دهد تمامی بازارهای مالی طی ده روز گذشته یا زیان ده بوده اند اینکه میزان سوددهی آنها به یک درصد هم نرسیده است.

در حالی که شاخص کل بورس هفته قبل به زحمت تا کانال 65 هزار واحدی بالا آمده، همچنان نگرانی اصلی در میان سهامداران به وضعیت آینده بازار مربوط می شد. گزارش های کلان اقتصادی نشان می دهد که با توجه به کاهش قیمت نفت و کسری بودجه احتمالی 31 هزار میلیاردی دولت طی سال 94، صنایع کشور از دریافت یارانه های دولتی که عدد آن در لایحه بودجه 10 هزار میلیارد تومان برآورد، شده محروم می مانند. برهمین اساس سهامداران بازار سرمایه نیز نگران بازدهی این بازار در سال 94 شده اند. با این وجود بررسی ها نشان می دهد بازار سرمایه طی ده روز گذشته 36 صدم درصد بازدهی داشته است.

اما وضعیت در بازار ارز به شکلی دیگر است. با توجه به اخبار امیدوارکننده ای که از روند مذاکرات منتشر می شود، روند صعودی بهای دلار متوقف شده است. طبق این برآورد ارزش دلار در طول این هفته حدود 0.14 درصد کاهش یافته است تا دارندگان دلار به این میزان ضرر کرده باشند. با این حساب اگر 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد در طول این هفته 14 هزار تومان زیان به سرمایه‌گذار تحمیل شده است. میزان بازدهی بازار سکه نیز هفته گذشته منفی 35 صدم درصد بود.

 

این اطلاعات نشان می دهد در میان بازارهای منفی همچنان وضعیت بورس حداقل طی ده روز گذشته امیدوارکننده تر بوده است. بازدهی منفی بازارها موجب شده تا سرمایه گذاران خرد برای انتخاب محل سرمایه گذاری با تردید مواجه شوند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاهش بهره مالکانه معادن : حمایت کمیسیون تلفیق از صنعت است
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:29 | بازدید : 487 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 کاهش بهره مالکانه معادن  : حمایت کمیسیون تلفیق  از صنعت است 

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اگرچه رای کاهش بهره مالکانه  در حال حاضر قطعی نیست و ممکن است در صحن علنی، نمایندگان، پیشنهاد حذف یا تغییر در نرخ مصوب بهره مالکانه در کمیسیون تلفیق را مطرح کنند، اما معمولا طرحی که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده در صحن هم رای می‌آورد بنابراین می‌توان از هم‌اکنون این مصوبه را قانون تلقی کرد. این در حالی است که درآمدزایی معادن می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود، به همین دلیل در کمیسیون تلفیق بررسی‌های دقیقی در خصوص بهره مالکانه معادن دولتی صورت گرفت که بر مبنای آن مقرر شد بهره مالکانه از 30 درصد به 25 درصد کاهش پیدا کند. به گزارش  «سنا»، دکتر محمد حسن‌نژاد،  با بیان این مطلب، درباره مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص کاهش بهره مالکانه شرکت‌های معدنی و سنگ آهنی گفت: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار سرمایه، این انتظار می‌رود که در پی کاهش افت قیمت نفت، معادن نقش موثری در چرخه اقتصادی کشور ایفا کنند، از همین رو در کمیسیون تلفیق در خصوص حمایت از این صنعت بررسی‌های جدی صورت گرفت. وی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون معدن برای کاهش بهره مالکانه از 30 درصد به 25 درصد گفت: با این استدلال‌ها که فلان صنعت سود نبرد یا مواد اولیه رایگان استفاده نکند نمی‌توان به رشد اقتصادی و شکوفایی رسید، اعمال این‌گونه سیاست‌ها به مملکت و همه ضرر می‌زند و برای برون رفت از شرایط رکود هیچ راهی جز حمایت از صنایع وجود ندارد.
به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اگرچه رای کاهش بهره مالکانه  در حال حاضر قطعی نیست و ممکن است در صحن علنی، نمایندگان، پیشنهاد حذف یا تغییر در نرخ مصوب بهره مالکانه در کمیسیون تلفیق را مطرح کنند، اما معمولا طرحی که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده در صحن هم رای می‌آورد بنابراین می‌توان از هم‌اکنون این مصوبه را قانون تلقی کرد. این در حالی است که درآمدزایی معادن می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود، به همین دلیل در کمیسیون تلفیق بررسی‌های دقیقی در خصوص بهره مالکانه معادن دولتی صورت گرفت که بر مبنای آن مقرر شد بهره مالکانه از 30 درصد به 25 درصد کاهش پیدا کند. به گزارش  «سنا»، دکتر محمد حسن‌نژاد،  با بیان این مطلب، درباره مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص کاهش بهره مالکانه شرکت‌های معدنی و سنگ آهنی گفت: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار سرمایه، این انتظار می‌رود که در پی کاهش افت قیمت نفت، معادن نقش موثری در چرخه اقتصادی کشور ایفا کنند، از همین رو در کمیسیون تلفیق در خصوص حمایت از این صنعت بررسی‌های جدی صورت گرفت. وی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون معدن برای کاهش بهره مالکانه از 30 درصد به 25 درصد گفت: با این استدلال‌ها که فلان صنعت سود نبرد یا مواد اولیه رایگان استفاده نکند نمی‌توان به رشد اقتصادی و شکوفایی رسید، اعمال این‌گونه سیاست‌ها به مملکت و همه ضرر می‌زند و برای برون رفت از شرایط رکود هیچ راهی جز حمایت از صنایع وجود ندارد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تاثیر افزایش قیمت نفت در ایجاد بازاری مثبت مشهود است
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:26 | بازدید : 501 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تاثیر افزایش قیمت نفت در ایجاد بازاری مثبت مشهود است 

در پایان معاملات دیروز (جمعه)، افزایش هشت درصدی قیمت نفت از جمله عوامل مؤثر ایجاد روندی مثبت در بازار سهام به شمار می رود.
 
کارشناس معاملات شرکت کارگزاری نهایت نگر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: در چند وقت اخیر یکی از عوامل بنیادی ایجاد روندی منفی در بازار سهام کاهش های پی در پی قیمت جهانی نفت بوده است که افزایش هشت درصدی قیمت نفت در پایان معاملات روز گذشته منجر به روندی مثبت در اصلاح قیمت ها می باشد.
 
حقیقی در خصوص انتشار اخباری در راستای اصلاح ساختار بازار سرمایه از جمله رونمایی از شاخص بازدهی قیمت، کاهش حجم مبنا و همچنین افزایش یک درصدی دامنه نوسانات معاملات سهام شرکت های بورس افزود: کاهش حجم مبنا معاملات بازار سهام منجر به حرکت قیمت ها به سوی به واقعی تر شدن و همچنین افزایش میزان کارایی و نقدشوندگی بازار سهام می گردد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حمایت مالی دولت از بورس / اتفاقات مهمی در راه است
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:24 | بازدید : 495 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 حمایت مالی دولت از بورس / اتفاقات مهمی در راه است 

تا این لحظه از اولین روز معاملات هفته جاری شاهد رشد دسته جمعی اغلب سهام شرکت ها و افزایش شاخص کل بورس می باشیم.
 
براساس گزارش بورس نیوز در حالی شاخص کل تا این لحظه با رشدی بیش از 242 واحدی مواجه شده که بنظر می رسد روند فعلی تا پایان معاملات ادامه دار باشد.
 
از سویی دیگر بنظر می رسد واکنش بازار سرمایه به خبر تعویق افتادن تصویب تحریم های جدید علیه کشورمان توسط سنای آمریکا تا 4 فروردین 94 علاوه بر افزایش خوش بینی ها مبنی بر دستیابی به یک توافق سیاسی تا پایان سال یکبار دیگر وزن سنگین مذاکرات بر روند بازار سرمایه را نشان داد.
 
همچنین یک منابع آگاه از وارد نمودن نقدینگی توسط دولت به بازار سرمایه خبر می دهند بطوریکه گفته می شود تیم اقتصادی دولت با اقدامی عملی علاوه بر وارد کردن نقدینگی قرار است اقداماتی در جهت اصلاح برخی از ساختار های موجود در بازار سرمایه که سبب افزایش بی اعتمادی و کاهش میزان شفافیت در بورس می شود انجام دهد. به گفته این منبع آگاه سهامداران بزودی با اتفاقات مهمی در بازار سرمایه مواجه خواهند شد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تاثیر افزایش 20 درصدی نرخ گاز و برق مصرفی بر شرکت ها ی نیروگاهی
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:19 | بازدید : 508 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تاثیر افزایش 20 درصدی نرخ گاز و برق مصرفی بر شرکت ها ی نیروگاهی 

شرکت ملی گاز در حالی افزایش 20 درصدی قیمت گاز طبیعی و برق مصرفی را به دولت پیشنهاد کرده که در کنار آن کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 به مصوبات مربوط به هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی که در کمیسیون انرژی به تصویب رسیده بود، رأی نداد. براین اساس باید دید که اجرای این برنامه چه تأثیری بر شرکت های نیروگاهی فعال در حوزه برق و انرژی اعمال خواهد کرد.
 
در همین ارتباط، مدیر اوراق شرکت کارگزاری پگاه یاوران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: نیروگاه های گازی به طور معمول هر یک مترمکعب گاز طبیعی به قیمت 70 تومان را به 3.2 کیلو وات برق به قیمت 50 تومان تبدیل می کنند و راندمان این نیروگاه ها نیز 33 درصد محاسبه می شود.
 
مهدی عبدالعلی زاده افزود: اثر افزایش قیمت گاز طبیعی به عنوان خوراک مصرفی و نیز رشد نرخ فروش برق تولیدی بر وضعیت سودآوری نیروگاه های گازی طرف قرارداد با شرکت توانیر و نیز نیروگاه هایی که با شرکت توانیر قرارداد ندارند، متفاوت خواهد بود.
 
وی به نیروگاه هایی که با شرکت توانیر قرارداد ندارند، اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بهای گاز مصرفی و برق تولیدی به یک نسبت افزایش می یابند و در ضریب ثابتی ضرب می شوند در کنار وضعیت مناسب سودآوری شرکت های مذکورف به نظر می رسد با اعمال این رشد قیمت ها حاشیه سود شرکت ها افزایش یابد که البته چندان نیز حائز اهمیت نخواهد بود.
 
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نیروگاه های گازی طرف قرارداد با شرکت توانیر نیز گفت: این مجموعه ها همچون گروه مپنا قرارداد بلندمدت تبدیل انرژی با شرکت توانیر منعقد کرده اند و گاز طبیعی مصرفی نیروگاه های "رمپنا" همچون طوس و عسلویه رایگان دریافت می شود.
 
برهمین اساس می توان گفت افزایش 20 درصدی قیمت برق آثار بسیار حائز اهمیتی بر وضعیت سودآوری این نیروگاه ها در پی خواهد داشت.
 
البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که مکانیزم قیمت گذاری در این شرکت ها به این گونه ای است که قیمت فروش برق تولیدی خود را با توافق شرکت توانیر براساس نرخ تورم و قیمت یورو تعیین می کنند و نوسانات این دو متغیر بر نرخ فروش تولیدات مؤثر واقع می شود.
 
مدیر اوراق شرکت کارگزاری پگاه یاوران افزود: افزایش 20 درصدی قیمت برق مصرفی خانوارها تأثیر مستقیمی بر نرخ تورم برجای می گذارد که این متغیر نیز یکی از فاکتورهای اثرگذار در قیمت گذاری برق تولیدی نیروگاه به شمار می رود. برهمین اساس می توان گفت افزایش قیمت برق با توجه به دریافت رایگان گاز طبیعی مصرفی می تواند آثار مثبتی بر وضعیت سودآوری نیروگاه های طرف قرارداد با شرکت توانیر در پی داشته باشد.
 
عبدالعلی زاده در خصوص تأثیرپذیری نیروگاه ها از افزایش یا عدم افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: برخی نیروگاه ها به طور معمول در فصل زمستان به دلیل قطع شدن گاز طبیعی از گازوییل یا مازوت استفاده می کنند و در پی آن هزینه های تولید آنها افزایش می یابد.
 
علاوه بر این، برخی نیروگاه ها همچون نیروگاه منتظر قائم خوارزمی و پرند با توجه به موقعیت جغرافیایی آنها و نزدیک بودن به مناطق شهری حتی در فصول بهار و تابستان نیز از مازوت و گازوییل به عنوان سوخت استفاده می کنند که این امر در هزینه های تولید، هزینه نگهداری و اورهال تأثیر می گذارد.
 
براین اساس می توان گفت افزایش قیمت حامل های انرژی با توجه به موقعیت جغرافیایی نیروگاه ها و میزان استفاده از گازوییل و مازوت متفاوت خواهد بود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:15 | بازدید : 497 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها  

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: به منظور تأمین مسکن برای محرومین سراسر کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است علاوه بر وصول مالیات های مقرر، نیم درصد از درآمد مشمول مالیات بانک های کشور را اخذ و به حساب مخصوص خزانه، واریز و معادل صد درصد وجوه دریافتی از حساب خزانه در قالب قانون بودجه به حساب 100 (صد) حضرت امام (ره) (ویژه کمک به مسکن محرومین) واریز نماید.
 
نظر به اینکه تحقق رویکرد فوق مستلزم همکاری شبکه بانکی و واریز نیم درصد درآمد مشمول مالیات خود به حساب خزانه می باشد، ضروری است آن بانک یا مؤسسه اعتباری به قید تسریع، نسبت به واریز سهم خود به حساب خزانه موضوع ردیف 130405 درآمدی قانون بودجه سال 1393 کل کشور اقدام نماید.
 
این بخشنامه براساس ماده واحده قانون تهیه مسکن برای افراد کم درآمد مصوب مجلس  به تمام مدیران عامل بانک های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسات اعتباری توسعه، کوثر مرکزی و عسکریه توسط مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی ابلاغ شده است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


افزایش 27 دلاری طلا بدلیل انتشار آماری از اقتصاد امریکا
یک شنبه 12 بهمن 1393 ساعت 1:13 | بازدید : 483 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 افزایش 27 دلاری طلا بدلیل انتشار آماری از اقتصاد امریکا

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، انتشار آماری ضعیف از رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته موجب شد تا قیمت طلا پس از دو روز کاهش، 27 دلار افزایش یافت. این امر سبب شد تا طلا بهترین ماه افزایشی را در ماه ژانویه در 3 سال گذشته به ثبت برساند اما سبب شد تا برخی از سرمایه‌گذاران در مورد ایجاد تورم احتمالی در فلز زرد نگران شوند.
 
به این ترتیب قیمت طلا روز جمعه 26.52 دلار افزایش یافت و به 1283.79 دلار در هر اونس رسید.
 
برخی از تجار طلا فکر می‌کنند حتی اگر دلار تقویت شود، طلا همچنان در کوتاه‌مدت به علت نگرانی در مورد بی‌ثباتی در اروپا روندی افزایشی خواهد داشت.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ارزیابی 5 مصوبه جدید بر صنایع بورس
یک شنبه 11 بهمن 1393 ساعت 21:12 | بازدید : 472 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 ارزیابی 5 مصوبه جدید بر صنایع بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در مورد مصوبات کیفی سازی پالایشگاه ها،افزایش سرمایه بانک ها، واگذاری نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها،کاهش نرخ بهره مالکانه،خرید و نگهداری سهام خزانه به سنا گفت: مهلت 5 ساله کیفی سازی پالایشگاه ها فرصتی مناسب و قدم مثبتی برای این صنعت و بازار سرمایه محسوب می شود.
 
وی ادامه داد: هنگام عرضه سهام پالایشگاه ها بحث کیفی سازی مطرح نبود و سرمایه گذاران با همین شرایط اقدام به خرید سهام این شرکت ها کردند اما اوضاع این صنعت با تصمیمات دولت یا وزارتخانه مربوطه یا مجلس تغییر کردکه برای بازار سرمایه مضر بوده و باعث می شود اعتماد سرمایه گذاران به حضور بلند مدت مخدوش شود. لذا هم اکنون این مسئله رفع و اعتماد سهامداران به این صنعت جلب شده است . بنابراین سرمایه گذاران با نگاه بلندمدت می توانند در این صنایع بازنگری کنند تا سود و زیان آنها تغییرات اساسی پیدا نکند.
 
وی درخصوص مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سرمایه بانک ها از طریق انتشار اوراق صکوک توضیح داد: این مصوبه جدید برای صنعت بانکداری فرصتی مغتنم محسوب می شود و طبق آن بانکها باید در ابتدا افزایش سرمایه داده و آن را از طریق صکوک ارائه کنند که قابلیت تبدیل به سهام را نیز داشته باشد. یعنی ابتدا با نرخ خوب و تضمینی از سرمایه گذار به صورت وام گرفته می شود و پس از آن سرمایه گذار در صورت تمایل در افزایش سرمایه بانک ها شرکت کرده و اوراق صکوک خود را تحویل داده و سهام پس می گیرد.
 
وی درمورد کاهش نرخ بهره مالکانه هم گفت: شاید کاهش نرخ این متغیر از 30 به 25 درصد تأثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. زیرا یک چانه زنی موفقیت آمیز بوده و توانسته 5 درصد از این نرخ را کاهش دهد .بنابراین می توان امیدوار بود این رقم در سال های آتی نیز کمتر شود.
 
طحانی درباره مصوبه مجلس مبنی بر واگذاری نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها به دولت هم گفت:  این مصوبه بسیاربه جا بود. زیرا اصلا در شأن و مقام مجلس نهاد قانون گذار است ، نیست تا در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها و کارهای اجرایی نظر دهد بلکه وظیفه قوه مجریه و وزارت نفت است که به صورت مشخص یک رویه اجرایی برای نرخ گاز تعیین کند.بنابراین اگر این نرخ گذاری بر عهده دولت باشد، می تواند با توجه به شرایط جذب سرمایه گذار و کیفیت منطقه پروژه، نرخ گاز را تعیین کند.
 
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه درخصوص مصوبه مجلس مبنی بر اجازه به شرکت ها برای خرید و نگهداری سهام خزانه هم گفت: این مصوبه مثبت برای بازار به شرکت ها این اجازه را خواهد داد تا بدون درخواست از سهامدار عمده وارد بازار شوند و سهام خود را کنترل کنند. به این ترتیب شرکت ها می توانند از منابع مالی خود استفاده کنند.
 
طحانی با اشاره به روند بازار در روزهای اخیر ادامه داد:مفهوم "قطار" در بازارهای مالی به بازار سرمایه شباهت دارد و طبق آن وقتی بازار وارد شرایط هیجانی می شود ترمز قطار کشیده می شود. بازار سهام هم اکنون در خطر ترمز قرار دارد و با اخبار مثبت  و تأثیر آن در سود و زیان شرکت ها ، می توان امیدوار بود که بازار وارد روزهای پر رونق خواهد شد.
 
وی در خاتمه به سهامداران و کسانی که می خواهند وارد بازار شوند توصیه کرد حتما" با سرمایه مازاد وارد بازار شوند. اگر هم دانش و تجربه و وقت کافی ندارند از طریق صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردان ها اقدام کنند .زیرا طی یک ماه اخیر در برابر زیان بسیاری از افراد ناآشنا ، افراد آشنا با مکانیزم بازار، سهام خود را با توجه به ظرفیت های آن و چشم انداز مثبت مذاکرات هسته ای  نگه داشته اند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحلیل بازار جهانی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:45 | بازدید : 668 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تحلیل بازار جهانی 

بررسی بازار - 12.01.2015

بازارهای جهانی در روز جمعه ریزش داشتند. آمار مربوط به میانگین درآمد ساعتی در ایالات متحده حاکی از یک کاهش غیرمنتظره بود و این امر بر روحیۀ سرمایه گذاران تاثیر گذاشت. آمار مربوط به تغییر اشتغال بخش غیرکشاورزی بهتر از حد انتظار اعلام شد و نرخ بیکاری به 5.6% کاهش پیدا کرد که پایین ترین سطح طی 6.5 سال اخیر محسوب می شود. بطور کلی، در سال 2014 در ایالات متحده 2.95 میلیون شغل جدید ایجاد شد که بالاترین سطح از سال 1999 تاکنون محسوب می شود. هرچند بازارهای سهام همسو با شاخص دلار ریزش پیدا کردند. شرکت JPMorgan Chase و شرکت Wells Fargo که به ترتیب با 1.7% و 1.6% سقوط ارزش سهام مواجه شدند، بیشترین زیان را داشتند. سرمایه گذاران نگران هفتۀ آینده هستند که قرار است گزارش درآمدی فصل چهارم شرکت های بورسی منتشر شوند. حجم معاملات در بورس سهام ایالات متحده به 6.3 میلیارد سهم رسید که 12% پایین تر از میانگین هفتگی بود. برای امروز انتظار انتشار هیچ آمار اقتصادی مهمی را نداریم.

شاخص های سهام اروپا امروز به دنبال شاخص های آتی سهام ایالات متحده رشد داشتند. قیمت های نفت خام به یک سطح نزولی جدید رسیدند. سرمایه گذاران بر این باورند که کاهش قیمت هیدروکربن ها موجب شتاب اقتصادی کشورهای غربی خواهد شد. خبر مثبت دیگر از اتحادیۀ اروپا این است که شرکت دارویی Shire شرکت NPS Pharmaceuticals را به ازای 5.2 میلیارد دلار خریداری کرد. به همین دلیل بود که دیگر سهام بخش دارویی نیز رشد پیدا کردند. امروز انتظار نداریم که هیچ آمار اقتصادی ای در اروپا منتشر شود.

بازارهای ژاپن امروز به دلیل تعطیل به مناسب جشن بیست ساله ها بسته بودند. توجه داشته باشید که تعدادی از آمار اقتصادی فردا در ژاپن منتشر خواهند شد که تاثیر کمی روی بازارها دارند. آمار مربوط به تراز تجاری برای ماه دسامبر در چین منتشر خواهد شد که می تواند تاثیر زیادی روی قیمت های آتی کالاها بگذارد.

قیمت های نفت خام به ریزش ادامه دادند چراکه بانک سرمایه گذاری Goldman Sachs تخمینش را برای قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در نیمۀ نخست سال از 70$ به 41$ و برای کل سال 2015 به 47$ کاهش داد. طبق گزارش Goldman Sachs میانگین بهای قیمت نفت خام برنت در امسال به 50.4$ در هر بشکه می رسد. این بانک انتظار دارد که اسپرد نفت وست تگزاس اینترمدیت با نفت برنت از 1.5 تا 2 دلار به 5دلار برسد.

قیمت های فلزات گرانبها همچنان رو به افزایش هستند. رشد هفتگی قیمت طلا بیشترین میزان افزایش از جولای تاکنون محسوب می شود. میزان ذخایر SPDR Gold Trust با 0.4% افزایش به 707.8 تن رسید. به گزارش کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC)، میزان معاملات خالص خرید طی هفته 8.5% افزایش داشت و به بالاترین سطح طی پنج ماه اخیر رسید.

 

Coffee prices
 


 

قیمت های قهوه افزایش پیدا کردند که به دلیل انتشار پیش بینی هایی بود دربارۀ خشکسالی در برزیل که توسط Somar Meteorologiaو MDA Weather Services منتشر شد. به این ترتیب 40% از محصول در خطر قرار دارد. افزایش هفتگی قیمت قهوه بالاترین میزان افزایش طی 11 ماه اخیر محسوب می شود. طبق گزارش CFTC، میزان معاملات خالص خرید طی هفته 6.6% افزایش پیدا کرد که بیشترین میزان افزایش از اکتبر تاکنون به شمار می رود.

در پی کاهش قیمت نفت، اکثر کالاها با کاهش ارزش مواجه شدند. نفت بخش مهمی از تولیدشان را تشکیل می دهد.

 

Wheat prices
 


 

امروز در ساعت 17:00 CET وزارت کشاورزی ایالات متحده گزارش فصلی اش را منتشر خواهد کرد که عرضه و تقاضای جهانی غلات و میزان موجودی انبارها غلات در ایالات متحده را مشخص خواهد کرد. ضمن اینکه میزان برداشت زمستانۀ گندم در ایالات متحده نیز ارزیابی می شود. انتشار این آمار تاثیر زیادی بر قیمت خواهد گذاشت. اکثر فعالان بازار انتظار دارند که زمین های زیرکشت گندم افزایش پیدا کنند. قیمت ها در روز جمعه به پایین ترین سطح طی شش هفتۀ اخیر رسیدند. طبق گزارش CFTC گندم ، معاملات خالص فروش و دانۀ سویا معاملات خالص خرید را تشکیل می دهند

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اطلاعات بازار جهانی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:39 | بازدید : 940 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اطلاعات بازار جهانی  

 

روحیۀ بازار - 12.01.2015

 

commitment-of-traders
 

 

 

 

commitment-of-traders-net-long-short
 

 

 

commitment-of-traders-weekly-change
 

 

 

market-sentiment-ratio-long-short-positions
 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اوپک چگونه از سلاح کاهش قیمت برابر شیل آمریکایی استفاده کرد
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:35 | بازدید : 594 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 اوپک چگونه از سلاح کاهش قیمت برابر شیل آمریکایی استفاده کرد

نمایندگان عربستان، امارات و کویت در شش هفته گذشته بارها تاکید کرده‌اند که اوپک برای جلوگیری از بزرگترین کاهش قیمت‌های نفت از سال 2008 تاکنون، تولید خود را کاهش نخواهد داد.

به نقل از بلومبرگ، اگر زمانی درباره استراتژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) تردیدی وجود داشت، ثروتمندترین اعضای این گروه در حال تغییر دادن این نظر هستند.

کامرزبانک اعلام کرد برآورد قطر درباره مازاد عرضه جهانی نفت در میان دیگر برآوردها بالاترین رقم است. در واقع این کشورها خواهان کاهش بیشتر قیمت نفت در راستای تلاش برای تسریع عقب نشینی تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا هستند و در حال رسیدن به این هدف هستند.

نفت خام در سال گذشته 48 درصد کاهش قیمت داشت و از زمان تصمیم اوپک برای تثبیت سقف تولید خود در نشست 27 نوامبر 35 درصد کاهش قیمت داشته است. این تصمیم اگرچه باعث کاهش درآمدهای اعضای اوپک در سال 2015 می شود از سوی دیگر با هدف حفظ سهم بازار اوپک در سالهای پیش رو اتخاذ شده است.

جیم وبستر تحلیلگر موسسه مشاوره انرژی آی اچ اس گفت:‌ انتظار می‌رود هرچقدر قیمتها سریعتر کاهش پیدا کند، واکنش تولیدکنندگان نفت در آمریکا نیز سریع‌تر خواهد بود.

وی افزود: نمی‌توانم دوره‌ای را به یاد بیاورم که چندین عضو اوپک به طور فعال چه در حرف و چه در عمل در حال کاهش قیمت‌ها بوده باشند.

تولید نفت آمریکا در هفته گذشته به 9 میلیون و 130 هزار بشکه در روز رسید که حدود 1 میلیون بشکه در روز بیشتر از سال گذشته و 49 هزار بشکه در روز بیشتر از زمان نشست اوپک در ماه نوامبر است. حفاری افقی و شکافت هیدرولیک در صخره‌های شیل باعث افزایش 66 درصدی تولید نفت آمریکا در پنج سال گذشته شده است.

بنا به اعلام آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات آمریکا هنوز به دلیل قوانین موجود محدود است و در ماه نوامبر به 502 هزار بشکه در روز رسید.

عربستان، امارات، کویت و قطر روی مجموع ذخایر ارزی خود که از سوی صندوق بین‌المللی پول 826 میلیارد دلار برآورد شده، حساب باز کرده‌اند تا دوران کاهش قیمت نفت را تحمل کنند. نفت 63 درصد از صادرات این کشورها را تشکیل می دهد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، کاهش قیمت نفت در سال جاری باعث از دست رفتن 257 میلیارد دلار از درآمدهای 12 عضو اوپک در سال جاری خواهد شد.

احتمال 93 درصدی ورشکستگی ونزوئلا به دلیل بدهیها در پنج سال آینده وجود دارد. نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا اخیرا اعلام کرد که هیچگونه احتمال ورشکستگی وجود ندارد و در هفتم ژانویه گفت: کشورش توان به دست آوردن دارایی‌های مورد نیاز را دارد.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان اخیرا درمصاحبه‌ای اعلام کرد: حتی اگر قیمت نفت تا 20 دلار در هر بشکه پایین بیاید، اوپک مسیر خود را تغییر نخواهد داد، مگر اینکه کشورهای خارج از اوپک به کاهش تولید کمک کنند.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان خارج از اوپک تولید خود را افزایش دهند، ممکن است عربستان نیز تولید خود را افزایش دهد. برآورد قطر نشان می‌دهد، عرضه مازاد جهانی نفت دو میلیون بشکه در روز یا 6.7 درصد تولید اوپک است.

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات گفته است، اوپک روی تصمیم خود مبنی بر کاهش ندادن تولید حتی در صورت سقوط قیمت‌ها ایستاده است و قبل از بررسی جلسه اضطراری دستکم سه ماه صبر خواهد کرد.

وی افزود: خارج کردن مازاد عرضه ممکن است چند سال طول بکشد.

علی العمر وزیر نفت کویت گفت: ‌اوپک هیچ برنامه ای برای تشکیل جلسه قبل از نشست عادی ژوئن 2015 ندارد. قیمت‌ها در نیمه دوم امسال به دلیل اینکه تولیدکنندگان پرهزینه مجبور به کاهش فعالیت های خود خواهند شد به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

این اولین بار نیست که تولیدکنندگان نفت آمریکا در مبارزه اوپک برای سهم بازار گرفتار شده‌اند. در سال 1986عربستان چاههای خود را باز کرد و باعث کاهش چهار ماهه 67 درصدی قیمت نفت شد و رسیدن آن به حدود 10 دلار در هر بشکه شد. صنعت نفت آمریکا در پی این وضعیت سقوط کرد و تقریبا تولید نفت این کشور برای مدت 15 سال کاهش یافت و سعودیها سلطه جهانی بازار نفت را به دست گرفتند.

نیسوین ماهش تحلیلگر نفتی در لندن گفت: به نظر می‌رسد که این به نفع عربستان است که یک کاهش سریع در قیمتها رخ دهد تا یک کاهش کند. کاهش سریع در قیمتها باعث تغییرات بیشتری روی عرضه کشورهای خارج از اوپک خواهد شد. در حالی که یک کاهش تدریجی به این شرکت‌ها اجازه می دهد که با هم ادغام و کارآمدتر شوند.

این درحالی است که همه تحلیلگران این نظریه را ندارند. گروه تحلیلگران یو بی اس اعلام کرد که کاهش سریع قیمت‌ها یک استراتژی عملی نیست، زیرا عرضه و تقاضای نفت واکنش کندی به تغییرات قیمتها دارد.

جیووانی استانوو تحلیلگر نفتی در زوریخ گفت: تردید دارم که هدف آنها کاهش قیمتها باشد. عرضه و تقاضا در کوتاه مدت کاملا خنثی خواهد بود.

نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه با 85 سنت کاهش به 50 دلار و 11 سنت در هر بشکه رسیده است. این کمترین قیمت نفت برنت از 28 آوریل 2009 است.

امی میرس مدیر دانشکده انرژی دانشگاه کالیفرنیا گفت: وزرای نفت عربستان در دهه‌های 1980 و 1990 با سخنان خود برای کاهش قیمت‌ها تلاش کردند. این تاکتیک برای فشار روی دیگر اعضای اوپک برای موافقت با تغییر سهمیه تولید صورت گرفت.

علایمی وجود دارد که تاکتیک کاهش قیمت اوپک در حال جواب دادن است. شرکت خدمات نفتی باکر هیوز در وبسایت خود اعلام کرد، تعداد دکل‌های حفاری نفت در آمریکا در هفته گذشته 61 مورد کاهش یافت که بیشترین تعداد در یک هفته از سال 1991 تاکنون است.

تعداد دکل‌ها در 10 هفته از 13 هفته گذشته کاهش یافته و از 1609 دکل در اواسط اکتبر به 1421 مورد در هفته اول ژانویه رسیده است.

فاتح بیرول اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی گفت: یک کاهش جدی در سرمایه‌گذاری نفت شیل در آمریکا در سال 2015 رخ خواهد داد.

اوگن وینبرگ رییس تحقیقات کارمز بانک گفت‌: سخنان اخیر اعضای اوپک در حاشیه خلیج فارس نشان می دهد که آنها همچنان روی استراتژی خود راسخ هستند


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خام فروشی، سد راه عضویت در سازمان تجارت جهانی
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 19:19 | بازدید : 556 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

خام فروشی، سد راه عضویت در سازمان تجارت جهانی

برای ورود به بازارهای جهانی باید بر روی پیشرفت تکنولوژی کشور سرمایه گذاری جدی کرد. اما پیوستن به سازمان تجارت جهانی قبل از این کار نه تنها ما را همچنان خام فروش نگه می‌دارد، بلکه به دلیل قانون مالکیت فکری امکان دسترسی به بسیاری از نتایج علمی بشر را نیز از ما می‌گیرد.

پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) مسئله ایست که برخی کارشناسان به دلیل قوانینی که بر آن حاکم است، آن را موجب تسهیل در مبادلات کالا و خدمات در جهان میدانند و معتقدند کشور ما هرچه زودتر بایستی در آن عضو شود. از طرفی برخی دیگر از کارشناسان به دلیل خام فروش بودن کشور منافع این عضویت را کمتر از آسیبهای آن می‌دانند.

آنچه که در این نوشتار بررسی می شود، بررسی تاثیرات پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنایع تولیدی ایران می‌باشد.

در اقتصاد نظری تولید را ناشی از دو عامل نیروی کار و سرمایه می‌دانند. اما در مدل‌های پیشرفته‌تر تکنولوژی را هم به عنوان شاخصی که باعث افزایش کار و سرمایه می‌شود وارد تحلیل کرده‌اند.

بنا‌‌‌‌براین ما به دنبال بررسی وضعیت ایران در هرکدام از این شاخص‌های کار، سرمایه و تکنولوژی هستیم تا به این سوال پاسخ دهیم که بعد از پیوستن به سازمان تجارت جهانی وضعیت تولید ایران چگونه خواهد شد :

به دلیل تاثیر‌گذاری میزان سرمایه‌گذاری بر فضای کسب و کار در ابتدا شروع به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران می‌کنیم:

۱- سرمایه‌گذاری در ایران

در این زمینه یاد‌آوری چند نکته ضروری است:

اولا : سرمایه‌گذاری جهان در چند کشور متمرکز است و این بدان معناست که شانس ایران برای جذب سرمایه کمتر از کشورهایی است که در این کار دارای تجربه و زیر ساخت کافی هستند

جهت بررسی میزان انتخابی بودن مقاصد سرمایه‌گذاری چند جدول را که نشان دهنده میزان جذب سرمایه در نواحی مختلف آسیا است را بررسی می‌کنیم:

جذب سرمایه خارجی در آسیا

جدول فوق نمایانگر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی (FDI) در آسیا است.

مستحضرید که در جدول فوق میزان جذب سرمایه خارجی در آسیای جنوبی (که شامل ایران نیز می شود) کمتر از آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی است.

گفتنی است آسیای شرقی و جنوب شرقی به دلیل وجود کشورهایی همچون چین، ژاپن ، هنگ‌کنک و کره‌جنوبی و … میزان جذب سرمایه‌گذاری خوبی را در دنیا داراست.

حال برای مشاهده میزان جذب سرمایه توسط ایران در آسیا نمودار زیر ارایه می شود :

جذب سرمایه خارجی در ایران و آسیا جنوبی

ایران با حدود ۴ میلیارد دلار تنها ۱.۷ درصد از سرمایه های جذب شده در آسیا را به خود جذب کرده است.

دوما : حال اگر از این واقعیت چشم‌پوشی کنیم ، براساس گزارش بانک جهانی، ایران امسال در رده‌بندی جهانی فضای کسب وکار از میان ۱۸۹، در رده ۱۳۰ جهان قرار گرفته است.

عوامل دیگری که باعث عدم جذب سرمایه در ایران می‌شود نوسانات قیمت و همچنین عدم ثبات در قوانین می‌باشد.‌

با این اوصاف ایران نه تنها در شرایط خوبی برای جذب سرمایه خارجی نیست بلکه زیر‌ساخت‌ های لازم برای این کار را هم دارا نمی باشد و با باز شدن درب های کشور بعد از پیوستن به سازمان جذب سرمایه برای تولید کشور پیشرفت چشمگیری رخ نمیدهد.

۲- وضعیت نیروی کار

از صحبت های فوق نتیجه می‌شود به دلیل عدم جذب سرمایه به درون کشور و از طرفی پایین بودن سطح کیفیت محصولات به دلیل در دست نداشتن تکنولوژِی روز دنیا ، نه تنها بازار خارج را به دست نمی‌آوریم بلکه بازار داخل را هم نمی توانیم اغنا کنیم و به مصرف کننده کالاهای خارجی تبدیل خواهیم شد.

چیزی که در همین زمان هم به دلیل ورود بیش از حد کالاهای خارجی برای همه مردم مشهود است.

نتیجه پیوستن به سازمان تجارت جهانی افزایش بیش از پیش رکود بازار داخل و به بیکاری نیروی کار داخلی خواهد بود

لازم به ذکر است که بیکاری شروع یک فرآیند اجتماعی است که نمونه آن را می‌توان در اعتراض کارگران به سازمان تجارت جهانی (WTO) در برخی کشورها همچون کانادا ، مکزیک و هنگ کنک مشاهده

۳- تکنولوژی

یکی از مسایل مهم در پیوستن به سازمان تجارت جهانی بحث مزیت نسبی هر کشور می‌باشد. مزیت نسبی یعنی این که هر کشور در تولید چه نوع کالاهایی توانایی رقابت در بازار جهانی را داراست.

ایران کشوری است که حجم بسیار بالای صادرات خارجی‌اش را نفت و فرآورده های نفتی تصاحب کرده است و کالاهای با فناوری بالا جایگاه نزدیک به صفر را در سبد صادراتی کشورمان دارند .

این در حالی است که دو شخصیت مشهور جهان به نقش تعیین‌کننده تکنولوژی در آینده اقتصادی جهان پرداخته‌اند .

برای مثال لستر تارو در کتاب نبرد بزرگ خود می‌گوید : (به دلیل استفاده از مواد پیشرفته, بخصوص كامپوزیتهای پلیمری, مصرف فولاد آمریكا در سال ۱۹۹۰ كمتر از ۱۹۶۰ است و این در حالی است كه تولید ناخالص ملی آن، دو و نیم برابر شده است. كاهش مصرف مواد خام قیمت آن را به شدت پایین آورده است. با محاسبة نرخ تورم، قیمتهای مواد خام در ۱۹۹۰، ۳۰ درصد زیر قیمتهای ۱۹۸۰ و تقریباً ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمتهای ۱۹۷۰ بود. انقلاب علم مواد در سالهای آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت و انتظار میرود كه میزان مصرف تقریباً تمام منابع طبیعی كمیاب در هر واحد تولید ناخالص ملی باز هم كاهش یابد. تهیه ‌كنندگان مواد خام سنتی در جهان سوم برای منابع همیشه ارزان خود بازارهای كوچكی خواهند یافت)

دكتر ماهاتیر محمد, طراح توسعه مالزی نیز در بررسی اقتصاد ۲۰۲۰ به نقش علم و تکنولوژی اشاره می کند و می‌گوید: ( مالزی یك برنامة استراتژیك طراحی نموده است كه تا سال ۲۰۲۰ به یك كشور كاملاً پیشرفته تبدیل گردد. دستیابی به این هدف مستلزم توسعة جامع كلیه بخشهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و روانی جامعه می‌باشد. توسعة متوازن در تمامی بخشها با استفاده از منابع طبیعی و انسانی مستلزم داشتن امكانات قوی در علم و تكنولوژی می‌باشد.)

با در نظر گرفتن مطالب فوق می‌توان نتیجه‌گیری کرد :

اولا برای ورود به بازارهای جهانی باید بر روی پیشرفت تکنولوژی کشور سرمایه گذاری جدی کرد. اما پیوستن به سازمان تجارت جهانی قبل از این کار نه تنها ما را همچنان خام فروش نگه می‌دارد، بلکه به دلیل قانون مالکیت فکری امکان دسترسی به بسیاری از نتایج علمی بشر را نیز از ما می‌گیرد

ثانیا برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید زیر ساخت‌هایی در ایجاد شرکت ‌های دانش‌بنیان، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد مزیت نسبی در صنایع به جای خام فروشی ایجاد کرد.

 

و در آخر این نکته را متذکر می شویم که اشتیاق به پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) قبل از ایجاد زیر‌ساخت‌ های مزبور کشور را دچار مشکلات جدی خواهد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کف شاخص بورس تهران کجاست؟
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 18:53 | بازدید : 934 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

کف شاخص بورس تهران کجاست؟

 

چکیده: باتوجه به افت مکرر شاخص در چند ماه اخیر و نزدیک شدن به پایان سال 93، به‌نظر می‌رسد که هیچ امیدی برای احیای دوباره این بازار درسال‌جاری وجود نداشته باشد. پس از تغییر رویه شاخص......

 باتوجه به افت مکرر شاخص در چند ماه اخیر و نزدیک شدن به پایان سال 93، به‌نظر می‌رسد که هیچ امیدی برای احیای دوباره این بازار درسال‌جاری وجود نداشته باشد. پس از تغییر رویه شاخص، چشم‌اندازهای مثبتی که برای بورس اوراق بهادار پیش‌بینی شده بود نه‌تنها هیچ‌کدام از آنها به حقیقت مبدل نشد بلکه با آغاز روند منفی، بازار مهیج سهام را با بازار کسل‌کننده‌یی مواجه کرده است، بازاری که سال گذشته بسیاری از مردم عادی را به یک سهامدار بورس اوراق بهادار ایران تبدیل کرده بود، درحال حاضر فعالان بورسی را از خود ناامید کرده، با همه این اوصاف باید دید که این سریال تکراری تا چه زمانی ادامه می‌یابد و شاخص کجا به کف می‌رسد؟ در این‌باره کارشناسان بر این باورند که پیش‌بینی برای ثابت ماندن شاخص غیرقابل امری ناپسندیده است، چراکه این امر موج ناامیدی بیشتری را بر بورس به راه می‌اندازد. ازسویی دیگر باتوجه به اینکه بسیاری از نمادهای پالایشگاهی متوقف شده‌اند، به‌نظر می‌رسد با بازگشایی این نماد‌ها شاخص باز هم مدار نزولی را ادامه دهد.


شاخص «کف» ندارد

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در این‌باره گفت: باتوجه به افت‌های مکرر شاخص در یک سال اخیر برخی از فعالان و کارشناسان با تعیین کف یا سقف مورد نظر خود برای شاخص و بازار سهام روند طبیعی این بازار را نامتعادل توصیف می‌کنند. بهروز خدارحمی افزود: همان‌گونه که اقتصاد کشور با مسایلی چون رشد یا افت ارزش ریال، نرخ نفت و... درگیر است و نمی‌توان برای آن سقف یا کفی تعیین کرد، بازار سرمایه از این موضوع مستثنا نیست. بازار سهام اگر با روالی طبیعی و بدون هیچ حمایتی کار خود را دنبال کند به نوعی تبدیل به آیینه‌یی تمام قد برای بازتاب کار خود شده است. وی اظهار کرد: متغیر‌هایی مانند بی‌ملاحظه‌گی مجدد تخصیص بودجه لازم برای بازار سرمایه درسال 94 و ابهامات مذاکرات هسته‌یی، اخبار‌های ضدونقیض این موضوع منجر به شایعه‌های مختلفی در این بازار و سرازیری شاخص شده است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران بااشاره به شرایط نابه‌سامان شاخص در بازار سهام به دوعامل اشاره کرد و گفت: طی یک‌سال گذشته مدیران این بازار سعی بر کنترل شاخص، جلوگیری از ادامه روند نزولی و افت قیمت هر سهم را داشته‌اند درصورتی که این کار تنها منجر به ریزش نامتعادل و غیرمنطقی شاخص شده است.

سیاست‌های جدید، بورس را طبیعی می‌کند

خدارحمی عامل دوم این سرازیری را سیاست‌های تیم جدید مدیریتی بازار سهام عنوان کرد و افزود: با تغییر مدیریت سازمان بورس اوراق بهادار و سیاست‌های در پیش گرفته شده، یعنی عدم کنترل تصنعی بازار، شاخص با ادامه این سرازیری، به‌نظر می‌رسد، فعلا قصد تغییر رویه را ندارد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در ادامه افزود: محمد فطانت‌فرد‌، رییس جدید سازمان بورس اوراق بهادار با نگاهی متفاوت به بازار سرمایه، اعتقادی به مدیریت و کنترل مقطعی بازار و شاخص ندارد. به بیان دیگر وی عرضه و تقاضا را اولویت تعیین روند بورس سهام می‌داند که این امر کاملا منطقی است که نتیجه آن از بین رفتن رفتار‌های هیجانی در بورس می‌شود. وی ابهامات بورس اوراق بهادار تهران درخصوص بین‌المللی شدن را یکی دیگر از عامل‌های روند نزولی شاخص دانست.

خدارحمی درخصوص وضعیت فعلی شاخص اظهار کرد: در شرایطی که بازار سهام درگیر تصمیمات نادرست مسوولان این سازمان است، شاخص با چشم‌اندازی مبهم روبه‌روست، روندی که نمی‌تواند آن را به درستی انتخاب کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه بااشاره به چشم‌انداز بورس بیان کرد: باتوجه به تحولات ناخوشایند بورس، فعالان این بازار طی چند ماه اخیر بارها چشم‌اندازهایی از روند معاملات را عنوان کرده‌اند، اما باید به این نکته اشاره کرد که بازار سرمایه ایران بسیار منعطف و تاثیرپذیر است. در نتیجه نمی‌توان چشم‌انداز درستی در این‌باره درنظر گرفت. وی ادامه داد: ازسویی دیگر بخش قابل توجهی از چشم‌اندازهای مثبت بازار سهام توسط ریزش مکرر شاخص کل از بین رفته، به‌طوری که باید برای بازگشت بازار به حالت تعادل چارچوب‌هایی را تعیین کرد. خدارحمی خاطرنشان کرد: بورس‌های مختلف در دنیا با روندی طبیعی افت‌وخیز منطقی را در پیش گرفته‌اند، درصورتی که بازار سهام تهران با حمایت‌های دستوری توانی برای ثابت ماندن هم ندارد، اگر حجم معاملات بازار سهام کم و غیرقابل قبول است، پس شاخص هم باید نزولی باشد.

بازار سهام تحت تاثیر «نماد» پالایشگاهی

ازسویی دیگر مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ یا دیدگاهی متفاوت به«تعادل» گفت: باتوجه به اینکه نماد شرکت‌های پالایشگاهی متوقف است، به‌نظر می‌رسد پس از بازگشایی این نماد‌ها شاخص باز هم روند نزولی را از سر بگیرد. محمد اقبال‌نیا درخصوص تاثیر شرکت‌های پتروشیمی بر بازار سهام بیان کرد: باتوجه به افت‌وخیزی که در صنعت پتروشیمی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌های بورسی وابسته به این صنعت هستند، باید به آینده آن امیدوار بود. وی بااشاره به شرایط فعلی بورس بیان کرد: در شرایطی که بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار، وضعیت شاخص را در کف اعلام کرده‌اند، باید گفت تحولات تاثیرگذار بر این بازار شاخص را در شرایطی نامعلوم قرار داده است، شرایطی که شاخص نمی‌تواند به ثبات برسد در نتیجه نباید به قطعیت گفت که بازار در کف است.

اقبال‌نیا با امیدواری به تحولات اقتصادی سال آینده عنوان کرد باید با امیدواری به تحولات سال آینده راهی برای خروج از رکود فعلی یافت و فشار ایجاد شده بر بازار سهام را از بین ببرد، فشاری که تاکنون حقوقی‌ها و حقیقی‌ها نتوانسته‌اند از پس آن برآیند.

وی در این‌باره گفت: اگر تحولات سال آینده با وعده‌های پوچ آغاز شود نمی‌توان هیچ پیش‌بینی درخصوص افت یا رشد بازار سهام درنظر گرفت، باید گفت بازار نیازمند برنامه‌های جدی و منظم است، اما با همه این اوصاف همه ما به برنامه‌های اقتصادی سال آینده و تغییر و تحولات مثبت امیدواریم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ اظهارکرد: حقیقی‌ها برای تزریق پول به بازار سهام دچار بی‌اعتمادی شدیدی شده‌اند که نتیجه این کار تنها ادامه رکود بازار را در پی دارد، ازسویی دیگر نیز به‌نظر می‌رسد سهامداران حقوقی نقش مفیدی در بازار سهام ایفا نکرده‌اند، یعنی تا به حال تلاشی برای رونق بورس نداشته‌اند. وی درخصوص افت‌وخیز طبیعی شاخص عنوان کرد: نوسانات بازار سهام به تبع شرایط روز و منطقه‌یی می‌تواند کاملا طبیعی تلقی شود، اما باتوجه به اینکه شاخص هر روز با سرازیری و افت پیاپی معاملات بازاررا به پایان می‌رساند، غیرمنطقی و غیرطبیعی است.

وی بااشاره به محرک‌های تاثیرگذار بر وضعیت بورس اوراق بهادار اظهار کرد: محرک‌های سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی باید نقش مثبتی را در این بازار ایفا کنند، به نوعی باید شاخص را به پله‌های بالا سوق دهند.

بورس در انتظار سیگنال‌های مثبت

دیگر کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نباید هیچ کفی برای بازار سرمایه تعیین کرد به «تعادل» گفت: زمانی که صحبت از سقف یا کف بازار می‌شود یعنی محدودیت برای این بازار تعیین شده است، اما باید به این نکته اشاره کرد که بازار سهام هیچ محدودیتی برای رشد یا افت ندارد.

حسین خزلی‌خرازی در این خصوص افزود: با بازگشایی نمادهای پالایشگاهی قطعا شاخص پا به کانال‌های پایین‌تر از 66هزار واحد می‌گذارد، یعنی پس از بازگشایی این نماد‌ها باید وضعیت شاخص را مورد بررسی قرار داد.

وی بیان کرد: سیگنال‌های مثبتی درخصوص رفع یا کاهش تحریم‌های اعمال شده، کاهش تورم موجود بر اقتصاد کشور وجود دارد که عامل تاثیر‌گذاری بر بازار سهام و رشد دوباره شاخص است، اما در این میان سیگنال‌های منفی ازجمله افت قیمت جهانی نفت باز هم دلهره‌یی از افت‌های بیشتر را در دل سهامداران تالار حافظ ایجاد می‌کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اوضاع نگران کننده بورس/سکوت رئیس جدید بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 18:51 | بازدید : 814 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

اوضاع نگران کننده بورس/سکوت رئیس جدید بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟

 رییس جدید سازمان بورس در حال مذاکره با مقامات دولتی، حاکمیتی و مدیران تاثیرگذار سیاسی و اقتصادی است بر کسی در بازار پوشیده نیست،اما اینکه هیچگونه اطلاع رسانی از طرف وی و سازمان مطبوعش اعلام نمی شود اوضاع را بسیار شکننده و نگران کننده کرده است.

این روزها اگر به تالار شیشه ای سری بزنید جو سرد و نا امیدکننده معاملات و نگرانی سهامداران بیشتر از هر چیزی خودنمایی می کند.
ظاهرا شاخص بورس، فراموش کرده که هر سقوطی با صعود همراه است چراکه طی چند روز اخیر بازار به شدت در مسیر کاهشهای ادامه دار قرار گرفته به گونه ای که ارزش بازارسهام با افت بی سابقه ای روبه رو شده و به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می دهد طی ۱۰ روز اخیر ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش خود را از دست داده است.

باید گفت که درست است رییس جدید سازمان بورس در حال مذاکره با مقامات دولتی، حاکمیتی و مدیران تاثیرگذار سیاسی و اقتصادی است و این بر کسی در بازار پوشیده نیست،اما اینکه هیچگونه اطلاع رسانی از طرف وی و سازمان مطبوعش اعلام نمی شود اوضاع را بسیار شکننده و نگران کننده کرده است. 

این اقدام مسئولان بورس نشان دهنده این است که راه را به اشتباه طی می کنند ،تغییر در مدیریت یک سازمان یا نهاد به این معنی است که فرد جدید برنامه مشخصی برای بهبود اوضاع دارد این در حالی است که تا این لحظه شاهد ارائه برنامه حتی کوتاه مدت از سوی رییس جدید سازمان بورس نبوده ایم. 


اما درباره محمد فطانت رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار گفته می وشود علی رغم داشتن تحصیلات مرتبط، سابقه حضور مستقیم در بازار سرمایه را ندارد.

شنیده شده است که با توجه به اظهارات غیر رسمی برخی از افراد نزدیک به دولت، همتی مدیر عامل بانک ملی فطانت را به وزیر اقتصاد معرفی کرده است.
به نظر می رسد اگر مدیریتی با تجربه بر بورس نظارت داشت، شاید می‌توانست بورس را از این وضعیت بحرانی نجات دهد و راهی برای خروج بورس از این رکود پیدا می کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بهترین راه سرمایه‌گذاری با پس‌اندازمان چیست؟ /آیا با پس‌انداز می‌توان خانه‌دار شد؟ /با تورم 40 درصد،
دو شنبه 22 دی 1393 ساعت 18:47 | بازدید : 575 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بهترین راه سرمایه‌گذاری با پس‌اندازمان چیست؟ /آیا با پس‌انداز می‌توان خانه‌دار شد؟ /با تورم 40 درصد، پس‌انداز کردن فایده‌ دارد؟

 

 وقتی سرمایه خود را به سپرده های سرمایه گذاری بانک ها واریز می کنیم، چون نرخ سوددهی ثابت و از پیش تعیین شده است پس نقد شوندگی بالاست و هر زمان که بخواهیم پول در دسترس ماست، نرخ بازدهی از قبل تعیین می شود و "درجه ریسک" سود کردن وجود ندارد.

از همان دوران کودکی، پدران و مادرانمان به ما یاد داده بودند که پول هایمان را پس انداز کنیم. قلک های رنگارنگی برایمان می خریدند و ما را تشویق می کردند که بخشی از پول تو جیبی مان را در قلک بندازیم. لحظه شماری می کردیم که قلک مان پر شود و آن را باز کنیم تا حاصل تلاشمان را ببینیم که چقدر پول جمع کرده ایم؟ از همان دوران تا الان یاد گرفتیم پس انداز کنیم، اما هیچ وقت نپرسیدیم وقتی پولمان جمع شد با این پس انداز چه کنیم؟ آن زمان از تورم و گرانی سر در نمی آوردیم، فکر می کردیم هر وقت پولمان جمع شود هر چیزی که بخواهیم می خریم.

حال با این نرخ تورم و گرانی های پیش رو هر چقدر هم که صرفه جویی و پس انداز کنیم، به هیچ جا نمی رسیم! مثلا اگر قصد خرید خانه داشته باشیم تا پول هایمان جمع شود و کفاف خرید 6 متر خانه را بدهد، سال جدید آمده و گرانی های جدید! دیگر با همان پول 6 متر خانه هم به ما نمی دهند! به جای اینکه برای خرید هفتمین متر خانه پس انداز جدید داشته باشیم تازه باید خسارت پایین آمدن ارزش پس اندازمان برای 6 متر خانه را هم بدهیم!

با رشد نرخ تورم و گرانی های امروزه حتی اگر قصد خرید خودروی دلخواه مان را داشته باشیم و برای به دست آوردنش پول پس انداز کنیم، شاید فقط هر سال بتوانیم با پس انداز لاستیک خودروی مورد علاقه مان را خریداری کنیم!

حال سوال این است برای رسیدن به خریدهای کلان مثل ماشین و خانه و ...، پس اندازهایمان را چه کنیم؟ پول هایمان را به دست بانک ها و موسسات مالی و اعتباری که "سود" می دهند بسپاریم؟ یا طلا، ارز، سهام و ... بخریم؟ چه نوع سرمایه گذاری ای بهتر است تا ما را به هدف مان برساند؟

با این گرانی ها پس اندازتان را خرج کنید بهتر است!

مهدی تقوی كارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که بهترین نوع سرمایه گذاری چیست، به خبرنگار «فردا» گفت: اگر این سرمایه گذاری در حد پس انداز فردی باشد و قصد سرمایه گذاری داخلی داشته باشیم با محاسبه نرخ تورم و گرانی ها بهترین راهکار خرج کردن پول است!

مهدی تقوی توصیه برای کسانی که با پس انداز اندک قصد خرید خانه دارند گفت: کسانی که سرمایه کم دارند و با پس انداز قصد خرید خانه دارند، با استفاده از وام مسکن می توانند به هدف خود برسند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان کرد: کسانی که ریسک پذیر نیستند پس انداز خود را در بانک های معتبر بگذارند اما کسانی که اهل ریسک هستند می توانند با خرید طلا و ... شانس خود را امتحان کنند.

تقوی در ادامه بیان کرد: با سپردن سرمایه خود در بانک درست است که سرمایه شما افزایش پیدا می کند اما در نهایت شما ضرر خواهید کرد، زیرا نرخ سود بانکی 20 درصد و نرخ تورم 40 درصد اعلام شده است.

وی در پایان افزود: هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست و امکان دارد با سرمایه گذاری روی طلا و دلار، با پایین آمدن قیمت آنها نه تنها سود نکنید بلکه ضرر هم کنید.

عملکرد دولت قدرت خرید مردم را پایین آورده است

دکتر ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در رابطه با بهترین نوع سرمایه گذاری پس انداز به خبرنگار «فردا» گفت: دولت به جای حفظ قدرت خرید مردم با عدم افزایش سود بانکی متناسب با تورم، موجب کاهش آن شده است. به طوری که مشتریان سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت به طرز چشم گیری قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: عموم مردم با سرمایه گذاری در مراکز تجاری، خرید سهام، سکه و ارز و ... سعی در حفظ ارزش پول خود و سود دهی از پس اندازشان را دارند اما مشاهده شده است که در بین خریداران سهام عده ای سود که نکرده اند بلکه 50 درصد از سرمایه شان را نیز از دست داده اند!

ابراهیم رزاقی تصریح کرد: برای خرید مسکن، پس انداز باید خیلی زیاد باشد، بنابراین کسانی که با پس انداز کمتر قصد سرمایه گذاری دارند به خرید ارز و سکه روی می آورند اما می دانیم که سکه و ارز نوسانات زیادی را دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: مردم ما که موجب توسعه شده اند، طماع می شوند برای مثال قیمت طلا که افزایش پیدا می کند، به سمت خرید طلا هجوم می برند اما این قیمت بالا حباب است که سریع می ترکد و چیزی جز ضرر برای سرمایه گذاران به بار نمی آورد.

رزاقی ضمن ابراز تاسف از ماجرای پدیده شاندیز یاد کرد و گفت: بسیاری از افراد سرمایه خود را برای سوددهی وارد این مجموعه کردند و می خواستند ارزش پول شان حفظ شود اما ضرر کردند.

ابراهیم رزاقی افزود: سود بانکی 20 درصد همین الان هم ظالمانه است. زیرا که پول سرمایه گذار 30 الی 40 درصد سوددهی داشته است اما فقط 20 درصد آن به سرمایه گذار تعلق می گیرد. وی در ادامه گفت: بسیاری از افراد معتقدند که سود بانکی باید کم شود و این اشتباه است.

دکتر رزاقی در پایان با تاکید بر این موضوع که راه حل این مشکلات فقط دست دولت و مجلس است و فرد نمی تواند راه حلی پیدا کند، گفت: دولت با عملکرد خود تنها آدم های فقیر را فقیر تر و آدم های پولدار را پولدار تر می کند.

برای خرید سهام حتما با یک مشاور حرفه ای مشورت کنید

دکتر حجت الله عبدالملکی، کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به سوال خبرنگار «فردا» درباره اینکه بهترین نوع سرمایه گذاری با پس انداز کم چیست، گفت: در هر سرمایه گذاری سه عنصر مهم است: نقدشوندگی؛ سرمایه ما هر زمان که بخواهیم در اختیار ما باشد. نرخ بازدهی؛ سود سرمایه گذاری ما چند درصد است. و درجه ریسک دارایی؛ منبعی که پس اندازمان را سرمایه کرده ایم ریسک دارد؟ یا ندارد؟ مثلا: وقتی سرمایه خود را به سپرده های سرمایه گذاری بانک ها واریز می کنیم، چون نرخ سوددهی ثابت و از پیش تعیین شده است پس نقد شوندگی بالاست و هر زمان که بخواهیم پول در دسترس ماست، نرخ بازدهی از قبل تعیین می شود و "درجه ریسک" سود کردن وجود ندارد.

حجت الله عبدالملکی در ادامه افزود: هر سرمایه گذار با توجه به سلایق شخصی این سه عنصر را در نظر بگیرد و بهترین راه سرمایه گذاری را انتخاب کند. مثلا شخصی که زندگی اش به پول وابسته است و باید پول سرمایه گذاری خود را در دسترس داشته باشد بهترین راهکار سپرده سرمایه گذاری بانکی است. اما فردی که زندگی اش به پول وابسته نیست و دوست دارد ریسک کند سهام بخرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: شخصی که می خواهد پس اندازش کم نشود باید روشی را انتخاب کند که درجه ریسک نداشته باشد و کسی که می خواهد ریسک کند بهترین نوع سرمایه گذاری خرید سهام از شرکت های سرمایه گذاری که تازه پذیرفته شدن است اما حتما با مشاور حرفه ای صحبت کند.

 

عبدالملکی در پایان افزود: سرمایه گذاران که قصد ریسک کردن را دارند احتمالا با مشورت یک مشاور حرفه ای و خرید سهام در شرکت های سرمایه گذاری تازه پذیرفته شده ظرف یکی دو سال به سوددهی خواهند رسید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


۶ عاملی که انتقال قدرت در عربستان را "پیچیده و دشوار" می‌کند
شنبه 20 دی 1393 ساعت 23:14 | بازدید : 426 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

۶ عاملی که انتقال قدرت در عربستان را "پیچیده و دشوار" می‌کند

س از وخامت حال ملک عبدالله پادشاه عربستان، گمانه زنی های زیادی در مورد انتقال قدرت در این کشور مطرح شده است به ویژه اینکه در داخل خاندان پادشاهی گروه حامی پادشاه و سدیری ها هر یک در صدد به کرسی نشاندن گزینه های مورد نظر خود هستند.

 وخامت حال ملک عبدالله بازار بحث و جدل بر سر انتقال قدرت در این کشور را داغ کرده است به ویژه اینکه دو گروه در خاندان حاکم وجود دارند که در این خصوص رو در روی هم قرار گرفته اند و شامل گروه حامی پادشاه و سدیری ها هستند.

در عربستان هیچ صدایی بالاتر از پادشاهی ملک عبدالله بر کشوری که نظام پادشاهی غیرمشروطه بر آن حاکم است، نیست زیراهیچ قانونی برای انتقال قدرت وجود ندارد و این روند بر خلاف نظام های پادشاهی در سایر نقاط جهان، به شکل عرفی صورت می گیرد.

در واقع که قدرت سیاسی در عربستان  بین فرزندان ملک عبدالعزیز از برادر به برادر و نه از پدر به پسر منتقل می شد تا زمانی که ملک فهد بن عبدالعزیز در سال 1992 اساسنامه حکومتی را تدوین کرده و در آن عرف انتقال قدرت بین فرزندان عبدالعزیز را تصویب کرد بدون اینکه راهکار روشنی را برای انتخاب پادشاه از بین آنان مشخص کند.

با بالارفتن سن فرزندان ملک عبدالعزیز برخی امیران خاندان حاکم به فکر افتادند که راهکار جدیدی را به برای انتخاب پادشاه و ولعیهد ارائه دهند و به این ترتیب هنگام انتقال قدرت به نسل نوادگان عبدالعزیز از بروز هر گونه مشکل و اختلافات داخلی جلوگیری شود از همین رو ملک عبدالله در سال 2006 بخشنامه پادشاهی مبنی بر تشکیل هیئت بیعت را صادر کرده و ماموریت انتخاب پادشاه و ولیعهد را به آنان واگذار کرد.

این اقدام آغاز فصل جدیدی از کشمکش بر سر قدرت در داخل خاندان حاکم سعودی بود هر چند اعضای خاندان پادشاهی همواره تلاش دارند خود را در دید دیگران آرام و منسجم نشان دهند.

وخامت حال ملک عبدالله

هفته گذشته  دیوان پادشاهی سعودی بیانیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه پادشاه به منظور درمان ذات الریه به بیمارستان منتقل شد. ملک عبدالله در حالی به بستری بیماری افتاده است که بارها با وخامت اوضاع جسمی روبه رو شده و در نتیجه مدت ها است در مناسبت های دیپلماتیک حضور نداشته است.

وی در اکتبر2011 تحت عمل جراحی قرار گرفت و پیش از آن در سال 2010 نیز دو بار از ناحیه کمر در آمریکا زیر تیغ جراحی رفت و سه ماه دوران نقاهت را بیرون از عربستان سپری کرد.

در این میان برخی گزارش های مطبوعاتی در صحت بیانیه اخیر دیوان پادشاهی به دیده تردید نگریسته و تاکید کردند که حال پادشاه به شدت رو به وخامت رفته است تا جایی که امکان درمان او در کاخ پادشاهی که به امکانات پزشکی مجهز است، امکان پذیر نبود و به همین دلیل به بیمارستان منتقل شد.حتی در برخی از این گزارش ها ادعا شد که پادشاه فوت کرده است.

به هر حال صرف نظر از اینکه این گزارش ها چقدر صحت دارند، کهولت سن ملک عبدالله و بیماری های پی در پی او، موضوع جانشینی او را به محور توجه محافل داخلی و بین المللی تبدیل کرده است.

غیبت ملک عبدالله از صحنه متشنج انتقال قدرت چه به دلیل کهولت یا بیماری شدید باشد، اکنون مشکلات مربوط به جانشینی او را دو چندان کرده است، آن هم در شرایطی که خاندان حاکم با مشکلات متعددی دست به گریبان است.

1- ولیعهد به آلزایمر مبتلا است

سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد 78 ساله عربستان 13 سال از ملک عبدالله کوچکتر است و به گفته سایمون هندرسون پژوهشگر موسسه واشنگتن وی به دلیل ابتلا به این بیماری  از تمرکز عقلی لازم برای اداره کشور برخوردار نیست، و این عدم تمرکز او دقایقی بعد از حضور در نشست های مختلف نمود پیدا می کند.

اما حضور او در مناسبت ها و محافل رسمی حاکی از این است که وی سخت به رسیدن به تخت پادشاهی پس از فوت برادرش پایبند است، یا دست کم حضور او در محافل رسمی بیانگر تمایل فراوان گروه بزرگی از خاندان حاکم به این گزینه است، زیرا سلمان از هفت برادران سدیری است که در بین فرزندان عبدالعزیز آل سعود موسس سعودی بیشترین نفوذ را داشته و از همسرش حصه بنت احمد السدیری هستند.

به گفته هندرسون چه بسا ملک عبدالله با تشکیل کمیته پزشکی که عدم صلاحیت او را برای پادشاهی تایید می کند، به فکر سرنگونی امیر سلمان بود و به این ترتیب در نظر داشت کاری کند که قدرت به طور خودکار به ولیعهد ولیعهد و معاون دوم نخست وزیر یا همان مقرن بن عبدالعزیز منتقل شود.

2-اختلاف بر سر  پست و شخصیت جانشین ولیعهد

در 27 مارس 2014 پادشاه دستوری را صادر کرد که به موجب آن امیر مقرن بن عبدالعزیز به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب شد و قرار شد در صورت نبود ولیعهد با مقرن به عنوان ولیعهد بیعت شود و چنانچه پست پادشاهی و ولیعهدی به طور همزمان خالی بماند، با او به عنوان پادشاه بیعت شود.

در دستور پادشاه به طور خاص تاکید شده بود که انتخاب مقرن به ولیعهد ولیعهدی از سوی پادشاه با اکثریت قاطع اعضای هیئت بیعت و به عبارت بهتر بیش از سه چهارم اعضای آن صورت گرفت.

پست ولیعهد ولیعهد در واقع منصب بی سابقه ای در تاریخ عربستان سعودی است از همین رو بحث و سر و صدای زیادی را به دنبال داشت و این بحث و جدل ها تا بحث بر سر هویت جانشین ولیعهد یا همان مقرن بن عبدالعزیز که کوچکترین پسر ملک عبدالعزیز است و 70 سال دارد، پیش رفت.

اما بحث و جدل در مورد امیر مقرن از دو نقطه اصلی نشأت می گیرد که عبارتند از اول: قدرت گرفتن مقرن، عرف و تفاهم معمول در خصوص شایستگی و کفایت امیران برای پادشاهی را به چالش می کشد، زیرا مقرن یکی از پسران عبدالعزیز است که مادرش برکه الیمانیه یکی از کنیزان ملک عبدالعزیز بود و این به این معنی است که مقرن بر بردارانی که از نظر نسل و نسب از او برتر هستند از جمله سدیری ها پیشی گرفته است و همین موضوع به محور بحث و جدل و نارضایتی تبدیل شده است.

دوم: ملک عبدالله هنگام تعیین مقرن به ولیعهد ولیعهدی بعضی برادرانش را که از او بزرگتر بودند و از همه بیشتر امیر احمد بن عبدالعزیز وزیر سابق کشور را نادیده گرفت.

احمد بن عبدالعزیز به نفع برادر زاده اش محمد بن نایف از پست خود کنار گذاشته و اعلام شد این اقدام به خواست شخص او صورت گرفت، اما بسیاری به این امر به دیده تردید می نگرند.

3-به حاشیه راندن هیئت بیعت

هیئت بیعت یک شورای خانوادگی شامل نمایندگانی از تمام گروههای خاندان حاکم است که در سال 2006 بنابر دستور پادشاهی تشکیل شد و فرزندان ملک عبدالعزیز آل سعود و برخی نوادگان او از پسرانی که فوت کرده یا از نظر جسمانی ناتوان هستند، در آن حضور دارند و یکی از پسران پادشاه و یکی از پسران ولیعهد نیز عضو هیئت مزبور هستند و رئیس دیوان پادشاهی ریاست دبیرخانه هیئت بیعت را در اختیار دارد.

ماموریتی که برای هیئت بیعت تعریف شده است انتخاب پادشاه و ولیعهد است.

اکنون بحث و جدل بر سر نقش واقعی هیئت بیعت در انتخاب ولیعهد و سپس انتخاب ولیعهد ولیعهد است، تا جایی که برخی از امیران خاندان حاکم از جمله امیر سعود بن سیف النصر بن سعود بن عبدالعزیز آل سعود که نوه ملک سعود و وارث تخت پادشاهی و یکی از اعضای هیئت بیعت است، تاکید کردند که نشست های این هیئت به میزان زیادی فرمایشی است و به نظر و خواست او و بسیاری از امیران در مورد بیعت با امیر مقرن اعمال توجهی نشد.

در این میان تعداد قابل ملاحظه ای از امیران خاندان حاکم سعودی بر این باورند که هیئت بعیت چیزی جز حیله گری خالد التویجری رئیس دیوان پادشاهی نبود زیرا وی این هیئت را به منظور تمدید تصمیمات خود بدون هیچ مخالفتی به پادشاه عربستان توصیه کرد تا به این ترتیب زمینه انتقال قدرت به امیر متعب بن عبدالله از طریق امیر مقرن را فراهم کند.

مجتهد وبلاگ نویس مشهور سعودی که به مراکز حاکم در عربستان نزدیک است نیز با این دیدگاه موافق است.

4-اختلافات خاندان حاکم علنی شده است

اختلافات خاندان حاکم سعودی دیگر مانند قبل محرمانه و پنهانی نیست زیرا برخی روزنامه های جهان سال گذشته به موضوع بازداشت تعدادی از دختران پادشاه عربستان اشاره کردند و علاوه بر این در سال های اخیر بارها خبر جدایی امیران سعودی از خاندان حاکم منتشر شده است.

همچنین انتقادها در داخل خاندان حاکم رو به افزایش است و بیشتر متوجه هیئت بیعت و خالد التویجری رئیس دیوان پادشاهی است.

یکی از سرشناس ترین منتقدان از درون خاندان سعودی امیر خالد بن طلال است که در صحفه خود در توئیتر نوشت: یک نفر از من پرسید چرا هنگام برکناری ظالمانه احمد حق را نگفتی؟! جواب دادم من حق را پنهان نکردم بلکه بارها آن را به زبان آورده و با صدای بلند تکرار کردم.

وی یادآور شد « امیر احمد پس از برکناری، به حاشیه رانده شد و معلوم بود که این اقدام بنابر دلایل سیاسی و آینده نگری به آرامی از سوی التویجری و تیم او صورت گرفت که مهم ترین این دلایل تعجیل در به قدرت رساندن یکی از نوادگان عبدالعزیز با استفاده از هیئت بیعت بود».

این انتقادها به نظر ناظران به مثابه بیعت روشن با امیر احمد بن عبدالعزیز به عنوان جانشین پادشاه و ولی عهد و نادیده گرفتن جانشین ولیعهد است ( به احتمال زیاد ولیعهد به دلایل پزشکی کنار گذاشته می شود).

5-کشمکش بین خاندان حاکم

کسی که ناظر اوضاع عربستان بوده و روند تحولات آن را پیگیری می کند، می تواند به روشنی شاهد کشمکش قدرت بین دو گروه در خاندان حاکم باشد، گرچه ترکیب داخلی هر یک از دو گروه مزبور تغییر کرده است اما گروه نخست توسط پادشاه رهبری شده و نقشه ها و برنامه های آن به دست رئیس دیوان پادشاهی یا همان التویجری است.

در این گروه تلاش می‌شود پس از مرگ امیر سلمان ولیعهد کنونی و یا تایید ناتوانی او از نظر پزشکی قدرت از کانال مقرن ولیعهد ولیعهد به امیر متعب بن عبدالله فرزند ملک عبدالله منتقل شود.

شاهد این تلاش ها این است که پادشاه این اواخر فرزندان و نزدیکانش را در پست های مهم قرار داد و این جایگزینی ها در سال 2011 و از آنجا آغاز شد که پادشاه پسر خود یعنی عبدالعزیز را به عنوان معاون سعود الفیصل وزیرخارجه کار کشته سعودی معرفی کرد و مشعل و ترکی دو پسر دیگر را امیر مکه که پایتخت مذهبی کشور و ریاض که پایتخت سیاسی آن است، معرفی کرد.

همچنین یک وزارت خاص تحت عنوان گارد ملی تاسیس کرد که از نظر قدرت با وزارت دفاع برابری می کند و مسئولیت آن را نیز به متعب بن عبدالله پسر دیگرش سپرد.

امیر متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی

پادشاه با این تغییرات تلاش کرد امیران سدیری را از وزارت دفاع که ولی عهد کنونی در راس آن قرار دارد دور کند، از همین رو امیر خالد بن سلطان پسر ولیعهد سابق یا همام امیر سلطان بن عبدالعزیز سدیری به نفع فهد بن عبدالله بن محمد از وزارت دفاع کنار گذاشته شد اما بار دیگر این پست به فرزندان پادشاه بازگردانده شد و این بار امیر سلمان از این پست به نفع امیر خالد بن بندر یکی از حامیان گروه منسوب و هوادار پادشاه کنار گذاشته شود و خالد بن سلطان نیز به درخواست امیر سلمان رسما از این پست کنار گذاشته شد و این پست تا کنون خالی مانده است.

اما گروه مقابل همان سدیری ها هستند که امیر سلمان ولیعهد کنونی در صدر آنان قرار دارد.

سدیری ها با وجود ابتلای سلمان به آلزایمر او را مستحق ولایت عهدی می دانند و همچنین در خصوص نام امیر احمد بن عبدالعزیز مطرح است که در داخل خاندان حاکم و بین قبایل سعودی از نفوذ زیادی برخوردار است.

وزیر کشور امیر محمد بن نایف

اما از نسل نوادگان پادشاه نیز نام امیر محمد بن سلمان یکی از کم سن ترین وزیران عربستان مطرح است که بر حق پدرش برای ولایتعهدی تاکید دارد و چنانچه پدرش به سلطنت برسد او فرصت پیدا می کند تا نفوذ خود را تقویت کند و به این ترتیب  وزیر کشور که با غرب روابط مستحکمی داشته و آرزوهای سیاسی بی حد و حسابی در سر دارد، از قدرت زیاید برخوردار می شود.

ارزیابی ها حاکی از این است که محور نقشه سدیری‌ها بر پافشاری بر باقی ماندن ولیعهد کنونی در قدرت و مقاومت در برابر هرگونه نقشه برای سرنگونی او متمرکز است تا از این طریق ولیعهد بتواند امیر مقرن را به نفع احمد بن عبدالعزیز از ولیعهد ولیعهدی کنار بگذارد و چه بسا سلمان سپس به نفع برادرش کنار برود و به این ترتیب دور جدیدی از کشمکش آغاز خواهد شد که این بار محور آن بر انتقال قدرت به نوادگان متمرکز خواهد بود.

6-نگرانی آمریکا از آینده سیاسی عربستان

واشنگتن به دلیل نفوذ اندک در روند خلافت و جانشینی پادشاه در عربستان همواره تلاش کرده است از هرگونه تاثیر گذاری در این خصوص خودداری کند، زیرا بیم دارد این اقدام نتایج منفی احتمالی را برای آن به دنبال داشته باشد، اما در شرایط کنونی که  روند امور به سمت انتقال متشنج قدرت در حرکت است، بی تردید آمریکا نیازمند روی کارآمدن رهبری است که شایستگی و کفایت داشته باشد و بتواند به سرعت زمام امور را به دست بگیرد از همین رو نمی تواند منتظر بماند و امیدوار باشد از داخل خاندان سعودی راه حلی برای وضعیت کنونی پیدا شود.

در این میان مسئولان آمریکا در مورد آینده قدرت در عربستان پس از فوت ملک عبدالله بسیار نگران هستند، زیرا واشنگتن اجازه نخواهد داد مهم ترین متحد آن در منطقه خاورمیانه برای طولانی مدت دستخوش ناآرامی شود به ویژه اینکه تهدیدات متعددی منطقه را در برگرفته است که از هم جدی تر خطر ناشی از گروه تروریسی داعش است چرا که عربستان ستون مقابله با آن به شمارمی آید.به اضافه اینکه عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان حائز اهمیت است، هرچند نقش آن در این خصوص اخیر کاهش یافته است.

به هر حال ارزیابی ها و تحلیل ها حاکی از این است که احتمالا آمریکا در ساماندهی موضوع جانشینی ملک عبدالله و نزدیک کردن گروههای موجود در خاندان حاکم که به خوبی از دسته بندی بین آنان با خبر است، وارد عمل خواهد شد، زیرا هر گروهی در تلاش برای جلب دوستی آمریکا به ضرر گروه مقابل است و در همین راستا امیر متعب بن عبدالله و محمد بن نایف این اواخر در تکاپوی سفرهای متعدد به آمریکا بوده اند و احتمال زیادی وجود دارد که یکی از مهم ترین مسائلی که در این سفرهای پی در پی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، همان پرونده جانشینی پادشاه عربستان است که به گفته منابع متعدد احتمالا در جریان سفر نیمه سال گذشته  باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به عربستان بین او  پادشاه عربستان نیز به بحث و بررسی گذاشته ش
 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار جهانی تاریخ 18/ دی / 93
شنبه 20 دی 1393 ساعت 22:23 | بازدید : 516 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بررسی بازار - 09.01.2015

 

بازارهای جهانی سهام در روز پنجشنبه رشد داشتند. سهام ایالات متحده برای دومین روز متوالی در آستانۀ انتشار آمار رسمی بازار کار در ماه دسامبر که انتظار می رود مثبت باشد و در ساعت 13:30 CET امروز منتشر خواهد شد رشد دارند. در روز سه شنبه آمار مربوط به تغییر اشتغال غیرکشاورزی متعلق به ADP بهتر از حد انتظار اعلام شد. آمار منتشر شده در دیروز حاکی از آن است که تعداد بیکاران طی هفته 4هزار نفر کاهش داشته است. این تاثیری مثبت بر بازارهای مالی داشت. توجه داشته باشید که میانگین تعداد مدعیان بیکاری در ایالات متحده 17 هفتۀ متوالی است که زیر رقم 300هزار نفر به سر می برد که نتیجۀ خوبی برای بهبود اقتصادی آن کشور محسوب می شود. حجم معاملات انجام شده در بورس های ایالات متحده به 7.1 میلیارد سهم رسید که 6% بالاتر از میانگین هفتگی است. طبق پیش بینی ها، اشتغال بخش غیرکشاورزی در ماه دسامبر به 240هزار شغل خواهد شد که بالاتر از 200هزار برای یازده ماه متوالی برای اولین بار از سال 1994 تاکنون خواهد بود. همچنین انتظار می رود که نرخ بیکاری از 5.8% به 5.7% برسد که پایین ترین سطح از ژوئن 2008 تاکنون خواهد بود.

 

US dollar index

 



 

تحت تاثیر انتظارات مثبت، شاخص دلار به بالاترین سطح طی 9 ماه گذشته نزدیک شد. یورو نیز تلاش کرد تا به یک رکورد نزولی جدید برسد. اکنون و در آستانۀ انتشار آمار مهم اقتصادی، یورو و دلار در حال بازگشت در جهات مخالف هستند. توجه داشته باشید که یورو برای اولین بار از ماه مه 2012 تاکنون طی چهارهفتۀ اخیر 5.3% افت ارزش داشته است. بحران سیاسی در یونان و انتظارات در مورد اینکه بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا اقدام به چاپ پول خواهد کرد، فشاری منفی روی یورو وارد می کنند. ماریو دراقی، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، بار دیگر دیروز دربارۀ چاپ پول صحبت کرد. شاخص Stoxx Europe 600 در روز پنجشنبه بیشترین رشد روزانه اش طی سه هفتۀ گذشته را نشان داد. اکنون این شاخص همراه با دیگر شاخص های اروپایی در حال ریزش است چراکه گزارش های آلمان امروز صبح منتشر شدند که بدتر از حد انتظار بودند. تولید صنعتی در نوامبر برای اولین بار طی سه ماه اخیر افت پیدا کرد. انتظار نداریم که امروز هیچ آمار اقتصادی کلانی در اتحادیۀ اروپا منتشر شود.

شاخص Nikkei و ین ژاپن نوسانات دارائی های مشابه را تکرار کردند. دیروز شاهد رشد قیمت بودیم، به همین دلیل امروز یک بازگشت شدید رخ داد. دو شاخص اقتصاد کلان (شاخص همزمان و شاخص پیشرو) امروز صبح منتشر شدند که عملکردی ضعیف را نشان دادند. توجه داشته باشید که ضعف ین نسبت به یورو سرعت آهسته تری دارد. این امکان وجود دارد که برخی از سرمایه گذاران از ین برای معاملۀ کری (Carry Trade) استفاده می کنند. ضمن اینکه فعالان بازار عجله ای برای خرید سهام در آستانۀ انتشار گزارش های درآمد شرکت های ژاپنی فعال در بورس ندارند. به اعتقاد ما، انتشار گزارش های اقتصادی معنی دار از ژاپن فقط در پنجشنبۀ هفتۀ آینده منتشر خواهند شد.

 

Brent prices

 



 

قیمت های نفت خام برای هفتمین هفتۀ متوالی کاهش پیدا کردند و به پایین ترین سطح از آوریل 2009 تاکنون رسیدند. هرچند اندکی رشد در سه روز اخیر مشاهده شد. شرکت Helmerich & Payne و شرکت Pioneer Energy Services، دو شرکت حفاری در ایالات متحده، اعلام کردند هشت قرارداد برای توسعۀ چاه های جدید برای استخراج نفت شیل را لغو کردند. آنها در مجموع امسال 190 قرارداد به امضاء رساندند. فعالان بازار اعتقاد دارند که حدود 30% از این معاملات به دلیل کاهش قیمت نفت لغو می شوند. طبق گزارش ادارۀ اطلاعات انرژی (EIA) ، تولید نفت در ایالات متحده در ماه دسامبر به 9.14 میلیون بشکه رسید که بالاترین سطح از ژانویۀ 1983 تاکنون محسوب می شود. به سختی بتوان گفت که سطح بالای تولید با وجود قیمت های پایین حفظ شود. EIA پیش بینی کرده است که قیمت نفت خام برنت در سال 2015 به 68دلار در هر بشکه برسد که بسیار بالاتر از قیمت های کنونی است. تخمین زده می شود که اکنون 2 میلیون بشکه در روز مازاد عرضۀ نفت وجود دارد. این اصلی ترین دلیل کاهش قیمت ها است.

 

Gold

 



 

علی رغم تقویت ارزش دلار و رشد بازارهای سهام، قیمت طلا نیز رو به افزایش است. به اعتقاد ما، این کاملاً یک وضعیت نمونه است. قیمت طلا در بالاترین سطح طی سه هفتۀ اخیر بسته شد. قیمت در بورس طلای شانگهای در مقایسه با لندن 6دلار بالاتر بسته شد. این معنایش آن است که یک تقاضای قابل توجه در آستانۀ سال جدید چینی وجود دارد. میزان ذخایر SPDR Gold Trust در پایین ترین سطح از سپتامبر 2008 تاکنون قرار دارد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحلیل تکنیکال از آینده بورس
یک شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:55 | بازدید : 639 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحلیل تکنیکال از آینده بورس

واقعیت این است که شاخص بورس تا مدت ها یک طرفه بود و بیشتر به سمت و سوی منفی تمایل داشت اما با توجه به بهبود شرایط و برنامه های اقتصادی دولت و اخبار مثبت بین المللی، این روند از چند روزگذشته تغییر کرد.

 در هفته های گذشته رشد آرام و روزانه 100 تا حداکثر 500 -600 واحد شاخص پیش بینی شده بود اما جهش 1269 واحدی دیروز غیرقابل پیش بینی بود و همه را شگفت زده کرد.  از سوی دیگر جهش هزار و 800 واحدی در دو روز با رشد آرام و 100 تا 200 واحدی شاخص در چندین ماه پیش ضدیت دارد اما نشان دهنده افزایش امیدها در سیکل 9 روزه است.

عبور شاخص از خط مقاومت از 72 هزار و 800 واحد بسیار مهم و قبلا" پیش بینی کرده بود، در رابطه با آینده کوتاه این متغیر  طبق بررسی های به عمل آمده پیش بینی می کنم شاخص بورس در کوتاه مدت و بین 8 تا 10 روز کاری از مرز 75 هزار واحد عبور کند و وارد این ایستگاه شود. برای سه تا چهار هفته بعد از آن هم ،شاخص از 78 هزار و 623 واحد عبور خواهد کرد. البته این خط مقاومت به قدرت و اخبار مثبت نیاز دارد.

 در ادامه هم شاخص بورس می تواند تا پایان سال کانال 89 هزار واحدی که سال گذشته از دست داد، را پس بگیرد.البته بعداز این رویداد می توان شاهد عقب گرد حدود 10 هزار واحدی بود تا از این طریق اصلاحات لازم شاخص انجام شود.

 برای سال بعد هم پیش بینی می کنم شاخص بورس از مرز 144 هزار واحد عبور کند. هرچند شاید سخن گفتن از این ارقام در شرایط کنونی کمی سخت به نظر می رسد ولی با در نظر گرفتن همه مسائل و ظرفیت بازار سرمایه و اقتصاد ، این ارقام هم محقق خواهد شد.

در خاتمه به همه تحلیل گران تکنیکال توصیه می کنم  از توجه صرف به شاخص کل پرهیز کرده و شاخص صنایع مختلف ،مخصوصا" صنایع بزرگ و برتر را هم مدنظر داشته باشند.

موفق باشید حمیدرضانظری


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرخوشی پاییزی بورس/ بورس نجات پیدا کرد؟
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:32 | بازدید : 636 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

سرخوشی پاییزی بورس/ بورس نجات پیدا کرد؟   

طي سه ماه گذشته روند حرکتي شاخص کل بازار سرمايه نزولي بوده است. حتي پس از انتشار خبر رشد 4.5 درصدي اقتصاد ايران در فصل بهار نيز بازهم شاخص روند کاهشي را رها نکرد. تحليلگران بازار در اين دوره زماني پيش بيني مي کردند، بورس تهران در پي انتشار اخباري ترديد آميز در مورد آينده مذاکرات هسته اي قدرت خود براي حرکت صعودي را از دست داده است. حتي برخي فعالان بازار نقل مي کردند در صورتي که رشد اقتصادي سال 93 مطابق پيش بيني هاي دولت پيش نرود، بازهم بازار سرمايه مسير نزولي را پيش مي گيرد. همزمان برخي تحليلگران بازار نيز نقل مي کردند مهرماه همزمان با انتشار گزارش هاي عملکرد شش ماه گذشته بورس تهران، فرصت مناسبي براي خريدهاي جديد و به دنبال آن رشد شاخص پيش مي آيد.

مهرماه نيز در حالي به پايان رسيد که اين پيش بيني کارشناسان خوشبين بازار محقق شده بود. طي سه روز پاياني هفته شاخص بازار سرمايه، بيش از 2 هزار واحد رشد داشت و موفق شد از مرز طلسم شده، 74 هزار واحد عبور کند. در پايان ماه نيز وضعيت عمومي بازار سرمايه براساس گزارش سازمان بورس نسبتا مطلوب ارزيابي شده است. در اين ماه تعداد 12 هزارو 87 ميليون سهم در 1 ميليون و 41 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتيب 13.6 درصد و9.5 درصد افزايش را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد.

همچنين ارزش معاملات نرمال به 27 هزارو 211 ميليارد رسيد و حجم معاملات معاملات نرمال با 12 هزار و 41 ميليون سهم به ترتيب با3.6 درصد کاهش و 21 درصد افزايش نسبت به ماه گذشته همراه شدند.

براين اساس 3280681 برگه اوراق مشارکت به ارزش 3286 ميليارد ريال معامله شد که نسبت به شهريور ماه گذشته افزايش 109 درصدي را نشان مي دهد. اين در حالي است که شاخص کل با 2447 واحد افزايش نسبت به ماه قبل معادل 3.41 درصد افزايش، به رقم 74133 واحد رسيد.

شاخص بازار اول با 2028 واحد افزايش به رقم 54 هزارو 707 واحد بالغ گرديد و شاخص بازار دوم با 3344 واحد افزايش به عدد 145179 واحد رسيد. طي مهر ماه سهام زراعت و خدمات وابسته با 25.24 درصد، حمل ونقل، انبارداري و ارتباطات 23.64 درصد، استخراج ساير معادن با 17.22 درصد و ساخت محصولات فلزي با 16.51 درصد بيشترين تغيير در شاخص را نسبت به ساير گروه ها به خود اختصاص دادند. به اين ترتيب بورس مهرماه را برخلاف شش ماه گذشته با روندي مثبت به سرانجام رساند. البته در مهرماه نيز تنها سه روز پاياني اش براي بازار سرمايه مطلوب بود.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هوای شناسی آینده بورس
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:29 | بازدید : 687 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هوای شناسی آینده بورس

آهنگ رشد شاخص در جریان معاملات روز گذشته هر چند با شدت کمتری دنبال شد اما رشد دسته‌جمعی سهام اغلب صنایع فعال بورسی منجر به ثبت رکوردی دیگر برای نماگر بازار و ورود به کانال 74 هزار واحدی شد. جریان رشد شاخص بورس برای هفتمین روز متوالی با افزایش 558 واحدی دماسنج بازار در روز گذشته دنبال شد که در نهایت با توقف در محدوده 74 هزار و 109 واحدی، شاخص بعد از دو ماه (از 25 مرداد‌ماه) مجددا به محدوده 74هزار واحدی بازگشت. به این ترتیب میزان بازدهی بورس در یک هفته اخیر به 2/3 درصد رسیده و میزان زیان از ابتدای سال به 1/6 درصد رسیده است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند باید شرایط بازار از منظر پایداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.


در واقع از دو روز گذشته افزایش قیمت اکثر سهام بورسی و تشکیل صف تقاضا برای خرید سهام در برخی نمادها به‌گونه‌ای بوده که طی معاملات روزهای اخیر نماگر بازار سرمایه توانسته به مدد رشد قیمتی سهام صنایع پتروشیمی، معدنی، تجهیزات و بانکی با رشد همراه شود. در این بین رشد 5/2 درصدی شاخص طی دو روز اخیر در غیاب پالایشگاهی‌ها رخ داده و شاید اگر این نمادها نیز فعال بودند، شاخص می‌توانست روندهای متفاوتی را تجربه کند. از سوی دیگر وضعیت بودجه نیز در روند آتی بازار سرمایه موثر خواهد بود.
تا 3 ماه آینده مباحث مربوط به بودجه و برخی مندرجات آن از قبیل تعیین نرخ بهره مالکانه معادن و تصمیمات در حوزه خوراک پتروشیمی‌ها مهم‌ترین عواملی خواهند بود که به تغییر جهت بازار منجر می‌شوند، به‌طوری‌که چنانچه این موارد هم‌جهت با بازار باشند مانع از افت بورس خواهند شد، اما اگر بر خلاف مسیر بازار باشند ممکن است به بازگشت رکود به بازار منتهی شوند. افزون بر این شرایط، قیمت‌های جهانی نیز بر روند بازار موثر است؛ قیمت اکثر کالاها متاثر از قیمت‌های جهانی است و چون این روزها قیمت‌های جهانی با کاهش مواجه شده و پیش‌بینی رشدی نیز برای آن وجود ندارد، بالطبع قیمت‌های داخلی نیز با کاهش روبه‌رو خواهند شد. روند نزولی حاکم بر قیمت فلزات پایه، فولاد، محصولات پتروشیمی، بهای جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی نمونه‌هایی از این قبیل محصولات هستند.
افزون بر این رکود دامنه‌دار در منطقه یورو و چین که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال 2015 نیز ادامه‌دار خواهد  بود، مزید برعلت شده و به این ترتیب از این منظر نیز چشم‌انداز چندان امیدوارکننده‌ای وجود ندارد. همچنین از آنجا که منطق قیمت‌گذاری در ایران برای اکثر کالاها با توجه به قیمت‌های جهانی است، انتظار می‌رود افت قیمت‌های داخلی نیز از افت‌های جهانی تاثیر پذیرد. به این ترتیب در شرایط کنونی ریسک‌های موجود در بازار سرمایه از این ناحیه بسیار بالا است، از سویی در بازارهای موازی داخلی نیز بازار جذابی به غیر از پول برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و این به این معنا است که رقابت اصلی بین بازار پول و سهام یا همان بانک و بورس است. از طرفی با توجه به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد درخصوص تعیین نرخ سود بر مبنای نرخ تورم و بالطبع پیش‌بینی‌های موجود از کاهش نرخ تورم می‌توان انتظار داشت بازار سهام به کانون توجه معامله‌گران تبدیل شود، این مساله که با محرک‌های سیاسی از قبیل نشست هسته‌ای ایران و غرب توام شده است می‌تواند انگیزه و محرک مناسبی برای جهش بازار قلمداد شود.
حمایت‌های دولت، تصمیمات در حوزه خروج از رکود، بسته‌های پیشنهادی سازمان بورس برای تحرک این بازار و مواردی از این قبیل همگی از عوامل موثر بر تقویت روند مثبت کنونی بازار سرمایه محسوب می‌شوند.
در این راستا رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عوامل متعددی از قبیل بهبود شرایط سیاسی و امید به مثبت شدن روند مذاکرات، اصلاح قیمت قابل ملاحظه شرکت ها، کاهش قیمت بر درآمد (P/E) بازارسرمایه و انتشار به موقع گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها را منجر به وجود تنها یک شوک حتی اندک برای رشد بورس دانست و گفت: طبیعتا با وجود چنین عواملی تمام شرایط برای رشد بازار فراهم بوده و تنها عامل بازدارنده می‌توانست وجود جذابیت در بازارهای رقیب باشد که اخبار اخیر مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی و همچنین کاهش نرخ سپرده قانونی برای افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها باعث ایجاد شوک به بازار و بالطبع تشکیل روند صعودی در بورس شد.
علی اسلامی‌بیدگلی در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد چنانچه در روزهای آتی، بازار دچار رشدهای هیجانی نشود، روند صعودی مدت‌داری در بورس حاکم خواهد بود. به عقیده این فعال بازار سرمایه تصمیمات هیجانی سرمایه‌گذاران منجر به رشد‌های هیجانی با بازه زمانی 5 تا 6 روزه و با میانگین بازدهی حداقل یک درصد در روز خواهد بود که این‌گونه رشدهای هیجانی منجر به افزایش حجم عرضه توسط سرمایه‌گذاران نمادین که مدتی است برای تامین منابع مالی اقدام به اخذ تسهیلات کوتاه‌مدت از سیستم بانکی کرده‌اند، می‌شود که در نهایت توقف روند صعودی بازار را در پی خواهد داشت. وی در ادامه تصریح کرد: افق سرمایه‌گذاری میان مدت، بازده خوبی برای سهامداران رقم خواهد زد؛ چون شرایط روبه بهبود است و سرمایه‌گذارانی که مدت‌ها، رکود بازار را تحمل کرده و از فروش سهام خودداری کرده‌اند، می‌توانند این بار هم با در نظر گرفتن افق سرمایه‌گذاری میان مدت خود را از ریسک نوسان‌های بازار دور کرده و بازدهی منطقی داشته باشند.
اسلامی بیدگلی در ادامه خاطر‌نشان کرد: شاید بهتر باشد در چنین شرایطی برخی افراد با تجربه و فعال در بازار سرمایه به توصیه به سهامداران بپردازند و آنها را به اجتناب از رفتارهای هیجانی ترغیب کنند که با اتخاذ استراتژی مناسب اقدام به سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت و بلندمدت کنند و روند طبیعی بازار را مختل نکنند. در این راستا مهرداد خالقی از تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه معتقد است: پس از 9 ماه ریزش سنگین، بالاخره شاخص کل در روزهای گذشته پالس‌های مثبت تکنیکی را صادر کرد؛ از طرف دیگر بررسی جریان نقدینگی موجود در بازار حاکی از این است که پس از تزریق آرام نقدینگی به بازار سرمایه، از روزهای ابتدایی هفته جاری با سرعت بیشتری پول‌های خارج شده در حال برگشت به بازار هستند؛ به طوری که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ارزش و حجم معاملات رشد چشمگیری را نسبت به روزهای قبل تجربه کرد.
وی در ادامه به بررسی وضعیت بازار از منظر تکنیکال پرداخت و گفت: از دید نموداری و به لحاظ تکنیکی اولین سیگنال مثبتی که می‌توان از شاخص گرفت، این است که کف جدید این بار بالاتر از کف قبلی تشکیل شده است و به لحاظ تکنیکی عملا زمانی که سقف قبلی که حوالی 75 هزار و 28 واحد بوده شکسته شود، تعریف روند نزولی با خلل مواجه خواهد شد و می‌توانیم با جرات بگوییم روند نزولی شاخص کل به پایان رسیده است. خالقی افزود: در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل در ارتفاع 74 هزار و 109واحدی ایستاد و اکنون با مهم‌ترین‌ سطح مقاومتی خود تنها 919 واحد فاصله دارد؛ در صورتی که سطح مذکور (75028) واحد شکسته شود انتظار می‌رود شاهد کاهش فشار عرضه‌ها و سنگین‌تر شدن کف تقاضا باشیم. وی ادامه داد: از نمای دیگر اگر به آرایش بازار نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که کندل‌های این هفته باعث شکسته شدن ترند نزولی و عبور شاخص کل از میانگین متحرک 50روزه شده است. برخی از چارتیست‌ها حتی اعتقاد به تشکیل الگو سر و شانه کف مورب دارند و می‌گویند خط شکسته شده همان خط گردن الگوی شناسایی شده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عرضه و تقاضا در بورس تهران متعادل شد
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:25 | بازدید : 636 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

عرضه و تقاضا در بورس تهران متعادل شد / افزایش 23 درصدی شاخص

در پایان معاملات امروز بازار سهام شاخص کل به مدد تأثیر مثبت شرکت‌های بانکی 23 واحد مثبت شد و در رقم 75 هزار و 132 واحد قرار گرفت.

همچنین ارزش معاملات با داد و ستد نزدیک به 965 برگ سهم به 245 میلیارد تومان رسید.

براساس این گزارش شرکت ملی مس، بانک ملت، بانک صادرات، بانک پاسارگاد، بانک انصار، بانک سینا و گروه بهمن بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند، اما چادرملو، بانک تجارت، پتروشیمی خارک، هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، سرمایه‌گذاری غدیر، سایپا و فولاد مبارکه و ایران خودرو مانع از افزایش بیشتر شاخص شدند و تأثیر منفی داشتند.

در بازار امروز نماد شرکت‌های داروسازی امین، دشت مرغاب، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، کنترل خوردگی تکین‌کو، بانک سینا، تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی و سخت‌آژند بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.

در فرابورس شاخص به روند صعودی پایان داد و با افت 4 واحد به 843 واحد رسید که ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی جم، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نفت پاسارگاد‌ و فولاد ارفع بیشترین تأثیر منفی را داشتند اما شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به هرماه بانک خاورمیانه و ایران‌زمین تأثیر افزایشی بر شاخص داشتند.

در این بازار اوراق تسهیلات امتیاز خرید مسکن در سراشیبی کاهش قیمت قرار گرفت و سررسید‌ها به 90 هزار تومان نزدیک شدند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


زیان معامله گران بورس در مسیر کاهشی
شنبه 3 آبان 1393 ساعت 23:22 | بازدید : 636 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

زیان معامله گران بورس در مسیر کاهشی

بورس اوراق بهادار هفته گذشته بهترین کارنامه خود از ابتدای تابستان سال جاری را با ثبت رشد حدودا 3 درصدی برجای گذاشت. شاخص در هفته گذشته 2 هزار و 154 واحد رشد کرد تا زیان معامله‌گران از ابتدای سال به 2/6 درصد برسد. این رشد ناگهانی و دور از انتظار در شرایطی صورت گرفت که دلایل متعددی برای آن ذکر می‌شود.
تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه بازار و برخی فعالان حقیقی عمده، رسیدن قیمت‌ها به کف‌های نسبتا با ثبات و حفظ کف‌های قیمتی طی دو هفته قبل، انتظار برای توافق سیاسی و پایان نسبتا مناسب مذاکرات هسته‌ای و گزارش‌های 6 ماهه متعادل مجموعه دلایلی است که در حال حاضر برای رشد بازار عنوان می‌شود؛ در این میان سخنان معاون اول رئیس‌جمهور نیز در جمع صادرکنندگان در ایجاد حرکت بازار موثر بود؛ وعده‌هایی نظیر کاهش نرخ سپرده قانونی از 5/13 درصد کنونی به 10 درصد و همچنین کاهش نرخ سود سپرده بانکی در جهت تقویت بخش خصوصی و افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها نیز کمک شایسته‌ای به بازار کرده است که در هفته گذشته به حرکت یک پارچه گروه بانکی منجر شد؛ هر چند در برابر وعده‌های معاون اول رئیس‌جمهوری بقیه ارکان تصمیم‌گیر در مورد بانک‌ها سکوت کرده‌اند. از دیدگاه کارشناسان کاهش 5/3 درصدی سپرده قانونی که سیاست انبساطی به شمار می‌رود در صورت تحقق می‌تواند به معنای اطمینان نسبی دولت به مهار تورم و تلاش برای خروج از رکود باشد. در همین حال هفته گذشته با رد لایحه تنظیم مقررات مالی دولت موضوعات مهمی نظیر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی به بررسی لایحه بودجه در فصل زمستان موکول شده که همین نیز بخشی از سرمایه‌های فعالان بازار را از لاک احتیاط خارج کرده است.
اکثر فعالان بازار در حال حاضر منتظر آن هستند تا دریابند تحولات رخ داده در حوزه کلان اقتصاد تا چه حد قابل تحقق و اتکا در کوتاه‌مدت است. در همین حال با نزدیکی به پایان زمان رسمی اعلام گزارش‌های 6 ماهه به نظر می‌رسد عموما شرایط متعادلی در این گزارش‌ها تجربه شده است.
در بازار سهام در حال حاضر در تحولات کلان سیاسی برداشته شدن تحریم‌ها همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است. معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که برداشته شدن کامل تحریم‌ها منوط به بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به مراحل قبلی است. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) با حضور در نشستی که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن برگزار شد، در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، برنامه هسته‌ای ایران را «یکی از بزرگترین چالش‌های دوران معاصر» توصیف و اعلام کرد هدف از نشست دو روزه واشنگتن بررسی راهبرد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است.
در تحولات اقتصادی نیز در حالی که شمار قابل ملاحظه‌ای از بانک‌ها اساسنامه جدید اعلامی از شورای پول و اعتبار را پذیرفته‌اند رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام جزئیات جلسه بورسی‌ها با بانک‌ها برای اصلاح اساسنامه نمونه بانک‌ها گفت: قرار است اساسنامه پس از اصلاحات به شورای پول و اعتبار برود.
در عین حال در تحولات بین‌المللی نگاه معامله‌گران همچنان به سوی بازارهای جهانی است؛ جایی که قیمت‌های مواد خام به ثبات نسبی رسیده و حتی نشانه‌هایی از بازگشت به چشم می‌خورد. در هفته گذشته خریدهای گسترده سنگ‌آهن توسط چین باعث افزایش چشمگیر کرایه کشتی‌ها و شاخص بالتیک شده است. در همین حال بهای سنگ‌آهن نیز در بازار چین در حال افزایش است. بهای نفت خام نیز با عدم تغییر شدید در هفته گذشته تثبیت شده است. بهای فلزات نیز با ثبات بود؛ بهای مس در حد 6 هزار و 718 دلار باقی مانده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 984 دلار،2 هزار و 230 دلار و 2 هزار و 6 دلار گزارش شده است.
با توجه به اخبار فوق‌الذکر بازار در آخرین روزهای هفته قبل نیز با آن‌که همچنان بازاری مثبت داشتیم، اما بازار درگیر با عرضه‌های سنگین بود؛ عرضه‌هایی که معامله‌گران کوتاه‌مدت با توجه به رشد قیمت‌ها در طول هفته در انتهای هفته صورت دادند. این موضوع اندکی شرایط بازار را مبهم ساخته به‌طوری‌که حرکت کند بازار در اولین روز هفته دور از انتظار نیست. با این حال در بازار روز چهارشنبه همچنان گروه بانکی به دلیل توجه به احتمال کاهش نرخ سپرده قانونی با رونق معاملات مواجه بود. در گروه بانکی، بانک اقتصاد نوین در پیش‌بینی عملکرد 6 ماه سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 سود هر سهم خود را همانند گزارش قبلی 443 ریال اعلام کرد که در 6 ماه موفق به پوشش 35درصدی آن شده است. لازم به ذکر است که عمده دلیل این پوشش نامتناسب، پوشش 37 درصدی درآمدهای بانک است. در گروه بانکی، رقابت بر سر بلوک پتروشیمی زنجان روز چهارشنبه نیز ادامه داشت. این رقابت در شرایطی صورت می‌گیرد که دکتر روحانی در سفر خود به زنجان خبر از تسریع در مسیر تکمیل این پتروشیمی و گشایش خط اعتباری این پروژه داده است.
در گروه خودرویی، انتظار برای رشد سود‌آوری شرکت‌های خودرویی ناشی از افزایش تولید مورد توجه بازار بود.در این گروه مهندس آقامحمدی، مدیرعامل شرکت پارس خودرو با اعلام این خبر افزود: تا اواخر مهر‌ماه سال جاری شرکت پارس خودرو توانسته است 62 هزار و 303 دستگاه خودرو تولید کند که بیش از تولید کل سال 92 این شرکت است.
در گروه خودرویی همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از شروط ایران برای مشارکت با خودروسازان خارجی از جمله پژو و رنو رمزگشایی کرد و گفت: علاوه بر اینکه این خودروسازان باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند، نوع قرارداد باید به گونه‌ای تنظیم شود که طرف مقابل اجازه ترک ایران را به راحتی نداشته باشد، بازارهای صادراتی محصولات مشترک تولیدی خود در ایران را در اختیار ما بگذارد، تولید محصول مشترک صورت گیرد و مرکز تحقیقاتی نیز در کشور راه‌اندازی شود.
در گروه دارویی، شرکت گروه دارویی سبحان در پیش‌بینی عملکرد 6 ماهه سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 سود هر سهم خود را با یک درصد تعدیل مثبت مبلغ 1263 ریال اعلام کرد درحالی‌که در 6 ماهه موفق به پوشش 6 درصدی آن شده است. در گروه کیمیدارو، سرمایه‌گذاری تدبیر اقدام به عرضه بلوک 28/14 درصدی کیمیدارو کرد و با فروش این بلوک از ترکیب سهامداری این شرکت خارج شد. این بلوک از طریق کارگزاری حافظ توسط شرکتی به‌نام تجهیرات پزشکی پورا طب خریداری شده است.
در گروه کانی غیر‌فلزی، شرکت شیشه همدان در پیش‌بینی عملکرد 3 ماهه سال مالی منتهی به 31خرداد 94 سود هر سهم خود را با 7/4 درصد تعدیل مثبت مبلغ 1345 ریال اعلام کرد که در 3ماه موفق به پوشش 27 درصدی آن شده است.
در گروه انفورماتیک، رانفور در حالی با صف خرید همراه شد که شرکت خدمات انفورماتیک در پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29/12/1393 سود هر سهم خود را با 15 درصد تعدیل مثبت مبلغ 1559 ریال اعلام کرد که در 6ماه موفق به پوشش 27 درصد آن شده است. علت پوشش نامتناسب این شرکت بورسی پوشش 25درصدی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری است که این قلم سهم قابل توجهی از درآمدهای شرکت دارد. در گروه غذایی شرکت گروه تولیدی مهرام در پیش‌بینی عملکرد 6 ماهه سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 سود هر سهم خود را با یک درصد تعدیل مثبت مبلغ 874 ریال اعلام کرد و در 6ماه موفق به پوشش 47 درصدی آن شده است. شرکت بیسکوییت گرجی نیز سود هر سهم خود را با 2درصد تعدیل مثبت مبلغ 225 ریال اعلام کرد که در 6 ماه موفق به پوشش 62 درصدی آن شده است. در گروه معدنی مصوبه عوارض صادراتی کنسانتره سنگ‌آهن تصویبی 29 آبان 1389 هیات دولت لغو شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، این تصمیم در جلسه 23 شهریور سال 93 هیات وزیران و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به استناد اصل 38 قانون اساسی گرفته شده است. مصوبه لغو شده، عوارض صادراتی سنگ‌های خام و کار نشده به‌صورت بلوک یا اسلب را 70 درصد، کنسانتره سنگ‌آهن را 50 درصد و گندله سنگ‌آهن را 35 درصد تعیین کرده بود که از 24 دی ماه 1389 لازم الاجرا شده بود. انتظار می‌رود این خبر تاثیر مثبتی بر گروه سنگ‌آهنی داشته باشد. در گروه حمل‌و‌نقل، مجمع حکشتی به علت عدم ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها برگزار نشد و با اعلام تنفس به ١٠ آبان موکول شد. در گروه تصفیه نفت، سرمایه‌گذاری نفت روز چهارشنبه با معامله 90میلیون سهم مواجه شد که بخشی از این عرضه را سهامدار عمده صورت داد. بازار در این نماد با شایعاتی در مورد فروش برخی از اموال خود مواجه است. در گروه تجهیزات، تکین کو در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را مبلغ 1304 ریال اعلام کرده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی (1133 ریال) شرکت با افزایش 15 درصدی سود همراه بوده است. شرکت در دوره 6 ماهه خود موفق به تحقق 666 ریال سود به ازای هر سهم شده و 51درصد از این پیش‌بینی را پوشش داده است. این شرکت اعلام کرده است رفع مغایرت با شرکت‌های کارفرما باعث تغییر در درآمد و هزینه‌ها شده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 7
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 120
:: بازدید ماه : 2066
:: بازدید سال : 10966
:: بازدید کلی : 131507