بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
برنامه ویژه نفتی ایران و اروپاه و بازگشایی بازار 5 میلیارد دلاری پتروشیمی
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:32 | بازدید : 399 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 برنامه ویژه  نفتی ایران و اروپاه و بازگشایی بازار 5 میلیارد دلاری پتروشیمی 

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،احمد مهدوی در گفتگو با مهر در تشریح برنامه‌های جدید ایران به منظور صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری به اروپا گفت: هم اکنون صادرات برخی از محصولات پتروشیمی و پلیمری به کشورهای اروپایی به صورت تک محموله انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی در گرو لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی است، تصریح کرد: در صورت لغو تحریم‌ها در کنار افزایش صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان خرید و انتقال دانش فنی، لایسنس، تکنولوژی و بازگشایی خطوط اعتباری فاینانس وجود دارد.
این مقام مسئول با اعلام اینکه کاهش هزینه های انتقال منابع ارزی از کشورهای خریدار، تامین پوشش بیمه ناوگان کشتیرانی و کاهش هزینه‌های صادرات از دیگر مزیت‌های لغو تحریم‌ها به شمار می‌رود، بیان کرد: علاوه بر این، با تعلیق محدویت‌های بین‌المللی امکان افزایش مشارکت و سرمایه گذاری در طرح‌های نیمه تمام صنعت پتروشیمی توسط شرکت‌های خارجی فراهم می شود.
مهدوی تاکید کرد: ایران برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برنامه ویژه ای دارد.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با یادآوری اینکه تا پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی به طور متوسط سالانه حدود ۲ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و پلیمری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می شد، اظهارداشت: هم اکنون تولید سالانه محصولات پتروشیمی در ایران حدود ۴۳ میلیون تن بوده که قرار است با تکمیل طرح‌های نیمه تمام این ظرفیت به ۷۵ تا ۸۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.
این مقام مسئول با بیان اینکه امکان افزایش حجم صادرات محصولات پتروشیمی به بیش از ۵ میلیارد دلار به کشورهای اروپایی وجود دارد، افزود: از این رو در شرایط فعلی برنامه های ویژه بازاریابی و فروش تدوین شده است.
وی با اعلام اینکه هم اکنون شرکت‌های پتروشیمی مشکلی برای صادرات محصولات به بازارهای مختلف ندارند، گفت: در حال حاضر محصولات پلیمری و پتروشیمیایی ایران به کشورهای آفریقایی، شرق و جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و مرکزی، ترکیه و حتی آمریکای جنوبی صادر می‌شود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ارزش معاملات فرابورسی از یک هزار 529 میلیارد ریال عبور کرد
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:24 | بازدید : 464 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 ارزش معاملات فرابورسی از یک هزار 529 میلیارد ریال عبور کرد

معاملات 16 فروردین‌ماه 1394 بازار فرابورس، با خرید و فروش 317 میلیون و 950 هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 529 میلیارد و 360 میلیون ریال پایان یافت.
امروز شاخص فرابورس ایران، آیفکس با افزایش 31 واحدی به رقم 797 واحد رسید و سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، جم و هلدینگ خاورمیانه بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.
همچنین، شهرسازی و خانه سازی باغمیشه با معامله 31 میلیون و 260 میلیون سهم به ارزش 91 میلیارد و 770 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و بلوک 14 درصدی سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان هم در بازار اول فرابورس ایران به فروش رفت.
بیشترین افزایش قیمت روز جاری مربوط به رشد 5 درصدی هر سهم شرکت‌های بیمه اتکایی ایرانیان، پالایش نفت لاوان، توسعه خدمات دریایی سینا، سرمایه گذاری توسعه و عمران کرمان، بازرگانی مرجان کار، توکاریل، پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، پخش البرز، پتروشیمی امیرکبیر و سبحان دارو بود و همانند روز گذشته هیچ یک از نمادهای فرابورسی کاهش قیمت نداشتند.
در بازار اوراق با درآمد ثابت 51 هزار و 330 ورقه اجاره ماهانه رایتل معامله شد و بیشترین حجم معاملات ETF نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با معامله 977 هزار و 322 سهم اختصاص یافت.
از سوی دیگر، امروز در بازار اوراق تسهیلات مسکن ،عمده نمادها با کاهش قیمت مواجه و هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن به طور متوسط با قیمت 74 هزار تومان دست به دست شد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عرضه های اولیه در راه است / وعده های به تعادل رسیدن بازار توسط ریس سازمان بورس
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:18 | بازدید : 472 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 محمد فطانت ظهر امروز در گفت و گو با خبر شبکه اول سیما با اشاره به این که کسانی که در بورس فعال هستند از سطح بالای آگاهی برخوردارند گفت: تجربه افت شاخص و قیمت ها در سال گذشته بلوغ فکری سرمایه گذاران را بالا برد و این تجربه نصیب آنها شده که در شرایط مختلف متناسب با فرصت های سرمایه گذاری بدرستی شرایط را تحلیل و با دید بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: روند صعوی بازار سرمایه از 28 اسفند پارسال با رشد 1000 واحدی شاخص آغاز شد و فضای مثبتی بورس در نوروز امسال با رشد 5 درصدی شاخص بورس ادامه یافت.
وی با اشاره به این که در روز شنبه و در اولین روز پس از انتشار نتایج مذاکرات بازده 3 درصدی و در روز یکشنبه نیز بازده 3.5 درصدی در بورس نصیب سهامداران شده ، تصریح کرد: تمام کسانی که در بازار سرمایه فعال هستند بر اساس استراتژی‌های منتج شده از شاخصه‌های اقتصادی و تصمیم های خود اقدام به خرید و فروش سهام می کنند.
فطانت با تاکید بر اینکه بازار سهام در مدت کوتاهی به تعادل خواهد رسید، گفت: هیجان در بورس معنا ندارد و فرصت و منطق سرمایه گذای، پشتوانه تصمیمات افراد است و نیازی به توصیه به فعالان بازار نیست و باید با بررسی شرایط اقدام به دادوستد کنند.
وی همچنین در خصوص دلیل افزایش شاخص و قیمتها در بورس طی روزهای گذشته اذعان داشت: علاوه بر خبرهای منتشر شده از مذاکرات هسته ای، مجموعه اقداماتی که دولت در سال گذشته انجام داد، اثر مثبت خود را در بازار گذاشته است که از جمله این تصمیمات می توان به لایحه خروج از رکود، سیاستهای دولتی در افزایش رونق بازار، کاهش تورم، ابهام زدایی از نمادها و صنایع بورسی و نیز کاهش ریسک بورس اشاره کرد.
فطانت اضافه کرد: فضای کنونی در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی نیز انتظار افزایش پی بر ای بازار را در فعالین بورس ایجاد کرده است و کاهش تورم هم در رونق بورس اثرگذار خواهد بود.
رئیس سازمان بورس افزود: در حال حاضر شرایطی به بورس بوجود آمده است تا در افزایش سرمایه شرکتها عجله کنیم.
وی با اشاره به این که در سال 93 حدود 27 هزار و 500 میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه در بازار سهام صادر شده است گفت: تاکنون 13 هزار و 500 میلیارد تومان از این افزایش سرمایه‌ها به ثبت رسیده است.
فطانت تاکید کرد: بنا داریم در روزهای پیش‌رو در عرضه اوراق بدهی و عرضه‌های اولیه شتاب بیشتری کنیم و بر این اساس در هفته جاری و نیز هفته آینده عرضه های اولیه زیادی را در بورس شاهد خواهیم بود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دومین پرش 2000 واحدی شاخص / فردا روز مهم بازار در کوتاه مدت
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:13 | بازدید : 431 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

  امروز هم واکنش های مثبت به توافق به دست آمده تاریخی در بازار سرمایه همه گیر و ادامه دار شد و طی آن ضمن کسب رکوردی دیگر برای افزایش روزانه ارقام شاخص، حجم معاملات سهام هم قابل توجه شد.

ب در شرایطی اکثر سهامداران متضرر سال گذشته ، به حق انتظار ادامه روند صعودی قیمت ها و جبران بخشی از زیان های وارده را دارند که امروز هم اکثر شرکت ها مخصوصا" شرکت های حاضر در گروه های بانکی ، خودروی، پالایشگاهی ، پتروشیمی، تجهیزاتی ، لیزینگی و ... با اقبال کم نظیر سهامداران مواجه شدند.
این جریان غالب و امیدوار به تداوم رشد قیمت ها موجب شد تا سهام بانک های صادرات و ملت در همان آغاز زمان سفارش گیری با صف خرید بیش از 1.8 میلیارد سهمی و 740 میلیونی مواجه شوند و ارزش تقاضاهای وارده و هویدا هم از مرز 700 میلیارد تومان عبور کند.
با این جو روانی مثبت و تزریق نقدینگی های فعالان و افزایش تقاضا به خرید زمینه ثبت رکورد دیگری برای افزایش ارقام شاخص بورس فراهم شد و طی آن با اثر مثبت 240 تا 94 واحدی شرکت های بزرگی چون هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات، همراه اول ، تاپیکو، پالایشگاه بندرعباس، فولادمبارکه و سرمایه گذاری غدیر، دماسنج بازار سهام با 2434 واحد جهش موفق به ثبت بالاترین رشد روزانه در حیات 26 ساله خود شد و رکورد دیروز 2 هزار و 99 واحدی را شکست.
رشد امروز و 3.59 درصدی شاخص از نظر درصد تغییر ، ششمین رکورد در حیات آن محسوب می شود . پیش از این شاخص در سال های 87 ، 88 و 82 با  افزایش های 7.8 تا بیش از 4 درصدی همراه شده بود اما هیچگاه افزایش های بیش از دو هزار واحدی در یک روز را ثبت نکرده است.
به این ترتیب در شرایطی شاخص بورس طی دو روز کاری بیش از 4533 واحد صعود کرد و رکوردهای جدیدی بجا گذاشت که ارزش روز بازار سهام هم به مدد رشد قیمت هر سهم شرکت های بزرگ به 314 هزار میلیارد تومان بالغ شد.
در کنار این آمار و ارقام ، جحم معاملات سهام شرکت های بورسی نیز با داد و ستد قابل توجه 332 میلیارد تومانی بیش از 1.2 میلیارد سهم به ثبت رسید تا نشان از عرضه سهام برخی شرکت ها توسط سرمایه گذاران حقوقی داشته باشد.
چرا که امروز برخی سهامداران کلان اقدام به عرضه هایی در سهام بانک صادرات، ایران خودرو، سایپا، فولادمبارکه، سرمایه گذاری غدیر ، مخابرات و... کردند اما با این حال در آخر زمان معاملات ، موج دیگری از تقاضاهای خرید وارد سامانه شد و طی آن صف های خرید 864 تا 2.4 میلیون سهمی بانک های صادرات و ملت، ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، تاپیکو، مخابرات، مپنا، فولادمبارکه ، هلدینگ پتروشیمی فارس و سرمایه گذاری غدیر به جا ماند.
به این ترتیب از نگاه برخی کارشناسان، فردا روز مهمی برای دوره کوتاه مدت بازار سهام است. چون اگر شاخص بورس همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد و وارد کانال 71 هزار واحدی شود و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی هم به خرید خود ادامه دهند ، می توان به تثبیت شرایط کاملا" مثبت و ادامه رشد 4 درصدی قیمت سهام شرکت های بورسی و پرش های بیش از 700 تا هزار واحدی شاخص چشم دوخت. در غیر این صورت، بازار برای یکی دو روز متعادل شده ولی از هفته آینده به روند صعودی اما آرامتر خود ادامه خواهد داد.
با این حال به دلیل ذات همیشگی بازارهای سهام یعنی نوسان و عدم قطعیت در آینده آن ، باید منتظر اخبار و رویدادهای کلان و موثر ، کنش و واکنش بازیگران بازار ، افکار عمومی سرمایه گذاران و میزان تزریق نقدینگی و... بود تا جهت بازار مشخص شود.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلواپسان بورس را بشناسیم
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:11 | بازدید : 479 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.01.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 1804 واحد افزایش به رقم 51297 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 4718 واحد افزایش عدد 141193 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 1050 واحد رشد به رقم 30312 واحد رسید.

همچنین در این روز "فارس" با 240 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کنور" با 4 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.
شاخص فرابورس نیز با 31 واحد افزایش به رقم 797 واحد رسید.
در این شرایط امروز "مارون" با 6 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.
گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 3816 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1529 میلیارد ریال رسید.
دومین روز از معاملات رویایی بورس همانند روز گذشته همچنان با رکوردزنی شاخص ها و نیز رشد قابل توجه ارزش معاملات مواجه شد بطوریکه مدت ها بود که بازار سرمایه چنین حجم و ارزشی را در معاملات به خود ندیده بود. چراکه در این روز ارزش معاملات در هر دو بازار بورس و فرابورس رقمی بیش از 533 میلیارد تومان بود.
 در معاملات روز جاری هم تب و تاب خرید سهام بالا بود و هم عرضه ها در حدی بود که با افزایشی نسبی در مقایسه با روز گذشته توانست پاسخ بهتری به تقاضای موجود بدهد.
بازار امروز در حالی با رشد شاخص ها بیش از روز گذشته مواجه شد که شب گذشته دکتر ظریف در رسانه ملی پاسخ تمام دلواپسان را در خصوص موارد مطرح شده به وضوح بیان کرد و به نوعی می توان گفت که به توافقی دو طرفه با مجری برنامه نگاه یک دست یافت، گفتگویی که سوالات با لحنی بیان شد که گویی رییس هیأت مذاکره کننده هیچ چیز از منافع ملی و ارزش های کشور نمی داند و حالا باید مجری برنامه، آنها را به وزیر امور خارجه ای که دنیا در مقابل تدبیر و دانش دیپلماسی آن به زانو درآمده، گوش زد کند. واقعاً جای تأسف دارد.
اما از سویی دیگر طی دو روز معاملاتی که پشت سرگذاشتیم برخی تحلیل ها و اظهار نظرهایی به گوش می رسید که هم جای تعجب دارد و هم تأمل.
طی معاملات دیروز و امروز بسیار شنیده شده که برخی از دوستان صحبت از غیر منطقی بودن بازار این دو روز و متعادل شدن بازار طی یک روز می نمایند. به نظر این اهالی بازار باید ظرف یک روز متعادل شده و روند صعودی این چنین بی معنا است.
از همین خیلی کوتاه به بیان علت این گونه تحلیل ها می پردازیم تا برخی نیت ها مشخص شود.
طی 15 ماه گذشته اهالی تالار شاهد یکی خسته کننده ترین و نامطلوب ترین سال های عمر فعالیت بورس بودند سالی که به زعم اغلب کارشناسان، حرفه ای ترین سرمایه گذاران بورس در بهترین حالت زیانی در حدود 20 تا 25 درصدی را تجربه کردند.
در آن زمان هیچ کارشناس و سرمایه گذار حرفه ای حرفی از تعادل بازار در یک روز به میان نمی آورد و گویی که این دسته از کارشناسان در خواب به سر می بردند حالا چگونه انتظار دارند که بازار سرمایه پس از روند نزولی 15 ماهه در اولین و یا دو مین روز از معاملات خود پس از پایان بزرگترین ریسک موجود در اقتصاد و بورس تنها روندی متعادل داشته و واکنش خاصی به چنین خبر مهمی نشان ندهد؟!
میدانید چرا؟ چون این افراد با گرفتن ظاهری حرفه ای و دانا در بورس، قبل از پایان سال سهام خود را به خیال عدم دستیابی به یک توافق سیاسی و احتمال تمدید مجدد زمان رسیدن به یک تفاهم اولیه فروخته و نقدینگی را نزد خود نگاه داشتند حال امروز که با صف های چند ده یا چند صد میلیونی سهام شرکت ها مواجه شده اند و دیگر سهامی برای خرید نیافته اند باز هم با همان ظاهر حق به جانب و یا اصطلاحاً پرستیژ حرفه ای گری سخن از تعادل و غیر منطقی بودن روند بورس می کنند. این افراد همان هایی هستند که پس از متعادل شدن بازار و خرید سهام مدنظر گلایه ها و نارضایتی های خود را به جهت عرضه های خصوصی سازی و یا سهامداران حقوقی شروع می کنند.
این افراد همان هایی هستند که در زمان فروش سهامشان پیشنهاد خرید و در زمان خرید سهام پیشنهاد فروش به سهامداران کم اطلاع و ناآگاه بورس می دهند.
در اینکه بازار سرمایه روند صعودی متداوم و همیشگی نخواهد داشت شکی نیست و البته منطقی هم نمی باشد اما این موضوع هم که بخواهیم به هر نحوی شده به بازار سرمایه و سرمایه گذاران القاء کنیم که اتفاق رخ داده در لوزان و تفاهم مشترک کم اهمیت بوده و تأثیر چندانی نخواهد داشت هم موضوعی غیر عقلانی و حتی خنده دار است چون بزرگترین ریسک بازار سرمایه طی 10 سال گذشته همین تحریم ها و مذاکرات هسته ای بوده که ضربه شدیدی بر پیکر بازار سرمایه و سهامدارانش وارد نمود.
لذا به نظر می رسد اصلاح و روند تعادل در بورس با توجه به رشد بیش از چهار هزار واحدی شاخص کل امری بدیهی باشد (هرچند که شاخص کل ملاک کلیت بازار نیست و باید در این موضوع روند شاخص قیمت مورد توجه قرار گیرد.) اما اینکه این روند به چه میزان ادامه دار خواهد بود موضوعی است که این روزها ذهن اغلب اهالی تالار را به خود مشغول کرده است.
برخی از کارشناسان معتقدند شاید روند اصلاحی و تعادی برای سهام پرپتانسیل با توجه به شرایط فعلی حتی به یک روز هم نرسد و مجدداً نقدینگی جدیدی وار سهام این شرکت ها شود.
در پایان اهالی تالار بر این باورند که شاید روند تعادلی در برخی از نمادها فرصت خریدی مناسب باشد خصوصاً که هنوز خاطره سال 92 از ذهن اهالی تالار پاک نشده است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شنبه رویایی بورس تهران
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:46 | بازدید : 696 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

شنبه رویایی بورس تهران

شنبه رویایی بورس تهران
 
 
 

 بورس تهران بعد از اعلام رسمی توافق هسته‌ای روز رویایی و بی سابقه ای را تجربه کرد و با افزایش چشمگیر قیمت ها و رشد بی سابقه تقاضا موجی از خوشحالی را در بین اهالی تالار شیشه ای رقم زد.

سهامداران منتظر بورس تهران که در سال گذشته حال و روز خوبی نداشتند و زیان های هنگفتی متحمل شده بودند، اکنون از سرمایه گذاری خود در بورس تهران خوشحالند زیرا توافق هسته ای موجب برگشت ورق بورس و افزایش قیمت ها در بازار سرمایه کشور شده است.
به این ترتیب سهامداران صبور تالار شیشه ای که روزهای سختی را در سال گذشته سپری کرده بودند، امروز شاهد رفع مهم ترین ابهام بازار سرمایه و برگشت مجددا رونق به این بازار و همچنین جبران زیان های گذشته خود بودندبر این اساس بورس تهران که با خوش بینی ناشی از مذاکرات روزهای ابتدایی سال خود را آغاز کرد، امروز به خبر اعلام توافق هسته ای واکنش بسیار مثبتی را نشان داد و روند صعودی خود را تشدید کرد.
به طوری که در معاملات اولین روز هفته و در رویدادی بی سابقه بورس تهران رکوردهای جدیدی ثبت کرد به طوری که اشتیاق سهامداران برای خرید سهام شرکتهای بانکی و خودرویی موجب تشکیل طولانی ترین صف های خرید در بورس تهران شد.

این اتفاق و اقبال سهامداران به بازار سرمایه منجر به رکورد شکنی جدید شاخص بورس شد به طوری که شاخص بورس تهران برای اولین بار در تاریخ بیش از 2000 واحد رشد کرد و با رشد درصدی موفق به عبور از کانال‌های 66 و 67 هزار واحدی و توقف در کانال 67 هزار و 827 واحدی شد.

در بازار امروز تمامی شرکتهای بورسی به جز شرکتهای انگشت شماری به رنگ سبز درآمدند و شرکتهای هلدینگ خلیج فارس،ارتباطات سیار،مخابرات،تاپیکو، فولاد مبارکه،غدیر،پارسیان،ملی مس،بانک پاسارگاد،پالایشگاه بندرعباس، مپنا، گل گهر،کشتیرانی و چادرملو تاثیر 232 تا 53 واحدی بر رشد بورس گذاشتند.

امروز همچنین در رویدادی بی سابقه برای بانک صادرات تقاضای خرید یک میلیاردی تشکیل شد و در نهایت این شرکت بانکی به همراه بانک ملت و ایران خودرو به ترتیب از تقاضای خرید 851، 408 و 217 میلیون سهمی برخوردار شدند.

علاوه بر این روزهای رویایی سال 1392 در حالی به بورس تهران برگشته است که امروز نیز بعد از مدتها ارزش بازار سرمایه با افزایش قیمت ها شرکتها به عدد 300 هزار میلیارد تومان رسید.این در حالی است که در مقابل افزایش شدید قیمت ها و تقاضا، حجم معاملات بورس به دلیل عرضه نکردن سهم از سوی حقوقی ها رشد پیدا نکرد و در مجموع بیش از 388 میلیون سهم به ارزش 124 میلیارد تومان داد و ستد شد.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحلیلگران در مورد قیمت دلار و شاخص بورس چه پیش‌بینی دارند؟ هیجان‌زده نشوید
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:40 | بازدید : 413 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

تحلیلگران در مورد قیمت دلار و شاخص بورس چه پیش‌بینی دارند؟ هیجان‌زده نشویدارز

تحلیلگران در مورد قیمت دلار و شاخص بورس چه پیش‌بینی دارند؟ هیجان‌زده نشوید
 
 -

 امروز قیمت دلار در حالی درکانال 3 هزار و 200 تومانی باقی ماند که انتظارات هیجانی قیمت دلار را طی معاملات صبح به رقم 3 هزار و 175 تومان نیز رسانده بود.

پیش از آنکه امروز قیمت ها در بازارهای مالی ایران به مرز ثبات نسبی برسد، تحلیلگران اقتصادی خبر از ثبات بازارها داده بودند. تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که خریداران و فروشندگان باید از رفتارهای هیجانی دوری کنند.

 

تحلیلگر

پیش بینی قیمت

   سعید لیلاز / اقتصاددان

میزان کاهش قیمت دلار حداکثر عددی بین 100 تا 200 تومان خواهد بود. بیش از این واکنش بازار به قیمت ها هیجانی است.

منبع: سایت صدای اقتصاد

مسعود خوانساری / عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران

اتفافات پیرامون توافق هسته ای نمی تواند بیش از 200 تومان در بازارهای مالی مانند دلار موثر باشد. بنابراین بازارها باید از رفتارهای هیجانی دوری کنند. در حال حاضر ثبات نیاز کلیدی اقتصاد کشور است.

منبع: خبرآنلاین

پدرام سلطانی / نایب رئیس اتاق ایران

بازارهایی مانند طلا، ارز و مسکن پس از این توافق دچار رکود می شوند. از سوی دیگر بانک ها و بورس می توانند انتظار رشد سپرده گذاری و شاخص را داشته باشند. کاهش قیمت در بازار دلار هم نمی تواند رقمی بیش از 100 تا 200 تومان باشد.

منبع: خبرآنلاین

حامد واحدی / عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران

آنچه اقتصاد ایران امروز نیاز دارد، ثبات و دوری از رفتارهای هیجان زده است. بنابراین همه مردم و فعالان اقتصادی باید توقعات خود از اثرات توافق هسته ای را به سمت معقول هدایت کنند. میزان کاهش قیمت دلار تحت تاثیر این توافق نمی تواند بیش از 100 تا 200 تومان باشد. با این وجود خواسته جامعه اقتصادی کشور ایجاد ثبات بلند مدت در قیمت گذاری هاست.

منبع: خبرآنلاین

سیف/ رئیس کل بانک مرکزی

دولت در بازار ارز دخالتی نمی کند و قصد هم ندارد با اقدامات خود مانع از کاهش قیمت دلار شود.

منبع: خبرگزاری فارس

حسن قالیباف/ مدیرعامل شرکت بورس

درست نیست که تصور کنیم در شرایطی که بورس رو به بالا است تمام سهام شرکت‌ها افزایش می‌یابد، زیرا چنین پدیده ای در هیچ بازار سرمایه‌ای وجود ندارد و سهامداران حتما باید با مطالعه اقدام کرده و صبر و حوصله داشته باشند.

منبع: ایسنا

مسعود نیلی/ اقتصاددان

لغو تحریم‌ها هرچند امکاناتی را برای ما فراهم می‌کند اما معجزه نمی‌کند. شاید شکاف بزرگی میان آنچه انتظارات عمومی از اثر لغو تحریم ها تلقی می‌کند با آنچه واقعیت دارد، وجود داشته باشد اگر این شکاف را درست مدیریت نکنیم، ممکن است آن شرایط بدتر از شرایط فعلی که تحریم است، بشود. یعنی شکل‌گیری انتظارات فراتر از واقعیت برای شرایط پس توافق این خطر را دارد که در صورت مواجهه با واقعیت اعتماد عمومی خدشه دار شود. در حال حاضر نه تنها در میان عامه مردم که برخی مدیران نیز تصور می کنند با توافق هسته‌ای، همه مسائل کشور حل می‌شود در حالی این موضوع صحت ندارد. بسیاری از مسائل ارتباطی به تحریم ندارد. سامان یافتن برخی از عواملی هم که به تحریم ربط دارد، زمان‌بر خواهد بود. بنابراین دچار خو‌ش‌بینی کاذب شدن ممکن است ظرفیت تحمل جامعه را سرریز کند.

منبع: سایت صدای اقتصاد/ گفت و گوی نوروزی هفته نامه صدا

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جدول ۱۵ساله افزایش مزد به دلار/ کارگران در سال۹۴چند دلار می گیرند؟
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:36 | بازدید : 439 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

جدول ۱۵ساله افزایش مزد به دلار/ کارگران در سال۹۴چند دلار می گیرند؟

ر اساس نرخ ۳۳۵۰تومانی دلار در بازار آزاد، کارگران مجرد در سال ۹۴روزانه ۷.۰۸ دلار و ماهیانه بدون اضافه کاری حداکثر ۲۶۶.۲ دلار دریافت می کنند که این میزان برای کارگران متاهل با یک فرزند ۲۸۷.۶ دلار است.

 کارشناسان بازار کار کشور معتقدند طبق استانداردهای بین المللی و آمارهای موجود، حقوق و دستمزد در ایران یکی از کمترین مبالغ پرداختی در بین کشورهای مختلف جهان است و از این حیث نیروی کار شاغل در کشورمان با مسائل و مشکلات اقتصادی جدی تری نسبت به برخی کشورهای صنعتی و توسعه یافته برخوردارند.

مقایسه ارقام ریالی پرداختی به کارگران و مشمولان قانون کار با دلار، این فاصله و شکاف حقوقی را به خوبی نشان می دهد. کارگران شاغل در کشورمان، دریافتی های پایان ماه خود را به صورت ریال هزینه می کنند، اما تبدیل حقوق و دستمزد فعلی نیروی کار به دلار نشان می دهد که فاصله زیادی بین دریافتی کارگران ایرانی با دستمزدهای چند هزار دلاری ماهیانه در برخی کشورها وجود دارد.

جدول ۱۵ ساله مقایسه ای حداقل حقوق ریالی کارگران ایرانی با دلار


حداقل مزد کارگران به دلار حداقل دستمزد به ریال نرخ دلار بازار آزاد سال
۷۱.۷ ۵۶۷۹۰۰ ۷۹۲ ۱۳۸۰
۸۷.۴ ۶۹۸۴۶۰ ۷۹۹ ۱۳۸۱
۱۰۲.۵ ۸۵۳۳۸۰ ۸۳۲ ۱۳۸۲
۱۲۱.۹ ۱۰۶۶۰۲۰ ۸۷۴ ۱۳۸۳
۱۳۵.۶ ۱۲۲۵۹۲۰ ۹۰۴ ۱۳۸۴
۱۶۲.۶ ۱۵۰۰۰۰۰ ۹۲۲ ۱۳۸۵
۱۹۵.۷ ۱۸۳۰۰۰۰ ۹۳۵ ۱۳۸۶
۲۲۷.۳ ۲۱۹۶۰۰۰ ۹۶۶ ۱۳۸۷
۲۶۳.۵ ۲۶۳۵۲۰۰ ۱۰۰۰ ۱۳۸۸
۲۷۵.۴ ۳۰۳۰۰۰۰ ۱۱۰۰ ۱۳۸۹
۱۷۳.۸ ۳۳۰۳۰۰۰ ۱۹۰۰ ۱۳۹۰
۱۱۱.۳ ۳۸۹۷۰۰۰ ۳۵۰۰ ۱۳۹۱
۱۶۲.۳ ۴۸۷۱۲۵۰ ۳۰۰۰ ۱۳۹۲
۲۰۲.۹ ۶۰۸۹۰۰۰ ۳۰۰۰ ۱۳۹۳
۲۱۲.۶ ۷۱۲۴۲۵ ۳۳۵۰ (پایان اسفند۹۳) ۱۳۹۴

همانگونه که از جدول مقایسه ای پیداست، تبدیل دستمزد کارگران به دلار در ایران نشان دهنده یکی از ناچیزترین ارقام حداقلی پرداخت حقوق در جهان است. طبق گزارش سازمان جهانی کار، این ارقام در برخی از کشورهای واقع در قاره آسیا و آمریکا تا ۳۴۰۰ دلار نیز بوده است.

اساسا مقایسه دستمزد ریالی کارگران ایرانی با دلار به این دلیل است که افزایش نرخ برخی اقلام در ایران بر اساس دلار صورت می گیرد که این موضوع تاثیر شدیدی بر افت قدرت خرید کارگران ایرانی دارد. حتما همه شنیده ایم که می گویند ما به دلار حقوق نمی گیریم که به دلار خرج کنیم.

وضعیت افزایش حداقل دستمزدها در ایران طی ۱۵ سال گذشته نشان می دهد که هیچگاه افزایش حداقل دستمزدهای کارگران ایرانی از ۲۷۵ دلار در ماه بالاتر نرفته و با وجود اینکه حداقل حقوق کارگران ایرانی از سال ۸۰ به بعد به مرور در حال رشد ناچیز در برابر دلار بوده است اما از سال ۹۰ به بعد دوباره روند نزولی آن آغاز شده که به معنی افت دوباره قدرت خرید کارگران و سخت تر شدن تامین معیشت در ایران است.

حداکثر دریافتی حداقل بگیران با دو فرزند؛ ماهیانه 309 دلار

مقامات کارگری می گویند با دستمزدهای فعلی، امکان تامین هزینه های معیشت بیش از ۱۰ روز در ماه وجود ندارد و افراد برای جبران این کسری قابل توجه مجبور به گرایش به شغل دوم و حتی سوم هستند.

کارشناسان اقتصادی کشور معتقدند یکی از دلایل گسترش شدید دلال بازی و واسطه گری در کشور به ویژه طی سال های اخیر؛ کسری درآمد خانوارها و در نتیجه ناچاری برخی گروه های اجتماعی برای فعالیت در اینگونه بازارها به منظور جبران کسری بوده است، هرچند نمی توان گفت همه واسطه گران از روی ناچاری به این کار گرایش داشته اند.

همیشه در همه جوامع افرادی به قصد سودجویی حاضر و آماده و مترصد استفاده از فرصت های بادآورده هستند، اما تلاش دولت های سابق برای کسب درآمد از بازارهای ارز و سکه برای جبران کسری های بودجه ای و همچنین تامین منابع نقدی هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته از محل های اینچنینی، باعث بروز آسیب های معیشتی فراوانی برای گروه های ضعیف جامعه از جمله کارگران شد.

به صورت کلی، طبق اعلام سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی کار، در برخی کشورها مانند آلمان طی سال ۲۰۱۰ حقوق ماهیانه کارگران ۲۸۰۰ دلار، آفریقای جنوبی ۲۴۰۰ دلار و آمریکا ۳۴۰۰ دلار بوده است. همچنین در کشور آسیایی چین ۷۰۰ و ترکیه نیز ۱۴۰۰ دلار بوده است. در ایران رقم پرداختی در صورت باقی ماندن نرخ دلار در سطح ۳۳۵۰ تومان فعلی، در سال آینده در بهترین حالت برای کارگران به ۳۰۹ دلار در ماه نخواهد رسید.

جدول دلاری مزایای جانبی دستمزد کارگران در سال ۹۴ (طبق نرخ دلار آزاد در پایان سال 93)


مصوبه شورای عالی کار مبلغ ریالی مبلغ دلاری
حداقل دستمزد ماهیانه ۷۱۲۴۲۵ ۲۱۲.۶
حق مسکن ماهیانه ۴۰۰۰۰ ۱۱.۹
حق بن نقدی (خواروبار) ۱۱۰۰۰۰ ۳۲.۸
حق اولاد- یک فرزند ۷۱۲۴۲ ۲۱.۲
حق اولاد- دو فرزند ۱۴۲۴۸۵ ۴۲.۴
حق سنوات ماهیانه ۳۰۰۰۰ ۸.۹
حداقل مزد روزانه ۲۳۷۴۷ ۷.۰۸
مجموع دریافتی افراد مجرد ۸۹۲۴۳۰ ۲۶۶.۲
مجموع دریافتی افراد متاهل با یک فرزند ۹۶۳۶۷۱ ۲۸۷.۶
مجموع دریافتی افراد متاهل با دو فرزند ۱۰۳۴۹۱۲ ۳۰۸.۹

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاهش تعرفه واردات به سود یا ضرر پوشاک؟
چهار شنبه 12 فروردين 1394 ساعت 14:1 | بازدید : 361 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 کاهش تعرفه واردات به سود یا ضرر پوشاک؟

ز جمله موضوعاتی که در سالیان گذشته صنعت نساجی و پوشاک ایران با آن دست و پنجه نرم کرده است، میزان واردات از طریق رسمی یا به صورت غیرقانونی است که متاسفانه تولیدکنندگان داخل کشور پس از گذشت این همه سال، بازهم از آمار بالای قاچاق در این محصولات نالانند. یکی از دلایل بالا بودن میزان قاچاق در پوشاک و پارچه را می‌توان تعرفه‌های غیرمنطقی در این حوزه دانست، هرچند که تولیدکنندگان معتقدند که نباید تعرفه واردات کاهش یابد، اما خواه ناخواه بالا بودن تعرفه واردات از دیگر جهات به صنعت داخلی ضربه می‌زند.

در سال گذشته تعرفه واردات پوشاک 100 درصد بود که با توجه به قرار گرفتن این کالا در گروه کالایی 10 تعرفه واردات آن دو برابر شده و در نهایت با درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و دیگر موارد هزینه‌ای بیش از 200 درصد ارزش خود کالا بر محصولات ورودی تحمیل می‌شد اما ولی الله افخمی راد - رییس سازمان توسعه تجارت - در آخرین روز کاری سال 1393 از حذف تعرفه 100 درصدی واردات خبر داد و گفت که تمامی تعرفه های 100 درصدی به 75 درصد کاهش یافته اند. با توجه به اینکه پوشاک را می‌توان جزو نیازهای اولیه بشر دانست، دور از ذهن به نظر نمی‌رسد که با بستن حقوق ورودی بالا برای واردات آن در صورتی که موفق ترین کشور در این حوزه در همسایگی کشور ما قرار دارد سبب ‌شود تا افراد بسیاری زمینه را برای واردات آن به صورت غیر رسمی برای خود فراهم کنند.

از سوی دیگر با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه ایران در سال‌های اخیر و مشکلات پیش روی صنعت کشور هزینه تولید در کشور ما بیش از کالاهای وارداتی از طریق قاچاق بوده و همین امر موجبات گرایش مردم به استفاده از کالاهای خارجی هرچند بی کیفیت را رقم می‌زند. گرچه برخی از محصولات وارد شده به کشور حتی به صورت قاچاق از کیفیت خوبی برخوردارند، اما حجم زیادی از این محصولات از نظر کیفیت در مقابل پوشاک ایرانی حرفی برای گفتن ندارند و بعضا بسیار بی کیفیتند. حتی برخی از مسوولان نیز عنوان می کنند که برخی از پوشاک قاچاق شده از ترکیه ابتدا از کشورهایی مثل چین به ترکیه آمده و از آنجا به عنوان جنس ترک به ایران وارد می شوند.

در حالی که بسیاری از فعالان عرصه پوشاک در ایران خود به این مسائل معتقدند، تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه از ابتدای سال جاری کلید خورد. موضوعی که دولتمردان این دوره آن را دست پخت دولت قبل می دانستند که نیمه کاره رها شده و به هر حال باید اجرایی می شد. حتی بعضا خبر می‌رسید که شخص وزیر صنعت نیز با این قرارداد موافق نبوده و به همین دلیل اصلاحاتی در آن انجام داده است.

قرارداد تجارت ترجیحی کالاهای زیادی را در بر می‌گیرد که یکی از این کالاها نیز پوشاک است و به موجب این قرارداد تخفیف 40 درصدی بر تعرفه واردات پوشاک ترک اعمال می شود که این تخفیف در ابتدا تعرفه واردات را به 120 درصد می رساند و با توجه به حذف تعرفه 100 درصدی از سال 1394 تعرفه واردات پوشاک ترکیه 90 درصد خواهد بود. با اعمال این تخفیف برخی از تولیدکنندگان به انتقاد از این قرارداد پرداختند و معتقدند که نباید این تخفیف به این شکل لحاظ می شده است.

در این زمینه سعید حسین زاده - رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران - از قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در زمینه نساجی انتقاد و پیشنهاد کرده که به جای تجارت ترجیحی، کارخانه‌های نساجی مشترک با ترک‌ها راه‌اندازی شود. وی معتقد است که کشور با رقابت و نه با محدودیت ساخته می شودلذا رقابت باید عادلانه باشد و به همین دلیل با این موضوع مخالف هستیم، چراکه در شرایط فعلی کارخانجات نساجی ما مشکل دارند و در حال حاضر بازار از کالاهای خارجی اشباع شده است؛ به این ترتیب این قرارداد بیشتر به تولید داخلی ضربه می‌زند.

هرچند که اعمال تعرفه ها می تواند تضمینی برای فعالیت واحدهای تولیدی داخل باشد اما در صورت نامعقول بودن تعرفه ها نیز آمار واردات رسمی بسیار کاهش خواهد یافت. تا جایی که برخی از کارشناسان معتقدند که اگر تعرفه واردات پوشاک با 40 درصد هم برسد بازهم تغییری ایجاد نخواهد شد چراکه فروشندگان می توانند کالای خود را با کمتر از 10 درصد از قیمت از طریق قاچاق در شهر سکونت خود دریافت کنند. به این ترتیب می توان گفت که کاهش تعرفه واردات پارچه تغییر چندانی را حاصل نخواهد کرد که بتواند به تولیدات داخلی لطمه بزند. چه بسا که اگر از سوی دیگر بتوان قاچاق را کنترل کرد و روی کالاهای وارد شده به کشور نظارت کافی داشت از ورود کالاهای بی کیفیت به کشور جلوگیری شود.

یکی دیگر از اتفاقاتی که پوشاک ایران در سال جاری با آن دست و پنجه نرم کرد، برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه به صورت همزمان در نمایشگاه بین المللی بود که حاشیه هایی را به همراه داشت. نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران در سال 1393 قرار بود در آذر ماه تشکیل شود با دو ماه تاخیر، مقرر شد در 12 تا 15 بهمن و همزمان با نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران برگزار شود که این موضوع در ابتدا با مخالفت و گلایه برخی تولیدکنندگان پوشاک همراه شد.

تولیدکنندگان معتقد بودند که رقابت پوشاک ایران و ترکیه رقابتی ناعادلانه است، چراکه آن ها علاوه بر ماشین آلات مجهز و به روز تعرفه بسیار پایینی برای مواد اولیه دارند که در ایران به این شکل نیست. از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان می‌گفتند که بهمن، زمانی است که تولیدکنندگان پوشاک در حال برنامه ریزی و ایجاد طرح برای تولیدات محصولات شب عید خود هستند و به همین دلیل عده زیادی از برندهای اصلی کشور در این نمایشگاه شرکت نخواهند کرد. البته شنیده ها در این زمینه بسیار ضد و نقیض بود و بعضا برخی از تولیدکنندگان که خود دستی در برگزاری نمایشگاه داشتند عدم شرکت برندهای پوشاک در نمایشگاه را تکذیب می کردند.

با برگزاری جلساتی از سوی دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت نیز عده ای از منتقدان برگزاری نمایشگاه پوشاک به این شکل، در کمترین زمان ممکن به موافق تبدیل شدند. در ابتدا شایعاتی نیز درباره تغییر مجدد زمان برگزاری نمایشگاه شنیده می‌شد که وزیر صنعت، معدندو تجارت در نشستی خبری این موضوع را صراحتا رد کرد. البته برخی دیگر از تولیدکنندگان کشور به نحوه تبلیغاتی که قولش از سوی وزارت صنعت به آن ها داده شده بود انتقاد داشتند اما این موضوع نیز زیاد جدی نبود.

بالاخره با تمام این گیر و دار ها نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران و ترکیه در کنار یکدیگر برگزار شد و برخلاف آنچه که تصور می‌شد پوشاک ترک محصولاتی با طراحی بسیار ضعیف را در معرض دید عموم قرار داده بودند. در تمام غرفه‌های نمایشگاه ترکیه قدیمی‌ترین طرح ها و مدل ها برای نمایش به عرضه گذاشته شده بود که نارضایتی اغلب بازدیدکنندگان را به همراه داشت.

البته این موضوع را تولیدکنندگان و کارشناسان پوشاک ایران نیز تایید می‌کردند. یک تولیدکننده ایرانی که در نمایشگاه ایران غرفه داشت هم از دیدن پوشاک ترکیه شوکه شده بود و می‌گفت که انگار ترکیه درک درستی از بازار ایران ندارد و نمی داند که مردم در ایران چه می پوشند؟ به اعتقاد این کارشناس پوشاک، پوشاکی که ترکیه برای ارائه به این نمایشگاه آورده بود طرح های از مد افتاده ای بود که در سال های قبل به ایران وارد می شده است. به این ترتیب برگزاری این نمایشگاه نیز قدرت ایران را در طراحی لباس به رخ ترکیه کشید تا شاید تولیدکنندگان ایرانی بدانند که اگر بخواهند می‌توانند به راحتی با ترکیه به عنوان یکی از بزرگترین قطب نساجی دنیا رقابت کنند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحلیل محمد فطانت از آینده بازار سرمایه : من امیدوارم شما چطور؟
چهار شنبه 12 فروردين 1394 ساعت 13:58 | بازدید : 341 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تحلیل محمد فطانت از آینده بازار سرمایه : من امیدوارم شما چطور؟



ا
چکیده: بازار سهام در روزهای پایانی سال همچنان غرق در رکود است اما فعالان این بازار امیدوارند در سال جدید رونق به بورس بازگردد. در این بین رئیس سازمان بورس هم بسیار امیدوار است تا گره کور بورس بازشود و دوباره روزهای خوب به تالار شیشه‌ای برگردد. به این بهانه هفته نامه تجارت فردا با محمد فطانت که چندماهی از آمدنش به سازمان بورس می‌گذرد، درباره اوضاع و احوال بازار به گفت‌وگو پرداخته است.

بازار سهام در روزهای پایانی سال همچنان غرق در رکود است اما فعالان این بازار امیدوارند در سال جدید رونق به بورس بازگردد. در این بین رئیس سازمان بورس هم بسیار امیدوار است تا گره کور بورس بازشود و دوباره روزهای خوب به تالار شیشه‌ای برگردد. به این بهانه با محمد فطانت که چندماهی از آمدنش به سازمان بورس می‌گذرد، درباره اوضاع و احوال بازار به گفت‌وگو پرداختیم و اینکه اصلاً چه شد که در این شرایط سخت و حساس بورس قبول کرد سکان هدایت مدیریت بازار سرمایه را بر عهده بگیرد و با تمام تلاش‌هایی که در راستای حل مشکلات بازار انجام داده است با وجود ریسک‌های سیستماتیک چون کاهش قیمت نفت و پارامترهای بیرونی چون مسائل سیاسی آیا در سال جدید بورس می‌تواند بازدهی منفی خود را جبران کند. او که قرار بود در میزگردی با حضور چند تن از مدیران دولتی و بورسی به سوالات هفته نامه تجارت فردا پاسخ دهد اما به علت مشغله کاری نتوانست در آن میزگرد حضور پیدا کند اما در فرصت دیگر در قالب این گفت‌وگو به تشریح وضعیت بازار و مشکلات آن پرداخت و در پایان نیز در پیش‌بینی روند بورس در سال 1394 امیدواری داد که بازار سرمایه پتانسیل‌های زیادی برای رشد دارد و به آینده امیدوار است.



چرا در این شرایط سخت و حساس بازار سرمایه پیشنهاد ریاست سازمان بورس را قبول کردید؟
اگر بخواهم به درستی به این سوال پاسخ بدهم باید بگویم آمدنم به سازمان بورس تکلیف شد. البته نمی‌گویم علاقه‌مند نبودم این سمت را قبول کنم، ولی کارهای بسیاری را در بانک ملی شروع کرده بودم و دوست نداشتم این کارها نیمه‌تمام باقی بماند. به خاطر همین ترجیح می‌دادم به عنوان عضو هیات‌مدیره بانک ملی همچنان به فعالیتم ادامه دهم تا کارهایم که مدت طولانی برای آنها برنامه‌ریزی کرده بودم، نیمه‌تمام رها نشوند. اما با توجه به اصرارهایی که وجود داشت و مهم‌تر از آن قبل از اینکه تصمیم‌گیری نهایی انجام شود این خبر رسانه‌ای شد و حتی تمام رسانه‌ها نوشتند که «آقای صالح‌آبادی به بانک توسعه صادرات می‌رود و فطانت به بورس می‌آید»، اینها باعث شد در عمل انجام‌شده قرار بگیرم و در نهایت بپذیرم که به سازمان بورس بیایم. البته تاکید کردم من هم علاقه‌مند بودم به بازار سرمایه بیایم تا شاید بتوانم در این شرایط سخت بازار منشاء اثر باشم.

بازار سرمایه بازاری بسیار تاثیرگذار در اقتصاد کشور بوده و طی سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی مواجه شده است و نمی‌توان دستاوردهای آن را زیر سوال برد. برای شخص خودم آمدن به سازمان بورس فرصت مغتنمی است، اگرچه من با بازار سرمایه بیگانه نبودم و قبلاً در این بازار تجربه مدیریتی داشتم. اما به خوبی می‌دانستم مدیریت در عالی‌ترین نهاد بازار سرمایه کار بسیار سختی است آن هم در شرایطی که انتظارات بالایی از رئیس سازمان بورس وجود دارد و همه توقع دارند رئیس این سازمان یک‌تنه تمام مشکلات صنایع و مسائل سیاستگذاری را حل کند و اینکه نگذارد اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مثل کاهش قیمت نفت بازار را تحت تاثیر قرار دهد. به هر شکل با توجه به تصمیمات مسوولان امر در وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس در نهایت سکان هدایت سازمان بورس به من سپرده شد و دیگر رسماً وارد گود بازار سرمایه شدم.

البته همه شما را بیشتر به چهره بانکی می‌شناسند و وقتی به سازمان بورس آمدید برخی کارشناسان معتقد بودند انتخاب یک مدیر بانکی برای بازار سرمایه مناسب نیست.

من از گذشته دور در بازار سرمایه فعال هستم. همان‌طور که می‌دانید موسس شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان بودم و مدتی هم مدیرعاملی این شرکت را بر عهده داشتم. پس درست نیست درباره من این‌گونه قضاوت شود که تنها در حوزه بانکی تجربه مدیریتی داشته‌ام. البته معتقدم دو بازار پول و سرمایه مکمل هم هستند و می‌توان از تجربیات و تخصص حوزه پول در بازار سرمایه نیز بهره برد. این دو بازار اگرچه رقیب هم به شمار می‌روند، می‌توانند همدیگر را تقویت کنند.



شما اشاره کردید سهامداران از سازمان بورس انتظارات بسیاری دارند که شاید برآورده کردن همه این انتظارات به تنهایی توسط این رئیس امکان‌پذیر نیست. اصلاً انتظارات از سازمان بورس باید بر چه اساسی باشد؟
سازمان بورس با توجه به تغییراتی که در سال‌های اخیر رخ داده است در حلقه اقتصاد کشور نهادی نوپاست. باید جایگاه آن در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور پررنگ‌تر شود. اگر این اتفاق رخ دهد ما می‌توانیم قبل از اینکه تصمیمات در هریک از صنایع گرفته شود اگر آن تصمیمات بر بازار سرمایه اثر منفی دارد حداقل با بحث و تبادل‌نظر آن موارد را اصلاح کنیم. هر اندازه جایگاه بازار سرمایه در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی پررنگ‌تر باشد به همان میزان نیز این سازمان می‌تواند به انتظارات پاسخ دهد. اما اینکه هریک از بخش‌ها درباره صنایع مجزا تصمیم‌گیری کنند و شرایط بازار سرمایه را در نظر نگیرند در نتیجه اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث خواهد شد بازار سرمایه با مشکل مواجه شود. نمونه آن تصمیماتی بود که درباره پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه در اواخر سال 1392 اتخاذ شد و افت قابل توجه ارزش سهام شرکت‌ها در این صنایع تاثیر‌گذار را رقم زد. از طرف دیگر باید این امر در اقتصاد کشور نهادینه شود که بهترین مکان برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بازار سرمایه است. بنابراین علاوه بر اینکه باید در بازار ثانویه خرید و فروش‌های سهام انجام شود، باید بحث تامین مالی هم در کنار بازار اولیه مهم شمرده شود. همیشه دغدغه‌ام این بوده که تامین مالی و بازار اولیه هم در کنار بازار ثانویه رشد پیدا کند. خارج شدن از بانک‌محوری نیازمند تقویت زمینه تامین مالی در بازار سرمایه است. باید همگان این پتانسیل بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را جدی بگیرند. همان‌طور که تاکید بازار سرمایه می‌تواند کمک‌های بسیاری به بازار پول داشته باشد و حتی در تعیین نرخ سود بانکی مناسب هم به این سیاستگذاران نظام پولی یاری رساند.

فعالان بازار سرمایه معتقدند سازمان بورس در سال‌های اخیر به جای حمایت بیشتر در بازار دخالت کرده و رفتارهای قیم‌مآبانه با فعالان بازار داشته است. نمونه آن مصادیق حجم مبنا، دامنه نوسان، توقف نمادها، گره معاملاتی و... است. در حقیقت با این اقدامات سازمان بورس در گذشته به نوعی نقدشوندگی بازار زیر سوال رفته است. شما تا چه اندازه این انتقادها را وارد می‌دانید؟ حتی برخی فعالان بازار معتقدند سازمان بحث نظارتی را با دخالت کردن اشتباه گرفته است.

سازمان بورس نهاد ناظر بازار سرمایه است و به تناسب این نقش باید بر تمام ارکان بازار نظارت داشته باشد. اما شیوه نظارت باید به شکلی باشد که با دخالت کردن در بازار به اشتباه گرفته نشود. نظارت باید مانند تنفس هوا در فضا عمل کند. یعنی دائمی و در همه جا حاضر باشد و باید نامحسوس عمل کند تا باعث ایجاد آرامش در بازار شود. اینکه سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر در انتهای مسیر بایستد و امر و نهی کند کار درستی نیست. من شخصاً به نظارت همه‌جانبه، دائمی و برخاسته از متن فرآیندهای کاری در بازار معتقدم. به عبارت دیگر ما به عنوان نهاد ناظر بازار باید حضور دائمی و دقیق در بازار داشته باشیم و کنترل‌های لازم را انجام دهیم. اما اینکه نظارت‌ها و کنترل تا چه میزان بجا و منطقی است و تا چه میزان غیرمنطقی و به نوعی دخالت محسوب می‌شود باید مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد.

باوجود نظارت‌هایی که شما از آن سخن می‌گویید اما شاهد انجام برخی از تخلفات در این بازار هستیم که تعداد آنها کم نیستند و از جمله می‌توان به تبانی کردن‌ها، افشای اطلاعات نهانی قبل از انتشار در سامانه کدال یا انتشار اطلاعات غلط در بازار اشاره کرد. برای مقابله با این تخلفات در قانون مجازات‌هایی چون حبس در نظر گرفته شده است اما در عمل شاهدیم سازمان بورس تاکنون با متخلفان برخورد جدی انجام نداده است. در این زمینه شما معتقدید این سازمان با متخلفان چگونه برخورد خواهد کرد؟
معتقدم نظارت فقط با بگیر و ببند، پلیس، دادگاه و قوه قضائیه همخوانی ندارد. همان‌طور که تاکید کردم بخش عمده نظارت‌ها در بازار باید غیرمستقیم صورت گیرد. اگر می‌خواهیم نظارت‌ها در بازار اثربخش باشد باید تا حد امکان از برخوردهای قهری در بازار بپرهیزیم. نظارت‌ها اگر با شیوه صحیح و نامحسوس انجام شود به ایجاد فضای رقابتی سالم در بازار کمک می‌کند. البته اگر لازم باشد باید حتماً از قوه قهریه استفاده کرد ولی آخرین راه‌حل می‌تواند جریمه کردن افراد متخلف و معرفی آنها به دادگاه و قوه قهریه باشد. طبیعتاً سازمان بورس در این زمینه با متخلفان بسیار جدی برخورد می‌کند و حتی موارد بسیاری از تخلفات بوده که به کمیته متخلفان سازمان معرفی شده‌اند و اقداماتی در این زمینه انجام شده است. البته تعدادی از این پرونده‌ها که کمیته تخلفات بررسی کرده و تخلفات آنها سنگین است به قوه قضائیه ارجاع داده شده است. با این حال معتقدم باید ابزارهای نظارتی را به گونه‌ای در بازار تقویت کنیم که در موارد نادر به برخوردهای این‌چنینی نیاز باشد. اما در زمینه افشای اطلاعات نهانی شرکت‌ها باید تاکید کنم ما اطلاعاتی را که از شرکت‌ها می‌گیریم آنهایی که نیاز به بررسی ندارند، به‌صورت مستقیم و در لحظه، توسط ناشر در سامانه الکترونیک کدال منتشر می‌شود. البته در حال بررسی این شیوه نیز هستیم تا به محض اینکه هر نوع اطلاعات توسط ناشر منتشر می‌شود قبل از اینکه حتی نیازی باشد که ما بررسی خاصی روی آن انجام بدهیم آن اطلاعات را در اختیار عموم از طریق کدال قرار دهیم. البته هنوز در این زمینه به جمع‌بندی کامل نرسیده‌ایم و باید تمام جوانب امر سنجیده شود. چراکه ممکن است از این مساله سوءاستفاده شده و اطلاعاتی منتشر شود که باعث گمراه شدن بازار شود. به هر حال ما به دنبال اجرای روشی هستیم که فاصله ارسال اطلاعات ناشران تا انتشار آنها بر سیستم کدال را به صفر برسانیم. در عین حال معتقدم پرسنل سازمان بورس کاملاً امانتدار و صادق هستند و امکان ندارد که درز اطلاعاتی در اینجا رخ دهد.



در زمینه حمایت دولت و سازمان بورس از بازار آن چیزی که به ذهن عامه مردم می‌آید حمایت قیمتی است یعنی احساس می‌کنند زمانی که بازار منفی است باید سازمان وارد شود و قیمت‌ها را بالا ببرد. این مساله به نوعی همان دستکاری شاخص است که در سال‌های اخیر سازمان بورس در مظان اتهام قرار دارد. آیا بهتر نیست دولت و سازمان بورس شفاف‌سازی کنند که منظور از حمایت بازار سرمایه چیست؟
حمایت از حقوق صاحبان سهام خصوصاً سهامداران خرد از وظایف قانونی سازمان بورس است. حمایت از بازار به این معنی است که وقتی می‌بینیم نهاد یا بخشی درباره صنایع تصمیمی اتخاذ می‌کنند که یقین داریم آن تصمیم غلط است و اثر منفی بر بازار می‌گذارد سازمان بورس وظیفه خود می‌داند که در جهت حمایت از بازار تمام تلاش‌اش را انجام دهد تا آن تصمیم اصلاح شود. البته معتقدم باید نقش و وظایف سازمان بورس برای تمام فعالان بازار و سرمایه‌گذاران باز‌تعریف شود تا همه بدانند چه انتظارات منطقی می‌توانند از سازمان بورس داشته باشند. این امر باعث خواهد شد تا تعامل و اعتماد بین سهامداران و نهاد ناظر افزایش یابد. به همین جهت از زمانی که من به سازمان بورس آمده‌ام حمایت از حقوق صاحبان سهام و سرمایه‌گذاران را این‌گونه تفسیر کرده‌ام که ابتدا به دنبال شناسایی مشکلات صنایع و مجموعه عواملی که بر فضای کسب و کار تاثیر می‌گذارد، باشیم. بنابراین در این مدت اندک حضورم در سازمان بورس تلاش کرده‌ام تعاملات و هماهنگی‌ها را در این زمینه انجام دهیم. در برخی از صنایع چون پالایشگاهی‌ها با هریک از نهادهای مربوطه به تعامل پرداختیم و خوشبختانه موفق شدیم مشکلات را تا حد زیادی حل کنیم تا شاهد انجام مقدمات لازم برای بازگشایی نماد این شرکت‌ها پس از ماه‌ها توقف در بازار سرمایه باشیم. از طرف دیگر طبیعتاً ارتباط مناسب و هماهنگی‌های لازم بین قوا می‌تواند زمینه حمایت اصولی را برای بازار ایجاد کند. منظور ما به طور شفاف از حمایت بازار سرمایه این مواردی است که مطرح کردم. در یک جمله هم اگر بخواهم بگویم باید تناسب و هماهنگی در تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور ایجاد شود که نتیجه آن باعث می‌شود تا تصمیماتی که بر بازار اثر منفی می‌گذارد به حداقل برسد. بنابراین از نظر بنده اگر مباحث و مشکلات شرکت‌ها برطرف شود و وضعیت بنیادی صنایع بهبود یابد، نماگرهای بازار از جمله شاخص‌ها هم به تبع آن بهبود خواهد یافت.



برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند ضعف سواد مالی سرمایه‌گذاران در بازار سهام باعث شده تا به بازار سرمایه کوتاه‌مدت نگاه کنند و همیشه انتظار کسب بازده بالا از این بازار داشته باشند به همین جهت انتظار دارند به هر طریقی وقتی بازار با ریزش مواجه می‌شود دولت از شاخص حمایت کند و نگذارد بازار افت کند تا آنها متضرر شوند. سازمان بورس در زمینه ارتقای فرهنگ سهامداری چه نقشی دارد؟
خوشبختانه سرمایه‌گذاران و سهامداران حرفه‌ای بازار به ویژگی‌های بورس کاملاً آشنا هستند و به خوبی می‌دانند در هر شرایطی باید چگونه رفتار کنند. وقتی بازار با افت مواجه می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابند، حرفه‌ای‌‌های بازار می‌دانند این کاهش، می‌تواند فرصت خرید هم برای آنها ایجاد کند. و یا آنها به‌خوبی می‌دانند چه زمان برای فروش سهم مناسب است. اما به هر حال بازار تنها سهامداران حرفه‌ای ندارد، بسیاری از سهامداران تازه‌وارد هستند ما باید زمینه افزایش دانش سهامداری افراد جدید در بازار را افزایش دهیم. به هر حال هر فردی هر سطحی از دانش در اختیار دارد که قابل ارتقاست. قطعاً فرهنگ سهامداری و ارتقای دانش مالی تازه‌واردان بازار از جمله عواملی است که می‌تواند به توسعه بازار بسیار کمک کند و در مقابل نیز سرمایه‌گذاران نیز کمتر تحت تاثیر جو روانی قرار می‌گیرند و با انتشار هر خبری در بازار سریعاً به خرید و فروش هیجانی دست نمی‌زنند. به هر میزان در این زمینه تلاش شود قطعاً به نفع اقتصاد کشور است. معتقدم باید زمینه آشنایی با دانش مالی و سرمایه‌گذاری را از مدارس برای دانش‌آموزان آغاز کنیم. به همین خاطر اخیراً در زمینه توسعه سواد مالی یا دانش سرمایه‌گذاری با آموز‌ش و پرورش همکاری‌هایی آغاز کرده‌ایم و دیپلم بورس در شاخه کاردانش ایجاد شده است. همچنین در زمینه رشد فرهنگ سهامداری کتاب‌های مختلفی در سطحی متفاوت از آموزش مقدماتی تا حرفه‌ای منتشر کرده‌ایم. معتقدم اقتصاد و فرهنگ کاملاً با هم آمیخته و عجین هستند ما برای رشد اقتصادی‌مان حتماً باید فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی‌مان را در تمام بخش‌ها به ویژه بازار سرمایه رشد و توسعه بدهیم و این کار هم باید دائمی و فراگیر باشد.



شما اشاره کردید باید جایگاه سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی پررنگ شود تا شاهد اتخاذ تصمیماتی نباشیم که اثر منفی بر بازار بگذارد و افت‌های سنگین شاخص را رقم زند. در این زمینه سازمان بورس چه اقداماتی انجام داده است؟
در مکانیسم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری باید همه ما یک رویکرد داشته باشیم و در این حالت باید همه مولفه‌ها در نظر گرفته شوند. معتقدم راه‌های اقتصاد نهایتاً به بورس ختم می‌شود و اگر قرار باشد اصلاحی در اقتصاد انجام شود با تحلیل وضعیت بورس این امر میسر است. معتقدم با آسیب‌شناسی دقیق می‌توان مشکلات را در سطوح بالاتر مرتفع کرد. به همین علت کمیته ثبات بازار سرمایه راه‌اندازی کردیم تا هم آسیب‌شناسی‌ها را انجام دهد و هم در سطوح بالاتر هماهنگی‌ها با دیگر بخش‌های اقتصادی را انجام دهد. نمونه آن در بورس‌های منطقه و حتی دنیا نیز وجود دارد. حالا اسم آن کمیته ثبات بازار سرمایه نیست اما وظیفه‌اش شبیه همین کمیته است که در حقیقت ماموریت دارد آرامش در بازار ایجاد کند. در این راستا کمیته ثبات بازار سرمایه، هماهنگی‌ها را در سطوح مختلف ایجاد می‌کند و اگر مشکلی در تصمیم‌گیری‌ها به وجود می‌آید سریعاً پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا از هرگونه ورود شوک به بازار جلوگیری کند. حتی در تلاش هستیم در برنامه ششم نقش این کمیته پررنگ‌تر شود. این کمیته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و بعضی از اعضای کابینه شکل گرفته است و زیرمجموعه‌های مختلفی دارد که در هریک از آنها مشکلات و مسائل صنایع مختلف بورسی مورد مطالعه قرار می‌گیرد و در نهایت در جمع‌بندی‌های لازم انجام می‌شود و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.



با این اوصاف چه پیش‌بینی‌ای از بازار سهام در سال آینده دارید؟
همان‌طور که قبلاً هم اشاره کرده بودم، بازار سرمایه پتانسیل‌های زیادی برای رشد دارد و در حال حاضر، اکنون دیگر اثرات ریسک‌های سیستماتیک مثل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و مسائل سیاسی تا حد زیادی کاهش یافته است، لذا امیدوارم آینده خوبی را برای بازار سرمایه در پیش رو داشته باشیم. من امیدوارم شما چطور؟



ا


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قیمت نفت کاهش یافت/ بازارهای جهانی در انتظار توافق هسته‌ای با ایران
چهار شنبه 12 فروردين 1394 ساعت 13:36 | بازدید : 336 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

قیمت نفت کاهش یافت/ بازارهای جهانی در انتظار توافق هسته‌ای با ایران


در حالی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس در جریان است که قیمت نفت در بازارهای جهانی در انتظار توافق هسته‌ای کاهش یافت.

 

 

به گزارش فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت کاهش 55 سنتی داشت و هر بشکه آن 55 دلار و 74 سنت خرید و فروش شد.

قیمت نفت آمریکا هم با 77 سنت کاهش بشکه‌ای 47 دلار و 91 سنت خرید و فروش شد.

امروز در بازارهای جهانی قمیت بنزین هم کاهش 1.26 دلار را تجربه کرد و گالنی 178 دلار و 80 سنت خرید و فروش شد.

به گزارش رویترز احتمال توافق بین ایران و 6 قدرت جهانی که مذاکرات در لوزان سوئیس در جریان هست به کاهش قیمت نفت دامن زده است.تحلیل‌گران معتقدند در صورت توافق مذاکرات هسته‌ای افزایش صادرات نفت ایران وجود خواهد داشت.

پیش از این بیژن نامدار زنگنه گفته بود در صورت رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران میزان صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت.

پیش از این نیز برخی منابع اعلام کردند که ایران 30 میلیون بشکه روی آب‌ها ذخیره کرده است،گمانه‌زنی ها بر این است که رفع تحریم‌ها نفت زیادی را از سوی ایران به بازارهای جهانی تزریق خواهد کرد.

اما چند روز پیش نیوزویک اعلام کرد که ایران با برداشته شدن تحریم‌ها تنها 300 هزار بشکه صادرات نفت خود را و آن هم در نیمه دوم سال جاری افزایش خواهد داد و سیل صادرات به راه نمی‌افتد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


23 اصل موفقیت وارن بافت
پنج شنبه 6 فروردين 1394 ساعت 1:19 | بازدید : 508 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

23 اصل موفقیت وارن بافت

 وارن بافت موفق ترین سرمایه گذار جهان در 50 سال اخیر به شمار می رود. وی در سال 1930 در آمریکا متولد شد و فعالیت مالی خود را از فروش نوشابه و روزنامه و امثال آن در پیاده رو خیابان ها آغاز کرد. وی با بیش از 47 میلیارد دلار ثروت، ثروتمندترین سرمایه گذار جهان و سومین مرد ثروتمند دنیا به شمار می رود. فلسفه سرمایه گذاری وی بر سرمایه گذاری بر مبنای ارزش و سودآوری آتی شرکت ها استوار است. در سال 2007، مجله تایم وی را به عنوان یکی از صد تأثیرگذارترین شخصیت های تاریخ جهان معرفی کرد. در نقل قولی معروف، بافت معاملات سهام را بهترین گزینه برای سودآوری دانست.

 
به گزارش بورس نیوز، در این متن در نظر داریم به خلاصه ای از کتاب 23 اصل موفقیت وی و دیگر نابغه های سرمایه گذاری را که یکی از پرفروش ترین کتاب های نوشته شده است، بپردازیم. چراکه بافت و بسیاری دیگر از نابغه های سرمایه گذاری از صفر شروع کردند و تنها از راه سرمایه گذاری به ثروت های میلیارد دلاری دست یافتند. جالب است که روش ها و استراتژی های این افراد بسیار متفاوت از یکدیگرند. اما حتماً نقاط مشترکی در روش کار این افراد وجود دارد که باعث موفیت چشمگیر و بی نظیر آنها شده است. مارک تایر در این مجموعه کم نظیر با گردآوری "23 اصل و 7 اشتباه بزرگ" نشان می دهد اصولی که بافت و دیگران را به ثروتمندترین سرمایه گذاران دنیا تبدیل کرد، همان روش های ذهنی و استراتژی هایی است که این افراد ایجاد کرده و در مدت 50 سال به انجام آنها پایبند بوده اند. پس از خواندن کتاب، استراتژی های خود را در مقابل اصول گفته شده قرار دهید تا دریابید چه اندازه با موفق ترین سرمایه گذاران دنیا همسو هستید.
 
1-حفظ سرمایه همیشه الویت اول است.
 
سرمایه گذار خبره: بر این باور است که همیشه الویت اول حفظ سرمایه است. این باور زیربنای روش سرمایه گذاری او می باشد.
 
سرمایه گذار بازنده: از سرمایه گذاری تنها یک هدف دارد، "به دست آوردن پول زیاد". در نتیجه غالباً در حفظ سرمایه با شکست مواجه می شود.
 
2- اجتناب از ریسک به صورت جدی
 
سرمایه گذار خبره: در نتیجه شماره 1، مخالف ریسک است.
 
سرمایه گذار بازنده: فکر می کند که سودهای کلان تنها از طریق پذیرش ریسک های بزرگ، به دست می آیند.
 
3- فلسفه سرمایه گذاری مخصوص به خود را طرح کنید.
 
سرمایه گذار خبره: فلسفه سرمایه گذاری مخصوص به خود را طرح کرده است که گویای شخصیت، توانایی ها و اهداف او می باشد. در نتیجه، ممکن نیست که سرمایه گذاران بسیار موفق، فلسفه های سرمایه گذاری مشابهی داشته باشند.
 
سرمایه گذار بازنده: یا هیچگونه فلسفه سرمایه گذاری ندارد و یا از فلسفه سرمایه گذاری شخص دیگری استفاده می کند.
 
4- برای انتخاب، خرید و فروش سهام، سیستم شخصی خودتان را طراحی کنید.
 
سرمایه گذار خبره: او سیستم شخصی خود را برای انتخاب، خرید و فروش سرمایه گذاری ها ایجاد کرده و آزمایش کرده است.
 
سرمایه گذار بازنده: هیچگونه سیستمی ندارد یا سیستم شخص دیگری را اتخاذ کرده است، بدون آنکه آن را آزمایش و یا با شخصیت خود سازگار کند. (هنگامی که چنین سیستمی برای او مؤثر واقع نمی شود، سیستم دیگری را اتخاذ می کند که آن هم مؤثر واقع نمی شود.)
 
5- تا آن اندازه که می توانی خرید کن.
 
سرمایه گذار خبره: به تنوع بخشی اعتقاد ندارد. در صورتی که یک سرمایه گذاری، معیارهای او را داشته باشد، همیشه تا آن اندازه که می تواند به خرید آن می پردازد.
 
سرمایه گذار بازنده: اعتماد به نفس لازم برای انجام یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ را ندارد.
 
6- بر میزان بازدهی که پس از پرداخت مالیات به دست می آید، تمرکز کنید.
 
سرمایه گذار خبره: از پرداخت مالیات و دیگر هزینه های داد و ستد متنفر است و فعالیت های خود را به گونه ای تنظیم می کند که پرداخت مالیات خود را به طور قانونی به پایین ترین حد برساند.
 
سرمایه گذار بازنده: متوجه تأثیر منفی مالیات ها و هزینه های معاملات بر عملکرد سرمایه گذاری در بلندمدت نیست و یا آن را نادیده می گیرد.
 
7- تنها بر روی چیزی که درک می کنی سرمایه گذاری کن.
 
سرمایه گذار خبره: تنها بر روی چیزی که درک می کند سرمایه گذاری انجام می دهد.
 
سرمایه گذار بازنده: نمی داند که یکی از پیش نیازهای ضروری موفقیت، داشتن درک عمیق از کاری است که انجام می دهد. به ندرت متوجه می شود که موقعیت های سودمند در حوزه تخصصی خود او وجود دارد.
 
8- از سرمایه گذاری در بخش هایی که با معیارهایتان سازگار نیست، اجتناب کنید.
 
سرمایه گذار خبره: از سرمایه گذاری در بخش هایی که با معیارهایش سازگار نیست، اجتناب می کند. می تواند به آسانی به هر چیز دیگری نه بگوید.
 
سرمایه گذار بازنده: هیچ معیاری ندارد یا معیارهای دیگران را اتخاذ می کند نمی تواند به طمع خو نه بگوید.
 
9- تحقیقات خود را انجام دهید.
 
سرمایه گذار خبره: به طور مستمر در پی فرصت های سرمایه گذاری جدید است که با معیارهای او همخوانی داشته و کاملاً بر پایه تحقیقات خودش باشند. تنها به صحبت های سرمایه گذاران و تحلیلگرانی گوش می دهد که دلایل پرمحتوا و قابل احترامی دارند.
 
سرمایه گذار بازنده: به دنبال یک فرصت یک به هزار است که وی را در مسیر آسان تر قرار دهد. در نتیجه همیشه به دنبال "نقطه اوج فعالیت های ماهیانه" است. همیشه به هر که ظاهرش شبیه "متخصص ها" باشد گوش می دهد. به ندرت پیش از خرید مطالعه ای عمیق و اساسی انجام می دهد. تمام تحقیقات او منحصر به آخرین نکته "داغ" پیشنهادی از سوی یک کارگزار، مشاور یا روزنامه روز قبل است.
 
10- بی اندازه صبور باشید
 
سرمایه گذار خبره: این صبر را دارد که در هنگام عدم یافتن یک سرمایه گذاری منطبق با معیارهایش به انتظار بنشیند تا موردی را بیابد که مطابق معیارهایش باشد.
 
سرمایه گذار بازنده: تصور می کند در همه حال باید در بازار مشغول انجام کاری باشد.
 
11- فوراً اقدام کنید
 
سرمایه گذار خبره: به محض تصمیم گیری اقدام می کند.
 
سرمایه گذار بازنده: کارها را به تعویق می اندازد.
 
12- یک سرمایه گذاری موفق را تا زمانی نگه دارید که دلیل از پیش تعیین شده ای برای فروش آن داشته باشید
 
سرمایه گذار خبره: یک سرمایه گذاری موفق را تا زمانی نگه می دارد که دلیل از پیش تعیین شده برای خروج از سرمایه گذاری به وجود آید.
 
سرمایه گذار بازنده: به ندرت قانونی از پیش تعیین شده ای برای به دست آوردن سود دارد. اغلب می ترسد که سود کم به زیان تبدیل گردد. بنابراین سرمایه گذاری خود را به پول نقد تبدیل می کند و همواره سودهای کلانی را از دست می دهد. در سال 2000 اطلاعات بایگانی شده بر کشایر در SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار) آشکار ساخت که برکشایر مقدار زیادی از سهام خود در دیزنی را فروخته است. در مجمع سالیانه برکشایر در سال 2002، سهامداری از بافت سوال کرد که چرا این سهام را فروخته است. سیاست بافت این است که او هرگز درباره سرمایه گذاری هایش نظری نمی دهد، بنابراین غیر مستقیم پاسخ داد: "ما نسبت به ویژگی های رقابتی شرکت نظری داشتیم که تغییر کرد."
 
13- از سیستم خود مصرانه پیروی کنید.
 
سرمایه گذار خبره: از سیستم خود مصرانه پیروی کنید.
 
سرمایه گذار بازنده: دائماً سیستم خود را زیر سوال می برد، البته اگر سیستمی باشد. معیارها و اهدافش را برای توجیه کارهایش تغییر می دهد.
 
14- اشتباهات خود را بپذیرید و فوراً آنها را اصلاح کنید
 
سرمایه گذار خبره: او می داند که ممکن است اشتباه کند لحظه ای که متوجه اشتباهاتش می شود آنها را اصلاح می کند، در نتیجه به ندرت پیش می آید که مشکلات او چیزی بیش از زیان های کوچک باشد.
 
سرمایه گذار بازنده: دست از سرمایه گذاری هایی که در آنها شکست خورده، نمی کشد و امیدوار است که بتواند ضررش را جبران کند در نتیجه اغلب از زیان های بزرگ رنج می برد.
 
15-اشتباهات را به تجربیات آموزنده تبدیل کنید.
 
سرمایه گذار خبره: همواره به اشتباهات به عنوان تجربیات آموزنده می نگرد.
 
سرمایه گذار بازنده: هرگز به اندزه کافی به یک روش نمی پردازد تا بفهمد چگونه آن را بهبود بخشد همواره به دنبال یک راه حل سریع و آسان است.
 
16-هزینه های خود را بپردازید.
 
سرمایه گذار خبره: سود وی با افزایش تجربه اش افزایش می یابد و اکنون با صرف وقت کمتر درآمد بیشتری کسب می کند. او هزینه های خود را پرداخته است.
 
سرمایه گذار بازنده: نمی داند که پرداخت هزینه ها یک ضرورت است به ندرت از تجربیات خود درس می گیرد و بر تکرار اشتباهاتش اصرار می ورزد تا آنجا که همه چیز خود را از دست می دهد.
 
17- هرگز در مورد کاری که در حال انجام آن هستید چیزی نگویید.
 
سرمایه گذار خبره: تقریباً هیچگاه درباره کاری که در حال انجام آن است با کسی سخن نمی گوید به اینکه دیگران در مورد تصمیمات سرمایه گذاری او چه فکری می کنند، علاقه ای ندارد و خود را درگیر آن نمی کند.
 
سرمایه گذار بازنده: همواره در مورد سرمایه گذاری های فعلی اش با سایرین صحبت می کند و به جای آنکه تصمیمات خود را با واقعیت بسنجد، آنها را با نظرات دیگران محک می زند.
 
18- بدانید که چگونه کارهای خود را به دیگران بسپارید.
 
سرمایه گذار خبره: اغلب مسئولیت های خود و یا حتی همه آنها را با موفقیت به دیگران می سپارد.
 
سرمایه گذار بازنده: مشاوران و مدیران سرمایه گذاری را به همان روشی که تصمیمات سرمایه گذاری اش را می گیرد انتخاب می کند.
 
19- بسیار پایین تر از سطح ثروت خود زندگی کنید.
 
سرمایه گذار خبره: بسیار پایین تر از سطح ثروت خود زندگی می کند.
 
سرمایه گذار بازنده: احتمالاً فراتر از سطح ثروت خود، زندگی می کند (اغلب مردم چنین کاری می کنند)
 
20- پول عامل اصلی نیست
 
سرمایه گذار خبره: برای اشتیاق و کامیابی خود سرمایه گذاری می کند و نه برای پول.
 
سرمایه گذار بازنده: به واسطه پول، انگیزه پیدا می کند و تصور می کند که سرمایه گذاری راهی سریع برای دستیابی آسان به ثروت است.
 
21- عاشق کاری باشید که انجام می دهید و نه عاشق چیزی که دارید.
 
سرمایه گذار خبره: از لحاظ احساسی با فرآیند سرمایه گذاری درگیر شده است و رضایت و خرسندی خود را از آن کسب می کند و قادر است از هرگونه سرمایه گذاری شخصی دوری گزیند.
 
سرمایه گذار بازنده: عاشق سرمایه گذاری های خود می شود.
 
22- تمام فکر و ذکر خود را به سرمایه گذاری اختصاص دهید.
 
سرمایه گذار خبره: در تمام مدت شبانه روز به فکر سرمایه گذاری است.
 
سرمایه گذار بازنده: فکر و زمان خود را به طور کامل به رسیدن به اهداف سرمایه گذاری خود اختصاص نمی دهد؛ حتی اگر بداند که آن اهداف چه چیزهایی هستند.
 
23- سرمایه خود را در جریان فعالیت اصلی خود قرار دهید.
 
سرمایه گذار خبره: پول خود را در همان حوزه هایی که بیش از همه دوستشان دارد صرف می کند. برای مثال وارن بافت 99 درصد از سرمایه خود را در سهام برکشایرهاثوی قرار داده است، به همین ترتیب جورجی شوارتز بیشتر حجم پول خود را در صندوق کوآنتوم حفظ می کند. برای شوارتز و بافت سرنوشت دارایی شخصی خودشان با سرنوشت دارایی افرادی که پول خود را به مدیریت آنها واگذار کرده اند، یکسان است.
 
سرمایه گذار بازنده: در میان سرمایه گذاری ها، مقادیری کمی به سرمایه خود اضافه می کند. در واقع فعالیت های سرمایه گذاری او غالباً برای ثروتش مخاطره آمیز است. وجوه مورد نیاز سرمایه گذاری های خود و جبران زیان های خود را از جای دیگری همچون سودهای تجارت، حقوق، صندوق بازنشستگی، برنامه های پاداش دهی شرکت و .. تأمین می کند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 25.03.2015
چهار شنبه 5 فروردين 1394 ساعت 23:10 | بازدید : 407 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 25.03.2015

سهام ایالات متحده در روز سه شنبه برای دومین روز متوالی افت پیدا کردند که به دلیل آمار اقتصادی بهتر از حد انتظاری بود که احتمالاً منجر به افزایش نرخ بهره در آن کشور شوند. شاخص بهای مصرف کننده در ایالات متحده در فوریه 0.2% رشد پیدا کرد. این برای اولین بار از اکتبر تاکنون است که شاخص بهای مصرف کننده در مقیاس ماهیانه رشد پیدا می کند و به دلیل افزایش بهای بنزین و افزایش بهای موادغذایی و مسکن است که بهای مصرف کننده را افزایش داده اند. شاخص پایۀ بهای مصرف کننده که در آن بهای موادغذایی و انرژی لحاظ نمی گردند برای دومین ماه متوالی 0.2% رشد پیدا کرد در حالیکه پیش بینی می شد 0.1% افزایش گزارش شود. فروش مسکن نوساز در فوریه با 7.8% افزایش به 593,000 واحد رسید که بهترین ماه فروش طی هفت سال قبل محسوب می شود. قیمت مسکن در ژانویه طبق شاخص بهای مسکن متعلق به آژانس مالی مسکن فدرال 0.3% افزایش پیدا کرد. شاخص مدیران خرید بخش تولید متعلق به Markit از رقم 55.1 در فوریه به رقم 55.3 در ماه مارس رسید که بهترین رقم از ماه اکتبر تاکنون محسوب می شود. سرمایه گذاران نگران این موضوع هستند که پیشرفت در شاخص های اقتصادی، فدرال ریزرو را وادار کند که هزینه های استقراض را زودتر از موعد افزایش دهند چراکه سیاستگذاران در روز چهارشنبه اعلام کردند که تصمیم گیری شان به عملکرد آیندۀ اقتصاد کشور بستگی دارد. دلار تقویت شد بطوریکه شاخص دلار ICE که معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی با 0.1% رشد به 97.1890 واحد رسید. امروز در ساعت 13:30 CET آمار مربوط به سفارشات کالاهای بادوام در فوریه منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتباط مثبت است.

Dow Jones Industrial Average stock market index
 


بازارهای سهام اروپا پس از انتشار آمار بهتر از حد انتظار مربوط به کسب و کار در آلمان و فرانسه رشد پیدا کردند. این آمارها نشان دادند که اقتصاد منطقۀ یورو در مسیر روند بهبود قرار دارد و در نتیجه ارزش یورو در برابر دلار مجدداً کاهش پیدا کرد. شاخص Stoxx Europe 600 رشدی 0.3درصدی پیدا کرد. شاخص ترکیبی مدیران خرید متعلق به Markit برای منطقۀ یورو که معیاری است برای سنجش بخش خدمات و بخش تولید، در ماه مارس تا 54.1 رشد پیدا کرد که بالاترین سطح طی 46 ماه اخیر محسوب می شود. شاخص DAX30 در آلمان که از ابتدای سال تاکنون 20% رشد داشته است، 0.9% رشد پیدا کرد. سهام اروپا از ابتدای برنامۀ تزریق پول به اقتصاد توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا که شامل خرید ماهیانۀ 60 میلیارد یورو اوراق قرضۀ دولتی و دیگر دارائی ها می شود رشد پیدا کردند و همزمان ارزش یورو کاهش پیدا کرد که به نفع صادر کنندگان اروپایی است چراکه کالاهای شان برای صادرات ارزان تر تمام می شوند. همچنین کاهش بازدهی اوراق قرضه باعث شد تا سهام جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری پیدا کنند و بخشی از نقدینگی تزریق شده به اقتصاد توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا راهی بازارهای سهام شد که منجر به رشد این بازارها گردید. امروز در ساعت 10:00 CET شاخص ضریب اطمینان کسب و کار متعلق به Ifoبرای ماه مارس در آلمان منتشر خواهد شد. چشم انداز تخمینی مثبت است.

شاخص Nikkei در ژاپن امروز رشد پیدا کرد چراکه سرمایه گذاران پیش از آنکه در ادامۀ این هفته سود سهام را از دست دهند، اقدام به فروش سهام نمودند. شاخص Nekkie از ابتدای سال تاکنون 13% رشد پیدا کرد چراکه سیاست تسهیلی پولی بانک مرکزی ژاپن باعث ضعف یورو شده است و همین امر منجر به افزایش درآمد شرکت های صادراتی ژاپنی شده است.

قیمت های نفت در روز سه شنبه دچار واگرایی شدند چراکه قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مه در بورس Nymex رشدی 0.1درصدی پیدا کرد در حالیکه قیمت نفت برنت

قیمت طلا در روز سه شنبه برای پنجمین روز متوالی افزایش پیدا کرد.

قیمت های شکر در حال کاهش هستند چراکه انتظار می رود بازار جهانی برای سال برداشت 2014-2015 برای پنجمین بار متوالی با مازاد مواجه شود. قیمت شکر طی 5 سال اخیر بیش از 85% کاهش پیدا کرده است.

Sugar prices
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روحیۀ بازار - 23.03.2015
دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 23:31 | بازدید : 457 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

روحیۀ بازار - 23.03.2015

آخرین گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) که آمار تا 17 مارس را پوشش می دهد حاکی از آن است که سرمایه گذاران از معاملات خالص خریدشان روی دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی major currencies کاسته اند و آن از رقم 43.38 میلیارد دلار در هفتۀ قبل به رقم 38.58 میلیارد دلار رسانده اند. این کاهش ناشی از بیانیه بانک فدرال می باشد که درتاریج 18 مارس اعلام شد. می توان نتیجه گرفت که شرکت کنندگان بازار انتظار داشتند که بانک فدرال رزرو به سفت سیاست های پولی اقدام خواهد کرد.همانطور که در جدول روحیۀ CFTC مشاهده می شود سرمایه گذاران روی جفت ارز USD / CHF مواضع کوتاه بیشتر گرفته اند و بقیه ارزها همینک فروش خالص در برابر دلار آمریکا را حفظ کرده اند. موقعیت فروش یورو در برابر پوند گسترش یافته است. حجم معاملات کوتاه روی یورو برای دومین هفته متوالی رشد کرده است و در حال حاضر با افزایش 1.45 میلیارد دلار به سطح 25.7 میلیارد دلار رسیده است. یورو هنوز هم محبوب ترین ارز در برابر دلار به حساب می آید. مجموع موقعیت کوتاه روی پوند با 0.42 میلیارد دلارافزایش به منفی 3.49 میلیارد دلار رسیده است. بر خلاف هفته گذشته، شرکت کنندگان بازار شروع به خرید بیشتر ین و دلار استرالیا نموده اند. موقعیت کوتاه روی ین ژاپن با 1.18 میلیارد دلار کاهش به سطح منفی 4.95 میلیارد دلار رسیده است. ین ژاپن هنوز هم در رتبه دوم در میان ارزهای اصلی در برابر دلار را دارد. موقعیت فروش دلار استرالیا کاهش بیشتری از خود نشان داد: اگر در هفته گذشته به میزان 5.86 میلیارد دلار فروش شده بود، در حال حاضر به منفی 2.2 میلیارد دلار رسیده است. شرکت کنندگان بازار همچنان به رشد دلار کانادا انتظار دارند: مقدار پوزیشن های کوتاه روی این ابزار با 0.51 میلیارد دلار کاهش به منفی 2.57 میلیادر دلار رسیده است. 

 

commitment of traders
 

 

 

commitment of traders net long short
 

 

 

commitment of traders weekly change
 

 

 

market sentiment ratio long short positions
 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تعرفه واردات خودرو برای سال ۹۴
دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 22:29 | بازدید : 437 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بالاترین تعرفه در سال ۹۴، حدود ۷۵ درصد است، ضمن اینکه تعرفه واردات خودرو برای سال آینده ثابت باقی ماند.


 ولی الله افخمی راد با اشاره به تغییرات طبقات تعرفه‌ای در سال ۹۴ گفت: هیات دولت در ابتدای سال جاری به سازمان توسعه تجارت تکلیف کرد تا سال ۹۶ مجموع طبقات تعرفه ای کشور به شش طبقه برسد که امسال براساس این تکلیف چهار طبقه تعرفه ای را حذف کردیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مصوبات جلسه روز گذشته هیات دولت در خصوص تعیین سود بازرگانی کالاها با معیار تقویت و حمایت از تولید داخلی اظهار داشت: در اواخر هر سال براساس مقررات و قوانین موجود، نظام تعرفه ای کشور مورد بازبینی و بررسی قرار می گیرد که برای طی مراحل استصوابی به هیات دولت ارایه خواهد شد تا مصوبات لازم دریافت و سپس برای اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شود.

افخمی با بیان اینکه نظام تعرفه ای مزیت هایی دارد که اگر به درستی و منطقی به مرحله اجرا درآید در راستای حمایت از تولید داخلی و رشد سرمایه گذاری خواهد بود، گفت: برطبق مصوبه هیات دولت از ابتدای سال ۹۴ تعداد طبقات تعرفه ای کشور از ۱۴ به ۱۰ طبقه کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، کمترین سود بازرگانی یا حقوق ورودی کالاها در سال ۹۴ حدود ۴ درصد و بالاترین حقوق ورودی به ۷۵ درصد خواهد رسید در حالی که در سال جاری بالاترین حقوق ورودی کالا ۱۰۰ درصد بوده است.

افخمی راد ادامه داد: براساس مصوبه هیات دولت تعرفه های ۶ و ۸ درصد به ۷ درصد، تعرفه های ۱۲ و ۱۵ درصد به ۱۵ درصد، تعرفه های ۱۸ و ۲۲ درصد به ۲۰ درصد تغییر خواهد یافت و تعرفه ۱۰۰ نیز حذف می شود که بالاترین ردیف تعرفه ها هم ۷۵ درصد خواهد بود.

وی با بیان اینکه در اصلاح نظامات تعرفه ای کشور علاوه بر حمایت از صنعت داخلی و رقابتی کردن فضای تولید، مسایل دیگری نیز مورد نظر قرار گرفته است، افزود: رعایت محیط زیست، حفظ منابع طبیعی کشور و مساله قیمت ها از جمله مواردی است که در بازبینی تعرفه های مورد توجه قرار گرفته است.

افخمی راد همچنین در خصوص تعرفه واردات خودرو نیز گفت: تعرفه واردات خودرو هیچ گونه تغییری نداشته است، مضاف براینکه تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی در حداقل میزان ممکن است و سود بازرگانی آنها صفر درصد است.

وی با تاکید براینکه ورود خودروهای با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی همچنان ممنوع است، افزود: تعرفه واردات خودروها با حجم کمتر از ۲۵۰۰ سی سی بین ۴۰ تا ۵۵ درصد است.

به گفته وی، تعداد خودروهای وارداتی با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی در سال جاری حدود ۱۵۰ دستگاه بوده و این تعداد نیز مراحل ورودی آنها مربوط به سنوات گذشته بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین تصریح کرد: تعرفه های پایین عمدتا مربوط به مواد اولیه و تعرفه های بالا مربوط به کالاهای نهایی و مصرفی است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


100 شرکت برتر جهان اسلام
دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 22:7 | بازدید : 463 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

100 شرکت برتر جهان اسلام

 

 

 

به نوشته دنیای اقتصاد، شركت ملي نفت ايران پس از شركت آرامكو عربستان در رده دوم بزرگ‌ترين شركت‌هاي جهان اسلام قرار دارد. در بين صد شركت برتر جهان نام 8 شركت ايراني در بخش‌هاي نفت، خودرو، پتروشيمي، بانك و فولاد ديده مي‌شود.
موسسه دینار استاندارد، 100 شرکت برتر کسب‌وکار کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را تحت عنوان DS100معرفی کرد. در این رده‌بندی نام 8 شرکت ایرانی به چشم می‌خورد که شرکت ملی نفت با درآمد سالانه 110 میلیارد دلار رتبه دوم در این لیست را کسب کرده است. «ایران خودرو»، «شرکت پتروشیمی ایران»، «شرکت سایپا»، «شرکت تلکام ایران»، «بانک صادرات ایران»، «بانک ملت» و «شرکت فولاد اصفهان» و هفت شرکت دیگر ایرانی در این لیست هستند.

این موسسه که مقر آن در نیویورک قرار دارد برای نهمین بار پیاپی، 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی را رتبه‌بندی کرد که در مجموع درآمد این شرکت‌ها ، 1.76 تریلیون دلار است. درآمد این شرکت‌ها 10.5درصد از 101.5 تریلیون درآمد 100 شرکت برتر جهان است.  آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان جهان 1.65 میلیارد نفر است که 1.2 میلیارد نفر آنان در کشورهای مسلمان زندگی می‌کنند. سازمان همکاری اقتصادی شامل 57 کشور اصلی است که محدوده جغرافیایی آن از مراکش در غرب آفریقا گرفته تا اندونزی در شرق آسیا ادامه می‌یابد. کشورهای این منطقه از منابع نامحدود طبیعی و نیروی انسانی بهره می‌برند و پتانسیل بالایی درسیاست و اقتصاد در جهان و در بلند‌مدت دارند.
کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمعیت جوان بهره می‌برند. برخی از این کشورها مانند مالزی، اندونزی، ترکیه، مراکش و امارات‌متحده به‌عنوان بازار‌های پیش‌رو در سطح جهان ظهور کرده‌اند. مسلمانان جهان در مجموع 16 درصد (9.9 تریلیون دلار) تولید اقتصاد جهان را در اختیار دارند. درآمد سالانه برخی کشورهای مسلمان مانند پاکستان، مالزی و مصر کمتر از شرکت‌های خصوصی همچون تویوتا موتورز، گروه سینوپک(شرکت پتروشیمی در چین)، اگزون موبیل (شرکت نفت و گاز در آمریکا)و ... است.

 جایگاه ایران
در میان 10 شرکت برتر نام شرکت ملی نفت ایران با درآمدی برابر با 110 میلیارد دلار در رده دوم به چشم می‌خورد. این در حالی است که درآمد شرکت اول این لیست سه برابر درآمد شرکت همتای ایرانی خود است. 9 شرکت برتر در حوزه انرژی هستند و دولتی اداره می‌شوند. دومین شرکت ایرانی که در این لیست قرار دارد شرکت ایران خودرو است که در کل در رده 25 قرار دارد. خودروساز دیگر ایرانی شرکت سایپا است که از رقیب خود یعنی ایران خودرو سه پله پایین‌تر است. این دو شرکت تنها شرکت‌هایی هستند که از اقتصاد کلان متاثر می‌شوند. شرکت تلکام ایران در جایگاه 47 قرار دارد در حالی که شرکت‌های تلکام عربستان سعودی و امارات درآمدی بیشتر از این شرکت داشتند. در میان بانک‌ها، بانک صادرات ایران در نیمه دوم جدول قرار دارد و 13 پله جلوتر از بانک ملت است. در حوزه بانکی بانک ترکیه‌ای به نام ایسبانک رتبه برتر را دارد و در انتهای جدول نیز شرکت فولاد اصفهان است که در بخش تولید مواد اولیه فعالیت می‌کند. در این بخش عربستان سعودی جایگاه اول را دارد.

 چرا باید به موسسات بزرگ توجه کرد؟
شاید برای برخی این پرسش به وجود آید که چرا باید به موسسات بزرگ اهمیت داد، در حالی که این موسسات تنها به سود خود فکر می‌کنند و به ملیت خود اهمیت کمتری می‌دهند هرچند این حقیقت دارد که موسسات بزرگ مانند مایکروسافت، دل، ‌ای بی‌ام، ژیلت، سیسکو و
بی ام دبلیو نشان‌دهنده پیشرفت اقتصادی و کیفیت پایدار زندگی در کشورهای خود هستند. 54 شرکت عضو «فورچون500» تقریبا 9 تریلیون دلار درآمد دارند. از طرف دیگر، در مجموع 54 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی درآمدی برابر با 6.1 تریلیون دلار دارند. حضور تنها 3 شرکت مسلمان در «فورچون500» نشان از وضعیت بد اقتصادی کشورهای مسلمان دارد این در حالی است که هیچ شرکت عضو سازمان همکاری اسلامی در لیست بهترین شرکت‌ها و برند‌های جهانی که هر سالانه منتشر می‌شود، نیست.
موسسات بزرگ می‌توانند مشکلات اقتصادی اجتماعی اعضای کشورهای سازمان همکاری اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از اعضای سازمان همکاری اسلامی فقیرترین افراد جهان هستند که درآمد سرانه‌ای کمتراز یک دلار در روز دارند. به‌طور مشابه، 15درصد جمعیت کل عضو سازمان همکاری اسلامی از سوءتغذیه رنج می‌برند. نرخ باسوادی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی هم در جهان پایین‌ترین است و حتی در بعضی از این کشورها کودکان هرگز به مدرسه نمی‌روند. این ارقام هشداردهنده هستند و بیشتر دولت‌های مسلمان تاکنون نتوانسته‌اند راه‌حل یکپارچه‌ای برای حل این معضلات ارائه کنند. در اینجاست که موسسات بزرگ می‌توانند نجات بخش باشند. این موسسات قادرند به دولت در بهبود اجرای بسیاری از بخش‌ها کمک کنند و آنها را در دستیابی به اهدافی نظیر کمک به دولت‌ها در ریشه کن کردن فقر و گرسنگی، توسعه شراکت جهانی و تشویق بنگاه‌ها به سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و همچنین کمک به بخش‌های ذی‌نفع برای رسیدن به اهدف اصلی آموزش یاری کنند. این سازمان‌ها کارفرماهایی دارند که فرصت‌های برابر را در اختیار کارمندان قرار می‌دهند که این امر موجب بهبود برابری جنسیتی می‌شود و همچنین زنان را در تمامی زمینه‌ها قدرتمند می‌کند. از سوی دیگر، موسسات بزرگ‌تر به دولت‌ها در فراهم آوردن تسهیلات پزشکی و دارویی کمک کرده و برای بهبود سلامت مادر و کاهش مرگ‌ومیر کودکان مشارکت می‌کنند.
با وجود چالش‌های بزرگ در سازمان‌های جهان اسلام باید این سازمان‌ها تلاش در پیشرفت و توسعه داشته باشند. به‌طور مشابه، کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای مسلمان تردید دارند که بیشتر به دلیل مسائل شفاف‌سازی است. برای مثال، 90 درصد موسسات عضو شورای همکاری خلیج‌فارس توسط افراد یا خانواده اداره می‌شوند. با وجود همه این چالش‌ها و کمبودها، جهان اسلام فرصت‌های فراوانی را هم به سرمایه‌گذار داخلی و هم به سرمایه‌گذار خارجی اعطا می‌کند. رافی از مسوولان موسسه دینار استاندارد سه حوزه مناسب را در این خصوص معرفی می‌کند.

 مدیریت جهانی
روزبه‌روز جمعیت جهان بیشتر می‌شود و در نتیجه معضلات جهانی نیز رو به فزونی است. جهان به مدیران مبتکری نیاز دارد که بتوانند راهکارهای پایداری برای مشکلات ارائه کنند. بنابراین، اگر موسسات مسلمان بخواهند جهان را با ارائه راهکارهای قابل قبول مدیریت کنند، آنها باید شکاف‌های مزمن در فرهنگ نوآوری بازار و سازمان همکاری اسلامی را بهبود بخشند. برای مثال آنها باید فرهنگ مشارکتی را پایه‌گذاری کنند که ترس از شکست نداشته باشند و «اندیشه بزرگ و تفکر انتقادی» را در سر بپرورانند. آنها باید به دنبال نشان تجاری جدید و معیار سرمایه‌گذاری بازار باشند تا هدایت بقیه نشان‌های تجاری و بازاری را در دست بگیرند.
 سرمایه‌گذاری بین کشور‌های سازمان همکاری اسلامی
سرمایه‌گذاری بین کشور‌های سازمان همکاری اسلامی می‌تواند نتایج بسیار خوبی برای کشورهای مسلمان که توسعه‌نیافته و محروم هستند داشته باشد. به این ترتیب، کشورهای مسلمان می‌توانند به هم کمک کنند تا باعث رشد و تقویت وضعیت اقتصادی اجتماعی یکدیگر بشوند.

 بازار جهانی منطبق با سبک زندگی مسلمانان
تقریبا اکثر کشور‌های مسلمان فرهنگ و سنت‌های مشابهی دارند و این بیانگر فرصت مناسب برای تبدیل باور‌ها و سنت‌های معمول خود به سنت‌های بزرگ و سودمند است. در بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، پتانسیل لازم برای بازار‌های متفاوت و صنایع وجود دارد. برای مثال صنعت غذایی حلال یا بازار منطبق با سبک زندگی مسلمانان می‌تواند بازاری 8/1 تریلیون دلاری داشته باشد در صورتی که تنها کسری از آن محقق می‌شود. توجه اندک به این بازار کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باعث می‌شود، این کشورها درآمد خود را افزایش دهند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که موسسات بزرگ تاثیر مثبتی بر شرایط مالی کشور‌ها و ملیت‌ها دارند که هر چه زودتر باید به آن پرداخته شود. موسسات بزرگ اسلامی البته باید فرآیندهای توسعه‌گرایانه‌ای داشته باشند تا منجر به رونق جوامع مسلمان شود.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سال صدرنشینی بازار پول
دو شنبه 3 فروردين 1394 ساعت 22:2 | بازدید : 457 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سال صدرنشینی بازار پول

سال صدرنشینی بازار پول
 
 
 

چکیده: مقایسه بازدهی پنج بازار رایج سرمایه‌گذاری در سال 93، حاوی دو پیام مشخص برای اقتصاد ایران است.

مقایسه بازدهی پنج بازار رایج سرمایه‌گذاری در سال 93، حاوی دو پیام مشخص برای اقتصاد ایران است. وجه نخست پیام در نادر بودن آن ترجمه می‌شود. بازار پول که در سال‌های گذشته همواره با بازدهی منفی روبه‌رو بوده در سال‌جاری علاوه‌بر بازدهی واقعی مثبت گوی سبقت را از رقبا ربوده و به‌تنهایی بر صدر نشسته است. وجه دوم این پیام در ناکامی سفته‌بازان ترجمه می‌شود. مقایسه بازدهی چهار بازار بورس، مسکن، دلار و سکه در کنار نرخ سود بانکی نشان می‌دهد در سال‌جاری نیز سفته‌بازان نتوانستند از محل نوسان‌گیری قیمت سودی حاصل کنند. به‌نظر می‌رسد در سال 94 با توجه به تصحیح مسیر در سال‌جاری می‌توان شاهد کاهش جذابیت نوسان‌گیری در بازار سرمایه نیز بود. «دنیای اقتصاد» در گزارشی با بررسی بازدهی بازارها و برندگان و بازندگان سال 93 به مقایسه سیاست‌های اعلامی دولت با درجه تحقق آنان پرداخته است. نتایج گزارش نشان می‌دهد هدف‌گذاری متغیرهای اقتصاد کلان در نقطه هدف فرود آمده است؛ عاملی که در هدایت نقدینگی به‌سوی بازارهای متشکل تاثیرگذار بود. انتظار می‌رود در سال 94 نیز سیاست‌ها به‌صورت جامع تدوین شود. تعریف تعادل به‌صورت جزئی و دستکاری برخی متغیرها مانند نرخ سود بدون توجه به اهداف کلان می‌تواند تهدیدی برای بازارهای متشکل و بازگشت رویکردهای کوتاه‌مدت باشد.

بررسی بازدهی 5 بازار
سال صدرنشینی پول


مقایسه بازدهی بازارها نشان می‌دهد در سال 93 بازار پول به لحاظ بازدهی واقعی گوی سبقت را از دیگر بازارها ربوده است.
این بازار با پرداخت نرخ سود متوسط 22 درصد برای سال 93 در مقایسه با نرخ تورم 15/8 درصدی تنها بازاری بوده است که توانسته بازدهی مثبت به صورت واقعی داشته باشد. دیگر بازار‌ها نظیر مسکن، بورس و سکه ریزش منفی داشته است و بازار ارز نیز با وجود بازدهی 11 درصدی دلار به صورت اسمی، در مقایسه با بازدهی واقعی نمره منفی گرفته است.


باخت سفته‌بازان

صدر‌نشینی بازار پول از دو زاویه دارای اهمیت است؛ وجه نخست اهمیت نادر بودن چنین اتفاقی است. مقایسه روندهای گذشته نشان می‌دهد در سال‌های قبل بازدهی واقعی نرخ سود همواره منفی بوده است، اما در سال جاری این بازدهی نه تنها مثبت بوده بلکه در مقایسه با سایر بازار‌ها رتبه اول را کسب کرده است.
وجه دوم اما نشانگر باخت سرمایه‌گذاری در قالب سفته‌بازانه است. بازار ارز و سکه به‌دلیل کاهش جذابیت و رشد منفی به‌خوبی بیانگر این باخت هستند. در بورس و مسکن هم به معنایی می‌توان گفت شکل سفته‌بازانه سرمایه‌گذاری باخته است.

معنای باخت سفته‌بازان

در ادبیات اقتصادی سرمایه‌گذاران در بازار سهام به دو گروه بزرگ تقسیم می‌شوند؛ دسته اول سرمایه‌گذارانی هستند که بعد از بررسی دقیق توانایی مالی شرکت‌ها بر اساس اطلاعات قابل اعتماد در خصوص فاکتورهای اساسی شامل دارایی‌ها و عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع سرمایه‌گذاری را بازی منطقی و عقلایی می‌نامند. در ادبیات مالی این دسته از معامله‌گران را در بازار سهام سرمایه‌گذاران می‌گویند. این دسته را با توجه به خاصیت بازار سهام که خرید و فروش سهم به امید کسب سود آتی است می‌تواند سفته‌بازان آگاه نامید که حضور آنها به افزایش درجه نقدشوندگی کمک می‌کند. دسته دوم کسانی هستند که درصدد کسب سود سریع و آسان و بدون زحمت هستند. به‌واسطه این شیوه رفتار، بعضی مواقع سود می‌برند، بعضی وقت‌ها نیز متحمل زیان می‌شوند. این دسته را ناظران روز به روز و ساعت به ساعت بازار سهام می‌نامند؛ زیرا در این فرآیند خرید و فروش که باعث حرکت بازار می‌شود هیچگونه مطالعه یا تحلیلی در خصوص سهام شرکتی که سهام آن را خرید و فروش می‌کنند، انجام نمی‌دهند. حداکثر کاری که این افراد انجام می‌دهند بررسی و مطالعه روند تغییر قیمت‌ها و تمایل بازار است. بعضی مواقع نیز پایه و اساس تصمیم‌گیری آنها که این دسته در مقایسه با - جهت خرید و فروش سهام شایعات فراگیر بازار است. این نوع سرمایه‌گذاری، «سفته‌بازی کورکورانه» و «اختلال‌زا» نامیده می‌شود. روند نشان می‌دهد در سال جاری اگر سفته‌بازی در شکل مثبت و منفی آن ترجمه شود بورس بازاری به نفع دو گروه نبوده است. گرچه سرمایه‌گذارانی که با هدف سرمایه‌گذاری واقعی وارد بازار شده‌اند به‌دلیل خروج نوسان‌گیران مقطعی فرصت خوبی در سال آتی دارند؛ زیرا در صورت کاهش ریسک سیاسی، بهبود وضعیت اقتصادی بورس در آینده از موقعیت مناسبی برخوردار خواهد بود.

سال 94 و یک سوء‌تفاهم

در سال جاری یکی از عوامل ریزش شاخص بورس نرخ سود بانکی عنوان می‌شد و تمنای فعالان بازار سرمایه کاهش این نرخ عنوان می‌شد. «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های متفاوتی بررسی کرد که پایه این ادعا بر اساس یک سوءتفاهم است. گذشته از آنکه پیش‌بینی بورس از پاییز سال 92 انجام شده بود، روند بازار نیز نشانه‌های افت را تایید می‌کرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که حباب بالایی که بورس در سال 92 با آن روبه‌رو شد به حدی رسیده بود که انتشار یک خبر می‌توانست به شکستن این حباب منجر شود و آن خبر افزایش 5 برابری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود که از نیمه دی ماه باعث افت شدید شاخص کل بازار شد. پس از آن رفتار هیجانی که اتفاقا از سهام پتروشیمی‌ها آغاز شد، کلیت بازار سهام را متاثر ساخت. در مجموع بین کاهش شدید شاخص کل بورس و تغییرات نرخ سود سپرده‌ها، همزمانی وجود نداشت و شاخص کل پیش از افزایش محدود نرخ سود در اسفند‌ماه سال گذشته روند کاهشی خود را آغاز کرده بود. با این حال در اردیبهشت‌ماه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی را اندکی کاهش داد، اما این تصمیم نیز نتوانست به صعود شاخص بورس منتهی شود و بر این اساس شاهدی دیگر بر استقلال حرکت بورس از نرخ سود آورده شد. این روند در ماه‌های اخیر بار دیگر مطرح شده و برخی معتقدند برای حرکت بورس به سمت صعود لازم است نرخ سود کاهش یابد، اما مطالعات کارشناسی حکایت از آن دارد که کاهش نرخ سود با اعتقاد دولت مبنی‌بر مهار تورم و انتقال نقدینگی به سمت بخش واقعی اقتصاد مغایرت دارد و نمی‌توان کل اقتصاد کشور را به بهانه تقویت یک بازار خاص دچار چالش کرد. به عقیده کارشناسان جذابیت پایین خرید سهام در بورس به عوامل دیگری مرتبط می‌شود که از آن جمله می‌توان به تصمیم دولت به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، افزایش نرخ بهره مالکانه معادن، چالش پالایشگاه‌ها بر سر کیفی‌سازی محصولات و عوارض آن‌که به تعطیلی نمادهای معاملاتی این گروه منجر شد، در کنار ابهاماتی که در زمینه مذاکرات هسته‌ای وجود داشت همگی بر ریزش بورس تهران مؤثر بودند. بر همین اساس در سال آینده چنانچه به هر دلیلی نرخ سود بانکی کاهش یابد به دلیل وجود برخی ریسک‌ها و موانع این تصمیم تنها بر چالش‌های بازار پول می‌افزاید کما اینکه نرخ سود 28 درصدی در بازار بین بانکی نشان می‌دهد کماکان تقاضا برای پول زیاد است.از آن طرف با توجه به بانک محور بودن اقتصاد ایران در صورت هماهنگی و نظارت، فرصت خوبی برای انتقال پول از مسیر بانک‌ها به بخش واقعی وجود دارد. البته برای روانتر کردن اعتباردهی به بخش تولید باید در سال 94 تلاش‌ها برای سالم‌سازی ساختار ترازنامه بانک‌ها ادامه یابد.

بازندگان مسکن

در بازار مسکن امسال به‌عنوان سال اصلی رکود نوع متفاوتی از نوسان قیمت آپارتمان باعث ثبت «زیان» برای سفته‌بازها و کسب «سود» برای مصرف‌کننده‌های تاخیرگر شد. گزارش از سطح جدید قیمت مسکن در تهران حاکی است: میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایان بهمن ماه به سطح 4 میلیون و 130 هزار تومان رسید که با حدود 2 درصد کاهش نسبت به ابتدای فروردین امسال، بازدهی منفی 1/8  درصد را عاید خریداران سال93 بازار ملک کرده است. امسال از یکسو «شیب» نوسان قیمت مسکن به اندازه ‌یک‌دهم سال گذشته بود؛ به‌طوری‌که نرخ رشد 33 درصدی ‌سال 92 به رشد 3/3 درصدی 11 ماه 93 تبدیل شد و از سوی دیگر «طول زمان» کاهش قیمت نیز طولانی‌تر از پارسال بود به‌گونه‌ای که پروسه کاهش قیمت از مدت 9 ماه در سال92 به کل سال93 سرایت کرد. تحت‌تاثیر این دو رویداد، محصول بازار مسکن سال93 به شکل ریزش 11ماهه بیرون آمد و باعث شد متوسط قیمت آپارتمان در تهران طی این مدت فقط 3/3 درصد نسبت به یک‌سال 92 افزایش یابد.
رکود و کاهش قیمت مسکن اگر چه از تابستان سال92 آغاز شد، اما در ابتدا شدت کمتری داشت و فقط توانست جلوی صعود دو رقمی ارزش آپارتمان‌ها را که در فصل بهار پارسال به مرز 70 درصد رسیده بود در ماه‌های پایانی سال گذشته بگیرد. نرخ رشد قیمت مسکن در یکسال92به اندازه 10 برابر امسال و معادل 33 درصد نسبت به یک‌سال91 بود، اما امسال افت قیمت چون به شکل تدریجی و دنباله‌دار بود و در عین حال از همان ماه‌های ابتدایی شروع شد، اثر بیشتری در بازار ملک گذاشت طوری که شیب رشد 11ماهه 93 در حد 3/3 درصد مهار شد.
سطح قیمت مسکن در سال 93، در 6 ماه نامتوالی بین یک تا 7 درصد نزول کرد و طی دو ماه متوالی در اوایل سال به خاطر برخی انتظارات تورمی در کل اقتصاد از جمله شایعه‌های قبل از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، 5 تا 6 درصد افزایش یافت؛ ضمن اینکه در سه ماه دیگر سال نیز تغییرات زیر یک درصد، عملا باعث تثبیت قیمت شد. در حال حاضر شتاب قیمت مسکن بعد از سه سال، رو به توقف است. این شاخص در یک‌سال 91 به واسطه رشد 50 درصدی میانگین 12 ماهه قیمت، اوج گرفت و در یک‌سال 92 با رشد 33 درصدی میانگین قیمت، در مسیر صعود حرکت کرد تا اینکه هم‌اکنون به واسطه افزایش 3 درصدی قیمت مسکن طی 11 ماه 93، به مرحله سکون نزدیک شده است. طی دو، سه ماه اخیر، نرخ تغییرات ماهانه قیمت مسکن در شهر تهران به کمترین مقدار و در بازه 0/05 تا حداکثر یک درصد افت و خیز محدود شده است. همچنین تغییرات نقطه‌ای قیمت– نسبت به ماه‌های مشابه سال92- نیز همواره تک رقمی و در حد 5 تا 6 درصد بوده است. اطلاعات مربوط به قیمت مسکن همچنین نشان می‌دهد: علاوه بر اینکه میزان نرخ رشد قیمت در سال جاری به یک‌دهم سال گذشته رسیده،تغییرات متری قیمت نیز به همین نسبت، محدودتر شده است.

برندگان و بازندگان

روند امسال نشان می‌دهد در مجموع کسانی که با دید بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند از وضعیت مناسب‌تری برخوردار بوده‌اند و امکانی برای بازار‌ها در سال جاری و برای کسب سود از نوسان‌گیری قیمت‌ها فراهم نبوده است.

نرخ بازدهی بازارها





|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روحیۀ بازار - 09.03.2015
دو شنبه 18 اسفند 1393 ساعت 12:59 | بازدید : 488 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

روحیۀ بازار - 09.03.2015

آخرین گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) که آمار تا ماه مارس را پوشش می هد حاکی از آن است که سرمایه گذاران میزان خرید خالص شان روی دلار در برابر ارزهای اصلی را بدون تغییر از رقم 40.81 میلیارد دلار در هفتۀ قبل به رقم 40.86 میلیارد دلار رسانده اند. همانطوریکه در جدول روحیۀ CFTC مشخص است ( CFTC Sentiment) همۀ ارزها هنوز فروش خالص در برابر دلار آمریکا را حفظ کرده اند. قراردادهای فروش خالص یورو همچنان در حال کاهش هستند و معاملات خالص فروش یورو پس از کاهش 1.1 میلیارد دلار در یک هفته در منفی 24.1 میلیارد دلار قرار گرفتند. کاهش در میزان معاملات فروش به دلیل افزایش معاملات فروش ناخالص بود در حالیکه معاملات خرید ناخالص نیز افزایش پیدا کردند چراکه سرمایه گذاران مخارج شان روی یورو را افزایش دادند که بازتاب دهندۀ افزایش روحیۀ سرمایه گذاران پس از ادامۀ روند بهبود اقتصادی منطقۀ یورو است که به طور ویژه توسط رشد اقتصادی آلمان در سه ماهۀ چهارم شتاب گرفته است. بر خلاف توسعه های هفتۀ قبل روحیه در برابر JPY، GBP و CHF کاهش پیدا کرد. میزان معاملات خالص فروش روی ین ژاپن 0.5 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد ضمن اینکه فروش خالص روی ین ژاپن در رقم منفی 5.48 میلیارد دلار هنوز در میان ارزهای اصلی در جایگاه دوم قرار دارد. معاملات خالص فروش روی پوند انگلیس با 0.47 میلیارد دلار افزایش به منفی 2.6 میلیارد دلار رسید. سرمایه گذاران میزان فروش های خالص شان روی دلار کانادا را افزایش دادند در حالیکه روحیۀ فروش برای دلار استرالیا کاهش یافت که بازتاب دهندۀ تصمیم بانک مرکزی استرالیا برای عدم تغییر نرخ بهره است. 

 

commitment of traders
 

 

 

commitment of traders netlong short
 

 

 

commitment of traders weekly change
 

 

 

market sentiment ratio long short positions
 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


500 غول اقتصاد ایران
پنج شنبه 30 بهمن 1393 ساعت 15:52 | بازدید : 463 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

500 غول اقتصاد ایراندانشنامه

500 غول اقتصاد ایران
 
 
 

موفق‌ترین بنگاه‌های تجاری و صنعتی در قالب 500 شرکت برتر و بزرگ ایران، در هفدهمین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها معرفی شدند.

با توجه به آمار ارائه شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی، حجم فروش 100 شرکت اول سال 93 بر اساس اطلاعات مالی سال گذشته، معادل 528 هزار و 230 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با حجم فروش 100 شرکت برتر سال پیش از آن، بیش از 49 درصد رشد داشته است. فروش شرکت اول فهرست نیز نسبت به فروش شرکت صدم، 38 برابر بزرگ‌تر است. 10 شرکت ابتدای فهرست نیز فروشی معادل 19 برابر فروش 10 شرکت انتهای فهرست دارند. 15 شرکت بالای فهرست نیز 50 درصد جمع فروش 100 شرکت را شکل می‌دهند که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. از آنجا که میزان اثرگذاری فعالیت بنگاه‌ها در ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد، گزینش و رتبه‌بندی شرکت‌ها در مرحله اول بر اساس شاخص «حجم فروش» صورت می‌گیرد. جایگاه و رتبه غول‌های اقتصادی ایران در حالی مشخص شده که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پیامی از مجامع علمی و سازمان مدیریت صنعتی درخواست کرد تا با تجزیه و تحلیل نتایج این رتبه‌بندی، سیاست‌های صنعتی کشور را به‌عنوان قطب‌نما تبیین کنند.

نتایج رتبه‌بندی شرکت‌های برتر سال 93 مشخص شد
معرفی غول‌های اقتصادی ایران

رتبه و جایگاه 500شرکت برتر و بزرگ ایران، دیروز در هفدهمین دوره رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران بر اساس اطلاعات سال مالی 1392 و با احتساب حجم فروش مشخص شد.

10 شرکت اول رتبه‌بندی سال 1393 براساس اطلاعات مالی سال گذشته، به ترتیب شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ)، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ)، بانک ملت (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (هلدینگ)، بانک تجارت (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ) و شرکت ایران خودرو (هلدینگ) است. در این همایش که رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند، بر تجزیه و تحلیل نتایج این رتبه‌بندی به‌منظور تدوین سیاست‌های صنعتی کشور تاکید شد. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اعلام اسامی شرکت‌های برتر امسال، گفت: شرکت‌ پالایش نفت بندر عباس، رتبه‌ اول را با 40 هزار میلیارد تومان فروش کسب کرد و این در حالی است که این شرکت سال گذشته رتبه دوم را در اختیار داشت. مجتبی رجب‌بیگی در همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران اعلام کرد: حجم فروش صد شرکت اول بر اساس اطلاعات مالی سال گذشته528 هزار و 230 میلیارد تومان است که نسبت به کل فروش همین صد شرکت در سال قبل، بیش از 49 درصد رشد فروش را نشان می‌دهد. به گفته وی، فروش صدمین شرکت نیز هزار و 51 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته نزدیک به 54 درصد رشد داشته است. وی افزود: از نظر بالاترین میزان ارزش افزوده، بیشترین سودآوری، بیشترین صادرات و بالاترین ارزش بازار، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) در رتبه اول قرار دارد.

رجب‌بیگی با بیان اینکه مانند سال‌های پیشین بیشترین دارایی‌ها در اختیار بانک‌ها بوده است، اظهار کرد: در بخش بیشترین دارایی‌ها بانک ملت در رتبه اول قرار گرفته است. بیشترین رشد فروش نیز به بانک دی با 270 درصد افزایش تعلق گرفته است.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، بیشترین اشتغال‌زایی نیز مربوط به شرکت ایران خودرو (هلدینگ) با 50 هزار و 921 نفر کارمند بوده است. شرکت‌های سایپا (هلدینگ) با بیش از 36 هزار نفر، بانک صادرات ایران (هلدینگ) با 32 هزار و 713 نفر، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) با 31 هزار و 588 نفر و بانک ملت (هلدینگ) با 27 هزار و 790 نفر کارمند در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی رجب‌بیگی، شرکت پتروشیمی پردیس نیز بیشترین بازدهی فروش را در اختیار دارد. پس از آن شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی مارون (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی خارک و شرکت پلیمر آریاساسول قرار دارند. در ادامه این همایش مجید درویش، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در مورد مهم‌ترین اهداف رتبه‌بندی گفت: تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌ها و شفاف‌سازی فضای کسب‌و‌کار، رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد و گسترش رقابت سه هدف کلیدی انجام رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران است. وی در ادامه گفت: فروش اولین شرکت در رتبه‌بندی امسال 40 هزار میلیارد تومان و فروش پانصدمین شرکت 50 میلیارد تومان است. در واقع فروش اولین شرکت 802 برابر فروش پانصدمین شرکت است. به گفته درویش، رتبه‌بندی IMI-100 مانند رتبه‌بندی‌های مشابه مثل Fortune 500 برتری شرکت‌ها را از جنبه‌ای خاص نشان می‌دهد. در حال حاضر در سطح منطقه رتبه‌بندی DS100 نیز انجام می‌شود. درویش با اشاره به اینکه در رتبه‌بندی امسال شرکت‌ها به 29 گروه صنعتی نیز تقسیم‌بندی شده‌اند، گفت: در گروه فرآورده‌های نفتی، شرکت پالایش نفت بندرعباس؛ در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، بانک ملت؛ در گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر؛ در گروه پتروشیمی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛ در گروه فلزات اساسی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ در گروه خدمات بازرگانی، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو-ساپکو؛ در گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو، شرکت ایران خودرو؛ در گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی، شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان؛ در گروه ارتباطات و مخابرات، شرکت مخابرات ایران؛ در گروه شرکت‌های پیمانکاری، شرکت گروه مپنا؛ در گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛ در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی، شرکت صنایع شیر ایران؛ در گروه موسسات بیمه ای، شرکت بیمه آسیا؛ در گروه سیمان، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین؛ در گروه حمل و نقل و خدمات وابسته، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رتبه اول را دارند.

وی افزود: از سوی دیگر، در گروه مواد و محصولات دارویی، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین؛ در گروه ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع فلزی، شرکت تراکتورسازی ایران؛ در گروه انرژی، شرکت صنایع برق و انرژی صبا؛ در گروه لاستیک و پلاستیک، گروه صنعتی بارز؛ در گروه محصولات شیمیایی و بهداشتی، شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر؛ در گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، شرکت خدمات پشتیبانی توسعه دیدار ایرانیان؛ در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته، شرکت خدمات انفورماتیک؛ در گروه خدمات فنی و مهندسی، شرکت طراحی و ساختمان نفت و در گروه فروشگاه‌ها، شرکت فروشگاه‌های زنجیره ای اتکا در رتبه اول قرار دارند.

به گفته درویش، در گروه واسطه‌گری‌های مالی، شرکت تامین سرمایه بانک ملت؛ در گروه لوازم خانگی و الکترونیکی، شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه؛ در گروه محصولات کانی، شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا؛ در گروه صنایع سلولزی، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران و در گروه خدمات عمومی، رفاهی و گردشگری، شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان در رتبه اول قرار دارند. در این همایش همچنین رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در دنیا این برندها و شرکت‌ها هستند که با همدیگر رقابت می‌کنند، بر تسهیل و بهبود فضای کسب‌و‌کار تاکید کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه اقتصاد به معنی عام 5 هزار و 600 قانون وجود دارد، اظهار کرد: برخی از قوانین تسهیلگر و برخی دیگر در فعالیت‌های اقتصادی محدودیت ایجاد می‌کنند؛ بنابراین به تناسب شرایط جدید باید قوانین جدید نیز وضع شود. وی در ادامه بر اجرایی شدن قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار تاکید کرد و گفت: اجرای این قانون در 29 ماده اواخر سال 90 ابلاغ شده بود اما در خصوص تدوین آیین‌نامه‌های آن از سوی دولت قبل اقدامی صورت نگرفت. وی با اشاره به نتایج ارزیابی 265 تشکل اقتصادی از مولفه‌های ملی محیط کسب‌و‌کار در ایران، گفت: به اعتقاد فعالان اقتصادی دریافت تسهیلات از بانک‌ها، ضعف بازار سرمایه برای تامین مالی تولید و وجود مفاسد اقتصادی سه چالش اصلی فعالیت اقتصادی در کشور است.

ضرورت توسعه صنعتی

در این همایش، علی محمد گودرزی، با ارائه پیام محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صنعتی هدف بزرگی است که رفاه و امنیت و قدرت چانه‌زنی در مجامع بین‌المللی را برایمان به ارمغان می‌آورد. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هنوز با به‌کارگیری فناوری‌های کهنه، گرفتاری داریم و نمی‌توانیم در بازارهای بین‌المللی حضور یابیم؛ چون دارایی‌های ما در خدمت اقتصاد صادرات‌گرا نیست. وی اضافه کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجامع علمی و سازمان مدیریت صنعتی درخواست دارد که بتوانند بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج این رتبه‌بندی، سیاست‌های صنعتی کشور را به‌عنوان قطب‌نما تبیین کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر صنعت اعتقاد دارد به قدری تجربه در سازمان مدیریت صنعتی انباشته شده که زمان آن رسیده نه تنها این شرکت خدمات خود را در خارج از مرزهای کشور ارائه کند، بلکه در سیاست‌گذاری توسعه صنعتی کشور نیز نقش جدی داشته باشد. وی با بیان اینکه امروزه اندازه برخی از شرکت‌ها در دنیا بزرگتر از دولت‌ها است، گفت:‌ عمده این شرکت‌ها در گروه‌های صنایع دارویی، IT، الکترونیک، شیمی و... قرار می‌گیرند.

گودرزی در عین حال یادآور شد: اینکه دارایی‌های زیادی نزد بنگاه‌های ما است مورد تکریم است، اما نمی‌تواند باعث توسعه صنعتی شود و منابع زیاد در فعالیت‌های واسطه‌ای اقتصادی هیچ‌کدام رفاه اقتصادی را به دنبال نمی‌آورد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان سرمایه‌گذاری100 شرکت برتر جهان را در زمینه R&D (تحقیق و توسعه)طی سال 2013 حدود 208 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سهم اندک ما از تحقیق و توسعه هرگز نمی‌تواند به نخبگان انگیزه بدهد تا دانش خود را به کار گیرند.

نتایج رتبه‌بندی سال 1393 در حالی منتشر شده که در گزینش شرکت‌های برتر ایران سال‌ها است که معیار فروش مبنای انتخاب قرار گرفته است. رقم فروش در مورد کلیه شرکت‌ها رقم فروش خالص و در مورد بانک‌ها و موسسات مالی جمع درآمد مشاع و غیرمشاع (بهره‌ای و غیربهره‌ای) است. از آنجایی که میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد، گزینش و رتبه‌بندی شرکت‌ها در مرحله اول بر اساس شاخص «حجم فروش» صورت می‌گیرد. با توجه به عمومیت فهرست شرکت‌های برتر ایران و وجود انواع شرکت‌های تولیدی و خدماتی شرکت‌کننده در این رتبه‌بندی، جهت همگن کردن رقم فروش این شرکت‌ها، در مورد اکثر شرکت‌های تولیدی و خدماتی رقم فروش خالص آنها منظور می‌شود، در مورد بانک‌ها از مجموع درآمدهای مشاع و غیرمشاع آنها استفاده می‌شود و مجموع درآمدهای بیمه‌ای و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها نیز در مورد شرکت‌های بیمه‌ای لحاظ می‌شود. پس از گزینش و رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص «میزان فروش»، این شرکت‌ها بر اساس میزان فروش به دسته‌های صدتایی تقسیم می‌شوند و شرکت‌های هر دسته بر اساس 27 شاخص دیگر در دسته‌بندی‌های «شاخص‌های اندازه و رشد شرکت»، «شاخص‌های سودآوری و عملکرد»، «شاخص‌های صادرات»، «شاخص‌های نقدینگی»، «شاخص‌های بدهی» و «شاخص‌های بازار» مقایسه و رتبه‌بندی می‌شوند.

امسال در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، وضعیت مالکیت شرکت‌ها در سه دسته دولتی، خصوصی و عمومی نیز اعلام شده است. شرکت دولتی شرکتی است که بیش از 50 درصد سهام آن در مالکیت سازمان‌ها یا شرکت‌های دولتی باشد. شرکت خصوصی شرکتی است که بیش از 50 درصد سهام آن در مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی باشد. شرکت با مالکیت موسسات عمومی شرکتی است که بیش از 50 درصد سهام آن در مالکیت نهادها و موسسات عمومی باشد.

بر اساس این گزارش، فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم 38 برابر بزرگ‌تر است. 10 شرکت ابتدای فهرست نیز فروشی معادل 19 برابر فروش 10 شرکت انتهای فهرست دارند. 15 شرکت بالای فهرست نیز 50/1 درصد جمع فروش صد شرکت را شکل می‌دهد که نشان دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است.

در رتبه‌بندی سال 1393 شرکت گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد (هلدینگ) بیشترین صعود رتبه را داشته است؛ به طوری که رتبه فروش این شرکت با 54 پله تغییر از 132 به 78 رسیده است.

در عین حال، شرکت‌های تازه وارد در فهرست صد شرکت اول نیز شامل شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد (هلدینگ)، شرکت اعتباری کوثر مرکزی، بانک دی (هلدینگ)، شرکت پخش رازی، شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد (هلدینگ) و شرکت فولاد اکسین خوزستان است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی، بانک دی (هلدینگ) بیشترین رشد فروش (270 درصد) در رتبه‌بندی امسال را داشته است. در عین حال بالاترین ارزش افزوده در رتبه‌بندی امسال به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ) اختصاص یافته است. بانک ملت (هلدینگ) نیز در رتبه‌بندی امسال بیشترین دارایی را در اختیار داشته است. در بخش اشتغالزایی نیز شرکت ایران خودرو (هلدینگ) در رتبه اول قرار دارد. بیشترین سودآوری و بیشترین بازدهی فروش در میان شرکت‌های برتر امسال نیز به ترتیب از آن شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) و شرکت پتروشیمی پردیس است. در بخش بیشترین صادرات و بالاترین ارزش بازار نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) در رتبه اول قرار دارد.

در رتبه‌بندی امسال 10 شرکت پیشرو نیز انتخاب شدند. معیار اصلی در انتخاب شرکت‌های پیشرو تغییر رتبه فروش شرکت‌های فهرست صد شرکت برتر ایران طی چهار سال اخیر است. بر این اساس، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت پتروشیمی مارون، بانک تجارت، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، بانک شهر، شرکت کیسون، شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو 10 شرکت پیشرو در رتبه‌بندی سال 1393 هستند.

در رتبه‌بندی امسال 10 شرکت برتر صادرات‌گرا بر اساس شاخص ترکیبی صادرات نیز مشخص شدند. این شاخص از ترکیب سه شاخص صادرات، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش به دست می‌آید. بر این اساس شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت پتروشیمی زاگرس، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت معادن بافق، شرکت پتروشیمی پارس، شرکت پتروشیمی مارون، شرکت کیسون، شرکت سرمایه‌گذاری بهمن گستر سپاهان و شرکت پتروشیمی پردیس 10 شرکت برتر صادرات گرا در رتبه‌بندی سال 1393 هستند.

در همایش امسال شرکت‌ها به 29 گروه صنعتی نیز تقسیم‌بندی شده‌اند. بر این اساس، مقایسه گروه‌های صنعتی از نظر میزان فروش (درآمد) نشان می‌دهد که جایگاه اول از آن گروه فرآورده‌های نفتی با 23 درصد سهم، جایگاه دوم از آن گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با 19 درصد سهم و جایگاه سوم از آن گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با 10 درصد سهم است. کمترین سهم فروش نیز به گروه خدمات عمومی، رفاهی و گردشگری اختصاص دارد.

سه گروه صنعتی اول از نظر سودآوری نیز شامل گروه پتروشیمی با 15 درصد سهم، گروه فرآورده‌های نفتی با 14/8 درصد سهم و گروه شرکت‌های چندرشته ای صنعتی با 14 درصد سهم است.

سه گروه صنعتی اول از نظر ارزش افزوده نیز شامل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با 17 درصد سهم، گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با 12 درصد سهم، گروه پتروشیمی با 11 درصد سهم است. سه گروه اول صنعتی اول از نظر دارایی‌ها نیز شامل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با 54 درصد سهم، گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با 6 درصد سهم، گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با 5/8 درصد سهم است. بر اساس این گزارش سه گروه واسطه گری‌های مالی با 54 درصد، گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی با 49 درصد و گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با 45 درصد حاشیه سود گروه‌های اول تا سوم از نظر بازدهی فروش هستند. میانگین بازده فروش 29گروه صنعتی نیز 22 درصد است. سه گروه صنعتی اول از نظر اشتغال‌زایی (تعداد کارکنان) نیز شامل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با 23 درصد سهم، گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو با 13 درصد سهم و گروه فلزات اساسی با 9 درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر صادرات نیز شامل گروه پتروشیمی با 30 درصد سهم، گروه شرکت‌های چندرشته ای صنعتی با 23 درصد سهم و گروه فرآورده‌های نفتی با 22 درصد سهم است. اگر پراکندگی استانی 500 شرکت بزرگ ایران را بر اساس محل ثبت شرکت مدنظر قرار دهیم، به ترتیب استان‌های تهران با 278 شرکت، استان اصفهان با 26 شرکت، استان خوزستان با 19 شرکت، استان قزوین با 15 شرکت و استان هرمزگان با 13 شرکت رتبه‌های اول تا پنجم را در اختیار دارند. از سوی دیگر، استان مرکزی با 12 شرکت، استان آذربایجان شرقی با 11 شرکت، استان خراسان رضوی با 10شرکت، استان بوشهر با 8 شرکت و استان زنجان با 8شرکت در رتبه‌های ششم تا دهم قرار دارند. 

 

شرکت های برتر ایران

شرکت های برتر ایران

شرکت های برتر ایران

شرکت های برتر ایران

شرکت های برتر ایران




|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


با سهام عدالت يك عده ميلياردر شدند!
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 2:27 | بازدید : 420 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

 

 
شنیده شد که مهدي موسوي نژاد طراح طرح تحقيق و تفحص از سهام عدالت در مجلس تصريح كرد: در حال حاضر طرح تحقيق و تفحص از سهام عدالت با راي مثبت نمايندگان مجلس آغاز شده است و تمام زواياي اين طرح مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
وي ادامه داد: در بحث سهام عدالت، يك عده‌اي با سوءاستفاده ميلياردر شده‌اند، سهامي كه عدالت نام دارد، اكنون به فرصتي براي مديران با رانت‌هاي ميلياردي تبديل شده است. در واگذاري‌هاي سهام عدالت بي‌عدالتي صورت گرفته است و ابهامات در اين زمينه وجود دارد كه در آينده مشخص خواهد شد.
در پشت پرده تخلفات صورت گرفته كه فرد متخلف به هيچ كجا و هيچ نهادي پاسخگو نبوده است. به گفته موسوي نژاد در گفت‌وگو با ميزان، رانت در واگذاري‌ها، شفاف نبودن نحوه واگذاري، نوع شركت‌ها، تعداد سهام و ميزان سود از ضعف‌هاي سهام عدالت است كه اكنون سبب شده تا مديران و اعضاي هيات‌مديره شركت‌هاي استاني سهام عدالت از فرصت سوءاستفاده‌كنندگان و يك شبه به پول و ثروت كلان دست پيدا كنند.

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


هفت شاخص ریسک اقتصادی در ایران
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 1:42 | بازدید : 458 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

هفت شاخص ریسک اقتصادی در ایران

ریسک تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران، ریسک صنعت پتروشیمی، ریسک جرم و امنیت در ایران، ریسک لجستیک در ایران و گزارش ریسک کشور ایران.

- گزارش ریسک کشور ایران
در گزارش ریسک کشور ایران با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت، بیزینس مانیتور با کاهش پیش‌بینی خود برآورد کرده است که تورم اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴ به ۲۳ درصد رسیده است، این در حالی است که آمار داخلی کشورمان تورم متوسط را تا دی‌ماه (پایان سال ۲۰۱۴) در سطح ۲/ ۱۶ درصد نشان می‌دهد. علاوه بر این در شرایطی که آمار موجود نشان می‌دهند که طی ۶ ماه نخست سال جاری رشد اقتصادی ایران ۴ درصد بوده است، بیزینس مانیتور رشد اقتصادی ۷/ ۱ درصدی را برای سال ۲۰۱۴ برآورد کرده است.
بیزینس مانیتور که پیش‌تر رشد ۱/ ۲ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرده بود در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران در این سال به رشد ۴/ ۱ درصدی برسد. این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۵ به ۲۲ درصد برسد. تراز بودجه دولت ایران نیز در سال ۲۰۱۴ منفی ۴/ ۰ درصد تولید ناخالص داخلی و تراز حساب‌های جاری ایران در این سال معادل ۲/ ۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد شده است. بر اساس پیش‌بینی بیزینس مانیتور تراز بودجه دولت ایران در سال ۲۰۱۵ به منفی ۹/ ۲ درصد تولید ناخالص داخلی و تراز حساب‌های جاری به معادل منفی ۹/ ۱ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

۲- گزارش ریسک تجارت و سرمایه‌گذاری ایران
بیزینس مانیتور نوشته است: به‌خاطر تحمیل محدودیت‌های بین‌المللی و تحریم‌های بسیاری از کشورها به‌ویژه توسط جهان پیشرفته، ریسک‌های قابل توجهی پیش روی سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به ایران را دارند وجود دارد که بر سر راه ظرفیت‌های خارجی ایران در تجارت و سرمایه‌گذاری مانع ایجاد می‌کند. علاوه بر این، چنین شرایطی دسترسی ایران به بازارهای مالی و مکانیسم‌های بازرگانی بین‌المللی را محدود می‌سازد. ایران در شاخص ریسک تجارت و سرمایه‌گذاری از نمره کل ۱۰۰ توانسته است نمره ۱/ ۲۸ را کسب کند. این نمره ایران را بین ۱۸ کشور منطقه در زمره یکی از چهار نمره پایین منطقه قرار می‌دهد. البته این نمره بهتر از نمره‌ای است که ایران در شاخص باز بودن اقتصاد کسب کرده است. نمره ایران در شاخص اقتصاد باز ۹/ ۲۱ است. در این بخش، خطر مهم همان تحریم‌های بین‌المللی هستند که سهولت و تجارت با ایران یا سرمایه‌گذاری در کشورمان را محدود می‌سازد. گرچه ایران ۷ درصد از ذخایر طبیعی جهان از جمله
۱۰ درصد از ذخایر اثبات شده نفت و ۱۶ درصد از ذخایر گاز جهان را در خود جای داده است، به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی وضع شده در تجارت با ایران، سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی ایران دشوار شده است.
علاوه بر این، محدودیت‌های بین‌المللی باعث شده است که بخش مالی ایران نیز با موانعی روبه‌رو شود و هم دسترسی ایران به بازارهای مالی بین‌المللی محدود شود و هم توانمندی‌های داخلی بانک‌های ایران. گر چه خدمات بانکداری در ایران به طرز معقولی متنوع و کارآمد است، اقتصاد ایران هنوز تا حدود زیادی به نقدینگی متکی است و فعالیت‌های آنلاین در آن کافی نیست. بانک‌های ایران از خدمات نقل و انتقالات بین‌المللی محروم مانده‌اند و این لزوم حذف موسسات کوچک و سیستم‌های غیررسمی را برای نقل و انتقالات نشان می‌دهد که هردوی آنها موجب افزایش هزینه‌ها هم به لحاظ مدت زمان نقل و انتقال و هم به لحاظ نرخ کمیسیون می‌شود. ایران به لحاظ موانع رسمی بر سر راه تجارت و سرمایه‌گذاری نمره ۵/ ۳۶ از ۱۰۰ را کسب کرده است.

۳- گزارش ریسک بازار کار ایران
بیزینس مانیتور ایران را دارای پتانسیل بالای نیروی کار و وضعیت سیستم آموزشی ایران را خوب دانست و نوشت: کارکنان سالخورده به دلیل تجربه بالایی که دارند، شغل خود را حفظ می‌کنند و جوانان تحصیلکرده از نرخ بالای بیکاری رنج می‌برند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور در گزارشی از وضعیت بازار کار ایران نوشت: موانع جدی بر سر راه آزاد شدن پتانسیل بازار کار ایران وجود دارد که ضعف اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها از آن جمله است.
ایران از نظر ریسک‌های بازار کار  نمره ۳/ ۴۷ از ۱۰۰ را دارد که این کشور را در بین ۱۸ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه نهم قرار داده است.
این گزارش افزود: از نظر میزان پتانسیل نیروی کار، ایران کشوری با جمعیت جوان فراوان است، هرچند این مساله اغلب در کشورهای توسعه یافته یک مزیت محسوب می‌شود، اما جمعیت جوان جویای کار در ایران موجب وارد آوردن فشاری بی‌سابقه بر بازارهای کار شده است، زیرا فرصت‌های شغلی بسیار کمی وجود دارد که توسط نیروی کار سالخورده ترک شده باشد و جوانان بتوانند جای آنها را پر کنند.
این نیروی کار جوان همچنین اغلب دارای سطح تحصیلات بالاتری نسبت به نیروی سالخورده است، اما کارکنان سالخورده به دلیل تجربه بالایی که دارند، شغل خود را حفظ می‌کنند و جوانان تحصیلکرده از نرخ بالای بیکاری رنج می‌برند.
ریسک موجود برای کارفرمایان در ایران پایین است، زیرا تعداد بالایی از جوانان تحصیلکرده بیکار در این کشور وجود دارد. ریسک عمده این است که آنها فاقد تجربه و  مهارت‌های شغلی هستند و این موضوع موجب بی‌میلی کارفرمایان به استخدام آنها می‌شود. از نظر در دسترس بودن نیروی کار نمره ایران ۴۸ از ۱۰۰ است که این کشور را از بین ۱۸ کشور منطقه در مکان هشتم قرار داده است.
به طور کلی سیستم آموزشی در ایران، به لحاظ منطقه‌ای خوب است. به خصوص سیستم دانشگاهی تعداد بالایی از جوانان تحصیلکرده در رشته‌های مفیدی همچون مهندسی، ساخت‌وساز و علوم مختلف را فارغ‌التحصیل می‌کند، اما اخیرا انتقادهایی از سیستم دانشگاهی ایران مطرح شده و استدلال شده است که دانشگاه‌ها در این کشور بیش از آنکه به کیفیت بها دهند، به کمیت متمرکز شده‌اند. به علاوه، وضعیت اقتصادی ایران نشان می‌دهد که این کشور از مهاجرت فارغ‌التحصیلان ماهر به کشورهای خارجی رنج می‌برد. اما انتقاد دیگری که مطرح شده، تمرکز بیش از حد بر محفوظات علمی و بها ندادن به خلاقیت و آموزش مهارت‌های قابل انتقال مفید است. با این حال، ایران از نظر شاخص ریسک بازار کار بیزینس مانیتور، در بخش آموزش، نمره ۵/ ۷۰ از ۱۰۰ را داراست که این کشور را در رتبه دوم قرار داده است. بیزینس مانیتور در ادامه گزارش خود نوشت: ریسک هزینه‌های نیروی کار در ایران بالا است که عمدتا به دلیل محدودیت‌های قانونی بالا در زمینه طرز رفتار و استخدام شهروندان ایرانی است. به خصوص، حداقل دستمزد، تعطیلات زیاد برخوردار از حقوق در طی سال، هفته کاری مرسوم در کشور و بسته‌های تفکیکی همگی محدودیت‌هایی هستند که از جانب دولت در زمینه چگونگی رفتار کارفرمایان با کارمندان تعیین شده است.
به علاوه، مالیات نیروی کار ایرانی به نحو معقولی بالا است و دارا بودن پاسپورت ایرانی به معنای آن است که کارفرمایان به احتمال فراوان، برای سفر به خارج از ایران باید ویزا دریافت کنند. تشکیل اتحادیه‌های صنفی در ایران بسیار کم است و این اتحادیه‌ها از سوی دولت کنترل می‌شوند.
با این حال، کارفرمایانی که به دنبال ورود به بازار ایران هستند، ریسک به‌کارگیری نیروی کار ایرانی را بالا خواهند یافت، زیرا مقررات موجود، محدودیت‌های زیادی را در مورد طرز رفتار با کارکنان بر آنها تحمیل می‌کند. در نتیجه، ایران در زمینه ریسک‌های هزینه‌های نیروی کار، نمره ۵/ ۲۳ از ۱۰۰ را می‌گیرد که این کشور را در رتبه هجدهم در میان ۱۸ کشور منطقه قرار می‌دهد.

۴- گزارش ریسک صنعت پتروشیمی در ایران
بیزینس مانیتور از کاهش ریسک صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و اعلام کرد با بهبود نمره ایران در شاخص ریسک صنعت پتروشیمی، این کشور از رتبه پنجم به رتبه سوم منطقه خاورمیانه ارتقا یافته است.
بر اساس جدیدترین گزارش بیزینس مانیتور از بخش پتروشیمی ایران، کاهش تحریم‌ها تاثیری مثبت بر صنعت پتروشیمی ایران خواهد داشت و این امیدواری وجود دارد که میزان تولید در این بخش افزایش یابد. اما بازارهای خارجی ضعیف، کاهش اختلاف هزینه بین نفتا و اتان و محدودیت‌های خوراک داخلی اهداف مورد نظر دولت ایران در سال ۲۰۱۵ برای این بخش را تضعیف خواهد کرد.
این گزارش افزود: هرچند ایران در ژانویه ۲۰۱۵ شروع به صادرات محصولات پتروشیمی به امارات کرده است، اما افت قیمت نفت و تاثیرات آن بر قیمت نفتا رقابت‌پذیری صنعت پتروشیمی ایران را که عمدتا با اتان فعالیت می‌کند، پایین آورده است. به علاوه انتظار می‌رود ایران نتواند هدف‌گذاری خود در زمینه تولید و صادرات را در سال مالی ۱۵-۲۰۱۴ محقق سازد و این موجب تضعیف برنامه توسعه صنعت پتروشیمی این کشور می‌شود.
دلیل اصلی در عدم تحقق برنامه دولت تاثیر منفی تحریم‌های طولانی است که موجب کاهش سرمایه‌گذاری و افت اقتصاد داخلی شده است. هرگونه تداوم تحریم‌ها موجب تاثیرات منفی بیشتر بر صنعت پتروشیمی ایران خواهد شد. بر اساس این گزارش در حالی که کارخانه‌های پتروشیمی ایران ممکن است به صورت اسمی به فعالیت خود ادامه دهند، اما میزان فعالیت آنها احتمالا پایین خواهد بود و کارخانه‌ها با زیان مواجه خواهند بود، مگر اینکه تولید‌کنندگان ایرانی بتوانند هزینه‌های کامل تولید را به دوش مصرف‌کنندگان در بازارهای صادراتی بیندازند.
کارخانه‌های ایرانی برای فعالیت در سطحی معقول، باید تولید الفین و پلیمر خود را یک‌سوم افزایش دهند، اما ممکن است تقاضایی وجود نداشته باشد و ممکن است حتی در صورت نبود تحریم نیز این تقاضا وجود نداشته باشد.
بر اساس این گزارش سهم ایران از میزان تولید محصولات پتروشیمی خاورمیانه در سال ۲۰۱۴، ۲۵ درصد بود. هنوز تردیدهایی وجود دارد که ایران می‌تواند به هدف خود یعنی سهمی ۴۱ درصدی از بازار منطقه تا سال ۲۰۲۰ دست یابد یا خیر. بیزینس مانیتور پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۱۹، ظرفیت تولید اتیلن ایران به تنهایی با تکمیل پروژه‌های الفین ۱۱ و ۱۲از ظرفیت ۲ و ۲/ ۱ میلیون تن در سال،  به ۰۸/ ۱۱ میلیون تن در سال خواهد رسید.
در سه ماه نخست ۲۰۱۵، با بهبود نمره ایران در شاخص ریسک صنعت پتروشیمی، این کشور از رتبه پنجم به رتبه سوم منطقه خاورمیانه ارتقا یافته است. شاخص ریسک پتروشیمی این کشور با ۵/ ۱ واحد افزایش به ۱/ ۶۱ واحد رسیده که ۲/ ۱ واحد از قطر بالاتر است و ۹/ ۳ واحد پایین‌تر از امارات است.

۵- گزارش ریسک جرم و امنیت در ایران
در شرایطی که کشورهای خاورمیانه با خطر گروه‌ تروریستی داعش روبه‌رو هستند، به دلیل ظرفیت‌های قوی سیاسی و سطح پایین جرائم سازمان‌یافته در سراسر ایران، خطر فعالیت‌های مجرمانه‌ای که کارکنان و کسب‌وکارهای خارجی را در این کشور تحت تاثیر قرار دهد بسیار پایین است. بنابراین نمره کلی ایران در شاخص ریسک جرم و امنیت بیزینس مانیتور اینترنشنال ۷/ ۴۱ از ۱۰۰ است. در این شاخص ایران در میان همسایگان خود بالاترین نمره را کسب کرده و در میان ۱۸ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه هشتم قرار گرفته است.
مهم‌ترین خطر جرم در ایران قاچاق مواد مخدر از جنوب آسیا به اروپا از طریق ایران است. از دیگر فعالیت‌های مجرمانه، قاچاق نوشیدنی‌های الکلی به ایران و قاچاق نفت از ایران به کشورهای همسایه است. به‌‌طور کلی خارجیان در ایران به دلیل فعالیت‌های مجرمانه و جنایتکارانه در معرض خطر قرار ندارند و این کشور از این لحاظ از میان ۱۸ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه هشتم قرار دارد و نمره آن از ۱۰۰، ۱/ ۷۰ است.

۶- گزارش ریسک عملیات در ایران
ایران به دلیل جمعیت قابل توجه، اهداف تجاری و غنای منابع طبیعی دارای این پتانسیل است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی ارائه کند. اما فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل اعمال تحریم‌های خصمانه محدود شده است. از سوی دیگر، بوروکراسی رایج در ایران و محدودیت تکنولوژیک و زیرساخت‌ها خطراتی را به لحاظ هزینه‌ها ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاری در آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عمده‌ترین ریسک عملیاتی در ایران، اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور است که مانع از جریان کالا، تکنولوژی و پول از ایران به خارج و برعکس شده است. علاوه براین، ایران با سطح بالای بیکاری روبه‌رو است و خروج نیروی کار تحصیلکرده افزایش یافته است. با این وجود پیشرفت‌هایی در زمینه کاهش تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفته است و احتمال مشارکت کامل ایران در اقتصاد جهانی وجود دارد. اگر این اتفاق رخ دهد، خطرات مربوط به سرمایه‌گذاری و تجارت در ایران به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و ایران را به کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند. ایران دارای چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذخایر بزرگ گازی جهان است و این مساله به معنی پتانسیل ثروت است.

۷- گزارش ریسک لجستیک در ایران
عملکرد لجستیکی ایران درمیان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ضعیف است. همه جنبه‌های اقتصادی و تجاری ایران از تحریم‌های بین‌المللی آسیب‌دیده است. علاوه براین، بوروکراسی شدید کشور مانعی برای تجارت محسوب می‌شود و از سوی دیگر، زیرساخت‌های تاسیساتی در پاسخگویی به تقاضا دچار مشکل هستند. بنابراین ایران در شاخص ریسک لجستیک بیزینس مانیتور اینترنشنال از ۱۰۰، نمره ۴/ ۴۶ را کسب کرده و در میان ۱۸ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه ۱۳ قرار گرفته است. با این وجود پتانسیل بهبود در این زمینه وجود دارد، زیرا شبکه حمل‌‌و‌نقل ایران برای تامین نیازهای زنجیره عرضه مناسب است و از موقعیت خوبی به عنوان نقطه ترانزیت برای تجارت بین خاورمیانه و آسیا برخوردار است. علاوه براین، لغو تحریم‌ها که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است، به تدریج فرصت‌هایی را در این بازار بزرگ و درحال توسعه برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. رشد اقتصادی ایران و دسترسی به تاسیسات به دلیل اعمال تحریم‌های غرب به شدت محدود شده است. صادرات و واردات ایران در سال ۲۰۱۳ به دلیل فقدان دسترسی به بازارهای غربی کاهش یافت. زیرساخت‌های تاسیساتی نیز آسیب‌دیده و از کمبود سرمایه‌گذاری رنج می‌برد به‌طوری که عرضه برق و آب کاهش یافته است.  با این وجود، به باور بیزینس مانیتور اینترنشنال، لغو تحریم‌ها چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران و جذابیت آن را به‌عنوان مکانی برای سرمایه‌گذاری بهبود خواهد بخشید. ایران از نظر اندازه بازار و تاسیسات در شاخص ریسک لجستیک از ۱۰۰، نمره ۶/ ۵۲ را به دست آورده و از ۱۸ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه ۱۲ قرار گرفته است.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


شوک آمریکایی به طلای جهانی
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 1:47 | بازدید : 414 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

شوک آمریکایی به طلای جهانیفلزات گرانبها

شوک آمریکایی به طلای جهانی
 
 
 

چکیده: گزارشی که تمام بازارها در انتظار آن بودند، جمعه بعدازظهر منتشر شد تا در نتیجه آن طلا با سقوط و شاخص دلار و شاخص‌های سهام ایالات‌متحده با صعود مواجه شوند.

براساس آخرین گزارش وزارت کار آمریکا، میزان اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ژانویه 2015 بالاتر از انتظارها بوده است. اهمیت این گزارش در نشان دادن حفظ شتاب احیای اقتصاد ایالات‌متحده بود که طلا را به محدوده 1230 دلار کشاند. با سقوط بهای اونس در روز جمعه احتمال تحت‌تاثیر قرار گرفتن بازار سکه داخلی در امروز وجود دارد.

اشتغال آمریکا بلای بازار طلا

با اعلام آماربهتر از انتظار در گزارش اشتغال‌زایی ایالات متحده، قیمت‌های بازارهای فلزهای گرانبها رو به سقوط،اما شاخص دلار و شاخص‌های بازارهای سهام آمریکا رو به صعود گذاشتند. اونس فلز زرد با کاهش قیمت در دو روز ابتدای هفته، نیمه دیگر هفته را بیشتر به نوسان در محدوده 1260 دلار گذراند. این روند بیشتر در انتظار گزارش مهم وزارت کار آمریکا شکل گرفت، گزارشی که روز جمعه منتشر شد و طلا را با سقوط روبه‌رو کرد. اونس که در دو روز نخست هفته روی قیمت‌های 1273 و 1260 دلار ایستاده بود، در روزهای سوم و چهارم به قیمت‌های 1268 و 1264 دلار رسید.

چنان که پایگاه اینترنتی کیتکو نوشته رشد روز چهارشنبه عمدتا ناشی از «بی‌قراری معامله‌گران در انتظار گزارش روز جمعه بود.» این رشد در واقع تحت تاثیر «جهش اصلاحی» پس از افزایش فشار فروش در روز سه‌شنبه رخ داد. افت و خیزهای اخیر باعث شده که قیمت‌ها «بی‌قرار» باشند. افزایش قیمت روز چهارشنبه در حالی رخ داد که عوامل خارجی کاهشی مانند تقویت شاخص دلار و افت دوباره قیمت‌های نفت خام وجود داشتند.اما ضعف نسبی طلا در چهارمین روز هفته هم باز ناشی از ادامه بی‌قراری انتظاری بازار بود. انتظار برای انتشار گزارش میزان اشتغال‌زایی آمریکا در ماه ژانویه در روز پنج‌شنبه نیز کاملا به چشم می‌آمد. 
خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن هم در این روز کاهش یافت، امری که به کمک افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام رخ داد. البته کاهش روز پنج‌شنبه توسط عوامل خارجی افزایشی مانند تضعیف شاخص دلار و افزایش قیمت‌های نفت محدود شد. گزارش‌هایی مبنی‌بر تلاش غرب برای واسطه گری میان روسیه و اوکراین و همچنین نرمش حزب «سیریزا» در یونان ریسک‌پذیری را در بازارهای سهام افزایش داده است. البته مورد دوم از روز پنج‌شنبه رو به کمرنگ شدن گذاشت؛ چراکه دراین روز اتحادیه اروپا موضع سختی مقابل خواسته‌های دولت آینده یونان گرفت. مواضع سخت اتحادیه اروپا باعث سقوط بازار سهام آتن و اوراق قرضه دولتی شد.اهمیت گزارش روز جمعه در این بوده و هست که روند کلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را بهتر نشان می‌دهد. طلا روز جمعه تا پیش از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا در همان محدوده 1260 دلار نوسان کاهشی داشت. این گزارش ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران منتشر شد که بر اساس آن در نخستین ماه سال 2015، 257 هزار شغل در اقتصاد ایالات‌متحده ایجاد شده و نرخ بیکاری با افزایشی جزئی به 5/7 درصد رسیده است.همچنین آمار اشتغال‌زایی ماه‌های نوامبر و دسامبر در بازبینی‌ها با بهبود روبه‌رو شده است. میزان اشتغال‌زایی ژانویه بهتر از انتظارها بود. اونس پس از انتشار این گزارش رو به سقوط گذاشت و تا بهای 1232دلار پایین آمد. اونس پیش از انتشار این داده به قیمت 1265 دلار رسیده بود. هر اونس فلز زرد تا ساعت 8 بعدازظهر جمعه به قیمت 1232 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. اونس در حالی در اکثر مقاطع هفته کاری گذشته روند کاهشی داشت که در ژانویه 2015 رشد خوبی را برای خود رقم زده بود. طلا در ماه ژانویه 5/8 درصد رشد کرده و این مساله قیمت نهایی نخستین هفته کاری ماه فوریه را جذاب‌تر می‌کند.

 

روند بهای اونس در روز جمعه

روند بهای اونس در روز جمعه




|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


پتانسیل بورس برای جهش چهارم؟
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 1:37 | بازدید : 435 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

 

پتانسیل بورس برای جهش چهارم؟

پتانسیل بورس برای جهش چهارم؟
 
 
 

چکیده: پس از رسیدن شاخص کل بورس به کف 65 هزار واحدی در ابتدای بهمن، رشد دو هفته اخیر گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر شروع یک رشد پایدار و شاید پرشتاب را به وجود آورده است.

پیش از این در سال 93، شاخص کل بورس سه مرتبه پس از رسیدن به یک کف، تغییر مسیر داده و در هر سه مورد توانسته بازدهی‌های بیش از 6 درصدی را در کمتر از یک ماه به ثبت برساند. هیجانات مربوط به مذاکرات هسته‌ای و حمایت‌های دولت و مجلس، محرک‌هایی جدی برای هر سه جهش مزبور بوده‌اند. افت شاخص به مقادیری کمتر از کف‌های قبلی، افزایش مشارکت سهامداران خرد بازار در این دوره‌ها و بازدهی بالای صنایع کوچک از جمله شواهدی هستند که بر هیجانی بودن رشدهای مزبور تاکید می‌کنند. بر این اساس، در صورتی که کانال 65 هزار واحدی شاخص کل بورس را کف جدیدی در بازار سهام در نظر بگیریم (شاخص کل بیش از 13 روز متوالی در این کانال نوسان می‌کند)، تشدید مشارکت سهامداران حقیقی طی روزهای اخیر، آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای در مونیخ از روز گذشته، رشد 8/0 درصدی شاخص کل بورس در هفته گذشته و همچنین ثبت بازدهی‌های دور از انتظار برخی صنایع کوچک در این مدت، همگی ممکن است زمینه ساز یک جهش دیگر در بازار سهام باشند. با این حال، در سناریوی دوم احتمال دارد بازار به دور از هیجان عمل کرده و با توجه به زمینه‌های بهبود ایجادشده (نظیر سیگنال‌های توقف ریزش قیمت جهانی کالاها و برخی شفاف‌سازی‌ها درخصوص صنایع بورسی) بازار سرمایه روند رو به رشد خود را به آرامی ادامه دهد. در سناریوی سوم که اندکی بدبینانه است ممکن است معامله‌گران بدون توجه به قیمت‌های مناسب سهام، بار دیگر با فشار عرضه موجب افت بیشتر قیمت‌ها شوند؛ در این میان، عدم رسیدن به توافق هسته‌ای و ورود مجدد قیمت‌های جهانی کالاها به مسیر نزولی می‌تواند این روند را تقویت کند.

  هیجان چاشنی ورود حقیقی‌ها
همان‌طور که اشاره شد در سه دوره شاهد جهش‌های بیش از 6 درصد در بازار سهام بودیم. در دوره نخست، پس از رسیدن شاخص به کف 73 هزار واحدی در پایان فروردین، بازار سهام مسیر خود را تغییر داد و تا 10 اردیبهشت ماه توانست بازدهی 6/1 درصدی را به ثبت برساند. در این مدت، تعیین سقف 22 درصدی برای سپرده‌های بانکی، تزریق پنج هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق صندوق توسعه بازار و همچنین برخی خوش‌بینی‌ها به مذاکرات هسته‌ای مهم ترین عوامل رشد بازار محسوب می‌شدند. در دوره دوم پس از رسیدن شاخص کل به کف 70 هزار واحدی در اوایل تیر‌ماه، باچرخش مجدد به علت محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا بر اساس نرخ ارز آزاد و امیدواری به مذاکرات هسته‌ای، بورس تهران توانست بازدهی 5/6 درصدی را به ثبت برساند. در نهایت، سومین دوره جهش بازار سهام که رشد 6/6 درصدی را به همراه داشت، بازار سهام از اواخر مهرماه با توجه به تقویت احتمال رسیدن به توافق نهایی تا 3 آذر ماه، با اقبال سهامداران مواجه شد و رکورد قابل‌توجهی را به ثبت رساند. 
نکته جالب توجه در این سه دوره، مشارکت بالای سهامداران حقیقی است. به این ترتیب، از ابتدای سال تا پایان دی ماه، فعالیت سهامداران حقیقی در معاملات (میانگین خرید و فروش) کمتر از 53 درصد بوده است؛ این در حالی است که این بازیگران خرد بازار در دوره‌های جهش شاخص کل، مشارکتی در حدود 60 درصد در معاملات داشتند. 
صنایع کوچک، بازیچه نوسان‌گیران
یکی از موارد دیگری که در سه دوره مزبور جلب توجه می‌کند، رشد قابل توجه صنایع کوچک به ویژه در دوره جهش دوم و سوم است. این موضوع نتیجه فعالیت سفته‌بازان (عموما سهامداران خرد) در معاملات است. به عبارت دقیق‌تر، شرکت‌های کوچک که در صنایع با ارزش پایین‌تر حضور دارند، از طرفی حجم مبنای پایینی دارند و می‌توان نوسانات شدید قیمتی را در آنها رقم زد و از سوی دیگر، این شرکت‌ها عموما سهامداران بزرگی (حقوقی) ندارند که بتوانند عرضه و تقاضای موجود را کنترل کنند. بر این اساس، نوسان‌گیران به راحتی می‌توانند از فضای هیجانی موجود بهره ببرند و در این صنایع کوچک کسب سود کنند. به‌عنوان مثال، گروه استخراج سایر معادن در هر سه دوره عملکرد بسیار مناسبی داشتند، یا گروهی مثل انبوه‌سازان که هفته گذشته نیز 9 درصد بازدهی داشتند، در دوره دوم و سوم عملکرد بسیار مناسبی ناشی از فعالیت نوسان‌گیران داشتند. از سوی دیگر، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد صنعت خودرو، لیزینگ، بانک و بیمه در این دوران جهش، عموما رشدهای مناسبی داشتند که بیانگر اثرگذاری خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای بر بازار سهام در این دوره‌های هیجانی بوده است (انتظار می‌رود گروه‌های مزبور در اثر گشایش‌های هسته‌ای عملکرد مناسبی داشته باشند).

 بورس پیشتاز بازارها در معاملات هفتگی
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس توانست رشد 8 درصدی را به ثبت برساند و در مقایسه با دو بازار ارز و سکه عملکرد بهتری داشته باشد. در بازار ارز، دلار افت 6 درصدی را تجربه کرد و در نهایت به قیمت 3 هزار و 440 تومان معامله شد. از سوی دیگر، سکه طرح جدید افت قابل توجه 2/2 درصدی را به ثبت رساند و در نهایت به قیمت یک میلیون و 12 هزار تومان معامله شد. 

 رونق نسبی در معاملات روزانه
هفته گذشته، 3 میلیارد و 82 میلیون سهم به ارزش 621 میلیارد تومان در 278 هزار و 345 دفعه معامله شد (با حذف معاملات بلوکی). بررسی ها نشان می‌دهد متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه در هفته گذشته، بیش از 80 درصد رشد نسبت به هفته ابتدایی بهمن نشان می‌دهد. این موضوع، در کنار افزایش تعداد دفعات معاملات گواهی بر افزایش حضور سهامداران حقیقی است. 

 لیدری صنایع کوچک 
طی هفته گذشته بخش قابل توجهی از صنایع با روند شاخص کل بورس همراهی کرده و مثبت شدند. به این ترتیب از 36 گروه بورسی، 23 صنعت با رشد شاخص مواجه شدند. در این میان، سایر معادن، چاپ و ابزار پزشکی به ترتیب با 22، 21 و 18 درصد رشد، مثبت‌ترین صنایع هفته گذشته بودند. از سوی دیگر، در هفته گذشته گروه برقی، استخراج نفت و لاستیک به ترتیب با 6، 4 و 4 درصد افت بدترین عملکرد را در میان گروه‌های بورسی به ثبت رساندند. همچنین، بررسی ها نشان می‌دهد گروه‌های خودرو، بانک و فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات را در هفته گذشته به خود اختصاص دادند. در این میان، رشد 9 و 8/2 درصدی گروه خودرو و لیزینگ (سایر واسطه‌گری‌های مالی) قابل توجه است.

روند شاخص کل بورس از ابتدای سال

 

عملکرد ده صنعت برتر در بورس



ا


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


بازگشت موسسات تعاونی به بازار پول/ابلاغیه جدید دولت به بانک مرکزی
جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 1:10 | بازدید : 453 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بازگشت موسسات تعاونی به بازار پول/ابلاغیه جدید دولت به بانک مرکزی

بازگشت موسسات تعاونی به بازار پول/ابلاغیه جدید دولت به بانک مرکزی
 
 
 

چکیده: مدیرکل دفتر تعاونی‌ های خدماتی وزارت تعاون از تصویب آئین نامه نحوه تأسیس و اداره موسسات اعتباری غیردولتی در هیات وزیران خبر داد.

علیرضا ناطقی گفت: هیئت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی و تأیید شورای پول و اعتبار و به استناد تبصره (2) ماده (5) قانون اجراء سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی "آئین نامه نحوه تأسیس و اداره موسسات اعتباری غیردولتی" را تصویب کرد.

مدیرکل دفتر تعاونی‌ های خدماتی وزارت کار افزود: براساس ماده (5) قانون اجراء سیاست‌ های کلی اصل (44) قانون اساسی بانک‌ های غیردولتی و مؤسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاه‌ های واسطه پولی که قبل و بعد از تصویب قانون مذکور تأسیس شده یا می‌‌شوند و بانک‌ های دولتی که سهام آنها واگذار می‌شود، صرفا در قالب شرکت‌ های ‌سهامی ‌‌عام و تعاونی‌ سهامی‌‌ عام، مجاز به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در راستای تبصره 2 ماده 5 قانون اجراء سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی دولت مکلف شد اقدامات قانونی لازم را با پیشنهاد بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار در ارتباط با نحوه تاسیس و اداره بنگاه های موضوع قانون مذکوربعمل آورد که در این ارتباط در تاریخ 4 بهمن ماه سال جاری آئین نامه ماده (5) این قانون تحت عنوان «آئین نامه نحوه تاسیس و اداره موسسات مالی و اعتباری غیردولتی» که توسط بانک مرکزی پیشنهاد شده و به تائید شورای پول و اعتبار نیز رسیده است به تصویب هیات دولت رسید و در تاریخ 93.11.04 برای اجراء ابلاغ شد.

این مقام مسئول در وزارت کار با اشاره به ماده (5) آئین نامه صدرالاشاره گفت: تأسیس موسسه اعتباری صرفا در قالب شرکت سهامی عام یا تعاونی سهامی با رعایت قوانین و مقررات مربوط امکانپذیر است. ایشان با اشاره به تبصره ماده مذکور، دریافت موافقتنامه اولیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در مورد موسسات اعتباری در قالب تعاونی‌ های سهامی عام الزامی دانست.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ماده (10) «آئین نامه نحوه تاسیس و اداره موسسات مالی و اعتباری غیردولتی» گفت: بانک مرکزی موظف است ظرف 3 ماه پس از لازم الاجرا شدن این آئین‌ نامه، شیوه‌ نامه اخذ اجازه نامه تأسیس موسسه اعتباری، متضمن شرایط و فهرست مدارک لازم برای اخذ اجازه‌ نامه تاسیس موسسه اعتباری، چگونگی تسلیم درخواست اجازه تاسیس، مراحل بررسی و صدور اجازه نامه و سایر موارد مربوط را تدوین نموده و از طریق درج در پایگاه اطلاع‌ رسانی خود و در صورت لزوم سایر روش‌ ها، به اطلاع عموم برساند.

ناطقی ضمن اشاره به ماده (18) آئین نامه مذکور، شرایط موسسین موسسه اعتباری غیردولتی را به شرح ذیل برشمرد:
1. توان تامین سرمایه لازم برای تاسیس موسسه اعتباری.
2. درخصوص اشخاص حقوقی، سپری شدن حداقل پنج سال از تاریخ فعالیت آنها.
3. نداشتن سابقه محکومیت کیفری موثر.
4. نداشتن بدهی غیرجاری به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و سایر بنگاه‌های واسطه پولی اعم از دولتی و غیردولتی تحت نظارت بانک مرکزی.
5. شفاف بودن آورده آن‌ها از نظر منشاء.
6. قرار نگرفتن در شمول مصادیق موسسات و شرکت‌های دولتی موضوع مواد (3)و(4) قانون محاسبات عمومی کشور- مصوب 1366.
7. نداشتن سابقه چک برگشتی رفع سوءاثر نشده در نظام بانکی کشور.
8. نداشتن بدهی قطعی مالیاتی براساس فهرست اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور به بانک مرکزی.

وی افزود: براساس ماده (19) آئین نامه، سقف مجاز تملک سهام موسسه اعتباری به طور مستقیم و یا غیرمستقیم برای هر شرکت سهامی یا تعاونی سهامی عام یا هر موسسه و نهاد عمومی غیردولتی 10 درصد و برای اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی 5 درصد اعلام کرد.

این مقام مسئول در وزارت کار با اشاره به تبصره‌ های ذیل ماده مذکور سقف تملک سهام موسسه اعتباری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی، حداکثر میزان مشارکت آنها در سرمایه موسسه اعتباری در ایران را از شمول حدود مزبور مستثنی کرده و تابع ضوابط و مقررات خود دانست.

مدیرکل دفتر تعاونی های خدماتی وزارت کار ضمن تاکید بر نقش مهم و اساسی موسسات اعتباری در قالب تعاونی سهامی عام، بر افزایش سهم بخش تعاون در بازار پولی و اقتصاد کشور تاکید کرد و اظهارداشت: تصویب «آئین نامه نحوه تاسیس و اداره موسسات مالی و اعتباری غیردولتی» سرآغاز تشکیل اینگونه موسسات در قالب تعاونی سهامی عام است.



|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


روحیۀ بازار - 09.02.2015
سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 1:43 | بازدید : 391 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

روحیۀ بازار - 09.02.2015

آخرین گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) که آمار تا سوم فوریه را پوشش می دهد حاکی از آن است که سرمایه گذاران در هفتۀ گذشته معاملات خالص خریدشان روی دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی را از 44.25 به 45.76 میلیارد دلار رسانده اند. تمامی ارزهای اصلی فروش در برابر دلار آمریکا را حفظ کرده اند و حجم زیادی از فروش یورو ایجاد شده است. روحیۀ فروش یورو افزایش یافته است و میزان فروش خالص به 28.1 میلیارد دلار رسیده است که در هفتۀ گذشته افزایشی 1.9 میلیارد دلاری پیدا کرد که بیشترین میزان افزایش فروش یورو از سال 2012 تاکنون محسوب می شود. زوال ضریب اطمینان یورو غافلگیرکننده نیست چراکه تحت تاثیر برگزاری انتخاب در یونان در 25 ژانویه است که طی آن حزب «سیریزیا» که مخالف برنامه های ریاضت اقتصادی است برندۀ انتخابات شد و دور تازه ای از مذاکرات پیرامون بدهی یونان با اعتباردهندگان بین المللی و کاهش اقدامات ریاضت اقتصادی آغاز شدند. همزمان معاملات فروش خالص روی JPY ، CHF و CBP کاهش پیدا کردند و معاملات خالص خرید و فروش افت پیدا کردند که بازتاب دهندۀ کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران در شرایطی است که عدم اطمینان ها پس از اقدام بانک مرکزی سوئیس برای برداشتن کف نرخ مبادله ای با یورو افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر، ضریب اطمینان روی دلار استرالیا نیز کاهش یافت که به دلیل انتظارات سرمایه گذاران دربارۀ احتمال کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی استرالیا است. 

 

commitment-of-traders
 

 

 

commitment-of-traders-net-long-short
 

 

 

commitment-of-traders-weekly-change
 

 

 

market-sentiment-ratio-long-short-positions

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


سیاست‌های نفتی و آینده نفت
سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 1:18 | بازدید : 702 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سیاست‌های نفتی و آینده نفت

چکیده: منافع استراتژیک بلندمدت سیاسی واقتصادی موجود در پشت معاملات نفتی سبب شده است که روند بازارهای جهانی نفت براساس تفکری، منطقی و عقلانی نباشد. به اعتقاد وحید پورعلی تحلیلگر ارشد اقتصادی در پشت هر معامله‌ای منافع گروه‌های خاص مورد توجه قرار گرفته است

منافع استراتژیک بلندمدت سیاسی واقتصادی موجود در پشت معاملات نفتی سبب شده است که روند بازارهای جهانی نفت براساس تفکری، منطقی و عقلانی نباشد. به اعتقاد وحید پورعلی تحلیلگر ارشد اقتصادی در پشت هر معامله‌ای منافع گروه‌های خاص مورد توجه قرار گرفته است. لذا باید توجه داشت که حرکت فعلی کشورهای تولیدکننده نفت باید به‌گونه‌ای باشد که در انتها موجب ضرر و زیانشان نگردد و منافع درازمدت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را تامین کند. به گزارش ستاد خبری همایش 94 به نقل از موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان، در شش ماهه دوم سال 2014 به علت عرضه بیشتر و محدودیت تقاضای نفت شاهد سقوط قیمت نفت بودیم. روند کاهشی قیمت نفت به وضوح خود را در 20 ژوئن 2014 نشان داد. از عوامل اصلی موثر بر کاهش قیمت نفت، می‌توان به مواردی ازجمله کاهش تقاضای نفت در جهان به علت رکود اقتصادی، عدم تمایل تولیدکنندگان موثر در بازار (عربستان، روسیه و...) نسبت به کاهش سطح تولید، افزایش ارزش دلار(به علت قیمت‌گذاری نفت بر حسب دلار) نسبت به سایر ارزها و حرکت رو به رشد اقتصاد این کشور و کندی محسوس در روند افزایشی تجارت جهانی اشاره کرد.

البته نباید از نقش گسترش استفاده از انرژی‌های پاک به‌خصوص سیستم‌های سولار، کاهش مصرف سوخت به علت پیشرفت‌های تکنولوژیک و کاهش دامنه نوسانات منطقه خاورمیانه غافل شد. رکود جهانی درحال حاضر دامن‌گیر حوزه یورو، ژاپن است. در بعضی نقاط مانند روسیه این رکود با اعمال تحریم‌های اخیر به مرحله بحران رسیده است. تولیدکنندگان عمده نفت درحال حاضر تمایلی نسبت به کاهش تولید ندارند. گذشته از وابستگی‌های سیاسی و اقتصادی که مانع کاهش تولید می­گردد، این کشورها با کاهش تولید، خود سبب افتادن مشتریان به چنگ سایر رقبا در این بازار می­گردند لذا از منظر استراتژیک ترجیح می‌دهند تا این کاهش قیمت شدید را تحمل کنند و تن به کاهش تولید ندهند. کشورهای اشاره شده این شدت سقوط نفت را کوتاه‌مدت دیده و انتظار افزایش قیمت طلای سیاه را دارند. رشد اقتصاد آمریکا که به تنهایی 23 درصد از تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارد، بسیار چشمگیر بوده. هدف‌های این غول اقتصادی ازجمله بیکاری 5 درصد، تورم 2 درصد و رشد اقتصادی 2.7 درصد به‌طور شگفت‌انگیزی تحقق پیدا کرده است. تحقق این اهداف سبب گشته است تا دلار آمریکا در مقایسه با سایر ارزهای تاثیرگذار قدرت‌نمایی کند ولی این قدرت گرفتن، سبب گران شدن کالا و خدمات بر پایه دلار می‌گردد. به همین دلیل شاهد خواهیم بود که صادرات کالا و خدمات آمریکا با کاهش روبه‌رو گردد لذا تقویت دلار در بلندمدت نمی‌تواند در دستورکار قرار گیرد. سه منبع از پنج منبع اصلی نفت جهان در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است. این سه منبع در کشورهای ایران، عراق و عربستان‌سعودی قرار دارند که هر کدام به نحوی دستخوش مشکلاتی بوده‌اند. پیشرفت مذاکرات ایران با 1+5، کنترل ناامنی‌ها در عراق و ثبات نسبی در عربستان‌سعودی سبب شده است تا تولید نفت این منطقه استراتژیک دارای ثبات باشد.

جهان اسیر نفت یا نفت اسیر جهان؟

نفت 140 دلاری تاثیر بسیار قدرتمندی در امکان توجیه اقتصادی طرح‌های نوآورانه برای استفاده از انرژی‌های تجدیدشونده داشت. درصورتی که این قیمت برای بازار محقق نمی­شد، دولت‌ها حتی با پرداخت یارانه هنگفت در این بخش‌ها هم نمی‌توانستند به چنین اهدافی دست یابند. درصورتی که نفت طی 5 سال آینده در قیمت حدود هر بشکه 90 دلار باقی می­ماند اتحادیه اروپا با فرض ثبات نسبی همانند تقاضای سال 2012 (18.47 میلیون بشکه در روز) باید طی 5 سال رقمی در حدود3033 میلیارد دلار به صادرکننده‌های نفت پرداخت می‌کرد.



|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


خروج 80 هزار میلیارد تومان دارایی از بورس
سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 1:46 | بازدید : 477 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 خروج 80 هزار میلیارد تومان دارایی از بورس

یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه با افت بورس 80 هزار میلیارد تومان دارایی از بین رفت و زیان سرمایه‌گذاران به 50 درصد رسیده است، پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع بورس ارائه کرد.
 
 
خروج 80 هزار میلیارد تومان دارایی از بورس

 

علیرضا قدرتی به وضعیت بورس اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیش از یکسال از شروع بحران و افت شاخص‌های بورس گذشته و طی این مدت سهامداران بورس ضررهای بسیاری متحمل شده‌اند، ولی عکس العمل مناسبی از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس و سایر مسوولان ذیربط صورت نگرفت. وی به مراحل سه گانه افت بورس اشاره کرد و افزود:بحران بورس تاکنون سه مرحله داشت که مرحله اول ناشی از تصمیمات مجلس در افزایش بی سابقه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش بهره مالکانه معادن بود که موج اول سقوط قیمتها را در بر داشت.

وی با بیان اینکه مرحله بعدی بحران ناشی از سرایت بحران بازار پول به بازار سرمایه بود،یادآور شد: افزایش لجام گسیخته نرخ سپرده بانکی و رقابت منفی بانکها در پرداخت سود سپرده بیشتر، باعث مهاجرت نقدینگی از بورس به سمت سپرده های بانکی شد. امری که به باور قریب به اتفاق کارشناسان زمینه ساز بحرانی بزرگ در حوزه بانکداری ایران خواهد بود. قدرتی اضافه کرد:مرحله بعدی بحران، ناشی از افت قیمت جهانی نفت و تمدید مذاکرات هسته‌ای بود که شوک قیمتی سنگینی به قیمت های سهام وارد آورد و باعث سلب اعتماد سرمایه گذاران و ایجاد ترس در بازار سرمایه شد.

به گفته این فعال بازار سرمایه، مشکل بزرگتر زمانی نمایان شد که مسئولان ذیصلاح قبول نمی‌کردند بازار دچار بحران شده و اعتقاد داشتند که این مریض مشکلی نداشته به زودی سلامتی خود را بدست خواهد آورد در حالی که با تاخیر هر چه بیشتر حال این مریض بدتر شده و درمانهایی که می توانست زمانی برای این مریض موثر واقع شود با تشدید بحران کارایی خود را از دست می داد.

زیان 50 درصدی سرمایه گذاران
معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی مهر اقتصاد در ادامه عنوان کرد:از ابتدای سال بر اساس شاخص قیمتی و به گفته مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس، سهامداران بیش از 27 درصد زیان کرده اند که حتی با فرض صحت این موضوع اگر زیان عدم النفع سهامدارن را حداقل 20 درصد در نظر بگیریم، سرمایه گذاران حدود 50 درصد زیان کرده‌اند.

شاخص بورس، افت واقعی قیمت ها را نشان نمی دهد
قدرتی تصریح کرد:مشکل دیگری که باعث شد عمق بحران بورس به طور کامل مشخص نشود، نحوه محاسبه شاخص بورس بود که بیانگر افت واقعی قیمت سهام نبود به گونه ای که به طور متوسط قیمت سهام شرکتها بیش از 40 درصد افت کردد ولی شاخص بورس افت فقط 17 درصدی را نشان می دهد که این نقیصه باید به سرعت برطرف شود.

80 هزار میلیارد تومان دارایی از بورس رفت

عضو هیات مدیره کارگزاری مهر اقتصاد خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع بحران ارزش بازار سرمایه با احتساب تقسیم سود 50 هزار میلیارد تومانی از رقم 426 هزار میلیارد تومان به 345 هزار میلیارد تومان رسید یعنی بیش از 80 هزار میلیارد تومان از دارایی های بورس از بین رفته است و با احتساب سهم حدود 85 درصدی دولت و بخش های شبه دولتی از بورس رقمی معادل 68 هزار میلیارد تومان از ارزش دارایی های دولت و بخشهای شبه دولتی در بورس کاسته شده است در حالی که درآمدی که دولت از افزایش بهره مالکانه و نرخ خوراک پتروشیمی ها در بودجه 1393 نصیبش شد چیزی در حدود 3200 میلیارد تومان یود.

به گفته وی،نخستین گامی که برای مواجهه با وضعیت فعلی بورس باید برداشته شود قبول وجود بحران است چرا که تا زمانی اعتقادی به وجود بحران نداشته باشیم قدمی برای آن برنخواهیم داشت.

تردید در تاثیر مصوبات کمیته ثبات بر بورس
وی تصریح کرد:خوشبختانه طی هفته های گذشته دولت با تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه و با حضور نمایندگانی از معاون اول و وزارتخانه های نفت، اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت، رفاه و مسولان سازمان بورس اقداماتی برای جلوگیری از شدت یافتن بحران بورس صورت دادند که مهمترین آنها تکلیف مسئله کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها و نرخ خوراک و نرخ محصولات دریافتی از آنها، تعیین فرمول خوراک پتروشیمی ها و واگذاری محاسبه فرمول با فرض تعامل بین شرکتهای پتروشیمی به وزارت نفت و کاهش نرخ بهره مالکانه معادن در بودجه سال آینده و اجازه به بانکها برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس از طریق صندوق های سرمایه گذاری در مجلس بود که امید است هر چه زودتر این موارد اجرایی شده تا از تشدید هر چه بیشتر وضعیت موجود بورس جلوگیری کند.

قدرتی اظهار کرد: نکته‌ای که در خصوص اقدامات این کمیته می‌توان گفت میزان اثر گذاری این اقدامات با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه است به عنوان مثال در صورتی که تکلیف مساله کیفی سازی 3 ماه پیش روشن می شد با قیمت‌های نفت بالای 80 دلار می توانست انرژی مثبتی به بورس تزریق کند و لیکن با از دست رفتن زمان و افت قیمت جهانی نفت به کمتر از 50 دلار میزان تاثیر این مصوبه مورد سوال و تردید واقع می شود.

ابهام در تزریق نقدینگی بانکها به بورس

عضو هیات مدیره کارگزاری مهر اقتصاد در ادامه گفت: همچنین مصوبه اجازه سرمایه گذاری بانکها در صندوق های سرمایه گذاری با وجود زیان بسیار شدید بانکها طی امسال از بابت سرمایه گذاری در بورس از یک طرف و مشکل جدی نقدینگی بانکها که خود باعث افزایش نرخ سود سپرده و رقابت ناسالم بانکها با یکدیگر شده است، اراده جدی مدیران بانک‌ها برای تزریق نقدینگی به بورس را به علامت سوال بزرگی مواجه کرده است.

به گفته عضو هیات مدیره کارگزاری مهر اقتصاد،مسئله نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها با کاهش قیمت جهانی نفت و ضریب وابستگی قیمت گاز با نفت و ورود محموله های بزرگ LNG تولیدی از گاز شیل آمریکا به بازار های جهانی و افت سنگین قیمت گاز نیز مورد سوال فعالان این بخش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نفس این اقدامات پسندیده و قابل تقدیر بوده و در بلند مدت می تواند به بازار سرمایه کمکهای شایانی کند،اذعان کرد: نکته اساسی در این مرحله انجام تدابیر و راه حل های کوتاه مدت برای جلوگیری از مرگ این بیمار بوده تا با تثبیت علایم حیاتی در بلند مدت به فکر درمان قطی آن بود.

اعتماد از دست رفته باید برگردد
قدرتی گفت:به نظر می رسد اصلی ترین هدف کوتاه مدت مسولان مربوطه و کمیته بازار برگرداندن اعتماد از دست رفته بورس است که می توان از طریق دخالت مستقیم صندوق توسعه بازار سرمایه در تزریق نقدینگی به بورس و جلوگیری از افت بیشتر قیمتها اشاره کرد.

وی یادآور شد:امروزه در همه جای دنیا در زمان وقوع بحران دولت ها به طور مستقیم وارد عمل شده و با اقدامات حمایتی و تزریق نقدینگی ترس بازار را از بین برده و از تعمیق بیشتر بحران جلوگیری می کنند همانند اقداماتی که در بحران جهانی سال 2008 صورت گرفت.

پیشنهادی برای بهبود اوضاع
این فعال بازار سرمایه پیشنهاد کرد:از جمله پیشنهادهایی که می توان برای تقویت صندوق حمایت از بازار مطرح کرد اختصاص بخشی از درآمد شرکتهای موجود در بورس به صندوق توسعه بازار(به عنوان مثال یک درصد) که تقریبا با فرض سود 75 هزار میلیارد تومانی شرکتهای بورسی در سال1393 رقمی معادل 750میلیارد تومان به منابع صندوق افزوده و باعث افزایش نقش و قدرت صندوق در حمایت از بورس خواهد شد.

وی ادامه داد:همانند چیزی که در سایر نقاط دنیا برای سپرده گذاران بانکی در قالب صندق ضمانت و بیمه سپرده گذارن ایجاد کرده اند.علاوه بر این می توان به تقویت نهادها و تشکل های غیر دولتی نظیر کانون های سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و تقویت بازارگردانی از سوی شرکتهای مختلف و ارائه ابزارهای جدید کنترل ریسک در بورس به عنوان اقدامات ضربتی برای تثبیت بازار سرمایه اشاره داشت.

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


سودآورترین و زیان آورترین صنایع بورسی
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 20:31 | بازدید : 503 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سودآورترین و زیان آورترین صنایع بورسی

معرفی سودآورترین و زیان آورترین صنایع بورسی در یکسال اخیر نشان می دهد که با عمیق شدن رکود بورس تهران سهامداران به سمت تک سهم های با ریسک کمتر حرکت کرده و از شرکتهای بزرگ و مطرح بازار فاصله گرفته اند.

بورس تهران در یکسال گذشته فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد به طوری که به واسطه ابهامات اقتصادی و به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای قیمت سهام شرکت‌ها بسیار ارزان شد و شاخص بورس از روزهای اوج خود فاصله گرفت.

عمیق شدن رکود حاکم در بورس در کنار عدم حمایت از این بازار موجب شد تا در یکسال گذشته قیمت سهام شرکت‌ها به شدت نزولی شده و بی اعتمادی زیادی در بین فعالان تالارشیشه‌ای ایجاد شود و سرمایه افرادی که به امید کسب سود وارد این بازار شده‌اند از بین برود.

از سوی دیگر این روند موجب تغییر رفتار فعالان تالار شیشه‌ای شده است به طوری که از یکسال گذشته که بورس دچار بحران شده و ریسک صنایع مطرح بازار افزایش پیدا کرده است،سهامداران بورس تهران به سمت تک سهم ها و شرکتهای کوچک حرکت کرده و از شرکتها و صنایع بزرگ فاصله گرفته اند.

بررسی روند حرکتی صنایع بورسی در یکسال اخیر نشان می دهد که از میان ۳۸ صنعت حاضر در بورس تنها ۱۰ صنعت سودآور شدند و مابقی صنایع زیان نصیب همراهان خود کردند که اکثر ۱۰ صنعت سودآور جز صنایع کوچک با شرکتهای اندک هستند.

بر این اساس و در میان زیان ۲۸ صنعت بورسی،صنعت دباغی با در اختیار داشتن تک سهم گروه صنعتی ملی توانست بالاترین سود را در بین صنایع بورسی کسب کرده و با بازدهی ۵۷ درصدی در شرایط نابه سامان بورس سهامداران خود را خوشحال کند.

بعد از این صنعت،گروه واسطه گری مالی با در اختیار داشتن شرکتهای لیزینگ صنعت و معدن،لیزینگ ایران و رایان سایپا توانست بازدهی ۳۳ درصدی را کسب کرده و در رتبه دوم صنایع بورسی قرا بگیرد.ساخت محصولات فلزی با در اختیار داشتن ۱۰ شرکت،سومین صنعتی است که سهامداران خود را خوشحال کرده و بازدهی ۱۲ درصدی را نصیب آنها کرده است.

اما از دیگر صنایع مثبت بورس تهران که در شرایط رکودی توانستند سهامداران خود را با دست پر به خانه بفرستند،صنعت ارتباطات رادیویی با ۹ درصد،صنعت انتشار و چاپ با ۸٫۹ درصد،صنعت رایانه با ۷٫۵ درصد،صنعت لاستیک با ۷ درصد،صنعت سایر ماشین آلات و دستگاه های برقی با ۳٫۷ درصد،صنعت منسوجات با ۳٫۵ درصد و صنعت کشاورزی با ۱٫۴ درصد بودند.

در این میان سایر صنایع بورسی در شرایط رکودی بورس با زیان ۱۲ تا ۷۴ درصدی مواجه شدند و سهامداران خود را نارحت کردند به طوری که در یکسال اخیر صنعت ماشین آلات و تجهیزات کمترین و صنعت حمل و نقل که شرکتهایی مانند هلدینگ خلیج فارس،کشتیرانی و تایدواتر را در اختیار دارد بیشترین زیان را در کارنامه خود ثبت کرده و به عنوان زیان ده ترین صنعت بورس لقب گرفته است.

در این میان همراهان صنعت خودرو به دلیل بهبود نسبی اوضاع این صنعت وضعیت بهتری نسبت به سایر صنایع مطرح داشته و تنها با زیان ۱۲ درصدی مواجه شدند این در حالی است که سایر صنایع مطرح بازار همچون صنعت سیمان به دلیل ابهامات موجود در نرخ محصول با زیان ۲۳ درصدی مواجه شده وصنعت بانکداری نیز به دلیل ادامه تحریم ها و نرخ سود با زیان ۲۴ درصدی مواجه شدند.

اما صنعت شیمیایی که در یکسال گذشته با چالش های زیادی مواجه شده و به دلیل افزایش نرخ خوراک شرکتهای زیر مجموعه خود، زمینه افت بورس را فراهم کرده است،در یکسال اخیر زیان ۲۵ درصدی را نصیب همراهان خود کرد.

در این میان صنعت مطرح بازار یعنی فلزات اساسی نیز به دلیل کاهش قیمت های جهانی ریزش های سنگینی را تجربه کرد و زیان ۳۳ درصدی را به سهامداران خود وارد کرد.صنعت پر طرفدار بازار یعنی قند و شکرنیز به دلیل ابهامات ناشی از افزایش یا کاهش نرخ شکر در یکسال اخیر با بی میلی سهامداران مواجه شد و با زیان ۴۳ درصدی کام همراهان خود را تلخ کرد.

صنعت استخراج کانه های فلزی نیز که دوقلوهای سنگ آهنی را در دل خود دارد به دلیل ابهامات ناشی از افزایش بهره مالکانه معادن زیان ۳۷ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

 

براساس این گزارش، به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای در کنار افت قیمت نفت و مبهم بودن آینده صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاهی و معدنی فضای مبهمی را در بورس تهران ایجاد کرده است؛ وضعیتی که به گفته ی کارشناسان تنها در صورت انتشار اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی می تواند متوقف شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شوخی بورسی‌ با رسایی
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 20:29 | بازدید : 563 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 شوخی بورسی‌ با رسایی

آقای رسایی اخیرا در بازار سرمایه فعال شدند و در کنار ایشان کارشناسان زیادی مشغول فعالیت در حوزه بازار سرمایه هستند.

به دنبال اظهارات حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره بورس و خبر پیگیری وضعیت بورس در کمیسیون اصل نود و همچنین اظهارات وزیر اقتصاد درباره حجت الاسلام رسایی و بورس، برخی فعالان بورس به شوخی با رسایی پرداختند. 
  
رسایی گفته بود: « علی‌رغم وعده‌های رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد طی ماه‌های گذشته در مورد بازار بورس شاهد کاهش شاخص بورس در هفته‌های اخیر و وارد آمدن ضرر سنگین به سرمایه‌گذاران خرد هستیم. 
  
وی افزود: وعده‌های دولت در مورد بازار بورس مردم را امیدوار کرد و بسیاری از افراد سرمایه‌های خرد خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کردند اما ما امروز شاهد هستیم که این وعده‌ها نه تنها تحقق پیدا نکرده بلکه شاخص‌ها افت شدید پیدا کرده و کسی از دولت هم در این باره توضیح نمی‌دهد. 
  
عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: به دنبال شکایات زیاد مردم در مورد بورس این موضوع علاوه بر پیگیری در کمیسیون اصل ۹۰ ، در قالب سؤال و تذکر مورد پیگیری قرار می‌گیرد چرا که این اقدام موجب ضرر و زیان سرمایه‌گذاران کوچک و کاهش اعتماد مردم می‌شود.» 
  
در همین حال وزیر اقتصاد نیز گفته است: «آقای رسایی اخیرا در بازار سرمایه فعال شدند و در کنار ایشان کارشناسان زیادی مشغول فعالیت در حوزه بازار سرمایه هستند. ضمن آنکه ایشان در جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی برای بررسی سوالشان تشکیل شده بود اعلام کردند که من با وزارت اقتصاد و مسئولین بورس مساله‌ای ندارم و مشکل من با رییس‌جمهور و وزارت امور خارجه است.» 
  
در همین حال نیز فعالان بورس عکس جنجالی رسایی که پس از استیضاح وزیر علوم منتشر شده بود را دستکاری کرده و با تیتر «کلاس تکنیکال حجت الاسلام رسایی» در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر کردند. 
 
گفتنی است، تکنیکال یکی از روش های تحلیل بازار سرمایه و بورس است. 
  

شوخی بورسی‌ها با رسایی فعال در بورس +تصاویر 

شوخی بورسی‌ها با رسایی فعال در بورس +تصاویر

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 05.02.2015
پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 19:18 | بازدید : 474 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 05.02.2015

سهام ایالات متحده در روز چهارشنبه به دلیل کاهش مجدد قیمت نفت و اعلام این خبر که بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا دیگر اوراق قرضۀ یونانی را به عنوان تضمین نخواهد پذیرفت، به عقب بازگشتند. سهام بخش های انرژی، خدمات عمومی و بهداشت درمان پیشرو در زیان بودند بطوریکه 10 بخش اصلی با ریزش بسته شدند. بخش خصوصی ایالات متحده در ماه ژانویه 213هزار شغل اضافه کرد که کمتر از حد انتظار می باشد اما نشان می دهد که بازار کار نسبتاً قوی است که توانسته با وجود کاهش قیمت نفت که به صنایع مربوطه لطمه زده است شغل اضافه کند. شاخص غیرتولیدی متعلق به موسسۀ ISM که در ماه دسامبر به رقم 56.5 پایین ترین سطح طی شش ماه اخیر رسیده بود، در ماه ژانویه تا 56.7 رشد پیدا کرد که نشان می دهد بخش خدمات با سرعت کمی بیشتر در حال توسعه است. دلار تقویت شد ضمن اینکه شاخص دلار ضررهای روز گذشته اش را جبران کرد. امروز در ساعت 14:30 CET آمار مربوط به تراز تجاری ماه دسامبر و آمار مربوط به تعداد مدعیان بیکاری در هفتۀ منتهی به 31 ژانویه و آمار مربوط به تعداد افرادی که در هفتۀ منتهی به 24 ژانویه پس از گذشت یک هفته همچنان درخواست دریافت حقوق بیکاری دارند در ایالات متحده منتشر خواهند شد. پیش بینی می شود که کسری تراز تجاری از رقم 39.0 میلیارد دلار در ماه قبل به رقم 38.0 میلیارد دلار برسد. تخمین اولیه برای دلار نسبتاً مثبت است چراکه انتظار می رود تعداد مدعیان بیکاری از 265هزار نفر به 290هزار نفر افزایش یابد و کمتر از میانگین چهارهفته ای 298500 بماند.

S&P 500 Index
 


شاخص های سهام روز متلاطم چهارشنبه را اکثراً با رشد به پایان رساندند. شاخص Stoxx Europe 600 با رشدی 0.5درصدی برای سومین روز متوالی رشد کرد. بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا اعلام کرد که دیگر به بانک های یونانی اجازه نمی دهد که اوراق قرضۀ بی ارزش این کشور به عنوان تضمین برای تسهیلات ارزان استفاده کنند، یورو تحت تاثیر این اعلام بانک مرکزی دچار کاهش ارزش شد. تصمیم این بانک برای احیای حداقل الزامات رتبۀ اعتباری اوراق قرضۀ یونانی بطور مؤثری بار را به بانک مرکزی یونان منتقل می کند تا فاینانس مالی بانک هایش را تامین کند و این پس از آن رخ داد که "یانیس واروفاکیس"، وزیر دارائی یونان با "ماریو دراقی"، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا ملاقات کرد. یونان همچنان مذاکرات با صندوق بین المللی پول دربارۀ مقدار سوآپ بدهی برای مبادلۀ بدهی کنونی دولت با اوراق قرضۀ متصل با رشد آتی را آغاز کرده است. آمار منتشر شده در روز چهارشنبه حاکی از آن است که اقتصاد منقطۀ یورو در ماه ژانویه بیشتر از آنچه قبلاً پیش بینی می شد رشد داشته است ضمن اینکه خرده فروشی برای سومین ماه متوالی در دسامبر با سرعتی بی سابقه طی تقریباً هشت سال اخیر افزایش یافت. امروز در ساعت 11:00 CET شاخص های مدیران خرید برای منطقۀ یورو، آلمان، فرانسه و ایتالیا توسط Markit منتشر خواهند شد. بانک مرکزی انگلیس نیز تصمیم اش را در ارتباط با نرخ بهره د ساعت 13:00 CET اعلام خواهد شد. انتظار تغییری در سیاست وجود ندارد.

شاخص Nikkei امروز در حال ریزش است چراکه سرمایه گذاران تصمیم گرفتند از گزارش های درآمدی شرکت ها کسب سود کنند در حالیکه ضریب اطمینان سرمایه گذاران تحت تاثیر کاهش قیمت نفت و اخباری بود از تصمیم بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا در برخورد با بدهی یونان حکایت دارد. ارزش ین در برابر دلار تقویت شد.

بانک مرکزی چین الزمات برای سپرده را تا نیم درصد کاهش داد تا بتواند به تحریک تسهیلات و رشد گسترده تر اقتصاد کمک کند.

نفت که چهار روز متوالی افزایش قیمت داشت در روز چهارشنبه کاهش قیمت پیدا کرد که تحت تاثیر افزایش بیشتر از حد انتظار ذخایر نفتی ایالات متحده بود. ادارۀ آمار انرژی ایالات متحده (EIA) اعلام کرد که میزان ذخایر نفت خام در هفتۀ منتهی به 30 ژانویه 6.3 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است که دو برابر بیشتر از حد انتظار است.افزایش میزان ذخایر نفتی نشان می دهد که سطح تولید هنوز بسیار بالا است و با توازن دوبارۀ اشباع عرضه فاصله دارد.

طلا و دیگر فلزات در روز چهارشنبه افزایش قیمت داشتند که به دلیل اقدام بانک مرکزی چین در کاهش نرخ لازم سپرده برای بانک ها به منظور آزاد سازی سپرده های بیشتر برای افزایش تسهیلات برای دستیابی به تقویت رشد اقتصادی بود.

XAUUSD
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 283
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 396
:: بازدید ماه : 2342
:: بازدید سال : 11242
:: بازدید کلی : 131783