بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
بانک جهانی: کشورهای درحال توسعه وارد مرحله گذار دشوار شده‌اند
دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:2 | بازدید : 292 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بانک جهانی: کشورهای درحال توسعه وارد مرحله گذار دشوار شده‌اند

بانک جهانی: کشورهای درحال توسعه وارد مرحله گذار دشوار شده‌اند
 

چکیده: بانک جهانی در گزارش ماه ژوئن چشم انداز اقتصاد جهانی این بانک اعلام کرد، کشورهای در حال توسعه در سال 2015 وارد یک مرحله گذار دشوار شده‌اند.

بانک جهانی در آخرین گزارش خود اعلام کرد، کشورهای در حال توسعه در سال 2015 با یکسری چالش‌های سخت روبرو شده اند از جمله افزایش هزینه‌ای استقراض. آنها همچنین باید با دوره جدیدی سازگار شوند که در آن قیمت نفت و دیگر کالاهای استراتژیک پایین است و در نتیجه امسال برای چهارمین سال متوالی، رشد اقتصادی این کشورها ناامید کننده خواهد بود.

رشد 4.4 درصدی کشورهای در حال توسعه در سال 2015

در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود، کشورهای در حال توسعه امسال در مجموع 4.4 درصد رشد کنند. رشد اقتصادی این کشورها در سال 2016 و 2017 احتمالا به ترتیب 5.2 و 5.4 درصد خواهد بود.

جیم یانگ کیم رییس بانک جهانی گفت: پس از بحران مالی جهانی سال 2008، کشورهای در حال توسعه موتور رشد جهان بودند اما اکنون آنها با محیط اقتصادی دشوارتری روبرو هستند.

وی افزود: ما هر کاری که بتوانیم برای کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط انجام خواهیم داد تا انعطاف‌پذیرتر شوند و بتوانند این دوره گذر را مدیریت کنند.

کشورهای موفق کدامند؟

رییس بانک جهانی ادامه داد: ما بر این باوریم که کشورهایی که روی سلامت، بهداشت و تحصیلات مردم سرمایه‌گذاری می کنند، محیط اقتصادی را بهبود می‌بخشند و با توسعه زیرساخت‌ها، اشتغال ایجاد می‌کنند، در سال‌های پیش رو با قوت و قدرت بیشتری راه خود را پیدا خواهند کرد. این نوع سرمایه‌گذاری‌ها به صدها میلیون نفر کمک خواهد کرد تا از فقر نجات یابند.

بانک جهانی اعلام کرد رشد اقتصادی چین هم اکنون به 7.1 درصد کاهش یافته است. برزیل با رسوایی فساد مالی خود، شانس کمی دارد و با رشد منفی روبرو خواهد شد. هند با رشد اقتصادی 7.5 درصدی خود در سال میلادی جاری، برای نخستین بار در جدول کشورهای دارای رشد اقتصادی بالای بانک جهانی، پیشتاز خواهد بود.

کاهش قیمت‌های نفت و دیگر کالاهای استراتژیک، کاهش رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه که بسیاری از آنها بشدت وابسته به صادرات کالا هستند را تشدید کرده است. این در حالی است که کشورهای وارد کننده از کاهش تورم جهانی، فشار هزینه‌های مالی و هزینه‌های واردات سود می‌برند.

رشد اقتصادی در کشورهای پردرآمد

در کشورهای پردرآمد، رشد اقتصادی شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. رشد اقتصادی در منطقه یورو و ژاپن افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین رشد اقتصادی در آمریکا نیز با وجود شروع ضعیف آن در ابتدای سال 2015، تداوم پیدا خواهد کرد.

کشورهای پردرآمد در سال میلادی جاری در مجموع 2 درصد رشد می‌کنند. رشد اقتصادی این کشورها در سال‌های 2016 و 2017 به ترتیب معادل 2.4 و 2.2 درصد پیش‌بینی می‌شود.

رشد اقتصادی جهان

بانک جهانی رشد اقتصادی جهان در سال 2015 را 2.8 درصد پیش‌بینی کرد. همچنین براساس برآوردهای این بانک، اقتصاد جهانی در سال های 2016 و 2017 به ترتیب رشدی معادل 3.3 و 3.2 درصد را تجربه خواهد کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی
دو شنبه 25 خرداد 1394 ساعت 1:0 | بازدید : 307 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی

رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی
 
 

چکیده: بورس تهران در حالی وضعیت نامناسبی را از منظر معاملات تجربه می‌کند که عدم ورود نقدینگی به این بازار، مهم‌ترین عامل رکود در آن محسوب می‌شود.

نویسنده:بهزاد بهمن‌نژاد

بررسی‌ها از وضعیت گروه‌های فعال در بازار سهام به لحاظ نقدشوندگی که داده مهمی برای ورود به بازار محسوب می‌شود، نشان می‌دهد برخی گروه‌ها نظیر خودرو و لیزینگی‌ها که عموما سهام شناور بالایی دارند از نقدشوندگی بالاتری برخوردار هستند. گروه‌هایی که تنوع شرکت‌ها در آنها اندک و سهام شناور پایینی دارند، مثل مخابرات و حمل‌و‌نقل نیز از نظر نقدشوندگی در وضعیت نامطلوبی هستند.

بررسی وضعیت گردش مالی در گروه‌های مختلف بازار سهام

بازار سهام در حالی هفته گذشته با افت قابل توجه قیمت‌ها همراه شد که کارشناسان همچنان، عدم ورود نقدینگی جدید به این بازار را که می‌‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، به عنوان مهم‌ترین عامل این وضعیت رکودی برآورد کردند. پیش از این، در گزارشی وضعیت نقدشوندگی این بازار را در مقایسه با بازارهای سهام کشورهای پیشرفته مقایسه کرده بودیم که نشان از ضعف گردش مالی در بورس تهران داشت. در این شرایط، وضعیت شرکت‌های بورسی یکسان نیست و گروه‌های مختلف عملکرد متفاوتی دارند. در این گزارش، نسبت گردش مالی (turnover ratio) به تفکیک هر صنعت از آبان 92 بررسی شده است که نشان می‌دهد برخی گروه‌ها مثل خودرو و لیزینگ بیشترین نقدشوندگی و برخی دیگر از صنایع مثلا مخابرات و حمل و نقل کمترین نقدشوندگی را در میان صنایع بزرگ بورسی دارند.

نقدشوندگی، معیاری مهم برای سرمایه‌گذاری

یکی از معیارهای مهم برای هر سرمایه‌گذار، میزان نقدشوندگی سرمایه‌اش است. بر این اساس، در بازار سهام نیز نسبت‌های متعددی نقدشوندگی را تعیین می‌کنند. در این میان، نسبت گردش مالی یکی از مهم‌ترین معیارهای نقدشوندگی است. گردش مالی به این صورت محاسبه می‌شود که مجموع ارزش (یا حجم) معاملات یک سهم در یک دوره زمانی مشخص، بر متوسط ارزش بازار (یا تعداد کل سهام) آن شرکت تقسیم می‌شود و هر چه این نسبت بزرگ‌تر باشد، نقدشوندگی بالاتر است. به طور متوسط در بورس تهران، نسبت گردش مالی حدود 22 درصد است (برای دوره یکساله)؛ این در حالی است که در بازارهای سهام توسعه‌یافته این نسبت به طور متوسط 100 درصد است. به این معنا که در این بازارها، در طول یک سال، هر سهم موجود در بازار، حداقل یک بار معامله می‌شود. این در حالی است که در بورس تهران، به طور متوسط 22 درصد سهام موجود در یک بازه یکساله معامله می‌شوند که نشان از نقدشوندگی پایین است.

در این شرایط، وضعیت نقدشوندگی در صنایع مختلف را بررسی کرده‌ایم. با توجه به آمار معاملات ماهانه ارائه‌شده توسط سازمان بورس که از آبان 92 منتشر شده است، در این گزارش، نسبت مزبور برای بازه‌های زمانی یک‌ماهه و برای هر صنعت به صورت جداگانه بررسی شده است. در نهایت نیز از داده‌های مربوط به 19 ماه مورد بررسی، میانگین گرفته شده تا متوسط نقدشوندگی در هر صنعت محاسبه شود. سپس نسبت مزبور در 12 (تعداد ماه در یک سال) ضرب شده است تا اعداد با متوسط کل بازار مقایسه شود. در این بررسی مشاهده می‌شود از 36 گروه مورد مطالعه، نیمی از آنها کمتر از 22 درصد (نسبت نقدشوندگی کل بازار) و 18 گروه دیگر بیش از این رقم نقدشوندگی داشته‌اند که با متوسط کل بازار نیز همخوانی دارد. با این حال، رتبه‌های نخست چه از نظر بیشترین نسبت گردش مالی و چه از نظر کمترین نسبت در اختیار گروه‌های بسیار کوچک است.

با توجه به ارزش بازار پایین، نباید این معیار را برای این صنایع کوچک در نظر گرفت و در این گزارش صرفا برای تکمیل داده‌ها آورده شده‌اند. علت امر این است که وقتی ارزش بازار بسیار کوچک است، سهامداران فعال در نمادها بسیار محدود می‌شوند و در نتیجه معاملات مقطعی می‌تواند نسبت گردش مالی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، در گروه سایر معادن که نسبت نقدشوندگی (برای بازه یکساله) 202 درصد است، ارزش بازار 23 میلیارد تومان است که کمتر از یک دهم ارزش معاملات یک روزه بورس تهران است. بنابراین، مشاهده می‌شود متوسط ماهانه نسبت گردش مالی در این صنعت 17 درصد است، در حالی که در برخی ماه‌ها نسبت مزبور به حدود 50 درصد نیز رسیده که بیانگر انحراف زیاد اطلاعات نقدشوندگی در این گروه است.

گردش مالی بالا در لیدرهای جدید

با این حال، در میان صنایع بورسی که سهم قابل توجهی از ارزش کل بازار سهام دارند سهام شناور آزاد (آن بخش از سهام که قابلیت معامله شدن توسط سهامداران خُرد را دارد) نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. به عنوان مثال، گروه سایر واسطه‌گری مالی (لیزینگ‌ها) و خودرو به ترتیب نسبت نقدشوندگی 92 و 74 درصد است. بالا بودن این نسبت در گروه‌های مزبور را ناشی از چند عامل می‌توان دانست؛ نخست بحث مذاکرات هسته‌ای در دوره مورد بررسی (آبان 92 تا اردیبهشت 94) است که با توجه به اثرگذاری قابل توجه بر صنعت خودرو، باعث افزایش اقبال سهامداران به گروه‌های مزبور شده است.

به طوری که چه در دوره خوش‌بینی و چه در دوره نگرانی به گشایش‌های هسته‌ای، صنعت خودرو و لیزینگ حجم بالایی از معاملات را در اختیار داشتند. نکته دوم بحث رشد بالای تولیدات و فروش خودرو است که در مدت مزبور بر سودآوری و چرخش اقبال سهامداران به آنها موثر بوده است. سومین عامل نیز که نقش بسزایی دارد، بحث سهام شناور آزاد در این گروه‌ها است به طوری که در گروه خودرو، ایران خودرو با 37‌درصد و سایپا با 24 درصد سهام شناور آزاد مهم‌ترین نمادهای گروه محسوب می‌شوند، این در حالی است که سهم شناور آزاد در کل بازار به طور متوسط حدود 23 درصد است. همچنین در میان لیزینگی‌ها، «ولساپا» دارای بیشترین ارزش بازار است و 48 درصد سهام شناور آزاد دارد. این موضوع سبب شده است طی یکی، دو سال اخیر، گروه‌های یادشده به لیدرهای بازار سهام تبدیل شوند.

نقدشوندگی پایین در گروه‌های تک‌سهم

از سوی دیگر، گروه‌هایی مثل مخابرات و حمل‌و‌نقل که نمادهای فعال آنها بسیار اندک است، نقدشوندگی پایینی دارند به‌طوری که در گروه مخابرات، نماد «اخابر» و در گروه حمل و نقل، نماد «حکشتی» سهم بسیار بالایی در عملکرد گروه دارند؛ حال آنکه نمادهای مزبور فقط 5‌درصد سهام شناور آزادرا دارند. این موضوع در کنار برخی مشکلات سودآوری در نمادهای مزبور سبب پایین ماندن قابل‌توجه نقدشوندگی در آنها است. در گروه‌های بزرگ دیگر نظیر محصولات شیمیایی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی نیز ضریب نقدشوندگی حدود 17 درصد است که با توجه به ارزش بالای گروه‌های مزبور، مشاهده می‌شود این نسبت مشابه متوسط کل بازار است.

فشار فروش حقیقی‌ها

هفته گذشته شاهد افت قابل‌توجه بازار سهام بودیم، به طوری که چند رکورد جابه‌جا‌ شد. به این ترتیب، شاخص کل بورس تهران برای نخستین‌بار در رقمی کمتر از مقدار خود در ابتدای سال قرار گرفت که این امر با شکست کف حمایتی 63 هزار واحدی پس از 18 روز متوالی همراه بود. همچنین افت 1/5 درصدی شاخص کل در پنج هفته اخیر بی‌سابقه بود. در این میان، برخی نگرانی‌ها از نتیجه مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عاملی بود که باعث قرار گرفتن سهامداران، به‌ویژه حقیقی‌ها در نقش فروشنده شد. گرچه سهامداران حقوقی از نمادهای بزرگی که عموما در سبد سرمایه‌گذاری آنها است حمایت نسبی انجام دادند، اما به طور کلی فشار فروش سنگینی را در تمامی نمادهای بورسی شاهد بودیم. به این ترتیب، شاخص کل هم‌وزن که اثرگذاری همه نمادها در آن یکسان است، افت 2/6 درصدی را تجربه کرد که به مراتب بیشتر از شاخص کل بود.

افت دسته‌جمعی‌ بازارها

همچنین علاوه بر بازار سهام، بازارهای ارز و سکه نیز با کاهش قیمت، هرچند ملایم‌تر همراه شدند. به طوری که دلار آمریکا با افت نیم درصدی به قیمت 3315 تومان و سکه نیز با کاهش 1/2 درصدی به قیمت 920 هزار تومان معامله شدند.

تداوم ضعف معاملات در بورس

همچنین، بررسی حجم و ارزش معاملات در بازار سهام نشان می‌دهد، متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه نسبت به هفته ماقبل تغییر محسوسی نداشته است. به این ترتیب، سطوح ضعیف حدود 320 میلیون سهم در روز به ارزش 560 میلیارد تومان در هفته گذشته نیز ثابت باقی ماند.

 
 
 
رتبه نقدشوندگی صنایع بورسی

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کلاهبرداری میلیاردی یک زن از اقوامش!
یک شنبه 24 خرداد 1394 ساعت 1:18 | بازدید : 249 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

کلاهبرداری میلیاردی یک زن از اقوامش!

خانمی که 1200 شاکی دارد، با‌گذشت ۲ هفته از زمان دستگیری‌اش هنوز درباره اتهامات سخنی به میان نیاورده‌ است. این خانم ۴۲ ساله متهم است که از 1200 نفر به بهانه برگزاری سفرهای زیارتی حدود هشت میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است.
 

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، شاکیان این خانم که عمدتا از اقوام و بستگان او هستند می‌گویند او از پنج سال قبل این کار را شروع کرده است.

گرچه دادستانی شهرستان قم که عمده شاکیان در این دادسرا طرح دعوا کرده‌اند هنوز اعلام رسمی در این‌باره نکرده است اما پلیس، این زن را دو هفته قبل در تهران بازداشت کرده است. این در حالی است که او تاکنون به بهانه‌هایی از جمله ناخوش‌احوالی از زیر بار پاسخگویی در بازجویی‌ها شانه خالی کرده‌ است.

یکی از شاکیان این زن می‌گوید: او یکی از فامیل‌های ماست و ما هیچ‌گاه گمان نمی‌کردیم که او چنین کاری بکند. او گفت برای یک آژانس کار می‌کند و حتی ما یک بار از او تور سوریه خریداری کردیم ولی الان ۲ سال است که برای سفر به مکه از ما پول گرفته و بعد نه خبری از پول شده و نه خبری از خود او.

یکی از زنانی که قربانی کلاهبرداری‌های این زن شده است نیز توضیح می‌دهد: این زن بیشتر سراغ اقوام و فامیل خود رفته است. او سال ۱۳۹۲ به همه بستگان گفت که برای نوروز ۱۳۹۴ تور زیارتی مکه دارد و چون قبلا تورهای زیارتی دیگری برگزار کرده بود، ما هم به او اعتماد کردیم. این زن بیشتر به سراغ فامیل و بستگان خود در یکی از روستاهای اطراف قم رفته بود و بیشتر با جلب اعتماد خویشان ازآنها پول گرفته بود.

یکی دیگر از شکات که ۴۸ میلیون‌تومان از این زن طلبکار است درباره شکایتش می‌گوید: من به جز ثبت نام برای سفر به مکه مقدار قابل توجهی از سرمایه‌ام را به ایشان دادم چون او وعده داده بود که آژانس مسافرتی‌ای که برایش کار می‌کند دلار با قیمت دولتی می‌فروشد و من می‌خواستم از این طریق معامله مطمئنی انجام داده باشم.

وی همچنین تأکید می‌کند: این خانم ابتدا در چند مرحله برای من دلار با قیمت دولتی آورد و بعد که خوب اعتماد من جلب شد و رقم قابل توجهی از من گرفت، دیگر به تلفن‌هایم جواب نداد!
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قرارداد کار کمتر از یکسال ممنوع شد/ جمع‌آوری قراردادهای ماهیانه
یک شنبه 24 خرداد 1394 ساعت 1:15 | بازدید : 236 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

قرارداد کار کمتر از یکسال ممنوع شد/ جمع‌آوری قراردادهای ماهیانه

قرارداد کار کمتر از یکسال ممنوع شد/ جمع‌آوری قراردادهای ماهیانه
 
+چکیده: یک مقام مسئول کارگری از ابلاغیه جدید وزارت کار درباره ساماندهی قراردادهای کار خبر داد و گفت: امضای قرارداد در کارگاه‌های با ماهیت دائم، کمتر از یکسال ممنوع شد.

هادی ابوی از ابلاغیه مهم وزارت کار در قالب بخشنامه شماره ۴۰ روابط کار خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت شده درباره ساماندهی قراردادها در دو سال اخیر، معاون روابط کار وزارت کار دستورالعمل شماره ۴۰ با موضوع ممنوعیت امضای قراردادهای کاری زیر یکسال در کارگاه‌های با ماهیت دائم را ابلاغ کرد.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: با آشفته شدن وضعیت قراردادهای کاری نیروی کار کشور، پیگیری‌های فراوانی را از طریق وزیر کار و معاون روابط کار درباره ساماندهی قراردادها داشتیم و به دنبال این بودیم که به نحوی امنیت شغلی نیروی کار را تقویت کنیم.

ابوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، قراردادهای ۱ و ۳ ماهه در بسیاری از واحدهای با ماهیت دائم منعقد می‌شود و ما می دانیم بنگاه‌های که سالیان متمادی در حال کار است و میلیاردها تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده، قرار هم نیست که تعطیل شود ولی نیروی خود را به صورت موقت کمتر از یکسال جذب می‌کند.

این مقام مسئول کارگری کشور ادامه داد: متاسفانه انبوه این قراردادها باعث شده تا امنیت شغلی و آسایش نیروی کار سلب شود و فرد نمی داند که آیا ماه بعد هم کار خواهد داشت و یا خیر؟ این مسئله باعث استرس فراوان شغلی در افراد می شود و با وجود اینکه کارفرمایان فکر می کنند این مسئله باعث افزایش بهره وری نیروی کار می شود، ولی برعکس باعث نابودی انگیزه و توان کاری افراد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه موضوعاتی مانند متوقف شدن قراردادهای سفیدامضاء، دریافت اوراق سفید از کارگران توسط برخی کارفرمایان و همچنین انعقاد قراردادهای بالای یکسال در مشاغل با ماهیت دائم؛ به شدت از سوی نمایندگان کارگران دنبال می شود گفت: وقتی قرار است یک کارگاه باشد و فعالیت کند، چرا باید نیروی موقت بگیرد؟

به گفته ابوی، با ابلاغ این دستورالعمل جدید، انتظار می رود ساماندهی در قراردادها اتفاق بیافتد و اگر از این پس در کارگاهی با ماهیت شغلی دائم، کارفرمایی اقدام به امضای قرارداد زیر یکسال نماید، این قرارداد مخدوش است و اعتبار نخواهد داشت.

ابوی در خصوص نحوه شناخت مشاغل با ماهیت دائم و غیردائم، بیان داشت: این مسئله به روشنی مشخص است و خود کارفرما می داند. به عنوان نمونه، می توان در برخی پروژه های عمرانی و ساختمانی زیر یکسال نیروی موقت جذب کرد ولی در کارخانه ای که سال‌هاست در حال فعالیت است و قرار هم نیست که از کار خارج شود، باید قرارداد صحیح به امضا برسد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا بازارها اطلاعات تجاری را مخفی‌ می‌کنند؟
سه شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 1:57 | بازدید : 263 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

چرا بازارها اطلاعات تجاری را مخفی‌ می‌کنند؟

چرا بازارها اطلاعات تجاری را مخفی‌ می‌کنند؟
در سال‌های دهه 90، بین قلب‌، ذهن و دسکتاپ‌های کاربران کامپیوتر در سراسر دنیا جنگ درگرفته بود. شرکت اپل با معرفی نسخه اصلی مکینتاش در سال 1984 و آشنا کردن کاربران با ماوس، کامپیوترهای شخصی را وارد عصری مدرن کرده بود. اما این شرکت خیلی زود عرصه را به مایکروسافت واگذار کرد
 

10 سال بعد، مایکروسافت با ویندوز 95 این برتری را محکم‌تر کرد و دو سال بعد از آن، وقتی وزارت دادگستری آمریکا شکایتی ضد انحصارگرایی را در برابر این شرکت نرم‌افزاری ترتیب داد، این جنگ به پایان رسید و ویندوز پیروز شد.

وقتی دو پایگاه مانند ویندوز و مکینتاش وارد رقابت با یکدیگر می‌شوند، پیروز شدن یکی بر دیگری اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد. وقتی پایگاه‌های کارت‌ اعتباری مانند ویزا (Visa)، مستر کارد (MasterCard)، امریکن اکسپرس (American Express) و... مطرح می‌شوند، مصرف‌کننده گزینه‌های بسیار متفاوتی پیش روی خود دارد. طرفداران بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌ها در حال حاضر سه گزینه Nintendo Wii، ایکس‌ باکس 360 مایکروسافت و پلی استیشن 3 سونی را پیش روی خود دارند و افرادی که به دنبال چت و تعامل با دیگران هستند، می‌توانند از سایت‌های بیشماری در اینترنت بازدید کنند. در هر یک از این صنایع، مصرف‌کنندگان سال‌های سال از یکی از این گزینه‌ها بهره برده‌اند. برخلاف آنچه بین ویندوز و مکینتاش پیش آمد، هیچ‌یک از این بازارها به نفع یا ضد دیگری اطلاعات تجاری را مخفی نکرده است.

نشانه‌های اینکه یک بازار چه زمانی اطلاعات تجاری را مخفی می‌کند و اینکه اصلا آیا این کار را انجام می‌دهد یا نه، از نزدیک توسط اقتصاددانان و قانون‌گذاران رصد می‌شود. با این حال، همان‌طور که جنگ کامپیوترهای شخصی نشان داده، این اقدام بازار نشانه خاصی ندارد. در حقیقت، این مخفی‌سازی تنها زمانی آشکار می‌شود که اتفاق افتاده و کار از کار گذشته باشد.

دیلان مینور، استادیار اقتصاد مدیریتی و علوم تصمیم‌گیری در مدرسه مدیریت کلوگ می‌گوید: «مخفی‌سازی اطلاعات بازار در دنیای واقعی کار بسیار سختی است. ما فقط تصویری فوری از آن می‌گیریم. اما مطمئن نیستیم که یک بازار در حال مخفی‌سازی اطلاعات یا تعامل بین دو پایگاه است.»

مخفی‌سازی یا عدم مخفی‌سازی

مینور و همکارانش، تنجیم حسین (Tanjim Hossain)، استاد دانشگاه تورنتو و جان مورگان (John Morgan)، استاد دانشگاه کالیفرنیا، برای بررسی لحظه‌ای که بازار اقدام به مخفی‌سازی اطلاعات می‌کند، به آزمایشگاهی رفتند تا این شرایط را کنترل کنند. مینور در این باره می‌گوید: «ویژگی منحصربه‌فرد آزمایشگاه این است که می‌توانیم پایگاه‌های بازار رقابتی را شبیه‌سازی و بازآفرینی کنیم تا ببینیم چرا و چه زمانی بازارها اطلاعات را مخفی‌سازی می‌کنند.»

این محققان در آزمایشگاه ابتدا تعدادی بازار مختلف ایجاد کردند که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانستند پایگاهی را در برابر پایگاه دیگر انتخاب کنند. چهار (و در مواقعی هشت) شرکت‌کننده در یک جلسه شرکت‌ کردند و هر چند مجموعه را در چند دوره بازی کردند. قرار شد هر کدام از شرکت‌کننده‌ها یکی از دو نوع A و B باشند و دو یا چهار شرکت‌کننده از هر نوع A یا B بازاری را تشکیل دادند. در هر دوره، شرکت‌کنندگان پایگاهی را بر اساس A یا B بودنشان و نتیجه مربوط به هر پایگاه را انتخاب کردند (مثلا ممکن بود یک پایگاه حق‌الزحمه کمتر و بازدهی بیشتری برای نوع A ارائه کند که باعث وسوسه شرکت‌کنندگان شود). مینور و همکارانش بازارها را طوری تنظیم کردند که انتظار می‌رفت نیمی از آنها اطلاعات را مخفی‌سازی کنند و نیم دیگر در تعامل باشند.

عجیب این بود که تقریبا همه بازارها اقدام به مخفی‌سازی اطلاعات کردند. حتی وقتی پایگاه‌ها و بازدهی آنها مثل هم بودند – که افراد را تشویق می‌کرد به اولین انتخابشان روی آورند – شرکت‌کنندگان همچنان بر یک پایگاه متمرکز بودند. مینور می‌گوید «مخفی‌سازی اطلاعات بسیار جامع و فراگیر بود و ما کاملا گیج شده بودیم. به نظر می‌رسید چیزی که تعامل را پرورش می‌دهد، از بازارهای آزمایشی آنها حذف شده بود.»

بازگشت به آزمایشگاه

بنابراین، مینور و همکارانش مجموعه آزمایش‌های دیگری را طراحی کردند و این بار عوامل تفکیک افقی 1 را اضافه کردند. اصطلاح تفکیک افقی برای موقعیتی به‌کار گرفته می‌شود که در آن یک پایگاه یک گروه را بیش از گروه دیگر جذب می‌کند. مینور و همکارانش در آزمایشگاه بازارها را طوری تجهیز کردند که یک پایگاه به یک مجموعه از شرکت‌کنندگان نسبت به مجموعه دیگر بازدهی بیشتری داشتند. حتی در این شرایط هم، تعامل ایجاد نشد. مخفی‌سازی اطلاعات تنها زمانی فروکش کرد که بازدهی یک نوع خاص به طرز چشمگیری از مزایای پایگاه دیگری که کیفیت بالاتر داشت، بیشتر بود. در مفهوم اقتصادی، تفکیک افقی در این بازارها بر تفکیک عمودی2 غلبه می‌کند.

در مورد ویندوز و مکینتاش، تفکیک عمودی شرکت اپل برای به دست آوردن یک بازار دوپایگاهی کافی نبود. یعنی مکینتاش برای بیشتر کاربران تجربه بهتری نسبت به ویندوز ایجاد نمی‌کرد و بنابراین بازار سیستم عامل اطلاعات را مخفی‌سازی کرد. در بازارهایی که مخفی‌سازی اطلاعات در آن اجتناب‌ناپذیر است، قانون‌گذاران نظارت نزدیکی دارند.

به گفته مینور «در واقع قانون‌گذاران در مورد اثرات مخفی‌سازی نگرانند. وقتی تعامل امکان‌پذیر یا مفید است، آنها سعی می‌کنند رقابت را حفظ کنند. اما در مواردی مانند ویندوز که یک شرکت کنترل بازار را در دست دارد، قانون‌گذاران سعی می‌کنند مصرف‌کنندگان را در برابر سوءاستفاده‌های احتمالی محافظت کنند.» درحالی‌که کشف مینور و همکارانش مبنی بر اینکه تفکیک افقی می‌تواند مانع مخفی‌سازی اطلاعات بازار شود، به قانون‌گذاران در جهت جلوگیری از ایجاد انحصارها کمک نمی‌کند، اما در عوض به شرکت‌هایی که تازه وارد بازار می‌شوند کمک می‌کند بهترن روش موفقیت در یک شرایط رقابتی سخت را مشخص کنند. مینور توصیه می‌کند «یک تازه‌وارد می‌تواند در پایگاهی که به مشتریان ناهمگون خدمت می‌کند، موفق شود.»

1) تفکیک افقی (Horizontal Differentiation) میزان یا حد تفکیک بین واحدها را نشان می‌دهد. این نوع تفکیک، به‌میزان تفکیک بین واحدهای سازمانی، براساس موقعیت اعضای سازمان، ماهیت وظایف آنها و میزان تحصیلات و آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند، اشاره می‌کند.
2) تفکیک عمودی (Vertical Differentiation) به عمق یا ارتفاع سلسله مراتب سازمانی نظر دارد. با افزایش سطوح سلسله مراتب سازمانی، تفکیک عمودی سازمان افزایش یافته و پیچیدگی سازمانی، بیشتر می‌شود.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بورس همچنان در انتظار
سه شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:59 | بازدید : 281 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بورس همچنان در انتظار

شاخص کل بازده نقدی و قیمت بورس امروز دوشنبه 18 خرداد ماه جاری با 234 واحد افت رقم 62 هزار و 952 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص قیمت وزنی نیز دراین روز با 98 واحد افت، به عدد 26 هزار و 338 واحد رسید این در حالی بود که شاخص بازار اول بورس با افت 223 واحدی در محدوده 45 هزار و 237 واحد ایستاد در حالی که شاخص بازار دوم با 149 واحد ریزش رقم 131 هزار و 35 واحد را برای خود ثبت کرد.

شاخص کل فرابورس (آیفکس) اما با کاهش 4 واحدی عدد 698 واحد را برای خود در این روز ثبت کرد.

بر اساس این گزارش ارزش معاملات سهام و دارایی‌های مالی در بورس تهران امروز از 140 میلیارد و 459 میلیون تومان اندکی فراتر رفت که حاصل دست به دست شدن بیش از 740 میلیون سهم و اوراق قابل معامله در 49 هزار و 131 دفعه داد و ستد بود ارزش معاملات فرا بورس نیز امروز بیش از 345 میلیارد تومان بالغ شد که عمده آن ناشی از معاملات بلوکی و عرضه‌های یک جا در بازار پایه و عادی فرابورس بود.

گفتنی است 3 نماد معاملاتی کشتیرانی ج.ا.ا، پتروشیمی خارک و پالایش نفت بندرعباس بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس برجای گذاشتند.

در عین حال نمادهای معاملاتی بانک ملت، بانک تجارت و مپنا بالاترین تاثیر منفی را برای شاخص بورس رقم زدند.

طی امروز نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان از سوی ناظر بازار فرابورس پس از آنکه تعدیل مثبت سود واقعی خود را در پایان عملکرد دوره مالی 93 ارایه کرد با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد مورد بازگشایی قرار گرفت که با اقبال خریداران حقیقی‌ها همراه بود. با وجود معامله بیش از 21 میلیون و 791 هزار سهم در این نماد معاملاتی و رشد بیش از 5 درصدی قیمت سهم در تابلوی معاملات اما نتوانست به صف خرید پایداری در این نماد بیانجامد.

امروز در نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت نیز حقوقی حاضر در این نماد اقدام به انجام معاملات محدودی میان کدهای در اختیار خود کرد اما درنهایت به دلیل افزایش انگیزه فروش از سوی حقیقی‌ها با ثبت صف فروش 7 میلیون سهمی در پایین‌ترین دامنه مجاز نوسان قیمت به کار خود پایان داد.

در بازار امروز 98.8 درصد سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس به قیمت هر سهم 200 تومان روی میز فروش فرابورس در بازار پایان قرار گرفت که با رشد 4 تومانی از سوی شرکت کارگزار صنعت و معدن برای یک شرکت حقوقی دیگر خریداری شد.

در نمادهای بزرگ بانکی از جمله بانک صادرات نیز امروز اغلب حقوقی‌ها فروشنده سهام بودند هر چند که برخی معاملات کد به کد برای بازارگردانی قیمت سهام تا رقم صفر تابلو به چشم می‌خورد.

در گروه سیمانی‌ها نیز امروز سیمان خاش تنها نماد معاملاتی مثبت این گروه بود که در حجم محدودی از معاملات سهام میان تعداد اندکی حقیقی رشد 5 درصدی قیمت را تجربه کرد.

به گزارش فارس‌، وضعیت کلی معاملات همچنان با بیم و امید نسبت به آینده پیش می‌رود هرچند که به نظر می‌رسد روند بازار به گونه‌ای شکل گرفته که در صورت اطمینان از کوچک‌ترین تحرک که تاثیرگذار بر اقتصاد و حوزه بین‌المللی به سرعت افت‌های پیشین را جبران کند


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حمایت های مهم شاخص بورس ایران از دست رفت
دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:56 | بازدید : 326 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

حمایت های مهم شاخص بورس ایران از دست رفت

روزنامه Financial Tribune ( اولین روزنامه اقتصادی انگلیسی زبان ایران ) درباره شرایط گذشته و حال و آینده بازار سهام ایران گزارش داد( http://goo.gl/78Ei0R ) بازار سرمایه ایران به دلیل وضعیت اقتصادی مبهم کشور طی دو سال گذشته دستخوش نوسانات فوق العاده ای شده است. در حالی که بسیاری اینجا در ایران و خارج از کشور به چشم انداز بازار داشته اند، شاخص کل بورس همچنان در از دست دادن حمایت های با اهمیت و حیاتی پیشرفت کرده و کل بازار از ژانویه 2014 رو به کاهش بوده است.

عوامل موثر چیست و چگونه خطرات سیستماتیک ریشه دوانده اند؟

توافق موقت بین ایران و 5 + 1 در نوامبر 2013 مدت کوتاهی پس به روی کار آمدن دولت جدید در ماه اوت 2013 اهمیت تحولات سیاسی بر رشد صعودی بازار را نشان داد. اندکی پس از آن، سیاست های مالی انقباضی از سوی دولت در لایحه بودجه سالانه پیشنهاد به سقوط ناگهانی در بازار منجر شد.

با توجه به نزدیک شدن به مهلت 30 ژوئن برای دستیابی ایران و قدرت های بزرگ جهان به یک توافق جامع هسته ای، به نظر میرسد بازار باید دوباره حرکتی رو شروع کند اما این حرکت تا چه میزان می تواند قوی باشد؟ پاسخ به این سوال نیازمند یک تجزیه و تحلیل کامل از بازار دارد اما سرمایه گذاران فردی و سازمانی در حال حاضر امید خود را از دست داده اند. بازار خفته باقی مانده است.

چشم انداز اقتصاد جهانی حاکی از نقش مهم نفت در بسیاری از اقتصادهای دنیاست و ایران هم از آن مستثنی نیست. برخی از اقتصاد های متکی بر نفت مانند روسیه و شاخص کشورهای عربی پس از کاهش جهانی قیمت نفت خام از ژوئن 2014 که در اوج 107 دلار در هر بشکه قرار داشت و به 45 دلار در هر بشکه کاهش یافت، دچار افت شدید شاخص بورس این کشورها شده اند.

اما شاخص بورس ایران به لطف ساختار محدود کننده دامنه نوسان آن ایمن باقی مانده است. درحالی که بازارهای جهانی با توجه به افزایش قیمت نفت در سال 2015 اندکی از زیان های خود را جبران کردند، بازار داخلی ایران حرکتی از خود نشان نداد. با این حال کارشناسان پیش بینی کرده اند یک توافق نهایی هسته ای وضعیت ایران را نیز بهبود خواهد بخشید.

چشم انداز اقتصادی داخلی از جمله رکود اقتصادی و تورم بالا نیز بر شاخص بورس تاثیر گذاشته است. در حالی که تلاش های دولت حسن روحانی رئیس جمهور برای مهار تورم از طریق سیاست های مانند افزایش نرخ بهره تا حدودی در اصلاح اقتصاد موفق بوده اما باعث مختل شدن بازار سرمایه ایران شده است.

درحال حاضر با محدود کردن تورم و بازگشت اقتصاد به مسیر اصلی خود بانک مرکزی ایران برای حمایت از بازار سرمایه اقدام به کاهش سودهای بانکی کرده است. بسیاری از افراد انتظار بازگشت به رشد در آینده ای نزدیک را دارند.

اگرچه ابهامات در مورد مباحث سیاسی هنوز از سوی ایران و کشورهای خارجی دیده می شود، اما یک بررسی از وضعیت فعلی امور نشان می دهد آینده ای درخشان برای بازار سرمایه ایران می توان ترسیم کرد. روند رو به پایین ممکن است تا مدتی در بازار وجود داشته باشد اما شرکت های که اغلب قیمت سهامشان به کف رسیده در حوالی همان قیمت ها در انتظار صعود باقی خواهند ماند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خبر جدید وزیر نفت در خصوص خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها
دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:54 | بازدید : 317 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

خبر جدید وزیر نفت در خصوص خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها

عملیات اجرایی طرح پالایشی 480 هزار بشکه ای سیراف که به عنوان بزرگترین طرح پالایشی کشور به شمار می رود امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت آغاز شد.

بیژن زنگنه در مراسم کلنگ زنی این طرح با بیان این‌که طرح احداث پالایشگاه‌های سیراف نخستین تجربه صنعت نفت در این زمینه است، افزود: با اجرای طرح پالایشی سیراف با مصرف 480 هزار بشکه میعانات گازی در روز، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مصرف 360 هزار بشکه و پتروشیمی بروزیه با مصرف 120 هزار بشکه دیگر میعانات گازی به خارج از کشور صادر نخواهد شد.

وی افزود: این نخستین بار است که برای تخصیص خوراک به پالایشگاه‌ها فراخوان گذاشته شده و بهترین‌ها از نظر مدیریتی و مالی انتخاب شده‌اند و تلاش می‌شود تخصیص خوراک از طریق فراخوان در پتروشیمی‌ها نیز اجرا شود.

 

وزیر نفت با تشریح فرآیند انتخاب پیمانکاران این پروژه گفت: برای اولین بار در کشور تصمیم گرفتیم از طریق اعلام فراخوان، اختصاص خوراک را انجام دهیم که پس از این فراخوان 50 شرکت درخواست خود را مطرح کردند که سابقه، توان مدیریت و مالی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت 8 شرکت مورد تایید قرار گرفتند که 5 شرکت خصوصی و 3 شرکت خصولتی هستند.

زنگنه اضافه کرد: قرار است 30 تا 35 درصد از سهام این پالایشگاه ها از طریق بورس به سرمایه گذاران خرد اختصاص پیدا کند که در صورت تخطی سرمایه گذاران از این تصمیم میزان تخفیف خوراک آنها را کاهش خواهیم داد.

وزیر نفت با بیان اینکه برای بهره وری بیشتر حجم این پالایشگاه ها را به صورت متوسط و متعارف در نظر گرفتیم، اضافه کرد: براساس طرح اولیه پیشنهادی برای نوع محصولات تولیدی در نظر گرفته شده که البته اجباری در آن وجود ندارد. براساس پیشنهاد اولیه روزانه 148 هزار بشکه گازوییل، 25 هزار بشکه گاز مایع، 132 هزار بشکه نفتای سبک و 144 هزار بشکه نفتای سنگین تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از پالایشگاه های سیراف در اواخر سال 96 و یا اوایل سال 97 مشکلی در فروش تولیدات آنها در بازار نخواهیم داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه طرح پالایشی سیراف نماد بلوغ و خودباوری بخش خصوصی است، گفت: از آنجا که سیاست دولت جلوگیری از خام فروشی است، بر این اساس آماده ایم که برای پالایشگاه های نفت که نسبت به پالایشگاه های میعانات گازی سوددهی پایین تری دارند نیز تسهیلات ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: در طرح پالایشی سیراف اختصاص خوراک را براساس اعلام فراخوان اختصاص دادیم و در نظر داریم که این سیاست را در بخش پتروشیمی نیز ادامه دهیم تا مانند شرایط فعلی نشود که خوراک را گرفته اند و انحصار ایجاد کرده اند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


وعده 300 میلیونی یوروئی اروپایی ها برای سرمایه گذاری در بورس ایران
دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:51 | بازدید : 308 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

وعده 300 میلیونی یوروئی اروپایی ها برای سرمایه گذاری در بورس ایران

مدیران ٩ شرکت بزرگ سرمایه گذاری اروپایی صبح امروز (دوشنبه ١٨ خردادماه) از تالار معاملاتی بورس تهران بازدید کردند.

این سرمایه گذاران که نمایندگان تعدادی از شرکتهای سرمایه گذاری اروپایی هستند، به دعوت شرکت سوئیسی ای سی ال اَسِت منیجمنت (ACL Asset Management ) و شرکت کارگزاری بورس ایران به کشورمان سفر کرده‌اند و در مدت اقامت خود در ایران فرصتهای متنوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه را در دوران پساتحریم بررسی خواهند کرد.

این هیئت متشکل از مدیران بزرگترین شرکتهای سرمایه گذاری هستند که در چند سال اخیر به کشورمان سفر کرده اند و امیدوار هستند که با پایان تحریمها فرصت سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران را داشته باشند.

از جمله دلایل جذابیت بازار سرمایه ایران برای این گروه از سرمایه‌گذاران که از انگلستان، سوئیس، فرانسه و روسیه حضور یافته اند، تنوع سهام و قابلیت انتخاب صنایع مختلف برای سرمایه گذاری است.

گروه سرمایه گذاران اروپایی قصد دارند، از تعدادی از مهمترین شرکت‌های ایرانی که در عرصه بین‌المللی نیز مطرح هستند، از قبیل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، همراه اول و سیمان تهران بازدید کنند.

بر اساس این گزارش، پس از رایزنی‌های انجام شده تاکنون و در مرحله نخست، سرمایه گذاری ٣٠٠ میلیون یورویی این گروه در ایران، پس از لغو تحریمها قطعی شده است.

در این بازدید، حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره قابلیت های بورس تهران سخنانی ایراد کرد و سرمایه گذاران اروپایی نیز پرسشهای خود را مطرح کردند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


حرف های نسنجیده مسئولین زیان در جیب سهامداران
دو شنبه 18 خرداد 1394 ساعت 23:42 | بازدید : 273 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

حرف های نسنجیده مسئولین زیان در جیب سهامداران

با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 94.03.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 223 واحد کاهش به رقم 45237 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 149 واحد کاهش عدد 131035 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 98 واحد کاهش به رقم 26338 واحد رسید.

همچنین در این روز "حکشتی" با 45 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبملت" با 41 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد کاهش به رقم 698 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 1404 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3454 میلیارد ریال رسید.

با عنایت دوستان؛ تلاش و همت عزیزان و تدبیر مسئولین، شاخص بورس توانست در روز جاری با افت 234 واحدی وارد کانال 62 هزار واحدی شود تا سرمایه گذاران بازار سرمایه طعم واقعی حمایت را بچشند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این بورس و حال و اوضاع فعلی آن حاصل بیان حرف های نسنجیده ای است که مسئولین بدون تفکر و تحلیل در شرایط و مواقع مورد نیاز خود به زبان آورده اند.

یک روز صحبت از ورود 5 هزار میلیارد تومان پول به بازار سرمایه می شد و یک هفته بعد با تکذیب آن، رقم به 100 میلیارد تومان تغییر می کرد.

یک روز صندوق توسعه برای حمایت از بازار و رشد قیمت سهام قرار بود وارد بازار شود و دو روز بعد باخبر شدیم حمایت صندوق از قیمت سهام نیست و قرار است از نقد شوندگی سهام حمایت شود.

یک روز با 5 بانک قرار حمایت از بازار و ورود نقدینگی می گذاریم اما چهار روز بعد خبر می رسد که بانکها تکلیفی برای حمایت از بورس ندارند.

از طرف دیگر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به بهانه رانت خواری و بی عدالتی نرخ خوراک پتروشیمی ها را 5 برابر افزایش می دهند بعد که آثار مخرب آن در اقتصاد و بازار سرمایه نمایان می شود وزیر نفت را به مجلس احضار می کنند.

نماینده سهامدار در مجلس صحبت از شکستن سر در بازی اشکنک و پیش بینی افت 10 هزار واحدی شاخص می کند اما فردای آن روز صحبتهای خود را تکذیب می کند.

در خانه ملت یک نماینده توافق هسته ای را شکوفایی اقتصاد می داند و نماینده ای دیگر همین توافق را خیانت به کشور و از بین رفتن عزت مردم می داند و جالب تر آنکه همین نماینده در زمانی که پراید و دلار در زمانی کوتاه سه برابر افزایش نرخ پیدا کردند به افق دور دست خیره شده بود و برای عزت مردم و کشور دعا می کرد.

بی تعارف باید بگویم، در چنین اقتصادی که بی برنامگی، عدم هماهنگی و تعدد نظرات بی داد می کند بهترین تصمیم سهامدار و سرمایه گذار همینی است که می بینیم یعنی ترجیح دادن فرار بر قرار.

بر اساس این گزارش در اقتصاد فعلی کشور به جز بانکها، هیچ بازار دیگر وجود ندارد که در آن پویایی و رونق دیده می شود و تنها بانکها هستند که در کانون توجه سرمایه گذاران به جهت دریافت سود بی دردسر قرار داند که در علم اقتصاد این وضعیت یعنی اشراف حالت ترس و نا امیدی از سرمایه گذاری در اقتصاد کشور.

اما پشت این اتفاق یک نکته نهفته است نکته ای که بنظر می رسد از نگاه مسئولین اقتصادی دور مانده و بی توجهی به آن همان بلایی را بر سر این بازار خواهد آورد که بی توجهی آنها بر سر بازار سرمایه آورد.

حال این نکته چیست؟ در شرایط فعلی در تمامی بازارها به جز بانک شاهد رکود مطلق و لختی هستیم، در مؤسسات مالی هم که هر روز صدای ورشکستگی و نابودی یکی از آنها به گوش می رسد که علت های آن مشخص و نام ورشکستگان تا این لحظه نیز معلوم است و نیاز به توضیح بیشتر ندارد. پس هم اکنون ما با بانکهایی مواجه هستیم که در این دو سالی که اقتصاد به علت کنترل تورم در حالت رکودی قرار گرفته، سود های بیش از 20 درصد به مردم پرداخت کرده اند سودهایی که مشخص نیست منبع کسب آنها از چه محلی است و چگونه محقق می شوند لذا بنظر می رسد تداوم این روند در عین رکودی دیگر بازارها در آینده ای نه چندان دور نتیجه ای جز ورشکستگی بانکها و مواجه این بازار با بحران قابل توجه نخواهد داشت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نماینده مجلس بازهم بورس را پیش بینی کرد
یک شنبه 17 خرداد 1394 ساعت 23:19 | بازدید : 362 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

نماینده مجلس بازهم بورس را پیش بینی کرد

محمد حسن نژاد درحالی دیروز با ارایه پیش بینی از آینده کوتاه مدت بورس و هشدار به نوسان گیران ، مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته بود که به فاصله یک روز ، باز هم اقدام به ارایه پیش بینی دیگری از بازار سهام و ارتباط آن با مذاکرات کرد تا بار دیگر مواضع وی نقل محافل و مجالس شود.

وی که سابقه فعالیت چندین ساله در بازار سرمایه ایران از جمله مدیرعاملی یک شرکت کارگزاری بزرگ و مطرح را دارد و با حضور در مناظره تلویزیونی سال گذشته و اعلام " سرشکستنک در بازار سرمایه " به چهره ای خبرساز تبدیل شده ، در گفت و گوی امروز خود با ایرنا اعلام کرد: در صورتی که مذاکرات به نتیجه مثبت نرسد بورس سقوط زیادی نخواهد داشت. این امکان وجود دارد که شاخص کل تنها حدود 10 تا 15 هزار واحد افت یابد که این میزان به معنای فروپاشی بازار سرمایه نیست.

وی ادامه داد: بورس به مذاکرات گره خورده و تا زمانی که نتایج مذاکرات به صورت شفاف مشخص نشود وضعیت بازار سرمایه به همین منوال خواهد بود.

وی با رد این فرضیه که دست هایی پشت پرده منجر به کاهش شاخص بورس شده است، اظهار داشت: واقعیت این است که بورس کشور مدتی با افزایش های چشمگیر مواجه بوده و هم اکنون بازار در حال تعدیل شدن است.

این نماینده مجلس و عضو ناظر شورای عالی بورس با بیان اینکه رشد بورس در سال های گذشته حبابی بوده،  تصریح کرد: شاخص بورس از 25 هزار واحد به حدود 90 هزار واحد رسیده و هم اکنون این رقم به 60 هزار واحد کاهش یافته است.

حسن نژاد با بیان اینکه واقعیت این است که اقتصاد از کدام رکود خارج شده و کدام شرکت ها تولیدشان افزایش یافته است، گفت: استراتژی بلندمدتی که راه را به سرمایه گذاران نشان بدهد در بازار سرمایه کشور وجود ندارد و این از معضلات بازار سرمایه کشور است. نبود برنامه در خصوصی سازی به گونه ای است که فروش سهام برخی از شرکت ها از دستور کار خارج می شود به طوری که سرمایه گذار نمی تواند برنامه ریزی مناسب و بلندمدتی در این بخش داشته باشد.

وی با بیان اینکه، علاوه بر این مشکلات مشخص نیست که در سال آینده چه میزان تامین سرمایه از طریق بورس انجام خواهد شد، گفت: به دلیل بی برنامگی حتی میزان فروش اوراق در بازار نیز برای سال های آتی مشخص نشده است.

حسن نژاد با تاکید بر اینکه بازار سرمایه شدیدا دچار شاخص زدگی شده است، اظهار داشت: این در حالی است که وظیفه بازار سرمایه گردآوری سرمایه های کوچک و تبدیل به سرمایه های کلان است لذا نباید تاکید زیادی بر شاخص بورس داشت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آب پاکی روی دست سهامداران ریخته شد
یک شنبه 17 خرداد 1394 ساعت 23:17 | بازدید : 353 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

آب پاکی روی دست سهامداران ریخته شد

وزیر امور اقتصاد و دارایی در حالی طی جلسه هفته های اخیر خود از پنج بانک مطرح و بزرگ کشور قول حمایت از بازار سرمایه را با طریق تزریق نقدینگی ابلاغ نمود که تقریباً می توان گفت هیچ یک از بانک ها نه تنها حمایتی از روند معاملات بورس نکردند، بلکه حتی اقدامی در راستای پشتیبانی از سهام زیر مجموعه های خود ننموده اند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در ادامه این روند و با بی اعتنایی مدیران بانک ها پیرامون وعده حمایت از بازار و نیز حال و روز بازار سرمایه، وزیر اقتصاد نیز روزهای گذشته در مصاحبه خود با یکی از پایگاه های خبری اعلام داشت که بانک ها تکلیف و تعهدی برای حمایت از بورس ندارند و بدین ترتیب اختیار تام را به مدیران بانک ها داد تا منابع نقدینگی خود را در هر بازار و محلی که می خواهند سرمایه گذاری کنند.

بر این اساس به نظر می رسد با اظهارات اخیر وزیر اقتصاد، آب پاکی برای تداوم روند نزولی بورس بر دستان سهامداران ریخته شد و به نوعی سهامداران بر ادامه دار بودن روند فرسایشی بورس اطمینان تأکید دارند که نتیجه این امر در معاملات امروز بازار سهام مشاهده می شود. چراکه فعالان بازار سرمایه به وضوح دریافتند که این بازار به عنوان یکی از بازارهای مولد اقتصادی هیچ پشتوانه ای ندارد و مقامات و مسئولان ارشد اقتصادی آن را به حال خود رها کرده اند.

این رفتار توام با ناامیدی سهامداران در معاملات امروز به چشم می خورد و با نگاهی به صفحه قرمز تابلوی معاملات و حجم معاملات 301 میلیون سهمی به ارزش بیش از 73 میلیارد تومانی بورس در می یابیم که کورسوی امید برای حرکت در مسیر رونق بورس از طریق حمایت متولیان و مقامات ارشد دولتی به یأس تبدیل شده و باز هم رکود بر این بازار حاکم شده است.

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس نیز در پی روند منفی معاملات با کاهش حدود 110واحدی، در مدار 63 هزار واحدی قرار دارد و همین وضعیت را در فرابورس هم شاهد هستیم، به طوریکه حجم معاملات آن بیش از 69 میلیون سهمی به ارزش 69 میلیارد تومان در آن رقم خورده است.

در این شرایط اگر نگاهی به روند معاملات نمادهای پر بیننده بورس و حجم و ارزش معاملات آن بیاندازیم، مشاهده می شود که امروز هر سهم بانک صادرات در محدوده قیمتی 83 تومان و کمتر از قیمت اسمی در حالی معامله می شود که می توان گفت ارزش روز هر سهم این بانک حتی به اندازه قیمت یک آدامس هم نیست.

بانک ملت نیز با حجم معاملات حدود سه میلیون سهمی ارزشی به مبلغ حدود هفتصد میلیون تومان را به خود اختصاص می دهد و معاملات آن تا لحظه تنظیم این گزارش در درصدهای منفی انجام شده است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تشدید بی اعتنایی بازار به شرکت های ارزنده
یک شنبه 17 خرداد 1394 ساعت 23:14 | بازدید : 367 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تشدید بی اعتنایی بازار به شرکت های ارزنده

بازارسهام طی سال جاری با روند نزولی قیمت سهام اکثر شرکت ها و زیان اکثر سرمایه گذاران خرد و کلان مواجه شده و طی هفته های اخیر هیچ خبر مثبتی در حوزه های مختلف هم نتوانسته باعث تغییر شرایط شود.

براساس این گزارش، در این میان هر چند عده زیادی از فعالان دلیل اصلی سیر نزولی همه متغیرهای اصلی بورس را ناشی از بی اعتمادی به آینده و کمبود نقدینگی می دانند اما در همین شرایط سخت هم گروهی از سهامداران همچنان اقدام به خرید و فروش سهام کرده و به اطلاعات جدید شرکت ها توجه می کنند.

با این حال به رغم انتشار اخبار مثبت از شرکت ها خبری از بهبود شرایط و حتی رشد اندک سهام هم نیست. به طوریکه بعد از رفتار سرد دیروز بازار به اعلام افزایش 255 درصدی سود هر سهم سرمایه گذاری نفت ( که غیر عملیاتی بود ) و عدم رشد قیمت سهام این شرکت طی دو روز اخیر به دلیل پیش خور شدن اطلاعات مثبت در گذشته ، امروز هم این رفتار سرد در دو شرکت ایران خودرو و گروه بهمن تکرار شد.

برپایه این گزارش، در شرایطی سود هر سهم سال مالی گذشته ایران خودرو و گروه بهمن با رشد 29.5 و 31 درصدی همراه شد که نماد این دو شرکت بعد از توقف ، امروز بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی باز شد اما نه تنها خبری از تحقق حداقل انتظارها نبود بلکه بهای سهام هر دو شرکت هم تغییری نکرد و در همان قیمت های 260 و 214 تومانی قبل از اعلام افزایش سود ثابت ماند.

این درحالی است که برخی از سهامداران انتظار داشتند با اعلام سودهای جدید این دو خودروساز، بهای سهام آنها حداقل 5 تا 10 درصد رشد کند. آن هم دو شرکت از صنعتی که در صورت مثبت بودن مذاکرات با اخبار و رویدادهای بسیار مهمی مواجه  و به لیدر بازار تبدیل خواهند شد.

با این اوصاف برای این دو شرکت که طی سال جاری با کاهش 7 و رشد 1.5 درصدی قیمت سهام روبرو شده اند ، خبری از پیش خور شدن اطلاعات هم نبوده تا مشخص شود بازار سهام با چه شرایط سخت و پیچیده ایی همراه شده است. اما برخی از فعالان پر ریسک،  با تکیه بر تجربه سال های گذشته و امیدواری به نتیجه بخش بودن مذاکرات همچنان اقدام به خرید پله ایی و اصطلاحا" نرم می کنند تا در آینده شاهد کسب بازدهی قابل توجه از این ریسک پذیری باشند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شاخص بازار همچنان در سراشیبی
یک شنبه 17 خرداد 1394 ساعت 23:10 | بازدید : 364 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

شاخص بازار همچنان در سراشیبی

شاخص کل بورس در بالاترین مقدار در 16 فروردین ماه امسال به 70 هزار و 843 واحد رسید و پس از آن با افتادن در سراشیبی به 63 هزار و 297 واحد در 16 خرداد ماه جاری رسید.

بورس تهران در حالی رکود شدید حجم و ارزش معاملات سهام را به نظاره نشسته است که این روزها به تدریج به استقبال فصل مجامع شرکت‌های بزرگ بورسی خواهد رفت.

هر ساله به طور سنتی با گرم تر شدن فصل مجامع شرکت ها و صنایع بورسی انگیزه جدیدی برای معامله گران به وجود می آید که در آستانه برگزاری مجمع و در عین حال انتشار گزارش عملکردی یکساله، روزهای شادابی را در تالار شیشه ای همزمان با رونق نسبی حجم و ارزش داد و ستد سهام تجزبه کنند.

این روزها اما با حاکم شدن رکود فرسایشی عمیق بر معاملات بازار سهام این انتظار سنتی نیز به حاشیه رانده شده است.

آنچه این روزها در بازار سهام می توان به وضوح دید، بی اعتمادی گسترده و عدم واکنش بورس به خبرهای حتی مثبت است. شرایطی که تالار شیشه ای را در اغمایی عمیق فرو برده که معلوم نیست با چه راهکار و سیاستی می توان زمان برون رفت از آن را حدس زد.

قدر مسلم بازار سرمایه ایران به عنوان آیینه تمام نمای اقتصاد کشور بازتاب دهنده دورنمایی است که سرمایه گذاران را به واکنش نسبت به آن وا می دارد. وقتی رکود بر اقتصاد احاطه پیدا کرده، طبیعی خواهد بود که سود آوری شرکت ها تحت تاثیر چنین شرایطی با کاهش مواجه باشد.  در شرایطی که تورم اسمی بنا به گفته متولیان اقتصادی کشور به هسته محکم خود رسیده، تعیین دستوری نرخ سود اسمی 20 درصدی در بانک ها نه تنها سهامدار بلکه سرمایه گذار علاقه مند به توسعه طرح های مولد را برای باقی ماندن در بازار بی‌انگیزه خواهد کرد. چرا که در بازار بدون چشم انداز کنونی و مملو از ریسک فقط سرمایه گذاری در بانک ها توجیه پذیر خواهد بود.

با این همه فعالان و سرمایه گذاران بازار سهام با آنکه این روزها کم و بیش ارزش پرتفوی خود را در زیان غوطه ور کرده اند، همچنان به تابلوی بی رونق معاملات بورس چشم دوخته اند تا شاید معجزه ای در آن رخ دهد. آرزویی که بر حسب اتفاق با به توافق هسته‌ای در نیویورک گره خورده است.

روایت وضعیت این روزهای  بورس تهران در میان اما و اگرهای اقتصاد ایران هر چند چندان دلچسب نیست، اما حاکی از یک واقعیت تلخ است و آن اینکه بورس به مانند بیماری است که انواع بیماری دارد و گویا هیچ دارو و مسکنی به حالش افاقه ندارد.

بورس این روزها حتی خبرهای مثبت را هم به اصطلاح در خود می سوزاند و با از دست دادن حجم و ارزش معالات روزانه حتی کارگزاری ها را به ورشکستگی تهدید کرده است.

به دور از واقعیت نیست که بخش بزرگی از سهامداران حرفه ای و گوش بزنگ بازار سهام در اوایل امسال و همزمان با ورود نقدینگی بزرگ در بورس بی سر و صدا خروج از بازار را بر ماندن در آن ترجیح دادند . آن دسته از سهامدارانی که این روزها در بازار باقی مانده اند به دلیل تحمل زیان، تمایلی به فروش سهام به قیمت های پائین فعلی نیستند.

در چنین شرایطی که همه فعالان بازار در انتظار طاقت فرسایی فرو رفته اند پی بردن به واقعیات تلخ بازار سهام شاید به نوعی پاشیدن نمک بر زخم سهامداری باشد و آن اینکه دولت به عنوان متولی اصلی این بازار به دلایل نامعلوم هیچ رغبتی برای حمایت واقعی از بورس ندارد.

در یک زمان وزیر اقتصاد بر حمایت بانک ها از بازار سرمایه تاکید می کند و یا از به کف رسیدن قیمت سهام و مناسب شدن فرصت خرید در بازار سخن می گوید، اما از یکسو حمایت بانک ها از بازار سرمایه را اختیاری عنوان می کند.

بازار سرمایه باید با این واقعیت روبرو شود که روی کمک دولت نمی تواند هیچ حسابی باز کند. بورس فقط در دو حالت می تواند به حیات دوباره دست یابد و آن اینکه یا باید بر توان نقدینگی مشتریان سهامدار حقیقی حساب باز کند و یا برای ورورد سرمایه گذار خارجی به بازار فرش قرمز پهن کند. آرزویی که به نتیجه مذاکرات هسته‌ای در ماههای آینده به شدت بستگی خواهد داشت.

بورس تنها گزینه ای است که در اقتصاد بیمار ایران می تواند منابع سرگردان را به سمت خود جذب کرده بدون آنکه تورم آن از چارچوب تالار شیشه ای فراتر رود.

واقعیت بازار سرمایه زمانی می تواند در اقتصاد ایران برای سرمایه گذار رخ نمایی کند که با تسهیل ورود و خروج سهامداران و از طرفی تسهیل پذیرش شرکت‌های خصوصی جدید بتواند منابع نقدینگی را برای ایجاد و توسعه طرح های مولد سرمایه گذاری جذب و به کار گیرد و این محقق نخواهد شد، مگر با پی ریزی مدیریت مبتنی بر صداقت متولیان  و اعتقاد واقعی دولت به جایگاه بازار سرمایه.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هشدار راغفر درباره وضعیت اقتصادی کشور
شنبه 9 خرداد 1394 ساعت 1:50 | بازدید : 384 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

هشدار راغفر درباره وضعیت اقتصادی کشور

"بر اساس تجربیات گذشته گام بعد از افزایش نرخ کالا‌ها، افزایش نرخ ارز است و ادامه این روند و افتادن در مارپیچ تورمی است." یک کار‌شناس مسایل اقتصادی با بیان این مطلب تاکید کرد: مردم نباید هزینه ناتوانی دولت در اتخاذ سیاست‌های درست را بدهند.
هشدار راغفر درباره وضعیت اقتصادی کشور

 

"بر اساس تجربیات گذشته گام بعد از افزایش نرخ کالا‌ها، افزایش نرخ ارز است و ادامه این روند و افتادن در مارپیچ تورمی است." یک کار‌شناس مسایل اقتصادی با بیان این مطلب تاکید کرد: مردم نباید هزینه ناتوانی دولت در اتخاذ سیاست‌های درست را بدهند.

در هفته گذشت بنزین تک نرخی و حامل‌های انرژی گران شد. بر اساس تجربیات گذشته افزایش نرخ حامل‌های انرژی با افزایش قیمت کالاهای دیگر و راه افتادن موجی از گرانی همراه می‌شود. این درحالی است مقامات دولتی اعتقاد دارند که این تصمیمات پیامده‌های تورمی نخواهد داشت.

تصمیم دولت به افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی به خاطر جبران بخشی از کسری دولت در پرداخت نقدی یارانه‌ها گرفته شد. یارانه‌های نقدی و حذف گروه‌های پردرآمد که دولت یازدهم در مورد آن تعلل می‌کند به چالشی تبدیل شده است که به اعتقاد کار‌شناسان نتیجه ای غیر از نارضایتی مردمی نخواهد داشت.

بسیاری از فعالان و کار‌شناسان اقتصادی ترس از ناراضیاتی مردم را دلیل تردید و کندی دولت در حذف گروه‌های پردرآمد می‌دانند، این در حالی است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی به عنوان راه حل تامین منابع لازم برای پرداخت یارانه مردم را نگران کرده و نارضایتی هایی ایجاد شده است.

واکنش‌های مردم در فضای مجازی و آنچه که در کوچه و خیابان به گوش می‌خورد حکایت از این دارد که دولت یازدهم برای جلب رضایت مردم در مورد مسایل اقتصادی کار دشواری در پیش دارد.

با وجود اینکه محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در شبکه خبر تلاش کرد تا به مردم اطمینان دهد که گرانی ۴۳ درصدی قیمت بنزین تأثیری بر قیمت دیگر کالا‌ها ندارد و تاکید کرد که دولت درباره حذف سهمیه بندی بین بد و بد‌تر تصمیم گرفته است اما برخی از کار‌شناسان اقتصادی اعتقاد دارند که باید منتظر موجی از گرانی بود.

حسین راغفر کار‌شناس مسایل اقتصادی در گفت‌و‌گو با فرارو افزایش قیمت و آثار تورمی ناشی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی را بدیهی و روشن دانست و گفت: بدون شک در مرحله اول شرکت‌های شبه دولتی مانند خودروسازان و... به بهانه افزایش سوخت قیمت‌ها را بالا می‌برند، بعد هم نوبت به کارخانجات لبنی و... در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌رسد.

وی افزود: همه این‌ها به خاطر اتخاذ سیاست‌های غلط اقتصادی به روش سالهای گذشته است. شاهدیم که دولت یازدهم نیز‌‌ همان سیاست‌ها و مواضع غلط دولت قبل را ادامه می‌دهد و ادامه این شیوه حتما برایش هزینه ساز است.

راغفر ادامه داد: بر اساس تجربیات گذشته گام بعد از افزایش نرخ کالا‌ها، افزایش نرخ ارز است. این‌‌ همان سناریو تکراری است که دولت‌های گذشته نیز آن را رقم زده‌اند و باید آن را مارپیچ تورمی نامید زیرا بعد از افزایش ارز دوباره قمیت کالا‌ها افزایش می‌یابد و این روند تکرار می‌شود.

وی نارضایتی مردم و عدم اعتماد به دولت را اصلیترین آسیب این سیاست دانست و افزود: دولت یازدهم برای چندمین بار در دو سال گذشته دست به افزایش نرخ حامل‌های انرژی زده و این به خاطر ناتوانی در اتخاذ سیاست‌ها درست مانند کنترل تورم، تصحیح نظام مالیاتی و کسب درآمد از این طریق، هزینه کلان پرداخت نقدی یارانه‌ها و... است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مردم نباید هزینه ناتوانی دولت در این بخش‌های را بپردازند، گفت: دولت یازدهم سرمایه بزرگ اجتماعی که‌‌ همان حمایت مردم است را به خاطر عملکرد تخریبی و نادرست دولت گذشته به دست آورد اما ادامه‌‌ همان روش‌ها این سرمایه را از بین می‌برد. اعتماد مردم یک سرمایه اجتماعی است و به فرد خاصی تعلق ندارد که بتواند به سادگی آن را هدر داده یا هر جا که خواست خرج کند.

راغفر در پاسخ به این سوال که دولت در این شرایط چطور باید پیامدهای مخرب این اقدام را کنترل کند، گفت: دولت خود مسئول این پیامد‌ها است و کاری نمی‌تواند انجام دهد. این دولت که با شعار کنترل تورم روی کار آمده است وظیفه دارد که قیمت‌ها را کنترل کند.

وی در واکنش به اینکه دولت میان دو راه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف گروهی از یارانه بگیران که هر دو با نارضایتی جامعه همراه می‌شود؛ مانده است، گفت: یکی از دلایل این تورم ناشی از همین تزریق نقدینگی از طریق یارانه به جامعه بوده است. دولت در این خصوص با ملاحظات سیاسی تصمیم می‌گرد و بیش از مردم، امنیت ملی، بیکاری و آسیب‌های اقتصادی به امنیت و ملاحظات سیاسی خود توجه دارد و این صحیح نیست.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مهم‌ترین تصمیمات مالی در 20 سالگی
شنبه 9 خرداد 1394 ساعت 1:47 | بازدید : 391 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مهم‌ترین تصمیمات مالی در 20 سالگی

دهه 20 سالگی، سن اوج شکوفایی جوانی و اوج انرژی برای کار کردن است، و طبیعتا تصمیمات مالی در این سن، پایه های ترقی اقتصادی آینده انسان را می‌سازند؛ پس باید عاقلانه هزینه کردن را در این سن شروع کرد.
مهم‌ترین تصمیمات مالی در 20 سالگی

 

دهه 20 سالگی، سنی است که به تازگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اید و فرصت‌های قابل توجهی پیش‌روی خود دارید. برخی در این سن، اولین شغل خود را شروع می‌کنند. شاید در این سن خوردن یک ساندویچ ارزان‌قیمت برای اینکه بتوانید پول بیشتری پس‌انداز کنید، برایتان چندان هم ملالت‌آور نباشد. حتی اگر در این سن مرتکب اشتباهات مالی شوید، جبران این اشتباهات تقریبا آسان است. علاوه‌براین، یک فرد 20 ساله ممکن است تنها یکی دو سال اشتباه مالی پشت سر خود داشته باشد درحالی‌که یک فرد 40 ساله ممکن است در صورت عدم اصلاح این اشتباهات، 20 سال اشتباه را پشت سر خود ببیند.

بنابراین، برای اینکه در تازه‌ترین شروع زندگی خود، بهترین تصمیمات مالی را بگیرید، نظر شما را به‌خواندن این گزارش، به‌نقل از پایگاه اینترنتی مانی‌تاکس، دعوت می‌کنیم.

از همین سن به‌فکر بازنشستگی باشید
حق با شماست، تازه درحال شروع اولین شغلتان هستید و بازنشستگی حتی از مخیله‌تان هم عبور نمی‌کند. اما باید بدانید، در هیچ دوره سنی، به اندازه 20 سالگی، پس‌انداز کردن برای آینده تا این حد آسان نخواهد بود. با افتتاح یک حساب پس‌انداز بازنشستگی در 20 سالگی، سود خود را به شکل باورنکردنی افزایش خواهید داد.

پول خود را سرمایه گذاری کنید
شاید خواباندن پول در حساب، درنهایت سالانه یک الی دو درصد بازگشت سرمایه‌ داشته باشد اما برخی بازارهای نوظهور هستند که سالانه 15 تا 20 و حتی 30 درصد بازگشت سرمایه‌ دارند. اما این سود شاید یک حباب باشد و سرمایه گذاری در این بازارها درصد ریسک بالایی داشته‌باشد. این خطرات ممکن است سرمایه‌گذاران مسن‌تر را فراری دهد، اما جوانان در سن حدود 20 سالگی، به راحتی می‌توانند با این خطرات کنار بیایند. اگر هم خدای ناکرده سرمایه شما دچار سقوط شد، دست‌کم 40 سال دیگر فرصت و توان کارکردن دارید تا این اشتباهات را جبران کنید. اما منظور این نیست که تمام پول خود را وارد یک سرمایه گذاری پرخطر کنید؛ بلکه باید سرمایه‌ خود را متعادل کنید.

اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت خود را بنویسید
در این مرحله، منظور این نیست که تمام مسیر زندگی خود را روی کاغذ بیاورید. حتی مجبور نیستید خود را به برنامه‌هایی که از پیش تعیین کردید، مقید کنید. بلکه هرزمان که بخواهید می‌توانید آنها را تغییر دهید.

بااین‌حال، داشتن ایده برای اینکه مسیرتان کجاست و چه هدفی را دنبال می‌کنید، کار را برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه با پولتان آسان می‌کند. بنابراین، دیگر در چهل‌سالگی با حسرت به ویلای دوستتان نگاه نمی‌کنید و خود را سرزنش نمی‌کنید که چرا من‌هم نمی‌توانم مانند او یک ویلا بخرم.

اما این نکته را به‌خاطر بسپارید که برای یک‌سال، 10 سال و حتی 20 سال آینده خود چه مسیری را متصور هستید. اهدافتان می‌تواند هرچیزی که می‌خواهید باشد که برخی از آنها شامل: ازدواج، بچه‌دار شدن، سفر، مسیر شغلی، خرید خانه و خریدهای بزرگ‌تر نظیر خرید برج و... می‌شوند.

سعی کنید برای خریدهایتان از پرداخت نقدی استفاده کنید
اینکه بتوانید تمام خریدهای خود را نقدی انجام دهید، زندگی شما را عوض می‌کند. خرید چکی و با قرض و نسیه شما را زیر بدهی‌های سنگین می‌برند. پس مدام به خودتان تلقین کنید که جزو افرادی هستید که تنها نقدی خرید می‌کنند. البته این الزاما بدین معنا نیست که شما هیچوقت وام یا قرض نگیرید یا هرگز به خودتان پاداش ندهید؛ بلکه این بدان معناست که شاید باعث شود تا برای خریدهای خود بیشتر فکر کنید و سخت‌تر مقروض شوید، درعوض وقتی دست به این‌کار بزنید که گزینه دیگری ندارید.

بودجه‌ای را فراهم کنید که از اهدافتان پشتیبانی کند
یکی از مهم‌ترین مسایل در سن 20 سالگی این است که اطمینان حاصل کنید برای پیشبرد اهدافتان چقدر بودجه لازم دارید. اگر در ذهنتان آرزو دارید تا ظرف پنج سال ازدواج کنید یا خانه بخرید، احتمالا باید پول بیشتری خارج از پس‌اندازهای خود کنار بگذارید تا بتوانید این اهداف را محقق کنید.

پس‌انداز اضطراری داشته باشید
بودجه شما باید همه موارد، حتی پس‌انداز اضطراری را نیز دربر بگیرد که این مبلغ باید جدا از پس‌انداز بازنشستگی شما باشد. این پس‌انداز باید به‌اندازه‌ای باشد که بتواند کفاف هزینه‌های دست‌کم سه تا شش ماه بیکاری شما را بدهد. البته به‌خاطر داشته‌باشید که این پول تنها برای پوشش هزینه‌های شماست و الزاما جایگزین درآمدتان نیست.

بدهی‌هایتان را تصفیه کنید
دنیای ایده‌آل دنیایی است که در آن، سن بزرگسالی خود را با بدهی صفر شروع کنید. البته ما هم خیلی خوب می‌دانیم که که همه ما بدهی‌هایی مثل شهریه تحصیل داریم. اما هیچوقت از این توجیه‌ها و بهانه‌ها برای ارتکاب اشتباهات بعدی استفاده نکنید. اینها بدین معنا نیستند که شما خود را تسلیم یک زندگی پر از بدهی کنید. از همین امروز شروع کنید به پرداخت بدهی‌های معوق، و سپس شروع کنید به کم کردن هزینه ها و قرض‌هایتان و به خودتان قول بدهید که تا زمانی‌که بدهی‌هایتان را تصفیه نکردید، حجم آنرا باز افزایش ندهید.

هزینه‌ بیمه‌های غیرضروری را حذف کنید
اگر هزینه‌های غیرضروری نظیر حق بیمه‌هایی که مهم نیستند را کم کنید، در این صورت پول بیشتری برای تصفیه بدهی‌های خود خواهید داشت. مثلا آیا پرداخت هزینه بیمه عمر منطقی است؟ مثلا اگر ازدواج نکرده‌اید و فرزندی هم ندارید، پرداخت حق بیمه در 20 سالگی برای شما معنایی ندارد. بیمه خودرو و خانه هم یکی دیگر از هزینه‌هایی هستند که ممکن است در آن زیاده‌روی کنید. ازنظر منطقی هم شاید در 20 سالگی نیازی به پوشش کامل بیمه سلامت نداشته باشید.

پول خود را خرج خرید وسایلی که به آن نیاز ندارید، نکنید
20 سالگی بهترین سنی است که در آن می‌توانید خود را از به‌طور کامل از افتادن به دام به‌هم ریختگی نجات دهید. پس باید وقتی می‌خواهید چیزی را بخرید خیلی عاقلانه تصمیم بگیرید که چه چیزی را و برای چه می‌خرید؟ با محدود کردن خریدهای غیرضروری، دست شما برای خرید وسایلی که واقعا به آنها نیاز دارید باز خواهد شد. به عنوان مثال، ممکن است یک آپارتمان بخرید؛ قطعا اکنون به مبلمان نیاز دارید؛ اما در سن 20 سالگی نیازی به خرید یک دست مبلمان گران‌قیمت ندارید. درعوض 5 سال بعد که به وسایل ضروری‌تر نیاز پیدا کردید می‌توانید آنها را جایگزین کنید. بهترین گزینه، خرید وسایل دست‌دوم است؛ بدین ترتیب پول زیادی را پس‌انداز می‌کنید تا درآینده مبلمان مورد علاقه خود را خریداری کنید. پس سعی کنید تنها وسایلی را بخرید که واقعا به آنها نیاز دارید.

تمام قراردادهای عرفی و الزامات جامعه را فراموش کنید
سعی کنید تمام قراردادهای اجتماعی که درباره افراد هم سن و سال شما وجود دارد را فراموش کنید اما درباره آنها فکر کنید که آیا آمادگی انجام این کارها را دارید؟

افراد اغلب از خود می‌پرسند: پس کی ازدواج می‌کنم؟ کی ماشین می‌خرم؟ کی خانه می‌خرم؟ پس کی می‌خواهم دست‌کم سالی یکبار به سفر خارجی بروم؟ کی می‌شود که به فروشگاه بروم و هر‌آنچه که می‌خواهم را بخرم؟

همه این سوالات را فراموش کنید. جامعه دوست دارد به ما بگوید که چگونه زندگی کنیم. اما بهترین تصمیمی که می‌توان گرفت این است که پول خود را هوشمندانه و تنها برای چیزهایی که ضروری است هزینه کنید.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای بدترین سناریوی ممکن
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:48 | بازدید : 431 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای بدترین سناریوی ممکن

ییس بانک مرکزی ایران که برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به آمریکا سفر کرد، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه سی سی تی وی آمریکا گفت: برنامه ریزی وی بر مبنای احتمال برداشته شدن تحریم‌های بین المللی در سال پیش رو نیست.

ولی الله سیف به شبکه سی سی تی وی آمریکا اظهار کرد که به شکلی پیش بینی‌های اقتصادی و بودجه ای را انجام می‌دهد مثل اینکه همه تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: البته باید بپذیریم که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسند، شاهد تاثیر مثبت بیشتری از نظر رشد بالاتر، تورم کمتر و نرخ بیکاری کمتر خواهیم بود.

رییس بانک مرکزی گفت: تحریم‌های بانکی تنها به اقتصاد ایران لطمه نزده اند و اقتصاد منطقه را هم تحت تاثیر قرار داده اند.

سیف در ادامه خاطرنشان کرد: ایران ظرفیت بالایی برای تعامل با همسایگانش دارد و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند ثبات را به منطقه بیاورد در حالیکه هر گونه تاخیر، پیامد منفی برای کل منطقه خواهد داشت.

وی از توان دولت برای بهبود اقتصاد با وجود ادامه تحریم‌ها تمجید کرد و گفت: پیش از روی کار آمدن دولت جدید در سال 2013، تورم به 39 درصد رسیده بود، اما در همان سال بیش از نیمی کاهش یافت و به 17 درصد رسید و بانک مرکزی تک رقمی کردن تورم تا دو سال آینده را هدف گذاری کرده است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فرانسه پربازدیدترین کشور دنیا، آمریکا پردرآمدترین
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:30 | بازدید : 438 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

فرانسه پربازدیدترین کشور دنیا، آمریکا پردرآمدترین

فرانسه با جذب 83.7 میلیون نفر گردشگر در سال 2014 جایگاه خود را در مکان نخست پربازدیدترین کشور جهان حفظ کرد.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال گذشته میلادی کشور فرانسه با پذیرایی از 83.7 میلیون نفر باردیگر پربازدیدترین کشور جهان لقب گرفت و پس از آن آمریکا با 74.4 میلیون نفر، اسپانیا با 65 میلیون نفر‌، چین با 55.6 میلیون نفر‌، ایتالیا با 48.6 میلیون گردشگر و ترکیه با جذب 39.8 میلیون نفر گردشگر در مکان‌های دوم تا ششم پربازدیدترین کشورهای جهان قرار گرفتند.

در مکان هفتم تا پانزدهم پربازدیدترین کشورهای جهان نیز به ترتیب آلمان‌، انگلیس‌، روسیه‌، مکزیک‌، هنگ‌کنگ‌، مالزی‌، استرالیا، تایلند و یونان جای گرفته‌اند.

در میان 15 کشور پربازدید جهان در سال 2014 به ترتیب کشورهای یونان‌، مکزیک‌، استرالیا و ایتالیا با 23، 20.5، 19 و 18 درصد بیشترین رشد در جذب گردشگر را در مقایسه با سال 2013 ثبت کرده‌اند و کشور تایلند نیز با نزول 6.7 درصدی بدترین عملکرد را داشته است.

رتبه گردشگری کشور تایلند در فهرست جهانی در سال 2014 به دلیل ناآرامی‌های داخلی با چهار پله نزول همراه بوده است.

کشور تایلند در سال گذشته میلادی در مجموع پذیرای 24 میلیون نفر توریست بود اما با این وجود رتبه این کشور در میان توریست‌ پذیرترین کشوره‌های جهان از مکان دهم در سال 2013 به رتبه 14 در سال 2014 نزول یافت.

براساس این گزارش، میزان حضور گردشگران در کشور تایلند که به "سرزمین لبخندها" مشهور است 6.7 درصد در مقایسه با آمار 24.8 میلیون نفری سال 2013 نزول داشته است و میزان درآمد این کشور نیز از محل گردشگری در سال گذشته میلادی با کاهش 8.1 درصدی به 38/4 میلیارد دلار رسید‌، در حالی که این رقم در سال گذشته آن 41.8 میلیارد دلار بود.

این کشور آسیایی در سال 2014 ‌، موقعیت خود را در مکان هفتم پردرآمدترین کشورهای جهان از محل گردشگری از دست دارد و با سقوط به رتبه نهم‌، جای خود را به کشور انگلستان با درآمد 45.3 میلیارد دلار داد.

براساس این گزارش، آمریکا همچنان کشور اول جهان از لحاظ حیث کسب درآمد از گردشگری است که در سال 2014 به درآمد 177 میلیارد دلار دست یافت و پس از آن در مکان دوم و با اختلاف زیاد اسپانیا با درآمد سالانه 65.2 میلیارد دلار و چین با 56.9 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار گرفته است.

در مکان چهارم تا پانزدهم پردرآمدترین کشورهای جهان در سال 2014 به ترتیب فرانسه (55.4 میلیارد دلار)، ماکائو (50.8)، ایتالیا (45.5)، انگلیس (45.3)، آلمان (43.3)، تایلند (38.4) و هنگ‌کنگ با 38.4 میلیارد دلار قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، درآمد جهانی از محل گردشگران بین‌المللی حاصل از هزینه‌های اسکان‌، غذا‌، نوشیدنی‌، سرگرمی‌، خرید و دیگر خدمات در سال 2014 به رکورد 1.25 تریلیون دلار رسید که با افزایش 48 میلیارد دلاری در مقایسه با سال 2013 همراه بوده است.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چگونه ۸ زندگیمان را از گرو ۹ درآوریم؟
جمعه 4 ارديبهشت 1394 ساعت 1:26 | بازدید : 431 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

رکس که ازدواج کند و وارد زندگی متاهلی شود، خیلی زود درمی‌یابد ‌ مدیریت اقتصاد خانواده چه امر دشواری است و ‌باید چه نکات ظریف و دقیقی را بخوبی رعایت کند‌ تا بتواند از عهده امور مالی برآید.

تی اگر شما درآمدی بالا داشته باشید، بازهم باید توجه خود را به مخارج ریز و درشت زندگی معطوف کنید زیرا خرج‌های غیرضروری و ناصحیح باعث می‌شود نتوانید به امور اصلی زندگی برسید و اگر موردی اورژانسی مانند مخارج بیمارستان یا خرابی خانه یا وسایل لازم پیش بیاید، آهی در بساط نداشته باشید و به این ترتیب، روزگارتان را با اضطراب بگذرانید.
 
نبود مدیریت صحیح مالی، خانواده را به سمت گرفتن انواع وام‌ها و در نهایت ورشکستگی می‌کشاند. اغتشاش امور مالی می‌تواند مشکلاتی جدی برای خانواده همراه بیاورد. با این حال، مدیریت پول در خانواده، کار چندان دشواری نیست و باتوجه به میزان درآمد و تعیین دخل و خرج صحیح، این بخش از زندگی هم می‌تواند مسیری درست را طی کند. پس به این نکات توجه کنید:
 
• حساب دخل و خرج تان را داشته باشید
 
در خانواده شما چند نفر کار می‌کنند و چه مبلغی را به‌عنوان درآمد و بودجه می‌آورند؟ تعیین کنید که مبلغ ورودی ماهانه به خانواده‌تان چه اندازه است؟ حال سراغ مخارج زندگی بروید. برای چه چیزهایی قطعا باید پول خرج کنید؟ خوراک، پوشاک، سلامت، تحصیل بچه‌ها، قبوض آب و برق و تلفن و...، و دیگر موارد ضروری باید در صدر فهرست مخارج‌تان قرارگیرد و مواردی مانند مخارج برای سرگرمی‌ها و تفریحات اعضای خانواده و امثال اینها، به درجات بعدی تعلق خواهد داشت. بودجه اصلی خانواده را به مخارج ضروری تقسیم کنید. اگر همچنان مبلغی از آن باقی ماند، می‌توانید تا اندازه‌ای محدود‌ و نه بی‌حد و مرز، سراغ سرگرمی‌ها بروید.
 
• وام مصرفی را وارد زندگی نکنید
 
همه ما با وام آشنا هستیم؛ وام‌ها می‌تواند خوب و سازنده یا بد و مخرب باشد. وامی که خرج خرید مسکن شود، هرچند هم سنگین باشد، در درازمدت به ملکی به مراتب ارزنده‌تر از مبلغ وام تبدیل خواهد شد. خریدن طلا و جواهرات به صورت قسطی هم ایرادی ندارد، زیرا ارزش این اموال محفوظ خواهد بود؛ اما وامی که برای خرید وسیله‌ای که مورد مصرف‌تان استفاده می‌شود، کاملا مغایر با اصول اقتصادی است.
 
فرض کنید ماشین ظرفشویی برای آشپزخانه خریده‌اید که به‌طور معمول حدود پنج سال برایتان کار می‌کند و شما پرداخت آن را در اقساط دوساله پخش کرده‌اید. هنگامی که قسط ماشین ظرفشویی تمام شود، دو سال از عمر مفید این وسیله هم گذشته است و کم‌کم باید به فکر ماشین دیگری باشید. بعضی‌ افراد، پوشاک را هم به صورت قسطی می‌خرند؛ این در حالی است که عمر پوشاک به‌مراتب کوتاه‌تر است و با تمام شدن هر دوره قسط، باید سراغ خریدن لباس قسطی دیگر بروند. تا حد امکان‌ سعی کنید از خریدن وسایل مصرفی به‌صورت قسطی بپرهیزید و به جای آن، طی چند ماه کمی پول برای خرید وسایل مورد نیاز کنار بگذارید.
 
• اسرار مالی نداشته باشید
 
بعضی از زن و شوهرها، پنهان کردن داشته‌هایشان از همسر را کاری درست می‌دانند و این در حالی است که معمولا این شیوه راه به جایی نمی‌برد. اگر همسر خود را فردی عاقل و قابل اعتماد می‌دانید، درآمد و مقدار مخارج شخصی‌تان را با او در میان بگذارید تا بهتر بتوانید برنامه‌ریزی کنید. این آگاهی دونفره به شما انگیزه بیشتری برای پس اندازکردن می‌بخشد.
 
• مخارجتان را محدود به درآمدتان کنید
 
هیچ اهمیتی ندارد که همسایه‌تان فلان ماشین مدل بالا را خریده یا بچه‌هایش هر روز یک مدل کفش و کیف دارند. شما باید مخارج زندگی‌تان را در ظرف درآمدتان بگنجانید. این را در خانواده نهادینه کنید که پول تنها یک وسیله است و به خودی خود، خوشبختی نمی‌آورد. ماشین مدل بالا، مایه خوشحالی و احترام و افتخار نیست و الزاما بچه‌هایی که در رفاه بزرگ می‌شوند به موفقیت دست نخواهند یافت. شما باید خوشبختی را در بخش‌هایی دیگر از زندگی جستجو کنید.
 
• پس‌انداز را جدی بگیرید
 
هر خانواده‌ای قطعا به مبلغی احتیاج دارد که برای مخارج غیرمترقبه داشته باشد. ماشین خراب می‌شود، ناراحتی‌های جسمی پیش می‌آید، به ناگاه با موردی برای خرید مواجه می‌شوید و امثال اینها که پیش‌بینی نمی‌کنید، اما در هر صورت احتمال وقوع‌شان می‌رود. وجود این مبلغ برای افراد کهنسال ضروری‌تر است، زیرا انواع مریضی‌ها افراد پیر را رها نمی‌کند. داشتن مبلغی به‌عنوان پس‌انداز، مایه آرامش شما خواهد بود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نرخ سود بانکی چند درصد می شود؟
شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 23:2 | بازدید : 687 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

نرخ سود بانکی چند درصد می شود؟

عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک ها ضمن اعلام موافقت این شورا با نرخ سود 20 درصد افزود: الزاماتی برای پایین آوردن نرخ سود بانکی مطرح کردیم اما سخنان اخیر رئیس جمهور برای ما حجت است.

به گزارش جماران وی با بیان اینکه مشکلاتی در بازار پول چه در عرضه و چه در عرصه فعالان بازار وجود دارد گفت: اکنون نرخ سود بین بانکی 27 تا 28 درصد است.

همتی افزود: دولت 80 هزار میلیارد تومان افزون بر مطالبات بانک ها از دیگر بخش ها به نظام بانکی بدهکار است و اگر فکری برای عرضه منابع نکنیم، مشکل باقی می ماند.

وی گفت: اگر مشکل بانک ها حل نشود، سود بانکی کاهش نمی یابد و اکنون بانک ها ضرر عملیاتی دارند و پرداخت سودشان از دریافت آن بیشتر است.

غلامرضا مصباحی مقدم نیز گفت: منافع بانکها تابع بخش واقعی اقتصاد یعنی بازار کالا و خدمات است و سود سپرده ها باید بر اساس سود این بازارتعیین شود.

وی مشکل نظام بانکی را مشکل بلوکه شدن منابع بانکی دانست و افزود: نباید کاهش نرخ سود سپرده ها به صورت وارد کردن شوک باشد بلکه این کاهش باید شیب ملایمی داشته باشد.

مصباحی مقدم گفت: در شرایطی که نرخ تورم 40 درصد بود، نرخ سود بانکی تا 28 درصد افزایش یافت و سپرده گذاران کاهش درآمد داشتند اما اکنون نرخ تورم 15 درصد شده است و نرخ سود سپرده ها نیز باید کاهش یابد.

وی افزود: طرحی برای مشخص شدن سود بانکی در کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و اقتصاد آماده شده است و یکشنبه برای رأی گیری درباره فوریت آن به صحن علنی مجلس می آید.

این نماینده مجلس نرخ سود سپرده ها را بلایی دانست که بانکها سر خود آورده اند و گفت: نرخ سود سپرده ها را اگر بانکها با توجه به تورم کاهش دهند، به نفع آنهاست.

مصباحی مقدم درباره احتمال سپرده گذاری سرمایه گذاران در بازار سیاه و بخش غیربانکی گفت: وجود بازار سیاه پول با نرخ 36 تا 40 درصد؛ بازاری بسیار کوچک است و اگر بانکها سود خود را کاهش دهند این بازار نیز سودش را کاهش می دهد.

بهاء الدین حسینی هاشمی مدیرعامل سابق بانک های صادرات و سرمایه نیز در این برنامه با بیان اینکه افزایش درآمد ملی موجب افزایش سپرده گذاری در بانکها می شود گفت: اکنون فشار بسیاری بر ریال وارد می شود و منابعی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: بانکها مقاومتی با کاهش یک درصدی نرخ سود سپرده گذاری ندارند اما ممکن است پول سپرده گذاران وارد بازار سیاه و مؤسسات غیرمتشکل پولی شود.

حسینی هاشمی با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی باید در شرایط ثبات اقتصادی انجام شود گفت: اکنون شرایط برای اصلاح نرخ ارز و بهای فراورده های نفتی مناسبتر از اصلاح نرخ سپرده های بانکی است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فرار سالانه ۱۵۰ هزار مغز از ایران؛ بیکاری مسئله اول دولت ایران
شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 22:18 | بازدید : 418 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

فرار سالانه ۱۵۰ هزار مغز از ایران؛ بیکاری مسئله اول دولت ایران

بانک جهانی در گزارشی تفصیلی از اقتصاد ایران با اشاره به خروج سالانه ۱۵۰ هزار تحصیل کرده از ایران در جستجوی کار، بیکاری را مشکل اصلی دولت ایران دانست و رشد اقتصادی ۰.۶ و تورم ۱۷.۳ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۵ پیش بینی کرد.

بانک جهانی در گزارشی تفصیلی از وضعیت اقتصادی ایران نوشت: ایران با تولید ناخالص داخلی 406.3 میلیارد دلار در سال 2014، دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پس از عربستان است. این کشور همچنین پس از مصر با 80.8 میلیون نفر بالاترین جمعیت منطقه را دارد.

اقتصاد ایران دارای یک بخش هیدروکربنی بزرگ، بخش کشاورزی و خدمات کوچک است و حضور دولت در بخش های تولیدی و خدمات مالی آن پررنگ است. ایران از نظر دارا بودن ذخایر نفت و گاز اثبات شده، در بین کشورهای جهان، به ترتیب در رده های چهارم و دوم قرار دارد. تولید ناخالص داخلی و درآمدهای دولتی ایران همچنان تا حد زیادی به درآمدهای نفتی وابسته است و بنابراین ذاتا شکننده است.

*اقتصاد ایران از رکود خارج شده است

مقامات ایرانی یک استراتژی جامع در بردارنده اصلاحات بازار محور را در پیش گرفته اند که در سند چشم انداز 20 ساله این کشور و برنامه پنجم توسعه آن منعکس شده است. دولت ایران همچنان نقشی کلیدی در اقتصاد ایفا می کند. به علاوه، فضای کسب و کار ایران که رتبه آن در بین 189 کشور، صد و سی ام است همچنان یک چالش برای اقتصاد این کشور است.

دولت ایران اصلاحات مهمی را در سیستم پرداخت غیرمستقیم یارانه ها ایجاد کرده که منجر به بهبود نسبی بازدهی هزینه ها و فعالیت های اقتصادی شده است. کل یارانه های غیرمستقیم که بر اساس برآوردها معادل 27 درصد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2008 (حدود 77.2 میلیارد دلار) است با پرداخت مستقیم یارانه های نقدی به مردم جایگزین شده است.

اقتصاد ایران از رکود خارج شده و میزان رشد اقتصادی آن در سال 2014، 3 درصد برآورد شده در حالی که این رقم در سال 2013، منفی 1.7 درصد بوده است. این در نتیجه کاهش موقتی و نسبی تحریم های اعمال شده علیه صنایع نفت، خودروسازی و تراکنش های بین المللی اتفاق افتاده است.

*افزایش 20 درصدی صادرات نفت ایران در سال 2014

برنامه اقدام مشترک که در نوامبر 2013 بین ایران و گروه 1+5 به دست آمد منجر به افزایش تدریجی صادرات نفت ایران شد به نحوی که کشورهای آسیایی در سال 2014، واردات نفت خود از این کشور را 19.8 درصد افزایش دادند و مجموع صادرات نفت ایران به 4 مشتری اصلی اش (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) به 1.12 میلیون بشکه در روز رسید.

*کاهش ارزش ریال به نفع اقتصاد ایران تمام شد

اقتصاد ایران همچنین از کاهش ارزش پول ملی منتفع شده و رقابت پذیری کالاهای تولیدی ایران در بخش کشاورزی، تولید و صادرات غیرنفتی در بازارهای جهانی بالا رفته است.

آمارهای گمرک ایران نشان می دهد که صادرات غیرنفتی ایران در 10 ماهه نخست سال شمسی گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 24.2 درصد رشد داشته است. به علاوه، فشار تورمی بر اقتصاد ایران از 35 درصد در سال 2013 به (17.2 درصد) در سال 2014 کاهش یافته است. این کاهش ناشی از عواملی همچون تثبیت ارزش ریال، کاهش قیمت جهانی کالاهای اساسی و کاهش تحریم های بین المللی بوده است.

*خروج سالانه 150 هزار جوان تحصیل کرده از ایران برای یافتن کار

نرخ بیکاری در ایران همچنان بالاست و پیش بینی می شود مشکل اصلی دولت ایران باشد. بر اساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری در سال 2013، 10.3 درصد بوده است. اما منابع غیررسمی نرخ بیکاری در ایران را تا 20 درصد ارزیابی می کنند. نرخ بیکاری به خصوص در بین زنان، (20.3 درصد) و جوانان (24 درصد) نگران کننده است. این در حالی است که در بازار کار ایران تنها 36.7 درصد جمعیت به لحاظ اقتصادی فعال هستند.

وضعیت نامناسب بازار کار با افزایش حضور زنان و تعداد بالای جوانانی که وارد بازار کار می شوند، بدتر شده است. با توجه به نرخ بالای تحصیل زنان در دانشگاه ها که حتی بالاتر از مردان است و کاهش میزان تشکیل خانواده، پیش بینی می شود که این روند همچنان ادامه داشته باشد. همچنین ایران از نظر ترکیب جمعیتی، دارای جمعیتی جوان است که 60 درصد آن را افراد زیر 30 سال تشکیل می دهد. در نتیجه برآورد شده که سالانه 750 هزار نفر وارد بازار کار شوند.

با این شرایط، جای تعجب نیست که سالانه حدود 150 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی از کشور خارج می شوند. بر اساس برآوردهای دولت، در طی 2 سال آینده باید حدود 8.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد شود  تا نرخ بیکاری تا سال 2016 به 7 درصد برسد. اما احتمالا مشارکت نیروی کار در جامعه ایران افزایش خواهد یافت. بنابراین حتی اگر دولت به این هدف گذاری نائل آید، باز هم نرخ بیکاری در ایران برای آینده ای قابل پیش بینی همچنان بالا خواهد بود.

*0.7 درصد جمعیت ایران فقیر است

در سال 2005، نرخ فقر در ایران بر اساس خط فقر روزانه 1.25 دلار ، 1.45 درصد بود. پیش بینی های بانک جهانی نشان می دهد که در سال 2010 تنها 0.7 درصد جمعیت (یا نیم میلیون نفر) زیر خط فقر زندگی می کردند، هرچند که بخش زیادی از جمعیت در نزدیکی این خط فقر زندگی می کردند. در واقع، بالا رفتن نیم دلاری خط فقر (از 2 دلار به 2.5 دلار و از 3 دلار به 3.5 دلار) می تواند 4 تا 6 درصد جمعیت کشور ( یعنی بیش از 4.5 میلیون نفر) را زیر خط فقر ببرد. این نشان می دهد که بسیاری از شهروندان در برابر تغییرات در درآمدهای شخصی شان و افزایش مداوم هزینه های زندگی آسیب پذیرند.

*پیش بینی رشد 0.6 و تورم 17.3 درصدی اقتصاد ایران در سال 2015

با توجه به بهبود چشم انداز اقتصادی، دولت ایران چند اقدام را اعلام کرده از جمله: افزایش ظرفیت تولید بخش غیرنفتی اقتصاد، اعطای استقلال بیشتر به بانک مرکزی، گسترش اخذ مالیات، تثبیت و تک نرخی کردن ارز، احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی و باز کردن بخش نفت به روی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری و کمک های فنی. چشم انداز اقتصادی از سال 2013 و از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک بهبود یافته است.

دولت تعهد خود نسبت به کاهش تحریم ها و پایین آوردن نرخ تورم را اعلام کرده است. این اقدامات در نهایت منجر به افزایش پتانسیل صادرات کشور، بالا رفتن قدرت خرید مردم و حمایت از مصرف و سرمایه گذاری و همچنین بالا رفتن اعتماد بنگاه های تجاری خواهد شد.

بر این اساس پیش بینی می شود که با توجه به کاهش قیمت نفت و افت میزان صادرات نفتی ایران، رشد اقتصادی ایران در سال 2015 به 0.6 درصد برسد. همچنین پیش بینی می شود نرخ تورم نیز در حد 17.3 درصد باقی بماند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 22:5 | بازدید : 490 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

هند با چمدان‌های دلار مسافر تهران شد

کورس هند و چین برای پساتحریم

هند با چمدان‌های دلار مسافر تهران شد
 
 
 

همزمان با توافق بزرگ نفتی ایران و چین و احتمال تعلیق تحریم‌های نفتی،هیات هندی برای تسریع در پرداخت بدهی بیش از ۸ میلیارد دلاری نفتی و آشنایی با فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری ایران مسافر تهران می‌شوند.

هند در کنار چین، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن پنج مشتری سنتی نفت خام ایران حتی در شرایط تحریم هستند و با وجود فراز و فرودهای تحریم‌های خارجی تاکنون صادرات طلای سیاه ایران به این پنج کشور متوقف نشده است.

با این وجود هندی‌ها را باید در ردیف یکی از بد حساب ترین مشتریان نفتی ایران قرار داد به طوری‌که این کشور آسیایی در طول چند سال گذشته تاکنون به دلایل مختلف تحریم، چالش ها و مشکلات متعددی را برای تسویه پول‌های نفتی ایران به وجود آورده و در نهایت دو کشور در طول دو سال گذشته به یک فرمول ارزی برای تسویه مبادلات نفتی بین تهران – دهلی تعریف و اجرایی کرده اند.

از سوی دیگر در حالی در طول دو سال گذشته تاکنون سطح تحریم های نفتی ایران اگر کاهش نیافته باشد، افزایش هم پیدا نکرده اما حجم بدهی‌های نفتی هند به ایران در طول چند ماه گذشته تاکنون به صورت غیر طبیعی در حال افزایش است.

نیرمالا سیثارامان وزیر تجارت هند در پارلمان این کشور در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته از بدهی ٨,٨ میلیارد دلاری نفتی هندوستان به ایران خبر داده است: مطابق با توافق‌های ارزی پیشین مقامات ایران و هند مقرر شده بود که پالایشگاه‌های هندی ٤٥ درصد از وجوه نفت خریداری شده از ایران را با استفاده از روپیه در حساب این کشور در بانک «یو سی او» هند ذخیره می‌کنند، اما ٥٥ درصد باقی آن پرداخت نشده باقی می‌ماند.

به گفته وزیر تجارت هند، موجودی حساب بازرگانی ایران در بانک یو سی او تا ١٦ مارس (٢٥ اسفند ماه ٩٣) معادل ٢.٨٦ میلیارد دلار بوده و بدهی پالایشگاه‌های هندی به ایران نیز تا ٢٨ فوریه گذشته نزدیک به ۶ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

در همین حال، وزارت دارایی تصمیم گرفته است تا اجازه دهد ماهانه حداکثر ١٠٠ میلیون دلار از حساب روپیه ایران در بانک یو سی او هند برای پرداخت کالاهای خریداری شده ایران از کشورهای ثالث مورد استفاده قرار گیرد.

تائید زنگنه بر بدهی‌های نفتی هند

بیژن زنگنه وزیر نفت هفته جاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران دلارهای بلوک شده نفتی در چین ندارد، از هند به عنوان یکی از مشتریان بدهکار نفتی ایران یاد کرد و گفت: هم اکنون حدود چهار تا پنج میلیارد دلار پول شرکت ملی نفت ایران در هند بلوکه شده که پس از رفع تحریم ها آزادسازی خواهد شد.

همزمان با افزایش بدهی‌های نفتی هند به ایران، رسانه های بین‌المللی از سفر قریب الوقوع هیات هندی به تهران به منظور توافق بر سر فرمول ارزی پرداخت مطالبات معوق نفتی ایران از هند خبر داده اند.

از این رو قرار است هفته جاری برخی از مقامات وزارت اقتصاد هند به همراه نمایندگان و مدیران پالایشگاه‌های نفت ویدش و منگالور این کشور آسیایی به تهران بیاییند تا دور جدید مذاکرات دو کشور به منظور تسریع و تسهیل در تسویه حساب نفتی با ایران آغاز شود.

هندی‌ها دنبال شکار نفتی در تهران

پالایشگاه های نفتی هند همواره در طول تحریم های غیر قانونی علیه ایران به دنبال اخذ امتیازات نفتی از تهران بوده اند از کاهش تعیین قیمت فروش گاز برای ساخت مجتمع های پتروشیمی تا تغییر در فرمول ارزی خرید نفت خام از ایران، همواره سیاست‌هایی بوده که مهاراجه در قبال تحریم ها به دنبال شکار آنها بوده است.

با این وجود، به نظر می رسد پس از انتشار بیانیه مشترک هسته ای بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵ و در نهایت مذاکرات و توافق‌های جدید نفتی ایران به روسیه و چین، دست هندی ها را برای اخذ امتیاز نفتی از تهران بسته است.

در شرایط فعلی مدیران شرکت ملی نفت ایران مذاکرات و حتی توافق های متعددی با برخی از مشتریان سابق و حتی جدید نفت و میعانات گازی کشور داشته اند به طوری که فروردین ماه سال جاری ایران یک قرارداد جدید صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی با یک شرکت بزرگ دولتی چین امضا کرد.

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها رابطه و تماس شرکت نفت با مشتریان نفتی به ویژه در اروپا قطع نشده است، گفته است: در صورت کاهش فشار از روی خریداران، امکان افزایش صادراتنفت کشور وجود دارد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صورت تعلیق تحریم‌ها آماده خرید نفت از ایران هستند، تصریح کرد: در صورت لغو تحریم‌ها پالایشگاه‌های جهان از خرید نفت ایران به‌دلیل کیفیت بالا استقبال می‌کنند.

بر این اساس، پیش بینی می شود در صورت لغو کامل تحریم‌ها، صادرات نفت ایران به کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، سریلانکا، مالزی و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون یونان، آلمان، ایتالیا و هلند از سرگرفته شود و حجم فروش نفت و میعانات گازی به کشورهای آسیای به ویژه چین هم با جهش روبرو شود.

در این شرایط قطعا برنامه جدید هندی ها علاوه بر تسریع در پرداخت منابع مالی حاصل از خرید نفت از ایران بوده که مهاراجه به دنبال احیای فرصت‌های سرمایه گذاری شرکت‌های هندی در صنایع نفت و گاز ایران به ویژه برای دوران پسا تحریم است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خوشحال‌ترین سهامداران بورس چه کسانی هستند؟
شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 22:3 | بازدید : 401 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

خوشحال‌ترین سهامداران بورس چه کسانی هستند؟

خوشحال‌ترین سهامداران بورس چه کسانی هستند؟
 
 
 

 سهامداران بورس تهران که در سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته و زیان های زیادی را متحمل شده بودند، در ابتدای سال و با رشد طوفانی بورس و آغاز رشد قیمت ها اندکی از زیان های خود را جبران کرده و نسبت به آینده بازار سهام امیدوار تر شدند.

بورس تهران در نخستین روزهای سال جدید و تحت تاثیر خوش بینی ناشی از مذاکرات هسته‌ای شروع طوفانی را تجربه کرد و در صدد جبران زیان سهامداران خود برآمد؛ بر این اساس سهام شرکت‌های بورسی که در سال گذشته با بی اقبالی سهامداران مواجه شده و به قیمت های ناچیزی رسیده بود، بار دیگر مورد توجه اهالی تالار شیشه ای قرار گرفت و با افزایش مواجه شد.

به این ترتیب بعد از پایان مذاکرات هسته ای و انتشار بیانیه لوزان، بورس تهران روی دیگری از خود نشان داد و با افزایش بی سابقه قیمت و تقاضا ،امید های ناشی از رفع تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی و نیز سودآوری شرکتها را تقویت کرد.

این اتفاق موجب شد تا اکثر شرکتهای حاضر در بورس با استقبال سهامداران مواجه شده و شرکتهایی که به کف قیمتی رسیده بودند، حرکت صعودی خود را آغاز کنند؛ با این رویه میانگین زیان 20 درصدی سهامداران بورس در سال گذشته طی تنها 12 روز به سودآوری 10 درصدی رسید و نوید یک سال مثبت را برای فعالان تالار شیشه ای به ارمغان آورد.

بررسی سودآوری صنایع بورسی نشان می دهد که با آغاز روند صعودی بورس تهران و ورود نقدینگی به بازار، اکثر صنایع حاضر در بورس طی یکماه اخیر مثبت شده و تنها چند صنعت به روند منفی و نزولی خود ادامه دادند.

بر این اساس با تغییر روند بورس تهران و بازگشت بورس به روزهای اوج خود، سهامداران تالار شیشه ای مجددا به سمت صنایع بزرگ حرکت کرده و از تک سهم ها فاصله گرفتند بر این اساس از میان 38 صنعت حاضر در بورس در یکماه اخیر تنها 9 صنعت روند منفی داشته و مابقی صنایع سودآوری مطلوبی نصیب همراهان خود کردند.

به طوری که صنعت حمل و نقل و انبارداری که سهم های بزرگی همچون تایدواتر، کشتیرانی، حمل و نقل بین المللی خلیج فارس و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا را در اختیار دارد توانست بالاترین سود را در بین صنایع بورسی کسب کرده و با بازدهی 43 درصدی سهامداران خود را خوشحال کند.بعد از این صنعت،گروه خدمات فنی و مهندسی که سهم تاثیر گذار مپنا را در اختیار دارد، با کسب بازدهی 20 درصدی در یکماه اخیر رتبه دوم صنایع بورسی را به خود اختصاص داد و سهامداران خود را خوشحال کرد.

بانکها و موسسات اعتباری که بعد از بیانیه لوزان و احتمال لغو تحریم ها با افزایش بی سابقه قیمت و تقاضا مواجه شده و صف‌های میلیاردی خرید تشکیل داده بودند، با بازدهی 13 درصد در یکماه اخیر مواجه شده و بیشترین بازدهی را نصیب همراهان خود کرده است.

در این میان سهامداران صنایعی همچون واسطه گری های مالی و پولی با سودآوری 12.5 درصدی،سایر واسطه گری های مالی با 11.7 درصد، فلزات اساسی با 9.6 درصد،رایانه و خودرو با 9.7 درصد، ارتباطات رادیویی با 8.8 درصد،املاک و مستغلات با 8.6 درصد،سرمایه گذاری ها و مواد دارویی با 8.4 درصد، محصولات غذایی با 7 درصد و شرکتهای چند رشته ای صنعتی با 6.4 درصد از دیگر صنایع خوشحال تر بودند.

علاوه بر این محصولات شیمیایی، محصولات چوبی و استخراج کانه های فلزی از صنایعی بودند که بازدهی بالاتر از بازدهی شاخص بورس تهران کسب کرده و در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.در این میان ساخت محصولات فلزی،استخراج سایر معادن، سیمان و آهک، دباغی، سایر محصولات کانی غیر فلزی و منسوجات بازدهی یک تا 4.3 درصدی کسب کرده و کام سهامداران خود را شیرین کردند.

اما از میان صنایع بورسی، صنعت فرآورده های نفتی با در اختیار داشتن شرکتهای پالایشگاهی بیشترین زیان را در یک ماه اخیر عاید سهامداران خود کرده و با کسب زیان 32 درصدی در رتبه اول این جدول ایستاده است.

صنعت ماشین آلات و دستگاه های برقی،با 8 درصد، کشاورزی با 4.8 درصد،استخراج ذغال سنگ با 4.5 درصد،محصولات کاغذی با 3.6 درصد،انتشار و چاپ با 2.6 درصد،قند و شکر با 2.2 درصد،کاشی و سرامیک و لاستیک و پلاستیک هر کدام با یک درصد از صنایع زیان ده بازار در یک ماه اخیر بودند که کام همراهان خود را تلخ کردند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


از «توهم پولی» تا «علت تمایل بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری به جای پرداخت تسهیلات»
شنبه 29 فروردين 1394 ساعت 21:44 | بازدید : 393 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

از «توهم پولی» تا «علت تمایل بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری به جای پرداخت تسهیلات»

ناگفته‌های مدیرعامل سابق بانک تجارت از بانکداری ایران

 

تمایل بانک‌ها برای هدایت سپرده‌ها به سمت سرمایه‌گذاری به جای پرداخت تسهیلات و افزایش سهم سرمایه‌گذاری در سودآوری و تحقق EPS بانک‌ها از زمانی شروع شد که فشار دستوری برای کاهش نرخ سود تسهیلات و ایجاد تفاوت نرخ سود بین عقود مبادله‌ای و عقود مشارکتی آغاز و تحقق سود بانک‌ها برای پرداخت سود به سهامداران به مخاطره افتاد.

 

 

 

«یکی از بیماری‌های اقتصاد ما این است که درسطح فرد، خانواده و بنگاه‌های اقتصادی با تبدیل درآمد خود به دارایی و یا ثروت ولو غیر مولد، سعی می‌کنند بازدهی خود را نه از محل تولید ارزش افزوده و بهره‌وری آن، بلکه از محل رشد اسمی قیمت‌ها به دست آورند. امروز ما در جامعه شاهدیم که برخی از افراد درآمد و پس‌اندازهای خود را تبدیل به یک آپارتمان مناسب، ویلای بلااستفاده در شمال و یا یک زمین بایر می‌کنند، به امید اینکه از محل افزایش قیمت آن در شرایط تورمی، بازدهی اسمی کاذب به دست آورند.»

محمدرضا رنجبر فلاح، مدیرعامل سابق بانک تجارت با اشاره به مطلب بالا، معتقد است که درکشور ما فرد به جای اینکه پس‌انداز خود را تبدیل به یک واحد تولیدی مولد و اشتغال‌زا کند، آن را صرف یک دارایی غیر مولد می‌کند تا از آن بازده اسمی بگیرد.

وی این مسئله را یکی از طنزهای تلخ و بیماری‌های رایج در اقتصاد کشور ما دانسته و عنوان می‌کند که این مسئله همانند کسی است که ظرف شیر را به عنوان دارایی خود بر روی اجاق گاز قرار می‌دهد و با بالا رفتن شعله تورم و ایجاد کف و حباب در قابلمه شیر، فکر می‌کند که حجم شیر به عنوان دارایی او دو برابر شده است.

رنجبر فلاح، منشاء وجود این رویه را وجود «توهم پولی» در تفکرات اقتصادی جامعه و فعالین اقتصادی ایران می‌داند.

 

مشروح گفت‌وگوی ایلنا با مدیرعامل سابق بانک تجارت به شرح ذیل است:

 

ــ دستورالعمل سرمایه‌گذاری توسط موسسات اعتباری که مصوب شورای پول و اعتبار است در خصوص سرمایه‌گذاری مستقیم و بنگاه‌داری بانک‌ها چه می‌گوید؟

اگر نگاهی به دستوالعمل‌ سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری مصوب شورای پول و اعتبار که در فروردین سال ۱۳۸۶ به تصویب این شورا رسید بیاندازیم، متوجه می‌شویم در این آیین‌نامه حدود و ثغوری برای سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری تعیین شده که اکنون به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنم. فقط قبل از آن یادآوری کنم که منظور از موسسه اعتباری در این دستورالعمل، هر بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی است که از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده و تحت نظارت این بانک قرار دارد.

ــ اشاره کردید که در آن مقطع جنابعالی عضو کمیسیون تخصصی شورای پول و اعتبار بودید؟

بله بنده از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۸۶ یعنی تا قبل از انحلال مقطعی شورای پول و اعتبار و انتقال اختیارات آن به کمیسیون اقتصاد دولت، از طرف نماینده رئیس جمهور، عضو کمیسیون تخصصی شورا بودم چراکه مطابق قانون، رئیس جمهور دارای دو نماینده از بین صاحب‌نظران و متخصصین اقتصادی در شورای پول و اعتبار است.

ــ خوب این حدود و ثغوری که در این دستورالعمل برای سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری موسسات اعتباری تعیین شده چیست؟

اول اینکه مجموع سرمایه‌گذاری‌های هر


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بررسی بازار - 16.04.2015
جمعه 28 فروردين 1394 ساعت 3:25 | بازدید : 396 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بررسی بازار - 16.04.2015

گزارش های درآمدی ای که بهتر از حد بودند و افزایش قیمت های نفت باعث شدند تا روحیۀ خرید تقویت شود و همین امر منجر به رشد سهام ایالات متحده در روز چهارشنبه گردید. شاخص S&P 500 رشدی 0.5درصدی پیدا کرد و نزدیک به رکورد ماه مارس بسته شد. 35 شرکت از مجموع 37 شرکتی که گزارش های درآمدی فصلی شان برای سه ماهۀ نخست سال را منتشر کرده اند رقم های بیشتر از پیش بینی یا برابر با پیش بینی ها ارائه دادند هرچند پیش از این ارقام پیش بینی را پایین آورده بودند. Citigroup، Goldman Sachsو United Health Group امروز گزارش های درآمدی سه ماهۀ اول سال شان را منتشر خواهند کرد. سرمایه گذاران به آمار ناامیدکنندۀ مربوط به تولید واکنش نشان ندادند. شاخص تولید ایالت نیویورک به محدودۀ منفی رسید و تولید صنعتی در مارس 0.6% کاهش پیدا کرد که بیشترین میزان ریزش از اوت 2012 تاکنون محسوب می شود. این آمار ضعیف نشان داد که فعالیت اقتصادی پس از زمستان شتاب نگرفته است. اتحادیۀ ملی مسکن سازان ایالات متحده، NAHB، شاخص ضریب اطمینان در میان مسکن سازان را منتشر کرد که در ماه آوریل رشد داشته است. دلار در برابر ارزهای اصلی عقب نشینی کرد چراکه آمار منتشر شده بار دیگر حاکی از بودند که رشد در سه ماهۀ نخست سال کاهش پیدا کرده است. شاخص دلار ICE با 0.4% ریزش به 98.31 واحد رسید. آمار مربوط به ساخت مسکن و جوازهای ساخت صادر شده در مارس و همچنین آمار مربوط به تعداد مدعیان بیکاری در ایالات متحده امروز در ساعت 13:30 CET منتشر خواهند شد. تخمین اولیه برای دلار مثبت است. شاخص تولید متعلق به فدرال ریزرو ایالت فیلادلفیا برای ماه آوریل امروز در ساعت 15:00 CET منتشر می شود. تخمین اولیه، مثبت است. امروز "لوکهارت"، "لورتا مستر"، "اریک روزنگرن" و "فیشر"، از اعضای فدرال ریزرو ایالات متحده در ساعت 18:00، 18:10، 18:30 و 20:00 CET دربارۀ چشم انداز اقتصادی در فلوریدا، نیویورک، لندن و واشنگتن سخنرانی خواهند داشت.

S&P 500 stock market index
 


سهام اروپا رشد پیدا کردند و این پس از آن رخ داد که بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا اعلام کرد که به اجرای کامل برنامۀ خرید اوراق قرضه به ارزش 1.1 تریلیون یورو پایبند است. شاخص Stoxx Europe 600 رشدی 0.6درصدی پیدا کرد و در 414.06 بسته شد که بالاتر از رکورد 413.63 واحد است که در روز دوشنبه به آن رسید. چاپ وسیع پول توسط بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا بازدهی های اوراق قرضۀ دولتی را پایین آورده و موجب ضعف یورو شده است و موج جدیدی از نقدینگی را روانۀ بازارهای سهام کرده است ضمن اینکه صادرکنندگان نیز از ضعف یورو منفعت می برند. شاخص ترکیبی Athex سقوطی 1.9درصدی داشت چراکه نگرانی هایی دربارۀ ورشکستگی یونان در بازپرداخت بخشی از بدهی هایش ایجاد شد. بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا در روز سه شنبه میزان مبلغی که بانک های یونان در قالب برنانۀ تسهیلات ضروری می توانند دریافت کنند را از 73.2 میلیارد یورو در هفتۀ قبل به رقم 74 میلیارد یورو افزایش داد. بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا همچنین نرخ های بهره را تغییر نداد. انتظار نمی رود که آمار اقتصادی مهمی امروز در منطقۀ یورو منتشر شود.

شاخص Nikkei امروز 0.1% رشد کرد چراکه افزایش قیمت نفت باعث شد ارزش سهام بخش معدن و نفت رشد کند که ریزش ناشی از کسب سود در بخش هایی که اخیراً رشد داشتند مانند شرکت های موادغذایی و داروسازان را خنثی کرد. ارزش سهام Sharp رشدی 4.5درصدی پیدا کرد چراکه این شرکت گزارش داد امروز با بانک هایش دربارۀ برنامۀ نجات 1.7 میلیارد دلار بحث و گفتگو دارد. فردا شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده در مارس در ساعت 06:00CET در ژاپن منتشر خواهد شد. تخمین اولیه برای ین مثبت است.

قیمت های نفت در روز چهارشنبه رشد پیدا کردند چراکه میزان ذخایر نفت خام ایالات متحده در مقیاس هفتگی پایین تر از حد انتظار بود و آژانس بین المللی انرژی (IEA) تخمین اش را برای تقاضای جهانی افزایش داد. نفت وست تگزاس اینترمدیت (West Texas Intermediate) افزایش قیمتی 6درصدی داشت در حالیکه اسپرد نفت وست تگزاس اینترمدیت با نفت برنت در ماه مه به 3.93 دلار کاهش یافت. IEA عرضۀ جهانی نفت برای سال 2015 را 90هزار بشکه در روز افزایش داد و آن را به رقم 93.6 میلیون بشکه در روز رساند. افزایش تقاضا باعث افزایش خرید نفت می شود با اینحال تحلیل گران EIA به افزایش مشابه در عرضۀ جهانی نیز اشاره کردند که می تواند تعادل بازار را بدون تغییر حفظ کند.

گاز طبیعی برای ماه مه در روز چهارشنبه 3.2% افزایش قیمت پیدا کرد در حالیکه درآستانۀ انتشار گزارش دولت ایالات متحده دربارۀ عرضه هستیم که امروز در ساعت 15:30 CET منتشر می شود.

Natural gas price
 


قیمت های طلا در روز چهارشنبه با رشد بسته شدند چراکه گزارش های اقتصادی ناامیدکننده دلار را ضعیف کرد و زمابندی فدرال ریزرو برای افزایش نرخ های بهره را تحت فشار قرار داد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد 0/6 درصدی اقتصاد ایران
جمعه 28 فروردين 1394 ساعت 2:56 | بازدید : 441 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد

 

رشد 0/6 درصدی اقتصاد ایران

 

رشد 0/6 درصدی اقتصاد ایران
 
 
 

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال 2015 که روز دوشنبه منتشر شد، پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی جهان در سال 2015 به 3/5 درصد خواهد رسید. این پیش‌بینی مطابق پیش‌بینی قبلی این نهاد بین‌المللی است که در ژانویه 2015 منتشر شده بود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین رشد اقتصادی ایران در سال 2015 (سال جاری منتهی به دیماه) را 0/6 درصد پیش‌بینی و در مورد منطقه خاورمیانه نیز اعلام کرد کشورهای عضو این منطقه به‌ویژه پاکستان باید از فرصت کاهش قیمت نفت استفاده کنند و اصلاحات ساختاری خود را ادامه دهند. در این گزارش آمده است رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2015 و 2016 به ترتیب 0/6 درصد و 1/3 درصد خواهد بود. در پیش‌بینی ماه ژانویه نیز رشد اقتصادی ایران در سال 2015 رقم 0/6 درصد را نشان می‌داد، اما پیش‌بینی جدید در مقایسه با پیش‌بینی سال 2014 صندوق بین‌المللی پول، برای چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2015 و 2016 کاهش یافته است که این تغییر نشان‌دهنده تاثیر کاهش قیمت نفت و تداوم تردیدها در مورد توافق نهایی ایران با گروه 1+5 است.
صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال 2015، به این نکته اشاره کرده است که رشد اقتصادی جهان در سطح متوسطی باقی می‌ماند اما در مناطق و کشورهای اصلی جهان چشم‌انداز یکدستی مشاهده نمی‌شود. بر این اساس، رشد اقتصادی جهان در سال 2015 به 3/5 درصد می‌رسد که مطابق پیش‌بینی ماه ژانویه این صندوق است و تغییری در آن ایجاد نشده است. صندوق بین‌المللی پول در این گزارش خود افزوده است عوامل پیچیده‌ای چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان را تشکیل می‌دهند. این عوامل شامل روندهای میان‌مدت و درازمدت، شوک‌های جهانی و بسیاری از عوامل مختص هر کشور یا هر منطقه هستند. عوامل و تاثیرات تحولات اخیر از جمله افت قیمت نفت که موجب رونق اقتصادی جهان و بسیاری از کشورهای واردکننده نفت شده است، در این گزارش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و به این نکته اشاره شده است که کاهش قیمت‌های نفت، فشاری را بر فعالیت‌های اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت وارد می‌آورد و تغییرات شدید در نرخ ارز اقتصادهای عمده، منعکس‌کننده تفاوت در نرخ رشد این اقتصادها، سیاست‌های ارزی کشورها و افت قیمت نفت است.
در یکی از فصل‌های این گزارش با عنوان «خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان: نفت، درگیری‌ها و گذارها»، صندوق به این نکته اشاره کرده است که به‌خاطر افت قیمت‌های نفت در سال 2014، تشدید درگیری‌ها و تداوم بی‌ثباتی‌های سیاسی، رشد اقتصادی این منطقه در سال 2014 ضعیف بوده است.
بر این اساس، افت شدید قیمت‌های نفت، موجب شد تراز مالی و حساب خارجی صادرکنندگان نفت منطقه تضعیف و از سوی دیگر فرصت مورد نیاز برای واردکنندگان نفتی فراهم شود. در این گزارش آمده است: « در کل منطقه، افت قیمت‌های نفت فرصتی را برای اجرای اصلاحات ساختاری و نظام پرداخت یارانه‌ها فراهم می‌آورد که فضای مالی لازم برای سرمایه‌گذاری‌های افزایش‌دهنده رشد، بهبود رقابت‌پذیری و حمایت از اشتغال و رشد همه‌جانبه را تامین می‌کند.»
صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرده است که در کشورهای واردکننده نفت منطقه، احیای اقتصادی ضعیف در سال 2014 ادامه داشته است، اما فرصت ناشی از افزایش ثبات سیاسی و اصلاحات اولیه، با تشدید درگیری‌های منطقه‌ای و ادامه تنش‌های اجتماعی سیاسی و امنیتی، تضعیف شده است.
رشد ضعیف در حوزه یورو و کاهش رقابت‌پذیری به دلیل تقویت ارزش دلار آمریکا نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر فعالیت‌های اقتصادی بوده‌اند.
براساس این گزارش، پیش‌بینی رشد اقتصادی عربستان در سال 2015، به 3درصد کاهش یافته که نسبت به پیش‌بینی گزارش اکتبر 2014 کاهش داشته است. رشد اقتصادی این کشور در سال 2016 نیز به 2/7 درصد کاهش خواهد یافت. در حدود نیمی از تغییرات ایجاد شده در برآوردهای اقتصادی صندوق بین‌المللی پول، از تغییر ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی کشورها ناشی می‌شود. این گزارش حاکی است، با کاهش قیمت نفت، توازن مالی در عربستان در سال‌های 2015 و 2016 دچار کسری قابل‌توجهی خواهد شد.
همچنین پیش‌بینی شده که رشد اقتصادی هند از 2/7 درصد در سال 2014 به 5/7 درصد در سال 2015 برسد. این رشد هند ناشی از اصلاح سیاست‌های کلان، افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش قیمت نفت خواهد بود. کاهش قیمت نفت موجب کاهش هزینه‌های مصرفی به‌خصوص در بین خانوارهای فقیر خواهد شد و به کاهش تورم کمک خواهد کرد.
در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، به این نکته اشاره شده است که رشد بالقوه تولید در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور طی سال‌های اخیر کاهش یافته است. در اقتصادهای پیشرفته این کاهش از اوایل دهه 2000 میلادی شروع شده است و به‌خاطر بحران مالی رو به وخامت گذارده است اما به‌رغم بحران‌های پیشین، بحران مالی اخیر جهان نه فقط با کاهش سطح تولید بالقوه اقتصادهای پیشرفته و نوظهور همراه شد، بلکه با کاهش ثابت نرخ رشد این اقتصادها نیز همزمان شد. اکنون اما در اقتصادهای نوظهور انتظار می‌رود که رشد بالقوه تولید کمی بهبود یابد چون تاثیرات بحران اقتصادی به‌تدریج در حال رنگ‌باختن است. البته به نظر نمی‌رسد در میان‌مدت نرخ رشد به دوران پیش از بحران بازگردد.
در اقتصادهای نوظهور انتظار می‌رود رشد بالقوه تولید در میان‌مدت بیش از این کاهش یابد. صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که افزایش تولید بالقوه اقتصادهای عمده پیشرفته و نوظهور باید به یک اولویت مهم برای آنها تبدیل شود. براساس این گزارش، طی بحران اقتصادی اخیر، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اقتصادهای پیشرفته به‌شدت افت کرده و تاکنون تنها تا حدی بسیار ناچیز جبران شده است. صندوق بین‌المللی پول افزود: یک اقدام جامع برای افزایش تولید موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاری خصوصی رشدی ثابت را تجربه کند. صندوق اعلام کرده است که از زمان بحران اقتصادی تاکنون سرمایه‌گذاری‌های ثابت بخش خصوصی به‌طور میانگین تا 25 درصد افت کرده است. این افت سرمایه‌گذاری طی سال‌های اخیر هم در بخش مسکن و هم در بخش کسب و کارها مشاهده شده است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سوئیفت پیش از توافق وصل خواهد شد؟/25 میلیارد دلار تبادل بین المللی ایران با کشورهای خارجی
جمعه 28 فروردين 1394 ساعت 2:12 | بازدید : 392 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

سوئیفت پیش از توافق وصل خواهد شد؟/25 میلیارد دلار تبادل بین المللی ایران با کشورهای خارجی

شبکه بانکی ایران طی سال های اخیر کمتر از سایر بخش های اقتصاد تحت فشار نبوده است؛ با این تفاوت که بانک ها چند سال پیش از اعمال تحریم های خارجی، از ناحیه سیاست های سرکوب مالی دولت هشتم، تحت فشار شدیدی قرار گرفته بودند.

با این حال اعمال محدودیت های بی سابقه و غیرقانونی بر بانک مرکزی و بانک های ایران با قطع ارتباط سوئیفت از اواسط سال 90 و ادامه آن به اشکال گوناگون حتی پس از توافق هسته ای آدرماه سال 92، شرایط را برای بانک های کشور دشوار ساخته بود گرچه آمارهای رسمی برخی نهادهای بین المللی نشان می دهد، شبکه بانکی ایران در اوج تحریم ها نیز فعالیت های خود را ادامه داده است.

شاهد این ادامه فعالیت، اذعان مسئولان سوئیفت و داوجونز بر دور زدن این شبکه توسط بانک های ایرانی است؛  مقامات شبکه بین‌المللی سوئیفت  اواخر بهمن ماه سال 91 اذعان کردند « بانک‌های ایرانی با استفاده از ایمیل و تلفن توانسته‌اند تحریم اعمال شده در زمینه انجام تراکنش‌های مالی از طریق این شبکه را دور بزنند». به گفته این مسئولان « بانک‌های ایرانی توانسته‌اند با استفاده از روش‌های ساده‌تر برای انجام تراکنش‌ها با شرکای بین‌المللی خود، دستورالعمل‌های لازم را به جای استفاده از شبکه سوئیفت توسط ایمیل و تلفن ارسال کنند. آلین رائس، مدیر اجرایی سوئیفت گفت: کاملا روشن است که ایرانی‌ها ابزارهای دیگری را برای انتقال پول و انجام تراکنش‌ها در اختیار دارند».

آمار بانک تسویه حساب های بین المللی نیز مهر تأیید دیگری بر موفقیت بانک های ایران برای انجام بخشی از مراوات ملی خود با شبکه جهانی بانک ها است؛ بانک تسویه حساب های بین المللی در گزارشی که فروردین ماه سال 92 از مراودات 6 ماهه نخست سال 2012 میلادی منتشر شد؛ اعلام کرد ارزش کل مراودات بانکی ایران با بانک های ۳۹ کشور خارجی در پایان سپتامبر ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۹.۸۴۱ میلیارد دلار بوده است. این رقم در پایان ژوئن ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۳.۷۳۹ میلیارد دلار گزارش شده بود.

این رقم اما در پایان نیمه نخست سال 2014 میلادی از رشدی 3.2 میلیارد دلاری برخوردار بوده است؛ بنا بر گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، مراودات بانکی ایران با بانک‌های ۴۴ کشور در پایان سپتامبر ۲۰۱۴ به حدود ۲۵ میلیارد دلار رسید که این رقم از اول ۲۰۱۴ بیش از ۳.۲ میلیارد دلار افزایش داشته است.

با وجود این روند، قطعا تبادلات مالی شبکه بانکی ایران در صورت لغو تحریم ها خصوصا برقراری مجدد ارتباط با سوئیفت از رشد قابل توجهی برخوردار خواهد شد. نشانه های علاقمندی به این اتفاق را می توان در مسئولان سوئیفت و سایر بانک های خارجی به روشنی مشاهده کرد.

خبرهای رسمی از آغاز مذاکرات نمایندگان سوئیفت با برخی بانک های عمدتا خصوصی ایران حکایت دارد. ظاهرا مسئولان این شبکه بین المللی نمی خواهند تا روشن شدن وضعیت نهایی تحریم ها پس از انعقاد توافق هسته ای در تیر ماه صبر کنند و اقدامات خود را برای برقراری مجدد ارتباط با بانک های ایران به صورت جدی دنبال می کنند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


30 سهمی که بعد از توافق هسته ایی هم جذاب نیستند
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:51 | بازدید : 465 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

30 سهمی که بعد از توافق هسته ایی هم جذاب نیستند

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق بررسی و اعلام شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر- اماکو در پی کسب توافق هسته ای، موج خرید گسترده ای جهت خرید سهام بوجود آمده که تقریبا اکثر نمادها و گروه های بورسی را منتفع کرده است.

با توجه به هیجان ایجاد شده، برخی نمادهای بعضا غیربنیادین و یا غیر مرتبط با تحریم ها نیز به جرگه نمادهای دارای صف خرید پیوستند و یا رشد قیمتی قابل توجهی را در کوتاه مدت به خود دیدند. تجربه نشان داده است با فروکش کردن هیجانات زودگذر، عمده نمادهای نامناسب، غیر بنیادین، زیان ده و دارای P/E بالا به مرور راه رفته را بازمی گردند و بازدهی منفی به جای می گذارند.
در این بخش، سهامی بررسی شده که در حال حاضر (10 فروردین) وضعیت بنیادین مناسبی ندارند یا P/E بالا ( و غیر قابل توجیه با شرایط بنیادی ) دارند و علاوه بر این شرایط تاثیر مستقیم و کوتاه مدتی از توافق هسته ای و حتی رفع تحریم ها نمی پذیرند.
بنابراین سهامداران بهتر است در شرایط فعلی سراغ سهام با وضعیت مناسب بنیادین و ترجیحا P/E پایین نروند . اینگونه نمادها در زمان رشد P/E عمومیِ بازار، بسیار روان تر و آسانتر رشد می کنند.
نمادهایی که در ادامه معرفی شده اند بخشی از نمادهای نامناسب در وضعیت فعلی هستند و قطعا تعداد نمادها یی که کاندیدای ورود به این فهرست هستند بسیار بیشتر است. ضمنا معرفی این سهم ها به منزله منفی شدن انها در روزها و ماه های آتی نیست زیرا ممکن است سیاست های حمایتی سهامداران عمده و سایر اخبار و اتفاقات بازار شرایط را تغییر دهد.
خزر: شرایط بنیادین سهم  نامناسب است، p/e سهم حدود 1000 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی، حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
خمحور: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 288 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
 
غشهد:  در گروه غذایی،  این سهم شرایط بنیادین نامناسبی استدارد، p/e سهم حدود 247 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
فمراد: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 46 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد. رفع تحریم ها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.
خچرخش: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 46 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد.
ذوب: وضعیت بنیادین مناسب نیست-به تازگی تعدیل منفی داده است- p/e سهم بالاست و به نظر نمی رسد حداقل تا فصل مجامع حرفی برای گفتن نداشته باشد.
خاور: سهم زیانده است و مشکلات عملیاتی زیادی دارد با این حال ریسک نقدشوندگی ندارد و معمولا نوسانگیری زیادی روی آن انجام می شود-  در صورت رفع تحریم ،ممکن است در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت بنیادین این سهم باشیم.
خکاوه: سهم زیانده است و مشکلات عملیاتی زیادی دارد با این حال ریسک نقدشوندگی ندارد و معمولا نوسانگیری زیادی روی آن انجام می شود-  در صورت رفع تحریم، ممکن در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت بنیادین این سهم باشیم.
سمایه: وضعیت بانک سرمایه اگرچه بعد از 2-3 سال بلاتکلیفی اندکی بهبود یافته است اما زمان زیادی تا سر و سامان گرفتن بانک باقی است- گزینه های کم ریسکتری در گروه بانکی وجود دارند.
پارسیان: بانک پارسیان علاوه بر مطالبات معوق بالا، از منظر پویایی معاملاتی نیز بسیار کند و کم افت و خیز است و هیچ گاه پا به پای سایر بانکیها در رالیهای صعودی شرکت نکرده است.  بهتر است بر روی سایر سهام گروه بانکی فکر کنید.
اخابر و همراه اول: این دو شرکت هیچ ارتباطی به تحریمها ندارند اما فی النفسه سهام کم ریسک و با وضعیت بنیادین مناسب  هستند اما هرگونه رشد آنها در شرایط فعلی متاثر از جو عمومی بازار خواهد بود.
خاهن: وضعیت بنیادین سهم بد نیست اما p/e  سهم بالاست، در شرایط فعلی سهام با p/e مناسب تر نیز در این گروه وجود دارد.
ثنوسا: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست و ارتباطی هم به تحریمها ندارد- p/e سهم بسیار بالاست و معمولا سفته بازیهای زیادی روی سهم انجام می  شود.
پلاسک: سهم زیانده و فاقد چشم انداز مثبت در کوتاه مدت و میان مدت است.
شپلی: سهم زیانده و فاقد چشم انداز مثبت است.
توریل: وضعیت بنیادین بد نیست اما p/e سهم در شرایط فعلی بسیار بالاست.
دانا: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست، p/e نیز بالاست.
بالبر: p/eسهم بالاست و چشم انداز مثبتی پیش روی سهم نیست.
بکام: سهم زیانده است و به نظر نمی رسد در سال 94 بتواند وضعیت بنیادی خو درا بهبود ببخشد.
تمحرکه: وضعیت سهم نامناسب و زیانده است.
کساپا: زیان ده است و کسب و کارش به تحریمها ارتباطی ندارد. در سال 94 نمی توان چشم انداز رشد را برای این سهم در نظر گرفت.
غشاذر: سهم کوچک است و همواره ریسک نقدشوندگی دارد،p/e بسیار بالاست و کسب و کار سهم ارتباطی به تحریم ها ندارد.
افرانت: وضعیت بنیادین سهم معمولی است، p/e سهم در حال حاضر بسیار بالاست. در یک دوره میان مدت و بلند مدت ممکن است وضعیت سهم بهبود یابد. برای سال 94 انتظار معجزه از این سهم نداشته باشید.
فسرب: سهم زیان ده است و بیش از یکی دو سال زمان لازم است تا در صورت بهبود همه عوامل به شرایط مطلوب برسد. سهام کم ریسک تری در گروه فلزات وجود دارد. بی مورد ریسک نکنید.
پدرخش: سهم زیانده است و وضعیت  عملیاتی مناسبی ندارد.
شلعاب: وضعیت عملیاتی سهم بسیار نامناسب است و نوسانات زیادی در اعلام سود دیده می شود.
چفیبر: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست و زیان ده است. به نظر نمی رسد در میان مدت هم حرفی برای گفتن داشته باشد.
تمام نمادهای قندی، سیمانی و کاشی

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خودرو سازان بزرگ جهانی در یک قدمی بازار ایران
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:43 | بازدید : 422 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 خودرو سازان بزرگ جهانی در یک قدمی بازار ایران 

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، خودروسازان مطرح خارجی از جمله پژو، رنو و چند شرکت بزرگ دیگر از یک سال و نیم گذشته تلاش‌های خود را برای حضور در بازار خودروی ایران آغاز کرده‌اند. با این حال تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی برخی کشورهای غربی و آمریکا باعث شده تا این شرکت‌ها نتوانند به آرزوی خود برای حضور در بازار خودروی ایران به طور کامل جامه عمل بپوشانند.
در این شرایط دستیابی به تفاهم اولیه برای امضای توافق جامع هسته‌ای باعث شده تا امید این شرکتها برای حضور در بازار ایران افزایش یابد. در این زمینه مسوولان دو شرکت فرانسوی پژو و رنو از دستیابی به تفاهم اخیر بین ایران و 1+5 ابراز رضایت کرده‌اند.
در این زمینه پایگاه اینترنتی نشریه فرانسوی اکسپرس اعلام کرده که توافقی که پنجشنبه گذشته در لوزان سوییس میان ایران و قدرت‌های غربی اعلام شد، خبر خوبی برای خودروسازان فرانسوی بود زیرا این شرکت‌ها از تحریم‌ها لطمه شدیدی دیده بودند به‌ویژه پژو سیتروئن که مجبور شد ایران را در سال 2012 ترک کند.
سخنگوی پژو سیتروئن به خبرگزاری فرانسه گفته است که ما از تحولات مثبت در این مذاکرات که شرط اساسی برای ساخت آینده این شرکت در ایران با شریکش است، استقبال می‌کنیم. رنو هم در واکنشی مشابه به همتای فرانسوی خود اذعان کرده ایران بازار استراتژیکی برای این شرکت به شمار می‌رود.
این وضعیت در حالی است که پیش از این ایران خودرو اعلام کرده بود که قرارداد این شرکت با پژو نهایی شده و با دستیابی به تفاهم هسته‌ای، امضا خواهد شد. این شرکت همچنین اعلام کرده بود که مذاکره با رنو در زمینه نحوه ادامه همکار‌ی‌ها در جریان است.
برخی دیگر از شرکت‌های خودروساز داخلی نیز قراردادهایی را برای همکاری با شرکای بزرگ اروپایی خود آماده کرده‌اند و اعلام جزییات آن را به پس از امضا موکول کرده‌اند.
در این شرایط کارشناسان معتقدند در سه ماه باقیمانده تا امضای توافق جامع هسته‌ای بین ایران و 1+5، خودروسازان بزرگ خارجی حداکثر تلاش خود را خواهند کرد تا پس از امضای توافق جامع، فعالیت خود در بازار ایران را آغاز کنند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور شرکتهای خودروساز خارجی در ایران را منوط به شرایطی از جمله سرمایه‌گذاری مستقیم،‌ انتقال تکنولوژی، تولید خودروهای به‌روز و صادرات از پایگاه‌های تولیدی در ایران کرده است.
البته با توجه به جذابیتهای بازار ایران خودروسازان بزرگ جهانی نیز این شروط را پذیرفته‌اند به‌گونه‌ای که پیش از این مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود که پژو تمام شروط یاد شده از جمله سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران را پذیرفته است.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عرضه اولیه 10 درصدی یک شرکت در آخر هفته جاری قوت گرفت
دو شنبه 17 فروردين 1394 ساعت 1:36 | بازدید : 447 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

  عرضه اولیه 10 درصدی یک شرکت در آخر هفته جاری قوت گرفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جدیدترین برنامه های مدنظر مسئولان بازار سرمایه نشان می دهد که موضوع عرضه اولیه سهام شرکت های درج شده در اولویت قرار گرفته تا طی روزها و هفته های آینده شرکت های جدیدی وارد بازار سهام شوند.براساس این گزارش، به این ترتیب در میان شرکت های آماده ، قرار شده 10 درصد از سهام شرکت سیمان خوزستان عرضه اولیه شود. پیگیری های بورس پرس از چند مقام مسئول نشان می دهد این شرکت که تاکنون با دو بار با تمدید زمان عرضه مواجه شده، آماده عرضه اولیه بود و همه اطلاعات لازم را هم ارایه کرده و هیچ مانعی برای کشف قیمت هر سهم ندارد.بنابراین مسئولان بورس و سهامدار عمده این شرکت آماده عرضه اولیه 10 درصد سهام " سخوز" شده اند و به احتمال زیاد سه شنبه یا چهارشنبه جاری این عرضه انجام خواهد شد. در این صورت 65 میلیون سهم "سخوز" در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه خواهد شد تا عنوان نخستین عرضه اولیه سال 94 به این شرکت 65 میلیارد تومانی داده شود.

بررسی های جزئی تر نشان می دهند 7 درصد از این تعداد سهام توسط سیمان آبیک و 3 درصد دیگر از سوی سیمان سپاهان و توسط کارگزاری صبا تامین عرضه خواهد شد.این شرکت که جلسه معارفه ای را در 28 آبان سال گذشته برگزار کرده و دارای سال مالی منتهی به 29 اسفند است، سود هر سهم سال گذشته را 1001 ریال و سود سال جاری را 896 ریال پیش بینی کرده است.براساس این گزارش، پیش از این عرضه اولیه این شرکت برای روز یکشنبه مورخ 23 آذر سال گذشته قطعی شده بود و حتی پیغام ناظر هم منتشر شده بود اما در فاصله دو ساعت مانده به این عرضه ، لغو شد.

در این رابطه علی صحرای معاون عملیات بازارشرکت بورس علت اصلی لغو دو ساعته عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام سیمان خوزستان را ناشی از نامه شرکت برای تعدیل سود و لزوم شفاف سازی شرکت ها اعلام کرد و به بورس پرس گفته بود: بعد از اعلام رسمی و پیغام ناظر، مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان با ارسال نامه ایی به سازمان بورس از تعدیل سود هر سهم سال مالی 93 خبر داد. به همین دلیل و با توجه به لزوم شفاف سازی حداکثری شرکت ها، تصمیم به لغو این عرضه گرفته شد. زمان بعدی این عرضه هم متعاقبا" اعلام خواهد شد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 105
:: باردید دیروز : 48
:: بازدید هفته : 218
:: بازدید ماه : 2164
:: بازدید سال : 11064
:: بازدید کلی : 131605